26-11-2009 19:03:34
Damian
Damian
Vanaf nu heet de gemoderniseerde DD-AR officieel de DDZ en heet het project dus het DDZ-project.

Vanuit de afdeling communicatie is besloten de naam van het materieel te wijzigen. DDZ staat voor Dubbel Dekker Zones. Dit drukt uit, dat de filosofie van het ontwerp zit in het gebruik van zones: de zone werken & rust op de bovenverdieping en de zone voor ontmoeten & gezelligheid op de benedenverdieping. Hiermee wordt de behoefte ingevuld van de reiziger in de beleving van zijn treinreis, zoals ontwikkeld uit de reizigersprofielen, die uit onderzoek naar voren komen..

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-09-2014 13:35, reden: topictitel aangepast
 

26-11-2009 19:28:23
raymond16
raymond16
Vreemde keuze voor de verdeling onder/bovenverdieping: in de VIRMS heb je nu immers boven de vis-a-vis boven wat mijn inziens overeenkomt met ontmoeten & gezelligheid en in de benedenverdieping de coachopstelling wat meer voor werken & rust staat. In DDZ wordt er dus voor gekozen om het precies andersom te doen.  

26-11-2009 19:38:05
Lucchese
Lucchese
Lijkt me juist handig. Omdat je op de bovenverdieping het gevoel krijgt dat je minder snel gaat dan als je beneden zit. Dit is omdat de afstand met de grond boven veel hoger is (duh). Dus kan boven de reis rustiger ervaren worden.  

26-11-2009 19:44:28
duffelsm
duffelsm
De verdeling boven werken/stiltecoupes en beneden praten is overigens gelijk aan VIRM, waar de stiltecoupes boven zitten. Ik hoop wel dat ze dat dat inderdaad zo doen dat je boven in de couch-opstelling zit, want een vis-a-vis-opstelling in een stiltecoupé (wat in VIRM het geval is), is inderdaad niet logisch. Overigens geldt voor de laatste dat, in verband met het schommelen, je toch echt rustiger beneden zit (zonder daarmee een hele discussie over de kwaliteiten van VIRM te willen openen). Volgens mij geldt dat ook voor DDZ, maar dan in mindere mate. Ook de kromme ruiten en het gebrek aan kapstop op het bovendek maken, naar mijn mening, de benedenverdieping meer geschikt voor de zakelijke reiziger. Bovendien zal die niet in de trein van het uitzicht willen genieten, wat op het bovendek weer beter is%08%  


26-11-2009 19:46:12
maurits
maurits
Quote
Communicatie-afdeling: Dit drukt uit, dat de filosofie van het ontwerp zit in het gebruik van zones: de zone werken & rust op de bovenverdieping en de zone voor ontmoeten & gezelligheid op de benedenverdieping. Hiermee wordt de behoefte ingevuld van de reiziger in de beleving van zijn treinreis, zoals ontwikkeld uit de reizigersprofielen, die uit onderzoek naar voren komen..


Mag ik een teiltje%05% Het is toch een trein, geen nieuwe productlijn luchtverfrissers%03%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

26-11-2009 19:54:06
kbrandsma
kbrandsma
Alles draait tegenwoordig om beleving, emotie en uitstraling, ook al is het in de basis niet meer dan vele tientallen tonnen rollend staal om van station A naar station B te komen.

Hoe wil je het anders aan de man brengen? De woorden vernieuwd, verlengde levensduur en gewijzigde buitenkant zijn niet voldoende in de ogen van de communicatie-experts.
 

26-11-2009 19:56:30
rogier
rogier
Bij NS hebben ze zeker ook teveel mensen die praten over werk ipv werken?  

26-11-2009 19:56:40
salieri
salieri
Jammer dat de naam veranderd wordt. Ik vond DD-ARm (oftewel DARM) wel wat hebben hehe%02%  

26-11-2009 19:58:43
AlbertP
AlbertP
Hetzelfde zie je bij reclame op tv voor bijvoorbeeld wasmiddel. Verschrikkelijk, wat een namen.  

26-11-2009 21:10:50
daniel81
daniel81
Over de keuze boven-beneden:

Kinderen willen altijd boven zitten. En de vele oppasopas en oppasomas gaan dan mee. Nou niet bepaald het type treinreiziger dat rust zoekt
Tevens is de benedenverdieping wat beter uitgerust voor zakelijke bagage (aktentassen e.d. passen nog wel in de rekken, thermosflessen en strandballen wat minder %02%)
 

26-11-2009 21:18:46
ettenrail
ettenrail
Quote
daniel81: Over de keuze boven-beneden:
Kinderen willen altijd boven zitten.


Nou, zeg dat niet te snel, ontzettend vaak hoor ik bij een gezin op het perron de discussie van boven of onder als de kinderen weer juichen als ze die 'stapeltrein' aan zien komen %08%
 

26-11-2009 21:18:51
manuel25
manuel25
Bovendien kan je op de benedenverdieping in VIRM mooi je laptop op de klaptafeltjes zetten of je papieren werk er op leggen. Bij vierzitters gaat dat lastig, vooral als er vier mensen aan hetzelfde tafeltje moeten werken.
Ook heb ik mijn twijfels over alle zones. Ik denk niet dat mensen die elkaar ontmoeten gaan zoeken maar de zone "ontmoeten". De mensen die gezellig willen praten (schreeuwen) gaan echt niet allemaal opzoek naar de betreffende zone. Ze zijn de klassieke opstellingen gewend en vinden dat al lang prima, tot ergernis van de zakenman die nog even wat wil uitwerken tijdens de reis.

Bovendien de naam had wat mijn betreft beter kunnen zijn: DD-ICM, eventueel met de kleine m er achter. DD-AR komt uit hetzelfe tijdperk als ICM, heeft veel gelijkenissen en wordt nu in hetzelfde tijdperk gemoderniseerd en zal na modernisering veel gelijkenissen vertonen met ICMm, het leukste zou nog zijn dat de stoelen gelijk worden, of gaat dit ook gebeuren?

Laatst bewerkt door manuel25 op 26-11-2009 21:24
 

26-11-2009 21:30:10
ruysdael
ruysdael
De eerste DDAR's komen uit begin jaren'90en de eerste ICM's uit eind jaren '70...  

26-11-2009 21:42:18
MVB87
MVB87
Quote
rogier: Bij NS hebben ze zeker ook teveel mensen die praten over werk ipv werken?


Sorry hoor, maar kun je dergelijke ongefundeerde kletspraat voor je houden? Dat een naam jou niets zegt, wil nog niet zeggen dat het onbelangrijk is. Een trein is meer dan staal op wielen, en als een trein volgens een bepaalde filosofie ingericht wordt, is het ook logisch dat de naam daaraan aangepast wordt. Ben blij dat de NS steeds meer vanuit de klant gaat denken; de dienstverlening is er daardoor de afgelopen 8 jaar sterk op vooruit gegaan.
 

26-11-2009 22:20:57
thom
thom
Quote
maurits:
Quote
Communicatie-afdeling: Dit drukt uit, dat de filosofie van het ontwerp zit in het gebruik van zones: de zone werken & rust op de bovenverdieping en de zone voor ontmoeten & gezelligheid op de benedenverdieping. Hiermee wordt de behoefte ingevuld van de reiziger in de beleving van zijn treinreis, zoals ontwikkeld uit de reizigersprofielen, die uit onderzoek naar voren komen..


Mag ik een teiltje%05% Het is toch een trein, geen nieuwe productlijn luchtverfrissers%03%

Dus dat NS nadenkt over hoe een reiziger zijn reis zou willen ervaren en wat daar aan kwa inrichting zou kunnen bijdrage is dus onzin ?

Weer de bekende zucht in het kwadraad dus, want morgen mopperen we hier weer lekker dat NS nooooit aan de reizigers denkt en blablabla dat het nooit goed is...

Laatst bewerkt door thom op 26-11-2009 22:21
 

26-11-2009 23:05:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
MVB87: Ben blij dat de NS steeds meer vanuit de klant gaat denken; de dienstverlening is er daardoor de afgelopen 8 jaar sterk op vooruit gegaan.
Tja, als ze met die zones vanuit de wensen van de klant denken dan vergeten ze één hele belangrijke wens van de klanten die er bewust plaatsnemen: enige vorm van handhaving. Of verwachten ze van de klant dat die zelf de hele stiltezone doorloopt om te vragen of men a.u.b. stil wil zijn...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-11-2009 23:39:55
broek53
broek53
Quote
rogier: Bij NS hebben ze zeker ook teveel mensen die praten over werk ipv werken?
Vooral het woordje "ook" vind ik in dit verband wel aardig. Ervaring?
 

26-11-2009 23:44:36
maurits
maurits
Quote
thom: Dus dat NS nadenkt over hoe een reiziger zijn reis zou willen ervaren en wat daar aan kwa inrichting zou kunnen bijdrage is dus onzin ?


Dat NS nadenkt over inrichting is op zich een prima zaak, maar laat men zich alsjeblieft beperken tot de termen "stiltezone", "multifunctionele ruimte (voor reizigers met bagage en fietsen)" en "normale coupé's".

Ik ben bijzonder allergisch voor allerlei termen in het kader van "de beleving van de reis". Dergelijk hoogdravend geneuzel is al toegepast bij Servex en NS Hispeed en heeft in beide gevallen geleid tot een middelmatig product voor een veel te dure prijs.

NS moet zich bezig houden waarvoor het ingehuurd is. Het veilig, vlug, voordelig en comfortabel vervoeren van zoveel mogelijk mensen. Een veilig, praktisch, comfortabel vervoer tegen aantrekkelijke prijs, dat is wat de reiziger wil. En "de beleving van de reis" is dan iets wat men maar moet toepassen op de nieuwste attractie van de Efteling.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

26-11-2009 23:45:59
rogier
rogier
Het is anders ook een hele beleving als aan de andere kant van het perron net je aansluiting wegrijdt...
Ze doen er dus wel al aan.
 

27-11-2009 00:20:46
thom
thom
@Maurits,

Dat is jou mening over het vervoer per trein maar kennelijk hebben de onderzoeken van NSR zelf opgeleverd dat er een ander behoefte is dan wat er tot nu toe gebruikelijk was...
Of denken we hier nou echt allemaal serieus dat NS een bedrijf is waar lol en jolijt voorop staat en men maar gewoon doet waar ze zin in hebben... ?

NS is gewoon een zelfstandig bedrijf die als doel heeft winst te maken dmv het vervoer van reizigers.
Als een andere opzet van interieur ervoor zou kunnen zorgen dat er meer mensen zich tevreden voelen in de trein en verover per trein daardoor zouden verkiezen boven de auto is dat een vorm van winst.
Dat is in winkels toch niks anders? Die willen een product verkopen op een zo aantrekkelijk mogelijke wijze, zodat jij je eerder overgehaald voelt om het product te kiezen...
Als een winkel van elk product maar 1 merk zou gaan verkopen, is die toko binnen no-time failliet omdat andere mensen, een andere keuze zouden maaken.
Als jij morgen alle DDARen voorziet van houten banken zonder klasse verdeling, dan zit morgen de helft in de auto...
Is NS dan gek om een andere vorm van interieur toe te passen ? Vreemd genoeg heb ik er bij CXX nog niemand over horen klagen...

Daarnaast hebben vergelijkingen met vertragingen en gemiste overstappen hier natuurlijk ook geen ene moer mee te maken, de mensen die over het logistieke plaatje gaan, zijn hele andere mensen dan die over het materieel gaan.

Jullie doen soms alsof er maar 3 man op het HGB zit, die het complete reilen en zeilen regelen van heel NS en alleen doen waar ze zin in hebben, en de rest van het werk gewoon naast zich laten liggen oid...

Als we geen treinen meer hadden gerenoveerd voordat alle vertragingen opgelost waren, dan hadden we nu nog met stoomtreinen gereden, had dat dan dé oplossing geweest dan... %08%

Laatst bewerkt door thom op 27-11-2009 00:28
 

27-11-2009 01:03:20
maurits
maurits
Ik bepleit ook geen communistische eenheidswinkels op de stations en DDR-treinen met houten banken, dan lees je m'n vorige bericht dus niet goed.

Ik erger mij alleen aan het feit dat de laatste jaren bij met name Servex en NS Hispeed er een soort streven is om van de diensten en producten een soort veredeld attractiepark te maken, waarbij termen als "beleving van de klant" belangrijker zijn dan vrij banale termen als "praktisch en betaalbaar".

Als dit hoogdravende streven nou zou leiden tot een beter product voor een betaalbare prijs, dan zou ik het van harte ondersteunen. De weerbarstige praktijk is echter dat de kwaliteit van de producten vrijwel niet verbeterd, maar dat de prijs flink omhoog schiet. Denk bijvoorbeeld aan allerlei veel te dure winkelformules op de stations en onze nationale vlinderboemel, de Fyra.

Het gevolg is echter dat de reiziger die gewoon prettig wil reizen voor een betaalbare prijs zich niet meer herkent in het product en de trein de rug toekeert.

Tot dusver was NSR redelijk gevrijwaard van dit soort gedoe. Hoewel er soms wel een oprisping van de afdeling Commercie naar buiten kwam, zie ik NSR tot nog toe als een praktisch ingestelde vervoerder waar veel mensen hard hun best doen om de reiziger op een vlugge, veilige, voordelige en comfortabele manier van A naar B te brengen.

De doodnormale reiziger wil een station waar hij makkelijk kan komen, voor de reis nog een betaalbaar lekker bakje koffie kan kopen en uit de wind op de trein kan wachten. In de trein verwacht de reiziger een comfortabele zitplaats, een haakje voor de jas en een tafeltje voor de krant of laptop. Verder is het prettig als men de bagage kwijt kan en de temperatuur aangenaam is voor de duur van de reis. Daarnaast wil de reiziger dat de reis op tijd verloopt, aansluitingen gehaald worden, en de trein niet ontspoort. Dit alles wordt bij voorkeur aangeboden voor een eerlijke prijs, die in relatie staat tot het aanbod. Op deze manier exploiteer je een succesvol vervoerbedrijf, en DAT is waar NS zich mee bezig moet houden.

Om nog even een voorbeeld te stellen: Het succes van de ICE en TGV is niet te danken aan "de beleving van de reis", maar aan het zo snel mogelijk vervoeren van mensen van A naar B.

Nogmaals, de kernwoorden voor NS moeten zijn: vlug, veilig, voordelig en comfortabel.

Laatst bewerkt door maurits op 27-11-2009 01:05


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

27-11-2009 01:07:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Toch een beetje vreemd bericht dit want ik kan het helemaal nergens terug vinden ik was gister toevallig in haarlem bij de werkplaats en daar hebben ze het toch echt over DDARm inplaats van DDZ

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-11-2009 01:08
 

27-11-2009 01:12:26
broek53
broek53
Het bericht dateert van woensdagavond en voor die tijd wist in ieder geval Haarlem nog van niets, dus zo vreemd is het niet dat het nog niet gewijzigd was/is  

27-11-2009 08:25:25
Daan!
Daan!
@ maurits

Geweldig stukje! helemaal mee eens!
 

27-11-2009 08:37:09
gvttreinen
gvttreinen
Ik vind het wel een vreemde gedachten om 'zone`s' in stoptreinmaterieel toe te kennen in de DDAR`s of DDZ`s, de beleving van een spitsreiziger is toch minder veeleisend dan een lange afstandsreiziger (IC) en die laatste wil zijn reis zo comfortabel mogelijk hebben terwijl de korte afstandreiziger zo snel mogelijk op de plaats van bestemming wil aankomen.
Niet voor niets is het geperikel over afsluiten/niet aanbrengen van toiletten in de stoptreinen, over comfort gesproken.
De spitsreizigers zit zeker niet te wachten op onderscheid in hun trein, ze willen zitten en desnoods even kleppen en niet geconfronteerd worden met stiltezones etc., dat er 1e en 2e klassen aanwezig is nog net acceptabel.

Bij de weg, commercie heeft ook bij mij een wrange smaak, net nu de campagne ('wil je op tijd zijn neem dan de trein') komt mij een beetje wrang over zeker nu met dit herfstweer, waarschijnlijk is de campagne gebaseerd op halleliuaverhalen over verbeterde punctualiteit van de afgelopen periode en totaal voorbij is gegaan aan de herfstperikelen.

Gérard (spitsreiziger met vaak vertragingen...)

Laatst bewerkt door gvttreinen op 27-11-2009 08:39
 

27-11-2009 09:15:51
raymond16
raymond16
Maar DDZ wordt ook IC materieel  

27-11-2009 09:58:54
davidov08
davidov08
'T lijkt mij goed dat NS zich steeds meer bezighoud met een geheel reizigersconcept ipv iemand van A naar B brengen. Zelf stel ik meer prioriteit bij snel en op tijd aankomen dan een mooie indeling van het treinstel (als het maar enigszinds comfortabel is, DD-AR nu is echt behoorlijk slecht), maar voor een ander zijn andere punten belangrijker. Dat de stilte/werkzones boven komen begrijp ik ook niet helemaal; ik vind het beneden altijd veel comfortabeler, en de perceptie van snelheid doet je geloven dat je ook daadwerkelijk op tijd gaat aankomen. Nouja, zolang ze maar zoveel mogelijk coachopstelling hanteren.  

27-11-2009 10:09:02
keesje
keesje
Los van dat het leuk is dat er in elk type trein stiltezone's, 1e en 2e klas en weet veel meer voor zone's komen: Geef dan ook op het perron aan waar iedereen zijn of haar zone kan aantreffen. Volgens mij doe je niets aan het kuddegedrag van het merendeel van de reizigers en deze willen nou eenmaal gewoon door de eerste de beste dichtsbijzijnde deur naar binnen. Eerst een zitplaats en dan pas oog voor de zone waar ze zijn terechtgekomen, is mijn ervaring (stille 'normale' coupé's, geklep in de stiltezones, 2e klas reizigers in de 1e klas, etc).

Ik vraag me dus echt af of het merendeel van de reizigers nou zit te wachten op allerlei fratsen in de trein, in plaats van het gewoon eenvoudig te houden. Het verschil tussen 1e en 2e klas is voor de meesten al lastig genoeg (of willen het niet begrijpen).

In Duitsland en Oostenrijk wordt in bijna alle IC's of ICE's omgeroepen waar welke afdeling zich bevindt. Op de perrons staan ook de indelingen van de treinen zodat je op de juiste plek kan staan. Met stroomlijnmaterieel als DDAR (maar ook ICM en VIRM) is dat lastig aan te geven.

Bij reizigers zou het al een stuk duidelijker zijn als op het perron al weten wat waar stopt. Daarmee voorkom je in ieder geval dat het doel van al die verschillende zones zichzelf voorbij streeft.

Maar ben benieuwd wat ze ervan maken met die DDAR-en, daar ging het hier om.
 

27-11-2009 18:39:34
vinny004
vinny004
Geweldig. Ik ben enorm enthousiast over de komende renovatie van DD-AR. Het is tenslotte het minst populaire materieel van de NS ('baggerdubbeldekkers', zoals ik veel gewone reizigers hoor mopperen). Ook zie ik heel veel in de zones, die een stuk logischer worden dan de VIRM. Hierbij wordt gekeken naar de Protos van Conexxion: en dat is inderdaad een goed werkend concept, met een loungebank met snoepautomaat. Jongeren krijg je zo vanzelf in het juiste deel van de trein  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-11-2009 18:42:07
WesselE
WesselE
Mee eens, alleen is het probleem dat "jongeren" zich voornamelijk in boemels bevinden.


'Okeh'
 

27-11-2009 19:44:57
Duitje
Duitje
Rust en werken op de bovenverdieping. Met dat gegier van de ventilatieroosters zeker?
Hoe komen zij toch aan al die wijsheid wat de wensen zijn van de klanten?
Voor mij spelen zij zelf klantje en blijven zij echt wereldvreemd als het gaat om wat de klanten echt willen. Als we allemaal apparte ruimten gaan reserveren voor bepaalde doelgroepen blijft er voor de massa die het allemaal niet uitmaakt geen ruimte over. Dat verlaagt het rendement en geeft weer gemopper.
Er moet dus een apparte afdeling komen voor spelende kinderen, huiswerk makende kinderen, zogende moeders, overspannen managers, een EHBO afdeling met verpleegkundig personeel voor het behandelen van door agressie geplaagd personeel (want door al die doelgroepafdelingen worden anderen weer agressief). Een ruimte voor discogangers , een graffitymuur. Hebben ze daar bij commercie al over gedacht of breng ik hun nu op een idee?

Laatst bewerkt door Duitje op 27-11-2009 19:45
 

27-11-2009 19:58:00
keesje
keesje
Dat móet wel een lange trein worden!  

27-11-2009 20:07:59
robbertc
robbertc
Leuk topic om te volgen. En je merkt: iedereen heeft een andere mening over het nieuwe ontwerp van de DDAR/DDZ. Het lijkt net alsof de beleving/behoefte van bepaalde groepen reizigers voor het reizen met de trein verschillend is.. Dáár zouden ze met het ontwerp van nieuw materieel eens rekening mee moeten houden!

Laatst bewerkt door robbertc op 27-11-2009 20:12
 

27-11-2009 21:33:38
htmtram
htmtram
Nee jullie hebben het fout, Het gaat DD1A heten  

27-11-2009 21:37:06
reisthijs
reisthijs
Quote
keesje: Los van dat het leuk is dat er in elk type trein stiltezone's, 1e en 2e klas en weet veel meer voor zone's komen: Geef dan ook op het perron aan waar iedereen zijn of haar zone kan aantreffen.

Bij DDZ hoeft dat juist niet: als de ene verdieping stiltezone is, en de andere de gezelschapszone, bevinden beide zones zich over de hele lengte van de trein!

Quote
Duitje: Rust en werken op de bovenverdieping. Met dat gegier van de ventilatieroosters zeker?
DDZ wordt IC-materieel, dan komt er natuurlijk airco in plaats van die ventilatieroosters.
 

27-11-2009 22:19:07
luytjes
luytjes
Quote
htmtram: Nee jullie hebben het fout, Het gaat DD1A heten
En dat is ... ?
 

27-11-2009 22:23:16
mdj
mdj
[komma] bron?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-11-2009 00:18:43
ruysdael
ruysdael
Quote
WesselE: Mee eens, alleen is het probleem dat "jongeren" zich voornamelijk in boemels bevinden.
Zijn jongeren een probleem? Een beetje gezelligheid wordt al gauw als een probleem ervaren, mijns inziens incorrect. Hoe dan ook: ik heb de ervaring dat in de regionale VIRM-sneltreinen in Noord-Holland zich ook veel jongeren begeven (800, 3000 etc.), in de 800 kun je bijvoorbeeld erg goed zwart rijden als je helemaal voorin of achterin zit %02%.
 

28-11-2009 00:43:12
bloober
bloober
En met die laatste zin impliceer je dat jongeren erg vaak zwart rijden en daarmee dus een probleem vormen...
Ik reken mezelf tot de groep 'jongeren' en mijn ervaring is dat de groep 'kinderen' toch echt het meeste lawaai maakt in de trein. Verder lijkt het me sterk dat jongeren veel meer zwart rijden dan ouderen; ik heb die ervaring in elk geval niet.

Laatst bewerkt door bloober op 28-11-2009 00:44


Groetjes, Bloober
 

28-11-2009 00:49:31
ruysdael
ruysdael
Ik zie het niet echt als een probleem. Als het goed is, is NS voorbereid op zwartrijders dus zou het de treinenloop niet moeten verstoren. Maarja, de kans dat je gesnapt wordt tussen de Amsterdamse stations en pakweg Zaandam, Castricum of Haarlem is vrijwel nihil met de uitvinding: 8 tot 12 bakken VIRM.

@ouderen vs. jongeren: Ik kan niet over heel Nederland spreken natuurlijk... maar over het algemeen in hier in de metro's, trams en treinen: leeftijdsgenoten.

Laatst bewerkt door ruysdael op 28-11-2009 00:56
 

28-11-2009 03:37:34
thom
thom
Volgens mij moeten we een schopje terug krijgen naar de DoedelDelZakken, DDZ

Laatst bewerkt door thom op 28-11-2009 03:38
 

28-11-2009 12:38:19
R-ekz
R-ekz
Ach, Virm word ook (zoals ik wel eens hoor) de ''Chill-trein'' genoemt, en DD-AR die ''Oude k*t trein''. Na de revisatie hoop ik op een fatsoenlijke zitplek in een DD-AR, en ramen waar je doorheen kan kijken%08%, mja dat laatste is een questie van schoonmaken  

28-11-2009 16:45:49
davidov08
davidov08
Haha ja ik heb al in geen maanden een DD-AR getroffen met fatsoenlijk doorzichtige ramen. Wat is dat toch? Heeft het iets met de coating te maken of komt DD-AR gewoon veel minder vaak door de wasstraat?  

28-11-2009 16:57:55
Iceman
Iceman
Ik reis elke doordeweekse dag met DDAR, en kan bijna altijd gewoon goed uit het raam kijken. Zeker een 'chill-trein', hoor. Maar goed, we raken wel erg offtopic hier..

Laatst bewerkt door Iceman op 28-11-2009 17:00


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

29-11-2009 15:01:36
mark
mark
Mark: Ja, voor discussies over comfort van DD-AR hebben we deze topic: https://www.somda.nl/forum/371/

Laatst bewerkt door mark op 29-11-2009 15:01
 

29-11-2009 15:13:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
davidov08: Haha ja ik heb al in geen maanden een DD-AR getroffen met fatsoenlijk doorzichtige ramen. Wat is dat toch? Heeft het iets met de coating te maken of komt DD-AR gewoon veel minder vaak door de wasstraat?
Lijkt me niet echt materieelafhankelijk... afgelopen week trof ik nog een IRM waarin het zo goed als onmogelijk was naar buiten te kijken en dat was notabene een van de nieuwste viertjes.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-11-2009 00:23:00
treinfreak
treinfreak
Hmm DDZ leuke naam
Het is in ieder geval een stuk beter dan DDarm.
Al had ik het waarschijnlijk toch beter gevonden om hem DDicm te noemen omdat ik denk dat bij het wordt zone de "leken" niet naar de trein kijken maar waar die naar toe gaat en bij zone's heb je toch iets dat hij waarschijnlijk overal gaat stoppen terwijl het Ic mat wordt.
De zone's:leuk idee al maakt het waarschijnlijk niet uit in de spits waar je staat

Als ik soms met de trein ga met vrienden wil je daar natuurlijk mee kletsen en soms als je uit school komt wil je rustig je huiswerk kunnen maken.
Al moet het wel goed duidelijk worden weer gegeven waar de praat zone's zijn en waar de stilte zone's zijn want anders wordt het alsnog een zooitje.
Ook zou ik die praat zone's niet alleen inrichten voor jeugd omdat bijv. huisvrouwen die naar de margriet winterfair zijn geweest er ook aardig wat van kunnen

Laatst bewerkt door treinfreak op 30-11-2009 00:26


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

30-11-2009 08:40:21
nielske90
nielske90
Quote
treinfreak: omdat ik denk dat bij het wordt zone de "leken" niet naar de trein kijken maar waar die naar toe gaat
Diezelfde leken hebben ook niks aan de naam van een treinstel.

Quote
Ook zou ik die praat zone's niet alleen inrichten voor jeugd omdat bijv. huisvrouwen die naar de margriet winterfair zijn geweest er ook aardig wat van kunnen
Ja, kom. Een trein inrichten die voor iedere reiziger geschikt is, ook voor huisvrouwen die één keer per jaar naar de margriet winterfair zijn geweest. Dan wil ik vast een loungeplek in de cabine...%08%
 

30-11-2009 15:24:17
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
davidov08: Haha ja ik heb al in geen maanden een DD-AR getroffen met fatsoenlijk doorzichtige ramen. Wat is dat toch? Heeft het iets met de coating te maken of komt DD-AR gewoon veel minder vaak door de wasstraat?
De DD-AR gaat even vaak door de wasstraat als het normale materieel alleen kunnen niet alle wasstraten de bovenkant en onderkant wassen, er zijn 1 of 2 wasstraten die dat wel kunnen alleen weet ik niet de plaatsen zo uit mijn hoofd.

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 30-11-2009 15:24
 

30-11-2009 17:51:07
HZwoferink
HZwoferink
Op flickr staat wel een leuke fotosoep van de nieuwe DDZ http://www.flickr.com/photos/39205957@N02/4085421623/ En zo te zien met LED verlichting


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

30-11-2009 18:11:08
aarclay
aarclay
De blauwe bovenkant is echt drie keer niks.


Choo choo.....
 

30-11-2009 19:12:27
stefanuzz
stefanuzz
Dat is niet echt een nieuwe fotosoep. Die afbeelding komt van een reclame/onderzoeksbureau... er waren nog veel meer fotosoepjes te vinden van die trein. Zelfs eentje waarbij de trein zelf helemaal verbouwt leek.  

30-11-2009 23:50:44
AgentX
AgentX
Quote
aarclay: De blauwe bovenkant is echt drie keer niks.


Helemaal mee eens... Wat denken jullie trouwens van de kleurstelling van de nieuwe DDZ? Hoe zou ie moeten worden?
 

01-12-2009 01:17:01
jorgo
jorgo
Strak, als je het mij vraagt. DDAR is hoekig materieel, dat moet je niet proberen weg te schminken met brillen en rondingen. Bij SGMm heeft men dat ook gedaan en eingenlijk is dat nergens voor nodig want een sprinter is geen ICE. Bovendien heeft dat geen respect voor het oorspronkelijke ontwerp.

De minst geslaagde schminkacties vallen doorgaans in 2 categorieën: (i) treinen die vanwege corporate eenheidsworst saaier moeten lijken dan ze eigenlijk zijn, en (ii) treinen die flitsender moeten lijken dan ze eigenlijk zijn.

(i): Railion 1600 (kom op zeg), 110.3 in Duitsland in verkeersrood, nieuwste versie van de BREAK in België (ontwerp 2009).
(ii): SGMm (bril), DH na de opknapbeurt (oorspronkelijk veel saaier maar ook veel mooier), ICMm (die ronding van de blauwe raamband heeft daar niks te zoeken, net als bij de DDAR shop hierboven), AM CityRail in België (idem).

Er zijn ook voorbeelden van geslaagde omschilderacties: de 1200 in geel-grijs respecteerde perfect diens oorspronkelijke vorm. De Plan X behield zijn soort 'neusvleugels' ook in het geel. De KLM koploper had zó de nieuwe huisstijl kunnen weergeven. De jaren '60 snorvariaties sierden elk treinstel.

Nieuwe treinen kennen doorgaans sowieso een op het ontwerp aangepaste kleurstelling. SLT heeft bijvoorbeeld een belijning die wél helemaal aansluit bij het ontwerp. De 'verstrakte' 1600 had t.o.v. haar Franse voorgangers ook een mooie verstrakte beschildering. De Duitse 103 liet oorspronkelijk de bolling mooi uitkomen én wist de snelheid te accentueren. De wadloper was oorspronkelijk beschilderd zoals hij wás: als een tupperwaredoos.

Paul Arzens, Frans ontwerper van de 1600-achtige kopvorm, had een mooie visie op dit verhaal. Lees eens Treindesign (Vieveen en Sijsling, 1989).

Laatst bewerkt door jorgo op 01-12-2009 01:22
 


01-12-2009 08:14:11
visscher
visscher
Ik denk dat de kleurstelling van DDZ grote gelijkenis gaat vertonen met VIRM, net als in de photoshop plaatjes dus. Gele basis kleur met langs de bovenkant 1 blauwe band en bij de overige ramen ook een blauwe band.
Ik vermoed dat enkel de voorkant anders gaat worden in de kleurstelling, meer gelijk aan de huidige kleurstelling, gewoon geel dus.
 

01-12-2009 11:00:56
davidov08
davidov08
Ja, NS wil eenheid invoeren bij Sprinters en Intercitys: dat maakt de treinsoorten herkenbaar. Enige speelse wat ze met de DDZ kunnen doen t.o.v. VIRM is de knik van de blauwe band naar de benedenramen laten lopen ipv naar boven. Maar wellicht is dat niet eens wenselijk.  

02-12-2009 22:41:34
kevinevers
kevinevers
Voor de geinteresseerden een Powerpoint presentatie van de modernisering van de DDAR: http://www.nsprocurement.nl/files/DDARm.Info-Modernization.080901.ppt

EDIT: ik kwam ook nog dit tegen: http://www.nsprocurement.nl/images/cache/NedTrain%20Suppliers%20Convention%202008/DSC_0053.JPG

Laatst bewerkt door kevinevers op 02-12-2009 22:43
 

03-12-2009 08:24:03
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wat mij opvalt in de eerste ppt, dat er 50 ABvk's komen. Dus de Bvk's krijgen een eerste klas afdeling er bij. Klopt dan straks de verhouding nog wel tussen eerste en tweede klas? Anders krijg je het zelfde als bij het VIRM, dat als er een ABv uit een zesje in een viertje plaatst, die te veel eerste klas zou hebben.
Laat maar, ik zie al dat de mABk's de eerste klas kwijt raken en mBk's worden.

Laatst bewerkt door taigagaai op 03-12-2009 08:27
 

03-12-2009 09:11:40
bjornl
bjornl
En in de ABv's wordt de eerste klas op de verdieping verkleind (te zien in de plattegronden verderop in de presentatie). In een viertje kom je op 65 eerste klas tegen 279 tweede klas (met lounges, zonder klapzittingen). Dat is ongeveer dezelfde verhouding als in ICMm. In een zesje kom je op 103 tegen 458.

edit: berichtje op nu.nl over de "zones": http://www.nu.nl/binnenland/2135941/ns-splitst-herrie-en-stilte-in-trein.html

Laatst bewerkt door bjornl op 03-12-2009 09:32
 

03-12-2009 09:58:39
keesje
keesje
Uit dat bericht haal ik helemaal niet dat het gaat om het verbouwen van de DDAR-en. Je kunt het net zo goed intepreteren als een aanpassing op de bestaande VIRM-en of een toepassing op de DDAR-en.

Maar ja, treinen en journalistiek. En ook: treinen en woordvoerders...

Laatst bewerkt door keesje op 03-12-2009 09:58
 

03-12-2009 10:09:53
aarclay
aarclay
Quote
AgentX:
Quote
aarclay: De blauwe bovenkant is echt drie keer niks.


Helemaal mee eens... Wat denken jullie trouwens van de kleurstelling van de nieuwe DDZ? Hoe zou ie moeten worden?

Zo is hij grotendeels best, maar dan niet met een blauwe bovenkant, die voorkant mag wel geel blijven, net als de V-IRM. Anders krijg je weer een Sprinter/Intercity-mix.


Choo choo.....
 

03-12-2009 10:41:33
luytjes
luytjes
De kleurstelling moet wat mij betreft exact zoals VIRM worden, met grijs vlak rond de voorruit en de blauwe baan schuin OMHOOG. Dat staat een stuk vlotter en strakker. Door de blauwe baan schuin naar beneden te laten lopen komt het ontwerp juist heel lomp over.  

03-12-2009 11:02:27
vrijgezel
vrijgezel
Zou de "sluitfluit" ook weer terugkeren, zij het van het van een type die geen gehoorschade opleverd (zoals de orginele)?
ICR heeft in de treinstelmodus ook een sluitfluit van het type IRM/ DM'90.
Ik zie dat ICM na revisie ook is voorbereid op een sluitfluit.
 

03-12-2009 11:15:43
mich
mich
Een sluitfluit type wadloper werkt heel fijn. Die van de DM'90 type "fluit je oren eraf" is wat te luid.  

03-12-2009 11:26:26
luytjes
luytjes
En ook de oranje lampen boven/naast de deuren zoals bij ICRm worden aangebracht. De conducteur kan bij het sluiten van de deuren zo makkelijk zien of alles goed vergrendeld is.  

03-12-2009 11:45:59
aarclay
aarclay
In dit topic heb ik het nog niet gelezen, maar ik neem aan dat de treinstellen verder een Scharfenberg-koppeling krijgen net als andere treinen.
Hoe heet die koppeling die ze nu ook al weer hebben?


Choo choo.....
 

03-12-2009 11:52:05
mdj
mdj
BSI.

Zolang ze buffers hebben, kan een schaftenberg-koppeling niet.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-12-2009 12:15:57
thom
thom
Quote
aarclay: In dit topic heb ik het nog niet gelezen, maar ik neem aan dat de treinstellen verder een Scharfenberg-koppeling krijgen net als andere treinen.
Hoe heet die koppeling die ze nu ook al weer hebben?

Wat zou het nut zijn van het ombouwen naar Scharfenberger AK's ?

Die BSI koppelingen zitten er volgens mij juist op omdat een Scharfenberger niet mogelijk was ivm ruimte...
 

03-12-2009 12:37:37
bjornl
bjornl
Quote
keesje: Maar ja, treinen en journalistiek. En ook: treinen en woordvoerders...

In deze context ongegrond. Dat nu.nl onduidelijk is zal ik niet ontkennen, maar AD heeft het netjes over de "'oude' dubbeldekstreinen die volgend jaar worden omgebouwd". Zo te zien hebben ze het in eerste instantie van een forum geplukt en vervolgens John Krijgsman gebeld, die het bevestigd heeft. Er staat een foto bij van een tweede klas-loungebank. Dat nu.nl dit vervolgens slecht overtikt en er de foto van een VIRM bijplakt zegt meer over nu.nl dan over de combi "journalisten en treinen".
 

03-12-2009 13:15:40
Reiziger47
Reiziger47
... waarbij even opgemerkt dient te worden dat het bericht op nu.nl onderaan vermeldt "© Novum", dus nu.nl heeft het niet zelf geschreven Wel hebben ze er de foto van een VIRM bij geplakt, want die vermeldt "© ANP"  

03-12-2009 15:37:35
AlbertP
AlbertP
Quote
thom:
Quote
aarclay: In dit topic heb ik het nog niet gelezen, maar ik neem aan dat de treinstellen verder een Scharfenberg-koppeling krijgen net als andere treinen.
Hoe heet die koppeling die ze nu ook al weer hebben?

Wat zou het nut zijn van het ombouwen naar Scharfenberger AK's ?

Die BSI koppelingen zitten er volgens mij juist op omdat een Scharfenberger niet mogelijk was ivm ruimte...


Even op een rijtje:
BSI heeft buffers nodig, omdat deze koppeling de trekkrachten wel goed kan dragen maar duwkrachten niet.
Scharfenberg kan niet samen met buffers: de koppeling is zo stevig dat deze zelf als buffer functioneert, die meedraait met het draaistel. Als je buffers en Scharfenberg combineert moet je een 1100-achtige constructie maken met dus ook rijeigenschappen à la 1100 loc, en dat is niet de bedoeling.

NS wilde blijkbaar graag, naast automatische koppeling, ook schroefkoppeling en buffers op DDAR en moest dus wat anders uitzoeken dan Scharfenberg als automatische koppeling. Toen is de keus gevallen op BSI. De buffers vangen de duwkrachten al op, dus de koppeling hoeft alleen de trekkrachten te kunnen dragen.
 

03-12-2009 15:44:19
MDDM
MDDM
BSI koppeling heeft geen buffers nodig. Principe is het zelfde als de Scharfenberg koppeling. In Engeland worden de BSI koppelingen ook gebruikt.
Voor iets meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/BSI-koppeling


Gr Joop mcn Lls
 

03-12-2009 16:30:52
jorgo
jorgo
In België heeft men met de Reeks 27 MUX stammen grote lol, het leidt vrijwel dagelijks tot storingen. Zo'n stam functioneert hetzelfde als 1700+DDAR, maar dan met een rijtuig méér. Ook hier zijn de buffers behouden en het geeft een soort provisorische automatische koppeling-idee. Vooral de verbouwde 27 met zijn uitstekende koppeling is problematisch. De meest recente oplossing is
stuurstand+rijtuig(en)+27+rijtuig(en)+stuurstand, waarbij in een combinatie van 2 gekoppelde M6 stammen dus 4 stuurrijtuigen nodig zijn, maar de 27 zonder automatische koppeling toe kan.

Ik kan me herinneren dat in de beginjaren van DDAR, 1992, de koppelingen ook problemen gaven en dat deze vrij snel al vervangen zijn door steviger exemplaren. Weet iemand hier nog het fijne van?
 

03-12-2009 16:34:22
jeanne
jeanne
Het veerpakket van de koppeling is aangepast.  

03-12-2009 23:27:53
timtrein
timtrein
Het (primaire) probleem zat/zit 'm natuurlijk bij de loc 1700, waarbij men niet zomaar een Scharfenberg kon aanbouwen (en geen buffers). Nu "DDZ" ook even ombouwen op Scharfenberg lijkt mij onnodige geldverspilling.  

03-12-2009 23:31:44
thom
thom
Quote
AlbertPool:
Quote
thom:
Quote
aarclay: In dit topic heb ik het nog niet gelezen, maar ik neem aan dat de treinstellen verder een Scharfenberg-koppeling krijgen net als andere treinen.
Hoe heet die koppeling die ze nu ook al weer hebben?

Wat zou het nut zijn van het ombouwen naar Scharfenberger AK's ?

Die BSI koppelingen zitten er volgens mij juist op omdat een Scharfenberger niet mogelijk was ivm ruimte...


Even op een rijtje:
BSI heeft buffers nodig, omdat deze koppeling de trekkrachten wel goed kan dragen maar duwkrachten niet.
Scharfenberg kan niet samen met buffers: de koppeling is zo stevig dat deze zelf als buffer functioneert, die meedraait met het draaistel. Als je buffers en Scharfenberg combineert moet je een 1100-achtige constructie maken met dus ook rijeigenschappen à la 1100 loc, en dat is niet de bedoeling.

NS wilde blijkbaar graag, naast automatische koppeling, ook schroefkoppeling en buffers op DDAR en moest dus wat anders uitzoeken dan Scharfenberg als automatische koppeling. Toen is de keus gevallen op BSI. De buffers vangen de duwkrachten al op, dus de koppeling hoeft alleen de trekkrachten te kunnen dragen.

Ik krijg van jou verhaal eerlijk gezegd een beetje het idee dat je een veronderstelling van jezelf hier als een feit aan het aanprijzen bent...

Want een BSI koppeling kan gerust zonder buffers, kijk daarvoor maar op de utrechtse trams bijvoorbeeld dus dat is niet helemaal waar dat dat niet mogelijk is.

Evenals dat je opmerkt dat een Scharfenberger koppeling niet in combinatie met buffers zou kunnen, inmiddels zijn de buffers verwijderd, maar IRM heeft járen rondgereden met tussen de bakken in scharfenbergers én buffers...

Daarnaast lijkt me het uitgangspunt dat NS een schroefkoppeling zou wensen naast de automatische koppeling ook onjuist. DDM-1 bestond al, en dat had juist alleen maar een schroefkoppeling dus dat draait het uitganspunt 180 graden om

Voglens mij is het heel simpel, men had DDM-1 net rondrijden en bij het vervolgontwerp daarop wou men de stammen eenvoudig kunnen combineren dan met een schroefkoppeling.
Simpelweg een scharfenbergerkoppeling aan brengen kan niet, omdat je bij een 1700 nooit die complete trekboom van AK kwijtkunt onder de bak en een BSI koppeling is kennelijk te bevestigen zonder die trekboom...

Laatst bewerkt door thom op 03-12-2009 23:33
 

03-12-2009 23:35:38
timtrein
timtrein
En uitgangspunt was het ontwerp van DDM-1 met wat aanpassingen, immers men had haast om een vervolgserie te krijgen vanwege materieelkrapte. Een totaal ander materieelontwerp was dus niet aan de orde.  

04-12-2009 08:34:21
hellfire
hellfire
Quote
thom: Voglens mij is het heel simpel, men had DDM-1 net rondrijden en bij het vervolgontwerp daarop wou men de stammen eenvoudig kunnen combineren dan met een schroefkoppeling.
Simpelweg een scharfenbergerkoppeling aan brengen kan niet, omdat je bij een 1700 nooit die complete trekboom van AK kwijtkunt onder de bak en een BSI koppeling is kennelijk te bevestigen zonder die trekboom...

Dat kan bij de Franse dieselbroertjes van de 1700 blijkbaar wel: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/diesel/72000/blue/TGV_Vendee/SNCF172061_TGV-A_LS.jpg
 

04-12-2009 09:09:56
jorgo
jorgo
Kennelijk wel, maar is dat vergelijkbaar? Moet die ook duwen? En het is een exemplaar met wat meer lengte en assen.  

04-12-2009 10:28:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
in dit geval hoeft hij niet te duwen lijkt me, de TGV ernaast spreekt boekdelen  

04-12-2009 11:17:48
jorgo
jorgo
Het was een retorische vraag.

Als ik trouwens naar de powerpoint kijk valt het me op dat de huidige zitafstand van de eerste klas ongeveer overeenkomt met de afstand tweede klas in de nieuwe. (kun je goed afleiden omdat sommige afdelingen 2e klas zich ter hoogte van de oorspronkelijke 1e bevinden, bijv. in de motorwagen). Als de stoelen ook het comfort hebben van de huidige eerste klas, heb je een perfect intercitywaardige 2e klas! Missie geslaagd.
 

04-12-2009 11:39:57
JcJay
JcJay
Hmz... wat ik jammer vind; met de coach-opstelling ontstaan er (weer) muurplaatsen... (een raamplaats zonder raam) a la ICE3...  

04-12-2009 12:10:58
jorgo
jorgo
Ja dat wel. Gelukkig is de afstand tussen 2 vensters, vanwege het oorspronkelijke massatransportkarakter, niet erg groot.

Er is trouwens ook hier en daar een vierzits aan een klein raampje!

Die kleine raampjes maken nu trouwens nog geen deel uit van de grote reizigersafdeling en straks wel. Ik denk dat dat ook één van de redenen is van de loungeafdelingen: die bankjes kun je beter inpassen in alle typische kleine DDM hoekjes ter hoogte van de uitmonding van de trappen.
 

05-12-2009 02:19:55
thom
thom
Quote
hellfire:
Quote
thom: Voglens mij is het heel simpel, men had DDM-1 net rondrijden en bij het vervolgontwerp daarop wou men de stammen eenvoudig kunnen combineren dan met een schroefkoppeling.
Simpelweg een scharfenbergerkoppeling aan brengen kan niet, omdat je bij een 1700 nooit die complete trekboom van AK kwijtkunt onder de bak en een BSI koppeling is kennelijk te bevestigen zonder die trekboom...

Dat kan bij de Franse dieselbroertjes van de 1700 blijkbaar wel: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/diesel/72000/blue/TGV_Vendee/SNCF172061_TGV-A_LS.jpg

Hm, die lok kende ik nog niet
Blijft wel het feit dat het neusje van die lok hetzelfde is, maar dat het daar ookwel bij blijven zalen technisch ook die lok weer compleet anders is...

Verschil met die lok is naturlijk ook weer dat die juist weer geen stoot en trekwerk heeft zodat die 1700 daarna nergens anders meer voor bruikbaar zou zijn zoals ie nu wel is.

Laatst bewerkt door thom op 05-12-2009 02:21
 

05-12-2009 11:10:30
geert
geert
Het gaat hier om de CC72000 waar er tussen 2000 en 2003 3 van zo hebben rond gereden om de TGV Vendee te rijden tussen Nates en Le Sable d'Olonne. Inmiddels verleden tijd sinds 2003 en sinds 2008 kun je daar electrisch naar toe en keerde de TGV terug. Was geen succes, zowel qua aantal reizigers niet als qua techniek.
De CC72000 wordt volgende week defintief buiten dienst gesteld, de laatste rijden vanuit het depot Nevers. Is een schitterende machine, een voorloper van onze 1600, van dezelfde generatie als de CC6500 die enkele jaren geleden helaas gesneuveld is. Ook in Frankrijk beginnen zich Nederlandse trafelen af te spelen.
 

05-12-2009 18:00:51
timtrein
timtrein
Een min of meer 'losse' sleepkoppeling (zoals op de foto) is natuurlijk wel net iets anders dan een degelijke permanente opstelling in trek-duwbedrijf. Maar goed, whatever  

06-12-2009 01:37:37
thom
thom
Aaah,het is gewoon een koppelwagen met motor...

Graag niet meer mij misleiden met dat soort foto´s %08%
 

06-12-2009 14:34:59
ruysdael
ruysdael
Op de ene dag wil de reiziger rust en comfort, de volgende dag is de reizigers een zakenman, en weer later is het een dagjesmens. Verliezen we niet teveel uit het oog dat het nog altijd om gewone mensen gaat, voor wie dit gedaan wordt?  

06-12-2009 20:56:31
Xander140
Xander140
Wat kunnen jullie ouwehoeren over een dubbeldekker!%03%
Ik zou toch eerst maar eens wachten tot er werkelijk een in revisie wordt genomen voor het eind doel: vervoer.
NS kennende gaat dit nog zo vreselijk lang duren voor dat er een op de rails rijdt die volledig in gebruik is.
Ik zou deze topic eens sluiten en hem over 3 jaar weer eens op nieuw beginnen.
Wedden dat je op het zelfde punt zit waar je nu zit.
En het zou niet de eerste keer zijn dat de NS zijn vingers brand aan dergelijke dingen. %06%
 

06-12-2009 21:15:48
luytjes
luytjes
Nou nou, dat zijn nogal wat uitspraken voor iemand die hier net actief is.
Ja, wij kunnen ontzettend ouwehoeren over een dubbeldekker omdat het ons gewoon interesseert en het is nou eenmaal een forum. Als je daar verder geen last van hebt, gaan we daar wat mij betreft gewoon mee door. Mee eens?
Waarop baseer je je uitspraken dat het nog heel lang gaat duren? ("NS kennende", "het is niet de eerste keer", etc ...) Vergelijkbare moderniseringsprojecten zoals ICR, ICM en SGM zijn bij mijn weten allemaal zonder grote problemen verlopen. Waar haal jij die enorme wijsheid vandaan dat dit project ineens enorm zou mislukken? Deel het eens met ons, zou ik zeggen!
Dus dit topic sluiten en over drie jaar weer afstoffen lijkt mij niet aan de orde, zeker niet omdat jij het zegt. Het duurt wellicht nog een klein jaar totdat de eerste stam op de baan verschijnt, maar daarna kan het snel gaan. Ik weet zeker dat we over drie jaar ZEKER NIET op het zelfde punt zitten als nu en ik wil daar best om wedden.

Laatst bewerkt door luytjes op 06-12-2009 21:17
 

06-12-2009 21:30:06
MDDM
MDDM
Quote
Xander140: Wat kunnen jullie ouwehoeren over een dubbeldekker!%03%
Ik zou toch eerst maar eens wachten tot er werkelijk een in revisie wordt genomen voor het eind doel: vervoer.
NS kennende gaat dit nog zo vreselijk lang duren voor dat er een op de rails rijdt die volledig in gebruik is.
Ik zou deze topic eens sluiten en hem over 3 jaar weer eens op nieuw beginnen.
Wedden dat je op het zelfde punt zit waar je nu zit.
En het zou niet de eerste keer zijn dat de NS zijn vingers brand aan dergelijke dingen. %06%

Wat klets jij nou man.Sgmm II + III projecten liepen goed en op schema en nu met de ICMm III gaat het ook goed. Lekker doemdenkertje ben jij zeg.%08%


Gr Joop mcn Lls
 

06-12-2009 21:43:37
broek53
broek53
Adviesje aan eenieder: laat je niet door een borrelpraatje op de kast jagen.  

06-12-2009 21:45:20
bjornl
bjornl
Quote
luytjes: Vergelijkbare moderniseringsprojecten zoals ICR, ICM en SGM zijn bij mijn weten allemaal zonder grote problemen verlopen.
ICR(m) is in deze een slecht voorbeeld, daar had men juist last van grote vertragingen. Met ICM(m) laat NedTrain (want die doet deze revisies) zien dat het van dat project veel geleerd heeft.

Maar inderdaad, laat ons gezellig verder kletsen over dit interessante project!
 

06-12-2009 21:53:12
Xander140
Xander140
Kijk dit is nu precies waar ik me altijd zo aan erger! Jullie vullen maar in!
bijv. dat ik nieuw ben! @Luytjes: Ik ben al meer dan een jaar lid. sinds 28 sept 2008 om precies te zijn.
En dan nog wat:
Jullie zijn net kleuters die doen dit ook! Jullie lopen maar tegen elkaar te pochen. Als de een iets zegt wat niet klopt dan weet de ander die gene zo onder uit te halen op een manier die zo kinderachtig is.
Ik zou zeggen: stoor je niet aan mij en lekker door borrelen maar!
Succes!
 

06-12-2009 21:55:56
rick
rick
Quote
Xander140: Ik zou toch eerst maar eens wachten tot er werkelijk een in revisie wordt genomen voor het eind doel: vervoer.

Aangezien de revisie al is begonnen kunnen we dus gewoon doorgaan.
 

06-12-2009 21:57:20
luytjes
luytjes
Je draait de boel wel heerlijk om. Maargoed, doei!  

06-12-2009 21:58:19
Xander140
Xander140
en jij denk dat dat binnen een half jaar rijdt? Nee vriend! Dit is geen revisie maar gewoon een basis module.
Maar goed! Succes ermee!
Mij hoor je er niet meer over.

Laatst bewerkt door Xander140 op 06-12-2009 22:00
 

06-12-2009 22:02:17
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: iedereen gaat zich weer gedragen of ik ga knippen!  

06-12-2009 22:14:38
Xander140
Xander140
spiketrain: dat verzoek om zich te gedragen geldt voor iedereen!

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-12-2009 22:18
 

06-12-2009 22:32:17
Jannn2009
Jannn2009
Hup, terug naar DDZ en lekker nieuws en meningen delen, want daar is een forum voor, wat luytjes zeer terecht zei%05% En we zijn er ook om elkaar te corrigeren/ aan te vullen.

En dus on-topic: Ik hoorde vandaag een hoofdconducteur en een ander NS-personeelslid in een DD-AR praten over het project, helaas kon ik het door de luid pratende mensen niet helemaal volgen. Het was ook niet heel diepgaand denk, het ging vooral over die zones. De hoofdconducteur keek er wel naar uit als ik hem zo hoorde!

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 06-12-2009 22:33