31-01-2022 15:27:50
thom
thom

Ik zei alleen dat het mij niet verbaasde ;)


31-01-2022 16:19:20
1655
1655
Quote
broek53 (31-01-2022 14:19:12):
Quote
thom (31-01-2022 12:22:47):
Quote
Daan! (30-01-2022 13:32:24):

Waarom is er een plukstel aangewezen? Missen er zoveel onderdelen op andere stellen?

of is dit gewoon al een besparingskwestie en is het stel niet per se nodig?


In het verleden hebben er wel vaker motorwagens mDDM aan de kant gestaan omdat er een tekort aan onderdelen voor was, dus heel verbazend is het niet.


Nou, als je na een jaar stilstand van een compleet park nog steeds onderdelen tekort komt, doe je volgens mij toch iets niet goed.

Dat doen ze hartstikke goed, maar als onderdelen (=componenten) gewoon "op" zijn en niet meer gereviseerd kunnen worden, houdt het op. Nieuwe componenten van hetzelfde type bij de leverancier kopen dan? Helaas, zeer zelden wordt er nog 25 jaar ouwe meuk nieuw gemaakt. De voorraad reservecomponenten is bij mDDM altijd al (veel) te krap geweest, en dat is nr. 24 een paar jaar terug al fataal geworden. Als er weer een stel geslachtofferd moet worden, is dat niet gek. Ontwikkelingen die bij ander materieel (ICM) ook spelen trouwens.



Laatst bewerkt door 1655 op 31-01-2022 16:21

31-01-2022 17:00:27
VIRMm1
VIRMm1
Quote
broek53 (31-01-2022 14:19:12):
Quote
thom (31-01-2022 12:22:47):
Quote
Daan! (30-01-2022 13:32:24):

Waarom is er een plukstel aangewezen? Missen er zoveel onderdelen op andere stellen?

of is dit gewoon al een besparingskwestie en is het stel niet per se nodig?


In het verleden hebben er wel vaker motorwagens mDDM aan de kant gestaan omdat er een tekort aan onderdelen voor was, dus heel verbazend is het niet.


Nou, als je na een jaar stilstand van een compleet park nog steeds onderdelen tekort komt, doe je volgens mij toch iets niet goed.


We hebben het dan ook niet over een relais, zitting of koolsleper maar over grote componenten die niet meer gemaakt worden en waarbij revisie niet meer mogelijk is.


31-01-2022 22:27:32
broek53
broek53

Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar je vraagt je wel af hoe men bij bijvoorbeeld mat '64 een halve eeuw aan de gang heeft gehouden...

Nee, geen bitter-ideologische discussies, maar de kreet dat "gewoon" de onderdelen op zijn, is mij wel effe te makkelijk.



Laatst bewerkt door broek53 op 31-01-2022 22:27


01-02-2022 09:16:18
VIRMm1
VIRMm1

Omdat de vloot van Mat64 zo groot was, en er zoveel stellen vroegtijdig naar de sloop zijn gegaan dat er op die manier een flinke plukvoorraad ontstond.

Vergeet niet dat de lage 400 stellen in 2004 al aan de kant gingen.


01-02-2022 10:23:58 1
mich
mich

Je kunt eigenlijk alles wel laten maken, maar de vraag is hoeveel wil je er nog aan uitgeven en er zit natuurlijk een levertijd op. Bijvoorbeeld koolborstels maar ook de veertjes in de borstelhouders voor de 1300 zijn recent gewoon besteld en nagemaakt. Recent heeft Arriva GTW 276 ook als plukstel aan de kant gestaan, en is na de levering en montage van nieuwe onderdelen weer in dienst gekomen. Dus hoe oud of nieuw een trein is maakt eigenlijk niet zoveel uit in deze.


01-02-2022 11:39:40
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
mich (01-02-2022 10:23:58):

Je kunt eigenlijk alles wel laten maken, maar de vraag is hoeveel wil je er nog aan uitgeven en er zit natuurlijk een levertijd op.


Mechanische onderdelen, zoals gietstukken, na (laten) maken, dan zal nog wel gaan, maar een alternatief voor defecte verouderde elektronica zal inderdaad al heel snel flink in de papieren lopen.

Dat is nu dus al een probleem, maar dat zal steeds erger worden, want de productlevenscyclus van elektronica wordt steeds korter, zeker als het specialistische componenten, zoals bijvoorbeeld displays of chips, betreft. Ik zie het wat dat betreft somber in voor het rijdend houdend van moderner uitgefaseerd materieel. Ik ben bang dat het in steeds meer gevallen een enkeltje spoorwegmuseum zal worden.


01-02-2022 11:44:29
Muizeneus
Muizeneus

Ik mag toch aannemen dat er met de fabrikanten afspraken over worden gemaakt dat deze de onderdelen voor bv 30 jaar moet kunnen garanderen?


01-02-2022 12:04:47
thom
thom

En dan denken we alleen nog in standaard componenten, veel vermogens elektronica zoals onderdelen (bijv. thyristoren) in tractieinstallaties en statische omzetters zijn daar specifiek voor ontworpen en geproduceerd, en kun je sowieso niet zomaar bijbestellen na jaren...

En dat is wel iets waar Mat'64 geen last van had, want die kende dat soort componenten en installaties niet ;)


01-02-2022 13:12:47
R-E-Mg
R-E-Mg

Als je met een fabrikant 30 jaar afspreekt, dan is het ook 30 jaar. Als je je na 25 jaar ineens bedenkt en toch maar alvast wilt verlengen naar 35 of 40 jaar, dan moet je niet raar opkijken dat de fabrikant niet thuis geeft of er een heel royaal prijskaartje aan hangt.

En ja, dan moet je er rekening mee houden dat je uiteindelijk niet meer een losse thyristor, maar ineens de hele omvormer zult moeten vervangen (en testen en certificeren en ...). Er zijn meerder voorbeelden van treinen waarbij GTO's door IGBT's zijn vervangen. Eén voordeel: de kans is groot dat nieuwe vermogenselektronica kleiner en efficienter zal zijn. Dat compenseert de kosten een beetje.



Laatst bewerkt door R-E-Mg op 01-02-2022 13:14

01-02-2022 14:10:27
thom
thom

Dat laatste is maar de vraag, een complete opmzetter opnieuw ontwerpen en laten bouwen kost een hoop aan enginering en bouwkosten.

Als het dan over materieel gaat wat al een beetje op leeftijd komt dan kan het economisch veel interessanter zijn er één te slachtofferen natuurlijk.


01-02-2022 14:57:19
Muizeneus
Muizeneus

Dat is dan de afweging. Bij ICE-1 is er wel gekozen voor een nieuw type omvormer. Daar kan de hele serie dan weer jaren mee vooruit. Gaat het om een serie die aan het eind van z'n levensduur is dan wordt dat inderdaad een ander verhaal. Terug naar het topic zou het eerste bij DDZ meer op z'n plaats zijn, terwijl je voor ICM (1) eerder voor de uitsterfconstructie zou kiezen


01-02-2022 15:04:54
thom
thom

Dat kun je dus pas concluderen als de daadwerkelijk bedragen kent van vervanging, de rest levensduur en uitrekend wat het kost en opbrengt als je één stel opoffert ;)


01-02-2022 16:35:46
DDZ7504
DDZ7504

De 7527 komt aldus Treinposities over een kwartier in dienst als 3665. Zie hier




DDZ in dienst, ik blij!

01-02-2022 17:37:39
timtrein
timtrein
Quote
R-E-Mg (01-02-2022 13:12:47):

Als je met een fabrikant 30 jaar afspreekt, dan is het ook 30 jaar.


Ja en dan hoop je dat de fabrikant na 30 jaar nog bestaat en niet failliet is of overgenomen (en de nieuwe partij zegt "jammer, doen we niet, daaag")


01-02-2022 19:19:49
R-E-Mg
R-E-Mg

Inderdaad. Als je alleen al de DDZ bekijkt: Talbot is na de overname door Bombardier vervolgens weer afgestoten en zelfstandig doorgegaan. Zelfde naam, maar ander bedrijf dus. Holec is overgenomen door Eaton. De Dietrich en Adtranz zijn nu beide Alstom.


02-02-2022 00:40:12
AlbertP
AlbertP

Met een dergelijke overname wordt een bestaand contract niet ongeldig. (Faillissement is uiteraard een ander verhaal.)

Als er inderdaad 30 jaar is afgesproken dan is Bombardier/Talbot/Alstom daar nog steeds aan verplicht (als het 25 jaar is dan is dat voor de motorrijtuigen bijna voorbij en voor de andere rijtuigen al voorbij.) In de huidige omstandigheden kan daar wel een lange levertijd aan vastzitten.


06-02-2022 08:49:13
broek53
broek53

Ingaande maandag as zijn er 6 diensten voor DDZ4-en in de omloop opgenomen en in april komen er waarschijnlijk nog 5 bij.


06-02-2022 08:52:08
broek53
broek53

Zag dat op 5 februari de 7528, 7538 en 7542 van Onnen naar Amersfoort gesleept zijn. Dat zullen wel stellen zijn die voorlopig aan de kant zijn gezet; twee van die nummers werden hier al eerder genoemd.


06-02-2022 12:55:49
moderator
Moderator
moderator

Meerdere berichten met een spot reeds verplaatst naar een ander topic.

Een spot van de inzet van DDZ(-IV) hoort niet in dit topic thuis, maar in het OD van de betreffende dag


08-05-2022 15:33:51
M-BASS
M-BASS

Stel 7541 zie ik net staan vanuit trein 5444, op de plek waarvan ik weet dat daar vaak een vers gereviseerde virmm staat (bij Hlm centraal). Kan het zijn dat die weer klaar voor dienst is?



Laatst bewerkt door M-BASS op 08-05-2022 15:39

08-05-2022 17:50:50
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat klopt 7541 is inzetbaar.


08-05-2022 19:36:03
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info, Rolffie. 7533 is overigens weer compleet op het terrein van hlmwph, na een aantal weken als 3 wagenstel gestaan te hebben.


09-05-2022 15:19:58
MetroRET
MetroRET

7541 start als 4554


10-05-2022 14:32:09
wyke2207
wyke2207

NS DDZ IV 7533 stond op di. 10-05-2022 bij Haarlem NS. In dienststelling zal ws. spoedig volgen.


10-05-2022 16:14:53 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Nouu nee, hij moet eerst nog even gesleept worden naar een werkplaats waar de ATB hersteld kan worden ;)


10-05-2022 17:29:33
M-BASS
M-BASS

Zo maken ze wel weer ruimte, met 2x DDZ4 van het terrein af. Staan er nog meer DDZ op de planning in Hlmwph? Naast plukstellen 7528, 7538 en 7542 staan 7503, 7506,7507 en 7529 ook alweer bijna een jaar aan de kant


11-05-2022 18:22:52 2
Rolffiej19
Rolffiej19

7503 wordt binnenkort hersteld na 'lang parkeren', 7506 staat op lang parkeren, 7507 heef een defecte typhoon (wordt hersteld), 7529 heeft defecte batterijen en wacht op herstel.


11-05-2022 18:40:45 1
M-BASS
M-BASS

Wederom bedankt voor de info :-)



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-05-2022 18:46:45
DDZ7504
DDZ7504

Zojuist viel het me op dat ook de 7504 (ja, echt) al bijna 4 weken niet heeft gereden. Weet iemand meer?




DDZ in dienst, ik blij!

11-05-2022 18:54:59
Rolffiej19
Rolffiej19

Die 7504 heeft een defecte snelschakelaar en zou als het goed is deze week onderhoud krijgen en dan waarschijnlijk ook weer hersteld worden ;)


11-05-2022 19:58:18
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Rolffiej19 (11-05-2022 18:22:52):

7503 wordt binnenkort hersteld na 'lang parkeren', 7506 staat op lang parkeren, 7507 heef een defecte typhoon (wordt hersteld), 7529 heeft defecte batterijen en wacht op herstel.


7507 staat op Ahgons


11-05-2022 21:54:18
Citea8625
Citea8625

Hoe zit het met de 7609, die heb ik ook al een tijdje niet meer gezien.


12-05-2022 01:52:05 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Heeft toevallig deze week zijn controle gehad en gaat volgende week voor onderhoud.


12-05-2022 10:27:17
MCN-GVC
MCN-GVC

Is er in de toekomst eigenlijk ook nog zicht op een dienstvaardig herstel van de 3 stellen welke nu als plukstellen bestempeld staan?


12-05-2022 11:09:56
phantom
phantom

Ik vermoed dat als de bouw/ instroom/toelating van het nieuwe materieel van coradia straks volgens plan blijft gaan, en er niks geks gebeurt qua reizigers aantallen dat met de huidige stroom sng en de huidige vloot treinen er geen reden is om die stellen nog op te knappen.

Zeker niet als je straks ook nog de nieuwe hsl stellen indienst krijgt,dan is er denk ik eerder een overschot aan treinen dan een te kort,lees reden om die stellen ook nog te herstellen.
Maar ik kan er als leek natuurlijk helemaaal naast zitten.


12-05-2022 12:43:21
MCN-GVC
MCN-GVC

Als ik het aantal te drukke SPR en IC trein voor de spits naar Gvc en in de spits uit Gvc zie vertrekken, tezamen met de structurele planning van te korte treinen ivm een te kort aan HC's, zijn meer treinstellen al wel nodig ivm terugkomende reizigers. Zeker DDZ word gemist in de Gvc-Gn/Lw series. Dit omdat een dubbeldekker nu in lengte word vervangen door enkeldeks ICM, maar niet qua capaciteit.



Laatst bewerkt door MCN-GVC op 12-05-2022 12:44

12-05-2022 13:40:51
Muizeneus
Muizeneus

Om bovenstaande reactie even aan het topic te koppelen: wat is de stand van zaken qua terugkeer DDZ nu? Hoeveel stellen worden er nog gemist?


12-05-2022 15:48:05
Citea8625
Citea8625
Quote
MCN-GVC (12-05-2022 12:43:21):

Als ik het aantal te drukke SPR en IC trein voor de spits naar Gvc en in de spits uit Gvc zie vertrekken, tezamen met de structurele planning van te korte treinen ivm een te kort aan HC's, zijn meer treinstellen al wel nodig ivm terugkomende reizigers. Zeker DDZ word gemist in de Gvc-Gn/Lw series. Dit omdat een dubbeldekker nu in lengte word vervangen door enkeldeks ICM, maar niet qua capaciteit.


DDZ zit sinds een aantal weken weer dagelijks op Gvc-Gn/Lw.


12-05-2022 16:59:00
MCN-GVC
MCN-GVC

Er rijd 1 omloop ddz6, maar de spitstreinen tussen 16:03 en 18:03 rijden met niet meer dan icm6 en icm7, alle met vanaf Gvc met de melding: alleen staanplaatsen beschikbaar, dat zegt denk ik al genoeg.


12-05-2022 17:56:44
treinhobby
treinhobby

Maar heeft dat met te weinig materieel te maken, of te weinig personeel dat die ritten niet langer kunnen/mogen?


12-05-2022 17:59:13
DDZ7504
DDZ7504

Ik neem aan allebei inmiddels...




DDZ in dienst, ik blij!

12-05-2022 21:49:31
seinhuis
seinhuis

Er is een te kort aan conducteurs (waardoor veel treinen maximaal 7 bakken worden gepland), maar ook een te kort aan technische personeel en materialen waardoor onderhoud langzamer verloopt dus niet inzetbaar zijn.

Voor bijsturing (waar ook een te kort is) in samenwerking met MBN en de onderhoudsbedrijven het lastige taak om hieruit een mooie planning te maken.


13-05-2022 00:19:48
bert
bert

Reden er dan ook maar 7 bakken.... Zl-Lw zondagavond één overlopende icm3 nadat in Zl echt het achterste stel moest worden afgetrapt. Waarom heeft NS niet met Arriva een deal gesloten voor verlengen van treinen op Gn-Lw....? Want ook daar loopt het over. Slechte beurt...


13-05-2022 10:05:04
phantom
phantom

Wellicht omdat NS die reizigers niet wil delen met Arriva,het is opbrengst,en dat deelt niemand graag,zelfs niet als er achterblijvers zijn,die "vangen" ze met de volgende ns trein.
(maar goed daar kan ik me in vergissen,en nee t is geen complot theorie,zeg t al vast maar)


30-05-2022 15:54:47
yappa
yappa

Even een nieuwsgierig vraagje omdat ik het overzicht kwijt ben: hoe staat het in het algemeen met de terugkeer van DDZ?
Anno 2019 reed een flink deel van de NoordOost met dat type, maar recent zie ik daarin slechts sporadisch DDZ, 90% lijkt met (te weinig) ICMm te worden gereden als ik zo kijk.
Is dat omdat er nog niet genoeg terug zijn, zijn ze nu elders ingezet of klopt mijn waarneming misschien gewoon niet?


30-05-2022 16:06:35
TimH8
TimH8
Quote
yappa (30-05-2022 15:54:47):

Even een nieuwsgierig vraagje omdat ik het overzicht kwijt ben: hoe staat het in het algemeen met de terugkeer van DDZ?
Anno 2019 reed een flink deel van de NoordOost met dat type, maar recent zie ik daarin slechts sporadisch DDZ, 90% lijkt met (te weinig) ICMm te worden gereden als ik zo kijk.
Is dat omdat er nog niet genoeg terug zijn, zijn ze nu elders ingezet of klopt mijn waarneming misschien gewoon niet?


DDZ komt, met zo'n 50% van de gereden diensten, nog steeds veelvuldig voor tussen Gvc/Shl - Es. Overigens heeft treinposities.nl hiervoor een handig overzicht: 1600 en 1700.


30-05-2022 16:20:54
RudolfN23
RudolfN23
Quote
yappa (30-05-2022 15:54:47):

Even een nieuwsgierig vraagje omdat ik het overzicht kwijt ben: hoe staat het in het algemeen met de terugkeer van DDZ?
Anno 2019 reed een flink deel van de NoordOost met dat type, maar recent zie ik daarin slechts sporadisch DDZ, 90% lijkt met (te weinig) ICMm te worden gereden als ik zo kijk.
Is dat omdat er nog niet genoeg terug zijn, zijn ze nu elders ingezet of klopt mijn waarneming misschien gewoon niet?


Er wordt in de series 1600/1700 regelmatig met DDZ gereden. Het echte noorden wordt nauwelijks bezocht door de DDZ, maar volgensmij heeft dit te maken met de slechte kwaliteit van de ondergrond daarginds, en de DDZ is zwaarder dan de ICM. Over verplaatsing van het materieel; Het grootste deel rijdt op de 3600, maar dat was voor het verdwijnen ook al zo.


30-05-2022 17:39:28
timtrein
timtrein

Benoorden Amersfoort kwam het eerder ook slechts beperkt.


30-05-2022 18:28:28
RX7567
RX7567
Quote
timtrein (30-05-2022 17:39:28):

Benoorden Amersfoort kwam het eerder ook slechts beperkt.


Ik kan me anders goed herinneren dat DDZ in 2019 veel treinen reed hoor in de 500/600. Wellicht dat treinposities.nl logs kan weergeven van die periode maar volgens mij was het standaard dat DDZ samen met ICM reed op die verbinding, en dan voornamelijk in de diensten (omlopen?) die startten na de spits.


30-05-2022 18:53:03
treinhobby
treinhobby
Quote
TimH8 (30-05-2022 16:06:35):
Quote
yappa (30-05-2022 15:54:47):

Even een nieuwsgierig vraagje omdat ik het overzicht kwijt ben: hoe staat het in het algemeen met de terugkeer van DDZ?
Anno 2019 reed een flink deel van de NoordOost met dat type, maar recent zie ik daarin slechts sporadisch DDZ, 90% lijkt met (te weinig) ICMm te worden gereden als ik zo kijk.
Is dat omdat er nog niet genoeg terug zijn, zijn ze nu elders ingezet of klopt mijn waarneming misschien gewoon niet?


DDZ komt, met zo'n 50% van de gereden diensten, nog steeds veelvuldig voor tussen Gvc/Shl - Es. Overigens heeft treinposities.nl hiervoor een handig overzicht: 1600 en 1700.


En natuurlijk de hieraan hangende series 11600 en 11700.


30-05-2022 18:57:13
martijn
martijn

Klopt. DDZ reed rond 2017/2018 zelfs het grootste deel van de diensten naar het nooorden. Dat verhaal van de bodemgesteldheid in de noordelijke provincies is trouwens nieuw voor mij. (als reactie op RX7567)



Laatst bewerkt door martijn op 30-05-2022 18:57

30-05-2022 19:13:17
sjoerd
sjoerd

Ik ken het tonnage van DDZ-motorrijtuigen niet, maar die dingen hebben niet voor niets drie draaistellen; met die asdruk valt het dus wel mee. Er zijn over de hoofdlijnen boven Zwolle bij mijn weten geen voortdurend grote problemen gemeld. De rest van DDZ, rijtuigen, zullen echt geen problemen geven qua tonnage.


30-05-2022 19:26:14
vrijgezel
vrijgezel

Bij aflevering was het mDDM 76 ton zwaar. Mogelijk dat het na revisie iets minder zwaar is geworden omdat de tussenwanden tussen afdeling en balkon en tussen de voormalige scheiding 1e en 2e klas zijn vervallen.

Bron: OdR 1996-12 v.a. blz. 455 (en de verwijzing hoe zwaar deze was op blz. 457).



30-05-2022 19:59:53
thom
thom
Quote
martijn (30-05-2022 18:57:13):

Klopt. DDZ reed rond 2017/2018 zelfs het grootste deel van de diensten naar het nooorden. Dat verhaal van de bodemgesteldheid in de noordelijke provincies is trouwens nieuw voor mij. (als reactie op RX7567)


Dat lijkt mij ook wat onjuist, aangezien de infra in het noorden geen andere belastingsklasse kent dan in de rest van Nederland op de hoofdsporen van toepassing is.


30-05-2022 20:18:41
MetroRET
MetroRET

Buiten dit alles, DDZ wordt ook nog eens onderhouden in Onnen, dus dan moet je wel die kant op kunnen rijden.


15-06-2022 14:31:55 1
Citea8625
Citea8625

DDZ 7507 komt over een klein uurtje weer in dienst als trein 758


15-06-2022 18:46:21
spurt2244
spurt2244

Sinds afgelopen maandag rijdt er ook weer DDZ naar Leeuwarden en Groningen toe.


15-06-2022 23:23:04
bacr
bacr
Quote
spurt2244 (15-06-2022 18:46:21):

Sinds afgelopen maandag rijdt er ook weer DDZ naar Leeuwarden en Groningen toe.


Toen ik op woensdag 8 juni een dagje naast het spoor in Zwolle aan het werk was, kwamen er ook al geregeld DDZ's langs richting het noorden, meen ik me te herinneren.


16-06-2022 05:05:52
vrijgezel
vrijgezel

Per wijzingingsblad 12 juni j.l. is er meer planmatig DDZ in de NoordOost, zie ook https://www.somda.nl/forum/24924/p756389/wijzigingsblad-12-juni-2022/


16-06-2022 22:40:44 1
Leo
Leo
Quote
Citea8625 (15-06-2022 14:31:55):

DDZ 7507 komt over een klein uurtje weer in dienst als trein 758


Ook de DDZ 7529 lijkt weer in beweging te komen, start straks in trein 786 vanuit Gn.


04-07-2022 18:25:55 1
Citea8625
Citea8625

Wat voor problemen heeft de 7647 eigenlijk waardoor het al bijna 2 jaar aan de kant staat?


04-07-2022 18:50:16 2
Rolffiej19
Rolffiej19

Batterijen afgekeurd van de motorbak,snelschakelaar die vaak uit valt en nog veel problemen met toiletten ;)


05-07-2022 11:41:56
MVB
MVB

De 7522 staat al ruim 3 weken (defect?) bij station Nm, spoor 106 of 107 als ik me niet vergis.


05-07-2022 16:42:27 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Problemen met de batterij spanning in de ABvk en moet naar een werkplaats gesleept worden voor herstel.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 05-07-2022 16:42

18-09-2022 13:08:54
Citea8625
Citea8625

Viel me zojuist op dat de 7506 nog steeds niet in dienst is. Heeft het stel toevallig defecten of een andere probleem waardoor het nog steeds niet in dienst is?


12-10-2022 12:31:57 1
jochem
jochem

De 7506 staat terzijde te Amfww, net als de 7528, 7538, 7542. De 7647 te On had zoals genoemd allerlei mankementen en is volgens een connectie bij het OB flink geplukt. Wat dat voor de lange termijn betekent durf ik niet te zeggen.

De 7506 en 7507 worden dit jaar ook niet in de Sandite-campagne ingezet.


12-10-2022 13:01:08 1
broek53
broek53

Dat laatste zal de reden zijn dat er nu meer Sandite-SLT's zijn (8 stuks) dan toen het nog SGM's waren. Ik vermoed dan ook dat de apparatuur daarvoor uit de 7506 en 7507 afkomstig is.


13-10-2022 11:33:47
phantom
phantom

Zijn die installatie's dan gestandaardiseerd zodat ze zo over te zetten zijn van het ene treinstel type in het andere zonder aanpassingen ?