07-10-2011 22:33:02
Dr_Thodt
Dr_Thodt
denk niet dat het met stopcontacten is, want ik zag het op een andere foto ook bij de 2e klasse. dit klinkt logisch:
Quote
martijn (vr 07 okt 2011 14:19:16 https://www.somda.nl/forum/7770/p358877/): Het gaat hier al 11 pagina's over de nieuwe zones, zou het dan niet gewoon het logo van de nieuwe zone werken & rust zijn?



Zoomzoomzoom
 

07-10-2011 22:56:04
Frontier
Frontier
De bedoeling van een symbool is toch dat vrijwel iedereen direct de betekenis moet kunnen herkennen, dus volgens mij kunnen ze terug naar de tekentafel. %08%
Grtz,
 

07-10-2011 23:03:09
wilcot
wilcot
in OD van vandaag werd gemeld dat het DDZ-rijtuig onderweg is gegaan maar door de duitse autoriteiten geweigerd is. Hoe kan dit gebeuren en wat betekend dit voor het project? De extra vertraging lijkt mij niet wat het project nu kan gebruiken.  

07-10-2011 23:16:39
MDDM
MDDM
Quote
Frontier (vr 07 okt 2011 22:56:04 https://www.somda.nl/forum/7770/p358953/): De bedoeling van een symbool is toch dat vrijwel iedereen direct de betekenis moet kunnen herkennen, dus volgens mij kunnen ze terug naar de tekentafel. %08%
Grtz,
Zal bij de perspresentatie wel een uitleg komen over wat de diverse pictogrammen betekenen%08%


Gr Joop mcn Lls
 


08-10-2011 08:53:06
rob46
rob46
Quote
wilcot (vr 07 okt 2011 23:03:09 https://www.somda.nl/forum/7770/p358955/): in OD van vandaag werd gemeld dat het DDZ-rijtuig onderweg is gegaan maar door de duitse autoriteiten geweigerd is. Hoe kan dit gebeuren en wat betekend dit voor het project? De extra vertraging lijkt mij niet wat het project nu kan gebruiken.
Blijkbaar moet men tegenwoordig door Duitsland tussen schut-(remwagens)zo'n rtg vervoeren, hoewel het rtg gewoon beremd is. In 1985 werden alle nieuwe DDM-rtgn op deze wijze, direct achter de loc, vanuit Aken vervoerd. Toch weer nieuwe regeltjes bedacht. Een plaatje van het transport is hier te vinden; zie http://www.flickr.com/photos/rob46/6220386610/


57 jaar OV-fotografie.
 

08-10-2011 09:10:38
wilcot
wilcot
Kan het ermee te maken hebben dat hij niet formeel toegelaten is in duitsland?
Ik kan mij een verhaal herrineren van een Railpool dubbeldeksrijtuig dat bestemd was voor de DSB. En ook niet zonder remwagens in duitland vervoerd mocht worden. Nog een foto van het transport http://www.flickr.com/photos/markrail/6220729474/in/photostream
 

08-10-2011 18:09:54
midniight
midniight
Het simpelste om die witte sticker te verklaren: In dit rijtuig zit een aansluiting voor multi-media. (laptop,tablet enz)

Laatst bewerkt door midniight op 08-10-2011 18:11


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

08-10-2011 18:27:42
coenormel
coenormel
Quote
wilcot (za 08 okt 2011 09:10:38 https://www.somda.nl/forum/7770/p358981/): Kan het ermee te maken hebben dat hij niet formeel toegelaten is in duitsland?
Ik kan mij een verhaal herrineren van een Railpool dubbeldeksrijtuig dat bestemd was voor de DSB. En ook niet zonder remwagens in duitland vervoerd mocht worden. Nog een foto van het transport http://www.flickr.com/photos/markrail/6220729474/in/photostream
Nummering van het rijtuig aan de buitenzijde komt niet overeen met het werkelijke baknummer van het Bv-rijtuig, zoals ook hier te lezen valt: http://www.flickr.com/photos/coenormel/6221277440/in/photostream. Dit was de direct aanleiding het rijtuig te weigeren. Dat men tevens ook wel wist dat er een remwagen aan het transport toegevoegd diende te worden om het benodigde rempercentage te halen maar dat niemand voor een remwagen gezorgd had, mag als een tweede blunder van NT/DBS beschouwd worden.
 

08-10-2011 19:10:18
aarclay
aarclay
Ik lees daar:

Daar het baknummer aan de buitenzijde (94 84 4162 001-1) niet overeen komt met het daadwerkelijke baknummer (94 84 4163 005-0) werd het transport geweigerd voor verdere doorvoer in Duitsland.(...)

- Waar staat het juiste (94 84 4163 005-0) baknummer dan?
Staan er abusievelijk soms twee verschillende afgebeeld? En wat is het verschil tussen 62 en 63?

- Volgens de UIC uitleg op internet staat de 41 voor dit:
41- 1e of 1e/2e klas-couchetterijtuig met 11 compartimenten
Maar dit is toch geen couchette-rijtuig? Ik zou eerder voor 36 gaan?

Iemand die er uitleg over heeft?

Laatst bewerkt door aarclay op 08-10-2011 19:16


Choo choo.....
 

08-10-2011 19:21:44
bjornl
bjornl
Zoals al veel vaker hier gezegd zijn de nieuwe baknummers fantasienummers en hebben ze in principe niets met de oude betekenissen van doen.  

08-10-2011 19:22:18
5431
5431
Quote
aarclay (za 08 okt 2011 19:10:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359049/): - Volgens de UIC uitleg op internet staat de 41 voor dit:
41- 1e of 1e/2e klas-couchetterijtuig met 11 compartimenten
Maar dit is toch geen couchette-rijtuig? Ik zou eerder voor 36 gaan?
Het DDZ-rijtuig is zo te zien niet genummerd als een echt rijtuig, maar als (onderdeel van) een tractievoertuig.

Laatst bewerkt door 5431 op 08-10-2011 19:23
 

08-10-2011 19:22:37
coenormel
coenormel
Quote
aarclay (za 08 okt 2011 19:10:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359049/): Ik lees daar:

Daar het baknummer aan de buitenzijde (94 84 4162 001-1) niet overeen komt met het daadwerkelijke baknummer (94 84 4163 005-0) werd het transport geweigerd voor verdere doorvoer in Duitsland.(...)

- Waar staat het juiste (94 84 4163 005-0) baknummer dan?
Het juiste baknummer staat in de vervoersregeling die bij het transport aangevraagd is. Ironisch dat NT en DBS wel gecommuniceerd hebben met het juiste baknummer maar dat die niet op de buitenzijde van het rijtuig is aangebracht.

Laatst bewerkt door coenormel op 08-10-2011 19:23
 

08-10-2011 19:43:10
MDDM
MDDM
Quote
aarclay (za 08 okt 2011 19:10:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359049/):
- Waar staat het juiste (94 84 4163 005-0) baknummer dan?
Die zullen (nog) wel op papier staan. In geen enkele rijtuig is een nummer aangebracht.


Gr Joop mcn Lls
 

08-10-2011 19:47:03
aarclay
aarclay
Quote
bjornl (za 08 okt 2011 19:21:44 https://www.somda.nl/forum/7770/p359051/): Zoals al veel vaker hier gezegd zijn de nieuwe baknummers fantasienummers en hebben ze in principe niets met de oude betekenissen van doen.

Wat is hier de reden van, dat er van wordt afgeweken? Gaat dit nou geen problemen krijgen met andere landen als ze daar de grens over gaan?


Choo choo.....
 

08-10-2011 20:34:50
treintim
treintim
Het zal mij benieuwen hoe lang het administratieve gedoe gaat duren en of het DDZ-rijtuig überhaupt nog in Hengelo staat op dit moment, voor het zelfde geldt is het rijtuig nu al lang en breed in Minden.%08%

Laatst bewerkt door treintim op 08-10-2011 20:35
 

08-10-2011 20:45:49
Apda
Apda
Quote
5431 (za 08 okt 2011 19:22:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359052/):
Quote
aarclay (za 08 okt 2011 19:10:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359049/): - Volgens de UIC uitleg op internet staat de 41 voor dit:
41- 1e of 1e/2e klas-couchetterijtuig met 11 compartimenten
Maar dit is toch geen couchette-rijtuig? Ik zou eerder voor 36 gaan?
Het DDZ-rijtuig is zo te zien niet genummerd als een echt rijtuig, maar als (onderdeel van) een tractievoertuig.

Wat 5431 zegt, is juist. Je kunt dat zien aan de eerste twee cijfers van het rijtuignummer. "94" betekent: "Elektrisch motorstel (m.u.v. hogesnelheid) [motor- of aanhangwagen]". Voor de 7 cijfers na "94 84" bestaan geen internationale voorschriften.
 

09-10-2011 06:51:39
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen.


Groet, Spiketrain
 

09-10-2011 11:51:47
kleine_man
kleine_man
Quote
coenormel (za 08 okt 2011 19:22:37 https://www.somda.nl/forum/7770/p359053/):
Quote
aarclay (za 08 okt 2011 19:10:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359049/): Ik lees daar:

Daar het baknummer aan de buitenzijde (94 84 4162 001-1) niet overeen komt met het daadwerkelijke baknummer (94 84 4163 005-0) werd het transport geweigerd voor verdere doorvoer in Duitsland.(...)

- Waar staat het juiste (94 84 4163 005-0) baknummer dan?
Het juiste baknummer staat in de vervoersregeling die bij het transport aangevraagd is. Ironisch dat NT en DBS wel gecommuniceerd hebben met het juiste baknummer maar dat die niet op de buitenzijde van het rijtuig is aangebracht.


Bij de niet verbouwde exemplaren heb je soms geluk dat er nog iets van opschriften op staan waar de bakcode ook bij staat.

Voor de rest heeft elke bak van de NS een plaatje bij de deur zitten waar ook het baknummer op staat. ICR heeft na verbouwd te zijn een andere bakcode en volgnummer gekregen. Dit is te zien aan het feit dat ze op die plek 2 plaatjes hebben zitten.
 

09-10-2011 12:19:37
martijnham
martijnham
Mijn ervaring is dat je voor het bakcodenummer bij DD-AR-rijtuigen het beste kan afgaan op het plaatje zelf. De stickers op de zijwand geven nog al eens de verkeerde informatie.

Bij het gerenoveerde ICR is er slechts aan een zijde een extra bakcodeplaatje toegevoegd. Rijtuigen met drie bakcodeplaatjes komen ook voor. Zie voor meer info bakcodes bij ICR: http://www.martijnhaman.nl/bakcodes_p3.htm

Dat roept echte de vraag op of de DDZ-rijtuigen zijn voorzien van een nieuw bakcodeplaatje. Aangezien het gemoderniserde ICMm ook nieuwe plaatjes heeft, vermoed ik dat dat wel het geval zal zijn. Iemand die hier meer over weet?
 

09-10-2011 12:38:46
timtrein
timtrein
De baknummers zijn zo te zien (afgaande op jouw site en Michiel's info) niet gewijzigd. Dan zullen ze toch ook geen andere plaatjes hebben aangebracht, mag ik hopen??
Wat bij ICR is gebeurd is natuurlijk (voorzichtig gezegd) idioot.
 

09-10-2011 14:57:38
jeanne
jeanne
Het zoeken naar de logica achter de bakcode.
(een verhaal in vele delen, dat nooit zal eindigen)

Origineel is de bakcode, zoals dit bij de invoering in de jaren '50 bedoeld was, een kenmerk dat nooit zou kunnen of mogen wijzigen. Maar de mensen van nu, die daar mee moet werken, hebben daar veelal totaal geen historisch besef bij. Inmiddels hebben de bakcodes, naast het fysieke kenmerk op een bak, tal van andere betekenissen gekregen, die in de Somda-gemeenschap en mij ook niet altijd bekend zijn.

In de jaren ’90 werd de bakcode bij NS of haar dochters plotseling voor het archiveren van de materieel tekeningen gebruikt. Op zich een niet zo idiote gedachte, uitgaande van het unieke karakter van deze code. Gebruikelijk was, dat als materieel grote wijzigingen ondergaat, er een nieuwe tekeningenset werd gemaakt onder een nieuw archiefnummer. Plotseling ging echter tijdens van de verbouw/revisie van het ICR tot IC+ nu het archiefnummer de bakcode bepalen. Voor de mensen die de bakcode historie kennen is dit inderdaad de wereld op z’n kop zal ik maar zeggen.

Maar dan ineens wordt in de laatste jaren de bakcode het bepalende kenmerk voor de opname in het Nationaal Voertuig Register (NVR). Een zichtbaar kenmerk op het voertuig in de vorm van een code die wij al jaar en dag als het UIC-nummer kennen. Nu de voertuigregistratie inmiddels zo sterk geformaliseerd is, zal het veranderen van een bakcode ook wel niet zo snel meer plaats vinden en zijn we misschien weer daar waar de bakcode ooit voor bedoeld was, een kenmerk dat nooit zou veranderen tijdens het leven van de bak.

Nog een enkele slot opmerkingen over veranderingen of gebruik van bakcodes:
Mat ’24 werd door het over hevelen van elektrisch- naar het getrokken materieel van 5XX -> 15XX.
Bij de naoorlogse verbouwingen van stroomlijn Mat zijn er sommige bakken toch de codes gewijzigd.
Enkele na bestelde schade-bakken kregen een eigen bakcode, het geen in mijn beleving niet van consistent beleid getuigt. Maar ook de autoriteit die het NVR beheer is dat niet, voor wat betreft de door haar zelf opgestelde regels zoals hier elders al eens besproken.

Tot zover mijn poging, die misschien niet in het goede topic terecht is gekomen.
 

09-10-2011 19:35:41
martijnham
martijnham
Quote
timtrein (zo 09 okt 2011 12:38:46 https://www.somda.nl/forum/7770/p359117/): De baknummers zijn zo te zien (afgaande op jouw site en Michiel's info) niet gewijzigd. Dan zullen ze toch ook geen andere plaatjes hebben aangebracht, mag ik hopen??
Wat bij ICR is gebeurd is natuurlijk (voorzichtig gezegd) idioot.

Een aantal ICRm-rijtuigen heeft weldegelijk nieuwe bakcodes gekregen: de nieuwe BDs-rijtuigen. Alle andere rijtuigen dragen een extra plaatje met daarop een combinatie van de bakcode en een volnummer van de renovatie door 'Haarlem'.
Het zou me dan ook niets verbazen als het DDZ dergelijke renovatie-plaatjes heefr gekregen.
 

09-10-2011 22:33:41
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Voor wie interesse heeft in zowel exterieur als interieur: op deze http://www.flickr.com/photos/68446493@N04/ zijn behoorlijk wat interessante detail-opnames van de 7503 te vinden!


Met vriendelijke groet, Robin
 

09-10-2011 22:43:48
mdj
mdj
De tweedeklas banken lijken/komen aardig overeen met het interieur van een eerste(!)klas M6-rijtuig


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-10-2011 23:08:16
Iceman
Iceman
Het valt mij op dat er boven nu ook veel 2-zitters zijn:).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-10-2011 23:49:55
ZJ37
ZJ37
Wat een enorme ronde bouwlampen beneden in de 1e klas! Hopelijk zit er een niet al te sterk lampje in... Vreemd dat er ook nieuwe pictogrammen zijn gebruikt, een beetje uniformiteit zal toch wat duidelijker zijn. Verder ziet het er netjes uit!  

09-10-2011 23:59:04
maurits
maurits
Wat zijn die ontwerpen van PuurRuimte (het ontwerpbureau wat de DDZ doet en ook de ICMm gedaan heeft) toch ontzettend gaaf. Ik had al verwacht dat het er best goed uit zou gaan zien, maar men heeft wederom ontzettend haar best gedaan, het ziet er heel goed uit. Complimenten aan NS, Nedtrain Haarlem en PuurRuimte.

Hopelijk wordt het VIRM-park nu ook snel aangepakt, dat was al enigzins triest, maar steekt qua interieur nu wel heel karig af bij DDZ en ICMm.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-10-2011 00:10:38
Jannn2009
Jannn2009
Mij valt vooral de ruimte in de 2e klasse op! Die 4 zitters zijn echt super ruim! En wat ook opviel.. een 1e klasse klapstoeltje!%03%  

10-10-2011 00:12:50
john563
john563
Quote
ZJ37 (zo 09 okt 2011 23:49:55 https://www.somda.nl/forum/7770/p359181/): Wat een enorme ronde bouwlampen beneden in de 1e klas! Hopelijk zit er een niet al te sterk lampje in... Vreemd dat er ook nieuwe pictogrammen zijn gebruikt, een beetje uniformiteit zal toch wat duidelijker zijn. Verder ziet het er netjes uit!


Geeft niet te sterk licht, is maar een led lamp van 15 mm dikte.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-10-2011 00:23:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat nog veel triester is, is dat de wc tòch voor de deur is geplaatst...
Bij de mock-up was dit probleem al naar voren gehaald, maar schijnbaar is men met oogflappen en oordoppen doorgewerkt... %09%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-10-2011 00:24:56
broek53
broek53
Nog veel triester dan wat?  

10-10-2011 00:29:42
maurits
maurits
Voor welke deur heeft men de WC geplaatst? Bij plaatsing van een invalidetoilet in ouder materieel ontkom je er niet aan dat een grotere WC deels voor een bakovergang staat, ICMm heeft dat ook. Lijkt mij niet zo'n heel groot issue, je kunt er nog wel langs.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-10-2011 00:59:39
WesselE
WesselE
Jeetje, wat een absurd fraaie inrichting. Dit lijkt me gewoon echt een prettig treinstel om mee te reizen!


'Okeh'
 

10-10-2011 01:04:40
aarclay
aarclay
Dat klapstoeltje vind ik wel humor. Het zal waarschijnlijk wat uniformiteit aangeven met de tweede klas erboven, waar ook zo'n klapstoeltje zal zijn.
Ik denk eerder dat het bij design is, een functioneel design.

Gezien de eerste klas niet altijd zo vol zit, zal het klapstoeltje wel veel ongebruikt blijven.

Die bioreactor van die toilet is gewoon raar gepositioneerd. Kon die hele bioreactor-machine gewoon niet naar onderen verhuisd worden?

Laatst bewerkt door aarclay op 10-10-2011 01:06


Choo choo.....
 

10-10-2011 01:25:51
AgentX
AgentX
Blijkbaar niet, anders had hij daar wel gezeten  

10-10-2011 08:06:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
maurits (ma 10 okt 2011 00:29:42 https://www.somda.nl/forum/7770/p359191/): Voor welke deur heeft men de WC geplaatst? Bij plaatsing van een invalidetoilet in ouder materieel ontkom je er niet aan dat een grotere WC deels voor een bakovergang staat, ICMm heeft dat ook. Lijkt mij niet zo'n heel groot issue, je kunt er nog wel langs.


Nou, was dat het maar, maar hij blokkeerd de halve zwenk-schuif deur, hoewel die deur flink groot is, ziet het er volgensmij behoorlijk slordig eruit.
Volgensmij hadden ze beter de helft van de deur weg kunnen halen als ik het zo zie.
Maargoed, schijnbaar kon het niet anders (of men wou de benedenverdieping niet afstaan).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-10-2011 08:29:24
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Wellicht is het mogelijk om op dit soort details wat minder kritisch te zijn. We mogen ze misschien wel op de blote knietjes danken dat ze er überhaubt een WC in hebben gemaakt. Of zijn we de SLT-discussie alweer vergeten? Buiten alle gekkigheid zijn de deuren nog altijd veel breder dan die in ICM.


Met vriendelijke groet, Robin
 

10-10-2011 08:52:32
R1-2010
R1-2010
Wat me weer opvalt is het eeuwige gezeik weer over wat er allemaal niet goed is, zowel hier, de opmerkingen van de maker van de (mooie) foto's als bij de comments onder deze foto's. Verschrikkelijk.  

10-10-2011 09:03:50
Jannn2009
Jannn2009
Dan zullen we vanaf nu niet meer eerlijk zijn, en speciaal voor jou alleen maar positieve dingen zeggen. Er staan trouwens ook heel wat positieve comments.. maar die zul je niet gelezen hebben..  

10-10-2011 10:51:20
maurits
maurits
Ik denk eerder dat er gedoeld wordt op de commentaren die op Flickr bij de foto's staan, daar zitten inderdaad een paar gevalletjes "Oud Hollandsche ik moet altijd wat te zeuren hebben"-gevalletjes tussen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-10-2011 10:53:36
maurits
maurits
Quote
aarclay (ma 10 okt 2011 01:04:40 https://www.somda.nl/forum/7770/p359193/): Dat klapstoeltje vind ik wel humor. Het zal waarschijnlijk wat uniformiteit aangeven met de tweede klas erboven, waar ook zo'n klapstoeltje zal zijn.
Ik denk eerder dat het bij design is, een functioneel design.

Gezien de eerste klas niet altijd zo vol zit, zal het klapstoeltje wel veel ongebruikt blijven.



Nouja, het zal hoogstens in de allerdrukste spitstreinen gebruikt gaan worden. Voor 95% van de overige treinen is het een prima ruimte voor koffers en vouwfietsen, staan die ook niet meer in de weg.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-10-2011 11:07:48
Jannn2009
Jannn2009
Quote
maurits (ma 10 okt 2011 10:51:20 https://www.somda.nl/forum/7770/p359243/): Ik denk eerder dat er gedoeld wordt op de commentaren die op Flickr bij de foto's staan, daar zitten inderdaad een paar gevalletjes "Oud Hollandsche ik moet altijd wat te zeuren hebben"-gevalletjes tussen.


Nu ik het nader bekijk zitten er inderdaad een aantal zeurpieten tussen, maar ik zie veel zaken ook gewoon als 'meningen' en 'kritiek'. En ik snap niet wat daar mis mee is.

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 10-10-2011 11:08
 

10-10-2011 11:26:14
jorgo
jorgo
Quote
mdj (zo 09 okt 2011 22:43:48 https://www.somda.nl/forum/7770/p359172/): De tweedeklas banken lijken/komen aardig overeen met het interieur van een eerste(!)klas M6-rijtuig


Die banken hebben dan ook verrekte weinig met waar-voor-je-geld eerste klas te maken...

Zo op zicht erg mooie bakken, vind ik. De onvermijdelijke Wandsitze hebben hier een goede reden, namelijk minder stoelen erin dan voorheen ipv meer stoelen, wat meestal de oorzaak is van Wandsitze (ICRm, ICE). Ben alleen benieuwd waar mensen hun bagage gaan laten, vooral boven.
 

10-10-2011 16:37:36
Virm-4
Virm-4
Quote
RSK-Mat92 (ma 10 okt 2011 08:29:24 https://www.somda.nl/forum/7770/p359218/): We mogen ze misschien wel op de blote knietjes danken dat ze er überhaubt een WC in hebben gemaakt. Of zijn we de SLT-discussie alweer vergeten?


Nee wat het betreft hier ic mat en geen sprinter materiaal. In ic's wil de ns nog gewoon wc's voor zover ik weet.
 

10-10-2011 16:40:38
jwalk1
jwalk1
het net de foto's even bekeken, vindt het van de buitenkant niet mooi geworden omdat de lijnen/banen de ene hoog en de andere keer laag lopen. maar ze hebben qua binnenkant/ interieur het bijna onmogelijke gecreëerd in mijn ogen, echt top werk.

natuurlijk valt er altijd wat te klaren maar zo te zien blijven de originele bestemmings aanduidingen aan de buitenkant zitten of wijzigen deze nog? ik vindt deze persoonlijk erg onduidelijk, de dm'90 en VIRM 9400/8600 hebben deze ook.


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ
 

10-10-2011 16:46:24
dutchtrain
dutchtrain
Dat bij die motorwagen gaat niet anders als je die blauwe baan over de ramen wil maken.

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-10-2011 18:36
 

10-10-2011 16:48:25
jwalk1
jwalk1
nee dat snap ik wel, maar er waren nog 2 andere kleurstellingen en die vond ik mooier, maar ik snap de NS wel want ze willen alle IC de zelfde uitstraling geven.


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ
 

10-10-2011 16:56:11
Pim530
Pim530
Inderdaad wel jammer van de stoelen waarop je tegen een paneel aan kijkt, maar dat is met het verbouwen van stopper naar IC natuurlijk zo goed als onvermijdelijk. Verder ziet het er keurig uit! Ook wel praktisch dat ze hier maar direct kunstleer hebben gebruikt

Zijn die eerste klas stoelen zo hoog of zo smal?
 

10-10-2011 19:48:22
mdj
mdj
Quote
coenormel (za 08 okt 2011 19:22:37 https://www.somda.nl/forum/7770/p359053/):
Quote
aarclay (za 08 okt 2011 19:10:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359049/): Ik lees daar:

Daar het baknummer aan de buitenzijde (94 84 4162 001-1) niet overeen komt met het daadwerkelijke baknummer (94 84 4163 005-0) werd het transport geweigerd voor verdere doorvoer in Duitsland.(...)

- Waar staat het juiste (94 84 4163 005-0) baknummer dan?
Het juiste baknummer staat in de vervoersregeling die bij het transport aangevraagd is. Ironisch dat NT en DBS wel gecommuniceerd hebben met het juiste baknummer maar dat die niet op de buitenzijde van het rijtuig is aangebracht.

Het rijtuig staat in Hgl met aan de noordkant wel een "5" op het einde... Of de 4162 gewijzigd is in 4163 heb ik niet opgelet...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-10-2011 23:17:38
broek53
broek53
Dinsdagavond wordt de ABv van de 7503 overgebracht van Haarlem naar Leidschendam voor het uit- en weer inbouwen van de airco-units (bij wijze van oefening, heb ik begrepen). Donderdagavond moet hij weer terug naar Haarlem.  

11-10-2011 15:49:54
rob46
rob46
Vandaag is een poging ondernomen om de op 7-10 in Hgl gestrandde DDZ Bv1 94 84 4163 005-0 naar Bh over te brengen. DBS 6418 rangeerde een paar keer met het rtg en werd daarna koudgezet. Reden ?????


57 jaar OV-fotografie.
 

11-10-2011 16:19:20
treintim
treintim
Een goede vraag uiteraard! Er was zelfs al een treinnummer en vertrektijd voor het rijtuig en DBS 6418 heeft ermee gerangeerd. Om 15:30 stond de 6418 te Aml plat, maar gekoppeld aan wat tankwagonnetjes en het DDZ-rijtuig stond toen ingeklemd aan stationszijde door een defecte DM'90 nog steeds te Hgl.

Laatst bewerkt door treintim op 11-10-2011 16:22
 

11-10-2011 19:25:55
j.stanner
j.stanner
Quote
treintim (di 11 okt 2011 16:19:20 https://www.somda.nl/forum/7770/p359449/): stond de 6418 te Aml plat
Dat is knap.%08%
 

11-10-2011 20:34:11
martijnham
martijnham
Quote
treintim (di 11 okt 2011 16:19:20 https://www.somda.nl/forum/7770/p359449/): het DDZ-rijtuig stond toen ingeklemd aan stationszijde door een defecte DM'90 nog steeds te Hgl.

Is het rijtuig in Hgl goed zichtbaar? Bijvoorbeeld vanaf het perron?
(Als dat het geval is dan ga ik morgenvroeg op pad...)
 


11-10-2011 21:18:47
mdj
mdj
Stond gister thv de werkplaats...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-10-2011 23:21:13
treintim
treintim
En dus goed zichtbaar vanaf het Grensland-Express perron, mits er geen ander materieel voor staat (en vandaag hadden ze er dus een defecte Syntus DM'90 voor geparkeerd, die het zicht onttrok).

Laatst bewerkt door treintim op 11-10-2011 23:22
 

12-10-2011 07:25:17
treinfan
treinfan
Ik lees zojuist in de Spits: "(...) Nieuwe Intercity Dubbeldekker gaat de verbouwde dubbeldekker heten. Dubbel Dekker Zones was de naam tot voor kort, en die zei iets meer over het concept.(...)" Is dit een journalistieke misvatting en blijft het gewoon DDZ, of heeft men echt nagedacht om er zo'n saaie naam aan te geven?  

12-10-2011 07:26:05
patrick91
patrick91
Vandaag staat er een artikel in de Sp!ts over de DDZ. Volgens het artikel: "Ooit afgevraagd waar de dubbeldekkers met de groene bankjes ineens waren gebleven? Eind december zijn ze terug, van binnen gestript en voorzien van een revolutionair interieur."
Wat daar allemaal fout aan is hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen.

Wat mij opvalt in het artikel is dat ze stellen dat NS deze treinen NID (nieuwe intercity dubbeldekker) gaat noemen i.p.v. de tot voorkort gebruikte naam DDZ.

Iemand die dit kan bevestigen ofwel ontkrachten?

Laatst bewerkt door patrick91 op 12-10-2011 09:22


Patrick
 

12-10-2011 09:45:45
Noodrem
Noodrem
En hoe gaat VIRM dan straks heten als die gerenoveerd wordt? :') NNID (Nog Nieuwere Intercity Dubbeldekker)?

EDIT: Het is mijn inziens gewoon een mediaterm die NSR gebruikt. Bij de winterproblemen werd SLT ook gewoon 'Sprinters' of 'Nieuwe Sprinters' genoemd en recentelijk met de plaszak werd ook gesproken over de 'nieuwe sprinter'.

Laatst bewerkt door Noodrem op 12-10-2011 10:28
 

12-10-2011 09:58:19
mdj
mdj
Quote
treintim (di 11 okt 2011 23:21:13 https://www.somda.nl/forum/7770/p359528/): En dus goed zichtbaar vanaf het Grensland-Express perron, mits er geen ander materieel voor staat (en vandaag hadden ze er dus een defecte Syntus DM'90 voor geparkeerd, die het zicht onttrok).
vanaf spoor 3 is het rijtuig fotografeerbaar. Staat wel een dm90 "achter", zodat hij niet helemaal vrij staat.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-10-2011 13:41:31
aarclay
aarclay
Ik zou VID een leukere naam vinden. Vernieuwde Intercity Dubbeldekker.

Heeft wel wat weg van de hernoeming van IRM-> VIRM, hoewel de naamgeving niet consistent is.


Choo choo.....
 

12-10-2011 13:53:04
daniel81
daniel81
Quote
MDDM (vr 07 okt 2011 23:16:39 https://www.somda.nl/forum/7770/p358958/):
Quote
Frontier (vr 07 okt 2011 22:56:04 https://www.somda.nl/forum/7770/p358953/): De bedoeling van een symbool is toch dat vrijwel iedereen direct de betekenis moet kunnen herkennen, dus volgens mij kunnen ze terug naar de tekentafel. %08%
Grtz,
Zal bij de perspresentatie wel een uitleg komen over wat de diverse pictogrammen betekenen%08%

En deze wordt dan rechtstreeks op TV, Nederland 1,2,3, en alle RTL's uitgezonden zodat elke toekomstige reiziger daarvan kennis kan en moet nemen. %06%
Frontier heeft gelijk, een symbool dat niet door alle reizigers in één oogopslag begrepen wordt is in feite zinloos.
 

12-10-2011 14:04:55
MDDM
MDDM
Er is nog geen reiziger geweest die er mee geconfronteerd is. Om te stellen dat die het niet snappen, daar doe je de reiziger wel te kort mee. Alsof de reiziger te dom is om het zelf te verzinnen. Wacht nou gewoon af wat er komen gaat zou ik zo zeggen.


Gr Joop mcn Lls
 

12-10-2011 14:11:04
aarclay
aarclay
NS bevestigt via Twitter

@aarclay wordt inderdaad NID, DDZ is de benaming die voor het project is gebruikt.

Waarom moet ik steeds denken aan de Nederlandse Integratie Dienst bij het horen van die afkorting?


Choo choo.....
 

12-10-2011 14:14:21
daniel81
daniel81
Quote
MDDM (wo 12 okt 2011 14:04:55 https://www.somda.nl/forum/7770/p359602/): Er is nog geen reiziger geweest die er mee geconfronteerd is. Om te stellen dat die het niet snappen, daar doe je de reiziger wel te kort mee. Alsof de reiziger te dom is om het zelf te verzinnen. Wacht nou gewoon af wat er komen gaat zou ik zo zeggen.

Als uit de discussie blijkt dat zelfs een heel legioen somda-ers, waarvan je toch een bovengemiddeld begrip van spoorgerelateerde zaken mag verwachten, het logo'tje allemaal anders interpreteren, doe je toch iets niet goed lijkt mij zo.
 

12-10-2011 14:44:43
MDDM
MDDM
Ach, je kan er lang en kort over ouwekletsen. De pictogrammen voor stilte coupe worden ook niet begrepen. Ook niet door een legio Somda-ers die "bovengemiddelde" kennis van zaken "denken" te hebben %08% Denk dat je de gemiddelde reiziger toch te laag in schat, qua kennis van zaken.


Gr Joop mcn Lls
 

12-10-2011 14:49:31
mren
mren
Niet begrepen is iets anders dan het straal negeren zoals in de praktijk gebeurt.  

12-10-2011 15:04:51
lw-o
lw-o
en terecht in mijn ogen, gezien de halve trein tegenwoordig een zogenaamde stiltezone is. zoveel mensen zitten daar in de 2e klasse niet op te wachten  

12-10-2011 15:17:04
RSK-Mat92
RSK-Mat92
En daar hebben we de gouden reden om het dan maar te verzieken voor de reizigers in de 2e klasse die daar wel op zitten te wachten? %03% Ik dank u hartelijk...


Met vriendelijke groet, Robin
 

12-10-2011 15:19:25
mren
mren
Quote
lw-o (wo 12 okt 2011 15:04:51 https://www.somda.nl/forum/7770/p359615/): en terecht in mijn ogen, gezien de halve trein tegenwoordig een zogenaamde stiltezone is. zoveel mensen zitten daar in de 2e klasse niet op te wachten

Dan steek ik nog een sigaar op in de trein, ik zit ook niet te wachten op die rookvrije treinen...
 

12-10-2011 15:23:11
sjoerd
sjoerd
Quote
MDDM (wo 12 okt 2011 14:04:55 https://www.somda.nl/forum/7770/p359602/): Er is nog geen reiziger geweest die er mee geconfronteerd is. Om te stellen dat die het niet snappen, daar doe je de reiziger wel te kort mee. Alsof de reiziger te dom is om het zelf te verzinnen. Wacht nou gewoon af wat er komen gaat zou ik zo zeggen.

Naah, ja, te dom, of misschien inderdaad toch wel. Want de stickers van de stilte- en werkcoupees worden ook niet begrepen... Soms is zelfs de klasse-aanduiding 1 of 2 al te moeilijk voor de landgenoten (voor wie nu zelfs de postzegels al deze eenvoudige aanduiding hebben %08%(als enige land ter wereld!)).
 

12-10-2011 15:46:36
lw-o
lw-o
Quote
RSK-Mat92 (wo 12 okt 2011 15:17:04 https://www.somda.nl/forum/7770/p359620/): En daar hebben we de gouden reden om het dan maar te verzieken voor de reizigers in de 2e klasse die daar wel op zitten te wachten? %03% Ik dank u hartelijk...


klein stukje prima maar niet de halve trein, en de eerste klasse was toch uitgevonden voor rust? dus die mogelijkheid is er ook nog altijd
 

12-10-2011 16:04:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Je gedraagt je maar hoe het is ingedeeld, het is niet voor niets zo.
Nu maar weer on-topic i.p.v. deze nutteloze discussie.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-10-2011 16:22:27
treintim
treintim
Volgens Rolandrail is het eerste DDZ-rijtuig eindelijk uit Hgl vertrokken en in Bh beland inmiddels. Getrokken door een DBS 1600-loc.

Laatst bewerkt door treintim op 12-10-2011 16:23
 

12-10-2011 17:10:50
plant
plant
NID. Ongelooflijk. Hoe noemen ze dat over 5 jaar?


Youri
 

12-10-2011 17:21:41
aarclay
aarclay
NVID of VNID

Laatst bewerkt door aarclay op 12-10-2011 17:22


Choo choo.....
 

12-10-2011 17:32:18
ICMm4250
ICMm4250
als ze er dan maar niet van die mega lelijke displays op monteren net als bij ICMm die mogen dan misschien goed leesbaar zijn maar zij voor mijn gevoel veels te groot als ze de laatste versie uit de Virm IIII zouden gebruiken die zijn helder maar toch compact  

12-10-2011 17:47:43
mren
mren
Bedoel je geen VIRM-4?
VIRM-IV is weer wat anders
 

12-10-2011 18:09:52
raymond16
raymond16
Quote
ICMm4250 (wo 12 okt 2011 17:32:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p359661/): als ze er dan maar niet van die mega lelijke displays op monteren net als bij ICMm die mogen dan misschien goed leesbaar zijn maar zij voor mijn gevoel veels te groot als ze de laatste versie uit de Virm IIII zouden gebruiken die zijn helder maar toch compact

Op de foto's die op de eerder genoemde link te zien zijn, is te zien dat het huidige DDAR display is blijven zitten. (http://www.flickr.com/photos/68446493@N04/6225531969/in/photostream)

Laatst bewerkt door raymond16 op 12-10-2011 18:12
 

12-10-2011 18:27:45
mdj
mdj
Quote
treintim (wo 12 okt 2011 16:22:27 https://www.somda.nl/forum/7770/p359643/): Volgens Rolandrail is het eerste DDZ-rijtuig eindelijk uit Hgl vertrokken en in Bh beland inmiddels. Getrokken door een DBS 1600-loc.
.
Zou dan wel de 1613 zijn geweest, die stond rond 13:20 GDST te Aml.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-10-2011 21:41:08
HZwoferink
HZwoferink
Spiketrain: spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-10-2011 21:49


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

12-10-2011 23:11:55
snowie
snowie
Redelijke detail-foto van 1 van de kopbakken (Bvk) van de 7503 - geen tekens op de deuren hoe ze openen, goed te zien hoe de zijramen weggewerkt zijn in de Mcn cabine en zicht op 1 van de draaistellen http://www.flickr.com/photos/cees_1251/6238159369/  

13-10-2011 03:00:17
MDDM
MDDM
Dit is de mDDM. http://www.flickr.com/photos/44291572@N08/6200930058/in/photostream Dit is de BvK. http://www.flickr.com/photos/44291572@N08/6239426866/in/photostream Beide voorzien van die stickers.


Gr Joop mcn Lls
 

13-10-2011 11:18:55
kleine_man
kleine_man
Een apart vraagje. Zou de maker van de foto's mij een PB kunnen sturen. Ik heb een vraagje voor hem.

Alvast bedankt.
 

13-10-2011 11:37:46
mren
mren
Heeft die vraag iets met 18-01-2012 te maken?  

13-10-2011 11:50:21
aarclay
aarclay
Is dan de indienststelling gepland?
@Kleine_man, als je de foto's op Flickr bedoeld, kan je natuurlijk ook een privébericht via die site naar hem sturen.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-10-2011 11:52


Choo choo.....
 

13-10-2011 13:37:28
snowie
snowie
Quote
MDDM (do 13 okt 2011 03:00:17 https://www.somda.nl/forum/7770/p359760/): Dit is de mDDM. http://www.flickr.com/photos/44291572@N08/6200930058/in/photostream Dit is de BvK. http://www.flickr.com/photos/44291572@N08/6239426866/in/photostream Beide voorzien van die stickers.
Tja, dan denk ik toch, mede gezien de opstelling op Llso, dat ik de andere kant van de mDDM te pakken heb en dat daar (nu) geen stickers (meer) op zitten
 

13-10-2011 16:39:18
kleine_man
kleine_man
Quote
aarclay (do 13 okt 2011 11:50:21 https://www.somda.nl/forum/7770/p359804/): Is dan de indienststelling gepland?
@Kleine_man, als je de foto's op Flickr bedoeld, kan je natuurlijk ook een privébericht via die site naar hem sturen.


@ Mren: Jij mag nooooiiit meer gokken %07%
@ Aarclay: Ik heb geen Flickr-account %03%
 

13-10-2011 19:16:25
skywave
skywave
Quote
snowie (do 13 okt 2011 13:37:28 https://www.somda.nl/forum/7770/p359825/):
Quote
MDDM (do 13 okt 2011 03:00:17 https://www.somda.nl/forum/7770/p359760/): Dit is de mDDM. http://www.flickr.com/photos/44291572@N08/6200930058/in/photostream Dit is de BvK. http://www.flickr.com/photos/44291572@N08/6239426866/in/photostream Beide voorzien van die stickers.
Tja, dan denk ik toch, mede gezien de opstelling op Llso, dat ik de andere kant van de mDDM te pakken heb en dat daar (nu) geen stickers (meer) op zitten

Kan bevestigen aan de hand van foto's die ikzelf heb gemaakt in dat weekend dat het stel op lelystad opstel heeft gestaan, dat de andere kant (toen de kant gericht naar de Houtribweg) alleen aan de stuurstand die witte stickers heeft.
 

13-10-2011 19:22:46
jwalk1
jwalk1
even off-topic, is het niet handig om de topic naam even te veranderen in "DDAR wordt NID"?

groetjes


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ
 

13-10-2011 21:45:24
plant
plant
Oh. Laten wij als-je-blieft gewoon DDZ blijven zeggen.


Youri
 

13-10-2011 23:04:39
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Dat lijkt me inderdaad handiger en verstandiger. Want als het aan mijn oom (die niets van het spoor weet) zou liggen, dan noemen we Mat '64 ook gewoon 'Hondekop'. En in de media worden de SLT's ook steevast als 'Nieuwe sprinter' aangeduid. Zo kun je natuurlijk wel aan de gang blijven.


Met vriendelijke groet, Robin
 

18-10-2011 16:06:36
aarclay
aarclay
De 7503 wordt inmiddels dus voor een deel beproefd in de weerkamer. Maar hoe staat het met de 7802 (bestaande uit mABk 390 7701 - Bv 280 7207 - ABv 380 7501 - Bvk 270 7002). Daar wordt neem ik aan ook al het interieur ingebouwd? Dat ding staat al een halfjaar in de werkplaats inmiddels.


Choo choo.....
 

18-10-2011 17:37:33
salieri
salieri
Toch wel jammer dat ze er geen DD-ARm van gemaakt hebben %08%  

19-10-2011 07:49:19
aarclay
aarclay
Kom maar op met de Dikke- en Dunne Darm grappen. DD-ARm was eerst de benaming van het project. Staat in de 'bekende' PowerPoint presentatie.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-10-2011 07:50


Choo choo.....
 

06-11-2011 16:13:38
2296
2296
Heb al even zitten zoeken maar kan het helaas niet vinden.

Bvk 270 7041 heeft DDZ kop beschildering. En verderop in het rijtje staat ook de 270 7072.

Nu de vraag: welke bakken staan er nog meer in Amf evenals welke ICRm Bds ?
 

06-11-2011 16:35:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat is BDs 5220. Zie ook het ICR en ICRm topic op pagina 5.  

06-11-2011 16:48:49
aarclay
aarclay
Er staan naar mijn weten geen DD-AR of DDZ bakken in Amf. Wel V-IRM.. (en nog wat spul).

Laatst bewerkt door aarclay op 06-11-2011 16:49


Choo choo.....
 

06-11-2011 16:50:53
MDDM
MDDM
Staan er wel, maar dat zijn die proef modellen, welke voor de sloop bestemd zijn.


Gr Joop mcn Lls
 

06-11-2011 16:51:48
2296
2296
Op het buiten terrein staan ze. Zijn in September overgebracht van Hlm naar Amf. Weet alleen niet de nummers.

@ taigagaai: Bedankt.

Laatst bewerkt door 2296 op 06-11-2011 17:24