26-07-2014 16:04:27
phantom
phantom
Ik werd via andere kanalen al geinformeerd dat dit beslist geen proef was.
In elk geval dank voor de info en het trein nummer.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-07-2014 17:47:44
Bert13
Bert13
Ze hebben een paar weken terug een proefrit gedaan met de 7625+7645 (zie elders in dit topic), wellicht is de toelating nu dus rond.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-07-2014 17:54:29
broek53
broek53
Die toelating was al rond, maar "Haarlem" was er niet helemaal gerust op en heeft daarom die proef/meetrilt nog georganiseerd.  

26-07-2014 21:42:45
Klaasje
Klaasje
Al verbaast me dat ook wel weer een beetje omdat het gedrag niet substantieel zal afwijken van die van een losse zes.  


27-07-2014 15:11:15
rolandrail
rolandrail
Het gaat niet om het rijgedrag maar of allerlei technische aansturing/signalering vanuit de bediende cabine goed/storingsvrij doorkomt in de hele trein.  

27-07-2014 16:48:48
sfj
Verbinding over een 300 meter is inderdaad heel anders dan 100-150 meter qua ruis en dergelijke. Een computerkabel langer dan 100 meter wordt buiten het spoor doorgaans ook vaak afgeraden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-07-2014 17:29:46
michaben
michaben
Ik mag toch hopen dat NedTrain geen huis tuin en keuken netwerk heeft aangelegd in de DDZ. Met de juiste kabels kun je flinke afstanden halen. En bij digitale signalen kun je in tegenstelling tot analoge signalen de ruis er compleet uitfilteren zolang de ruis minder dan 50% van het signaal verstoort heeft, dus zelfs met goedkope kabels kun je door elke bak ten minste een repeater te geven het signaal correct doorgeven. En voor de fail-safe analoge treindraden heeft ruis veel minder invloed doordat deze signalen veel eenvoudiger zijn en niet te verwarren zijn als ze verkeerd aankomen.  

27-07-2014 17:34:05
sfj
Helemaal waar maar bij elke verbinding over langere afstand treedt verlies op. Zal idd goed over nagedacht zijn, maar mijn ervaring met 12 jaar in het netwerk/systeembeheer is dat de praktijk toch net ff anders is dan de theorie, de blueprint, de test- en acceptatieomgeving.

Laatst bewerkt door sfj op 27-07-2014 17:34


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-07-2014 17:36:13
broek53
broek53
Herhaling: de proef/meetrit is niet gehouden vanwege de toelating, maar "meten is weten".  

27-07-2014 20:40:56
thom
thom
Quote
michaben (zo 27 jul 2014 17:29:46 https://www.somda.nl/forum/14382/p502761/): Ik mag toch hopen dat NedTrain geen huis tuin en keuken netwerk heeft aangelegd in de DDZ. Met de juiste kabels kun je flinke afstanden halen. En bij digitale signalen kun je in tegenstelling tot analoge signalen de ruis er compleet uitfilteren zolang de ruis minder dan 50% van het signaal verstoort heeft, dus zelfs met goedkope kabels kun je door elke bak ten minste een repeater te geven het signaal correct doorgeven. En voor de fail-safe analoge treindraden heeft ruis veel minder invloed doordat deze signalen veel eenvoudiger zijn en niet te verwarren zijn als ze verkeerd aankomen.

Ruis zal niet zozeer het probleem zijn en ook niet zozeer de kabellengte, maar de problemen zullen meer voortkomen uit de vele stekker verbindingen die je krijgt door de vele bakovergangen en daarmee een overgangsweerstand die steeds hoger wordt.

Repeaters in dat soort systemen lijkt me zeker niet fail-safe, een lekspanning kan zomaar ineens versterkt worden met gevolgen van dien.
 

30-07-2014 19:27:17
sfj
De 7618 is vanmiddag uit de werkplaats naar spoor 28 te Hlm gegaan. Dat is nummer 12. Zal wel snel in dienst komen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-07-2014 21:09:02
279
279
Moet eerst voor een oxaal-wasbeurt naar de Bkh.

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-07-2014 21:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

30-07-2014 21:11:57
Frontier
Frontier
Quote
sfj (wo 30 jul 2014 19:27:17 https://www.somda.nl/forum/14382/p503161/): De 7618 is vanmiddag uit de werkplaats naar spoor 28 te Hlm gegaan. Dat is nummer 12. Zal wel snel in dienst komen.

Stond er inmiddels ook 7618 op i.p.v. 7518?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-07-2014 21:18:20
sfj
Natuurlijk, anders had ik 'm niet zo overtuigend 7618 genoemd
Fase 1 van verlenging lijkt me overigens geen gek idee bij zo'n project waarbij veel werkzaamheden zowel in de oude als nieuwe bakken moeten gebeuren. Dan mis je in de runs die voor 'alle bakken' gedaan worden niks. Overigens verbaas ik me er over dat alleen 94 84 42 64 061-1 omgenummerd is in 012-4, deze was tijdens revisie gewisseld. Overige foutjes zitten er nu nog op.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

31-07-2014 16:28:47
Frontier
Frontier
Inmiddels staat de 7614 buiten op het erf.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

31-07-2014 23:33:52
279
279
Quote
279 (wo 30 jul 2014 21:09:02 https://www.somda.nl/forum/14382/p503171/): 7618 moet eerst voor een oxaal-wasbeurt naar de Bkh.


en dat is vanmiddag gelukt.

Laatst bewerkt door 279 op 31-07-2014 23:34
 

02-08-2014 10:00:24
Leo
Leo
Op het erf van Hlmwph staat nu de oudste nog niet verlengde DDZ4 7532 te wachten op wat komen gaat.  

02-08-2014 18:55:49
Pim530
Pim530
De nieuwste bedoel je neem ik aan?  

02-08-2014 20:08:43
sfj
Nee Pim, de oudste. De 7532 is de oudste vier die verlengd gaat worden qua indienststellingsdatum.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-08-2014 01:44:55
tripleklep
tripleklep
De 7614 werd op zaterdagavond 2 augustus vanuit Haarlem ingezet in de 5400-serie, zonder wasbeurt te hebben gehad. Rond 21:00 werd het stel in Amsterdam weer uit de dienst gehaald en op het westelijk eiland geparkeerd.  

13-08-2014 11:44:52
AlbertP
AlbertP
De 7531 heeft op een zijde van de ABvk (of is het Bvk? Niet goed opgelet of er 1e klas in zat) een missende 3 in het stelnummer en rijdt dus rond als 75 1.  

13-08-2014 11:52:18
vrijgezel
vrijgezel
Dit heeft weinig met ontwikkelingen te maken over DDZ.

Je kan dit beter melden in https://www.somda.nl/forum/1006/Lijst+afwijkende+treinstellen+en+locs/
 

14-08-2014 00:50:16
Pim530
Pim530
@sfj De oudste niet verlengde DDZ vier wordt toch helemaal niet verlengd? De nieuwste niet verlengde vier was altijd de eerstvolgende die in aanmerking kwam voor verlenging, staat mij bij.  

14-08-2014 06:21:49
M-BASS
M-BASS
De laatste 20 tot DDZ4 verbouwde stammen worden uiteindelijk verlengd tot DDZ6, waarvan 7532 de oudste is die verlengd wordt, oftewel is 7532 als 31e in totaal als DDZ4 afgeleverd.  

14-08-2014 06:47:15
Pim530
Pim530
Dat begrijp ik, dus was (of is) hij op dat moment de nieuwste niet verlengde DDZ. Alle nieuwere DDZ's zijn namelijk al verlengd. Maar dit terzijde, we begrijpen ondertussen allemaal welke uit de reeks we bedoelen denk ik  

14-08-2014 07:03:58
M-BASS
M-BASS
Als ik het goed herinner, wordt er verlengd tot DDZ6 tot en met nummer 15, en de laatste 5 worden verlengd als DD-AR rondrijdt. Dat betekent dat er nog zeker 5 nieuwere DDZ4-en (dan 7532) zijn die verlengd gaan worden.  

14-08-2014 07:10:17
Pim530
Pim530
Ah ja, daar zeg je wat! In dat geval dus de oudste nog te verlengen DDZ  

16-08-2014 09:04:27
dvdhoven
dvdhoven
Er gonst nu een bericht in de pers over het "oplappen" van oude intercity's. Ik kan me geen oude intercity's voorstellen. Wordt daarmee niet het DDAR bedoeld? http://www.nu.nl/binnenland/3853649/ns-lapt-oude-intercitys-wegens-overvolle-treinen.html

Laatst bewerkt door dvdhoven op 16-08-2014 09:05


Dick van den Hoven
 

16-08-2014 09:23:50
sfj
Lijkt mij wel, al wordt hier steeds gesproken over 19 stammen DD-AR en daar over 18.

DDM1 zijn er geen 18, maar dat is nog een stukje reserve wat ze hebben staan en waarvan ik geloof dat het veel geld zou kosten om weer op te lappen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-08-2014 09:29:38
jorgo
jorgo
Uiteraard zal het over https://www.somda.nl/forum/14667/Tweede+leven+DD-AR/ gaan. Alleen de term intercity slaat nergens op, maar dat zal wel een samenvattingsfoutje zijn. Stel dat iemand van NS tegen de journalist heeft gezegd dat de stammen wrsch. op trajecten gaan rijden waar nu nog intercity-dubbeldekkers rijden, dan is die denkfout snel gemaakt.  

16-08-2014 09:33:37
broek53
broek53
Quote
dvdhoven (za 16 aug 2014 09:04:27 https://www.somda.nl/forum/14382/p504677/): Er gonst nu een bericht in de pers over het "oplappen" van oude intercity's. Ik kan me geen oude intercity's voorstellen. Wordt daarmee niet het DDAR bedoeld? http://www.nu.nl/binnenland/3853649/ns-lapt-oude-intercitys-wegens-overvolle-treinen.html
Ongetwijfeld. Ik denk dat de voorlichters de nieuwe en op inhoud onwetende directeur verkeerd hebben voorgelicht. Uiteraard gaat het over de her-inzet van DDAR en dat zijn nu net geen intercity's, maar ""sprinters"". Dat blijkt op zich ook uit de zinsnede dat ze dienst blijven doen tot de sprinters nieuwe generatie er komen.
Daarnaast kun je ook de waarheid liegen: het zal het laatste materieel uit de strategische reserve zijn, maar dat is het dan alleen omdat het DDM-1 blijkbaar niet meer strategische reserve wordt genoemd.
Je kunt de waarheid ook verdraaien om er goede sier mee te maken: het wordt verkocht als een pure uitbreiding om volle treinen te bestrijden en dat is gewoon niet waar: ze vervangen 1:1 DDZ4-en en bieden daarbij net iets minder zitplaatsen, en de DDZ4-en moeten ervoor zorgen dat 12 x 7 = 84 ICR buiten dienst kunnen voor revisie en ombouw. Per saldo zullen daardoor voor de inzet uiteindelijk (afhankelijk hoe je rekent) een slordige 1500 zitplaatsen meer geboden worden, maar dat staat in geen verhouding tot de ruim 7500 zitplaatsen die er door DDAR bij komen. Voeg daarbij het afvoeren van (door mij geschat) een 2000 zitplaatsen mat '64 begin 2015 en er blijft per saldo niets over.
 

16-08-2014 09:43:04
jorgo
jorgo
Er moeten dan ook "geen wonderen van verwacht worden"...  

16-08-2014 10:12:55
broek53
broek53
Ik moet ook altijd wel glimlachen, want dit was weer zo ontzettend voorspelbaar. Vanaf het moment dat er bezuinigd moest worden en NSR Logistiek op de kleintjes moest gaan letten, de telcijfers gemanipuleerd werden en de volnorm toegepast, kon je dit zien aankomen. Niet dat ik helderziende ben, maar het is al de derde keer dat het op die manier gaat: bezuinigen en tot het uiterste knijpen in de materieelinzet, maatschappelijk protest en ander ongerief en dan wordt er op een zeker moment een bak materieel opengetrokken, worden de bezettingsnormen versoepeld en de bezettingscijfers ruimer geïnterpreteerd en ebben de meeste klachten weer weg.

Merk op dat de nieuwe directeur net als zijn voorgangers impliciet de suggestie wekt dat het NS allemaal overkomt, al die reizigers en volle treinen. Dat is in dit geval, bij het ontbreken van een oliecrisis of een strenge winter en bij een groei van niks in het vervoer, een valse suggestie. Zoals gezegd is het het resultaat van bewust beleid om de boel krap te houden, en eigenlijk zou de directeur dus trots moeten zijn dat het beleid geslaagd is.
 

16-08-2014 11:58:36
aarclay
aarclay
Plus dat ze over een revisie in Haarlem spreken. Dat is in dit geval toch echt de Zaanstraat in Amsterdam.

Ze hebben het inmiddels bij NU.nl aangepast, zie ik net.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-08-2014 11:59


Choo choo.....
 

16-08-2014 12:02:46
kbrandsma
kbrandsma
Het beleid is geslaagd omdat veel reizigers geen alternatief hebben (dus gelijkblijvende reizigersaantallen met minder materieelinzet), in combinatie met dat er nog materieel aan de kant staat waarmee in een later stadium goede sier kan worden gemaakt, wanneer dit ineens weer wordt ingezet.

Het artikel van nu.nl bevestigd maar weer de regel: van al het nieuws waar je verstand van hebt blijkt dat er altijd fouten in de berichtgeving staan. Van al het nieuws waar je geen verstand van hebt neem je aan dat het nieuws klopt.

Zo zal het gros van de reizigers (welke er inhoudelijk weinig verstand van hebben) dit nieuws als waar aannemen, terwijl volgend jaar alsnog zitplaatsen verdwijnen.
 

16-08-2014 19:21:20
pjkleton
pjkleton
Broek53 schreef :

" DDZ4-en moeten ervoor zorgen dat 12 x 7 = 84 ICR buiten dienst kunnen voor revisie en ombouw."

Zijn dat de ICR's die nu in de treinen Den Haag- Venlo zitten en Roosendaal- Zwolle ?

Ik heb in Op De Rails (2013 en 2014 zover die verschenen zijn ) gezocht naar iets over deze rijtuigen ,maar niet veel meer dat ze gereviseerd gaan worden ,als ik het goed begrijp voor op de binnenlandse HSL ?
Vr gr ,
Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 16-08-2014 19:22
 

16-08-2014 19:26:00
AgentX
AgentX
Ik durf het haast niet meer te vragen, maar heb je de topics "Ontwikkelingen HSL" en "Rijtuigen ICR" gelezen?

Afijn, dat is correct.
 

16-08-2014 20:09:21
pjkleton
pjkleton
Hallo AgentX,
Nee ,heb ik (nog ) niet gedaan.
Dat ga ik nu dus doen.
Vraag maar gerust ,ik word niet boos.
Vr Gr ,
Peter
 

16-08-2014 21:29:38
mren
mren
En wees gerust Peter: volgende maand komt het jaarlijkse oplopen-artikel weer in Op de Rails en daar zal e.e.a. ongetwijfeld worden samengevat voor wie niet alles leest wat er op Somda wordt geschreven  

16-08-2014 21:57:01
broek53
broek53
Het is zelfs het halfjaarlijkse omloopartikel tegenwoordig .  

02-09-2014 08:34:26
lex_t
lex_t
Nu begrijp ik dus uit de krant dat NS verplicht is toiletten te leveren in lange stoptreinritten. Toch definitieve rol voor de NID (2024). Meer NieuweSprinterDubbeldekker dus.  

02-09-2014 08:57:04
michaben
michaben
Volgens mij is oude informatie, in 2013 was al bekend dat een van de concessievoorwaarden vanaf 2015 was dat in elke stoptrein waarin een op de drie reizigers langer dan een half uur reist een toilet aanwezig moet zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat er massaal DDZ als sprinter gaat rijden, het zal wel een verschuiving van de materieelinzet zijn, waarbij SLT verhuist naar onder andere de 4100/4200/5500/7500/9700 want die treinseries zijn maar een half uur lang en hoeven dus geen toilet te hebben. Mogelijk heeft dit besluit ook bijgedragen aan het besluit DDAR weer te activeren. Het artikel klinkt mij in de oren als een klok maar geen klepel geval.  

02-09-2014 09:05:14
broek53
broek53
De toiletdiscussie is op geen enkele manier van invloed geweest op de materieelinzet van de komende tijd, zeker niet van het ractiveren van DDAR. Dat hele complex is meer een kwestie van een antwoord op de vraag Hoe overleef ik het buiten dienst gaan/verhuizen van ICR?. Dat daarbij DDZ grotendeels over kan gaan naar IC-diensten, is mooi meegenomen (als er geen DDZ was geweest voor de IC-diensten, zou er een heel ander probleem zijn opgetreden;-)).  

02-09-2014 09:19:49
jorgo
jorgo
Mwa, probleem... Dan had je DDAR in de IC-diensten gehad. De tijden dat dat de reden was om een intercity te degraderen tot sneltrein (vgl. 3000 begin jaren '90) is toch voorbij, daar is men niet meer zo kritisch mee dunkt me...  

02-09-2014 09:20:40
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (di 02 sep 2014 09:05:14 https://www.somda.nl/forum/14382/p506769/): De toiletdiscussie is op geen enkele manier van invloed geweest op de materieelinzet van de komende tijd, zeker niet van het ractiveren van DDAR.


bovendien: als je IC's inzet als Sprinter, wat rijdt er dan als IC?
Of is er niet expliciet beloofd dat Intercity's ook een wc moeten hebben? Dat worden intercity's met SLT..
 

02-09-2014 09:37:32
michaben
michaben
Intercity's moeten allemaal een WC hebben. Maar de discussie over de materieelinzet voor 2015 met oog op de toiletnorm lijkt me iets voor het dienstregeling 2015 onderwerp.  

02-09-2014 13:44:14
admin
Moderator
admin
Precies, daarom zijn de resterende berichten verwijderd. Dit topic gaat over DDAR/DDZ.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

14-09-2014 16:33:51
Frontier
Frontier
Desondanks de berichten dat er voorlopig geen DDZ's meer verlengd worden zolang DDAR niet operationeel is staan er inmiddels toch weer 4 DDZ tussenbakken op het erf te Hlmwph op het moment van schrijven.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-09-2014 16:37:13
Bert13
Bert13
Stel 7536 is bovendien sinds 1 mei niet meer gespot op Somda. Ik kan me best voorstellen dat deze sindsdien nog gereden heeft, maar allicht staan ook daar tussenbakken van op Hlmwph.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-09-2014 17:00:02
Frontier
Frontier
Die moet wel héél verdekt opgesteld staan dan. %08% Aannemelijker lijkt het me dat die ergens in Ldd verstopt staat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-09-2014 18:09:45
broek53
broek53
Of hij er nog staat, weet ik niet, maar de 7536 is destijds in de Zaanstraat binnengelopen als eerste DDZ voor een soortement retrofit-actie.  

14-09-2014 18:31:16
AJT
AJT
Zou dit ook zo kunnen zijn met stel 4242 die (zie ICM topic) ook al een kwartaal niet meer is gespot?  

14-09-2014 20:10:06
aarclay
aarclay
Die ICM staat met onbekende brandschade in Onnen, geen retrofit-actie dus.  

14-09-2014 21:35:25
sfj
Dat is in het icm-topic al besproken.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


15-09-2014 00:18:41
Frontier
Frontier
Volgens een welingelichte bron staat de 7536 in Ldd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-09-2014 22:47:19
broek53
broek53
7536 is in de Zaanstraat behandeld als prototype voor het aanbrengen van "noodremoverbrugging". Daar zijn nog wat problemen mee, vandaar dat hij nu staat te wachten op een vervolg.  

15-09-2014 23:39:17
aarclay
aarclay
Zijn recentelijk de handgrepen voor de tussenschuifdeuren bij de bakovergangen soms aangepast? De handgreep is nu schuiner en langer viel mij op.
Nieuwe CW?


Choo choo.....
 

16-09-2014 12:44:55
Pim530
Pim530
Dat viel mij ook op, dacht eerst dat er te hard aan getrokken was of dat Uri hier meer vanaf wist. Echt mooi vind ik het trouwens absoluut niet.  

16-09-2014 12:50:39
sfj
Ik zie het sinds de zesjes seriematig in dienst kwamen steeds vaker. Niet consequent op alle balkons, maar wel veel en sowieso in de tweede ABv en de Bv2.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-09-2014 17:00:02
tripleklep
tripleklep
Bij de werkplaats Haarlem zag ik vanmiddag een casco-Bvk staan, geschuurd/geplamuurd met een zeil over de kop. Misschien gaat DD-AR dan toch een grotere revisie krijgen?  

16-09-2014 17:02:11
sfj
Dat is de 270 7061, die is vervangen door de 7012 bij ddz revisie omdat 'ie krom was. Enkeltje sloper is wat nog rest.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-09-2014 18:58:42
tripleklep
tripleklep
O dat wist ik niet, dat die al zover uit elkaar gehaald was. Bedankt voor de info.  

22-09-2014 18:37:20
dh3201
dh3201
Quote
sfj (di 16 sep 2014 17:02:11 https://www.somda.nl/forum/14382/p508377/): Dat is de 270 7061, die is vervangen door de 7012 bij ddz revisie omdat 'ie krom was. Enkeltje sloper is wat nog rest.

Was de kopbak die tijdens de open dag in de hal opgebokt stond, zeg maar achter het orkest, de 270 7061?


Shqiperise-lopers?
 

22-09-2014 18:43:15
sfj
Die inderdaad, bij de fotograaf en het orkest.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-09-2014 08:40:34
Daan!
Daan!
Nedtrain is op haarlem met DDZ tussenrijtuigen in de weer. Ten westen van Haarlem staan twee stammen DDZ. Één daarvan was de 7517 als ik me niet vergis.  

29-09-2014 09:25:18
sfj
Die staan al een paar maanden in Haarlem. Melding voor het od topic wat mij betreft.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-09-2014 09:27:26
Duitje
Duitje
Als ze op dit moment bezig zijn met het verlengen van deze 2 stammen dan hoort het bericht toch hier thuis?


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

29-09-2014 09:55:27
sfj
Dat haal ik niet uit het bericht, komt op mij over als een spotmelding. En die staan in het od.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-09-2014 18:06:49
dh3201
dh3201
De 7517 reed op 20 september nog, dus die staat niet al maanden in Haarlem stil.


Shqiperise-lopers?
 

29-09-2014 18:14:27
sfj
Ik bedoelde de tussenbakken, dat komt niet helemaal duidelijk uit in mijn bericht.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-09-2014 18:20:24
Frontier
Frontier
Maanden? Als ik me niet vergis zijn die pas 1 a 1,5 week voor de open dag plaatsvond naar Hlm gekomen?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-09-2014 18:23:44
sfj
Dan ben ik op de open dag verkeerd geinformeerd, een medewerker vertelde desgevraagd dat die bakken na de oplevering niet weg zijn geweest uit Haarlem.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-09-2014 18:34:27
Frontier
Frontier
Ik rij er minstens vier keer in de week langs en vanaf de N200 heb ik sinds de meest recente DDZ6 is afgeleverd geen tussenbakken meer gezien. Zondag 14 september stonden er opeens weer vier stuks op het terrein, dus dan hebben ze of al die tijd stiekem binnen gestaan of ze zijn rond die tijd uit de Hrp gehaald.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-11-2014 23:14:20
sebasss
sebasss
Is de 7524 al naar de Hlmwph voor herstel?  

25-11-2014 23:23:37
Frontier
Frontier
Ja, die staat er sinds enige dagen op het erf, opvallend genoeg zonder afdekzeil of iets dergelijks terwijl de voorkant van de mBk toch aardig in de prak ligt en nu dus in de open buitenlucht staat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

10-12-2014 23:11:42
maxje
maxje
Is de 7531 al in Hlm voor verlenging? Zou volgens het OD van 7 december aan het einde van de dag uit dienst gaan voor verlenging.  

10-12-2014 23:49:36
Daan!
Daan!
Daar stond in ieder geval wel een DDZ vandaag of gister op het terrein. Was snel in het voorbij gaan. Nummer niet gezien.  

11-12-2014 00:03:27
Frontier
Frontier
Heb afgelopen maandag en dinsdag noch de 7531 noch de tussenrijtuigen zien staan, de enige aanwezige DDZ was/is de 7524.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-12-2014 07:07:26
sik214
sik214
Er staan tenminste 2 losse DDZ-tussenrijtuigen op de Zaanstraat.  

11-12-2014 15:37:19
279
279
7547 is vanmorgen door Strukton versleept van RB Hlm naar Aswpl.  

11-12-2014 15:39:13
Daan!
Daan!
Wat was daarmee aan de hand dan?  

11-12-2014 16:10:52
PimTH
PimTH
Waarschijnlijk voor verlenging.  

11-12-2014 18:58:55
broek53
broek53
Ja, dat was althans de eerste die op het lijstje stond voor behandeling in de Zaanstraat.  

21-12-2014 11:35:11
broek53
broek53
Hedenmorgen zijn de 7647 en 7617 klaargezet op de Zaanstraat. Ze komen in dienst na een wasbeurt op de Watergraafsmeer.

Als ik het goed heb, is een week geleden de 7631 ook afgeleverd - door Haarlem, klopt dat?
 

21-12-2014 11:42:16
Bert13
Bert13
De 7631 is als het goed is 12/12 van Hlmwph naar de Meer gebracht.  

21-12-2014 12:03:53
broek53
broek53
Thanks. De 7647 en 7617 zijn in de Zaanstraat verlengd.  

21-12-2014 12:45:48
aarclay
aarclay
Een opmerkelijke ontdekking. Kan iemand mij vertellen wat dit half-ronde gat in deze DDZ-deur doet? Zo te zien is het niet om ergens overheen te gaan met de glazen deur?

Foto: http://i62.tinypic.com/i75tp1.jpg

Is het een overblijfsel van een aangepaste deur tijdens test-werkzaamheden, die niet vervangen is door een normale deur, om iets geks te noemen?

Of is het een extraatje om wilde knaagdieren ook eerste klas te laten reizen, haha ?

Laatst bewerkt door aarclay op 21-12-2014 12:48


Choo choo.....
 

21-12-2014 13:02:30
idolaat
idolaat
Zou wel eens kunnen zijn om de luchtweerstand te verminderen, zodat de deur makkelijker sluit.  

21-12-2014 17:35:46
thom
thom
Of voor luchtcirculatie van verwarming of Airco.
Om diezelfde reden heeft plan V ook roosters in de tussendeuren, maar met glas gaat dat wat moeilijker
 

21-12-2014 18:20:00
aarclay
aarclay
Dat glas sluit sowieso al niet volledig af, waardoor het vast niet iets is om de luchtcirculatie door te laten. Het schijnt (hoorde op Twitter van een nfl-HC (Ad, voor wie hem kent) dat het halve gat voor doorvoer van stroomkabels is t.b.v. schoonmaak-apparatuur.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-12-2014 18:20


Choo choo.....
 

21-12-2014 18:47:16
thom
thom
Voor luchtcirculatie heb je een bepaalde doorstroom ruimte nodig, dat open randje om de deur heen telt dan niet echt aan.

Voor de schoonmaker ga ik er eigenlijk vanuit dat er stopcontacten voor de stofzuiger in de coupe's onder de banken zitten.
 

21-12-2014 20:44:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, en die zeggen zodra je de stofzuiger aanzet "klik", die zijn puur geschikt voor klein apparatuur (opladers, laptops, ed).
Stopcontacten die geschikt zijn voor onderhoud en schoonmaak zitten op het balkon (klein klapdeurtje), bij alle E-kasten en bij de loungebanken, boven heb ik ze nog niet gevonden

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 21-12-2014 20:45


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-12-2014 22:31:23
thom
thom
Dat die gewone stopcontacten dat niet trekken wist ik, daarom zei ik al schoonmaak stopcontacten

Maar als die inderdaad tegenwoordig op de balkons zitten dan moet dat snoertje inderdaad onder dat deurtje door
 

07-01-2015 10:33:00
broek53
broek53
Er zijn nu 18 DDZ6-en en uit de materieelinzet voor deze en komende wijzigingsbladen meen ik op te kunnen maken dat het daar voorlopig bij zal blijven. Ik vermoed sterk dat die 2 zessen niet nodig zijn in het IC-park en de 2 vieren-die-nog-niet-verlengd-worden juist wel in het Sprinterpark.  

07-01-2015 12:04:10
nougo
nougo
Die laatste 4 bakken, is daar niets inventiefs mee te doen ? Ik denk dan aan:
- Lok voor en lok achter ?
- Opnemen in de DDAR treinen ?

Zijn het solitaire rijtuigen (statische omzetter) of lukt het niet zonder gereviseerde kopbakken / stuurstand rijtuig ?

Ik weet ook wel dat het er ofwel niet uitziet ofwel een vreemde eend in de bijt vormt, maar er staat nu wel gereviseerd materieel te niksen dat conditioneel in conditie moet worden gehouden.
 

07-01-2015 12:06:22
sfj
Dat zijn inderdaad bakken zonder statische omzetter of welke andere voorziening dan ook om solitair te rijden, dat wordt 'em niet


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-01-2015 12:35:15
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 07 jan 2015 10:33:00 https://www.somda.nl/forum/14382/p521934/): Er zijn nu 18 DDZ6-en en uit de materieelinzet voor deze en komende wijzigingsbladen meen ik op te kunnen maken dat het daar voorlopig bij zal blijven. Ik vermoed sterk dat die 2 zessen niet nodig zijn in het IC-park en de 2 vieren-die-nog-niet-verlengd-worden juist wel in het Sprinterpark.


Precies de 2 DDZ-zesje die in de 3522 gemist worden%08%
 

07-01-2015 12:52:26
treinjoop
treinjoop
Zou het niet beter zijn twee VIRM-IV's in te zetten in bijv. de 3400 en die twee DDZ stellen te verlengen en in te zetten in een serie waar je met VIRM-IV te krap rijdt.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

08-01-2015 14:16:18
broek53
broek53
Zelden heb ik zo snel ongelijk gekregen: vandaag komt de nieuwe 7637 in dienst (via een oxaalwasbeurt)...  

08-01-2015 15:21:34
M-BASS
M-BASS
Welke missen we nu nog; 7639 als enige?