16-08-2012 12:42:27
broek53
broek53
Quote
timtrein (do 16 aug 2012 11:11:39 https://www.somda.nl/forum/7770/p403814/): Dat zal dus ongetwijfeld niet gebeuren, constructietechnsch is het gewoon een ABv.
Als er teveel is aangepast dan zou ik 'm gewoon terzijde stellen rijtuigen zat.
Je moet anderom denken: om in een DDZ te kunnen functioneren, zou hij definitief een Bv1 moeten worden en dan zit inderdaad de raamindeling niet goed. Daarom snap ik ook niet dat hij voor ombouw binnengenomen is - tenzij het zo is dat hij niet onderdeel van deze stam blijft, maar als ABv wordt gereviseerd. Het aantal ABv's is immers bepalend voor het aantal stammen, het aantal Bv's niet. Zoals Tim al zegt: die zijn er genoeg.
 

16-08-2012 21:29:33
broek53
broek53
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest, merk ik. Stam 7857 die in Hlm binnengekomen is, was geen stam die ooit gereden heeft. Rijtuig 7508 zat er namelijk in in plaats van een echte ABv. (Verder zat er Bv 7214 in, en motorbak 7719, en uiteraard Bvk 7057.)

Laatst bewerkt door broek53 op 16-08-2012 21:29
 

16-08-2012 21:32:30
broek53
broek53
De proef-zeswagenstam, met het formele nummer 7503, zou volgens planning in het weekend naar de Bokkeduinen moeten en daar beladen worden met de eerder genoemde vaten water. Vanaf woensdag 22-8 is het de bedoeling dat hij vijf dagen gaat proefrijden op... de Hanzelijn.  

16-08-2012 21:47:29
treinefan
treinefan
Op welke dag gaat hij dan van Bkd naar Zl? (ik vraag geen dienstregeling)


Met vriendelijke groet,
 


16-08-2012 22:03:24
broek53
broek53
Het zijn allemaal nog plannen en geen planning. Maar het idee is dat hij woensdag vanaf de Bokkeduinen naar de Hanzelijn gaat, en dat kan dan via Almere of Zwolle natuurlijk.  

16-08-2012 22:09:06
glenn189
glenn189
De 6-delige DDZ buiten bij de Werkplaats in Hlm http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/7797330608/  

17-08-2012 01:29:46
110573
110573
@broek53 Ik ben benieuwd. Het leek mij altijd logischer als 'ie in stam 7451 opgenomen zou worden. Deze wordt samengevoegd met de mABk 7739 en gaat dan dus een Bv verliezen.

Laatst bewerkt door 110573 op 17-08-2012 01:30
 

17-08-2012 15:46:53
Iceman
Iceman
Quote
broek53 (wo 15 aug 2012 21:31:36 https://www.somda.nl/forum/7770/p403716/): Haarlem RB meldt ook dat de gedeklasserde ex-ABv 7508 is binnengekomen als deel van stam 7857, die op 19 juli in revisie is gegaan.
Volgens de treinsamenstellingslijst van Somda zou deze overigens nog in stam 7429 moeten zitten, maar ik vermoed dat daar wat rijtuigen gewissels zijn net voordat de stam in revisie is gegaan.

Verder te vermelden de binnenkomst van stam 7824 voor revisie, op 7/8.


7429 kwam net Shl binnen rijden met gewoon nog een ex-abv achter de loc:p.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

17-08-2012 16:45:32
broek53
broek53
Mmmm. Tijd om Haarlem nog eens ernstig te bevragen %09%

Laatst bewerkt door broek53 op 20-08-2012 21:49
 

20-08-2012 21:51:50
broek53
broek53
Quote
broek53 (do 16 aug 2012 22:03:24 https://www.somda.nl/forum/7770/p403941/): Het zijn allemaal nog plannen en geen planning. Maar het idee is dat hij woensdag vanaf de Bokkeduinen naar de Hanzelijn gaat, en dat kan dan via Almere of Zwolle natuurlijk.
Ook in de wereld van het materieel heeft de krankzinnigheid definitief toegeslagen in de vorm van regelgeving waarvan men inmiddels vermoedt dat het wel eens op een bepaalde manier uitgelegd kan worden. Komt erop neer dat je een stel eerst moet testen om te kijken of je er testritten mee kunt rijden.
Enfin: voorlopig staat hij uit de wind en in de zon in Haarlem.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-08-2012 21:52
 

21-08-2012 00:13:34
daniel81
daniel81
Voor dat eerste testen lijkt de Hanzelijn mij juist de ultieme omgeving; mocht-ie uitvallen dan staat-ie geen reguliere trein in de weg, hooguit een wegleerrit.  

21-08-2012 00:29:48
MDDM
MDDM
En die zijn vrij strak gepland, en kunnen eigenlijk geen oponthoud gebruiken. Dus hij zou wel degelijk in de weg staan.


Gr Joop mcn Lls
 

21-08-2012 00:34:33
Klaasje
Klaasje
Er zijn toch twee sporen?  

21-08-2012 00:37:35
daniel81
daniel81
Maar in de wetenschap dat er toch érgens getest moet worden, dan toch bij voorkeur daar waar hij geen reizigers of vracht hindert.

Laatst bewerkt door daniel81 op 21-08-2012 00:37
 

21-08-2012 00:39:37
MDDM
MDDM
Joh? Uiteraard liggen die er. Alleen zal 1 van de ritten vertraging oplopen, en dat is nou net niet de bedoeling. Maar die DDZ zou toch in de avonturen gaan rijden? Dan is er verder niks aan het handje.. Kan ie gerust de hele avond defect staan te zijn.


Gr Joop mcn Lls
 

21-08-2012 00:40:47
MDDM
MDDM
Quote
daniel81 (di 21 aug 2012 00:37:35 https://www.somda.nl/forum/7770/p404841/): Maar in de wetenschap dat er toch érgens getest moet worden, dan toch bij voorkeur daar waar hij geen reizigers of vracht hindert.
Dat is natuurlijk ook wel zo handig.


Gr Joop mcn Lls
 

21-08-2012 10:21:14
AgentX
AgentX
Mompelt iets over de testbaan in Wildenrath...  

21-08-2012 10:37:58
broek53
broek53
Tsja, je kunt alles wel opblazen tot mytische proporties, maar we hebben het alleen over het constateren of oliekoelers van een mDDM niet oververhit raken bij wat meer belasting.  

21-08-2012 10:42:24
ZJ37
ZJ37
Vandaag is er weer DDZ op de baan gesignaleerd: in 2641 rijden namelijk de 7502+7529.  

23-08-2012 09:12:35
Hoera63
Hoera63
Is de DDZ-6 op dit moment daadwerkelijk aan het proefrijden op de Hanzelijn of niet? Ik ben vanmiddag namelijk in de gelegenheid om er even te gaan kijken.  

23-08-2012 09:49:12
thom
thom
Quote
broek53 (ma 20 aug 2012 21:51:50 https://www.somda.nl/forum/7770/p404812/):
Quote
broek53 (do 16 aug 2012 22:03:24 https://www.somda.nl/forum/7770/p403941/): Het zijn allemaal nog plannen en geen planning. Maar het idee is dat hij woensdag vanaf de Bokkeduinen naar de Hanzelijn gaat, en dat kan dan via Almere of Zwolle natuurlijk.
Ook in de wereld van het materieel heeft de krankzinnigheid definitief toegeslagen in de vorm van regelgeving waarvan men inmiddels vermoedt dat het wel eens op een bepaalde manier uitgelegd kan worden. Komt erop neer dat je een stel eerst moet testen om te kijken of je er testritten mee kunt rijden.
Enfin: voorlopig staat hij uit de wind en in de zon in Haarlem.
 

23-08-2012 11:04:33
AgentX
AgentX
In het kader van pre-tests: hoe wordt materieel (in dit geval DDZ-VI) dan getest om te kijken of het wel getest kan worden? Moet ik dan denken aan een soort APK voor treinen?

Laatst bewerkt door AgentX op 23-08-2012 11:05
 

23-08-2012 13:15:16
glenn189
glenn189
Wat te denken van optreksnelheden, rijtijden, engergieverbruik, temperatuur van de tractiemotoren, hoe houden de tractiemotoren zich met 2 bakken extra gewicht, enz enz enz  

23-08-2012 13:20:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Ehm... dat meet je tijdens de testrit, niet er voor, waar het nu om gaat.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-08-2012 17:11:44
timtrein
timtrein
Waar het nu om gaat zal voornamelijk papieren krankzinnigheid zijn, gok ik.  

23-08-2012 18:25:17
AgentX
AgentX
Quote
dlm4yjp (do 23 aug 2012 13:20:56 https://www.somda.nl/forum/7770/p405280/): Ehm... dat meet je tijdens de testrit, niet er voor, waar het nu om gaat.


Precies. Dat schetst juist mijn verbazing. En papierzaken heeft m.i. weinig te maken met tests t.b.v. het treinstel...
 

23-08-2012 18:45:20
sfj
Ik meende altijd begrepen te hebben dat zo'n mABvk evenveel power had als een halve 1700 ... Dan moet 5 rijtuigen toch een peuleschilletje zijn vergeleken bij de staaltrein uit de Hoogovens?

Laatst bewerkt door sfj op 23-08-2012 18:46, reden: Typo iPhone


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-08-2012 18:54:02
icened
icened
Dat betekent een vermogen van 1/2 x 4500 kw = 2250 KW. Een zesdelige V-IRM heeft een maximumvermogen van 2400 KW. Kunnen ze de DDZ als het storingsvrij rijdt niet inzetten tussen Vlissingen - Amsterdam? De DDZ kan snel optrekken en op deze trace via Haarlem zijn relatief veel stops.

Laatst bewerkt door icened op 23-08-2012 18:57
 

23-08-2012 19:05:39
timtrein
timtrein
Nee, een mDDM heeft 2400 kW  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-08-2012 20:32:17
broek53
broek53
Het gaat bij het warm worden van oliekoelers niet zozeer over inspanningen die een mDDM kortstondig kan leveren, zoals het een stuk verslepen van een zware trein. Het gaat juist om de duurbelasting: een hoger gewicht langere tijd op hoge snelheid.  

23-08-2012 21:34:10
kleine_man
kleine_man
Quote
110573 (do 16 aug 2012 10:10:13 https://www.somda.nl/forum/7770/p403798/):
Quote
broek53 (wo 15 aug 2012 21:31:36 https://www.somda.nl/forum/7770/p403716/): Haarlem RB meldt ook dat de gedeklasserde ex-ABv 7508 is binnengekomen als deel van stam 7857


Kan ik daar uit opmaken dat de 7508 op meer definitieve wijze tot Bv gaat worden verbouwd? Toch een beetje raar, aangezien het rijtuig dan als enige een andere raamindeling heeft... Misschien in plaats van een ABv in deze stam?


Andere raamindeling? De ABv en Bv hebben dezelfde raamindeling. Alleen inwendig zijn de anders ingedeeld.
 

23-08-2012 22:01:46
luytjes
luytjes
Huh, wat zegt onze dubbeldekker-expert nou ineens? De Bv en ABv hebben toch zeker wel verschillende raamindelingen. Waar de Bv acht normale ramen heeft, heeft de ABv er drie normale en vier grotere.  

25-08-2012 18:44:52
icened
icened
Is al bekend op welke traces de DDZ worden ingezet? Leiden - Utrecht en Den Haag - Amsterdam worden genoemd. Zou de trace Amsterdam - Haarlem - Dordrecht/Vlissingen ook geschikt zijn voor de DDZ door de vele stops? Het kan snel optrekken. Zeker de vierdelige DDZ.  

25-08-2012 21:05:52
kleine_man
kleine_man
Quote
luytjes (do 23 aug 2012 22:01:46 https://www.somda.nl/forum/7770/p405434/): Huh, wat zegt onze dubbeldekker-expert nou ineens? De Bv en ABv hebben toch zeker wel verschillende raamindelingen. Waar de Bv acht normale ramen heeft, heeft de ABv er drie normale en vier grotere.


Ik denk dat ik er te veel gezien heb. Het was mij nog nooit opgevallen

Het verklaard wel gelijk waarom er in de ABvk de stoelen niet aansluiten op de ramen in de eerste klasse.
 

26-08-2012 08:01:37
AgentX
AgentX
Quote
icened (za 25 aug 2012 18:44:52 https://www.somda.nl/forum/7770/p405832/): Is al bekend op welke traces de DDZ worden ingezet? Leiden - Utrecht en Den Haag - Amsterdam worden genoemd. Zou de trace Amsterdam - Haarlem - Dordrecht/Vlissingen ook geschikt zijn voor de DDZ door de vele stops? Het kan snel optrekken. Zeker de vierdelige DDZ.


Zou de lijn Ledn-Wd-Ut geschikt zijn voor DDZ?
 

26-08-2012 09:54:06
broek53
broek53
Jawel, althans mDDM mag er gewoon komen. Een loc is een tikje te zwaar.  

26-08-2012 10:08:09
AgentX
AgentX
Stond mij inderdaad bij dat DDAR (en dus ook DDZ) wel is toegestaan, maar 1700 niet. Dat klopt dus.

Overigens heb ik wel eens een 1700+DDAR een slagje Ledn-Ut zien doen.
 

26-08-2012 11:20:25
robbertc
robbertc
.. Gevolgd door het enkele uren afsluiten van het traject om de baan te controleren, zoals een aantal maanden geleden is gebeurd?  

26-08-2012 11:24:35
AgentX
AgentX
Oh. Dat heb ik dan gemist *shame*  

26-08-2012 14:09:27
daniel81
daniel81
Quote
icened (za 25 aug 2012 18:44:52 https://www.somda.nl/forum/7770/p405832/): Is al bekend op welke traces de DDZ worden ingezet? Leiden - Utrecht en Den Haag - Amsterdam worden genoemd. Zou de trace Amsterdam - Haarlem - Dordrecht/Vlissingen ook geschikt zijn voor de DDZ door de vele stops? Het kan snel optrekken. Zeker de vierdelige DDZ.


Die vraag is in dit topic al meerdere malen gesteld, en telkens weer was het antwoord: 'dat is nog niet bekend'.
Eigenlijk zijn DDZ en VIRM straks vrijwel identiek, in elk geval voor de normering van NSR (dubbeldeks IC materieel, capaciteit vergelijkbaar). Dus elk VIRM-traject lijkt mij ook een potentieel DDZ-traject.
 

26-08-2012 14:12:36
bjornkeith
bjornkeith
Ik dacht dat ik hier is had gelezen dat naar dat de 2600 geheel gevuld is de 3900 of de 3700 (weet niet meer welk van de 2) gevuld werd met DDZ.  

26-08-2012 14:26:46
broek53
broek53
Voor de korte termijn klopt dat: de 2600 en daarna de 3900. Dat heeft er overigens alles mee te maken dat die twee treindiensten in 2013 in Amsterdam C aan elkaar gekoppeld worden (onder het serienummer 2600).  

26-08-2012 14:44:42
Joey666
Joey666
Denk eerst dat de DDZ treinen eerst goed technisch op orde gesteld moet worden.
Wat ik vaak las was over de airco problemen als het in Nederland lekker zomers warm is.

Als dat gemaakt is, dan kan de 2600 serie integraal met DDZ rijden.
Dan de nieuwe serie naar Lelystad wat ik hier boven lees en dan is het al eind 2012.
Tegen die als dienstregeling 2013 gaat rijden zijn er zeker 20 stellen inzetbaar of meer.
 

26-08-2012 19:39:56
daniel_ddr
daniel_ddr
De 2600 integraal met DDZ heb je al aardig wat stellen voor nodig, immers wordt dat m.i.v. drgl 2013 de serie Vs - Rtd - Shl - Asd - Lls. Zal het dan niet eerder in de nieuwe 2100 (Gvc - Ledn - Hlm - Asd) gaan belanden zolang er nog maar een beperkt aantal stellen afgeleverd is?

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-08-2012 19:40


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-08-2012 20:02:08
BGM104
BGM104
Keert de 2100 niet op de 2200 te Asd? (net als nu)  

26-08-2012 21:02:07
broek53
broek53
Ik moet zeggen dat ik de spooropstelling van Asd in 2013 niet in detail ken, maar een serie uit Lls wordt in ieder geval niet geknoopt aan een serie die via Hlm rijdt. Vraag ik na.  

26-08-2012 23:56:31
Pim530
Pim530
Kan goed kloppen, Vs-Asd zou toch weer via Shl gaan?  

27-08-2012 09:38:17
ZJ37
ZJ37
Daar waar in 2012 iedereen in een soort ontkenningsfase zat dat Ledn 'robuust vercorridord' was met een maximaal aantal kruisende bewegingen tussen de Oude Lijn IC's en Gvc-Shl IC's, is men nu toch zo wijs geweest om daar wat aan te doen. Volgens mij niet primair om de reizigers uit de 2100 tegemoet te komen (want die haal je min of meer weer uit de Fyra), maar wel om Ledn robuuster te maken, waarmee maar eens bewezen is dat de term 'corridor' totaal niks zegt over de robuustheid ervan.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 27-08-2012 09:38
 

27-08-2012 13:17:03
phantom
phantom
Dingen worden pas robuust als men goed materieel gebruikt en mensen inzet voor planning e.d. die weten hoe t werkt

Laatst bewerkt door phantom op 27-08-2012 13:17


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-08-2012 13:25:25
thom
thom
Kun je misschien eens proberen een nuttige bijdrage te leveren ipv deze bevoordeelde beschuldigingen?  

27-08-2012 13:44:36
phantom
phantom
T is helemaal geen beschuldiging,ik interpreteer alleen maar op de positieve manier wat ZJ37 schreef.
Dus ipv een beschuldiging,is t feitelijk niks meer dan een positieve pluim als ik het verhaal met resultaten van ZJ37 lees %02%
*internetberichten blijven lastig te interpreteren omdat je niet weet hoe men iets bedoelt,van letters van geen emotie of interpretatie af te lezen*

Laatst bewerkt door phantom op 27-08-2012 13:44


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-08-2012 15:09:42
ZJ37
ZJ37
Van DDZ dwaalden we af naar lijnvoeringen en vervolgens naar Ledn. Maar volgens mij moeten we het weer over DDZ gaan hebben hier.  

27-08-2012 18:16:35
admin
Moderator
admin
admin: Dat lijkt me heel verstandig


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

28-08-2012 08:07:43
sjaak72
sjaak72
Vanmorgen zat ik in de 7416, welke volgens de spots tot vorige week nog door het leven ging als de 7816. Dit treinstel bestaat nu uit de bakken 7559, 7296, 7238 en loc 1719. Bakken 7296, 7238 en loc 1719 komen van de 7426. Treinstel 7426 is nu waarschijnlijk de 7826 en bestaat waarschijnlijk uit de 7026, 7536, 7238 en de 7714.  


28-08-2012 08:57:23
broek53
broek53
Klopt, is sinds gisteren zo. De 7416 is daarmee de stam geworden die voor Sandite ingezet wordt as. herfst i.p.v. 7426. (En dat dan voor het laatste jaar, neem ik maar aan.)  

28-08-2012 11:10:10
broek53
broek53
Quote
broek53 (zo 26 aug 2012 21:02:07 https://www.somda.nl/forum/7770/p406044/): Ik moet zeggen dat ik de spooropstelling van Asd in 2013 niet in detail ken, maar een serie uit Lls wordt in ieder geval niet geknoopt aan een serie die via Hlm rijdt. Vraag ik na.

Navraag: de 2600 wordt (inderdaad) Lelystad - Amsterdam C - Schiphol - Vlissingen en hij wordt NIET door DDZ gereden, maar door VIRM.
Daarmee vervalt het definitief als onderwerp in dit topic%09%
 

28-08-2012 11:52:52
treinjoop
treinjoop
Hoe ben je er achtergekomen dat het VIRM wordt en geen DDZ in de 2600 van 2013?

SleutelMan: Het laatste bericht hoef je niet te quoten

Laatst bewerkt door SleutelMan op 28-08-2012 12:24
 

28-08-2012 11:55:26
jeanne
jeanne
Dat is het geheim van de smid!  

28-08-2012 12:17:34
broek53
broek53
Nou ja, dat ligt voor de hand en eigenlijk schreef ik het al: door navragen.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-08-2012 12:17
 

28-08-2012 12:22:28
rolandrail
rolandrail
Quote
robbertc (zo 26 aug 2012 11:20:25 https://www.somda.nl/forum/7770/p405931/): .. Gevolgd door het enkele uren afsluiten van het traject om de baan te controleren, zoals een aantal maanden geleden is gebeurd?
Zolang niemand wakker wordt of het niet overdrijft dan volgt geen inspectie.
De laatste paniekactie m.b.t. 1700+DDar was dat men de bovenleiding ging inspecteren en dat is net niet waar de beperking om is. Zoals Michiel al aangeeft gat het om asbelasting en de regel is dat alle kleine bruggetjes e.d. door een e-loc met max 30 km/h bereden mogen worden. Als je die regel respecteert kan er dus geen 1700+DDar volgens dienstregeling rijden op Wd-Ledn v.v.
Afijn, DDZ is dus geen probleem (helaas, oogkleppencabines zouden verboden moeten worden).

Laatst bewerkt door rolandrail op 28-08-2012 12:24
 

28-08-2012 13:41:04
daniel81
daniel81
Kan ik me goed voorstellen, maar ik lees eerder in dit topic juist allemaal enthousiaste reacties van je collega's die geen storend invallend zonlicht van opzij meer op hun bedienigspaneel hebben, en die aangeven dat je toch niks hebt aan zo'n zijraampje.  

28-08-2012 14:19:46
rolandrail
rolandrail
Die stelling is ook waarmee de klankbordgroep het zou hebben onderbouwd.
Degene die stellen niets aan een zijraampje te hebben is dezelfde kliek die dingen e.d. aanrijdt en niet ziet wat ze hebben geraakt en dus maar doorrijden en een collega de zooi laten opruimen.
Zowel SLT als DDZ dwingt door het zeer beperkte zicht bij aanwijzingen aki/ahob de mcn de hc naar buiten te sturen met rode vlag. Geintje? Nee, ik stuur de hc écht naar buiten, ik zie praktisch niets vanuit een SLT en voor DDZ geld praktisch hetzelfde alhowel je daar nog enigzins je neus tegen de frontruit aan kunt douwen.

Laatst bewerkt door rolandrail op 28-08-2012 14:20
 

28-08-2012 15:45:54
broek53
broek53
Quote
broek53 (di 28 aug 2012 11:10:10 https://www.somda.nl/forum/7770/p406297/):
Quote
broek53 (zo 26 aug 2012 21:02:07 https://www.somda.nl/forum/7770/p406044/): Ik moet zeggen dat ik de spooropstelling van Asd in 2013 niet in detail ken, maar een serie uit Lls wordt in ieder geval niet geknoopt aan een serie die via Hlm rijdt. Vraag ik na.

Navraag: de 2600 wordt (inderdaad) Lelystad - Amsterdam C - Schiphol - Vlissingen en hij wordt NIET door DDZ gereden, maar door VIRM.
Daarmee vervalt het definitief als onderwerp in dit topic%09%
Nou, toch niet helemaal, want de voor de hand liggende vraag is dan natuurlijk: waar blijft het DDZ dan? En inderdaad... in de 2100 (Asd - Hlm - Gvc) en 2200 (Asd - Hlm - Ddr).

Laatst bewerkt door broek53 op 28-08-2012 15:46
 

28-08-2012 16:31:57
MeesterAap
MeesterAap
Quote
rolandrail (di 28 aug 2012 14:19:46 https://www.somda.nl/forum/7770/p406318/): Die stelling is ook waarmee de klankbordgroep het zou hebben onderbouwd.
Degene die stellen niets aan een zijraampje te hebben is dezelfde kliek die dingen e.d. aanrijdt en niet ziet wat ze hebben geraakt en dus maar doorrijden en een collega de zooi laten opruimen.
Zowel SLT als DDZ dwingt door het zeer beperkte zicht bij aanwijzingen aki/ahob de mcn de hc naar buiten te sturen met rode vlag. Geintje? Nee, ik stuur de hc écht naar buiten, ik zie praktisch niets vanuit een SLT en voor DDZ geld praktisch hetzelfde alhowel je daar nog enigzins je neus tegen de frontruit aan kunt douwen.
Hoe doe je dat dan bij ICM?
 

28-08-2012 16:43:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Raampje open, bij ICMm word dat wat lastiger


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-08-2012 19:18:45
rolandrail
rolandrail
Quote
MeesterAap (di 28 aug 2012 16:31:57 https://www.somda.nl/forum/7770/p406334/): Hoe doe je dat dan bij ICM?
Juist de zijramen geven je voldoende zicht of er toch nog een dwaas denkt te kunnen oversteken i.t.t. bij SLT en DDZ.
 

28-08-2012 20:01:53
sfj
Quote
dlm4yjp (di 28 aug 2012 16:43:36 https://www.somda.nl/forum/7770/p406335/): Raampje open, bij ICMm word dat wat lastiger

Zijn die bij de revisie ook permanent afgesloten dan? Of bedoel je dat het zicht uit die raampjes te beperkt is ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-08-2012 21:21:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Permanent dicht, is een vast raam geworden na -schijnbaar- veel klachten over tocht/windgefluit als het raam zich niet helemaal goed sloot.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-08-2012 10:35:11
rolandrail
rolandrail
Met die ramen zelf evenals de afdichting was niets mis, met de sluiting ervan wel, die lubberde als het ware uit door de slapte van het materiaal.
De klankbordgroep ging zoals gewoonlijk accoord met wat NS voorstelde (dichtmaken, de goedkoopste oplossing) terwijl het gros van de mcn'n aangaven wel degelijk het raam open te willen kunnen doen.
Klankbordgroepen blijken in de praktijk zelden meer dan een groepje inkoppers van NS-ideën. Psychologisch gezien interessant, ik mag hopen dat als je in een klankbordgroep stapt je nog fris en objectief bent maar ergens wordt dan omgebogen met alle gevolgen van dien. Dat NS hardgrondig hun stellingen en voornemens verdedigt wijst de praktijk dagelijks uit, in geval van SLT kwamen technicie zelfs naar werkoverleg van rijdend personeel die na de 15e klacht over SLT uiteindelijk terugvielen op het kulverhaal van toonbankmaterieel. "U zit in de ontkenningsfase." "Niet waar!" %03%
 

03-09-2012 00:22:08
nedtrain25
nedtrain25
Quote
De komende anderhalf jaar krijgen we dus nog 9 bakwisselingen van de stammen 7816 / 7817 / 7819 / 7834 / 7839 / 7874 / 7875 / 7876 / 7877 / 7420 / 7426 / 7429 / 7432 / 7446 / 7450 / 7455 / 7460 en 7464.


We hebben eens gekeken vandaag maar er moeten 20 bakwisselingdn plaats vinden voor maart 2013.
 

04-09-2012 00:27:08
broek53
broek53
Voor de update: er rijdt er dagelijks vrijwel geen een, begrijp ik, maar nettemin gaat binnenkomst in Haarlem en aflevering rustig door (%09%). Op 27/8 is de 7852 binnengelopen in Hlm (wordt 7524) en op 29/8 de 7527 (ex-7806) afgeleverd.
Als de planning van het testen en het protocolleren van de testen en daar weer de testen gehaald is, zou het wel eens zo kunnen zijn dat dinsdag 4/9 de drie weken geleden samengestelde zeswagenstam DDZ naar de Bokkeduinen komt ter belading. Testritten op de Hanzelijn zijn voorshands gedacht komend weekend en het weekend daarop. Er wordt rekening gehouden met veel uren rijden, kortom: het lijkt wel gemaakt voor de liefhebbers
 

04-09-2012 11:01:38
salieri
salieri
Rijden ze met de testritten (en wegleerritten) helemaal door naar station Zl, of keren ze ergens voor de brug?
Want dan zou het kunnen zijn dat je die 6 wagenstam in Zl kunt spotten en fotograferen (is voor degenen zonder auto wel leuker natuurlijk).
 

04-09-2012 11:55:26
MDDM
MDDM
De wegleerritten gaan tot Zlr. Of de testritten door gaan naar Zl weet ik niet.


Gr Joop mcn Lls
 

04-09-2012 12:19:22
salieri
salieri
Ohja, Zlr is er ook nog tussen de IJsselbrug en Zl.
Bedankt voor je antwoord MDDM
 

04-09-2012 17:25:02
icened
icened
Als op de Hanzelijn alleen maar een plan V rijdt voor opleidingsritten is er in ieder geval nog voldoende ruimte voor een DDZ. Wie weet laten ze de DDZ en trein plan V wel achter mekaar rijden. Kunnen ze de ATB testen.  

04-09-2012 19:51:03
agerritsen
agerritsen
Vanmiddag heb ik op Utrecht Centraal de 7503 gezien met zes bakken. Ik dacht dat ze de zesjes pas maakten als alle viertjes klaar zijn. Weet iemand daar meer van?  

04-09-2012 19:55:04
sfj
Zie de posts boven je ... Er is nu een teststel 7503 dus.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-09-2012 19:57:45
aarclay
aarclay
Lees dus ook https://www.somda.nl/forum/7770/p403709/DDAR+wordt+DDZ/. Verder zullen de zesjes uiteindelijk de nummerreeks 76xx gaan krijgen.


Choo choo.....
 

04-09-2012 20:16:36
broek53
broek53
Quote
icened (di 04 sep 2012 17:25:02 https://www.somda.nl/forum/7770/p407411/): Als op de Hanzelijn alleen maar een plan V rijdt voor opleidingsritten is er in ieder geval nog voldoende ruimte voor een DDZ. Wie weet laten ze de DDZ en trein plan V wel achter mekaar rijden. Kunnen ze de ATB testen.
Tuurlijk, maar er valt niets te testen op dat gebied. Het gaat om de duurbelasting van de mBk, meer niet.
 

05-09-2012 08:50:26
sfj
Quote
broek53 (wo 15 aug 2012 21:31:36 https://www.somda.nl/forum/7770/p403716/): Haarlem RB meldt ook dat de gedeklasserde ex-ABv 7508 is binnengekomen als deel van stam 7857, die op 19 juli in revisie is gegaan.
Volgens de treinsamenstellingslijst van Somda zou deze overigens nog in stam 7429 moeten zitten, maar ik vermoed dat daar wat rijtuigen gewissels zijn net voordat de stam in revisie is gegaan.

De 280 7508 zit vandaag nog in de 7429, net om 8.50 vanuit Hn naar Hlm. De samenstelling is 7029 7570 7290 7508 1720


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-09-2012 09:45:47
admin
Moderator
admin
admin: 2 berichten verwijderd, vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

07-09-2012 10:02:58
tonnie12
tonnie12
staat de 6 delige DDZ nog in amersfoort?  

07-09-2012 10:03:43
Bert13
Bert13
Jup, zie de spots, deze staat nog op de Bkd.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-09-2012 08:04:27
sjaak72
sjaak72
Quote
Quote
nedtrain25 (ma 03 sep 2012 00:22:08 https://www.somda.nl/forum/7770/p407144/): De komende anderhalf jaar krijgen we dus nog 9 bakwisselingen van de stammen 7816 / 7817 / 7819 / 7834 / 7839 / 7874 / 7875 / 7876 / 7877 / 7420 / 7426 / 7429 / 7432 / 7446 / 7450 / 7455 / 7460 en 7464.


We hebben eens gekeken vandaag maar er moeten 20 bakwisselingdn plaats vinden voor maart 2013.


De 1e van de 20e bakwisselingen heeft plaatsgevonden tussen vandaag en 4 september. bvk 7263 heeft in stam 7436 de plaats ingenomen van bvk 7230. De bvk 7263 komt uit stam 7847.
 

10-09-2012 08:06:17
sjaak72
sjaak72
Quote
sjaak72 (di 28 aug 2012 08:07:43 https://www.somda.nl/forum/7770/p406270/): Vanmorgen zat ik in de 7416, welke volgens de spots tot vorige week nog door het leven ging als de 7816. Dit treinstel bestaat nu uit de bakken 7559, 7296, 7238 en loc 1719. Bakken 7296, 7238 en loc 1719 komen van de 7426. Treinstel 7426 is nu waarschijnlijk de 7826 en bestaat waarschijnlijk uit de 7026, 7536, 7238 en de 7714.


mDDM 7826 vanmorgen gespot in Obdam en deze bestaat uit bovengenoemde samenstelling.
 

10-09-2012 20:08:53
icened
icened
Een zesdelige DDZ heeft testritten gedaan op 8 en 9 september op de Hanzelijn. Dat is te zien op een you tube filmpje.

Laatst bewerkt door icened op 10-09-2012 22:55
 

12-09-2012 20:22:17
jesseswabo
jesseswabo
Er staat op sommige forum's en op wikipedia dat de DDZ in de 8800 en de 2000 gaat rijden. Nou woon ik in Alphen aan den Rijn (aan de 8800) en nou zie nog helemaal geen DDZ langsrijden. Weet iemand of dit nog gaat gebeuren en wanneer het gaat gebeuren?  

12-09-2012 20:39:40
b2py
b2py
Als er genoeg stammen zijn om die serie uit te rusten zullen ze komen. Datum? Minimaal 2013..  

12-09-2012 20:46:24
broek53
broek53
Nu: 2600 en de eerste stammen in de 3900. Dienstregeling 2013 begint met bijna alle treinen in de series 2100 (dan: Asd - Gvc) en 2200. Wat daarna volgt, is nog onbekend.  

13-09-2012 12:30:24
abcde
abcde
Wordt er ook gedacht aan de nieuwe IC 500 (in 2013 Rtd - Gn met VIRM) ?  

13-09-2012 21:17:08
broek53
broek53
Er wordt ongetwijfeld aan van alles gedacht, want het spul kan zo'n beetje in alle intercity's en met name in de series die ook met VIRM gereden (kunnen) worden. Ik heb niet de indruk dat er nu allerlei series speciaal geselecteerd worden voor de DDZ, ook omdat het technisch geen nieuw materieel is (machinisten hoeven niet apart opgeleid te worden).  

13-09-2012 22:01:18
broek53
broek53
De proefritten van de DDZes op de Hanzelijn van afgelopen weekend hebben voldoende resultaten opgeleverd. De proefritten die komend weekend gedacht waren, gaan daarom niet door. De zandzakken (geen vaten water dit keer!) worden op de Bokkeduinen gelost en de verlengde 7503 gaat retour Haarlem.  

14-09-2012 14:50:45
gummbahla
gummbahla
Hoe moet ik 'voldoende resultaten' interpreteren? Voldoende in de zin van een redelijk prestatie, of voldoende in de zin van aanzienlijke hoeveelheid (onderzoeks)resultaten?  

14-09-2012 14:53:13
Klaasje
Klaasje
Waarschijnlijk is het wel redelijk duidelijk wat er aan de hand is. Dat kan op twee dingen duiden: Of er is geen vuiltje aan de lucht of er is sprake van een specifiek aanwijsbaar probleem.  

14-09-2012 15:13:04
MDDM
MDDM
Ik heb afgelopen zondag 1van de mcn gesproken die testritten heeft gereden. Stel heeft zich ondanks het gigantische overgewicht aan zandzakken, heel goed gehouden.


Gr Joop mcn Lls
 

14-09-2012 15:44:24
AgentX
AgentX
Een leuk detail: De 7501 staat nu met z'n twee koppen tegen elkaar te Hlmwpl. Je zou hem nu kunnen beschouwen als DDZ-II %08%  

14-09-2012 16:01:16
phantom
phantom
Je kan dan dus stellen dat het een geslaagde proef is geweest met de 6 delige DDZ.
En dat er dus voor meerdere 6 delige stellen geen bezwaren te vinden zijn,om deze niet te maken ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-09-2012 16:41:28
broek53
broek53
Daar ziet het zeker naar uit.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-09-2012 16:42
 

30-09-2012 13:12:54
montrose
montrose
Vandaag aangetroffen te Asd de 7417/1707 . Dus dat zou betekenen dat 7432 nu de 7832 is geworden.  

03-10-2012 08:46:07
sjaak72
sjaak72
Vanmorgen de 7439 gezien in Obdam, deze bestaat nu uit baknummers 7287, 7261 en 7573. Mijn vermoeden bestaat dat de 7864 nu rondrijdt in de samenstelling 7551, 7234 en 7708.