06-07-2013 11:58:47
broek53
broek53
Voor de duidelijkheid: er was in de planning (zoals dat op dit forum bedoeld wordt: treindienst en materielomloop) niets geregeld om de mDDM's te vervangen. Daar wist men ook van niets. De kortsluiting (of de dikke muur) moet hier dus gezeten hebben tussen de materieelafdeling en de operatie.  

06-07-2013 19:30:58
admin
Moderator
admin
Discussie een beetje geschoond van berichten van een ongeduldige gebruiker.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

07-07-2013 16:11:33
M-BASS
M-BASS
Ik zag een half uurtje geleden dat ze inderdaad erop teruggekomen zijn, en er nog Mddm rondrijdt, tussen Dn en Ht (geloof dat dat 4400 is?)

Laatst bewerkt door M-BASS op 07-07-2013 16:12
 

07-07-2013 16:29:28
martijn
martijn
En als je bij de Opvallende Dingen topics kijkt, zie je dat ze bijv ook tussen Zwolle en Utrecht en op de lijn naar Zandvoort worden gespot  


07-07-2013 20:21:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Ook op de Stichtse lijn nog een DDAR vandaag, uiteraard door de koppeling op Uto aan de 5600.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-07-2013 00:37:26
ricohallo
ricohallo
Ook regelmatig nog in de 3400 Hn - Hlm, vanwaar ze dan wel doorgaan als 15400 Hlm - Zvt als ik het goed heb.  

08-07-2013 00:42:12
broek53
broek53
Dit is niet het topic voor spots. Zullen we het houden bij de vaststelling dat DDAR vooral DDZ vervangt en daarbij overal komt waar DDZ volgens omloop ingezet wordt?

Laatst bewerkt door broek53 op 08-07-2013 00:42
 

08-07-2013 12:49:07
martijnmet
Moderator
martijnmet
Dat lijkt mij inderdaad slim! Spotmeldingen horen in het Opvallende Dingen-topic, en de ontwikkelingen over DDAR/DDZ worden hier besproken.  

09-07-2013 09:39:35
KvdLee
KvdLee
De 7848 staat nog steeds op de Wgm. Is deze al terzijde??  

09-07-2013 09:40:29
Bert13
Bert13
Nee hoor, een blik in de recente spots leert je dat deze braaf iedere dag het slagje 14523/74523/80760/1556 maakt, en in de tussentijd dus op de Meer staat.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-07-2013 10:17:53
KvdLee
KvdLee
Oh ik zit met mn stomme kop weer niet op te letten.  

09-07-2013 11:49:18
broek53
broek53
7832 en 7867 staan defect (in Den Bosch) en zullen niet meer in dienst terugkomen. 7865 heeft nog tot donderdagavond te gaan en loopt dan Haarlem RB binnen.

@ edit: 7867 zal de 7832 naar Haarlem slepen en daar alvast achterlaten voor revisie. 7867 zelf zal doorgaan naar Amersfoort en daar zijn beurt afwachten.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-07-2013 12:12
 

11-07-2013 22:11:41
aarclay
aarclay
Volgens OdR zijn er een aantal DDZ'jes de werkplaats in gegaan voor een 'actie aan de omzetter', en voor de 7526 was er een 'clusteractie'.

Kan iemand hier wat meer over vertellen? Is die omzetter-aanpassing een voorbereiding op de DDZ-VI, en zo ja worden dan alle DDZ'jes gedaan?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-07-2013 22:16


Choo choo.....
 

11-07-2013 23:58:01
broek53
broek53
De omzetteractie is niet meer dan het (hopelijk definitief) in orde maken vande statische omzetters. daar is blijkbaar nogal mee geknoeid bij de installatie.
De clusteractie erachteraan is een verzameling van allerlei verbeteringen die in de loop van het project bedacht zijn op allerlei gebied. Een soort vroege retrofit dus, om in bekende termen van het SLT te blijven.
 

12-07-2013 11:05:33
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 09 jul 2013 11:49:18 https://www.somda.nl/forum/7981/p458274/): 7832 en 7867 staan defect (in Den Bosch) en zullen niet meer in dienst terugkomen. 7865 heeft nog tot donderdagavond te gaan en loopt dan Haarlem RB binnen.

@ edit: 7867 zal de 7832 naar Haarlem slepen en daar alvast achterlaten voor revisie. 7867 zelf zal doorgaan naar Amersfoort en daar zijn beurt afwachten.
De 7865 is inderdaad gisterochtend in Hlm aangekomen en staat nu op het werkplaatsterrein. De 7867 staat ook in Hlm (sinds 9/7 volgens mij) en wel op een van de opstelspoortjes 28, 29 of 30.
 

12-07-2013 15:49:49
KvdLee
KvdLee
7867 op spoor 13b te Hlm (althans, ik dacht dat het de 7867 was): http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/9267305863/in/photostream/

Laatst bewerkt door KvdLee op 12-07-2013 16:16


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

12-07-2013 19:15:36
treinefan
treinefan
Bij die foto staat 7832, welke is het?  

12-07-2013 19:27:50
lesley001
lesley001
mDDM 7832 staat te Hlm spoor 13b, mDDM 7867 staat te Hlm spoor 29.  

12-07-2013 21:19:58
john563
john563
dat van die omzetter is een update van de fabrikant, en dan gelijk een software update van het klimaat systeem....  

12-07-2013 23:39:07
oranjebank
oranjebank
Quote
broek53 (do 11 jul 2013 13:59:42 https://www.somda.nl/forum/13693/p458638/): Mooi. Je kunt verwachten dat de 7866 nu de 7865 zal moeten vervangen in de 14500. Als dat zo gebeurt, dan zitten alle vier nog rijvaardige stammen in de 14500. Maximaal acht dagen dus, zoals wij elders hebben kunnen lezen.


Dus zit er over 2 weken geen enkele mDDM in dienst meer?
 

12-07-2013 23:56:35
Bert13
Bert13
Ze moeten toch een keer naar DDZ omgebouwd worden, zo dramatisch is dat toch niet?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-07-2013 00:15:27
oranjebank
oranjebank
Weet ik wel , maar we willen nog een laatste mDDM rit maken met de 1556 , maar onze agenda's [ van mij en m'n vrouw ] zitten vol en komen door werk niet overeen. Pas vrijdag 19 juli qua doordeweeksdagen. Ik hoop dan dat juist dan nog net een laatste mDDM rijdt gezien t bericht van Broek53 .  

13-07-2013 23:53:26
jordy94
jordy94
Vandaag de dag geen DD-AR meer te zien op traject Den Bosch - Deurne. Nu is het vooral DDZ en Plan V. Wat een combinatie trouwens!

Laatst bewerkt door jordy94 op 13-07-2013 23:54
 

16-07-2013 10:37:23
sjaak72
sjaak72
Bericht verwijderd, daar mijn bericht niet logisch meer klonk i.v.m. het verwijderen van een paar berichten door Spiketrain.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 16-07-2013 21:26
 

16-07-2013 11:06:54
spiketrain
Moderator
spiketrain
Een bericht met reeds eerder gestelde én beantwoorde vraag is uit dit topic verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

16-07-2013 21:30:39
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (wo 03 jul 2013 20:06:46 https://www.somda.nl/forum/7981/p457431/): Voor de administratie van deze en gene, de samenstelling van het transport van gisteren van de Dijksgracht naar de Zaanstraat:
270 7039+1724+1715+270 7035 (de trekkrachten)+ 380 7559 + 280 7257 + 380 7569 +280 7293 + 280 7271 + 380 7554 + 280 7275 + 380 7562 + 280 7247.

Op de Zaanstraat staan verder met bestemming revisie:
7236 7251 7252 7254 7255 7256 7258 7270 7276 7273 7274 7291 7292
7533 7535 7543 7544 7547 7552 7553 7558 7560 7561 7564 7568 7572

en 7051


In de rijtuigen die momenteel op de Zaanstraat staan, zitten geen rijtuigen uit de DD-AR stammen 7410 , 7417, 7435, 7439 en de 7478.

Ik vermoed dat drie van de nog resterende Abv en Bv bakken uit de 7412 (7861) en 7417 gehaald gaan worden, daar deze nu al in Hlm staan. Het gaan dan om de bakken met nummer 7566, 7267 en 7286. De laatste twee Abv bakken blijven dan voorlopig nog even verrassing, maar zullen waarschijnlijk uit de stammen 7435 of 7439 komen of zullen het toch de 7508 en 7555 worden?


Ik verwacht dat een van de eerstvolgende DDZ treinstellen als 7614 of 7612 of heel misschien als 7635 op de baan gaat komen.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 18-07-2013 21:40
 

17-07-2013 18:02:42
sjaak72
sjaak72
Vandaag volgens mij nieuw op de baan DDZ 7518 met onderstaande nummers.

mBk 8018-7
ABv 2029-0
Bv 3037-2
ABvk 4055-3

mDDM stam 7855 bestond uit de bakken 7055 - 7529 - 7237 - 7718, dus in theorie moeten de nummers kloppen.

@Medespotter hn1960 heeft van mcn van de 3446 gehoord dat de 7518 op 16 juli in dienst is gekomen.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 18-07-2013 21:39
 

19-07-2013 11:30:49
broek53
broek53
Anders dan we tot nu toe veronderstelden, gaan de overgebleven vier 7800-en NIET dit weekend buiten dienst !
De vervanging in de 14500 door mat '64 staat hier verder los van. Als die plaatsvindt als gepland, zullen de mDDM's volgende week dus weer door andere treinseries gaan zwerven.
 

19-07-2013 11:48:53
sfj
Quote
sjaak72 (wo 17 jul 2013 18:02:42 https://www.somda.nl/forum/7981/p459385/): Vandaag volgens mij nieuw op de baan DDZ 7518 met onderstaande nummers.

mBk 8018-7 (1168.018)
ABv 2029-0 (1162.029)
Bv 3037-3 (1163.039)
ABvk 4055-3 (1167.022)

mDDM stam 7855 bestond uit de bakken 7055 - 7529 - 7237 - 7718, dus in theorie moeten de nummers kloppen.

@Medespotter hn1960 heeft van mcn van de 3446 gehoord dat de 7518 op 16 juli in dienst is gekomen.

Die nummers kloppen inderdaad, alleen controlecijfer van de Bv is een 3 ipv een 2. Nummers vergeleken met hn1960 die mij ook de 16e vertelde idd. Ter aanvulling in de gequote post tussen haakjes de bakplaatjes toegevoegd, voor de geïnteresseerden.

Laatst bewerkt door sfj op 19-07-2013 11:50


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-07-2013 13:14:25
Hoera63
Hoera63
Intressant Broek! Is daar nog een rede voor? Kleine vertraging DDZ?  

19-07-2013 15:30:56
broek53
broek53
De reden is vooral dat het nog kan. DDZ-ombouw is ten opzichte van de planningen van het laatste halfjaar stabiel, maar de beschikbaarheid van DDZ in de praktijk is nogal flink onder de maat. Vandaar dat wat extra mDDM wel prettig is. Het is overigens maar uitstel van executie, want tegen 1 augustus gaan er twee in ieder geval aan de kant en tegen 1 september de twee laatste.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-07-2013 15:31
 

19-07-2013 18:06:32
broek53
broek53
De terzijde staande 7867 is gisteren verhuisd van Amf GE naar de Bokkeduinen en vandaag daar weer tweemaal verplaatst. Hij staat dan ook nog steeds - al die tijd - gewoon opgebouwd.  

19-07-2013 22:06:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zijn er inmiddels al meer tussenrijtuigen in revisie gegaan, in navolging van de Bv 280 7269 en ABv 380 7563?  

19-07-2013 22:23:46
broek53
broek53
Neen. Die twee zijn proto's en daarom voorgetrokken. Voorlopig heeft de productie het nog druk genoeg met de reguliere revisie van de viertjes.  

21-07-2013 21:52:53
DDZ7504
DDZ7504
Hoe zit het eigenlijk met de DDZ-Zessen die er zouden moeten komen. Of loop ik met deze vraag een beetje anders. Wikipedia zelf zegt dat er 30 vieren en 20 zessen komen, maar er zijn al meer dan 30 viertjes. Worden er dan stellen nog verlengd? En waarom is de 7503 geen zesje meer, dan?


DDZ in dienst, ik blij!
 

21-07-2013 21:56:29
bart84
Moderator
bart84
Klopt, eerst worden allen viertjes gemaakt en tzt verlengd naar een zesje.


Mvg. Bart
 

21-07-2013 22:15:26
abbm
abbm
Overigens was de 7503 een verlengde DDZ-4. Puur voor testritten verlengt tot 6 bakken.

Laatst bewerkt door abbm op 21-07-2013 22:15
 

21-07-2013 22:36:15
AgentX
AgentX
Verlengd met twee bakken van de 7501, FYI.  

21-07-2013 23:13:47
broek53
broek53
Quote
DDZ7504 (zo 21 jul 2013 21:52:53 https://www.somda.nl/forum/7981/p459829/): Hoe zit het eigenlijk met de DDZ-Zessen die er zouden moeten komen. Of loop ik met deze vraag een beetje anders. Wikipedia zelf zegt dat er 30 vieren en 20 zessen komen, maar er zijn al meer dan 30 viertjes. Worden er dan stellen nog verlengd? En waarom is de 7503 geen zesje meer, dan?
Je moet een beetje terugscrollen in dit topic, daar wordt het allemaal uit de doeken gedaan. Kort: Haarlem bouwt eerst 50 vieren en gaat er aansluitend 20 verlengen tot zeswagenstammen. De meeste tussenrijtuigen, afkomstig uit terzijde gestelde 7400-stammen, staan al te wachten op revisie in de Zaanstraat.
 

21-07-2013 23:53:33
BGM104
BGM104
Bij NSR zit men niet zo te wachten op de DDZ zeswagenstammetjes. Een viertje zet sneller aan en dat is wel fijn als je ze in sprinterdiensten in wil zetten.  

22-07-2013 00:15:05
thom
thom
Eu ja, maar daar is DDZ dus nou net niet meer voor bedoeld...  

22-07-2013 07:29:39
Bert13
Bert13
Niet? Hoe zouden ze dan de Sprinterdiensten willen gaan vullen? Met Mat '64 dat er tegen die tijd misschien niet meer rijdt? Het zal er niet voor bedoeld zijn, maar toch wel ingezet moeten worden; er is niks anders.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-07-2013 09:02:58
Pim530
Pim530
SNG toch in 2015? Ik vermoed trouwens dat je er verstandiger aan doet een IRM-VI in de sprinter te zetten dan een zesje DDZ, wat de rijtijd betreft. Of je moet mooie snelle korte stammetjes DDM-1 gaan maken, maar hoe realistisch dat nog is...  

22-07-2013 09:19:49
broek53
broek53
Je kunt ook de tussenrijtuigen van de DDZ-en net zo hard weer aan de kant zetten en het voorlopig met viertjes doen, totdat er nieuw stoptreinmaterieel komt. Uiteindelijk zal de treindienst vanaf september met minder materieel dan ooit gereden worden en komen er daarna geleidelijk nog een aantal DDZ-vieren in dienst. Waar je de zessen dan voor nodig zou hebben op de kortere termijn, ontgaat mij een beetje.  

22-07-2013 10:18:07
rolandrail
rolandrail
Quote
Pim530 (ma 22 jul 2013 09:02:58 https://www.somda.nl/forum/7981/p459872/): SNG toch in 2015?
SNG komt pas in 2018 beschikbaar voor opleiding.
 

22-07-2013 10:35:17
Pim530
Pim530
Dat de treindienst per september met minder materieel dan ooit wordt gereden zou toch juist een goede reden zijn om door middel van zesjes meer capacitet te creëeren, of begrijp ik 't verkeerd?  

22-07-2013 11:00:34
broek53
broek53
Als het nodig zou zijn wel, ja. Maar het is niet nodig, want in de ogen van NS rojden er geen treinen te klein. (Svp de discussie daarover niet op deze plek voeren). Met het eindigen van het revisieprogramma van de vieren komen er ern stuk of zes extra DDZ-en beschikbaar, dus wat wil je nog meer!?  

22-07-2013 15:02:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Zullen we weer teruggaan naar DDZ en discussie over de hoeveelheid benodigd materieel elders voeren? (zoals in het wijzigingblad 2 september).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 22-07-2013 18:39, reden: datum wijzigingsblad aangepast
 

22-07-2013 19:25:04
dh3201
dh3201
Er komen maar 20 DDZ zesjes, dus blijven er nog 30 DDZ viertjes over voor de voorlopige sprinterdiensten.


Shqiperise-lopers?
 

22-07-2013 20:13:14
M-BASS
M-BASS
De DDZ 6, gebeurt er nog iets met het vermogen van de motor, of hebben DDZ4 en DDZ6 straks hetzelfde vermogen, alleen 2 rijtuigen verschil? Zal wel schelen met optrekken, 33% grotere/zwaardere trein als het vermogen hetzelfde is.  

22-07-2013 23:13:37
timtrein
timtrein
Het vermogen blijft (uiteraard) gelijk want het blijven dezelfde motorwagens. Daar zie je ook aan dat ze voornamelijk voor de IC-dienst bedoeld zijn. Een DDZ-zesje moet je denk ik maar niet in de stoptreindienst inzetten (iemand die weet waar ze die 20 onhandig lange dingen dan wel gaan laten?)  

23-07-2013 01:17:27
jochem
jochem
Zouden die niks voor de 3600 zijn? Al dan niet samen met 7-baks ICRm, speel je zo weer wat ICM en VIRM vrij voor elders.

Laatst bewerkt door jochem op 23-07-2013 01:18
 

23-07-2013 07:37:27
phantom
phantom
Miss is het ook wel wat voor de dienst Vl-Gvc en terug ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-07-2013 07:52:36
broek53
broek53
@ inzet: Het heeft allemaal weinig tot geen zin DDZ in te zetten op de plaats van ander intercitymaterieel dat de rijtijden van Sprinters net zo min kan halen.  


23-07-2013 08:41:10
AgentX
AgentX
Bedoel je dan DDZ4 of DDZ6, Michiel? Want als ik het allemaal zo lees, zit er door die twee extra bakken nog wel wat verschil in rijtijden.  

23-07-2013 08:54:01
broek53
broek53
In het geval van de materieelinzet in het algemeen bedoel ik dat het geen enkele zin heeft DDZ in de dienst van ICM of VIRM (of zelfs ICR) in te zetten. Daar zit het probleem niet, dat zit in het gebrek aan Sprinters voor sprinterdiensten. DDZ is het enige intercitymaterieel dat sprinterrijtijden kan halen (verleden verloochent zich niet). DDZ6-en worden blijkbaar dermate sloom dat ook zei niet goed meer in sprinterdiensten mee kunnen en dus in IC-diensten moeten. Daar kun je elke IC-dienst bij gaan verzinnen die je wilt, maar opnieuw krijg je dan ICM, VIRM of ICR vrij dat net zo min in sprinterdiensten terecht kan. Vandaar mijn gedurfde stelling dat als nu toch al blijkt dat je die verlenging tot zessen helemaal niet nodig hebt qua capaciteit, je net zo goed de rijtuigen voor de zeswagenstammen aan de kant kunt laten staan. Los je twee problemen in één klap op.

Niet dat ik een moment geloof dat dat zal gebeuren, maar het is het product van een tijdje rechtuit doorredeneren.
 

23-07-2013 09:54:43
sjaak72
sjaak72
Het einde van het liedje m.b.t. een tekort aan stoptreinen is dat men 25 DD-AR locs van stal haalt en nog eens 60 rijtuigen gaat renoveren.%08%  

23-07-2013 10:08:20
timtrein
timtrein
Dat zou een oplossing zijn, ik vrees echter dat het meer de kant van kleine treinen op gaat :/
@Broek, het enige dat nog een beetje snel optrekt van al het genoemde is een Koploper-viertje, maarja die heeft maar 200 zitplaatsen tegenover een zeswagenstel DDZ-6 zo'n 625
Leuke uitdaging voor de materieelplanners...
 

23-07-2013 10:42:20
AgentX
AgentX
Maar DDAR met 1700 kon nog sneller optrekken dan met mDDM, vanwege het grotere vermogen van de 1700.

Hiermee waren optrekkarakteristieken van Mat '64 en daarom ook sprinterrijtijden te behalen.

Hoe zit het dan (even afgezien van de capaciteit) met ICR met 1700, al dan niet korter dan de huidige samenstellingen? ICR-rijtuigen (41 ton) zijn zelfs een paar ton lichter dan DDAR (45 ton).
 

23-07-2013 10:52:05
treinefan
treinefan
En DDZ-6 inzetten in de IC-diensten waar nu 4-wagenstellen ingezet worden (bv. de 3400)? Dan houd je weer DDZ-4'en over voor de sprinterdiensten.  

23-07-2013 10:59:23
broek53
broek53
Gedachtefout! De DDZ6 IS een voormalige DDZ4, dus je houdt 'm niet over. Maar de 3400 is wellicht een serie om met zessen te rijden - er zit minstens een dienst tussen die wel een zes kan gebruiken. Maar het blijft klein bier en in de meeste gevallen zal vervangen van vieren door zessen alleen maar overcapaciteit opleveren.

Overigens moeten we de creativiteit van de plannende instanties van NS ook zeker niet onderschatten - ik ben alleen heel benieuwd wat het wordt.
 

23-07-2013 11:25:14
Hoera63
Hoera63
In de 3400 kun je geen 6 bakken inzetten, dat past in Haarlem niet op spoor 5. Vanwege de lange keertijd lijkt het mij ook niet wenselijk de treinen op een ander spoor neer te zeten.  

23-07-2013 11:45:36
jorgo
jorgo
In welke sprinterdiensten komt intercitymaterieel (behalve DDZ-IV) nu wel uit de voeten? De 9100 en de 5600? Die series zijn eigenlijk al voorzien van intercitymaterieel. Ik kan me herinneren dat in de 6800 wel eens VIRM is opgedoken bij een verstoring en dat ging best, was wel vóór DRGL 2013.

E.e.a. impliceert wel dat de ambitie van NS om sprinters gelijkvloers te rijden ruim voor de verplichte datum van 2030 (ik meen m.i.v. dienstregeling 2016?) in ieder geval volledig achterhaald is.

Laatst bewerkt door jorgo op 23-07-2013 11:46
 

23-07-2013 11:48:32
thom
thom
Quote
sjaak72 (di 23 jul 2013 09:54:43 https://www.somda.nl/forum/7981/p460059/): Het einde van het liedje m.b.t. een tekort aan stoptreinen is dat men 25 DD-AR locs van stal haalt en nog eens 60 rijtuigen gaat renoveren.%08%

Ja, maar was het niet de bedoeling dat alle nieuw of gereviseerd materieel voor stop en sprinter treinen met gelijkvloerse instap zouden gaan rijden waardoor DDZ na zijn revisie daarvoor buiten de boot viel?
 

23-07-2013 12:45:32
Joey666
Joey666
Denk in 2014 als de sporen 1 t/m 3 af zijn in Utrecht dat de 4900 serie weer met DDZ kan rijden.
Deze kan dan afzonderlijk keren op de 5700.

Spoor 1 keren 5500 en 5600 afzonderlijk van elkaar. (SLT en DDZ) beide sprinters
Spoor 2 komt alleen de 4900 serie (DDZ) sneltrein
Spoor 3 komt alleen de 5700 serie (SLT) sprinter
 

23-07-2013 12:50:48
jeanne
jeanne
Het hele DDZ-project is een uit de nood geboren exercitie. Het veranderen van de instapvloerhoogte van dit materieel is technisch nog economisch haalbaar. Of toch, als je kijk naar oplossingen bij de S-Bahn van Zürich in Zwitserland. Daar waren de concessie eisen niet anders. Ook hier moest het (dubbeldeks)materieel toegankelijk gemaakt. Men koos voor nieuwe, minder valide toegankelijke, tussenrijtuigen. Eén lagevloerinstap rijtuig, waar ook de toiletvoorziening ingebouwd werd, in elk treinstel.

Aan de andere kant is een stoptrein dubbeldekker natuurlijk een gedrocht , vooral daar waar reizigers zeer frequente in/uitstappen. Enkeldeks materieel is daar echt meer op z’n plaats, ook al beteken dat dat er minder comfort (zitplaatsen) wordt geboden. Dubbeldeks materieel heeft eigenlijk alleen in perifere diensten zin, daar waar steeds wat reizigers bij komen en op gegeven moment alles uitstapt. Zelf de concessie verlener van de Züricher S-Bahn onderkent dit inmiddels.

Daarom, zijn keuzes die uitmond in het DDZ-project is misschien niet zo raar, maar of alle consequenties goed afgewogen zijn blijft hier de gemoederen maar bezig houden. Zolang DDZ nog in de stopdiensten moet volhouden zijn de DDZ6-en geen praktische eenheden. Welke gaten in de IC/IR diensten moeten ze later gaan vervullen en heb je daar dan werkelijk een DDZ6-en voor nodig?

Als de DDZ6-en dan werkelijk nodig zijn, waarom is er dan gekozen voor veertig tussen rijtuigen. Een andere optie had uit twintig stuur- en twintig tussenrijtuigen kunnen bestaan, zodat men relatief eenvoudig de DDZ4-en aanbots afhankelijk had kunnen verlengen? De stuurrijtuigen hadden dan wel naar voorbeeld van de DDM1 een stroomafnemer etc. moeten worden voorzien. In de stille perioden kun je deze versterkingsstammen parkeren. Ook in het kader van aanrijdingsschade was deze optie niet zo verkeerd!


Jeanne Kok
 

23-07-2013 13:56:47
M-BASS
M-BASS
[quote=Sjaak72]Het einde van het liedje m.b.t. een tekort aan stoptreinen is dat men 25 DD-AR locs van stal haalt en nog eens 60 rijtuigen gaat renoveren.%08%[/quote]

Dat zou me niets verbazen. Door de Mddm uit de stoptreindienst te halen en te reviseren in intercitymaterieel ligt daar gewoon een gat, wat zoals al gemeld niet door willekeurig materieel gedicht kan worden ivm rijtijden die gehaald moeten worden. De DD-AR stammen met loc halen die wel, en ze hebben al het materieel al. Revisie erover, en ze kunnen weer vooruit tot SNG arriveert. Maar ik denk dat het eerst wat klachten moet regenen over overvolle treinen a.g.v. te korte treinen voordat zo'n besluit genomen wordt.

Laatst bewerkt door M-BASS op 23-07-2013 13:58
 

23-07-2013 14:01:22
broek53
broek53
Er zijn geen te korte treinen en die komen er ook niet. Vergeet maar dat dat gaat gebeuren, althans niet om die reden.
Verder schijnt iedereen te vergeten dat de ABv's vrijwel allemaal in de DDZ zitten.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-07-2013 14:01
 

23-07-2013 14:03:09
DDZ7504
DDZ7504
Misschien zijn ze van plan om de VIRM-zessen toch tot een soort Fyra te gaan verbouwen en dat een aantal DDZ-zessen die VIRMen moeten vervangen.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 23-07-2013 14:07
 

23-07-2013 15:00:29
broek53
broek53
Neen, dat zijn ze niet van plan.  

23-07-2013 16:49:35
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (di 23 jul 2013 14:01:22 https://www.somda.nl/forum/7981/p460100/): Verder schijnt iedereen te vergeten dat de ABv's vrijwel allemaal in de DDZ zitten.

Dat is toch niet zo'n ramp? Van een Bv kan je ook wel een ABv maken.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-07-2013 19:41:33
phantom
phantom
Alles kan.
De vraag is echter wanneer ga je het overdrijven en wat gaat die kosten post nog "terug betalen"
(of hoelang zou t duren eer het zich terug zou gaan betalen)
Een nog duurder treinkaartje ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-07-2013 21:28:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Leuke discussie over die rijtijden met een DDZ 6je maar volgens mij hebben ze dat toch echt getest en het zal wel mee vallen dat een 6je de rijtijden niet gaat halen


MCN ASD
 

23-07-2013 21:35:07
broek53
broek53
Ze hebben alleen getest of de oliekoelers niet gaan koken en de stoorstromen niet uit de klauw lopen.  

23-07-2013 21:35:41
sjaak72
sjaak72
Het hoort niet echt in het DD-AR / DDZ topic thuis, maar het wel of niet halen van de rijtijden staat of valt niet alleen bij het materieel. Een mcn die lekker doorrijdt en een hc die vlot de trein weer laat vertrekken, zijn ook heel belangrijk voor het halen van de treintijden.  

23-07-2013 21:40:06
broek53
broek53
Dat hoort hier zeker niet thuis! Daar hebben we al 88 pagina's op verschillende plaatsen over vol gehakketakt en dat gaan we hier niet overdoen.  

23-07-2013 22:21:25
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (di 23 jul 2013 08:54:01 https://www.somda.nl/forum/7981/p460052/): (...) Vandaar mijn gedurfde stelling dat als nu toch al blijkt dat je die verlenging tot zessen helemaal niet nodig hebt qua capaciteit, je net zo goed de rijtuigen voor de zeswagenstammen aan de kant kunt laten staan. (...)


In de NSR wandelgangen is de loods te Amf al eens genoemd als parkeerplek voor de vers gereviseerde DDZ tussenrijtuigen. Paardenmiddel jazeker, maar als je niet anders kan...
 

23-07-2013 23:30:41
dh3201
dh3201
Toen in de jaren '80 de Sprinters 2036-2080 met een tussenbak werden verlengt kregen de hierdoor ontstane drietjes al snel de bijnaam "Slak".
Met het wegvallen van Mat'64 en DD-AR blijft er niet veel materieel over om wel de Sprinterdiensten te kunnen halen...


Shqiperise-lopers?
 

23-07-2013 23:37:49
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 23 jul 2013 10:59:23 https://www.somda.nl/forum/7981/p460072/): Gedachtefout! De DDZ6 IS een voormalige DDZ4, dus je houdt 'm niet over. Maar de 3400 is wellicht een serie om met zessen te rijden - er zit minstens een dienst tussen die wel een zes kan gebruiken. Maar het blijft klein bier en in de meeste gevallen zal vervangen van vieren door zessen alleen maar overcapaciteit opleveren.

Overigens moeten we de creativiteit van de plannende instanties van NS ook zeker niet onderschatten - ik ben alleen heel benieuwd wat het wordt.
Niet dat ik het op de werkvloer al voorbij heb horen komen, maar zelf dacht ik aan de IJssellijn. Qua capaciteit is een DDZ6 vooral in de 2e klas net wat groter dan de TD7 stammen die er nu rijden en in menig spitstrein in de 3600 meer dan nodig.

Het zou wel in het plaatje passen als er wellicht een behoorlijk aantal ICR-TD's naar de HSL zou moeten verhuizen.
 

24-07-2013 09:09:27
lw-o
lw-o
als ik het goed begrepen heb is het huidige DDZ (4-tjes dus) materieel toch gewoon de verbouwde MDDM stam? dus alles wat met loc gereden heeft is nu nog "over"... de optie welke hierboven genoemd werd om dat spul weer in dienst te stellen alsnog mee te verouwen lijkt me erg kostbaar, maar zijn er geen mogelijkheden om het spul in de huidige vorm weer een tijdje op de baan te brengen? (alleen technisch aanpakken of verlengingsbeurten zoals bij mat64) zodat er toch weer een tijd extra capaciteit is, als de verlengingsbakken toch verbouwd moeten worden desnoods met bonte stammen.  

24-07-2013 11:14:42
thom
thom
Onderstaande quote van Michiel lijkt me duidelijk genoeg als antwoord waarom men dat niet doet.
Quote
broek53 (di 23 jul 2013 14:01:22 https://www.somda.nl/forum/7981/p460100/): Er zijn geen te korte treinen en die komen er ook niet. Vergeet maar dat dat gaat gebeuren, althans niet om die reden.
Verder schijnt iedereen te vergeten dat de ABv's vrijwel allemaal in de DDZ zitten.
 

24-07-2013 12:24:31
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanne (di 23 jul 2013 12:50:48 https://www.somda.nl/forum/7981/p460091/): Het hele DDZ-project is een uit de nood geboren exercitie. Het veranderen van de instapvloerhoogte van dit materieel is technisch nog economisch haalbaar. Of toch, als je kijk naar oplossingen bij de S-Bahn van Zürich in Zwitserland. Daar waren de concessie eisen niet anders. Ook hier moest het (dubbeldeks)materieel toegankelijk gemaakt. Men koos voor nieuwe, minder valide toegankelijke, tussenrijtuigen. Eén lagevloerinstap rijtuig, waar ook de toiletvoorziening ingebouwd werd, in elk treinstel.



In Zwitserland moest het S-Bahn materieel barrièrevrij zijn. Dit doet men door oa het LION-project. Dit is zoals Jeanne het beschrijft. Of het vastgelegd is of niet, weet ik niet, maar in Zwitserland heeft men lagevloers tussenrijtuigen gebouwd/besteld. Daarmee wordt er dus aan de eis voldaan.

In Nederland moet een compleet voertuig barrièrevrij zijn. Ik weet echter niet of dit een hersenspinsel van onze consessieverleners of de vervoerders is. Wat is er mis mee om een trein gedeeltelijk barrierevrij te maken door er een extra lagevloersbak te laten bouwen?

De NS heeft er dus voor gekozen om het DDAR materieel om te bouwen naar NID/DDZ.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-07-2013 19:38:38
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 23 jul 2013 23:37:49 https://www.somda.nl/forum/7981/p460196/):
Quote
broek53 (di 23 jul 2013 10:59:23 https://www.somda.nl/forum/7981/p460072/): Gedachtefout! De DDZ6 IS een voormalige DDZ4, dus je houdt 'm niet over. Maar de 3400 is wellicht een serie om met zessen te rijden - er zit minstens een dienst tussen die wel een zes kan gebruiken. Maar het blijft klein bier en in de meeste gevallen zal vervangen van vieren door zessen alleen maar overcapaciteit opleveren.

Overigens moeten we de creativiteit van de plannende instanties van NS ook zeker niet onderschatten - ik ben alleen heel benieuwd wat het wordt.
Niet dat ik het op de werkvloer al voorbij heb horen komen, maar zelf dacht ik aan de IJssellijn. Qua capaciteit is een DDZ6 vooral in de 2e klas net wat groter dan de TD7 stammen die er nu rijden en in menig spitstrein in de 3600 meer dan nodig.

Het zou wel in het plaatje passen als er wellicht een behoorlijk aantal ICR-TD's naar de HSL zou moeten verhuizen.
Daamee ben je volgens mij heel dichtbij wat er op termijn gaat gebeuren. Het lost het probleem in de sprinterdiensten niet op, maar het is wel een potentiële bestemming voor DDZ-zessen.
 

24-07-2013 20:46:28
110573
110573
Het moet toch wel in te passen zijn zou je zeggen. Feit is dat er DDZ-IV in de sprinterdienst ingezet wordt en zal worden. Dat zullen er heus niet meer dan 30 zijn lijkt mij. De overige 20 zesjes zullen de intercitydienst in moeten en daarbij is overcapaciteit -al dan niet op papier- meestal toch geen probleem zijn?  

24-07-2013 23:52:04
timtrein
timtrein
30 DDZ-IV'en in de Sprinterdiensten zijn er wel bijna 50 minder dan voor aanvang van het project DDAR>DDZ, dat is fors. Of dat allemaal door SLT en kortere treinen wordt opgevangen? Ook Plan V is in aantal flink terug gegaan...  

25-07-2013 10:25:32
Klaasje
Klaasje
DDAR reed natuurlijk ook niet alleen maar stoptreindiensten.  

25-07-2013 11:50:28
110573
110573
Nee zeker niet. Ik krijg juist de indruk dat DDZ een beetje hetzelfde doet als DD-AR qua inzet.  

27-07-2013 10:09:12
train85
train85
De 7846 staat te Amfge en er staat nog 1 te Bokkeduinen op het spoor voor de 115.  

27-07-2013 10:19:47
broek53
broek53
= 7867 (al een tijdje terzijde).  

27-07-2013 11:34:15
sfj
Sinds gisteren is de 7514 op de baan, gezien te Hlm door nfl.

Uic nummers (94 84 42 6....)
8014-6 1168.014
2036-5 1165.003
4038-0 1163.040
4026-4 1164.026
Bakplaatjes vul ik nog aan als de stam beter zichtbaar staat. De nummers lijken te kloppen met de 7826 welke uit 7026, 7536, 7238 en 7714 bestond.

Edit: vandaag zit 'ie in de 5400, toch uic nummer foutje ...

Laatst bewerkt door sfj op 28-07-2013 16:36


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-07-2013 16:37:03
broek53
broek53
De 7860 staat al sinds de ochtendspits van 22 juli op de Zaanstraat heeft de stroomafnemers neer en is vandaag dan ook formeel uit dienst gehaald. De 7848 heeft vrijdagavond of zaterdag het loodje gelegd en is vandaag ook buiten de reizigersdienst gesteld. De 7846, die vorige week op Amf GE is weggezet, is ook per heden officieel buiten dienst.
Nog in dienst de 7866, maar de vreugde is van korte duur. Als hij niet voor die tijd stuk gaat, is woensdag 31 juli zijn laatste actieve dag.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-08-2013 22:21
 

29-07-2013 18:21:33
Jelmer
Jelmer
klopt het dat dan de 7850, 7854 en 7870 nog over zijn?  

29-07-2013 18:26:44
Bert13
Bert13
Nee, want de 7866 is de laatste. Als je bedoelt dat deze nog niet tot DDZ zijn omgebouwd: dat zou heel goed kunnen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-07-2013 18:38:23
Frontier
Frontier
Quote
Jelmer (ma 29 jul 2013 18:21:33 https://www.somda.nl/forum/7981/p460826/): klopt het dat dan de 7850, 7854 en 7870 nog over zijn?


7850 en 7870 zijn inmiddels al weer een tijdje in Hlmwph:
Quote
broek53 (wo 19 jun 2013 00:14:56 https://www.somda.nl/forum/7981/p455344/): En verder voor de lijstjes: inmiddels zijn ook in revisie gegaan de 7870 op 3/6 en de 7850 op 18/6.


7854 volgens mij ook, al kan ik dat zo gauw niet vinden, maar het zal ongetwijfeld ergens vermeld staan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-07-2013 19:13:27
bart84
Moderator
bart84
De 7870 is op 3 juni binnen genomen te Hlmwph.
De 7850 is op 17 juni binnen genomen te Hlmwph.
De 7854 zou op 1 juli terzijde zijn gegaan.


Mvg. Bart
 

29-07-2013 20:35:23
broek53
broek53
7854 is op 2 juli in revisie gegaan. Daarna de 7865 op 11 juli. De 7832 staat op Haarlem station klaar en zal binnenkort in het RB naar binnen gegaan.


Het RB meldt ook dat ABv 380 7586 (uit stam 7412) ook uitverkoren is om als een ABv2 voor een zeswagenstam gereviseerd te worden (na de 380 7563 en Bv 280 7269 uit de 7417, die als prototypen dienen).

Laatst bewerkt door broek53 op 29-07-2013 20:42
 

29-07-2013 21:50:36
sik214
sik214
Volgens mij liep de reeks ABv's tot 380 7577. Aan de materieelsamenstellingen op somda kan niet herleiden of er mogelijk misschien een cijfer is omgedraaid.  

29-07-2013 22:05:45
sfj
In de 7412 zaten ABv 7566 en Bv 7286.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-07-2013 21:08:34
broek53
broek53
Het lijkt wel een combinatie van beide nummers. Er wordt nagezocht/gevraagd.  

31-07-2013 11:17:06
broek53
broek53
Vandaag verhuist de 7860 van de Zaanstraat naar de Dijksgracht. Drie dagen geleden zijn de 7846 van Amf GE en 7848 van Amr (?) naar de Dijksgracht gegaan.