18-02-2012 19:14:26
edje
edje
lint van Syntus heeft ook LED. Was nog een heel gedoe.

18-02-2012 19:19:53
martijnham
martijnham
Maar NS heeft de laatste tijd op SLT geen nieuw materieel aangeschaft. Wel proeven met LED bij SGMm en DD-AR. En natuurlijk de loks van NShispeed. Nieuw materieel is dan vooral te vinden bij de andere vervoerders: bijvoorbeeld de GTW`s.

19-02-2012 09:24:11
jwalk1
jwalk1
wat ik overigens erg jammer vindt is dat ze de bestemmings displays aan de buiten zijde niet hebben vernieuwd, ik vindt deze vrij onduidelijk van een afstand. waarom hebben ze ze eigenlijk niet vernieuwd of vervangen


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ

19-02-2012 11:37:45
john563
john563
sorry geen led, binnen is het alleen maar LED, dat met de frontseinen schijnt nog een aardig verhaal achter te steken, hoe en wat weet ik zo gauw niet, maar heeft te maken met toelating e.d.


19-02-2012 13:20:45
sjaak72
sjaak72
Broek bedankt voor de info.

We kunnen dus concluderen dat er 9 DD-AR's momenteel worden omgebouwd naar DDZ en dat er nog 66 DD-AR's vrolijk rondrijden.

19-02-2012 14:27:01
MDDM
MDDM
Nee, die conclusie kan je niet trekken, want sws alle DDAR + mDDM gaat naar DDZ 4 en 6 wagen stellen omgebouwd worden. Je kan dat terug lezen in dit topic.


Gr Joop mcn Lls

19-02-2012 16:43:08
smarkie
smarkie
Quote
martijnham (za 18 feb 2012 19:19:53 https://www.somda.nl/forum/7770/p379130/):........En natuurlijk de loks van NShispeed

Deze traxxen hebben geen ledverlichting.
Althans de tijdtafelverlichting in de cabine niet meegerekend.


Mcn NS International Rtd

19-02-2012 20:26:00
dlm4yjp
dlm4yjp
@MDDM: wel goed lezen, er staat momenteel


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

19-02-2012 20:26:27
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (zo 19 feb 2012 13:20:45 https://www.somda.nl/forum/7770/p379193/): Broek bedankt voor de info.
We kunnen dus concluderen dat er 9 DD-AR's momenteel worden omgebouwd naar DDZ en dat er nog 66 DD-AR's vrolijk rondrijden.
Er zijn er nu 9 binnen, ja. Of er nog 66 rondrijden, weet ik niet, en zeker niet of ze dat vrolijk doen, maar als je bedoelt dat er vier Bvk's zijn gesloopt of terzijde staan en negen stammen in ombouw zijn, dan kunnen er idd nog 66 stammen gevormd worden. Maar dat wordt in rap tempo minder, natuurlijk. Als de serieproductie volledig op gang is, zal er denkelijk elke twee weken een 7800 naar Haarlem gaan en de 7400-en verdwijnen schoksgewijs omdat de meeste tussenrijtuigen (en in ieder geval alle ABv's zowat) in revisie/verbouwing moeten.

19-02-2012 20:49:41
aarclay
aarclay
Hoeveel interne 'stations' zijn er in de NedTrain werkplaats waar de bakken worden behandeld?

Is er ook een beschrijving bij over hoe de werkzaamheden er uit zien? Voor de ICM-> ICMm was dat wel bekend, en waren er flyers/boekjes van gedrukt.


Choo choo.....

19-02-2012 21:03:12
sik214
sik214
Quote
broek53 (zo 19 feb 2012 20:26:27 https://www.somda.nl/forum/7770/p379255/):
Quote
sjaak72 (zo 19 feb 2012 13:20:45 https://www.somda.nl/forum/7770/p379193/): Broek bedankt voor de info.
We kunnen dus concluderen dat er 9 DD-AR's momenteel worden omgebouwd naar DDZ en dat er nog 66 DD-AR's vrolijk rondrijden.
Er zijn er nu 9 binnen, ja. Of er nog 66 rondrijden, weet ik niet, en zeker niet of ze dat vrolijk doen, maar als je bedoelt dat er vier Bvk's zijn gesloopt of terzijde staan en negen stammen in ombouw zijn, dan kunnen er idd nog 66 stammen gevormd worden. Maar dat wordt in rap tempo minder, natuurlijk. Als de serieproductie volledig op gang is, zal er denkelijk elke twee weken een 7800 naar Haarlem gaan en de 7400-en verdwijnen schoksgewijs omdat de meeste tussenrijtuigen (en in ieder geval alle ABv's zowat) in revisie/verbouwing moeten.
De meeste 7400'en gingen per wijzigingsblad van april toch al aan de kant (zowieso hun 1700)?

19-02-2012 21:30:30
sjaak72
sjaak72
Quote
nedtrain25 (wo 11 jan 2012 01:30:58 https://www.somda.nl/forum/7770/p373147/): Vanaf het wijzigingsblad van april gaan er een aantal 7400en koud terzijde. De stammen waar het om gaat zijn de stammen waar de volgende 1700en in zitten:
1715,1716,1717,1718,1718,1719,1720,1721,1722,1723,1724,1726,1727,1728.
LET OP !!!!! De stamnummers kunnen nog veranderen daarom geef ik alleen aaan welke loccen er terzijde gaan. Maar ze gaan compleet met stam terzijde.


SIK214, zie bovenstaand bericht.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 19-02-2012 21:31

19-02-2012 21:55:58
sik214
sik214
Ja dat bericht ken ik, maar nu werd er gerept over 'schoksgewijs' i.p.v. nagenoeg alle 7400'en tegelijk en daarom vroeg ik mij af of dat plan nu gewijzigd is.

19-02-2012 23:03:59
nedtrain25
nedtrain25
die massale terzijdestelling is van de baan en zal stapsgewijs gaan

20-02-2012 06:43:35
robbertc
robbertc
Als per Wbl april het aantal diensten DDAR+loc (sterk) verminderd, betekent het niet automatisch dat er vanaf die datum zoveel stellen minder zijn, maar dat het gedurende het Wbl zoveel afneemt.

20-02-2012 17:20:00
Bert13
Bert13
Het viel me op dat er recent weer wat stammen in andere samenstelling te zien zijn:
- 7422+1708 --> 7822 (vandaag te Assp)
- 7812 --> 7412+1708 (vandaag te Shl)
- 7437+1707 --> 7437+1718 (vandaag te Asdz)
- 7444+1718 --> 7444+1705 (nog van 16 februari)
- 7451+1705 --> 7451+1721 (nog van 25 januari)
- 7409+1721 --> 7809 (vandaag te Zd)

Laatst bewerkt door Bert13 op 20-02-2012 17:45


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

21-02-2012 21:42:35
aarclay
aarclay
Vandaag heb ik met @TheKnitter de DDZ in asd mogen bezoeken. EN ik moet zeggen dat de NS een mooie trein heeft laten afleveren.
In één woord: prachtig...

Even een interessante vraag, ik neem aan dat de omroep in de DDZ wel automatisch is? Of is dit nog steeds handmatig?
Mag aannemen van niet, toch?
------------------
Voor de liefhebbers die zich afvragen welke gebruiksvoorwerpen op de deurduwers wordt afgebeeld:

Asbak, Patatbak, Wapenstok, Noodknop, Toetsenbord, Bubbelkauwgom, Spuitbus, Geluidsspeaker en Telefoon.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-02-2012 23:50


Choo choo.....

22-02-2012 12:18:05
maigoda
maigoda
Ik hoop eerlijk gezegd dat de normale omroephoorn dit keer gewoon is gehandhaafd en ze niet wéér de fout hebben gemaakt zo'n achterlijke microfoon+dito systeem in bouwen. Dat ze een automatische omroep ala OBIS inbouwen, geen probleem, maar leg dat dan aan naast de normale altijd goed werkende omroep aan i.p.v. als vervanging ervan.
Groetjes,
Emiel

22-02-2012 13:19:19
Michaeldel
Michaeldel
De 7538 staat op dit moment op spoor 7 op Gvc. En hij is inderdaad heel mooi geworden.

22-02-2012 13:44:22
broek53
broek53
Quote
maigoda (wo 22 feb 2012 12:18:05 https://www.somda.nl/forum/7770/p379666/): Ik hoop eerlijk gezegd dat de normale omroephoorn dit keer gewoon is gehandhaafd en ze niet wéér de fout hebben gemaakt zo'n achterlijke microfoon+dito systeem in bouwen. Dat ze een automatische omroep ala OBIS inbouwen, geen probleem, maar leg dat dan aan naast de normale altijd goed werkende omroep aan i.p.v. als vervanging ervan.

Uit de 'Instructiebrochure voor machinisten en conducteurs": "De boordomroepinstallatie, de bediening voor het handmatig omroepen en de treintelefoon zijn ongewijzigd."

22-02-2012 16:12:26
treinfan
treinfan
De 7538 is morgen (donderdag) ook nog te bezichtigen te Gvc. Vrijdag zal het stel te vinden zijn te Gv, maar dan is deze niet openbaar toegankelijk in verband met filmopnames.

23-02-2012 01:08:58
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (wo 22 feb 2012 13:44:22 https://www.somda.nl/forum/7770/p379684/): Uit de 'Instructiebrochure voor machinisten en conducteurs": "De boordomroepinstallatie, de bediening voor het handmatig omroepen en de treintelefoon zijn ongewijzigd."

Kijk, dat klinkt goed. Hartelijk dank voor het melden.
Groetjes,
Emiel

23-02-2012 09:11:18
jwalk1
jwalk1
Is de ddz ook een keer in de buurt van nm/ht/ah te bezichtigen of blijft hij in de randstad?


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ

23-02-2012 09:23:10
treinfan
treinfan
Bezichtiging is enkel vandaag nog te Gvc, maar maandag gaan er als het goed is al 2 stellen de dienst in, in de 2600 Gvc-Shl-Asd vv.

23-02-2012 19:40:39
trdl85
trdl85
Vandaag helaas niet te Gvc te vinden, morgen filmopnames te Gv

23-02-2012 20:40:01
broek53
broek53
De 7538 mankeert nogal wat en of er een tweede stam in dienst komt, is nog even de vraag. Dus ook of er echt wel maandag een proefbedrijf begint.
Inmiddels heeft NSR de rem gezet op de binnenkomst van DDAR voor revisie, zoals te verwachten viel. De 7807 zou naar Haarlem gaan, maar dat is uitgesteld met minstens een week.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-02-2012 14:29

23-02-2012 21:00:30
AgentX
AgentX
Wat mankeert die 7538 dan?

25-02-2012 17:42:37
edward
edward
Gisteren stond de 7538 te Gv.

Nummers van de rijtuigen zijn:
94 84 4268 038-5
94 84 4262 002-7
94 84 4263 006-7
94 84 4264 001-7

25-02-2012 19:24:39
seinhuis
seinhuis
Volgens een NS-medewerker staat morgen (zondag) een DDZ/NID in de planning voor de 2643 Amsterdam 10.49, schiphol 11:06, Leiden 11:25, Den Haag cs (A)11:37.

Laatst bewerkt door seinhuis op 25-02-2012 21:26


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-02-2012 19:48:44
trdl85
trdl85
7538 staat als het goed is dit weekend te Bkh te wachten op inzet a.s. maandag

25-02-2012 23:33:58
110573
110573
Quote
edward (za 25 feb 2012 17:42:37 https://www.somda.nl/forum/7770/p380232/): Gisteren stond de 7538 te Gv.

Nummers van de rijtuigen zijn:
94 84 4268 038-5
94 84 4262 002-7
94 84 4263 006-7
94 84 4264 001-7


Hoe kan het 6e nummer telkens 2 zijn, terwijl de bakcode's 1168, 1162, 1163 en 1164 zijn? Dan zou het 6e cijfer toch een 1 moeten zijn?
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Laatst bewerkt door 110573 op 25-02-2012 23:34

26-02-2012 14:00:07
iraj-smile
iraj-smile
kan je de NID nog bezichtigen op amsterdam (zijn er nog meer data´s)???

alvast bedankt%02%

26-02-2012 14:20:02
SGMm2137
SGMm2137
Nee, want als het goed is komt hij aankomende week in dienst

26-02-2012 14:21:17
iraj-smile
iraj-smile
nog beter!!!!%02%

26-02-2012 14:24:48
iraj-smile
iraj-smile
is er een speciaal programma waarop je dat soort info kan zien, bijvoorbeeld de koninklijke trein rijd weer is waar kan je dat zien????

26-02-2012 14:25:15
john563
john563
Quote
SGMm2137 (zo 26 feb 2012 14:20:02 https://www.somda.nl/forum/7770/p380309/): Nee, want als het goed is komt hij aankomende week in dienst


Mits de andere twee stammen ook klaar zijn.

Twee stammen gekoppeld in de dienst, en 1 stam op reserve.

26-02-2012 14:28:40
iraj-smile
iraj-smile
oke, toch bedankt%02%

26-02-2012 15:36:56
aarclay
aarclay
@iraj-smile: Dit heeft niet veel met dit topic te maken, maar je kan deze gegevens normaal niet live zien.

Wel kan je op: https://www.somda.nl/spots/ kijken waneer een trein gespot is door Somda-leden.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-02-2012 15:37


Choo choo.....

26-02-2012 16:10:48
seinhuis
seinhuis
Ik ben er naar den haag toe geweest en het bleek toch een DD-ar te zijn, de NID stond op Brinkhorst.

26-02-2012 18:11:47
kleine_man
kleine_man
Quote
110573 (za 25 feb 2012 23:33:58 https://www.somda.nl/forum/7770/p380263/):
Quote
edward (za 25 feb 2012 17:42:37 https://www.somda.nl/forum/7770/p380232/): Gisteren stond de 7538 te Gv.

Nummers van de rijtuigen zijn:
94 84 4268 038-5
94 84 4262 002-7
94 84 4263 006-7
94 84 4264 001-7


Hoe kan het 6e nummer telkens 2 zijn, terwijl de bakcode's 1168, 1162, 1163 en 1164 zijn? Dan zou het 6e cijfer toch een 1 moeten zijn?
Heeft iemand hier een verklaring voor?


1+1 is 2? %08%

Zonder enige kennis van zaken zou ook logisch zijn dat de nieuwe bakcodes 126X geworden zijn, om een verschil met de onverbouwde stellen aan te geven. Echter dan zou de 1 op positie 5 komen. Volgens de Nederlandse nummering moet hier een 4 staan, dus heeft men de laatse 3 cijfers gepakt.

26-02-2012 18:51:08
110573
110573
Je bedoelt 116X neem ik aan toch dat zou inderdaad sowieso logischer zijn, ook met de komst van eventueel meer viercijferige bakcode's in de toekomst. Dat 5e cijfer hadden wij net als de duitsers gewoon zelf een invulling aan moeten geven, lijkt mij persoonlijk handiger...

26-02-2012 21:29:33
Xander140
Xander140
Quote
seinhuis (zo 26 feb 2012 16:10:48 https://www.somda.nl/forum/7770/p380332/): Ik ben er naar den haag toe geweest en het bleek toch een DD-ar te zijn, de NID stond op Brinkhorst.

Nee logisch want dit gaat hij net als bij de instroom en eerste ritten van de slt alleen door de week rijden deze aankomende week!

26-02-2012 21:31:18
AgentX
AgentX
Hoe wordt de 2600 dan in het weekend voorzien? Ik heb begrepen dat hij in de daluren ging rijden en het weekend valt ook onder de daluren...

26-02-2012 21:32:21
maigoda
maigoda
Quote
110573 (zo 26 feb 2012 18:51:08 https://www.somda.nl/forum/7770/p380362/): Je bedoelt 116X neem ik aan toch dat zou inderdaad sowieso logischer zijn, ook met de komst van eventueel meer viercijferige bakcode's in de toekomst. Dat 5e cijfer hadden wij net als de duitsers gewoon zelf een invulling aan moeten geven, lijkt mij persoonlijk handiger...

Punt is dat het vijfde cijfer in Nederland gelijk is aan het tweede cijfer. En dat is als gevolg van de "94 = Bakken van overige elektrische treinstellen" dus een 4. Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC

Laatst bewerkt door maigoda op 26-02-2012 21:33

26-02-2012 21:37:42
110573
110573
Ja, dat weet ik, dat is ook mijn punt. Ik vind dit persoonlijk niets toe voegen, men had dit beter kunnen gebruiken voor een eventueel 4-cijferig bakcodenummer en bij een 3-cijferig gewoon een 0 plaatsen

26-02-2012 21:52:20
MDDM
MDDM
Quote
AgentX (zo 26 feb 2012 21:31:18 https://www.somda.nl/forum/7770/p380399/): Hoe wordt de 2600 dan in het weekend voorzien? Ik heb begrepen dat hij in de daluren ging rijden en het weekend valt ook onder de daluren...
Volgens de dienstkaartjes die geldig zijn vanaf de 13e deze maand ook DDZ in het weekend.

Laatst bewerkt door MDDM op 26-02-2012 21:52


Gr Joop mcn Lls

26-02-2012 22:09:37
broek53
broek53
Ja, omdat de omloop nog uitging van vier diensten DDZ in de vaste omloop. Die zijn er bij lange na niet en dus is de hele omloop nog DDAR. De komende twee weken zijn voor een proefbedrijfje waarbij tussen de spitsen een losse DDZ eventjes op proef wordt ingezet. Alleen de 7538 is daar eventueel voor beschikbaar.

26-02-2012 23:35:26
aarclay
aarclay
Dan ben ik nog benieuwd wat voor problemen er nog zijn, wat de inzet van de stellen vertraagt?
Ik hoorde dat de 7538 een defect in de tractie had welke al weer gerepareerd is?


Choo choo.....

27-02-2012 00:18:14
broek53
broek53
Er zijn geen problemen, althans niet anders dan van meet af aan: het project is zwaar vertraagd en meer stammen zijn er nog niet klaar.
De 7529 zit in de afleveringsfase en die komt als het goed gaat komende week als tweede ter beschikking. De 7501 wordt nog 'afgebouwd' en de 7503 staat nog in Alkmaar, maar moet ook nog 'afgebouwd' worden.

27-02-2012 11:57:23
Iceman
Iceman
Trein 2628 reed vandaag nog met DDAR, en ook voor trein 2630 stond al een DDAR klaar te Gvc. Het proefbedrijf is dus (nog) niet gestart op de dag dat het eigenlijk de bedoeling was (week 9).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

27-02-2012 17:03:13
ammer17
ammer17
DDZ 7538 kwam vandaag om 12:45 Gvc binnenrijden vanuit Bkh. Zo te zien alleen instructie voor personeel. De 2600 serie werd met DDAR gereden.

mvg. Arnout

27-02-2012 17:09:12
bart84
Moderator
bart84
Quote
Iceman (ma 27 feb 2012 11:57:23 https://www.somda.nl/forum/7770/p380457/): Trein 2628 reed vandaag nog met DDAR, en ook voor trein 2630 stond al een DDAR klaar te Gvc. Het proefbedrijf is dus (nog) niet gestart op de dag dat het eigenlijk de bedoeling was (week 9).
Het is de rest van de week ook nog week 9.


Mvg. Bart

27-02-2012 17:10:17
Bert13
Bert13
Lol, maar feit is dat ze eigenlijk vandaag hadden moeten beginnen met rijden, zo was pas geleden nog de planning.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

27-02-2012 17:11:49
Iceman
Iceman
@Bart: Joh;). Ik doelde erop dat ie dus deze week (nog) niet rijdt.

Laatst bewerkt door Iceman op 27-02-2012 17:12


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.


27-02-2012 18:07:14
peters49
peters49
Aanvang reizigersdienst DDZ = NID, Nieuwe Intercity Dubbeldekker, uitgesteld naar 12 maart.

27-02-2012 18:46:49
aarclay
aarclay
Gaan we vanaf dan 2 DDZ-stellen op de baan zien, of een volledige omloop met 4 stellen?


Choo choo.....

27-02-2012 18:57:00
sjoerd
sjoerd
Maakt dat nou echt zoveel uit? Ik dacht dat inmiddels voldoende was uitgelegd dat het project vertraagd is en dat de afgeleverde stellen nog niet klaar zijn??

27-02-2012 19:32:18
Pim530
Pim530
Is het misschien een idee om gewoon de term 'DDZ' hier standaard te gebruiken? Zo wordt het door NS immers ook gebruikt in o.a. het wijzigingsblad...

27-02-2012 19:44:08
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (ma 27 feb 2012 00:18:14 https://www.somda.nl/forum/7770/p380426/): Er zijn geen problemen, althans niet anders dan van meet af aan: het project is zwaar vertraagd en meer stammen zijn er nog niet klaar.
De 7529 zit in de afleveringsfase en die komt als het goed gaat komende week als tweede ter beschikking. De 7501 wordt nog 'afgebouwd' en de 7503 staat nog in Alkmaar, maar moet ook nog 'afgebouwd' worden.


De 7503 (?) welke al een paar weken in Alkmaar stond, was vanmiddag om 18.15 verdwenen. Vanmorgen om 7.15 was hij nog wel aanwezig.

27-02-2012 19:54:17
Bert13
Bert13
Dat heeft alles te maken met het feit dat-ie wss nu wel naar Hlm toe is gegaan, zie ook de melding in het Opvallende Dingen-topic van vandaag:
Quote
NSR1855 (ma 27 feb 2012 13:06:10 https://www.somda.nl/forum/11607/p380469/): 1775+ DDZ 13 uur uit Amr ri. utg



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

27-02-2012 19:54:57
stefanvdw
stefanvdw
Nop, naar Ldd.

27-02-2012 19:58:47
sjaak72
sjaak72
Quote
Bert13 (ma 27 feb 2012 19:54:17 https://www.somda.nl/forum/7770/p380545/): Dat heeft alles te maken met het feit dat-ie wss nu wel naar Hlm toe is gegaan, zie ook de melding in het Opvallende Dingen-topic van vandaag:
Quote
NSR1855 (ma 27 feb 2012 13:06:10 https://www.somda.nl/forum/11607/p380469/): 1775+ DDZ 13 uur uit Amr ri. utg



Thx. Lees het Opvallende Dingen-topic nl. niet elke dag.

27-02-2012 21:14:21
kleine_man
kleine_man
Quote
110573 (zo 26 feb 2012 18:51:08 https://www.somda.nl/forum/7770/p380362/): Je bedoelt 116X neem ik aan toch dat zou inderdaad sowieso logischer zijn, ook met de komst van eventueel meer viercijferige bakcode's in de toekomst. Dat 5e cijfer hadden wij net als de duitsers gewoon zelf een invulling aan moeten geven, lijkt mij persoonlijk handiger...


Nope, ik bedoelde echt 126X

De oude onverbouwde wagens hebben als bakcode 116X. Ik zou het niet vreemd vinden dat de verbouwde wagens 126X zouden worden. In beide gevallen zijn de X gelijk aan elkaar.

Dus de onverbouwde 1162.001 wordt de verbouwde 1262.001

27-02-2012 21:24:55
AgentX
AgentX
Quote
broek53 (ma 27 feb 2012 00:18:14 https://www.somda.nl/forum/7770/p380426/): Er zijn geen problemen, althans niet anders dan van meet af aan: het project is zwaar vertraagd en meer stammen zijn er nog niet klaar.
De 7529 zit in de afleveringsfase en die komt als het goed gaat komende week als tweede ter beschikking. De 7501 wordt nog 'afgebouwd' en de 7503 staat nog in Alkmaar, maar moet ook nog 'afgebouwd' worden.


Wat houdt dat 'afbouwen' precies in?

27-02-2012 21:34:46
SGMm2137
SGMm2137
https://www.somda.nl/forum/7770/p378579/DDAR+wordt+DDZ/


(hsl)-mcn Ehv

27-02-2012 22:09:53
AgentX
AgentX
Oh, ik dacht dat dat al gebeurd was
Dank voor je verduidelijking.

27-02-2012 23:36:37
broek53
broek53
Naast de nieuwe DOM-sleutel/continu gereed-toestanden hebben de 7501 en 7503 nog een fikse lijst aan punten die nog gewijzigd of afgewerkt moeten worden. Die stammen zijn eigenlijk ook maar op stel en sprong Haarlem uit gestuurd omdat er nu eindelijke eens iets moest vertrekken, om het maar eens wat zuur te zeggen. Eén ding is zeker: plannen is in dit project een soort illusie kweken. Enige gelijkenis met de realiteit berust op louter toeval

27-02-2012 23:47:26
broek53
broek53
Quote
kleine_man (zo 26 feb 2012 18:11:47 https://www.somda.nl/forum/7770/p380355/):
Quote
110573 (za 25 feb 2012 23:33:58 https://www.somda.nl/forum/7770/p380263/):
Quote
edward (za 25 feb 2012 17:42:37 https://www.somda.nl/forum/7770/p380232/): Gisteren stond de 7538 te Gv.

Nummers van de rijtuigen zijn:
94 84 4268 038-5
94 84 4262 002-7
94 84 4263 006-7
94 84 4264 001-7


Hoe kan het 6e nummer telkens 2 zijn, terwijl de bakcode's 1168, 1162, 1163 en 1164 zijn? Dan zou het 6e cijfer toch een 1 moeten zijn?
Heeft iemand hier een verklaring voor?


1+1 is 2? %08%

Zonder enige kennis van zaken zou ook logisch zijn dat de nieuwe bakcodes 126X geworden zijn, om een verschil met de onverbouwde stellen aan te geven. Echter dan zou de 1 op positie 5 komen. Volgens de Nederlandse nummering moet hier een 4 staan, dus heeft men de laatse 3 cijfers gepakt.
Het is inderdaad zo dat de verbouwde bakken een nieuw bakcodenummer krijgen (zucht..) en gelukkig lijkt dat in niets op de voorganger
ABvk : 1264 (ex-Bvk 1164 (DDM-2) of 1167 (DDM-3))
Bv1 : 1263 (ex-Bv 1163 (DDM-2) of 1166 (DDM-3))
Bv2 : 1269 (ex-Bv 1163 (DDM-2) of 1166 (DDM-3))(alleen 20 stuks voor de zesjes)
ABv : 1262 (ex-ABv 1162 (DDM-2) of 1165 (DDM-3))
mBk : 1268 (ex-mABk 1168)

27-02-2012 23:48:21
aarclay
aarclay
Er waren ook wat puntjes over het interieur, hoorde ik.


Choo choo.....

27-02-2012 23:56:46
AgentX
AgentX
Naar die puntjes ben ik dus benieuwd

28-02-2012 00:57:18
110573
110573
@broek53 Ik dacht dat het dieptepunt in het gebruik van die dingen al was bereikt met het ICRm project, maar kennelijk scheen dit niet genoeg te zijn.
In de UIC-nummers vond ik het persoonlijk juist wel een goed baken om met het (altijd gelijk blijvende) bakcodenummer de identificatie van het type/bouwserie te verduidelijken, die logica zie ik dan nog. Vervolgens moet men niet ook nog eens de bakcode's gaan veranderen en puntje bij paaltje dan ook nog eens vier-cijferig nummer nemen, waarvan men weet dat het niet in de twaalf-cijferige UIC past vanwege dat vervloekte vijfde cijfer...
Die logica af en toe

In ieder geval bedankt voor de info, heb ik weer iets te verwerken%08%

Laatst bewerkt door 110573 op 28-02-2012 00:59

28-02-2012 17:57:02
aarclay
aarclay
De trein is ook goed geschikt voor mensen met een visuele handicap:
http://ferrymolenaar.nl/?p=643


Choo choo.....

29-02-2012 16:21:53
bdk766
bdk766
Quote
broek53 (ma 27 feb 2012 23:47:26 https://www.somda.nl/forum/7770/p380608/): Het is inderdaad zo dat de verbouwde bakken een nieuw bakcodenummer krijgen (zucht..) en gelukkig lijkt dat in niets op de voorganger
ABvk : 1264 (ex-Bvk 1164 (DDM-2) of 1167 (DDM-3))
Bv1 : 1263 (ex-Bv 1163 (DDM-2) of 1166 (DDM-3))
Bv2 : 1269 (ex-Bv 1163 (DDM-2) of 1166 (DDM-3))(alleen 20 stuks voor de zesjes)
ABv : 1262 (ex-ABv 1162 (DDM-2) of 1165 (DDM-3))
mBk : 1268 (ex-mABk 1168)


Dat wordt leuk met de volgnummers, want zowel de bakcodes van DDM-2 als DDM-3 zijn bij volgnummer .001 begonnen. Hebben we dan straks twee keer bakcode 1264.001 als de 7001 en de 7034 beide omgebouwd zijn? Of onnavolgbaart men nog wat verder met de volgnummers, door de eindcijfers van het rijtuignummer als volgnummer voor de bakcode te gaan gebruiken?


Groeten uit Floradorp

29-02-2012 20:57:36
110573
110573
Dat is precies wat er gaat gebeuren, de nieuwe bakcodenummers zullen de volgnummers van de rijtuignummers krijgen (dus de 7034 wordt 1264.034). Daarmee is het laatste beetje logica wat mij betrefd is verdwenen...

29-02-2012 21:09:48
broek53
broek53
Morgen gepland: een (afleverings)proefrit van de 7529.

29-02-2012 21:31:41
kleine_man
kleine_man
Quote
Dat wordt leuk met de volgnummers, want zowel de bakcodes van DDM-2 als DDM-3 zijn bij volgnummer .001 begonnen. Hebben we dan straks twee keer bakcode 1264.001 als de 7001 en de 7034 beide omgebouwd zijn? Of onnavolgbaart men nog wat verder met de volgnummers, door de eindcijfers van het rijtuignummer als volgnummer voor de bakcode te gaan gebruiken?


De 7034 wordt 1267.001, niets moeilijks aan

29-02-2012 22:02:04
bultena
bultena
Ik zie dat over dit project al veel is geschrevn, het overgrote deel heb ik niet gelezen. Mogelijk trap ik (excuus dan alvast) een open deur in. Maar naar aanleiding van een mailtje van de NS van gisteren heb ik een vraag over de filosofie van de nieuwe zone indeling: beneden samen reizen en ontmoeten en boven lezen en stiltezone. Ik vraag me af of dit niet andersom had gemoeten. Ik heb het idee dat b.v. kinderen vaak boven willen zitten. Hoor graag of daar tellingen van bekend zijn resp. welke ervaringen DD reizigers en personeel hebben.

29-02-2012 22:16:15
jwalk1
jwalk1
Ik als reiziger ben het volledig met je eens, als je een VIRM of ddar instapt hoor je vaak zat dat de kinderen perse boven willen zitten, maar waarom ze bij de ddz hebben gekozen om de werkende mensen of mensen die rust opzoeken boven te laten zitten is mij een raadsel.


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ

29-02-2012 22:23:04
john563
john563
Heb ik al bij het begin al met de ontwerpers over gehad, maar ja zoals alles met het project waarom zal je naar de mensen met ervaring luisteren, laat ik het zo zeggen, degene die ontwerpen e.d. reizen zelf niet vaak met de trein...

En dat kinderen en in vakantie tijd met ouders en grootouders boven willen zitten is al sinds de dubbeldekkers rijden.

29-02-2012 22:31:27
tonnie12
tonnie12
met een woord prachtig, prachtig een zeer geslaagde revisie van deze stellen.hulde aan haarlem. vakmanschap is meesterschap en datkun je hier wel zien.lijken mij mooie stellen voor de ijssellijn. is hier ook nog een brochure van de revisie uitgegeven zoals bij ICMm.nu dit zo geslaagt is kan men de VIRM ook tot zo'n mooi resultaat gaan reviseren.

Laatst bewerkt door tonnie12 op 29-02-2012 23:15

29-02-2012 23:10:27
110573
110573
Quote
kleine_man (wo 29 feb 2012 21:31:41 https://www.somda.nl/forum/7770/p380889/):
Quote
Dat wordt leuk met de volgnummers, want zowel de bakcodes van DDM-2 als DDM-3 zijn bij volgnummer .001 begonnen. Hebben we dan straks twee keer bakcode 1264.001 als de 7001 en de 7034 beide omgebouwd zijn? Of onnavolgbaart men nog wat verder met de volgnummers, door de eindcijfers van het rijtuignummer als volgnummer voor de bakcode te gaan gebruiken?


De 7034 wordt 1267.001, niets moeilijks aan


Nee, met de nieuwe bakcodenummers bestaat geen scheiding meer tussen DDM-2 en DDM-3, alle DDZ bakken van eenzelfde type hebben eenzelfde typenummer (126x). Lees iets naar boven het bericht van broek53 maar, dat zal duidelijkheid geven.

29-02-2012 23:31:05
DingeZ
DingeZ
Quote
jwalk1 (wo 29 feb 2012 22:16:15 https://www.somda.nl/forum/7770/p380897/): Ik als reiziger ben het volledig met je eens, als je een VIRM of ddar instapt hoor je vaak zat dat de kinderen perse boven willen zitten, maar waarom ze bij de ddz hebben gekozen om de werkende mensen of mensen die rust opzoeken boven te laten zitten is mij een raadsel.


Er is wel een verklaarbare reden: boven is het altijd een stuk stiller qua omgevingsgeluid (vooral de rails) en dus is het boven 'rustiger'.

02-03-2012 20:18:53
robert55
robert55
Visueel is boven ook rustiger: wat je in je ooghoek ziet, is verder van de trein en lijkt dus rustiger, trein lijkt langzamer te gaan.

Overigens: kinderen zijn niet de egste herriemakers. Er zijn altijd van die types die fin met het ritme van hun mp3 gaan zitten meestampen [of gewoon een zenuwtic hebben]. Die zitten altijd boven je, net als in het vliegtuig altijd een man van 130 klio voor je zit die iedere 2minuut 30 z'n volle gewicht tegen de leuning gooit %08%

Mijn favoriete plek is overigens de motorwagen, daar heb je het gevoel dat je in een Echte Trein zit%02%

Laatst bewerkt door robert55 op 02-03-2012 20:19

02-03-2012 21:16:24
john563
john563
vandaag even met de 7529 "gespeeld" en getest nawerk, maarre ik was niet erg positief over het nawerk op alle stellen, maar eerlijkheid zegt me wel dat over een week er toch wel vier stammen zouden moeten zijn.

02-03-2012 22:50:26
jwalk1
jwalk1
Over de motorwagen gesproken valt hij onder 'boven' zitten of 'beneden' zitten dus mag je praten of is het werkruimte (plat gezegd)


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ

02-03-2012 22:53:33
woepje
woepje
Goede vraag. Ik denk gewoon gedeelte waar je normaal kunt praten, anders is er straks een spreekverbod in het grootste gedeelte van deze trein en dat lijkt mij nu ook niet helemaal de bedoeling.

02-03-2012 23:05:15
mren
mren
Er geldt geen spreekverbod op de bovenverdieping. Wel is er een spreekverbod in de stiltezones die DDZ krijgt als extra in delen van de rustige werkzones.

04-03-2012 09:06:12
lw-o
lw-o
bij mijn weten is er in geen enkele coupe een spreekverbod, er wordt van je verwacht niet uitvoerig te zitten bellen, maar een ik ben zo en zo laat daar en daar mag dan weer wel, sommige mensen interpreteren hem gewoon te streng. dit is na te lezen op de site van ns

04-03-2012 10:26:13
tochjo
tochjo
Van de site van NS (http://www.ns.nl/over-ns/wat-doen-wij/ontdek-ns/treinen/intercity-nieuw.html):

Quote
Boven: rust en werken
De bovenverdieping van de nieuwe Intercity is ingericht voor reizigers die rustig willen lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom allemaal achter elkaar, en niet tegenover elkaar. Op de bovenverdieping vindt men ook de stiltezones, verdeeld over de treinstellen. Stil is hier ook écht stil, dus ook niet zachtjes praten.

04-03-2012 11:49:32
110573
110573
Als ik de NS in die tekst mag geloven zijn ze bezig 240 DDM-1 rijtuigen om te bouwen%08%

Laatst bewerkt door 110573 op 04-03-2012 11:50

04-03-2012 12:03:00
rick
rick
Dat staat nergens, het gaat alleen over 50 stoptreindubbeldekkers (wat wel fout is maar het is geen 240) en 'oude DDAR'.

04-03-2012 12:11:34
mren
mren
Quote
lw-o (zo 04 mrt 2012 09:06:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p381335/): bij mijn weten is er in geen enkele coupe een spreekverbod, er wordt van je verwacht niet uitvoerig te zitten bellen, maar een ik ben zo en zo laat daar en daar mag dan weer wel, sommige mensen interpreteren hem gewoon te streng. dit is na te lezen op de site van ns

Buiten DDZ lijkt me een pictogram van een telefoon met een rood kruis er door vrij helder voor eenieder.

04-03-2012 13:01:44
110573
110573
Quote
rick (zo 04 mrt 2012 12:03:00 https://www.somda.nl/forum/7770/p381356/): Dat staat nergens, het gaat alleen over 50 stoptreindubbeldekkers (wat wel fout is maar het is geen 240) en 'oude DDAR'.


Men heeft het over 50 stoptreindubbeldekkers uit 1985

04-03-2012 14:55:23
ZJ37
ZJ37
De persvoorlichting kan ook niet alles weten he. Hopelijk is het gewoon een slordigheidje.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 04-03-2012 14:55

04-03-2012 15:13:11
bjornl
bjornl
Quote
lw-o (zo 04 mrt 2012 09:06:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p381335/): bij mijn weten is er in geen enkele coupe een spreekverbod, er wordt van je verwacht niet uitvoerig te zitten bellen, maar een ik ben zo en zo laat daar en daar mag dan weer wel, sommige mensen interpreteren hem gewoon te streng. dit is na te lezen op de site van ns
Nou de site van NS is er heel duidelijk over:
Quote
Huisregels in Stiltezone
In de stiltezone reist u rustig, zonder dat medereizigers elkaar storen met geluidsoverlast. Fluisteren en naar muziek luisteren is natuurlijk toegestaan, zolang medepassagiers er geen last van hebben.

07-03-2012 09:40:21
tgvfan
tgvfan
Ik ben ook weer helemaal blij met de DDZ. Niet alleen is het een geweldig mooie trein van binnen maar vooral het "deur sluit signaal" kan ik als anglofiel zeer goed waarderen daar die uber engels klinkt. (doorspoelen naar 8:52) http://ferrymolenaar.nl/?p=643

07-03-2012 09:45:37
Bert13
Bert13
Volgens mij is de sluitfluit dezelfde als in ICMm.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

07-03-2012 10:28:02
DingeZ
DingeZ
Het is een combinatie van het constante singaal van de ICMm en een extra harde piep, die inderdaad erg doet denken aan de Engelse treinen.

07-03-2012 10:39:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Is niet gewoon de oude deurfluit heractiveerd?

Klinkt overigens meer op ICRm dan op ICMm...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 07-03-2012 10:41


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

07-03-2012 13:07:40
Johan-41
Johan-41
klinkt als icr, dus niet de oude sluitfluit....