13-02-2013 23:17:07
broek53
broek53
Volgens mij is de bekleding van de banken het enige dat er anders aan is, ja. Niettemin heeft de 7508 ongezien de betiteling als 'exoot" gekregen en dat is voldoende kennelijk om er niet meer naar te kijken. Dat is qua aantallen rijtuigen ook niet nodig.
Wat er met de 7829 gaat gebeuren, is men denkelijk nog aan het bedenken. Maar het lijkt mij wel heel voor de hand te liggen dat hij na herstel van wat er naast de 7508 nog meer beschadigd is, in revisie gaat, ja. En inderdaad: er staan inmiddels tientallen rijtuigen aan de kant om uit te kiezen als vervangende Bv.
 

13-02-2013 23:24:11
sfj
Die revisie zal ongetwijfeld aanstaande zijn. Frappant detail dat Rail Magazine meldt dat de 7829 al op 17-12-12 in revisie is gegaan om de 7511 te worden. Nou maken ze wel vaker een foutje met dit soort lijstjes, en heb ik de 7829 al een tijdje niet meer gezien, dus ik weet niet of inderdaad de 390 7711 aan deze stam zat of een andere mABk.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-02-2013 23:29:23
taigagaai
Moderator
taigagaai
Klikken op de Railwiki link hieronder geeft aan dat stam 7859 in revisie ging op 13 december 2012. Volgens de mat sms zat mABk 7711 in deze stam.  

14-02-2013 00:19:43
110573
110573
Quote
kleine_man (wo 13 feb 2013 21:57:24 https://www.somda.nl/forum/7981/p435418/):
Quote
broek53Schiet mij opeens te binnen dat de planning van het RB Hlm destijds ten onrechte opgaf dat de Bv 7508 in die stam zat (dat is de permanent gedeclasseerde ABv). Dat was toen dus fout, omdat dat rijtuig te elfder ure gewisseld was met stam 7829; in de binnengenomen stam zat de Bv 7212 in plaats van de 7508. Kennelijk heeft men het uiteindelijk administratief slechter in plaats van beter gemaakt en het nummer 7508 toegekend aan de ABv. Bij het daadwerkelijk overnummeren zal niemand opgemerkt hebben dat het echt niet klopt.


Betekend dat dan dat de 7212 bakcode 1162.008 had? Welke bakcode heeft de 7208 dan?


Nee, alle bakcodes klopten. Men verkeerde in de waan dat de 7557 de 7508 was, doordat de binnengenomen stam 7857 administratief kennelijk nog de 7508 bevatte (dat was niet zo!). De 7557 heeft nu dus een verkeerd UIC-nummer gekregen. De 7212 valt buiten het verhaaltje, maar zit wel in die stam

Laatst bewerkt door 110573 op 14-02-2013 00:23
 


14-02-2013 07:49:59
sjaak72
sjaak72
@sfj; de mABK van stam 7829 heeft nummer 7709, het nummer in Railmagazine klopt dus niet. De 7829 voor het laatst gezien op 4-12-2012 en de samenstelling was toen conform het materieeloverzicht.

@110573; Stam 7519 bevat toch de voormalige BV 7214 i.p.v. 7212?

We kunnen ervan uitgaan dat de 7853, 7863 en 7829 nu in revisie zijn?
 

14-02-2013 08:17:40
broek53
broek53
In Haarlem nu:
7820 (>7528) sinds 8-12-12 (tevens schade)
7853 (>7534) sinds 18-01-13
7856 (>7533) sinds 30-11-12
7859 (>7511) sinds 13-11-12
7862 (>7504) sinds 19-11-12
7863 (>7521) sinds 01-02-13

en dan de 7829, maar die is formeel nog niet in revisie/ombouw.
 

14-02-2013 09:16:10
railmagazi
railmagazi
Quote
sfj (wo 13 feb 2013 23:24:11 https://www.somda.nl/forum/7981/p435432/): Die revisie zal ongetwijfeld aanstaande zijn. Frappant detail dat Rail Magazine meldt dat de 7829 al op 17-12-12 in revisie is gegaan om de 7511 te worden. Nou maken ze wel vaker een foutje met dit soort lijstjes, en heb ik de 7829 al een tijdje niet meer gezien, dus ik weet niet of inderdaad de 390 7711 aan deze stam zat of een andere mABk.
Nagevraagd bij de verantwoordelijke redacteur, die als volgt antwoord: "In de oorspronkelijke planning zou de 7829 worden omgevormd tot 7511 en de 7859 tot 7509. Van beide DDZ-stellen is de donor-DD-AR voor aanvang van de revisie geruild en dat is - in alle eerlijkheid - aan mijn aandacht ontsnapt. In Rail Magazine 302 is dat overigens reeds als correctie opgevoerd."
Wanneer je een mogelijke fout vermoed in een van onze uitgaven kun je uiteraard te allen tijde contact opnemen, bijvoorbeeld per e-mail (info@railmagazine.nl) of Twitter (@RailMagazine).
 

14-02-2013 15:21:08
110573
110573
Quote
sjaak72 (do 14 feb 2013 07:49:59 https://www.somda.nl/forum/7981/p435450/): @sfj; de mABK van stam 7829 heeft nummer 7709, het nummer in Railmagazine klopt dus niet. De 7829 voor het laatst gezien op 4-12-2012 en de samenstelling was toen conform het materieeloverzicht.

@110573; Stam 7519 bevat toch de voormalige BV 7214 i.p.v. 7212?

We kunnen ervan uitgaan dat de 7853, 7863 en 7829 nu in revisie zijn?

Correct. Er werd in bovenstaande berichten al over de 7212 gepraat, vandaar de verwarring.
 

14-02-2013 19:36:35
sjaak72
sjaak72
@Broek53; Bedankt voor de update.  

14-02-2013 19:57:51
edward
edward
Vandaag nogmaals de Bv van de 7502 bekeken.
UIC-nummer eindigt op 003 en de bakcode op een 4.

Welk UIC-nummer staat er op de Bv van de 7536?
 

14-02-2013 22:58:27
dh3201
dh3201
Het gebruik van DDZ stamnummers (75xx) en de oude DDAR ABv rijtuignummers (380 75xx, maar hier vaak alleen bij het 75xx nummer genoemd) leest erg verwarrend.
Lees ik nu juist dat achter de ABv 4262 008 de voormalige ABv 380 7557 schuil gaat?
En is dit vooralsnog het enige DDZ rijtuig waarvan het volgnummer niet met het oude DDAR rijtuig volgnummer overeenkomt? Of zijn er toch nog meer?


Shqiperise-lopers?
 

14-02-2013 23:03:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (do 14 feb 2013 08:17:40 https://www.somda.nl/forum/7981/p435454/): In Haarlem nu:
7859 (>7511) sinds 13-11-12
Deze datum moet 13-12-2012 zijn, zoals ook in Op de Rails stond vermeld.
 

14-02-2013 23:17:50
110573
110573
@dh3201 Als het goed is gaat het om een eenmalige fout. De gedeclasseerde 7508 zorgde voor verwarring. Eigenlijk niet eens vanwege de bijzonderheid van het rijtuig, de 7557 werd er simpelweg voor aangezien.
Ga er maar vanuit dat er in de toekomst nog wel eens wat mis zal gaan, al is het maar bij de stickerboer
 

16-02-2013 15:03:22
edward
edward
DDZ 7506 rijdt met ABvk 4264 050-8 en bakcode 1164.005  

16-02-2013 15:09:48
sfj
De 7416 zag ik vanmiddag op de Dgr, complete met loc en nog een andere stam.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-02-2013 15:11:56
sfj
Quote
railmagazi (do 14 feb 2013 09:16:10 https://www.somda.nl/forum/7981/p435466/):
Quote
sfj (wo 13 feb 2013 23:24:11 https://www.somda.nl/forum/7981/p435432/): Die revisie zal ongetwijfeld aanstaande zijn. Frappant detail dat Rail Magazine meldt dat de 7829 al op 17-12-12 in revisie is gegaan om de 7511 te worden. Nou maken ze wel vaker een foutje met dit soort lijstjes, en heb ik de 7829 al een tijdje niet meer gezien, dus ik weet niet of inderdaad de 390 7711 aan deze stam zat of een andere mABk.
Nagevraagd bij de verantwoordelijke redacteur, die als volgt antwoord: "In de oorspronkelijke planning zou de 7829 worden omgevormd tot 7511 en de 7859 tot 7509. Van beide DDZ-stellen is de donor-DD-AR voor aanvang van de revisie geruild en dat is - in alle eerlijkheid - aan mijn aandacht ontsnapt. In Rail Magazine 302 is dat overigens reeds als correctie opgevoerd."
Wanneer je een mogelijke fout vermoed in een van onze uitgaven kun je uiteraard te allen tijde contact opnemen, bijvoorbeeld per e-mail (info@railmagazine.nl) of Twitter (@RailMagazine).
zal ik zeker doen! Bedankt voor je reactie !


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-02-2013 15:15:00
sfj
Quote
edward (za 16 feb 2013 15:03:22 https://www.somda.nl/forum/7981/p435986/): DDZ 7506 rijdt met ABvk 4264 050-8 en bakcode 1164.005

de 7850 vanmiddag nog de 9649 zien rijden te Ht. De 7050 en 7750 zijn beiden dus nog in ddar dienst. Dan klopt hier ook iets niet ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-02-2013 20:46:14
john563
john563
de 7504 staat voor woensdag a.s. gepland voor afleveren.  

16-02-2013 22:52:29
110573
110573
Quote
edward (za 16 feb 2013 15:03:22 https://www.somda.nl/forum/7981/p435986/): DDZ 7506 rijdt met ABvk 4264 050-8 en bakcode 1164.005

De bakcode afgelezen op de kopeinden of opgemaakt uit het UIC-nummer? In geval van dat eerste, dat is bij al het DDZ foutief. Er worden 'gewoon' stickers van DD-AR gebruikt.
 

16-02-2013 23:15:53
edward
edward
De bakcode staat op het plaatje onder de deur.  

17-02-2013 00:15:01
110573
110573
Die hebben ze sowieso laten zitten. Voor zover ik weet hebben ze allemaal het DD-AR plaatje nog.  

17-02-2013 12:26:29
mvschoon
mvschoon
Dit weekend in het Volkskrant Magazine: een tas gemaakt van de groene DD-AR-stoelbekleding. Ik maak vast geen reclame (want het ding is oerlelijk - hoewel smaken verschillen want bovenaan de pagina staat: "spullen en advies waar je blij van wordt" gevolgd door in koeienletters "mooi" - en duur) als ik de bijbehorende website noem: 2ndare.nl  

18-02-2013 12:01:16
broek53
broek53
De volgende in revisie & ombouw: 7847 op 14 februari (wordt de 7532).

Laatst bewerkt door broek53 op 18-02-2013 12:01
 

18-02-2013 21:15:09
sjaak72
sjaak72
De 7829 officieel ook in revisie? In het geval men bak 7233 uit de 7414 gebruikt voor de 7508 klopt e.e.a. ook weer met de tot nu aangehouden BV nummer volgorde voor de revisie.

Tot slot vraag ik me af of we alle bakwisselingen hebben gehad. Ik vermoed dat de stammen 7829, 7850, 7861 en 7868 nog BV bakken moeten wisselen met de stammen 7411, 7414, 7474 en 7476, daar tot nu toe de BV bak nummer in grote lijnen is aangehouden als revisie volgorde. Deze mDDM stammen rijden rond met een BV nummer, welke hoger is dan 50.
 

18-02-2013 22:18:35
110573
110573
Als jouw theorie klopt, wat ik wel denk, loopt de serie in ieder geval door tot 7251, aangezien de 7208 niet meer is. Vergeet overigens niet dat er ook nog Bv2's gebouwd gaan worden. Rijtuigen voor een zesdelige stam.  

21-02-2013 15:29:08
broek53
broek53
Vandaag (of gisteren) is de 7504 (ex-7862) in dienst gesteld.

@ edit: kan nog een dag of twee dagen opgeschoven zijn/worden ivm ontdekte onvolkomenheden tijdens de proefritten.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-02-2013 12:44
 

22-02-2013 12:33:26
110573
110573
Misschien leuk om te weten, zo staat het DD-AR er vandaag de dag bij op Zaanstraat: http://www.flickr.com/photos/11057/8496616211/in/photostream

Ook de 7739 is goed te zien, langs de N200: http://www.flickr.com/photos/11057/8496561061/in/photostream/
 

22-02-2013 12:39:40
Bert13
Bert13
Die 7739 zag ik gistermiddag ook al buiten staan op de Hlmwph, toch wel een typisch gezicht Er staat ook nog de losse 7047 op een kopspoortje.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-02-2013 13:22:06
110573
110573
Ja klopt, en er staat ook nog een verschroeide 7508  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-02-2013 13:29:12
aarclay
aarclay
Mooi herstelwerk als ik de beschrijving op Flickr lees. In het boek "Ongevallen op Nederlans spoor" kwam ik al een soortgelijke foto tegen van de Bvk 270 7016.

Wat me wel opvalt met de 7739 is dat deze nog als mDDM is gebouwd, en niet als mBk van de DDZ. Nu betekent het dat deze alsnog omgebouwd moet worden op termijn.

Deze is zeker verbouwd in de periode dat er nog geen DDZ in serieverbouwing genomen was, en dat er plannen waren om deze in een DD-AR stam in te zetten?

Even wat anders? Kunnen de mBk of een mDDM ook los rijden van een stam? Infeite is het een vervanger van de 1700-loc die ook los van een stam kan rijden.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2013 13:33


Choo choo.....
 

22-02-2013 13:36:56
broek53
broek53
Een mDDM kan zelfstandig rijden. Bij voorkeur één kant uit en wat opppassen met remmen, als ik mij goed herinner.  

22-02-2013 13:38:41
110573
110573
Dat eerste klopt, de 7739 is samen met de 7555 hersteld in de periode dat men nog volop proeven deed met interieurs, airco's e.d. De 7739 heeft net als die 7555 nog een proefopstelling voor het interieur gehad.
Een mDDM kan zeker los rijden. Het is ook wel eens gebeurd, ik meen met de 7716 ooit eens een keer. Edit: broek53 was mij voor.

Overigens nog iets, welke stammen staan er precies op Zaanstraat? ik heb de 7438, 7437, 7413, 7415 en 7418 gezien. Volgens mij mis ik er twee.

Laatst bewerkt door 110573 op 22-02-2013 13:41
 

22-02-2013 14:00:05
sjaak72
sjaak72
De 7410 / 7411 / 7412 / 7414 / 7416 / 7417 / 7443 / 7444 zijn ook terzijde gesteld en ontbreken in jouw opsomming.  

22-02-2013 14:08:33
Frontier
Frontier
De 7739 staat al weer enkele weken op de plek zoals op de foto, na eerst héééél lang iets verderop in een hoek gestaan te hebben, niet zichtbaar vanaf het spoor, wel vanaf de N200.  

22-02-2013 14:19:21
DingeZ
DingeZ
Quote
broek53 (vr 22 feb 2013 13:36:56 https://www.somda.nl/forum/7981/p437157/): Een mDDM kan zelfstandig rijden. Bij voorkeur één kant uit en wat opppassen met remmen, als ik mij goed herinner.


Een nogal hypothetische vraag; kunnen er ook twee mDDM'en in één stam rijden, dus aan beide kanten één? Of gaan er dan conflicten komen met stuurstromen?
 

22-02-2013 14:51:35
broek53
broek53
Quote
110573 (vr 22 feb 2013 13:38:41 https://www.somda.nl/forum/7981/p437158/): Een mDDM kan zeker los rijden. Het is ook wel eens gebeurd, ik meen met de 7716 ooit eens een keer. Edit: broek53 was mij voor.
In meerdere opziten, want we hebben inderdaad ooit een rijtuig met brandschade naar Haarlem gebracht vanaf de Dijksgracht (of de Wgm) met behulp van alleen de motorwagen, en met de losse mDDM terug. Daarom weet ik ook zo zeker dat het kan.
 

22-02-2013 15:53:03
AgentX
AgentX
Ik geloof zelfs dat ik van die rit wel eens foto's heb gezien.  

22-02-2013 17:07:38
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt Mddm kan gewoon solo rijden , Ze hebben het zelfs al met DDZ geprobeerd alleen dat was geen succes http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2012/9/7/14/20121123141512/media_xl_1435079.jpg %08%


MCN ASD
 

22-02-2013 17:55:06
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (vr 22 feb 2013 15:53:03 https://www.somda.nl/forum/7981/p437179/): Ik geloof zelfs dat ik van die rit wel eens foto's heb gezien.

Dan zijn filmpjes nog interessanter


Choo choo.....
 

22-02-2013 18:28:33
timtrein
timtrein
Quote
DingeZ (vr 22 feb 2013 14:19:21 https://www.somda.nl/forum/7981/p437166/):
Een nogal hypothetische vraag; kunnen er ook twee mDDM'en in één stam rijden, dus aan beide kanten één? Of gaan er dan conflicten komen met stuurstromen?

Nou, het probleem is dat je het stuurstandrijtuig van een DDAR-stam ook nodig hebt voor een aantal zaken
Je kan ze denk ik wel ruggelings aan elkaar zetten en er dan als mDDM-Powerpack goederentreinen mee rijden %08%
 

22-02-2013 19:38:13
nohab
nohab
In WOII hebben er combinaties van 3 gekoppelde blokkendoosmotorwagens met goederentreinen gereden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-02-2013 22:02:09
thom
thom
Die zijn nog uit de tijd dat er geen computers in zaten die wilde weten als welk stel ze in de trein zitten en meer van die onzin. Simpel een stroompje op de doorgaande treindraden en elke motorwagen volgt dat commando netjes en braaf op

Laatst bewerkt door thom op 22-02-2013 22:02
 

22-02-2013 22:31:34
110573
110573
Klopt. En wat timtrein zegt sluit daar mooi op aan. De Bvk herbergt de batterij en statische omzetter. Zonder die apparaten zijn de rijtiuigen tamelijk hulpeloos. Ik weet trouwens niet of de mDDM's een eigen omzetter hebben. Het zou me niet verbazen, aangezien ze toch als een soort losse eenheid aan een stam zitten.  

23-02-2013 00:24:16
279
279
Quote
sjaak72 (vr 22 feb 2013 14:00:05 https://www.somda.nl/forum/7981/p437160/): De 7410 / 7411 / 7412 / 7414 / 7416 / 7417 / 7443 / 7444 zijn ook terzijde gesteld en ontbreken in jouw opsomming.


maar niet al deze stammen staan op de Zstr. een deel staat al op de Dgr.

Laatst bewerkt door 279 op 23-02-2013 10:43
 

23-02-2013 10:48:25
110573
110573
De 7444 en 7416 geloof ik Dijksgracht, de 7417 Haarlem en de 7443 ook Zaanstraat ben ik achtergekomen. Misschien staat er ook nog wat in Leidschedam?  

23-02-2013 15:28:26
sjaak72
sjaak72
Quote
279 (za 23 feb 2013 00:24:16 https://www.somda.nl/forum/7981/p437260/):
Quote
sjaak72 (vr 22 feb 2013 14:00:05 https://www.somda.nl/forum/7981/p437160/): De 7410 / 7411 / 7412 / 7414 / 7416 / 7417 / 7443 / 7444 zijn ook terzijde gesteld en ontbreken in jouw opsomming.


maar niet al deze stammen staan op de Zstr. een deel staat al op de Dgr.


7410 staat sinds donderdag 07-02-2013 op Dijksgracht.
 

25-02-2013 21:06:39
wadloper96
wadloper96
Een vraag: Hoeveel DD-AR+Lok zijn nog in dienst? Welke stellen+lok zijn het dan want per april 2013 gaan ze allemaal uit dienst.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

25-02-2013 21:11:24
broek53
broek53
Die kun je vinden in de rubriek materieelsamenstellingen hier op Somda. Er zijn er nog 13 in dienst.  

07-03-2013 19:23:41
sjaak72
sjaak72
Vandaag door DingeZ en martw te Utoz gespot de nieuwste DDZ, namelijk de 7533.

Ik vermoed dat de 7864 de volgende mDDM in het revisie proces is.
 

08-03-2013 16:04:46
broek53
broek53
De 7533 is op 6 maart in actieve dienst gekomen.
En inderdaad: de 7864 is naar binnen, nl op 27/2 (wordt 7508)

Verder moeten we heden afscheid nemen van de 7419, die in Ldd staat en niet meer op de baan zal komen.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-03-2013 00:27
 

11-03-2013 20:01:22
sjaak72
sjaak72
Quote
Bert13 (ma 11 mrt 2013 17:32:44 https://www.somda.nl/forum/13148/p439796/): Te Asd:
- In het pad van de 2150 kwamen de 7474+1704+7473+1722 binnen, deze vertrokken weer met reizigers als 2269.


Loc 1704 is vandaag gezien met stam 7474 i.p.v. loc 1711. Loc 1704 zat eerst gekoppeld aan stam 7419.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 11-03-2013 20:02
 

11-03-2013 20:38:49
sfj
Jep die combi zag ik dit weekend ook al! De 7419 reed tot buitendienststelling vorige week met de 1704 ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

12-03-2013 00:28:09
broek53
broek53
In Haarlem naar binnen: de 7861 op 7 maart, voor verbouwing tot 7549.  

12-03-2013 08:47:14
sjaak72
sjaak72
In de samenstelling 7061+7523+7294+7749 of is BV 7294 vervangen door een BV met een lagere nummer?  


16-03-2013 16:58:05
edward
edward
DDZ 7533 rijdt met 262 038 en bakcode 1165.004 (DDM ABv 537)  

16-03-2013 17:40:07
edward
edward
DDZ 7541 rijdt met 263 020 en bakcode 1163.011 (DDM Bv 211 ??)  

18-03-2013 18:14:40
Icrmfan
Icrmfan
Voor de zoveelste keer snap ik de logica van prorail toch echt niet. Nou willen ze de stam 7800 (met motorrijtuig)gedeeltelijk laten rijden in originele kleurstelling terwijl ze de 7400 (met loc) aan de kant zetten. Als je logisch nadenkt zou je het toch gewoon omgekeerd moeten doen? Die 7800 zou de revisie moeten ondergaan (aangezien het de mDDM betreft) en die stam met de locomotief is nog geeneens 20 jaar oud en zou in principe nog lang meekunnen (voorheen en in buurlanden gaan/gingen stammen/loc's toch makkelijk 40-45 jaar mee). Maar nee, wat Prorail liever doet (zoals gewoonlijk) is de Nederlandse spoorwegen met het jaar kleurlozer maken en geld weggooien.

Kijk als die stammen/loc al de 40 of 50 jaar zijn gepasseerd was het een ander verhaal.
 

18-03-2013 18:21:05
Bert13
Bert13
ProRail doet lang niet alles goed, maar het is toch echt NS(R) die besluit de DDAR+loc aan de kant te zetten, ProRail is de infrabeheerder.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-03-2013 18:26:09
gvttreinen
gvttreinen
Prorail heeft volgens mij nix met materieel van doen.  

18-03-2013 19:26:42
timtrein
timtrein
Wat een wazig verhaal, NS mag toch zelf weten of ze dit kleine deel van het DD-AR (de resterende stammen die niet naar DDZ verbouwd worden) na ruim 20 jaar al (vervroegd) afschrijft i.p.v. na 25/30 jaar? NS vindt dit verantwoord omdat ze in de toekomst geen dubbeldeks stoptreinen meer willen aanbieden vanwege de toegankelijkheid.
De 7800-stammen met mDDM gaan ook gewoon in revisie.
 

18-03-2013 19:29:42
Frontier
Frontier
Toegankelijkheid... ja, en dan tal van stoptreinen gaan rijden met ICMm, VIRM en DDZ, want dat scheelt een stuk. %03%

Laatst bewerkt door Frontier op 18-03-2013 19:30
 

18-03-2013 19:44:31
timtrein
timtrein
Da's slechts voor enkele jaren, in afwachting van nieuw enkeldeks stoptreinmaterieel (eeeeuuuuh Sprintermaterieel)  

18-03-2013 19:48:33
Frontier
Frontier
Dan kan je toch net zo goed ook nog voor enkele jaren de restanten DD-AR met loc blijven inzetten? Voor bepaalde treinen waar nu DD-AR wordt vervangen door enkeldeks materieel zou dat bepaald geen overbodige luxe zijn.  

18-03-2013 20:19:54
aarclay
aarclay
Ik kan me herinneren dat er gezegd is dat je geen gelijke stammetjes meer kan maken.


Choo choo.....
 

18-03-2013 22:10:44
110573
110573
Als de DDZ-revisie straks voorbij is, is het mogelijk nog zo'n 7 DD-AR stammen met loc samen te stellen. Maar waarom zou men zo'n kleine serie rijdend houden? Naar mijn mening niet heel efficiënt, laat staan naar die van de NSR.  

18-03-2013 22:53:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Wat offtopic reacties verwijderd.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 18-03-2013 22:54
 

18-03-2013 23:10:51
ricohallo
ricohallo
Ach ja, wie weet gaan ze nog een aantal jaren steeds weer terug in dienst, net zoals dat met (de eveneens kleine serie) DDM-1 ook gebeurde?  

18-03-2013 23:50:12
aarclay
aarclay
Quote
ricohallo (ma 18 mrt 2013 23:10:51 https://www.somda.nl/forum/7981/p441048/): Ach ja, wie weet gaan ze nog een aantal jaren steeds weer terug in dienst, net zoals dat met (de eveneens kleine serie) DDM-1 ook gebeurde?

Op welke manier had je dat gedacht? 1700 gaat terzijde en alle 50 mDDM's zijn dan al in gebruik voor de DDZ. Het enige wat nog resterend is is de sloop, met uitzondering van een paar extra bakken voor schadegevallen....


Choo choo.....
 

18-03-2013 23:54:38
broek53
broek53
Nou ja, het is geen van boven komend gegeven dat de 1700'en aan de kant moeten. De 1730 en hoger blijven overwegend in dienst. Het is een keuze om de 1701-1729 aan de kant te zetten (logisch, want er is geen werk meer), maar ze zijn net zo snel weer in dienst als het moet.  

19-03-2013 00:08:40
ricohallo
ricohallo
Ik las in de post van 110573 dat er nog wel 7 stammetjes gemaakt konden worden, dus daar ging ik even vanuit.  

19-03-2013 01:33:54
Frontier
Frontier
9 stammen wanneer je twee Bv's in ABv's veranderd. Of nog véél meer stammen, als je DDM1 tussenrijtuigen erbij doet, maar dat zal technisch wel weer te ingewikkeld zijn. %08%  

19-03-2013 13:27:36
timtrein
timtrein
Nogal ja. En NS snoeit in overtollig materieel vanwege de kosten, dan zal dit ongetwijfeld niet gaan gebeuren.  

20-03-2013 01:52:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat wordt proppen op 30april %08%


MCN ASD
 

20-03-2013 09:21:42
Hoera63
Hoera63
Blijft natuurlijk jammer. Je hebt al een DDZ traject lopen. Stop daar een aantal DDM-1 stammen bij en bouw ze om voor 200 km/h, lease een aantal Vectrons en je hebt een aantal stammetjes voor de HSL.

Maar dat is allemaal speculaas en 'ik wil' gepraat, dus jammer maar helaas. Ik snap natuurlijk ook wel dat het veel te duur is, alleen kunnen ze de rijtuigen makkelijk restaureren. Anders zit je inderdaad een beetje geld weg te gooien. Maar daar is al een heel topic over volgeschreven.%08%
 

20-03-2013 09:37:52
thom
thom
Nee, die revisie kost niks zeker denk je...? Daarnaast de vraag of ze die capaciteit uberhaupt wél nodig achten, zo niet is het reviseren van die bakken ook groot geld weggooien...

En er wordt hier steeds leuk gezegd dat je de rijtuigen van DDM-1 achter DDAR aan kan reviseren, maar er zitten genoeg verschillen in die rijtuigen om de bestaande DDAR plannen daar niet voor te kunnen gebruiken zonder opnieuw te enigineren.
 

20-03-2013 09:52:52
Arjan37
Arjan37
Het is mij opgevallen dat er al weken, misschien maanden een DDZ stel in Zl staat, helaas meestal afgeschermd door andere stellen. Ik kan er maar niet achter komen om welk stel dit gaat, iemand enig idee?


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

20-03-2013 11:21:39
gerhoe
gerhoe
Ik heb em zonet niet kunnen ontdekken. Waar staat ie precies?  

20-03-2013 11:41:50
Hoera63
Hoera63
Quote
Nee, die revisie kost niks zeker denk je...?
Dat heb ik niet gezegd, ik weet dat een revisie een dure aangelegenheid is.

Quote
...de vraag of ze die capaciteit uberhaupt wél nodig achten...
Ik heb nog niets over de Fyra V250 gehoord. Als die er niet komt ontstaat er volgens mij toch wel een tekort aan materieel dat op de HSL kan rijden. Daarnaast gaan er vanaf 2015 een aantal intercity's over de HSL rijden, tenminste, zo had ik begrepen. Dan moet je wel materieel hebben wat het kan.

De DDM-1 verschillen wel, maar nieuw materieel is ook niet gratis met alle toelatingskosten van dien. Maar deze discussie is al een aantal malen gevoerd, dus laten we het hierbij houden. Er zijn voors en tegens te verzinnen en daar moeten we het mee doen. Ik klink net als de rijdende rechter... Bah...

Laatst bewerkt door Hoera63 op 20-03-2013 11:42
 

20-03-2013 13:26:40
sjaak72
sjaak72
Quote
Arjan37 (wo 20 mrt 2013 09:52:52 https://www.somda.nl/forum/7981/p441206/): Het is mij opgevallen dat er al weken, misschien maanden een DDZ stel in Zl staat, helaas meestal afgeschermd door andere stellen. Ik kan er maar niet achter komen om welk stel dit gaat, iemand enig idee?


Vergelijk de wekelijkse spots met de materieellijst en hopelijk blijven er dan 1 of 2 stammen over.
 

20-03-2013 14:09:28
Arjan37
Arjan37
Quote
gerhoe (wo 20 mrt 2013 11:21:39 https://www.somda.nl/forum/7981/p441214/): Ik heb em zonet niet kunnen ontdekken. Waar staat ie precies?


Tot en met zondag zag ik hem als je uit de richting Amf of Lls Zl binnenrijdt, voor het station rechts bij de andere opgestelde treinen, de afgelopen weken ook al op exact dezelfde plaats, dus leek mij 1+1 = 2.

@Sjaak, dat heb ik al geprobeerd en dan zou ik terechtkomen bij 7529 (die ik al een tijd niet heb gespot) of de eerder dit jaar door midden gebroken en wellicht (?) gerepareerde 7536, in Amf staat 7526 voor instructiedoeleinden.

Laatst bewerkt door Arjan37 op 20-03-2013 14:11


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

20-03-2013 18:12:38
mdj
mdj
Quote
Arjan37 (wo 20 mrt 2013 14:09:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p441242/):
@Sjaak, dat heb ik al geprobeerd en dan zou ik terechtkomen bij 7529 (die ik al een tijd niet heb gespot)

Niet gewoon een spitsstel voor de 5600? De 7529 mocht mij vorige week woensdag nog vervoeren op Hde-Hd.

Laatst bewerkt door mdj op 20-03-2013 18:12


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-03-2013 23:02:49
thom
thom
Quote
Hoera63 (wo 20 mrt 2013 11:41:50 https://www.somda.nl/forum/7981/p441218/):
Quote
Nee, die revisie kost niks zeker denk je...?
Dat heb ik niet gezegd, ik weet dat een revisie een dure aangelegenheid is.

Quote
...de vraag of ze die capaciteit uberhaupt wél nodig achten...
Ik heb nog niets over de Fyra V250 gehoord. Als die er niet komt ontstaat er volgens mij toch wel een tekort aan materieel dat op de HSL kan rijden. Daarnaast gaan er vanaf 2015 een aantal intercity's over de HSL rijden, tenminste, zo had ik begrepen. Dan moet je wel materieel hebben wat het kan.

De DDM-1 verschillen wel, maar nieuw materieel is ook niet gratis met alle toelatingskosten van dien. Maar deze discussie is al een aantal malen gevoerd, dus laten we het hierbij houden. Er zijn voors en tegens te verzinnen en daar moeten we het mee doen. Ik klink net als de rijdende rechter... Bah...

Van DDM1 materieel maken wat HSL waardig is kun je je gevoegelijk wel vergeten. Snelheid opvoeren is meer dan een paar andere assen, en die dingen drukdicht maken neigt meer naar nieuwbouw...

Maar wat je zegt, laten we het hierbij maar laten, dat doet NS nl ook
 

21-03-2013 05:17:43
Arjan37
Arjan37
Quote
mdj (wo 20 mrt 2013 18:12:38 https://www.somda.nl/forum/7981/p441280/):
Quote
Arjan37 (wo 20 mrt 2013 14:09:28 https://www.somda.nl/forum/7981/p441242/):
@Sjaak, dat heb ik al geprobeerd en dan zou ik terechtkomen bij 7529 (die ik al een tijd niet heb gespot)

Niet gewoon een spitsstel voor de 5600? De 7529 mocht mij vorige week woensdag nog vervoeren op Hde-Hd.


Misschien is dat dan toch het geval, echter sinds de opening van de Hanzelijn ben ik een keer of 4 vanaf december richting Zwolle geweest en leek het erop dat het genoemde stel steeds op dezelfde identieke plek stond en geen centimeter is verschoven, maar dan zal het toeval zijn waarschijnlijk, anders had iemand het hier vast al bevestigd.


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

21-03-2013 18:38:04
Rolffiej19
Rolffiej19
Stel 7511 is inmiddels ook afgeleverd


MCN ASD
 

21-03-2013 20:43:03
HijsTrein
HijsTrein
Hallo,
Ik zie iedere dag de nieuwe intercity dubbeldekkers als ik naar mijn werk ga.
In mijn vrije tijd ga ik erop uit om ze te filmen.

Bekijk mijn video over het prachtige interieur van deze trein:
http://www.youtube.com/watch?v=ancg3EVDcSA
En dit is tot op heden mijn mooiste video van de DDZ:
http://www.youtube.com/watch?v=sFBs6Kbvxoc

En kijk natuurlijk eens verder op mijn YouTube-kanaal en op mijn website: www.hijstrein.nl
 

22-03-2013 22:52:06
john563
john563
even terug komende of een mBk solo kan rijden, ja dat doen we elke week, los even over het terrein van de werkplaats, kijken hoe hij reageert, en dan dus solo...  

23-03-2013 20:39:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij is er hier in dit topic ook al is eens een foto voorbij gekomen van een losse mBk die door Hlm rijdt (t.b.v. driehoeken).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-03-2013 17:26:58
sfj
De 7511 vandaag gespot in de 3400, de bvk heeft het uic nummer van de 7029 gekregen:
94 84 42 64 029-8 (maar het is de 7059.)
Overige bakken (9484426-) 3028-1, 2077-9, 8011-2.

Laatst bewerkt door sfj op 31-03-2013 15:44


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

31-03-2013 14:14:30
SGMm2137
SGMm2137
Dit weekend is stam 7474 gespot met loc 1704 & 1711. Zelf heb ik vandaag de 1711 gezien met stam 7419. Weet iemand wat hier juist is?  

31-03-2013 14:27:04
Bert13
Bert13
De 7474 rijdt toch echt sinds begin maart met loc 1704, zo zag ik hem ook gisterochtend nog op het WE staan.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

31-03-2013 15:47:08
sfj
Op 1maart zag ik de 7474 nog met de 1711. Op 11 maart met de 1704. 7419 al enige weken terzijde.

Laatst bewerkt door sfj op 31-03-2013 15:49


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-04-2013 15:32:01
HanB
HanB
Ik vraag me af hoe het nu gaat met de revisie van MDDM naar DDZ.
Volgende week gaat volgens het nieuwe wijzigingsblad 8 april op bv 5616 een MDDM rijden ipv een DDZ.
Dit is op zich nog geen ramp maar die MDDM's moeten toch gereviseerd worden?
Hoe kan de MDDM dan toch blijven rijden in de nieuwe dienstregeling?
Dit jaar 2013 zou toch alles naar DDZ omgebouwd moeten zijn en er dus geen MDDMs meer overblijven om mee te blijven rijden.

In de serie 5600 rijden overigens al een aantal DDZ's dus het merendeel is al vervangen.
Vreemd blijft dan wel dat met juist in april in de spits weer een MDDM gaat inzetten.
 

05-04-2013 16:12:26
Hoera63
Hoera63
Bij het volgende wijzigingsblad gaat de rest van het park mDDM aan de kant, althans, zoveel als nodig is om te blijven reviseren. Tot die tijd rijden de mDDM'etjes nog gewoon rond.  

05-04-2013 16:44:44
broek53
broek53
Quote
HanB (vr 05 apr 2013 15:32:01 https://www.somda.nl/forum/7981/p443661/): Ik vraag me af hoe het nu gaat met de revisie van MDDM naar DDZ.
Volgende week gaat volgens het nieuwe wijzigingsblad 8 april op bv 5616 een MDDM rijden ipv een DDZ.
Dit is op zich nog geen ramp maar die MDDM's moeten toch gereviseerd worden?
Hoe kan de MDDM dan toch blijven rijden in de nieuwe dienstregeling?
Dit jaar 2013 zou toch alles naar DDZ omgebouwd moeten zijn en er dus geen MDDMs meer overblijven om mee te blijven rijden.

In de serie 5600 rijden overigens al een aantal DDZ's dus het merendeel is al vervangen. Vreemd blijft dan wel dat met juist in april in de spits weer een MDDM gaat inzetten.
Ja, dat staat vreemd, maar daarbij moet je eigenlijk kijken naar het hele inzetplaatje. Er zijn in april zeker minder diensten voor mDDM's dan in het wijzigingsblad februari, alleen is de verdeling van die weinige diensten over de treinseries "toevallig" net een beetje anders uitgevallen.
In het wijzingingsblad van juni worden (voorlopig) nog maar ver diensten van mDDM's voorzien en die doen (niet geheel toevallig) allemaal dienst in de 14500 Enkhuizen - Amsterdam.
 

05-04-2013 16:48:46
broek53
broek53
Officieel vandaag terzijde: de 7451, die al een tijdje in Rotterdam niet-inzetbaar stond te wezen.

@ edit: Deze 7451 en de al langer terzijde staande 7419 zouden vanmiddag/vanavond zijn overgebracht naar Lelystad Opstel en gaan (met slag om de arm) woensdag naar de Dijksgracht.

De nieuwe 7528 gaat zondag naar de kuilwielenbank in Ldd en maakt maandag de afleveringsproefritten.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-04-2013 22:30
 

05-04-2013 22:55:45
HanB
HanB
Bedankt voor de toelichting broek53.
De inzet van MDDM op 5600 en andere trajecten is dus tijdelijk en zal dus bij het volgende wijzigingsblad weer wijzigen.
Het is wel verwarrend dat men niet alleen het aantal MDDM's wijzigt maar ook de tijden waarop ze rijden. Maar goed, dat zal te maken hebben met de revisie en beschikbaarheid van voldoende materieel. Ik vind de DDZ overigens een aanzienlijke verbetering tov MDDM. Het reizigers comfort is veel beter geworden.

Ik ben ook benieuwd of de DDAR plus loc volgende week daadwerkelijk zal verdwijnen.
Afgelopen week kwam ik nog een loc (1717) tegen.
 

06-04-2013 10:32:41
broek53
broek53
Om het nog wat verwarrender te maken, loopt het aantal beschikbare DDZ's en mDDM's zelden parallel met het aantal diensten. Dat kan ook niet anders, want een wijzingsblad loopt twee tot drie maanden en in die tussentijd verdwijnen en mDDDM's en komen er DDZ's bij. In de praktijk zitten DDZ's en mDDM's dus nog wel eens in elkaars diensten.

DDZ is overigens niet een renovatie van de DDAR als stoptreinmaterieel, maar een verbouwing tot intercitymaterieel - vandaar dat het comfort dus duidelijk beter wordt. NS heeft zich echter zwaar misrekend: er is weinig werk voor het DDZ als intercitymaterieel en er is te weinig stoptreinmaterieel. DDZ is wat rijtijden betreft het enige IC-materieel dat met goed fatsoen in stoptreinen kan rijden, vandaar dat het in series als de 5600 blijft optreden.

DDAR's met loc gaan niet allemaal meteen buiten dienst, maar wel in de loop van de komende weken. Meestal als ze aan onderhoud toe zijn of defect raken.
 

06-04-2013 11:43:03
Joey666
Joey666
Ik denk het beste dat je deze treinen op sneltrein trajecten kan inzetten.
Of op sprinter trajecten die minimaal 3 of meer stations over sla.

4900 serie vind ik nog steeds een mooie traject voor de DDZ.
Ik noem dit al jaren de Sprintercity.
Wel zal de 4900 tot Almere CS rijden.
Wat niet kan is dat de 4900 vast zit aan de 5700 serie.
Als de centraal station van Utrecht de peron 1 t/m 4 verbouwd en verbreed zijn kan je het volgende doen.

Spoor 1 voor de 5500/5600 serie. (SLT)
Spoor 2 voor de 5700 serie (SLT)
Spoor 3 voor de 4900 serie (DDZ)
Spoor 4 voor de 7400 serie naar a,dam en ICE.
Daarnaast is spoor 4 vaak 15 a 20 min niet ingebruik en kan je gebruiken voor een noodkrring als een trein vertraging heb opgelopen.

Zo idee heb ik ingedachten wat in 2014 uitgewerkt kan worden.

Dit heb ik volgendmij al ergens anders ook geschreven.
 

06-04-2013 11:59:05
renew40
renew40
Wist niet dat je bij de mat./spoorplannings afdeling werkte joey666!  

06-04-2013 12:03:35
Joey666
Joey666
Ik werk in de ICT.
Niet van de NS of Prorail, maar geef ondersteuning voor ruim 500 bedrijven.

Maar nu ga ik van de onderwerp afdwalen.
Terug naar de DDZ topic