27-08-2016 23:03:42
thom
thom
Quote
lex_t (za 27 aug 2016 17:46:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p589081/): Kabelwerk vervangen? Die dingen zijn net gerenoveerd?!

Het casco en het interieur, dat zegt niks over de techniek...

Quote
TSNL250 (za 27 aug 2016 22:45:08 https://www.somda.nl/forum/14382/p589103/): Wel zonde dat de overige 5 bakken aan de kant worden gezet. 1700'en genoeg zou ik zeggen, maar ik vraag me af of zoiets haalbaar is.

Volgens mij is er wel weer genoeg aan de motorwagen en bijwagens verbouwd dat een 1700 niet meer compatible is inmiddels.

Laatst bewerkt door thom op 27-08-2016 23:04
 

01-09-2016 20:07:55
5431
5431
DDZ 7646 heeft bij de vis-a-vis zitgroepen andere tafeltjes gekregen. Erg klein, ongeveer formaat Mat'64.  

04-09-2016 12:59:55
spoorhaas
spoorhaas
Die nieuwe kkeinere type tafel gister ook gezien in een DDZ nr onbekend reed 3681.. qua grootte geen verbetering  

05-09-2016 12:24:01
Michael98
Michael98
7608 heeft ook nieuwe tafels gekregen, vanochtend gezien in de 3635. Past net een dubbelgevouwen krant op.  


27-10-2016 16:07:00
Frontier
Frontier
Te Hlmwph stond hedenmiddag de mBk van de 7524 buiten, voorzien van een glimmende nieuwe kop.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-12-2016 09:59:29
Michael98
Michael98
Volgens de digitale media rijdt DDZ-6 7673 de omloop 3610/3625/3634. Ik dacht altijd dat de nummers maar tot ..50 liepen en ik ben dit stel ook nog nooit tegengekomen. Is dit een fout in de digitale media of is er wel een 'nieuw' stel op de baan gekomen.  

23-12-2016 10:03:37
SGMm2137
SGMm2137
NS live meldt gewoon treinstel 7637.  

23-12-2016 10:09:58
Daan!
Daan!
Quote
Frontier (do 27 okt 2016 16:07:00 https://www.somda.nl/forum/14382/p596360/): Te Hlmwph stond hedenmiddag de mBk van de 7524 buiten, voorzien van een glimmende nieuwe kop.


Die heb, ik meen maandag en anders eind vorige week, ook zien staan. In de tussentijd is hij wel even binnen geweest
 

23-12-2016 11:12:58
Michael98
Michael98
Quote
SGMm2137 (vr 23 dec 2016 10:03:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p602772/): NS live meldt gewoon treinstel 7637.
Was dus toch een fout in de digitale media, dank voor het opzoeken. OVtijden heeft zichzelf inmiddels gecorrigieerd https://acc.ovtijden.com/arnu/rl/3634/2016-12-23T09:57:00+0100
 

23-12-2016 11:54:06
aarclay
aarclay
Ik heb al eerder eens fratsen gezien met de GPS dat een bepaald treinstel zich voordeed als een 75xx en soms als een 76xx. Het leek willekeurig te gaan of aan de rijrichting te liggen. Het klinkt dan in ieder geval als een foutje in de GPS-zender.

Aan OV-tijden zal het vast niet liggen, gezien die gewoon de treinstelnummertjes e.d. vanuit de NS ontvangen.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-12-2016 11:55


Choo choo.....
 

23-12-2016 13:57:02
VIRMm1
VIRMm1
En wat heeft dit met DDZ te maken?

Hoger als 7650 gaan de nummers idd niet dus om daar nou een bericht voor te plaatsen...
 

23-12-2016 16:09:54
Amazonous
Amazonous
Reageer maar even hier, anders wordt het helemaal een mengelmoes. Geen idee waar het precies hoort.

GPS-data vergelijken met de materieelbalans is appels met peren vergelijken. Bij een concreet vermoeden van wat er fout gaat wil ik het met veel plezier eens uitzoeken en met de juiste mensen bespreken, maar dat kan beter per PM/mail. Kan momenteel ook even niet vergelijken met de Railpocket e.d.

Laatst bewerkt door Amazonous op 23-12-2016 16:10
 

16-05-2017 13:01:50
ToH
ToH
DDZ 7504 staat intussen al meer dan een maand in Onnen. Heb ik gemist dat deze schade heeft gekregen o.i.d., of is er wat anders aan de hand?  

16-05-2017 15:21:27
VIRMm1
VIRMm1
OB Onnen gaat eind dit jaar het onderhoud van de DDZ overnemen van Leidschendam.
7504 staat beschikbaar voor opleiding voor de monteurs in OB Onnen.

Leidschendam krijgt de SNG erbij, Onnen 'verliest' het onderhoud van de 9547-9597 (VIRM 4) aan Mt, maar krijgt wel de VIRMm terug.

Zo wordt er wel eens wat geschoven.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 16-05-2017 15:23
 

04-08-2017 11:22:32
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
ToH (di 16 mei 2017 13:01:50 https://www.somda.nl/forum/14382/p616082/): DDZ 7504 staat intussen al meer dan een maand in Onnen. Heb ik gemist dat deze schade heeft gekregen o.i.d., of is er wat anders aan de hand?
Aldus de digitale bronnen rijdt de 7504 straks in de 5145. De opleiding der monteurs lijkt dus afgerond.


#DiscoverEU
 

04-08-2017 12:59:13
MCN-GVC
MCN-GVC
https://www.flickr.com/photos/denniskoster/35167713064/in/photostream/
Ook kwam ik deze foto tegen dat de 7524 opgeslagen zou worden. Iemand die meer weet? Als ik langs RB Hlm rijd zie ik buiten meestal ook al een stam of 4 (meestal zonder mDDM) staan ivm bedradingsrevisie. En drie stammen op Hlm voor de 15400. En op de Bkh komt er ook bijna degelijks een DDZ binnen voor klein onderhoud in het TC. Ook is de inzet minimaal nu de flirt zijn intrede uitbreid. Zijn er dan zo veel problemen dat ze ze maar apart gaan zetten.
 

04-08-2017 13:21:07
dennistd
dennistd
De 7524 heeft voor het laatst op eigen kracht gereden op 20 november 2014, toen het stel bij Diepenveen een aanrijding had: https://www.youtube.com/watch?v=gmbCSW66o8M  

04-08-2017 13:22:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik had het al ergens gemeld als het goed is maar de 7524 mist zijn Airco's die liggen als reserve opgeslagen in de zomer om snel te kunnen wisselen als er een stuk gaat


MCN ASD
 

04-08-2017 13:25:53
VIRMm1
VIRMm1
Klopt. In het najaar wordt de 7524 weer ingezet zodra hij zijn airco's terug heeft.

(Op bovenstaande foto's is goed te zien dat de airco's eruit zijn. Dit zie je aan de 'open ruimte' boven de balkons)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 04-08-2017 13:26
 

04-08-2017 17:52:21
dennistd
dennistd
Hebben die airco's zo'n lange levertermijn dan? Of zijn ze zo duur dat je er niet een paar op voorraad wil hebben?  

04-08-2017 18:01:47
Frontier
Frontier
Behalve de airco's ging bij de 7524 ook het verhaal dat er nog nieuwe wisselrichters geplaatst moeten worden, die men op dit moment te duur zou vinden.

Quote
MCN-GVC (vr 04 aug 2017 12:59:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p622133/): Als ik langs RB Hlm rijd zie ik buiten meestal ook al een stam of 4 (meestal zonder mDDM) staan ivm bedradingsrevisie.

Alle stammen komen momenteel langs voor een wijziging aan de buisbalgconstructie.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-08-2017 20:43:59
gose91
gose91
De 7524 staat inderdaad aan de kant voor nieuwe/verse wisselrichters. Maar ondertussen is het halve interieur al drie keer geplukt en teruggeplaatst dus hoe deze er nu van binnen uitzien kan ik niet zo opmeten rijtje zetten!

Laatst bewerkt door gose91 op 04-08-2017 20:45
 

05-08-2017 10:05:45
TSNL250
TSNL250
Wat met trouwens opvalt bij veel mBk's is dat de verf van het motorgedeelte afbladdert, dit komt volgens mij door de warmte.
Weet iemand of dit wordt aangepakt?
 

05-08-2017 11:26:35
VIRMm1
VIRMm1
Heel veel stellen verliezen al verflagen inderdaad. Dit komt vooral door graffiti (en het spul waarmee het weer verwijderd wordt)

Sommige bakken/delen zien er nu al slechter uit dan de meeste oude treinen
 

08-08-2017 23:50:50
joahn93
joahn93
Vandaag heeft de VolkerRail 203-5 de 7524 van Hlm naar de Hrp gebracht.


FR1908
 

08-08-2017 23:56:07
aarclay
aarclay
Daar stond hij toch al sinds 18 juli? Of was hij tussentijd weer even teruggehaald? Of haal je de locaties door elkaar?


Choo choo.....
 

09-08-2017 10:12:05
TSNL250
TSNL250
Klopt, de spot van de 7524 is onzin. Het was de 7513.  

09-08-2017 11:58:54
sik214
sik214
Nou, ik zag toch echt de 7524 op Asd spoor 6 staan rond 16:15 uur. Een VolkerRail loc stond bij de inrijder aan de Wesrzijde tijdens het omlopen.  

09-08-2017 12:51:58
rob46
rob46
De 7513 ging gesleept door VR 203-5 van Rb Hlm naar de Wgm. De 7524 stond op de Hrp.

Laatst bewerkt door rob46 op 09-08-2017 13:10


57 jaar OV-fotografie.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-08-2017 13:22:06
joahn93
joahn93
Ik heb toch echt zelf de 7524 naar de Hrp gebracht gister...


FR1908
 

09-08-2017 13:28:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (di 08 aug 2017 23:56:07 https://www.somda.nl/forum/14382/p622496/): Daar stond hij toch al sinds 18 juli? Of was hij tussentijd weer even teruggehaald? Of haal je de locaties door elkaar?
 

09-08-2017 13:38:21
VIRMm1
VIRMm1
Overigens wordt de 7513 formeel koud terzijde gezet op de Hrp nadat deze geplukt is van wat onderdelen.  

09-08-2017 14:04:25
rob46
rob46
Quote
joahn93 (wo 09 aug 2017 13:22:06 https://www.somda.nl/forum/14382/p622534/): Ik heb toch echt zelf de 7524 naar de Hrp gebracht gister...
Rond 13:30 uur was VR 203-5 met 7513 door de kap gekomen als 51964 naar Wgm C15. Ben je dan weer als llt naar Hlm gereden om de 7524 op te halen...?

Laatst bewerkt door rob46 op 09-08-2017 14:12


57 jaar OV-fotografie.
 

09-08-2017 14:21:54
dennisk
dennisk
Quote
joahn93 (wo 09 aug 2017 13:22:06 https://www.somda.nl/forum/14382/p622534/): Ik heb toch echt zelf de 7524 naar de Hrp gebracht gister...
Is het stel 7524 dan tussen 29 juli en gisteren dan vanuit de Hrp weer in Hlm geweest?
18/7 werd de 7524 de Hrp ingebracht: https://flic.kr/p/VzDHCh
En 29/7 toen ik op de terminal was voor de 2205 en 9405, stond de 7524 er nog, achter de containers: https://flic.kr/p/WSgyjs
Ik weet het ook niet zeker, maar acht de kans klein dat de 7524 in de tussentijd weg geweest is.
 

09-08-2017 14:45:11
sik214
sik214
Dus je zegt niet te geloven dat ik de 7524 gisterenmiddag op Asd gezien heb met een Volkerrail loc in de buurt? En dat Joahn niet de 7524 zelf naar de Hrp heeft gebracht?  

09-08-2017 16:27:21
joahn93
joahn93
Quote
rob46 (wo 09 aug 2017 14:04:25 https://www.somda.nl/forum/14382/p622542/):
Quote
joahn93 (wo 09 aug 2017 13:22:06 https://www.somda.nl/forum/14382/p622534/): Ik heb toch echt zelf de 7524 naar de Hrp gebracht gister...
Rond 13:30 uur was VR 203-5 met 7513 door de kap gekomen als 51964 naar Wgm C15. Ben je dan weer als llt naar Hlm gereden om de 7524 op te halen...?


Een collega van mij, maar zo is het wel gegaan


FR1908
 

09-08-2017 21:30:01
110573
110573
Toen ik zondagavond over de Hrp heenvloog zag ik er tweemaal DDZ4 staan. Welke waren dat dan?  

09-08-2017 22:48:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat zouden eveneens de 7513 en 7524 geweest moeten zijn, klaarblijkelijk tussentijds naar Haarlem teruggebracht.  

10-08-2017 12:47:32
rob46
rob46
7513 is vanmorgen, gesleept door 7527, overgebracht van de Wgm naar On.


57 jaar OV-fotografie.
 

22-09-2017 21:31:50
Leo
Leo
Quote
jack5812 (za 27 aug 2016 01:07:42 https://www.somda.nl/forum/14382/p589040/): DDZ 7620 zien we voorlopig even niet op de baan, aangezien de motorwagen hiervan als pre-tryout dient voor het vervangen van kabelwerk. Deze pre-tryout duurt een jaar aldus monteurs in Haarlem. In dat kader kan ik me voorstellen dat er 2 viertjes tijdelijk verlengd worden tot zesjes.


Na 14 maanden stilstand is 7620 weer in dienst verschenen, volgens ovtijden ingezet in trein 3452, uitgelopen in Alkmaar.
Kan het zijn de nu de 7637 in behandeling is, al sinds half juni in Haarlem?
 

26-09-2017 17:20:57
Trainplaza
Trainplaza
Reed gisteren gecombineerd (!!) samen met DDZ 7506 in de 2100, en heeft vandaag een VIRM vervangen in de 800. Die laatste is op den duur uitgewisseld in Eindhoven  

30-09-2017 10:47:23
Trainplaza
Trainplaza
DDZ 7502 staat momenteel buiten dienst in Heerlen, en hij is daar 9 september al heen gebracht. Geen idee waarom hij er precies staat  

30-09-2017 10:50:20
didam2009
didam2009
ik heb gelezen als bescherming tegen schiet incidenten


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

30-09-2017 10:59:44
AJT
AJT
Dan kunnen ze die beter omruilen voor de 7524, die staat toch defect terzijde.  

30-09-2017 11:31:53
Mueslireep
Mueslireep
Schiet incidenten?! Waar moet ik dan aan denken?  

30-09-2017 11:53:47
abbm
abbm
Er staan een aantal DDAR en een DDZ in Hrl vanwege schietincidenten op spoorpersoneel. Hierbij hebben het helaas al een beveiliger en een machinist moeten ontgelden.  

30-09-2017 12:16:38
aarclay
aarclay
Dus eigenlijk een schuttrein dus....
Triest dat iemand zich hier mee bezig houdt . Hopelijk is die malloot (licht uitgedrukt) snel gepakt, en bij voorkeur door een beveiligings-hond.


Choo choo.....
 

02-10-2017 12:44:03
thom
thom
Quote
AJT (za 30 sep 2017 10:59:44 https://www.somda.nl/forum/14382/p626979/): Dan kunnen ze die beter omruilen voor de 7524, die staat toch defect terzijde.

Wie zegt dat dat die 7502 ook niet defect is, die zal niet voor niets uit gekozen zijn.
 

02-10-2017 13:35:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt 7502 heeft een een afgekeurde olie tractiekoeling en staat mede daarom terzijde


MCN ASD
 

02-10-2017 15:59:45
M-BASS
M-BASS
Is er dan van de terzijde gestelde stammen niet een goede te maken, zodat er weer een meer is om in te zetten?  

02-10-2017 16:03:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is überhaupt geen vraag, want men zet het liever in als schuttrein in Heerlen.  

02-10-2017 16:15:27
ToH
ToH
Bijzondere beslissing om voor een DDZ te gaan, terwijl er een gros aan DM'90 in Nijmegen staat.  

02-10-2017 16:18:01
Trainplaza
Trainplaza
Quote
ToH (ma 02 okt 2017 16:15:27 https://www.somda.nl/forum/14382/p627230/): Bijzondere beslissing om voor een DDZ te gaan, terwijl er een gros aan DM'90 in Nijmegen staat.

Hetzelfde geldt voor een hele boel DDM rijtuigen. Verder staan DDM stammen 7207 en 7212 in Heerlen, dat die defect waren (of de bijbehorende locs, een van de twee) was mij al bekend.
 

02-10-2017 16:42:17
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (ma 02 okt 2017 16:03:56 https://www.somda.nl/forum/14382/p627228/): Dat is überhaupt geen vraag, want men zet het liever in als schuttrein in Heerlen.
Even positief en ruimdenkend als altijd?
Van de DDZ'en die aan de kant staan, zijn zonder uitzondering de motorbakken defect of dreigen defect te gaan. Dan heeft bakwisselen weinig zin.
 


02-10-2017 16:45:38
sik214
sik214
Behalve als je van bestaande 4tjes 6jes kan maken? Scheelt dan op het totaal toch weer 2 bakken capaciteit per stel.  

02-10-2017 19:06:32
AJT
AJT
Of je maakt DDZ-3 met een loc%08%  

02-10-2017 19:16:56
Jan-Mark
Jan-Mark
Wat dacht je van het hele toelatingscircus dat je dan in moet gaan? Als zelfs al voor zo'n 'nietszeggende' CW als nu met de SLT's talloze testritten nodig zijn, dan weet je wel hoe lang de toelating gaat duren als je opeens een bakje eraf haalt...  

02-10-2017 19:40:03
timtrein
timtrein
Ik geloof ook niet dat er nou een tekort aan materieel is, dus waarom zouden ze zoveel moeite doen... DDZ-zesjes zijn toch al niet zo vreselijk handig qua inzet.  

02-10-2017 20:06:47
broek53
broek53
Als je bij vieren en zessen blijft, is er geen toelatingscircus nodig, zover ik weet. Het is een administratieve klus zoals het wijziging van de samenstelling van ICR-stammen. Zo begrijp ik het althans.  

02-10-2017 20:12:01
TSNL250
TSNL250
Ik zie eerder een oplossing in het langer in dienst houden van DDAR, dat zorgt ervoor dat er DDZ4 vrijgespeeld kan worden voor het bekabelingsproject.  

02-10-2017 22:22:56
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Jan-Mark (ma 02 okt 2017 19:16:56 https://www.somda.nl/forum/14382/p627258/): Wat dacht je van het hele toelatingscircus dat je dan in moet gaan? Als zelfs al voor zo'n 'nietszeggende' CW als nu met de SLT's talloze testritten nodig zijn, dan weet je wel hoe lang de toelating gaat duren als je opeens een bakje eraf haalt...
Sinds wanneer moet je het hele toelatingscircus weer door omdat het aantal rijtuigen achter de loc verandert? Want anders is het niet zo'n DDZ.
 

02-10-2017 22:46:39
Jan-Mark
Jan-Mark
DDZ-4 en DDZ-6 is toegelaten door ILT, en dus geen andere varianten. Wil je opeens een bakje eruithalen, zul je weer het hele circus moeten doorlopen. Toen DDZ-4 was toegelaten, duurde het bijvoorbeeld nog best een tijd voordat ook DDZ-6 was toegelaten, hoewel het technisch gezien ook maar twee extra middenrijtuigen zijn.  

02-10-2017 22:49:08
thom
thom
Nou, het hele circus doorlopen is ook overdreven, men moest toen bij DDZ-6 bewijzen dat een treinlengte van 6 bakken geen problemen op zou leveren tov van een viertje.  

02-10-2017 23:27:23
VIRMm1
VIRMm1
En in het begin ging dat ook niet erg soepel.

Maar het idee wat geopperd werd (loc ipv mddm) is wel een vrij grote wijziging en dat is best logisch dat daarvoor een nieuwe toelating vereist is.
 

03-10-2017 06:11:25
phantom
phantom
Serieus,een nieuwe toelating regelen voor een toegelaten loc en toegelaten rijtuigen ?
Als beide bewezen hebben te werken,en met elkaar kunnen werken(lees communiceren) wat is dat dan voor on nodig circus om een nieuwe toelatings ronde te doorlopen,iets wat is goed gekeurd,hoef je toch niet nog is goed te keuren
Of gaan we allemaal met onze auto na een APK keuring,naar de naast gelegen garage om te vragen voor een herkeuring ? %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-10-2017 07:01:21
VIRMm1
VIRMm1
Voordat je zo kort door de bocht reageert, om een 1700 te laten werken met DDZ rijtuigen is er wel een redelijk grote CW (constructie wijziging) nodig.

Het principe met de faively sleutel is bij de DDZ grotendeels verdwenen. Enkel voor het elektrisch aarden gebruik je die nog.
Verder bouw je het treinstel gewoon op met een domsleutel. Daarnaast kent de DDZ 4 bedrijfsmodi; gereed, gereed continu, parkeerstand en schoonmaakstand. Loc 1700 kent alleen Gereed.

Een grote CW om dat met elkaar te laten praten kost je een toelatingscircus.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 03-10-2017 07:01
 

03-10-2017 07:37:01
lex_t
lex_t
Bovendien zijn de 1700'en zo langzamerhand op..  

03-10-2017 07:56:54
bacr
bacr
Nou, er stond anders best een rij naast OB Mt in de open lucht te bivakkeren, zag ik zaterdag.  

03-10-2017 08:00:25
SunKeeper
SunKeeper
Is hiermee in de levensduurverwachting ook rekening gehouden?

Eigenlijk best vreemd dat je een complete (?) revisie uitvoert en dan een paar jaar later al stellen aan de kant mag zetten. Je kunt amper uitwisselen omdat er maar 50 stuks zijn, maar is nieuwe componenten laten maken ook geen optie meer?

Je zou bijna denken dat DDZ stiekem het 'prototype' VIRMm is.
 

03-10-2017 09:19:44
lex_t
lex_t
Quote
bacr (di 03 okt 2017 07:56:54 https://www.somda.nl/forum/14382/p627313/): Nou, er stond anders best een rij naast OB Mt in de open lucht te bivakkeren, zag ik zaterdag.


Op de Dijksgracht in Amsterdam bivakkeert ook een rijtje. Dat zegt niet zo veel.
 

03-10-2017 09:54:20
broek53
broek53
Toch lijkt het mij handiger om de oliekoelers van de mDDM maar te repareren of te vervangen.  

03-10-2017 14:26:33
wouterder
wouterder
Quote
bacr (di 03 okt 2017 07:56:54 https://www.somda.nl/forum/14382/p627313/): Nou, er stond anders best een rij naast OB Mt in de open lucht te bivakkeren, zag ik zaterdag.

Zijn dat niet de locs die in Amf in de loods stonden en nu eindelijk weer een herindienststelling staat te wachten?
 

03-10-2017 14:32:50
nathanvos2
nathanvos2
Niet alle 1700'den die in Mt staan staan te wachten om weer in dienst te gaan. Ik zag sowieso dit weekend wat oude DDAR locs staan. Die zijn voor onderdelen. Volgens mij de 1730 ook.  

03-10-2017 17:26:06
phantom
phantom
Quote
VIRMm1 (di 03 okt 2017 07:01:21 https://www.somda.nl/forum/14382/p627305/): Voordat je zo kort door de bocht reageert, om een 1700 te laten werken met DDZ rijtuigen is er wel een redelijk grote CW (constructie wijziging) nodig.

Het principe met de faively sleutel is bij de DDZ grotendeels verdwenen. Enkel voor het elektrisch aarden gebruik je die nog.
Verder bouw je het treinstel gewoon op met een domsleutel. Daarnaast kent de DDZ 4 bedrijfsmodi; gereed, gereed continu, parkeerstand en schoonmaakstand. Loc 1700 kent alleen Gereed.

Een grote CW om dat met elkaar te laten praten kost je een toelatingscircus.


Ah,delen hiervan wist ik dus niet
Dat verklaart dan weer wel een hoop
Bedankt voor de info en uitleg.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-10-2017 21:21:09
TSNL250
TSNL250
Ja, de 1730 zou definitief terzijde staan. Opvallend is dat de 1775 ook al een tijdje in Mt bivakkeert. Deze stond eerst lange tijd in amf  

04-10-2017 00:20:19
kiekkiek
kiekkiek
Quote
VIRMm1 (di 03 okt 2017 07:01:21 https://www.somda.nl/forum/14382/p627305/): Voordat je zo kort door de bocht reageert, om een 1700 te laten werken met DDZ rijtuigen is er wel een redelijk grote CW (constructie wijziging) nodig.

Het principe met de faively sleutel is bij de DDZ grotendeels verdwenen. Enkel voor het elektrisch aarden gebruik je die nog.
Verder bouw je het treinstel gewoon op met een domsleutel. Daarnaast kent de DDZ 4 bedrijfsmodi; gereed, gereed continu, parkeerstand en schoonmaakstand. Loc 1700 kent alleen Gereed.

Een grote CW om dat met elkaar te laten praten kost je een toelatingscircus.


Wat moet je nu opnieuw toelaten als aan de hele tractie-installatie, treinbeveiliging en remmerij niks verandert?
En die 4 bedrijfstoestanden kent een loc ook. Gereed; kun je rijden. Gereed continue; berg je de rijrichtingkruk op, parkeerstand; kent ie al, schoonmaakstand; ook aanwezig toen die dingen nog met ICR reden.
Bij de ombouw van MDDM naar DDZ is met name de bediening van de bedrijfstoestanden aangepast door er een slot aan toe te voegen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 04-10-2017 00:24
 

04-10-2017 03:00:42
VIRMm1
VIRMm1
Een 1700 in de parkeerstand en je rijtuigen staan zonder batterijspanning

Kom op zeg, je doet net of ik dit verzin. ILT bedenkt dit soort onzin, ik verklaar alleen waarom die onzin hier van toepassing is.
 

04-10-2017 11:52:39
thom
thom
Buiten het feit dat het natuurlijk helemaal niet gaat gebeuren, als je iets wijzigt aan een trein die reeds toegelaten is hoeft echt niet compleet heel de toelating over nieuw natuurlijk.

Maar afhankelijk van de aard van de wijziging zal er naar gekeken moeten worden wat de gevolgen en risico's ervan zijn.
 

04-10-2017 15:39:42
kiekkiek
kiekkiek
Quote
VIRMm1 (wo 04 okt 2017 03:00:42 https://www.somda.nl/forum/14382/p627479/): Een 1700 in de parkeerstand en je rijtuigen staan zonder batterijspanning

Kom op zeg, je doet net of ik dit verzin. ILT bedenkt dit soort onzin, ik verklaar alleen waarom die onzin hier van toepassing is.

Een 1700 kende op de achterwand van cabine 2 een verwarmingsschakelaar, te gebruiken tijdens de parkeerstand.
En bij een DDZ in de parkeerstand worden de rijtuigen ook niet gevoed.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 04-10-2017 16:04
 

04-10-2017 16:25:10
VIRMm1
VIRMm1
Jawel.  

04-10-2017 16:32:05
kiekkiek
kiekkiek
Quote
VIRMm1 (wo 04 okt 2017 16:25:10 https://www.somda.nl/forum/14382/p627539/): Jawel.

Ga nog maar eens proberen. Omzetter stuurrijtuig blijft uit, en de klima ook.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 04-10-2017 16:32
 

04-10-2017 16:45:37
sebasss
sebasss
In de parkeerstand wordt bij DDZ de hoogspanning niet doorgeschakeld naar de ABvk, ofwel, de omzetter blijft idd uit in het stuurrijtuig. Terwijl dit in gereed continu wél gebeurd.  

04-10-2017 16:52:07
broek53
broek53
Het zegt op zichzelf niet zoveel, maar het RB Hlm heeft wel eens overwogen voor te stellen 1700-en voor/achter DDZ-rijtuigen te zetten omdat ze bijvoorbeeld ook al met het opnieuw bekabelen van de mDDM's aan de gang moesten. Daar is om dit soort redenen bliksemsnel weer vanaf gezien.  

10-10-2017 14:04:39
joahn93
joahn93
Op 9-10 j.l. is de 7524 zonder mDDM naar de Hrp gebracht vanuit Hlm door VolkerRail


FR1908
 

03-01-2018 00:00:00
ToH
ToH
De 7526 staat al een week zonder motorbak op Dgr.  

03-01-2018 00:00:00
ToH
ToH
Nee, alleen die drie bakken.  

03-01-2018 16:47:59
MCN-GVC
MCN-GVC
Eigenlijk 2/3 vragen:
- Is er al bekend wanneer de 7502 en 7524 hersteld zullen worden i.a.w. terug in dienst komen?
- Hoeveel DDZ's kunnen er eigenlijk normaliter (geen extra defecte stellen) planmatig ingezet worden, er zijn natuurlijk ook mDDM's in bedradingsrevisie, al dan niet met bakken op de Dgr/Hrp. Tevens zijn er stellen in onderhoud in On en Ldd waardoor je nog steeds VIRM tegen komt in de 700/1800. I.a.w. op hoeveel dienstvaardige stellen rekenen ze eigenlijk bij materieelplanning.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 03-01-2018 16:50
 

03-01-2018 16:55:50
MetroRET
MetroRET
Quote
MCN-GVC (wo 03 jan 2018 16:47:59 https://www.somda.nl/forum/14382/p636766/): - Is er al bekend wanneer de 7502 en 7524 hersteld zullen worden i.a.w. terug in dienst komen?


En de 7513.
 

03-01-2018 17:06:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
MCN-GVC (wo 03 jan 2018 16:47:59 https://www.somda.nl/forum/14382/p636766/):- Hoeveel DDZ's kunnen er eigenlijk normaliter (geen extra defecte stellen) planmatig ingezet worden, er zijn natuurlijk ook mDDM's in bedradingsrevisie, al dan niet met bakken op de Dgr/Hrp. Tevens zijn er stellen in onderhoud in On en Ldd waardoor je nog steeds VIRM tegen komt in de 700/1800. I.a.w. op hoeveel dienstvaardige stellen rekenen ze eigenlijk bij materieelplanning.
Inclusief onderhoud en reserve zijn dat 17 zeswagenstellen - van de 20 - en 25 vierwagenstellen - van de 30. De overige drie zeswagenstellen zijn dan o.a. voor het project in Haarlem wph gepland, en van de vierwagenstellen missen inderdaad sowieso de 7502, 7513 en 7524; daar zit voorlopig geen schot in de zaak.
 

03-01-2018 18:31:24
michaben
michaben
Veel reserve zal dat niet zijn als van die getallen het onderhoud nog af moet. Op een dinsdag- en donderdagochtend worden er in de spits 15 zesjes (8 in de 500/600 en 7 in de 700/1800) en 24 viertjes (3 in de 500/600, 11 in de 700/1800, 6 in de 2000/8800, 2 in de 2800 en 2 in de 5600) ingepland in de reizigersdienstregeling. Volgens mij is het echter nog niet één dag gelukt om zowel in de ochtend- als avondspits het juiste aantal stellen in te zetten.  

03-01-2018 20:01:08
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct: morgenochtend staan er in theorie twee zesjes in Onnen voor onderhoud, en een zes op reserve. Er staan er nu drie binnen in OB Onnen. Verder slechts één viertje in onderhoud - 's avonds twee - in OB Leidschendam, waarbij er geen planmatige reserve op donderdagochtend is inderdaad.
DDZ is nu niet bepaald het best presterende materieel, dus het verwondert niet dat die planning niet gehaald wordt. Maar er is een keerzijde van de medaille: stel 7526 staat al sinds 27 november in Haarlem wph, stel 7620 eveneens reeds enkele weken.
 

03-01-2018 20:39:06
MetroRET
MetroRET
Is dat niet de 7646, of staan daar nu 2 stuks ?

Laatst bewerkt door MetroRET op 05-01-2018 01:17
 

03-01-2018 20:52:21
thom
thom
Quote
ToH (wo 03 jan 2018 20:32:34.210098 https://www.somda.nl/forum/14382/p636778/): De 7526 staat al een week zonder motorbak op Dgr.

Dan zal de motorbak dus in Haarlem binnen staan voor nieuwe bedrading, dan ook niet zo verbazend dat die bak al sinds eind November daar voor binnenstaat.
 

04-01-2018 23:19:27
j.jager
j.jager
Quote
ToH (wo 03 jan 2018 20:41:13.564115 https://www.somda.nl/forum/14382/p636781/): Nee, alleen die drie bakken.
Daar stonden een week of 3 geleden nog een setje van 5 rijtuigen.

Laatst bewerkt door j.jager op 04-01-2018 23:22
 

05-01-2018 01:18:16
MetroRET
MetroRET
Quote
MetroRET (wo 03 jan 2018 20:39:06 https://www.somda.nl/forum/14382/p636779/): Is dat niet de 7646, of staan daar nu 2 stuks ?


^
 

06-01-2018 12:11:47
bdk766
bdk766
Voor de twijfelaars: op Dgr staan 3 bakken van de 7526 en geen andere DDZ. Zojuist vanuit IC1541 gecheckt.


Groeten uit Floradorp
 

07-01-2018 01:05:45
Xander140
Xander140
Quote
bdk766 (za 06 jan 2018 12:11:47 https://www.somda.nl/forum/14382/p636986/): Voor de twijfelaars: op Dgr staan 3 bakken van de 7526 en geen andere DDZ. Zojuist vanuit IC1541 gecheckt.
Dat kan ik ook bevestigen! Ben er vanmiddag 2x langs gereisd.
 

07-01-2018 08:10:18
rob46
rob46
Quote
j.jager (do 04 jan 2018 23:19:27 https://www.somda.nl/forum/14382/p636888/):
Quote
ToH (wo 03 jan 2018 20:41:13.564115 https://www.somda.nl/forum/14382/p636781/): Nee, alleen die drie bakken.
Daar stonden een week of 3 geleden nog een setje van 5 rijtuigen.
Op 20-12 zijn de 5 rtgn 7646 van de Dgr naar Hlm gesleept waarna VR per kerende post met 3 rtgn 7526 weer naar de Dgr ging.

Laatst bewerkt door rob46 op 11-01-2018 12:57


57 jaar OV-fotografie.
 

11-01-2018 14:58:35
RBNrd
RBNrd
De 7513 is in Onnen binnengehaald voor reiniging en herstel.  

02-02-2018 00:00:00
ToH
ToH
Dikke vingers.. Dgr idd.