06-11-2011 17:11:07
rob46
rob46
In Amf staan sinds 7-9-2011 de 270 7041, 270 7072, 280 7272 en 380 7555.


57 jaar OV-fotografie.

06-11-2011 17:20:35
aarclay
aarclay
De 380 7555 wordt toch niet gesloopt? Die wordt toch in een later stadium alsnog meegenomen met de modernisering, na zijn aanrijding te Zwolle...?

Laatst bewerkt door aarclay op 06-11-2011 17:21


Choo choo.....

06-11-2011 17:23:58
2296
2296
@Rob46: Bedankt voor de nummers.

09-11-2011 14:46:39
rob46
rob46
Vandaag ging mBk 4168 003(7703)vanuit het Rb Hlm naar de klimaatkamer in Minden. Tot Bh sleepte DBS 6411 het rtg., doorkomst Kootwijk zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/6329055892/in/photostream


57 jaar OV-fotografie.


14-11-2011 22:30:41
kevinevers
kevinevers
Weet iemand toevallig in welke volgorde die bakken in amf staan?

vanaf Hvs gezien: 270 7041, x (lijkt een proefopstelling interieur te hebben), x (met zeil ingepakt) , 270 7072, BDs 5220.

Op de x moet 280 7272 of 380 7555 komen maar weet iemand in welke volgorde?

Laatst bewerkt door kevinevers op 14-11-2011 22:32

14-11-2011 22:43:57
110573
110573
Ik heb de desbetreffende bakken helaas nog niet zelf in Amf kunnen spotten, maar heb dat al wel vaak bij Hlmwpl gedaan.
De 7555 heeft een proefopstelling voor interieur van DDZ 1e klas en is verder casco en hersteld van schade, wat goed te zien is aan de verse gele laag zonder reclamebanen aan een kant. De 7272 is volledig ingepakt in een grijs zeil met houten aftimmering rond de deuren. Ik zou zeggen: 7041+7555+7272+7072+020. Voor meer foto's van deze rijtuigen zie mijn flickr (onderstaand).

Laatst bewerkt door 110573 op 14-11-2011 22:49

14-11-2011 22:57:00
kevinevers
kevinevers
Het klopt inderdaad zoals jij het zegt met wat ik op foto heb. Bedankt!

15-11-2011 21:56:23
Klaasje
Klaasje
Quote
rob46 (wo 09 nov 2011 14:46:39 https://www.somda.nl/forum/7770/p364245/): Vandaag ging mBk 4168 003(7703)vanuit het Rb Hlm naar de klimaatkamer in Minden. Tot Bh sleepte DBS 6411 het rtg., doorkomst Kootwijk zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/6329055892/in/photostream

Wat is het rempercentage van die combinatie? Als ik me niet vergis remt een mDDM normaal voornamelijk op de ED-remmen, die doen het op die foto natuurlijk niet.

15-11-2011 22:56:27
Rolffiej19
Rolffiej19
Remt gesleept gewoon pneumatisch mee


MCN ASD

15-11-2011 23:00:22
thom
thom
ED remmen doet ie alleen op eigen kracht, gesleept door een lok wordt gewoon je treinleiding gebruikt en remt die kar gewoon pneumatisch...

16-11-2011 12:57:49
Klaasje
Klaasje
Maar er zitten toch helemaal niet behoorlijke schijfremmen onder?

16-11-2011 13:18:53
MDDM
MDDM
Tuurlijk wel.


Gr Joop mcn Lls

16-11-2011 14:45:14
Klaasje
Klaasje
Zo tuurlijk vind ik dat helemaal niet gezien de krappe ruimte onder de bakken en tussen de wielen van de as. Dan moet er dus naast een tractiemotor met bijbehorende overbrenging dus ook nog een remschijf met remmen zitten. Dat alles op die as moet nog gekoeld worden ook. Ik vind het behoorlijk knap van de technici als ze dat allemaal is gelukt.

16-11-2011 14:55:34
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (wo 16 nov 2011 12:57:49 https://www.somda.nl/forum/7770/p365336/): Maar er zitten toch helemaal niet behoorlijke schijfremmen onder?

Een mABk heeft een volledig remsysteem dat aan alle eisen voldoet. Een mABk mag zelfs gewoon solo rijden (ook al heeft dat als nadeel dat onverwachts terug moeten rijden niet zonder hulp gaat).
Groetjes,
Emiel

16-11-2011 14:58:14
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (wo 16 nov 2011 14:45:14 https://www.somda.nl/forum/7770/p365345/): Zo tuurlijk vind ik dat helemaal niet gezien de krappe ruimte onder de bakken en tussen de wielen van de as. Dan moet er dus naast een tractiemotor met bijbehorende overbrenging dus ook nog een remschijf met remmen zitten. Dat alles op die as moet nog gekoeld worden ook. Ik vind het behoorlijk knap van de technici als ze dat allemaal is gelukt.

Daar is de volgende oplossing voor gevonden: de blokkenrem. Een vergelijkbaar systeem dan ook op de 1700 zit. Alleen met dat verschil dat je het vanaf de buitenkant niet ziet zitten. En dat is dan weer opgelost door er een drietal remvensters op te monteren: voor elk draaistel eentje.
Groetjes,
Emiel

16-11-2011 16:47:05
broek53
broek53
Quote
maigoda (wo 16 nov 2011 14:55:34 https://www.somda.nl/forum/7770/p365348/):
Quote
Klaasje (wo 16 nov 2011 12:57:49 https://www.somda.nl/forum/7770/p365336/): Maar er zitten toch helemaal niet behoorlijke schijfremmen onder?

Een mABk heeft een volledig remsysteem dat aan alle eisen voldoet. Een mABk mag zelfs gewoon solo rijden (ook al heeft dat als nadeel dat onverwachts terug moeten rijden niet zonder hulp gaat).
Groetjes,
Emiel
We hebben wel eens een DDAR-rijtuig met schade weggebracht met alleen een mABk, van de Wgm naar Hlm. Moesten wel driehoeken voor de terugrit, ja (anders werd het wel erg koud in die deuropening)

16-11-2011 17:15:58
treintim
treintim
Volgens mij zijn er trouwens helemaal geen foto's van een solo rijdende motorbak.. althans, heb ik nog nooit ergens gezien. Het zal dus ook wel zeer zelden voorkomen.

Laatst bewerkt door treintim op 16-11-2011 17:16

16-11-2011 17:17:18
kevinevers
kevinevers
Volgens mij had Sebastiaan ooit eens een losse mDDM op foto gehad.

16-11-2011 17:18:29
MDDM
MDDM
Quote
treintim (wo 16 nov 2011 17:15:58 https://www.somda.nl/forum/7770/p365370/): Volgens mij zijn er trouwens helemaal geen foto's van een solo rijdende motorbak.. althans, heb ik nog nooit ergens gezien. Het zal dus ook wel zeer zelden voorkomen.
Jawel hoor, die zijn er zeker wel. http://www.treinenfotoforum.yourbb.nl/viewtopic.php?p=3809#p3809

Laatst bewerkt door MDDM op 16-11-2011 17:24


Gr Joop mcn Lls

16-11-2011 17:32:22
Klaasje
Klaasje
Als ik de zojuist bekeken opschriften goed interpreteer heeft een mDDM een remgewicht van 21 ton als die pneumatisch remt. Is dat niet weinig? (of interpreteer ik de opschriften verkeerd?)

16-11-2011 22:38:58
timtrein
timtrein
Als je dan ff een link naar die opschriften plaatst...
Enne, grappig een solo mDDM, alleen waar laat je dan je sluitseinbordje

16-11-2011 23:31:05
taigagaai
Moderator
taigagaai
Die schilder je gewoon op de achterwand van de bakovergang, net zoals ze met de DDM-1 rijtuigen in de IC dienst deden

17-11-2011 00:18:59
aarclay
aarclay
Of met ducttape ophangen. %02%


Choo choo.....

17-11-2011 01:54:39
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (wo 16 nov 2011 17:32:22 https://www.somda.nl/forum/7770/p365376/): Als ik de zojuist bekeken opschriften goed interpreteer heeft een mDDM een remgewicht van 21 ton als die pneumatisch remt. Is dat niet weinig? (of interpreteer ik de opschriften verkeerd?)

Ik denk dat dat het remgewicht is van de veergestuurde parkeerrem, niet van de pneumatische rem.

Gezien het gewicht van 84 ton en een maximum snelheid van 140 km/h moet het remgewicht zo'n beetje in de buurt van de 120 ton zijn om voldoende rempercentage te hebben voor die snelheid.
Groetjes,
Emiel

17-11-2011 15:47:40
Klaasje
Klaasje
In de normale dienst mag het remgewicht afkomstig van de ED-rem natuurlijk meegeteld worden. Daarnaast rijdt de mDDM dan in stamverband en zijn de DDAR-rijtuigen behoorlijk wat beter beremd dan strikt noodzakelijk is om aan de regels te voldoen. Dan trekt de mDDM wel het rempercentage enigzins naar beneden, maar dat is geen ramp. Daarom vroeg ik me ook af hoe het zat met die combinatie met die wagen en de 6400.

Laatst bewerkt door Klaasje op 17-11-2011 15:47

17-11-2011 16:25:31
timtrein
timtrein
Volgens mij mag je de ED-rem nooit meerekenen in het remgewicht.

17-11-2011 16:42:46
Klaasje
Klaasje
Waarom doet de IVW dat dan wel in hun rapportages?

17-11-2011 17:22:04
MDDM
MDDM
Quote
timtrein (do 17 nov 2011 16:25:31 https://www.somda.nl/forum/7770/p365556/): Volgens mij mag je de ED-rem nooit meerekenen in het remgewicht.
De ED-rem wordt wel degelijk mee gerekend. Sterker nog, het is 60% van het rempercentage wat weg valt als de ED-rem weg valt. Heb ooit een keer zo'n trein gereden waar de ED-rem van uit gevallen was. Ben toen over gegaan op EP-remmen.


Gr Joop mcn Lls

18-11-2011 13:13:30
jzwoferink
jzwoferink
De DDZ Bv1 94 84 4163 005-0 is weer terug in Nederland,stond vandaag rond 12:15 op spoor 5 te Almelo te wachten met de DBS 6469 er voor. http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/6357824333/ ,aan een kant is de doorgang afgedicht met een plaat en er hangen extra kabels aan.http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/6357822753/ http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/6357825993/

Laatst bewerkt door jzwoferink op 18-11-2011 14:15


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-11-2011 13:59:48
martijn
martijn
Nederland heeft wel meerdere sporen 5, maar zo te zien is dit Almelo

18-11-2011 14:42:33
maigoda
maigoda
Quote
timtrein (do 17 nov 2011 16:25:31 https://www.somda.nl/forum/7770/p365556/): Volgens mij mag je de ED-rem nooit meerekenen in het remgewicht.

Voor het rempercentage mag je alles, behalve de handrem of parkeerrem, meetellen. Uiteraard zit er wel meer aan vast, namelijk dat de ED-rem ook moet werken. Gesleept werkt deze niet en dat zal er een ander rempercentage gelden. Maar daar is een remtabel voor waarop je van alle toestanden het remgewicht kan vinden. Verder speelt in de "toestanden" in het algemeen mee of er remmen buiten dienst zijn gezet, of er magneetremmen zijn afgesloten en bij mat'64 of de Hogedruk-rem wel of niet meewerkt.

Om een voorbeeld te geven van een remtabel, mat'64 heeft 12 verschillende remgewichten, alleen al door het simpele feit dat de Hogedruk-rem kan uitvallen en er bij een solo stel twee draaistellen mogen worden afgesloten. In rempercentage verdubbeld dit aantal naar 24 verschillende, omdat er namelijk ook nog gerekend kan worden in een leeg gewicht (88 ton) en beladen gewicht (100 ton).

Om gelijk terug te keren naar de mDDM, bij een compleet stel is de keuze in remgewichten en rempercentages nog veel groter omdat er meer draaistellen afgesloten kunnen worden, er magneetremmen afgesloten kunnen worden per stuk en bij de rijtuigen zelfs per as afgesloten kan worden.

Het uiteindelijk verkregen rempercentage is bepalend voor de maximum snelheid.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 18-11-2011 14:43

18-11-2011 15:05:16
thom
thom
Daarom is het eigenlijk ook gewoon een formule...

"(Remgewicht van de trein / Treingewicht) × 100% = Rempercentage"

Waarbij elk draaistel feitelijk een remgewicht heeft, en je niet meeremmende draaistellen dus ook niet meetelt in remgewicht, echter natuurlijk wel in treingewicht.

Met de uitkomst vind je in de remtabel dan welke maximum snelheid je mag rijden.

18-11-2011 18:51:25
Klaasje
Klaasje
En vanaf een rempercentage van 54 % mag je 80 km/h, bij 119 % mag je 140 km/h, bij 149 % mag je 155 km/h rijden en bij 160 % is een snelheid van 160 km/h toegestaan. Dit alles onder de voorwaarde dat de rest van de trein netjes aan de eisen voor die snelheid voldoet.

Laatst bewerkt door Klaasje op 18-11-2011 18:52

18-11-2011 19:52:13
treintim
treintim
Quote
jzwoferink (vr 18 nov 2011 13:13:30 https://www.somda.nl/forum/7770/p365739/): De DDZ Bv1 94 84 4163 005-0 is weer terug in Nederland


Het rijtuig werd van Minden naar Bad Bentheim gebracht door BR 140 440-9.

18-11-2011 23:56:45
HZwoferink
HZwoferink
Quote
treintim (vr 18 nov 2011 19:52:13 https://www.somda.nl/forum/7770/p365802/):
Quote
jzwoferink (vr 18 nov 2011 13:13:30 https://www.somda.nl/forum/7770/p365739/): De DDZ Bv1 94 84 4163 005-0 is weer terug in Nederland


Het rijtuig werd van Minden naar Bad Bentheim gebracht door BR 140 440-9.

Heb je daar ook een foto van?

Laatst bewerkt door HZwoferink op 18-11-2011 23:57


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

19-11-2011 00:03:05
MDDM
MDDM
Haha grappige vent ben je HZwoferink: %08% Vragen aan Treintim: om een foto, terwijl die zelf vaak om foto's zit te vragen. %08% en zelf zelden tot nooit iets van zijn werk laat zien

Laatst bewerkt door MDDM op 19-11-2011 00:04


Gr Joop mcn Lls

19-11-2011 09:40:05
maurits
maurits
Wil je iets serieus bijdragen aan de discussie of is het je bedoeling om bepaalde forumleden belachelijk te maken?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

19-11-2011 09:53:06
MDDM
MDDM
Als het je niet aanstaat, moet je het bericht melden. Verder staan er wel degelijk serieuze bijdrage's van mij in deze discussie. Maar als je alles leest, en dan bedoel ik echt alle topics zie je die vraag van treintim zo dondersvaak voorbij komen, maar ook zijn er al verschijnende forumleden die aan treintim vragen waar men zijn foto's kan bekijken.En daar komt tot op heden alleen maar vage reacties op.

Back on topic dan maar?


Gr Joop mcn Lls

19-11-2011 11:13:27
treintim
treintim
@MDDM: Als er om foto's van een bepaald iets aan mij gevraagd wordt, is het geen enkel probleem om die te leveren hoor. Vaak zet ik na een verzoek ook direct even een linkje hier op het forum. Maar ik hoor natuurlijk graag dan een verzoek, en zo vaak krijg ik dat ook niet.
Bovendien vind ik het niet zo vaag geantwoord, MDDM, dat ik nog een website met mijn foto's ga maken, maar dat ik momenteel de tijd, geld en expertise er nog niet voor heb. En Flickr voldoet niet aan mijn verwachtingen. Bovendien zie je in de tijdschriften ook foto's van mij. Soms zelfs zonder dat je het door hebt (zoals in de laatste RM ).
Bovendien staat vragen om foto's vrij. En wie wat bewaart heeft wat... foto's van nu zijn juist op langere termijn extra speciaal, vooral als ze daarvóór nog nooit vertoond zijn.%02% En dacht ik dat personen belachelijk maken nou juist weer net niet mag op Somda..

@HZwoferink: nee, helaas... ik zat in de trein toen het transport mij voorbij reed te Salzbergen.%03% Het locnummer heb ik slechts van de losse loc die weer terugkeerde uit Bh verder Duitsland in.

Laatst bewerkt door treintim op 19-11-2011 11:25

19-11-2011 11:23:48
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we het weer over DDZ gaan hebben?


Groet, Spiketrain

19-11-2011 17:09:46
jmt
jmt
Zijn de tussenrijtuigen van de 7803 inderdaad in de 7422 geplaatst?
Als ik het gisteren goed heb gezien, is de sms van de 7422 nu als volgt:
7022-7517-7253-7211-1708, en daarmee zijn dan de 7003, 7201, 7503 en 7713 in revisie gegaan?

Edit: de 7803 is 25 sept voor 't laatst gespot dus 't zou goed kunnen..

Laatst bewerkt door jmt op 19-11-2011 17:10

08-12-2011 21:46:00
broek53
broek53
Een laat antwoord: de 7803 is in revisie gegaan in de samenstelling die je opgeeft (en wordt bijgevolg de 7513).

Vandaag heeft de 7501 (zonder dat iemand het gemerkt heeft, geloof ik) zijn eerste proefrit gemaakt, naar Den Haag HS. Voor maandag staan eerst stoorstroommeetritten op het programma, voorlopig. Er is dus geen van de vier beloofde DDZ-stammen ingaande de nieuwe dienst in dienst, en het ziet er niet naar uit dat dat voorlopig het geval zal zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-12-2011 21:52

15-12-2011 09:15:20
aarclay
aarclay
Even een quote vanuit het 'VIRM-ontwikkelingen-topic':

Quote
john563 (wo 14 dec 2011 23:29:55 https://www.somda.nl/forum/5909/p369664/): Vrijdag de eerste DDZ afleveren, tweede komt eraan, derde word al langzaam aan elkaar gezet.

Ik neem hard aan er hiermee nog geen inzet komt vanwege instructies ..

Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2011 09:16


Choo choo.....

15-12-2011 10:07:38
john563
john563
dat betekend weg uit haarlem zoals de opdracht volbracht is.........
(insiders weten hiermee genoeg)

15-12-2011 10:12:22
R1-2010
R1-2010
En voor de niet-insiders graag wat verduidelijking.

15-12-2011 10:23:41
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Komt op mij over als "Nou jongens, onze taak zit er op, red je."


Met vriendelijke groet, Robin

15-12-2011 11:30:51
MasterE
MasterE
Stellen kunnen gelijk de dienst in volgens mij.


Mcn Asd

15-12-2011 12:13:57
aarclay
aarclay
Is er dan al instructie geweest?


Choo choo.....

15-12-2011 12:20:39
thom
thom
Een werkplaats heeft niks te maken met zaken als instructie hé, daar zijn andere bedrijfsonderdelen voor.

Haarlem verbouwt dat ding en daarmee is hun pakkie af als dat ding goed werkt...

15-12-2011 12:21:14
MDDM
MDDM
Nee, is nog geen (her) instructie gegeven.


Gr Joop mcn Lls

15-12-2011 12:30:10
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 15 dec 2011 12:20:39 https://www.somda.nl/forum/7770/p369748/): Een werkplaats heeft niks te maken met zaken als instructie hé, daar zijn andere bedrijfsonderdelen voor.

I know, ik reageerde op MasterE:
werkplaats - aflevering NT naar NS - eerste instructies - in dienst.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2011 12:31


Choo choo.....

15-12-2011 12:54:03
broek53
broek53
Zover ik weet, gaat er instructie gegeven worden op de Binckhorst. Maar inderdaad: Haarlem heeft zijn werk dan gedaan en zo'n stam/stel is dan afgeleverd.
(Overigens kan het afleveren ook betekenen dat er nog veel meer aan gebeuren moet, zoals destijds alle wijzigingen die aan het ICM nog verrricht werden in Onnen. Ook toen leverde Haarlem zijn werk af, maar het stel kon niet zomaar in dienst.)

15-12-2011 14:16:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Over wat voor extra werk spreken we dan?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

15-12-2011 19:16:41
timtrein
timtrein
In elk geval werk dat dus niet in het revisie-bestek stond (of werk dat is uitbesteed aan een dochterbedrijf, kan dat ook?)
Onderhoud lijkt me een aardige.


15-12-2011 20:39:46
aarclay
aarclay
OBIS misschien, dat werd toch ook niet door NedTrain zelf ingebouwd, maar door een extern bedrijf? (werkend voor Nomad Digital).

In de prototype DDZ zit die al ingebouwd, zag ik. Maar misschien is dit iets wat voortaan als nawerk zal plaatsvinden?
Ik gok maar wat.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2011 20:42


Choo choo.....

15-12-2011 20:59:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Denk het niet, bij ICMm werd OBIS in de oude loods van Nedtrain haarlem ingebouwd...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

15-12-2011 21:16:46
aarclay
aarclay
...nadat de drietjes en enkele viertjes al een tijdje gereviseerd waren. Wanneer kregen de viertjes tijdens de revisie de OBIS? Tijdens of na de revisie?

Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2011 21:17


Choo choo.....

15-12-2011 21:34:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat vind je op de wiki pagina.... De viertjes kregen het tijdens hun revisie. Alleen de eerste 2 gereviseerde stellen zijn later voorzien.

15-12-2011 21:37:16
broek53
broek53
Wat er daar ook aan de stellen gebeurde: vrijwel alle IC3-en zijn afgeleverd via Onnen en mochten dus niet komend uit Hlm meteen ingezet worden. Daar gaat dit zijlijntje om. Heeft verder overigens niks met DDZ te maken.

15-12-2011 21:53:02
aarclay
aarclay
Dan ben ik benieuwd: wat voor nawerk zat er in Onnen nog aan?


Choo choo.....

15-12-2011 21:58:26
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we het weer over DDZ gaan hebben?


Groet, Spiketrain

15-12-2011 23:13:06
MasterE
MasterE
Hoezo (her)instructie, dat is voor SGMm en ICMm toch ook niet geweest.


Mcn Asd

15-12-2011 23:58:21
MDDM
MDDM
Voor SGMm heb ik wel degelijk her- instructie gehad. En dat werd toen gegeven langs het post perron op Ut-GE


Gr Joop mcn Lls

16-12-2011 00:16:01
maigoda
maigoda
Dat was nodig omdat er bij de SGMm nogal wat technische zaken vernieuwd waren, zoals ze tractie-installatie met choppers en een ander deursluitmechanisme.

Dat is bij de ICM niet gebeurd. De stellen 4011 t/m 4050 hebben zelfs nog hun tractiesturing met weerstanden en sinds mei 2006 mochten we er al niet meer in de hoogspanning komen vanwege restspanning van de toen nieuwe compressor.

Voor zover ik heb begrepen is er bij de DDZ aan de hele technische installatie niets veranderd, hooguit dat er airco is toegevoegd, maar daar mogen we toch niet aan komen.
Groetjes,
Emiel

16-12-2011 07:24:23
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Dit topic gaat over DDZ.


Groet, Spiketrain

16-12-2011 19:10:05
john563
john563
heren, ik bedoelde het niet zo zuur, ze zijn compleet als ze weggaan, alleen achter de schermen klopt er weer geen r**d van. Meer kan ik niet naar buiten brengen......
Maar het blijft een mooi ding als hij klaar is.

16-12-2011 20:11:42
salieri
salieri
Zeg dan niks, als je er verder niets van mag zeggen. Ik bedoel het niet negatief, maar dat voorkomt een heleboel (nutteloos?) gespeculeer.

16-12-2011 21:11:39
thom
thom
Hij verteld gewoon wat ie kan zeggen, en stelt daar duidelijk een grens over.
Als je zo gaat reageren dan wordt het hier binnenkort erg stil...

16-12-2011 22:14:08
AgentX
AgentX
De reden dat DDZ (NID is achter de schermen nog geen officiële naam) nog niet in de reizigersdienst is verschenen is dat er toch nog wel een aantal technische problemen zijn.

NedTrain denkt zelf een trein te kunnen bouwen, maar daar blijken toch wel wat haken en ogen aan te zitten. Er zijn veel mensen ingeleend bij NT die letterlijk voor het eerst een trein bouwen, dus je kan je wel voorstellen dat er dingen mis gaan, of verkeerd worden begrepen.

Tweede punt is dat het DDZ-project officieel nog niet in seriebouw zit. Er wordt nog steeds geprutst en geknutseld aan het prototype, wat de seriebouw natuurlijk in de weg staat. Er komen nog een aantal grote en kleine wijzigingen, tot aan klapstoeltjes die op de verkeerde plaats zitten.

Het is nog niet bekend wanneer de eerste DDZ werkelijk in de reizigersdienst zal gaan rijden.

Laatst bewerkt door AgentX op 16-12-2011 22:25, reden: oren > ogen (hè spiketrain)

17-12-2011 00:37:30
thom
thom
Quote
AgentX (vr 16 dec 2011 22:14:08 https://www.somda.nl/forum/7770/p370006/):
NedTrain denkt zelf een trein te kunnen bouwen, maar daar blijken toch wel wat haken en ogen aan te zitten. Er zijn veel mensen ingeleend bij NT die letterlijk voor het eerst een trein bouwen, dus je kan je wel voorstellen dat er dingen mis gaan, of verkeerd worden begrepen.

Je doet alsof Nedtrain nu iets nieuws aan het uitproberen is en niet weet wat ze zich op de hals gehaald hebben maar volgens mij verbouwen ze al jaren treinen en zeker niet zonder ervaring.

Er zijn complete serie's als ICM, Plan T, Plan V verbouwt en ook ICR waarbij de BD's zelfs een compleet nieuwe kop aangemeten kregen...
Dat lijkt me toch ervaring genoeg, en zegt me dat DDZ eigenlijk geen uitzonderlijk project is...
En dat het DDZ project nu uitloopt op de originele planning, vind ik eigenlijk even min bijzonder...

Laatst bewerkt door thom op 17-12-2011 00:39

17-12-2011 14:13:41
john563
john563
goed lezen thom, op de werkvloer ja, die kunnen het wel, maar daarboven NT bij elk project nieuwe mensen die nog geen trein hebben gezien.

Dan krijg je eerst de oeverloze discussie's dat dde werkvloer niet wil veranderen bla die bla, dan verdwijnen er weer wat mensen, dan krijg je crisis figuren, en dan als het echt niet meer gaat gaan we naar de ervaren mensen luisteren.........maar dan is het al te laat...

17-12-2011 15:34:12
nedtrain25
nedtrain25
de volgende bakwisseling is ook weer een feit.

de 7407 en de 7837 hebben hun Bvk's gewisseld.
dus zijn het nu de 7807 en de 7437.
tevens zijn de 280 7212 en de 280 7239 verwisseld.

Laatst bewerkt door nedtrain25 op 17-12-2011 15:35

17-12-2011 18:21:29
thom
thom
Quote
john563 (za 17 dec 2011 14:13:41 https://www.somda.nl/forum/7770/p370079/): goed lezen thom, op de werkvloer ja, die kunnen het wel, maar daarboven NT bij elk project nieuwe mensen die nog geen trein hebben gezien.
Volgens mij lees ik alleen 'nedtrain haarlem' en niet welke laag waar we het over hebben maar dat terzijde...

Maar dan nog, is dat nou echt iets van de laatste tijd, of gaat het niet al jaren op die manier...?

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-12-2011 00:00, reden: Quoot hersteld.

17-12-2011 23:45:45
jeanne
jeanne
Al enkele decennia naar mijn bescheiden menig. Zo voelde dat tenminste aan, aan het begin van de jaren'80, toen ik zeer korte tijd in de ligterij en het rode gebouw van de Wph Hlm mocht werken.

Laatst bewerkt door jeanne op 18-12-2011 12:19

18-12-2011 17:16:14
broek53
broek53
De opleiding waarover ik het eerder had, slaat op opleiding aan onderhoudspersoneel en, naar ik aanneem als ik de Binckhorst hoor noemen, vooral ook de storingsmonteurs.

18-12-2011 20:21:51
DingeZ
DingeZ
Laten we het weer over de DDZ hebben in plaats van NedTrain bashen.

Iemand enig idee wanneer (her)instructie begint? Of een schatting op basis van eerder (her)instructies. Is het reëel om te zeggen dat we ze in de loop van Januari in de dienstregeling kunnen verwachten?

18-12-2011 22:02:38
mantaray
mantaray
ik en een aantal collega,s moeten inderdaad in januari naar de binckhorst voor instructie / introductie DDZ voor de stmt

19-12-2011 09:14:19
Iceman
Iceman
7807 reed vandaag trein 2616v. Dat was ' vroeger' nog de 7407.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

19-12-2011 21:08:49
broek53
broek53
Onopgemerkt door ons allen (ik kon het ten minste niet vinden) is de 7501 zaterdag jl van Hlm naar Ldd gegaan - aannemelijk voor de opleidingen aldaar.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-12-2011 13:22

22-12-2011 22:08:41
Iceman
Iceman
Quote
Iceman (ma 19 dec 2011 09:14:19 https://www.somda.nl/forum/7770/p370288/): 7807 reed vandaag trein 2616v. Dat was ' vroeger' nog de 7407.


En de 7837 is de 7437 geworden, vandaag gezien in de 2669a. Loc is de 1707, die dus eerder aan de 7407 hing.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

27-12-2011 09:20:29
bnv
bnv
Quote
treintim (vr 09 sep 2011 14:33:58 https://www.somda.nl/forum/7770/p354366/): Zoveel is er technisch toch niet veranderd dat het niet mogelijk zou zijn? Persoonlijk denk ik alleen dat het niet gewenst is om Intercitymaterieel te combineren met stoptreinmaterieel, dat doet NS vandaag de dag ook niet. Dus men zal daar vast wel wat voor vinden.
Oja, die foto.. dat is me even wennen, zeg! Uiteindelijk als je er aan gewend bent, vind ik ´m wel mooi. Maar het zou mij zeer benieuwen hoe de MDDM er uit had gezien als de blauwe band aan de voorkant wat eerder stopte (en niet nog eens door ging tot over de eerste deur). Zeg maar de enkeldeks-MDDM-motorwagen gewoon in de huisstijl van een enkeldeks-rijtuig en niet nog eens de blauwe band zo maken als bij een dubbeldeks-rijtuig.


Er komt van alles langs over het interieur maar ik zie weinig over het exterieur. Bovenstaand bericht gevonden. Is/wordt dat nu voor allemaal werkelijkheid?
Doet mij denken aan de discussie die de Oostenrijkers zo 'n twintig jaar geleden hadden. De directeur design, Valousek, had daar zo zijn eigen ideeën over vormgeving. (google anders maar even en er komt van alles langs). Een van zijn eerste ideeën lijkt sprekend op het design van onze DDZ. Daar is de OBB later van terug gekomen want men vond dit design toch niet getuigen van een goede esthetica. Niet mooi proportioneel in relatie met de rijtuigbak.

Dat niet proportionele zie ik ook bij onze DDZ. Gaan ze bij NS daar dan ook een keer op terugkomen? Of blijven we jarenlang met dit design zitten. Of vindt iedereen het maar geweldig.

27-12-2011 09:40:54
Bert13
Bert13
De eerste paar zijn al verbouwd, ik denk dat het meer een kwestie van wennen is. Het lijkt me niet dat ze nu nog het exterieur opnieuw gaan stickeren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

27-12-2011 10:06:47
Erikvd12
Erikvd12
Ach, ik zal er wel snel aan wennen, ook omdat het interieur veel lijkt op dat van de VIRM-4's.

27-12-2011 15:32:31
Bert13
Bert13
Is de 7811 de 7411 geworden, ik wil hem zo nog wel even bekijken in de 3465, anders kan dit bericht verwijderd worden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

02-01-2012 23:10:30
SGMm2137
SGMm2137
Heeft de 7877 nog steeds LED verlichting?

03-01-2012 00:46:22
broek53
broek53
De stam die op 30/12 naar de Wgm versleept is, blijkens de OD'n, is de 7503. Blijft voorlopig op de Wgm voor de opleiding van monteurs.

03-01-2012 10:28:13
stefanvdw
stefanvdw
Die is achter loc 1760 naar Wgm gesleept.

En de 7501 bevindt zich al een week op Bkh voor dezelfde doeleinden.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 03-01-2012 10:37

03-01-2012 14:11:31
AgentX
AgentX
Waarom werd die trouwens gesleept? De 7503 kan (en mag) toch solo rijden?

03-01-2012 15:21:12
glenn189
glenn189
Wellicht zijn er pas een paar mcn die instructie hebben gehad op de DDZ, en waren die niet beschikbaar, dus dan is slepen de enige optie. logisch denken %03%

03-01-2012 15:45:41
Jannn2009
Jannn2009
Dat laatste zinnetje was niet nodig hoor, meneer die het zo goed weet.

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 03-01-2012 19:25

03-01-2012 17:33:10
midniight
midniight
Een van de 2 stond op Wgm vanmiddag (denk 7503), panto's van zowel loc, als van de motorbak stonden alle 4 op. En ja, wel wennen die cabine's van buiten. Loc stond aan Asd zijde.

Laatst bewerkt door midniight op 03-01-2012 17:33


Twello, mooi gat op de Veluwe!

03-01-2012 18:30:30
AgentX
AgentX
Quote
glenn189 (di 03 jan 2012 15:21:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p372060/): Wellicht zijn er pas een paar mcn die instructie hebben gehad op de DDZ, en waren die niet beschikbaar, dus dan is slepen de enige optie. logisch denken %03%


Dat had ik ook wel verwacht, maar het had toch kunnen zijn dat er een ander probleem was waardoor het stel niet solo kon rijden

03-01-2012 21:57:13
broek53
broek53
Quote
glenn189 (di 03 jan 2012 15:21:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p372060/): Wellicht zijn er pas een paar mcn die instructie hebben gehad op de DDZ, en waren die niet beschikbaar, dus dan is slepen de enige optie. logisch denken %03%
Klinkt logisch, maar bij mijn weten krijgen machinisten geen instructie op DDZ - net zo min als ze instructie hebben gehad op ICMm. Het rijden met DDZ verandert immers niet ten opzichte van DDAR.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-01-2012 21:57

03-01-2012 22:03:20
Jannn2009
Jannn2009
Ook niet als het gaat om een stam van 6 bakken? (in dit geval van de 7503 dus niet relevant).

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 03-01-2012 22:03

03-01-2012 22:06:20
aarclay
aarclay
Dat zou ik niet direct weten, maar het zou mij niks verbazen als NedTrain/NS een instructie-film laat maken. Dat hebben ze ook voor de ICMm en de VIRM-4 gedaan.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-01-2012 22:06


Choo choo.....

03-01-2012 22:09:22
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (di 03 jan 2012 21:57:13 https://www.somda.nl/forum/7770/p372103/):
Quote
glenn189 (di 03 jan 2012 15:21:12 https://www.somda.nl/forum/7770/p372060/): Wellicht zijn er pas een paar mcn die instructie hebben gehad op de DDZ, en waren die niet beschikbaar, dus dan is slepen de enige optie. logisch denken %03%
Klinkt logisch, maar bij mijn weten krijgen machinisten geen instructie op DDZ - net zo min als ze instructie hebben gehad op ICMm. Het rijden met DDZ verandert immers niet ten opzichte van DDAR.
Klein beetje off topic, maar voor DDM-1 met 1700 krijgen we dat wel. Totale onzin, want het rijd als een DDAR+1700 En zo bouwen we die stam ook om. Enige wat anders is, is dat we alleen pneumatisch remmenNS Safety slaat een klein beetje door Ik vermoed dat we voor DDZ/NID dus wel her instructie krijgen.


Gr Joop mcn Lls

03-01-2012 23:54:37
MasterE
MasterE
In het geval van DDM vond IVW dat het een nieuw treinstel betrof. Dat is bij DDZ niet zo dus ik verwacht geen (her)instructie.

Laatst bewerkt door MasterE op 03-01-2012 23:54


Mcn Asd

04-01-2012 00:06:37
aarclay
aarclay
Dan is het interessant wat de richtlijnen dan zijn, volgens het IVW...


Choo choo.....

04-01-2012 00:06:42
broek53
broek53
Laat ik het anders zeggen: het was de bedoeling dat er al per 11/12 vier stammen in dienst zouden zijn. Als jullie als mcn'n nu nog niets gehoord hebben over instructie/herinstructie, kun je er wel vanuit gaan dat die niet gegeven zal worden.
Tenzij men, net als bij DDM-1, op een veel te laat moment erachter komt dat het toch nodig is/gevonden wordt. Dan heeft NSR overigens acuut een mega-probleem.

04-01-2012 01:54:09
maigoda
maigoda
Voor zover ik heb begrepen is de renovatie van de DDAR/DDZ met name een technische revisie en vervanging van interieur. Afgezien van de airco, waar machinisten een bemoeienis mee hebben van rond de 0%, is er niets gewijzigd in de systemen die binnen een instructie/herinstructie besproken wordt. Kortom, hij is letterlijk hetzelfde als een mDDM. Dan vind ik het niet zo vreemd dat er geen herinstructie voor gegeven wordt.
Groetjes,
Emiel