02-02-2018 11:58:08
ToH
ToH
Vandaag (02-02-18) zag ik naast de 7526 ook een aantal bakken van de 7612 staan op Erg.  

02-02-2018 12:58:45
AgentX
AgentX
Bedoel je misschien Dgr?  

11-04-2018 15:40:09
Biem94
Biem94
Vandaag 11-4 stonden er 3 DDZ stellen zonder motorrijtuig op de Dgr. Het was niet heel goed te zien maar volgensmij 2 4tjes en een zesje.  

11-04-2018 15:52:59
ToH
ToH
Yep. 7541 is erbij gekomen een paar weken terug  


11-04-2018 16:40:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Vandaag is er ook wat uitgewisseld door de firma VolkerRail. Dat gaat elke paar weken door, echter worden de stelnummers hier niet meer bijgehouden.  

12-04-2018 12:55:18
phantom
phantom
Quote
Biem94 (wo 11 apr 2018 15:40:09 https://www.somda.nl/forum/14382/p650542/): Vandaag 11-4 stonden er 3 DDZ stellen zonder motorrijtuig op de Dgr. Het was niet heel goed te zien maar volgensmij 2 4tjes en een zesje.

Als dat allemaal stuk is en wacht op herstel dan zal dat toch invloed hebben op de aan die stellen toebedeelde omlopen/treinseries,of zwemt men in genoeg reserve ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-04-2018 13:00:33
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is enkel het project laagspanningsbekabeling wat drie stellen kost. De hoeveelheid diensten is sowieso al flink naar beneden bijgesteld omdat NSR het al maanden (waarschijnlijk ongeveer een jaar) moet doen zonder de defecte 7502, 7513, 7524 en 7526.  

12-04-2018 15:10:59
Trainplaza
Trainplaza
Quote
IJsbergsla (do 12 apr 2018 13:00:33 https://www.somda.nl/forum/14382/p650843/): Dat is enkel het project laagspanningsbekabeling wat drie stellen kost. De hoeveelheid diensten is sowieso al flink naar beneden bijgesteld omdat NSR het al maanden (waarschijnlijk ongeveer een jaar) moet doen zonder de defecte 7502, 7513, 7524 en 7526.


7526 rijdt inmiddels al weer een aantal weken gewoon rond
 

12-04-2018 15:40:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, net als de 7511 die een tijdlang aan de kant stond, echter geeft dit aan dat de tekorten wel iets groter zijn dan de paar stellen op de Dijksgracht.  

12-04-2018 19:39:36
timtrein
timtrein
Daarom is de royale reserve ook ongeveer verdampt - doordat NS al die treinen zo krap plant, lukt het allemaal ongeveer nog net, maar met vrachten DDZ, 1700 (DDM-1 en DDAR) defect, uitgebrand SGM etc houdt het een keer op natuurlijk.  

25-05-2018 11:31:45
Biem94
Biem94
Update Dgr:
Ik zag vandaag 3 DDZ's staan waarvan sowieso 1x DDZ4 en 1x DDZ6. Zonder motorgedeelte uiteraard.
 

26-05-2018 09:23:12
Leo
Leo
Na ruim 10 maanden afwezigheid weer terug in dienst: 7513  

08-06-2018 08:35:52
Oscar_4027
Oscar_4027
De laatste paar weken heb ik de 7501 niet meer gezien. Weet iemand waarom?

Dank & groet.
 

08-06-2018 12:35:05
Rolffiej19
Rolffiej19
7501 heeft problemen met de stroomafnemers sinds 30 april


MCN ASD
 

08-06-2018 13:47:09
sik214
sik214
De motorwagen zal in Hlm staan, de 3 andere bakken staan op Dgr.  

08-06-2018 13:57:30
Daan!
Daan!
Waarop baseer je dat? Dit gebeurt wel in het geval van kabelvervanging, maar of dat met problemen met de stroomafnemers ook gebeurt......??  

08-06-2018 14:18:35
sik214
sik214
Ik zag fysiek 3 bakken van de 7501 op Dgr staan. Dus ja, de motorwagen kan overal zijn, maar die splitsen ze zelden buiten Haarlem volgens mij.  

08-06-2018 17:27:50
thom
thom
Quote
Daan! (vr 08 jun 2018 13:57:30 https://www.somda.nl/forum/14382/p663872/): Waarop baseer je dat? Dit gebeurt wel in het geval van kabelvervanging, maar of dat met problemen met de stroomafnemers ook gebeurt......??

Voor een stroomafnemer probleem gaan ze de bakken niet splitsen hoot, dat oplossen doen ze wel op een gewone onderhouds locatie.

Tenzij het probleem van de stroomafnemer hem zit in de laagspanningsbekabeling, dan word het 1+1 in dit geval.
 

09-06-2018 10:33:15
broek53
broek53
Motorbak van de 7501 is in Hlm voor het herbedraden, inderdaad. Rijtuigen zullen komende week waarschijnlijk teruggaan naar Hlm, want de 7501 zou half juni klaar moeten zijn.  

09-06-2018 11:34:28
Henk1619
Henk1619
Ik begreep dat alle mDDM naar Hlmwph moeten voor herbedraden. De bijbehorende rijtuigen worden dan op Dgr geparkeerd en herenigd als het motorrijtuig uit revisie komt.

Geen idee waarom niet gewoon 1 korte set rijtuigen aan de kant wordt gezet voor de hele periode en de mDDM doorwisselt op de volgende stam die wordt binnengenomen. Lijkt me stukken goedkoper dan dat gesleep tussen Hlm en Dgr. Zou een DDZ stam zonder grote aanpassingen nog met een 1700 kunnen rijden?
 

09-06-2018 11:58:46
broek53
broek53
Dat gesleep heeft te maken met het feit dat die DDZ-stammen dan steeds van samenstelling wisselen en dat is adminstratief nogal een gedoe, heb ik begrepen. Hoewel ook ik mij niet kan voorstellen dat het gesleep met rijtuigen goedkoper en minder omslachtig is.
1700-en aanpassen voor deze actie is wel overwogen, maar lastig of misschien wel onmogelijk. Ik weet alleen niet meer precies waarom, maar het heeft in ieder geval (ook) met de airco te maken.
 

09-06-2018 12:34:36
gose91
gose91
Ik gok dat de indeling van het onderhoud er mee te maken heeft. Periodieke beurten worden zodanig gespreid zodat bijvoorbeeld niet bij alle airco’s van de hele trein tegelijkertijd een grote jaarlijkse controle uitgevoerd moet worden. Op het moment dat een motorbak die moet krijgen en ook nog eens twee rijtuigen waar die toevallig net aan gekoppeld is, krijgt de werkplaats dat niet gebolwerkt in de tijd die er voor een onderhoudsbeurt staat. En zo speelt dat bij heel veel beurten tegelijkertijd.

Het administratief wisselen van een rijtuig op zichzelf is niet zo lastig, de nasleep daarvan kan maanden duren en dat dan bij heel veel stellen tegelijk is iets wat men graag zal willen voorkomen. Het doowisselen van de rijtuigen in de ICR-stammen is ruim een half jaar van tevoren gepland en vastgelegd en heeft ook een nasleep gehad om het onderhoud binnen de stam weer te spreiden.

Laatst bewerkt door gose91 op 09-06-2018 12:36
 

09-06-2018 14:47:08
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (za 09 jun 2018 11:58:46 https://www.somda.nl/forum/14382/p664031/): Dat gesleep heeft te maken met het feit dat die DDZ-stammen dan steeds van samenstelling wisselen en dat is adminstratief nogal een gedoe, heb ik begrepen. Hoewel ook ik mij niet kan voorstellen dat het gesleep met rijtuigen goedkoper en minder omslachtig is.
1700-en aanpassen voor deze actie is wel overwogen, maar lastig of misschien wel onmogelijk. Ik weet alleen niet meer precies waarom, maar het heeft in ieder geval (ook) met de airco te maken.

De 1700 aanpassen aan de DDZ zou een heel duur grapje worden even de dingen die een 1700 zou moeten krijgen dan op een rijtje : Noodremoverbruging,Nieuwe Stuurstroom aansluitingen+Bekabeling in de lok,Faively ontgrendeling moet worden veranderd in een Dom-sleutel,Gereed continue stand moet worden ingebouwd.
Tevens de Airco`s hebben er niet veel mee te maken die worden nog steeds aangestuurd vanuit het stuurstandrijtuig


MCN ASD
 

09-06-2018 21:45:00
VIRMm1
VIRMm1
Maar de 1700 lok kan met zijn omzetters niet voldoende vermogen leveren om 3 of 5 rijtuigen te koelen.

De overige punten die je noemt zijn niet onmogelijk, kosten alleen wel wat centjes.

Overigens is er op 't moment nou niet echt een overschot aan 1700 loks...
 

09-06-2018 23:12:04
aarclay
aarclay
Inderdaad. Merendeel staat al klaar voor de fabricage tot conservenblikjes.


Choo choo.....
 

09-06-2018 23:58:53
TSNL250
TSNL250
Hoezo kan een 1700 de IC Berlijn dan wel voorzien van stroom ?  

10-06-2018 08:49:56
mtlx
mtlx
Quote
VIRMm1 (za 09 jun 2018 21:45:00 https://www.somda.nl/forum/14382/p664115/): Maar de 1700 lok kan met zijn omzetters niet voldoende vermogen leveren om 3 of 5 rijtuigen te koelen.


Waar komt dat in 's hemelsnaam vandaan? IC Berlijn en andere treinen als CityNightLine/EuroNight hebben zeker nooit airco (gehad) en ook die 10 ICRm rijtuigen tussen Den Haag en Venlo hadden zeker nooit airco %03%
Ik kan mij vergissen, maar ik meen mij te herinneren dat de 1700 zelfs meer kan leveren dan bijvoorbeeld een Traxx.

Laatst bewerkt door mtlx op 10-06-2018 08:50
 

10-06-2018 12:32:09
gose91
gose91
Wat denk ik bedoeld wordt is dat de loc op zichzelf niet genoeg spanning kan omzetten voor de airco’s van de gekoppelde rijtuigen. Wat de loc normaal doet is hoogspanning doorvoeren naar de rijtuigen die dat vervolgens zelf omzetten met jawel, een omzetter.
DDM rijtuigen hebben niet allemaal een eigen omzetter en zijn dus blijkbaar afhankelijk van de motorbak of een functionerende Bvk, maar daarin ken ik dat materieel niet.

Laatst bewerkt door gose91 op 10-06-2018 12:34
 

10-06-2018 12:39:37
daniel_ddr
daniel_ddr
DDM-1 had nog een eigen omzetter in de stam. Die zat in de Bvk die daarom ook een stroomafnemer had, zodat de rijtuigen spanning hielden op momenten dat de loc 's nachts goederentreinen aan het rijden was (zo was de gedachte destijds).

DDM-2/3, wat nu tot DDZ verbouwd is, had geen stroomafnemer op de Bvk en was kennelijk van de loc afhankelijk voor de spanning dan. Maar heeft de mBk van DDZ dan zoveel meer vermogen dat die dat wel kan en een loc 1700 niet?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-06-2018 13:09:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Een 1700 levert gewoon de hoogspanning door via de rijtuigen naar de Bvk toe en bij DDM/DDZ is de Bvk het enige rijtuig wat de rest van de trein van treinverwarming(Airco) voorziet door middel van een statische omzetter


MCN ASD
 

10-06-2018 14:36:10
VIRMm1
VIRMm1
Shit ja, je hebt gelijk. Zat er ff naast
Airco's krijgen hun spanning van het abvk rijtuig %08%
 

01-07-2018 14:33:20
aarclay
aarclay
In de NS Community heeft een NS-medewerker gezegd dat de binnendeuren in de DDZ worden aangepast. En dat dit in Q1 2019 voltooid moeten zijn.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hard-openslaande-glazen-deuren-in-nieuwe-intercity-dubbeldekkers-4119/index2.html#post333201

Waarschijnlijk wordt het een beter scharniersysteem. Want die deuren zijn best zwaar met die kunst als deurgreep en kunnen iemand best zeer doen bij open en dichtzwiepen.

Weet iemand of dit in VIRMm-1 al aangepast is? Ik heb er nooit opgelet namelijk.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-07-2018 14:33


Choo choo.....
 

01-07-2018 14:51:34
thom
thom
Dat gewicht van dat stukje kunst valt in het niet bij het gewicht van de staalglas deur vrees ik  

01-07-2018 15:23:33
SunKeeper
SunKeeper
Quote
aarclay (zo 01 jul 2018 14:33:20 https://www.somda.nl/forum/14382/p668023/): Weet iemand of dit in VIRMm-1 al aangepast is? Ik heb er nooit opgelet namelijk.


Daar gaan de deuren stuk minder hard zwiepen als je ze in open toestand loslaat. Omdat er in de dichtstand een 'zwaar punt' in het scharnier zit net zoals ICMm dat ook al heeft. (bij de deuren halverwege de rijtuigen)

Bij DDZ zou dat ook welkom zijn. Vooral bij de loungebanken wordt je soms gewoon aangevallen door een deur die gaat zwiepen omdat de trein door een paar wisselstraten rijdt.
 

02-07-2018 09:17:59
VIRMm1
VIRMm1
Maarja je wil ook niet dat die deur zo zwaar wordt om te openen dat ouderen en kinderen er een gevecht mee aan moeten.  

02-07-2018 12:13:37
SunKeeper
SunKeeper
Het gaat ook niet om hoe zwaar de deur te openen is, maar om het ongevraagd uit de gesloten toestand komen en vervolgens in het wilde weg naar beide kanten heen en weer slaan bij elke beweging van het rijtuig.

Of wordt nu een tussendeur in een rijtuig bij ICMm ook al als "zwaar te openen" ervaren? Zo nee, dan is er nog een ruime marge voor aanpassing in DDZ.
 

02-07-2018 21:30:41
VIRMm1
VIRMm1
ICM heeft daar ook helemaal geen last van omdat die deuren haaks op de rijrichting staan, iets wat bij VIRM en DDZ niet het geval is...  

03-07-2018 17:27:46
MCN-GVC
MCN-GVC
Weet iemand eigenlijk hoe het gaat met die bedradingsrevisie? Hoeveel zijn er eigenlijk al klaar? Wat mij op valt is dat ik steeds meer stammen stil zie staan (en steeds meer ICM / kleinere DDZ zie in de 700/1800/2000/8800). Actueel 3 op de Dgr en van de 3 bij Hlmwp was er vanochtend (t.o.v. vorige week) 1 van een motorbak voorzien. Tevens staat er bij On ook constant een stam met de stroomafnemers neer als ik daar kom. Kom er zelden, maar steeds op de zelfde plek staat er een, naar mijn mening dezelfde, er omheen veranderen de DDZ/VIRMm's wel.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 03-07-2018 17:31
 

03-07-2018 17:32:03
MetroRET
MetroRET
Dat is puur de planning van dit wijzigingsblad waarin meer ICM is gepland in de 700/1800.  

03-07-2018 17:57:23
FLIRT2525
FLIRT2525
Quote
MCN-GVC (di 03 jul 2018 17:27:46 https://www.somda.nl/forum/14382/p668614/): Weet iemand eigenlijk hoe het gaat met die bedradingsrevisie? Hoeveel zijn er eigenlijk al klaar? Wat mij op valt is dat ik steeds meer stammen stil zie staan (en steeds meer ICM / kleinere DDZ zie in de 700/1800/2000/8800). Actueel 3 op de Dgr en van de 3 bij Hlmwp was er vanochtend (t.o.v. vorige week) 1 van een motorbak voorzien. Tevens staat er bij On ook constant een stam met de stroomafnemers neer als ik daar kom. Kom er zelden, maar steeds op de zelfde plek staat er een, naar mijn mening dezelfde, er omheen veranderen de DDZ/VIRMm's wel.

Die bij Onnen is de defecte 7502. Staat daar er al een aantal maanden zo bij.
 

03-07-2018 22:15:47
bacr
bacr
Wat is daar dan defect aan en/of waarom weet die dan niet naar herstel gebracht (Hlmwph?)  

03-07-2018 22:34:11
SunKeeper
SunKeeper
Quote
bacr (di 03 jul 2018 22:15:47 https://www.somda.nl/forum/14382/p668731/): Wat is daar dan defect aan en/of waarom weet die dan niet naar herstel gebracht (Hlmwph?)

Even teruggezocht hier in dit topic en zou gaan om een afkeurde oliekoeling in de tractie.

Overigens al wel langer dan een paar maanden; sinds eind september 2017.
 

03-07-2018 23:17:30
VIRMm1
VIRMm1
Ja en nu doet de 7502 dienst als plukstel te On %02%  

04-07-2018 00:23:12
aarclay
aarclay
En de 7524 die hersteld is na de aanrijding (20 nov. 2014) bij Diepenveen? Is daar al wat bekend over? Hij misstte uiteindelijk zijn airco's had ik begrepen t.b.v. wisselvoorraad.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-07-2018 00:24


Choo choo.....
 

04-07-2018 00:24:40
Frontier
Frontier
Die zou eveneens een afgekeurde oliekoeler hebben.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-07-2018 00:41:34
thom
thom
Quote
bacr (di 03 jul 2018 22:15:47 https://www.somda.nl/forum/14382/p668731/): Wat is daar dan defect aan en/of waarom weet die dan niet naar herstel gebracht (Hlmwph?)

Niet elke defecte trein moet naar Haarlem voor herstel van zijn defect, dan kan doorgaans gewoon in een onderhoudsbedrijf zoals bijvoorbeeld Onnen.

Haarlem doet Bots- en interieurschades en herstellingen waarbij bijvoorbeeld bekabeling opnieuw aangebracht moet worden.
 

04-07-2018 10:06:40
IJsbergsla
IJsbergsla
Enkel staat hij dus niet in Onnen ten behoeve van herstel.
Quote
Frontier (wo 04 jul 2018 00:24:40 https://www.somda.nl/forum/14382/p668758/): Die zou eveneens een afgekeurde oliekoeler hebben.
Als de wisselrichters al zijn vervangen. Ook deze DDZ zou momenteel dienst doen als plukstel.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 04-07-2018 10:07
 

30-10-2018 17:05:40
salieri
salieri
DDZ 7502 komt binnenkort weer in dienst getuige deze reportage van de monteur:

https://www.instagram.com/p/BphgmHgixSw/?taken-by=ary_voortman

Niet om reclame voor dit instagram account te maken, maar het geeft een leuk kijkje in de keuken wat betreft onderhoud aan treinen %02%
 

15-11-2018 15:56:55
jochem
jochem
Vanmorgen is de 7502 op eigen kracht van On naar Hlmwph gereden als 89331, aannemelijk voor nawerk met oog op herindienststelling.  

15-11-2018 21:11:56
broek53
broek53
Moet hij niet naar Hlm voor het her-betraden van de motorbak? Of is dat al gebeurd?

Laatst bewerkt door broek53 op 18-11-2018 17:55
 

15-11-2018 23:44:05
VanLennep
VanLennep
Is idd voor vervangen LS-bekabeling.  

16-11-2018 08:53:39
aarclay
aarclay
Omvat dit project álle motorbakken van DDZ of een aantal? En hoe lang duurt dit gemiddeld per stuk?


Choo choo.....
 

16-11-2018 09:27:23
broek53
broek53
Het betreft alle mDDM's. Vanuit de Open Dag in Hlmwph een tijdje terug heb ik genoteerd dat de doorlooptijd per bak 5 weken is, waarbij er met twee ploegen van 24 man vroeg en laat gewerkt wordt. Een heel karwei kortom, zeker als je bedenkt dat er 2 of 3 motorbakken tegelijk in Hlm zijn. Project loopt door tot in augustus 2019.  

16-11-2018 12:03:08
Trainplaza
Trainplaza
Toevallig heeft de NS hier zojuist een video over gepubliceerd %02%. https://youtu.be/EZd662gaMnY  


16-11-2018 13:17:16
MCN-GVC
MCN-GVC
Van de 3 DDZ's die terzijde stonden is de 7513 dus al een tijdje weer in dienst. De 7502 wordt aan gewerkt. Maar hoe ver staat het dan met de 7524. Echt een duidelijk antwoord hierover kan ik niet teruglezen (afgekeurde oliekoeling zijn er meerdere, sommige hebben er zelfs een tijdje mee doorgereden, wat bij mij wat verbazing opwekte, een 1700 is erdoor afgebrand). De mDDM/mBk zou op 17-1 naar Hlmw zijn gegaan en de rijtuigen zouden op de Dgr staan. Maar dit is langer dan 5 weken. Is er voor dit stel ook al een betere toekomst bekend? De info https://treinposities.nl/materieel/NS/ddz klopt niet bij alle stellen dus daar ga ik niet van uit.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 16-11-2018 13:18
 

16-11-2018 14:11:57
Trainplaza
Trainplaza
Quote
MCN-GVC (vr 16 nov 2018 13:17:16 https://www.somda.nl/forum/14382/p691183/): Van de 3 DDZ's die terzijde stonden is de 7513 dus al een tijdje weer in dienst. De 7502 wordt aan gewerkt. Maar hoe ver staat het dan met de 7524. Echt een duidelijk antwoord hierover kan ik niet teruglezen (afgekeurde oliekoeling zijn er meerdere, sommige hebben er zelfs een tijdje mee doorgereden, wat bij mij wat verbazing opwekte, een 1700 is erdoor afgebrand). De mDDM/mBk zou op 17-1 naar Hlmw zijn gegaan en de rijtuigen zouden op de Dgr staan. Maar dit is langer dan 5 weken. Is er voor dit stel ook al een betere toekomst bekend? De info https://treinposities.nl/materieel/NS/ddz klopt niet bij alle stellen dus daar ga ik niet van uit.


DDZ 7524 is al zeker 2 jaar niet meer in dienst geweest, en ik heb gehoord dat hij definitief terzijde staat

EDIT: 4 jaar zelfs al!

Laatst bewerkt door Trainplaza op 16-11-2018 22:16
 

16-11-2018 14:50:50
aarclay
aarclay
Quote
Trainplaza (vr 16 nov 2018 14:11:57 https://www.somda.nl/forum/14382/p691207/):
DDZ 7524 is al zeker 2 jaar niet meer in dienst geweest, en ik heb gehoord dat hij definitief terzijde staat


Dat ding is hersteld van een aanrijding bij Diepenveen, en heeft een compleet nieuwe neus aangemeten gekregen, plus dat de rijtuigen hersteld zijn....
Ik heb begrepen dat er nog wat defecten waren waardoor er wat airco's uit uitgewisseld zijn met andere stellen. Maar definitief terzijde zou wel apart zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2018 14:52


Choo choo.....
 

16-11-2018 14:57:50
Daan!
Daan!
Waarom dan?  

16-11-2018 15:18:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Mijn bericht hierboven uit juli bevindt zich niet meer in het zichtbaar spectrum?
In dat geval: "Ook deze DDZ zou momenteel dienst doen als plukstel."
 

16-11-2018 17:54:47
aarclay
aarclay
Maar wat geplukt wordt kan vaak weer worden 'bijgevuld'.


Choo choo.....
 

16-11-2018 18:30:21
martijn
martijn
Aanrijding was 20 november 2014, vier jaar geleden dus. Maar dat terzijde.  

16-11-2018 18:45:49
thom
thom
Quote
aarclay (vr 16 nov 2018 17:54:47 https://www.somda.nl/forum/14382/p691264/): Maar wat geplukt wordt kan vaak weer worden 'bijgevuld'.

Dat ligt er maar hoe er iets geplukt word, als men weet dat iets nooit meer gaat rijden zal niet altijd alles even netjes worden losgeschroefd maar eerder met de botte bijl verwijderd worden en dat is vaak wat slechter terug te bouwen daarna
 

16-11-2018 19:04:06
broek53
broek53
Zover mij bekend is er geen sprake van een permanente buitendienststelling van welke DDZ dan ook.  

16-11-2018 20:46:00
5431
5431
Afgelopen week in DDZ 7521 opvallend frisse stoelen opgemerkt, zonder de gebruikelijke rafels en op de vloer rondslingerende afgescheurde stukken bekleding. Toevalstreffer of resultaat van een algemene herstelactie?  

16-11-2018 20:57:08
Daan!
Daan!
Herstelling.  

17-11-2018 18:03:11
TBloemink
TBloemink
Hetzelfde geldt voor 7533 aldus een NFL. Goede zaak dat ze dat doen, het ziet er steeds vaker niet uit..  

17-11-2018 21:06:27
gose91
gose91
Quote
5431 (vr 16 nov 2018 20:46:00 https://www.somda.nl/forum/14382/p691291/): Afgelopen week in DDZ 7521 opvallend frisse stoelen opgemerkt, zonder de gebruikelijke rafels en op de vloer rondslingerende afgescheurde stukken bekleding. Toevalstreffer of resultaat van een algemene herstelactie?

Al het DDZ krijgt nieuwe bekleding die als het goed is wat beter bestand is tegen dagelijks gebruik
 

17-11-2018 21:14:44
SunKeeper
SunKeeper
Worden dan ook meteen de scharnieren van de glazen binnendeuren meegenomen samen met bekleding, of gaan ze daar straks nog een keer los voor langs de werkplaats?  

17-11-2018 21:47:02
Daan!
Daan!
Wat is daarmee dan?  

18-11-2018 00:03:53
gose91
gose91
Er wordt wel gewerkt aan een oplossing voor die wild zwaaiende deuren. Dat gaat denk ik niet gelijktijd met het vervangen van de bekleding.  

18-11-2018 01:25:27
thom
thom
Quote
SunKeeper (za 17 nov 2018 21:14:44 https://www.somda.nl/forum/14382/p691402/): Worden dan ook meteen de scharnieren van de glazen binnendeuren meegenomen samen met bekleding, of gaan ze daar straks nog een keer los voor langs de werkplaats?

Voor dat soort wijzigingen komen treinen sowieso niet apart voor naar de werkplaats, dat doet men als een trein tochal binnen staat voor regulier onderhoud.
 

23-11-2018 19:44:45
willem1974
willem1974
Niet helemaal meer. Tegenwoordig loopt er een serviceteam van Haarlem rond in den lande die dit soort zaken op locatie aanpast als dat nodig is.  

23-11-2018 19:49:15
thom
thom
Nee oké, maar een stel word er iig niet voor aan de dienst onttrokken om het zo te zeggen  

23-11-2018 20:52:51
willem1974
willem1974
dat niet inderdaad, gebeurd allemaal in de natuurlijke overstand  

23-11-2018 22:46:46
279
279
als mijn info goed is, is stel 7612 vandaag weer in dienst genomen.
leeg van Hlm naar Rtd .
 

24-11-2018 13:01:00
michaben
michaben
Bedoel je toevallig de 7631? De 7612 rijdt al weer sinds april rond, de 7631 had gister zijn eerste inzet van de maand als trein 559. Alleen de 7639 mist nu nog van de DDZ zesjes, de overige 19 stellen zijn in de afgelopen twee weken allen actief geweest.  

25-11-2018 09:43:25
279
279
inderdaad, dat is het juiste nummer.  

27-11-2018 15:08:29
Biem94
Biem94
Ik zag vandaag 2x een DDZ4 (zonder motorbak) op de Dgr staan, eentje daarvan was sowieso de 7522  

27-11-2018 15:13:37
FLIRT2525
FLIRT2525
Die andere zou de 7502 kunnen zijn.  

27-11-2018 18:34:18
Oldskool
Oldskool
Quote
279 (vr 23 nov 2018 22:46:46 https://www.somda.nl/forum/14382/p692287/): als mijn info goed is, is stel 7612 vandaag weer in dienst genomen..
Heeft het niet lang vol gehouden %08% Staat sinds vanmorgen ±8:30 defect op Llso.
 

27-11-2018 19:58:39
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Biem94 (di 27 nov 2018 15:08:29 https://www.somda.nl/forum/14382/p692863/): Ik zag vandaag 2x een DDZ4 (zonder motorbak) op de Dgr staan, eentje daarvan was sowieso de 7522

7522 en 7639 zijn dat


MCN ASD
 

28-11-2018 09:48:01
Biem94
Biem94
Ah, die achterste had ook een DDZ6 kunnen zijn idd  

29-11-2018 11:41:38
rob46
rob46
Quote
aarclay (vr 16 nov 2018 14:50:50 https://www.somda.nl/forum/14382/p691210/):
Quote
Trainplaza (vr 16 nov 2018 14:11:57 https://www.somda.nl/forum/14382/p691207/):
DDZ 7524 is al zeker 2 jaar niet meer in dienst geweest, en ik heb gehoord dat hij definitief terzijde staat


Dat ding is hersteld van een aanrijding bij Diepenveen, en heeft een compleet nieuwe neus aangemeten gekregen, plus dat de rijtuigen hersteld zijn....
Ik heb begrepen dat er nog wat defecten waren waardoor er wat airco's uit uitgewisseld zijn met andere stellen. Maar definitief terzijde zou wel apart zijn?
De 7524 staat sinds 21-11-2014 tijdelijk terzijde waarvan de ABv+Bv1+ABvk achterop de HCT-terminal staan. Motorbak staat in Hlm.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-11-2018 12:25:25
aarclay
aarclay
Quote
rob46 (do 29 nov 2018 11:41:38 https://www.somda.nl/forum/14382/p693232/):
Quote
aarclay (vr 16 nov 2018 14:50:50 https://www.somda.nl/forum/14382/p691210/):
Quote
Trainplaza (vr 16 nov 2018 14:11:57 https://www.somda.nl/forum/14382/p691207/):
DDZ 7524 is al zeker 2 jaar niet meer in dienst geweest, en ik heb gehoord dat hij definitief terzijde staat


Dat ding is hersteld van een aanrijding bij Diepenveen, en heeft een compleet nieuwe neus aangemeten gekregen, plus dat de rijtuigen hersteld zijn....
Ik heb begrepen dat er nog wat defecten waren waardoor er wat airco's uit uitgewisseld zijn met andere stellen. Maar definitief terzijde zou wel apart zijn?
De 7524 staat sinds 21-11-2014 tijdelijk terzijde waarvan de ABv+Bv1+ABvk achterop de HCT-terminal staan. Motorbak staat in Hlm.

Herbekabelen zeker?


Choo choo.....
 

29-11-2018 12:43:13
IJsbergsla
IJsbergsla
De motorbak staat er dus al enkele jaren...  

29-11-2018 13:25:09
maarten83
maarten83
Quote
aarclay (do 29 nov 2018 12:25:25 https://www.somda.nl/forum/14382/p693241/):
Quote
rob46 (do 29 nov 2018 11:41:38 https://www.somda.nl/forum/14382/p693232/):
Quote
aarclay (vr 16 nov 2018 14:50:50 https://www.somda.nl/forum/14382/p691210/):
Quote
Trainplaza (vr 16 nov 2018 14:11:57 https://www.somda.nl/forum/14382/p691207/):
DDZ 7524 is al zeker 2 jaar niet meer in dienst geweest, en ik heb gehoord dat hij definitief terzijde staat


Dat ding is hersteld van een aanrijding bij Diepenveen, en heeft een compleet nieuwe neus aangemeten gekregen, plus dat de rijtuigen hersteld zijn....
Ik heb begrepen dat er nog wat defecten waren waardoor er wat airco's uit uitgewisseld zijn met andere stellen. Maar definitief terzijde zou wel apart zijn?
De 7524 staat sinds 21-11-2014 tijdelijk terzijde waarvan de ABv+Bv1+ABvk achterop de HCT-terminal staan. Motorbak staat in Hlm.

Herbekabelen zeker?


zie het bericht onder je bericht van Vrijdag 16 nov 2018 - 15:18:32 van Ijsbergsla. Daar staat duidelijk dat het een plukbak is.
 

29-11-2018 13:27:40
VIRMm1
VIRMm1
mBk 7524 is een ex schadebak die daarna een plukbak is geworden.  

29-11-2018 13:35:01
broek53
broek53
en die aan het eind van het herbekabelingsprogramma staat om herbekabeld en - mogen we aannemen - verder gecompleteerd te worden.  

29-11-2018 14:21:58
Trainplaza
Trainplaza
Quote
broek53 (vr 16 nov 2018 09:27:23 https://www.somda.nl/forum/14382/p691135/): Het betreft alle mDDM's. Vanuit de Open Dag in Hlmwph een tijdje terug heb ik genoteerd dat de doorlooptijd per bak 5 weken is, waarbij er met twee ploegen van 24 man vroeg en laat gewerkt wordt. Een heel karwei kortom, zeker als je bedenkt dat er 2 of 3 motorbakken tegelijk in Hlm zijn. Project loopt door tot in augustus 2019.


Augustus 2019, da's dus nog 9 maanden.

Of zijn er buiten mijn weten om 2 verschillende projecten door elkaar gaande %03%

EDIT: Misverstandje, is al opgelost %02%

Laatst bewerkt door Trainplaza op 29-11-2018 23:03
 

22-12-2018 12:22:58
M-BASS
M-BASS
Vanmorgen zag ik op station Hlm de 7502 gdst staan, die is dus blijkbaar klaar.  

24-12-2018 18:57:37
Leo
Leo
Quote
M-BASS (za 22 dec 2018 12:22:58 https://www.somda.nl/forum/14382/p697263/): Vanmorgen zag ik op station Hlm de 7502 gdst staan, die is dus blijkbaar klaar.


Vandaag is het eindelijk zover de 7502 weer in de sterkte opgenomen, stond 17.20 klaar als 8858V (samen met 7528 erachter) in Ut.
 

15-03-2019 16:18:52
Steen
Steen
DDZ 7544 is sinds 24 februari niet in dienst geweest, weet iemand waarom?  

15-03-2019 16:33:16
MetroRET
MetroRET
Geen kabelrevisie in Hlm ?  

15-03-2019 17:24:43
FLIRT2525
FLIRT2525
De motorbak van de 7544 is inderdaad voor kabelrevisie in Haarlem, de rest van de trein staat op de Dijksgracht. Dit geldt ook voor de 7540. De 7529 en 7617 zijn al wel tamelijk lang niet meer in dienst geweest, volgens Treinposities de 7529 voor het laatst op 3 januari en de 7617 op 12 december. De 7617 staat ook zonder mBk op Dijksgracht, maar de 7529 heb ik daar niet kunnen ontdekken. Weet iemand wat er met deze stellen aan de hand is? Andere stellen die later naar Haarlem zijn gegaan zijn al wel weer terug in dienst.  

17-03-2019 00:23:07
sik214
sik214
Volgens mij stond de 7617 als 4tje op 15 maart bij de werkplaats in Haarlem.  

17-03-2019 10:38:13
broek53
broek53
"Haarlem" meldt dat de motorbakken die het eerst van nieuwe bekabeling zijn voorzien, terug moeten omdat ook de bedrading van de wisselrichter blijkt te moeten worden vervangen. Die terugkomactie speelt zich daarbij niet af in Haarlem, maar in de Zaanstraat. Waarschijnlijk zijn dat op dit moment de motorbakken die we ff "kwijt" zijn.  

17-03-2019 11:14:58
M-BASS
M-BASS
Quote
sik214 (zo 17 mrt 2019 00:23:07 https://www.somda.nl/forum/14382/p701889/): Volgens mij stond de 7617 als 4tje op 15 maart bij de werkplaats in Haarlem.


De rest is van 7529, die is dus nog gewoon bij hlmwph, om de vraag van Flirt2525 te beantwoorden.

Laatst bewerkt door M-BASS op 17-03-2019 11:17
 

22-03-2019 11:29:50
Daan!
Daan!
Om 11u zag ik VR met een DDZ stam zonder mDDM. Om 11.28 zag ik stel 7544 op Hlmwpl staan met aluitborden in de cabine van de ABvk. Lijkt erop dat deze weer hereenigd gaat worden.  

22-03-2019 11:55:28
279
279
Quote
broek53 (zo 17 mrt 2019 10:38:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p701899/): "Haarlem" meldt dat de motorbakken die het eerst van nieuwe bekabeling zijn voorzien, terug moeten omdat ook de bedrading van de wisselrichter blijkt te moeten worden vervangen. Die terugkomactie speelt zich daarbij niet af in Haarlem, maar in de Zaanstraat. Waarschijnlijk zijn dat op dit moment de motorbakken die we ff "kwijt" zijn.


volgens een nfl staat als eerste de 7612 op de rol
om van On via Hlm naar Aswpl gebracht te worden.

Laatst bewerkt door 279 op 22-03-2019 11:55
 

22-03-2019 14:51:02
AgentX
AgentX
Quote
Daan! (vr 22 mrt 2019 11:29:50 https://www.somda.nl/forum/14382/p702241/): Om 11u zag ik VR met een DDZ stam zonder mDDM. Om 11.28 zag ik stel 7544 op Hlmwpl staan met aluitborden in de cabine van de ABvk. Lijkt erop dat deze weer hereenigd gaat worden.


Heet de motorwagen tegenwoordig niet mDDZ? %08%