23-10-2010 10:37:37
bjornl
bjornl
Quote
MasterE: Lees mijn bericht nog eens goed. de eerste fase bestaat uit 250 bakken.
Het is al bekend vanaf de eerste geruchten dat er 25 viertjes en 25 zesjes zouden komen. Dit is laatst ook nog gecommuniceerd binnen NSR. Als daar dus 40 extra bakken bij komen, kunnen er dus 20 viertjes verlengd worden tot zesjes.

OK, prima joh. Zet het direct ff op Wikipedia, dan kan iedereen daar ook weer naar gaan verwijzen en wordt het vanzelf de waarheid
 

23-10-2010 12:36:28
MDDM
MDDM
Het is toch echt van de zotte dat informatie die binnen NSR gecommuniceerd wordt, hier even als onwaar bestempeld wordt. %03%


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2010 13:05:59
luytjes
luytjes
Het is informatie van iemand die binnen NSR dicht bij het vuur zit, tegen informatie van iemand die beweert dat het zo binnen NSR gecommuniceerd wordt. Dus welke van de twee is de juiste? Bedroeg de oorspronkelijke order nou 200 bakken of 250 bakken? In het laatste geval krijg je wel een hele rare verhouding. Maak van die laatste vijf viertjes dan ook gelijk zesjes.

Laatst bewerkt door luytjes op 23-10-2010 13:07
 

23-10-2010 13:32:42
MDDM
MDDM
En wie zit er dan zo dicht bij het vuur binnen NSR? Juist ja, o.a MasterE. Als je op Broek53 doelt, met alle respect, maar die werkt al even niet meer bij NSR. Dat hij nog veel info heeft is alleen maar mooi, maar ook NSR medewerkers hebben wel eens info die van belang kan zijn. Maar goed, gaat te veel off topic, en verdere info delen heeft geen nut. De wijsheid ligt voor de meeste mensen hier bij 1 persoon, en de rest heeft non-info.


Gr Joop mcn Lls
 


23-10-2010 13:40:31
Lucchese
Lucchese
Niet om lullig te doen hoor. Waar wat is het nou? En misschien nog belangrijker kan ik nou wel of niet rekenen?  

23-10-2010 14:56:35
rick
rick
Quote

Project DDZ:
Als systeem integrator zal NedTrain de treinstellen van het type DDZ(Dubbel dekker zone) en de motorbak gaan moderniseren, die gebruikt worden door NS. De eerste fase van het project betreft 250 bakken, welke als 4 en 6 treinssets zullen worden ingezet.
De totale project omvang bedraagt 369 bakken, welke alsvolgt per fase zijn ingedeeld:
200 bakken (1a fase, Deze staat gepland om voor Juli 2012 te zijn afgerond)
50 bakken (1b , Deze staat gepland om voor december 2012 te zijn afgerond)
37 bakken (2e fase) 82 bakken (3e fase)


Dat staat op de tweede pagina, kennelijk wordt dus alleen 1a en een deel van 1b tot nu toe uitgevoerd.
Al dacht ik ook dat 1a en 1b beide compleet uitgevoerd zouden worden.
 

23-10-2010 21:33:24
Lucchese
Lucchese
Speculaas: ik denk dat fase 2 nu 40 bakken betreft. En hiervoor nu opdracht is gegeven.  

24-10-2010 20:54:30
timtrein
timtrein
Als het over fase 2 gaat dan moeten er dus 290 bakken komen, dat betekent dat je ook DDM-1 bakken moet verbouwen (want DD-AR is 258+50 bakken groot, waaronder 79 stuurstanden, waar je er nog maar 50 van nodig hebt). Heel waarschijnlijk klinkt dat niet. Maar je weet nooit natuurlijk.  

25-10-2010 09:24:21
mdeen
mdeen
Quote
MasterE: Lees mijn bericht nog eens goed. de eerste fase bestaat uit 250 bakken.
Het is al bekend vanaf de eerste geruchten dat er 25 viertjes en 25 zesjes zouden komen. Dit is laatst ook nog gecommuniceerd binnen NSR. Als daar dus 40 extra bakken bij komen, kunnen er dus 20 viertjes verlengd worden tot zesjes.

Mcn Asd.

Ik weet niet hoeveel DD-AR bakken er nog over zijn, volgens mij waren er ooit 308 gebouwd (258 tussenbakken en 50 kopbakken).

Zijn er dan 18 bakken gesloopt, of worden er een aantal bakken niet meegenomen in de verbouwing, en waarom? Je zou zeggen dat NS nog altijd niet ruim in het materieel zit (iig omdat NS-Hispeed krap zit in de ICR bakken).
 

25-10-2010 10:44:45
martijn
martijn
50 motorrijtuigen zal je bedoelen. Er zijn 79 stuurstandrijtuigen.  

25-10-2010 10:51:59
bjornl
bjornl
308 bakken gebouwd: 79 koprijtuigen, 50 motorrijtuigen en 179 tussenrijtuigen. Omdat je maar 50 stammen overhoudt (waarschijnlijk gekozen ivm het aantal motorrijtuigen) zijn 29 koprijtuigen overbodig geworden. Voor de 1a-fase heb je dus 100 van de 179 tussenrijtuigen nodig, voor het verlengen van de helft van die stammen tot zesjes nog eens 50 (fase-1b). Er zijn dus niet nog eens 40 tussenrijtuigen DDAR (los van eventueel al gesloopte bakken), vandaar ook de opmerking hier ergens dat je dan DDM-1 nodig zou hebben.

Laatst bewerkt door bjornl op 25-10-2010 11:03, reden: taal
 

25-10-2010 10:56:13
mdeen
mdeen
Klopt, ik zat verkeerd te kijken. Bedankt voor de verduidelijking.  

25-10-2010 17:01:42
Lucchese
Lucchese
Bedankt heel duidelijk!  

29-10-2010 02:08:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Hoe zit het eigenlijk met de mDDM's van de stammen 7829 (7727) en 7848 (7720) tijdens de revisie?
Blijven deze hun BR101 chopper houden of word dit aangepast?

Zijn er overigens naast de uiterlijke aanpassingen ook nog Technische aanpassingen? Zoals bijvoorbeeld het heractiveren van de deurfluit?

--------------------------------------------
Overigens is de originele foto geplaatst op OHIH, aldus hier: http://images.carpento.net/DDZ.jpg

Voor een Bvk die binnenkort schroot word (dit was toch de Bvk die de 419 van dichtbij had bekeken?) ziet hij er toch nog aardig er goed uit

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 29-10-2010 02:31


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-10-2010 09:33:54
jorgo
jorgo
Leuk, van zo'n foto kun je eea afleiden over 'de volgorde der dingen'. Zo zit de nieuwe kleur er al op, terwijl beneden wel nog oude schuiframen te zien zijn. En wat was de bedoeling met de luchtinlaten op de bovenverdieping? Met airco zouden die wel overbodig worden, maar hier zitten ze volgens mij nog in. Maar het is net wat onduidelijk.

De voorkant (bril) lijkt me blauw, terwijl deze bij VIRM, doorlopend vanaf het dak, grijs is. Zou bij DDZ het dak dan ook blauw zijn?
 

29-10-2010 11:52:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat zijn wel de plannen ja, en op deze foto is dat ook al gebeurd maargoed, in de verloop van tijd word het toch vanzelf zwart


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-10-2010 12:07:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
dlm4yjp:
Overigens is de originele foto geplaatst op OHIH, aldus hier: http://images.carpento.net/DDZ.jpg

Voor een Bvk die binnenkort schroot word (dit was toch de Bvk die de 419 van dichtbij had bekeken?) ziet hij er toch nog aardig er goed uit


volgens mij is dat niet de proto-bak voor de airco maar voor de serie (nummertje even kwijt). Beetje zonde om m ook te schilderen als het alleen maar voor airco-testen is, vindt je niet?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 29-10-2010 12:07
 

29-10-2010 13:37:17
aarclay
aarclay
Dit is volgens mij niet die Bvk hoor van de botsing met de 419?
Die is alleen gebruikt om een gaatje te boren voor de airco opstelling.


Choo choo.....
 

29-10-2010 13:58:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan moet het wel de Bvk van dat ongeluk bij Zl geweest zijn òf de Bvk die in de oude loods stond (deze staat echter geplanned als sloopmaterieel!)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-10-2010 16:42:06
kleine_man
kleine_man
Quote
thom: 1700 heeft nooit in Cargo dienst gereden, wat jij bedoeld waren de 1600'en met DDM-1 en daarnast in de avonduren en nacht ook geschikt voor de Caro's.

De DDAR'en waren in eerste instantie ontworpen met 1700 (later kwamen de mDDM's pas), en daarmee dus koppelbaar zijn. (Tussen stam en lok, met conventioneel stoot en trekwerk)
Een Scharfenberger is leuk, maar achter die koppeling zit nog een trekboom die een meter of 3 door het treinstel in loopt en daar zijn scharnierpunt vind.
En dat is nou net iets, wat je bij een lok echt niet snel kwijt kunt




De 1700 waren wel voorbereid om cargo's te rijden. Een deel zou ook in een pool terecht komen waarin diensten met Cargo's zaten. Door de boedelscheiding zijn de 1700'en bij NSR ingedeeld en is de cargo-functie overbodig geworden.

De BSI-koppeling is inderdaad ontworpen om het normale stoot/trekwerk beschikbaar te houden.

De mDDM is inderdaad later gekomen. Ze waren bedoeld om de 1700'en te vervangen. Er was nog een optie van 30 bakken die echter nooit ingelost geworden is. Hoewel een mDDM met 2 draaistellen in staat is om een DDAR in beweging te krijgen, hebben ze een 3e draaistel gekregen om de aanzeteigenschappen van een 1700 bij te kunnen houden.
 

29-10-2010 16:49:34
MDDM
MDDM
Quote
kleine_man: Hoewel een mDDM met 2 draaistellen in staat is om een DDAR in beweging te krijgen, hebben ze een 3e draaistel gekregen om de aanzeteigenschappen van een 1700 bij te kunnen houden.
Komen ze bij lange na niet aan. Een DDAR met 1700 gaat er als een speer vandoor, met een mDDM is het toch echt een stuk minder.


Gr Joop mcn Lls
 

29-10-2010 17:05:26
broek53
broek53
Zover ik weet, heeft het derde draaistel niet te maken met de aanzetsnelheid (het zou een beetje de wereld op zijn kop zijn), maar puur met de asdruk en wellicht zijdelings met de adhesie.  

29-10-2010 17:33:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
MDDM:
Quote
kleine_man: Hoewel een mDDM met 2 draaistellen in staat is om een DDAR in beweging te krijgen, hebben ze een 3e draaistel gekregen om de aanzeteigenschappen van een 1700 bij te kunnen houden.
Komen ze bij lange na niet aan. Een DDAR met 1700 gaat er als een speer vandoor, met een mDDM is het toch echt een stuk minder


zit m ook in het vermogen, de 1700 heeft pakweg 2x zoveel vermogen als een mDDM (en bij gekoppelde stammen wordt het vermogen per 1700 beperkt geloof ik tot de helft).
 

29-10-2010 17:37:20
broek53
broek53
Jawel. En bedenk dus dat de mDDM's niet zijn ontworpen om de 1700 bij te kunnen houden, maar om ze te vervangen. De 1700-en zijn puur besteld omdat die bijna van de plank te leveren waren (al moest Alst(h)om de productielijn van dat type er wel voor heropenen) en de motorwagens nog ontworpen moesten worden, terwijl er (door de zoveelste materieelpaniek) op korte termijn behoefte was aan het DDAR. Na de komst van de mDDM's zouden de 1700-en alle 11, 12 en 1300-en gaan vervangen - hetgeen via-via uiteindelijk ook wel zo'n beetje gebeurd is, natuurlijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-10-2010 17:46
 

29-10-2010 19:30:53
dh3201
dh3201
Quote
jorgo: De voorkant (bril) lijkt me blauw, terwijl deze bij VIRM, doorlopend vanaf het dak, grijs is. Zou bij DDZ het dak dan ook blauw zijn?

Ja, het dak is ook blauw.


Shqiperise-lopers?
 

29-10-2010 20:30:34
daniel81
daniel81
Quote
SleutelMan:
Quote
MDDM:
Quote
kleine_man: Hoewel een mDDM met 2 draaistellen in staat is om een DDAR in beweging te krijgen, hebben ze een 3e draaistel gekregen om de aanzeteigenschappen van een 1700 bij te kunnen houden.
Komen ze bij lange na niet aan. Een DDAR met 1700 gaat er als een speer vandoor, met een mDDM is het toch echt een stuk minder

zit m ook in het vermogen, de 1700 heeft pakweg 2x zoveel vermogen als een mDDM (en bij gekoppelde stammen wordt het vermogen per 1700 beperkt geloof ik tot de helft).

Dan begin ik mij nu toch voorzichtig wat zorgen te maken.
Een 1700 (gemakshalve = 1800) heeft 2x zoveel vermogen als een mDDM.
DDM-1 reed met 7 rijtuigen, en was al een tamelijk trage combinatie die daardoor maar in weinig treinseries ingezet kon worden.
Nu gaan er zesbakscombinaties rijden met een motorwagen die de helft van het vermogen van een 1800 heeft. Is dat nog wel een beetje vooruit te branden? Is daar ook al eens mee proefgereden?

Laatst bewerkt door daniel81 op 29-10-2010 20:31
 

29-10-2010 20:45:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Bedenk wel dat het DDZ bedoeld is als IC materieel (c.q. sneltrein), dus net zoals DDM-1 zal de aanzetsnelheid wel niet vlot zijn. Mja, das bij VIRM ook niet echt geweldig.

DD-AR in de huidige vorm is natuurlijk bedoeld voor stoptreinen/sneltreinen en daarvoor kan het prima werken in de huidige samenstelling. Voor IC is een snelle aanzet wat minder van belang
 

29-10-2010 21:45:14
MasterE
MasterE
Dat DDM langzaam was had mede te maken met het traag sluiten van de deuren.

Mcn Asd.
 

29-10-2010 21:55:09
daniel81
daniel81
Hoezo zit daar dan verschil in tussen DDM-1 en DD-AR?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-10-2010 22:06:26
timtrein
timtrein
En wat te denken dat DDM-1 alleen pneumatisch remt en niet EP. Voor de ervaren meesters geen probleem, voor machinisten die alleen maar treinstellen rijden een heel ander verhaal...
Maar mDDM in zeswagencombinaties zal geen vlotte jongen zijn inderdaad. Maar ach, er zijn toch zat treinseries die zwemmen in de rijtijd?
 

29-10-2010 22:45:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Ach, ik vind het allemaal maar een slecht idee die 6 delige DDZ, als ik zie wat voor ramp het al is als een mddm met 3 bakken erbij op nat spoor moet wegrijden...
Daarom vroeg ik me ook af of er ook technische aanpassingen kwamen, welke tot nu toe nogsteeds onbeantwoord is...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-10-2010 22:58:37
maurits
maurits
Die zeswagenstammen zullen straks diensten rijden waar nu ook VIRM-en in te vinden zijn, qua tempo moet dat dus wel bij te houden zijn. Een VIRM-VI heeft ook slechts 3 aangedreven draaistellen, en het vermogen van een VIRM-VI en een MDDM zijn vrijwel gelijk.

Dat zowel VIRM-VI als straks de DDZ zeswagenstammen niet echt vlot optrekken en nogal slipgevoelig zijn is een keuze die NS zelf maakt.

Laatst bewerkt door maurits op 29-10-2010 23:00


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-10-2010 01:20:02
thom
thom
Quote
maurits: Die zeswagenstammen zullen straks diensten rijden waar nu ook VIRM-en in te vinden zijn, qua tempo moet dat dus wel bij te houden zijn. Een VIRM-VI heeft ook slechts 3 aangedreven draaistellen, en het vermogen van een VIRM-VI en een MDDM zijn vrijwel gelijk.

Vermogen verrekenen door het aantal aangedreven assen is natuurlijk een beetje krom.
Mijn auto en die van de buurman hebben allebei 2 aangedreven wielen, maar toch is een wedstrijdje doen kansloos %08%
 

30-10-2010 01:51:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
maurits: Een VIRM-VI heeft ook slechts 3 aangedreven draaistellen, en het vermogen van een VIRM-VI en een MDDM zijn vrijwel gelijk.



Pardon?
V-IRM-VI: 2312Kw gedeeld door 3 motoren = 770Kw/as (3x 2'Bo)
DD-AR MDDM: 752 kW gedeeld door 6 motoren = 135Kw/as (3x Bo)

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 30-10-2010 01:55


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-10-2010 02:10:14
maurits
maurits
Ik weet niet hoe jij bij die 752 kW komt %09%, maar dan zou een MDDM ook met 3 bakken nog niet eens van z'n plaats komen. Volgens mijn gegevens zit een MDDM op 2400 kW, een VIRM-VI op 2312 kW, vrijwel gelijk dus.

Gegevens komen van Railfaneurope.net: http://www.railfaneurope.net/list/netherlands/netherlands_nsr.html

Laatst bewerkt door maurits op 30-10-2010 02:11


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-10-2010 02:24:26
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp:
Quote
maurits: Een VIRM-VI heeft ook slechts 3 aangedreven draaistellen, en het vermogen van een VIRM-VI en een MDDM zijn vrijwel gelijk.



Pardon?
V-IRM-VI: 2312Kw gedeeld door 3 motoren = 770Kw/as (3x 2'Bo)
DD-AR MDDM: 752 kW gedeeld door 6 motoren = 135Kw/as (3x Bo)


Even ter correctie:
Een VIRM-4 heeft twee motordraaistellen met elk twee motoren (4 in totaal)
Een VIRM-6 heeft drie motordraaistellen met elk twee motoren (6 in totaal)
Een mABk heeft drie motordraaistellen met elk twee motoren (6 totaal)
Groetjes,
Emiel
 

30-10-2010 02:40:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Idd een MDDM heeft 2400kw vermogen een 1700 4200kw dus net even meer dan de helft van de 1700 en de As indeling van de Mddm is idd zo gekozen vanwege het vermogen goed te kunnen verdelen mede door de wat krappe motor ruimte  

30-10-2010 02:51:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
maurits: Ik weet niet hoe jij bij die 752 kW komt %09%


Dan mag spoortechniek dringend hun website aanpassen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-10-2010 10:49:52
maigoda
maigoda
Een 1700 verbruikt 4540 kW bij 740 omw/min en 86,5% veld. Gegevens over de mABk kan ik niet vinden, maar tijdens instructie zeggen ze altijd "de helft van een 1700"
Groetjes,
Emiel
 

30-10-2010 17:59:13
thom
thom
Quote
dlm4yjp:
Quote
maurits: Ik weet niet hoe jij bij die 752 kW komt %09%


Dan mag spoortechniek dringend hun website aanpassen

Daar staat ook nog dat ze op de Zaanstraat onderhouden worden, en dat klopt ook al bijna een jaar niet meer...

Laatst bewerkt door thom op 30-10-2010 18:02
 

30-10-2010 19:33:23
broek53
broek53
Dat is zelfs nooit zo geweest.  

30-10-2010 23:46:50
thom
thom
Oh da's waar ook ja

[Mompeld iets over ene domme verwarring met DDM-1...]
 

20-11-2010 19:20:38
aarclay
aarclay
http://i51.tinypic.com/api6p4.jpg

Weer een nieuwe foto!

Laatst bewerkt door aarclay op 20-11-2010 20:08, reden: try again


Choo choo.....
 

22-11-2010 10:46:01
ns1300
ns1300
Ik zat vanochtend in de intercity van Den Bosch naar Nijmegen en in een flits zag ik een nieuwe DDZ langskomen richting Oss. Gekke was dat er een 17/1800 achter zat. Ben er wel vrijwel zeker van dat het een DDZ betrof.

Weten jullie hier meer van? Heb verder helaas geen gegevens / foto's.
 

22-11-2010 10:59:22
TheKnitter
TheKnitter
Dat je een DDZ zag kan toch echt niet. Zal een DD-AR geweest zijn.
DDZ is nog niet eens een prototype van op de baan
 

22-11-2010 10:59:40
jacokran
jacokran
Klinkt heel ongeloofwaardig:
1. Voor zover ik weet is er nog geen DDZ rijvaardig;
2. Eerste melding ver bij Haarlem vandaan, terwijl daar de verbouwing plaats vindt;
3. DDZ gaat rijden met een motorwagen ipv E-loc.

Neem dit in overweging en denk nog eens terug aan wat je gezien hebt.
 

22-11-2010 12:20:54
AlbertP
AlbertP
NS1300 heeft zich ook pas net geregistreerd op dit forum, dus wij kunnen het hem niet verwijten als hij materieelsoorten niet uit elkaar houdt.

@ NS1300:
Mogelijk heb je VIRM gezien. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/VIRM voor een plaatje ervan. Dit materieel komt heel veel voor in Nederland en is niets bijzonders in de intercity tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch.

Het heeft ongeveer dezelfde kleuren als DDZ, maar is iets heel anders.

DDZ kun je ook niet gezien hebben, de ombouw start pas in 2011.
 

22-11-2010 12:31:21
TheKnitter
TheKnitter
Hij zegt dat er een E-lok achter hangt. En dat had een IRM toch echt niet. DDAR is voor de hand liggend. Maar verder begint het off-topic te raken zo...  

22-11-2010 14:04:11
mich
mich
Er stond vanmorgen een nieuwe SLT, de 2647 in Vl. Misschien heeft hij die gezien.  

22-11-2010 16:46:44
ns1300
ns1300
Dat was mijn punt, het betrof een dubbeldekker, in intercity kleuren maar met een eloc erachter. Dus een VIRM sluit ik uit. Daarbij herken ik die wel, haha.

Wat me vooral opviel was de voorkant, typisch van het oude dubbeldeksmaterieel maar dan met blauw boven.. Maar als ik de enige ben die dit gezien heeft dan begin onderhand aan mezelf te twijfelen.

Maar misschien dat iemand nog iets waarneemt de komende dagen.
 

22-11-2010 20:03:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Mischien is het de bak die een maand geleden nog opgebokt stond net gespoten in Hlm hiervan is eerder een foto geplaatst hier maar het lijkt mij vrij sterk dat is volgens mij de enig bak die in een zo ver stadium is en of ik kan rijden al dat is dus de vraag  

22-11-2010 22:50:29
aarclay
aarclay
Ga daar maar niet van uit. Als hij zou gaan rijden, zou het als volledig treinstel zijn, en niet met een enkele bak...


Choo choo.....
 

22-11-2010 22:55:04
thom
thom
Volgens mij staat het heel niet in de planning dat die bak dit jaar af zou zijn, dus lijkt me deze spot gewoon niet anders dan een vergissing...  

25-11-2010 20:09:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Zojuist ben ik er achter gekomen dat de DDZ een totaal vernieuwde elektrische installatie krijgt, heeft iemand hier meer details over? Aangezien dit wel mijn interesse wekt


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


26-11-2010 20:50:36
skycruiser
skycruiser
Hallo allemaal,

niet helemaal zeker of dit interessant is, maar gister (25-11) op de 5700 Ut-Shl-Ledn DD-AR rijtuig 7402 (280 7508) met lok 1726.

Dit rijtuig had beneden in de 2e klasse de IC stoelen die we kennen uit de oude generatie ICM (daar waren ze oranje, lederen bekleding). In deze DD-AR in het bekende lichtgroen. Ook was er meer beenruimte dan gebruikelijk. Alle stoelen in 4-zits lay-out geplaatst.

Heeft dit eventueel te maken met de ombouw? Was/is dit onderdeel van een test?
 

26-11-2010 20:52:18
rick
rick
Dat is een ABv die verbouwd is tot Bv.  

26-11-2010 21:45:45
vrijgezel
vrijgezel
Quote
skycruiser: Hallo allemaal,

...Dit rijtuig had beneden in de 2e klasse de IC stoelen die we kennen uit de oude generatie ICM (daar waren ze oranje, lederen bekleding). In deze DD-AR in het bekende lichtgroen. Ook was er meer beenruimte dan gebruikelijk. Alle stoelen in 4-zits lay-out geplaatst.

Heeft dit eventueel te maken met de ombouw? Was/is dit onderdeel van een test?


Dit heeft te maken met een te kort aan 2e klas, resp. een overschot aan 1e klas aanbod (wat bij DDM1 ook het geval was), Daarom is de ABv 380 7508 "verbouwd" tot BBv 280 7508 (ook het bovendek, overigens is door een te kort aan onderdelen bij een aantal banken weer de 1e klas bekleding gebruikt).
 

26-11-2010 22:04:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Inderdaad, de eerste 2 V-IRM serie's kennen dit probleem ook, echter is het daar wat minder opvallend omdat de beenafstand even groot is, echter zit er zo'n 10cm spelen tussen de rugleningen in, dit is overigens alleen op het bovendek


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-11-2010 22:12:07
mdj
mdj
VIRM-1 (met de paarse stoeltjes) of de VIRM2/3 met de paarse stoeltjes?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-11-2010 22:18:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik denk die ene met de paarse stoeltjes %08%

EDIT: na even het een en ander doorgespit te hebben: Zowel de 86xx als de 87xx hebben dit

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 26-11-2010 22:23


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-11-2010 22:24:49
vrijgezel
vrijgezel
Ik kan even de weg kwijt zijn: wat hebben de laatste 3 berichten met DDAR en DDZ te maken???  

26-11-2010 22:25:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Indirect wel, het was gewoon een afstamming van de DD-AR declassering


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-11-2010 10:14:50
klaass16
klaass16
Weet iemand ook welke stam het is, met het gedeclaseerde rijtuig??

Laatst bewerkt door klaass16 op 29-11-2010 14:37
 

28-11-2010 11:52:20
spoorhaas
spoorhaas
@Klaass16,

Als je nou eens 1 bericht boven je leest ZIE je dat het al gezegd is...%03%

Laatst bewerkt door spoorhaas op 28-11-2010 11:53
 

29-11-2010 07:33:17
sik214
sik214
Ook Strukton is bezig met DDZ: http://www.struktonrail.nl/nl-nl/RollingStock/Pages/Renovatie.aspx  

29-11-2010 18:14:50
thom
thom
Die doen achter de schermen meer dan je denkt. ICMm wordt nl ook bedraad door Strukton en ze doen ook aan componentenrevisie.  

06-12-2010 22:37:47
mdewidt
mdewidt
Filmpje van een DDZ-rijtuig in aanbouw hier: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article5231951.ece/Stoptreinen-omgebouwd-tot-intercity%E2%80%99s

Waarschuwing: die website is (bij mij althans) een beetje traag ...

Laatst bewerkt door mdewidt op 06-12-2010 22:39


Groeten uit Haspengouw
 

06-12-2010 22:56:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Mooi filmpje! bedankt voor de tip, de website is overigens gewoon goed te bereiken, het probleem ligt dus waarschijnlijk aan jouw zijde


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-12-2010 23:12:06
mdewidt
mdewidt
Het is nu inderdaad een stuk sneller Yorick !


Groeten uit Haspengouw
 

07-12-2010 12:13:06
aarclay
aarclay
Leuk filmpje...

Ze gaan lekker door in dit tempo

Trouwens, aan hoeveel bakken werken ze nu tegelijk? Eentje?
En er was ook een rijtuig die gebruikt werd voor een interieur proef, en dat was niet de 7021. Welke was dit dan wel? Ik kan die niet meer vinden helaas....

Laatst bewerkt door aarclay op 07-12-2010 14:03


Choo choo.....
 

07-12-2010 13:54:08
TheKnitter
TheKnitter
Quote
aarclay: En er was ook een stel die gebruikt werd voor een interieur proef, en dat was niet de 7021. Welke was dit dan wel? Ik kan die niet meer vinden helaas....
Ik mag aannemen dat jij wel weet dat het een rijtuig is en geen stel...
 

07-12-2010 14:04:05
aarclay
aarclay
Was er nog niet helemaal bij, maar het is aangepast.

Ik heb het gevonden: mddm 390 7739 (van de IJsselbrug-brand) was het, welke de interieur try-out kreeg. Deze wordt nu ook tegelijkertijd meegenomen in het moderniseringsproces?

En de rijtuigen die bij die stam hoorde, wat is daar mee gebeurd?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-12-2010 14:46


Choo choo.....
 

07-12-2010 16:13:08
superboer
superboer
Quote
aarclay:
Trouwens, aan hoeveel bakken werken ze nu tegelijk? Eentje?
En er was ook een rijtuig die gebruikt werd voor een interieur proef, en dat was niet de 7021. Welke was dit dan wel? Ik kan die niet meer vinden helaas....
Dat is allemaal in dit topic te vinden: https://www.somda.nl/forum/7770/p289563/DDAR+wordt+DDZ/


Garantie tot aan de voordeur.
 

07-12-2010 18:58:23
dh3201
dh3201
Er wordt nu aan een complete stam gewerkt, de voormalige 7821. In het filmpje zie ik o.a. een ABv


Shqiperise-lopers?
 

07-12-2010 22:03:51
jwalk1
jwalk1
mooi filmpje ben nu nog nieuwsgieriger naar het eindresultaat maar volgens mij schiet het aardig op

gr.
 

13-12-2010 12:37:40
broek53
broek53
In oktober was ik te vroeg en werd ik alleen om het melden ervan tot de grond toe afgebrand, maar het is nu echt helemaal officieel (want medegedeeld aan de pers tijdens de presentatie): order is 240 bakken, waarvan 20 zessen en 30 vieren gevormd worden.  

13-12-2010 12:52:25
midniight
midniight
Laatst op een donderdag kwam ik langs de werkplaats te Haarlem. Tussen de te herstellen mat, stond een dd-ar met een kop in de dd-IRMstijl. Dus een blauwe band tot over de kop. Ik verwacht 1 van de koprijtuigen. Rest van de bak was nog oud geel. Zichtbaar vanaf de N200. Ik weet niet of ie er nog staat.

Laatst bewerkt door midniight op 13-12-2010 12:53


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

15-12-2010 23:58:58
aarclay
aarclay
Is er eigenlijk al wat bekend over de nummering van de DDZ?
Neem hard aan dat ze nieuwe nummers zullen krijgen....


Choo choo.....
 

16-12-2010 01:27:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij 7900 voor een 6je met MDDM lijkt mij het meest logische  

16-12-2010 08:37:33
bjornl
bjornl
Ik zie de logica niet echt. Je wil toch voor zowel de viertjes als de zesjes andere nummers (om onderscheid te maken met de onverbouwde stellen, immers, het wordt een heel ander treintype). 7900 werd vroeger gebruikt voor de verlengde stammen met loc.  

16-12-2010 16:26:08
Rolffiej19
Rolffiej19
De viertjes kunnen toch gewoon het 7800 nummer houden? volgens mij maakt het niet zo veel uit of er onderscheid gemaakt wordt tussen de verbouwde en de onverbouwde ik zou niet weten wat voor nummer ze anders zouden krijgen

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 16-12-2010 16:27
 

16-12-2010 17:11:42
klaass16
klaass16
ICMm heeft ook het zelfde nummer behouden, met uitzondering de 4444, maar goed ON-toppic maar weer

Laatst bewerkt door admin op 22-12-2010 13:12, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

16-12-2010 17:13:46
dh3201
dh3201
7000 serie is voor stoptreindubbeldekkers, 8000 serie is voor intercitydubbeldekkers. Dus wie weet worden het wel 8800 en 8900.


Shqiperise-lopers?
 

16-12-2010 17:20:25
mren
mren
Zoals de Veolia GTW's?  

16-12-2010 17:29:23
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik weet niet of het ze bij de ns uitmaakt of een andere vervoerder de zelfde nummers heeft of niet, maar lijkt me van niet.

of bedoelde je het niet van: "maar die nummers zijn al bezet"?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

16-12-2010 17:57:20
bjornl
bjornl
Quote
Rolffiej19: De viertjes kunnen toch gewoon het 7800 nummer houden? volgens mij maakt het niet zo veel uit of er onderscheid gemaakt wordt tussen de verbouwde en de onverbouwde ik zou niet weten wat voor nummer ze anders zouden krijgen
Omdat je ze uit elkaar wil houden? Ze hebben straks flink minder capaciteit, bijvoorbeeld.
 

16-12-2010 20:21:51
john563
john563
Quote
midniight: Laatst op een donderdag kwam ik langs de werkplaats te Haarlem. Tussen de te herstellen mat, stond een dd-ar met een kop in de dd-IRMstijl. Dus een blauwe band tot over de kop. Ik verwacht 1 van de koprijtuigen. Rest van de bak was nog oud geel. Zichtbaar vanaf de N200. Ik weet niet of ie er nog staat.


Deze word gebruikt voor expirimenten, zoals gister het inmeten en proberen inbouwen van de nieuwe omzetter.
 

17-12-2010 11:57:35
aarclay
aarclay
En deze gaat ook uiteindelijk de modernisering in, mag ik aannemen?

En hoe staat het met de Bvk die in aanraking kwam met de 419? Is die proef om de airco een plaats te geven al afgerond? En wat staat er nu te gebeuren met die kopbak? Staat nu aan de kant om naar de sloop te gaan?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2010 11:59


Choo choo.....
 

17-12-2010 13:30:30
sik214
sik214
DIe zal wel naar de sloop gaan. Als je 50 stammen gaat maken, hou je 29 kopbakken over. Ook van de ABv+Bv (77+102) hou je nog 39 rijtuigen over.  

17-12-2010 14:21:22
Rob...
Rob...
Quote
dh3201: 7000 serie is voor stoptreindubbeldekkers, 8000 serie is voor intercitydubbeldekkers. Dus wie weet worden het wel 8800 en 8900.


Dan zou 8900 voor de zesjes en 9700 voor de viertjes logischer zijn toch? Op die manier hou je 8800/9600 over voor evt toekomstige bestellingen VIRM, en blijf je de scheiding 8000 6-baks en 9000 4-baks ic dubbeldekkermat houden
 

17-12-2010 16:08:51
bjornl
bjornl
Was die scheiding 9000/8000 niet oorspronkelijk vanwege de verschillende ABv5-en? 9000 is ABv5 met geheel tweede klasse boven en 8000 is ABv5 met ook eerste klasse boven? Er was toen ooit toch sprake van theoretische 8400/8500 viertjes en 9600/9700 zesjes?  

17-12-2010 22:55:22
maigoda
maigoda
De oorspronkelijke drietjes 8300 zijn verlengd naar viertjes en werden in de nummerreeks 9400 ingedeeld. De oorspronkelijke viertjes 8400 zijn verlengd naar zesjes en in de nummerreeks 8600 ingedeeld. Nieuw gebouwde viertjes zijn in de 9500 nummerreeks ingedeeld en nieuw gebouwde zesjes in de 8700 nummerserie.
Groetjes,
Emiel
 

17-12-2010 23:38:49
bjornl
bjornl
Ja, dat weet ik wel, maar ik meen me te herinneren dat er een verhaal achter zat. Als ik het me goed herinner zou het zo zijn dat als een viertje een ABv5 uit een zesje zou krijgen deze ook omgenummerd zou worden naar 84/85xx. Die omnummering heeft dus in de praktijk nooit plaatsgevonden, ondanks dat er wel ABv5en over en weer uitgewisseld zijn.  

18-12-2010 00:07:16
dh3201
dh3201
Zover ik kan herinneren heeft de nummering in de 8000 of 9000 te maken met de indeling van de ABv6, maar daar is NSR al sinds het tweede geformeerde zesje al van af gestapt.
Nadat het eerste zesje 8643 in de flank werd gereden werd de 9424 met behoud van de eigen ABv6 verlengd tot zesje en 8624 genummerd in plaats van 9624.


Shqiperise-lopers?
 

18-12-2010 00:13:29
bjornl
bjornl
Ehm, ja, waar ik ABv5 zei moest natuurlijk ABv6 staan.  

18-12-2010 08:47:44
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar het onderwerp.


Groet, Spiketrain
 

18-12-2010 20:36:20
joaska3
joaska3
Quote
dh3201: Zover ik kan herinneren heeft de nummering in de 8000 of 9000 te maken met de indeling van de ABv6, maar daar is NSR al sinds het tweede geformeerde zesje al van af gestapt.
Nadat het eerste zesje 8643 in de flank werd gereden werd de 9424 met behoud van de eigen ABv6 verlengd tot zesje en 8624 genummerd in plaats van 9624.

Ik snap niet goed dat de discussie m.b.t. de VIRM nummering in het DDZ topic gevoerd wordt.
De nummering wordt bepaald door het gegeven of het een viertje of een zesje is dit staat dus los van de ABv6 uitvoering. De ABv6 uitvoering wordt af nieuwbouw wel bepaald door de plaatsing in een viertje of een zesje.
 

29-12-2010 13:45:55
broek53
broek53
Misschien een goede plek om te melden dat de 7865 weer in dienst komt. Het is de stam die na schadeherstel van de mABk en al sinds de sneeuwperiode van begin dit jaar voor opleiding in Amersfoort stond. Hij moet waarschijnlijk nog een waslijst misgelopen constructiewijzigingen af, maar dan zal het blijkbaar toch nog eens gaan gebeuren. Als ik het goed heb, is hij vrijdag 24/12 naar Ldd gegaan.  

29-12-2010 13:54:48
ZJ37
ZJ37
Of moet er nog naar toe of alweer weg uit Ldd: het staat nu namelijk te Gv.  

31-12-2010 11:52:03
joaska3
joaska3
Over design heeft iedereen een (andere) mening. Bij de aanblik van het DDZ exterieur design blijkt dat de zilverkleurige raamlijsten wel erg in het oog springen. Deze verdringen de bakcontour met de bijbehorende kleurstelling wel erg naar de achtergrond. Door deze figuurlijk op je af komende raampartijen krijgt het rijtuig een hoog pakhuis gehalte en roept bij mij voormalige DDR dubbeldekker associaties op.

Laatst bewerkt door joaska3 op 31-12-2010 11:53