01-03-2011 23:00:08
Rolffiej19
Rolffiej19
Kopppeling en buffers blijven op dezelfde plaats

01-03-2011 23:00:31
thom
thom
Er staat in deze topic duidelijk geschreven waarom er en BSI koppeling opzit, en geen scharfenberger.
Als je even terug zoekt, weet je meteen wat er zal gebeuren

01-03-2011 23:04:26
Pim530
Pim530
Het lijkt mij een goede zet om DDZ in te zetten in de echte intercities en IRM over te hevelen naar Sneltreinen/IC's met veel stops (het is immers InterRegiomaterieel) en eventueel enkele stoptreinen.

Dat even terzijde, vind ik dat ze er als ik de foto mag geloven wel weer héérlijk in geslaagd zijn de stoelen in een logische positie bij het raam te zetten

01-03-2011 23:33:23
jorgo
jorgo
Dat kon je al afleiden uit de plattegronden die in dit draadje stonden gelinkt. Logisch ook, de oude eerste en tweede klasse blijven niet per se op hun plek én er is per zitplek meer ruimte nodig. Dan kan de oude raamindeling geen betekenis meer hebben.

Waaruit leid je trouwens af dat DDZ beter geschikt zou zijn voor intercity's dan VIRM?


02-03-2011 00:13:50
dh3201
dh3201
Veel betere rijeigenschappen. Het enige wat aan het huidige DD-AR mankeert zijn de matige stoelen en de lawaaiventilatie op het bovendek en dat wordt met DDZ verbeterd.


Shqiperise-lopers?

02-03-2011 02:01:39
Pim530
Pim530
Dat natuurlijk nog naast het feit dat DDZ wordt verbouwd naar IC materieel en IRM IR materieel is, dus daar mag je dan wel vanuit gaan.

02-03-2011 10:17:42
dutchtrain
dutchtrain
Edit door SleutelMan: Op Somda gaan we met respect met elkaar om!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-03-2011 23:20

02-03-2011 12:10:10
jorgo
jorgo
Quote
Pim530 (wo 02 mrt 2011 02:01:39 https://www.somda.nl/forum/7770/p321581/): Dat natuurlijk nog naast het feit dat DDZ wordt verbouwd naar IC materieel en IRM IR materieel is, dus daar mag je dan wel vanuit gaan.


OK, IR materieel wordt natuurlijk niet meer in opdracht gegeven omdat daar geen sprake meer van is. IR's bestaan niet meer. Bij ombouw naar IC denk ik dat het wat luxer wordt maar niet al te veel. Als ik het model van de stoel zie denk ik ook niet dat die ICMm benadert, maar eerder VIRM. Anyway, we zien het wel.

Dat van die rij-eigenschappen klopt natuurlijk wel, en als de airco minder lawaai gaat maken dan de huidige ventilatie, zal dat zeker een erg prettige omgeving worden!

02-03-2011 17:26:07
kleine_man
kleine_man
Quote
Pim530 (wo 02 mrt 2011 02:01:39 https://www.somda.nl/forum/7770/p321581/): Dat natuurlijk nog naast het feit dat DDZ wordt verbouwd naar IC materieel en IRM IR materieel is, dus daar mag je dan wel vanuit gaan.


Alleen heeft de NS in haar wijsheid besloten om de IR en IC samen te voegen als treinsoort. Hierdoor zit er geen verschil meer in. De aanduiding IRM is daarom ook niet meer accuraat. Het zou eigenlijk DD-VICM moeten zijn , maar dat werkt van weer verwarrend.

02-03-2011 17:39:27
Pim530
Pim530
Doet er niks aan af dat het ontworpen is als IR materieel en zodoende van die kant bekeken het beste op bijna-IC's gezet kan worden

02-03-2011 19:03:06
Lucchese
Lucchese
Leuk, dus jij bent verantwoordelijk over welk treintje met welk materieel rondrijdt?xD

Laatst bewerkt door Lucchese op 02-03-2011 19:40

02-03-2011 19:08:31
Ttreintje
Ttreintje
Quote
Pim530 (di 01 mrt 2011 23:04:26 https://www.somda.nl/forum/7770/p321561/): Het lijkt mij een goede zet om DDZ in te zetten in de echte intercities en IRM over te hevelen naar Sneltreinen/IC's met veel stops (het is immers InterRegiomaterieel) en eventueel enkele stoptreinen.

Dat even terzijde, vind ik dat ze er als ik de foto mag geloven wel weer héérlijk in geslaagd zijn de stoelen in een logische positie bij het raam te zetten


Irm als ST met veel stops, laten ze daar nu net niet geschikt voor zijn.

02-03-2011 19:12:26
mdj
mdj
Ik neem aan dat meneer het heeft over "enkele stoptreinen" in de categorie 9100, 12100...


Bij twijfel: gebruik beton.

02-03-2011 21:36:11
Pim530
Pim530
Ik weet niet hoe jij die conclusie trekt, dat ik daar over zou gaan. Ik geef enkel aan dat ik het logisch vind dat men zoveel mogelijk écht IC materieel op de snelste ( en langste ) intercities inzet. Wat betreft de stoptreinen, inderdaad, ook al wordt ik er zelf niet vrolijk van, zijn dat (van benodigde en geboden capaciteit) afgezien inderdaad logische series. 68/6900 eventueel ook. En voor de sub-IC's kijk ik dan vooral naar bijvoorbeeld de 3600, 3400, 4900, 2200, 1900.

02-03-2011 21:59:05
daniel81
daniel81
Even in z'n algemeenheid: Op elke bladzijde van dit topic keert de vraag terug over waar het spul ingezet gaat worden, gewoontegetrouw gevolgd door een hoop speculaties. Dus mocht iemand die vraag hebben, blader dan gewoon even terug, en mocht je een speculatie willen droppen, blader dan ook even terug want de kans is groot dat jouw idee er ook al bijstaat (en door anderen is gesteund danwel afgebrand )
Telkens die discussies en speculaties tussendoor beginnen mij namelijk wat te irriteren en ik vermoed dat ik niet de enige ben

02-03-2011 23:12:50
dutchtrain
dutchtrain
edit door SleutelMan: Dat kan ook wel wat vriendelijker worden gezegd. We gaan hier op Somda met respect met elkaar om!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-03-2011 23:18

02-03-2011 23:24:07
broek53
broek53
Los daarvan, om de discussie en speculatie ietwat in te tomen: er is heus echt werkelijk nog geen idee over de inzet van DDZ, of beter: ideeën zat (het lijkt Somda wel daar bij NSR), maar geen enkel besluit

02-03-2011 23:33:55
jeanne
jeanne
Soms is het gewoon leuk om een presentatie van (ver)nieuw af te kunnen wachten. Het is best een interessant onderwerp hoe het DDZ er straks uit gaat zien, maar inhoudelijk gaat de huidige discussie veelal over ideeën van personen die niet meer overeen komen met wat er werkelijk aan het materieel gebeurt. Ik geef toe dat ik me nu op glad ijs begeef, maar deze manier discussiëren heeft wat mij betreft niet zo veel zin.

03-03-2011 08:39:06
verschuyl
verschuyl
Komt er al binnenkort een tweede stel binnen voor ombouw of duurt nog even??


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

03-03-2011 09:58:00
plant
plant
Volgens mij is het zo dat éérst ICMm afgemaakt wordt, intussen kan het "prototype" zich een klein beetje gaan bewijzen en dan dan pas wordt begonnen met het binnenhalen van een tweede stam.

03-03-2011 11:20:22
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 02 mrt 2011 23:24:07 https://www.somda.nl/forum/7770/p321696/): Los daarvan, om de discussie en speculatie ietwat in te tomen: er is heus echt werkelijk nog geen idee over de inzet van DDZ, of beter: ideeën zat (het lijkt Somda wel daar bij NSR), maar geen enkel besluit
Hmm die gedachte vind ik dan ook wel weer eng. Doet mij een beetje denken aan het plan dat er ooit was om TD-5 stammen te formeren; wat ik ervan begreep waren die dingen ook bedacht zonder rekening te houden met een concreet inzetgebied.
Trouwens, is er al wel bekend wat de capaciteit van een DDZ-stel is? Is die gelijk aan VIRM van dezelfde lengte?

03-03-2011 11:27:56
Jannn2009
Jannn2009
Quote
daniel81 (do 03 mrt 2011 11:20:22 https://www.somda.nl/forum/7770/p321737/):
Trouwens, is er al wel bekend wat de capaciteit van een DDZ-stel is? Is die gelijk aan VIRM van dezelfde lengte?

Dit lijkt mij erg reëel, het zal naar mijn idee niet minder zijn!;)

(quote ivm nieuwe pagina)

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 03-03-2011 11:29

03-03-2011 11:50:06
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Vergeet je de Z in DDZ niet? (zones). Een dergelijke zone voor spelende kinderen (ik noem maar een voorbeeld) zal waarschijnlijk niet zo efficiënt ingericht zijn als een werkcoupé of een stiltecoupé. Terwijl VIRM gewoon in elke bak dezelfde indeling krijgt (in de zin van, stoelen, niet klasse). Dus of het helemaal gelijkt gaat worden...

03-03-2011 12:00:45
dutchtrain
dutchtrain
Hoe is de situatie nu? Bijvoorbeeld een 6-delige DDM-1 stam vergeleken met het aantal zitplaatsen in een 6-delige stam VIRM? Ik weet dat er achter een motorwagen 5 rijtuigen komen, en geen 6. En ik weet ook dat DDM-1 geen DD-AR is.

Laatst bewerkt door dutchtrain op 03-03-2011 12:01

03-03-2011 12:11:30
verschuyl
verschuyl
Het kon zijn dat ze misschien een tweede prototype gaan maken?? Zo kunnen ze hun ervaringen die niet goed gaan aanpassen en iets nieuws proberen?? Lijkt mij verstandiger dan dat ze bij het gewone stammen gaan doen. want dan komen ze achter op schema!!


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

03-03-2011 13:23:14
jorgo
jorgo
Ten aanzien van het aantal zitplaatsen en het vergelijk met andere materieeltypen c.q. DDAR is het misschien handig de presentatie met de plattegronden nog een keer te linken die Kevinevers op pagina 1 had gepost. Weet niet hoe geldig ze nog zijn, maar in ieder geval krijg je een idee van de plaatsbehoefte per zitplaats en het totaal.

http://www.nsprocurement.nl/files/DDARm.Info-Modernization.080901.ppt
(vanaf sheet 21)

03-03-2011 13:25:10
thom
thom
Quote
verschuyl (do 03 mrt 2011 12:11:30 https://www.somda.nl/forum/7770/p321742/): Het kon zijn dat ze misschien een tweede prototype gaan maken?? Zo kunnen ze hun ervaringen die niet goed gaan aanpassen en iets nieuws proberen?? Lijkt mij verstandiger dan dat ze bij het gewone stammen gaan doen. want dan komen ze achter op schema!!

Je kunt tochook dat eerste prototype weer aanpassen

03-03-2011 13:44:37
aarclay
aarclay
Er waren toch plannen om het tractiestuur uit de stuurtafel te halen, en daar hendels voor in de plaats te doen?

Is dit nog doorgegaan, of blijft er een stuur in de stuurtafels zitten?


Choo choo.....

03-03-2011 13:52:34
bjornl
bjornl
Dus:
ABv
32 1e klas
6 1e klas bank
54 2e klas
7 2e klas bank
13 klap

ABvk
27 1e klas
56 2e klas
7 klap

Bv
104 2e klas
14 2e klas bank
12 klap

mBk
44 2e klas
8 klap

Laatst bewerkt door bjornl op 03-03-2011 13:57


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-03-2011 14:02:34
bjornl
bjornl
Viertje DDZ (ABvk + Bv + ABv + mBk):
65 A
279 B
40 klap

Zesje DDZ (ABvk + Bv + ABv + Bv + ABv + mBk):
92 A
463 B
59 klap

Viertje VIRM:
63 A
330 B
16 klap

Zesje VIRM:
132 A
442 B
26 klap

Oftewel, het maakt allemaal niet zo heel veel uit.

Laatst bewerkt door bjornl op 03-03-2011 14:06

03-03-2011 16:30:08
MasterE
MasterE
Quote
aarclay (do 03 mrt 2011 13:44:37 https://www.somda.nl/forum/7770/p321754/): Er waren toch plannen om het tractiestuur uit de stuurtafel te halen, en daar hendels voor in de plaats te doen?

Is dit nog doorgegaan, of blijft er een stuur in de stuurtafels zitten?


Nee, de stuurtafel blijft nagenoeg gelijk.

Mcn Asd

03-03-2011 19:43:41
joaska3
joaska3
Quote
SleutelMan (do 03 mrt 2011 11:50:06 https://www.somda.nl/forum/7770/p321739/): Vergeet je de Z in DDZ niet? (zones). Een dergelijke zone voor spelende kinderen (ik noem maar een voorbeeld) zal waarschijnlijk niet zo efficiënt ingericht zijn als een werkcoupé of een stiltecoupé. Terwijl VIRM gewoon in elke bak dezelfde indeling krijgt (in de zin van, stoelen, niet klasse). Dus of het helemaal gelijkt gaat worden...
Een van de opties voor de VIRM1 revisie is een zone indeling inclusief loungebanken conform de DDZ.

03-03-2011 21:41:01
thom
thom
Quote
aarclay (do 03 mrt 2011 13:44:37 https://www.somda.nl/forum/7770/p321754/): Er waren toch plannen om het tractiestuur uit de stuurtafel te halen, en daar hendels voor in de plaats te doen?

Is dit nog doorgegaan, of blijft er een stuur in de stuurtafels zitten?

Auto's hebben een stuur, maar dat ding in een DDAR heet gewoon een rijcontroller

03-03-2011 21:42:51
aarclay
aarclay
En hoe heet de hendel dan, waarmee men tractie geeft?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-03-2011 21:43


Choo choo.....

03-03-2011 21:43:42
daniel81
daniel81
Versnellingspook?%08%

03-03-2011 21:47:27
FourRoses
FourRoses
Mijn auto heeft wel meer dan een stuur.

03-03-2011 21:48:11
thom
thom
Quote
aarclay (do 03 mrt 2011 21:42:51 https://www.somda.nl/forum/7770/p321838/): En hoe heet de hendel dan, waarmee men tractie geeft?

Eu, dat zeg ik toch juist in die hele zin die mijn reactie rijk is ?
Of ben ik nou werkelijk zo dom ?

03-03-2011 22:17:15
aarclay
aarclay
Maar als je het over een rijcontroller hebt, niet iedereen weet dan dat het in een DD-AR/DDZ een stuurvormige rijcontroller is i.p.v. een hendel die je ook vaak ziet.

Dat was mijn punt, beiden zullen wel officieel hetzelfde heten, maar toch in er verschil in de vorm. Dus tractiestuur vind ik in mijn mond duidelijker klinken..

Tja, geef het beestje maar een naam....
Ook weer lekker belangrijke discussie...

Laatst bewerkt door aarclay op 03-03-2011 22:18


Choo choo.....

03-03-2011 22:22:18
thom
thom
Ja, ik snap je, maar als iedereen overal zijn eigen namen voor verzint dan weet straks niemand meer waar je het over hebt

Blijft een rijcontroller, in welke vorm dan ook

03-03-2011 22:54:48
edje
edje
Quote
aarclay (do 03 mrt 2011 22:17:15 https://www.somda.nl/forum/7770/p321847/)
Tja, geef het beestje maar een naam....
Ook weer lekker belangrijke discussie...


Oke het is officieel ook een tractiewiel, en geen stuur

07-03-2011 17:55:07
kevinevers
kevinevers
Ik zag vandaag in Naarde-Bussum stam 7835 voorbij rijden met de bakken:
270 7035, 380 7576, 280 7305, 390 7724. Niet opvallend zou je zeggen maar bij mijn weten bestaat de Bv reeks uit 280 72xx en niet ui 280 73xx. Kan ik er vanuit gaan dat dit een plakfoutje is?

07-03-2011 17:56:25
sik214
sik214
Er bestaan 3 Bv's 280 73xx (de 7300/7301/7302) bij mijn weten. Geen 280 7305 dus.

Edit: bij de materiaalsamenstellingen zag ik dat de 280 7302 in die stam moet zitten.

Laatst bewerkt door sik214 op 07-03-2011 17:57

07-03-2011 21:15:55
sammy
sammy
Stuurstandrijtuig dat een aanrijding heeft gehad met de 419 en de bus staan nog buiten de werkplaats in Haarlem. Er is duidelijk te zien dat is gebruikt voor de constructie mbt de nieuwe airco voor de DDRZ.

http://www.flickr.com/photos/leurske01/5506632657/
http://www.flickr.com/photos/leurske01/5507230988/
http://www.flickr.com/photos/leurske01/5507228800/

Laatst bewerkt door sammy op 08-03-2011 00:01

07-03-2011 21:16:46
thom
thom
Twee keer dezelfde link ?

07-03-2011 21:28:25
aarclay
aarclay
Even een opmerking. Je schrijft dat die stuurstand gebruikt is om de airco in te bouwen, maar het ging alleen over de constructie voor de airco.

Ik heb geen idee of je dat al wist, maar het is nogal een groot verschil


Choo choo.....

08-03-2011 00:01:59
sammy
sammy
Ok aangepast

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-03-2011 04:49, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

08-03-2011 17:45:38
aarclay
aarclay
Komt er in de DDZ ook nog een verbeterde sluitfluit, die niet meer voor gehoorbeschadiging zal zorgen en zal piepen?

Neem toch aan van wel hè?

Laatst bewerkt door aarclay op 08-03-2011 17:47


Choo choo.....

08-03-2011 17:51:32
broek53
broek53
Zoiets als in VIRM-4, was/is het idee, dus met knipperende rode lamp en uiteraard sluitfluit.

08-03-2011 20:02:19
joaska3
joaska3
En een witte lamp conform ICRm aan de buitenzijde.

08-03-2011 23:02:12
treintim
treintim
Quote
aarclay (di 08 mrt 2011 17:45:38 https://www.somda.nl/forum/7770/p322609/): Komt er in de DDZ ook nog een verbeterde sluitfluit, die niet meer voor gehoorbeschadiging zal zorgen


Ik mag toch hopen dat je dit niet letterlijk bedoelt maar figuurlijk?

08-03-2011 23:10:21
timtrein
timtrein
Nee dat was letterlijk het geval.

08-03-2011 23:18:11
treintim
treintim
Oja, met het doorlezen van het historische filmpjes-topic hier ook op Somda begrijp ik opeens weer wat je bedoelt. De sluitfluitjes die al het DDAR al heeft maar uitgeschakeld zijn.

18-03-2011 17:10:01
dutchtrain
dutchtrain
Ik wist niet eens dat het DD-AR al is uitgerust met de sluitfluit. Is er een bepaalde reden voor dat ze die niet gebruiken?

18-03-2011 17:16:11
treinfan
treinfan
als je nou de laatste drie berichten (van voor jouw bericht) doorleest, weet je het

Laatst bewerkt door treinfan op 18-03-2011 17:16


18-03-2011 19:33:31
dutchtrain
dutchtrain
Ik dacht dat dat meer sarcastisch bedoeld was, dat je er gehoorbeschadigingen van kreeg, dus vandaar dat ik het vroeg.

18-03-2011 19:40:22
john563
john563
Als de hc centraal sluit hoor je nog het relais tikken en gaan na 3 secondes de deur pas dicht....

18-03-2011 19:43:26
dlm4yjp
dlm4yjp
En zo af en toe wilt er nog wel is eentje hem nog geactiveerd hebben, de 7811 heeft dat bijvoorbeeld nog


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

19-03-2011 14:42:30
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
dutchtrain (vr 18 mrt 2011 19:33:31 https://www.somda.nl/forum/7770/p324501/): Ik dacht dat dat meer sarcastisch bedoeld was, dat je er gehoorbeschadigingen van kreeg, dus vandaar dat ik het vroeg.


oordeel zelf http://www.youtube.com/watch?v=nZ5tfEsIsiM


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

19-03-2011 17:22:16
edje
edje
Net DM'90 he, alleen dat werkt nog.

http://www.youtube.com/watch?v=jKU8Dka0xKg of http://www.youtube.com/watch?v=nLfnDY0Gpu4&feature=related

20-03-2011 12:51:21
john2
john2
Volgens mij was er een schrik reactie bij de het filmen van de Buffel, bij het tyfoneren.

Laatst bewerkt door john2 op 20-03-2011 12:51, reden: type fout hersteld.

20-03-2011 23:20:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Heren, houden we het wel ontopic? .

30-03-2011 20:14:25
dutchtrain
dutchtrain
Wat ik me nou al een tijdje afvraag, is waarom de NS maar 50 DDZ stammen laat ombouwen. Ze houden straks enorm veel rijtuigen en locomotieven over.

Ik had het zo ingedeeld:

50 motorwagens + 3 rijtuigen
Het overige wat je dan overhoud ombouwen in 6 wagenstammen met een 1700. Je houd dan alsnog wel een aantal rijtuigen en locomotieven over, maar zo heb je wel meer stammen DDZ. Want waarschijnlijk worden, zoals het er nu naar uitziet, de overgebleven rijtuigen die straks over zijn (na de ombouw van al het DD-AR wat er nodig is), gesloopt. En de locomotieven zullen ook uit dienst gaan hoogstwaarschijnlijk. Dat lijkt mij totaal onnodig als ze dus gewoon de huidige stammen met een mDDM laten zoals ze zijn (qua lengte) En de resterende stammen die dienst doen met een 1700, verlengen met 2 rijtuigen. Dit gaat uiteraard wel ten koste van een aantal stammen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden

30-03-2011 20:16:46
mdj
mdj
Zou dat niet een reden hebben? Misschien dat de NS afwil van haar locs?


Bij twijfel: gebruik beton.

30-03-2011 23:26:37
timtrein
timtrein
Het doel van NS is niet om met zoveel mogelijk treintjes te rijden, maar om tegen lage kosten zo veel mogelijk reizigers te vervoeren!

30-03-2011 23:40:58
thom
thom
Ja, als je alles rekent zoals je zegt, 50 stammen van 4 bakken, dan heb je ten opzichte van wat NS bedacht heeft voor DDZ of te korte treinen in verhouding of te lange

Je moet de samenstelling afstemmen op je te vervoeren reizigersaanbod, niet op wat je materieeltechnisch hebt staan...

Laatst bewerkt door thom op 30-03-2011 23:41

30-03-2011 23:53:22
sjoerd
sjoerd
Quote
mdj (wo 30 mrt 2011 20:16:46 https://www.somda.nl/forum/7770/p326553/): Zou dat niet een reden hebben? Misschien dat de NS afwil van haar locs?

Even off topic: de ns wil al of niet af van zijn locs. Dit is verharing van de taal. Je gebruikt -haar- alleen bij een vrouwelijk zelfstandig naamwoord.
On topic: Het kan geen kwaad als er door wie dan ook eens nagedacht wordt. Vaak blijkt later dat de eerste de beste bedrijfsmatige gedachte niet altijd de meest wijze is. Soms hoop ik dat de beleidsmakers deze site ook bezoeken! %08%

30-03-2011 23:57:24
thom
thom
Ik denk eigenlijk dat de beleidsmakers van NSR er langer over gedacht hebben, dan menigeen hier bij elkaar opgetelt

31-03-2011 01:46:25
broek53
broek53
Op het DDZ-project is vele jaren gestudeerd, waarmee ik niet zeg dat het erg moeilijk was - maar wel dat de besluitvorming erg zorgvuldig is geweest. En die zorgvuldige besluitvorming is: locomotieven weg, daarom max. 50 eenheden DDZ - met mDDM. De iets minder zorgvuldige besluitvorming is de lengte van die eenheden: hoeveel vieren, vijven of zessen. Dat is een beetje aan de dagkoersen onderheveig en die is bij de definitieve opdracht aan Haarlem dus pas gefixeerd. Deze besluitvorming volgde overigens op het besluit dat DDAR ueberhaupt gerenoveerd zou gaan worden en wel tot intercitymaterieel, om nog maar een stapje verder terug te gaan.

31-03-2011 08:51:45
110573
110573
Toevallig heb ik een tijdje terug ook zo'n berekening gemaakt. Ik heb DDM-1 erbij betrokken. Dan heb je in totaal (met de recente sloop van een paar rijtuigen meegerekend) 134 Bv, 105 ABv, 89 ABvk en 50 mBk.

Hier twee opties:
Optie 1, je houd 3 Bv, 1 ABv en 12 Bvk over:
50x DDZ-4 (ABvk, Bv1, ABv, mBk)
27x DDZ-6 (ABvk, Bv1, ABv, Bv2, ABv, Bv1, 1700)

Optie 2, Je houd 4 Bv en 14 Bvk over:
20x DDZ-4 (ABvk, Bv1, ABv, mBk)
30x DDZ-6 (ABvk, Bv1, ABv, Bv2, ABv, mBk)
25x DDZ-4 (ABvk, Bv1, ABv, Bv2, 1700)

Ik vind het ook totaal onnodig om die 1700en aan de kant te zetten, terwijl je er tot 2020 toch een stuk of 30 nodig hebt voor ICRm. Waarom dan niet een paar meer gebruiken?

Laatst bewerkt door 110573 op 31-03-2011 08:53

31-03-2011 09:24:26
Jannn2009
Jannn2009
Dat is al meerdere malen aangegeven.. o.a. hoge kosten van onderhoud. Reken er nou maar gewoon op dat DDZ alleen met motorwagens gaan rijden.

31-03-2011 11:21:45
6414
6414
Zonder al te veel te gaan jubelen bij de gedachte, maar blijft het eigenlijk mogelijk om de DDZ-stammen met een 1700 te rijden? Bij gebrek aan beschikbare mDDM's bijvoorbeeld.

31-03-2011 11:40:12
Jannn2009
Jannn2009
Als het beleid doorgevoerd wordt, zullen alle DD-AR locs terzijde gaan en wellicht gesloopt worden. Er zullen, vanwege het ICR, nog wel 1700 locs in het materieelpark aanwezig blijven. De vraag is of DDZ zodanig aangepast wordt dat deze ook met 'reguliere' 1700'en kan omgaan bij onherstelbare schade aan een motorwagen, ik denk het niet.

31-03-2011 13:02:24
thom
thom
Quote
110573 (do 31 mrt 2011 08:51:45 https://www.somda.nl/forum/7770/p326645/):
Ik vind het ook totaal onnodig om die 1700en aan de kant te zetten, terwijl je er tot 2020 toch een stuk of 30 nodig hebt voor ICRm. Waarom dan niet een paar meer gebruiken?

Omdat je wederom iemand bent die voor NS het belangrijkste punt gewoon kats vergeet ! Het financiele plaatje...

Zo'n revisie kost tonnen per bak en nogwel meer voor een lok, en dat ga je toch niet doen, als je dat materieel helemaal niet nodig hebt

NS is een commercieel bedrijf, en geen modelbaan op zolder, is dat nu zo moeilijk te bevatten?

31-03-2011 15:06:52
dutchtrain
dutchtrain
Quote
110573 (do 31 mrt 2011 08:51:45 https://www.somda.nl/forum/7770/p326645/): Toevallig heb ik een tijdje terug ook zo'n berekening gemaakt. Ik heb DDM-1 erbij betrokken. Dan heb je in totaal (met de recente sloop van een paar rijtuigen meegerekend) 134 Bv, 105 ABv, 89 ABvk en 50 mBk.

Hier twee opties:
Optie 1, je houd 3 Bv, 1 ABv en 12 Bvk over:
50x DDZ-4 (ABvk, Bv1, ABv, mBk)
27x DDZ-6 (ABvk, Bv1, ABv, Bv2, ABv, Bv1, 1700)

Optie 2, Je houd 4 Bv en 14 Bvk over:
20x DDZ-4 (ABvk, Bv1, ABv, mBk)
30x DDZ-6 (ABvk, Bv1, ABv, Bv2, ABv, mBk)
25x DDZ-4 (ABvk, Bv1, ABv, Bv2, 1700)

Ik vind het ook totaal onnodig om die 1700en aan de kant te zetten, terwijl je er tot 2020 toch een stuk of 30 nodig hebt voor ICRm. Waarom dan niet een paar meer gebruiken?
Ik ben het volledig met je eens! Toendertijd is het voor heel erg veel geld aangeschaft, en nu word het zonder pardon aan de kant gezet. Je kunt toch beter te veel treinen hebben als te weinig? Of zie ik dat nou verkeerd? Het gaat om het tevreden houden van de klant! Ons dus! Een loc kan handig zat omgebouwd worden om met het DDZ te rijden, daar zal de moeilijkheid niet in zitten hoor. Ik lees hier dat onderhoud aan een e-loc erg hoog is, maar juist het slopen van al die e-locs en rijtuigen is weggegooid geld! Ik durf bijna zeker te stellen dat de NS domme keuzes heeft gemaakt omtrent DDZ.

31-03-2011 15:32:02
WesselE
WesselE
Dat zie je verkeerd.


'Okeh'

31-03-2011 15:57:29
110573
110573
Quote
thom (do 31 mrt 2011 13:02:24 https://www.somda.nl/forum/7770/p326703/): Omdat je wederom iemand bent die voor NS het belangrijkste punt gewoon kats vergeet ! Het financiele plaatje...

Zo'n revisie kost tonnen per bak en nogwel meer voor een lok, en dat ga je toch niet doen, als je dat materieel helemaal niet nodig hebt

NS is een commercieel bedrijf, en geen modelbaan op zolder, is dat nu zo moeilijk te bevatten?


Ik begrijp wat je bedoelt, maar er was eerst wel sprake van dat er een tweede serie DDZ zou komen. Die 32 SLT's die er nu niet komen waren ook echt niet gratis. Ik vraag me gewoon af hou ze al dat oude materiaal nou willen vervangen.
143 dubbeldeksrijtuigen kun je echt niet zomaar in een zwart gat laten vallen. Ze moeten ergens een vervanging hebben. Ik vraag me dus af waarom dat niet het reviseren van DDM is.

31-03-2011 16:30:14
joaska3
joaska3
Ik vraag me af waar de wijsheid vandaan komt om te stellen dat er geen gebruik wordt gemaakt van de 4e optie (32) SLT stellen. Uiteraard dreigt NS Bombardier met het niet verzilveren van deze optie. Dit heeft echter een commerciële achtergrond. De 4e optie zal dan naar verwachting, voorzien van een toilet, besteld worden.

Laatst bewerkt door joaska3 op 31-03-2011 16:31

31-03-2011 16:58:20
dutchtrain
dutchtrain
Quote
WesselE (do 31 mrt 2011 15:32:02 https://www.somda.nl/forum/7770/p326726/): Dat zie je verkeerd.
Leg dat dan eens uit in plaats van zo'n domme reactie te plaatsen..

31-03-2011 17:08:05
mdj
mdj
Dat is toch al vaak uitgelegd? NS wil van de Locs af en er is genoeg IC-materieel. Er is dus geen noodzaak om nog meer IC-materieel te reviseren. Dat kost immers ook veel geld...


Bij twijfel: gebruik beton.

31-03-2011 17:43:57
110573
110573
Hiervandaan:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/12_december/08/binnenland/ns-ziet-af-van-sprinter-zonder-wc_s.xml

Hiervandaan:
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/8442232/__NS_ziet_af_van_sprinters_zonder_wc__.html

Hiervandaan:
http://www.depers.nl/binnenland/530197/Geen-sprinters-zonder-wc.html

en nog veel meer. Ik heb niks gehoord over sprinters met wc, net zo min als ik iets gehoord heb over DDZ met 1700.

Laatst bewerkt door 110573 op 31-03-2011 17:45

31-03-2011 17:49:43
mdj
mdj
Ondanks Offtopic: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/nieuws/wellicht_toch_toilet_in_nieuwe_sprinters-143467 en ik meen ergens te hebben gelezen dat de bouwer van de SLT rondom de tafel zit met de NS om een passende oplossing te verzinnen, zodat die laatste order toch geleverd kan/gaat* worden

*doorstrepen wat niet van toepassing is.


Bij twijfel: gebruik beton.

31-03-2011 17:57:12
6414
6414
Quote
Jannn2009 (do 31 mrt 2011 11:40:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p326683/): Als het beleid doorgevoerd wordt, zullen alle DD-AR locs terzijde gaan en wellicht gesloopt worden. Er zullen, vanwege het ICR, nog wel 1700 locs in het materieelpark aanwezig blijven. De vraag is of DDZ zodanig aangepast wordt dat deze ook met 'reguliere' 1700'en kan omgaan bij onherstelbare schade aan een motorwagen, ik denk het niet.
Het zou mij juist een hele goede reserve lijken. Een stilstaande loc kost uiteraard geld, maar zoals gezegd blijven er nog 1700'en in dienst voor het park ICR. Ik kan me dus voorstellen dat dat een iets ruimer aantal wordt. Je moet er toch niet aan denken dat er een mDDM om het leven komt en er daardoor voorlopig een treinstam te weinig is? Maar dan blijft de vraag bestaan: blijft de inzet met een 1700 na ombouw naar DDZ technisch mogelijk?

31-03-2011 18:04:11
110573
110573
Quote
mdj (do 31 mrt 2011 17:49:43 https://www.somda.nl/forum/7770/p326750/): Ondanks Offtopic: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/nieuws/wellicht_toch_toilet_in_nieuwe_sprinters-143467 en ik meen ergens te hebben gelezen dat de bouwer van de SLT rondom de tafel zit met de NS om een passende oplossing te verzinnen, zodat die laatste order toch geleverd kan/gaat* worden

*doorstrepen wat niet van toepassing is.


OK, daar was ik nog niet van op de hoogte. Maar goed, laten we hier maar eens mee ophouden. Iedereen heeft een andere mening en het mogen duidelijk zijn dat die hier uit twee kampen bestaat%08% Ik respecteer ieders mening en we zullen wel zien wat er gaat gebeuren

Laatst bewerkt door 110573 op 31-03-2011 18:08

31-03-2011 18:44:53
klaass16
klaass16
Offtopic,, even over SLT

De laatste levering krijgt een WC in de treinstellen.

Laatst bewerkt door klaass16 op 31-03-2011 18:58


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

31-03-2011 18:51:48
Lenny
Lenny
Quote
6414 (do 31 mrt 2011 17:57:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p326753/): Een stilstaande loc kost uiteraard geld, maar zoals gezegd blijven er nog 1700'en in dienst voor het park ICR.
Maar het ICRm gaat rond 2020 aan de kant geloof ik hier ergens gelezen te hebben. En DDZ gaat het hopelijk toch langer mee dan dat. En in die extra jaren moet je dan extra locs onderhouden (reviseren?).


The idea is to die young as late as possible.

31-03-2011 18:55:06
110573
110573
even off topic

Quote
klaass16 (do 31 mrt 2011 18:44:53 https://www.somda.nl/forum/7770/p326763/): De laatste levering,, Levering 4 krijgt stellen met een WC


Hoe bedoel je? komen er 4 stellen met wc?

31-03-2011 18:57:23
klaass16
klaass16
De laatste SLT levering krijgt WC in de treinen.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

31-03-2011 20:35:04
dutchtrain
dutchtrain
Was dit niet het topic over DD-AR wordt DDZ?

31-03-2011 20:36:58
kleine_man
kleine_man
Kunnen de SLT al-dan-niet-met-WC in het SLT topic houden? Dank u

Over de verbouwing is al veel geschreven. In de eerste opdracht is er een optie meegenomen voor een tweede batch verbouwde DDZ. Deze is ondertussen nog niet ingelost.

De verdeling tussen 4 en 6 wagentreinen is wel gewijzigd. Men is er dus mee bezig. Het mag bekend zijn dat de verbouwingen gebaseerd zijn op VERWACHTE reizigers aantallen. Het zal echter niet de eerste keer zijn dat deze geheel verkeerd ingeschat zijn. Ga maar eens naar de presentatie van Broek53. Die kan er een boekenkast van vol schrijven.

De 1700'en zijn begin jaren '90 gekocht. Toen werd er net gesproken over de opsplitsing van NS en daarbij zat het personenvervoer in een dip. De 1700 is zelfs getest om goederentreinen te rijden (Hebben ze ook daadwerkelijk gereden? --> Weet dit niet zeker, was toen nog niet echt wakker %03%).

Men was toen bezig met de ontwikkeling van de BetuweRoute, Hanselijn, Zuiderzeelijn, HSL-Oost en HSL-Zuid. Men had op dat moment een concept "nieuwe" dienstregeling klaar. Die behoefte zal vast ergens mee hebben gespeeld met de bestelling van de 1700.

Verder was men een tijdje van plan om de 800/900 te gaan rijden met 2 stammen 7 wagentreinen ICR. Volgens mij heeft men zelfs bij de bouw van de BDs kop hier rekening mee gehouden.

Zo zijn er meer plannen geweest die het niet gehaald hebben. Maar dit allemaal met de kennis van nu. Om het even in perspectief te plaatsen: Je gaat voor je krantenwijk ook geen racefiets aanschaffen.

In Nederland kennen we een echte treinstellen omloop. Dus locomotieven zijn niet handig. In andere landen is men nog niet zo ver. Alleen Zwitserland komt aardig in de buurt.

Als laatste is de grootste factor, bedrijfseconomische redenen. Deze zijn onder grondelijk, maar als men ergens een euro denkt te kunnen besparen dan gaat men die kant op. Ook als later blijkt dat de beslissing contraproductief was.

Dit gaat ook voor de NS op. Voor de ouderen onder ons, wat hadden ze toch graag nog de glaswolstellen nog ff achter de hand gehad.

Het was overigens de bedoeling dat het eerste proefstel in mei gereed zou zijn. Wordt dat gehaald?

31-03-2011 21:25:08
6414
6414
Zwaar off topic, maarre, ja: 1700'en hebben goederentreinen gereden.

31-03-2011 21:36:07
edje
edje
testritten ja. Volgens mij tractieproeven met een groot aantal fccpps'en

31-03-2011 21:40:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: on-topic a.u.b..


Groet, Spiketrain

31-03-2011 21:40:05
6414
6414
Ook in reguliere dienst.

31-03-2011 22:21:31
thom
thom
Quote
mdj (do 31 mrt 2011 17:08:05 https://www.somda.nl/forum/7770/p326742/): Dat is toch al vaak uitgelegd? NS wil van de Locs af en er is genoeg IC-materieel. Er is dus geen noodzaak om nog meer IC-materieel te reviseren. Dat kost immers ook veel geld...

En zo vaak als dat uitgelegd is, zo stront eigenwijs blijven mensen hier mopperen dat NS niet doet wat hun logisch lijkt. Men denkt hier steeds maar in 10 minuten een heel materieel plan te bedenken wat er allemaal wel leuk uitziet, terwijl mensen daar bij NS een wekenlange studie naar doen.
Rara wie zou er beter op de hoogte zijn... %07%

Níemand hier weet een bedrag te noemen van wat een revisie per bak kost, wat voor een aantal zitplaatsen gewenst is bij inzet van DDZ, en in welke samenstellingen men die zitplaatsen het beste kan formeren zo dat die optimaal gebruikt worden.
Maar toch blijven we zeggen dat NS het allemaal anders zou moeten doen en ik vind het knap en het zegt echt wat over de realiteitszin van sommige forumleden.

Nogmaals, NS is een commercieel bedrijf en géén modelbaar waar je leuke treintjes op laat rijden, en zoveel als jij maar wilt....

Bv ook een opmerking dat een 1700 in de goederendienst gereden heeft. Hardstikke geweldig, maar naast dat het volgens mij al onjuist is, voegt het niets aan het topic toe. Immers zal NS geen goederen meer vervoeren, dus wat wil je er nu mee zeggen

Laatst bewerkt door thom op 31-03-2011 22:23

31-03-2011 22:32:55
timtrein
timtrein
Genoemd werd dat de locs in een hele andere tijd besteld werden. Nu zijn ze overbodig, dus door ze niet te reviseren bespaar je kosten. NS wil af van dure locgetrokken of getrekduwde treinen, om kosten te besparen.

31-03-2011 22:52:25
sjoerd
sjoerd
Beste Thom, deze site is geen adviesorgaan, en filosoferen is vrij. Soms, zo houd ik mijn studenten voor, brengt juist de vrije denker de ideeen mee waar de professional in zijn economisch keurslijf zijn voordeel mee kan doen. Eigenwijs is beter dan slaafs.
Al vele malen eerder (zoals bij DDM-1) was de frisse kijk van de leek achteraf beter dan het bedrijfspolitiek inzicht. (Ik moet nu wel even off-topic, moderator.) En achteraf: de zeven voortijdig gesloopte miniserie Emmer tweetjes kregen geen vervolgbestelling omdat we de lucht in moesten: dubbeldekkers in de stopdienst. Nu hebben we weer enkeldekkers SLT. Inzichten horen te veranderen %06% en frisse ideeen helpen daarbij.
Op mijn werk hangt een bordje: inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht. Maar niemand bemoeit zich hier met beleid.

31-03-2011 22:59:50
rick
rick
Quote
thom Bv ook een opmerking dat een 1700 in de goederendienst gereden heeft. Hardstikke geweldig, maar naast dat het volgens mij al onjuist is, voegt het niets aan het topic toe.
Voor de duidelijkheid: de 1736-1741 hebben een tijd in de goederendienst gereden, toen de aflevering van de locs voorliep op de aflevering van het DDAR. Dat is buiten de afleveringsritten van de 1700'n met goederenwagons in Limburg.

Om weer terug op topic te komen: NS heeft het nu zo beslist, later zien we wel of dat wijs was.

31-03-2011 23:04:22
MDDM
MDDM
Quote
rick (do 31 mrt 2011 22:59:50 https://www.somda.nl/forum/7770/p326851/): Om weer terug op topic te komen: NS heeft het nu zo beslist, later zien we wel of dat wijs was.
Wie bepaalt dat dan, of het wijs is wat door NS is besloten?


Gr Joop mcn Lls

31-03-2011 23:07:09
broek53
broek53
Omdat we het er toch over hebben een paar woorden over DDAR, de 1700-en en hun achtergrond. Er wordt in de hier gegeven beschouwingen toch wat teveel geïnterpreteerd op basis van zoals het later geworden is. De geschiedenis is eigenlijk eenvoudig. De NS (het ongedeeld bedrijf, van enige dreiging van splitsing was nog geen sprake) werd, zoals vaker, overvallen door een plotselinge grote materieelbehoefte. Daar was de invoering van de OV-Studentenkaart niet vreemd aan. Er werd toen gegrepen naar al bekende concepten en zo ontstond het DDAR door het vrijwel ongewijzigd kopiëren van het DDM-1 (DDAR is immers gewoon DDM-2 en -3) - zoals wij weten zoveel mogelijk aangepast om een soort treinstelbedrijf te kunnen rijden. Voor die treinstelachtige samenstellingen werd een motorrijtuig "bedacht" - maar dit moest nog ontworpen, ontwikkeld en gebouwd worden, en dat zou zomaar twee of drie jaar langer gaan duren dan de rijtuigen. Toen werd Alsthom bereid gevonden de productielijn van het locomotieftype "'1600"", die eigenlijk al gesloten was, te heropenen om trekkrachten voor alle geplande DDAR-stammen te leveren: de 1700. De gedachte daarachter was dat bij de komst van de motorrijtuigen de 1700-en gebruikt zouden worden om alle 1100, 1200 en 1300-en te vervangen - dat klopte destijds getalsmatig ook aardig. Voor een deel is dat ook gebeurd, maar ten tijde van die actie sloeg het noodlot van de verzelfstandiging toe: de verzelfstandigde NS stopte direct alle materieelbestellingen. Daaronder de tweede tranche mDDM's, zodat het bleef bij de 50 stuks van de eerste bestelling en er - alleen om die reden - altijd stammen DDAR met 1700-en zijn gebeleven. Zo zie je maar: was de verzelfstandiging een jaar later gekomen, dan hadden we nu 79 mDDM's gehad en wie weet hoe de verbouwing tot DDZ dan getalsmatig zou zijn uitgepakt...
De 1700-en zijn bij de splitsing van het locpark over NSR en NSC bij NSR gebleven en alleen om die reden nooit in de goederendienst terecht gekomen.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-03-2011 23:10

31-03-2011 23:19:10
thom
thom
Quote
sjoerd (do 31 mrt 2011 22:52:25 https://www.somda.nl/forum/7770/p326850/): Beste Thom, deze site is geen adviesorgaan, en filosoferen is vrij. Soms, zo houd ik mijn studenten voor, brengt juist de vrije denker de ideeen mee waar de professional in zijn economisch keurslijf zijn voordeel mee kan doen. Eigenwijs is beter dan slaafs.
Al vele malen eerder (zoals bij DDM-1) was de frisse kijk van de leek achteraf beter dan het bedrijfspolitiek inzicht. (Ik moet nu wel even off-topic, moderator.) En achteraf: de zeven voortijdig gesloopte miniserie Emmer tweetjes kregen geen vervolgbestelling omdat we de lucht in moesten: dubbeldekkers in de stopdienst. Nu hebben we weer enkeldekkers SLT. Inzichten horen te veranderen %06% en frisse ideeen helpen daarbij.
Op mijn werk hangt een bordje: inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht. Maar niemand bemoeit zich hier met beleid.

Dat kan ik ook zeker niet ontkennen en ben ik zondermeer met je eens.

En voor discussie sta ik zeker open, als de ander zich ook fatsoenlijk onderbouwt, en dat ontbreekt er nogweleens aan hier.

Voorbeeld hier, roepen dat als je DDZ anders zou samenstellen en 1700'en gebruikt je meer stammen samen kunt samenstellen is wel leuk, maar als NS helemaal niet meer stammen nodig heeft heeft dat natuurlijk helemaal geen nut om dat te roepen
Daarnaast kun je de mensen die nu in een DDZ met 6 bakken gaan passen, niet in een 4tje krijgen, en 2x4 is dan weer te groot in verhouding...
En als je zoiets van zegt, en men daar niet verder opingaat, en weer eigenwijs gaat roepen dat je stammen anders kunt samenstellen, is het geen discussieren voor mij.

D'r zit natuurlijk wel een verschil in een fris idee, en zomaar iets roepen er moet nogwel over nagedacht zijn, en dat wordt nogweleens vergeten.

Laatst bewerkt door thom op 31-03-2011 23:24