27-11-2013 11:06:37
Daan!
Daan!
Maar slim googelen levert al heel wat op. #DDM1

27-11-2013 11:18:49
thom
thom
Zowieso, als de fotograaf gewoon toestemming heeft om aanwezig te zijn dan moet het tonen van die foto toch gewoon kunnen.

Ik zie hier wel meer foto's van dat soort plaatsen, werkplaatsen en opsteltetreinen zijn ook niet publiekelijk toegankelijk....

27-11-2013 11:30:12
fugazi
fugazi
Quote
mdj (wo 27 nov 2013 10:05:32 https://www.somda.nl/forum/14231/p477131/): Staan in de Westhavens, bij de voormalige ceresterminal en huidige USA terminal. (Bron: Twitter, maar de foto is gemaakt op een niet-openbare plaats...)
Dus niet in Awhv, maar in Hrp.

27-11-2013 11:42:27
Daan!
Daan!
https://twitter.com/Richard_Klok/status/405334707292094464/photo/1
Dit is hem. De fotograaf zelf zegt dat hij nog 100 meter had mogen doorrijden voordat hij op verboden terrein zou staan. Dus het lijkt te mogen. Als het beheer er niet mee eens is, kan die hem verwijderen.

Trouwens, zo spannend is het ook allemaal niet. Heel raar maar ze zien er hetzelfde uit als toen ze langs het perron stonden.


27-11-2013 11:44:02
KvdLee
KvdLee
Ah zo, dat haalde ik er niet uit. (in reactie op AgentX)

27-11-2013 12:25:25
mvschoon
mvschoon
Quote
Daan! (wo 27 nov 2013 11:42:27 https://www.somda.nl/forum/14231/p477138/): De fotograaf zelf zegt dat hij nog 100 meter had mogen doorrijden voordat hij op verboden terrein zou staan. Dus het lijkt te mogen.
Volgens mij bedoelt de fotograaf dat het DDAR van hem 100 meter verder had mogen doorrijden: de plomp in!

27-11-2013 12:35:49
Daan!
Daan!
%02% Haha, ja nu je het zegt, zal die dat inderdaad wel bedoeld hebben.
Heeft hij wel een punt trouwens.

27-11-2013 13:35:56
Frontier
Frontier
Welnee, beter gaat hij als de wiedeweerga zijn mond spoelen, samen met ICR het enige échte materieel wat NS nog heeft gaan lopen afkraken. %03%

Enfin, ik was net toevallig in de buurt dus even gekeken, maar vanaf de openbare weg zijn ze vrijwel niet zichtbaar.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

27-11-2013 13:56:56
Hoera63
Hoera63
Alle discussie over de foto negerend: Wat moet het spul daar?

27-11-2013 14:02:29
Klaasje
Klaasje
Veilig staan, ver van opstelterreinen en graffitiartiesten denk ik.

27-11-2013 14:05:50
lex_t
lex_t
Dat is dan nu ook verklapt...

27-11-2013 14:22:52
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (wo 27 nov 2013 14:02:29 https://www.somda.nl/forum/14231/p477160/): Veilig staan, ver van opstelterreinen en graffitiartiesten denk ik.
Dat zouden ze ook in de kooi op de Dijksgracht gedaan moeten hebben. Inmiddels staat er alweer een V250 met creatieve stickers Niks is veilig op te stellen, of het moet binnen staan.


Gr Joop mcn Lls

27-11-2013 14:36:34
broek53
broek53
Er wordt ruimte gemaakt om alle V250 op de Dijksgracht weg te kunnen zetten. Hier ietwat OT, maar ik denk haast dat de sloopstellen mat '64 ook nog naar elders gebracht zullen worden.

27-11-2013 15:36:30
rob46
rob46
Vandaag en gisteren zijn in totaal 60 DD-AR-rijtuigen van de Dgr naar de voormalige Amsterdam Container Terminal (ACT)in Hrp overgebracht, gesleept door VR 203-3. Slechts de 380 7546 staat nog op de Dgr, moet nog naar Aswplz en is voor ombouw DDZ.Plaatjes zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/11085226755/ en http://www.flickr.com/photos/denniskoster/11072232425/

Laatst bewerkt door rob46 op 27-11-2013 17:32


57 jaar OV-fotografie.

27-11-2013 21:04:03
Mat644
Mat644
Is het nou de bedoeling dat die onlangs verplaatste DDM rijtuigen komende maanden weer klaar gemaakt gaan worden voor de rijdende dienst? (mat. tekort opvangen) dat iemand weet?

Laatst bewerkt door Mat644 op 27-11-2013 21:05

27-11-2013 21:36:54
aarclay
aarclay
DD-AR-rijtuigen....

Er zijn geruchten dat ze weer in dienst worden gesteld vanaf medio volgend jaar.


Choo choo.....

28-11-2013 00:07:10
broek53
broek53
Stuk terugscrollen in dit topic; is uitgebreid aan de orde geweest.

02-12-2013 09:28:14
sjaak72
sjaak72
Quote
sfj (do 29 aug 2013 12:20:44 https://www.somda.nl/forum/14231/p464381/):
Verder nog leuk om te melden is dat de baknummers echt niet heilig lijken te zijn, ik kwam vorige week de 7512 tegen welke volgens de UIC-nummers op de buitenkant maarliefst 4 ABvk's zou hebben. De nummers staan op beide zijden van de bakken zo aangegeven, alleen de ABvk heeft het juiste nummer. Volgorde bakplaatje, uic, oude ddar-nummer:
1168.013 - 94 84 42 64 012-0 - 390 7712
1163.041 - 94 84 42 64 039-8 - 280 7239
1165.015 - 94 84 42 64 048-0 - 380 7548
1167.036 - 94 84 42 64 069-4 - 270 7069


UIC nummers zijn aangepast.
4012-0 is 8012-0
4039-8 is 2039-8
4048-0 is 3048-0
4012-0 is 8012-0

@Opm. De nummers van de abv en bv bak kloppen nog steeds niet. BV 2039 moet 3039 zijn en ABV 3048 moet 2048 zijn.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 02-12-2013 19:21

02-12-2013 09:32:26
lex_t
lex_t
Even een vraagje: Zo'n heropgewekte DDAR kan toch gewoon als versterking met een DDZ samenrijden? mDDM en DDAR ging ook prima..

02-12-2013 09:34:43
sfj
Nee er zijn te veel technische wijzigingen. DDAR/DDZ kunnen alleen pneumatisch/mechanisch (en daardoor dus gesleept/geduwd) gekoppeld rijden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

02-12-2013 19:23:10
sjaak72
sjaak72
De UIC code van de ABV bak in stam 7521 is correct gewijzigd. Deze bak rijdt nu rond met UIC code 2065-4 en dit was eerst 4063. Bakcodeplaatje niet gecontroleerd daar dit een routine controle betrof en ik later in de trein pas zag dat deze UIC code was gewijzigd.

02-12-2013 19:34:13
sjaak72
sjaak72
De spots laten zien dat afgelopen zaterdag de voormalige mDDm 7846 teruggekeerd is als de 7517.

We hebben nog 3 DDZ'en te gaan.

03-12-2013 12:26:56
broek53
broek53
Ja, officiële aflevering van het stel op 28/11.

04-12-2013 17:47:36
iraj-smile
iraj-smile
Hallo, heeft iemand een lijstje van de 60 rijtuigen op de Hrp? Of weet iemand welke rijtuigen op de Dgr stonden?

04-12-2013 19:02:57
sjaak72
sjaak72
Al deze informatie kun je op Somda vinden.

04-12-2013 19:42:14
iraj-smile
iraj-smile
@sjaak. Ik zal zoeken!

04-12-2013 19:48:54
sjaak72
sjaak72
het beste kan je beginnen bij het knopje materieel.

06-12-2013 09:46:53
rob46
rob46
Quote
iraj-smile (wo 04 dec 2013 17:47:36 https://www.somda.nl/forum/14231/p478062/): Hallo, heeft iemand een lijstje van de 60 rijtuigen op de Hrp? Of weet iemand welke rijtuigen op de Dgr stonden?
Op ACT staan de volgende rijtuigen:
24 stuks Bvk 270:
7010-7011
7013-7019
7034-7039
7042-7044
7073-7078

30 stuks Bv 280:
7233
7246
7259-7260
7262-7265
7267-7268
7277-7282
7284-7290
7295-7300
7302

6 stuks ABv 380:
7508 (als Bv brandschade)
7571
7574-7577

Laatst bewerkt door rob46 op 06-12-2013 13:20


57 jaar OV-fotografie.

06-12-2013 12:25:23
Eindhoven
Eindhoven
Per wijzigingsblad April 2014 herindienststelling DDAR,ivm sprintermaterieel tekort!!
Samenstelling, 1700,B rijtuig,AB rijtuig,Bs rijtuig,
Dit blijft dan indienst tot medio 2017-2018 als nieuwe generatie Sprintermat is afgeleverd.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-12-2013 12:32:46
KvdLee
KvdLee
Mooi! Maar moet Bs niet Bvk zijn? Dus:
1700+Bv+Abv+Bvk

06-12-2013 12:52:59
sfj
Klopt Koen. Bs waren de BeNeLux stuurstanden.

Laatst bewerkt door sfj op 06-12-2013 12:53


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

06-12-2013 13:17:36
gvttreinen
gvttreinen
Kan alvast gedacht worden aan een (her)nieuw(d)e afscheidrit DDAR`s

06-12-2013 14:38:40
jeanne
jeanne
Moeten de DDAR's voor ze weer in dienst genomen mogen worden niet eens zeer uitgebreide beurt krijgen, net als dat nu bij de DM'90 gebeurt?


Jeanne Kok

06-12-2013 14:47:37
sjaak72
sjaak72
Klopt, even terugscrollen in he topic. De uitgebreide beurt staat op de planning nadat de revisie van DDZ gereed is.

06-12-2013 14:49:07
KvdLee
KvdLee
Wat ik weet is iig technische beurt, graffity verwijderen, en opnieuw in de verf (geel met blauwe reclamebanen). Ik kan dr naast zitten maar dat hoorde ik

06-12-2013 14:53:48
Klaasje
Klaasje
Want foei als je het een sprinterkleurstelling zou geven.

06-12-2013 15:54:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Lijkt me sterk als het een verf beurt wordt zal wel meer sticker/folie beurtje worden


MCN ASD

06-12-2013 16:03:10
Daan!
Daan!
Komen er 19 stammen zoals destijds berekend?

06-12-2013 16:20:04
M-BASS
M-BASS
Dan zullen ze vast wel in de 7300-serie terugkomen. Ik heb inderdaad ergens iets van 19 stammen gelezen, maar of dat ook zo gaat gebeuren weet ik niet, maar als ik me zou baseren op wat ROb schreef, zou dat best wel eens kunnen, met 3 reserve:
Quote
rob46 (vr 06 dec 2013 09:46:53 https://www.somda.nl/forum/14231/p478326/):
Quote
iraj-smile (wo 04 dec 2013 17:47:36 https://www.somda.nl/forum/14231/p478062/): Hallo, heeft iemand een lijstje van de 60 rijtuigen op de Hrp? Of weet iemand welke rijtuigen op de Dgr stonden?
Op ACT staan de volgende rijtuigen:
24 stuks Bvk 270:
7010-7011
7013-7019
7034-7039
7042-7044
7073-7078

30 stuks Bv 280:
7233
7246
7259-7260
7262-7265
7267-7268
7277-7282
7284-7290
7295-7300
7302

6 stuks ABv 380:
7508 (als Bv brandschade)
7571
7574-7577


Laatst bewerkt door M-BASS op 06-12-2013 16:24

06-12-2013 16:36:20
jeanne
jeanne
@sjaak72: Mijn reactie was er meer eentje van ongeloof, dat alles nog lukt om alle stammen nog z'n extra beurt geven voor dat de herindienststelling in april weer van start kan gaan! Zeker als dat pas na alle bakken DDZ gebeurt.


Jeanne Kok

06-12-2013 16:40:13
broek53
broek53
Lijkt mij ook zeer vroeg, zeker gezien het feit dat - een paar weken geleden - de opknapperij van DDAR in Haarlem voorlopig gepland stond vanaf april tot in het najaar. Met de revisie van DDZ heeft het overigens verder niks te maken; het is gewoon een ander project.

06-12-2013 16:55:59
daniel81
daniel81
Maar dat moet wel met dezelfde mensen en middelen gedaan worden dus aandacht voor de één gaat per definitie ten koste van de ander.
Aan de andere kant: als het de bedoeling is zsm zoveel mogelijk materieel de baan op te krijgen, lijkt het handiger om DDAR voorrang te geven.

06-12-2013 17:06:04
broek53
broek53
Dat eerste lijkt mij een waarheid als een koe, maar dat wil dus niet zeggen dat de capaciteit van de DDZ-werkers nodig is voor het DDAR. Haarlem heeft wel meer uitdagingen: in dezelfde periode begint de grote revisie van het VIRM-1 (en die volgt qua outillage etc. ongetwijfeld wèl achter DDZ aan), als ook de revisie een diverse aanpassingen van het ICR.

06-12-2013 17:09:42
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (vr 06 dec 2013 15:54:14 https://www.somda.nl/forum/14231/p478366/): Lijkt me sterk als het een verf beurt wordt zal wel meer sticker/folie beurtje worden
Dat zou ik ook denken, maar dat dacht ik van DM '90 ook en daarvan bericht men hier dat ze echt geschilderd zijn.

06-12-2013 17:24:34
broek53
broek53
Jl woensdag 4/12 zijn er blijkens het OD weer 6 rijtuigen van de Zaanstraat naar Haarlem gebracht. Als men het administratief juist heeft gedaan, zijn dat de setjes versterkingsrijtuigen voor de 8e, 9e en 10e DDZ-stam die verlengd gaan worden. Dat zouden moeten zijn: 7251 + 7564, 7273 + 7552, 7275 + 7554.

06-12-2013 17:26:38
broek53
broek53
En ook voor de administratie: heden uit Haarlem DDZ 7523 (ex-DDAR 7860).

06-12-2013 18:45:15
sfj
Check, wordt nu net 18.40 van sp 7 naar de reinigingssporen gereden te Hlm. Eerste opname nummers leert me dat de Bvk onjuist is: 94 84 42 64 048-8. Bakplaatjes 7517 en 7523 heb ik nog niet gecontroleerd dus weet niet 100% zeker of het bakwissel of stickerfout is.

Laatst bewerkt door sfj op 06-12-2013 18:45


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

06-12-2013 18:47:51
salieri
salieri
Misschien een gekke gedachte, maar kan Ldd niet een rol spelen bij de heractivatie van het DD-AR? Zij hebben jarenlang onderhoud gepleegd aan dit materieel. Dan hoef je in feite alleen maar het bestickeren in Hlm doen (doet Nedtrain Hlm dit zelf of huurt zij een extern bedrijf in om stellen te bestickeren?).

06-12-2013 18:57:40
broek53
broek53
Het hangt er maar vanaf wat er allemaal aan de bakken moet gebeuren. Als de revisietermijn verloopt, gaat dat primair over de bakken zelf, en ik denk niet dat Ldd toegerust is om cascowerk te doen. Zo gaan alle stellen met slechte vloeren bijvoorbeeld ook altijd al naar Haarlem.

06-12-2013 19:33:56
sjaak72
sjaak72
Quote
sfj (vr 06 dec 2013 18:45:15 https://www.somda.nl/forum/14231/p478398/): Check, wordt nu net 18.40 van sp 7 naar de reinigingssporen gereden te Hlm. Eerste opname nummers leert me dat de Bvk onjuist is: 94 84 42 64 048-8. Bakplaatjes 7517 en 7523 heb ik nog niet gecontroleerd dus weet niet 100% zeker of het bakwissel of stickerfout is.


Volgens mij bedoel je de 7520 i.p.v. 7517.

06-12-2013 19:36:15
sjaak72
sjaak72
Het meeste hoognodige in de bestaande DD-AR rijtuigen lijkt mij nieuwe banken. De 7400 stellen die vorig jaar aan de kant gingen hadden allemaal gore en afgeleefde banken. Ze kunnen eventueel banken halen uit de sloopstellen plan V of het DDM1 materieel wat terzijde staat.

06-12-2013 22:00:11
thom
thom
Quote
sjaak72 (vr 06 dec 2013 19:36:15 https://www.somda.nl/forum/14231/p478407/): Het meeste hoognodige in de bestaande DD-AR rijtuigen lijkt mij nieuwe banken. De 7400 stellen die vorig jaar aan de kant gingen hadden allemaal gore en afgeleefde banken. Ze kunnen eventueel banken halen uit de sloopstellen plan V of het DDM1 materieel wat terzijde staat.

De bakken zijn aan een technische revisie toe en zijn daarom buiten dienst gegaan.
En de techniek is nou net iets wat je er aan de buitenkant niet vanaf ziet, dus zeggen dat banken het belangrijkste zijn om ze weer in dienst te zetten slaat de plank nogal mis.

Persoonlijk denk ik dat als de DDAR'en straks de revisie in gaan ze een beperkte casco revisie krijgen met een schilderbeurt en dat waar nodig het interieur nagekeken wordt waarbij bv de meest slechte banken en wandpanelen vervangen worden en het daarmee wel weer een tijdje de baan op zal gaan.

Vertrouw er trouwens maar gerust op dat Nedtrain genoeg banken DDAR op voorraad heeft en de banken laat opknappen bij ExNed.

Laatst bewerkt door thom op 06-12-2013 22:02

06-12-2013 22:43:02
bnv
bnv
Quote
sjaak72 (vr 06 dec 2013 19:36:15 https://www.somda.nl/forum/14231/p478407/): Het meeste hoognodige in de bestaande DD-AR rijtuigen lijkt mij nieuwe banken. De 7400 stellen die vorig jaar aan de kant gingen hadden allemaal gore en afgeleefde banken. Ze kunnen eventueel banken halen uit de sloopstellen plan V of het DDM1 materieel wat terzijde staat.


Kan mij niet voorstellen dat die banken zoveel beter zijn. Afgezien van het feit dat het formaat anders is.

06-12-2013 22:47:28
bnv
bnv
Quote
broek53 (vr 06 dec 2013 16:40:13 https://www.somda.nl/forum/14231/p478373/): Lijkt mij ook zeer vroeg, zeker gezien het feit dat - een paar weken geleden - de opknapperij van DDAR in Haarlem voorlopig gepland stond vanaf april tot in het najaar. Met de revisie van DDZ heeft het overigens verder niks te maken; het is gewoon een ander project.


Dan klopt het verhaal toch een beetje? Opknappen vanaf april 2014, en ik lees uit de eerste melding in dit topic niet dat per definitie alle DDAR per april weer in dienst moet zijn. Dat is praktisch gezien een onmogelijkheid gezien het feit wat er allemaal aan gebeuren moet en verder kan ik het niet direct toetsen aan de materieelbehoefte dat per/na april zoveel anders zal zijn dan voor die tijd. Hoe zit het dan daar mee?
Ik lees het als een bevestiging van de berichten eerder dit najaar in dit topic.

Laatst bewerkt door bnv op 06-12-2013 22:49


06-12-2013 22:58:47
broek53
broek53
Er wordt de nadruk op gelegd dat DDAR terugkeert vanwege een gebrek aan stoptreinmaterieel. Strikt genomen is dat wel zo, maar het gebrek aan stoptreinmaterieel is niet anders dan het in de loop van dit jaar gecreëerd is. Dat wordt nu opgevangen door DDZ in de stopdiensten in te zetten, maar dat DDZ gaat voor een fors deel ICR vervangen (dat naar HSL-diensten toe moet). Dus in het sommetje keert DDAR terug om uiteindelijk V250 te vervangen

Laatst bewerkt door broek53 op 06-12-2013 22:59

06-12-2013 23:00:24
sjaak72
sjaak72
@bnv: Deze banken zitten wel zachter dan die keiharde hollandse bankjes en deze kan je plaatsen op dezelfde plekken als de huidige banken, zodat je geen nieuwe vloerbedekking behoeft aan te brengen.

@thom: Techniek en casco zijn ook belangrijk (een gestrande defecte trein is natuurlijk ook 2x niks), maar naast het snelle optrekken en het gevoel dat je in een stevige trein zit vind ik het als reiziger prettig om in een verzorgt en schoon treinstel te zitten en ik vond eind vorig jaar dat het DD-AR materieel er van binnen smeriger uitzag dan het mDDM materieel.

06-12-2013 23:11:29
thom
thom
Dat laatste is niet onbelangrijk maar niet de eerste prioriteit in de situatie zoals het nu is met deze stellen.
Verder gezien de tijd dat ze rond moeten gaan rijden en de tijd die beschikbaar is voor revisie ben ik er persoonlijk bang voor dat dat echt onderaan de lijst staat.

07-12-2013 12:00:19
sjaak72
sjaak72
De herindienststelling van het terzijde gestelde DD-AR materieel is en blijft natuurlijk een noodoplossing en ik kan me voorstellen dat het opknappen dan ook niet teveel geld mag kosten.


Ik lees hier in het forum dat het DDZ materieel het ICR materieel gaat vervangen en dat het plan V geen 4 jaar meer meegaat. Ik vraag me af in welke treinseries we volgend jaar DDZ en DD-AR kunnen gaan tegenkomen.

07-12-2013 15:10:00
koos
koos
Wat mij aannemelijk lijkt is dat DDAR het DDZ in bijvoorbeeld de 5600 en 5400 gaat vervangen, en het DDZ dat vrijkomt zal ICR vervangen in de 1900...Dit ICR gaat naar HSL/BNL en 3600. Is dit een logische verklaring? En zo ja, is dit dan ook de reden dat ICR niet direct per drgl 2014 verdwijnt uit de 1900?

07-12-2013 15:22:39
mat64
mat64
Is het ook al bekend hoeveel stammen er terugkomen ?
Ik hoop voor de reizigers dat de drukke spitstreinen in de 5600 wel met 8 bakken ddz blijven , met 6 bakken ddar red je dat niet.

07-12-2013 15:50:26
V64
V64
Voor 6 bakken DDAR gaat het nog wel, maar grotere treinen in de spits wordt moeilijk. Al was het alleen maar omdat die locs ook meetellen voor de perronlengte. Dat was toch een issue in de 5600?

07-12-2013 16:12:05
Amazonous
Amazonous
Yep, dat was een issue in de 5600.

07-12-2013 17:18:50
broek53
broek53
Ooit wel, maar al jaren niet meer. Bovendien speelde het issue alleen voor 2x DD4 en komen die er niet meer.

07-12-2013 17:58:47
maigoda
maigoda
Ook DDAR+mDDM was een probleem tussen Amf en Ut, al is dat wel creatief op te lossen met de loc voorop.
Groetjes,
Emiel

07-12-2013 18:01:44
iraj-smile
iraj-smile
Komt er ook DD-AR in de 6300? Of een andere treinserie die te hlm komt?

07-12-2013 18:31:54
Frontier
Frontier
Dat is nog niet bekend natuurlijk, anders zou dat vanzelfsprekend wel gemeld worden. Meest logisch om in aanmerking te komen zouden natuurlijk stoptreinseries zijn waar nu DDZ in rijdt, dus dan kun je denken aan de 4800, 5400, 5600 en wellicht ook deels de 4400, 5200, 6400 en 9600.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

07-12-2013 18:59:10
timtrein
timtrein
6 bakken DDAR met twee locs hebben minstens evenveel zitplaatsen als 2x DDZ-4, want de motorwagens zijn maar enkeldeks en DDZ heeft een stuk minder zitplaatsen per bak dan DD-AR (wie de cijfers wil weten, gelieve naar Wikipedia ofzo te surfen)

13-12-2013 10:39:57
SunKeeper
SunKeeper
Voor de tweede keer problemen met de koppelingen van de DDZ.

Waarom hebben ze eigenlijk de koppelingen ook niet vervangen in de revisie? Kunnen die lelijke buffers er ook af (er hoeven toch geen locs meer aan) en Scharfenberg heeft zichzelf allang bewezen.

Revisie, als je het doet, doe het dan goed. %02%

13-12-2013 10:45:02
sfj
Niet de tweede keer, dit is in de DD-AR tijd ook wel voorgekomen. Er is zelfs ooit een constructiefout in de BSI-koppeling ontdekt welke toen is aangepast.
Het incident waarop jij vermoedelijk ook doelt is het breken van de koppeling tussen twee rijtuigen in de 7536 bij Sassenheim enige tijd geleden? Dat was een normale schroefkoppeling die tussen zo ongeveer alle spoorrijtuigen gebruikt wordt over de hele wereld.

De BSI-koppeling wordt dan in Nederland alleen door DDM2/3 met 1700 en de Nieuwegeinse sneltram gebruikt, wereldwijd kom je 'm bij vele spoorbedrijven tegen dus ik vind het ietwat voorbarig om te roepen dat er maar een scharfenberg op moet.

Dat past overigens niet in de constructie van DDM, aangezien deze ook de buffers en koppeling hebben om in een getrokken trein te rijden met ander materieel. Die buffers zorgen eveneens voor een stukje veiligheid, hebben er vandaag o.a. voor gezorgd dat de twee stammen ddz niet head-on konden crashen maar nog enigzins uit elkaar gehouden werden.

Kortom laten we wachten tot de resultaten van het onderzoek er zijn, danwel een ingewijde hier wat informatie dropt. In het OD net een firsthand verslag van het Parool: http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3561606/2013/12/13/Passagiers-met-ladders-geevacueerd-uit-losgeschoten-trein.dhtml

Laatst bewerkt door sfj op 13-12-2013 10:46


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

13-12-2013 11:02:34
MDDM
MDDM
Quote
SunKeeper (vr 13 dec 2013 10:39:57 https://www.somda.nl/forum/14231/p479095/): Voor de tweede keer problemen met de koppelingen van de DDZ.

Waarom hebben ze eigenlijk de koppelingen ook niet vervangen in de revisie? Kunnen die lelijke buffers er ook af (er hoeven toch geen locs meer aan) en Scharfenberg heeft zichzelf allang bewezen.

Revisie, als je het doet, doe het dan goed. %02%
Hebben ze gedaan. De koppelboom is in z'n geheel 1 cm naar voren gekomen. Hierdoor gaat het combineren iets makkelijker.


Gr Joop mcn Lls

13-12-2013 11:03:32
M-BASS
M-BASS
Op de foto overigens zijn 7504 en 7528 te zien, voor de nummerfanaten.

13-12-2013 11:06:22
MDDM
MDDM
Verkeerde topic?


Gr Joop mcn Lls

13-12-2013 13:06:46
nohab
nohab
Quote
sfj Dat was een normale schroefkoppeling die tussen zo ongeveer alle spoorrijtuigen gebruikt wordt over de hele wereld.
Europa is onderhand het enige werelddeel waar die schroefkoppeling nog gebruikt wordt. Heel Amerika (sowieso noord, zuid dacht ik ook maar weet ik niet zeker) en de voormalige Sovjet-Unie rijdt met AK's.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

13-12-2013 13:18:02
maigoda
maigoda
Quote
sfj (vr 13 dec 2013 10:45:02 https://www.somda.nl/forum/14231/p479097/): Niet de tweede keer, dit is in de DD-AR tijd ook wel voorgekomen. Er is zelfs ooit een constructiefout in de BSI-koppeling ontdekt welke toen is aangepast.
Het incident waarop jij vermoedelijk ook doelt is het breken van de koppeling tussen twee rijtuigen in de 7536 bij Sassenheim enige tijd geleden?

Dat was geen gevalletje breken, maar het loskomen van een koppelpen waarmee de haak aan het rijtuig vast hoort te zitten.
Groetjes,
Emiel

13-12-2013 13:21:55
sfj
Dank voor de verduidelijkingen nohab en maigoda !


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

13-12-2013 13:30:29
thom
thom
Quote
SunKeeper (vr 13 dec 2013 10:39:57 https://www.somda.nl/forum/14231/p479095/): Voor de tweede keer problemen met de koppelingen van de DDZ.

Waarom hebben ze eigenlijk de koppelingen ook niet vervangen in de revisie? Kunnen die lelijke buffers er ook af (er hoeven toch geen locs meer aan) en Scharfenberg heeft zichzelf allang bewezen.

Revisie, als je het doet, doe het dan goed. %02%


De buffers hebben niet te maken met het rijden met lokken, maar om de duw krachten op te vangen zodat die kracht niet alleen door de BSI opgevangen hoeft te worden.
Die heeft nl een heel andere constructie en heeft niet zoals de scharfenberger koppelingen heeft een hele boom onder de bak hangen.

En dat is ook gelijk de reden dat je er niet even simpel een scharfenberger onder kunt hangen, je kunt de constructie van de boom nooit kwijt, evenals dat de hoorn van de koppeling wel erg laag zou komen...

16-12-2013 20:57:11
Leo
Leo
Al meer dan een maand staat DDZ6 7625 te glimmen langs de Amsterdamsevaart (Hlmwph)en lijkt nog niet van z'n plek te komen, is er bekend wanneer er testritten gepland staan, ter verkrijging van genoemde type-goedkeuring?

17-12-2013 06:44:30
broek53
broek53
Als het installeren van meetapparatuur vandaag goed verloopt, gaat de 7625 morgen op eerste proefrit.

17-12-2013 19:31:16
trdl85
trdl85
Inderdaad morgen proefrit ca. 10 uur vertrek vanaf Haarlem werkplaats.
Stel rijdt 2x naar Den Haag HS en terug.

20-12-2013 11:34:08
broek53
broek53
Vandaag komt de 7520 (ex-7848) uit Haarlem.

20-12-2013 17:02:09
rob46
rob46
Vanmorgen sleepte VR 203-1 de DDAR-setjes 7274+7560,7568+7291,7258+7572 van Aswpl naar het Rb Hlm.


57 jaar OV-fotografie.

20-12-2013 17:52:46
sjaak72
sjaak72
DDZ 7520 heeft het setje SLT in de 3400 vervangen. DDZ 7520 vertrekt nu exact op tijd als trein 3473 uit hn.

20-12-2013 19:44:17
sfj
Check vanmiddag op Obd als 3440 en 3463/3450 te Hlm. Voor de liefhebbers:
4048-8 1167.015 7048
3050-5 1163.052 7250
2042-3 1165.009 7542
8020-3 1168.020 7720
12-2013, was 7848.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

20-12-2013 23:07:32
aarclay
aarclay
Aldus de FB-page van Railmagazine:

Ijs en weder dienende maakt de eerste zesdelige DDZ-stam 7625 morgen (zaterdag) het debuut in de reizigersdienst. In dat geval is een inzet in Intercityserie 1900 Den Haag Centraal - Venlo kansrijk. Veel spotplezier!

We zien de spots graag verschijnen in OD

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2013 23:07


Choo choo.....

21-12-2013 15:52:11
sfj
Check als 1951 te Ehv net. De Bv2 heeft een eigen nummerreeks, voor de geinteresseerden:
4066-0 1167.033
3043-0 1163.045
2049-8 1165.016
9069-9 1166.017
2031-6 1162.031
8025-2 1168.025
Revisie 11-2013 op alle bakken. En de 9069-9 dus Bv2 gestickerd en de 2031-6 gewoon ABv zoals verwacht.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

21-12-2013 16:03:35
Ovindel
Ovindel
Heeft deze proefrit uiteindelijk nog plaatsgevonden? Ik neem aan van wel want je zet een nieuwe combinatie niet meteen in de reizigersdienst in.

21-12-2013 16:05:23
sfj
Proefritten waren deze week al, vandaag eerste inzet in reizigersdienst.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

21-12-2013 16:34:31
wilcot
wilcot
Foto van de 7625 te Vl https://www.facebook.com/photo.php?fbid=746429512052868&set=o.252094568224518&type=1&theater¬if_t=like net na de eerste commerciele rit (personeel was er content mee)

Laatst bewerkt door wilcot op 21-12-2013 17:24

21-12-2013 20:20:16
broek53
broek53
7625 in Venlo uit dienst met defect sluitsein...
7506 en 7507 gaan buiten dienst voor het uitbouwen van de Sandite-apparatuur.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-12-2013 20:37

21-12-2013 20:24:55
DDZ7504
DDZ7504
Quote
broek53 (za 21 dec 2013 20:20:16 https://www.somda.nl/forum/14231/p480351/): 7506 en 7505 gaan buiten dienst voor het uitbouwen van de Sandite-apparatuur.

Waren het niet de 7506 en de 7507 met Sandite??

Overigens een berichtje voor de admin die dit regelt: DDZ 7625 staat bij de recente spots nog aangegeven als een "Materieel" ipv gewoon een DDZ-VI. Hoewel hij nu defect is, is dit misschien even handig om dat te veranderen.


DDZ in dienst, ik blij!

21-12-2013 20:39:33
broek53
broek53
Sanditestellen: je hebt gelijk, aangepast.

21-12-2013 21:04:21
dvdhoven
dvdhoven
Quote
DDZ7504 (za 21 dec 2013 20:24:55 https://www.somda.nl/forum/14231/p480353/): Overigens een berichtje voor de admin die dit regelt: DDZ 7625 staat bij de recente spots nog aangegeven als een "Materieel" ipv gewoon een DDZ-VI. Hoewel hij nu defect is, is dit misschien even handig om dat te veranderen.
Dit kun je beter in topic https://www.somda.nl/forum/6215/Materieelnamen+bij+recente+spots/ posten. Daar kijkt Peter geregeld. Deze topics bezoekt hij niet zo vaak. Dus blijft het onopgemerkt.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-12-2013 21:05


Dick van den Hoven

23-12-2013 20:18:34
DDZ7504
DDZ7504
Quote
dvdhoven (za 21 dec 2013 21:04:21 https://www.somda.nl/forum/14231/p480361/):
Quote
DDZ7504 (za 21 dec 2013 20:24:55 https://www.somda.nl/forum/14231/p480353/): Overigens een berichtje voor de admin die dit regelt: DDZ 7625 staat bij de recente spots nog aangegeven als een "Materieel" ipv gewoon een DDZ-VI. Hoewel hij nu defect is, is dit misschien even handig om dat te veranderen.
Dit kun je beter in topic https://www.somda.nl/forum/6215/Materieelnamen+bij+recente+spots/ posten. Daar kijkt Peter geregeld. Deze topics bezoekt hij niet zo vaak. Dus blijft het onopgemerkt.

Is gepost in het desbetreffende topic


DDZ in dienst, ik blij!

23-12-2013 22:16:05
sjaak72
sjaak72
Je kunt materieelwijzigingen ook doorgeven in het materieeloverzicht. Bij de DDZ stammen kun je dan denken aan het doorgeven van de juiste samenstellingen van de 6-delige stammen en het in de gaten houden van de huidige stammen waarin de UIC codes van de DDZ stammen niet overeen komen met de oude UIC codes van de mDDM stammen.

Bij de nieuwe 6-delige stammen stelt ondergetekende en Somda gebruiker sjf het op prijs als je naast de UIC codes ook de bakcodes noteert. De bakcodes kun je vinden onder de schuifdeuren.

23-12-2013 22:49:00
DDZ7504
DDZ7504
Okejj, dat snap ik niet helemaal. Hoeft ook niet, want UIC nummers en baknummers zijn niet echt mijn ding EN dat hoeft ook niet... ik hou het hier wel bij.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 23-12-2013 22:51


DDZ in dienst, ik blij!

24-12-2013 23:00:04
maigoda
maigoda
Een baknummer is hetgeen NS ooit heeft toegewezen en zit met een plaatje op de genoemde plek. Het UIC-nummer (ook wel het 12-cijferig nummer) is het nummer waaronder het voertuig (loc of rijtuig) staat ingeschreven in het Nationaal Voertuig Register.
Groetjes,
Emiel

25-12-2013 22:01:13
spiketrain
Moderator
spiketrain
Het topic is opgeschoond. Graag weer lief zijn voor elkaar en on-topic blijven.


Groet, Spiketrain

26-12-2013 09:20:54
DDZ7504
DDZ7504
Weet iemand waarom DDZ 7625 eigenlijk niet actief is met kerst? Moet dit betekenen dat DDZ zesjes in het weekend niet nodig zijn?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 28-12-2013 16:44, reden: Zevenhuizen


DDZ in dienst, ik blij!

26-12-2013 09:25:17
broek53
broek53
De 7625 is voorlopig een loslopende eenling en dus nergens ingepland. Zo'n exoot is voor de bijsturing voornamelijk lastig, en met een kwart van het materieelpark op gdnst ook zeker niet nodig.

26-12-2013 10:48:00
sjaak72
sjaak72
Aanhakend op de sloop van een aantal VIRM bakken vraag ik me af of de kromme BVK bak 7061 ook op het slooplijstje staat.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 26-12-2013 11:13