31-01-2022 15:27:50 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik zei alleen dat het mij niet verbaasde ;) |
31-01-2022 16:19:20 | ||
---|---|---|
1655
|
Quote Dat doen ze hartstikke goed, maar als onderdelen (=componenten) gewoon "op" zijn en niet meer gereviseerd kunnen worden, houdt het op. Nieuwe componenten van hetzelfde type bij de leverancier kopen dan? Helaas, zeer zelden wordt er nog 25 jaar ouwe meuk nieuw gemaakt. De voorraad reservecomponenten is bij mDDM altijd al (veel) te krap geweest, en dat is nr. 24 een paar jaar terug al fataal geworden. Als er weer een stel geslachtofferd moet worden, is dat niet gek. Ontwikkelingen die bij ander materieel (ICM) ook spelen trouwens.
Laatst bewerkt door 1655 op 31-01-2022 16:21 |
31-01-2022 17:00:27 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote We hebben het dan ook niet over een relais, zitting of koolsleper maar over grote componenten die niet meer gemaakt worden en waarbij revisie niet meer mogelijk is. |
31-01-2022 22:27:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar je vraagt je wel af hoe men bij bijvoorbeeld mat '64 een halve eeuw aan de gang heeft gehouden... Nee, geen bitter-ideologische discussies, maar de kreet dat "gewoon" de onderdelen op zijn, is mij wel effe te makkelijk. Laatst bewerkt door broek53 op 31-01-2022 22:27 |
01-02-2022 09:16:18 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Omdat de vloot van Mat64 zo groot was, en er zoveel stellen vroegtijdig naar de sloop zijn gegaan dat er op die manier een flinke plukvoorraad ontstond.
Vergeet niet dat de lage 400 stellen in 2004 al aan de kant gingen. |
01-02-2022 10:23:58 1 | ||
---|---|---|
mich
|
Je kunt eigenlijk alles wel laten maken, maar de vraag is hoeveel wil je er nog aan uitgeven en er zit natuurlijk een levertijd op. Bijvoorbeeld koolborstels maar ook de veertjes in de borstelhouders voor de 1300 zijn recent gewoon besteld en nagemaakt. Recent heeft Arriva GTW 276 ook als plukstel aan de kant gestaan, en is na de levering en montage van nieuwe onderdelen weer in dienst gekomen. Dus hoe oud of nieuw een trein is maakt eigenlijk niet zoveel uit in deze. |
01-02-2022 11:39:40 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Quote Mechanische onderdelen, zoals gietstukken, na (laten) maken, dan zal nog wel gaan, maar een alternatief voor defecte verouderde elektronica zal inderdaad al heel snel flink in de papieren lopen. Dat is nu dus al een probleem, maar dat zal steeds erger worden, want de productlevenscyclus van elektronica wordt steeds korter, zeker als het specialistische componenten, zoals bijvoorbeeld displays of chips, betreft. Ik zie het wat dat betreft somber in voor het rijdend houdend van moderner uitgefaseerd materieel. Ik ben bang dat het in steeds meer gevallen een enkeltje spoorwegmuseum zal worden. |
01-02-2022 11:44:29 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Ik mag toch aannemen dat er met de fabrikanten afspraken over worden gemaakt dat deze de onderdelen voor bv 30 jaar moet kunnen garanderen? |
01-02-2022 12:04:47 | ||
---|---|---|
thom
|
En dan denken we alleen nog in standaard componenten, veel vermogens elektronica zoals onderdelen (bijv. thyristoren) in tractieinstallaties en statische omzetters zijn daar specifiek voor ontworpen en geproduceerd, en kun je sowieso niet zomaar bijbestellen na jaren... |
01-02-2022 13:12:47 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Als je met een fabrikant 30 jaar afspreekt, dan is het ook 30 jaar. Als je je na 25 jaar ineens bedenkt en toch maar alvast wilt verlengen naar 35 of 40 jaar, dan moet je niet raar opkijken dat de fabrikant niet thuis geeft of er een heel royaal prijskaartje aan hangt. En ja, dan moet je er rekening mee houden dat je uiteindelijk niet meer een losse thyristor, maar ineens de hele omvormer zult moeten vervangen (en testen en certificeren en ...). Er zijn meerder voorbeelden van treinen waarbij GTO's door IGBT's zijn vervangen. Eén voordeel: de kans is groot dat nieuwe vermogenselektronica kleiner en efficienter zal zijn. Dat compenseert de kosten een beetje.
Laatst bewerkt door R-E-Mg op 01-02-2022 13:14 |
01-02-2022 14:10:27 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat laatste is maar de vraag, een complete opmzetter opnieuw ontwerpen en laten bouwen kost een hoop aan enginering en bouwkosten. Als het dan over materieel gaat wat al een beetje op leeftijd komt dan kan het economisch veel interessanter zijn er één te slachtofferen natuurlijk. |
01-02-2022 14:57:19 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Dat is dan de afweging. Bij ICE-1 is er wel gekozen voor een nieuw type omvormer. Daar kan de hele serie dan weer jaren mee vooruit. Gaat het om een serie die aan het eind van z'n levensduur is dan wordt dat inderdaad een ander verhaal. Terug naar het topic zou het eerste bij DDZ meer op z'n plaats zijn, terwijl je voor ICM (1) eerder voor de uitsterfconstructie zou kiezen |
01-02-2022 15:04:54 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat kun je dus pas concluderen als de daadwerkelijk bedragen kent van vervanging, de rest levensduur en uitrekend wat het kost en opbrengt als je één stel opoffert ;) |
01-02-2022 16:35:46 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
De 7527 komt aldus Treinposities over een kwartier in dienst als 3665. Zie hier |
01-02-2022 17:37:39 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Quote Ja en dan hoop je dat de fabrikant na 30 jaar nog bestaat en niet failliet is of overgenomen (en de nieuwe partij zegt "jammer, doen we niet, daaag") |
01-02-2022 19:19:49 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Inderdaad. Als je alleen al de DDZ bekijkt: Talbot is na de overname door Bombardier vervolgens weer afgestoten en zelfstandig doorgegaan. Zelfde naam, maar ander bedrijf dus. Holec is overgenomen door Eaton. De Dietrich en Adtranz zijn nu beide Alstom. |
02-02-2022 00:40:12 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Met een dergelijke overname wordt een bestaand contract niet ongeldig. (Faillissement is uiteraard een ander verhaal.) Als er inderdaad 30 jaar is afgesproken dan is Bombardier/Talbot/Alstom daar nog steeds aan verplicht (als het 25 jaar is dan is dat voor de motorrijtuigen bijna voorbij en voor de andere rijtuigen al voorbij.) In de huidige omstandigheden kan daar wel een lange levertijd aan vastzitten. |
06-02-2022 08:49:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ingaande maandag as zijn er 6 diensten voor DDZ4-en in de omloop opgenomen en in april komen er waarschijnlijk nog 5 bij. |
06-02-2022 08:52:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zag dat op 5 februari de 7528, 7538 en 7542 van Onnen naar Amersfoort gesleept zijn. Dat zullen wel stellen zijn die voorlopig aan de kant zijn gezet; twee van die nummers werden hier al eerder genoemd. |
06-02-2022 12:55:49 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Meerdere berichten met een spot reeds verplaatst naar een ander topic. Een spot van de inzet van DDZ(-IV) hoort niet in dit topic thuis, maar in het OD van de betreffende dag |
08-05-2022 15:33:51 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Stel 7541 zie ik net staan vanuit trein 5444, op de plek waarvan ik weet dat daar vaak een vers gereviseerde virmm staat (bij Hlm centraal). Kan het zijn dat die weer klaar voor dienst is? Laatst bewerkt door M-BASS op 08-05-2022 15:39 |
08-05-2022 17:50:50 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Dat klopt 7541 is inzetbaar. |
08-05-2022 19:36:03 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Bedankt voor de info, Rolffie. 7533 is overigens weer compleet op het terrein van hlmwph, na een aantal weken als 3 wagenstel gestaan te hebben. |
09-05-2022 15:19:58 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
7541 start als 4554 |
10-05-2022 14:32:09 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
NS DDZ IV 7533 stond op di. 10-05-2022 bij Haarlem NS. In dienststelling zal ws. spoedig volgen. |
10-05-2022 16:14:53 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Nouu nee, hij moet eerst nog even gesleept worden naar een werkplaats waar de ATB hersteld kan worden ;) |
10-05-2022 17:29:33 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Zo maken ze wel weer ruimte, met 2x DDZ4 van het terrein af. Staan er nog meer DDZ op de planning in Hlmwph? Naast plukstellen 7528, 7538 en 7542 staan 7503, 7506,7507 en 7529 ook alweer bijna een jaar aan de kant |
11-05-2022 18:22:52 2 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
7503 wordt binnenkort hersteld na 'lang parkeren', 7506 staat op lang parkeren, 7507 heef een defecte typhoon (wordt hersteld), 7529 heeft defecte batterijen en wacht op herstel. |
11-05-2022 18:40:45 1 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Wederom bedankt voor de info :-) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-05-2022 18:46:45 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Zojuist viel het me op dat ook de 7504 (ja, echt) al bijna 4 weken niet heeft gereden. Weet iemand meer? |
11-05-2022 18:54:59 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Die 7504 heeft een defecte snelschakelaar en zou als het goed is deze week onderhoud krijgen en dan waarschijnlijk ook weer hersteld worden ;) |
11-05-2022 19:58:18 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote 7507 staat op Ahgons |
11-05-2022 21:54:18 | ||
---|---|---|
Citea8625
|
Hoe zit het met de 7609, die heb ik ook al een tijdje niet meer gezien. |
12-05-2022 01:52:05 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Heeft toevallig deze week zijn controle gehad en gaat volgende week voor onderhoud. |
12-05-2022 10:27:17 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Is er in de toekomst eigenlijk ook nog zicht op een dienstvaardig herstel van de 3 stellen welke nu als plukstellen bestempeld staan? |
12-05-2022 11:09:56 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ik vermoed dat als de bouw/ instroom/toelating van het nieuwe materieel van coradia straks volgens plan blijft gaan, en er niks geks gebeurt qua reizigers aantallen dat met de huidige stroom sng en de huidige vloot treinen er geen reden is om die stellen nog op te knappen. Zeker niet als je straks ook nog de nieuwe hsl stellen indienst krijgt,dan is er denk ik eerder een overschot aan treinen dan een te kort,lees reden om die stellen ook nog te herstellen. |
12-05-2022 12:43:21 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Als ik het aantal te drukke SPR en IC trein voor de spits naar Gvc en in de spits uit Gvc zie vertrekken, tezamen met de structurele planning van te korte treinen ivm een te kort aan HC's, zijn meer treinstellen al wel nodig ivm terugkomende reizigers. Zeker DDZ word gemist in de Gvc-Gn/Lw series. Dit omdat een dubbeldekker nu in lengte word vervangen door enkeldeks ICM, maar niet qua capaciteit. Laatst bewerkt door MCN-GVC op 12-05-2022 12:44 |
12-05-2022 13:40:51 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Om bovenstaande reactie even aan het topic te koppelen: wat is de stand van zaken qua terugkeer DDZ nu? Hoeveel stellen worden er nog gemist? |
12-05-2022 15:48:05 | ||
---|---|---|
Citea8625
|
Quote DDZ zit sinds een aantal weken weer dagelijks op Gvc-Gn/Lw. |
12-05-2022 16:59:00 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Er rijd 1 omloop ddz6, maar de spitstreinen tussen 16:03 en 18:03 rijden met niet meer dan icm6 en icm7, alle met vanaf Gvc met de melding: alleen staanplaatsen beschikbaar, dat zegt denk ik al genoeg. |
12-05-2022 17:56:44 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Maar heeft dat met te weinig materieel te maken, of te weinig personeel dat die ritten niet langer kunnen/mogen? |
12-05-2022 17:59:13 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Ik neem aan allebei inmiddels... |
12-05-2022 21:49:31 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Er is een te kort aan conducteurs (waardoor veel treinen maximaal 7 bakken worden gepland), maar ook een te kort aan technische personeel en materialen waardoor onderhoud langzamer verloopt dus niet inzetbaar zijn.
Voor bijsturing (waar ook een te kort is) in samenwerking met MBN en de onderhoudsbedrijven het lastige taak om hieruit een mooie planning te maken. |
13-05-2022 00:19:48 | ||
---|---|---|
bert
|
Reden er dan ook maar 7 bakken.... Zl-Lw zondagavond één overlopende icm3 nadat in Zl echt het achterste stel moest worden afgetrapt. Waarom heeft NS niet met Arriva een deal gesloten voor verlengen van treinen op Gn-Lw....? Want ook daar loopt het over. Slechte beurt... |
13-05-2022 10:05:04 | ||
---|---|---|
phantom
|
Wellicht omdat NS die reizigers niet wil delen met Arriva,het is opbrengst,en dat deelt niemand graag,zelfs niet als er achterblijvers zijn,die "vangen" ze met de volgende ns trein. |
30-05-2022 15:54:47 | ||
---|---|---|
yappa
|
Even een nieuwsgierig vraagje omdat ik het overzicht kwijt ben: hoe staat het in het algemeen met de terugkeer van DDZ? |
30-05-2022 16:06:35 | ||
---|---|---|
TimH8
|
Quote DDZ komt, met zo'n 50% van de gereden diensten, nog steeds veelvuldig voor tussen Gvc/Shl - Es. Overigens heeft treinposities.nl hiervoor een handig overzicht: 1600 en 1700. |
30-05-2022 16:20:54 | ||
---|---|---|
RudolfN23
|
Quote Er wordt in de series 1600/1700 regelmatig met DDZ gereden. Het echte noorden wordt nauwelijks bezocht door de DDZ, maar volgensmij heeft dit te maken met de slechte kwaliteit van de ondergrond daarginds, en de DDZ is zwaarder dan de ICM. Over verplaatsing van het materieel; Het grootste deel rijdt op de 3600, maar dat was voor het verdwijnen ook al zo. |
30-05-2022 17:39:28 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Benoorden Amersfoort kwam het eerder ook slechts beperkt. |
30-05-2022 18:28:28 | ||
---|---|---|
RX7567
|
Quote Ik kan me anders goed herinneren dat DDZ in 2019 veel treinen reed hoor in de 500/600. Wellicht dat treinposities.nl logs kan weergeven van die periode maar volgens mij was het standaard dat DDZ samen met ICM reed op die verbinding, en dan voornamelijk in de diensten (omlopen?) die startten na de spits. |
30-05-2022 18:53:03 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote |
30-05-2022 18:57:13 | ||
---|---|---|
martijn
|
Klopt. DDZ reed rond 2017/2018 zelfs het grootste deel van de diensten naar het nooorden. Dat verhaal van de bodemgesteldheid in de noordelijke provincies is trouwens nieuw voor mij. (als reactie op RX7567) Laatst bewerkt door martijn op 30-05-2022 18:57 |
30-05-2022 19:13:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik ken het tonnage van DDZ-motorrijtuigen niet, maar die dingen hebben niet voor niets drie draaistellen; met die asdruk valt het dus wel mee. Er zijn over de hoofdlijnen boven Zwolle bij mijn weten geen voortdurend grote problemen gemeld. De rest van DDZ, rijtuigen, zullen echt geen problemen geven qua tonnage. |
30-05-2022 19:26:14 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Bij aflevering was het mDDM 76 ton zwaar. Mogelijk dat het na revisie iets minder zwaar is geworden omdat de tussenwanden tussen afdeling en balkon en tussen de voormalige scheiding 1e en 2e klas zijn vervallen. |
30-05-2022 19:59:53 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat lijkt mij ook wat onjuist, aangezien de infra in het noorden geen andere belastingsklasse kent dan in de rest van Nederland op de hoofdsporen van toepassing is. |
30-05-2022 20:18:41 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Buiten dit alles, DDZ wordt ook nog eens onderhouden in Onnen, dus dan moet je wel die kant op kunnen rijden. |
15-06-2022 14:31:55 | ||
---|---|---|
Citea8625
|
DDZ 7507 komt over een klein uurtje weer in dienst als trein 758 |
15-06-2022 18:46:21 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Sinds afgelopen maandag rijdt er ook weer DDZ naar Leeuwarden en Groningen toe. |
15-06-2022 23:23:04 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Toen ik op woensdag 8 juni een dagje naast het spoor in Zwolle aan het werk was, kwamen er ook al geregeld DDZ's langs richting het noorden, meen ik me te herinneren. |
16-06-2022 05:05:52 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Per wijzingingsblad 12 juni j.l. is er meer planmatig DDZ in de NoordOost, zie ook https://www.somda.nl/forum/24924/p756389/wijzigingsblad-12-juni-2022/ |
16-06-2022 22:40:44 | ||
---|---|---|
Leo
|
Quote Ook de DDZ 7529 lijkt weer in beweging te komen, start straks in trein 786 vanuit Gn. |
04-07-2022 18:25:55 | ||
---|---|---|
Citea8625
|
Wat voor problemen heeft de 7647 eigenlijk waardoor het al bijna 2 jaar aan de kant staat? |
04-07-2022 18:50:16 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Batterijen afgekeurd van de motorbak,snelschakelaar die vaak uit valt en nog veel problemen met toiletten ;) |
05-07-2022 11:41:56 | ||
---|---|---|
MVB
|
De 7522 staat al ruim 3 weken (defect?) bij station Nm, spoor 106 of 107 als ik me niet vergis. |
05-07-2022 16:42:27 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Problemen met de batterij spanning in de ABvk en moet naar een werkplaats gesleept worden voor herstel. Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 05-07-2022 16:42 |
18-09-2022 13:08:54 | ||
---|---|---|
Citea8625
|
Viel me zojuist op dat de 7506 nog steeds niet in dienst is. Heeft het stel toevallig defecten of een andere probleem waardoor het nog steeds niet in dienst is? |
12-10-2022 12:31:57 | ||
---|---|---|
jochem
|
De 7506 staat terzijde te Amfww, net als de 7528, 7538, 7542. De 7647 te On had zoals genoemd allerlei mankementen en is volgens een connectie bij het OB flink geplukt. Wat dat voor de lange termijn betekent durf ik niet te zeggen. De 7506 en 7507 worden dit jaar ook niet in de Sandite-campagne ingezet. |
12-10-2022 13:01:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat laatste zal de reden zijn dat er nu meer Sandite-SLT's zijn (8 stuks) dan toen het nog SGM's waren. Ik vermoed dan ook dat de apparatuur daarvoor uit de 7506 en 7507 afkomstig is. |
13-10-2022 11:33:47 | ||
---|---|---|
phantom
|
Zijn die installatie's dan gestandaardiseerd zodat ze zo over te zetten zijn van het ene treinstel type in het andere zonder aanpassingen ? |
17-01-2023 00:08:52 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Vandaag kwam ik DDZ stam 7540 een tussendeur (bakovergang) tegen met een DOM-sleutel slot in plaats van een normale vergrendeling met vierkantssleutel. Ben benieuwd waarom dat gedaan is... |
19-03-2023 21:55:35 | ||
---|---|---|
jochem
|
De 7538 is ergens afgelopen week naar On overgebracht, waarschijnlijk om als plukstel te gaan dienen. De 7647 die daar al vele maanden staat en op gegeven moment flink was geplukt kan inmiddels weer rijden, maar is nog niet klaar voor de dienst. |
19-03-2023 22:09:04 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote |
20-03-2023 02:43:03 | ||
---|---|---|
jochem
|
Klinkt als, maar een aanname. |
20-03-2023 07:11:43 | ||
---|---|---|
phantom
|
Je reactie lijkt op een antwoord,maar is het niet. |
20-03-2023 14:49:18 | ||
---|---|---|
jochem
|
Het lijkt erop dat dat de 7538 was, gezien dat dat stel nu in On is en de spotmelding. Maar het blijft een aanname dat de betreffende spot dat stel was. Een aan zekerheid grenzende aanname, maar desalniettemin een aanname. Ik ben ooit op dit forum door een gerenommeerd iemand ooit eens nog net niet afgeschoten omdat ik een aanname deed... |
20-03-2023 17:51:04 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Dat de 7538 in On staat en daar de afgelopen week naartoe gebracht is, is even goed een aanname. Een treinstel dat niet op eigen kracht daar kan komen gebruiken als plukstel zou geen hele rare keuze zijn. Of SR de 7538 heeft overgebracht naar On of een andere dat weten we niet maar het leek me in ieder geval vermeldenswaardig. |
20-03-2023 22:24:41 | ||
---|---|---|
Daan!
|
7538 was sowieso een tijdelijk plukstel. Of dat nu nog zo is, weet ik niet. Als ik eraan denk, kijk ik later. |
07-05-2023 19:25:12 1 | ||
---|---|---|
jochem
|
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, want vanochtend is de 7647 vanuit OB On weer in dienst verschenen in tr 730. Laatste (rijdende) spotmelding dateert uit februari 2020... Gedurende de terzijde- en herindienststelling van DDZ is dit stel lange tijd plukstel te On geweest. |
07-05-2023 19:26:32 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Volgens mij niet. Dit stel had ernstige defecten. |
07-05-2023 20:31:04 | ||
---|---|---|
jochem
|
Klopt, er hingen diverse defectmeldingen aan het stel lange tijd, maar On heeft me ook meerdere malen verteld dat er ook allerlei bruikbaar spul uit was gehaald voor andere stellen. Nu gelukkig weer compleet en dienstvaardig 🙂 |
18-05-2023 02:37:02 | ||
---|---|---|
jochem
|
En de vreugde was van korte duur, want de 7647 staat alweer ongeveer een week aan de kant (momenteel te Gnvoz) met diverse storingen, en staat te wachten op afvoer naar OB On tzt. |
01-07-2023 23:25:03 | ||
---|---|---|
Citea8625
|
Op treinposities werd gisteren gemeld dat de 7538 de pantograaf weer omhoog had staan. Als dit klopt wat zouden ze dan van plan zijn met dit stel? |
06-07-2023 13:10:26 | ||
---|---|---|
John84
|
Deze zal op termijn weer in dienst gesteld worden. |
15-07-2023 07:22:41 | ||
---|---|---|
ToH
|
DDZ 7530 heeft in de Abvk bak een koersrol met oranje LED lampjes. Niet de "DDAR-versie" die de rest van de vloot heeft. |
15-07-2023 16:08:03 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Normaal heeft DDZ segment-display's. Maar nu één van een VIRM dus? |
15-07-2023 17:04:47 1 | ||
---|---|---|
ToH
|
Correct. Al hebben enkele VIRMs ook segment displays :p |
15-07-2023 17:06:56 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Volgens mij wil NS ook overstappen op de LED displays, oftewel als er zo'n segment display stuk gaat wordt ie vervangen door een LED display. |
15-07-2023 17:38:42 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Correct, de oude displays worden gebruikt zolang deze nog op voorraad zijn. Bij onherstelbare defecten worden ze 'weggegooid' en vervangen door nieuwe. |
15-07-2023 20:05:22 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Volgens mij zijn dat de bakken uit het IRM tijdperk, geloof ik. |
30-08-2023 00:38:08 | ||
---|---|---|
jochem
|
Quote De 7538 is afgelopen nacht overgebracht naar Gnvoz, waar nog herstelwerk aan de OBIS-installatie zal gaan plaatsvinden. Verwachting is daarmee dat diens rentree in de reizigersdienst één dezer dagen een feit zal zijn. |
23-01-2024 21:21:09 1 | ||
---|---|---|
Talbot
|
DDZ-4 stam 7548 rijdt al een tijdje niet meer rond aldus Treinposities. De laatste inzet was op 25 november vorig jaar. Iemand die weet of dit stel een defect of iets heeft waardoor deze niet wordt ingezet? |
30-01-2024 16:21:17 1 | ||
---|---|---|
jochem
|
7548 staat met meerdere defecten (waaronder defect aan laagspanningsvoorziening) al een tijd in On te wachten op betere tijden. |
29-03-2024 11:17:48 | ||
---|---|---|
broek53
|
Uit doorgaans erg betrouwbare bron vernam ik dat het motorrijtuig van de 7529 een binnenbrandje heeft gehad en sinds eind november 2023 in Onnen staat. Dot rijtuig zal nu gewisseld worden met die van stel/stam 7506, die al sinds mensenheugenis in Amersfoort blijkt te staan. |
29-03-2024 12:49:54 | ||
---|---|---|
Daan!
|
En wordt daarmee de 7529 omgenummerd naar 7506? |
29-03-2024 15:23:19 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Nee stam nummers worden bepaald door het Abvk rijtuig niet door de motorwagen ;) |
29-03-2024 15:45:46 | ||
---|---|---|
rick
|
Dat is DDAR, bij DDZ wordt het nummer bepaald door de mBk. |
29-03-2024 17:32:01 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Oja goeiemorgen dat is waar ook ;) |
29-03-2024 22:04:41 | ||
---|---|---|
bert
|
Bij DDAR was het stuurstand rijtuig bepalend. Het 7000 dat werd vertaald naar stelnummer 7300, 7400 of 7800 |
29-03-2024 22:24:24 1 | ||
---|---|---|
rick
|
Dat is inderdaad wat ik eerder getypt heb. |
29-03-2024 22:53:27 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
|
Mensenheugenis is max 9 kwartalen want het stel heeft in de herfstcampagne van 2021 nog sanditediensten naar Groningen en Leeuwarden gereden. Daarna moet ergens de sandite-installatie uitgebouwd zijn. Wellicht in Amersfoort? |