23-12-2012 13:12:21
maigoda
maigoda
Tja, van SLT zeiden ze ook dat deze 'winter-geschikt' was. Ik denk dat een proefserie van enige stellen die door het rijdend personeel wordt uitgeprobeerd geen kwaad kan. Toen de SLT tot in den treure beproefd was en de rijdende dienst in ging, stroomde er ook heel wat klachten binnen die door het proefritteam "van ondergeschikt belang" werden geacht of zelfs helemaal niet waren opgevallen. SLT-proefritten werden bijvoorbeeld alleen "tijdens kantooruren" gereden, dus niet in het donker. Pas in de rijdende dienst kwam men er achter dat de combinatie "licht door de achterwand + geen stuurtafelverlichting" toch eigenlijk niet zo'n geslaagd idee was.
Groetjes,
Emiel

23-12-2012 14:34:00
sjoerd
sjoerd
Er zijn verscheidene voorbeelden van protoseries waarvan het succes zeer kan worden betwijfeld. Kreupele Marie DE-loc 2801, de proto-T 501, de elektrische Emmerlijn stellen, de protoserie van zeven Koplopers. Hun leven lang zijn de aanpassingen die op de serie ook nodig waren, maar daar veel eenvoudiger, minder kostbaar en kwetsbaar waren, op die protostellen altijd veel duurder geweest. Dat is ook de reden dat ze allemaal vroegtijdig aan de kant gingen.
Je kunt de toch noodzakelijke CW's net zo goed op de gehele serie toepassen, dan ben je gestandaardiseerd bezig en goedkoper uit.
Plus dat je niet wilt weten hoe verschillend seriestellen onderling nog zijn. Steeds meer revisiespullen hebben daarom een flinke maat-tolerantie. Ik bedoel hier uiteraard interieurdelen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 23-12-2012 19:35

23-12-2012 17:09:12
Masjinist
Masjinist
Quote:Tja, van SLT zeiden ze ook dat deze 'winter-geschikt' was.

De term "winterhard" omvat bij deze aanbesteding dan ook andere eisen dan de term "winter-geschikt"

Laatst bewerkt door Masjinist op 23-12-2012 17:10

23-12-2012 21:28:24
timtrein
timtrein
Merkwaardige redenering. Uit de technologie van SM'90 is erg veel bruikbaars gehaald en juist door de beroerde rij-eigenschappen van ICM-0 is onder ICM een ander type draaistel gekozen.


23-12-2012 22:48:29
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug weer naar DDZ.


Groet, Spiketrain

02-01-2013 09:51:07
Rolffiej19
Rolffiej19
Het nieuwejaar is niet goed begnnen voor de DDZ gisteravond is te rotterdam cs een incident gebeurt waarbij de deuren aan de 'niet' perronzijde ontgrend waren en waarbij een persoon ten val is gekomen! tot nader order staat al het DDZ aan de kant !


MCN ASD

02-01-2013 11:12:41
joahn93
joahn93
Foute van de machinist of een foutje in de techniek?


FR1908

02-01-2013 11:16:32
broek53
broek53
Als een materieelsoort voor de zekerheid geheel buiten dienst gaat, is er op zijn minst gerede twijfel of de techniek wel goed is (trap ik maar de eerste open deur (!) van dit jaar in).

02-01-2013 11:24:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Gaat lekker dus met DDZ, hoeveelste euvel is dit wat DD-AR allemaal niet heeft?
Voor zover ik weet:
-Lekkende/Defecte Airco/Verwarming
-Deurstoringen (deuren bleven dicht of het sluitsignaal kwam niet door)
-Onterechte groene lamp
-Tractiestoring bij gekoppelde stellen
-Brekende koppelingen

En nu dus ook dit voorval, dan begin ik toch echt bij mezelf af te vragen waarom het materieel "verbeterd" moet worden terwijl het zoveel ellende geeft?
(Zoiets weet je natuurlijk nooit van te voren, maar als monteurzijnde heb ik zelf altijd een goed motto: "Iets wat goed werkt moet je niet aan lopen knutselen: het kan allemaal slechter worden".)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

02-01-2013 13:56:23
jesseswabo
jesseswabo
Jeetje toch. Dit is de 2e keer alweer! Ik wilde morgen graag met de DDZ vanaf Ledn naar Gvc maar ik ben bang dat dat niet door gaat! %09%

02-01-2013 14:52:30
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (wo 02 jan 2013 09:51:07 https://www.somda.nl/forum/7770/p427830/): Het nieuwejaar is niet goed begnnen voor de DDZ gisteravond is te rotterdam cs een incident gebeurt waarbij de deuren aan de 'niet' perronzijde ontgrend waren en waarbij een persoon ten val is gekomen! tot nader order staat al het DDZ aan de kant !
Voor de administratie: trein 2262 te Rotterdam C, stel 7529.

02-01-2013 16:14:30
jesseswabo
jesseswabo
Weten ze ook al hoelang ze weer aan de kant staan?

02-01-2013 16:23:17
broek53
broek53
Neen. Er moet een technische oorzaak worden gezocht, daarvan moet worden vastgesteld of dit een eenmalige fout van de 7529 is geweest of dat het bij alle DDZ voorkomt of kan voorkomen, en op dat moment weten we meer. Zolang het een fout is die bij alle DDZ voorkomt of zou kunnen voorkomen, komen ze niet in dienst terug, durf ik te wedden.

02-01-2013 17:29:37
maxje
maxje
Wordt het hele revisie programma van DDAR dan nu ook stopgezet? Ik neem aan dat NSR die DDAR'ren wel nodig heeft als DDZ wegvalt.

02-01-2013 18:30:42
plant
plant
Je mag aannemen dat dat een beslissing voor later is. Vorige keer dat het DDZ buiten dienst werd gesteld door het koppeling-incident reed de eerste ook al weer binnen een dag.

Áls al blijkt dat de fout bij iedere DDZ-stam kan voorkomen, dan is het tijdelijk pauzeren van de revisie pas aan de orde, lijkt me.

Ik vraag me af of de deur aan de niet-perronzijde per ongeluk geopend is door een reiziger (dus dat de deur onterecht niet vergrendeld was), of dat deze uit zichzelf is geopend (kan dat uberhaupt?).

Laatst bewerkt door plant op 02-01-2013 18:31

02-01-2013 18:40:43
thom
thom
Dat revisie proces gaat gerust door, en als het aan DDZ renovatie ligt wordt die fout wel hersteld als actie voor de hele serie er komt.
De revisie houdt natuurlijk ook veel meer in dan wat gedoe aan deuren, bv het interieur heeft er .iets mee.te maken.

Overigens de vraag of er wel zo veel aaan de deurinstallatie veranderd is eigenlijk...

02-01-2013 19:14:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vermoed dat juist daar het probleem zit: het complete systeem is vervangen.
Altans, het bekende pulserende relais onder de trap is niet meer hoorbaar bij DDZ.
Ik heb sterk het vermoeden dat dit vervangen is door een PLC.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

02-01-2013 19:59:29
NovioSites
NovioSites
Het is allemaal weer een beetje paniekvoetbal. Natuurlijk is het uitermate vervelend als er zich een incident voordoet, maar meermalen heb ik waargenomen hoe de deuren van rijdtuigen in IC Brussel gewoon geopend konden worden aan de niet-perronzijde. Daar heb ik zelfs een foto van (je staat toch raar te kijken als je ineens een open deur ziet). Hoewel er ook daarmee ongelukken hadden kunnen gebeuren word er pas (overdreven) gehandeld als er daadwerkelijk iets gebeurd. Immers bleven die rijtuigen vrolijk doorhobbelen.

02-01-2013 20:14:12
BGM104
BGM104
Bij IC Brussel hoort dat zo, het is onderdeel van het UIC systeem van deursluiting. Bij DDZ was dat nou net niet de bedoeling, daarmee onverwacht gedrag van een veiligheidssysteem, dat wil je toch wel even nader onderzoeken.

02-01-2013 20:33:39
NovioSites
NovioSites
Het leek me bij IC Brussel toch niet minder gevaarlijk, onderzoek aan het betreffende treinstel is natuurlijk begrijpelijk maar om dan weer meteen de hele reeks uit dienst te nemen...

02-01-2013 20:47:16
dh3201
dh3201
En als het met de Berlijn-IC ook zo is (UIC mode, toch?) dan lijkt het me dat die nu ook per direct niet meer worden geaccepteerd en dus niet meer tussen Bad Bentheim en Amsterdam rijden als men tenminste een beetje consequent is....


Shqiperise-lopers?

02-01-2013 20:57:10
thom
thom
Quote
NovioSites (wo 02 jan 2013 20:33:39 https://www.somda.nl/forum/7770/p427925/): Het leek me bij IC Brussel toch niet minder gevaarlijk, onderzoek aan het betreffende treinstel is natuurlijk begrijpelijk maar om dan weer meteen de hele reeks uit dienst te nemen...

Een systeem die iets doet wat niet de bedoeling is, daar kun je je van afvragen of het niet nog meer gekke dingen doet dan je nu ontdekt hebt.
Iets heel anders dan dat het systeem op die manier ontworpen is en je dus weet dat het gewoon weet het zo werkt...

Als het systeem de niet-ontgrendelde kant gewoon toe laat te openen klopt er iets niet in de vergrendeling daarvan, en dan kun je je afvragen of die vergrendeling onderweg dan wel zo veilig en werkend is...

Laatst bewerkt door thom op 02-01-2013 20:59

02-01-2013 21:52:30
karsten
karsten
Is het al opgevallen dat DDZ 7513 al enige tijd (+- 3 weken) op Utctw staat te slapen?

02-01-2013 21:53:29
MDDM
MDDM
Winterslaap


Gr Joop mcn Lls

02-01-2013 21:58:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
karsten (wo 02 jan 2013 21:52:30 https://www.somda.nl/forum/7770/p427938/): Is het al opgevallen dat DDZ 7513 al enige tijd (+- 3 weken) op Utctw staat te slapen?
Ja Als in dat er al een aardige tijd een DDZ op hetzelfde spoor staat aldaar tenminste, had nog niet opgemerkt dat het ook daadwerkelijk hetzelfde treinstel was.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

03-01-2013 10:49:46
broek53
broek53
Sinds gisteren terzijde: 7415.

03-01-2013 12:17:19
stefanvdw
stefanvdw
DDZ is vanaf vandaag weer terug in de reizigersdienst

03-01-2013 12:37:26
aarclay
aarclay
En is er al wat meer bekend over de oorzaak, en of er maatregelen genomen zijn?


Choo choo.....

03-01-2013 12:42:33
molenaar12
molenaar12
Vandaag een bericht in de Railpocket dat ze geen structureel probleem hebben kunnen ontdekken en dat ze daarom geen reden hebben om het mat. langer aan de kant te houden.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-01-2013 16:47:31
jesseswabo
jesseswabo
Ik heb vandaag nog in de 7527 gezeten van Ledn naar Gvc. Hij reed dus toch!

05-01-2013 21:36:02
nsr1855
nsr1855
7820 in Hlmwph voor revisie (mDDM=7728).

05-01-2013 22:35:36
daniel_ddr
daniel_ddr
7530 staat momenteel in Amf op de sporen waar materieel t.b.v. de herinstructie altijd staat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

05-01-2013 23:55:53
MasterE
MasterE
Er moet ook nog SLT bij komen voor herinstructie.


Mcn Asd

06-01-2013 00:08:31
dennistd
dennistd
Die stond er vanmiddag al: een SLT-IV waarbij ik niet op het nummer gelet heb. De DDZ staat op spoor 12, de SLT staat ervoor op spoor 11.

06-01-2013 13:59:40
broek53
broek53
Na de 7415 afgelopen week rijdt vandaag de 7416 zijn laatste kilometers in de reizigersdienst. Vanaf morgen staat hij terzijde.

06-01-2013 18:03:50
279
279
kan het kloppen dat er nu zo'n 6 stuks DDAR terzijde staat op Aswpl?
een nfl telde +/- 6 x 1700 aan de huizenkant.

06-01-2013 19:38:41
sjaak72
sjaak72
In het geval ik het forum goed gevolgd heb en de 7416 niet meetel klopt het(7411 / 7413 / 7415 / 7416 / 7437 / 7438 / 7443). Er rijden dus nog 19 DD-AR met loc rond, 21 stuks mDDM en er zijn 21 stuks DDZ afgeleverd.

06-01-2013 20:43:00
j.jager
j.jager
Quote
MasterE (za 05 jan 2013 23:55:53 https://www.somda.nl/forum/7770/p428464/): Er moet ook nog SLT bij komen voor herinstructie.
En laat het nou zijn dat er gister een SLT stond naast de DDZ en wel de 2455 en ga er vanuit dat die voor de herinstruktie daar stond, maar dit lijkt me niet een onderwerp om hier te bespreken.

Laatst bewerkt door j.jager op 06-01-2013 20:44

07-01-2013 08:12:43
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (zo 06 jan 2013 13:59:40 https://www.somda.nl/forum/7770/p428516/): Na de 7415 afgelopen week rijdt vandaag de 7416 zijn laatste kilometers in de reizigersdienst. Vanaf morgen staat hij terzijde.


De 7416 reed vanmorgen de 3431. Het kan zijn dat deze later in Alkmaar omgeruild wordt, daar er op het opstelterrein vanmorgen 1x mDDM 7861 en een onbekende DD-AR / mDDM stond.

07-01-2013 10:12:15
rob46
rob46
Quote
279 (zo 06 jan 2013 18:03:50 https://www.somda.nl/forum/7770/p428545/): kan het kloppen dat er nu zo'n 6 stuks DDAR terzijde staat op Aswpl?
een nfl telde +/- 6 x 1700 aan de huizenkant.
Volgens mij staan er nu 6 terzijde waarvan 4 stuks op Aswpl, de 7437 in Ldd en de 7413 in Hlm sp.1. Of is er de laatste week een overbrenging vanuit Ldd resp. Hlm naar Aswpl geweest ?

Laatst bewerkt door rob46 op 07-01-2013 10:14


57 jaar OV-fotografie.

07-01-2013 18:32:48
nls911
nls911
In het OD topic van vandaag werd de 7501 gemeld.
Is dit niet de stam die uit elkaar is getrokken om de 7503 tot een zesje te maken voor proeven met water als ballast?

07-01-2013 18:46:19
sjaak72
sjaak72
Inderdaad, maar of de ballast water was weet ik niet 100% zeker.

07-01-2013 18:47:25
sjaak72
sjaak72
Ik dacht dat we alle bakwisselingen gehad hadden, maar de 7436 rijdt nu rond met de bakken 7569 en 7293 en deze komen uit de 7865.

07-01-2013 18:49:22
sfj
Quote
rob46 (ma 07 jan 2013 10:12:15 https://www.somda.nl/forum/7770/p428668/):
Quote
279 (zo 06 jan 2013 18:03:50 https://www.somda.nl/forum/7770/p428545/): kan het kloppen dat er nu zo'n 6 stuks DDAR terzijde staat op Aswpl?
een nfl telde +/- 6 x 1700 aan de huizenkant.
Volgens mij staan er nu 6 terzijde waarvan 4 stuks op Aswpl, de 7437 in Ldd en de 7413 in Hlm sp.1. Of is er de laatste week een overbrenging vanuit Ldd resp. Hlm naar Aswpl geweest ?

Er staan daar ook reservelocs voor ic Berlijn, mogelijk maakt dat zes .... Toen ik er gisteravond langs kwam kon ik maar drie stammen zien staan. Wel meer locs, los van de stam, inderdaad.
Quote
sjaak72 (ma 07 jan 2013 18:47:25 https://www.somda.nl/forum/7770/p428750/): Ik dacht dat we alle bakwisselingen gehad hadden, maar de 7436 rijdt nu rond met de bakken 7569 en 7293 en deze komen uit de 7865.

7865 vandaag: 7065, 7531, 7242, 7737.
7436 vandaag en op 1jan: 7036, 7569, 7293, 7263, 1717

Laatst bewerkt door sfj op 07-01-2013 19:25


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

08-01-2013 00:41:34
AgentX
AgentX
Quote
sjaak72 (ma 07 jan 2013 18:46:19 https://www.somda.nl/forum/7770/p428749/): Inderdaad, maar of de ballast water was weet ik niet 100% zeker.


Ja, er zijn bij mijn weten tonnen met water gebruikt.

08-01-2013 11:55:08
MDDM
MDDM
Quote
nls911 (ma 07 jan 2013 18:32:48 https://www.somda.nl/forum/7770/p428744/): In het OD topic van vandaag werd de 7501 gemeld.
Is dit niet de stam die uit elkaar is getrokken om de 7503 tot een zesje te maken voor proeven met water als ballast?
Volgens een collega van Lls, die met dat zesje in de weer is geweest waren het pallets met zakken zand op de balkons,


Gr Joop mcn Lls

08-01-2013 18:45:32
sjaak72
sjaak72
Quote
sjaak72 (ma 07 jan 2013 08:12:43 https://www.somda.nl/forum/7770/p428647/):
Quote
broek53 (zo 06 jan 2013 13:59:40 https://www.somda.nl/forum/7770/p428516/): Na de 7415 afgelopen week rijdt vandaag de 7416 zijn laatste kilometers in de reizigersdienst. Vanaf morgen staat hij terzijde.


De 7416 reed vanmorgen de 3431. Het kan zijn dat deze later in Alkmaar omgeruild wordt, daar er op het opstelterrein vanmorgen 1x mDDM 7861 en een onbekende DD-AR / mDDM stond.


De 7416 vandaag wederom actief in de 3400.

08-01-2013 20:16:05
279
279
Quote
sfj (ma 07 jan 2013 18:49:22 https://www.somda.nl/forum/7770/p428751/):
Quote
rob46 (ma 07 jan 2013 10:12:15 https://www.somda.nl/forum/7770/p428668/):
Quote
279 (zo 06 jan 2013 18:03:50 https://www.somda.nl/forum/7770/p428545/): kan het kloppen dat er nu zo'n 6 stuks DDAR terzijde staat op Aswpl?
een nfl telde +/- 6 x 1700 aan de huizenkant.
Volgens mij staan er nu 6 terzijde waarvan 4 stuks op Aswpl, de 7437 in Ldd en de 7413 in Hlm sp.1. Of is er de laatste week een overbrenging vanuit Ldd resp. Hlm naar Aswpl geweest ?

Er staan daar ook reservelocs voor ic Berlijn, mogelijk maakt dat zes .... Toen ik er gisteravond langs kwam kon ik maar drie stammen zien staan. Wel meer locs, los van de stam, inderdaad.



om iets specifieker te zijn:
het waren alle 6(?) 1700 met lage nummers oftewel afkomstig van DDAR
en geparkeerd aan de huizenkant.
als er al een 1700 reserve staat voor ICB, staat deze bij de oude
opzichtersruimte midden op het terrein.

09-01-2013 17:14:54
broek53
broek53
De aangekondigde terzijdestelling van de 7416 eind vorige week - we hebben het al gemerkt - is niet doorgegaan. Wel terzijde zijn inmiddels de 7410 en 7418, die met een defect Leidschendam zijn binnengelopen.

@edit 14 januari: ook de 7412 als rijdende treinstam in de reizigersdienst behoort sinds vandaag tot het verleden.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-01-2013 16:41

28-01-2013 16:19:52
broek53
broek53
De 7417 stond met een defect in Leidschendam en is op 22 januari officieel terzijde gesteld. Inmiddels staat hij samen met de 7412 in Haarlem, en beide stammen zijn bestemd voor de Dijksgracht.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-01-2013 16:21

29-01-2013 00:47:06
aarclay
aarclay
Is er eigenlijk al iets bekend over het bewaren van wat reserve-bakken DD-AR voor DDZ?

Er komt een keer een moment dat er een paar bakken DDZ total-loss zullen raken bij een incident. Het spreekt wel voor zich dat er een groot aantal op termijn naar de schroot zullen gaan na de modernisering....

Laatst bewerkt door aarclay op 29-01-2013 00:47


Choo choo.....

29-01-2013 00:54:36
broek53
broek53
Ik denk dat je verder vooruit denkt dan het materieelmanagement van NSR, maar misschien doe ik ze daarmee tekort.

29-01-2013 01:18:57
aarclay
aarclay
Dan kom ik er wel op 30 februari 2014 erop terug.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-01-2013 01:19


Choo choo.....

29-01-2013 16:13:50
279
279
Quote
broek53 (ma 28 jan 2013 16:19:52 https://www.somda.nl/forum/7770/p432735/): De 7417 stond met een defect in Leidschendam en is op 22 januari officieel terzijde gesteld. Inmiddels staat hij samen met de 7412 in Haarlem, en beide stammen zijn bestemd voor de Dijksgracht.


7412 is nog compleet, de rijtuigen van 7417 staan in de driehoek
(onder de draad vandaan). tevens staan er 2 1700 (waaronder die van de 7417)
in Hlm geparkeerd (onder de draad).


30-01-2013 07:29:32
Bert13
Bert13
Ik zag net stel 7543 als 2112 (a), die kenden we nog niet. Helaas te ver weg om de samenstelling per bak te zien.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

30-01-2013 11:26:11
sjaak72
sjaak72
De spots geven aan de 7543 en 7548 nieuw op de rails en de 7849, 7853 en 7854 van de rails. Ik vermoed dat de 7510 binnenkort ook opgeleverd word.

@7849 vandaag gespot door Bert13 bij Watergraafsmeer.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 30-01-2013 19:11

30-01-2013 14:35:16
damart
damart
Als ik me niet vergis, reed de 7854 afgelopen maandag nog in de 5400, in ieder geval trein 5412.

31-01-2013 17:00:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Gezien het feit dat hier (onvermijdelijk) ook wat ontwikkelingen over DD-AR tussendoor sluipen heb ik de topictitel aangepast en tevens het oude topic over ontwikkelingen DD-AR samengevoegd. Hier kan voortaan dus zowel over DD-AR als DDZ worden gepraat.

05-02-2013 00:53:21
sfj
Blijkbaar zijn de locs van de 7414 en 7439 in de afgelopen twee weken gewisseld. De 7414 rijdt nu met de 1702, en de 7439 met de 1724. Voor zover ik na kan gaan zijn er verder geen bakken gewisseld. De 7439 reed vanavond met dezelfde samenstelling als een maand geleden, alleen een andere loc.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

05-02-2013 07:46:32
KvdLee
KvdLee
Ik weet niet of het al gemeld was, maar 7417 staat op een van de dieselsporen van de haarlemse driehoek. Bestemd voor ombouw?

05-02-2013 08:55:33
broek53
broek53
Terzijde.

05-02-2013 19:02:03
sjaak72
sjaak72
Het viel mij vandaag op dat DDZ stam 7519 een ABv bevat, die qua nummer niet kan. Deze stam bevat ABv 2008 volgens de DDZ nummering, volgens de DD-AR nummering is dit de 7508 en deze rijdt als het goed is momenteel in stam 7829. De oorspronkelijke DDZ stam 7519; DD-AR 7857 bevatte de ABv 7557.

Ik vraag me af waarom DDZ stam 7519 geen ABV 2057 bevat. Iemand die het antwoord weet op deze vraag?

05-02-2013 19:05:24
sjaak72
sjaak72
Quote
KvdLee (di 05 feb 2013 07:46:32 https://www.somda.nl/forum/7981/p434015/): Ik weet niet of het al gemeld was, maar 7417 staat op een van de dieselsporen van de haarlemse driehoek. Bestemd voor ombouw?


Ik vermoed dat de tussenrijtuigen gezien hun nummers gebruikt gaan worden voor de verlenging van de 4-delige stammen naar de 6-delige DDZ'en. De BVK zal waarschijnlijk wel gesloopt gaan worden.

05-02-2013 19:08:32
sjaak72
sjaak72
Quote
sfj (di 05 feb 2013 00:53:21 https://www.somda.nl/forum/7981/p434012/): Blijkbaar zijn de locs van de 7414 en 7439 in de afgelopen twee weken gewisseld. De 7414 rijdt nu met de 1702, en de 7439 met de 1724. Voor zover ik na kan gaan zijn er verder geen bakken gewisseld. De 7439 reed vanavond met dezelfde samenstelling als een maand geleden, alleen een andere loc.


De 7414 is voor het laatst gespot op 29-01-2013 en de 7439 is op 03-02-2013 voor het eerst gespot met de 1724. Ik vermoed dat de 7414 tussen 30-01 en 02-02 terzijde is gesteld.

05-02-2013 20:26:19
Bert13
Bert13
Een vraagje: tussen woensdag en zaterdag heb ik minimaal zes keer bij een vertrekkende 2100/2200 te Asd gezien dat vlak na het optrekken, nog voor het sein een snelremming wordt ingezet. Na een half minuutje de boel resetten/knop omschakelen(?) werd telkens alsnog koers gezet. Is dit een oud euvel van de begintijd van de DDZ die weer de kop opsteekt?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

05-02-2013 23:12:47
maigoda
maigoda
Ik heb hier nog niet van gehoord. Kan wellicht ook een ABTvv-euvel zijn. Op welk spoor speelde dit gezeur zich af?
Groetjes,
Emiel

06-02-2013 06:22:04
Bert13
Bert13
Dit was telkens bij vertrek op spoor 2a ri. Hlm, zowel met enkele als dubbele stellen.
Ik kan me nog van afgelopen zomer herinneren, in de toenmalige 2600-serie, dat dit gebeurde omdat er geen Gereed Continue-knop was omgezet(?) Maar toen stond de trein wel langer stil.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

06-02-2013 09:42:48
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (di 05 feb 2013 19:08:32 https://www.somda.nl/forum/7981/p434137/):
Quote
sfj (di 05 feb 2013 00:53:21 https://www.somda.nl/forum/7981/p434012/): Blijkbaar zijn de locs van de 7414 en 7439 in de afgelopen twee weken gewisseld. De 7414 rijdt nu met de 1702, en de 7439 met de 1724. Voor zover ik na kan gaan zijn er verder geen bakken gewisseld. De 7439 reed vanavond met dezelfde samenstelling als een maand geleden, alleen een andere loc.


De 7414 is voor het laatst gespot op 29-01-2013 en de 7439 is op 03-02-2013 voor het eerst gespot met de 1724. Ik vermoed dat de 7414 tussen 30-01 en 02-02 terzijde is gesteld.
Formeel terzijde op 4-2. Hij stond toen defect in Hfdo.

06-02-2013 11:00:02
ZJ37
ZJ37
De 7414 is gewoon in dienst.

06-02-2013 12:11:32
279
279
zijn er nog spots van het stel, want 7414 staat al dagen op het spoortje
bij de hoogwerker Hfdo te wachten op een plekje in Ldd.

06-02-2013 12:19:01
broek53
broek53
Hij mag niet meer naar Ldd, maar zal naar een terzijdegesteldmaterieelopstelplaats moeten. Men schijnt zijn zinnen gezet te hebben op amersfoort voor een aantal stammen, maar misschien is het nog niet doorgedrongen dat er op de Dijksgracht langzamerhand ruimte zat komt.

06-02-2013 12:21:22
279
279
het gaat dus net zo snel als de 2 stammetjes in Hlm die bij elkaar
geharkt moeten worden voor Dgr...

06-02-2013 12:37:40
broek53
broek53
ja, de Sleepdienst Watergraafsmeer bestaat niet meer - anders was het al weken geleden gebeurd.

06-02-2013 14:27:01
robbertc
robbertc
Quote
ZJ37: De 7414 is gewoon in dienst.
Quote
279 (wo 06 feb 2013 12:11:32 https://www.somda.nl/forum/7981/p434287/): zijn er nog spots van het stel, want 7414 staat al dagen op het spoortje
bij de hoogwerker Hfdo te wachten op een plekje in Ldd.
Volgens T&T rijdt de 7414 (met loc 1724) vandaag in de 3400. Daar zal dan wel een verkeerde antenne aan hangen.. Volgens de spots moet in de omloop in de 3400 stel 7439 rijden, die volgens T%T weer in de 5600 rijdt. Kortom, daar klopt niet veel van

Laatst bewerkt door robbertc op 06-02-2013 14:34

06-02-2013 16:03:27
Bert13
Bert13
De 1724 trekt inderdaad stam 7439 voort in de 3400


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

06-02-2013 16:09:00
KvdLee
KvdLee
De twee locs in Hlm (1708 en nog een) zijn achter de 7417 in de driehoek geplaatst. Is bekend waar deze stam naartoe gaat? (Dijksgracht of een andere plek?)

06-02-2013 16:17:19
jochem
jochem
Zie een paar berichten eerder vandaag

06-02-2013 16:17:34
broek53
broek53
Zoals hiervoor aangegeven, zijn de 7417 en een tweede stam die in Hlm staat opgesteld (de 7412, als ik mij goed herinner) bestemd voor de Dijksgracht. De rijtuigen althans. Maar die plannen willen in de loop van de tijd nog wel eens wijzigen...

06-02-2013 16:44:36
KvdLee
KvdLee
Oeps.. Betrap mezelf er steeds vaker op dat ik niet eerst lees voor ik iets plaats.. ..

06-02-2013 18:45:34
dh3201
dh3201
Ik probeer voor mezelf bij te houden welke DDAR rijtuigen
zijn verbouwd tot DDZ en wat de bijbehorende DDZ nummers zijn geworden.

Klopt het dat de rijtuigen (althans die voor de viertjes) als volgt
worden genummerd:
ABvk: 94 84 42-64 0xx-x met behoud van het DDAR volgnummer
Bv: 94 84 43-63 0xx-x met behoud van het DDAR volgnummer
(Mochten de 280 7300-7302 hierbij komen, dan 94 84 43-63 10x-x ?)
ABv: 94 84 42-62 0xx-x met behoud van het DDAR volgnummer
mABk: 94 84 42-68 0xx-x met behoud van het mDDM volgnummer

Er is dus geen onderscheid tussen DDM2 en DDM3 rijtuigen?

In het begin schijnen er een aantal foutieve nummers zijn geweest.
380 7510: 94 84 41-64 021-6
380 7511: 94 84 42-62 004-3
280 7203: 94 84 42-69 003-8
280 7205: 94 84 41-63 005-0
270 7021: 94 84 41-68 001-1
270 7030: 94 84 42-63 030-6
Zijn deze inmiddels alle hersteld in de juiste nummers?


Shqiperise-lopers?

06-02-2013 18:49:32
sjaak72
sjaak72
mDDM stam 7854 bestaat zoals al verwachtte uit de bakken met nummers 7539 - 7241 en 7716.

06-02-2013 19:08:03
sfj
Quote
Bert13 (wo 06 feb 2013 16:03:27 https://www.somda.nl/forum/7981/p434315/): De 1724 trekt inderdaad stam 7439 voort in de 3400

Check hiervan, rijdt vandaag met de 34XX eindcijfers 6/9. Net gezien in de 3446/3469 te Hn

Quote
sjaak72 (wo 06 feb 2013 18:49:32 https://www.somda.nl/forum/7981/p434341/): mDDM stam 7854 bestaat zoals al verwachtte uit de bakken met nummers 7539 - 7241 en 7716.

Ook een check hiervan, net te Hn in de 3452/75.

Laatst bewerkt door sfj op 06-02-2013 19:14


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

07-02-2013 00:13:29
110573
110573
@dh3201 klopt. Het huidige systeem is bakcode plus nummer van rijtuig/treinstel in serie (volgnummer van rijtuig of treinstel dus). De bakcodes van het DDZ:

- ABv 1262
- ABvk 1264
- Bv1 1263
- Bv2 1269
- mBk 1268

Voorbeeldje: rijtuig 7502 krijgt het nummer 1262.002, verwerkt als computernummer 9484 4 262 002. Bv1 en Bv2 worden uiteraard beide verbouwd uit een DD-AR Bv en kunnen dus ook vissen uit volgnummers van een zelfde serie, waarbij doubles niet bestaan.

Laatst bewerkt door 110573 op 07-02-2013 16:29

07-02-2013 12:16:36
aarclay
aarclay
is er al bekend welke nummers verlengd zullen worden tot zesjes, als de modernisering van de 50 stuks erop zit?

Gaat dit een duidelijke nummerscheiding krijgen(7501-7525 en 7626-7650), of wordt het een mix?


Choo choo.....

07-02-2013 12:51:40
wyke2207
wyke2207
Quote
KvdLee (wo 06 feb 2013 16:09:00 https://www.somda.nl/forum/7981/p434317/): De twee locs in Hlm (1708 en nog een) zijn achter de 7417 in de driehoek geplaatst. Is bekend waar deze stam naartoe gaat? (Dijksgracht of een andere plek?)
Weet niet waar deze stam naar toe gaat, maar de andere Loc is de 1717!

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-02-2013 13:46, reden: Quoot gefixt.

07-02-2013 13:50:44
sfj
Die is dan heel recent uit dienst gegaan, nog geen week geleden reed de 1717 nog met de 7436 ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

07-02-2013 19:00:00
sjaak72
sjaak72
Vanmiddag zag ik om 17.25 door Amsterdam Sloterdijk zeer vermoedelijk DD-AR stam 7410 met loc 1710 aan de haak van een Volker Stevin loc van Haarlem richting Amsterdam Centraal gaan.

Voor alle duidelijkheid loc 1710 sloot de rij.

07-02-2013 19:41:10
dh3201
dh3201
@110573 bedankt. Het gaat dus op basis van de bakcodes van DDZ en niet de bakcodes van DD-AR (DDM2/DDM3)?


Shqiperise-lopers?

07-02-2013 21:52:48
110573
110573
Exact. Verwarrend is natuurlijk wel dat men verzuimd heeft nieuwe stickervellen te maken voor op de kopeinden van DDZ. Deze tonen nog gewoon de 116x.xxx nummering van het DD-AR, evenals uiteraard de plaatjes onder de deuren.
Het nieuwe gebruik van de bakcodes kun je eigenlijk ook niet meer als zodanig bekijken. Het zijn meer baureihenummers geworden. Het is niet meer een nummer wat de hele levensduur blijft zitten.

07-02-2013 23:47:51
279
279
Quote
sjaak72 (do 07 feb 2013 19:00:00 https://www.somda.nl/forum/7981/p434489/): Vanmiddag zag ik om 17.25 door Amsterdam Sloterdijk zeer vermoedelijk DD-AR stam 7410 met loc 1710 aan de haak van een Volker Stevin loc van Haarlem richting Amsterdam Centraal gaan.

Voor alle duidelijkheid loc 1710 sloot de rij.


het geheel is op Dgr geparkeerd, waarna de diesellok naar Cmb is gereden.

09-02-2013 20:07:13
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (di 05 feb 2013 19:02:03 https://www.somda.nl/forum/7981/p434134/): Het viel mij vandaag op dat DDZ stam 7519 een ABv bevat, die qua nummer niet kan. Deze stam bevat ABv 2008 volgens de DDZ nummering, volgens de DD-AR nummering is dit de 7508 en deze rijdt als het goed is momenteel in stam 7829. De oorspronkelijke DDZ stam 7519; DD-AR 7857 bevatte de ABv 7557.

Ik vraag me af waarom DDZ stam 7519 geen ABV 2057 bevat. Iemand die het antwoord weet op deze vraag?
Schiet mij opeens te binnen dat de planning van het RB Hlm destijds ten onrechte opgaf dat de Bv 7508 in die stam zat (dat is de permanent gedeclasseerde ABv). Dat was toen dus fout, omdat dat rijtuig te elfder ure gewisseld was met stam 7829; in de binnengenomen stam zat de Bv 7212 in plaats van de 7508. Kennelijk heeft men het uiteindelijk administratief slechter in plaats van beter gemaakt en het nummer 7508 toegekend aan de ABv. Bij het daadwerkelijk overnummeren zal niemand opgemerkt hebben dat het echt niet klopt.

11-02-2013 11:55:51
broek53
broek53
Vandaag terzijde gesteld: 7416 en 7444, die beide met een defect op de Wgm staan.

11-02-2013 14:24:07
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (za 09 feb 2013 20:07:13 https://www.somda.nl/forum/7981/p434799/):
Quote
sjaak72 (di 05 feb 2013 19:02:03 https://www.somda.nl/forum/7981/p434134/): Het viel mij vandaag op dat DDZ stam 7519 een ABv bevat, die qua nummer niet kan. Deze stam bevat ABv 2008 volgens de DDZ nummering, volgens de DD-AR nummering is dit de 7508 en deze rijdt als het goed is momenteel in stam 7829. De oorspronkelijke DDZ stam 7519; DD-AR 7857 bevatte de ABv 7557.

Ik vraag me af waarom DDZ stam 7519 geen ABV 2057 bevat. Iemand die het antwoord weet op deze vraag?
Schiet mij opeens te binnen dat de planning van het RB Hlm destijds ten onrechte opgaf dat de Bv 7508 in die stam zat (dat is de permanent gedeclasseerde ABv). Dat was toen dus fout, omdat dat rijtuig te elfder ure gewisseld was met stam 7829; in de binnengenomen stam zat de Bv 7212 in plaats van de 7508. Kennelijk heeft men het uiteindelijk administratief slechter in plaats van beter gemaakt en het nummer 7508 toegekend aan de ABv. Bij het daadwerkelijk overnummeren zal niemand opgemerkt hebben dat het echt niet klopt.


Ik heb het even nagezocht in het forum. Medio augustus is de 7857 in revisie gegaan en deze zou volgens de 1e meldingen ex ABv 7508 bevatten. In de materieelsamenstelling is later de laatst bekende ABv 7557 weer toegevoegd.
De overige samenstelling van BV 7214 en mBAK 7719 klopt volgens de nieuwe nummering van de 7519 wel. De baknummers in deze stam in de toekomst maar goed in de gaten houden, zeker als t.z.t. de verbouwde 7508 weer op de baan verschijnt.

13-02-2013 19:10:26
Arjan37
Arjan37
Nu te Heemstede in een - zo te ruiken - fonkelnieuwe 7510. Klopt het dat deze net is afgeleverd?


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

13-02-2013 19:36:53
broek53
broek53
Jawel, gisteren. Vandaag waarschijnlijk de eerste dag in de dienst.

13-02-2013 20:16:02
Arjan37
Arjan37
Dank Broek, ik heb er van genoten!


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!

13-02-2013 21:42:51
broek53
broek53
Laten we het nu juist gehad hebben over de Bv (ex-ABv) 7508! Deze zat in stam 7829 die afgelopen weekend brand heeft gehad. De 7508 is daarbij ietwat beschadigd, en het is daarom meteen het einde van zijn actieve loopbaan. Zal niet worden hersteld en komt ook niet aanmerking voor renovatie (vreemd genoeg).

13-02-2013 21:57:24
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53Schiet mij opeens te binnen dat de planning van het RB Hlm destijds ten onrechte opgaf dat de Bv 7508 in die stam zat (dat is de permanent gedeclasseerde ABv). Dat was toen dus fout, omdat dat rijtuig te elfder ure gewisseld was met stam 7829; in de binnengenomen stam zat de Bv 7212 in plaats van de 7508. Kennelijk heeft men het uiteindelijk administratief slechter in plaats van beter gemaakt en het nummer 7508 toegekend aan de ABv. Bij het daadwerkelijk overnummeren zal niemand opgemerkt hebben dat het echt niet klopt.


Betekend dat dan dat de 7212 bakcode 1162.008 had? Welke bakcode heeft de 7208 dan?


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

13-02-2013 23:07:01
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (wo 13 feb 2013 21:42:51 https://www.somda.nl/forum/7981/p435415/): Laten we het nu juist gehad hebben over de Bv (ex-ABv) 7508! Deze zat in stam 7829 die afgelopen weekend brand heeft gehad. De 7508 is daarbij ietwat beschadigd, en het is daarom meteen het einde van zijn actieve loopbaan. Zal niet worden hersteld en komt ook niet aanmerking voor renovatie (vreemd genoeg).
Mogelijk niet meegenomen omdat het rijtuig als afwijkend wordt beschouwd? Er zitten toch alleen maar tweede klas banken op de voormalige eerste klas plaatsen? Gaan de overige rijtuigen van de 7829 nu vervroegd in revisie en wordt er een ABv uit een van de terzijde gestelde stammen 7400 gehaald?

13-02-2013 23:13:24
sfj
Kleine aanvulling: Er zat tweedeklas groene bekleding op de eerste klas stoelen, heb ik een maandje geleden nog gezien. De stoelen/banken zelf zijn nooit vervangen. Het rijtuig is volgens mij op alles behalve die bekleding en het nummer na hetzelfde gebleven (zie/zag je bijvoorbeeld aan de ramen die in het gedeklasseerde deel nog steeds groter zijn dan bij een normale Bv bak).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.