03-10-2013 15:47:13
kniesoor
kniesoor
Even teruglezen.

03-10-2013 15:51:25
broek53
broek53
De bedoeling was de 45e stam te verlengen, dat is de 7525 en die zit in november. Overigens zal dat wel voor beproeving zijn; NSR houdt er qua inzet pas rekening mee met het wijzigingsblad van februari.
De twee rijtuigen voor die verlenging schijnen trouwens al een maandje gereed te zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-10-2013 18:53

03-10-2013 16:01:28
daniel81
daniel81
Even een hele rare vraag misschien, maar is er ook overwogen om vijfwagenstammen te creëren?
We zitten nu met de situatie dat IC 3400 met SGMm rijdt omdat DDZ-IV te krap is en een zeswagenstel (nu VIRM straks ook DDZ) niet langs het perron past
Dan zit er DDZ-IV in de sprinterdienst en komen er zodadelijk zessen waarvoor het emplooi nog bedacht moet worden, zeker zolang er nog niet massaal op de HSL met ICRm gereden wordt

Met vijfjes los je dus meerdere problemen op: de 3400 krijgt IC-waardig materieel en je sprinters zijn weer beschikbaar voor de diensten waarvoor ze bedoeld zijn

03-10-2013 16:07:26
robbertc
robbertc
Je noemt nu natuurlijk maar 1 trein waarvoor een DDZ-vijf geschikt zou zijn. De rest van de 3400 kan het wel af met DDZ-IV. Lijkt me wat mager voor een deelserie.


03-10-2013 17:41:30
Joey666
Joey666
De 3400 serie kan net als de 4900 serie gewoon sprinter heten.
Ze slaan beide maar een paar stations over.
En in de 3400 kan prima SGM rijden ipv DDZ.

Al dat gedoe over sprinters en intercity's.

03-10-2013 17:50:23
Wellie
Wellie
Quote
daniel81 (do 03 okt 2013 16:01:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p469262/): Even een hele rare vraag misschien, maar is er ook overwogen om vijfwagenstammen te creëren?
We zitten nu met de situatie dat IC 3400 met SGMm rijdt omdat DDZ-IV te krap is en een zeswagenstel (nu VIRM straks ook DDZ) niet langs het perron past
Dan zit er DDZ-IV in de sprinterdienst en komen er zodadelijk zessen waarvoor het emplooi nog bedacht moet worden, zeker zolang er nog niet massaal op de HSL met ICRm gereden wordt

Met vijfjes los je dus meerdere problemen op: de 3400 krijgt IC-waardig materieel en je sprinters zijn weer beschikbaar voor de diensten waarvoor ze bedoeld zijn


Er heeft ook ooit een DDAR rond gereden bestaande uit drie bakken. Vind je idee niet eens zo slecht.

03-10-2013 17:53:53
Bert13
Bert13
Quote
Joey666 (do 03 okt 2013 17:41:30 https://www.somda.nl/forum/7981/p469283/): De 3400 serie kan net als de 4900 serie gewoon sprinter heten.
Ze slaan beide maar een paar stations over.
En in de 3400 kan prima SGM rijden ipv DDZ.
Al dat gedoe over sprinters en intercity's.
Wat ook meespeelt is dat er nogal wat reizigers zijn die Hn-Hlm (of Amr-Ledn) reizen. Dat is dan al wel 58 minuten in die Sprinter, hopelijk met wc uitgevoerd, maar in ieder geval een IC met weinig comfort. Verder is 5 bakken SGM aan de behoorlijk krappe kant, maar 6 bakken past dan weer niet. Een idee als DDZ5 lijkt me dan zo slecht nog niet. Maar zo aan "De rest van de 3400 kan het wel af met DDZ-IV" te lezen, kloppen de telcijfers ook niet altijd, dus dan zal het idee wel niet overwogen worden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

03-10-2013 18:20:51
maigoda
maigoda
Quote
Wellerd (do 03 okt 2013 17:50:23 https://www.somda.nl/forum/7981/p469286/): Er heeft ook ooit een DDAR rond gereden bestaande uit drie bakken. Vind je idee niet eens zo slecht.

Er hebben wel meer van deze samenstellingen rondgreden. Diverse 7800den waren, voordat de motorwagers geleverd werden, 7300den (drie bakken+loc). En daarnaast hebben er ook nog 7900den gereden, welke 6 bakken+loc waren.
Groetjes,
Emiel

03-10-2013 18:23:15
robbertc
robbertc
@Bert13: Mijn opmerking is niet op basis van telcijfers, die heb ik niet zo even bij de hand Maar die 3400 rijdt al het hele jaar met DDZ, zonder dat ik er klachten over hoor. Behalve die ene trein (3431?), en die is per Wbl sept 'verstrekt'.

03-10-2013 19:40:47
aarclay
aarclay
Als de revisie van de DD-AR naar DDZ klaar is. Eind dit jaar loopt dezse ten einde, en dan gaan de te treinen verlengen. Ik geloof dat wat exactere momenten al in de topic zijn genoemd.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2013 19:42


Choo choo.....

03-10-2013 21:23:55
sjaak72
sjaak72
Quote
Quote
broek53 (do 03 okt 2013 12:16:40 https://www.somda.nl/forum/7981/p469245/):
Van de genoemde staat de 7566 op de rol voor revisie. Het klopt dat er nog eentje bij zal moeten, want op diezelfde rol staan maar 19 ABv's voor revisie. Het aardige is dat dat bij de Bv's ook zo is. (En ja: ik heb de rijtuigen meegeteld die op proef gereviseerd zijn.)


Ik heb ze weer eens nageteld en ik kom nog steeds een bv en een abv tekort%08%.

In Haarlem staan volgens mij nog wat restanten van stam 7412 en 7417 cq. baknummers 7286, 7267 en als ik het goed heb ook de 7508 welke wat rookschade schijnt te hebben. Ik vermoed dat men de ontbrekende bakken in Haarlem gaat zoeken of zal men de schadebakken 7272 en 7555 gaan opknappen?

03-10-2013 22:02:44
sjaak72
sjaak72
Quote
Bert13 (do 03 okt 2013 17:53:53 https://www.somda.nl/forum/7981/p469288/):
Quote

Wat ook meespeelt is dat er nogal wat reizigers zijn die Hn-Hlm (of Amr-Ledn) reizen. Dat is dan al wel 58 minuten in die Sprinter, hopelijk met wc uitgevoerd, maar in ieder geval een IC met weinig comfort. Verder is 5 bakken SGM aan de behoorlijk krappe kant, maar 6 bakken past dan weer niet. Een idee als DDZ5 lijkt me dan zo slecht nog niet. Maar zo aan "De rest van de 3400 kan het wel af met DDZ-IV" te lezen, kloppen de telcijfers ook niet altijd, dus dan zal het idee wel niet overwogen worden.


Vroeger reed de 3431 / 3448 met DD-AR + loc, deze combinatie had 472 2e klas zitplaatsen (mDDM 356 2e klas zitplaatsen). De huidige DDZ generatie heeft 319 2e klas zitplaatsen en de 6-deling variant krijgt 523 2e klas zitplaatsen.

De 1e klas laat ik buiten beschouwing, daar hier meestal maar 1 of 2 mensen zitten.

Een 5-delige DDZ stam zou qua 2e klas zitplaatsen inderdaad in de buurt van een DD-AR met loc kunnen komen en een ander pluspunt voor de NS is dan dat alle stammen even lang zijn en de viertjes en de zesjes niet per ongeluk door elkaar gehaald kunnen worden.

Het aantal 2e klas zitplaatsen in een SGM II en SGM III kan ik helaas niet duidelijk vinden op internet. Op internet vind ik wel onderstaande informatie op Wikipedia. Ik lees graag of iemand weet hoeveel 2e klas zitplaatsen het SGM materieel heeft.

Zitplaatsen 2e klas 112, CP: 80 (1); 112, SP: 72, SS: 80, CP: 80 (2); 184, SGMm: 128 (3+4)
Aantal klapzittingen 14, CP: 52 (1); 14, SP: 54, SS: 48, CP: 50 (2); 25/21, SGMm: 58 (3+4)

03-10-2013 22:05:58
Pim530
Pim530
Wel een beetje jammer dat zes bakken aan één HC voldoende hebben en tien bakken niet.

04-10-2013 14:55:25
broek53
broek53
HC-stelling is een eigen NS-norm en geen verplichting, maar dat terzijde.
Overigens gaat er natuurlijk aan het project DDZ niets ingrijpends meer gewijzigd worden, dat zal wel duidelijk zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-10-2013 14:55

04-10-2013 15:00:58
broek53
broek53
Nieuws van het numertjes-front: ABv 7531 in stam 7537 (geplande aflevering volgende week) wordt vervangen door ABv 7563. Dit is eigenlijk de eerste ABv2, die gereed stond voor de verlenging van een stam tot zeswagenstam.
Nu verschilt het rijtuigtype ABv1 niet van de ABv2, dus er valt niets bijzonders aan te zien - maar voor de lijstenbijhouders wellicht nuttige info. De 7531 mankeert blijkbaar een en ander; de bedoeling is dat deze straks in de eerste zeswagenstam terecht gaat komen (dat is nog steeds de 7625).

04-10-2013 15:32:27
AgentX
AgentX
En de 7625 wordt dan welke ex-7500?

04-10-2013 15:52:13
MasterE
MasterE
De 7525, de mBk bepaalt namelijk het volgnummer.


Mcn Asd

04-10-2013 15:56:07
broek53
broek53
Correct, en het gaat dus om een DDZ die nog afgeleverd moet worden (de ex-7866, meen ik), die meteen verlengd wordt tot een zesje.

04-10-2013 18:05:49
AgentX
AgentX
Helder. Dan is meteen ook het verhaal rond de nummering duidelijk. Dank, beiden!

06-10-2013 17:17:51
timtrein
timtrein
Quote
broek53 (ma 16 sep 2013 23:05:26 https://www.somda.nl/forum/7981/p467194/):
De hier vaak besproken en bespeculeerde toekomst van DDAR/DDM: er wordt ruimte gereserveerd voor een revisie of tussenbeurt van DDAR/DDM-1 in het RB Haarlem in de loop van volgend jaar. Hoe, hoeveel en wat is mij nog onbekend - maar het lijkt er dus sterk op dat onze redeneringen over de noodzaak stoptreinmaterieel erbij te fabriceren om DDZ ICR te laten vervangen, wel enig hout snijden.

Er zijn 39 tussenrijtuigen en 29 stuurrijtuigen DD-AR "over" na de verbouwing, waarvan drie gesloopt (waaronder één Bv). Ook staan er nog een Bv en een Bvk met zware schade terzijde en een ABv en Bvk die uit het revisieprogramma zijn gehaald. Die ABv is niet bijzonder beschadigd, daarmee kom ik uit op 25 bruikbare Bvk's, 31 Bv en 6 ABv (als de cijfers en tellingen kloppen). Daarmee zijn eenvoudig zes vierwagenstammen te maken, met gebruik van wat verbouwde ABv's van DDM-1 zelfs 15 vierwagenstammen. Als NS echt ruig gaat doen kan natuurlijk DDM-1 ook als geheel weer ten vierde male in dienst worden gesteld, maar die kans lijkt me vrij klein. Ben wel benieuwd.

06-10-2013 17:54:23
bnv
bnv
Enig idee hoeveel werk het is, en hoeveel geld daarmee gemoeid is, om de AB's uit DDM 1 geschikt te maken voor DDAR?

06-10-2013 18:32:54
Bert13
Bert13
Tsja, als van de winter het materieelpark weer compleet in het honderd loopt, gaat dat ook niet goedkoop zijn, denk ik.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

06-10-2013 18:33:46
aarclay
aarclay
Ik denk dat er ook ook een hoop extra werk aan het casco gedaan moet worden. Deze schijnt bij enkele behoorlijk door te rotten, waarbij traanplaten over de zwakke plekken zijn geschroefd.


Choo choo.....

06-10-2013 19:11:12
broek53
broek53
Dat zal de reden zijn dat in eerste instantie de cascoploeg van Haarlem op de rijtuigen is afgestuurd. Ik denk haast dat aan de hand van hun bevindingen in eerste instantie een selectie gemaakt wordt. Om hoeveel materieel in welke samenstelling het gaat, weet ik overigens niet.

06-10-2013 19:26:39
timtrein
timtrein
NS heeft er denk ik ook niet zo heel veel belang bij om weer complete stammen DDM-1 de baan op te sturen, omdat dat weer behoorlijk afwijkt van de rest (compleet getrokken materieel). In hoeverre krijgen de nieuwere machinisten nog opleiding op de loc 1700?
Ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijker is om 9 ABv's om te bouwen met onderdelen uit de stapel stuurrijtuigen die overblijven, dan heb je tenminste één vrij gangbare materieelsoort in plaats van twee. Want als ik me niet vergis moet het spul wel een jaar of vier blijven rijden toch?

06-10-2013 21:33:20
279
279
toch circuleren allerlei geruchten de laatste tijd dat er weer DDM-stammen
de baan op zouden komen. hoever die geruchten kloppen weet ik niet...

06-10-2013 21:40:59
broek53
broek53
Vanuit logistiek oogpunt bekeken zou het heel effectief zijn om de DDM-1-stammen terug te brengen voor de 14500. Heel beperkte inzet, heel beperkte machinistengroep en maximaal effect: inzet van 3 stammen levert (gerelateerd aan de huidige omloop) vier DDZ-vieren en een VIRM-zes op.

06-10-2013 22:38:02
thom
thom
Quote
aarclay (zo 06 okt 2013 18:33:46 https://www.somda.nl/forum/7981/p469715/): Ik denk dat er ook ook een hoop extra werk aan het casco gedaan moet worden. Deze schijnt bij enkele behoorlijk door te rotten, waarbij traanplaten over de zwakke plekken zijn geschroefd.

Dat betreft meer zaken als vloeren en wanden waarvan het houtwerk slecht is, ik heb nog geen rijtuigen met traanplaat op de buitenwanden zien rijden...

06-10-2013 23:01:21
aarclay
aarclay
Mja, daar doelde ik ook op. De contructie van de vloeren valt ook onder het casco.


Choo choo.....


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-10-2013 19:37:36
timtrein
timtrein
Het casco zelf wel, het vloerhout natuurlijk niet.

07-10-2013 22:12:33
broek53
broek53
In de 7506 wordt/is als eerste DDZ een Sandite-instalatie ingebouwd.
Er volgt nog een tweede. Beide worden ingezet in de serie 5600.

07-10-2013 22:18:39
110573
110573
Aarclay, dat 'enkele' valt volgens mij best mee. Ik ben er zelf één tegengekomen met een dergelijke reparatie, de 435. Dat is overigens heel netjes gedaan en valt nauwelijks op doordat er sowieso al traanplaat gebruikt wordt op het balkon.

Streeft men overigens niet het doel voorbij met zo'n herindienststelling van DDM-1? Het doel was mat'64 eruit en meer stoptreinmaterieel door het indirect vervangen van ICR. Dat gaat met de negen inzetbare DDM-1 stammen niet lukken lijkt me. Om een eventueel materieeltekort hoef je het niet te doen; binnenkort komen die 40 rijtuigen op de Zaanstraat ook weer in beweging.

07-10-2013 22:34:47
broek53
broek53
We hollen allemaal weer veel te hard. Niemand heeft het over indienststelling van 9 stammen DDM-1. Primair zal het wel gaan om iets DDAR-achtigs op de baan te brengen. Voor voldoende ABv's zou je dan DDM-1 kunnen gebruiken, of je zet wat ander interieur in een paar DDAR-Bv's.

Mijn geheel persoonlijke opvatting voor een eenvoudige en effectieve vervanging is de eerder genoemde serie 14500, waarin je zo aardig hele stammen DDM-1 kwijt ZOU kunnen dankzij de zeer beperkte inzet en uitwaaiering over het land.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-10-2013 22:39

07-10-2013 23:01:24
timtrein
timtrein
Overigens kun je natuurlijk ook nog DDAR-zessen maken als je graag in de 14500 wil rijden. Het idee om Bv's tot ABv's om te bouwen kan ook eenvoudig, tenminste als men zo slim is wat banken uit het DDZ-project te bewaren. Je kan zelfs zesjes maken met twee stuurrijtuigen, al zul je het niet-gebruikte rijtuig dan een beetje moeten ombouwen denk ik Goed, genoeg gefantaseerd.

12-10-2013 17:07:06
sfj
De 7537 staat vanmiddag met de voorlaatst afgeleverde 7516 te glimmen op de sporen thv voormalig post t.

Overigens was niet te zien of de ABv nou was gewisseld, die is al helemaal ondergekladderd nog voor de eerste dag in dienst. Maar als jij het zegt ga ik er vanuit Michiel! Rapporteer terug als ik 'm van dichtbij gezien heb om de bakplaatjes te controleren. De overige drie waren wel van 7865.

Laatst bewerkt door sfj op 12-10-2013 22:43


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

12-10-2013 21:01:28
iraj-smile
iraj-smile
Hallo,
Weet iemand welke rijtuigen DD-AR in hlm op spoor 26 + 25?

12-10-2013 21:30:20
sfj
Die zijn toch naar Dgr verkast vorige week?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

12-10-2013 21:44:43
broek53
broek53
Zaanstraat, althans: een sleepje rijtuigen en de 1707.

12-10-2013 22:31:59
KvdLee
KvdLee
Er staan nog twee sleepjes van ik meen in totaal vijf rijtuigen. Ook een DM90 staat in de hoek. Nummers heb ik niet maar zoals ik zei via facebook krijg je die nog Jari


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

14-10-2013 21:21:46
sfj
Quote
sfj (za 12 okt 2013 17:07:06 https://www.somda.nl/forum/7981/p470611/): De 7537 staat vanmiddag met de voorlaatst afgeleverde 7516 te glimmen op de sporen thv voormalig post t.

Overigens was niet te zien of de ABv nou was gewisseld, die is al helemaal ondergekladderd nog voor de eerste dag in dienst. Maar als jij het zegt ga ik er vanuit Michiel! Rapporteer terug als ik 'm van dichtbij gezien heb om de bakplaatjes te controleren. De overige drie waren wel van 7865.

Vandaag hebben we ( @hn1960 en ik) de 7537 van dichtbij gezien. Het betreft de Bvk 270 7065, mABk 390 7737 en Bv 280 7242 van de 7865 en ABv 380 7563, met bakcode 1165.030. Het computernummer op de buitenkant luidt echter 94 84 42 62 031-6, wat correspondeert met de oorspronkelijk geplande 380 7531 (deze heeft bakcode 1162.031).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

19-10-2013 16:31:53
110573
110573
De stammen 7412(7012+7566+7286+7253) en 7417(7017+7563+7267+7269)werden een tijdje geleden neergezet in Hlm. Inmiddels zijn al een aantal bakken gebruikt voor DDZ:

7012, vervanging van kromme 7061
7253, vervanging afwijkende 7508
7563, ABv2 proto
7269(?), Bv2 proto

de 7017, 7267, 7286 en 7508 staan in de driehoek. Alleen waar staan op dit moment de 7566 en 7061?

Laatst bewerkt door 110573 op 19-10-2013 16:32

19-10-2013 19:35:54
aarclay
aarclay
Heb ik wast gemist, is iets mij iets ontgaan, maar hebben de DDZ-stelles bij de trappen sinds kort nu ook een verticale beugel bij de leuning om je aan vast te houden?

Of was dat al vanaf de modernisering?


Choo choo.....

19-10-2013 20:26:45
broek53
broek53
Quote
110573 (za 19 okt 2013 16:31:53 https://www.somda.nl/forum/7981/p471783/): De stammen 7412(7012+7566+7286+7253) en 7417(7017+7563+7267+7269)werden een tijdje geleden neergezet in Hlm. Inmiddels zijn al een aantal bakken gebruikt voor DDZ:

7012, vervanging van kromme 7061
7253, vervanging afwijkende 7508
7563, ABv2 proto
7269(?), Bv2 proto

de 7017, 7267, 7286 en 7508 staan in de driehoek. Alleen waar staan op dit moment de 7566 en 7061?
De 7566 is een wat lastig geval. Het is het rijtuig dat in dit topic ooit door mij als 7586 is benoemd (wat niet kan, want die bestaat niet). Het staat dus al een tijd binnen in Haarlem en is volgens de planning bedoeld als ABv2, dus voor de verlenging van een stel tot zeswagenstel. Oorspronkelijk schijnt hij bestemd te zijn geweest als ABv1 in stam 7550, maar daar weet ik het fijne niet van.
De 7061 staat ook nog in Hlm. Die was al zover ontmanteld voordat men erachter kwam dat hij te krom is voor het DDZ-interieur dat transport blijkbaar niet op normale wijze meer mogelijk is.

20-10-2013 00:50:48
sfj
7566 zat met 7286 in de 7412, waarvan iig de Bvk is gebruikt om die 7061 te vervangen. De 7253 is mij naast die twee bakken niet bekend waar ze precies staan (Zaanstraat, Dijksgracht, Haarlem?)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

20-10-2013 06:03:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is er ook een exacte datum van binnenkomst bekend van de rijtuigen 7563 en 7269? Deze hebben volgens mij niet in Op de Rails of Railmagazine gestaan.

20-10-2013 11:36:26
110573
110573
Dank voor de info broek53. Ben persoonlijk vooral benieuwd naar die 7061. Plaatselijk slopen is misschien wel een optie. Gebeurde in het verleden ook al met de VIRM bakken 8611 en 8718.

20-10-2013 11:54:29
railmagazi
railmagazi
De 380 7566 wordt de ABv2 van de 7646. De (inmiddels) ABv2 380 7563 en Bv2 280 7269 zijn op 13 juni 2013 binnengenomen.

Laatst bewerkt door railmagazi op 20-10-2013 11:55

20-10-2013 18:26:32
broek53
broek53
Daarbij aan te tekenen dat het voor ABv 380 7563 weliswaar de bedoeling was dat hij ABv2 in de eerste zeswagenstam zou worden, maar hij zit inmiddels als ABv1 in de net afgeleverde stam 7537.
De oorspronkelijk voor stam 7537 bestemde 380 7531 heeft iets van schade opgelopen en zal nu als ABv2 in de eerste zeswagenstam (de 7625) worden opgenomen.

22-10-2013 14:42:02
110573
110573
Constateringen zojuist te Hlmwph: De 7566 staat opgeslagen op het terrein, kennelijk wachtend op revisie met een zelfde status als de bakken op de Zaanstraat.
Ik meende de 7061 ook te zien. Vooraan in de oude loods stond een uitgeklede Bvk met DDZ-beginselen. Volgens mij wordt er geen DDZ gereviseerd aldaar, dus grote kans dat het die bak is.

22-10-2013 15:11:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Je hebt zelf al 2 jaar geleden gezegd dat het de 7072 is


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

22-10-2013 18:43:43
sjaak72
sjaak72
De grootste vraag is nog steeds welke BV en ABV bak worden de nummers 20 voor de 6-delige DDZ-en.

24-10-2013 19:15:37
110573
110573
@dlm4yjp nou moet ik even heel diep nadenken Dit lijkt inderdaad erg op wat ik destijds over de 7072 zei. Die stond heel lang in de oude loods. Inmiddels is de bak echter verplaatst naar Amf, uit eigen waarneming: http://www.flickr.com/photos/11057/6600481857/

Volgens mij moet het dan wel de 7061 zijn, maar correct me if i'm wrong

Laatst bewerkt door 110573 op 24-10-2013 19:16

24-10-2013 20:39:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Gezien jouwe foto van de Bvk in Amf recenter is dan de mijne in Hlm, is die conclusie aannemelijk ja


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

25-10-2013 02:13:43
taigagaai
Moderator
taigagaai
De Bvk 270 7072 is in september 2011 van Haarlem naar Amersfoort overgebracht. Half september dit jaar zag ik dit rijtuig nog steeds in Amersfoort staan.


26-10-2013 08:47:17
DDZ7504
DDZ7504
Ik las in Rail magazine oktober 2013 dan mDDM 7862 op 22-02-2013 de werkplaats Haarlem in zou gaan om verbouwd te worden tot DDZ 7504. Dit is echter onmogelijk, want op 01-03 kwam ik DDZ 7504 voor het eerst tegen, terwijl ik de 7862 vervolgens op 30-04 (oranjedienst) tegenkwam. Iemand een idee waardoor dat komt?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 30-10-2013 17:22

26-10-2013 08:52:52
sfj
20 November 2012 is de 7862 naar binnen gegaan en in februari afgeleverd.
Bestond uit 7704, 7519, 7225 en 7062. Je kan 'm in april eigenlijk niet meer gezien hebben als 7862.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

26-10-2013 10:53:41
MasterE
MasterE
Quote
DDZ7504 (za 26 okt 2013 08:47:17 https://www.somda.nl/forum/7981/p472889/): Ik las in Rail magazine oktober 2013 dan mDDM 7862 op 22-02-2013 de werkplaats Haarlem in zou gaan om verbouwd te worden tot DDZ 7504. Dit is echter onmogelijk, want op 01-03 kwam ik DDZ 7504 voor het eerst tegen, terwijl ik de 7862 vervolgens op 31-04 (oranjedienst) tegenkwam. Iemand een idee waardoor dat komt?


31-4 ?


Mcn Asd

26-10-2013 11:59:57
279
279
op zo'n dag zie je de gekste dingen.....%08%

26-10-2013 12:10:27
railmagazi
railmagazi
Quote
DDZ7504 (za 26 okt 2013 08:47:17 https://www.somda.nl/forum/7981/p472889/): Ik las in Rail magazine oktober 2013 dan mDDM 7862 op 22-02-2013 de werkplaats Haarlem in zou gaan om verbouwd te worden tot DDZ 7504.
In Rail Magazine oktober 2013 (nummer 308) staat iets anders dan hierboven geschetst: binnenkomst Haarlem op 20-11-2012 en aflevering Haarlem op 22-02-2013.

26-10-2013 13:34:39
279
279
de binnenkomstdatum is al door sfj aangegeven.

27-10-2013 05:10:08
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (ma 29 jul 2013 20:35:23 https://www.somda.nl/forum/7981/p460847/): 7854 is op 2 juli in revisie gegaan. Daarna de 7865 op 11 juli. De 7832 staat op Haarlem station klaar en zal binnenkort in het RB naar binnen gegaan.
Wanneer is deze stam daadwerkelijk binnengenomen in het RB?

27-10-2013 11:19:03
railmagazi
railmagazi
1 augustus 2013.

27-10-2013 21:08:31
sfj
Vanavond op Alm de 7547 (7832) gespot, glimmend en al.
4032-2
3044-8
2027-4
8047-6


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

27-10-2013 21:21:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Die is al wat "langer" in dienst, niet gespot (doe ik niet meer), maar deze was in iedergeval gisteren al in de 3400 te zien (11:20 te Hn).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

28-10-2013 10:52:48
DDZ7504
DDZ7504
Mijn punt is, dat de 7862 de 7504 NIET kan zijn. En met 31-04 bedoel ik 30-04 natuurlijk

28-10-2013 10:58:51
sfj
Dat is 'ie wel.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

28-10-2013 13:44:38
sfj
Precies, dat zeg ik. De bakplaatjes bij ddm2/3 liegen niet.
270 7062 - 9484 426 4062-9 - 1167.029
280 7225 - 9484 426 3025-7 - 1163.026
380 7519 - 9484 426 2019-1 - 1162.019
390 7704 - 9484 426 8004-7 - 1168.004
Binnen 20-11-2012
Afgeleverd 22-02-2013
Ddm2 33 Bvk's 1164.001-033
Ddm3 46 Bvk's 1167.001-046.
33+29 = 62.
Hopelijk dan nu eindelijk einde van deze topicvervuilende niet echt iets toevoegende discussie.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

28-10-2013 16:48:29
admin
Moderator
admin
Zo is het inderdaad wel weer genoeg. Ik vraag alle auteurs van de laatste berichten eens even na te denken of je bijdrage is geschreven met respect voor de overige gebruikers.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

28-10-2013 17:24:35
aarclay
aarclay
Quote
aarclay (za 19 okt 2013 19:35:54 https://www.somda.nl/forum/7981/p471812/): Heb ik wat gemist, is iets mij iets ontgaan, maar hebben de DDZ-stellen bij de trappen sinds kort nu ook een verticale beugel bij de leuning om je aan vast te houden?

Of was dat al vanaf de modernisering zo?

Iemand?

Laatst bewerkt door aarclay op 29-10-2013 01:04


Choo choo.....

28-10-2013 22:21:51
Amazonous
Amazonous
Wat bedoel je precies? Ik snap 'm niet.

29-10-2013 00:35:22
AgentX
AgentX
Hij heeft nog geen antwoord op zijn vraag gehad, en vraagt opnieuw aandacht hiervoor. In forum-jargon ook wel "bump" genoemd.

29-10-2013 01:13:10
guuglurg
guuglurg
Ik denk dat @Amazonous meer niet zo goed weet wat @aarclay met de beugel bedoelt. Ik denk het volgende: je ziet hier (http://nederlandse-treinen.jouwweb.nl/upload/2/6/6/nederlandse-treinen/dsc-0604-2.large.jpg?0.3770433212630451) of hier (https://www.google.nl/search?q=DDZ+interieur&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6PxuUofNNs-ShQf-6oDwDg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=947#facrc=_&imgdii=_&imgrc=-cyajl7i3GXgxM%3A%3B7wDkzOt_r3xOzM%3Bhttp%253A%252F%252Fi1.ytimg.com%252Fvi%252Fancg3EVDcSA%252Fmaxresdefault.jpg%253Ffeature%253Dog%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.youtube.com%252Fall_comments%253Fv%253Dancg3EVDcSA%3B1920%3B1080 maar das uit een filmpje) duidelijk de beugel aan de bovenkant van de trap, bij MDDM nooit gezien, en de eerste DDZ had m ook niet volgens mij (http://i646.photobucket.com/albums/uu186/spinfield/20120307_144700.jpg)

29-10-2013 01:31:53
Amazonous
Amazonous
Inderdaad, het was meer een inhoudelijke "huh, wattus". Om eerlijk te zijn snap ik nog steeds niet helemaal welk stukje je vermoed dat het om gaat. Wel kwam ik een tijdje terug op YouTube een filmpje "Wandeling door DD-AR" tegen, waarvan ik toen het nut niet inzag. Nu wel

https://www.youtube.com/watch?v=O7n7_gFHNW0

Edit: iets met een kwartje en vallen, ik denk dat ik weet wat je bedoeld. Is dit 'm? http://ovtijden.com/isditm.jpg Die is volgens mij nieuw.

Laatst bewerkt door Amazonous op 29-10-2013 01:37

29-10-2013 13:06:05
guuglurg
guuglurg
Dat is wat ik bedoel ja

29-10-2013 16:41:32
sfj
Quote
sfj (zo 27 okt 2013 21:08:31 https://www.somda.nl/forum/7981/p473105/): Vanavond op Alm de 7547 (7832) gespot, glimmend en al.
4032-2 - 1164.032 - 270 7032 - ABvk
3044-8 - 1163.045 - 280 7244 - Bv1 - andere zijde 1163.036
2027-4 - 1162.027 - 380 7527 - ABv
8047-6 - 1168.047 - 390 7747 - mBk

In quote hierboven bakplaatjes en oude baknummers toegevoegd.
Echter heb ik de stam enkele malen grondig nagelopen. Ik zie aan de ene kant van de Bv bakplaatje 1163.045 en op de andere 1163.036. Heel vreemd. Klopt het nou dat dit de oude 280 7244 is, of is het stiekem de 280 7233 of 7236?
Iemand hier meer info over?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

29-10-2013 18:17:19
timtrein
timtrein
Twee bakplaatjes op 1 bak? Het wordt steeds gekker bij NS...

29-10-2013 18:18:57
salieri
salieri
Lijkt mij eerder een fout van Nedtrain?

29-10-2013 18:55:20
KvdLee
KvdLee
Vanmiddag viel mij op dat bij een DDZ (nummer niet genoteerd) de draaistellen van de motorwagen strak in de lak stonden, terwijl die van de rest van de rijtuigen onbeschilderd waren.

Komt dat voor bij elk stel?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

29-10-2013 19:04:30
timtrein
timtrein
Zover ik weet volgen draaistellen een eigen revisietermijn, dus dat verbaast me niet zo heel erg.

29-10-2013 19:38:42
sfj
Excuses, echt tijd voor Pearle. Bak 3044-1 toch beide zijden 1163.036. Vraag is dan was dit wel de 7244 of de 7235-36-37 oid ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

29-10-2013 20:34:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
timtrein (di 29 okt 2013 19:04:30 https://www.somda.nl/forum/7981/p473562/): Zover ik weet volgen draaistellen een eigen revisietermijn, dus dat verbaast me niet zo heel erg.


Bijna, de draaistellen hebben in principe inderdaad hun eigen revisietermijn, echter is dat bij de mDDM een ander verhaal tijdens de revisie: daar worden ze ongeacht hun eigen revisietermijn ook tegelijkertijd gereviseerd.
Puur omdat het moeilijker is om bij een motorbak de draaistellen er onderuit te halen dan bij de overige rijtuigen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

29-10-2013 20:46:30
edje
edje
En wat is nou zo veel moeilijker aan?

29-10-2013 20:54:46
KvdLee
KvdLee
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat ze gekoppeld zijn aan de motoren, en verbonden zijn dmv allerlei kabels. Bij de andere rijtuigen is en gewoon één punt waar het draaistel in de bak grijpt, en dan zal er nog ergens lucht moeten komen voor de remmen.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

29-10-2013 21:10:05
MDDM
MDDM
Bij een motorwagen werkt het het zelfde als bij een loc. Rukken ze gewoon de ombouw er af en tada... de motordraaistellen zijn vrij.


Gr Joop mcn Lls

29-10-2013 21:35:49
sjaak72
sjaak72
Quote
sfj (di 29 okt 2013 19:38:42 https://www.somda.nl/forum/7981/p473568/): Excuses, echt tijd voor Pearle. Bak 3044-1 toch beide zijden 1163.036. Vraag is dan was dit wel de 7244 of de 7235-36-37 oid ...


Ik stel voor dat we het voorlopig op de 7244 houden, daar deze bv ook in de 7832 zat. Op het moment dat er iemand komt opdagen met de officiele lijst, kunnen we het altijd nog aanpassen.

29-10-2013 22:18:38
sjaak72
sjaak72
Benieuwd wanneer er de komende weken beweging gaat komen in de terzijde gestelde DD-AR bakken op de Zaanstraat.

29-10-2013 22:56:58
edje
edje
Quote
MDDM (di 29 okt 2013 21:10:05 https://www.somda.nl/forum/7981/p473583/): Bij een motorwagen werkt het het zelfde als bij een loc. Rukken ze gewoon de ombouw er af en tada... de motordraaistellen zijn vrij.


Ja Zo dacht ik er dus ook over, zoveel werk meer als een loopdraaistel kan het nooit zijn, ja een paar kabels extra, maar verder, kopje koffie minder werk, zullen we maar zeggen.

30-10-2013 00:16:40
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (di 29 okt 2013 22:18:38 https://www.somda.nl/forum/7981/p473596/): Benieuwd wanneer er de komende weken beweging gaat komen in de terzijde gestelde DD-AR bakken op de Zaanstraat.
Die beweging is er al: eergisteren kwamen de Bv 7236 en ABv 7533 in Haarlem binnen en gisteren is de seriematige verbouwing van tussenrijtuigen met deze twee van start gegaan.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-11-2013 10:19

30-10-2013 07:20:13
martijnham
martijnham
Quote
sjaak72 (di 29 okt 2013 21:35:49 https://www.somda.nl/forum/7981/p473585/):
Quote
sfj (di 29 okt 2013 19:38:42 https://www.somda.nl/forum/7981/p473568/): Excuses, echt tijd voor Pearle. Bak 3044-1 toch beide zijden 1163.036. Vraag is dan was dit wel de 7244 of de 7235-36-37 oid ...


Ik stel voor dat we het voorlopig op de 7244 houden, daar deze bv ook in de 7832 zat. Op het moment dat er iemand komt opdagen met de officiele lijst, kunnen we het altijd nog aanpassen.


Ik heb bij het nakijken van bakcodes het nummer 1163.036 genoteerd bij de Bv 280 7236.

30-10-2013 08:38:58
sjaak72
sjaak72
@Martijnham; Het nummer op jouw lijst is de reden dat Sjf de afgelopen dagen 2x de bakcodeplaatjes van de voormalig bv 7244 heeft bekeken.

@Broek53; ik had verwacht dat men 4 bakken tegelijk zou aanpakken i.p.v. 2. De productiesnelheid zal de komende weken wel duidelijker gaan worden.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 30-10-2013 08:39

30-10-2013 09:19:29
sfj
Quote
martijnham (wo 30 okt 2013 07:20:13 https://www.somda.nl/forum/7981/p473616/): Ik heb bij het nakijken van bakcodes het nummer 1163.036 genoteerd bij de Bv 280 7236.

Dan zou dat toch betekenen dat de 7236 in de 7547 zit, maar dan kan de 7236 niet met de 7533 in revisie gegaan zijn zoals broek53 meldt. Ik ga nader onderzoek doen...

Edit: ik heb iig al een oud spotblaadje gevonden waarin de 280 7244 met bakcode 1163.045 in de 7832 zat, dit heb ik op 27 mei 2013 nog gecontroleerd. Ik zou wel willen weten wat het bakplaatje van die binnengenomen 280 7236 is, maar ben bang dat niemand zo dicht bij het vuur hier meeleest

Laatst bewerkt door sfj op 30-10-2013 09:24


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

30-10-2013 09:21:35
broek53
broek53
De binnenkomst van de 7236 op maandag is een 'live spot' (en dus niet alleen iets op papier). Ik ben wel benieuwd.

30-10-2013 11:53:34
martijnham
martijnham
Voor de volledigheid nog de gegevens zoals ik die heb genoteerd voor de overige nummers in de posting van sfj. In alle gevallen is het bakcodenummer conform het ingeslagen nummer op het plaatje.

Bv 280 7235 / 1163.037 / Bv1 94 84 4263 035-6 (7546)
Bv 280 7236 / 1163.036 / Bv1 94 84 4263 044-8 (7832)
Bv 280 7237 / 1163.039 / Bv1 94 84 4263 037-2 (7518)

Bakcodenummer van de 280 7244 is mij niet bekend.

30-10-2013 13:24:46
sjaak72
sjaak72
De voorlopige conclusie is dat BV 7244 uit stam 7832 tijdens de terzijde stelling omgeruild is voor BV 7236 uit DD-AR 7411.

Ik stel voor om in het materieeloverzicht te vermelden dat de 3044 BV 7236 moet zijn en dan af te wachten totdat de 6-delige DDZ stam op de baan verschijnt met daarin de dubbelganger.

30-10-2013 15:44:32
broek53
broek53
Even er tussendoor voor de actua:
De DDZ-en met Sandite-insrtallatie aan boord zijn de 7506 en 7507.
Zij horen in de 5600 te rijden.

Gemeld wordt de aflevering van de 7525 op heden. Dat is opvallend, want tot heel kort geleden werd uit Haarlem gemeld dat de 7525 direct tot 7625 verlengd zou worden en in november proefritten gaan maken. Sterker nog: 'Haarlem' is van plan de stam, die de proefritten achter de rug heeft, werkelijk te gaan verlengen en vanaf 5 november daarmee (met de zeswagenstam 7625) te gaan proefitten. ik houd het er maar op dat dat laatste ook gaat gebeuren.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-10-2013 16:37

30-10-2013 16:41:03
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (wo 30 okt 2013 13:24:46 https://www.somda.nl/forum/7981/p473658/): De voorlopige conclusie is dat BV 7244 uit stam 7832 tijdens de terzijde stelling omgeruild is voor BV 7236 uit DD-AR 7411.

Ik stel voor om in het materieeloverzicht te vermelden dat de 3044 BV 7236 moet zijn en dan af te wachten totdat de 6-delige DDZ stam op de baan verschijnt met daarin de dubbelganger.
Of het er duidelijker van wordt, weet ik niet, maar uitermate betrouwbare bron meldt dat in Haarlem echt de Bv 7236 is binnengelopen (nummer is niet recent gewijzigd of zo) en dat dit rijtuig aan twee kanten baknummerplaatjes 1163.038 draagt.

Mijn voorzichtige conclusie is dat dat bakcodenummer wel logisch lijkt in het rijtje bakcodenummers, en dat de 7244 dus allerwaarschijnlijkst bakcodenummer 1163.036 draagt (en echt onderdeel uitmaakt van stam 7547).

Laatst bewerkt door broek53 op 30-10-2013 16:46

30-10-2013 18:24:22
DDZ7504
DDZ7504
Quote
sfj (ma 28 okt 2013 13:44:38 https://www.somda.nl/forum/7981/p473278/): Precies, dat zeg ik. De bakplaatjes bij ddm2/3 liegen niet.
270 7062 - 9484 426 4062-9 - 1167.029
280 7225 - 9484 426 3025-7 - 1163.026
380 7519 - 9484 426 2019-1 - 1162.019
390 7704 - 9484 426 8004-7 - 1168.004
Binnen 20-11-2012
Afgeleverd 22-02-2013
Ddm2 33 Bvk's 1164.001-033
Ddm3 46 Bvk's 1167.001-046.
33+29 = 62.
Hopelijk dan nu eindelijk einde van deze topicvervuilende niet echt iets toevoegende discussie.

Ik heb de spots van 30-04 nog eens doorgekeken en toen bleek dat ik het nummer verkeerd had gezien. Ik zag de 7826 aan als 7862, dus mijn excuses voor de onnodige discussie.%09%

06-11-2013 11:13:59
sjaak72
sjaak72
Het viel mij vandaag en gisteren op dat de wandafwerking binnen van de mBk van stam DDZ 7538 glad is en dat de wandafwerking van de mBk van stam DDZ 7515 niet glad is maar voorzien is van een structuur.

06-11-2013 12:26:21
sfj
Zitten meer van dat soort verschilletjes in volgens mij ... Continue dingen die veranderd/verbeterd worden tijdens de revisie. De 7538 zat bij de allereersten.

@hn1960 meldde dat de uic-baknummers van de 7512 zijn gecorrigeerd, dit was de stam met 4x een 4xxx bak. Dit moet ergens in de afgelopen weken gebeurd zijn. Echter is van de ABv1, Bv1 en mBk alleen de 4 in het 94 84 42 64 xxx-x gewijzigd in de 8 voor mBk, 3 voor ABv1 (wat een 2 had moeten zijn) en 2 voor Bv1 (wat een 3 had moeten zijn). De controlegetallen kloppen nog steeds niet.

Zelf zag ik dit weekend buiten staan in Haarlem de ex-7269, 94 84 42 69 069-9. Het lijkt erop dat de Bv2's een aparte serie 9xxx-x wordt dus.

Verder is de 7525 nog niet gesignaleerd, de 7625 ook niet. Zou deze soms gebruikt worden als prototype voor de verlenging (nummerstickers, administratieve afhandeling etc ..)?

Laatst bewerkt door sfj op 06-11-2013 15:49, reden: aanvulling 7512 codes


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

06-11-2013 12:40:08
ricohallo
ricohallo
Quote
sfj (wo 06 nov 2013 12:26:21 https://www.somda.nl/forum/7981/p474566/): Zitten meer van dat soort verschilletjes in volgens mij ... Continue dingen die veranderd/verbeterd worden tijdens de revisie.

Zo zat er ook een verschil in grootte van de cijfers van het treinstelnummer op de voorkant van de trein.