Gebruik van veiligheidsmiddelen
Forum: Algemeen - Algemeen
28-12-2013 23:54:21
AgentX
AgentX
Blijkbaar niet dus, aangezien in de meeste gevallen, zoals eerder genoemd, een defecte overweg stapvoets en met een tyfoon voorafgaand bereden wordt.  

29-12-2013 00:02:37
maigoda
maigoda
Het gebruik van een vlag om een overweg te beveiligen komt zo uitermate weinig voor dat je eigenlijk kunt spreken van "dat komt alleen in theorie voor". Overdag dus met een vlag en 's nachts met de rode lamp. Maar daar ben je er niet mee. Wat te doen bij mist (overdag én 's nachts). Een rode lamp is dan niet doeltreffend genoeg, wegens de beperkte zichtbaarheid. Plus dat je in zo'n geval altijd twee rode lampen nodig hebt. Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één. In de situatie dat je met mist een aanwijzing Aki/Ahob/Aob hebt en de betreffende overweg sluit niet, ook niet na het "aanrijden" van de overweg, dan laat je de trein staan en roep je hulp in van de politie om de overweg te dekken. Zou je in de mist toch gaan rijden en er botst een voertuig op de overweg op de trein met alle gevolgen van dien, dan heb je heel wat uit te leggen.

Aanvulling: het handboek voorziet tegenwoordig wel in "slecht zicht" bij een niet werkende overweg:

- bij dag met rode vlag, tot het eerste voertuig de overweg is gepasseerd
- bij nacht en slecht zicht met rood (knipperend) licht tot de trein in zijn geheel de overweg is gepasseerd

Bovengenomde situatie is dus nog steeds mogelijk.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 29-12-2013 00:17
 

29-12-2013 06:53:10
edje
edje
Quote
AgentX (za 28 dec 2013 23:54:21 https://www.somda.nl/forum/14229/p481075/): Blijkbaar niet dus, aangezien in de meeste gevallen, zoals eerder genoemd, een defecte overweg stapvoets en met een tyfoon voorafgaand bereden wordt.


Als er al reeds hulp/storingsdiensten bij staan die het verkeer tegenhouden, is het natuurlijk onzin om dan nog met een vlag te gaan zwaaien.
 

29-12-2013 08:46:41
dh3201
dh3201
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 00:02:37 https://www.somda.nl/forum/14229/p481077/): Het gebruik van een vlag om een overweg te beveiligen komt zo uitermate weinig voor dat je eigenlijk kunt spreken van "dat komt alleen in theorie voor". Overdag dus met een vlag en 's nachts met de rode lamp. Maar daar ben je er niet mee. Wat te doen bij mist (overdag én 's nachts). Een rode lamp is dan niet doeltreffend genoeg, wegens de beperkte zichtbaarheid. Plus dat je in zo'n geval altijd twee rode lampen nodig hebt. Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één.

Een kwestie van de regeltjes aanscherpen:
Een trein is niet vertrekgereed als er in elke cabine niet minstens twee rode lampen aanwezig zijn.

Laatst bewerkt door dh3201 op 29-12-2013 08:47


Shqiperise-lopers?
 


29-12-2013 10:02:24
dvdhoven
dvdhoven
In de jaren 70 en mogelijk ervoor en erna ook, werd de rode vlag ook gebruikt om aan te geven of een stel op de handrem stond. Als je een treinstel op de handrem wegzette, stak je de rode vlag in het handwiel van de handrem. Dit was zeer waarschijnlijk niet officieel, maar wel effectief.


Dick van den Hoven
 

29-12-2013 10:03:43
thieskes
thieskes
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 00:02:37 https://www.somda.nl/forum/14229/p481077/): ....Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één...

een loc heeft toch 2 cabines --> 2 rode lampen + 2 rode vlaggen. Op de vorige pagina zeg je namelijk
Quote
maigoda (za 28 dec 2013 18:08:46 https://www.somda.nl/forum/14229/p481021/): ...2.1.3 Ontbreken veiligheidsmiddelen
Wanneer het materieel wordt voorgebracht moeten in alle cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig zijn...


Laatst bewerkt door thieskes op 29-12-2013 10:08


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

29-12-2013 10:18:21
edje
edje
Quote
dvdhoven (zo 29 dec 2013 10:02:24 https://www.somda.nl/forum/14229/p481093/): In de jaren 70 en mogelijk ervoor en erna ook, werd de rode vlag ook gebruikt om aan te geven of een stel op de handrem stond. Als je een treinstel op de handrem wegzette, stak je de rode vlag in het handwiel van de handrem. Dit was zeer waarschijnlijk niet officieel, maar wel effectief.


Is op veel plaatsen nog steeds gebruikelijk. Vaak ook wel te zien aan de achterwand achter het handwiel, de verf is daar vaak beschadigd.
 

29-12-2013 11:27:50
MasterE
MasterE
Even ter correctie op het bericht van Emiel, bij een aanwijzing aki/ahob is de overweg gestoord en dus ten onrechte gesloten. Bij een overweg die ten onrechte open blijft komt het aan de overweg gekoppelde sein niet uit de stand stop en krijg je een aanwijzing STS.  

29-12-2013 13:28:36
charta
charta
Behalve op de vrije baan.  

29-12-2013 14:38:12
maigoda
maigoda
Quote
MasterE (zo 29 dec 2013 11:27:50 https://www.somda.nl/forum/14229/p481106/): Even ter correctie op het bericht van Emiel, bij een aanwijzing aki/ahob is de overweg gestoord en dus ten onrechte gesloten. Bij een overweg die ten onrechte open blijft komt het aan de overweg gekoppelde sein niet uit de stand stop en krijg je een aanwijzing STS.

Dat eerste is niet helemaal waar. Ik heb ook wel eens een een aanwijzing aki/ahob/aob gehad, waarbij er toch een overweg open bleef. Gelukkig wilde deze middels het "aanrijden" wel sluiten. Krijg je een aanwijzing STS, dan is alleen bij bediende seinen. Maar dan nog kan het zo zijn dat de overweg die er achter ligt, niet wil sluiten. Dat kom je toch weer uit bij hetgeen ik schreef.
Groetjes,
Emiel
 

29-12-2013 14:41:17
maigoda
maigoda
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 10:03:43 https://www.somda.nl/forum/14229/p481094/):
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 00:02:37 https://www.somda.nl/forum/14229/p481077/): ....Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één...

een loc heeft toch 2 cabines --> 2 rode lampen + 2 rode vlaggen. Op de vorige pagina zeg je namelijk
Quote
maigoda (za 28 dec 2013 18:08:46 https://www.somda.nl/forum/14229/p481021/): ...2.1.3 Ontbreken veiligheidsmiddelen
Wanneer het materieel wordt voorgebracht moeten in alle cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig zijn...


Bedenk even dat bijvoorbeeld een 6400 en een G1206 maar één cabine heeft. Geen idee eigenlijk of deze locs twee lampen aanwezig moet hebben. Ik rij er ook nooit mee, dus dat weet ik niet.
Groetjes,
Emiel
 

29-12-2013 15:51:19
thieskes
thieskes
dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

29-12-2013 16:00:14
Wellie
Wellie
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 15:51:19 https://www.somda.nl/forum/14229/p481159/): dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?


Lijkt me wel, aangezien het een wettelijk veiligheidsmiddelen betreft.

De dienstdoende machinist is verantwoordelijk voor de controle van zijn trein, dus ook voor de aanwezigheid van de rodevlag en noodseinlantaarn.

Met de frontseinen kunnen inderdaad andere treinen worden gewaarschuwd. Maar wat nu als de aanrijding alle frontseinen defect zijn geraakt? GSM-R hoor ik je nu denken ... die kan ook om wat voor reden niet werken. Dat heb je als laatste middel nog de vlag en het noodseinlantaarn en NSR treinen een kortsluitkabel.
 

29-12-2013 21:16:03
thom
thom
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 15:51:19 https://www.somda.nl/forum/14229/p481159/): dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?

Goederentreinen vallen onder dezelfde wetgeving als reizigertreinen dus die machinisten hebben ook dezelfde verantwoordelijkheden. Eveneens krijgen ook deze lokken hun dagelijkse controles waarbij daar naar gekeken zal moeten worden.

En wat je zegt over het gevarensein, dat is nou juist het probleem dat je niet meer mag rijden zonder noodseinlantaren. Voor een gevarensein toon je twee rode lampen op gelijke hoogte, aangevuld met 1, 2 of 3 witte lampen.
Aangezien bij gebruik van de noodseinlantaren deze veel hoger hangt dan het andere sluitsein kun je daar feitelijk niet aan voldoen.

Ondanks dat je alternatieven hebt om andere te waarschuwen, moet je het altijd kunnen tonen.

Laatst bewerkt door thom op 29-12-2013 21:19
 

29-12-2013 21:29:04
maigoda
maigoda
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 15:51:19 https://www.somda.nl/forum/14229/p481159/): dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?

Als er bij een goederenloc geen rode vlag of rode lamp meer aanwezig is, dan mag de loc ook niet vertrekken. Die eis geldt namelijk voor tractievoertuigen in het algemeen. NSR heeft de regeling daarin gewoon omgedraaid. Eerst was het zo dat een treinstel niet inzetbaar meer is als in beide cabines de veiligheidsmiddelen ontbraken. Met de laatste wijziging is het geworden dat in beide cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig moeten zijn, anders is een treinstel niet inzetbaar. Dat is overigens gedaan om te voorkomen dat bij het ombouwen niet opeens geen rode vlag of lamp meer aanwezig is en er vertraging wordt gemaakt vanwege het halen uit de andere cabine.

Wat betreft het gevaarsein, een rode lamp kan soms nodig zijn om een tegentrein tegemoet te lopen als je stilstaat op een onoverzichtelijke plek. Dan is het gevaarsein niet op tijd zichtbaar voor de tegentrein.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 29-12-2013 21:31
 

30-12-2013 09:39:07
gvttreinen
gvttreinen
Vraagjes; hebben ze die noodseinlantaarns en vlaggen op voorraad bij belangrijke locaties zoals Utctw e.d.?
Wordt er rekening mee gehouden wanneer die dingen gebruikt zijn d.w.z terugplaatsen in juiste cabine en controle hierop?
Bij manco kunnen ze dan redelijk snel aangevuld worden.
 

30-12-2013 10:10:23
daniel81
daniel81
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 21:29:04 https://www.somda.nl/forum/14229/p481181/): Eerst was het zo dat een treinstel niet inzetbaar meer is als in beide cabines de veiligheidsmiddelen ontbraken. Met de laatste wijziging is het geworden dat in beide cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig moeten zijn, anders is een treinstel niet inzetbaar. Dat is overigens gedaan om te voorkomen dat bij het ombouwen niet opeens geen rode vlag of lamp meer aanwezig is en er vertraging wordt gemaakt vanwege het halen uit de andere cabine.


Haha en wij maar denken dat het om de veiligheid ging%08%
Wettelijk gezien hoeft er dus kennelijk maar één rode vlag per trein aanwezig te zijn, en NSR heeft dat vertaald in 'per cabine' om vertragingen te voorkomen. Vervolgens gaat dat een eigen leven leiden en denkt iedereen dat het om De Veiligheid gaat. Echt een geweldig voorbeeld van hoe de idioterie de wereld in komt.

Dus even op een rijtje:
1) wet: 1 vlag per trein
2) NSR: 1 vlag per cabine
3) geen vlag aanwezig: vlag uit andere cabine halen levert teveel vertraging op
4) dus trein wordt opgeheven
5) ik haak af %09%

Laatst bewerkt door daniel81 op 30-12-2013 10:11
 

30-12-2013 10:36:44
thom
thom
Quote
gvttreinen (ma 30 dec 2013 09:39:07 https://www.somda.nl/forum/14229/p481203/): Vraagjes; hebben ze die noodseinlantaarns en vlaggen op voorraad bij belangrijke locaties zoals Utctw e.d.?
Wordt er rekening mee gehouden wanneer die dingen gebruikt zijn d.w.z terugplaatsen in juiste cabine en controle hierop?
Bij manco kunnen ze dan redelijk snel aangevuld worden.

Elke standplaats met een nedtrain storingsmonteur heeft die middelen op voorraad, vlaggen, lantarens, verbandtrommel , afdekfolie etcetc...

En dat NSR de regels intern strenger hanteerd dan in de spoorwegwet is niks bijzonders, dat gebeurd in veel opzichten.
Verder denk ik ook niet dat het heen- en weer meenemen van een vlag werkt, dat gaat 2X goed en dan vergeet men dat ding wel.

Maar ik denk als je onderweg constateerde dat een vlag mist, de achterste pakt en meld dat die ontbreekt aan het NBM dat die wel op het volgende station met stmt wel klaar staat voor je.

Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 14:38:12 https://www.somda.nl/forum/14229/p481145/):
Quote
MasterE (zo 29 dec 2013 11:27:50 https://www.somda.nl/forum/14229/p481106/): Even ter correctie op het bericht van Emiel, bij een aanwijzing aki/ahob is de overweg gestoord en dus ten onrechte gesloten. Bij een overweg die ten onrechte open blijft komt het aan de overweg gekoppelde sein niet uit de stand stop en krijg je een aanwijzing STS.

Dat eerste is niet helemaal waar. Ik heb ook wel eens een een aanwijzing aki/ahob/aob gehad, waarbij er toch een overweg open bleef. Gelukkig wilde deze middels het "aanrijden" wel sluiten. Krijg je een aanwijzing STS, dan is alleen bij bediende seinen. Maar dan nog kan het zo zijn dat de overweg die er achter ligt, niet wil sluiten. Dat kom je toch weer uit bij hetgeen ik schreef.
Groetjes,
Emiel

Bij een lastgeving Aki/Ahob is het volgens mij zo dat die wordt gegeven wanneer de werking van de overweg niet kan worden gegarandeerd. Dat kan betekenen dat die in storing ligt en gesloten is, maar ook dat die om wat voor reden dan ook helemaal niet sluit.

Als de overweg aan een sein gekoppeld zit en die daardoor niet uit de stand stop komt dan krijg toch een aanwijzing STS en een aanwijzing aki/ahob voor de overweg
?

Laatst bewerkt door thom op 30-12-2013 10:42
 

30-12-2013 11:45:25
edje
edje
Alle veiligheidsmiddelen zijn inderdaad zoals Thom al zegt, op elke stmt (storingsmonteur) lokatie aanwezig. Maar ik heb in al die jaren nog nooit een vlag vervangen. Wel noodhamers, verbandtrommels en afdekfolie dozen, die dingen schijnen spontaan te verdwijnen.  

30-12-2013 14:33:43
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 30 dec 2013 10:36:44 https://www.somda.nl/forum/14229/p481213/):
Bij een lastgeving Aki/Ahob is het volgens mij zo dat die wordt gegeven wanneer de werking van de overweg niet kan worden gegarandeerd. Dat kan betekenen dat die in storing ligt en gesloten is, maar ook dat die om wat voor reden dan ook helemaal niet sluit.

Als de overweg aan een sein gekoppeld zit en die daardoor niet uit de stand stop komt dan krijg toch een aanwijzing STS en een aanwijzing aki/ahob voor de overweg
?

Over het eerste: een aanwijzing Aki/Ahob/Aob wordt standaard afgegeven als er een overweg in de storing valt. Dat houdt doorgaans in: hij gaat niet meer open. Er kunnen situaties zijn waarbij er één of meerdere overwegen in storing zijn in combinatie met een baanstoring waardoor ook een overweg niet sluit (heb ik een keer gehad tussen Zl en Mp). Dan volgt het regime "het aanrijden van de overweg" en als dat eventueel ook niet wil, kom je uit bij "het beveiligen van de overweg met rode vlag of rode lamp".

Aangaande het tweede: een aanwijzing STS voorziet in het volgende:
- opdracht tot het rijden voorbij stoptonend sein X
- achter het sein rijden op zicht
- wissels voorzichtig berijden met een snelheid van maximaal 10 km/h
- en rekening houden met het niet of niet goed functioneren van Aki's, Ahob's en Aob's.

Bij een aanwijzing STS is het dus niet per definitie nodig dat er ook een aanwijzing Aki/Ahob/Aob wordt afgegeven, maar het kan wel en het kan soms ook nodig zijn als de situatie er om vraagt, bijvoorbeeld bij het vertrekken op een aanwijzing STS en het baanvak erachter heeft één of meerdere gestoorde overwegen die niet direct achter het sein liggen.

Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 30-12-2013 14:35
 

31-12-2013 00:27:25
willem1974
willem1974
Quote
edje (ma 30 dec 2013 11:45:25 https://www.somda.nl/forum/14229/p481215/): Maar ik heb in al die jaren nog nooit een vlag vervangen. Wel noodhamers


in de huidige controle (A-controle) moet de vlag naast aanwezig zijn ook goed aan de stok bevestigd zijn. Hierdoor al diverse moeten vervangen. Noodhamers mis ik zelden. (zit in de A-controle ICM)
 

12-01-2014 17:33:58
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (do 12 dec 2013 20:41:24 https://www.somda.nl/forum/14229/p479058/): Als dat er was, had ik het wel gemeld. Duurt gewoon even voordat ze eruit zijn denk ik


Joop, hebben we nog steeds geen reactie van de afdeling Safty?
 

12-01-2014 20:56:36
MDDM
MDDM
Uiteraard niet....


Gr Joop mcn Lls
 

17-03-2014 17:28:06
Wellie
Wellie
Joop, nu al iets gehoord of zal ik zelf de vraag gaan stellen?

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2014 17:31, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!
 

26-04-2014 04:13:51
Amazonous
Amazonous
Quote
MDDM (ma 25 nov 2013 21:12:14 https://www.somda.nl/forum/14229/p476952/): Ondertussen nog steeds geen reactie mogen ontvangen vanuit de veiligheidsorganisatie die dit bedacht heeft.... NS Safety. Ik blijf geduldig wachten waarom treinen opgeheven moeten worden omdat er een peertje de geest gegeven heeft.


https://www.somda.nl/forum/14828/p492583/