22-03-2019 17:11:10
phantom
phantom
Om t logische onlogisch te maken zou ik dan kiezen voor DDZm(odernisee) %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-03-2019 18:17:55
marciekemp
marciekemp
Aangezien de motorbak onderdeel is van het treinstel DDZ heet deze tegenwoordig de mBk, is ook geen appart materieel bekendheids certificaat voor de mDDM meer voor nodig zoals eerder wel was  

22-03-2019 19:10:03
AgentX
AgentX
Aha, helder!  

23-03-2019 02:15:15
jochem
jochem
Quote
279 (vr 22 mrt 2019 11:55:28 https://www.somda.nl/forum/14382/p702244/): volgens een nfl staat als eerste de 7612 op de rol
om van On via Hlm naar Aswpl gebracht te worden.
De 7612 is afgelopen morgen (22-3) van On naar Hlm overgebracht als 89330.
 


24-03-2019 08:20:16
279
279
niet direct naar Aswpl?  

31-03-2019 15:40:49
jochem
jochem
Neen  

01-04-2019 13:15:55
279
279
okee, mijn informant beweerde van wel namelijk.

in Hlm zou alleen naar de juiste samenstelling gekeken worden.
motorwagen dient op een bepaalde plek te moeten staan
(in Hlm aan de Amsterdamse kant of precies andersom).
net als een tijdje geleden bij de ICM'en werd gedaan die in Aswpl
behandeld werden.
als zo'n stel al goed "staat" dan kan het stel meteen naar Aswpl.

Laatst bewerkt door 279 op 01-04-2019 13:20
 

03-04-2019 00:48:32
jochem
jochem
Ik heb de aanvraag voor de drgl On-Hlm zelf ingediend en ingelegd zien worden door ProRail na overleg met de Knoco Hlm Wellicht dat er gedurende de rit eea is aangepast, maar toen zat mijn dienst er inmiddels op.

Laatst bewerkt door jochem op 03-04-2019 00:49
 

17-07-2019 07:48:02
wyke2207
wyke2207
De 'her' in dienststelling van de NS DDZ VI 7617 lijkt aanstaande. Op dinsdag 16 juli maakte het stel een proefrit tusen het NS Revisiebedrijf Haarlem en Den Haag HS. Ik trof het stel op Leiden Centraal waarbij ik een aantal foto's heb kunnen maken. Foto's op de Facebook pagina ddm1/dd-ar/ddz.

Het stel bezocht onlangs de NS Werkplaats Zaanstraat voor het vervangen van de Wisselrichters. E.e.a. werd gisteren getest.

De 7617 staat al 217 dagen 'Buiten Dienst'. De motorbak is lang in herstel geweest vanwege het feit dat er in aanvang water in de olie zat waardoor veel functies 'eruit' klapten.
 

17-07-2019 08:31:24
aarclay
aarclay
Zijn er ook plannen met de 7524 die in 2014 zwaar beschadigd raakte bij Diepenveen, en onder meer een nieuwe kop kreeg? Daarna scheen het stel een hoop problemen te hebben waardoor het deels geplukt werd.


Choo choo.....
 

17-07-2019 14:52:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Zolang de bekabeling/wisselrichters actie loopt blijft de 7524 een pluk stel


MCN ASD
 

17-07-2019 16:07:06
aarclay
aarclay
En hoelang duurt die actie nog? Volgens mij duurt die actie al drie jaar of zelfs langer?


Choo choo.....
 

17-07-2019 21:50:58
RBNrd
RBNrd
Er is zelfs sprake geweest om de bekabeling actie niet meer uit te voeren op de 7524 en om het stel verder te plukken. Dit gehoord van een medewerker van OB Onnen.  

18-07-2019 14:51:05
Biem94
Biem94
Ik zat gister in de 7618 die in de 3000 reed (zeldzaamheid) en het viel mij op dat de stoelen al helemaal versleten zijn. Is dit bij alle DDZ treinen het geval?  

18-07-2019 17:17:15
FLIRT2525
FLIRT2525
Dat verschilt nogal per treinstel. Er zijn er een aantal waarbij de stoelen nogal versleten zijn, maar er zitten er ook tussen waar het wel meevalt. Inmiddels is bij een aantal treinstellen de stoelbekleding ook al vervangen.  

18-07-2019 22:09:54
timtrein
timtrein
Ja, als stellen drie jaar voor pluk dienen dan slijten de stoelen niet zo hard...  

18-07-2019 22:11:29
aarclay
aarclay
Ghehe, nou dan mogen ze wel snel de 7524 inzetten

Laatst bewerkt door aarclay op 18-07-2019 22:11


Choo choo.....
 

19-07-2019 00:42:42
VIRMm1
VIRMm1
Alle zitkussens en rugkussens gaan preventief vervangen worden.
Ik meen zelfs dat ze daar al mee bezig zijn dus dat verklaart waarom sommigen stellen wel mooie stoelen hebben en andere niet.
 

19-07-2019 16:46:21
Daniel1
Daniel1
Maar naar mijn idee zijn ook die nieuwe zit- en rugkussens niet even 'stevig' en zakken ook weer in of gaan rafelen.  

19-07-2019 23:53:24
279
279
Quote
wyke2207 (wo 17 jul 2019 07:48:02 https://www.somda.nl/forum/14382/p708204/): De 'her' in dienststelling van de NS DDZ VI 7617 lijkt aanstaande. Op dinsdag 16 juli maakte het stel een proefrit tusen het NS Revisiebedrijf Haarlem en Den Haag HS. Ik trof het stel op Leiden Centraal waarbij ik een aantal foto's heb kunnen maken. Foto's op de Facebook pagina ddm1/dd-ar/ddz.

Het stel bezocht onlangs de NS Werkplaats Zaanstraat voor het vervangen van de Wisselrichters. E.e.a. werd gisteren getest.

De 7617 staat al 217 dagen 'Buiten Dienst'. De motorbak is lang in herstel geweest vanwege het feit dat er in aanvang water in de olie zat waardoor veel functies 'eruit' klapten.


7617 staat sinds 18/7 weer in Aswpl.
 

17-08-2019 21:30:51
DDZ7504
DDZ7504
7617 is vandaag in de 3600 ingezet aldus Treinposities.


DDZ in dienst, ik blij!
 

17-08-2019 21:49:43
M-BASS
M-BASS
Dat klopt, ik heb erin gezeten (trein 3657).

Laatst bewerkt door M-BASS op 17-08-2019 22:35
 

17-08-2019 22:34:44
MetroRET
MetroRET
https://treinposities.nl/foto/24376 Ook ik heb hem even opgezocht. %08%  

21-09-2019 14:33:06
Daan!
Daan!
Is het project betreft herbekabeling nu voltooid?

DDZ 7524 staat gewoon met deuren op hrp. Het stel, zonder mBk, wordt bloot gesteld aan weer en wind.
 

21-09-2019 18:42:38
M-BASS
M-BASS
Ik heb vandaag bij de open dag in Hlm gehoord van wel. Wat er met 7524 gaat gebeuren weet ik niet, alleen dat het als plukstel gebruikt is.  

26-10-2019 23:48:11
PeterJ
PeterJ
Stel 7623 had 3 weken geleden een overwegbotsing gehad. Wordt deze hersteld?  

27-10-2019 17:37:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Uhh ja die gaat gewoon herstelt worden


MCN ASD
 

09-11-2019 10:18:14
broek53
broek53
Het motorrijtuig van de 7524 zal niet meer worden hersteld/gecompleteerd. De tussenrijtuigen van de 7524 zullen worden gebruikt om van een ander viertje een zesje te maken. En het stuurstandrijtuig zal dan wel overblijven...  

09-11-2019 10:56:02
thom
thom
Die tussenbakken en stuurhut stonden op de Hrp toch?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-11-2019 12:16:24
rob46
rob46
Correct en de motorwagen in Rb Hlm.


57 jaar OV-fotografie.
 

09-11-2019 12:31:13
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (za 09 nov 2019 10:18:14 https://www.somda.nl/forum/14382/p715373/): Het motorrijtuig van de 7524 zal niet meer worden hersteld/gecompleteerd. De tussenrijtuigen van de 7524 zullen worden gebruikt om van een ander viertje een zesje te maken. En het stuurstandrijtuig zal dan wel overblijven...


Weet je ook waarom?
 

09-11-2019 14:17:38
Jackv
Jackv
Het motorrijtuig is zodanig geplukt, dat vervanging van de onderdelen als niet rendabel wordt gezien.  

09-11-2019 14:28:57
broek53
broek53
Er zal ook wel meespelen dat er de facto geen materieeltekort is, denk ik.  

09-11-2019 14:46:32
Daan!
Daan!
Met als gevolg dat het niet rendabel is...?

Vind ik wel opvallend, want in een paar jaar gaat er 6/u gereden worden op SUNOL. Dan wordt het qua intercitymaterieel en dan met name dubbeldekkers, krapper.
 

09-11-2019 15:05:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Schiphol-Utrecht-Nijmegen-Oss-Liempde?  

09-11-2019 15:05:55
ToH
ToH
SUNOL?  

09-11-2019 15:16:32
R1-2010
R1-2010
Schiphol-Utrecht-Nijmegen-Oude Lijn.  

09-11-2019 15:46:43
sjoerd
sjoerd
Of Schiphol - Utrecht - Nijmegen - Oost-Brabant - Limburg, via de Maaslijn na de elektrificatie, om de congestie op Utrecht - Eindhoven te mijden. Goed idee.

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-11-2019 15:49
 

09-11-2019 17:11:37
thom
thom
Quote
Daan! (za 09 nov 2019 14:46:32 https://www.somda.nl/forum/14382/p715387/): Met als gevolg dat het niet rendabel is...?

Vind ik wel opvallend, want in een paar jaar gaat er 6/u gereden worden op SUNOL. Dan wordt het qua intercitymaterieel en dan met name dubbeldekkers, krapper.

Die ene stam zal dan het verschil ook niet maken, zeker niet als de tussenrijtuigen gewoon in gebruik blijven in een andere stam.

Daarnaast zullen de onderdelen die vrijkomen alleen een voordeel zijn voor andere stammen.
 

09-11-2019 18:40:28
Daan!
Daan!
Alle beetjes helpen. Verschil zal het inderdaad niet zijn.  

09-11-2019 19:16:56
aarclay
aarclay
Ik begrijp de plannen wel, maar het werk om de kop te complementeren met een van een DD-AR afkomstige kop, dan komt wel weer neer op verspeelde moeite. Mij lijkt dat zowel de motorbak als het stuurstandrijtuig als reserve komen te staan. Mocht er een motorrijtuig total-loss zijn, dan denk ik dat het in een gunstig situatie wel rendabel kan zijn om de boel over te zetten.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-11-2019 21:03


Choo choo.....
 

09-11-2019 20:02:48
IJsbergsla
IJsbergsla
'Kop te complementeren met een ex-DD-AR kop'? Het wordt met de minuut gecompliceerder om dit onderwerp te volgen.  

09-11-2019 20:48:10
Daan!
Daan!
DDZ 7524 heeft een aanrijding gehad waarbij de kop dusdanige schade heeft opgelopen dat deze is hersteld door van een DD-AR Bvk de kop te gebruiken voor het herstel van de 7524.  

09-11-2019 21:01:40
aarclay
aarclay
Misschien was ex-DDAR wel een beetje onduidelijke woordkeuze, maar als de kop van een DD-AR afkomstig is, op een DDZ komt en daaraan aangepast wordt, is het eigenlijk een ex-DDAR kop.

Ik dacht dat IJsbergsla met al zijn spoor-ervaring wel het verhaal van de 7524 had gekend. En anders kan je ook prima in dit topic teruglezen als je op een materieelnummer zoekt, wat ik soms ook wel eens doe.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-11-2019 21:04


Choo choo.....
 

09-11-2019 21:12:24
j.jager
j.jager
Word de dan toekommige 6je de enige stel met dan een andere 2de klas bak erin ten opzichte van de andere 6jes? Denk aan o.m. een extra wc erin.  

09-11-2019 21:55:56
yappa
yappa
Dat klopt, en daarom is dit op dit moment ook nog een plan en geen zekerheid.  

16-11-2019 13:44:30
JakeBlack
JakeBlack
Het is me de afgelopen weken opgevallen dat de tussendeuren op de beneden verdieping van de ABvK bakken van verschillende DDZ stellen ontbreken. Ze zijn inclusief scharnieren verwijderd. Iemand enig idee wat daar de reden van is?
Nu ook te zien in stel 7538.
 

16-11-2019 13:54:24
Steen
Steen
Quote
JakeBlack (za 16 nov 2019 13:44:30 https://www.somda.nl/forum/14382/p715863/): Het is me de afgelopen weken opgevallen dat de tussendeuren op de beneden verdieping van de ABvK bakken van verschillende DDZ stellen ontbreken. Ze zijn inclusief scharnieren verwijderd. Iemand enig idee wat daar de reden van is?
Nu ook te zien in stel 7538.

Viel mij ook al op inderdaad, misschien omdat veel mensen ze niet dicht doen waardoor ze flink gaan klapperen?
 

16-11-2019 13:56:34
tochjo
tochjo
Om een veiligheidsincident te voorkomen, zie http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=655780#p655780  

16-11-2019 13:57:16
VIRMm1
VIRMm1
Idd worden ze verwijdert. Ik meen omdat het onveilig is dat wanneer ze niet goed gesloten worden deze alle kanten op vliegen.

En de deuren komen ook niet meer terug.
Persoonlijk vind ik het nogal hinderlijk omdat er best wat herrie uit de machinekamer komt.
 

16-11-2019 13:59:55
marciekemp
marciekemp
Het is nergens gezegd dat de deuren niet terug komen, er wordt gezocht naar een oplossing tot die tijd worden de deuren verwijderd  

16-11-2019 14:37:08
AgentX
AgentX
Lijkt me toch gewoon een kwestie van een scharnier met veer erop, zodat de deur vanzelf weer dicht zwaait...  

16-11-2019 14:43:46
VIRMm1
VIRMm1
Quote
marciekemp (za 16 nov 2019 13:59:55 https://www.somda.nl/forum/14382/p715867/): Het is nergens gezegd dat de deuren niet terug komen, er wordt gezocht naar een oplossing tot die tijd worden de deuren verwijderd


Intern wel
 

16-11-2019 17:54:26
koekje
koekje
Intern wordt veel 'gezegd'. Het wandelgangeninformatiesysteem moet je niet altijd geloven.  


16-11-2019 20:59:01
daniel81
daniel81
Quote
tochjo (za 16 nov 2019 13:56:34 https://www.somda.nl/forum/14382/p715865/): Om een veiligheidsincident te voorkomen, zie http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=655780#p655780

Wat is een 'veiligheidsincident'?
Ik bedoel, welke veiligheid gaat het over? Je hoofd tegen een deur stoten kan ook in een kantoor, in een school of in je eigen huis, is dat ook een veiligheidsincident? Moeten al die deuren dan ook maar weg? Het maximale wat je eraan overhoudt is een pijnlijke plek op je voorhoofd....
 

16-11-2019 21:18:37
marciekemp
marciekemp
@VIRMm1 ook intern niet, en als het al gebeurd zijn het wandelgang verhalen want ook volgens de officiele interne berichtgeving waar ik ook gewoon toegang tot heb, is er nergens te lezen dat de deuren niet terug komen en wel dat er onderzocht wordt wat een passende oplossing is  

16-11-2019 22:26:41
AgentX
AgentX
Wellicht lopen VIRMm1's en zijn vrienden/collega's(?) op de zaken vooruit (of ze hebben een glazen bol) en denken dat die deuren niet terug zullen komen.  

17-11-2019 09:49:37
gkw1969
gkw1969
Quote
aarclay (za 09 nov 2019 21:01:40 https://www.somda.nl/forum/14382/p715407/): Misschien was ex-DDAR wel een beetje onduidelijke woordkeuze, maar als de kop van een DD-AR afkomstig is, op een DDZ komt en daaraan aangepast wordt, is het eigenlijk een ex-DDAR kop.

Ik dacht dat IJsbergsla met al zijn spoor-ervaring wel het verhaal van de 7524 had gekend. En anders kan je ook prima in dit topic teruglezen als je op een materieelnummer zoekt, wat ik soms ook wel eens doe.

Ik begrijp IJsbergsla heel goed. Hoe kun je een defect motorrijtuig van een DDZ vervangen door een stuurstand van een DD-AR? Dan kom je nog altijd een motor tekort.... of hang je er gelijk een 1700 aan vast?
 

17-11-2019 10:09:21
thom
thom
Het gaat om de kop, niet om de hele bak

Quote
AgentX (za 16 nov 2019 14:37:08 https://www.somda.nl/forum/14382/p715869/): Lijkt me toch gewoon een kwestie van een scharnier met veer erop, zodat de deur vanzelf weer dicht zwaait...

Nouja, dat 'gewoon' zal dus een dingetje zijn want gewone deuren zitten niet in bewegende treinen met alle effecten van dien

Als namelijk bij het vol optrekken de kracht op zo'n deur het grootste is en hij schiet dan toevallig net uit het slot wat niet goed dicht zat kan zo'n deur een aardige vaart maken.
Best lullig als je er toevallig net voor staat

Wil je om dat te voorkomen daar een veer op zetten, mag die waarschijnlijk zo 'strak' zijn dat die normaliter amper open te trekken zal zijn

Laatst bewerkt door thom op 17-11-2019 10:16
 

17-11-2019 10:38:04
maarten83
maarten83
Die deuren naar dat gangetje zitten er al zo 30 jaar. Wat is er nu anders dan 30 jaar geleden. Of heeft het met de revisie te maken?  

17-11-2019 11:08:03
IJsbergsla
IJsbergsla
Met de oude deuren was er niets aan de hand, correct.  

17-11-2019 12:28:45
phantom
phantom
En de zwaaiende deuren in Virm zijn geen veiligheids gevaar dan ?
Ooit al is gekeken hoe die zwaaien bij bv het berijden van een wisselstraat of stevig remmen/optrekken
Daar zijn ook al reizigers mee in aanraking gekomen,die er bv een bult aan overhielden,die deuren geven immers ook niet mee


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-11-2019 13:14:55
treinfan
treinfan
Bij VIRM zijn er ook aanpassingen geweest aan de scharnieren van de deuren. Dat kan bij deze deuren van DDZ (waarbij de deur is vervangen bij ombouw naar DDZ) echter niet zo eenvoudig.  

17-11-2019 20:05:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maarten83 (zo 17 nov 2019 10:38:04 https://www.somda.nl/forum/14382/p715908/): Die deuren naar dat gangetje zitten er al zo 30 jaar. Wat is er nu anders dan 30 jaar geleden. Of heeft het met de revisie te maken?
In DDZ zit er tegenwoordig zo'n zware metalen designklink aan de glazen deur, in DDAR zat daar gewoon een houten deurtje met een normale deurklink.

Daarnaast zit de deur er in DDZ ook 180 graden gedraaid in zie ik op foto's (met de scharnieren links i.p.v. rechts) met als resultaat ook een zitplaats direct naast het zwaaibereik van de deur terwijl daar in DDAR alleen een klapstoeltje in het zwaaibereik zat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-11-2019 21:15:30
sjoerd
sjoerd
Tjonge jonge. Een bult. Die kun je op straat ook oplopen. Bomen en lantaarnpalen maar weghalen dan? Of thuis op zolder. Leven is riskant.%03%  

17-11-2019 21:18:12
DDZ7504
DDZ7504
Bomen en lantaarnpalen zullen niet zomaar tegen je aan zwiepen vermoed ik. De tussendeuren in een DDZ wel.


DDZ in dienst, ik blij!
 

17-11-2019 21:45:47
broek53
broek53
Tsjongejongejonge, wat een eerstewereldprobleem. Er is vast een veiligheidsinstantie die bang is dat ze zonder werk komt te zitten. Zoiets kun je toch niet serieus nemen?  

17-11-2019 22:13:26
Michael98
Michael98
En nu lopen we allemaal maar gehoorschade op van het irritante geluid wat er uit die ruimte komt. Er zit daar een geluid in, daar wil je echt geen kwartier naast zitten.  

17-11-2019 23:07:59
sjoerd
sjoerd
We lopen met zijn alleen meer gehoorschade op door andere oorzaken, waarvan we de meeste zelf opzoeken. En dat geldt ook voor impact op ons lichaam. Ik wil er hier niet te diep op ingaan, maar sportbeoefening is daarbij een eerste oorzaak. We hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid voor onze gezondheid, en we houden dus ogen en oren open en we doen geen domme dingen. Daar wil ik het graag bij laten.%03%  

17-11-2019 23:40:38
Frontier
Frontier
'Eigen verantwoordelijkheid', zowel reizigers als personeel worden toch inmiddels alweer jaren met klem verzocht daar geen gebruik meer van te maken?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-11-2019 00:51:22
thom
thom
We weten hier inmiddels tochwel dat we in een tijd beland zijn waarin we ieder verantwoordelijk houden voor de gevolgen van allerlei incidenten waarvan men vind dat de oorzaak altijd aan iets anders ligt dan zelf niet opletten?
En daarom proberen we tegenwoordig alles wat ook maar kan gebeuren vooraf maar dicht te timmeren %03%

Een ongeluk gebeurd tegenwoordig ook niet meer omdat iemand vergeet rechts voorrang te geven, maar ligt dan direct aan een Gemeente die 'een onoverzichtelijke situatie' gecreëerd heeft blabla...

Laatst bewerkt door thom op 18-11-2019 00:53
 

18-11-2019 01:16:25
AlexNL
AlexNL
Er is zoiets als redelijkheid en billijkheid. Als een reiziger door een trein loopt is het m.i. redelijk om te verwachten dat diegene voor zich kijkt* en dat hij grepen, klinken en handrails gebruikt. Als iemand van de trap valt is dat moeilijk aan NS aan te rekenen (behalve als de trap glad is, scheef is, enz.).

Maar als een reiziger op een plek gaat zitten naast de betreffende deur, die op dat moment volledig gesloten is, moet die reiziger dan elke keer dat iemand door die deur loopt controleren of die de deur wel goed heeft dichtgedaan? Omdat er anders een kans is dat de deur in een bocht/wisselstraat openzwaait en diegene ineens een klink tegen z'n hoofd aan krijgt?

Wat mij betreft is dat niet redelijk, en daar komt dan de zorgplicht van NS om de hoek kijken. NS dient te zorgen voor een veilige omgeving voor haar reizigers, als er een situatie is waarin een reiziger letsel oploopt is er daarin iets tekort geschoten. Mocht het tot een letselschadezaak komen dan zal het slachtoffer ongetwijfeld in het gelijk worden gesteld.

Als die deuren ineens op stel en sprong worden verwijderd zonder dat er tegelijkertijd een alternatief wordt aangebracht, durf ik er wel een paar euro om te verwedden dat er al iets is voorgevallen waardoor men heeft besloten dat die deuren z.s.m. weg moeten.

* Ik heb ooit wel eens een gast gehad die me aan m'n jasje trok omdat hij vond dat ik een tussendeur voor hem had moeten openhouden. Want hij had hem nou tegen z'n hoofd gekregen en hij vond dat dat mijn schuld was.
 

18-11-2019 09:56:55
sjoerd
sjoerd
Ik mag toch aannemen dat je in redelijkheid een deur voor iemand openhoudt? Ja, niet als die persoon nog op meters afstand is, maar wie kijkt niet liever in een blij gezicht?  

18-11-2019 14:31:47
phantom
phantom
Quote
sjoerd (zo 17 nov 2019 21:15:30 https://www.somda.nl/forum/14382/p715935/): Tjonge jonge. Een bult. Die kun je op straat ook oplopen. Bomen en lantaarnpalen maar weghalen dan? Of thuis op zolder. Leven is riskant.%03%

En zo interpreteer je juist een deel van m'n bericht verkeerd.
Waar het mij omging is dat als men tegenwoordig al een deftig woord als veiligheids risico aan een bewegende deur hangt,dan vind ik dat men het iet wat over drijft(die deur zal immers niet ontploffen,of ledematen afrukken,bij zullke zaken zou ik de term veiligheids risico snappen )
Natuurlijk kun je kijken of je er iets aan kan doen dat dat minder word,dat zwaaien/zwiepen,maar er ligt ook een stuk zelf initiatief bij de reiziger.
Ik ben zelf ook opgegroeid in de tijd dat buiten spelen normaal was en je wel is vol schrammen of gekker thuis kwam omdat je goede idee,toch niet zo goed uitpakte.
PLeister erop en niet miepen verder,tegenwoordig is de mentaliteit en manier van handelen erg veranderd.
Als je nu struikelt over een steen omdat je niet oplet,stel je de gemeente aansprakelijk voor jouw onoplettendheid en komt er wellicht nog schade vergoeding ook %03%
Om zomaar een voorbeeld te noemen,t gaat scheef zeg maar,de vraag is of dat we daar iets tegen moeten of willen gaan doen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-11-2019 16:05:47
sjoerd
sjoerd
Ik begrijp dat we het in de kern eens zijn. En natuurlijk zet ik als opa ook de hete thee ver mijn kleinkinderen af, daarover geen misverstand.
Uit onderzoek blijkt echter dat zebrapaden inmiddels als schijnveiligheid worden gezien, en op het eerste gezicht is dat vreemd, maar het komt er uiteindelijk toch op aan, dat we zelf moeten opletten en rekening moeten houden met elkaar.
Veiligheid oké, maar door het harnas dat tegenwoordig het fietsstoeltje vervangt, kiept mijn fiets met kind en al achterover. Met andere woorden...
 

18-11-2019 16:39:30
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (ma 18 nov 2019 09:56:55 https://www.somda.nl/forum/14382/p715962/): Ik mag toch aannemen dat je in redelijkheid een deur voor iemand openhoudt? Ja, niet als die persoon nog op meters afstand is, maar wie kijkt niet liever in een blij gezicht?


Als ik weet dat er iemand kort achter me loopt, dan houd ik die deur wel even iets langer vast inderdaad. Maar ik heb geen ogen in m'n rug. %02%
 

18-11-2019 17:03:48
john2
john2
Omdat niemand ogen in haar of zijn rug heeft en niemand achteruit kijk spiegels heeft. Is even omkijken ook een optie!  

18-11-2019 17:16:57
broek53
broek53
Gaan we nu een paar dagen slowchatten over het open houden van een klapdeurtje? Boeiend, buitengewoon boeiend.  

09-04-2020 12:13:40
Lars190999
Lars190999
In de NS Weekly van vandaag wordt aangekondigd dat de DDZ vanaf 2027 zal worden vervangen door een nieuwe trein die zowel enkeldeks als dubbeldeks zal worden!  

09-04-2020 12:20:50
VIRMm1
VIRMm1
DDNG, daar is al een topic van ergens %02%  

09-04-2020 12:31:26
aarclay
aarclay
Hebbes: https://www.somda.nl/forum/23213/Nieuwe+dubbeldekkers+voor+de+IC+dienst+bij+NSR+/

Het is afwachten wat de aanbesteding zal worden, en of het iets gaat worden waar Alex in het andere topic mee kwam. Maar ik ga toch even glimlachen als blijkt dat het de Alstom Coradia Stream 'Duplex' wordt. Dan heb je echt een fraai geheel...

Laatst bewerkt door aarclay op 09-04-2020 12:37


Choo choo.....
 

09-04-2020 16:16:29
SunKeeper
SunKeeper
Quote
VIRMm1 (za 16 nov 2019 13:57:16 https://www.somda.nl/forum/14382/p715866/): Persoonlijk vind ik het nogal hinderlijk omdat er best wat herrie uit de machinekamer komt.
Welke machines zitten daar eigenlijk precies in waardoor het zo'n herrie maakt? Iets met klimaat?
 

09-04-2020 16:42:35
VIRMm1
VIRMm1
LS omzetter met ventilatoren om de boel te koelen.

Er is ook ruimte voor een compressor maar die heeft (vziw) in de DDAR/DDZ daar nooit gezeten.
Klimaat zit allemaal op het dak bij DDZ.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 09-04-2020 16:43
 

09-04-2020 23:37:03
JakeBlack
JakeBlack
Quote
aarclay (do 09 apr 2020 12:31:26 https://www.somda.nl/forum/14382/p724328/):
Het is afwachten wat de aanbesteding zal worden, en of het iets gaat worden waar Alex in het andere topic mee kwam. Maar ik ga toch even glimlachen als blijkt dat het de Alstom Coradia Stream 'Duplex' wordt. Dan heb je echt een fraai geheel...


Ik dacht daar afgelopen jaar iets over gehoord te hebben. Volledig dubbeldeks varianten voor Luxemburg waren dat volgens mij. Kunnen ze vast wel enkeldeks koprijtuigen op zetten of wat enkeldeks rijtuigen tussendoor.
 

10-04-2020 00:12:30
aarclay
aarclay
Quote
JakeBlack (do 09 apr 2020 23:37:03 https://www.somda.nl/forum/14382/p724374/):
Ik dacht daar afgelopen jaar iets over gehoord te hebben. Volledig dubbeldeks varianten voor Luxemburg waren dat volgens mij. Kunnen ze vast wel enkeldeks koprijtuigen op zetten of wat enkeldeks rijtuigen tussendoor.

Ja, dat gebeurt ook bij de order voor Luxemburg, zowel enkeldeks als dubbeldeks.


Choo choo.....
 

07-07-2020 00:05:54
aarclay
aarclay

Volgens www.facebook.com is de mDDM van de 7524 gereed voor afvoer.
De kop is er inmiddels afgesneden, en ik heb een vermoeden dat die bewaard blijft voor een eventueel volgend herstel.

Het blijft in mijn ogen een apart verhaal dat deze trein nooit rijvaardig gemaakt is nadat de kop nog van een oude DD-AR mDDM overgezet en aangepast werd. Er zal vast een logische theorie achter zitten, maar wát is mij niet duidelijk.



Laatst bewerkt door aarclay op 07-07-2020 00:07
 

07-07-2020 07:04:42
rick
rick

Je bedoelt van een DDAR Bvk?

 

07-07-2020 17:08:11
vrijgezel
vrijgezel
Quote
aarclay (07-07-2020 00:05:54):

Volgens www.facebook.com is de mDDM van de 7524 gereed voor afvoer.
De kop is er inmiddels afgesneden, en ik heb een vermoeden dat die bewaard blijft voor een eventueel volgend herstel.


Ook het stuurrijtuig van treinstam 7524 is "onthoofd" en net als de mBk is de rest van de bak overgebracht naar de sloop. Bron: https://www.facebook.com/groups/275778670253833/permalink/336144460883920/

Rest nog de tussenrijtuigen. Heb ooit gelezen dat deze gaan dienen om een DDZ4 te verlengen naar een DDZ6, geen idee of dat nog steeds aan de orde is.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 07-07-2020 17:10
 

07-07-2020 18:13:22
thom
thom

Iets in mij zegt dat dat allang van de baan is, want dan had men dat allang gerealiseerd na al die maanden dat dat bekend was.

Ik gok dat de toestand van de rijtuigen wat tegenviel ;)

 

07-07-2020 21:30:30
timtrein
timtrein
Quote
aarclay (07-07-2020 00:05:54):

Het blijft in mijn ogen een apart verhaal dat deze trein nooit rijvaardig gemaakt is nadat de kop nog van een oude DD-AR mDDM overgezet en aangepast werd. Er zal vast een logische theorie achter zitten, maar wát is mij niet duidelijk.


Een gebrek aan onderdelen (hoofddelen) om het ding ook werkelijk compleet te maken... is volgens mij ook wel in de tijdschriften genoemd

 

07-07-2020 22:28:09
Steen
Steen

www.treinreiziger.nl

Informatie over de ontsporing van de DDZ begin dit jaar bij Den Haag.

In het kort was het een samenkomst van omstandigheden waarin een remblok erbstige slijtage had (2 weken voor de botsing), waardoor deze de wielen kon beschadigen. Vervolgens is deze trein voor langere tijd structureel ingezet op de lijn Utrecht-Zwolle (90% van de ritten), terwijl bij het onderhoudsschema rekening werd gehouden van een inzet van 5% op deze lijn.

 

07-07-2020 22:35:04
jeanne
jeanne

Een toch op z'n minst een zeer opmerkelijk bericht (nieuws.ns.nl). Was het DDZ in het verleden niet een treintype dat juist in die diensten werd ingezet welke nu ineens vermeden moeten worden! Bijzonder.

 

07-07-2020 22:41:41
thom
thom

Dat hoeft niet zo bijzonder te zijn, als voor DDZ de onderhoudsplanning kwa timing aangepast is naar de omstandigheden zoals die zijn in de IC diensten is dat een ander verhaal dan voor een veel vaker remmende stopper.

 

07-07-2020 23:41:44
cuneo56
cuneo56

In dit kader is het leuk te melden dat lang geleden ( ruim voor 1990) NS voor inzet van bepaald materieel ( lees Hondekop / mat '54) een correctie factor toepaste op de kilometer prestatie als deze in frequent stoppende treinseries werd ingezet.

Dat kon ook makkelijk want de kilometer telling voor het onderhoud werd "handmatig" bijgehouden op basis van index en logboeken van de materieel regelaars

 

08-07-2020 08:47:49
MetroRET
MetroRET
Quote
Steen (07-07-2020 22:28:09):

www.treinreiziger.nl

Informatie over de ontsporing van de DDZ begin dit jaar bij Den Haag.

In het kort was het een samenkomst van omstandigheden waarin een remblok erbstige slijtage had (2 weken voor de botsing), waardoor deze de wielen kon beschadigen. Vervolgens is deze trein voor langere tijd structureel ingezet op de lijn Utrecht-Zwolle (90% van de ritten), terwijl bij het onderhoudsschema rekening werd gehouden van een inzet van 5% op deze lijn.


Dat de 7506 structureel op de 5600 werd ingezet was niet heel gek natuurlijk, het betreft namelijk samen met de 7507 de enige Sandite-DDZ treinstellen en dat in de herfstperiode.

 

08-07-2020 09:18:04
gose91
gose91

Ik vind het redelijk krom klinken dat een als intercity onderhouden trein wordt gekozen om in sprinterdiensten sandite te verspreiden. Bouw dan sprinters om naar sandite om in sprinterdiensten sandite te verspreiden... Of is DDZ een zeer geschikt materieeltype om te sanditen?

 

08-07-2020 09:30:48
cuneo56
cuneo56
Quote
MetroRET (08-07-2020 08:47:49):

Dat de 7506 structureel op de 5600 werd ingezet was niet heel gek natuurlijk, het betreft namelijk samen met de 7507 de enige Sandite-DDZ treinstellen en dat in de herfstperiode.


Als je dit realiseert ( en de onderzoekers mogelijk niet) dan ligt het meer voor de hand de beide Sandite stellen DDZ een aparte onderhouds termijn toe te kennen in plaats van de nu genomen maatregelen voor de hele serie.

 

08-07-2020 11:26:18
thom
thom

Ware het niet dat het bewust ontspoorde stel geen Sandite stel was en dat dus geen rol in het ongeval speelde, het had dus elk stel kunnen overkomen en vandaar maat regelen voor de hele serie.

Maar zo spannend is dat niet, want die maatregelen zijn dusal genomen en daar merken we dus niets van ;)

 

08-07-2020 11:26:33
broek53
broek53
Quote
gose91 (08-07-2020 09:18:04):

Ik vind het redelijk krom klinken dat een als intercity onderhouden trein wordt gekozen om in sprinterdiensten sandite te verspreiden. Bouw dan sprinters om naar sandite om in sprinterdiensten sandite te verspreiden... Of is DDZ een zeer geschikt materieeltype om te sanditen?


Nou, ik denk dat het vooral een kwestie is dat die stellen nu eenmaal zijn aangepast. Dat dateert al uit de tijd dat het nog DDAR was.
Sowieso zal men iets met Sandite-installaties moetenn, want de SGM-stellen die dat aan boord hebben, hebben niet lang meer te gaan.



Laatst bewerkt door broek53 op 08-07-2020 13:10
 

08-07-2020 11:37:55
thom
thom

Inmiddels het stelnummer even terug gezocht, en ik zat er naast want het was wel degelijk een Sandite stel, maar was de inzet van Sandite nog actueel in Januari dan?



Laatst bewerkt door thom op 08-07-2020 11:38