04-01-2012 08:59:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nu, dat dacht ik ook, en daarmee zijn we dan weer rond en terug bij de eerste vraag: waarom is de 7503 door een 1700 naar de Wgm gesleept? (Niet dat ik dat zo boeiend vind, maar daar begon dit draadje mee.) Laatst bewerkt door broek53 op 04-01-2012 09:01 |
04-01-2012 10:04:49 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Mijn vraag levert toch meer achterliggende vragen op dan ik had gedacht |
04-01-2012 10:43:50 | ||
---|---|---|
279
|
Quote misschien was het geheel (nog) niet dienstvaardig? |
04-01-2012 10:47:49 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
het heeft weinig zin om instructie te geven op een treinstel wat niet geheel dienstvaardig is. We horen het denk ik vanzelf wel of niet wat de reden was om de 7503 zo te verslepen. |
04-01-2012 11:17:32 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
Ook de 7501 is naar Bkh gesleept, door de 7831, dat weer wel. |
04-01-2012 11:24:08 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Misschien nog geen rijbevoegde machinisten? |
04-01-2012 11:46:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Daar ging de hele discussie hierboven nu net over. Volgens 'ons' is elke mcn die DDAR mag rijden, bevoegd en in staat om DDZ te rijden (en volgt er bijgevolg geen opleiding voor). |
04-01-2012 11:48:31 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En bovendien, de 7503 is allang dienstvaardig, want hij is al gezien tijdens testritten op de baan. |
04-01-2012 13:33:11 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Het wordt nu een kwestie taal interpretatie, maar dienstvaardig en testritten houden in mijn beleving echt niet de zelfde bedrijfstoestand in. |
04-01-2012 13:41:07 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Het is eigenlijk heel simpel te verklaren,mits er geen technische wijzigingen zijn aangebracht die voor een MCN van belang zijn om herinstructie voor te krijgen,kan DDZ na een afname proefrit de dienst in. Maar neem als voorbeeld het ICMm,dat kwam na revisie en afname proefrit ook zonder herinstructie direct weer in dienst,het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de HC"s herinstructie zouden moeten krijgen vanwege de aangebrachte airco installatie,interieur technische wijzigingen misschien?,en een MCN mag zonder HC in de regel (uitzonderingen in geval van calamiteit uitgezonderd\)ook niet rijden met reizigers. Dus dan heb je hetzelfde probleem!! En anders zou ik de reden ook niet kunnen verklaren. Laatst bewerkt door ICMm4250 op 04-01-2012 13:46 |
04-01-2012 15:38:28 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat laatste is niet helemaal waar. Treinen mogen regulier niet zonder Hc rijden. Maar ongepland mag dat wel. En dat kan om verschillende redenen dus wel eens voorkomen. En dan wordt de machinist gebeld en gevraagd of hij de trein alleen wil rijden. Afhankelijk van de omstandigheden kan de machinist dat doen of weigeren. Maar dat is hier niet echt het punt. In feite is de kwestie "geen herinstructie" bij de ICMm hetzelfde als bij de DDZ: geen technische wijzigingen in de techniek voor wat betreft de zaken die voor herinstrcutie van belang zijn. Een toegevoegde airco valt daar niet onder, want in de regel werken die dingen automatisch en hebben ze alleen de stand "aan" of "uit". Enkele belangrijke zaken bij een instructie/herinstructie zijn bijvoorbeeld: aardingsprocedure, stroomafnemer omschakelen (bij treinstellen uiteraard), noodremafsluiting, draaistelafsluiting, magneetremafsluiting (VIRM), gereedmaken, noodgereedmaken, kleine verstoringen, deuren afsluiten en maatregelen bij afslepen. Zelfs het feit dat de ICMm een nieuwe omroep kreeg met maarliefst drie nieuwe knoppen op de stuurtafel (op de plaats van de doorloopkop-knoppen) is zelfs geen reden geweest voor herinstructie. Er is een DVD verspreid waarin "alle wijzigingen" worden besproken. Tot slot nog even over de SGMm. Toen deze kwam, is er wel herinstructie gegeven. Belangrijkste wijzigingen: de tractie-installatie met choppersturing, wijziging noodgereedmaken en dat je niet meer in de hoogspanning mocht komen (dus ook niet met een tweede terzake kundige). Dat mocht bij de onverbouwde SGM nog wel, uitgezonderd de 2014 en 2015 (die hadden wel een choppersturing). Groetjes, Emiel |
04-01-2012 15:55:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDat kun je dan vertalen in: dan hebben de reizigers een probleem... |
04-01-2012 16:01:09 | ||
---|---|---|
ns1700
|
ja ja ja, maar bij NS is het toch alleen treintje rijden? klanten (reizigers)? waar? groeten uit Spoorzone |
04-01-2012 16:05:28 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Als er problemen zouden zijn met DDZ (zijn/waren er al, want ze rijden nog niet), dan blijft DDAR toch ' gewoon' nog even doorrijden? Als er problemen zijn met DDZ hoeft dat spul ook niet naar Haarlem voor revisie. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-01-2012 16:23:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteVoor de negatieve populisten onder ons wil ik het nog wel even uitspellen: NSR heeft een mega-probleem als er steeds meer DDZ afgeleverd zou worden dat vervolgens niet ingezet kan worden. NSR heeft dat probleem NIET omdat het dan geen 'treintjes kan rijden' (want dat kan NS toch wel), maar NS heeft dat probleem OMDAT HET DAN REIZIGERS MOGELIJK NIET ADEQUAAT KAN VERVOEREN. Dat probleem zou voorshands best op te lossen: 8 DDM-1 stammen en zo'n 30 plan V's zijn na de winter geen winterreserve meer, om maar eens wat te noemen. Verder zou het een megaprobleem zijn als nu alsnog het hele machinistenkorps nog zou moeten worden opgeleid voor DDZ (logistiek en qua kosten), of als de ombouw van DDZ daarom getemporiseerd zou worden ik noem maar wat. |
04-01-2012 16:27:58 | ||
---|---|---|
sik214
|
Zijn er soms machinisten die niet DDAR bevoegd zijn? Misschien moest zo'n iemand die DDZ ophalen omdat er niemand anders was in de vakantie en kreeg die daarom een 1700 mee? Of kwam die 1700 toevallig ook uit Hlm van herstel en was dit net zo makkelijk? |
04-01-2012 19:26:01 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Ik weet dat dit het DDZ topic is, maar n.a.v. bovenstaande reacties en de vergelijking DDAR->DDZ met ICM->ICMm rees bij mij de vraag: was er voor ICMm ook geen herinstructie voor HC's i.v.m. gewijzigd interieur en airco? (Mogelijk extra of andere handelingen in geval van nood om de airco uit te kunnen schakelen?) Shqiperise-lopers? |
04-01-2012 22:06:43 | ||
---|---|---|
john563
|
Uit zeer betrouwbare bron: GEEN TOELATING door ivw, de stam in den haag is als proefrit gereden, de andere is daarom gesleept. Voor de rest reageer ik niet meer hierop, maar ze luisteren nog steeds niet.... |
04-01-2012 22:14:20 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Heeft dit te maken met de techniek, of meer met administratief papierwerk of kan het beide zijn? Zou zonde zijn dat alles weer terug naar Hlm moet voor een aanpassing.... Ik ben niet zo bekend met de de toelatingseisen van de IVW, dus...? Laatst bewerkt door aarclay op 04-01-2012 22:15 Choo choo..... |
04-01-2012 23:08:47 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Als de stam als een nieuw type wordt gezien dan is een nieuwe typetoelating nodig (bijvoorbeeld omdat het gewicht en/of de gewichtsverdeling veranderd is). Maar hoe men dat exact ziet weet ik ook niet; op zich is er qua techniek weinig veranderd dus zo ontzettend spannend kan het eigenlijk niet zijn. Wel tijdrovend natuurlijk |
04-01-2012 23:48:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
De grote tegenhouder is de stoorstroom die de nieuwe omzetter al dan niet opwekt. Daarvan is althans nog niet voldoende vastgesteld of die in alle omstandigheden onder de limiet blijft. De rest is dan weer van een fantastische oostblokachtige bureaucratie. DDZ kart aan alle kanten rond met een Verklaring van Geen Bezwaar zolang het om proefritten door NedTrain gaat. Staat er op zo'n rit niet het stempeltje proefrit, dan mag zo'n stam ineens niet meer zelfstandig rijden omdat het VGB dan niet telt. |
05-01-2012 01:36:01 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote In geval van nood de airco uitschakelen kan de machinist altijd: even de stroomafnemer laten zakken en alles wat door hoogspanning gevoed wordt gaan dan uit. De huidige airco is dermate technisch gecompliceerd dat zowel de Hc als de Mcn er bij wijze van spreken "niet eens naar mogen wijzen". Hooguit dat er ergens een een kast een klein bedieningspaneeltje zit met wat knoppen, maar daar houdt het wel mee op. Mogelijk is dat op de ICMm-DVD besproken, maar die heb ik niet bekeken bij gebrek aan een DVD-speler. Die arico is voor het rijden ook geheel niet interessant. Dat ding heeft drie standen: "aan", "uit" en "defect". Mogelijk dat er een resetknop op zit, maar meer kan het rijdend personeel er ook niet mee. Dus om nou herinstructie te geven voor het indrukken van een resetknop, terwijl NBM die ook wel telefonisch kan wijzen, is wat teveel van het goede. Groetjes, Emiel |
05-01-2012 12:38:25 | ||
---|---|---|
john563
|
broek53 geeft het perfect weer, meer is daar niet.... |
06-01-2012 22:21:59 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Karl Popper indachtig is dat een vrijwel onbegonnen procedure om dat bewezen te krijgen... |
06-01-2012 22:26:32 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Ha ja, maar het woord 'voldoende' houdt die deur een beetje open... |
11-01-2012 01:30:58 | ||
---|---|---|
nedtrain25
|
Vanaf het wijzigingsblad van april gaan er een aantal 7400en koud terzijde. De stammen waar het om gaat zijn de stammen waar de volgende 1700en in zitten: 1715,1716,1717,1718,1718,1719,1720,1721,1722,1723,1724,1726,1727,1728. LET OP !!!!! De stamnummers kunnen nog veranderen daarom geef ik alleen aaan welke loccen er terzijde gaan. Maar ze gaan compleet met stam terzijde. |
11-01-2012 06:26:17 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Wat betekent "terzijde" in dit geval? Gaan er rijtuigen van deze stam dan omgebouwd worden tot DDZ? Want om ineens 13x(!) DDAR weg te halen, lijkt toch wat moeilijk te worden in de huidige dienst. (Daar zou dat wijzigingsblad nog wat bij kunnen helpen, maar dertien DDARetjes klinkt als zoveel...) He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
11-01-2012 08:32:47 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
koud terzijde is meer richting zoals ICK nu leeft... geen onderhoud meer en een dikke sticker erop: "niet inzetbaar". Ik vraag mij ook af hoe ze dit gaan opvangen, ergens zul je zo'n grote capaciteit gaan missen. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
11-01-2012 08:45:29 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Zo maar een dom voorstel: En als je nu de mDDm-stammetjes al op DDZ-lengte brengt? Technisch geen groot probleem lijkt mij. Dan kun je zonder al te veel zitplaatsverlies die loks aan de kant zetten. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-01-2012 08:49:54 | ||
---|---|---|
sik214
|
Quote De 1718 komt er dubbel in voor, waarschijnlijk een typo. Maar waarom de 1725 niet? Een reeks 1714 t/m 1728 zou logischer zijn. |
11-01-2012 09:07:21 | ||
---|---|---|
Bert13
|
De 1725 zit op dit moment niet in een stam. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
11-01-2012 09:55:38 | ||
---|---|---|
broek53
|
In de plannen voor het wijzingsblad april zijn inderdaad maar liefst 10 of 11 stammen-met-loc minder in de omloop opgenomen. Dat zal mede wel een reden zijn waarom de twee DDM-1's in de 14500 in dienst zullen blijven en de inzet van plan V niet wordt verminderd. Voor de rest kan het uiteindelijk niet anders dan een kwestie van ophokken in SLT zijn, in grote lijnen. |
11-01-2012 12:00:02 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Waarom gaan die eigenlijk zo massaal terzijde? 'Okeh' |
11-01-2012 12:27:30 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Ik vermoed voor ombouw. Ik geloof dat men bepaalde nummertjes in bepaalde stammen wil hebben zodat de hele boel weer logisch is, vandaar misschien? |
11-01-2012 13:10:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, het heeft maar ten dele met de ombouw te maken (en hoort daarom ook eigenlijk niet in dit topic, maar zo blijft het wel overzichtelijker). Een resultaat van het DDZ-project is, zoals wij weten, de terzijdestelling van alle 1700-en die met DDAR overweg kunnen, alsmede van de overblijvende DDAR-rijtuigen. Die terzijdestelling wil men nu alvast beginnen uit te voeren, zo eenvoudig is het. Gevolg is wel dat er ABv's en Bv's vrij komen voor ombouw tot zeswagenstammen DDZ, maar dat is nog niet acuut nodig. Op den duur wel natuurlijk. |
11-01-2012 13:13:56 | ||
---|---|---|
idolaat
|
Maar aangezien het alleen stammen met 1700's zijn kom je aan het eind van de verbouwing een stuk of 10 motorwagens tekort.... |
11-01-2012 13:17:56 | ||
---|---|---|
maurits
|
Zijn die DDAR-bakken of 1700-en dan aan onderhoud toe, en voert men dat nu niet uit? Het komt op mij een beetje vreemd over dat men wel met het oudere plan V en DDM-1 blijft rondrijden, en het modernere DDAR aan de kant zet. Laatst bewerkt door maurits op 11-01-2012 13:18 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
11-01-2012 13:34:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quoteneen, zeker niet. Ik heb het over de ABv's en Bv's die extra verbouwd worden om de vierwagenstammen tot zeswagenstammen te verlengen. |
11-01-2012 13:39:36 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNu ja, DDAR is wel nieuwer dan DDM-1, maar niet moderner en het heeft een technische revisie gehad die het DDAR nog niet gehad heeft. DDM-1 dat nog rijdt, is niet meer dan een wat uit de hand gelopen winteractie en daarvan wordt nu kennelijk nog een tijdje gebruik gemaakt wordt; niet onverstandig, anders moet men de stammen volgende winter weer helemaal oppeppen. En zoals gezegd: deze DDAR-stammmen moeten op den duur toch buiten dienst. Plan V is een soort regelkraan, daar zou ik mij niet veel van aantrekken. Het gaat allemaal om een paar maanden eerder of later. |
11-01-2012 15:24:01 | ||
---|---|---|
nedtrain25
|
Quote de 1725 zit inmiddels in stam 7409 |
11-01-2012 15:27:47 | ||
---|---|---|
maigoda
|
DDAR-bakken zijn wel degelijk moderner dan DDM-1-bakken: EP-rem en sneller deur open/sluit-systeem. Groetjes, Emiel |
11-01-2012 15:49:49 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat heeft niks met modern te maken... DDM-1 is ontwikkeld als losrijdend ic rijtuig, DDM-2/3 als stoptrein Stamrijtuig. dus dat heeft puur te maken met een keuze. sneller sluitende deuren, idem dito, bij een ic maakt het niet uit of een deur in 7 of 10 seconde sluit. (overigens is dat aan te passen door een andere restrictor of regelaar). Het enige wat er modern is aan de DDM-2/3 is de airco in de mDDM en de koersdisplay's. Verder kan DDM-1 technisch wel moderner zijn. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
11-01-2012 15:57:55 | ||
---|---|---|
john563
|
wat een onzin zeg........... Laatst bewerkt door spiketrain op 11-01-2012 16:11, reden: het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
11-01-2012 16:01:11 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Kan best wel onzin zijn, maar zet er dan even bij waarom het onzin is. |
11-01-2012 16:10:39 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat maakt mij ook uiterst nieuwsgierig, onderbouw jouw "onzin" is... Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
11-01-2012 17:25:11 | ||
---|---|---|
110573
|
Sorry, maar 40 capaciteitmonsters minder, inclusief een vertraagde DDZ revisie? Zijn ze nou helemaal... Het kan aan mij liggen maar er zijn op dit moment toch niet veel defecten als gevolg van winterweer? Toch is er nog extra mat'64 en DDM-1 in dienst. Je gaat mij niet vertellen dat het aantal in dienst zijnde treinstellen na deze nepwinter explosief gaat stijgen, laat staan dat dit het verdwijnen van 11 Darretjes mogelijk maakt... |
11-01-2012 17:39:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik ga hier niet het beleid van NS verdedigen, laat dat even duidelijk gezegd zijn; ik ben een constaterende relatieve buitenstaander. Wel even een paar observerende objectieve opmerkingen. 1. vertraagde DDZ-revisie heeft geen enkele invloed. De onttrekking voor die revisie verandert namelijk niet. Het wordt pas pijnlijk als afgeleverde DDZ-en niet in dienst zouden komen en de revisie toch zou doorlopen (daar hebben we het al eens over gehad). Reken maar dat als dat gebeurt, de DDAR-met-loc niet buiten dienst zullen gaan. In die zin is het natuurlijk meteen een prachtige buffer. Aan de willekeurige manier van terzijde stellen (locs op nummervolgorde) kun je al zien dat er geen enkele technische noodzaak is ze nu aan de kant te zetten. 2. Extra mat '64 en DDM-1 staan op reserve voor het winterweer. De meeste worden niet ingezet: DDM-1 staat op een soort lauwe reserve en rijdt omstebeurt in de 14500 feitelijk alleen conditieritten (nodig waren ze niet). Mat '64 rijdt wel de nodige invalbeurten, maar dat heeft niks met de winter te maken en alles met de beschikbaarheid van het materieel in de praktijk; de bijsturing dus. Dat is niet iets waar NSR op kan gaan plannen en sterker nog: DDM-1 en extra mat '64 blijven gewoon beschikbaar, zover mij bekend. Ik denk alleen dat getalsmatig de inzet van DDM-1 in de 14500 vanaf april wel meetelt, maar ja: dan heb je het over 2 van de 10 stammen. Dat men het zonder die capaciteitsmonsters kan stellen (op papier) heeft ongetwijfeld veel te maken met de roemruchte volnorm, waarvan de gevolgen overigens langzamerhand ook bij de brave burgerij beginnen door te dringen (zie de meldingen van "over"volle treinen etc.). Daarnaast zal ook het een en ander aan verborgen extraatjes wel weer planmatig ingezet worden na de winter. Die verborgen extraatjes hebben op het moment immers kans gezien om 40 bakken VIRM tijdelijk te vervangen zonder dat er aan de echte zichtbare winterreserve behoeftde te worden gekomen. Laatst bewerkt door broek53 op 18-01-2012 00:20 |
11-01-2012 19:45:31 | ||
---|---|---|
110573
|
Oké, bedankt voor de uitleg! Ik ben benieuwd hoe de situatie zich ter zijner tijd zal ontwikkelen. Het wordt in ieder geval weer interessant dit jaar |
11-01-2012 19:51:31 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Waar stellen ze het materiaal terzijde? De rijtuigen in Asd en de locs in Mt? |
11-01-2012 20:38:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik heb niet de illusie dat daar al een seconde over is nagedacht. |
11-01-2012 20:41:58 | ||
---|---|---|
sik214
|
Nou de DDAR-locs kunnen mooi de plek opvullen van de DDM1 1700'en (per saldo) op Dgr. |
11-01-2012 20:46:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik heb het idee (maar dat is maar mijn idee) dat de stammen voorlopig helemaal niet uit elkaar gehaald worden. Je kunt ze immers mooi als koude reserve gebruiken, in ieder geval zolang er nog geen extra tussenrijtuigen in Haarlem naar binnen moeten. Eén stam zal trouwens (zonder loc) wel naar Haarlem gaan ongetwijfeld: de stam waar de na jaren herstelde mABk 390 7739 (dan dus als mBvk met zo'n onbegrijpelijk nummer) voor zal komen: de nieuwe stam 7539 dus. |
11-01-2012 20:48:02 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Bedankt voor de heldere uitleg. En wat er van de plannen terecht komt zullen we wel zien. Volgens de NS-planning hadden de plan V's en DDM-1 ook al zowat in stukjes op de schroothoop gelegen, en die tuffen ook nog vrolijk rond. De materieelplanning van NS wordt ook beïnvloed door bijvoorbeeld de aflevering van de treinstellen van een Italiaanse kwaliteitsfabrikant (kuch). Quote Dat zeker, alleen jammer dat de ontwikkelingen worden gedreven door de boekhouders van de NS en niet (mede) door de reizigersbelangen. En dan gaat het mij puur om een fatsoenlijke zitplaats, niet om gesnotter bij de laatste plan V of ICR-stam Laatst bewerkt door maurits op 11-01-2012 20:50 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
11-01-2012 21:01:59 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Ik voorspel het gat van 2013.... |
11-01-2012 21:08:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Met 10 DDM-1, een vlootje mat '64 en desnoods een aantal DDAR-stammen op reserve, na de instroming van nog een en ander aan SLT? Hoezo dan? |
12-01-2012 00:14:26 | ||
---|---|---|
110573
|
Iemand ook al enig idee wat er met de nog niet eens zo lang geleden herstelde, maar toch terzijde staande 7555 gaat gebeuren? |
12-01-2012 00:32:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voor de rijtuigen die nu in Amersfoort staan, waaronder de 7555, geef ik geen stuiver meer, eigenlijk. |
12-01-2012 00:43:47 | ||
---|---|---|
110573
|
Oké, dan had men zich toch wat moeite en geld kunnen besparen door het niet zinloos herstellen van de 7072 en nu dus ook de 7555... Laatst bewerkt door 110573 op 12-01-2012 00:45 |
12-01-2012 08:52:35 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, met de kennis van nu wel. |
12-01-2012 18:32:28 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Nu de NS zo onder vuur ligt over het gebrek aan zitplaatsen, kan ik mij niet voorstellen dat men nog eens kritisch naar de revisie van de overige DD-AR rijtuigen gaat kijken. Let op: Dit is geheel speculatief. |
12-01-2012 18:48:29 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Of was die 7555 een gevalletje van een NSFSC rijtuig die alleen compleet teruggeleverd mocht worden? Shqiperise-lopers? |
12-01-2012 21:05:22 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Quote Het is al eens gezegd, maar er is afgesproken dat alle sprinters een gelijkvloerse instap krijgen. Dat zal zijn zodra de revisietermijn van de SGMm is afgelopen. Dat is trouwens ook de hele reden van het DDZ project. |
13-01-2012 19:10:54 | ||
---|---|---|
sjaak72
|
Ik hoop wel dat ze de bakken met de harde bankjes van Nederlandse makelij als eerste aan de kant parkeren . Jammer dat er al een aantal DD-AR met locs aan de kant gaan, deze treinen hebben meer zit capaciteit en naar mijn gevoel zijn ze sneller dan hun soortgenoten zonder loc. Benieuwd of lijn 3400 in april DD-AR blijft. |
13-01-2012 19:36:53 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Ik neem aan dat DDZ en het oude DDAR gewoon gecombineerd kunnen rijden. Gaan wij dit ook in de praktijk zien of wilt men DDZ en DDAR zo veel mogelijk strikt gescheiden houden? Alvast bedankt voor het antwoord. Laatst bewerkt door Jack5812 op 13-01-2012 20:56 |
13-01-2012 20:22:32 | ||
---|---|---|
Iceman
|
@3400: Die blijft vooralsnog DDAR in april, hele omloop (5 stuks) ook met loc:). Maar zoiets kan zo veranderen, natuurlijk. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
13-01-2012 21:17:22 | ||
---|---|---|
nedtrain25
|
Quote DDAR en DDZ mogen niet electrisch gekoppeld rijden i.v.m. gewijzigde bedrading |
16-01-2012 21:00:25 | ||
---|---|---|
lex_t
|
QuoteIn verband met de door mij ook ervaren overvolle treinen een schandelijke en niet uit te leggen maatregel voor de reiziger. Laatst bewerkt door admin op 17-01-2012 14:10, reden: Belachelijke opmerking verwijderd, gebruiker mag e |
16-01-2012 21:38:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik begrijp niet helemaal dat iedereen begint te steigeren als NS eindelijk eens marktconform datgene doet wat de kleine vervoerders al sinds hun oprichting doen - maar dat zal wel aan de schaal liggen waarop het gebeurt. Er hebben nu kennelijk wat meer mensen last van. |
16-01-2012 22:03:47 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote plan: 7400 koud terzijde. Want DDZ-revisie loopt goed en er zijn meer rijtuigen nodig. Na een paar maanden: Gebeurtenis 1: VIRM laat het afweten met gevolg dat er reservemateriaal gezocht moet worden. Gebeurtenis 2: Nieuwe dienstregeling waar groei/getallen niet goed zijn berekend door *vul maar in*, waardoor er meer capaciteit nodig is dan gedacht. Ook moeten er nog 9 SLT-IV afgeleverd worden, evenals 2 SLT-VI'tjes. Je kan die 5 stammen uit de 5800 makkelijk vervangen voor SLT (2xVI, 2x2IV, ik roep maar iets), evenals de 2 uit de 3200. (op Hfdo laat je de 5700 niet meer op de 3200 keren. Kost geen extra materieel, maar je gaat van 13/10 min naar 12/11 min keren). Bij twijfel: gebruik beton. |
17-01-2012 21:12:00 | ||
---|---|---|
FST
|
Hoeveel extra materieel is er vanaf dec 2012 eigenlijk nodig a.g.v. de openstelling van de Hanzelijn? Is de materieelvoorraad van NS wel voorbereid op 2013? |
17-01-2012 21:28:27 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Met al dat DDZ erbij zal het voor wat betreft het IC-materieel wel goed zitten. Zo gek veel extra heb je er toch niet voor nodig lijkt me: feitelijk hoef je alleen voor Lls - Zl ergens treinen vandaan te halen, op de andere delen van de Hanzelijn-verbindingen rijden immers nu ook al treinseries die straks in de nieuwe verbindingen opgaan. Die zal je allicht nog wat moeten versterken, maar vanuit het niets iets opzetten lijkt me meer materieel verbruiken. Daarnaast komt er materieel vrij door het hoogstwaarschijnlijk verdwijnen van de voortreinen in de NoordOost. In principe heb je die immers niet meer nodig doordat het verdwijnen van reizigers Zl - Shl (naar Hanzelijn) bv. weer plek vrijmaakt voor andere reizigers op de Veluwelijn. Al moet de praktijk uitwijzen in hoeverre dat ook daadwerkelijk gebeurd, de tijdwinst op Gn - Gvc via de Hanzelijn blijkt immers beperkter dan vooraf gedacht, waardoor je kunt afvragen in hoeverre dat soort reizigers naar de Hanzelijn verdwijnen. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 17-01-2012 21:29 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-01-2012 21:29:38 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik vind wel een erg naïve instelling. De NS denkt heus wel na over hoe hun materieel ingezet gaat worden, de hanzenlijn zit al jaren in de planning dus daar is echt wel rekening mee gehouden. Ik vind het sowieso irritant dat er altijd mensen zijn die denken dat ze het beter weten dan de NS, maar die vind je vooral buiten dit forum. |
17-01-2012 21:34:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Daar wordt over de langere termijn beslist over nagedacht. Niet alleen voor de dienstregeling 2013 al geruime tijd, maar ook voor 2014 en later, zij het in minder gedetailleerde schaal. Wat betreft 2013 worden alle last-minute wijzigingen in de dienstregeling door de materieel jaarplanning op de voet gevolgd en direct op ingespeeld zodra bijvoorbeeld keringen wijzigen. Geloof me maar, dit laten ze niet tot op de laatste paar weken afkomen in de zin van "eens kijken, wat hebben we beschikbaar en wat zullen we er eens mee doen"... |
17-01-2012 21:43:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Om de simpele reden dat nu ook intercities getroffen worden. Arriva en Veolia zijn ook al hard aangepakt omdat ze te weinig zitplaatsen aan boden. Dus nieuw is het niet. Maar welke meerwaarde heeft het om een volle trein bestaande uit 6 bakken, nu met 4 bakken te gaan rijden. Het aantal reizigers is niet afgenomen........De aflopen 2 jaar heb ik regelmatig in de kou gestaan (letterlijk), geen gebruik van een toilet kunnen maken. Best lastig als je van Breda naar Arnhem reist en je kan niet.......Aansluitingen veranderen in aanfluitingen. Het totale gebrek aan inlevingsvermogen in de klant. Laat ik het zo zeggen, als mijn werkgever zo zou werken dan zat ik allang werkloos thuis op de bank. Als de NS nu eens z'n zaakjes op orde zou hebben (hint: het niet declasseren van de VIRM-6) of een OV-Chipkaart die wel werkt of niet gelijk roepen dat het aan de reiziger ligt, dan zou het allemaal ook wel meevallen. De middelen hebben ze, nu nog inzetten. Als ik kijk naar hoe goed de reizigers zich aan de stiltezone houden, verwacht dat de DDZ op dat gebied zal gaan floppen. Ook hieruit spreekt de arrogantie dat de NS de reiziger wel "even zal opvoeden". |
17-01-2012 21:47:18 | ||
---|---|---|
broek53
|
Intercity's worden niet op de volnorm gepland. Overigens verschillen wij niet van mening, laat dat duidelijk zijn. Ik zie hoe NS in vijftien jaar tijd is afgegleden naar een bedrijf dat zeer zorgvuldig de kantjes eraf loopt en elke kostenpost die het reizen aangenamer kan maken schrapt omdat het niet letterlijk opgeschreven is dat het moet. De materieelplanning is langzamerhand op hetzelfde niveau beland en over de uitvoering wil ik het maar niet hebben - daar is de zorgvuldigheid inmiddels vervangen door een schot hagel. Kortom: geen dicussie. Ik heb alleen maar aangegeven dat het mij verbaast dat de kleinere regionale vervoerders nu al een decennium wegkomen met precies hetzelfde - terwijl ze ondertussen de hemel ingeprezen worden als de Redders van de Nevenbahnen. \Tot zover dit OT. Laatst bewerkt door broek53 op 17-01-2012 22:01 |
17-01-2012 21:47:19 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Mocht je morgen in de buurt van Enschede zijn, dan zal je iets zien wat te maken heeft met een ezel en een steen. %08% De NS zit nu op 4. |
25-01-2012 07:54:48 | ||
---|---|---|
sjaak72
|
Er stond vanmorgen om 7.15 een DDZ op het opstelterrein van station Alkmaar. Ervoor stond loc 1732. |
25-01-2012 09:12:43 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
OD van 22/1:QuoteQuote Laatst bewerkt door SleutelMan op 25-01-2012 11:51, reden: quote gefixt (wat duidelijker zo ;)) |
25-01-2012 21:45:50 | ||
---|---|---|
279
|
Quote 1732 is na reiniging Aswpl verder hersteld in Amr. |
26-01-2012 01:13:47 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Ja en die lok zal gebruikt worden om de DDZ straks als ie weg moet weer te verslepen waarschijnlijk he%05% MCN ASD |
26-01-2012 17:15:02 | ||
---|---|---|
279
|
helaas, de lok is al lang weg maar de DDZ staat er nog steeds. |
02-02-2012 20:44:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
De 7538 (ex=7801) heeft op 27/1 zijn eerste proefrit gemaakt vanuit Haarlem. Het beste nieuws: DDZ krijgt de toelating tot de gewone dienst. Gepland: overdracht van de eerste stam(men) aan NSR op 13/2, stammen ter kennismaking twee weken in Asd en Gv en vanaf 27/2 inzet in de daluren in de 2600. En als dat goed gaat, permanent in de 2600 vanaf midden maart. Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2012 20:51 |
02-02-2012 21:46:49 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Kijk, dat is duidelijke vooruitgang! Is de inzet in de 2600 puur voor de overgang van DDAR naar DDZ? Ik hoop namelijk dat ze over een poosje ook in andere series ingezet gaan worden. |
02-02-2012 21:48:28 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Nou, daar zijn nu nog geen stellen voor, maar het was al een tijd bekend dat de 2600 de proefserie zou worden, het is ook een mooie gesloten omloop, met maar 4 treinen op Asd-Gvc. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
02-02-2012 21:56:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
4 composities van twee stammen, ja - voorlopig kan men zich daar dus nog op uitleven. Als volgende serie heb ik in de regelmatig wisselende reeks inzetplannen de 4500 gehoord, maar dan zijn we in ieder geval al wat maanden verder. |
03-02-2012 11:39:34 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Hoe zit het eigenlijk met DDZ in combinatie met 1700? Als er door grote defectenstand van mDDM bijvoorbeeld is, kan de 1700 nog gebruikt worden? Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
03-02-2012 19:08:09 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Lijkt me niet, de overtollige 1700'en zullen wel terzijde gaan en ook van hun BSI-koppeling ontdaan worden, immers zijn ze in theorie bedoeld voor de ICR's die nu de FYRA rijden... |
03-02-2012 20:26:33 | ||
---|---|---|
john563
|
Quote Vanaf dat het DDZ is kan de stam niet meer met de 1700 rijden, heeft te maken met de andere kabels tussen de bakken, en de computer configuratie. |
03-02-2012 22:01:13 | ||
---|---|---|
FST
|
Quote Komen die ICR's van de Fyra en de terzijde gestelde 1700'en eigenlijk weer terug in andere treinseries zodra de V250 treinstellen in dienst komen op de HSL? |
03-02-2012 22:04:12 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Dat was wel de stand van zaken van een aantal maanden geleden ja. Maar of het er ook van komt blijft natuurlijk even afwachten, dingen kunnen snel veranderen. |
03-02-2012 22:47:25 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zeker, bijvoorbeeld een concessie voor de HSL en het hoofdlijnennet samen. Beste kans dat de Prio - ICR op diensten over de HSL blijven rijden. Dan komen de 1700-en niet meer in beeld, en eerder zullen dan de terzijde staande BDs-en verbouwd worden voor de HSL en voor Traxx-locomotieven. Maar daar hebben we andere topics voor. Laatst bewerkt door broek53 op 04-02-2012 08:20 |
13-02-2012 12:08:19 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Kan het zijn dat de stam met Bvk 270 7030 ook nu wordt verbouwd tbv DDZ? Spots van de 7430/7830 eindigen op 27-10-2011. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
13-02-2012 12:57:11 | ||
---|---|---|
train85
|
Als alles goed gaat hebben 2 DDZ stammen in week 9 en 10, ma-vr de volgende omlopen: Omloop 1: 2630-2649-2638-2657. Omloop 2: 2628-2647-2636-2655. |
13-02-2012 15:04:33 | ||
---|---|---|
aking
|
Op youtube staat inmiddels een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xurt2rPIQlg |
13-02-2012 15:11:56 | ||
---|---|---|
Apda
|
Nieuwe website over de ‘nieuwe intercity dubbeldekker’ of de ‘nieuwe Intercity’: http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/nieuwe-intercity |
13-02-2012 15:21:45 | ||
---|---|---|
daniel81
|
En daarop staat dan o.a. dit: Stoptrein verandert in gloednieuwe en zuinigste dubbeldekker op het spoor •Nieuwe Intercity dubbeldekker vanaf eind februari voor het eerst op het spoor •Andere indeling voor meer comfort reizigers •Groenste dubbeldekker op het spoor en 9% zuiniger dan zijn voorganger Het eerste stukje van de laatste regel heeft wel een dubbele bodem Laatst bewerkt door spiketrain op 13-02-2012 20:20, reden: Quoot verwijderd wegens verw. tussenbericht |
13-02-2012 17:59:15 | ||
---|---|---|
john563
|
oke uit zeer betrouwbare bron, er zijn drie stammen die kunnen rijden, echter 1 daarvan is echt klaar voor reizigers, hoe dat komt weet men op de werkvloer wel maar..... en dan zwijg ik maar liever. Feit is wel er word alles uit de kast gehaald om ze te doen rijden... |
13-02-2012 19:07:39 | ||
---|---|---|
Bert13
|
En gaat dan voorlopig alleen standplaats Gvc ermee rijden? Want het wel opnieuw leren / niet opnieuw leren van DDZ voor mcn'n is mij toch altijd een beetje onduidelijk gebleven. Laatst bewerkt door spiketrain op 13-02-2012 20:20, reden: Quoot verwijderd wegens verw. tussenbericht He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
13-02-2012 19:18:56 | ||
---|---|---|
sjaak72
|
Quote Dezelfde vraag voor mij van de stammen 7804, 7805, 7808 en 7451. |
13-02-2012 19:50:01 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Ale mcn'en die mogen rijden op DDAR/MDDM, mogen ook rijden met DDZ. Mcn Asd |