06-11-2013 13:06:57
sfj
De filmpjes over de 7525 zijn de 7535/7526, niet de 7525 ... De filmpjes zijn ook van ruim voor de aflevering plaats kan hebben gevonden, want de 7866 was pas half augustus binnengenomen.

edit: hmm bericht waar ik op reageer is inmiddels verdwenen

Laatst bewerkt door sfj op 06-11-2013 13:07


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-11-2013 13:15:04
broek53
broek53
Quote
sfj (wo 06 nov 2013 12:26:21 https://www.somda.nl/forum/7981/p474566/): Verder is de 7525 nog niet gesignaleerd, de 7625 ook niet. Zou deze soms gebruikt worden als prototype voor de verlenging (nummerstickers, administratieve afhandeling etc ..)?
Hij wordt ueberhaupt als prototype voor de verlenging gebruikt en is inmiddels samengesteld en in stationaire beproeving. Als alles helemaal goed is gegaan, is hij (de 7625) vanaf morgen beschikbaar voor proefritten.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-11-2013 13:15
 

06-11-2013 14:14:25
broek53
broek53
Na enig speurwerk is een (of HET) vermiste rijtuig voor de verbouwing/revisie gevonden: de Bv 7266 is vanmorgen van de Dgr naar de Zstr gebracht en gaat vanmiddag met een aantal andere (wsl 5 stuks) al naar Haarlem.  

06-11-2013 19:18:55
sfj
Vandaag heb ik mijn lijst grondig doorgelopen aan de hand van eigen waarnemingen, OdR/RM, posts hier en op RailWiki.

Ik kom keurig op 50 ABvk's, 50 mBk's, 50 Bv1 en 20 Bv2, maar slechts 69 ABv's welke aangemerkt zijn voor revisie. Ik mis een bak op mijn lijst en die wil ik graag compleet maken.

ABv's 7508 en 7555 hebben schade en worden niet gereviseerd. Dan heb ik nog over de volgende: 7546, 7571, 7574, 7575, 7576 en 7577. Weet iemand welk van deze zes ABv's gereviseerd gaat worden? Ik gok zelf de 7546 alleen is dat echt een wilde gok.

(de volledige lijst is op verzoek via dm te krijgen, die publiceer ik pas als het project is afgerond).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


06-11-2013 19:20:39
sjaak72
sjaak72
Ik gok al tijden op een ABV bak die in Hlm staat.  

06-11-2013 19:53:38
dh3201
dh3201
Het nummer op de Bv in de 7541 is ook verbeterd (of ik heb nu de andere zijde van het rijtuig gezien, ik was zaterdag niet in de mogelijkheid om beide zijden te bekijken)
Op 21-07-2013 spotte ik 7541 met Bv 94 84 42-63 020-8.
Op 02-11-2013 spotte ik 7541 met Bv 94 84 42-63 010-9.
(De echte Bv 94 84 42-63 020-8 zit in de 7507).


Shqiperise-lopers?
 

06-11-2013 20:10:35
sfj
Die staat idd op mijn watchlist ivm dubbele nummers, de 7210 zat er in dus dan klopt 'ie nu.

Zal de rest van die lijst vandeweek ook even posten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-11-2013 20:49:28
broek53
broek53
Quote
sfj (wo 06 nov 2013 19:18:55 https://www.somda.nl/forum/7981/p474676/): Vandaag heb ik mijn lijst grondig doorgelopen aan de hand van eigen waarnemingen, OdR/RM, posts hier en op RailWiki.

Ik kom keurig op 50 ABvk's, 50 mBk's, 50 Bv1 en 20 Bv2, maar slechts 69 ABv's welke aangemerkt zijn voor revisie. Ik mis een bak op mijn lijst en die wil ik graag compleet maken.

ABv's 7508 en 7555 hebben schade en worden niet gereviseerd. Dan heb ik nog over de volgende: 7546, 7571, 7574, 7575, 7576 en 7577. Weet iemand welk van deze zes ABv's gereviseerd gaat worden? Ik gok zelf de 7546 alleen is dat echt een wilde gok.
Die zitten niet bij de als ABv2 te reviseren ABv's, dus het verschil moet ergens anders zitten. De te reviseren ABv's zijn:
7533, 7535, 7543, 7544, 7547, 7552-7554, 7556, 7558-7564, 7566, 7568, 7569, 7572.
 

06-11-2013 20:57:50
sfj
Dat is dus m'n probleem ... De 7555 is schadebak, de 7508 die omgebouwde Bv en de andere zes. De ABv1 serie kan ik herleiden, en 19 stuks ABv2, dus 69 stuks, en ik houd er dus 8 over van de totaal 77 bakken. Terug naar de tekentafel maar en morgen alle ABv's nogmaals nalopen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-11-2013 21:19:28
broek53
broek53
Je lijst zal voorshands niet af zijn. Een vogel op wintertrek hoorde ik in het voorbijgaan kwinkeleren dat er volgend jaar daadwerkelijk DDAR terug op de baan gaat komen en nog wel in groten getale ook: ik meende het getal 57 (rijtuigen) te horen... (stay tuned!)  

06-11-2013 21:27:25
sfj
Ga ik ook zeker niet vanuit, tot en met vandaag echter heel veel uitgezocht, met als enig breaking point van dit moment de laatste ABv welke op dit moment naar ddz gaat, had ik misschien duidelijker moeten vermelden.

Zou leuk zijn als er weer ddar op de baan komt! Ik verheug me er ook op om nog jaren bezig te zijn met lezen en onderzoeken van interessante gegevens over ddm1/2/3 in het byzonder, en die zelf in een lijst bij te houden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-11-2013 21:34:04
KvdLee
KvdLee
Gaaf! Gaat dit "ten koste" van rijtuigen bestemd voor ombouw, of worden alleen voor DDZ afgekeurde rijtuigen gebruikt?  

06-11-2013 21:44:22
thom
thom
Als het ten koste zou gaan van te verbouwen rijtuigen dan levert het natuurlijk geen extra rijtuigen op...  

06-11-2013 22:00:03
KvdLee
KvdLee
Het is dat ik op dit uur geen koffie meer drink..  

06-11-2013 22:45:14
dennistd
dennistd
Quote
broek53 (wo 06 nov 2013 21:19:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p474699/): Je lijst zal voorshands niet af zijn. Een vogel op wintertrek hoorde ik in het voorbijgaan kwinkeleren dat er volgend jaar daadwerkelijk DDAR terug op de baan gaat komen en nog wel in groten getale ook: ik meende het getal 57 (rijtuigen) te horen... (stay tuned!)
57 rijtuigen kan ik alleen maar in 19 stammetjes van 3 stuks verdelen, of komen er losse rijtuigen op reserve?
 

06-11-2013 23:00:11
timtrein
timtrein
Ik denk dat je die conclusie nog niet kan trekken, even goed zijn het 9 stammen van 6 rijtuigen met van elk rijtuig nog een reserve. Tenminste, dat zou ik persoonlijk doen, dan ga je voor de grote capaciteit a la 14500 (of wat is het).
@edit, alleen dan heb je natuurlijk meer tussenrijtuigen nodig en minder stuurstanden, of Bvk-Bv-Bvk moet al voor elkaar te krijgen zijn...

Laatst bewerkt door timtrein op 06-11-2013 23:02
 

06-11-2013 23:10:47
edward
edward
Quote
sfj (wo 06 nov 2013 20:57:50 https://www.somda.nl/forum/7981/p474695/): Dat is dus m'n probleem ... De 7555 is schadebak, de 7508 die omgebouwde Bv en de andere zes. De ABv1 serie kan ik herleiden, en 19 stuks ABv2, dus 69 stuks, en ik houd er dus 8 over van de totaal 77 bakken. Terug naar de tekentafel maar en morgen alle ABv's nogmaals nalopen.

DDZ 7537 afgeleverd met 7563 ABv i.p.v. 7531, wordt ABv2 ??
DDM 7451 reed met 7568, maar wordt ABv2,
dus welke ABv 7546, 7571, 7574, 7575, 7576 en 7577 wordt ook verbouwd?
 

07-11-2013 12:37:07
snowie
snowie
Quote
sfj (wo 06 nov 2013 13:06:57 https://www.somda.nl/forum/7981/p474577/): De filmpjes over de 7525 zijn de 7535/7526, niet de 7525 ... De filmpjes zijn ook van ruim voor de aflevering plaats kan hebben gevonden, want de 7866 was pas half augustus binnengenomen.

edit: hmm bericht waar ik op reageer is inmiddels verdwenen
Excuses , ik zag zelf ook in dat niet klopte vandaar dat ik de tekst verwijderd had
 

07-11-2013 12:54:00
sfj
Quote
broek53 (wo 06 nov 2013 20:49:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p474694/): Die zitten niet bij de als ABv2 te reviseren ABv's, dus het verschil moet ergens anders zitten. De te reviseren ABv's zijn:
7533, 7535, 7543, 7544, 7547, 7552-7554, 7556, 7558-7564, 7566, 7568, 7569, 7572.

Ik ben er nogmaals grondig doorheen gelopen, ik heb de 380 7556 uit dit lijstje geregistreerd staan als ABv van de 7550 - 94 84 42 62 056-3 - 1165.023 (zelf waargenomen voor en na revisie). Dus er zal toch nog steeds een van de acht door mij genoemde bakken de revisie in moeten om 70 ABv's te krijgen ...

Iemand die weet welke uit van deze acht gereviseerd gaat worden: 7546, 7571, 7574, 7575, 7576, 7577 (of de schade/afwijkende 7508/7555)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-11-2013 14:37:10
iraj-smile
iraj-smile
Het eerste 6'je is een feit!!!

men noemt hem 7625.

Plaatje: (zelf geschoten!!!)
http://www.flickr.com/photos/jaritrein/10725083413/

Laatst bewerkt door iraj-smile op 07-11-2013 14:38
 

07-11-2013 15:29:08
Hoera63
Hoera63
Leuk!! Wanneer gaat 'ie de baan op? %02%  

07-11-2013 16:44:37
M-BASS
M-BASS
Na het testen, gok ik. Hoe lang het testen duurt zal afhangen van hoe goed het testen gaat.

Laatst bewerkt door M-BASS op 07-11-2013 16:45
 

08-11-2013 00:57:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Vanmiddag vanaf de provinciale weg gezien, ziet er mooi uit en ze waren er inderdaad druk mee bezig, zal waarschijnlijk niet lang duren of hij komt in de baan op (of de deursluiting moet weer in storing schieten zoals in het begin bij DDZ).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-11-2013 01:03:28
Wellie
Wellie
Quote
M-BASS (do 07 nov 2013 16:44:37 https://www.somda.nl/forum/7981/p474807/): Na het testen, gok ik. Hoe lang het testen duurt zal afhangen van hoe goed het testen gaat.


Hebben ze deze in het begin van het project DDZ/NID niet al eens uitgebreid getest?
 

08-11-2013 01:05:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Niet nadat de wijzigingen doorgevoerd zijn, het prototype was dan ook behoorlijk anders dan de huidige DDZ's.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-11-2013 09:38:59
treinjoop
treinjoop
De 7503 is zoals iedereen wel weet tijdelijk verlengd geweest en beproeft op de Hanzelijn om te kijken of de mDDM 5 rijtuigen wel kon meekrijgen. Dat betekent niet dat de 7625 die als eerste NID-6 in de reizigersdienst moet komen geen proefritten nodig heeft. In dit geval zullen andere aspecten een rol gaan spelen.  

08-11-2013 09:47:04
broek53
broek53
Al was het maar omdat het treintype als zodanig nog goedkeuring van ILT moet krijgen. Het heikele punt daarbij zullen de stoorstromen wel zijn. dat is de reden dat dit prototype vooruitloopt op de rest: er komen nu eerst de laatste viertjes en dan gaat men de 20 laatst samengestelde vieren (!) verlengen.  

08-11-2013 12:22:15
aarclay
aarclay
Quote
dlm4yjp (vr 08 nov 2013 01:05:34 https://www.somda.nl/forum/7981/p474863/): Niet nadat de wijzigingen doorgevoerd zijn, het prototype was dan ook behoorlijk anders dan de huidige DDZ's.

Ik begrijp dat dit een proto-type is, waarbij er nog het één en ander aangepast moet worden. Maar gezien NedTrain al vele maanden ervaring heeft met het ombouwen van DD-AR naar DDZ, was ik eigenlijk benieuwd wat voor problemen er nog boven water kunnen komen? De bakken zijn haast zo goed als gelijk met eerder omgebouwde rijtuigen.

Verder is er vorig jaar op de Hanzelijn nog een test geweest met een verlengde DDZ.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-11-2013 14:55


Choo choo.....
 

08-11-2013 12:42:54
broek53
broek53
Zoals gezegd: stoorstromen en dergelijke. Problemen met de stam als zodanig kun je eigenlijk niet verwachten.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-11-2013 21:25:13
dlm4yjp
dlm4yjp
Stoorstromen en de beruchte deurvergrendeling weer, daar waar DDZ in het begin erg veel problemen mee had (niet alle bakken volgden het sluitcommando op).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-11-2013 21:50:03
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (vr 08 nov 2013 09:47:04 https://www.somda.nl/forum/7981/p474894/): Al was het maar omdat het treintype als zodanig nog goedkeuring van ILT moet krijgen. Het heikele punt daarbij zullen de stoorstromen wel zijn. dat is de reden dat dit prototype vooruitloopt op de rest: er komen nu eerst de laatste viertjes en dan gaat men de 20 laatst samengestelde vieren (!) verlengen.


Ik lees dat de laatste 20 gereviseerde DDZ'en verlengd gaan worden en uit mijn (en uit sjf / hn1960) zijn administratie rollen dan onderstaande stammen.

7508 / 7509 / 7511 / 7512 / 7514 / 7516 / 7517 / 7518 / 7520 / 7523 / 7525 / 7531 / 7535 / 7537 / 7539 / 7545 / 7546 / 7547 / 7549 / 7550

Laatst bewerkt door sjaak72 op 08-11-2013 21:51
 

08-11-2013 22:45:42
broek53
broek53
Klopt op 1 na: ipv de 7511 staat de 7532 genoteerd.  

09-11-2013 09:55:52
broek53
broek53
Quote
sfj (do 07 nov 2013 12:54:00 https://www.somda.nl/forum/7981/p474775/):
Quote
broek53 (wo 06 nov 2013 20:49:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p474694/): Die zitten niet bij de als ABv2 te reviseren ABv's, dus het verschil moet ergens anders zitten. De te reviseren ABv's zijn:
7533, 7535, 7543, 7544, 7547, 7552-7554, 7556, 7558-7564, 7566, 7568, 7569, 7572.

Ik ben er nogmaals grondig doorheen gelopen, ik heb de 380 7556 uit dit lijstje geregistreerd staan als ABv van de 7550 - 94 84 42 62 056-3 - 1165.023 (zelf waargenomen voor en na revisie). Dus er zal toch nog steeds een van de acht door mij genoemde bakken de revisie in moeten om 70 ABv's te krijgen ...

Iemand die weet welke uit van deze acht gereviseerd gaat worden: 7546, 7571, 7574, 7575, 7576, 7577 (of de schade/afwijkende 7508/7555)
Het antwoord: neen, zo te zien weet niemand dat, ook NedTrain niet. De genoemde zes ABv's staan allemaal op de Dijksgracht en zijn dus op dit moment in de ogen van NT niet bestemd voor revisie. En op de Zaanstraat staat ook een ABv te weinig om de 20 vol te maken. De hik zit 'm inderdaad in de 380 7556, die - zoals ik schreef - op de lijst staat voor revisie, maar al gereviseerd blijkt te zijn in stam 7550.
Nu heeft NT lang op papier gehad dat de 380 7546 in stam 7550 zat, dus heel waarschijnlijk is daar de hik ontstaan. Redelijke kans dus dat als men erachter komt dat er een ABv te weinig is, de 7546 alsnog opgespoord en aangehouden wordt.
 

09-11-2013 10:20:49
sfj
Dank voor de extra info Michiel, ik wacht (vrij ongeduldig maar zo ben ik soms) af.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-11-2013 12:37:18
broek53
broek53
Quote
dennistd (wo 06 nov 2013 22:45:14 https://www.somda.nl/forum/7981/p474707/):
Quote
broek53 (wo 06 nov 2013 21:19:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p474699/): Je lijst zal voorshands niet af zijn. Een vogel op wintertrek hoorde ik in het voorbijgaan kwinkeleren dat er volgend jaar daadwerkelijk DDAR terug op de baan gaat komen en nog wel in groten getale ook: ik meende het getal 57 (rijtuigen) te horen... (stay tuned!)
57 rijtuigen kan ik alleen maar in 19 stammetjes van 3 stuks verdelen, of komen er losse rijtuigen op reserve?

Vervolg: het lijkt inderdaad te gaan om 19 stammen 7300.
Nu staan er op de Dijksgracht 61 rijtuigen (als ik goed geteld heb), waarvan 21 Bvk's (2 teveel dus) en - zoals we net vastgesteld hebben - een ABv die nog met het DDZ mee moet. Dat zou betekenen dat er 58 rijtuigen voor de 7300-en staan en dat er dan nog een schaderijtuig uit Amersfoort bij zou moeten. In dat geval gok ik op de 7555, die niet erg zwaar beschadigd is en het voordeel heeft dat het een ABv is (waar er toch al tekort aan zijn). Daarnaast is bij de 58 stuks Bv 7508 meegeteld, waarvan je mag verwachten dat die weer ABv-interieur krijgt.
 

09-11-2013 13:47:34
sjaak72
sjaak72
In dat geval hebben 12 treinstellen geen 1e klas of gaat NT hier de BVK verbouwen a la DDZ?  

09-11-2013 14:28:30
broek53
broek53
Volgens de berichten worden Bv's 'aangepast". Of dat meer zal zijn dan banken met een ander stofje, dat weet ik niet.  

09-11-2013 19:22:37
timtrein
timtrein
Ik neem aan dat er een vrij royale hoeveelheid spullen vrijkomt uit het DDZ-project als ik NedTrain was dan zou ik een zootje van die banken overschroeven is de te verbouwen Bv's. Kan nooit moeilijk zijn en voor die paar jaar zal de lat wel niet zo hoog liggen.
En dan maar hopen dat er nog een stuk of twintig 1700'en weer zijn op te lorren - als de plannen er nu al zijn, dan zou het op zich slim zijn om ze z.s.m. na te kijken en op te bouwen, voor de vochtproblemen nog groter worden.
 

09-11-2013 19:57:54
110573
110573
Mooie actie. Ze kunnen zo al 6 stammen kwijt in de 14500, de rest kan dan naar de 5600 oid.

De 7555 (de ABv uit Amf) is destijds al hersteld van de schade die deze in 2009 in Zl opliep, maar is nooit meer opgebouwd. Er zal nu wel wat corrosie opzitten denk ik. De bak is overigens als (een van de?) enige recent niet naar binnengehaald. Dat bevestigt het vermoeden van de broek53 misschien wel.
 

09-11-2013 20:01:59
robbertc
robbertc
Je toch juist zeggen dat in IC 14500 het IC-mat DDZ dan wel zal blijven 5600 en andere stoptreinseries klinken logischer. Maarja..  

09-11-2013 20:04:04
timtrein
timtrein
Er zijn diensten genoeg mogelijk, lijkt me - een 7300 zal ongeveer dezelfde capaciteit hebben als een DDZ-IV. Speculeren, of maar even afwachten?  

09-11-2013 21:33:24
NS1707
NS1707
Als dat zo is, is het goed nieuws dat de oudste 1700'en weer werk hebben.
De locs zijn nog maar +/- 20 jaar jong, dus ze kunnen makkelijk (na een (kleine) onderhoudsbeurt) de baan op.

Spoorse groeten uit Bodegraven.
 

09-11-2013 21:57:29
jorgo
jorgo
Quote
timtrein (za 09 nov 2013 19:22:37 https://www.somda.nl/forum/7981/p475118/): als ik NedTrain was dan zou ik een zootje van die banken overschroeven is de te verbouwen Bv's. Kan nooit moeilijk zijn en voor die paar jaar zal de lat wel niet zo hoog liggen.



Mooie raamindeling wordt dat dan Maar ja, dat heeft DDZ hier en daar ook, evenals de ICK-A's, en in Oostenrijk en Italië rijden juist talloze vml. eersteklasrijtuigen rond met tweedeklas steken. Dat laatste is qua uitzicht nog dramatischer.
 

09-11-2013 23:04:47
bnv
bnv
De hoeveelheid aan beschikbaarheid van materieel wordt zo toch een stuk groter dan dit deze zomer was (op zijn laagtepunt heb ik langs zien komen).

Als ik alles goed begrijp:
- komen er vanaf nu 40 bakken bij voor DDZ zesjes
- er nog een klein aantal DDZ viertjes uit de grote revisie komen
- en het dus nog eens zo zou kunnen zijn dat er daarnaast 19 stuks DDAR drietjes weer in dienst komen. (zet die 1700 'en maar gauw binnen om ze de winter goed door te laten komen).

Wat gaat met daar allemaal mee doen? ICR doorschuiven voor de Beneluxdienst OK maar er komt zo meer beschikbaar. Er zal toch op een of andere manier een rekensom aan ten grondslag liggen om dat aantal drietjes op 19 te bepalen afgezien van de maximale beschikbaarheid van DDAR. En aan een model om die waar dan ook efficiënt in te zetten.

Als dat plan van die 19 drietjes DDAR werkelijkheid gaat worden, gebeurt dat neem ik aan na gereed komen van alle DDZ stellen. (?). Dan ergens in de loop van de (2e) helft van 2014.
 

09-11-2013 23:45:54
broek53
broek53
Er is ruimte gereserveerd in Haarlem vanaf april voor "iets" met DDAR.
Ik denk dat er nog geen gedetailleerd plan in de zin van precieze aantallen aan dit alles ten grondslag ligt, maar de grote lijn is wel duidelijk. ICR gaat er in de loop van 2014/15 zo'n beetje helemaal uit voor revisie, verbouwingen en dan inzet in diensten over de HSL en de Benelux. Ter vervanging daarvan gaat DDZ naar IC-diensten (dat zien we straks al met de 1900) en ter vervanging van het DDZ in de stopdiensten komt het DDAR terug.
Of dat genoeg of teveel is, zal straks uit de omloopplanningen wel blijken. Ik heb het idee dat mat '64 weer de regelkraan wordt voor de precieze behoefte - nog afgezien van het feit dat daarvan de afvoer op een gegeven moment ook weer op gang moet komen (einde revisetermijnen en zo).
 

10-11-2013 10:50:32
110573
110573
Was het met die onzekerheid in het achterhoofd niet beter geweest DDM-1 te betrekken bij deze operatie? Men had dan meteen de 12 ontbrekende ABv's gehad en had door de opgedane ervaring bij de verbouwing van deze later makkelijk nog Bv's kunnen toevoegen. Nu ben je wel in een keer door de hele voorraad DD-AR heen.  

10-11-2013 11:32:43
broek53
broek53
Het lijkt mij dat dit verreweg de goedkoopste oplossing is. Aanpassen van DDM-1 aan DDAR is nogal een operatie (laat ik mij vertellen) in technische systemen en zou dus een heel ontwerp vergen. Het inschroeven van wat ander interieur (1e-klasbanken) is in vergelijking daarmee peanuts. Ik denk dat daarbij bewust het risico genomen wordt dat het maar 18 stammen worden als het ergens tegenzit. En de kans dat het tegenzit is maar heel klein; het materieel is allemaal actief rijdend uit de dienst gegaan en staat nog niet lang aan de kant.  

10-11-2013 11:58:09
timtrein
timtrein
Er zijn redenen genoeg om maar gelijk het volledige aantal bakken DDAR weer op de baan te brengen voor een aantal jaren:
- Lage kosten
- Lange bruikbaarheid
- ICR gaat verhuizen en in revisie
- Ministerie klaagt over volle treinen
- Mat'64 heeft niet het eeuwige leven
Ik snap alleen niet dat ze er pas in april mee beginnen, je kan zo een stuk of zes stammetjes op de baan brengen met de zes bruikbare ABv's die er nog zijn, sterker nog je kan zelfs al zes viertjes tijdelijk op de baan brengen. Heb je gelijk degelijk en betrouwbaar materieel voor de winter. Of is er meer nodig dan alleen normaal onderhoud?
 

10-11-2013 12:54:40
broek53
broek53
Revisie of iets dat erop lijkt. De laatste DDAR-stammen zijn immers allemaal op revisetermijn buiten dienst gegaan.  

10-11-2013 13:07:30
edje
edje
Revisie zal toch moeten gebeuren, dus waarom er dan ook niet de DDM bij betrekken.
Oude componenten uit de DD-AR die tot DDZ zijn gehaald, kun je dan mooi gebruiken om de DDM gelijk te maken aan de DD-AR en soort van DDM-AR dus.
Zoveel moeilijke dingen zullen wel niet in zitten in zo'n rijtuigje.
 

10-11-2013 13:08:59
V64
V64
Voor wat betreft DDM hoorde ik hier verhalen over bijvoorbeeld rotte vloeren. Wellicht is DD-AR gewoon beter.  

10-11-2013 13:19:02
john2
john2
Quote
broek53 (zo 10 nov 2013 12:54:40 https://www.somda.nl/forum/7981/p475197/): Revisie of iets dat erop lijkt. De laatste DDAR-stammen zijn immers allemaal op revisetermijn buiten dienst gegaan.

Aan revisie hangt natuurlijk aan prijskaartje aan. Plus rekening houdend met de afschrijving van een treinstel zal men wel kijken of revisie nog zinvol is. Hoe oud en hoe een treinstel er aan toe is.
 

10-11-2013 13:19:55
MasterE
MasterE
DDM is al een aantal keren besproken, er is voor het DDZ project een onderzoek geweest om ze mee te nemen in de revisie. Daaruit bleek dat het te duur is om DDM gelijk te krijgen met DDAR.

Dus dat gaat echt niet gebeuren. Het enige dat zou kunnen is om ze weer op de baan te brengen met de aangepaste 1700-en. Gezien de recente ontwikkelingen omtrent DDAR stammetjes zie ik ook dat niet gebeuren.


Mcn Asd
 

10-11-2013 13:58:16
Pim530
Pim530
Met de wetenschap dat DD-AR niet voor de winter klaar is, zou men in deze winter misschien nog iets met DDM kunnen, of hebben we nog steeds een carrousel plan V staan?  


10-11-2013 15:23:16
MDDM
MDDM
Plan V genoeg!Voor komende drgl staan 50 stellen ingepland


Gr Joop mcn Lls
 

10-11-2013 15:45:22
bnv
bnv
50 stellen Plan V als totaalbestand. Het aantal in de omloop zal zeker een tiental minder zijn, de rest fungeert dan als een soort winterreserve.
En als regelkraan zoals Broek 53 zegt. Maar dat zal in 2014 inderdaad nog wel kunnen maar daarna zeker niet meer. Met de 900 'en is het in 2015 zeker voorbij.

Krijg daarom een beetje de indruk dat behalve de argumenten die vandaag genoemd zijn DDAR de rol van regelkraan van mat 64 gaat overnemen. Revisie,wat dat dan ook mag betekenen, stelt DDAR in staat nog een aantal jaren mee te gaan tot de komst van nieuw (stoptrein) materieel dat nog wel even op zich laten wachten. Met Plan V gaat dat niet (meer) lukken.
 

10-11-2013 16:15:26
110573
110573
True, maar DD-AR als regelkraan?

Bakken verdwijnen:
- grofweg 100 mat'64
- 153 ICRm

Bakken erbij:
- 40 DDZ
- 57 DD-AR

Dat is een tekort van zo'n 150 bakken. Misschien vervangt in de toekomst het verbouwde ICRm wel wat binnenlandse diensten, maar zal dat genoeg zijn voor dit tekort? Mat'64 zul je nodig blijven houden. Verlengingsbeurten voor de 400'en misschien?
 

10-11-2013 16:48:00
bnv
bnv
Quote
110573 (zo 10 nov 2013 16:15:26 https://www.somda.nl/forum/7981/p475227/): True, maar DD-AR als regelkraan?

Bakken verdwijnen:
- grofweg 100 mat'64
- 153 ICRm

Bakken erbij:
- 40 DDZ
- 57 DD-AR

Dat is een tekort van zo'n 150 bakken. Misschien vervangt in de toekomst het verbouwde ICRm wel wat binnenlandse diensten, maar zal dat genoeg zijn voor dit tekort? Mat'64 zul je nodig blijven houden. Verlengingsbeurten voor de 400'en misschien?


Mat 64 nodig blijven houden: Ik wilde slechts aangeven dat mat 64 niet voor onbepaalde tijd de functie van regelkraan op zich kan nemen. Voor de 900 'en is 2015 toch het einde en voor de 400 'en in 2016. En daarbij is dan rekening gehouden met de situatie dat alle stellen hun verlengingsbeurten moeten hebben gehad en de maximale revisietermijnen verstreken zijn.
Daarna zou DDAR als regelkraan kunnen gaan fungeren. Dat er dan nog een tekort ontstaat is dan een ander verhaal.
 

10-11-2013 16:54:10
timtrein
timtrein
Je moet geen bakken enkeldeks en dubbeldeks vergelijken, maar aantal zitplaatsen. Een Bv heeft evenveel zitplaatsen als een heel stel mat'64...  

10-11-2013 17:54:01
KvdLee
KvdLee
Anderszijds Tim, als er in 1 Bv het aantal zitplaatsen van een Plan V zitten, heb je met een 3- of 4-wagenstel DDAR pak m beet ook 3 á 4 Plan V's qua capaciteit. Maar 3 á 4 Plan V's zijn een stuk flexibeler in te zetten (los) dan een DDAR stam.
Of wordt het tijd voor koffie?

Laatst bewerkt door KvdLee op 10-11-2013 17:54


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

10-11-2013 18:05:06
110573
110573
Gelijk @timtrein , totaal niet over nagedacht. Maar je houd alsnog een tekort, tezamen met wat @KvdLee zegt  

10-11-2013 18:11:11
IC140
IC140
Quote
KvdLee (zo 10 nov 2013 17:54:01 https://www.somda.nl/forum/7981/p475240/): Anderszijds Tim, als er in 1 Bv het aantal zitplaatsen van een Plan V zitten, heb je met een 3- of 4-wagenstel DDAR pak m beet ook 3 á 4 Plan V's qua capaciteit. Maar 3 á 4 Plan V's zijn een stuk flexibeler in te zetten (los) dan een DDAR stam.
Of wordt het tijd voor koffie?


Het eventuele materieeltekort speelt zich in de spits af. Dan is 3xV of DDAR-3 op veel lijnen prima inzetbaar zonder overcapaciteit. Dat het in de daluren minder efficiënt is klopt, maar dan is er toch geen tekort.
 

10-11-2013 18:30:22
MDDM
MDDM
Quote
bnv (zo 10 nov 2013 15:45:22 https://www.somda.nl/forum/7981/p475223/): 50 stellen Plan V als totaalbestand. Het aantal in de omloop zal zeker een tiental minder zijn, de rest fungeert dan als een soort winterreserve.
Zo is het niet verteld. Er komen 50 stellen voor actieve dienst. Maar goed, heeft verder niks met dubbeldeks materieel van doen.


Gr Joop mcn Lls
 

10-11-2013 20:50:26
Pim530
Pim530
Dat het probleem zich alleen in de spits voordoet neemt nog niet weg dat je wel 2 of 4 Plan V's in kunt zetten, maar altijd 3 of 6 bakken DD-AR nodig hebt en er zodoende een verlies optreedt.  

10-11-2013 22:34:02
timtrein
timtrein
Theoretisch probleem aangezien NS zo dicht mogelijk op (of over) de volnorm plant. In de praktijk rijden er in de spits dus maar erg weinig treinen met veel teveel bakken/zitplaatsen want er worden ook regelmatig materieeltypes herverdeeld over treinseries.  

11-11-2013 00:06:50
broek53
broek53
Er lopen aardig wat zaken door elkaar heen die met DDAR als zodanig ook nog weinig te maken hebben, maar goed.
Om de zaken te vereenvoudigen:
1. Er is voor de winter vrijwel geen extra reserve - of je zou een aantal ICR-stammen die wel uit de omloop gaan, maar waar nog niets anders mee gebeurt, als zodanig mogen beschouwen. Bij plan V worden er 40 van de 50 ingezet, dus hier is de normale reserve wat groter dan bij ander materieel. Maar meer is er niet.

2. Het enige dat er feitelijk verandert ten opzichte van eerdere plannen is dat alles wat er nog aan DDAR is, weer op de baan gebracht wordt om het grootste deel van het ICR in de binnenlandse dienst te vervangen. Dus zeg maar 60 dubbeldekkers om 150 enkeldekkers te vervangen. Daarbij in aanmerking nemende dat de 40 dubbeldeksbakken die in DDZ erbij komen (de zesjes) al veel eerder bestemd waren om - indien mogelijk - ICR aan de kant te zetten.
Kortom: getalsmatig komt dat wel goed en het zou mij niet verbazen als - bij de toenemend efficiënte materieelplanning - DDAR uiteindelijk ook genoeg zal blijken te zijn om plan V te vervangen. Geheel of gedeeltelijk.
 

11-11-2013 10:16:24
nougo
nougo
En als aanvulling op hierboven: Iets verder in de tijd komt dat ICRm deels terug op de binnenlandse dienst van Den Haag naar Eindhoven via de HSL (dus onder dordrecht door). daardoor kan er DDZ van de 1900 naar..... etc

Grtz,

Noud

Laatst bewerkt door nougo op 11-11-2013 10:17
 

11-11-2013 10:41:47
bnv
bnv
Ik neem aan dat niet al het aanwezige en beschikbare ICR nodig is voor de Benelux en de 1900. Ook nadat de 1900 over de HSL gaat.
DDAR zal zeker nog nodig zijn de komende jaren al is het maar als vervanging van Plan V dat niet zo lang meer mee kan en DDAR na revisie wellicht nog een flink aantal jaren meer.

Verder is het lastig plannen want er zijn vele variabele factoren die de werkelijkheid van de materieelplanning bepalen, zoals de bezettingsnormering (volnorm versus acceptabelnorm om maar eens te noemen) en verder bijvoorbeeld de prognoses voor de komende jaren ten aanzien van het aantal reizigers.
Neem alleen al de kwestie van de Studenten OV-kaart: nog steeds is niet definitief besloten of dit blijft zoals het is of dat er een kortingskaart komt warbij vooral dat laatste zeker van invloed zal zijn op de reizigersaantallen.

Kortom: Knap DDAR maar op, (gaat dus gebeuren, begrijp ik) we zullen het zeker nog nodig hebben en niemand weet nu hoe de situatie over bijvoorbeeld een jaar of drie of vijf zal zijn.
 

11-11-2013 11:28:37
broek53
broek53
Welnu: dat is dus precies wat er gaat gebeuren - al weet ik niet hoe groot en voor hoeveel jaren het opknappen zal zijn. Een hoofdrevisie zal het allerminst worden.  

11-11-2013 12:14:00
daniel81
daniel81
Het curieuze van de terugkeer van de 7300-stammen is wel dat we er capaciteit niet op vooruitgaan. Misschien wel op het totaalbestand, maar voor individuele treinen schieten we er niet veel mee op. Immers, aannemelijk gaan de 7300-en rijden in omlopen waar t/m zomer 2013 een 7800 of 7400 gepland stond.  

11-11-2013 12:48:45
MDDM
MDDM
Laat je verrassen Daniel81


Gr Joop mcn Lls
 

11-11-2013 13:20:53
broek53
broek53
Quote
daniel81 (ma 11 nov 2013 12:14:00 https://www.somda.nl/forum/7981/p475345/): Het curieuze van de terugkeer van de 7300-stammen is wel dat we er capaciteit niet op vooruitgaan. Misschien wel op het totaalbestand, maar voor individuele treinen schieten we er niet veel mee op. Immers, aannemelijk gaan de 7300-en rijden in omlopen waar t/m zomer 2013 een 7800 of 7400 gepland stond.
Dat gaat ervan uit dat iets of iemand er bij deze exercitie qua capaciteit op vooruit zou moeten gaan. Dat is helemaal geen doelstelling van het project.
 

11-11-2013 13:36:47
treinjoop
treinjoop
Een beetje capaciteits uitbreiding op de Flevolijn zou mooi zijn.

Voorbeeld van een doorschuiving in Stoptrein materieel:
- 4600 met NID serie 7500 (stellen uit de 5600, deze kunnen de rijtijden van de 4600 beter halen dan DD-AR)
- 5600 met DD-AR serie 7300

- 5500 en 5800 met SLT (stellen uit de 4600)
- 4800 en 5400 met SGMm (stellen uit 5800 en overig)

Geen wijzigingen voor de 4300, 4900 en 5700.

Overige NID inzet in Intercity treinen waaronder ook de 3400.

(Maar dat is mijn mening.)



Ik verwacht eigenlijk dat het DD-AR inderdaad te zien zal zijn in series waar het buitendienst is gegaan. Er zal namelijk ook wel een reden geweest zijn dat dit materieel er voor de terzijde stelling reed. Of zie ik dat verkeerd?


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

11-11-2013 13:37:20
bnv
bnv
En wellicht niet alleen qua capaciteit maar ook qua kwaliteit.
Mogelijk goed nieuws voor de liefhebbers van de groene bankjes; zou mij niet verbazen als die gewoon blijven zitten.
 

11-11-2013 15:04:54
110573
110573
Ik ben benieuwd. Men kan ze ook overtrekken met een ander kleurtje, zoals bij Plan-V gebeurde.  

11-11-2013 16:40:49
lex_t
lex_t
Quote
bnv (ma 11 nov 2013 13:37:20 https://www.somda.nl/forum/7981/p475353/): En wellicht niet alleen qua capaciteit maar ook qua kwaliteit.
Mogelijk goed nieuws voor de liefhebbers van de groene bankjes; zou mij niet verbazen als die gewoon blijven zitten.


Die kleur van de bankjes is tot daar aan toe. Maar die zit..
Mag de buitenkant dan ook opgefrist worden? Fris geel overplakken?
 

11-11-2013 16:45:22
Daan!
Daan!
Ik denk dat vooral afhankelijk is van hoe lang NS denkt DD-AR nog nodig te hebben.  

11-11-2013 17:04:25
Arjan73
Arjan73
Naar mijn idee zou het zeker zinvol zijn om de verbouwing van DDAR tot DDZ juist nu ook stop te zetten om vervolgens juist weer 7400 stammen te kunnen samenstellen. Immers een DDZ heeft z'n rare indeling (steek en ligbanken) dat een zuivere DDAR veel meer zittende reizigers kan vervoeren. Naast een schilderbeurt is het vervangen van de Emsta plank zittingen (3e klasse) wel een voor de hand liggende ingreep om comfortabel en zonder rugletsel te kunnen reizen. Het gebrek aan airco moeten we maar voor lief nemen. Maar met 4 maanden zomer en 8 maanden herfst / winter is dat ook wel te aanvaarden.  

11-11-2013 17:44:00
thom
thom
Die ook opknapbeurt zal voornamelijk één van technische aard zijn aangezien dat de inzet van de rijtuigen belemmerd, aangezien men ze redelijk snel nodig heeft en geen idee voor hoelang zal het interieur vast ongemoeid blijven zodat de opknapbeurt ook een korte doorlooptijd zal hebben.

Heeft DDM-1 destijds in Tb ook niet een opknapbeurt gehad die alleen van technische aard was en het interieur bleef zoals het was ?
 

11-11-2013 17:57:40
bertwiegel
bertwiegel
Quote
treinjoop (ma 11 nov 2013 13:36:47 https://www.somda.nl/forum/7981/p475352/): Een beetje capaciteits uitbreiding op de Flevolijn zou mooi zijn.

Voorbeeld van een doorschuiving in Stoptrein materieel:
- 4600 met NID serie 7500 (stellen uit de 5600, deze kunnen de rijtijden van de 4600 beter halen dan DD-AR)
- 5600 met DD-AR serie 7300

- 5500 en 5800 met SLT (stellen uit de 4600)
- 4800 en 5400 met SGMm (stellen uit 5800 en overig)

Geen wijzigingen voor de 4300, 4900 en 5700.

Overige NID inzet in Intercity treinen waaronder ook de 3400.

(Maar dat is mijn mening.)

Ddar in de 5700 is zeker een verbetering qua capaciteit, en rijtijden zijn prima te halen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-11-2013 21:23, reden: Quoot hersteld.
 

11-11-2013 21:36:16
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb enkele berichten verwijderd. Willen jullie het s.v.p. bij de feiten over DD-AR en DDZ houden?


Groet, Spiketrain
 

11-11-2013 21:52:54
broek53
broek53
Quote
thom (ma 11 nov 2013 17:44:00 https://www.somda.nl/forum/7981/p475398/): Die ook opknapbeurt zal voornamelijk één van technische aard zijn aangezien dat de inzet van de rijtuigen belemmerd, aangezien men ze redelijk snel nodig heeft en geen idee voor hoelang zal het interieur vast ongemoeid blijven zodat de opknapbeurt ook een korte doorlooptijd zal hebben.

Heeft DDM-1 destijds in Tb ook niet een opknapbeurt gehad die alleen van technische aard was en het interieur bleef zoals het was ?
Jawel, althans een deel in TB en een deel in Hlm. Dat was puur technisch en daarom heeft DDM-1 grotendeels met het originele interieur de eindstreep gehaald. Ook toen ging het trouwens om een omkering, want DDM-1 stond op het punt eruit te gaan en werd gered door de stijgende materieelbehoefte van de drgl 2007.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-11-2013 23:11
 

15-11-2013 14:11:14
dh3201
dh3201
Afgelopen woensdag spotte ik de 7521 met ABv 065-4 (ik heb in de haast alleen de laatste vier cijfers genoteerd). Het controlecijfer 4 klopt met het volledige nummer 94 84 42-62 065-4.
In diverse overzichten zie ik ABv 4264 063 of 94 84 4264063-7.
Het volgnummer 065 komt ook overeen met de in overzichten genoemde oorspronkelijke rijtuig 380 7565.
Kan ik er nu vanuit gaan dat het aanvankelijk onjuiste nummer op de ABv is gecorrigeerd?
(Als ik deze afwijkende nummers tijdens het spotten had geweten, dan had ik wat beter op het nummer van de ABv gelet, maar ik had verder geen lijstjes bij me.)


Shqiperise-lopers?
 

15-11-2013 14:25:52
sfj
Die is dan inderdaad gecorrigeerd want ik heb de 4063-7 in mijn lijst met opmerking erbij dat het 2065-4 moet zijn.

Trouwens zit ik nu in trein 4840 in de 7531, de nieuwste op de baan (was 7867). Waarschijnlijk per vandaag in dienst.
Edit: hc meldt sinds gisteren in dienst.

Laatst bewerkt door sfj op 15-11-2013 14:39


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-11-2013 18:38:56
broek53
broek53
Op de Zaanstraat zijn gisteren de setjes bij elkaar en achter elkaar gezet van steeds ABv + Bv in de volgorde waarin ze naar Hlm moeten. Daarbij vastgesteld dat van de laatste set een rijtuig ontbreekt. En inderdaad: de 380 7546 moet nog van de Dgr komen - precies zoals wij hier een tijdje geleden de zaak gereconstrueerd hebben.  

20-11-2013 21:55:47
treinjoop
treinjoop
Mij valt op dat er geen duidelijkheid is over de te gebruiken term voor de gemoderniseerde Dubbeldekkers DD-AR. De werknaam voor de modernisering werd DDZ (DubbelDekker Zones). Ik nam eerst aan dat dit ook de daadwerkelijke materieelnaam zou gaan worden. Later werd bekend gemaakt dat NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) de materieelnaam zou gaan worden, die ik nu ook al bij mijn video's toe pas. Toch gebruiken nog steeds de meeste liefhebbers DDZ op Somda, bij fotowebsite's, YouTube kanalen etc.

Ik vroeg me daarom af wat er nou waar en niet waar is.

Hier een theorie
De Dubbeldekkers DDM-1 en DD-AR vallen samen onder de term DDM, waarbij DD-AR ook wel DDM-2/3 genoemd kan worden. Zou die constructie niet ook van toepassing zijn bij DDZ/NID? Dus: de motorwagens mDDM heten dan mDDZ en rijtuigen gewoon DDZ waarbij steeds meer de naam NID (net als DD-AR i.p.v. DDM-2/3) gebruikt gaat worden. Of zit ik er daarmee volledig naast en is al 1 duidelijke benaming?

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-11-2013 22:06, reden: Dit bericht is samengevoegd met bestaand topic.
 

20-11-2013 22:03:53
Amazonous
Amazonous
Enige wat ik kan toevoegen is dat alle systemen die ik ken spreken van DDZ, van de planning tot CRIS, NID kom ik nergens tegen. DDZ bekt in mijn ogen ook lekkerder dan NID. De keuze voor Nieuwe Intercity Dubbeldekker is redelijk laat gekomen en uiteindelijk een marketing dingetje.

Maar hebben we deze discussies niet al eerder gevoerd hier, onder andere over MDDM of DDAR en DDZ of NID?

Laatst bewerkt door Amazonous op 20-11-2013 22:09
 

20-11-2013 22:12:58
broek53
broek53
NID is een wat halfslachtige poging van marketing- en communicatieachtigen om in een laat stadium een materieelsoort een aantrekkelijke naam te geven voor de buitenwacht. Het is dus een marketingdingetje. Het project op zichzelf en alle duizenden documenten daarover spreken van DDZ, dat al een jaar of vijf de werktitel is. Vergelijk DDZ maar met DD-AR en met VIRM. En vergeet NID maar gauw, want de naam deugt nog niet ook. Over een jaar of twee is het Nieuwe er echt wel af, dus zoiets in een type-aanduiding proberen te zetten, zou buitengewoon ondoordacht zijn.  

20-11-2013 22:28:54
dh3201
dh3201
De ABvk in de 7536 heeft aan beide zijden het foutieve nummer
94 84 42-63 003-5. Klopt het dat het nummer eigenlijk 94 84 42-64 030-6 had moeten zijn (ex 270 7030)?


Shqiperise-lopers?
 

20-11-2013 22:34:59
sfj
Klopt, het was de 7030, 1164.030.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-11-2013 23:34:16
treinjoop
treinjoop
@Amazonous en @broek53.

Bedankt voor de antwoorden. Inderdaad heeft NID een niet al te lange houdbaarheids datum en sluit DDZ beter aan bij DDM/DD-AR. Voortaan dus DDZ bij video's e.d.
 

20-11-2013 23:37:48
ricohallo
ricohallo
Ik zet bij mijn video's gewoon NID/DDZ neer.  

27-11-2013 07:58:10
Mat644
Mat644
7:50 Dgr , V100 van Volkerrail heeft een hele sleep DD-AR rijtuigen achter zich hangen.( Muiderpoort kant)
vermoedelijk worden alle rijtuigen vandaag van stal gehaald.
 

27-11-2013 08:02:13
jor[D]1
jor[D]1
Er moet daarvoor ook al wat weggehaald zijn.
Vanuit de 825 zag ik al een stuk minder DDAR staan. De Volker lok zat achter ons. (die kreeg op Asd rood sein)

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 27-11-2013 08:02
 

27-11-2013 09:27:24
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (wo 20 nov 2013 22:12:58 https://www.somda.nl/forum/14231/p476414/): En vergeet NID maar gauw, want de naam deugt nog niet ook. Over een jaar of twee is het Nieuwe er echt wel af, dus zoiets in een type-aanduiding proberen te zetten, zou buitengewoon ondoordacht zijn.


en ze rijden vooral stoptreinen.
 

27-11-2013 09:35:23
fugazi
fugazi
Quote
bertwiegel (ma 11 nov 2013 17:57:40 https://www.somda.nl/forum/14231/p475403/):
Quote
treinjoop (ma 11 nov 2013 13:36:47 https://www.somda.nl/forum/7981/p475352/): Ddar in de 5700 is zeker een verbetering qua capaciteit, en rijtijden zijn prima te halen.
Je hebt vrijwel geen 5700 (en 4900) waarin je niet kan zitten in SLT. Er is een verschil tussen niet willen zitten en niet kunnen zitten.
 

27-11-2013 09:40:11
broek53
broek53
Quote
jor[D]1 (wo 27 nov 2013 08:02:13 https://www.somda.nl/forum/14231/p477111/): Er moet daarvoor ook al wat weggehaald zijn.
Vanuit de 825 zag ik al een stuk minder DDAR staan. De Volker lok zat achter ons. (die kreeg op Asd rood sein)
Gisterenmiddag laat zag Iceman al de Volker 203-3 met een hele sleep DDAR in westelijke richting door Asd rijden. Heeft iemand al ergens een nieuwe concentratie DDAR zien staan?
 

27-11-2013 10:05:32
mdj
mdj
Staan in de Westhavens, bij de voormalige ceresterminal en huidige USA terminal. (Bron: Twitter, maar de foto is gemaakt op een niet-openbare plaats...)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-11-2013 10:44:44
KvdLee
KvdLee
Welke foto bedoel je?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

27-11-2013 10:46:48
AgentX
AgentX
Een foto die hier niet geplaatst mag worden omdat hij is gemaakt vanaf een niet-publiekelijk toegankelijke plaats.