09-10-2012 21:18:23
sjaak72
sjaak72
Weer een bakwisseling. Stam 7410 rijdt nu rond met ABv 7574 was 7523 en waarschijnlijk zit ABv 7523 nu in stam 7861.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 09-10-2012 21:19, reden: wijziging woord
 

13-10-2012 18:40:22
nedtrain25
nedtrain25
vandaag hebben de 7876 en de 7450 onderling wat bakken gewisseld. hier zijn uit voort gekomen de 7850 en de 7476.  

16-10-2012 14:05:56
KvdLee
KvdLee
Ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar wat gebeurd er eigenlijk met de resterende bakken, waar geen treinstel meer gemaakt kan worden? (Idee voor 'n museumstelletje in elkaar prutsen? )  

16-10-2012 14:56:30
sjaak72
sjaak72
Resterende bakken worden gesloopt.  


16-10-2012 16:59:49
sfj
7868 is nu 7745+7283+7532+7068, hier zat kortgeleden nog ABv 380 7561 in !


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-10-2012 18:37:03
aarclay
aarclay
Er zullen vast wel een aantal bakken overblijven voor reserve.


Choo choo.....
 

16-10-2012 18:45:08
sjaak72
sjaak72
Quote
sfj (di 16 okt 2012 16:59:49 https://www.somda.nl/forum/7770/p414510/): 7868 is nu 7745+7283+7532+7068, hier zat kortgeleden nog ABv 380 7561 in !


en de 7532 komt uit de 7414.
 

16-10-2012 19:09:41
timtrein
timtrein
Quote
KvdLee (di 16 okt 2012 14:05:56 https://www.somda.nl/forum/7770/p414473/): Ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar wat gebeurd er eigenlijk met de resterende bakken, waar geen treinstel meer gemaakt kan worden?

Daar moet volgens mij nog definitief een ei over gelegd worden, maar de kans op sloop is wel (erg) groot, overigens geldt dat voor DDM-1 net zo. Sowieso voor de vele stuurstanden die overblijven...
 

16-10-2012 21:00:58
roadrunner
roadrunner
Die 7414 bevat ook 7233 (en 7240). Gezien eerdere wisselingen lijkt het me aannemelijk dat de 7868 dan nu zou bestaan uit 7068+7532+7233+7745. Weet je zeker dat het 7283 was die je gezien hebt in deze stam?  

16-10-2012 21:51:29
sjaak72
sjaak72
De 7515 en 7541 zijn gezien de spots de afgelopen twee weken toegevoegd aan het DDZ park. De treinstellen 7845 en 7871 zijn sinds 25 september en 10 september niet meer gespot. Ik vraag me af of deze nu omgebouwd worden tot DDZ?  

16-10-2012 22:05:31
guuglurg
guuglurg
7515 had ik 12 oktober al te Gv zien staan, zag alleen nog geen spots dus had m maar niet ingevoerd  

16-10-2012 22:29:08
110573
110573
Quote
aarclay (di 16 okt 2012 18:37:03 https://www.somda.nl/forum/7770/p414535/): Er zullen vast wel een aantal bakken overblijven voor reserve.

Inderdaad dat. Ik geloof dat er uiteindelijk nog 7 vierdelige stammen kunnen worden geformeerd. De overige circa 60 rijtuigen zijn Bvk's en Bv's. Met die Bv's kun je die viertjes nog wel verlengen naar vijfjes of zesjes, maar je houdt sowieso flink wat over.
 

22-10-2012 17:36:39
roadrunner
roadrunner
nog een bakwisseling. 7869 bestaat nu uit 7069+7548+7239+7712. 7239 komt uit 7437.  

22-10-2012 19:00:21
BGM104
BGM104
N.a.v. https://www.somda.nl/forum/6943/p210602/ wat is de materieelcode van DDZ IV en VI?  

22-10-2012 19:03:26
robbertc
robbertc
DDZ IV = LBM
DDZ VI = LAM
 

22-10-2012 19:03:51
trdl85
trdl85
DDZ IV = LBM
DDZ VI = LAM

edit: robbertc was me net voor, met precies dezelfde inhoud

Laatst bewerkt door trdl85 op 22-10-2012 19:04
 

22-10-2012 19:14:43
BGM104
BGM104
Jullie zijn het in ieder geval eens, dank!  

31-10-2012 08:01:13
sjaak72
sjaak72
Stam 7417 heeft bak 7243 omgeruild voor de 7269. De 7269 kwam uit de 7866.  

03-11-2012 16:48:33
b2py
b2py
Weet iemand hoeveel DDZ'en er nu gereviseerd zijn? Het overzicht van de railwiki is niet meer heel actueel en had weinig behoefte om ruim 1200 spots door te spitten. Mijn dank is groot.  

03-11-2012 16:56:05
Rolffiej19
Rolffiej19
7501
7503
7505
7506
7507
7513
7515
7527
7529
7530
7536
7538
7539
7541
7542



MCN ASD
 

03-11-2012 16:58:29
dennistd
dennistd
Uit de recente spots (afgelopen half jaar):

7501
7502
7505
7506
7507
7511 (alleen een GDST-spot te Hlmwph op 11 augustus)
7513
7515
7519
7526
7527
7529
7530
7536
7538
7541
7542

Laatst bewerkt door dennistd op 03-11-2012 16:59
 

03-11-2012 18:02:27
railmagazi
railmagazi
Quote
Rolffiej19 (za 03 nov 2012 16:56:05 https://www.somda.nl/forum/7770/p417624/):


In dit lijstje ontbreken nog de 7502 (afgeleverd op 06-06-2012) en 7526 (afgeleverd op 22-06-2012), terwijl een DDZ met nummer 7539 niet is overgedragen.
 

03-11-2012 19:18:35
nedtrain25
nedtrain25
heb hier de actuele lijst voor me.

afegeleverd zijn:

7501 niet in dienst
7502
7503 niet overgedragen.
7505
7506
7507
7513
7515
7519
7526
7529
7530
7538
7541
7542
7544

in hlm staan als het goed is de:

7852 wordt 7524
7871 wordt 7540
7845 wordt 7522
7823 wordt 7548
7833 wordt 7543
7858 wordt 7510
7862 wordt 7504

12 november wordt de 7856 binnengenomen voor modernisering en terug te komen als de 7533.

de 7539 zal als laatste DDZ-4 afgeleverd worden met de van brandschade herstelde 390 7739 en 3 rijtuigen van de 7451 namelijk de 280 7272, 380 7555 en de 270 7051.

er worden nog een aantal bakwisselingen uitgevoerd:

7874 en de 7455 wordt 7474 en de 7855 (wordt 7518)
7875 en de 7429 wordt 7474 en de 7829 (wordt 7511)
7877 en de 7446 wordt 7477 en de 7846 (wordt 7517)
7819 en de 7460 wordt 7419 en de 7860 (wordt 7523)

hoop dat jullie zo weer een beetje op de hoogte zijn.
 

04-11-2012 11:30:56
icened
icened
Vandaag een paar keer een SLT gezien tussen Zwolle - Utrecht in de dienstregeling i.p.v. DD-AR/MDDM. Begin van de inzet van SLT tussen Zwolle - Utrecht?

Laatst bewerkt door icened op 04-11-2012 11:33
 

04-11-2012 11:33:15
Bert13
Bert13
Eerder een afwijkende inzet van een slagje SLT, heeft er in dit geval meer mee te maken dat de 5600 vandaag wegens werkzaamheden aan de 5500 gekoppeld is, die doorgaans met SLT rijdt.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2012 11:44:08
sfj
Zitten jullie niet in het verkeerde topic? 5600, SLT... wat heeft dat met DDAR/DDZ te maken ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2012 11:47:55
Bert13
Bert13
Omdat als DDAR tot DDZ wordt verbouwd, er mogelijk SLT in de serie 5600 komt te rijden. Maar zover is het nog lang niet, en het gespotte SLT heeft daar ook niets mee te maken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2012 12:11:47
110573
110573
Quote
nedtrain25 (za 03 nov 2012 19:18:35 https://www.somda.nl/forum/7770/p417647/):
de 7539 zal als laatste DDZ-4 afgeleverd worden met de van brandschade herstelde 390 7739 en 3 rijtuigen van de 7451 namelijk de 280 7272, 380 7555 en de 270 7051.


Een revisie van de 7555 en vooral de 7272 is in mijn ogen op z'n zachtst gezegd opvallend te noemen. Wat is de rede van een revisie van deze twee schadebakkken? Ze staan nou toch al zo'n 3 jaar buiten weg te rotten. Er zijn toch wel betere exemplaren te vinden zou je denken.
 

04-11-2012 12:57:02
sjaak72
sjaak72
Ik had hier op het forum begrepen dat men eerst 50 stuks 4-delige DDZ treinen zou maken en daarna pas de 6-delige?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-11-2012 13:47:51
martijn
martijn
Dan heb je dat verkeerd begrepen. Er zijn maar 50 motorwagens  

04-11-2012 13:54:17
sik214
sik214
Dus? Je kan in theorie toch eerst 50 4-delige stammen maken en die deels systematisch uitbreiden tot 6 delige?  

04-11-2012 13:54:52
Bert13
Bert13
En dat is ook precies hoe de plannen er nu(?) voorliggen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2012 14:14:08
maigoda
maigoda
Quote
Bert13 (zo 04 nov 2012 11:33:15 https://www.somda.nl/forum/7770/p417715/): Eerder een afwijkende inzet van een slagje SLT, heeft er in dit geval meer mee te maken dat de 5600 vandaag wegens werkzaamheden aan de 5500 gekoppeld is, die doorgaans met SLT rijdt.

Dat betwijfel ik ernstig. In september reed ik al 5600 met SLT in een ongewijzigde reguliere dienst. Het stond zelf op m'n papieren dienstkaartje dat het SLT moest zijn i.p.v. mDDM of DDAR
Groetjes,
Emiel
 

04-11-2012 20:54:09
bnv
bnv
Quote
110573 (zo 04 nov 2012 12:11:47 https://www.somda.nl/forum/7770/p417720/):
Quote
nedtrain25 (za 03 nov 2012 19:18:35 https://www.somda.nl/forum/7770/p417647/):
de 7539 zal als laatste DDZ-4 afgeleverd worden met de van brandschade herstelde 390 7739 en 3 rijtuigen van de 7451 namelijk de 280 7272, 380 7555 en de 270 7051.


Een revisie van de 7555 en vooral de 7272 is in mijn ogen op z'n zachtst gezegd opvallend te noemen. Wat is de rede van een revisie van deze twee schadebakkken? Ze staan nou toch al zo'n 3 jaar buiten weg te rotten. Er zijn toch wel betere exemplaren te vinden zou je denken.


Als het inderdaad zo is dat volgens de huidige plannen er zeker zo'n 60 bakken overblijven is het vreemd te noemen om schadebakken te herstellen terwijl goede exemplaren worden weggezet als het verbouwingsplan gereed is. Tenzij er achterliggende ideeën bestaan van alle viertjes tzt. zesjes te maken. Dan nog blijft er mijn inziens wat over.
 

04-11-2012 21:02:45
sik214
sik214
Heeft het misschien met de eigenaar te maken? Als eem deel van het park van NSR is en een deel van NSFS dan willen die misschien hun bakken compleet terug hebben en niet met schade. Als er een splitsing is, zet NSR misschien de eigen bakken aan de kant.  

04-11-2012 22:30:45
279
279
Quote
nedtrain25 (za 03 nov 2012 19:18:35 https://www.somda.nl/forum/7770/p417647/): heb hier de actuele lijst voor me.

er worden nog een aantal bakwisselingen uitgevoerd:

7874 en de 7455 wordt 7474 en de 7855 (wordt 7518)
7875 en de 7429 wordt 7474 en de 7829 (wordt 7511)
7877 en de 7446 wordt 7477 en de 7846 (wordt 7517)
7819 en de 7460 wordt 7419 en de 7860 (wordt 7523)

hoop dat jullie zo weer een beetje op de hoogte zijn.


bedankt voor dit overzicht.
in de 2e regel van het laatste deel staat 7474 ipv 7475!
 

05-11-2012 08:10:00
sjaak72
sjaak72
Bak 7237 zit niet meer in stam 7478, maar in 7455. Ik ben alleen vergeten of ik bak 7284 of 7247 gezien heb in de 7455, daar ik geen bakwisseling verwacht had.  

05-11-2012 09:33:19
sik214
sik214
Ik meen vrij zeker te weten dat ik vrijdag jl. zowel de 7284 als 7247 in de 7455 gezien heb.  

05-11-2012 19:12:19
sjaak72
sjaak72
Vanavond na het eten meteen naar het station gefietst voor de 3473 en DD-AR 7455 bestaat uit de bakken 7529 - 7247 - 7237.

@Sik214; het kan heel goed dat bak 7284 vrijdag nog in de 7455 zat. Een hoop bakwisselingen vinden volgens mij in het weekend plaats.
 

07-11-2012 08:05:53
sjaak72
sjaak72
Quote
nedtrain25 (za 13 okt 2012 18:40:22 https://www.somda.nl/forum/7770/p413971/): vandaag hebben de 7876 en de 7450 onderling wat bakken gewisseld. hier zijn uit voort gekomen de 7850 en de 7476.


De 7476 bestaat nu uit de bakken 7546 - 7246 - 7271 en de 7850 bestaat waarschijnlijk uit de 7556 en 7302. Ik verwacht wel dat bak 7302 gezien het hoge nummer nog een keer uitgewisseld gaat worden met een lager nummer.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 07-11-2012 08:07
 

07-11-2012 19:05:29
sjaak72
sjaak72
DD-AR 7442 en mDDM 7854 zijn ook aan het ruilen geweest. DD-AR 7442 bestaat nu uit baknummers 7544 - 7260 - 7262. mDDM 7854 bestaat nu waarschijnlijk uit baknummers 7539 en 7241.  

15-11-2012 13:26:55
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag voor het eerst de gelegenheid gehad om een DDZ te "testen", te weten treinstam 7526. Het interieur is ongeveer net zo ruim als in IRM, incl. de steek tussen de banken. Je zit wel iets rechter op dan in ICR/ICM en IRM. Gelukkig is er voor een ander meubel gekozen dan IRM(deelserie4); het zit redelijk.
De omroep is echter slecht verstaanbaar, zelfs nog slechter dan voor de revisie!
Ik moest ook naar de WC en heb die in de Bv gebruikt (die rolstoeltoegankelijk is). Hier toch wel een punt van kritiek: de dubbele pneumatische schuifdeur heeft een contructie- en/of montagefout; aan de bovenkant sluit deze af, maar aan de onderzijde was er een spleet van zo'n 3 cm. Vooral dames zullen dit "waarderen", vanaf het balkon en rolstoelplaats kan je zo in de WC kijken!
 

15-11-2012 13:32:18
AgentX
AgentX
Van een slecht verstaanbare omroep heb ik tijdens mijn laatste ritten met DDZ geen last gehad. Wel komt het voor dat in sommige treinstellen de omroep erg zacht staat waardoor deze slecht te verstaan is. Of de MCN/HC het volume zelf kan regelen is mij overigens onbekend.  

15-11-2012 17:48:02
rh_ii
rh_ii
Nee, het treinpersoneel kan het volume van de omroepinstallatie niet regelen. Het enige wat we kunnen doen is de hoorn (in DDZ zitten nog de ouderwetse omroephoorns zoals ook in DD-AR) dichterbij de mond of juist verder van de mond af houden en harder of zachter praten. Het probleem is dat je als personeel zelf niet zo goed hoort of de omroep goed te verstaan is, omdat je omroep bij het punt waar je omroept niet versterkt wordt. Dit om rondzingen te voorkomen. Alleen als de omroep heel hard staat hoor je dat natuurlijk wel

Groet,

Bas
 

15-11-2012 19:06:43
sjaak72
sjaak72
DDZ is net als de sprinters uitgerust met een automatische omroep. Die paar keer dat ik met een DDZ gereisd heb, gebeurde het regelmatig dat de handmatige omroep en automatische omroep door elkaar heen gingen.  

15-11-2012 19:17:44
AgentX
AgentX
Automatische omroep? Die heb ik in DDZ nog niet gehoord...  

15-11-2012 19:26:20
Bert13
Bert13
De eerste paar afgeleverde stellen hebben het nog niet, maar vanaf de 7506 wel, geloof ik. En inderdaad praat de hc daar vrij standaard doorheen


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-11-2012 19:41:11
mantaray
mantaray
om heel even oftopic te gaan ICMm heeft ook automatische omroep , alleen staat het volume op 0 .... waarom ? geen idee  

15-11-2012 21:19:11
aarclay
aarclay
Omdat OBIS nog niet echt betrouwbaar is/was? Nu is het al een stuk betrouwbaarder dan eerst... Maar je moet wel zeker zijn dat de omroep goed werkt, want in tegenstelling tot RIS in de SLT is OBIS volledig automatisch...

Een SLT die iets verkeerd omroept, kan (soms met veel moeite) door een mcn bijgesteld worden.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-11-2012 21:20


Choo choo.....
 

15-11-2012 21:37:22
AgentX
AgentX
Een verkeerde omroep kan ALTIJD voor de MCN hersteld worden, door gewoon handmatig om te roepen en dat is wat ze nu doen

Mij allang duidelijk.
 

15-11-2012 22:10:27
treinefan
treinefan
Ik maak vaak genoeg mee dat bij bijv. een SLT de OBIS en bijbehorende omroep fout is maar dat er geen omroep achteraan komt.


Met vriendelijke groet,
 

15-11-2012 23:23:22
thom
thom
Quote
rh_ii (do 15 nov 2012 17:48:02 https://www.somda.nl/forum/7770/p419686/): Nee, het treinpersoneel kan het volume van de omroepinstallatie niet regelen. Het enige wat we kunnen doen is de hoorn (in DDZ zitten nog de ouderwetse omroephoorns zoals ook in DD-AR) dichterbij de mond of juist verder van de mond af houden en harder of zachter praten. Het probleem is dat je als personeel zelf niet zo goed hoort of de omroep goed te verstaan is, omdat je omroep bij het punt waar je omroept niet versterkt wordt. Dit om rondzingen te voorkomen. Alleen als de omroep heel hard staat hoor je dat natuurlijk wel

Groet,

Bas

Heeft DDZ dan uberhaupt wel een ander omroepsysteem gekregen.. ?
 

16-11-2012 00:01:06
aarclay
aarclay
Quote
treinefan (do 15 nov 2012 22:10:27 https://www.somda.nl/forum/7770/p419723/): Ik maak vaak genoeg mee dat bij bijv. een SLT de OBIS en bijbehorende omroep fout is maar dat er geen omroep achteraan komt.

Er zit RIS in SLT, geen OBIS. In de ICM heb ik zelden een foute route op de OBIS-schermen gezien, in het begin gebeurde dat vrij vaak, maar het wordt er nu steeds correcter op. Zo correct dat een conducteur een keer in de 538 zich afvroeg waarom het stel naar Zwolle ging, hij hield het op een foutje, maar later bleek dat het stel er in Zwolle gewoon af werd getrapt om logistieke redenen.

Daarintegen zie ik regelmatig in de SLT een foute weergeven + omroep op het scherm. Een enkele keer moest een MCN drie pogingen doen om de route opnieuw in te stellen, hij bleef steeds de foute omroepen, maar ja. De trein had dan ook een afwijkend beginpunt....

Zou mooi zijn als dit gewoon net als OBIS aan de inzetplanner wordt gekoppeld op de wal.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2012 00:05


Choo choo.....
 

16-11-2012 01:00:30
AgentX
AgentX
Zoals gezegd, OBIS werkt veel beter dan RIS, en ook de Wifi voorziening is gemakkelijk naast OBIS te draaien. Ik begrijp dan ook niet waarom er voor alleen SLT is gekozen voor een ander systeem dan OBIS.  


16-11-2012 01:28:22
aarclay
aarclay
Omdat OBIS nog niet bestond, denk ik? Bij de eerste levering van SLT was NS/NedTrain van de eerste aanbesteding van de schermen in de ICMm afgehaakt. In de 4011 hadden ze enige tijd gehangen, maar die kwamen uiteindelijk niet in de dienst ermee.....

Ik ga even naar het andere topic om hier meer over te vragen


Choo choo.....
 

21-11-2012 19:06:55
sjaak72
sjaak72
Quote
sjaak72 (di 16 okt 2012 18:45:08 https://www.somda.nl/forum/7770/p414537/):
Quote
sfj (di 16 okt 2012 16:59:49 https://www.somda.nl/forum/7770/p414510/): 7868 is nu 7745+7283+7532+7068, hier zat kortgeleden nog ABv 380 7561 in !


en de 7532 komt uit de 7414.


Quote
roadrunner (di 16 okt 2012 21:00:58 https://www.somda.nl/forum/7770/p414569/): Die 7414 bevat ook 7233 (en 7240). Gezien eerdere wisselingen lijkt het me aannemelijk dat de 7868 dan nu zou bestaan uit 7068+7532+7233+7745. Weet je zeker dat het 7283 was die je gezien hebt in deze stam?


DD-AR 7414 bestaat uit de reeds veronderstelde samenstelling van ABV 7561 en BV 7292 en 7233.
 

23-11-2012 09:47:28
aarclay
aarclay
En op Sassenheim kreeg een DDZ het voorelkaar om zich maar te splitsen %03%
http://www.treinenweb.nl/news/2711

Bijzonder, ik gok erop dat alle koppelingen van de DDZ-stellen (want dit komt niet alleen door een kabeltje, lijkt me) alsnog worden gecontroleerd?

Is hier bij de DDZ-renovatie eindelijk verder nog wat aan veranderd? Wat voor koppelingen kennen de DDAR/DDZ bakken eigenlijk?


Choo choo.....
 

23-11-2012 10:18:37
broek53
broek53
Een doodordinaire schroefkoppeling. Die breekt wel eens, ook bij andere getrokken rijtuigen.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2012 10:18
 

23-11-2012 11:48:08
aarclay
aarclay
Dus het lijkt gewoon op dikke toeval dat dit nu bij het nieuwe DDZ gebeurt, terwijl het net zo goed met een PRIO op de HSL zou kunnen overkomen.

Over dat laatste, daar was toch eens sprake van, dacht ik?)


Choo choo.....
 

23-11-2012 12:40:51
rogier
rogier
Volgens NS is er geen gevaar voor de veiligheid geweest.
Dus als er toevallig iemand door de rijtuigovergang loopt op het moment dat de koppeling breekt levert dat geen safety concerns op?
 

23-11-2012 12:56:18
trdl85
trdl85
n.a.v. het incident bij Ssh wordt DDZ per direct uit de dienst gehaald.  

23-11-2012 12:57:09
MDDM
MDDM
Wat een paniek actie......:s


Gr Joop mcn Lls
 

23-11-2012 13:02:48
Jack5812
Jack5812
Quote
trdl85 (vr 23 nov 2012 12:56:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p420898/): n.a.v. het incident bij Ssh wordt DDZ per direct uit de dienst gehaald.
Kunnen ze het DDAR ook meteen wel aan de kant zetten . Idd wat een paniekactie...
 

23-11-2012 13:20:54
rogier
rogier
Nu snap ik het helemaal niet meer: als er geen safety concerns zijn, waarom moeten de treinen dan buiten dienst gehaald worden?  

23-11-2012 13:33:21
aarclay
aarclay
Misschien dat de schroefkoppeling tijdens de modernisering is vervangen, en dat er misschien een constructiefout in zit? Ik zeg maar wat, maar zoiets is wel een reden voor een onderzoekje.

Ik mag aannemen dat schroefkoppelingen van tijd tot tijd, en met name bij een revisie wel in zijn geheel worden vervangen, er lijkt me aardig wat trekkrachten aan te hangen, en vooral als een trein in beweging komt.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-11-2012 13:34


Choo choo.....
 

23-11-2012 13:48:36
ZJ37
ZJ37
Al het DDZ meteen terugverbouwen naar MDDM en alles is weer veilig. %08%  

23-11-2012 14:02:27
MDDM
MDDM
MDDM en DDAR ook aan de kant. Door al het gewissel met die bakken kan er ook zomaar iets fout gaan Door een gebroken kabel zou dit gebeurd zijn volgens de media. Ik denk zelf eerder aan een gebroken slang. Slangen en kabels lijken nogal op elkaar, en een journalist ziet het verschil niet Maar goed. Rapportage zal wel uitwijzen wat het nu exact was.


Gr Joop mcn Lls
 

23-11-2012 14:57:51
glenn189
glenn189
sterk nog dan zou men hun zaken werkelijk echt serieus zouden nemen, dan zou al het materieel wat van schroefkoppelingen is voorzien stil gezet moeten worden....  

23-11-2012 15:00:57
jacokran
jacokran
Quote
MDDM (vr 23 nov 2012 14:02:27 https://www.somda.nl/forum/7770/p420918/): MDDM en DDAR ook aan de kant. Door al het gewissel met die bakken kan er ook zomaar iets fout gaan Door een gebroken kabel zou dit gebeurd zijn volgens de media. Ik denk zelf eerder aan een gebroken slang. Slangen en kabels lijken nogal op elkaar, en een journalist ziet het verschil niet Maar goed. Rapportage zal wel uitwijzen wat het nu exact was.
Een gebroken slang? Bedoel je een luchtleiding? Lijkt mij eerder dat de luchtleiding gebroken is als gevolg van een gebroken koppeling. Of maak ik een denkfout?

Laatst bewerkt door jacokran op 23-11-2012 15:02
 

23-11-2012 15:17:02
dlm4yjp
dlm4yjp
luchtslang, een luchtleiding is massief, een slang flexibel. Maar in dit geval kan ook de luchtkoppeling losschieten/breken.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-11-2012 15:36:06
broek53
broek53
Er zijn gevallen geweest waarin alles tussen rijtuigen vast zat, behalve de schroefkoppeling. En ook dat ze op die manier kilometers vervoerd zijn, dus getrokken op de luchtslangen. Maar bij een ruk van enige kracht springen die uiteraard (alsnog) los.  

23-11-2012 15:43:33
jorgo
jorgo
Voor mensen met technisch herkenningsvermogen: bij Omroep West is inmiddels een filmpje toegevoegd waarop wat gebroken onderdelen zichtbaar zijn.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/23-11-2012/gebroken-trein-sassenheim?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Men heeft daar overigens, aan de hand van het geleverde commentaar, inmiddels een poging ondernomen het artikel van wat correcter Nederlands te voorzien, en enkele technische details te veranderen, maar met de introductie van een begrip als 'harmonicasluis' doen ze zichzelf geen plezier. %08%

Laatst bewerkt door jorgo op 23-11-2012 15:44
 

23-11-2012 15:57:14
ZJ37
ZJ37
Overigens wel leuk bedacht, die 'harmonica-sluis'  

23-11-2012 16:02:32
salieri
salieri
Kan me er op zich wel in vinden, omdat je ook harmonica-bussen hebt (geloof ik).  

23-11-2012 16:08:29
ricohallo
ricohallo
Weet iemand ook hoelang de NIDs buiten dienst blijven? Wou zondag juist een dagje DDZ doen%03%.
Een ritje met de Oostenrijkers kan ook al niet meer...

Laatst bewerkt door ricohallo op 23-11-2012 16:20
 

23-11-2012 16:34:14
broek53
broek53
Als men wist wanneer ze weer in dienst gaan, zou men het onderzoek niet hoeven te doen, denk ik zo  

23-11-2012 16:37:52
joahn93
joahn93
Zullen ze dan ook de problemen oplossen met de deuren?

van de week bij Shl kreeg de Mcn van de 26xx wel de groene lamp nnadat de deuren gesleuteld waren, maar de deuren vergrendelden niet..


FR1908
 

23-11-2012 18:40:06
john563
john563
Quote
joahn93 (vr 23 nov 2012 16:37:52 https://www.somda.nl/forum/7770/p420964/): Zullen ze dan ook de problemen oplossen met de deuren?

van de week bij Shl kreeg de Mcn van de 26xx wel de groene lamp nnadat de deuren gesleuteld waren, maar de deuren vergrendelden niet..


Deze verhalen heb ik vaker gehoord, en dan blijkt het verhaal niet compleet te zijn, dat van vandaag is een breuk in metaal waardoor de ketting losbrak, de oorzaak moet onderzocht worden, en ja ik heb er ook een idee over maar ik waag me niet op speculatie's
 

23-11-2012 19:09:05
Erikvd12
Erikvd12
Opvallend, vooral om te bedenken dat ik morgen richting Dt ga.(en heb het stel in kwestie een tijdje terug ook nog gefilmd in Shl). Is het rijden via Slh mogelijk, of moet ik via Hlm gaan?  

24-11-2012 10:39:08
treinefan
treinefan
Nog niemand DDM-1 gezien, na dat ongelukje van gisteren?



Met vriendelijke groet,
 

24-11-2012 10:44:53
SGMm2137
SGMm2137
Je moet wel even logisch denken. Ze kunnen niet van de ene op de andere dag alle DDM-1's weer in dienst krijgen. Daar is wel wat meer voor nodig dan één avond.  

24-11-2012 11:08:11
treinefan
treinefan
Het was ook lichtelijk irronisch bedoeld, maar ik weet niet of de mogelijkheid bestaat om de DDM-1 binnen niet al te lange tijd in dienst te kunnen stellen? De meeste locs staan ingepakt, dus makkelijk zal het in ieder geval niet zijn. Alleen de sandite locs zullen misschien wat kunnen helpen.

Laatst bewerkt door treinefan op 24-11-2012 11:09


Met vriendelijke groet,
 

24-11-2012 11:55:55
ZJ37
ZJ37
Quote
SGMm2137 (za 24 nov 2012 10:44:53 https://www.somda.nl/forum/7770/p421056/): Je moet wel even logisch denken. Ze kunnen niet van de ene op de andere dag alle DDM-1's weer in dienst krijgen. Daar is wel wat meer voor nodig dan één avond.
Niet alles is direct stilgezet, zo is de laatste DDZ er gisteren rond 13.40 uur, ruim 6 en half uur na het incident bij Ssh) aan de kant gezet. Gisteravond, vannacht en vanmorgen zijn er nog wat overbrengingen geweest naar Ldd en Hlm. Zo vertrok vanmorgen rond 10.30 uur nog de 7506+7515 uit Bkh naar Ldd.

Aan het begin van de nacht ging de 7542+7519 van Wgm naar Hlm, welke de 7527 kort volgde die vanuit Asd was vertrokken. De 7526 ging kort na aankomst te Asd als 2634 door naar Hlm.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 24-11-2012 11:56
 

24-11-2012 12:14:19
geert
geert
Conclusie: Alles wordt verzameld in Hlm? Zal wel druk zijn daar dan. Reden?  

24-11-2012 12:21:42
treinefan
treinefan
Het zal in Hlm wel allemaal onderzocht moeten worden, en zo nodig zullen daar aanpassingen worden uitgevoerd aan het materieel.


Met vriendelijke groet,
 

24-11-2012 13:56:36
salieri
salieri
Offtopic: @Treinefan: Je flickr link doet het niet  

24-11-2012 13:58:05
treinefan
treinefan
@salieri: Ik zie geen link, welke bedoel je?


Met vriendelijke groet,
 

24-11-2012 14:20:30
Jannn2009
Jannn2009
Het logo van Flickr onder je naam/icon/woonplaats!;) Dat is een link naar je photostream, althans dat is de bedoeling.

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 24-11-2012 14:20
 

24-11-2012 15:17:56
treinefan
treinefan
Het zou nu opgelost moeten zijn.


Met vriendelijke groet,
 

24-11-2012 18:51:23
mren
mren
DDZ ook; oorzaak bekend, is enkel bij DDZ, maandagochtend zijn naar verwachting de substandaard bouten vervangen en dan kan DDZ weer de baan op.

Laatst bewerkt door mren op 24-11-2012 21:39
 

24-11-2012 23:14:16
279
279
bouten waarvan?  

25-11-2012 11:12:42
timtrein
timtrein
Wat ik begreep, sleet er iets langs de splitpen van de bout waarmee de schroefkoppeling in de trekhaak bevestigd zit.  

25-11-2012 12:31:35
ZJ37
ZJ37
Zoals ook in het OD-topic van 25/11 gemeld: de eerste DDZ-en zijn alweer de baan op in de reizigersdienst.  

25-11-2012 22:26:44
thom
thom
Dan zullen ze wel een dagje aan de kant hebben gestaan om alle koppelingen aan een visuele inspectie te onderwerpen en dan zal dit wel een incident geweest zijn.  

26-11-2012 06:13:56
ZJ37
ZJ37
Alleen vanaf vrijdagmiddag en zaterdag de gehele dag heeft er geen DDZ in de reizigersdienst gezeten.  

27-11-2012 18:48:23
sjaak72
sjaak72
DD-AR 7415 rijdt nu rond met ABv 7558.Deze bak komt uit de 7849, waarschijnlijk zit ABv 7524 nu in de 7849.

In stam 7434 zijn geen bakken gewisseld, alleen de loc was omgeruild.
 

28-11-2012 20:34:08
john563
john563
Quote
timtrein (zo 25 nov 2012 11:12:42 https://www.somda.nl/forum/7770/p421167/): Wat ik begreep, sleet er iets langs de splitpen van de bout waarmee de schroefkoppeling in de trekhaak bevestigd zit.


Kan je vertellen dat was het niet helemaal, kwestie van verkeerde bouten...
 

28-11-2012 20:56:58
bossie186
bossie186
Zaterdag 24 november (zie Od 24 november)stond er rond 9:00 in de ochtend een DD-AR zonder loc GDST op sp 53 te Mt. De loc stond een eindje verder bij de werkplaats met een smerig zwarte neus. Is dit een locwissel, of gewoon een terzijdestelling van de DD-AR?

Laatst bewerkt door bossie186 op 28-11-2012 20:57
 

28-11-2012 20:59:29
dlm4yjp
dlm4yjp
loc onderhoud


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-11-2012 22:07:23
R1-2010
R1-2010
Moeten de normale DD-AR's ook niet gecontroleerd worden, aangezien bij mijn weten aan de koppeling niets is gewijzigd van ombouw naar DDZ?