06-04-2013 14:08:48
sjaak72
sjaak72
De 7849 is het laatst gespot op 19 maart 2013. Iemand die weet of deze in revisie is?

06-04-2013 14:20:49
train85
train85
Staat per 20-3 in Haarlem, denk ik inderdaad voor ombouwing of kapot.

06-04-2013 14:29:26
HanB
HanB
Wat is er mis om de tot DDZ gereviseerde DDAR's in te zetten als stoptreinmaterieel?
Het onderstel en techniek van deze treinen is toch vrijwel gelijk gebleven en dus geschikt om als stoptrein te kunnen functioneren?
Wat zou anders het criterium moeten zijn om het een intercity te maken? Beter reizigerscomfort is ook voor stoptrein reizigers noodzakelijk. De huidige MDDM/DDAR heeft bv geen airco en dat is echt niet fijn om in de zomer bij hoge temperaturen zo'n drie kwartier of langer in te moeten zitten.

Het comfort moet dus afstemd zijn op de reisduur en niet op het aantal malen dat een trein moet stoppen binnen een x-aantal kilometers.
Natuurlijk zou je ook SLT in kunnen zetten op bv 5600 maar dan moet deze wel twee keer zo lang worden in de spits omdat de capaciteit ruim onvoldoende is. Een SLT is immers geen dubbeldekker.

Misschien dat de NS in de toekomst een ander soort stoptreinmaterieel gaat inzetten op trajecten die een uur of langer duren maar dat blijft nog even afwachten.
Tot die tijd graag veel DDZ's inzetten heeft mijn voorkeur.

06-04-2013 14:58:55
waalkade
waalkade
Stoptreinen komen op kleine stations en daar zijn geen mensen aanwezig die een brug voor een rolstoel kunnen plaatsen.


06-04-2013 15:57:49
Joey666
Joey666
Maar dat heeft mat64 ook die in de 5500 serie rijdt en omgeving van Limburg.
Dan zijn de wegen eindeloos zoek.

Maar de 4900 rijdt toch ook vaak met dubbele SLT stellen.
Dat kan ook in de 5600 serie met 10 en de alle drukste met 12 bakken SLT.
Zeker als je de matriaal inzet ruilt kom je aardig goed uit van de 4900 naar de 5600.
Dan heb je de DDZ treinstellen in een sneltreinserie ipv een sprinter serie.

Volgensmij zijn de mensen dat wel gewent dat de 5600 met DDZ gereden word.
Maar daar zal in de toekomst ook een einde aan komen
Kan nog 3 maanden duren, of tot aan eind 2013.
Daar moeten we dan de wijzigingsblad maar in de gaten houden.

Daar haal je de beste envertrouwelijke info vanaf

06-04-2013 17:01:27
robbertc
robbertc
Pas als de 4900 los komt te liggen van de 5700 wordt DDZ een optie voor de 4900. 5700 moet SLT in vanwege de rij- en keertijden.

06-04-2013 19:07:18
maigoda
maigoda
Dat is onzin. De rijtijden van de 5700 zijn zo vreselijk ruim, dan je met elk elektrisch materieel daarin kunt rijden. De 5600 zit veel strakker in z'n rijrijden en daar zit ook DDZ in. Komt nog bij dat de motorwagen van de DDZ getuned is. Van Zl tot Amfs heb ik 6 minuten vertraging ingelopen met een DDZ. Dat red je normaal gesproken hooguit met een SLT.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-04-2013 07:31, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

06-04-2013 19:13:39
Klaasje
Klaasje
Die spanning over de treinen op Den Haag-Schiphol is volgens mij ontstaan op het moment dat de dienstregeling 2012 begon te rijden en de halteverkenborden nog niet bij Ssh stonden.

06-04-2013 19:20:14
robbertc
robbertc
@ maigoda: Jammer dat je dat als onzin kwalificeert, terwijl het echt de (theoretische) reden is. Des te merkwaardiger dat je het in de praktijk totaal anders ervaart.

06-04-2013 19:25:01
Klaasje
Klaasje
Op de delen van het traject van de 5700 waar de voordelen van SLT het grootst zijn door de korte halteafstanden zijn de rijtijden behoorlijk ruim als ik als reiziger zie hoe lang de 5700 vaak stilstaat. Wellicht is op een ander deel de rijtijd wat krapper maar als de halteafstanden toenemen neemt het verschil tussen DDZ en SLT af omdat DDZ in het hogere snelheidsbereik sneller is.

Laatst bewerkt door Klaasje op 06-04-2013 19:26

06-04-2013 20:41:35
HanB
HanB
Quote
maigoda (za 06 apr 2013 19:07:18 https://www.somda.nl/forum/7981/p443856/):
Dat is onzin. De rijtijden van de 5700 zijn zo vreselijk ruim, dan je met elk elektrisch materieel daarin kunt rijden. De 5600 zit veel strakker in z'n rijrijden en daar zit ook DDZ in. Komt nog bij dat de motorwagen van de DDZ getuned is. Van Zl tot Amfs heb ik 6 minuten vertraging ingelopen met een DDZ. Dat red je normaal gesproken hooguit met een SLT.
Groetjes,
Emiel


Afgelopen week heeft inderdaad het team (machinist + HC) het gepresteerd van Zl tot Ut een opgelopen vertraging van ca 5-6 minuten in te lopen. Knap werk.
Gewoon korter stoppen op de stations en sneller doorrijden zo heb ik ervaren.
Of een DDZ dat beter afkan dan een SLT kan ik niet bepalen maar wellicht is DDZ toch niet zulk slecht stoptreinmaterieel.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-04-2013 07:31, reden: Aanpassing bericht Maigoda

06-04-2013 20:49:24
maigoda
maigoda
Quote
robbertc (za 06 apr 2013 19:20:14 https://www.somda.nl/forum/7981/p443861/): @ maigoda: Jammer dat je dat als onzin kwalificeert, terwijl het echt de (theoretische) reden is. Des te merkwaardiger dat je het in de praktijk totaal anders ervaart.

Dan is deze "theorie" vast bedacht door iemand die nog nooit een trein van dichtbij gezien heeft.
Ik rij de 5700 "pas negen jaar". Ik heb er zelf op een terugweg ruim 20 minuten vertraging mee weggewerkt met mat'64. Zit de 5700 dus ruim in z'n jasje? Ik dacht het wel. Ten opzichte van 2004 (toen ik zelfstandig de vrije baan op ging) is de 5700 zelfs 9 minuten langzamer geworden op de heenweg vanaf Ut.
Groetjes,
Emiel

06-04-2013 20:58:16
broek53
broek53
Het is geen theorie die door iemand bedacht wordt, het zijn de dienstregelingsystemen die aangeven dat de karakteristieken van een bepaalde materieelsoort nodig zijn. Uiteraard zijn die systemen ook door mensen gevuld en kan daarin iets fout zitten, maar het lijkt mij stug dat dat voor één treinserie niet zou kloppen. Niettemin deel ik je bevreemding over het feit dat eruit komt dat de 5700 SLT nodig zou hebben. Veel slomer dan de huidige 5700 kun je treinseries immers niet krijgen. Maar misschien zit er ergens é'n deeltrajectje in waarvoor je SLT nodig lijkt te hebben.
Hoe dan ook: de 5700 in het SLT heeft een grote vloed aan inzetwijzigingen met zich meegebracht in december, dat is een feit. Zonde als dat voor niets zou zijn. Omgekeerd is de 5700/4900 en alles wat daaraan hangt een veel te grote groep om door DDZ te laten rijden, dus buiten de rijtijden was er toch wel een reden om daar SLT van te maken.

06-04-2013 21:05:12
broek53
broek53
Quote
HanB (za 06 apr 2013 20:41:35 https://www.somda.nl/forum/7981/p443875/):
Quote
maigoda (za 06 apr 2013 19:07:18 https://www.somda.nl/forum/7981/p443856/):
Quote
robbertc (za 06 apr 2013 17:01:27 https://www.somda.nl/forum/7981/p443839/): Pas als de 4900 los komt te liggen van de 5700 wordt DDZ een optie voor de 4900. 5700 moet SLT in vanwege de rij- en keertijden.

Dat is onzin. De rijtijden van de 5700 zijn zo vreselijk ruim, dan je met elk elektrisch materieel daarin kunt rijden. De 5600 zit veel strakker in z'n rijrijden en daar zit ook DDZ in. Komt nog bij dat de motorwagen van de DDZ getuned is. Van Zl tot Amfs heb ik 6 minuten vertraging ingelopen met een DDZ. Dat red je normaal gesproken hooguit met een SLT.
Groetjes,
Emiel

Afgelopen week heeft inderdaad het team (machinist + HC) het gepresteerd van Zl tot Ut een opgelopen vertraging van ca 5-6 minuten in te lopen. Knap werk.
Gewoon korter stoppen op de stations en sneller doorrijden zo heb ik ervaren.
Of een DDZ dat beter afkan dan een SLT kan ik niet bepalen maar wellicht is DDZ toch niet zulk slecht stoptreinmaterieel.
Voordat we het over de verkeerde aspecten gaan hebben: DDZ heeft (inderdaad) precies dezelfde rijkarakteristieken als DDAR en kan dus qua rijtijden rustig in alle treinseries waarin ze in hun vorige bestaan hebben gereden. Alleen is de capaciteit behoorlijk teruggelopen, dus moet je uitkijken met 1:1-vervanging (zoals de reizigers van 4814 volgende week tot hun schade zullen gaan merken). Binnen NS is met name de Commercie zeer not-amused over de inzet van DDZ in de stoptreindiensten. Er is niet voor niets met enige tam-tam een Nieuwe Intercity Dubbeldekker gepresenteerd, nietwaar. Niet dat er een alternatief is voor de huidige onevenwichtigheid, en de reizigers zullen het helemaal niet erg vinden (behoudens die van treinen als 4814 vanaf volgende week), maar het was dus bepaald niet de bedoeling van de renovatie.

06-04-2013 22:25:46
daniel81
daniel81
Dan vraag ik mij toch af waar die grote misrekening vandaan komt, waardoor er nu zo'n overschot aan IC-materieel is en een tekort aan sprinters.
Was er gerekend met een veel groter effect van de Hanzelijn? Of mogen we alles toeschrijven aan de 'enorme vraaguitval', het niet doorgaan van ETMET en de strakke plannormen?
Dat zou dan nog het overschot aan IC's kunnen verklaren, maar niet het tekort aan sprinters. Heeft men meteen alle bestellingen stopgezet toen de prognoses bijgesteld werden, en vanaf toen al rekening gehouden met IC-materieel in sprinterdiensten?

06-04-2013 22:28:49
MDDM
MDDM
Quote
waalkade (za 06 apr 2013 14:58:55 https://www.somda.nl/forum/7981/p443818/): Stoptreinen komen op kleine stations en daar zijn geen mensen aanwezig die een brug voor een rolstoel kunnen plaatsen.
Als er aangemeld is dan staat er op het bestemmingsstation keurig netjes iemand van een taxi busje te wachten met de rolstoelbrug.


Gr Joop mcn Lls

06-04-2013 22:33:09
MDDM
MDDM
Quote
robbertc (za 06 apr 2013 17:01:27 https://www.somda.nl/forum/7981/p443839/): Pas als de 4900 los komt te liggen van de 5700 wordt DDZ een optie voor de 4900. 5700 moet SLT in vanwege de rij- en keertijden.
Door de laatste technische aanpassing (geen sleutels meer opwachten) kan een DDZ ook erg kort keren. Korter zelfs als een SLT, omdat je niet hoeft te wachten tot het systeem eindelijk een keer klaar is.


Gr Joop mcn Lls

06-04-2013 22:34:10
daniel81
daniel81
Die hele argumentatie dat stoptreinen voor zelfstandige rolstoelers toegankelijk moeten zijn en IC's niet is sowieso al vreemd, als je bedenkt dat er genoeg trajecten zijn waar uitsluitend IC's rijden die zich als stoptrein gedragen (Rsd-Vs, Rsd-Bd, Hnk-Ekz, enz)

06-04-2013 23:26:35
timtrein
timtrein
Quote
daniel81 (za 06 apr 2013 22:25:46 https://www.somda.nl/forum/7981/p443895/): Dan vraag ik mij toch af waar die grote misrekening vandaan komt, waardoor er nu zo'n overschot aan IC-materieel is en een tekort aan sprinters.
Was er gerekend met een veel groter effect van de Hanzelijn? Of mogen we alles toeschrijven aan de 'enorme vraaguitval', het niet doorgaan van ETMET en de strakke plannormen?
Dat zou dan nog het overschot aan IC's kunnen verklaren, maar niet het tekort aan sprinters. Heeft men meteen alle bestellingen stopgezet toen de prognoses bijgesteld werden, en vanaf toen al rekening gehouden met IC-materieel in sprinterdiensten?

Nouja, er zouden volgens de oorspronkelijke plannen nog twee series SLT gebouwd worden, vanwege het gedoe over de toiletten en een minder groeiend aantal reizigers is besloten dat niet te doen.
De vraaguitval is op zichzelf al een belangrijke reden dat er in totaal minder materieel nodig is waardoor er dus inderdaad nu veel IC-materieel over is. De nieuwe nieuwe sprinter komt pas rond 2017, zal dan wel SGM geheel of gedeeltelijk aflossen. Pas dan zal DDZ uit de sprinterseries weggaan, gok ik... arme Commercie

06-04-2013 23:30:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, met de hoeveelheid berichten over behoorlijk korte ICs lijkt dat overschot aan IC-materieel redelijk virtueel: 'tis wel nodig maar wordt niet ingezet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

07-04-2013 01:01:37
broek53
broek53
Quote
daniel81 (za 06 apr 2013 22:34:10 https://www.somda.nl/forum/7981/p443901/): Die hele argumentatie dat stoptreinen voor zelfstandige rolstoelers toegankelijk moeten zijn en IC's niet is sowieso al vreemd, als je bedenkt dat er genoeg trajecten zijn waar uitsluitend IC's rijden die zich als stoptrein gedragen (Rsd-Vs, Rsd-Bd, Hnk-Ekz, enz)
Een gevleugelde uitspraak: "is dit beleid, of is erover nagedacht?"
Dit is beleid, dus.
Beleid houdt geen rekening met de praktische bezwaren en uitvoeringstechnische onmogelijkheden, in dit geval om de "producten" sprinter en IC in werkelijkheid streng gescheiden te houden.

07-04-2013 01:04:11
broek53
broek53
Quote
daniël_ddr (za 06 apr 2013 23:30:31 https://www.somda.nl/forum/7981/p443914/): Mwoh, met de hoeveelheid berichten over behoorlijk korte ICs lijkt dat overschot aan IC-materieel redelijk virtueel: 't is wel nodig maar wordt niet ingezet.
Er is in ieder geval lang niet genoeg stoptreinmaterieel voor alle stoptreinen, pardon: sprinters. Daar gaat het hier om.

07-04-2013 10:13:11
110573
110573
In 2017 kan het wel weer een beetje recht worden gezet, neem ik aan. Met de nieuwe sprinter kan men eventueel ICR gaan aflossen.

07-04-2013 10:55:44
AgentX
AgentX
ICR aflossen met sprintermaterieel? Leg uit...

07-04-2013 11:08:06
Bert13
Bert13
Meer in de gedachte dat DDZ dan weer IC's kan gaan rijden, waar het voor bedoeld is, en de "SNG" dan de Sprinterseries terug over kan nemen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

07-04-2013 12:20:06
waalkade
waalkade
Quote
timtrein (za 06 apr 2013 23:26:35 https://www.somda.nl/forum/7981/p443913/):
Quote
daniel81 (za 06 apr 2013 22:25:46 https://www.somda.nl/forum/7981/p443895/): Dan vraag ik mij toch af waar die grote misrekening vandaan komt, waardoor er nu zo'n overschot aan IC-materieel is en een tekort aan sprinters.
Was er gerekend met een veel groter effect van de Hanzelijn? Of mogen we alles toeschrijven aan de 'enorme vraaguitval', het niet doorgaan van ETMET en de strakke plannormen?
Dat zou dan nog het overschot aan IC's kunnen verklaren, maar niet het tekort aan sprinters. Heeft men meteen alle bestellingen stopgezet toen de prognoses bijgesteld werden, en vanaf toen al rekening gehouden met IC-materieel in sprinterdiensten?

Nouja, er zouden volgens de oorspronkelijke plannen nog twee series SLT gebouwd worden, vanwege het gedoe over de toiletten en een minder groeiend aantal reizigers is besloten dat niet te doen.
De vraaguitval is op zichzelf al een belangrijke reden dat er in totaal minder materieel nodig is waardoor er dus inderdaad nu veel IC-materieel over is. De nieuwe nieuwe sprinter komt pas rond 2017, zal dan wel SGM geheel of gedeeltelijk aflossen. Pas dan zal DDZ uit de sprinterseries weggaan, gok ik... arme Commercie
Had men niet in het achterhoofd bij de toenmalige politieke verhoudingen dat een flink aantal van de stoptreindiensten niet meer aan de NS gegund zou worden.

07-04-2013 12:21:34
timtrein
timtrein
Eigenlijk is er (beleidsmatig) nog veel meer IC-materieel, namelijk pakweg 100 (?) bakken ICR die nog steeds in Fyra- en Benelux-dienst rijden..
Vergeet ook niet dat het eerste SGM in 2017/2018 al 40 jaar oud is, dus dat zal dan ook zo langzamerhand afgelost moeten worden. Dat gaat ook om een behoorlijk aantal bakken (240). Voor je het weet blijf je achter de feiten aanlopen.

08-04-2013 21:05:30
lex_t
lex_t
Quote
MasterE (za 23 okt 2010 09:20:34 https://www.somda.nl/forum/7981/p297937/): Lees mijn bericht nog eens goed. de eerste fase bestaat uit 250 bakken.
Het is al bekend vanaf de eerste geruchten dat er 25 viertjes en 25 zesjes zouden komen.


Kunnen ze niet beter 50 vijfjes maken? Scheelt weer gehark met de planning, zesjes op de plek van viertjes en omgekeerd..

08-04-2013 21:15:17
timtrein
timtrein
In de theorie is het geen enkel probleem ze uit elkaar te houden... :/


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-04-2013 22:11:50
maigoda
maigoda
Quote
lex_t (ma 08 apr 2013 21:05:30 https://www.somda.nl/forum/7981/p444200/):Kunnen ze niet beter 50 vijfjes maken? Scheelt weer gehark met de planning, zesjes op de plek van viertjes en omgekeerd..

Dan kun je weer niet 8 bakken samenstellen. Op sommige routes is dat het maximum namelijk qua perronlengtes.
Groetjes,
Emiel

08-04-2013 22:23:21
Frontier
Frontier
Nee, maar dan kun je wel met 5 bakken rijden, wat bijvoorbeeld bij het vervangen van een solo DDAR+loc door een solo DDZ het reizigersgemak ten goede komt.

08-04-2013 22:30:32
Bert13
Bert13
Zeker, alhoewel ik durf te beweren dat een DDAR+loc qua capaciteit vervangen zou moeten worden door DDZ-VI, maar misschien vergis ik me in het aantal (2e klas) zitplaatsen van de twee tussenbakken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

09-04-2013 00:08:47
maigoda
maigoda
Quote
Frontier (ma 08 apr 2013 22:23:21 https://www.somda.nl/forum/7981/p444226/): Nee, maar dan kun je wel met 5 bakken rijden, wat bijvoorbeeld bij het vervangen van een solo DDAR+loc door een solo DDZ het reizigersgemak ten goede komt.

En hoe doe je dat in de spits? Ook gewoon met vijf bakken rijden terwijl 8 wellicht nodig is?
Groetjes,
Emiel

09-04-2013 00:23:29
broek53
broek53
Quote
Bert13 (ma 08 apr 2013 22:30:32 https://www.somda.nl/forum/7981/p444228/): Zeker, alhoewel ik durf te beweren dat een DDAR+loc qua capaciteit vervangen zou moeten worden door DDZ-VI, maar misschien vergis ik me in het aantal (2e klas) zitplaatsen van de twee tussenbakken.
DDAR IV: 64 1e klasse, 501 2e klasse. DDZ VI: ca. 106 1e klasse, 511 2e klasse.
Volnorm: DDAR-IV 665, DDZ-VI 783.

09-04-2013 00:45:58
Frontier
Frontier
Quote
maigoda (di 09 apr 2013 00:08:47 https://www.somda.nl/forum/7981/p444260/): En hoe doe je dat in de spits? Ook gewoon met vijf bakken rijden terwijl 8 wellicht nodig is?

Nee, dan uiteraard met twee stellen aan elkaar, oftewel tien bakken. En op die 'sommige routes' (zoals welke bijvoorbeeld?) waar dat niet zou passen uiteraard niet, dan vijf bakken of gewoon ander materieel.

09-04-2013 01:01:40
maigoda
maigoda
Voor de korte termijn: de 5600. Die kan op de meeste stations maar 8 bakken hebben, die je in de spits hard nodig hebt. Zelfs een DARR+loc+mDDM is al te lang voor Dld, Bhv en Uto, zeker als de loc in het midden zit.
Groetjes,
Emiel

09-04-2013 05:52:04
Arjan37
Arjan37
Quote
HanB (vr 05 apr 2013 22:55:45 https://www.somda.nl/forum/7981/p443737/): Ik vind de DDZ overigens een aanzienlijke verbetering tov MDDM. Het reizigers comfort is veel beter geworden.


Helemaal mee eens, alleen gaat het comfort wel ten koste van de ruimte tov een DDAR met loc, dat is op drukke trajecten wel jammer.


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

09-04-2013 06:41:03
Bert13
Bert13
Quote
broek53 (di 09 apr 2013 00:23:29 https://www.somda.nl/forum/7981/p444262/):
Quote
Bert13 (ma 08 apr 2013 22:30:32 https://www.somda.nl/forum/7981/p444228/): Zeker, alhoewel ik durf te beweren dat een DDAR+loc qua capaciteit vervangen zou moeten worden door DDZ-VI, maar misschien vergis ik me in het aantal (2e klas) zitplaatsen van de twee tussenbakken.
DDAR IV: 64 1e klasse, 501 2e klasse. DDZ VI: ca. 106 1e klasse, 511 2e klasse.
Volnorm: DDAR-IV 665, DDZ-VI 783.
Daar heb ik me dan duidelijk in vergist


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

09-04-2013 09:54:00
Hoera63
Hoera63
Quote
DDAR IV: 64 1e klasse, 501 2e klasse. DDZ VI: ca. 106 1e klasse, 511 2e klasse.
Ik hoop dat dit een spelfoutje is, heeft een DDZ-6 maar plusminus 52 plaatsen meer? %03% Dat betekend dat een DDZ-4 gemiddeld 141 plaatsen per bak heeft en een DDZ-6 102.

Dat lijkt mij een groot verschil...?

09-04-2013 10:01:03
hellfire
hellfire
Er staat DDAR 4 vs. DDZ 6. Dus IC vs. Stoptrein. Dan is pakweg 50 zitplekken meer voor een langere Intercity niet zo vreemd meer.

Laatst bewerkt door hellfire op 09-04-2013 10:02

09-04-2013 10:03:21
broek53
broek53
Dat is het ook. Een DDZ-IV heeft ook maar 67 plaatsen 1e klasse en 306 2e klasse.

09-04-2013 10:06:01
Hoera63
Hoera63
Sorry, dat had ik verkeerd gelezen. Ik dacht DDZ-4 / DDZ-6.

09-04-2013 10:14:35
mdj
mdj
Quote
maigoda (di 09 apr 2013 01:01:40 https://www.somda.nl/forum/7981/p444266/): Voor de korte termijn: de 5600. Die kan op de meeste stations maar 8 bakken hebben, die je in de spits hard nodig hebt. Zelfs een DARR+loc+mDDM is al te lang voor Dld, Bhv en Uto, zeker als de loc in het midden zit.

... en zijn meteen de enige stations op die lijn waar het niet past. Amf-Zl is al aangepakt mochten de 2 MDDM's vervangen zijn door 2DDAR en de loccen in het midden stonden. (Aangepakt toen de 5600 nog als sneltrein Amf-Ut reed, dus Dld, Bhv en Uto zijn daar aan ontsnapt. En toen vonden ze dat blijkbaar niet meer nodig...)


Bij twijfel: gebruik beton.

09-04-2013 14:14:54
Arjan37
Arjan37
Voor zover ik weet zijn er tot nog toe alleen DDZ IV stellen op de baan toch? Teruglezend zie ik dat DDAR + loc en MDDM het materiaal gaat opleveren voor DDZ VI. Heeft iemand enig idee hoeveel zesjes er gaan worden gemaakt? Volgens mijn berekeningen rijden er inmiddels 26 viertjes rond (7501-7507,7510,7513,7515,7519,7522,7524,7526-7530,7533,7536,7538,7540-7544,7548)

Laatst bewerkt door Arjan37 op 09-04-2013 14:15


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

09-04-2013 14:25:22
Lenny
Lenny
Er worden eerst 50 viertjes gemaakt waarna er 25 nog 2 extra tussenbakken krijgen.

09-04-2013 14:26:59
Arjan37
Arjan37
Totaal blijft dus 50, maar 25 worden verlengd. Dankje voor deze info, weer wat wijzer%02%


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

09-04-2013 15:02:52
broek53
broek53
Met dien verstande dat er maar 20 verlengd worden. Het oorspronkelijke plan ging lang geleden uit van 25 om 25, maar de definitieve bestelling van NSR bij NT is 30 om 20 geworden.

09-04-2013 15:19:02
Arjan37
Arjan37
Dank beiden!


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

09-04-2013 16:15:16
iraj-smile
iraj-smile
weet iemand waar de 7503 VI (6'je) is gebleven of wat er mee gebeurt is???

09-04-2013 16:16:05
sfj
De tussenbakken van de 7503 waren geleend van de 7501. Die zijn vrij snel na de testritten weer in de oorspronkelijke stam teruggeplaatst en beiden als vierwagenstel weer in dienst gekomen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

09-04-2013 16:44:16
oranjebank
oranjebank
Ik heb hier nog niemand over gehoord. Maar er blijven na de hele revisie nog enkele [ 7 ? ) complete DDAR+ loc stammen over.
We zouden vanuit hier een DDAR+loc stichting kunnen beginnen om er 1 rijdende [ voor donateurs en DDAR liefhebbers/fans ] te houden netals Mat54 en Mat64 .
Dit idee heeft anyway mijn stem. %02%

09-04-2013 16:47:28
sfj
Denk dat dat een zeer prijzige operatie wordt, een loc is effe wat duurder dan een paar rijtuigen. Leuk idee, maar dan moet je wel een paar filantropisch ingestelde miljonairs aan boord zien te krijgen.

Overigens heeft het spoorwegmuseum een Bvk+ABv van DDM1, en loc 1656

Laatst bewerkt door sfj op 09-04-2013 16:47


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

09-04-2013 17:36:59
KvdLee
KvdLee
Ben ik helemaal met je eens. Maar het kost wel wat... Een 1700 zal sowieso bewaard worden lijkt mij, dus dan zijn de rijtuigen je 'probleem'. En dan is het wel een flinke lengte hoor...


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

09-04-2013 17:42:50
daniel81
daniel81
Als er al 1600 + DDM-1 bewaard wordt, voegt 1700 + DDAR niets meer toe.
Ik snap dat er honderden liefhebbers hier een andere overtuiging hebben, maar je moet je realiseren dat het leeuwendeel van de spoorwegmuseumbezoekers geen nummertjesfreaks zijn. In een spoorwegmuseum toon je de hoofdzaken van het spoorwezen. Introductie van dubbeldeksmaterieel hoort daar absoluut bij, maar een vervolgbestelling met groene bankjes niet.


09-04-2013 18:37:29
iraj-smile
iraj-smile
er staan een hoopje DD-AR rijtuigen met 3x een 1700 loc. ook staat er een gedeelte van de 7412 (3 rijtuigen zonder Bvk), waar is de rest???

09-04-2013 18:47:41
sjaak72
sjaak72
BVK 7012 is geruild met BVK 7061, daar deze laatste krom is. En een van de drie rijtuigen in deze stam is de 7508 i.p.v. 7253 die met de 7829 in revisie is gegaan of gaat.

09-04-2013 19:22:49
110573
110573
Quote
iraj-smile (di 09 apr 2013 16:15:16 https://www.somda.nl/forum/7981/p444364/): weet iemand waar de 7503 VI (6'je) is gebleven of wat er mee gebeurt is???

Staat voor instructie in Amf

09-04-2013 19:27:00
sfj
Dat is de 7526 (tenzij die de afgelopen paar dagen omgeruild is). Sowieso, zoals ik al eerder vermeldde een paar posts terug) is de 7503 vrij snel na de proeven weer ontdaan van de tussenbakken van de 7501 en zijn beide stellen weer de reguliere dienst in gegaan. Ze zijn de afgelopen weken beiden ook veelvuldig als vierwagenstellen gespot.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

09-04-2013 20:34:04
lex_t
lex_t
Quote
maigoda (di 09 apr 2013 00:08:47 https://www.somda.nl/forum/7981/p444260/):
En hoe doe je dat in de spits? Ook gewoon met vijf bakken rijden terwijl 8 wellicht nodig is?


In de praktijk zie ik dat onderscheid toch altijd verwateren. Dus bespaar je de moeite..

10-04-2013 12:17:37
broek53
broek53
Gisteren op de baan gekomen: 7528 (ex-7820).

10-04-2013 13:17:22
thom
thom
Quote
daniel81 (di 09 apr 2013 17:42:50 https://www.somda.nl/forum/7981/p444395/): Als er al 1600 + DDM-1 bewaard wordt, voegt 1700 + DDAR niets meer toe.
Ik snap dat er honderden liefhebbers hier een andere overtuiging hebben, maar je moet je realiseren dat het leeuwendeel van de spoorwegmuseumbezoekers geen nummertjesfreaks zijn. In een spoorwegmuseum toon je de hoofdzaken van het spoorwezen. Introductie van dubbeldeksmaterieel hoort daar absoluut bij, maar een vervolgbestelling met groene bankjes niet.

Correct, het spoorwegmuseum zal dan ook niets van 1700 of DDAR bewaren.

Er is specifiek gekozen voor DDM1 met een 1600 omdat die meerwaarde hebben als Nederlands eerste dubbeldekker. Verder zal een 1700 straks nooit dezelfde technische staat hebben als dat de gekozen 1600 nu.

Verder is er simpelweg geen ruimte voor iets wat feitelijk een doublure is.

10-04-2013 13:22:05
lex_t
lex_t
Quote
thom (wo 10 apr 2013 13:17:22 https://www.somda.nl/forum/7981/p444547/): In een spoorwegmuseum toon je de hoofdzaken van het spoorwezen. Introductie van dubbeldeksmaterieel hoort daar absoluut bij, maar een vervolgbestelling met groene bankjes niet.


De groene bankjes zijn juist zo karakteristiek voor het beruchte dubbeldeksmaterieel.. Misschien toch de Panda bewaren? Dat is een aardige hybride

10-04-2013 15:55:36
thom
thom
Dat is ook, maar de revolutionairheid van deeerste dubbel dekker is ook wat waard, en verder blijft het altijd een gevecht van meningen wat we hier maar niet zullen uitvechten.
Immers is het besluit bij het het NSM genomen en is dat materieel al binnen

Oveigens was de quote niet van mij.

10-04-2013 16:33:25
sik214
sik214
Binnen op papier, beide bakken staan nog in Nm, toch? Past DDM in de loods in Br qua hoogte?

11-04-2013 21:06:40
timtrein
timtrein
Kan me niet voorstellen dat die loods krapper is gebouwd dan het omgrenzingsprofiel. De rest past er toch ook in?

11-04-2013 22:50:42
thom
thom
Idd momenteel op papier en de rijtuigen staan fysiek in Nm.

Verder meen ik idd dat ze niet zomaar passen op alle loodssporen te Br, een aantal deuren is daarvoor te laag. Het is feitelijk ook maar een wagenwerkplaats, en goederenwagens halen de hoogte van DMM-1 bij lange niet.

1200'en gaan ook maar net met hun gestreken stroomafnemers onder de deuren door, is het NLse profiel sinds 1890 eigenlijk weleens gewijzigd ?

12-04-2013 15:18:19
HanB
HanB
Quote
maigoda (di 09 apr 2013 01:01:40 https://www.somda.nl/forum/7981/p444266/): Voor de korte termijn: de 5600. Die kan op de meeste stations maar 8 bakken hebben, die je in de spits hard nodig hebt. Zelfs een DARR+loc+mDDM is al te lang voor Dld, Bhv en Uto, zeker als de loc in het midden zit.
Groetjes,
Emiel


De laaste twee weken heb ik al twee keer in de spits een dubbele DDZ (8) meegemaakt.
Dit op 5600 Ut Zl dus. Het kan en past dus wel en vangt op die manier de drukte in de spits goed op.
Een DDZ 6 bakken zou ook kunnen maar die zijn er nog niet.
Als ze er wel zouden zijn heeft het alleen zin deze in de spits in te zetten, buiten de spits is het niet druk en zijn 6 bakken teveel. Wat moet je dan met die 6 bakken doen buiten de spits?
Twee maal 4 bakken zijn goed op te splitsen en te koppelen en dus breder inzetbaar.

De stations Dld, Bhv en Uto zijn al ruim voorzien van meerdere ritten waaronder 5500, 5700 en 4900. Op zich zou net als vroeger, de 5600 best wel als IC tussen Ut en Amf kunnen gaan reizen.
Ook dit ontlast dan weer andere lijnen.

12-04-2013 15:20:31
broek53
broek53
Tsja, de 5600 als IC wordt alleen wat lastig als je van de tussenstations naar Amf wilt.

Verder is de ondeelbaarheid van zessen en de deelbaarheid van 2 x 4 dezelfde die je tegenkomst bij VIRM. Zeswagenstellen hebben nu eenmaal de makke dat ze in het dal meestel "te groot zijn.

12-04-2013 15:45:28
maigoda
maigoda
Quote
HanB (vr 12 apr 2013 15:18:19 https://www.somda.nl/forum/7981/p444933/):De laaste twee weken heb ik al twee keer in de spits een dubbele DDZ (8) meegemaakt.
Dit op 5600 Ut Zl dus. Het kan en past dus wel en vangt op die manier de drukte in de spits goed op.
Een DDZ 6 bakken zou ook kunnen maar die zijn er nog niet.
Als ze er wel zouden zijn heeft het alleen zin deze in de spits in te zetten, buiten de spits is het niet druk en zijn 6 bakken teveel. Wat moet je dan met die 6 bakken doen buiten de spits?
Twee maal 4 bakken zijn goed op te splitsen en te koppelen en dus breder inzetbaar.

Twee maal DDZ4 gaat daar prima passen. Ik had het over een DARR+loc+mDDM. Die is het te lang. Twee maal mDDM past prima, dat heeft jarenlang o.a. in de 5615 gereden.

Quote
HanB (vr 12 apr 2013 15:18:19 https://www.somda.nl/forum/7981/p444933/):De stations Dld, Bhv en Uto zijn al ruim voorzien van meerdere ritten waaronder 5500, 5700 en 4900. Op zich zou net als vroeger, de 5600 best wel als IC tussen Ut en Amf kunnen gaan reizen.
Ook dit ontlast dan weer andere lijnen.

Ware het niet dat de 5700 en 4900 Bhv en Dld niet aandoet. Rijdt de 5600 weer als sneltrein tussen Ut en Amf, dan hebben Bhv en Dld alleen nog om de 30 minuten de 5500. Dat de 5600 weer stoptrein werd, heeft z'n oorzaak in de vroegere 7400 Ut-Amf-Ed die niet meer rijdt tussen Ut en Amf na de overgang naar Connexxion. Om Bhv en Dld toch vier keer per uur te kunnen blijven bedienen is de 5600 stoptrein geworden.
Groetjes,
Emiel

12-04-2013 15:57:16
HanB
HanB
Emiel, waarom zouden de station Dld en Bhv wel vier keer bediend moeten worden?
De rest op het traject 5600 hebben toch ook een half uurs dienst?
Uitzondering zijn Uto en Amfs en Avat maar die leunen wel heel dicht tegen de grote steden Ut en Amf aan.

Op langere termijn zal alles wel weer wijzingen ivm het Randstadspoor maar dan zijn er ook al nieuwe Sprinters en verandert de verhouding met het IC materieel ook weer.

12-04-2013 16:08:32
edje
edje
Quote
thom (do 11 apr 2013 22:50:42 https://www.somda.nl/forum/7981/p444835/): Idd momenteel op papier en de rijtuigen staan fysiek in Nm.

Verder meen ik idd dat ze niet zomaar passen op alle loodssporen te Br, een aantal deuren is daarvoor te laag. Het is feitelijk ook maar een wagenwerkplaats, en goederenwagens halen de hoogte van DMM-1 bij lange niet.

1200'en gaan ook maar net met hun gestreken stroomafnemers onder de deuren door, is het NLse profiel sinds 1890 eigenlijk weleens gewijzigd ?


Volgens mij met de komst van DM90 zijn ivm de breedte van de stellen.

12-04-2013 16:37:11
maigoda
maigoda
Quote
HanB (vr 12 apr 2013 15:57:16 https://www.somda.nl/forum/7981/p444939/): Emiel, waarom zouden de station Dld en Bhv wel vier keer bediend moeten worden?
De rest op het traject 5600 hebben toch ook een half uurs dienst?
Uitzondering zijn Uto en Amfs en Avat maar die leunen wel heel dicht tegen de grote steden Ut en Amf aan.

Ik zou zeggen: ga er eens kijken over de dag verdeeld. Dat NS de 5600 ook maar stoptrein heeft gemaakt tussen Ut en Amf zal niet voor niets zijn geweest. Men wilde kennelijk de vier keer per uur bediening van Bhv en Dld handhaven nadat de 7400-Ut-Amf-Ed kwam te vervallen.
Groetjes,
Emiel

12-04-2013 18:45:14
Klaasje
Klaasje
En niet meer rechtstreeks vanaf uto, dld en bhv naar Amf kunnen zal ook meespelen.

12-04-2013 22:46:07
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (do 11 apr 2013 22:50:42 https://www.somda.nl/forum/7981/p444835/): Idd momenteel op papier en de rijtuigen staan fysiek in Nm.

1200'en gaan ook maar net met hun gestreken stroomafnemers onder de deuren door, is het NLse profiel sinds 1890 eigenlijk weleens gewijzigd ?



Ja, het profiel is meerdere malen gewijzigd. Onder meer op 15-9-1925 en 15-5-1933, en ook nog in de jaren 50, ter plaatse van de treeplanken en daaronder, waarbij de toegelaten constructiebreedte is vergroot ten koste van bijvoorbeeld perronwanden, seinplaatsingsruimte en brugconstructieruimte. Ook de hoogte van de vrije ruimte voor stroomafnemers is enkele malen verruimd, inhakend op de standaardhoogte van de rijdraad.

15-04-2013 15:15:28
broek53
broek53
13 april uit Haarlem vertrokken: 7534(ex 7853).

15-04-2013 21:06:40
sjaak72
sjaak72
In het geval ik het goed heb bijgehouden zijn onderstaande mDDM momenteel in revisie:

01-02 7863 wordt 7521
14-02 7847 wordt 7532
27-02 7864 wordt 7508
07-03 7861 wordt 7549 (sinds 25-03 7812)
29-03 7829 wordt 7709


De 7849 staat sinds 20-03 in Haarlem en de 7832 is voor het laatst gespot op 8 april. De 7451 is op 5 april terzijde gesteld en is bestemd voor mBAK 7739. Ik vermoed dat 2 van deze stammen momenteel in revisie zijn.

15-04-2013 22:23:37
110573
110573
Naar aanleiding van die 7739, even een stukje terug in de tijd:

Quote
nedtrain25 (za 03 nov 2012 19:18:35 https://www.somda.nl/forum/7981/p417647/): de 7539 zal als laatste DDZ-4 afgeleverd worden met de van brandschade herstelde 390 7739 en 3 rijtuigen van de 7451 namelijk de 280 7272, 380 7555 en de 270 7051.



Enig idee of nog steeds het plan bestaat de 7272 (brandschade) en 7555 (gestript) mee te nemen in revisie? Ik zou me goed kunnen voorstellen dat men inmiddels voor de makkelijkere optie heeft gekozen, namelijk het putten uit een eindeloos lijkende voorraad terzijde staande (betere) DD-AR bakken.

Laatst bewerkt door 110573 op 15-04-2013 22:25

15-04-2013 22:59:17
broek53
broek53
01-02 7863 wordt 7521
14-02 7847 wordt 7532
27-02 7864 wordt 7508
07-03 7861 wordt 7549 (sinds 25-03 7812)
20-03 7849 wordt 7546
02-04 7829 wordt 7509 (al binnen sinds 9-2)
12-04 7868 wordt 7545

Laatst bewerkt door broek53 op 16-04-2013 00:46

15-04-2013 23:01:36
snowie
snowie
Quote
broek53 (ma 15 apr 2013 15:15:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p445412/): 13 april uit Haarlem vertrokken: 7534(ex 7853).
De 7534 reeds gespot op zaterdag 13 april bij de Oostvaardersplassen (Almo-Llszo) in de 2649 naar Lls en terug in de 2650 naar Gs (vanwege werkzaamheden). Het was een glimmer

17-04-2013 13:21:39
broek53
broek53
Vandaag terzijde: 7473 op de Wgm, 7442 in Den Bosch. De laatstgenoemde gaat vanavond naar de Wgm en samen gaan ze (nu of later) naar de Dijksgracht.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-04-2013 16:25

17-04-2013 13:49:26
Hoera63
Hoera63
Dat zijn de laatste mDDM'etjes?

17-04-2013 13:51:34
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
stammen met 74xx rijden met loc, niet met mDDM

17-04-2013 15:01:29
MasterE
MasterE
Ik zag er rond 11.00 uur ook 1 staan op sp 51 te Asd.

Laatst bewerkt door MasterE op 17-04-2013 15:01


Mcn Asd

17-04-2013 17:24:40
SGMm2137
SGMm2137
Een paar berichten las ik dat mDDM 7832 waarschijnlijk in revisie zou zijn. Dit is nog niet het geval want hij rijdt nu in de 44-9600.

18-04-2013 01:09:54
broek53
broek53
Ik heb niet voor niets het lijstje gepubliceerd waar alle mDDM-stammen die op dat moment in Haarlem waren, op staan..

18-04-2013 08:08:11
KvdLee
KvdLee
Waarschijnlijk kijk ik er overheen, maar is er vandaag nog een 74xx in de 5400 te vinden? Of ergens anders op Hlm?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

18-04-2013 08:50:58
Bert13
Bert13
Jazeker, zie het Opvallende Dingen-topic. Zal voorlopig wel zo blijven, dat er DDARetjes in de buurt van Haarlem (rijdend) opduiken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

18-04-2013 10:26:09
KvdLee
KvdLee
Ah thanks, ik zie 'm nu ook!


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

24-04-2013 19:41:57
Bert13
Bert13
Zoals @sfj al in het OD van vandaag aanhaalt, heeft de ABv van stel 7521 per ongeluk hetzelfde nummertje gestickerd gekregen als de ABvk:
94 84 4268 021
94 84 4264 063 (*)
94 84 4263 029
94 84 4264 063
(*) had vast de 4262 065 moeten zijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

25-04-2013 11:30:08
sfj
Inderdaad, die hebben beide hetzelfde nummer. De volledige nummers incl. controlegetal op de bakken luiden:
94 84 42 68 021-1 mBk (was 390 7721)
94 84 42 64 063-7 ABv (was 380 7565, bakplaatje 1166.037 of 027)
94 84 42 63 029-9 Bv1 (was 280 7229)
94 84 42 64 063-7 ABvk (was 270 7063)
Het bakplaatje was niet zo goed te lezen, en had haast, dus de volgende keer check ik dat wat grondiger. Het zou kunnen dat er bakken zijn gewisseld in de 7863 sinds november 2012 tot revisie. Ik zag de 7863 toen het laatst.
Overigens zijn op beide zijden van de 7521 de UIC nummers gelijk, op zowel Hwzb als Ass langs de stam gelopen.

Laatst bewerkt door sfj op 25-04-2013 11:30


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

25-04-2013 13:12:21
sjaak72
sjaak72
ABv 7527 zit momenteel volgens de materieelsamenstelling in mDDM 7832.
ABv 7537 behoort in stam 7533 te zitten, maar daar zit volgens de materieelsamenstelling ABv 7538 (2038) in, terwijl ABv 7538 volgens het materieeloverzicht in mDDM 7860 behoort te zitten.

25-04-2013 13:19:00
sfj
De bak 7565 is van DDM3. Vandaar ook 1166. Volgens mij was DDM2 ABv 1165.. Er zijn 33 ABv's DDM2 geleverd, en 44 DDM3 ABv's als ik me niet vergis. Die nummers slaan niet op de 75xx nummers die ze hebben gekregen, zitten verschillen in en die lopen gewoon door 7501-7577 ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

25-04-2013 20:14:08
karsten
karsten
Er gaat ook een melding rond dat de 7521 verkeerd geplaatste 1/2'e klas stickers heeft. Ik weet niet of dit op de baknummers duid of dat er daadwerkelijk een "extra" Abv meerijd. %08%

25-04-2013 21:03:58
AgentX
AgentX
Als hij een extra ABv heeft, noemen we hem gewoon 7777.

25-04-2013 21:37:24
treinefan
treinefan
Spoorforum gaat een excursierit met DD-AR organiseren.
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=81&t=5384

25-04-2013 21:45:33
broek53
broek53
De 7478 is na aankomst in de Wgm als 74838(?)terzijde gesteld.

25-04-2013 22:37:01
Bert13
Bert13
Klopt, opnieuw problemen met de snelschakelaar, waardoor na trein 4847 de mcn in Utg de trein niet meer kon ombouwen. Als 74838 leeg naar de Wgm gekomen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

25-04-2013 23:18:37
279
279
Quote
Bert13 (do 25 apr 2013 22:37:01 https://www.somda.nl/forum/7981/p447223/): Klopt, opnieuw problemen met de snelschakelaar, waardoor na trein 4847 de mcn in Utg de trein niet meer kon ombouwen. Als 74838 leeg naar de Wgm gekomen.


dat is knap! als hij niet kan ombouwen in Utg om dan toch in de
tegenovergestelde richting weg te komen...
van een nfl hoor ik problemen met de traktie (nog maar 50%).

25-04-2013 23:31:41
maigoda
maigoda
Dat kan de reden zijn dat de snelschakelaar niet wilde inkomen. En als er dan met 50% tractie vertrokken is, dan vermoed ik dat een van de wisselrichters gesneuveld is. Dat kun je de snelschakelaar pas weer inzetten als de betreffende wisselrichter afgeschakeld is.
Groetjes,
Emiel

26-04-2013 11:57:30
sfj
De bakcode van de ABv in de 7521 is 1166.037, kwam 'm net weer tegen in de 5400 en kon het bakplaatje aan de andere zijde bekijken wat een stuk beter leesbaar was. Iemand die toevallig nog een lijst van bakcodes 75xx-nummers bezit en wil bevestigen of dit daadwerkelijk de 7565 of 7570 was?
Ook even op de eerste klas stickers gelet zoals eerder door iemand hierboven vermeld, echter aan de buitenkant zo vlug geen byzonderheden gespot.

Laatst bewerkt door sfj op 26-04-2013 11:59


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.