24-06-2014 16:51:23
sfj
Ik hoorde vandaag dat er nog 24 staan. Ik vraag me af of de resterende vier al die tijd in Hlmwph zijn blijven staan of elders wonen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

24-06-2014 19:18:16
KvdLee
KvdLee
Quote
M-BASS (di 24 jun 2014 16:42:57 https://www.somda.nl/forum/14382/p498833/): Dat ruimt wel lekker op in hrp nu het zo snel gaat met verlengen, staan er nog DDZ bakken daar?


Huidige stand op de ACT, zoals ik vanmiddag kon tellen.
Spoor links: Achterin de 1848, verder leeg.
Spoor midden: 16 DDZ tussenrijtuigen
Spoor rechts: 8 DDZ tussenrijtuigen voorin, en 10 ICR rijtuigen achterin.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

26-06-2014 10:58:45
phantom
phantom
Quote
broek53 (do 12 jun 2014 15:48:05 https://www.somda.nl/forum/14382/p497274/):
In juli worden trouwens proefrit(ten) georganiseerd met twee gekoppelde zeswagenstellen. Aannemelijk s dat als deze slagen, de combinatie VI + IV ook is toegelaten.

Even hierop inhaken
De combinatie DDZ 4+6 lijkt nu al toegelaten.
Gisteren morgen bij willemsdorp heb ik 2x zo'n combinatie met reizigers voorbij zien komen vanuit de ri Vl ri Gvc.
Beide setjes kwamen uit de zelfde richting en zaten in de 1900 omloop.
Helaas reed het geheel verkeerd voor de zon,dus een foto is er niet gemaakt


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

26-06-2014 11:21:11
mren
mren
Er is vandaag een oekaze uitgegaan dat DDZ-VI per direct nergens meer in sprinterdiensten in mag worden gezet.


26-06-2014 12:12:55
Hoera63
Hoera63
Nee, dat avontuurtje in de 4800 was toch iets te veel van het goede.

26-06-2014 12:48:28
M-BASS
M-BASS
Quote
KvdLee (di 24 jun 2014 19:18:16 https://www.somda.nl/forum/14382/p498854/):
Quote
M-BASS (di 24 jun 2014 16:42:57 https://www.somda.nl/forum/14382/p498833/): Dat ruimt wel lekker op in hrp nu het zo snel gaat met verlengen, staan er nog DDZ bakken daar?


Huidige stand op de ACT, zoals ik vanmiddag kon tellen.
Spoor links: Achterin de 1848, verder leeg.
Spoor midden: 16 DDZ tussenrijtuigen
Spoor rechts: 8 DDZ tussenrijtuigen voorin, en 10 ICR rijtuigen achterin.


Bedankt voor het checken!

Quote
phantom (do 26 jun 2014 10:58:45 https://www.somda.nl/forum/14382/p499065/):
Quote
broek53 (do 12 jun 2014 15:48:05 https://www.somda.nl/forum/14382/p497274/):
In juli worden trouwens proefrit(ten) georganiseerd met twee gekoppelde zeswagenstellen. Aannemelijk s dat als deze slagen, de combinatie VI + IV ook is toegelaten.

Even hierop inhaken
De combinatie DDZ 4+6 lijkt nu al toegelaten.
Gisteren morgen bij willemsdorp heb ik 2x zo'n combinatie met reizigers voorbij zien komen vanuit de ri Vl ri Gvc.
Beide setjes kwamen uit de zelfde richting en zaten in de 1900 omloop.



Ik heb eigenlijk al de hele week iedere dag minimaal een combinatie DDZ6+4 (ook in de 1900) gezien, dus qua toelating zal dat wel goed zitten. Heb vanmorgen ook alleen een DDZ6 zien rijden in de 1900.

26-06-2014 14:00:20
Pim530
Pim530
DDZ-VI in de 3600 lijkt mij wel wat aan de ruime kant, zou dan eerder inzetten op IRM-VI, zeker aangezien de 3600 een soort van InterRegio is.

26-06-2014 14:21:45
treinjoop
treinjoop
DDZ-VI (+ DDZ-IV) lijkt mij ideaal voor de 2600/12600. Comfort op de lange afstand en brede deuren voor de vele extra tussenstops.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

26-06-2014 14:26:44
Bert13
Bert13
Leuke fantasieën, maar met het huidige aantal stellen en de stoptreindiensten die gevuld moeten worden, lijkt het nooit realiteit te kunnen worden.

26-06-2014 14:42:31
treinjoop
treinjoop
Rekening houdend met blijvende inzet in de 1900 en in de toekomst in de 8800 zal het er voorlopig inderdaad niet van komen.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

26-06-2014 14:45:25
SchuurB
SchuurB
Hoe vlot is DDZ-6 eigenlijk? Zit dat spul nog een beetje snel op 100 km/h of is 't net zo traag als VIRM?

26-06-2014 14:54:50
mren
mren
Trager dan VIRM, vandaar het verbod.

26-06-2014 15:23:00
daniel81
daniel81
Wat houdt dat verbod praktisch in?
Een zorgvuldige sturing zodat DDZ-IV en DDZ-VI niet meer verwisseld worden? Of botweg dat als er op het beginpunt van de trein alleen een DDZ-VI beschikbaar is, de trein wordt opgeheven?

M.a.w. naar wie is het verbod uitgegaan? Naar de materieelplanning, de bijsturing of het rijdend personeel?

26-06-2014 15:32:45
mren
mren
Ik heb het gehoord via de bijsturing die gistermiddag is geïnformeerd, maar het lijkt me dat de planning ook betrokken is

Er werd verder geen reden vermeld, maar het lijkt inderdaad zo zwart/wit dat een sprinter maar wordt (of zou moeten worden) opgeheven als er enkel een DDZ-VI beschikbaar zou zijn.

26-06-2014 15:54:54
adeon
adeon
Quote
SchuurB (do 26 jun 2014 14:45:25 https://www.somda.nl/forum/14382/p499099/): Hoe vlot is DDZ-6 eigenlijk? Zit dat spul nog een beetje snel op 100 km/h of is 't net zo traag als VIRM?


Al heeft een beetje geregend kan je lachen, is het spul niet vooruit te branden.

26-06-2014 15:58:42
aarclay
aarclay
Verklaar je nader, Adeon?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-06-2014 15:58


Choo choo.....

26-06-2014 16:11:35
sfj
Je glijdt/slipt lijkt me. Net als in de herfst.
Een mBk heeft drie aangedreven draaistellen helemaal voor of achteraan de trein, waarbij een normaal treinstel doorgaans meerdere aangedreven bakken kent gelijkmatiger verspreid over de trein. Getrokken treinen zag je ook weinig in de stopdienst.
Minder grip op de baan bij het aanzetten en een grotere last dan een ddz4. Maar dit is wat ik er van maak hoor, hoe dicht het bij de werkelijkheid ligt?

Laatst bewerkt door sfj op 26-06-2014 16:33


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

26-06-2014 16:19:12
jordy94
jordy94
Quote
mren (do 26 jun 2014 14:54:50 https://www.somda.nl/forum/14382/p499102/): Trager dan VIRM, vandaar het verbod.

Theoretisch ja, maar probeer in de praktijk een VIRM snel op te trekken. Die dingen slippen direct door

Ik ben benieuwd of DDZ6 in de 2600 komt, perfect met alle vele stops. In de 3600 is het te veel van het goede denk ik, TD7 is zelfs in de spits ruim genoeg.

Laatst bewerkt door jordy94 op 26-06-2014 16:23

26-06-2014 16:24:00
RickBu
RickBu
Dan nodig ik je graag uit om de 3616 tussen Deventer en Zwolle een keer te proberen met TD7.

26-06-2014 16:24:33
mren
mren
Ik geloof niet dat dit het inzetspeculatietopic is, maar 7 bakken ICR is in de 3600 in de spits aan de krappe kant.

26-06-2014 16:32:09
jordy94
jordy94
Misschien niet helemaal de juiste opmerking omdat ik op die locaties niet kom tijdens de spits. Ik ga meestal vanaf Ht naar Tb, dat is druk, maar nooit zo druk dat je niet kunt zitten. Ik blijf er wel bij dat DDZ6 teveel van het goede is, maar daar zullen de meningen verdeeld over zijn.

Ontopic: Wel wat jammer dat de andere bakken tijdens het verlengen van DDZ niet worden schoongemaakt. Nu lijkt het een beetje op VIRM verlening.

Laatst bewerkt door jordy94 op 26-06-2014 16:35

26-06-2014 18:42:02
michaben
michaben
Een DDZ6 heeft zo'n 100 zitplaatsen meer dan een TD7, dus als druk betekend dat er zo'n 100 man moet staan dan is het zeker een goede oplossing. Alleen behoudt je dan het probleem van TD7 dat je waarschijnlijk met overcapaciteit in de daluren rijdt. Wat dat betreft lijkt het me logischer om DDZ in te zetten op lijnen waarbij je in de spits gekoppeld kan rijden en in het dal gesplitst. Treinseries waarbij slechts op 1 of 2 ritten in de spits die capaciteit nodig hebt kun je beter met ICM rijden lijkt mij.

De 2600 heeft als nadeel dat er hier tijdens de rit gecombineerd moet worden te Rsd of Rtd, wat niet echt fijn is met DDZ. Daarnaast zit je met de 12600 waardoor je dagelijks drie omlopen naar het hoge noorden ziet verdwijnen, gemixt DDZ en VIRM om deze reden is ook niet echt handig want vroeg of laat raken je omlopen in de war. Het zou wel gunstig zijn met oog op uitwisselingen als ook de 1900 DDZ blijft.

26-06-2014 19:32:58
jordy94
jordy94
Misschien wat ver gezocht.. Ze kunnen overwegen Zeeland weer te voorzien van een echte Intercity in plaats van een Intercity die op alle tussengelegen stations stopt. Rilland-Bath en Arnemuiden zijn te kleine station om 2 keer per uur te moeten stoppen - hoe fijn het ook voor de mensen daar is - het is bijna de moeite niet waard.

Hier komen de laatste tijd steeds meer en meer klachten over. Reizigers uit Vlissingen en Middelburg zijn nu een halfuur langer kwijt per dagreis om in Roosendaal te geraken.

26-06-2014 19:34:04
dvdhoven
dvdhoven
Quote
jordy94 (do 26 jun 2014 16:32:09 https://www.somda.nl/forum/14382/p499117/):
Ontopic: Wel wat jammer dat de andere bakken tijdens het verlengen van DDZ niet worden schoongemaakt. Nu lijkt het een beetje op VIRM verlening.
Dat probleem lost zich binnen de kortst mogelijke keren vanzelf op Dan zien de nieuwe bakken er net zo verramst uit als de oude.


Dick van den Hoven

26-06-2014 19:54:08
treinfan
treinfan
Quote
jordy94 (do 26 jun 2014 19:32:58 https://www.somda.nl/forum/14382/p499132/): Misschien wat ver gezocht.. Ze kunnen overwegen Zeeland weer te voorzien van een echte Intercity in plaats van een Intercity die op alle tussengelegen stations stopt. Rilland-Bath en Arnemuiden zijn te kleine station om 2 keer per uur te moeten stoppen - hoe fijn het ook voor de mensen daar is - het is bijna de moeite niet waard.
Hier komen de laatste tijd steeds meer en meer klachten over. Reizigers uit Vlissingen en Middelburg zijn nu een halfuur langer kwijt per dagreis om in Roosendaal te geraken.
7 minuten (dat was destijds het verschil in reistijd tussen de (1)2100) komt bij lange na niet in de buurt van een half uur. Daarnaast zijn uurdiensten op stations niet wenselijk (het is niet voor niets dat per december oa. de stoppers op Ddr-Bd en Ddr-Rsd ook gewoon halfuursdiensten worden) dus de huidige situatie met de 2600 is gewoon prima

26-06-2014 20:01:00
jordy94
jordy94
De 7 minuten kloppen niet. De dienstregeling is tijd bij tijd alleen maar ruimer geworden in Zeeland. Het komt - als ze op tijd rijden - vaak voor dat je 3/5 minuten stil staat op Bergen op Zoom of Goes..

Maar ik denk dat we hier maar niet teveel over door moeten gaan in dit topic

26-06-2014 20:28:49
MasterE
MasterE
Het verschil in reistijd is echt geen half uur zeker niet in het halve uur dat nu de 2600 rijdt ipv toen de 12100. in het andere half uur reed de 2100 vanuit Vs om .52 naar Rsd aankomst .44 dus 52 minuten.
Nu vertrekt de 2600 om .36 uit Vs en komt op .37 aan in Rsd dus 61 minuten.
Een verschil van 9 minuten dus.


Mcn Asd

26-06-2014 20:47:20
jordy94
jordy94
Ik dacht toch echt dat dit wel veel meer was.. Ik moest vaak richting Den Bosch en ik ben nu elke keer een halfuur langer aan het reizen dan in 2010.

Sorry voor de offtopic.

Laatst bewerkt door jordy94 op 26-06-2014 20:48

26-06-2014 22:42:47
BGM104
BGM104
Quote
mren (do 26 jun 2014 16:24:33 https://www.somda.nl/forum/14382/p499116/): Ik geloof niet dat dit het inzetspeculatietopic is, maar 7 bakken ICR is in de 3600 in de spits aan de krappe kant.

In wijzigingsblad september staan 2 diensten DDZ6 in de 3600 op de rol. Disclaimer: de planning van wijzigingsblad september is nog niet definitief.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-06-2014 05:57:01
M-BASS
M-BASS
Lijkt me ook een beete afhankelijk van hoeveel DDZ verlengd is, of ligt het ergens anders aan dat het nog niet definitief is?

27-06-2014 06:12:26
Bert13
Bert13
Nee hoor, dat is gewoon aan wijzigingsbladen eigen, meer dan twee maanden van tevoren zijn er ook wel wat kleine dingetjes die je later zou willen veranderen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

27-06-2014 06:56:21
broek53
broek53
In september zijn zeker alle zessen beschikbaar (en in de praktijk al eerder), maar er wordt vooral gepuzzeld op een zinvolle inzet. 14527/14558 is ook al weer boven de horizon verschenen.

27-06-2014 09:50:24
phantom
phantom
Al dan niet gecombineerd rijden met een zesje en een viertje gaat best tussen Vl en Gvc en wellicht ook wel op de diensten naar Roosendaal en Vlissingen.
Vooral de 1ste is zeker in de spits altijd behoorlijk vol.
Maar waarom is DDZ dan zo moeilijk te combineren,dat vraag ik me af.
Andere koppelingen,andere werkwijze bij het combineren ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

27-06-2014 09:54:43
sfj
Inderdaad een andere koppeling, BSI ( http://nl.wikipedia.org/wiki/BSI-koppeling ) ipv Scharfenberg ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkoppeling ). En er zitten buffers op naast de BSI die meegedrukt moeten worden waardoor het koppelen anders, met meer kracht moet gebeuren. Bij de Scharfenberg-treinstellen (Plan V, ICM, IRM, SLT en veel ander oud materieel) heb je die buffers doorgaans niet.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

27-06-2014 10:25:42
maigoda
maigoda
Het typische van het gebruik van de BSI-koppeling bij DDZ is inderdaad de aanwezigheid van buffers op het materieel. Terwijl dat voor het gebruik van de BIS-koppeling zelf feitelijk niet nodig is. De Sneltram van Utrecht heeft ze ook en rijdt ook zonder buffers. Al kan het natuurlijk ook te maken hebben met hoe de BSI-koppeling aan het materieel vast zit. Mogelijk dat de constructie niet geschikt is voor drukkrachten, die dan door de buffers worden opgevangen.
Groetjes,
Emiel

27-06-2014 10:30:55
sfj
Dat is iets wat ik me ook nog steeds afvraag en niet terugvind in historische openbare documentatie: waarom heeft het materieel buffers gekregen? Ik gok omdat het ontwerp van de bakken compleet identiek is aan DDM1, wat meer trek/duw ontworpen is dan als treinstel/stam en het wellicht te duur was en veel meer onderdeel van de constructie is dan de uitstekende delen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

27-06-2014 11:18:28
vrijgezel
vrijgezel
De BSI koppelingen kunnen alleen trekkrachten verdragen; voor de duwkrachten zijn de buffers noodzakelijk.
De SUN-Sneltram heeft een lagere snelheid en is minder zwaar, vermoedelijk kan de daar toegepaste BSI de duwkrachten nog wel verdragen.

27-06-2014 11:25:00
daniel81
daniel81
... en ook minder lang. Max 4 korte enkeldeksbakken, daar waar DDAR max 8 lange dubbeldeks bakken kende en bovendien 2 loks. Dus veel meer duwkracht dan bij SUN

Laatst bewerkt door daniel81 op 27-06-2014 11:25

27-06-2014 13:25:34
jordy94
jordy94
Quote
dvdhoven (do 26 jun 2014 19:34:04 https://www.somda.nl/forum/14382/p499134/):
Quote
jordy94 (do 26 jun 2014 16:32:09 https://www.somda.nl/forum/14382/p499117/):
Ontopic: Wel wat jammer dat de andere bakken tijdens het verlengen van DDZ niet worden schoongemaakt. Nu lijkt het een beetje op VIRM verlening.
Dat probleem lost zich binnen de kortst mogelijke keren vanzelf op Dan zien de nieuwe bakken er net zo verramst uit als de oude.

Op deze mooie video is het verschil goed te zien: https://www.youtube.com/watch?v=dfrrKIfdzTw&feature=youtu.be&t=12s

27-06-2014 13:42:01
kleine_man
kleine_man
Quote
sfj (vr 27 jun 2014 10:30:55 https://www.somda.nl/forum/14382/p499177/): Dat is iets wat ik me ook nog steeds afvraag en niet terugvind in historische openbare documentatie: waarom heeft het materieel buffers gekregen? Ik gok omdat het ontwerp van de bakken compleet identiek is aan DDM1, wat meer trek/duw ontworpen is dan als treinstel/stam en het wellicht te duur was en veel meer onderdeel van de constructie is dan de uitstekende delen.


Een bekend forumlid heeft in 1992 een mooi artikel geschreven over de introductie van de DD-AR. Hierin valt te lezen dat tijdens de ontwikkelfase al bedacht was om de 1700'en relatief eenvoudig om te bouwen is naar een solitaire loc. De 1700'en werden dus niet uitgerust met een Scharfenberg, maar met een BSI, die relatief makkelijk te verwijderen is/was. Dat houdt automatisch in dat de DD-AR dezelfde koppeling moest krijgen en daarbij dus ook de buffers.

Ik heb niet zo snel kunnen vinden of de buffers zijn blijven zitten omdat de BSI ophanging de krachten niet aankan of dat de buffers zijn blijven zitten voor het snelle ombouwen.


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

27-06-2014 13:58:41
sfj
Dat artikel is me inderdaad bekend, toevallig paar weken geleden nog uitgebreid gelezen. En in de 1 april grap van 1993 getrapt over 2x DDM1 Bvk met motoren


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

28-06-2014 20:10:56
jordy94
jordy94
Hoe komt het dat de DDZ's nu al zoveel schudden? DDAR was altijd heerlijk stabiel op het spoor.
Bij DDZ is dit niet meer het geval, ze beginnen steeds meer op VIRM's te lijken.

28-06-2014 22:44:48
Mat64Rens
Mat64Rens
Haha, dat vroeg ik me ook al af, veel meer glaswerk in de coupe's?

29-06-2014 11:23:44
phantom
phantom
Is er wat veranderd aan de draaistellen en bijbehorende "vering" ?
Als die geheel het zelfde is gebleven,dan kan het enkel wezen dat dat gebeurt door wellicht meer gewicht in de gehele trein of wellicht meer gewicht in de bovenverdieping van zo'n bak.
Als het het gewicht is,dan zou dat het schommelen kunnen verklaren.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

29-06-2014 11:31:13
edje
edje
Zat er niet een airco-unit in het dak gebouwd. Zware units, die niet meewerken aan de stabiliteit van een rijtuig.

29-06-2014 11:40:49
thom
thom
Die zullen vast wel aan een wat hoger zwaartepunt meewerken

Quote
kleine_man (vr 27 jun 2014 13:42:01
Ik heb niet zo snel kunnen vinden of de buffers zijn blijven zitten omdat de BSI ophanging de krachten niet aankan of dat de buffers zijn blijven zitten voor het snelle ombouwen.

Volgens mij is de truc dat er achter de BSI koppeling geen ruimte meer was voor een veerpakket die de duwende krachten van de trein op de locomotief opneemt.
Door de buffers te behouden omzeil je dat probleem.

Bij een Scharfenberger kun je als je achter de koppeling naar de trekboom kijkt mooi zien dat er nogwel wat ruimte nodig is zo'n verenpakket.

Laatst bewerkt door thom op 29-06-2014 11:43

02-07-2014 11:28:22
sfj
Inmiddels zijn de 7609 en 7620 ook opgeleverd. De 7620 doet vandaag rondjes in de 3400/15400 (waar de 15400 wel een sprinter is ...)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

09-07-2014 12:07:36
broek53
broek53
Afgelopen nacht is de 7645 met niet meer dan een defecte ruitenwisser overgebracht naar het RB Haarlem. Niet dat Ldd dat niet kan maken, maar het stel wordt gebruikt bij proefritten op 10 juli.
Vandaag komt de 7625 na onderhoud uit Ldd ook naar Haarlem. De 7625 + 7645 gaan op 10/7 gecombineerd proefritten richting Dordrecht en over de Schiphollijn.

09-07-2014 21:29:44
trdl85
trdl85
LM of in 2200/2600-serie ?

09-07-2014 21:46:20
broek53
broek53
LM, met allerlei meetappartuur en technici aan boord. Bovendien wil men een paar keer heen en weer op deeltrajecten.

11-07-2014 11:58:51
Pim530
Pim530
Dat schommelen is mij niet zo opgevallen, ik ervaar DDZ nog steeds als ons meest stabiele materieel.

11-07-2014 15:12:30
jordy94
jordy94
Ja, het ligt er maar net aan welke DDZ je hebt.. Blijf er wel bij dat ze aanzienlijk meer schommelen dan DD-AR.

ICR ervaar ik als meest stabiele materieel. Zeker Intercity Direct. Volgens mij zijn treinen met een loc altijd stabieler op het spoor.

11-07-2014 15:33:33
MasterE
MasterE
ICD komt mede door de HSL, deze ligt op beton ipv balast.

11-07-2014 16:36:10
279
279
Quote
broek53 (wo 09 jul 2014 12:07:36 https://www.somda.nl/forum/14382/p500624/): Afgelopen nacht is de 7645 met niet meer dan een defecte ruitenwisser overgebracht naar het RB Haarlem. Niet dat Ldd dat niet kan maken, maar het stel wordt gebruikt bij proefritten op 10 juli.
Vandaag komt de 7625 na onderhoud uit Ldd ook naar Haarlem. De 7625 + 7645 gaan op 10/7 gecombineerd proefritten richting Dordrecht en over de Schiphollijn.


proefritten vandaag (11/7) zijn niet doorgegaan omdat de stellen in Hlm
in de driehoek staan opgesloten vanwege het open gereden wissel...


11-07-2014 21:08:57
MasterE
MasterE
Volgens mij reed de 7645 in de 1900 vandaag.

12-07-2014 02:24:48
wilcot
wilcot
Ik heb alleen de 7649 gezien en stond bijna de gehele dag in Vl

Laatst bewerkt door admin op 14-07-2014 08:18, reden: Quote is niet meer nodig door verwijdering bericht

14-07-2014 08:18:56
admin
Moderator
admin
De reacties over het comfort rondom Rotterdam zijn naar een nieuwe discussie verplaatst: https://www.somda.nl/forum/15097/Comfort+rondom+Rotterdam/


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

14-07-2014 10:27:05
luuk1997
luuk1997
Vandaag in dienst gesteld, de 7612.

14-07-2014 11:12:37
iraj-smile
iraj-smile
Check van de 7612 te Hlm.

14-07-2014 11:36:11
sfj
Stond sinds vrijdag op de sporen naast sp1. Nu?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

14-07-2014 14:16:07
Bert13
Bert13
Nog steeds in het verlengde van spoor 1, op een spoortje wat te kort is voor de 7612.

14-07-2014 14:31:44
sfj
Correct me if i'm wrong maar dat is toch een NedTrain spoortje? Zou dan betekenen dat 'ie nog niet in dienst is.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

14-07-2014 22:33:25
broek53
broek53
You're wrong, de 7612 is vandaag afgeleverd en in dienst gesteld.

@correctie: de 7612 ia al op 11-07 afgeleverd.
In Hlm zijn nu de 7535 (sinds 9-7) en de 7516 (sinds 13-7)

Laatst bewerkt door broek53 op 15-07-2014 20:05

15-07-2014 21:21:07
sfj
Vanmiddag stond de 7635 op het erf en de 7612 nog steeds spoor(12/13/14 oid?)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

15-07-2014 21:41:39
Frontier
Frontier
De 7635 staat er inmiddels al minstens twee dagen. Verder twee weken geleden de 7615 gespot op het erf, echter was het op dat moment nog steeds een DDZ-IV, daarna niet meer gezien...

Laatst bewerkt door Frontier op 15-07-2014 21:41


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

15-07-2014 21:49:06
sjaak72
sjaak72
De 7515 is volgens de spots afgelopen zondag 13 juli gezien te Ehv.

15-07-2014 22:29:56
sfj
De 7515 staat overigens niet op de lijst met te verlengen stellen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

15-07-2014 22:31:44
damart
damart
Quote
Frontier (di 15 jul 2014 21:41:39 https://www.somda.nl/forum/14382/p501511/): De 7635 staat er inmiddels al minstens twee dagen. Verder twee weken geleden de 7615 gespot op het erf, echter was het op dat moment nog steeds een DDZ-IV, daarna niet meer gezien...


Afgelopen donderdag reed ik langs de werkplaats en als ik het nummer in het voorbijgaan goed zag, stond de 7615 daar toen als DDZ VI op het terrein.

15-07-2014 23:55:35
AlbertP
AlbertP
Misschien was het de 7516 ipv 7615. Van de 7516 is gemeld dat deze die zondag naar Hlm is gegaan een paar berichten omhoog.

16-07-2014 14:02:27
broek53
broek53
7635 wordt vandaag afgeleverd. Er is van opmerkingen blijkbaar geleerd, want hij moet eerst naar de Binckhort voor een intensieve wasbeurt (oxaalwassen)alvorens hij de dienst in mag.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-07-2014 14:24

16-07-2014 18:24:35
john2
john2
Heb via google nagekeken wat oxaalwassen inhoud, kwam niks uit. Wel wat oxaal is. Dat oxaal een zuur is. Dan neem ik aan dat dit zuur voor het treinmateriaal grondig te reinigen zoals Broek53 het weer geeft. Dan zal ook wel met verf beklad materiaal gereinigd worden. Maar ik ben nog niet wijs geworden wat voor substantie dit oxaalzuur precies is, of men hier met beschermde kleding mee moet werken. En gezicht bedekking.

Laatst bewerkt door john2 op 16-07-2014 18:50, reden: typfout herstelt

16-07-2014 18:29:56
Bert13
Bert13
Oxaalzuur is inderdaad zo zuur dat het vuil eraf wordt gebeten. Het oude Mat '64 ziet er qua kleur weer bijna zoals aflevering in het geel uit, dus het doet heel goed zijn werk. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxaalzuur is meer informatie te lezen, daaruit kan worden afgeleid dat mensen deze behandeling waarschijnlijk niet zonder bescherming uitvoeren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

16-07-2014 18:59:53
broek53
broek53
Oxaalwassen doen een paar machines in het land. Daarmee kan koper- en ijzeraanslag redelijk verwijderd worden. Graffiti niet, overigens - dat zou ook wel een grote knoeiboel worden in de borstels. Maar het reinigt dus een stuk dieper dan een wasbeurt met alleen zeep.

16-07-2014 19:21:27
MasterE
MasterE
Is wassen met oxaal inmiddels niet verboden ivm het milieu?


Mcn Asd

16-07-2014 19:27:37
marciekemp
marciekemp
Op bepaalde plekken in het land zijn de wasinstallaties aangepast dat het dus wel mag, tenminste dat heb ik al is begrepen

16-07-2014 19:36:10
nohab
nohab
Die wasmachines zijn ongetwijfeld uitgevoerd met vloeistofdichte vloer, net als benzinestations.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

16-07-2014 20:36:33
salieri
salieri
Hoe kan het eigenlijk dat de DDZ zo vuil eruit zien? Op ander materieel valt het, voor zover ik weet, het aardig mee qua vuil op de buitenkant.

16-07-2014 20:49:32
Frontier
Frontier
Voor zover ik weet is dat een combinatie van een bepaald type stroomafnemers en de relatief korte afstand tussen de trein en de bovenleiding, dat laatste vooral bij de mBk. Daarom zijn doorgaans ook de mBk en het rijtuig daarachter het vuilst en valt de rest wel mee.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

17-07-2014 15:19:18
maigoda
maigoda
Dat laatste speelt zeker een rol, maar is niet de enige reden. Toen ik gisteren te Ut voor een rood sein stond met de binnenkomende 5500, vertrok er van spoor 1 een combi van twee maal DDZ. De voorste was over het gehele buitenzijde een stuk doffer dan de achterste die zowat nieuw leek. Ik heb eerder het idee dat men bij het schilderwerk (of is het stickerwerk? geen idee eigenlijk) precies dat materiaal heeft gebruikt waar vuil zich redelijk makkelijk op hecht.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 17-07-2014 15:19

18-07-2014 00:04:18
thom
thom
Volgens mij is men inmiddels weer terug bij spuiten ipv het aanbrengen van folie.

Wat ook zeker een belangrijke rol speelt zijn evt de regengoten en vorm van het dak.

Mat'64 heeft sowieso al een in de lengte geribbeld dak en dat zorgt er ook voor dat het vuil en slijpsel niet direct van het dak naar beneden regent.v
DDZ heeft een veel spitsvormiger dak in vergelijking met bv mat'64 of ICM, dus vuil is sneller in het zicht op het schuine gedeelte, en tel daarbij op dat de wasborstels slecht bij dat schuine deel komen.

En is mDDM ook niet voorzien van dubbele schuiten op de stroomafnemer, dan is er ook 2x zoveel slijpsel natuurlijk.

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2014 00:08

18-07-2014 09:05:28
Dead_Devil
Dead_Devil
Is het niet spuiten + blanke Folie als anti graffiti laag zodat de graffiti er makkelijk afgehaald kan worden?

On-topic: Er zit een DDZ VI in de 4400/9600 had ergens gelezen dat dit verboden of niet toegestaan was? Trein kwam in Oss met +9 binnen maar er werd niks gemeld op reisplanner, ovtijden of omroep. Is dit misschien de reden van het verbod?

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-07-2014 10:03, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

18-07-2014 09:59:33
marciekemp
marciekemp
Die rijd er al een paar dagen in, zal wel te maken hebben met de vierdaagse in Nijmegen, en heb er afgelopen dagen geen problemen mee gezien met vertragingen.

18-07-2014 10:24:14
Bert13
Bert13
Daar lijken ze weer van afgestapt. In plaats van dat die dingen nu eens richting 1900 gaan, bleven ze gisteren ook in de 5400 (de hele dag kleine plusjes...) en zijn ze ook vandaag weer in de 4800 en 5400 te zien.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

24-07-2014 08:25:01
broek53
broek53
Gewetensvraag: heeft iemand wel eens een omroepbericht in een DDZ ook werkelijk kunnen verstaan als hij of zij niet toevallig recht onder een speaker zit? Ik niet namelijk.

24-07-2014 08:55:13
vrijgezel
vrijgezel
Ik denk dat het ook afhankelijks is waarvandaan er wordt omgeroepen; vanuit de (bediende) cabine is matig tot slecht [ook toen het nog niet gereviseerd was); vanuit de HC ruimte en vanaf een balkon is het al beter.

Overigens is dit niet voorbehouden aan DDZ; in IRM is het ook slecht verstaanbaar, zelfs als je dichtbij een speaker zit!

24-07-2014 09:01:31
sfj
Ik ga eigenlijk altijd een eindje van de speakers weg zitten omdat het anders zo in m'n oren tettert ... Ja dus, meestal goed te verstaan.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

24-07-2014 09:22:27
jordy94
jordy94
Die enkele keren dat ik een DDZ heb, hoor ik de omroep zeer zacht. Ik begrijp niet waarom dit niet goed is getest.

Laatst bewerkt door jordy94 op 24-07-2014 09:22

24-07-2014 13:37:00
thom
thom
De omroep is niet per definitie slecht, maar volgens mij kan dat ook een kwestie zijn van de apparatuur correct gebruiken...

24-07-2014 14:14:48
M-BASS
M-BASS
Meestal is het te zacht om te verstaan, maar waar dat aan ligt weet ik niet.

24-07-2014 16:20:04
broek53
broek53
Ik vroeg ook niet om een oorzaak, maar meer om te testen of ik nu aan een hoortoestel toe ben (en dan alleen in de DDZ) of niet

24-07-2014 16:42:08
rh_ii
rh_ii
Neuh, volgens mij verschilt het per stel/omroeppunt. Ik hoor mijzelf regelmatig door de trein galmen terwijl ik in mijn HC-hok of cabine met deur dicht aan het omroepen ben Soms ook helemaal niet, dan heb ik ook geen idee of het bericht is overgekomen. Als ik dan een reiziger vraag of hij de omroep heeft gehoord kijkt diegene vaak verbaasd op, haalt de dopjes uit z'n oren en begint in z'n zakken/tassen te graven naar een vervoerbewijs... Is overigens bij VIRM precies hetzelfde verhaal... SLT lijkt tegenwoordig beter te gaan vanuit de cabines, maar de spreekpunten bij de noodintercom (op de balkons) zijn niet altijd te gebruiken ivm rondzingen.

Bas

24-07-2014 17:45:31
Arjan73
Arjan73
Een DDZ tref ik gelukkig niet zo vaak aan, maar in die enkele keer dat er geen ontkomen aan was heb ik mij wel verbaasd over de speakers op oorhoogte en het enorm hoge volume bij het omroepen. Mogelijkerwijs heeft men de klachten als relevant beoordeeld en het volume nu aangepast.

24-07-2014 18:07:27
mren
mren
Hoewel het handiger is om deze discussie eens tussen Utrecht en Zwolle (en terug) te houden; toch mijn duit in het zakje: ik heb altijd het idee dat ik de omroep vanuit de balkons hoor en niet vanuit de reizigersafdeling.

24-07-2014 18:26:25
maigoda
maigoda
Quote
thom (do 24 jul 2014 13:37:00 https://www.somda.nl/forum/14382/p502486/): De omroep is niet per definitie slecht, maar volgens mij kan dat ook een kwestie zijn van de apparatuur correct gebruiken...

Ik denk dat dit de belangrijkste factor is. Ik heb in een VIRM, passagierende van Asd naar Ut, meegemaakt dat de Hc (vrouw) een omroep verzorgde te Asd waarbij m'n oren ernstige behoefte hadden aan watjes. Maar toen de Mcn (man) station Amstel omriep, kon ik er geen zak van horen (nee, ik had geen watjes in).

Wat bij de kwaliteit van de omroep mede meespeelt is dus de hardheid van de stem, maar ook de afstand tussen mond en omroep-microfoon. Zijn deze respectievelijk zacht en ver, dan hoor je dus weinig. Uiteraard geldt voor al het materieel, niet alleen VIRM.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 24-07-2014 18:32

24-07-2014 18:39:39
sfj
Vandaag is de 7650 gesignaleerd, mogelijk was deze er al eerder.
Totaal zijn er volgens mij dan nu 11 (?)
7608
7609
7612
7616
7620
7625
7635
7645
7646
7649
7650
En komen er nog aan:
7614
7617
7618
7623
7631
7632
7637
7639
7647


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

24-07-2014 21:17:38
sjaak72
sjaak72
De ingevoerde spots exclusief DDZ 7650 komen overeen met jouw opgave.

25-07-2014 16:51:47
Leo
Leo
Bij Hlmwph is zojuist de 7518 verlengd met 2 rijtuigen, er is nog geen tijd geweest voor vernummering naar 7618. Er zijn nog 2 verlengingssetjes voorradig aan de Amsterdamsevaart.

Laatst bewerkt door Leo op 26-07-2014 00:19, reden: beter gekeken op terugweg

26-07-2014 13:00:10
phantom
phantom
Blijkbaar mag men nu ook rijden met 2x DDZ 6 gekoppeld,zo'n combinatie passeerde me hoogst onverwacht te Ddzd rond 11:50,heb het zelfs op foto weten te zetten
Is dit een proef ?
Had namelijk geen kans om te zien of er reizigers inzaten
(in het OD topic van vandaag de nummers en rijrichting vermeld)

Laatst bewerkt door phantom op 26-07-2014 13:02


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

26-07-2014 13:16:59
aarclay
aarclay
Volgens het OD was er geen sprake van een proefrit.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-07-2014 13:18


Choo choo.....

26-07-2014 13:18:33
jordy94
jordy94
Dat was de 1936