06-02-2014 22:06:47
Frontier
Frontier
De mBk van de 7539 staat inmiddels weer ergens binnen, de resterende ABv-Bv1-ABvk staan nog buiten. Tevens is de voorraad tussenrijtuigen vorm aan het krijgen, er stonden er vanmiddag vier buiten plus nog een stuk of drie a vier binnen, voor zover dat zichtbaar was.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-02-2014 00:03:51
maigoda
maigoda
Quote
sebasss (wo 05 feb 2014 16:25:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p485047/): Misschien stomme vraag..Maar Somda weet vaak dingen eerder dan NSR medewerkers zelf.

Het is eerder andersom: juist omdat er op Somda nogal wat NSR-personeel een betrekkelijk korte lijn met het forum hebben, kan er soms betrekkelijk snel info geplaatst worden. Alleen is het niet altijd voor elke gebruiken duidelijk wie er zoals op Somda bij NSR bepaalde functies bezigen. Dat is wel een tijdje geweest, maar dat was op een gegeven moment weer verdwenen.
Groetjes,
Emiel
 

07-02-2014 09:12:24
broek53
broek53
Voor de administratie: 7506 en 7507 zouden inmiddels (waarschijnlijk in de nacht wo/do) naar Ldd zijn overgebracht.  

08-02-2014 10:39:45
Ht
Ht
check, zag ze gister te Ldd staan vanaf A4.  


27-02-2014 16:53:03
Leo
Leo
De 7539 staat weer compleet buiten op zijn vaste stek langs Amsterdamsevaart, dit maal vergezeld van (defecte) 7524.

Edit 7524 was mogelijk hersteld, en wachtte op enkele reis Hlm. (Zie onderstaand).%02%m

Laatst bewerkt door Leo op 27-02-2014 21:07
 

27-02-2014 20:31:58
sfj
De 7524 heeft vandaag de 3460 gereden, staat hier op Hn nu sp6 voor waarschijnlijk de 3425. Snel gerepareerd .

Laatst bewerkt door sfj op 27-02-2014 20:32


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-02-2014 22:44:53
aarclay
aarclay
Kent de 7625 eigenlijk ook (verborgen) testapparatuur vanwege de stoorstroom problematiek?
Of is het een kwestie van de machinist om de ATB goed in de gaten te houden, en bij vermeende fouten of onjuistheden daarvan een specifieke melding te doen?


Choo choo.....
 

27-02-2014 23:18:39
maigoda
maigoda
Ik heb uit de wandelgangen begrepen dat er een promleem is met het verbruik van de airco's. Die kunnen zoveel vragen (als zesje) dat de snelschakelaar er van uit kan vallen tijdens tractie geven. En dan is het nog geeneens zomer.
Groetjes,
Emiel
 

27-02-2014 23:35:25
broek53
broek53
Quote
aarclay (do 27 feb 2014 22:44:53 https://www.somda.nl/forum/14382/p487106/): Kent de 7625 eigenlijk ook (verborgen) testapparatuur vanwege de stoorstroom problematiek?
Of is het een kwestie van de machinist om de ATB goed in de gaten te houden, en bij vermeende fouten of onjuistheden daarvan een specifieke melding te doen?
De 7625 heeft geen test-, maar registrerende meetapparatuur aan boord. Dat is de enige manier om objectief vast te stellen of er stoorstromen (dus op de 'gevaarlijke' frequentie van 75Hz) opgewekt worden.
 

28-02-2014 14:10:36
Hoera63
Hoera63
Hoe zou dat probleem eventueel kunnen worden opgelost? Een nieuwe stroomafnemer dan de andere kant plaatsen à la DDM-1? Of gewoon een kabel naar de reactie motor trekken?  

28-02-2014 18:21:37
thom
thom
Dat heeft er niks nee te maken, het gaat erom dat de boord apparatuur ergens een stoor signaal van 75Hz kan opwekken, welke op zijn beurt de ATB weer negatief kan beïnvloeden.  

28-02-2014 21:21:07
jeanne
jeanne
Quote
Hoera63 (vr 28 feb 2014 14:10:36 https://www.somda.nl/forum/14382/p487125/): Hoe zou dat probleem eventueel kunnen worden opgelost? Een nieuwe stroomafnemer dan de andere kant plaatsen � la DDM-1? Of gewoon een kabel naar de reactie motor trekken?

Als het juist is dat de snelschakelaar bij de VI-en de bottleneck is, dan kun je gerust van een groot probleem spreken wanneer de stroom op de snelschakelaar niet hoger ingesteld kan of mag worden. Dan is het niet gedaan met eventjes een extra stroomafnemer, maar moet er een extra of een andere snelschakelaar in.


Jeanne Kok
 

28-02-2014 22:26:37
timtrein
timtrein
Dan lijkt het me makkelijker om een vermogensbeperking op de airco te zetten...  

28-02-2014 23:35:56
tim7863
tim7863
En vandaag reed de 7507 als 5619. Weer terug op de baan dus:)  

01-03-2014 00:45:53
Ovindel
Ovindel
Quote
timtrein (vr 28 feb 2014 22:26:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p487150/): Dan lijkt het me makkelijker om een vermogensbeperking op de airco te zetten...

Leuk idee, maar dan moeten ze wel de schuifraampjes terugplaatsen voordat het zomer wordt...
 

01-03-2014 01:37:55
thom
thom
Euhm, het probleem heeft helemaal niks met de snelschakelaar te maken, die bewaakt alleen de maximale opneembare stroom van het treinstel.

Stoorstroom is dat twee componenten mekaar onbewust en ongewenst kunnen verstoren.
Zo zou een stoorstroom van 75Hz de ATB installatie kunnen beïnvloeden waardoor de werking daarvan beïnvloed kan worden met alle ongewenste gevolgen van dien.

Een 'extra stroomafnemer of snelschakelaar' lost daar niets aan op, en je kunt ook niet even twee maal zoveel stroom in een installatie stoppen, die zit aan een maximum gebonden en dat bewaakt de snelschakelaar dus nou net

Thuis in de meterkast zet je ook niet zomaar een zwaardere automaat in als die er weleens uitklapt...

Laatst bewerkt door thom op 01-03-2014 01:49
 

01-03-2014 08:34:02
lesley001
lesley001
@thom, bovenstaande reacties zijn vpolgens mij op onderstaand bericht:
Quote
maigoda (do 27 feb 2014 23:18:39 https://www.somda.nl/forum/14382/p487107/): Ik heb uit de wandelgangen begrepen dat er een promleem is met het verbruik van de airco's. Die kunnen zoveel vragen (als zesje) dat de snelschakelaar er van uit kan vallen tijdens tractie geven. En dan is het nog geeneens zomer.

 

01-03-2014 09:27:34
aarclay
aarclay
Zonder extra zware apparatuur, is er ook geen stoorstroom. De sandite en de verlenging zorgen wel voor kopzorgen met de stoorstroom van 75 Hz.

Probleem lijkt dus de statische omzetter als ik goed begrijp. Zodra daar een zwaardere in komt, of deze aan meer apparatuur spanning levert, zal er mogelijk een 'gevaarlijke' stoorstroom plaatsvinden.

Am I right?


Choo choo.....
 

01-03-2014 12:09:46
jeanne
jeanne
Quote
thom (za 01 mrt 2014 01:37:55 https://www.somda.nl/forum/14382/p487161/): Euhm, het probleem heeft helemaal niks met de snelschakelaar te maken, die bewaakt alleen de maximale opneembare stroom van het treinstel.

Stoorstroom is dat twee componenten mekaar onbewust en ongewenst kunnen verstoren.
Zo zou een stoorstroom van 75Hz de ATB installatie kunnen beïnvloeden waardoor de werking daarvan beïnvloed kan worden met alle ongewenste gevolgen van dien.

Een 'extra stroomafnemer of snelschakelaar' lost daar niets aan op, en je kunt ook niet even twee maal zoveel stroom in een installatie stoppen, die zit aan een maximum gebonden en dat bewaakt de snelschakelaar dus nou net

Thuis in de meterkast zet je ook niet zomaar een zwaardere automaat in als die er weleens uitklapt...

Klop helemaal, als de snelschakelaar inderdaad door de stoorstroom beveiliging wordt aangesproken. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat de maximaal stroom van de snelschakelaar wordt overschreden. Ook een slecht geconstrueerde aircovoeding zou een oorzaak kunnen zijn. Nergens uit de eerdere berichten wordt tot nu toe een expliciete oorzaak gemeld.


Jeanne Kok
 

02-03-2014 01:12:11
thom
thom
Quote
lesley001 (za 01 mrt 2014 08:34:02 https://www.somda.nl/forum/14382/p487164/): @thom, bovenstaande reacties zijn vpolgens mij op onderstaand bericht:
Quote
maigoda (do 27 feb 2014 23:18:39 https://www.somda.nl/forum/14382/p487107/): Ik heb uit de wandelgangen begrepen dat er een promleem is met het verbruik van de airco's. Die kunnen zoveel vragen (als zesje) dat de snelschakelaar er van uit kan vallen tijdens tractie geven. En dan is het nog geeneens zomer.



Daarom is het handig dat mensen een tekst quoten als het niet gaat over de reactie boven hun, want zo worden reacties makkelijk verkeerd begrepen....

@Jeanne,
Het is wel bekend dat er een probleem speelt met 75 Hz stoorstromen bij DDZ6 dat melde Michiel ookal bovenaan deze pagina, even het mogelijk uitvallen van de snelschakelaar door het verbruik van de airco's. Als ik het zo lees gaat het om twee losstaande problemen.

Laatst bewerkt door thom op 02-03-2014 01:20
 

02-03-2014 11:36:39
maigoda
maigoda
Dat laatste is correct. Het een heeft geen betrekking op het andere. De 75 Hz-problemen zijn allang opgelost. ILT had een deadline gesteld waarbinnen dat opgelost moest zijn. Na die datum (enige weken geleden alweer) mocht het anders niet meer rijden. En het zesje is daarna gewoon op de baan gebleven.
Groetjes,
Emiel
 

09-03-2014 16:52:40
Jelmer
Jelmer
Voor de liefhebbers. Van de week was op TV Noord-Holland een reportage vanuit de Nedtrain werkplaats in Haarlem, waar uitgebreid over de DDZ werd gesproken.
Uitzending is terug te zien op:
http://www.rtvnh.nl/programma/425/NH+Leeft/57481%7D#aflevering
 

09-03-2014 17:16:30
broek53
broek53
Quote
maigoda (zo 02 mrt 2014 11:36:39 https://www.somda.nl/forum/14382/p487250/): Dat laatste is correct. Het een heeft geen betrekking op het andere. De 75 Hz-problemen zijn allang opgelost. ILT had een deadline gesteld waarbinnen dat opgelost moest zijn. Na die datum (enige weken geleden alweer) mocht het anders niet meer rijden. En het zesje is daarna gewoon op de baan gebleven.
Nou, toen wel, omdat de tijdelijke toelating een maand verlengd is. Die liep op 28 februari af en sindsdien staat de 7625 stil in Haarlem en mag daar niet weg. Dit alles nog steeds vanwege de 75 Hz/stoorstroomproblematiek.

Overigens probeert NedTrain de 7625 komende week naar Onnen te krijgen, waar in een bloedheet gestookte hal de airco van deze stam en van een viertje (de 7524 waarschijnlijk) getest gaat worden.
 

09-03-2014 22:24:59
maigoda
maigoda
Okee, dat geeft enige duidelijkheid. Maar vervoer met een loc ervoor is ook wat teveel van het goede? Dan heb je met stoorstromen niets van doen.
Groetjes,
Emiel
 

10-03-2014 01:33:25
broek53
broek53
Zover ik begrepen heb, mocht de 7625 ook gesleept de baan niet meer op & is dat de reden dat hij naar Haarlem gedirigeerd is. Dat heeft dan meer met machtspolitiek van ILT te maken dan met iets technischs.  

10-03-2014 12:35:19
jeanne
jeanne
Misschien is deze (krampachtige)reactie wel een indirecte gevolg van het tijdelijk toelaten van serie 4800 door de NoBo's, waar nu geen duidelijk over is of dat wel juist is/was gedaan. Iets dergelijks zie je al tijden bij onze oosterburen.


Jeanne Kok
 

10-03-2014 17:49:58
dvdhoven
dvdhoven
Bij de Oosterburen is de toelatende ambtenaar hoofdelijk aansprakelijk. En ja, dan wil je nog wel eens op je kop krabben. En speel je in ieder geval op heel zeker. Niemand heeft graag een juridische procedure aan zijn broek en het risico van dikke boetes of gevangenisstraf. Zo erg is het hier gelukkig nog niet.


Dick van den Hoven
 

10-03-2014 19:11:11
sjaak72
sjaak72
Bestaat er een kans dat er (tijdelijk) een 7525 op de baan komt?  

10-03-2014 19:31:19
aarclay
aarclay
Ik durf te wedden dat NedTrain voorlopig zal blijven strijden voor een toelating van de trein en een oplossing voor het probleem. Dat verhelp je niet met het wegnemen van een paar bakken.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-03-2014 19:31


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-03-2014 19:32:51
sjaak72
sjaak72
Dat klopt, maar het is ook zonde als de 7625 maanden GDST moet staan in Hlm, terwijl ik overal lees dat de meeste treinen tekort zijn.  

10-03-2014 19:47:46
kleine_man
kleine_man
Dat tekort is ook maar relatief.

Vanmorgen stonden er 2 4-wagen VIRM op de opstelterreinen en een TD7 aan de kant. Gewoon in de spits. In de vorige dienstregeling stonden er 12 bakken in RSD in de ochtendspits te niksen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat wel wat beter benut kan worden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-03-2014 20:27:10
sfj
Om een oplossing te vinden heb je ook een teststel nodig dunkt me. Nu de berichten zijn dat de 7539 op de baan komt binnenkort (een bron meldt me dat deze nu nog in de werkplaats staat) lijkt het me eigenlijk logisch om de 7625 daarvoor te gebruiken.

In het licht van een langdurig traject: zijn de ddz tussenrijtuigen welke thans bij ACT en elders gestald zijn tijdelijk wellicht bruikbaar in dd-ar stammen? Het betreft iig geen (A)Bvk of m(A)Bk's waarin veruit de meeste elektronica zit?

Laatst bewerkt door sfj op 10-03-2014 20:30


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-03-2014 21:40:15
sjaak72
sjaak72
Volgens mij wil de NS juist van de getrokken treinen af.

Het einde van het liedje is waarschijnlijk dat er nog 20 bvk's en misschien nog 20 bv's in revisie gaan en dat er uiteindelijk weer DD-AR rondrijdt.%08%
 

10-03-2014 21:54:12
thom
thom
Ik denk dat het wel enorm voorbarig is om te denken dat de zesjes nooit meer op de baan gaan komen dus misschien een idee om die discussie ook nog maar niet te gaan voeren?  

10-03-2014 21:57:56
kleine_man
kleine_man
In het project zit nog steeds de mogelijkheid om van de resterende bakken (samen met wat DDM-1) lok-getrokken stammen te maken. Deze optie is nog niet ingelost door NS.

Wel denk ik dat lokgetrokken treinen hun langste tijd gehad hebben. De NS heft hierin altijd voorop gelopen in Europa. In dat perspectief moeten ook de toekomstige ontwikkelingen van de DDZ gezien worden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-03-2014 22:18:46
sfj
Excusez-moi als ik niet duidelijk was maar mijn insteek was meer het inzetten van die bakken op korte termijn in de nu aanstaande revisie en heropleving van dd-ar, mochten de zesjes nog bijvoorbeeld een jaar duren of afgesteld worden. Zuiver de vraag of dat technisch een realistische gedachte is ...

Laatst bewerkt door sfj op 10-03-2014 22:19


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-03-2014 22:27:42
Frontier
Frontier
Vijf of zes tussenrijtuigen tussen twee locs i.p.v. een volwaardige DDZ6 en die vervolgens inzetten moest vast geen hogere wiskunde zijn, maar zo ambitieus is NSR vast niet.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

10-03-2014 22:45:04
vrijgezel
vrijgezel
Alleen tussenrijtuigen tussen twee 1700-en-in-"Sandwitch"-tractie kunnen niet functioneren; voor de laagspanning zijn ze afhankelijk van het stuurrijtuig want alleen deze heeft een (zware) statische omzetter.
Natuurlijk kunnen de tussenrijtuigen een eigen statische omzetter krijgen waarbij het "ieder voor zich" wordt (zoals de Dosto's bij onze Oosterburen), maar erg aannemelijk is het niet dat NSR (en/of NedTrain) daarin gaan investeren!
 

10-03-2014 23:07:47
sfj
Dan was ik blijkbaar nog steeds niet helemaal duidelijk, want ik zat vanmiddag een beetje te dagdromen over 1700 + DDZ ABv + DD-AR Bv + DDZ Bv2 + DD-AR Bvk of iets in die geest, en of er dan nog veel verbouwd zou moeten worden aan de ddz-exemplaren om dat te laten rijden
Dat je een Bvk nodig hebt staat buiten kijf.
Excuses voor de onduidelijkheid.

Laatst bewerkt door sfj op 10-03-2014 23:11


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-03-2014 23:54:20
thom
thom
Vergeet dat maar subiet, zoiets past in geen enkele wijze in de huidige visie van commercie.

Het zal dat ogen als een bij elkaar geraapt geheel en dat is geen gewenste uitstraling. Zo'n plan haalt de vraag of het technisch mogelijk is al nieteens...

Reken maar dat men druk bezig is het probleem van de zessen op te lossen en als dat zover is dan komen die in no-time op de baan...

Laatst bewerkt door thom op 11-03-2014 00:01
 

11-03-2014 01:21:14
broek53
broek53
Er wordt net gedaan alsof enorme rampen de kosmos van het DDZ bedreigen . Ik denk eerder dat iemand vergeten is verlenging van de tijdelijke toelating van de 7625 aan te vragen of zo. Als dat ding voortdurend stoorstroom zou produceren, zou het sowieso niet zijn blijven rijden tot de laatste dag. In het allerergste geval zal men de omzetters van het DDZ moeten vervangen of zo - over meer hebben we het echt niet. En dus gaan er ook geen exotische samenstellingen bedacht worden, die niet kunnen (DDZ met DDAR) en als ze wel aan elkaar gepast zouden kunnen worden, weer hetzelfde mega-traject van toelating zouden moeten doorlopen. Zet dat dus maar gevoeglijk uit het hoofd.

Verder is er nog geen prangend materieelprobleem. Voor het wijzigingsblad april doet men het nog altijd zonder zeswagenstellen en toch met 5 ICR-TD's minder, bijvoorbeeld. Daarmee wordt een eventueel echt materieeltekort al tot over de zomer getild, als er nog wat ICR uit moet. Maar dan schieten de eerste DDAR-stammetjes ongetwijfeld inmiddels te hulp.
 

15-03-2014 10:08:24
broek53
broek53
Op 13 maart is de 7625 (op eigen kracht) naar Onnen gegaan voor een test in de Onnense 'klimaatkamer'; een loods die bloedheet te stoken is (eneigenlijk bestemd is om materieel in de winter te ontdooien). De test ging over de airco/klimaatregeling, die eens helemaal getest moest worden na alle wijzigingen die er het afgelopen jaar aan zijn aangebracht. Als vertegenwoordiger van de DDZ4 is ook de 7514 (als ik het mij goed herinner) in Onnen geweest. 7625 op 14 maart retour naar Haarlem.

Volgende week wordt in Haarlem een tweede DDZ6 samengesteld (!), de 7645. Van de twee DDZ6-en gaat er eentje weer veel kilometers in de reizigersdienst maken, de andere wordt gebruikt voor alles dat men toch nog een keer getest wil hebben.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-03-2014 08:40
 

15-03-2014 19:22:25
treinjoop
treinjoop
De 7625 is niet vandaag maar gisteren al terug naar Haarlem gereden via de Hanzelijn. Zie OD topic van 14 maart.  

15-03-2014 21:13:49
martijn24
martijn24
Quote
broek53 (za 15 mrt 2014 10:08:24 https://www.somda.nl/forum/14382/p488646/): Op 13 maart is de 7625 (op eigen kracht) naar Onnen gegaan voor een test in de Onnense 'klimaatkamer'; een loods die bloedheet te stoken is (n eigenlijk bestemd is om materieel in de winter te ontdooien). De test ging over de airco/klimaatregeling, die eens helemaal getest moest worden na alle wijzigingen die er het afgelopen jaar aan zijn aangebracht. Als vertegenwoordiger van de DDZ4 is ook de 7514 (als ik het mij goed herinner) in Onnen geweest.7625 op 15 maart retour naar Haarlem.

Was niet de 7514 maar de 7524.
 

17-03-2014 14:29:44
broek53
broek53
Om helemaal precies te zijn: de 7514 en 7524 zijn vorge week beide in Onnen geweest voor deze proeven, nog voor de 7625.  

18-03-2014 21:23:36
KvdLee
KvdLee
Vandaag had VR203-1 de eer om 8 DDZ verlengingsrijtuigen over te brengen van Hlmwph naar Hrp (Hlm-Asd 51900, Asd-Hrp 51901). Rond de klok van 16u15 kwam het geheel de Hrp binnen, alwaar men op empl. Aziëhavenweg omliep. Geduwd ging de combinatie naar de ACT, alwaar men rond 17u aankwam. http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/13250136823/in/photostream/ en http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/13249994465/in/photostream/.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

19-03-2014 10:33:37
broek53
broek53
Samenstelling voor de overzichtelijkheid overgenomen uit het OD:
NSR 94 84 4262044-9 (AB)
NSR 94 84 4269055-8 (B)
NSR 94 84 4262058-9 (AB)
NSR 94 84 4269056-6 (B)
NSR 94 84 4262064-7 (AB)
NSR 94 84 4269051-7 (B)
NSR 94 84 4262054-8 (AB)
NSR 94 84 4269075-6 (B)

De planning wordt redelijk aangehouden: het zijn de verlengingssetjes 8, 10, 11 en 12.
 

27-03-2014 13:34:10
sfj
Een vraagje uit nieuwsgierigheid, misschien dat iemand hier iets over weet:
Hoe is het met de 7539? Deze zou enkele weken geleden een proefrit gemaakt hebben, echter is nog steeds door niemand gezien. Is er nog steeds een probleem mee, of wordt deze wellicht ook gebruikt voor proefnemingen tgv het ddz6-project?
En ik ben natuurlijk ook razend benieuwd naar de baknummers van de twee ingevoegde bakken van de 7645, naast de bakken welke al in de 7545 zaten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-03-2014 13:40:47
M-BASS
M-BASS
Quote
broek53 (wo 19 mrt 2014 10:33:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p489091/): Samenstelling voor de overzichtelijkheid overgenomen uit het OD:
NSR 94 84 4262044-9 (AB)
NSR 94 84 4269055-8 (B)
NSR 94 84 4262058-9 (AB)
NSR 94 84 4269056-6 (B)
NSR 94 84 4262064-7 (AB)
NSR 94 84 4269051-7 (B)
NSR 94 84 4262054-8 (AB)
NSR 94 84 4269075-6 (B)

De planning wordt redelijk aangehouden: het zijn de verlengingssetjes 8, 10, 11 en 12.


Wat betekent dat, verlengingssetjes 8, 10, 11 en 12?
 

27-03-2014 14:06:38
sfj
De bakken voor het 8e, 10e, 11e en 12e stel conform de opgestelde planning.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-03-2014 14:12:30
M-BASS
M-BASS
Ik moet m anders formuleren: is zo'n verlengingssetje van 2 wagons ook al toegewezen aan een DDZ stam?

Laatst bewerkt door M-BASS op 27-03-2014 14:13
 

27-03-2014 14:13:42
timtrein
timtrein
De 7539 wacht nog steeds op onderdelen lijkt me, anders was 'ie wel afgeleverd.  

27-03-2014 14:15:34
sfj
Quote
M-BASS (do 27 mrt 2014 14:12:30 https://www.somda.nl/forum/14382/p489918/): Ik moet m anders formuleren: is zo'n verlengingssetje van 2 wagons ook al toegewezen aan een DDZ stam?

Die hebben in Rail Magazine en/of Op de Rails gestaan, heb het nu even niet paraat maar zal het thuis opzoeken.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-03-2014 16:34:45
spiketrain
Moderator
spiketrain
Enkele nutteloze berichten verwijderd.


Groet, Spiketrain
 


27-03-2014 21:43:02
broek53
broek53
7645 is op 26 maart aan het proefritten geweest. Het verlengingssetje dat erin geplaatst is, bestaat uit de (ex-) 380 7561 en 280 7292. Dat is precies volgens de planning die hierboven bedoeld wordt.  

28-03-2014 08:50:32
lex_t
lex_t
Quote
timtrein (do 27 mrt 2014 14:13:42 https://www.somda.nl/forum/14382/p489919/): De 7539 wacht nog steeds op onderdelen lijkt me, anders was 'ie wel afgeleverd.


Was dat die van de brand op de IJsselbrug?

Zijn er overigens DDZ4'tjes "gereserveerd" om zesjes te worden, of gaat dat willekeurig?
 

28-03-2014 09:01:04
broek53
broek53
Alle te verlengen DDZ-en zijn op nummer gereserveerd (dus tot op het niveau van welk rijtuig komt in welk stel). Vuistregel; het zijn gewoon de laatste 20 afgeleverde viertjes. Nog een gevolg van het feit dt men eerder het idee gehad heeft de laatste 20 stellen meteen als zessen af te leveren.  

31-03-2014 00:14:39
scooter
scooter
Quote
broek53 (za 15 mrt 2014 10:08:24 https://www.somda.nl/forum/14382/p488646/): Volgende week wordt in Haarlem een tweede DDZ6 samengesteld (!), de 7645. Van de twee DDZ6-en gaat er eentje weer veel kilometers in de reizigersdienst maken, de andere wordt gebruikt voor alles dat men toch nog een keer getest wil hebben.

En sinds een paar dagen zit de 7625 weer in de 1900,waarbij niet altijd consequent in Gvc wordt gekeerd.Zo reed de 7625 vandaag na 1940 de 1961/72/83
 

02-04-2014 18:23:58
NS1707
NS1707
Een vraagje:

De planning was om per DDZ de 8800 te gaan berijden, de DDZ-6 meen ik.
Nu is de 7625 weer in dienst en de 7645 met testritten.

Gaat vanaf maandag de DDZ weer ik de 8800 rijden ter behoeve van Wijzigingsblad april?
 

02-04-2014 18:55:19
AgentX
AgentX
Die vraag is al meerdere malen in meerdere topics gesteld. Het antwoord ook.  

02-04-2014 19:23:17
NS1707
NS1707
Bij de ene lees ik ja, andere nee....
Maar anders zie ik het maandag wel.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-04-2014 19:24, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

02-04-2014 20:56:44
broek53
broek53
Samenvattend: in het wijzigingsblad april zat in de eerste opzet een aantal diensten voor DDZ6, maar door de problemen met de toelating zijn alle diensten er weer uit gehaald. Wat er op het moment rijdt aan DDZ, gebeurt via Dagplan en dat is daarom niet lang van tevoren te voorzien - en zeker niet structureel.

Overigens zal de 7645 voorlopig niet in de reizigersdienst kilometers gaan maken; die zal worden gebruikt voor testen. De 7625 blijft - als hij niet stuk gaat - tot 8 april in de reizigersdienst zitten. Op dagplanbasis dus.
 

03-04-2014 08:05:58
sjaak72
sjaak72
Een DDZ welke gisteravond de 3477 reed en om 19.26 Castricum passeerde, heeft in één van de machinistencabines een deur in een afwijkende gele kleur. Helaas vanwege de afstand het nummer niet kunnen zien.  

03-04-2014 10:31:26
thom
thom
Als het de buitendeur is, is ie soms defect geweest en zit er nu een deur nog in DDAR uitvoering in ?  

03-04-2014 15:13:21
aarclay
aarclay
Was het niet de DDZ die met een kapot raam in de cabine deur, die provisorisch gefixt was met Ducttape?


Choo choo.....
 

03-04-2014 15:23:16
sfj
Dat was de 7522, cabinedeur aan de linkerkant van de mBk (als je voor de neus staat), heb even teruggebladerd in mijn fotorol.

Laatst bewerkt door sfj op 03-04-2014 15:24


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-04-2014 15:27:31
sjaak72
sjaak72
@Thom; Mijn eerste indruk was ook dat het een DD-AR machinistendeur uit een te slopen DD-AR bak betreft. In ieder de kleur geel kwam daar wel mee overheen.

DDZ 7501 reed gisterochtend slag 3427 en reed gistermiddag slag 3450. Ik weet niet welke DDZ de 7501 heeft afgelost in de 34.4 / 34.7 en de spots bieden ook geen uitkomst.
 

03-04-2014 15:46:02
thom
thom
Kan ook goed zijn dat die deur zo uit de reserve voorraad van Nedtrain komt.  

03-04-2014 15:57:12
broek53
broek53
Hebben we niet een spannend topic over de afwijkende verfstrepen en dergelijke op al het materieel? Daar lijkt het mij een stuk relevanter dan in dit ontwikkelingstopic.  

04-04-2014 19:31:37
spiketrain
Moderator
spiketrain
Topic opgeschoond. Afwijkingen aan materieel mogen gemeld worden in het daarvoor bestemde topic.


Groet, Spiketrain
 

06-04-2014 21:55:39
sfj
7645 gezien te Hlmwph. ABv (94 84 426) 2061-3 en Bv2 9092-1, net als 7625 direct achter de mBk in de stam.

Tussenrijtuigen 9074-9&2060-5 (7647), 9073-1&2052-2 (?), 9091-3&2068-8 (7637), 9057-4&2059-7 (7618) staan op spoor 9.

De 7539 stond hierachter: mBk 8039-3, ABv 2055-5, Bv1 3072-9 en ABvk 4051-2.

Zouden dan de in 2007 uitgebrande Bv 280 7272 en de in 2009 bij een aanrijding beschadigde ABv 380 7555 zijn. Niet Bv 280 7261 en ABv 380 7573 uit stam 7439.
Daarom ben ik erg benieuwd naar de bakplaatjes, een kwestie van geduld.

Laatst bewerkt door sfj op 06-04-2014 21:56


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-04-2014 09:16:24
rob46
rob46
Bv 280 7272 en ABv 380 7555 staan al sinds 7-9-2011 bij de loods in Amf.

Laatst bewerkt door rob46 op 07-04-2014 09:16


57 jaar OV-fotografie.
 

07-04-2014 09:37:52
broek53
broek53
Ik vermoed dat de rijtuigen in Haarlem zijn beplakt aan de hand van een heeeel oud lijstje, uit de tijd dat men nog het idee had om van de 7539 echt een restantentreinstel te maken.  

07-04-2014 12:42:24
sfj
Zo'n idee had ik inderdaad al omdat ik weet dat die bakken in Amersfoort staan.

We gaan de bakplaatjes controleren zodra 'ie rondrijdt

Voor de liefhebber nog een paar plaatjes, ik kon zo met google nog niks vinden:
https://www.flickr.com/photos/77851173@N07/

En nu ik toch bezig ben, nog even de vraag van M-BASS:
Quote
M-BASS (do 27 mrt 2014 14:12:30 https://www.somda.nl/forum/14382/p489918/): Ik moet m anders formuleren: is zo'n verlengingssetje van 2 wagons ook al toegewezen aan een DDZ stam?


7625: 7531+7269 > reeds verlengd en in dienst
7645: 7561+7292 > reeds verlengd, Hlmwph voor proefnemingen
7608: 7533+7236
7609: 7553+7254
7616: 7544+7255
7617: 7543+7252
7618: 7559+7257
7623: 7562+7247
7631: 7572+7258
7632: 7569+7293
7637: 7568+7291
7646: 7566+7266
7647: 7560+7274
7649: 7535+7270
7650: 7558+7256

Bakken die dan overblijven zijn: 7251, 7271, 7273, 7275, 7276, 7546, 7547, 7552, 7554, 7564 voor nog vijf stammen. Iemand die weet welke bakken bij welke stammen (7612/7614/7620/7635/7639) gaan horen?

Laatst bewerkt door sfj op 07-04-2014 13:18


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-04-2014 14:21:14
M-BASS
M-BASS
Bedankt voor het opzoeken. Ik neem aan dat ze pas verder gaan met verlengen als het probleem met de stoorstroom opgelost is (vandaar het opslaan op hrp)?  

07-04-2014 14:24:44
sfj
Dat nemen we volgens mij allemaal aan op dit moment, kwestie van afwachten, meer kunnen we niet doen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-04-2014 14:36:47
broek53
broek53
Er wordt pas weer verlengd als de typetoelating voor de DDZ6 verleend is. dan zal met de logistiek van NSR nog e.e.a. moeten worden afgestemd, opdat niet ineens het aantal vieren met 1 per week daalt en het aantal zessen navenant stijgt, want dan moet toch echt enigszins gepland gebeuren.  

07-04-2014 14:45:46
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (ma 07 apr 2014 09:37:52 https://www.somda.nl/forum/14382/p490840/): Ik vermoed dat de rijtuigen in Haarlem zijn beplakt aan de hand van een heeeel oud lijstje, uit de tijd dat men nog het idee had om van de 7539 echt een restantentreinstel te maken.


Er waren anders vast 20 nieuwe DD-AR stammen geformeerd i.p.v. de 19 stuks die men nu in gedachten heeft.
 

07-04-2014 14:55:20
sfj
Dat zal best inderdaad, @ zowel broek53 als sjaak72. Ik wacht geduldig af!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-04-2014 15:39:12
martijnham
martijnham
Quote
broek53 (ma 07 apr 2014 14:36:47 https://www.somda.nl/forum/14382/p490889/): Er wordt pas weer verlengd als de typetoelating voor de DDZ6 verleend is.


Als dat zo is dan is de vraag op welke regeling de 7625 op dit moment in de reizigersdienst wordt ingezet.
 

07-04-2014 15:40:56
sfj
Een tijdelijke toelating, welke naar ik heb begrepen eind deze maand weer afloopt (maar vast wel verlengd kan worden).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-04-2014 16:40:32
broek53
broek53
Jawel, formeel heet het zelfs een gedoogvergunning.  

07-04-2014 17:43:52
martijnham
martijnham
Ah, op die manier.  

07-04-2014 18:57:28
thom
thom
Quote
broek53 (ma 07 apr 2014 16:40:32 https://www.somda.nl/forum/14382/p490904/): Jawel, formeel heet het zelfs een gedoogvergunning.

Die naamgeving zal wel een gevolg zijn van het niet meer bestaan van een VGB of enig andere voorziene vorm van tijdelijke toelatingen in de spoorwegwet.
 

07-04-2014 19:39:45
timtrein
timtrein
Ik kan er toch niet bij dat een groot, professioneel revisiebedrijf als Haarlem geen kans ziet om juiste nummers op rijtuigbakken te plakken. Je hebt toch ergens iemand die dat controleert?? Het zal wel aan mij liggen.  

07-04-2014 21:40:34
dh3201
dh3201
En toch rijden er best wel wat DDZ rijtuigen met onjuiste nummers rond...

94 84 42-64 030-6: bestickerd met 94 84 42-63 003-5 (zit in 7536)
94 84 42-63 004-2: bestickerd met 94 84 42-63 003-2 (zit in 7502)
94 84 42-63 007-5: aan één zijde bestickerd met 94 84 42-63 007-6 (zit in 7501)
94 84 42-63 010-9: bestickerd met 94 84 42-63 020-8 (zit in 7541)
94 84 42-63 030-7: bestickerd met 94 84 42-63 029-9 (zit in 7532)
94 84 42-63 039-8: bestickerd met 94 84 42-62 039-8 (zit in 7512)
94 84 42-62 048-0: bestickerd met 94 84 42-63 048-0 (zit in 7512)
94 84 42-62 063-7: bestickerd met 94 84 42-62 031-6 (zit in 7537)
En dit zijn alleen de rijtuigen die ik zelf met de foute nummers heb gespot.
(Ik heb nog lang niet alle DDZ rijtuigen gespot).


Shqiperise-lopers?
 

07-04-2014 21:45:52
sjaak72
sjaak72
Als we de 7539 niet meetellen, rijden er momenteel 16 bakken rond met UIC nummers welke niet overeenkomen met de voormalige UIC codes van de DD-AR materieel.  

08-04-2014 08:10:38
broek53
broek53
Quote
sfj (ma 07 apr 2014 12:42:24 https://www.somda.nl/forum/14382/p490880/):
En nu ik toch bezig ben, nog even de vraag van M-BASS:
Quote
M-BASS (do 27 mrt 2014 14:12:30 https://www.somda.nl/forum/14382/p489918/): Ik moet m anders formuleren: is zo'n verlengingssetje van 2 wagons ook al toegewezen aan een DDZ stam?

7625: 7531+7269 > reeds verlengd en in dienst
7645: 7561+7292 > reeds verlengd, Hlmwph voor proefnemingen
7608: 7533+7236
7609: 7553+7254
7616: 7544+7255
7617: 7543+7252
7618: 7559+7257
7623: 7562+7247
7631: 7572+7258
7632: 7569+7293
7637: 7568+7291
7646: 7566+7266
7647: 7560+7274
7649: 7535+7270
7650: 7558+7256

Bakken die dan overblijven zijn: 7251, 7271, 7273, 7275, 7276, 7546, 7547, 7552, 7554, 7564 voor nog vijf stammen. Iemand die weet welke bakken bij welke stammen (7612/7614/7620/7635/7639) gaan horen?

7612: 7552+7273
7614: 7564+7251
7620: 7547+7276
7635: 7554+7275
7639: 7546+7271
 

08-04-2014 10:09:10
sfj
Dank je!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-04-2014 21:01:29
KvdLee
KvdLee
Vandaag bracht VolkerRail 203-1 acht verlengingsrijtuigen over van Hlmwph naar Hrp (via Utg), en nam daarbij ook twee opgelapte DDAR Bvk's mee. Een plaatje te Utg: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/13721696973/in/photostream/, en Busch en dam: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/13722048414/in/photostream/.
De DDZ rijtuigen betroffen de:
94 84 4262059-7
94 84 4269057-4
94 84 4262068-8
94 84 4269091-3
94 84 4262052-2
94 84 4269073-1
94 84 4262060-5
94 84 4269074-9

En de DDAR koprijtuigen, welke er overigens optisch op achteruit zijn gegaan door het zgn. postzegelen:
270 7075
270 7039


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

08-04-2014 21:17:36
M-BASS
M-BASS
Qua ombouw van de verlengings-setjes zijn toch ook al zeker halverwege, schiet lekker op. Is e al iets bekend van Hlmwph, of ze DD-AR gaan reviseren als de laatste 10 setjes klaar zijn?  

08-04-2014 22:50:00
thom
thom
Met DDAR is men al druk bezig in Hlm en Zaanstraat, te lezen in dit en https://www.somda.nl/forum/14667/Tweede+leven+DD-AR/ topic

En juist in het door Koen gespotte transport zaten dus twee DDAR Bvk's die al behandeld zijn.

Laatst bewerkt door thom op 08-04-2014 22:51
 

08-04-2014 22:57:28
Jelmer
Jelmer
tenminste 1 van de DDAR-koppen zat nog wel flink onder de graffiti trouwens  

09-04-2014 05:49:58
sfj
Quote
KvdLee (di 08 apr 2014 21:01:29 https://www.somda.nl/forum/14382/p491046/): De DDZ rijtuigen betroffen de:
98 84 4262059-7
98 84 4269057-4
98 84 4262068-8
98 84 4269091-3
98 84 4262052-2
98 84 4269073-1
98 84 4262060-5
98 84 4269074-9

En de DDAR koprijtuigen, welke er overigens optisch op achteruit zijn gegaan door het zgn. postzegelen:
270 7075
270 7039

De 7039 zat nogal onder de graffiti, maar was vanaf de andere kant wel te lezen
De nummers beginnen overigens met 94 84, niet 98 84 dit waren overigens de bakken die dit weekend op spoor 9 te Hlmwph stonden.

Laatst bewerkt door sfj op 09-04-2014 15:43


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-04-2014 10:38:50
M-BASS
M-BASS
Vanmorgen stond 7625 in Tb met een brandje in de accubak; kan dat komen door zwaardere belasting van een 6je?  

11-04-2014 10:44:08
sfj
Alles is mogelijk maar laten we hier maar niet gaan speculeren en berichten met feiten afwachten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-04-2014 12:37:02
broek53
broek53
Laat Descheemaecker het maar niet zien: accu's niet onder, maar zelfs tussen de reizigersafdelingen. Levensgevaarlijk! Materieel aan de kant en de fabrikant aanklagen!
Enzovoort
 

11-04-2014 13:36:27
aarclay
aarclay
Ik wil niet te voorbarig zijn, maar nu de 7625 enige tijd uit de running is vanwege een brandje, zijn er kansen dat er een ander viertje (straks de 7608) verlengd zal worden voor de test-doeleinden?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2014 13:37


Choo choo.....
 

11-04-2014 13:38:32
sfj
Die kans is er, hoe groot weet NS waarschijnlijk zelf nog niet. Er is ook de 7645.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-04-2014 22:22:34
thom
thom
Quote
aarclay (vr 11 apr 2014 13:36:27 https://www.somda.nl/forum/14382/p491315/): Ik wil niet te voorbarig zijn, maar nu de 7625 enige tijd uit de running is vanwege een brandje, zijn er kansen dat er een ander viertje (straks de 7608) verlengd zal worden voor de test-doeleinden?

Ze zullen eerst wel even gaan kijken wat hier nou gebeurd is, ipv klakkeloos een tweede stel te formeren en die misschien wel hetzelfde euvel gaat krijgen...