13-04-2014 14:55:15
sfj
Gisteren in het od in dienst gesteld en gespot op de Bkd, vandaag in de 5643v getroffen, 7539. De nummers en bakplaatjes, dan is de viertjesserie nu compleet:
mBk (94 84 42 6) 8039-3 1168.039 ex 390 7739
ABv 2055-5 1165.040 ex 380 7573
Bv1 3072-9 1166.009 ex 280 7261
ABvk 4051-2 1167.018 ex 270 7051


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

14-04-2014 15:31:39
110573
110573
Toch wel een meilpaaltje. De 7739 was vanaf 13 maart 2006 al niet meer actief.

15-04-2014 08:24:07
dh3201
dh3201
Quote
sfj (zo 13 apr 2014 14:55:15 https://www.somda.nl/forum/14382/p491503/): ABv 2055-5 1165.040 ex 380 7573
Bv1 3072-9 1166.009 ex 280 7261


Wat zou de achterliggende reden te zijn van de afwijkende volgnummers tussen de DDAR-nummers en de DDZ-nummers?


Shqiperise-lopers?

16-04-2014 06:25:31
broek53
broek53
Brekend nieuws: vanaf eind mei worden de zeswagenstellen samengesteld; aflevering in juni, juli en augustus.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-06-2014 19:06


16-04-2014 07:56:18
phantom
phantom
Mogen we er hiermee dan vanuit gaan dat de problemen zijn opgelost en het 6 wagenstel concept nu een permanente vegunnig/goedkeuring krijgt ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

16-04-2014 08:16:04
broek53
broek53
Ik denk niet dat NS / NT 20 stellen samenstelt om ze vervolgens in de Houtrak te kunnen stallen, neen.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-04-2014 09:18

16-04-2014 09:00:46
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (wo 16 apr 2014 06:25:31 https://www.somda.nl/forum/14382/p491761/): Brekend nieuws: vanaf midden mei worden de zeswagenstellen samengesteld; aflevering in juni, juli en augustus.


Het houdt dus meer in dan het inrangeren van een paar rijtuigen, gezien de duur van de operatie.

16-04-2014 10:55:29
daniel81
daniel81
Zit er eigenlijk ook nog een instructie aan vast of mag iemand die op DDZ-IV mag rijden ook automatisch een DDZ-VI besturen?

16-04-2014 10:57:00
broek53
broek53
Dat laatste. Anders zou men in de proefpriode van de 7625 tegen gigantische logistieke problemen zijn aangelopen.

16-04-2014 11:00:17
daniel81
daniel81
Dan is dat dus in elk geval niet de reden dat men de tijd neemt voor het verlengen van de viertjes

16-04-2014 11:04:34
broek53
broek53
Nee. Je moet niet vergeten dat het geen getrokken treinen of zelfs treinstammen meer zijn waar je even wat rijtuigen tussenfietst, maar een treinstel dat verlengd moet worden. Het meeste werk zal wel gaan zitten in het inregelen van diverse apparatuur en het testen. Drie maanden is voor 18 stellen een kleine week per stuk.

16-04-2014 23:57:23
timtrein
timtrein
En dat het midden in de zomervakantie is zal het proces vast ook niet versnellen. Nog afgezien van dat op dit moment alle bakken ook nog niet klaar zijn natuurlijk, al gaat het wel hard. Wel mooi nieuws voor de reizigers, toch weer 40 bakken dubbeldeksmat extra.

17-04-2014 07:26:14
M-BASS
M-BASS
Da's mooi, scheelt aardig wat capaciteit. Ik zie regelmatig in de 1900 2x DDZ4 gekoppeld rijden, dat gaat dan vast 1x DDZ6 worden (is wel iets minder capaciteit) zodat ze weer wat materieel elders in kunnen zetten en zo de vee-praktijken op kunnen lossen.

17-04-2014 07:49:22
broek53
broek53
Het is een hardnekkig misverstand dat de vee-praktijken voortkomen uit een gebrek aan materieel. Het is het gevolg van krappe planning en van slechte bijsturing op die planning, maar nou net niet van een tekort aan materieel.

17-04-2014 09:49:13
Hoera63
Hoera63
Is het voor de DDZ-6 stellen ook toegestaan gekoppeld te rijden voor combinaties van 10 of zelfs 12 bakken vergelijkbaar met VIRM?

17-04-2014 11:26:23
lol
lol
Quote
broek53 (do 17 apr 2014 07:49:22 https://www.somda.nl/forum/14382/p491868/): Het is een hardnekkig misverstand dat de vee-praktijken voortkomen uit een gebrek aan materieel. Het is het gevolg van krappe planning en van slechte bijsturing op die planning, maar nou net niet van een tekort aan materieel.


Met krappe planning bedoel je treinen zo klein mogelijk plannen of begrijp ik het verkeerd?


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

17-04-2014 11:34:18
broek53
broek53
Dat begrijp je goed.
Waarbij dat dan uiteraard voornamelijk opgaat voor de spitsuren, want die bepalen hoeveel materieel je in totaal nodig hebt.

17-04-2014 19:57:07
michaben
michaben
Quote
timtrein (wo 16 apr 2014 23:57:23 https://www.somda.nl/forum/14382/p491851/): Wel mooi nieuws voor de reizigers, toch weer 40 bakken dubbeldeksmat extra.

Wel meer dan 40 bakken lijkt mij, want het is namelijk niet zo dat alle toekomstige zesjes nu als viertjes worden ingezet, een flink deel staat gewoon stil. In het wijzigingsblad van april tel ik maar 28 omlopen die daadwerkelijk ingezet worden. Ik mag hopen dat er uiteindelijk toch minstens 40 omlopen DDZ komen, dan zou je (afhankelijk van de viertjes/zesjes verdeling en het exacte aantal omlopen) zo rond de 80 extra dubbeldeksbakken uitkomen in vergelijking met de inzet van april.

Laatst bewerkt door michaben op 17-04-2014 20:02

18-04-2014 09:12:35
treinjoop
treinjoop
Waar staat dit materieel dan stil (als ik vragen mag)? Alle stellen zijn al een keer (met 4 bakken) in de rijdende dienst te zien geweest. Ook de 7645 met 4 bakken als 7545 en de 7625 met 6 bakken.

18-04-2014 09:15:46
M-BASS
M-BASS
Ik denk dat michaben alleen naar de geplande omlopen kijkt en even vergeten is dat met bijsturing er toch meer DDZ rondrijdt dan alleen die 28 omlopen.

18-04-2014 17:39:18
michaben
michaben
Het gaat inderdaad om geplande omlopen, en het hoeft dus ook niet zo te zijn dat dezelfde stellen stilstaan, maar dat men gewoon een hoger aantal DDZ als reserve aanhoudt. Het kan zijn dat de bijsturing deze inzet, maar ik heb niet het idee dat men actief treinen verlengd, er worden dus niet effectief meer bakken ingezet. En zoveel extra DDZ rijdt er volgens mij ook niet, zo snel tel ik er 6 vandaag, met de 28 geplande erbij zit je dan op 34, nog altijd een vrij laag percentage van het totale aantal stellen.

18-04-2014 21:22:16
timtrein
timtrein
Alle DDZ rijden gewoon rond hoor, ga daar maar vanuit. NS zit niet zo ruim in het materieel, of beter gezegd: er is vrij weinig stoptreinmat en daarnaast is er ook regelmatig teveel materieel defect (VIRM, anyone?)

18-04-2014 22:10:21
michaben
michaben
Kijkend naar de planmatige omlopen lijkt het erop dat gemiddeld zo'n 85% van het materieel ingezet wordt in de spits, en 15% voor reserve/onderhoud is. Dat zou bij DDZ op 42 omlopen in de spits uitkomen (na verlenging 25 viertjes en 17 zesjes). Op dat aantal kom je volgens nog niet uit, ook met bijsturing (laatste week lijken er vrij standaard drie in de 5000/5100, twee in de 3400 en eentje in de 4000/4700/7400 te rijden, totaal zes stuks, en een of twee verdwaald in diverse series).

21-04-2014 21:51:17
broek53
broek53
Quote
phantom (wo 16 apr 2014 07:56:18 https://www.somda.nl/forum/14382/p491767/): Mogen we er hiermee dan vanuit gaan dat de problemen zijn opgelost en het 6 wagenstel concept nu een permanente vergunnig/goedkeuring krijgt ?
Mijn eerdere bericht over de verlenging van 18 DDZ4 tot DDZ6 in de zomer behoeft toch enige nuance. De toelating van de DDZ6 is nog steeds niet rond, maar bij NedTrain leeft de sterke verwachting dat deze eind mei afkomt. Daarom is de verleng-actie bij het RB Hlm in de planning gezet.
Maar het kan dus nog altijd weer misgaan.

29-04-2014 20:54:18
KvdLee
KvdLee
Vandaag bracht VolkerRail 203-3 vier gereviseerde DDZ tussenrijtuigen over van Haarlem naar de ACT te Hrp. Ook werden vijf opgelapte DDAR kopbakken meegenomen. Plaatje te Sptn: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14086715763/in/photostream/

De DDZ rijtuigen:
94 84 4269058-2
94 84 4262072-0
94 84 4269093-9
94 84 4262069-6

En de DDAR Bvk's:
270 7043
270 7017
270 7010
270 7016

Laatst bewerkt door KvdLee op 30-04-2014 15:33, reden: Foto


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

01-05-2014 11:08:12
sfj
Quote
dh3201 (ma 07 apr 2014 21:40:34 https://www.somda.nl/forum/14382/p490923/): En toch rijden er best wel wat DDZ rijtuigen met onjuiste nummers rond...

94 84 42-64 030-6: bestickerd met 94 84 42-63 003-5 (zit in 7536)
94 84 42-63 004-2: bestickerd met 94 84 42-63 003-2 (zit in 7502)
94 84 42-63 007-5: aan één zijde bestickerd met 94 84 42-63 007-6 (zit in 7501)
94 84 42-63 010-9: bestickerd met 94 84 42-63 020-8 (zit in 7541)
94 84 42-63 030-7: bestickerd met 94 84 42-63 029-9 (zit in 7532)
94 84 42-63 039-8: bestickerd met 94 84 42-62 039-8 (zit in 7512)
94 84 42-62 048-0: bestickerd met 94 84 42-63 048-0 (zit in 7512)
94 84 42-62 063-7: bestickerd met 94 84 42-62 031-6 (zit in 7537)
En dit zijn alleen de rijtuigen die ik zelf met de foute nummers heb gespot.
(Ik heb nog lang niet alle DDZ rijtuigen gespot).

De 7501 inmiddels gechecked, inderdaad verschillende controlecijfers aan beide zijden, waarbij 3007-5 correct is.
De 7541 heeft correcte nummers, ik heb niet gemerkt dat die ooit omgestickerd is.

Check van 4030-6, 3004-2, 3030-7, 3039-8, 2048-0 en 2063-9 (moet 9 zijn niet 7).
De 2048-0 en 3039-8 zijn afgeleverd als 4048-0 en 4039-8, en gecorrigeerd in nov/dec 2013 maar kloppen nog steeds niet..

Verder heb ik dan nog:
7506: 4005-8 die is gestickerd als 4050-8
7511: 4059-5 gestickerd als 4029-8 en 2021-7 gestickerd als 2077-9
7514: 3038-0 gestickerd als 4038-0
7519: 2057-1 gestickerd als 2008-4
7523: 4060-3 gestickerd als 4048-8
7533: 4056-1 gestickerd als 2037-3 en 2037-3 gestickerd als 2038-1
7539: 3061-2 gestickerd als 3072-9 en 2073-8 gestickerd als 2055-5
7546: 4049-6 gestickerd als 4046-2
7549: 4012-4 gestickerd als 4061-1


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

01-05-2014 20:00:30
sjaak72
sjaak72
e.e.a. komt volgens mij nog steeds overeen met het materieeloverzicht. DDZ stammen 7539 en de verlengde 7645 kunnen hierin ook aangepast worden en dan is het materieeloverzicht op Somda weer compleet.

09-05-2014 16:03:32
aarclay
aarclay
Voor de liefhebber heeft NedTrain een filmpje uitgebracht met 'The making of DDZ'

https://www.youtube.com/watch?v=zyi4vUct5fI


Choo choo.....

09-05-2014 17:37:03
broek53
broek53
Als het goed is, is het project gisteren feestelijk afgesloten vwb het renoveren en verbouwen zelf - er moeten uiteraard nog 36 rijtuigen in zeswagenstammen geplaatst worden.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-05-2014 07:03:48
sfj
Aha dan klopte het in Op de Rails toch, datum in de toekomst gespot

Ik heb de nummertjes overigens eens op een rijtje gezet van het DD-AR Next Gen (zoals in datzelfde nummer van Op de Rails), en ik kom op de volgende Bvk's nu in revisie/beweging,dit zijn er 18: 270 7010, 7014, 7016, 7017, 7034, 7035, 7036, 7037, 7038, 7039, 7042, 7043, 7044, 7073, 7075, 7076, 7077, 7078.

Dan hebben we nog de 7040,7041 en 7072 met schade 7061 gestript, 7079 gesloopt. Als kanshebbers voor nummer 19 (en wellicht 20 als reserve): 7011, 7013, 7015, 7018, 7019 en 7074. Ben benieuwd naar het laatste nummertje (of 2).

Laatst bewerkt door sfj op 10-05-2014 07:05


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

10-05-2014 09:52:50
110573
110573
Aanvulling: de 7040 is ook gesloopt en wel op 22 maart 2011, als allereerste rijtuig uit de DDM-familie.

10-05-2014 09:53:56
broek53
broek53
@ sfj: Behalve de eerste zin hoort dit bericht eigenlijk in dat andere DDAR-topic over het Tweede Leven thuis. Het 19e rijtuig is de 7074, overigens.

10-05-2014 22:20:28
thom
thom
Misschien een idee om DDAR eens uit de topic naam te halen hier?

10-05-2014 22:42:31
Daan!
Daan!
Lijkt mij een goed idee. Dan kan het andere topic gewoon ontwikkelingen DD-AR gaan heten.

10-05-2014 22:45:02
treinfan
treinfan
Met de hoeveelheid DD-AR-verslaglegging in dit topic lijkt het me geheel niet nuttig om de naam van het topic te wijzigen. Daarnaast is DD-AR nog steeds niet uitgerangeerd.

Laatst bewerkt door treinfan op 10-05-2014 22:45

10-05-2014 23:03:09
thom
thom
Nee, maar over het tweede leven van de resterende DDAR'en waren we al in een nieuwe draad verder gegaan, te weten; https://www.somda.nl/forum/14667/Tweede+leven+DD-AR/ Als we het hier dan op DDZ houden blijft het een beetje overzichtelijk.

Laatst bewerkt door thom op 10-05-2014 23:03

10-05-2014 23:10:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het beheer gaat er even over nadenken, want oorspronkelijk heette dit topic "ontwikkelingen DD-AR". Het is dus al een mix. Eventueel DDZ maar zijn eigen topic geven kan eventueel ook (maar dat vereist wat splitswerk). Zoals gezegd, gaan we even over nadenken.

14-05-2014 11:47:32
KvdLee
KvdLee
Vanmorgen bracht VR 203-5 vier DDZ tussenrijtuigen over van Hlmwph naar Hrp als trein 51920 Hlm-Asd / 51921 Asd-Hrp. Ook werden vijf opgelapte DDAR Bvk's meegenomen. Plaatje Hlm: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14183404425/

94 84 4262043-1
94 84 4269052-5
94 84 4262062-1
94 84 4269047-5

270 7078
270 7044
270 7042
270 7037
270 7035

Laatst bewerkt door KvdLee op 14-05-2014 11:48


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

15-05-2014 10:53:03
sfj
En na een hele middag rangeren vertrok de 203-5 aan het begin van de avond vanaf ACT naar de Zaanstraat met zes DD-AR rijtuigen, vermoedelijk de 7339 en 7317.

Bakken waren:
VR 203-5
270 7039 1167.006
280 7284 1166.032
280 7296 1166.044
280 7289 1166.037
280 7279 1166.027
270 7017 1164.017


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

16-05-2014 09:58:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Het zijn inderdaad de 7317 en de 7339 staan allebei binnen in de zaanstraat. :
https://flickr.com/photos/23128087@N04/14009977317/

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 16-05-2014 10:00


MCN ASD

22-05-2014 21:12:11
KvdLee
KvdLee
Vandaag reed VolkerRail twee conditieritten Hrp-Amf met in totaal 16 DDZ tussenrijtuigen. Bij tweede rit werd VR203-1 meegenomen in opzending. Plaatje in te Hrp: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14246339455/

Laatst bewerkt door KvdLee op 22-05-2014 21:12


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

25-05-2014 20:57:22
broek53
broek53
Quote
sfj (do 15 mei 2014 10:53:03 https://www.somda.nl/forum/14382/p494265/): En na een hele middag rangeren vertrok de 203-5 aan het begin van de avond vanaf ACT naar de Zaanstraat met zes DD-AR rijtuigen, vermoedelijk de 7339 en 7317.

Bakken waren:
VR 203-5
270 7039 1167.006
280 7284 1166.032
280 7296 1166.044
280 7289 1166.037
280 7279 1166.027
270 7017 1164.017

We wennen er maar slecht aan dat er een apart topic is voor de herlevende DDAR-stammen.

25-05-2014 20:59:33
thom
thom
Het bestuur is er ook nog druk over in overleg

11-06-2014 23:09:24
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (ma 21 apr 2014 21:51:17 https://www.somda.nl/forum/14382/p492188/):
Quote
phantom (wo 16 apr 2014 07:56:18 https://www.somda.nl/forum/14382/p491767/): Mogen we er hiermee dan vanuit gaan dat de problemen zijn opgelost en het 6 wagenstel concept nu een permanente vergunnig/goedkeuring krijgt ?
Mijn eerdere bericht over de verlenging van 18 DDZ4 tot DDZ6 in de zomer behoeft toch enige nuance. De toelating van de DDZ6 is nog steeds niet rond, maar bij NedTrain leeft de sterke verwachting dat deze eind mei afkomt. Daarom is de verleng-actie bij het RB Hlm in de planning gezet.
Maar het kan dus nog altijd weer misgaan.
Is de typetoelating nu al rond of niet? Er is twee weken terug in het weekend wel gesleept met rijtuigen, maar ik weet niet of deze weer terug zijn naar de Houtrakpolder of naar Haarlem om viertjes te verlengen.

12-06-2014 11:27:01
M-BASS
M-BASS
Ik geloof dat ik ergens voorbij heb zien komen van wel.

12-06-2014 15:48:05
broek53
broek53
De typetoelating is rond. De 7546 is als eerste van de seriematige verlenging aan de beurt en wordt over een week als 7646 op de baan verwacht. Daarna gaat het hard: ongeveer om de drie werkdagen een stel.
In juli worden trouwens proefrit(ten) georganiseerd met twee gekoppelde zeswagenstellen. Aannemelijk s dat als deze slagen, de combinatie VI + IV ook is toegelaten.

12-06-2014 16:02:25
Ovindel
Ovindel
Zou wel een mooie capaciteitsvergroting zijn als dat mogelijk is. Dan is DDZ en VIRM ook redelijk flexibel door elkaar in te zetten, toch?

Na die spontane ontkoppeling van laatst had men het over de verschillende lengte 'remwegen' die een DDZ4 vs DDZ6 nodig heeft. Is daar al een 'veilige' oplossing voor bedacht?

12-06-2014 16:20:21
treinfan
treinfan
Er is geen probleem met verschil in 'remwegen' of wat je daar ook mee bedoelt.
Het mag een algemeen bekend feit zijn dat DD-AR naast de BSI-koppeling ook buffers heeft.

12-06-2014 16:22:19
daniel81
daniel81
Volgens mij ging het juist over aanzetten ipv afremmen
Maar dan nog, het was slechts speculatie, en dat over een 'probleem' dat in de rest van het materieelpark niet speelt. Immers bij alle typen materieel die in meerdere lengtes bestaan doet dat effect zich voor (verschil in aanzetsnelheid)

Laatst bewerkt door daniel81 op 12-06-2014 16:22

12-06-2014 17:00:04
thom
thom
Quote
treinfan (do 12 jun 2014 16:20:21 https://www.somda.nl/forum/14382/p497276/): Er is geen probleem met verschil in 'remwegen' of wat je daar ook mee bedoelt.
Het mag een algemeen bekend feit zijn dat DD-AR naast de BSI-koppeling ook buffers heeft.

Wat moeten buffers met een remweg te maken hebben

12-06-2014 17:04:54
Mat64Rens
Mat64Rens
Bij de IRM was eerst toch ook sprake van de buffers?

12-06-2014 17:06:47
thom
thom
Tussen de bakken naast de AK's ja.

12-06-2014 17:42:36
Ovindel
Ovindel
Volgens mij werd toen bedoeld dat als er een DDZ6+DDZ4 gekoppeld rijden en ontkoppelen tijdens de rit de DDZ6 die voorop zit sneller stilstaat na een noodremming dan de DDZ4 erachter. (of andersom, ik weet niet de technische details of een DDZ4 of DDZ6 sneller stilstaat)
Als dat met een behoorlijke snelheid gebeurd krijg je dus ellende.

12-06-2014 17:50:29
michaben
michaben
Dat probleem heb je in principe bij elk materieel, maar alleen als de koppeling breekt, normaal is de koppeling prima in staat de krachten die ontstaan bij de afwijkende rij- en remeigenschappen op te vangen (je kan immers ook een rijtuig slepen dat volledig dood is). In 2006 is bij Meteren een ICR gebroken waarbij beide delen kort voor stilstand tegen elkaar knalden (met 7km/u toen). Het onderzoeksrapport melde er toen dit over:
"Door verschillend remgedrag van beide treindelen is het verklaarbaar dat de treindelen eerst van elkaar verwijderen en later meer samenvoegen. Deze kans is zeer groot. Het snelheidsverschil, waarmee het achterste treindeel tegen het voorste botste, was 7,3 km/h. Het is niet aannemelijk deze snelheid veel hoger zal zijn in andere gevallen. Bij deze snelheid is blijft het risico beperkt tot licht letsel."


12-06-2014 18:03:38
Ovindel
Ovindel
Ik begrijp dat dit probleem speelt bij elk type materieel, maar ik vraag me dit vooral af omdat die BSI-koppelingen er bekend om schijn te staan eens in de zoveel tijd los te schieten.
Bij verschillende lengtes/gewicht van de treinstellen heb je hiermee natuurlijk een groter risico te pakken dan bij bijvoorbeeld een VIRM4+6.

12-06-2014 18:11:34
sfj
Gebeurt net zo goed met andere koppelingen zoals scharffenberg wel eens hoor. Anders was bsi allang verboden.

Laatst bewerkt door sfj op 12-06-2014 19:32


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

12-06-2014 19:27:50
maigoda
maigoda
Quote
Ovindel (do 12 jun 2014 18:03:38 https://www.somda.nl/forum/14382/p497290/): Ik begrijp dat dit probleem speelt bij elk type materieel, maar ik vraag me dit vooral af omdat die BSI-koppelingen er bekend om schijn te staan eens in de zoveel tijd los te schieten.
Bij verschillende lengtes/gewicht van de treinstellen heb je hiermee natuurlijk een groter risico te pakken dan bij bijvoorbeeld een VIRM4+6.

Het zit hem niet in de lengte of gewicht van het materieel, maar in de remkarakteristieken van beide treindelen. En dat kan op elk moment elke kant op gaan. Bij een brekende trein heb je zelfs de mogelijkheid dat het zwaarste/langste deel het beste blijkt te remmen, omdat in het andere deel 1 a 2 remstations afgesloten blijken te zijn. En remmen afsluiten mag gewoon, zolang er voor de dienstregelingssnelheid maar aan het vereiste rempercentage wordt voldaan en het onberemde voertuig niet achterop de trein zit.

Nu zul je bij reizigersmaterieel niet zo snel meemaken dat een stel met meer dan 1 afgesloten draaistel lang zal blijven rondrijden. Die wordt er doorgaans vrij snel uitgehaald, want 2 draaistellen buiten dienst leidt al tot een redelijke snelheidsbeperking bij solo inzet. Als voorbeeld: ik heb bij een mDDM een keer de hele motorbak moeten afsluiten (drie draaistellen) en toen mocht ik nog maar 65 km/h.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 12-06-2014 19:28

12-06-2014 20:25:56
broek53
broek53
Volgens mij zoeken we problemen waar ze niet zijn (of we brengen van die bekommerde veiligheidszieltjes op verkeerde gedachten). Wat ik mij nog afvroeg: remt het voorste deel van een gebroken trein om te beginnen niet altijd wat minder fel omdat de remkraan in de rijstand staat ?

12-06-2014 21:06:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Lijkt mij niet, de remkraan beïnvloed niet de remwerking bij een koppelingbreuk achterin de trein, enkel voorin.
Bij een ontkoppeling lopen tegelijkertijd van beide treinstellen de leidingen leeg en zullen op dezelfde manier remmen.
De remkraam beïnvloed de remweg juist extra wanneer deze al open staat, de rem remdruk is dan al aanwezig en bereikt eerder de maximum remdruk.
Daardoor kan het voorste treinstel een fractie eerder voluit remmen dan het achterop lopende treinstel.

En dan spreek ik nog niet eens over het feit dat we tegenwoordig EP remmen hebben, waardoor bij elektrische ontkoppeling al over direct alle remmen tegelijk de maximale remdruk wordt geactiveerd (en zo niet dan doet de eerst volgende drukregelaar in de treinleiding dat wel), kortom, het eindresultaat zal ongeveer een gelijke remweg zijn.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 12-06-2014 21:16


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

12-06-2014 21:54:08
rolandrail
rolandrail
Quote
dlm4yjp (do 12 jun 2014 21:06:02 https://www.somda.nl/forum/14382/p497307/):
En dan spreek ik nog niet eens over het feit dat we tegenwoordig EP remmen hebben, waardoor bij elektrische ontkoppeling al over direct alle remmen tegelijk de maximale remdruk wordt geactiveerd (en zo niet dan doet de eerst volgende drukregelaar in de treinleiding dat wel), kortom, het eindresultaat zal ongeveer een gelijke remweg zijn.
EP-remmen wordt volgens mij geactiveerd m.b.v. de remkraan, niet door een noodremklep of open springen van een koppeling. Het aanspreken van een noodremklep of ander "groot gat" in de treinleiding is effectiever dan het maximaal EP-remmen, met EP-remmen wordt namelijk niet de maximaal mogelijk treinleidingdrukverlaging bereikt omdat die niet nodig is voor een normale remming.

12-06-2014 23:06:33
thom
thom
Quote
dlm4yjp (do 12 jun 2014 21:06:02 https://www.somda.nl/forum/14382/p497307/): Lijkt mij niet, de remkraan beïnvloed niet de remwerking bij een koppelingbreuk achterin de trein, enkel voorin.

En dat kan best zijn uitwerking hebben op het totaal remmende vermogen van dat voorste treinstel.
Quote

De remkraam beïnvloed de remweg juist extra wanneer deze al open staat, de rem remdruk is dan al aanwezig en bereikt eerder de maximum remdruk.


Die snap ik niet, de remkraan zal uiteraard in de rijstand staan en dus continu de treinleidingdruk naar 5 bar reduceren, dat kan dat toch nooit zorgen dat het stel eerder remt?
Het 2e stel heeft een treinleiding die breekt en daarmee volledig in 1x leegloopt en dus gelijk maximaal remt. Bij het eerste stel gebeurd natuurlijk hetzelfde, maar de remkraan zal de treinleiding gaan vullen omdat die lager wordt dan 5 bar, bijhouden zal ie dat natuurlijk nooit maar het dalen naar 0 bar zal wel langer duren dan dat die niet bijgevuld wordt en zal dus trager remmen.

Quote
Ovindel (do 12 jun 2014 18:03:38 https://www.somda.nl/forum/14382/p497290/): Ik begrijp dat dit probleem speelt bij elk type materieel, maar ik vraag me dit vooral af omdat die BSI-koppelingen er bekend om schijn te staan eens in de zoveel tijd los te schieten.


Even rechtzetten, het oorzaak van het losschieten van de koppeling ligt niet aan de BSI koppeling zelf, maar aan de 'moeilijkheid' van het koppelen icm de buffers op DDZ.
Een koppeling die gewoon goed in de eindstand gekomen is zal niet losraken, maar als je te zacht koppelt, niet goed kijkt of die in de eindstand gekomen is dan heb je kans dat het misgaat.

Zou het aan de koppeling liggen zou de Utrechtse sneltram het probleem ook moeten hebben maar dar heb ik er nog nooit van gehoord

Laatst bewerkt door thom op 12-06-2014 23:15

12-06-2014 23:24:17
broek53
broek53
Dat is wat ik bedoel. Remkraan in de rijstand zorgt er toch voor dat bij teruglopende treinleidingdruk de compressor gaat proberen de druk op peil te houden. Dat lukt natuurlijk niet, maar je zou zeggen dat het een beetje zou moeten uitmaken in vergelijking met een treindeel met een afgesloten remkraan.

12-06-2014 23:43:14
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (do 12 jun 2014 20:25:56 https://www.somda.nl/forum/14382/p497302/): Volgens mij zoeken we problemen waar ze niet zijn (of we brengen van die bekommerde veiligheidszieltjes op verkeerde gedachten). Wat ik mij nog afvroeg: remt het voorste deel van een gebroken trein om te beginnen niet altijd wat minder fel omdat de remkraan in de rijstand staat ?

Dat laatste is inderdaad een mogelijkheid. Hoewel het voorschrift is om bij een onverwachte treinleidingdrukverlaging meteen een snelremming in te zetten (en de stroomafnemer te laten zakken), zit daar natuurlijk enige reactietijd aan vast. In die tijd zal de remkraan de treinleiding blijven vullen, wat de remming kan beïnvloeden in negatieve zin. Dat zoiets onder bepaalde omstandighede best kan schelen, kan ik wellicht duidelijk maken aan de hand van het volgende:

Ik heb een keer een ATB-remming gehad met een ICM-viertje toen ik net de Schipholtunnel in reed, terwijl alles gewoon veilig door stond tot aan het perron. Om de eindschok bij het tot stilstand komen wat te verminderen (veel koffers in de trein, opstaande reizigers), drukte ik de remkraan in de vulstand om daarmee de treinleiding wat op te hogen. Dat werkte inderdaad, maar het werkt alleen als je in cabine 1 zit. Dat komt omdat de ATB-klep onder cabine 2 zit en alle drukverhoging dan eerst door de hele treinleiding naar achteren gaat (en dus de gelegenheid heeft om de remming wat te verminderen) om daar via de ATB-klep de treinleiding weer te verlaten. Zou je het in cabine 2 doen, dan zal elke drukverhoging voornamelijk via de ATB-klep wegvloeien zonder een drukverhoging in de treinleiding te veroorzaken.

Omdat je, bij een treinbreuk, op het voorste deel eigenlijk met hetzelfde fenomeen te maken hebt (de treinleiding stroom achteraan leeg), is het dus niet uitgesloten dat een remkraan in de rijstand enige negatieve invloed zal hebben op de remweg. Al zal het natuurlijk nooit zoveel zijn als met de remkraan in de vulstand.
Groetjes,
Emiel

13-06-2014 10:45:57
mich
mich
Welk stel het beste remt kun je nooit zeggen. De staat van remblokken, stand remverstellers en remcilinders kunnen een merkbaar verschil maken. Zelfs of er nieuwe (gladde) of oude ruwe wielbanden onderzitten maakt verschil. En de belading natuurlijk: remstations met automatische lastafremming remmen doorgaans beter bij zwaardere lading ondanks het extra gewicht, tot een bepaalde grens. Zonder automatische lastafremming heeft een voller stel al snel een flink langere remweg. Daarnaast hebben ze voorste remmen in de trein het meeste effect. Bij schijfremmen merk je dat bijna versleten blokken op dunne schijven duidelijk minder goed remmen.

Daarnaast is er het effect van grip op het spoor, het voorste stel heeft dat altijd het minst door een dun laagje vocht en vuil, en veegt het schoon voor het achterste stel.

Niet te voorspellen dus

13-06-2014 13:08:14
maigoda
maigoda
Bij goederentreinen is dat inderdaad niet te zeggen. Elke wagen is weer anders, dus zeker met gemengde goederentreinen met een ratjetoe aan wagens is het onvoorspelbaar. Maar voor het materieel waar het hoofdzakelijk om gaat: DDZ, spelen de factoren als treingewicht en lastafremming veel minder een rol, omdat het in de kern gelijke wagens betreft.

Maar zelfs als het voorste beter zou remmen dat het achterste deel, zal dat verschil in remweg meteen al aanwezig zijn. Op het moment dat de BSI-koppeling over zou gaan tot een spontane ontkoppeling en de beide treindelen zetten hun snelremming in, dan zal het achterste deel nooit enige afstand tot het voorste deel kunnen krijgen maar zal het voorste deel gewoon een beetje gaan opduwen tot de beide delen stil komen te staan.

Zal het achterste deel beter remmen, dan komen de beide treindelen in de tijd dat de snelremming de beide delen tot stilstand brengt, steeds verder uit elkaar te staan (zoals is gebeurd met de spontane ontkoppeling bij Nijkerk).
Groetjes,
Emiel

13-06-2014 13:19:17
rolandrail
rolandrail
Het afgebroken achterste deel remt altijd sneller: er is geen andere opening in de treinleiding terwijl het voorste deel de remkraan heeft die de remmen altijd verminderd. Ook al gaat de mcn snel meeremmen dan nog heeft het achterste deel de snelste remming.

13-06-2014 20:10:12
KvdLee
KvdLee
Vanmiddag bracht VolkerRail's 203-5 acht DDZ tussenrijtuigen over van ACT te Hrp naar Hlmwph, als aftrap voor de seriematige verlenging naar zesjes. Om 16:09 vertrok men als 51926 van de ACT: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14390755266/in/photostream/
Agv enige vertraging kwam het geheel met +30 door Hwzb op weg naar Hlmwph: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14227273238/in/photostream/

Het betrof de rijtuigen
94 84 4262053-0
94 84 4269054-1
94 84 4262066-2
94 84 4269066-5
94 84 4262033-2
94 84 4269036-8
94 84 4262035-7
94 84 4269070-7


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

13-06-2014 20:57:14
broek53
broek53
Quote
KvdLee (vr 13 jun 2014 20:10:12 https://www.somda.nl/forum/14382/p497446/): Vanmiddag bracht VolkerRail's 203-5 acht DDZ tussenrijtuigen over van ACT te Hrp naar Hlmwph, als aftrap voor de seriematige verlenging naar zesjes.
Het betrof de rijtuigen
94 84 4262053-0
94 84 4269054-1
94 84 4262066-2
94 84 4269066-5
94 84 4262033-2
94 84 4269036-8
94 84 4262035-7
94 84 4269070-7

Alle gegevens combinerend zullen de 4262066 en 4269066 ingevoegd worden in de 7546 -> 7646.
Daarna maken de 4262035 en 4269070 de 7549 -> 7649, de 4262033 en 4269036 stel 7508 -> 7608 en de 4262053 en 4269054 stel 7509 -> 7609.
Tegen die tijd zitten we ongeveer op 1 juli.

14-06-2014 22:45:42
broek53
broek53
Voor de eerste verlengde stellen staat, zover ik vernomen heb, inzet in de 1900 op het programma. Daarbij vervangt dan een DDZ6 steeds een combi van 2 x DDZ4. In ieder geval een snelle methode om vieren vrij te maken ook.

15-06-2014 00:18:24
Pim530
Pim530
Ik hoop van harte dat men dat niet met alle omlopen in de 1900 van plan is, dat zal namelijk krap worden.

15-06-2014 05:09:23
M-BASS
M-BASS
Ik kwam gisteren langs Hlmwph, waar achter een rij tussenbakken voor verlenging tot DDZ6 ook nog 7645 stond; gaat die weer de reizigersdienst in nu dat ze beginnen met andere DDZ4 stammen te verlengen, of houden ze die nog aan de kant?

15-06-2014 09:19:41
broek53
broek53
De 7645 moet gesleept naar Ldd, en het zou mij niet verbazen als hij daarvandaan de dienst in gaat.

15-06-2014 09:24:56
broek53
broek53
Quote
Pim530 (zo 15 jun 2014 00:18:24 https://www.somda.nl/forum/14382/p497581/): Ik hoop van harte dat men dat niet met alle omlopen in de 1900 van plan is, dat zal namelijk krap worden.
ik zou het niet weten, maar hoe dan ook is de 1900 niet omvangrijk genoeg om alle DDZ6-en in kwijt te raken. Er zullen dus sowieso ook andere series voorzien moeten worden.
Een complicatie daarbij (op dagplanniveau) is dat de zessen in principe niet in de stopdiensten mogen, terwijl de meeste DDZ4-en daarin zitten en er nog geen DDAR beschikbaar is om ze daarin te vervangen.

15-06-2014 10:57:30
ricohallo
ricohallo
Misschien kunnen ze wat DDZ krijgt in de 1500/14500? En natuurlijk in de 8800. En misschien wat minder drukke slagen van de 800/3500?

15-06-2014 11:18:56
robbertc
robbertc
De vraag is meer andersom: Waar haal je de DDZ4-en uit die nodig zijn voor de ombouw tot DDZ6?

15-06-2014 11:24:30
michaben
michaben
Dar is inderdaad het probleem, er zijn nu meer DDZ4 omlopen zijn dan er uiteindelijk DDZ4 overblijft na de verlenging, doordat de toekomstige DDZ6 stellen tijdelijk als DDZ4 ingezet werden. Er blijven uiteindelijk (na aftrek reserve) maar zo'n 25 omlopen met DDZ4 over. Er rijden nu echter 22 DDZ4 omlopen in sprinterdiensten, dus blijft er weinig DDZ4 meer over voor de IC diensten.

15-06-2014 12:26:35
broek53
broek53
Het gebruik van het woord 'omlopen' in dit verband vindt steeds meer ingang, maar het blijft een curieuze fout: het gaat om 'diensten'. Een omloop is een verzameling diensten (waar de stellen doorheen rouleren).
Maar dit geheel terzijde.

22 diensten voor DDZ4-als-Sprinter moet op zichzelf wel te doen zijn; er blijven immers na de verlenging 30 vieren over. Daar zou dan dus het probleem niet moeten zitten. Dan zou integendeel het luxeprobleem overblijven waar je de 20 DDZ6-en moet laten, en tevens het door Pim530 gesignaleerde probleem dat de DDZ6-en die wel ingezet worden (in de 1900) soms niet voldoende zijn. Per saldo voornamelijk een verdelingsprobleem bij een groeiend materieeloverschot, dus.

Overigens lijkt de DDZ6 mij tamelijk ideaal voor de serie 3600, maar daar zitten nog steeds de TD7-ens in. Wellicht iets voor volgend jaar dus.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-06-2014 12:27

15-06-2014 12:32:21
Bert13
Bert13
Als tussenoplossing voor de 1900 zou je ICM7 in de 1500 door DDZ6 kunnen vervangen, zodat er voor de allerdrukste treinen in de 1900 drie stellen ICM ingezet kunnen worden. Wat dat betreft zijn er natuurlijk wel wat dingen te ruilen zodat DDZ6 meer op zijn plaats komt te rijden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

15-06-2014 12:36:50
stel172
stel172
DDZ in de 3600 kan een enorme verbetering betekenen. Toen ik in Deventer werkte klaagden collega's steen en been over de 3600; structureel te veel vertraging; te vies en te klein.
Nieuw fris materieel met een grote capaciteit is dan een enorme oppepper.

Laatst bewerkt door stel172 op 15-06-2014 12:39

15-06-2014 13:27:49
michaben
michaben
Quote
broek53 (zo 15 jun 2014 12:26:35 https://www.somda.nl/forum/14382/p497615/): 22 diensten voor DDZ4-als-Sprinter moet op zichzelf wel te doen zijn; er blijven immers na de verlenging 30 vieren over. Daar zou dan dus het probleem niet moeten zitten.

Zolang je geen IC diensten met DDZ8 wil gaan rijden, want je kunt dan nog hooguit 1 á 2 DDZ8 diensten inzetten zolang er massaal DDZ4 in sprinterdiensten rijdt. Het versplinteren van DDZ materieel door het land lijkt me ook niet gewenst, sowieso zijn gemixte materieelinzetten per corridor onhandig, het zal niet voor het eerst zijn dat er een ICM3 klaarstaat om te combineren met een VIRM4 omdat de omlopen in de war geraakt zijn door een verstoring.

Overigens heeft een DDZ flink wat zitplaatsen, en vanwege de motorbak met alleen bovenverdieping is het verschil DDZ6/DDZ8 minder fors dan VIRM6/VIRM8. Qua capaciteit zit een DDZ6 maar net onder een TD9, en een DDZ8 net boven een TD10. Vergeleken met ICM (waar door de korte stellen veel ruimte verloren gaat in vergelijking met ICR) is een DDZ6 ongeveer een ICM10 en een DDZ8 een ICM12. Dus op zich is een DDZ6 ipv een TD9 niet eens zo gek, mits deze TD9 niet te krap gepland was. Voor een nu erg krap geplande TD7 zou DDZ6 ook een uitkomst zijn. ICM7 vervangen door DDZ6 is redelijk overkill, of de trein moet wel heel erg krap gepland geweest zijn, maar toen er eerder dit jaar een DDZ6 op proef in de 2800 reed ipv ICM7 kon je er een kanon in afschieten.

15-06-2014 14:51:29
dvdhoven
dvdhoven
Quote
stel172 (zo 15 jun 2014 12:36:50 https://www.somda.nl/forum/14382/p497618/): DDZ in de 3600 kan een enorme verbetering betekenen. Toen ik in Deventer werkte klaagden collega's steen en been over de 3600; structureel te veel vertraging; te vies en te klein.
Nieuw fris materieel met een grote capaciteit is dan een enorme oppepper.
Nieuw en fris materieel doet niets aan vertragingen. DDZ is inmiddels ook niet fris meer. Het is helaas al jaren bij NS zo, dat materieel al na een maand er als een beest uitziet. Dat komt deels door het publiek, deels door een bepaald schoonmaakbeleid. Als je kijkt naar de GTW's van Arriva kun je het verschil zien. Die zien er nog steeds schoon uit, van binnen en buiten. Nou is een GTW ook wat makkelijker te reinigen, er zitten geen stoelpoten in de weg.
De 3600 is met TD7 niet te klein, er zit teveel 1e klas in.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-06-2014 14:52


Dick van den Hoven

16-06-2014 13:59:15
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (za 14 jun 2014 22:45:42 https://www.somda.nl/forum/14382/p497573/): Voor de eerste verlengde stellen staat, zover ik vernomen heb, inzet in de 1900 op het programma.

Toch wel opmerkelijk dat de 8800 helemaal ingepland was op DDZ-VI waar het op het laatste moment uitgehaald is, en dat die serie nu ineens niet meer op de nominatie staat, althans niet in eerste instantie. Vanwaar dit voortschrijdende inziecht?

16-06-2014 14:31:23
robbertc
robbertc
Voor september staat de 8800 weer op het programma (evenals de 1900). Broek53 heeft het over Wbl juni. Daar moet in de loop van de tijd DDZ4 uitgehaald worden, met als wisselgeld DDZ6. De 1900 lijkt daar een logische serie voor.

Laatst bewerkt door robbertc op 16-06-2014 14:32

16-06-2014 15:46:55
M-BASS
M-BASS
Zolang als DD-AR niet terug is, wordt het lastig om DDZ4 uit sprinterdiensten te halen. Ze kunnen wel verlengd worden tot DDZ6, maar zoals het nu is, komen ze of toch weer in sprinterdiensten, of de overblijvende DDZ4-en komen er in te zitten totdat DD-AR weer terug komt.

16-06-2014 16:59:10
lex_t
lex_t
Quote
M-BASS (ma 16 jun 2014 15:46:55 https://www.somda.nl/forum/14382/p497772/): Zolang als DD-AR niet terug is, wordt het lastig om DDZ4 uit sprinterdiensten te halen.


Beetje sneu, hebben ze ze nadrukkelijk als "nieuwe stijl" intercity gerestyled, rijden ze er vooral stoptreintjes mee. (Een sprinter mét WiFi. Best fijn.)

17-06-2014 08:18:28
iraj-smile
iraj-smile
@lex_t Vergeet de WC als pluspunt niet!!! Die SanitairLozeTrein heeft (nog)geen sanitair voorzieningen.

17-06-2014 23:58:34
mren
mren
Is bij iemand bekend of er in de seriematige verlengingen ook een tweede stiltecoupé is voorzien, net als in VIRM-VI?

18-06-2014 01:16:35
Ovindel
Ovindel
Nu we het over stiltecoupés hebben... ik merk dat veel reizigers niet begrijpen waar die 'werkzone' op de bovenverdieping op slaat. Sommigen denken niet te mogen praten omdat ze denken dat het een stilteruimte is. Anderen snappen niet waar die stickers op slaan en gaan dan ook maar luidruchtig gesprekken voeren gewoon omdat het kan.
En dan heb je natuurlijk nog de reizigers die gewoon helemaal niet opletten en niet eens beseffen dat ze in een stiltecoupé zijn of niet eens weten dat het bestaat.
Van mij mag er dus duidelijk worden aangegeven wat de bedoeling is.

18-06-2014 14:05:55
sfj
Er zijn redelijk wat hc's die de bovenste verdieping integraal tot stilteafdeling gebombardeerd hebben. Men geeft bij navraag zelfs aan dat de bestickering wordt aangepast.

Overigens is vandaag de 7646 op proefrit (zie OD topic) en loopt de 7508 deze week hlmwph binnen om verbouwd te worden tot 7608. Staat al in Haarlem klaar.

Laatst bewerkt door sfj op 18-06-2014 14:06


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

18-06-2014 14:42:45
treinjoop
treinjoop
Misschien een idee om die HC's te instrueren dat de bovenverdieping niet per definitie een stilte coupé is.
Dat de bovenverdieping is bestemd voor werken en rust betekent niet dat je er buiten de stilte coupé niet zou mogen praten.
Volgens mij is de verdeling werken & rust en ontmoeting & gezelligheid eerder richtlijn dan regel t.o.v. de stilte coupé waar je geacht wordt echt stil te zijn.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

18-06-2014 14:44:45
mren
mren
Hoewel dit weinig met DDZ te maken heeft: de stiltecoupéhandhavende hc's lijken ook op de vingers van één hand te tellen. Om nog maar te zwijgen over de overtreffende trap: kletsend NS-personeel in de (eerste klas) stiltecoupé.

18-06-2014 16:20:10
Frontier
Frontier
Quote
sfj (wo 18 jun 2014 14:05:55 https://www.somda.nl/forum/14382/p498025/): Overigens is vandaag de 7646 op proefrit (zie OD topic) en loopt de 7508 deze week hlmwph binnen om verbouwd te worden tot 7608. Staat al in Haarlem klaar.

7646 staat inmiddels in de Haarlemsche driehoek.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

22-06-2014 15:06:11
sfj
Sinds vrijdag in dienst in de 1900, zie de od topics.
Verder: 7645 is inmiddels overgebracht naar Ehv om ook in dienst te gaan.
De 7508/7608 nog in Haarlem, waar inmiddels de 7549 ook binnen is gelopen voor verlenging.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

23-06-2014 08:25:05
trdl85
trdl85
Quote
sfj (zo 22 jun 2014 15:06:11 https://www.somda.nl/forum/14382/p498527/):
De 7508/7608 nog in Haarlem, waar inmiddels de 7549 ook binnen is gelopen voor verlenging.


Vandaag proefrit met de 7608

23-06-2014 08:31:01
broek53
broek53
Haarlem houdt zich daarmee keurig aan de planning van om de 3 werkdagen een DDZ6

24-06-2014 14:45:39
sfj
Inmiddels is de 7608 in dienst, en de 7645 rijdt vandaag ook, volgens mij eerste dag in de reizigersdienst (serie 3600).
Bij de verlengingen worden vooralsnog de juiste (vantevoren ingedeelde) bakken gebruikt, en de verlengingen worden consequent uitgevoerd tussen de mBk en ABv1 (dus mBk, ABv2, Bv2, ABv1, Bv1, ABvk). De aflevermaand van de rijtuigen is al aangebracht toen ze Hlmwph uit rolden enkele maanden geleden.

De nummers voor geïnteresseerden (met bakplaatjes, 94 84 42 6x xxx-x):
7608 ABv2 2033-2 1162.033 en Bv2 9036-8 1163.038. Hlm 01-2014, waren 7236 en 7533 uit stam 7411.
7646 ABv2 2066-2 1166.033 en Bv2 9066-5 1166.014. Hlm 02-2014, waren 7266 uit de 7413 en 7566 uit de 7412.
7645 ABv2 2061-3 1166.028 en Bv2 9092-1 1165.040. Waren de 7561 en 7292 uit de 7414.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

24-06-2014 16:25:58
Frontier
Frontier
Inmiddels staat de volgende gereed te Hlmwph, te weten de 7649.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

24-06-2014 16:35:45
sfj
Check vanuit de trein! Zal die morgen wel gaan proefritten. De 7509 zit nog in de 5600 vandaag.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

24-06-2014 16:42:57
M-BASS
M-BASS
Dat ruimt wel lekker op in hrp nu het zo snel gaat met verlengen, staan er nog DDZ bakken daar?

Laatst bewerkt door M-BASS op 24-06-2014 16:43

24-06-2014 16:44:52
broek53
broek53
Minstens 16, want die zijn gisteren nog even de wielen wezen strekken naar Amersfoort en terug.