Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Cijfers in baksoort

Zaterdag 14 dec 2013 - 22:04:31
peter0497
peter0497
Twitter peter_ppd
Hallo,

Ik ben nog niet helemaal thuis in de materieelsamenstelling en de baksoorten en heb hierover een vraag.
Wat betekent een cijfer in de bak-soort(?)?
In ABv6 begrijp ik bijvoorbeeld wat ABv betekent, maar de 6 kan ik niet thuisbrengen.

Kan iemand een korte uitleg geven?
Groet en alvast bedankt.

Zaterdag 14 dec 2013 - 23:58:42
maigoda
maigoda
In feite is die 6 een rijtuignummer. In een VIRM zijn er standaard-verkortingen voor elke soort bak, omdat ze allemaal anders zijn, behalve de mBk-rijtuigen. Die zijn feitelijk identiek en danken hun nummer zuiver aan de positie in de samenstelling. De VIRM-samenstelling is zo:

Viertje:
- mBvk1
- ABv3/4
- ABv6*
- mBvk2

Zesje:
- mBvk1
- ABv5
- ABv6
- mBv7
- ABv3/4
- mBvk2

Bij zesjes komen extra voor de ABv6 en mBv7. De benaming ABv3/4 lijkt wellicht wat verwarrend, maar dat is eenvoudig te verklaren. Toen de VIRM nog IRM was, waren er alleen drietjes en viertjes. In een drietjes heette het rijtuig ABv3 (mBvk1+ABv3+mBvk2) en in een viertje ABv4 (mBvk1+ABv4+ABv5+mBvk2). Echter: beide rijtuigen waren/zijn identiek aan elkaar. Na de verlenging (drietjes werden viertjes en viertjes werden zesjes) is men alle ABv3- en ABv4-rijtuigen ABv3/4-rijtuigen gaan noemen.

Tot zover deze geschiedenisles.
Groetjes,
Emiel

* aangepast na correctie hieronder

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 16 dec 2013 om 14:15:13

Zondag 15 dec 2013 - 00:59:22
peter0497
peter0497
Twitter peter_ppd
Bedankt voor je uitleg!

Zondag 15 dec 2013 - 09:43:28
dh3201
dh3201
Iets soortgelijks zie je ook bij materieel met twee qua aanduiding gelijke, maar technisch wel verschillende bakken.
Zo hebben de SGM drietjes twee Bk's, waarvan de ene Bk1 en de andere Bk2 wordt genoemd. Plan T idem.

Shqiperise-lopers?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 15 dec 2013 - 11:43:04
thom
thom
Quote
dh3201 (zo 15 dec 2013 09:43:28 somda.nl): Iets soortgelijks zie je ook bij materieel met twee qua aanduiding gelijke, maar technisch wel verschillende bakken.
Zo hebben de SGM drietjes twee Bk's, waarvan de ene Bk1 en de andere Bk2 wordt genoemd. Plan T idem.
Dat heeft niet alleen te maken met techniek maar eigenlijk het totaal plaatje van de hele bak.
Dus ook de zaken als interieur en de indeling daarvan.

Want de bak kan wel kwa klasse gelijk zijn maar meer of minder balkons hebben of wel/geen toiletten aan boord etc en je moet dat verschil wel kunnen onderscheiden op de bouwtekeningen.

Zondag 15 dec 2013 - 13:21:54
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Bovendien is bij SGM een duidelijk verschil zichtbaar tussen de Bk1 en Bk2: de een heeft wel stroomafnemers, de ander niet.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 15 dec 2013 - 13:27:18
AlbertP
AlbertP
Bij VIRM is een belangrijk verschil de indeling van eerste en tweede klas, die verschilt tussen de ABv types. Er zijn bakken (ABv6 dacht ik) met maar op één verdieping eerste klas, terwijl andere ABv's op beide verdiepingen een eerste klas deel hebben.

Zondag 15 dec 2013 - 13:40:16
broek53
broek53
Dat klopt. En het is ook buitengewoon inconsequent om die allebei ABv6 te noemen.

Zondag 15 dec 2013 - 14:28:43
maigoda
maigoda
Quote
thom (zo 15 dec 2013 11:43:04 somda.nl):
Quote
dh3201 (zo 15 dec 2013 09:43:28 somda.nl): Iets soortgelijks zie je ook bij materieel met twee qua aanduiding gelijke, maar technisch wel verschillende bakken.
Zo hebben de SGM drietjes twee Bk's, waarvan de ene Bk1 en de andere Bk2 wordt genoemd. Plan T idem.
Dat heeft niet alleen te maken met techniek maar eigenlijk het totaal plaatje van de hele bak.
Dus ook de zaken als interieur en de indeling daarvan.

Want de bak kan wel kwa klasse gelijk zijn maar meer of minder balkons hebben of wel/geen toiletten aan boord etc en je moet dat verschil wel kunnen onderscheiden op de bouwtekeningen.
Nou, dat is bij Bk1 en Bk2 in SGM niet zo. Die zijn qua indeling voor 99% gelijk. Het enige verschil zit bij de bak-overgang, omdat in de Bk1 de snelschakelaarkast zit (uiteraard buiten ook de stroomafnemers) en in de Bk2 niet. De WC zit in de AB-bak en tweetjes hebben geen daarom geen WC.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 15 dec 2013 om 14:30:18

Zondag 15 dec 2013 - 17:09:35
thom
thom
Het ging mij erom dat een verschil in interieur en indeling ook een reden is voor een extra onderscheid in bak afkortingen.
Mijn opmerking was bedoeld in algemene zin en had niks te maken met het voorbeeld van SGM.

Feitelijk kun je het zo zien, als bij de bouw een bak een andere bakcode krijgt door enig verschil met een andere bak, zal er ook onderscheid gemaakt worden in de bak afkorting.

Edit:

Laatst bewerkt door thom op Zondag 15 dec 2013 om 17:10:52

Zondag 15 dec 2013 - 19:14:35
maigoda
maigoda
Dan is de ABv6 kennelijk daar weer een grote uitzondering op, als ik de twee berichten boven m'n SGM-verhaal bekijk. De indeling verschilt tussen een viertje en een zesje.

Anderzijds zijn de Bk1 en Bk2 van Plan T onderling gelijk, maar de bakcode is toch verschillend.
Groetjes,
Emiel

Zondag 15 dec 2013 - 22:00:50
AlbertP
AlbertP
@maigoda: Als ik jouw vorige bericht lees, dan heeft een viertje geen ABv6 maar ABv5. Of zijn er viertjes met een ABv6 ontstaan na bakwisselingen?

Zondag 15 dec 2013 - 22:06:52
sfj
sfj
Er is vziw alleen de 9544 die is ontstaan uit de 8744 na de brand bij Ac enige tijd geleden, waarbij de andere twee bakken zijn uitgenomen met brandschade.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 15 dec 2013 - 23:24:10
rick
rick
Quote
maigoda (za 14 dec 2013 23:58:42 www.somda.nl):Na de verlenging (drietjes werden viertjes en viertjes werden zesjes) is men alle ABv3- en ABv4-rijtuigen ABv3/4-rijtuigen gaan noemen.
Voor zover ik weet heten de rijtuigen al sinds de indienststelling van IRM ABv3/4. Als het goed is staat daar ook iets over op dit forum.

Maandag 16 dec 2013 - 00:00:07
maigoda
maigoda
Ik heb deze gegevens uit de originele presentatiefolder uit 1993. Daar staat in als samenstelling:

8200: mBvk1+ABv3+mBvk2
8400: mBvk1+ABv5+ABv4+mBvk2

Alleen in de bak-beschrijving staat ABv3/4, omdat voor beide dezelfde beschrijving geldt.

Zo staat het ook beschreven op de Wiki-pagina: nl.wikipedia.org

Groetjes,
Emiel

Maandag 16 dec 2013 - 00:04:48
maigoda
maigoda
Quote
AlbertP (zo 15 dec 2013 22:00:50 somda.nl): @maigoda: Als ik jouw vorige bericht lees, dan heeft een viertje geen ABv6 maar ABv5. Of zijn er viertjes met een ABv6 ontstaan na bakwisselingen?
Uitgaande van een normale samenstelling, zitten de ABv5* en mBv7 alleen in een zesje.
Groetjes,
Emiel

* aangepast na correctie hieronder

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 16 dec 2013 om 14:14:34

Maandag 16 dec 2013 - 00:33:48
broek53
broek53
Hoho, elke Virm heeft een ABv6. Dat is de enige bak met stroomafnemers en wat daar bij hoort.
Een viertje heeft een mBvk1, ABv3/4, ABv6 en mBvk2.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 16 dec 2013 om 00:36:15

Maandag 16 dec 2013 - 14:13:40
maigoda
maigoda
Dan bevat het boekje "kermerken Rolland materieel" een ernstige fout. Daar staat bij de VIRM viertjes in het plattegrondje echt "ABv5 (alleen in viertje)". Gelukkig staat het in de materieelgids wel goed!
Groetjes,
Emiel

Maandag 16 dec 2013 - 18:53:00
dh3201
dh3201
Zeker verkeerd overgenomen van de DD-IRM, toen zat de ABv5 wel alleen in viertje (de 8400 wel te verstaan).
Ach, de Materieelgids Mat'54 van 1994 heeft het nog over de afwijkende indeling van de 758....

Shqiperise-lopers?

Maandag 16 dec 2013 - 18:54:55
maigoda
maigoda
Nee, ik heb het overgenomen uit een "Kermerken Rolland Materieel" uitgave 2008. Toen was er al lang geen IRM meer.
Groetjes,
Emiel

Maandag 16 dec 2013 - 18:57:58
dh3201
dh3201
Ik bedoel dat de makers van die uitgave dat verkeerd hebben overgenomen.

Shqiperise-lopers?

Maandag 16 dec 2013 - 19:26:00
rick
rick
Quote
maigoda (ma 16 dec 2013 00:00:07 www.somda.nl): Ik heb deze gegevens uit de originele presentatiefolder uit 1993. Daar staat in als samenstelling:

8200: mBvk1+ABv3+mBvk2
8400: mBvk1+ABv5+ABv4+mBvk2

Alleen in de bak-beschrijving staat ABv3/4, omdat voor beide dezelfde beschrijving geldt.

Zo staat het ook beschreven op de Wiki-pagina: nl.wikipedia.org
In het RM speciaalnummer uit 1993 wordt ook al gesproken van een ABv3/4, waarbij een viertje aangevuld is met een ABv5. In mijn herinnering waren ooit een ABv3 en ABv4 gepland voor een IRM III dan wel IRM IV gepland maar zijn deze uiteindelijk opgegaan in de ABv3/4.

Zaterdag 04 jan 2014 - 08:11:16
TGr79
TGr79
Quote
maigoda (zo 15 dec 2013 14:28:43 www.somda.nl):
Quote
thom (zo 15 dec 2013 11:43:04 somda.nl):
Quote
dh3201 (zo 15 dec 2013 09:43:28 somda.nl): Iets soortgelijks zie je ook bij materieel met twee qua aanduiding gelijke, maar technisch wel verschillende bakken.
Zo hebben de SGM drietjes twee Bk's, waarvan de ene Bk1 en de andere Bk2 wordt genoemd. Plan T idem.
Dat heeft niet alleen te maken met techniek maar eigenlijk het totaal plaatje van de hele bak.
Dus ook de zaken als interieur en de indeling daarvan.

Want de bak kan wel kwa klasse gelijk zijn maar meer of minder balkons hebben of wel/geen toiletten aan boord etc en je moet dat verschil wel kunnen onderscheiden op de bouwtekeningen.
Nou, dat is bij Bk1 en Bk2 in SGM niet zo. Die zijn qua indeling voor 99% gelijk. Het enige verschil zit bij de bak-overgang, omdat in de Bk1 de snelschakelaarkast zit (uiteraard buiten ook de stroomafnemers) en in de Bk2 niet. De WC zit in de AB-bak en tweetjes hebben geen daarom geen WC.
Groetjes,
Emiel
Dat is een rare gevolgtrekking. SGM-1 en SGM-2 hadden bij de bouw (ook) een toilet in de het koprijtuig met stroomafnemers. Bij de tweetjes was dat de toenmalige ABk en de drietjes de Bk1. In de gemoderniseerde Sprinters zijn dat resp. de Bk en Bk1. Inderdaad: in de tweetjes is de 1e klasse in de andere bak 'teruggekeerd'.

Overigens zijn/waren er wel meer verschillen tussen ogenschijnlijk gelijke bakken. Denk aan de locatie van motorgenerator en compressor (het belangrijkste verschil tussen de Bk's van Plan T). En om de snelschakelaar en stroomafnemers 1% van het verschil tussen twee baksoorten toe te schrijven...

Zaterdag 04 jan 2014 - 09:36:06
vrijgezel
vrijgezel
Sorry, ik moet voorgaande corrigeren. SGM 1 en - 2 hadden tot de revisie een wc in de Bk-zonder-stroomafnemers. In de Bk-met-stroomafnemers is daar geen ruimte voor aangezien op die plaats de snelschakelaar al aanwezig is!

Laatst bewerkt door vrijgezel op Zaterdag 04 jan 2014 om 10:46:11

Zaterdag 04 jan 2014 - 16:40:38
maigoda
maigoda
Quote
TGr79 (za 04 jan 2014 08:11:16 somda.nl):
Dat is een rare gevolgtrekking. SGM-1 en SGM-2 hadden bij de bouw (ook) een toilet in de het koprijtuig met stroomafnemers. Bij de tweetjes was dat de toenmalige ABk en de drietjes de Bk1. In de gemoderniseerde Sprinters zijn dat resp. de Bk en Bk1. Inderdaad: in de tweetjes is de 1e klasse in de andere bak 'teruggekeerd'.
Ik heb het ook niet zozeer over hoe die bakindeling was toen ze gebouwd werden, ik heb het over de hedendaagse uitvoering. Daar zit nu nauwelijks nog verschil in. Uiterlijk is het verschil te zien aan de stroomafnemers op de ene bak. Dat er best nog wel wat meer verschillen zijn, dat weet ik ook wel, maar er zullen er niet veel zijn die dat verschil daadwerkelijk zien.
Quote
TGr79 (za 04 jan 2014 08:11:16 somda.nl):Overigens zijn/waren er wel meer verschillen tussen ogenschijnlijk gelijke bakken. Denk aan de locatie van motorgenerator en compressor (het belangrijkste verschil tussen de Bk's van Plan T). En om de snelschakelaar en stroomafnemers 1% van het verschil tussen twee baksoorten toe te schrijven...
Die 1% moet je ook niet letterlijk nemen... Dat geldt net zo goed voor dat verschil bij Plan T: het is niet echt zichtbaar. Dat verschil was overigens niet eens nodig geweest, omdat Plan T zowel twee MG's had als twee compressoren. Als ze onder beide een MG en compressor hadden gehangen, had je een standaard kopbak gehad. Maar ja, spoorlogica.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 04 jan 2014 - 23:05:57
jeanne
jeanne
Cijfers in het Bakkenmerk kwamen/komen alleen voor als de letter combinatie niet voldoende duidelijk gaf/geeft om welke bak het gaat.
Enkele letters die gebruikt werden/worden om een bak eenduidig kenmerk te geven zijn; z=zonder WC, c=met WC, o=opgelegd, m=motor, k=kop of s=stuurstand. Pas wanneer de lettercombinatie geen expliciete eenduidig kenmerk verschaft werd/wordt er een cijfer toegevoegd.

Echter in de bakcodelijsten van de vroegere dienst Mw werden bij de verschillende series stroomlijnmaterieel de verschillende bakken op papier van een extra cijfer in een cirkel voorzien weer gegeven als cijfer tussen haakjes, maar deze zijn niet in het bakkenmerk zelf terug te vinden. Zo had bij EM64 de bakken van bijvoorbeeld Plan T (1)t/m(4) en V (5)t/m(6). Daarmee werd aangeven dat bijvoorbeeld een bak met een (5) uit deelserie V4 door een andere bak met (5) uit deelserie V9 vervangen kon worden, het geen bij Plan V dan ook regelmatig gebeurd is.

Bij de ontwikkeling van het IRM ging men oorspronkelijk er weer van uit dat de samenstelling van de treinstellen weer net zo gemakkelijk kon wijzigen als bij vroegere mat ’24, de blokkendozen. Daarom zie je in de aanduiding in eens de cijfers 1t/m7 opduiken in het kenmerk. Deze toegevoegde cijfers zijn in wezen niets anders dan de vroegere cijfers met een cirkel uit de oude bakcodelijsten.

Jeanne Kok