Gebruik van OVtijden
Forum: Algemeen - Algemeen
25-12-2013 10:34:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Zullen we het bij èchte opvallende dingen houden in plaats van mogelijke afwijkingen door te geven van een uiterst onbetrouwbare bron?

Laatst bewerkt door admin op 25-12-2013 12:18, reden: Titel aangepast


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-12-2013 10:36:01
AgentX
AgentX
Ik dacht ook dat hierover een poll was geweest?  

25-12-2013 10:36:29
sfj
Helemaal mee eens dlm4yjp, ik heb al melding bij de moderators gemaakt, het moet wel leuk blijven en enigszins op feiten gebaseerd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-12-2013 10:50:51
salieri
salieri
Quote
AgentX (wo 25 dec 2013 10:36:01 https://www.somda.nl/forum/14372/p480714/): Ik dacht ook dat hierover een poll was geweest?
Die heb ik in ieder geval niet gezien.

Neemt niet weg dat de OVtijden het regelmatig verkeerd heeft. Zo rijdt o.a. de 37511/37528 in de vakantie met 2 stellen. OVtijden zegt dat het er 3 zijn. Hiermee geeft het al aan dat dit niet gebaseerd is op real-time informatie.
 


25-12-2013 10:59:42
MDDM
MDDM
Quote
AgentX (wo 25 dec 2013 10:36:01 https://www.somda.nl/forum/14372/p480714/): Ik dacht ook dat hierover een poll was geweest?
Geen poll, wel een mededeling van een moderator dat het team van Somda in beraad gaat over het gebruik van die site. Tot nu toe is er geen besluit genomen (nergens iets over gelezen)dus zou het niet gebruikt mogen worden voor meldingen. Maar ja....Sommige mensen blijven het toch gebruiken en er meldingen mee doen.


Gr Joop mcn Lls
 

25-12-2013 11:02:27
superboer
superboer
Volgens https://www.somda.nl/nieuws/126/ gewoon toegestaan(Punt 11). %08%


Garantie tot aan de voordeur.
 

25-12-2013 11:04:13
sfj
Het is deels wel toegestaan, kijk in regel 11 van de forumregels. Opzich zou dit wel toegestaan zijn maar neemt niet weg dat het zo ontieglijk vaak niet klopt (ook materieeltype niet). Er zijn ook een hoop mensen die de hobby oprecht leuk vinden en deze aanvulling als een aanvulling zien in tegenstelling tot een groot aantal mensen die het consequent voor waar aan lijkt te zien wat er op die ovtijdensite staat. Ga gewoon lekker naar buiten om zelf te spotten, ipv (regelmatig foutieve) info vanuit een of andere webapp te herkouwen.

Zo, dat was mijn (redelijk ongezouten) mening.

Quote
Forumregels https://www.somda.nl/nieuws/126/ :
11) Vermeldenswaardige dingen kunnen gemeld worden in de Opvallende Dingen-topics. Wees hierbij zo specifiek mogelijk (plaats, tijd, richting, etc). De informatie op de site http://ovtijden.com/ mag gebruikt worden voor het melden van afwijkende materieelinzetten of opnieuw ingelegde treinen, niet voor afwijkende treinlengtes.


Laatst bewerkt door sfj op 25-12-2013 11:05


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-12-2013 11:31:48
MDDM
MDDM
Quote
superboer (wo 25 dec 2013 11:02:27 https://www.somda.nl/forum/14372/p480718/): Volgens https://www.somda.nl/nieuws/126/ gewoon toegestaan(Punt 11). %08%
Er is een uitspraak gedaan door een moderator, kan hem alleen niet meer terug vinden.:S


Gr Joop mcn Lls
 

25-12-2013 11:39:25
Pim530
Pim530
Dat geeft al aan hoe duidelijk de regels zijn.  

25-12-2013 12:22:11
admin
Moderator
admin
Voor duidelijke regels heb je 4 keer zoveel tekst nodig. Dat was in het verleden zo en dat hebben we bewust aangepast. Op een gegeven moment zie je door het regeltjesbos de echte forumnberichten niet meer.
We hebben op deze site grotendeels te maken met volwassen mensen en die kunnen heel goed zelf hun gezonde verstand gebruiken. Een OD topic met alleen maar meldingen uit OV-tijden slaat nergens op, als dat de toekomst is gooi ik het forum vandaag nog dicht.

OVTijden is niet onbetrouwbaar, maar ook zeker niet betrouwbaar. Somda is een spotterssite, geen verzamelplaats van digitale informatie. Dus ga lekker naar buiten en plaats hier wat je voor bijzonders gezien hebt. Geloof mij maar dat je dat uiteindelijk leuker gaat vinden dan het uitpluizen van OVTijden op afwijkingen.

Kortom: OVTijden mag gewoon gebruikt en genoemd worden, zo hebben we het in regel 11 verwoord. Maar gebruik het met gezond verstand, een bericht volledig gevuld met afwijkingen volgens OVTijden is niet gewenst. Combineer het op z'n minst met iets dat je niet van een computerscherm hebt afgelezen...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

25-12-2013 12:28:10
sfj
Helemaal eens Peter! (Zoals ik in mijn bericht hiervoor heb gepoogd te verwoorden).

Fijne feestdagen allemaal!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-12-2013 12:34:11
thom
thom
Persoonlijk vind ik het een beetje loze onderneming om een beetje tekst te gaan kopiëren van een andere website.

Een topic genaamd "opvallende dingen" gaat toch over dingen die je op gevallen zijn in het spoorbedrijf, dat is wat anders dan gekopieer van een website...

Sowieso als je kijkt naar een paar jaar terug zijn de meldingen in de opvallende dingen topics enorm veranderd.

Bedoel, als er een keer een zesje ingezet wordt ipv een zesje, is dat nou eigenlijk werkelijk zo interessant en opvallend?

Verder vind ik dat de schrijfstijl van sommige melders het lezen van deze topics er ook niet prettiger op maakt, alles is tegenwoordig gelijk 'kansloos', 'reizigertje pesten' of 'schofterig' en kan NS het toch nooit goed doen.

Ten eerste slaat dat taal gebruik totaal nergens op en voegt het niets toe, en verder weet men vaak heel niet wat nou echt ergens de reden van is en oordeelt men maar wat in de rondte...

Ik denk dat je met posten eens goed zou moeten bedenken of je post wat toevoegd en daadwerkelijk zo interessant is voor anderen en er vooral geen klaagmuur van moet maken...

Laatst bewerkt door thom op 25-12-2013 12:36
 

25-12-2013 12:37:04
gvttreinen
gvttreinen
@Peter; hear, hear  

25-12-2013 12:40:36
salieri
salieri
Quote
thom (wo 25 dec 2013 12:34:11 https://www.somda.nl/forum/14373/p480730/): Verder vind ik dat de schrijfstijl van sommige melders het lezen van deze topics er ook niet prettiger op maakt, alles is tegenwoordig gelijk 'kansloos', 'reizigertje pesten' of 'schofterig' en kan NS het toch nooit goed doen.

Ten eerste slaat dat taal gebruik totaal nergens op en voegt het niets toe, en verder weet men vaak heel niet wat nou echt ergens de reden van is en oordeelt men maar wat in de rondte...
Hier ben ik het ook mee eens. Ik vind dat men gewoon moet melden wat men ziet en niet meteen moet rondstrooien met woorden die hierboven zijn beschreven. Dus gewoon feiten die je ziet, ook al is het nog zo kansloos wat de NS of welk ander bedrijf doet.
 

25-12-2013 12:50:30
sfj
Dat is inderdaad een puntje waaraan ik me al vele maanden stoor, en al eens eerder heb aangekaart. Laten we gewoon aardig voor elkaar blijven, 'vrede op aarde' zingt men in het kerstliedje om vandaag er nog eens bij te halen.
Het gemopper voegt inderdaad 0.0 toe en maakt het lezen lastiger. Sommigen noemen het "humor", maar dat is subject voor interpretatie. Veel van die opmerkingen komen bij mij heel anders binnen dan iemand zonder mijn stoornissen bijvoorbeeld.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-12-2013 12:51:29
Amazonous
Amazonous
Ik schreef zelf recent ook al in een ander topic dat ik denk dat vooral de materieelinzetten niet geschikt zijn als informatiebron voor het OD. Dat is ook totaal niet de gedachte achter de publicatie ervan. Het is bedoeld als aanvulling op de huidige reisinformatie. OVTijden valt daar overigens niet onder, dat is enkel een leesbare dump van de gegevens die ik voor een heel ander doel gebruik. De archieven zijn het resultaat van mijn digitale verzamelwoede

Oftewel; ik persoonlijk zou de regel herzien en aanpassen. Materieelinzetten gewoon niet gebruiken in het OD als opvallend ding. En misschien iets algemener ook de anderen uitsluiten, want er komen steeds meer applicaties met materieelinzetten uit DVS (zoals de Rijden de Treinen app).

Laatst bewerkt door Amazonous op 25-12-2013 12:58
 

25-12-2013 12:57:06
sfj
Je site wordt ook zeker gewaardeerd Amazonous, ik mag er graag overheen bladeren. Wellicht zelfs een idee om eens met beheer in gesprek te gaan om het in Somda te integreren (met een opt-out-vinkje om die info te filteren voor mensen die het niet willen).

Het is een beetje de manier waarop het hier door mensen gebruikt wordt, vooral in gevallen waar je een paarhonderd kilometer verwijderd zit van waar die treinen daadwerkelijk rijden.
Keep it up, leuke site, nieuwe initiatieven zijn altijd goed!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-12-2013 13:10:11
ZJ37
ZJ37
In het verleden ploos ik ook nog wel eens afwijkende inzetten uit op basis van Tracking & Tracing. Dat systeem was voor een groot deel wel betrouwbaar, maar daar zaten ook wat hikjes in (antennes van treinen op een andere trein waardoor nummer niet klopte bijvoorbeeld). Ik weet dat die meldingen altijd wel gewaardeerd werden, maar het betrof natuurlijk net zo goed meldingen 'van achter de computer'.

Nu is Tracking & Tracing al enige tijd uit de lucht, dus vandaar ook die meldingen niet meer. Wat doe ik met mijn spoorse collega's als het systeem weer in de lucht mocht gaan?
 

25-12-2013 13:12:47
AgentX
AgentX
Vergelijk OVtijden eens met spotten via webcams. Hoewel ik het niet kan vinden in de forumregels geloof ik wel dat er ooit is bepaald dat spotten via webcams niet is toegestaan. OVtijden is toch praktisch dezelfde toepassing? (En m.i. nog een stapje erger)  

25-12-2013 13:22:02
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (wo 25 dec 2013 13:10:11 https://www.somda.nl/forum/14373/p480738/): Wat doe ik met mijn spoorse collega's als het systeem weer in de lucht mocht gaan?
Met je spoorse collega's niks, die zijn zich van geen kwaad bewustT&T is wel betrouwbaarder dan de bovengenoemde site, maar het gaat natuurlijk om wat je zelf ziet Op verzoekjes voor bepaalde stel/locnummers zou je het wel kunnen gebruiken denk ik.

Laatst bewerkt door MDDM op 25-12-2013 13:23


Gr Joop mcn Lls
 

25-12-2013 13:28:11
thieskes
thieskes
@AgentX; spots van treinen die men ziet rijden via een webcam mogen niet ingevoerd worden omdat men het nummer meestal niet kan lezen (hoe duidelijk een bepaald nummer/trein ook is). Als je toevallig een webcam open hebt staan en je ziet iets opvallends voorbij komen mag dit natuurlijk wel gepost worden in de opvallende dingen zodat andere spotters er ook nog wat aan hebben.

Laatst bewerkt door thieskes op 25-12-2013 13:29


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

25-12-2013 13:42:28
thom
thom
@ Salieri en Suf,

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die me eraan stoort !
 

25-12-2013 13:52:22
NS1707
NS1707
Ik heb (nog) geen last van OVtijden.
Zo stond er een keer dat er in Bdg een ICM4 + ICM4 reed en het was waar =D
Ook vandaag een V-IRM, het klopte gewoon.

Maar ja, niet bij iedereen werkt het.
 

25-12-2013 14:22:40
AgentX
AgentX
Quote
thieskes (wo 25 dec 2013 13:28:11 https://www.somda.nl/forum/14373/p480742/): @AgentX; spots van treinen die men ziet rijden via een webcam mogen niet ingevoerd worden omdat men het nummer meestal niet kan lezen (hoe duidelijk een bepaald nummer/trein ook is). Als je toevallig een webcam open hebt staan en je ziet iets opvallends voorbij komen mag dit natuurlijk wel gepost worden in de opvallende dingen zodat andere spotters er ook nog wat aan hebben.


Alright, dat gaat daadwerkelijk over het invoeren van spots (iets waar ik me niet aan waag overigens). Het verschil met het kijken naar een webcam en iets van OVtijden halen is dat die webcam wel ware beelden uitzendt, daar kan weinig mis mee zijn. Je ziet het immers gewoon, en melden dat de SSN langs Hmh komt, of dat je de KoningsVIRM uit Asd zag vertrekken op de cam lijkt mij geen slechte zaak.

OVtijden klopt echter, zo blijkt, af en toe van geen kant. Ik vind dan dat je die website niet als betrouwbare bron moet aanmerken, met name omdat je zelf heel die trein niet ziet rijden en dus ook niet kunt checken of het klopt.
 

25-12-2013 14:27:19
mdj
mdj
Onderzoeken of een model/script de werkelijkheid benadert op basis van een n=1 steekproef is natuurlijk niet helemaal representatief.

Ja, er zitten in de geleverde data. (Voorbeeld van 5 of 6x V in de 9600), maar om nu te zeggen 'Niet representatief, dus niet vermeldenswaardig' gaat wel heel ver. Het is het "Opvallende Dingen"-topic he, niet (bij het eventuele beschikbaar stellen van de materieelnummers) de spots. Het OD is geen naslagwerk, de spots zijn dat daarentegen wel. Spots zijn over het algemeen slecht traceerbaar, een opvallend dingetje op OV-tijden kan iedereen opzoeken en in principe vrij makkelijk controleerbaar. (en als een opvallende materieeleenheid ook in een kerende trein gezien is, kun je er wel redelijk vanuit gaan dat zoiets klopt, vooral met de handige AV-lijsten.)

Nu spreek ik heel erg voor mezelf, ik vind het niet interessant of een trein een bak korter is dan normaal, ook als dat enorme capaciteitstekorten ontstaan en zelfs mensen hier boos/kwaad/chagrijnig reageren omdat het zo schandalig is. Ja, het is verschrikkelijk dat die mensen/je niet mee kan, maar daar helpt Somda echt niet mee om dat op te lossen. Ik vind het daarentegen wel interessant of een trein met DDZ of wat voor een materieeleenheid op een bepaald traject rijdt. (dus dat lijstje van degene waarvan het bericht is verwijderd (ik meende een Arriva-GTW als avatar gezien te hebben, geen idee meer van wie) is zo'n voorbeeld dat ik juist interessant had gevonden.) Was ook keurig vermeld dat dit door OV-tijden komt, dus dan kun je zelf wel bedenken dat de data die geleverd wordt niet 100% betrouwbaar is.

Maar als "geleverde data" niet genoeg is, wat moeten we met slechtziende mensen? Ook die meldingen maar afserveren als onbetrouwbaar? Of afwijkende inzetten vanuit een rijdende trein? Kun je je ook vergissen in het aantal bakken... Dan kun je ook alle spots die vanuit rijdende treinen gezien worden (laten) verwijderen. Ook niet betrouwbaar. Een 6 kan nu eenmaal lijken op een 8 en een 1 op een 7 (vooral als de stickers van de 1 op zijn en daardoor een 7 is gepakt die enigzins is verknipt zodat het echt op een 1 lijkt).

Dat lijkt me, naast dat het oncontroleerbaar is, niet de bedoeling. Met een keurige vermelding dat het van OV-tijden komt, lijkt mij voldoende. Dat kan iedereen makkelijk opzoeken. De opvallendheid van een treinlengte +1 of -1 is al afgevangen in de overige forumregels, dus niet nodig om dat in deze regel af te vangen. Gebruik je gezonde verstand of iets echt wel opvallend is dus.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-12-2013 14:39:22
DDZ7504
DDZ7504
Ik ben het er mee eens dat ovtijden beperkt gebruikt mag worden en zal het dus niet zomaar klakkeloos overnemen. Zeker niet omdat de site ooit het verschil tussen een ICM4 en een DDZ4 wist  

25-12-2013 14:42:46
mdj
mdj
Niet de site, de data had dat onderscheid niet. Groot verschil als je oordeelt over een model/script als dit.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-12-2013 14:50:38
Frontier
Frontier
Quote
thom (wo 25 dec 2013 13:42:28 https://www.somda.nl/forum/14373/p480744/): @ Salieri en Suf,

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die me eraan stoort !

Ik vind het juist een toevoeging als mensen hun eigen mening geven bij een constatering, al was het alleen maar omdat dat regelmatig tot een discussie leidt, wat het forum levendig maakt en waar een forum in beginsel ook voor bedoeld is: discussies voeren! Als je alleen maar wil dat er nummers worden meegedeeld en geen woord extra kun je naar mijn mening net zo goed het forum afschaffen en verder gaan met alleen spots en de railwiki. Fijn non-stop feiten lezen zonder ook maar een woord als 'kansloos' of 'triest' tegen te komen en daarmee ook vaarwel alle levendigheid, is dat nou het ideale beeld? Wat mij betreft dus absoluut niet. %03%

En wat betreft de pro-gatochfijnlangshetspoorstaaninplaatsvanopinternetzitten kliek, wen er maar vast aan dat het oude spotten naar mate de tijd vordert steeds verder zal afnemen en dat steeds meer mensen gaan spotten vanachter de PC. Kijk maar naar de luchtvaart, vroeger stond iedereen netjes langs de startbaan, tegenwoordig zit iedereen op sites als Flight Radar 24, Planefinder en Libhomeradar. Uiteraard kunnen daar ook fouten in zitten maar de ervaring neemt toe en dus worden zulke sites ook steeds betrouwbaarder. Het is denk ik ook slechts een kwestie van tijd voor er een (of meerdere) sites komen die nagenoeg volledig betrouwbaar zijn met betrekking tot het verkeer per spoor.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-12-2013 15:02:36
Amazonous
Amazonous
Quote
Frontier (wo 25 dec 2013 14:50:38 https://www.somda.nl/forum/14373/p480751/):
tegenwoordig zit iedereen op sites als Flight Radar 24, Planefinder en Libhomeradar. Uiteraard kunnen daar ook fouten in zitten maar de ervaring neemt toe en dus worden zulke sites ook steeds betrouwbaarder. Het is denk ik ook slechts een kwestie van tijd voor er een (of meerdere) sites komen die nagenoeg volledig betrouwbaar zijn met betrekking tot het verkeer per spoor.

ACARS is natuurlijk wel heel anders dan deze spoorse systemen.

De hele levering van InfoPlus DVS is momenteel relatief nieuw. We hebben nu de upgrade kunnen maken van alles op basis van de dienstkaartjes naar een begin van actuele data en lengtes. Lijkt mij een mooi begin. Dat er fouten in zitten is absoluut waar. Tegelijkertijd hebben we het voordeel dat deze bronnen ook worden gebruikt binnen de vervoerders zelf. Er is dus meer druk en reden om te werken aan verbetering. En daar wordt aan gewerkt. Tegelijkertijd is het in alle systemen lastig om een echt kloppende inzet te krijgen. Zelfs in T&T zitten de nodige afwijkingen.

Ook ik zie het liefst louter correcte gegevens, maar ik denk wel dat men een goed begin aan het maken is. Het is in mijn ogen in ieder geval vooruitgang in vergelijking met hetgeen wat we hadden.

Laatst bewerkt door Amazonous op 25-12-2013 15:06
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-12-2013 15:13:05
thom
thom
Quote
Frontier (wo 25 dec 2013 14:50:38 https://www.somda.nl/forum/14373/p480751/):
Quote
thom (wo 25 dec 2013 13:42:28 https://www.somda.nl/forum/14373/p480744/): @ Salieri en Suf,

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die me eraan stoort !

Ik vind het juist een toevoeging als mensen hun eigen mening geven bij een constatering, al was het alleen maar omdat dat regelmatig tot een discussie leidt, wat het forum levendig maakt en waar een forum in beginsel ook voor bedoeld is: discussies voeren! Als je alleen maar wil dat er nummers worden meegedeeld en geen woord extra kun je naar mijn mening net zo goed het forum afschaffen en verder gaan met alleen spots en de railwiki. Fijn non-stop feiten lezen zonder ook maar een woord als 'kansloos' of 'triest' tegen te komen en daarmee ook vaarwel alle levendigheid, is dat nou het ideale beeld? Wat mij betreft dus absoluut niet. %03%


Toch jammer dat je de complete essentie van mijn bericht gemist hebt en er een verkeerde invulling eraan geeft.

Het ging om de bewoordingen die gebruikt worden, ik heb nergens gezegd dat we alleen nummertjes moeten gaan roepen en discussie achterwege moeten laten...

Beetje kansloze reactie hoor...
 

26-12-2013 09:54:52
spiketrain
Moderator
spiketrain
En zo is het wel weer genoeg. Er is een groot aantal off topic berichten verwijderd. Graag uitsluitend en alleen verder over ovtijden.com!


Groet, Spiketrain
 

26-12-2013 13:45:49
Amazonous
Amazonous
Aangezien een aantal mensen in de veronderstelling zijn dat de foute gegevens overheersen in DVS lijkt het mij prima tijd voor een vergelijking. http://ovtijden.com/somda/vergelijking.txt

Ondanks dat ik geen afwijkingen heb kunnen vinden in deze simpele vergelijking is het nu overdreven om te beweren dat er dus geen fouten in zitten. Tegelijkertijd vind ik het ook overdreven hoe een aantal mensen momenteel bijna een strijd aan het voeren zijn (ook buiten Somda om) om maar te roepen dat het allemaal onzin en onbetrouwbaar is. Als je dat graag van de daken wil schreeuwen, vergelijk dan zelf eens een lijstje met treinen. Laat zien dat het merendeel niet klopt. Uiteindelijk is de manier om naar betere data te gaan laten zien dat het niet klopt, uitzoeken waarom het niet klopt en verbeteren.

Laatst bewerkt door Amazonous op 26-12-2013 13:47
 

26-12-2013 14:18:01
AgentX
AgentX
Ik kan er wel een noemen:

Iemand noemde op Twitter een merkwaardig verschijnsel: http://img594.imageshack.us/img594/8600/uh92.jpg

Zoals (buiten Somda om) gezegd bleek in de RP gewoon VIRM4 zonder loc te staan.

Ik heb er wel meer gezien, maar daar heb ik niet van onthouden wanneer en waar dat was. Als ik meer dingen tegenkom, hoor je het.
 

26-12-2013 14:20:42
guuglurg
guuglurg
Duidelijk is in ieder geval dat alleen NS live data mbt materieel aan DVS doorgeeft. Kijk maar eens voor Arriva of Veolia, is het niet heel toevallig dat alle treinen precies volgens geplande lengte rijden?

Zo heb ik maandag 6 treinen gespot op Zl-Emn, waarvan er precies 1 reed volgens de aan DVS doorgegeven lengte. In de kerstvakantie worden de treinen daar dus niet versterkt, maar dat is in DVS niet terug te vinden.
 

26-12-2013 17:55:05
treinfan
treinfan
Quote
AgentX (do 26 dec 2013 14:18:01 https://www.somda.nl/forum/14373/p480823/): Ik kan er wel een noemen:

Iemand noemde op Twitter een merkwaardig verschijnsel: http://img594.imageshack.us/img594/8600/uh92.jpg

Zoals (buiten Somda om) gezegd bleek in de RP gewoon VIRM4 zonder loc te staan.
Volgens mij geeft de RP geen kijk in historische informatie, dus als de RP gewoon VIRM4 toonde, sluit dat niet uit dat de RP op een eerder moment wel VIRM4+1700 zou hebben getoond.

Overigens, zoals er op ovtijden.com ook gemeld staat, wordt er nergens gegarandeerd dat er juiste informatie wordt getoond:
Quote
Ik wil jullie data analyseren, kan dat?
Onmogelijk is het niet, maar de bedoeling is het ook zeker niet. Onze data is niet geschikt voor zogenaamde managementrapportages. Ondanks dat wij allemaal ons gruwelijke best doen om te zorgen voor een hoge kwaliteit data, kan de data die wij (en andere afnemers) gebruiken nooit de brondata zijn voor correcte rapportages en analyses. Wanneer je onze data gaat gebruiken als brondata voor rapportages en analyses ga je conclusies trekken die feitelijk onjuist zijn.

OVTijden is een site die een mooie aanvulling is voor ons als spotters en over het algemeen betrouwbaar. Echter, zolang de planning en bijsturing bij NS mensenwerk is (en dat zal het ook wel blijven), kan reisinformatie nooit gegarandeerd 100% correct worden.
 

26-12-2013 20:55:13
Amazonous
Amazonous
Quote
guuglurg (do 26 dec 2013 14:20:42 https://www.somda.nl/forum/14373/p480824/):
Zo heb ik maandag 6 treinen gespot op Zl-Emn, waarvan er precies 1 reed volgens de aan DVS doorgegeven lengte. In de kerstvakantie worden de treinen daar dus niet versterkt, maar dat is in DVS niet terug te vinden.

Dat is een leuke, die ga ik aankaarten binnenkort, dat klopt in ieder geval niet.

Quote
AgentX (do 26 dec 2013 14:18:01 https://www.somda.nl/forum/14373/p480823/):
Iemand noemde op Twitter een merkwaardig verschijnsel: http://img594.imageshack.us/img594/8600/uh92.jpg

Zoals (buiten Somda om) gezegd bleek in de RP gewoon VIRM4 zonder loc te staan.


Die heb ik gezien inderdaad. De RP lijkt enige controle te doen op logische combinaties o.i.d. Ik doe dat niet, ik knal alles zo de interwebz op. Daarom ben ik ook geen reisinformatieapp

@Treinfan
Goh, is er toch nog iemand die ooit op die pagina gekeken heeft. Maar inderdaad, het is voor een groot deel mensenwerk, dus fouten kunnen voorkomen. Dat wil ik ook niet ontkennen. Wat ik een tegenvaller vind is dat een aantal mensen ook hier heel hard roepen dat het onbetrouwbare onzin is, maar uiteindelijk veel moeite hebben om dat echt te onderbouwen. En die onderbouwing is juist hard nodig, want dan kunnen we dat gaan aankaarten, oplossen en evalueren dat "open data echt werkt". Overigens is elke fout is er een teveel, maar op bijna 70.000 records per dag is het maar een heel klein deel.

Die tekst is overigens meer een vangnet voor gevallen waarin mensen vertragingen e.d. gaan analyseren. Daar is men erg bang voor, dat heeft zo z'n redenen (die ik niet publiekelijk toe ga lichten, niet verstandig).

Laatst bewerkt door Amazonous op 26-12-2013 21:05
 

26-12-2013 21:32:07
stefanvdw
stefanvdw
In de railpocket kunnen ook combinaties van Mat64 en SGM voorkomen om maar eens iets te noemen (waaruit blijkt dat daar volgens mij dus geen logische check op samenstellingen wordt gedaan). Een en ander heeft te maken met hoe de materieelbalans werkt en hoe de systemen daar weer info uit halen. Ga ik hier ook niet verder toelichten maar de broninfo is in ieder geval hetzelfde. Een tip die Amazonous misschien wel snapt en die deze rare samenstellingen verklaart: OVT laat ook de spooklijnen zien.  

26-12-2013 21:42:54
Amazonous
Amazonous
Klopt, ik laat alles zien zonder enige controle. En ik verwijder niks, dus kan de documentatie niet helemaal volgen in de manier van tonen van treinen, aangezien ik ze niet meer weghaal.

Yep, ik weet het verder idd. Ik heb alleen geen behoefte om iets te gaan doen aan controle op de gegevens, aangezien dat niet mijn functie is. OVT is een 'goh, laten we de data die we doorleveren eens op internet pleuren'-website. Overigens kwam in deze wel echt twee keer een MaterieelDeelDVS-object door met een VIRM (4) en ELOK (1700). http://dvs.ovtijden.com/20131218/1934_VL.xml
 

26-12-2013 21:48:23
stefanvdw
stefanvdw
Lijkt me ook niet iets wat jij eruit zou moeten filteren hoor, zoals ik dat zo zie stuurt het systeem dat de info vanuit de materieelbalans haalt teveel (en dus verkeerde info) door naar afnemers van die info. Er zal dus iets aan de voorkant van die reisinfo keten moeten veranderen, iets wat de railpocket blijkbaar wel correct krijgt doorgestuurd.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 26-12-2013 21:52
 

26-12-2013 21:51:08
Amazonous
Amazonous
Klopt, al heb ik wel mogelijkheden om het een en ander te controleren. Voor de rest wordt er samengewerkt met de juiste mensen om het inderdaad verder in de backend aangepast te krijgen, maar daar gaat meer tijd overheen.  

02-01-2014 08:51:18
Apda
Apda
De materieelinzet van Arriva op Apd - Zp zit vaak onjuist in het systeem. Vanmorgen worden bijvoorbeeld dubbele stellen gemeld, terwijl er enkele stellen rijden.  

02-01-2014 09:06:54
train85
train85
Dat bewijst maar gewoon weer ga lekker buiten spotten dan kan je zien wat er echt rijdt, dan alleen maar uitgaan van een website.  

02-01-2014 10:32:54
thom
thom
Maken de derde vervoerders überhaupt wel actief gebruik van het systeem?  

02-01-2014 13:38:45
guuglurg
guuglurg
Nee. Er wordt zo te zien voor Arriva, Syntus, Veolia en Connexxion alleen de geplande inzet doorgegeven aan DVS.  

02-01-2014 16:53:25
DDZ7504
DDZ7504
Nou, niet helemaal. Toen ik vandaag op de OVT AV van Ddrs keek zag ik toch echt vertragingen erbij staan... Maar ik weet niet of dat er wel bij hoort.%03%

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 02-01-2014 16:55


DDZ in dienst, ik blij!
 

02-01-2014 17:04:13
sfj
Dat is Prorail data lijkt me, maar dit topic is bedoeld om over de toepassing van ovtijden binnen Somda te spreken, niet inhoudelijke functionele fouten van dat systeem te melden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-01-2014 17:04:26
Amazonous
Amazonous
Het gaat in eigenlijk dit hele topic over materieelinzet

Laatst bewerkt door Amazonous op 02-01-2014 17:06
 

02-01-2014 18:47:10
kniesoor
kniesoor
Quote
guuglurg (do 26 dec 2013 14:20:42 https://www.somda.nl/forum/14373/p480824/): Duidelijk is in ieder geval dat alleen NS live data mbt materieel aan DVS doorgeeft. Kijk maar eens voor Arriva of Veolia, is het niet heel toevallig dat alle treinen precies volgens geplande lengte rijden?

Zo heb ik maandag 6 treinen gespot op Zl-Emn, waarvan er precies 1 reed volgens de aan DVS doorgegeven lengte. In de kerstvakantie worden de treinen daar dus niet versterkt, maar dat is in DVS niet terug te vinden.


Zelfde verhaal met Ah-DTc: Breng rijdt daar nu de hele dag, ook tijdens de spitsen, met losse stellen. Dat is elke vakantie zo. De site geeft drie stellen aan...
 

02-01-2014 20:43:41
treinfan
treinfan
Het is dan ook al meerdere malen gemeld dat DVS enkel bij de NS over live materieelinzet beschikt.  

02-01-2014 21:46:59
thom
thom
Dat was ik dan tot op heden nog niet tegengekomen, maar dan bevestigd dat wat ik dacht

Quote
sfj (do 02 jan 2014 17:04:13 https://www.somda.nl/forum/14373/p481535/): Dat is Prorail data lijkt me, maar dit topic is bedoeld om over de toepassing van ovtijden binnen Somda te spreken, niet inhoudelijke functionele fouten van dat systeem te melden.

Dan is het toch ook niet zo gek om het over de betrouwbaarheid van het systeem te praten, anders kun je ook geen oordeel trekken over hoe het te gebruiken is lijkt me.

Laatst bewerkt door thom op 02-01-2014 21:48