26-12-2013 11:34:39
timtrein
timtrein
Ik kan me zo voorstellen dat ze eerst het DDZ-project en de reactivatie van DD-AR afronden, en daarna kijken wat ze nog aan afval overhouden. In Amf staan ook nog een paar bakken waar geen muziek meer in zit.  

27-12-2013 10:22:42
110573
110573
Staat in de oude loods vlakbij de sloopplaats (tot voor kort?). Zou best kunnen dus.  

31-12-2013 17:19:08
Daan!
Daan!
En is er nog iets bekend geworden na de spontane ontkoppeling voor Amersfoort?  

01-01-2014 11:15:44
admin
Moderator
admin
Om het hier zuiver te houden is de discussie over het wassen afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/14403/Wassen+van+treinen/


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 


01-01-2014 11:59:41
NS1707
NS1707
Happy new year!

Ik weet niet of dit aan de orde is geweest:
Maar (als) de DD-AR terug komt, krijgt die dan de DDZ kleurstelling dus ook nog een hele revisie of een kleine opknapbeurt, maar dat die wel in de DDM 2/3 kleurstelling blijft.

Laatst bewerkt door NS1707 op 01-01-2014 12:00
 

01-01-2014 12:00:57
sfj
Daar is nog niks over bekend voor zover ik weet, zou er niet op rekenen dat het uitgebreid wordt aangepakt gezien de korte periode waarvoor het terug op de baan komt.

Laatst bewerkt door sfj op 01-01-2014 12:01


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-01-2014 12:05:42
NS1707
NS1707
Quote
sfj (wo 01 jan 2014 12:00:57 https://www.somda.nl/forum/14382/p481401/): Daar is nog niks over bekend voor zover ik weet, zou er niet op rekenen dat het uitgebreid wordt aangepakt gezien de korte periode waarvoor het terug op de baan komt.


Oké, dank je wel
 

01-01-2014 12:44:06
KvdLee
KvdLee
Volgens de huidige plannen wordt het gewoon de huidige DDAR kleurstelling, aldus nfl.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

01-01-2014 12:50:40
jordy94
jordy94
Ik had ook iets gelezen over E-loc + 3 bakken (i.p.v. 4), klopt dat?  

01-01-2014 12:52:02
KvdLee
KvdLee
Quote
Eindhoven (vr 06 dec 2013 12:25:23 https://www.somda.nl/forum/14382/p478340/): Per wijzigingsblad April 2014 herindienststelling DDAR,ivm sprintermaterieel tekort!!
Samenstelling, 1700,B rijtuig,AB rijtuig,Bs rijtuig,
Dit blijft dan indienst tot medio 2017-2018 als nieuwe generatie Sprintermat is afgeleverd.


Even teruglezen


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

01-01-2014 12:52:45
sfj
Daar is hierboven al uitvoerig over gesproken. Volgens de bronnen gaat het om 19 drietjes, maar lees even terug. Eindeloos herkauwen van dit soort info voegt niks toe aan dit topic


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-01-2014 13:41:39
timtrein
timtrein
DDZ-kleurstelling is sowieso al onlogisch want DDZ is intercitymaterieel en DD-AR voor stoptr^H^H Sprinters. Ik ga er vanuit dat ze niet eens geschilderd worden, hoewel ze dat recent bij DM '90 wel gedaan hebben.  

01-01-2014 13:46:13
MDDM
MDDM
Krijgen we dus echte sprinters in de sprinter serie. Kan een SLT of SGM niet tegenop. 1700 + 3 wagonnetjes gaat als een speer van z'n plek


Gr Joop mcn Lls
 

01-01-2014 15:10:29
sjaak72
sjaak72
Terug scrollend in het topic kunnen we lezen dat het DD-AR materieel alleen een onderhoudsbeurt gaat krijgen en dat het interieur heel erg laag op de prioriteitenlijst staat en dat de buitenkant waarschijnlijk alleen gestickerd gaat worden.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 01-01-2014 15:10
 

01-01-2014 15:13:12
sjaak72
sjaak72
Quote
MDDM (wo 01 jan 2014 13:46:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p481420/): Krijgen we dus echte sprinters in de sprinter serie. Kan een SLT of SGM niet tegenop. 1700 + 3 wagonnetjes gaat als een speer van z'n plek


Een DDZ kan een DD-AR ook aardig bijbenen, maar alles staat of valt wel met de mcn.
 

01-01-2014 15:50:59
jordy94
jordy94
Ik hoor mensen vaak klagen dat DD-AR niet comfortabel is. Dit begrijp ik niet helemaal, die banken lijkt mij beter zitten dan stoffen stoelen van een VIRM, SLT of SGM?

Ik kan er zelf niet zo'n goed oordeel overdoen, ik heb nooit langer dan een halfuur in DD-AR kunnen reizen.
 

01-01-2014 16:01:30
renew40
renew40
Je bedoelt die plank omkleedt met groen nepleer in de oude ddar voor de ombouw naar ddz daar klaagde mensen terecht over, de oude ddm met de rode dikke banken ja die zaten oke.

Soms kwam je die oude dikke versie tegen met een groen lapje nepleer dan zat dat prima.
 

01-01-2014 17:09:09
Wellie
Wellie
Quote
sjaak72 (wo 01 jan 2014 15:13:12 https://www.somda.nl/forum/14382/p481426/):
Quote
MDDM (wo 01 jan 2014 13:46:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p481420/): Krijgen we dus echte sprinters in de sprinter serie. Kan een SLT of SGM niet tegenop. 1700 + 3 wagonnetjes gaat als een speer van z'n plek


Een DDZ kan een DD-AR ook aardig bijbenen, maar alles staat of valt wel met de mcn.


Een DDZ 4 (een 6 zeker niet) zou een DDAR met 3 rijtuigen echt niet bijhouden. Goede of minder goede machinist maakt in deze niks uit.
 

01-01-2014 18:26:56
jordy94
jordy94
Bedankt voor deze uitleg! Ik herinner me alleen een lekker zacht bankje, dus dat zal wel een goede geweest zijn.  

01-01-2014 21:04:37
ricohallo
ricohallo
Er zaten inderdaad 2 soorten banken in DD-AR, zachte en harde banken. De zachte banken zaten in de meeste stuurstandrijtuigen (Bvk), een klein aantal Bv's en ABv's en in de motorrijtuigen bij mDDM. Deze banken werden gemaakt bij de maatschappij Compin, de harde banken waren in Nederland gemaakt bij de maatschappij Emsta en bevonden zich in de rest van de rijtuigen. Het verschil in banken komt doordat men tijdens de bouw van DD-AR overgeschakeld is.

Bronnen: Eigen ervaring & https://www.somda.nl/forum/10140/Verschillende+banken+in+DD-AR/

Laatst bewerkt door ricohallo op 01-01-2014 21:10
 

01-01-2014 21:38:57
MDDM
MDDM
Quote
sjaak72 (wo 01 jan 2014 15:13:12 https://www.somda.nl/forum/14382/p481426/):
Quote
MDDM (wo 01 jan 2014 13:46:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p481420/): Krijgen we dus echte sprinters in de sprinter serie. Kan een SLT of SGM niet tegenop. 1700 + 3 wagonnetjes gaat als een speer van z'n plek


Een DDZ kan een DD-AR ook aardig bijbenen, maar alles staat of valt wel met de mcn.
Aan m'n hoela. Zelfs met een 4e rijtuig erachter rij je met een DDAR een DDZ zoek. Er is namelijk niks aan de motoren van de mDDM gedaan, dus nog lekker traag


Gr Joop mcn Lls
 

01-01-2014 22:47:22
sjaak72
sjaak72
De Motoren van den DDZ zijn toch opgepimpt? Ik ervaar als reiziger wel dat een DDZ sneller is dan een mDDM en een DDZ komt ook weleens een minuut eerder binnenrijden, waar een DD-AR wel vaker een minuutje te vroeg kwam.  

01-01-2014 23:33:06
broek53
broek53
Er is aan de tractie van de mDDM niets gewijzigd, echt niet.  

02-01-2014 05:00:51
renew40
renew40
Kijk heeft het effect van een langere rijtijd in de dienstregeling toch gewerkt, klanten vinden dat de trein sneller aankomt op de bestemming.
hahahaha
 

02-01-2014 10:36:31
jordy94
jordy94
Dat is niet zo lastig met de ruime dienstregeling van de NS  

02-01-2014 11:41:59
Pim530
Pim530
Ruime dienstregeling van de NS? Waarmee vergelijk je de dienstregeling dan? Die bij onze zuiderburen is namelijk nog veel ruimer, zeker sinds dit jaar.  

02-01-2014 11:58:31
jordy94
jordy94
Daar is het helemaal erg ja, maar vergeleken met een paar jaar terug in Nederland bijvoorbeeld. Ik reis nu 10 minuten langer dan 2 jaar terug..

Oeps, beetje off-topic geloof ik

Laatst bewerkt door jordy94 op 02-01-2014 11:59
 

02-01-2014 12:01:33
sfj
Inderdaad, zullen we het weer over DDZ gaan hebben ? Bij voorkeur over dingen die in de voorgaande ruim 3200 reacties niet al meerdere malen voorbij zijn gekomen zoals bovenstaande.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-01-2014 22:35:02
aarclay
aarclay
Welke DDZ staat hierna op de rol om als zes'je de werkplaats uit te rollen? Ik neem aan dat de serie-modernisering nog maar net begonnen is, en dat de 7625 eigenlijk een try-out is.


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-01-2014 22:55:56
broek53
broek53
Als de planning nog dezelfde is als een paar maanden geleden, zijn achtereenvolgens aan de beurt de 7508, 7549 en 7546 deze maand. Gaat snel, ongeveer wekelijks een zesje.  

06-01-2014 06:20:43
M-BASS
M-BASS
7539 komt daar nog voor?  

06-01-2014 07:18:08
broek53
broek53
Volgens die planning wel, ja. En dat wordt dan weer de laatste die tzt verlengd zal worden...

Laatst bewerkt door broek53 op 06-01-2014 07:19
 

08-01-2014 15:12:50
dan2tem
dan2tem
Ik reed gister (7 Januari) rond 08:52 station Haarlem binnen uit de richting van Amsterdam toen naast me 3 bakken DDAR werd gesleept in de richting van Haarlem Spaarnwoude, Ik kon niet goed meer zien door welke en wat voor Loc ze werden gesleept.

Weet iemand hier mischien meer van?
 

08-01-2014 15:15:00
sfj
Dat zullen wellicht de bakken zijn welke op sporen 25-27 stonden te wachten op revisie, of enkele bakken welke vanuit de Zaanstraat naar Haarlem zijn gebracht. Het viel me daar gisteren op dat er minder rijtuigen staan dan vorige week.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-01-2014 21:38:21
Frontier
Frontier
De laatste DDZ is klaar, de 7539 stond hedenmiddag op het erf te Hlmwph.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-01-2014 21:55:45
broek53
broek53
De toelating van de DDZ6 is nog steeds afhankelijk van het stoorstroomgedrag. De 7625 zal het met een nieuwe softwareversie weer een hele tijd gaan proberen. Intussen worden er geen vieren verlengd en blijven de vdrenoveerde tussenrijtuigen dus werkeloos wachten.  

16-01-2014 23:57:13
maxje
maxje
Wat is er dan technisch zo anders aan de DDZ6 ten opzichte van de massaal rijdende viertjes? Ik vind het nogal raar dat twee extra tussenbakken iets met stoorstroom zouden veroorzaken.  

17-01-2014 00:04:04
279
279
Ik heb van een nfl begrepen dat het stel weer gerepareerd is.
misschien duikt het vrijdag weer ergens op...

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-01-2014 06:59, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

17-01-2014 07:34:49
Daan!
Daan!
Wat is een doorstroom? Gewoon de stroom die van voor naar achter gaat?  

17-01-2014 08:15:01
broek53
broek53
Quote
maxje (do 16 jan 2014 23:57:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p483079/): Wat is er dan technisch zo anders aan de DDZ6 ten opzichte van de massaal rijdende viertjes? Ik vind het nogal raar dat twee extra tussenbakken iets met stoorstroom zouden veroorzaken.
Een tweede statische omzetter, als ik het goed begrepen heb. En eentje, zoals in de viertjes, was destijds al een bron van zorg voor de toelating.

@ edit: ik had het niet goed begrepen; het is nog steeds maar 1 statische omzetter, maar die wordt zwaarder belast door mn de airco van de twee extra rijtuigen.

@Daan!: geen doorstroom, maar SToorstroom. Het gaat erom dat een omzetter een stroom zou kunnen genereren met een frequentie van 75 Hz. Door de spoorstaven lopen stromen met een frequentie van 75 Hz die de ATB-informatie overdragen. De stromen die de omzetter opwekt, kunnen dan de ATB-informatie storen - vandaar.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-01-2014 09:33
 

17-01-2014 10:09:19
maxje
maxje
Broek53 heel erg bedankt voor de informatie!  

17-01-2014 10:13:26
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (vr 17 jan 2014 08:15:01 https://www.somda.nl/forum/14382/p483094/):
Quote
maxje (do 16 jan 2014 23:57:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p483079/): Wat is er dan technisch zo anders aan de DDZ6 ten opzichte van de massaal rijdende viertjes? Ik vind het nogal raar dat twee extra tussenbakken iets met stoorstroom zouden veroorzaken.
Een tweede statische omzetter, als ik het goed begrepen heb. En eentje, zoals in de viertjes, was destijds al een bron van zorg voor de toelating.

@ edit: ik had het niet goed begrepen; het is nog steeds maar 1 statische omzetter, maar die wordt zwaarder belast door mn de airco van de twee extra rijtuigen.
Dat is mogelijk te merken, de hele cabine vibreert niet bepaald comfortabel in een DDZ6 als er af en toe iets aanslaat. Voor de rest geen klachten afgezien van de al bekende designfouten.
 

17-01-2014 16:07:18
rob46
rob46
Vanmiddag haalde VR een eerste setje van zo'n 10 DD-AR van de Amsterdam Container Terminal en bracht deze naar Aswpl. De eerste aanzet tot herintreding van DD-AR+1700.

Laatst bewerkt door rob46 op 20-01-2014 11:09


57 jaar OV-fotografie.
 

17-01-2014 16:43:05
M-BASS
M-BASS
Worden de DD-AR nu wat eerder in behandeling genomen, gezien het feit dat de toelating van DDZ6 wat langer op zich laat wachten, en ze de omgebouwde tussenbakken nog niet in kunnen zetten, of gaan ze in hlmwph gewoon vol door met ombouwen en komt DD-AR daarna?

Laatst bewerkt door M-BASS op 17-01-2014 16:44
 

17-01-2014 16:45:28
rob46
rob46
1+1=2, lijkt me.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-01-2014 16:53:23
broek53
broek53
Quote
M-BASS (vr 17 jan 2014 16:43:05 https://www.somda.nl/forum/14382/p483180/): Worden de DD-AR nu wat eerder in behandeling genomen, gezien het feit dat de toelating van DDZ6 wat langer op zich laat wachten, en ze de omgebouwde tussenbakken nog niet in kunnen zetten, of gaan ze in hlmwph gewoon vol door met ombouwen en komt DD-AR daarna?
Hlmwph gaat vol door met ombouwen, dat is zeker. Als de toelating er eenmaal is, kunnen ze wel twee of drie stammen per week verlengen met klaarstaande rijtuigen.
Dat 'men' aan DDAR zo snel mogelijk wil beginnen, is vanuit het gebruik niet zo vreemd, in de zin dat men zonder DDAR heel erg krap gaat zitten als DDZ de laatste stammen ICR in de 1900 moet gaan vervangen, en dat is al in juni.
 

17-01-2014 22:01:59
bnv
bnv
Quote
rob46 (vr 17 jan 2014 16:07:18 https://www.somda.nl/forum/14382/p483172/): Vanmiddag haalde VR een eerste setje DD-AR van de Amsterdam Container Terminal en bracht deze naar Aswpl. De eerste aanzet tot herintreding van DD-AR+1700.


Dit suggereert mogelijk dat het opknappen van DDAR in Aswpl gebeurt en die dus daarvoor niet naar de Wph in Hlm hoeven. Alhoewel dat mij wel onwaarschijnlijk lijkt.(?). Indien wel, dan zal de Wph parallel capaciteit moeten hebben om dit mogelijk te maken. Blijkbaar is die er dan.
 

17-01-2014 22:07:15
timtrein
timtrein
Het kan ook een verdeling van het werk zijn natuurlijk, de eerste helft in Aswpl en de rest in Hlm. Ik heb werkelijk geen idee wat Aswpl allemaal aan mensen en spullen heeft teruggekregen toen het 'tijdelijk' weer open ging... maar zal me ook niks verbazen als Aswpl het meeste werk zelf kan.  

18-01-2014 00:32:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Awpl heeft wel een paar spullen maar er zal nog heel wat bij moeten om daar überhaupt iets aan het DDar te kunnen doen ze zullen waarschijnlijk de stammen gaan samen stellen en daarna zullen ze 1 voor naar Hlmwpl worden gebracht


MCN ASD
 

20-01-2014 13:40:00
kleine_man
kleine_man
Kennelijk is het storingsprobleem opgelost. Ik zit nu in de 7625.  

20-01-2014 13:41:40
sfj
Deze rijdt al een paar weken af en aan, was er alleen een weekje tussenuit voor onderhoud in Ldd heb ik begrepen. Er worden vooralsnog niet meer stammen verlengd vanwege die mogelijke storingen.

Laatst bewerkt door sfj op 20-01-2014 13:42


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-01-2014 15:26:08
mren
mren
Kleine opvallende zaak: er komt in de verlengde DDZ-stellen geen extra stiltecoupé, dus reizigers moeten het doen met die paar plaatsen in de kopbak.
Wellicht dat dit later nog aan wordt gepast? VIRM-VI kent immers ook twee stiltecoupés per stel.
 

20-01-2014 15:30:37
DDZ7504
DDZ7504
@kleine_man, mag ik vragen als welke trein de 7625 reed?  

20-01-2014 15:44:17
sfj
Volkerrail is op pad met de sanditestellen 7507 en 7506 vanmiddag. Deze zijn al een paar weken buiten dienst, iets mbt sandite? Weet iemand meer?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


20-01-2014 17:30:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou buitendienst niet hoor heb er afgelopen zaterdag avond nog mee gereden trein 5493 met de 7506


MCN ASD
 

20-01-2014 17:39:20
Frontier
Frontier
De 7507 daarentegen wel, die stond al enige tijd te Hlmwph.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-01-2014 19:11:59
kleine_man
kleine_man
Aha, dus die heb ik vanmiddag in Gv vastgelegd. Lok was de 230-1


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-01-2014 19:13:42
kleine_man
kleine_man
Quote
DDZ7504 (ma 20 jan 2014 15:30:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p483497/): @kleine_man, mag ik vragen als welke trein de 7625 reed?


Dat mag je zeker. Het was de 1945.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-01-2014 23:51:21
279
279
Quote
sfj (ma 20 jan 2014 15:44:17 https://www.somda.nl/forum/14382/p483499/): Volkerrail is op pad met de sanditestellen 7507 en 7506 vanmiddag. Deze zijn al een paar weken buiten dienst, iets mbt sandite? Weet iemand meer?


7506 en 7507 zijn vlak voor de Kerst buiten dienst gezet, omdat de Sandite-
installatie uitgebouwd moet worden. al die tijd hebben ze niet gereden.
blijkbaar zijn eindelijk naar de werkplaats gebracht.
 

21-01-2014 00:16:33
snowie
snowie
Sterker nog , niet naar de werkplaats Hlm maar naar ACT op de Hrp  

21-01-2014 07:18:17
sik214
sik214
Misschien is daar meer ruimte beschikbaar om de sandite-zaken uit te bouwen? Er ligt straatspoor, wat hierbij handig zou kunnen zijn.  

21-01-2014 09:31:53
daniel81
daniel81
Wordt Sandite dan elk jaar opnieuw in- en uitgebouwd?
Of gaan ze ervan uit dat DDZ volgend jaar als echt IC-materieel niet meer in Sandite-omlopen hoeft te rijden?
 

21-01-2014 09:38:48
broek53
broek53
Dat veronderstelt een langetermijnvisie op de details van de materieelinzet en ik weet heel zeker dat die er niet is.  

21-01-2014 09:55:12
279
279
en ondertussen 2 goede stellen aan de kant zetten, terwijl
er best wel behoefte is aan wat ruimte in het materieelpark...
 

21-01-2014 09:57:31
sfj
Quote
snowie (di 21 jan 2014 00:16:33 https://www.somda.nl/forum/14382/p483568/): Sterker nog , niet naar de werkplaats Hlm maar naar ACT op de Hrp

Naar het ter zijde staande DD-AR? Dan word ik nog nieuwsgieriger.

Maar ik heb gehoord dat dat probleem m.b.t. aanpassingen sanditeinstallatie stoorstromen veroorzaakte en de stellen daar beide voor naar Ldd/Hlm zijn geweest. Details ken ik niet, weet ook niet of dit klopt, maar als ze in Hrp staan (ik ben geneigd vanmiddag te gaan kijken) betekent dat vermoedelijk ook dat er niet veel qua inzet mee gaat gebeuren de komende weken gok ik?

Laatst bewerkt door sfj op 21-01-2014 09:57


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-01-2014 10:00:12
279
279
Quote
snowie (di 21 jan 2014 00:16:33 https://www.somda.nl/forum/14382/p483568/): Sterker nog , niet naar de werkplaats Hlm maar naar ACT op de Hrp


is dat zeker dan? laatste melding was Utg en lok omlopen...
 

21-01-2014 10:02:04
Bert13
Bert13
Ja hoor, dat is behoorlijk zeker: http://www.flickr.com/photos/jaaptreinfoto/12054709215/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-01-2014 10:03:21
sfj
Ondanks dat we het hier in principe niet over spots hebben wil ik nog wel even melden dat ze niet langs Sptn/Sptz zijn gekomen op de 'terugweg'. Ikzelf heb twee uur op Sptz staan wachten voor een plaatje en kvdlee op Sptn. Wat ik wel weet is dat er eentje weken op de Bkd heeft gestaan, de andere op Hlm (eerst sp30 toen wph). Kan dus ook zijn dat het een ritje Ldd-Hlmwph-Utg-Hrpa oid was ... Denk dat ik die kant vanmiddag even op fiets.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-01-2014 11:11:55
rob46
rob46
Bespaar je de moeite, beide stellen staan bij ACT in de Hrp.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-01-2014 11:18:36
sfj
Voormalig Ceres Paragon, Ruijgoordweg 100 toch, waar het ddar met 1800'en staat? Daar waren de ddar en 1600 goed te zien dus ga effe kijken.

Edit: ze staan er middelste rij vooraan, net zo goed te zien als het dd-ar vorige week.
Voor de liefhebbers: vanaf Sloterdijk of IJmuiden bus 82 naar halte Ruijgoord dorp, dan een kwartiertje lopen naar gps punt Ruijgoordweg 100 (vlak voorbij Starbucks HQ) en 4square place 'DD-AR Hotel'

Laatst bewerkt door sfj op 21-01-2014 13:28


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-01-2014 11:45:20
gvttreinen
gvttreinen
Via een collega (en die via..via) heb ik vernomen dat alle DDZ VI`n (!) een rijverbod hebben wegens problemen met ATB, kan iemand dit bevestigen danwel ontkennen?  

22-01-2014 11:50:50
marciekemp
marciekemp
Zijn er ook heel veel, er zijn ook al 1 hele VI afgeleverd;)  

22-01-2014 12:00:03
gvttreinen
gvttreinen
Daarom ook die uitroepteken.  

22-01-2014 12:58:21
Wellie
Wellie
Quote
gvttreinen (wo 22 jan 2014 11:45:20 https://www.somda.nl/forum/14382/p483726/): Via een collega (en die via..via) heb ik vernomen dat alle DDZ VI`n (!) een rijverbod hebben wegens problemen met ATB, kan iemand dit bevestigen danwel ontkennen?


Net nog eentje tegengekomen bij Best rijdend in de 1900.
 

22-01-2014 13:20:26
gvttreinen
gvttreinen
Het verhaal gaat dat er aan de 7625 ATB-aanpassingen moeten uitgevoerd worden en wel voor 1 februari, haal men die datum niet dan moet ie buiten dienst.
Vaag misschien maar ander deskundige hiero zouden dit misschien kunnen bevestigen danwel ontkrachten.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 22-01-2014 13:25
 

22-01-2014 15:10:28
maigoda
maigoda
Een aanpassing lijkt me niet. Zowel de motorwagen als het stuurrijtuig hebben dezelfde installatie als de viertjes. Ik vermoed eerder dat het in de verbinding zit door de stam heen van de ene installatie naar de andere. Mogelijk is het een paar keer voorgekomen dat de achteroplopende installatie niet naar blauw schakelt, omdat het signaal door een te lange kabel verminkt raakt. Dat is in elk geval bij trekduw-combi 1700-stam-BDs de reden dat de ATB-kranen van de achteroplopende installatie dichtgezet moeten worden. Ik sluit niet uit dat hetzelfde probleem nu ook bij DDZ-zesjes opduikt.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 22-01-2014 15:11
 

22-01-2014 22:57:21
thom
thom
Lijkt me niet dat IL&T zich druk maakt om het niet blauw vallen van de achterste installatie, dat resulteert altijd in een remming en werkt dus fail-safe.

Bij ICR/1700 combinatie's kan ik me daar trouwens nog wel wat bij voorstellen door de stekkers die regelmatig losgehaald worden (Misschien nu minder door het stammenbedrijf). Maar bij DDZ gebeurd dat natuurlijk niet en zijn de stekker ook veel solider en ik kan me weinig voorstellen dat die 2 extra stekkers het verschil daarin moeten gaan maken.
Dan zouden dat soort problemen ook op moeten treden bij bv 10 bakken mat'64, dan heb je veel meer overgangen over alle koppelingen...

IL&T zal zich drukker gaan maken als de installatie niet werkt naar behoren waardoor de veiligheid in gedrang komt en dat lijkt me dan eerder een oorzaak.
Volgens mij hadden die dingen al een issue met stroomstromen dus misschien dat daar een relatie in gevonden kan worden.

Laatst bewerkt door thom op 22-01-2014 22:58
 

22-01-2014 23:25:08
broek53
broek53
Het item IS de stoorstroom, die stoorstroom heet omdat het de ATB-codes stoort.  

22-01-2014 23:45:20
maigoda
maigoda
Dan zit het probleem dus niet in de ATB zelf, maar in de stoorstroom. Dan wordt er niets aan de ATB gedaan, maar moet er wat aan de stoorstroom gedaan worden.
Groetjes,
Emiel
 

23-01-2014 00:12:56
broek53
broek53
Exact, dat is de hele tijd al het probleem.  

30-01-2014 13:42:07
broek53
broek53
Even terug naar het echte DDAR: de rijtuigen die uit de Houtrak zijn teruggehaald en nu bij de Zaanstraat staan, zijn de 7013, 7017, 7037, 7039, 7043, 7076, 7263, 7282, 7286, 7295 en 7508.

Volgens mij volgt daar tevens uit dat het transport dat vorige week werd gespot van de Zaanstraat naar Haarlem de laatste trek te reviseren DDZ-tussenrijtuigen betrof.
 

30-01-2014 18:18:46
AgentX
AgentX
Dus er staat nu niets meer bij de ACT?  

30-01-2014 18:42:50
KvdLee
KvdLee
Als t goed is nog wel een aantal rijtuigen die niet naar DDZ worden verbouwd, maar een kleine oplapbeurt krijgen.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

30-01-2014 19:44:43
broek53
broek53
Quote
AgentX (do 30 jan 2014 18:18:46 https://www.somda.nl/forum/14382/p484543/): Dus er staat nu niets meer bij de ACT?
Tuurlijk wel, er stonden er een stuk of 60 en nu dus 11 minder.
 

30-01-2014 21:32:07
sjaak72
sjaak72
De rijtuigen die nu op de Zaanstraat staan, worden omgebouwd naar ABV bakken?  

30-01-2014 21:46:31
broek53
broek53
Dat lijkt mij sterk, de helft zijn Bvk's.  

31-01-2014 17:21:04
279
279
van een nfl hoor ik dat de 7502 weer is vrijgegeven voor de dienst
na een CW OBIS + airco te Aswpl.
 

31-01-2014 19:01:34
maxje
maxje
Is dat dan de CW die er ook voor moet gaan zorgen dat de zesjes straks zonder problemen kunnen gaan rijden?  

31-01-2014 19:09:14
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (do 30 jan 2014 21:46:31 https://www.somda.nl/forum/14382/p484557/): Dat lijkt mij sterk, de helft zijn Bvk's.


Bvk's kunnen toch ook voorzien worden van 1e klas afdeling beneden a la DDZ?
 

31-01-2014 20:11:23
broek53
broek53
Dat zou kunnen, maar dan worden het geen ABv's  

31-01-2014 20:22:04
thom
thom
Quote
maxje (vr 31 jan 2014 19:01:34 https://www.somda.nl/forum/14382/p484613/): Is dat dan de CW die er ook voor moet gaan zorgen dat de zesjes straks zonder problemen kunnen gaan rijden?

Het is een constructie wijziging aan de OBIS installatie, dus dat zal er weinig mee te maken hebben
 

04-02-2014 06:51:34
M-BASS
M-BASS
Weet iemand hoe het staat met 7539, is die al klaar, of wordt ie gelijk verlengd tot 7639 en komt ie dan pas in dienst?

Laatst bewerkt door M-BASS op 04-02-2014 06:51
 

04-02-2014 11:56:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Die stond gister nog buiten te Hlmwpl als 4tje in iedergeval


MCN ASD
 

04-02-2014 12:22:03
sfj
Inmiddels al een paar weken, ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig waarom deze nog niet op de baan is.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-02-2014 16:25:37
sebasss
sebasss
Misschien stomme vraag..Maar Somda weet vaak dingen eerder dan NSR medewerkers zelf. Zullen de DDAR's ook in de weekenden worden ingezet niet net als ICR alleen Ma t/m vr. Dit vanwege planning van een treinen (DDAR) dagje.  

05-02-2014 17:03:22
Amazonous
Amazonous
Er moeten eerst nog maar eens DDAR'en komen, v.z.i.w. zijn die dingen nog niet ingepland voor inzet in de treindienst %08%  

05-02-2014 17:12:43
broek53
broek53
Haha, ze moeten eerst eens zien dat ze er een aantal weer op de baan krijgen. Ik verwacht (persoonlijk, niet op gegevens gebaseerd) dat ze pas na de zomer in een echte omloop komen. zover ik weet, is er nog geen treinserie uitverkoren waar ze in gaan rijden.  

05-02-2014 21:08:48
Wellie
Wellie
Quote
sebasss (wo 05 feb 2014 16:25:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p485047/): Misschien stomme vraag..Maar Somda weet vaak dingen eerder dan NSR medewerkers zelf. Zullen de DDAR's ook in de weekenden worden ingezet niet net als ICR alleen Ma t/m vr. Dit vanwege planning van een treinen (DDAR) dagje.


Sommige mensen hier op het forum doen lijken of ze meer weten dan het spoorwegpersoneel of medewerkers van de spoorbedrijven
 

05-02-2014 21:17:50
broek53
broek53
Het zou ook buitengewoon vreemd zijn als spoorwegpersoneel alles van heden, verleden en toekomst zou weten op alle gebieden. Maar dat terzijde.

De 7539 staat te wachten op onderdelen. Geen onbekend verschijnsel: defecte onderdelen etc. worden in het productieproces steeds doorgeschoven, met als gevolg dat de aflevering van de laatste exemplaren vaak vertraging oploopt.

Bij de Zaanstraat zijn de 7506 en 7507 weer tot leven gewekt. Ze wachten nu tot Ldd ze weer kan hebben.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-02-2014 08:59
 

06-02-2014 07:08:29
sebasss
sebasss
Okee bedankt allen