Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Gebruik van veiligheidsmiddelen

Dinsdag 19 nov 2013 - 16:44:35
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
stefanvdw (di 19 nov 2013 16:36:21 somda.nl): 3056 zojuist uit Ah vertrokken met een sluitseinlampje kapot en pragmatisch opgelost door noodseinlantaarn op te hangen. Nu maar hopen dat Nedtrain daar niet achterkomt want dan moet dat stel de dienst uit, zo gevaarlijk ook...;-)
Dit is toch gewoon een correcte en toegestane wijze om zo'n probleempje op te lossen? Zo niet, hebben we weer een nieuw toppunt bereikt.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 28 dec 2013 om 20:49:21, reden: Topictitel gewijzigd

Dinsdag 19 nov 2013 - 16:49:28
MasterE
MasterE
Allemaal onzin, treinen voeren achterop twee brandende (knipperende) rode lichten.
Treinen mogen achterop twee schilden voeren in plaats van rode lichten, echter niet op buiten dienst gesteld spoor. Treinen niet bestemd voor het vervoer van reizigers voldoen met 1 brandend (knipperend) rood licht.

Mcn Asd

Dinsdag 19 nov 2013 - 20:04:03
Wellie
Wellie
Quote
MasterE (di 19 nov 2013 16:49:28 www.somda.nl): Allemaal onzin, treinen voeren achterop twee brandende (knipperende) rode lichten.
Treinen mogen achterop twee schilden voeren in plaats van rode lichten, echter niet op buiten dienst gesteld spoor. Treinen niet bestemd voor het vervoer van reizigers voldoen met 1 brandend (knipperend) rood licht.
Zijn er front of sluitseinen stuk bij de start van een trein, mag deze niet vertrekken.

Dinsdag 19 nov 2013 - 20:21:21
MDDM
MDDM
Waar staat dat?

Gr Joop mcn Lls

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 19 nov 2013 - 20:28:07
Amazonous
Amazonous
Het enige wat het handboek erover zegt is "een trein is voor u vertrekgereed als: - de front- en sluitseinen branden;" (pagina 13, handboek mcn).

Dinsdag 19 nov 2013 - 20:31:06
MDDM
MDDM
Juist!

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:21:44
thom
thom
Probeer het maar uit dan en bel het NBM maar voor vertrek dat je een sluitsein defect geconstateerd hebt en verbaas je maar....

Toevallig van de week nog over staan praten, maar ze nemen het stel zo uit de dienst.

Net zo idioot als dat de storingsmonteur van Nedtrain vanaf het perron geen front- of sluitseinen meer mag vervangen, want die mag de ballast niet meer instappen vanaf het perron...

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:38:55
MDDM
MDDM
Zoiets moet je natuurlijk ook pas melden als je net weg gereden bent

Overigens staat nergens vermeld dat een stel niet meer mag rijden, dat is een hersenspinsel van iemand (MBN/Nedtrain). Noodseinlantaarn bewijst zijn dienst, reizigers blij, Rijden Personeel blij (krijgen geen bak ellende over zich heen)

Ik heb al vaker die fantastische verhalen gehoord en hier gelezen. Gezaghebbende zijn wat mij betreft compleet de weg kwijt.

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:39:42
Amazonous
Amazonous
Kom op, we zijn hier toch ook niet allemaal roomser dan de paus?

Edit: ah, MDDM was mij voor daarin.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 19 nov 2013 om 22:39:58

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:44:02
marciekemp
marciekemp
Noodsein lantaarn is officieel ook niet toegestaan om als vervangend licht te gebruiken, al gebeurt dit natuurlijk wel gwn;)

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:46:37
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Waar is dat ding dan wel voor bedoeld?

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:50:11
Amazonous
Amazonous
Waarom is dat ding dan verplicht

De volgende veiligheidsmiddelen moeten volgens de wet aanwezig zijn:
• rode vlag;
• noodseinlantaren.


Laatst bewerkt door Amazonous op Donderdag 21 nov 2013 om 23:22:30

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:52:55
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (di 19 nov 2013 22:38:55 www.somda.nl): Zoiets moet je natuurlijk ook pas melden als je net weg gereden bent

Overigens staat nergens vermeld dat een stel niet meer mag rijden, dat is een hersenspinsel van iemand (MBN/Nedtrain). Noodseinlantaarn bewijst zijn dienst, reizigers blij, Rijden Personeel blij (krijgen geen bak ellende over zich heen)

Ik heb al vaker die fantastische verhalen gehoord en hier gelezen. Gezaghebbende zijn wat mij betreft compleet de weg kwijt.
Dus wanneer de front of sluitseinen defect zijn is je trein dus niet vertrekgereed! Idem wanneer er in beide cabines de wettelijk voorgeschreven veiligheidsmiddelen niet aanwezig zijn, mag je wel de rit afmaken, maar mag niet meer vertrekken. Dit soort vragen worden getoetst bij het VVRV examen. Wilt iemand hiervan de oefentoetsen ontvangen per mail?

Laatst bewerkt door Wellie op Dinsdag 19 nov 2013 om 23:59:40

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:53:58
sfj
sfj
Sowieso voor als je onderweg een dergelijk mankement ontdekt waarbij die middelen vereist zijn denk ik.
Quote
Amazonous (di 19 nov 2013 22:50:11 www.somda.nl): Waarom is dat ding dan verplicht

De volgende veiligheidsmiddelen moeten volgens de wet aanwezig zijn:
• rode vlag;
• noodseinlantaren.

Handboek Mcn, pagina 16.


Laatst bewerkt door sfj op Dinsdag 19 nov 2013 om 22:54:53

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:54:37
MasterE
MasterE
Quote
MasterE (di 19 nov 2013 16:49:28 www.somda.nl): Allemaal onzin, treinen voeren achterop twee brandende (knipperende) rode lichten.
Treinen mogen achterop twee schilden voeren in plaats van rode lichten, echter niet op buiten dienst gesteld spoor. Treinen niet bestemd voor het vervoer van reizigers voldoen met 1 brandend (knipperend) rood licht.
Ik kopieer gewoon nog een keer mijn eerder geplaatste bericht, dit is wat de regelgeving voorschrijft.

Laatst bewerkt door MasterE op Dinsdag 19 nov 2013 om 22:54:57

Mcn Asd

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:56:28
Amazonous
Amazonous
Quote
Wellie (di 19 nov 2013 22:52:55 somda.nl):
Dus wanneer de front of sluitseinen defect zijn is je trein dus niet vertrekgereed oftewel je mag niet vertrekken. Dit is zelf een vraag bij het VVRV examen.
Vind ik discutabel, want tegelijkertijd schrijft het handboek naslagwerk

Onvolledig frontsein
Met een onvolledig frontsein mag u doorrijden tot het eindstation. U licht het MBN in.


@Bert hieronder
En met de huidige beschikbaarheid van materieel misschien meer dan één trein.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 19 nov 2013 om 23:09:36

Dinsdag 19 nov 2013 - 22:56:34
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Goh, wat prettig dat het rijdend personeel nog normaal na kan denken, dat maakt het rijden van treinen tenminste mogelijk. Je wilt reizigers vervoeren, en dit soort kleine issues los je op door bijvoorbeeld een noodlantaarn te gebruiken - niet door de trein op te heffen.
Maar goed, zo hebben we nog veel meer veiligheidsregeltjes die tegen elkaar in gaan.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 19 nov 2013 - 23:02:13
marciekemp
marciekemp
Amazonous het noodseinlantaren is officieel om een mcn van een andere trein te kunnen waarschuwen doormiddel van het gevaarsein (rond draaiende beweging), het heet niet voor niet een noodseinlantaren

Dinsdag 19 nov 2013 - 23:02:32
thom
thom
Onzin, de noodseinlantaren was wel degelijk ook bedoeld als vervanging van defecte front of sluitseinen, er zitten niet voor niets al sinds jaar en dag ophang haakjes in het materieel om de lantaren aan op te kunnen hangen.

Dat gebeurde al met de vroegere olielantarens.
Quote
MDDM (di 19 nov 2013 22:38:55 somda.nl): Zoiets moet je natuurlijk ook pas melden als je net weg gereden bent

Overigens staat nergens vermeld dat een stel niet meer mag rijden, dat is een hersenspinsel van iemand (MBN/Nedtrain). Noodseinlantaarn bewijst zijn dienst, reizigers blij, Rijden Personeel blij (krijgen geen bak ellende over zich heen)

Ik heb al vaker die fantastische verhalen gehoord en hier gelezen. Gezaghebbende zijn wat mij betreft compleet de weg kwijt.
Ik kan niet anders zeggen dat ik het volledig met je eens ben

Maar het is triest dat het allemaal zo gaat tegenwoordig.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 19 nov 2013 om 23:07:16

Dinsdag 19 nov 2013 - 23:13:15
marciekemp
marciekemp
Was idd, maar het is nu officieel niet meer toegelaten, dat is wat mij laatst een keer is verteld door iemand van NSO, want ik dacht zelf dus ook dat het gewoon mocht, maar had dit blijkbaar dus ook fout

Dinsdag 19 nov 2013 - 23:20:03
Wellie
Wellie
Quote
marciekemp (di 19 nov 2013 23:13:15 www.somda.nl): Was idd, maar het is nu officieel niet meer toegelaten, dat is wat mij laatst een keer is verteld door iemand van NSO, want ik dacht zelf dus ook dat het gewoon mocht, maar had dit blijkbaar dus ook fout
Jammer dat veel oudgediende de nieuwe generatie, pas opgeleide machinisten niet meer geloven.
NSO leert de nieuwe lichting BLM-ers dit en dit soort vragen worden getoetst bij het VVRV.

Dinsdag 19 nov 2013 - 23:27:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ach, ze zeggen het niet voor niets: "des te meer ervaring, des te meer (eigen)wijsheid"

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 19 nov 2013 - 23:29:39
MasterE
MasterE
Ze kunnen de nieuwe mcn-en van alles vertellen, zolang het niet in het handboek staat is het niet zo.

Regel 1 uit het handboek u handelt op basis van uw vakmanschap.

Mcn Asd

Dinsdag 19 nov 2013 - 23:49:35
Wellie
Wellie
Quote
MasterE (di 19 nov 2013 23:29:39 www.somda.nl): Ze kunnen de nieuwe mcn-en van alles vertellen, zolang het niet in het handboek staat is het niet zo.

Regel 1 uit het handboek u handelt op basis van uw vakmanschap.
Laat voor de grap eens alle machinisten die minimaal 10 jaar zelfstandig rijden het laatste VVRV examen eens maken ... ik wed dat 70-75% gewoon zakt door de veranderde regelgeving die ze niet hebben bijgehouden.

Nogmaals, wanneer een trein om wat voor reden dan ook niet vertrekgereed is, mag deze niet vertrekken. Dat geldt dus ook voor een trein met een defect sluitsein. Dat het niet werkbaar is en in praktijk anders mee wordt omgegaan prima.

Laatst bewerkt door Wellie op Dinsdag 19 nov 2013 om 23:50:10

Woensdag 20 nov 2013 - 00:26:22
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
AgentX (di 19 nov 2013 22:46:37 www.somda.nl): Waar is dat ding dan wel voor bedoeld?
Dus formeel is die noodseinlantaarn alleen bedoeld om in de hand mee te seinen?

Woensdag 20 nov 2013 - 01:18:26
MasterE
MasterE
Quote
Wellie (di 19 nov 2013 23:49:35 www.somda.nl):
Quote
MasterE (di 19 nov 2013 23:29:39 www.somda.nl): Ze kunnen de nieuwe mcn-en van alles vertellen, zolang het niet in het handboek staat is het niet zo.

Regel 1 uit het handboek u handelt op basis van uw vakmanschap.
Laat voor de grap eens alle machinisten die minimaal 10 jaar zelfstandig rijden het laatste VVRV examen eens maken ... ik wed dat 70-75% gewoon zakt door de veranderde regelgeving die ze niet hebben bijgehouden.

Nogmaals, wanneer een trein om wat voor reden dan ook niet vertrekgereed is, mag deze niet vertrekken. Dat geldt dus ook voor een trein met een defect sluitsein. Dat het niet werkbaar is en in praktijk anders mee wordt omgegaan prima.
Als je dan een tweede lampje ophangt voldoe je aan de voorschriften, dus is de trein vertrekgereed.
Een trein moet immers voorzien zijn van 2 brandende (knipperende) rode lampen.

Laatst bewerkt door MasterE op Woensdag 20 nov 2013 om 01:19:46

Mcn Asd

Woensdag 20 nov 2013 - 14:07:25
279
279
maar is het nu een nood seinlantaarn (om in geval van nood een sluitsein
te vervangen)
of een noodsein-lantaarn (om een noodsein te geven)???

Woensdag 20 nov 2013 - 15:12:58
MasterE
MasterE
Beide

Mcn Asd

Woensdag 20 nov 2013 - 21:52:14
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Was het ook niet zo, dat je met een noodseinlantaarn moest gebruiken, bij een AHOB die niet in werking was en dan natuurlijk in het donker.

Oftewel je komt aanrijden in het donker bij een AHOB die in de storing ligt, je stopt, je plaats de lantaarn om het verkeer te waarschuwen, je rijdt met de trein in zijn geheel over de overweg, je stopt en haalt de lantaarn weer op.
Als die dan ondertussen niet al gejat is.


Woensdag 20 nov 2013 - 23:03:17
marciekemp
marciekemp
Dat is tegenwoordig niet meer zo in iedergeval niet voor de Mcn, maar ik heb wel is vernomen idd dat het wel als zodanig gebruikt kan worden door de cheftrein, net zoals dit met de rode vlag kan

Woensdag 20 nov 2013 - 23:43:51
sjoerd
sjoerd
Het is te hopen dat hier niet een of ander kamerlid meeleest, want als ik het goed begrijp zijn machinisten het over (al of niet serieus) de veiligheid betreffende zaken allerminst eens. Morgen moet iedereen opnieuw examen doen en tot men geslaagd is, mag men niet meer op de bok. En komen we nog verder in de greep van de Schriftgeleerden.

Donderdag 21 nov 2013 - 00:08:22
Amazonous
Amazonous
Ik zou mij daar totaal niet druk om maken. Zoals MasterE al schrijft, het voorwoord van het handboek schrijft:

Het Handboek Machinist gaat uit van personeel dat voldoende vakmanschap bezit om over een groot aantal zaken zelfstandig te beslissen. *knip* Als niet voorgeschreven is hoe te handelen, handelt u op basis van uw vakmanschap en uw ervaring.

Laatst bewerkt door Amazonous op Donderdag 21 nov 2013 om 00:52:42

Donderdag 21 nov 2013 - 00:41:48
Wellie
Wellie
Quote
Amazonous (do 21 nov 2013 00:08:22 www.somda.nl): Ik zou mij daar totaal niet druk om maken. Zoals MasterE al schrijft, het voorwoord van het handboek schrijft:

Het Handboek Machinist gaat uit van personeel dat voldoende vakmanschap bezit om over een groot aantal zaken zelfstandig te beslissen. *knip* Als niet voorgeschreven is hoe te handelen, handelt u op basis van uw vakmanschap en uw ervaring.

Er is dus ruimte voor discussie.
Laat elke machinist het huidige VVRV examen maar eens maken. Daar is geen ruimte voor discussie.

Nogmaals brandt het sluitsein bij vertrek van een treinserie niet, kun je die niet oplossen door de noodseinlantaarn te plaatsen. De trein is gewoon niet vertrekgereed. Volgens de tegels mag deze trein dan niet vertrekken. Wel mag je kort na verrek de noodseinlantaarn te plaatsen en dan mag je de rit wel afmaken.

Nog een leuke discussie: mag een trein vertrekken zonder een rode vlag in beide cabines?
Volgens het handboek machinist NSR moet in elke cabine een rode vlag aanwezig zijn, maar bij het VVRV examen is het antwoord: hoeft slecht in een cabine aanwezig te zijn. Krom? Ja eigenlijk wel.

Nieuwe opgeleide machinisten leren de huidig regelgeving en de uitvoering daarvan. Dat het "vroeger" anders was geloof ik graag. In die tijd konden STS-en ook nog onder de deurmat worden geschoven, maar tegenwoordig zit er een compleet onderzoek aan vast van de afdeling Safty en als je pech hebt IL&T.

Donderdag 21 nov 2013 - 03:43:12
Amazonous
Amazonous
Mijn reactie was wat algemener bedoeld dan specifiek terugkomend op die noodseinlantaarn en meer in reactie op het bericht van Sjoerd (wat ik niet mocht citeren want laatste reactie). Ik heb weinig zin om terug te komen op dat specifieke punt, want dat lijkt mij een eindeloze discussie.

Wat ik wel nog steeds vind is dat er een beperkte ruimte tot discussie is, vooral op het punt van het handelen op basis van vakmanschap en ervaring, in situaties die niet in het boekje worden gedocumenteerd. Immers, wanneer er geen eenduidig beleid is zijn er meer juiste wegen naar Rome.

Donderdag 21 nov 2013 - 09:48:30
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
Wellie (do 21 nov 2013 00:41:48 somda.nl):
Quote
Amazonous (do 21 nov 2013 00:08:22 www.somda.nl): Ik zou mij daar totaal niet druk om maken. Zoals MasterE al schrijft, het voorwoord van het handboek schrijft:

Het Handboek Machinist gaat uit van personeel dat voldoende vakmanschap bezit om over een groot aantal zaken zelfstandig te beslissen. *knip* Als niet voorgeschreven is hoe te handelen, handelt u op basis van uw vakmanschap en uw ervaring.

Er is dus ruimte voor discussie.
Laat elke machinist het huidige VVRV examen maar eens maken. Daar is geen ruimte voor discussie.

Nogmaals brandt het sluitsein bij vertrek van een treinserie niet, kun je die niet oplossen door de noodseinlantaarn te plaatsen. De trein is gewoon niet vertrekgereed. Volgens de tegels mag deze trein dan niet vertrekken. Wel mag je kort na verrek de noodseinlantaarn te plaatsen en dan mag je de rit wel afmaken.

Nog een leuke discussie: mag een trein vertrekken zonder een rode vlag in beide cabines?
Volgens het handboek machinist NSR moet in elke cabine een rode vlag aanwezig zijn, maar bij het VVRV examen is het antwoord: hoeft slecht in een cabine aanwezig te zijn. Krom? Ja eigenlijk wel.
Het VVRV-examen kan doen wat het wil, wij als mcn'n hebben alleen het handboek om op terug te vallen en ons aan te houden. En dus mogen we rijden met een noodseinlantaarn.
Dat met terugwerkende kracht regelgeving = handboek wordt aangepast is een trend die al jaren gaande is maar dat doet niet terzake. Met alle respect voor je opleiding en wat je daar geleerd wordt: je handboek is waar je je als bevoegde machinist aan moet houden, niets meer, niets minder.

Laatst bewerkt door rolandrail op Donderdag 21 nov 2013 om 09:49:03

Donderdag 21 nov 2013 - 10:08:49
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
Wellie (do 21 nov 2013 00:41:48 www.somda.nl): Nieuwe opgeleide machinisten leren de huidig regelgeving en de uitvoering daarvan. Dat het "vroeger" anders was geloof ik graag. In die tijd konden STS-en ook nog onder de deurmat worden geschoven, maar tegenwoordig zit er een compleet onderzoek aan vast van de afdeling Safty en als je pech hebt IL&T.
Ook "vroeger" kon je een STS niet onder deurmat schuiven. Dat is altijd een ernstig feit geweest. Bovendien was er veel meer volk, dus de kans dat er gekletst werd, was veel groter. En als dan zoiets alsnog aan het licht kwam waren de rapen echt gaar!

Dick van den Hoven

Donderdag 21 nov 2013 - 11:26:15
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dat hangt er vanaf, ik ken ook wel verhalen van 'doorschieten' zonder gevaarzetting waarbij door niemand moeilijk werd gedaan. Het is maar net hoe ingewikkeld je het leven wil maken.

Donderdag 21 nov 2013 - 13:15:27
jeanne
jeanne
Verhalen die waarschijnlijk niet uit de eerste hand zijn? Je had vroeger misschien dan wel een andere structuur en cultuur in de oude rayons, maar er werden zeker geen oogjes dicht geknepen. Als je dat probeerde, moest je er toch ernstig rekening houden dat een verrader uiteindelijk nooit slaapt!

Jeanne Kok

Donderdag 21 nov 2013 - 13:34:29
broek53
broek53
Zal ik mij dan maar eens kwetsbaar opstellen en melden als verhalenverteller uit de eerste hand? Onder de mat vegen is een te zware uitdrukking, maar dat er wel het een en ander 'gematst' werd, kan ik van heel nabij bevestigen. Daarbij op te merken dat als een trein bij het splitsen ff door een van de talrijke seinen langs het perron van Asd (achteruit) ging, of zelfs bij het uitveren van een getrokken trein, er sowieso niet aan de bel der hysterie getrokken werd.

Donderdag 21 nov 2013 - 14:59:48
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Alleen kan dat matswerk ook als boemerang werken.
Ergens in de jaren 70 schoot op een zaterdag een mcn Wijhe voorbij, geen roodpassage, maar gewoon station gemist. Overleg met de trdl in Dv, terug gezet en de trdl heeft met de trdl in Zl afgesproken dat de vertraging niet genoteerd werd.
Echter na het weekend moest de betreffende trdl tekst en uitleg komen geven bij de groepschef. Wat bleek, de dochter van de rayonchef van Zwolle had in die trein gezeten en alles aan piepa verteld. Die had 's maandags direct in het geeltje, het HVL verslag, gekeken. Niets, geen melding. Dus telefoontje met de rayonchef in Deventer. En die weer naar de groepschef. En die kon niets in de sporenstaten vinden, geen vertraging, niets en ook niet in het logboek van de verkeersleider. Ter toelichting, in Deventer werden de sporenstaten gebruikt om vertraging en evt toelichting te loggen en die gingen na einde dienst naar de groepschef.

Dick van den Hoven

Donderdag 21 nov 2013 - 15:42:04
broek53
broek53
Tsja, ik heb ook ooit de belangstellende vraag van een chef gekregen of de ongevallentrein (van Amsterdam CS) soms ging uitrukken, want de loc stond in de verte zo te roken. Kon toch moeilijk vertellen dat die bezig was om met een ketting een opgeschoven juk terug te trekken waar een Eloc wat te hard tegenaan had gezeten. Maar dit alles in de categorie d'oude doosch, hooguit nog goed voor een anecdote (of een artikeltje) - elke tijd heeft zo zijn eigen normen, waarden, zeden en gewoonten.

Donderdag 21 nov 2013 - 15:48:50
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat doen ze nog wel eens

Donderdag 21 nov 2013 - 17:14:51
Wellie
Wellie
Quote
rolandrail (do 21 nov 2013 09:48:30 www.somda.nl):
Quote
Wellie (do 21 nov 2013 00:41:48 somda.nl):
Quote
Amazonous (do 21 nov 2013 00:08:22 www.somda.nl): Ik zou mij daar totaal niet druk om maken. Zoals MasterE al schrijft, het voorwoord van het handboek schrijft:

Het Handboek Machinist gaat uit van personeel dat voldoende vakmanschap bezit om over een groot aantal zaken zelfstandig te beslissen. *knip* Als niet voorgeschreven is hoe te handelen, handelt u op basis van uw vakmanschap en uw ervaring.

Er is dus ruimte voor discussie.
Laat elke machinist het huidige VVRV examen maar eens maken. Daar is geen ruimte voor discussie.

Nogmaals brandt het sluitsein bij vertrek van een treinserie niet, kun je die niet oplossen door de noodseinlantaarn te plaatsen. De trein is gewoon niet vertrekgereed. Volgens de tegels mag deze trein dan niet vertrekken. Wel mag je kort na verrek de noodseinlantaarn te plaatsen en dan mag je de rit wel afmaken.

Nog een leuke discussie: mag een trein vertrekken zonder een rode vlag in beide cabines?
Volgens het handboek machinist NSR moet in elke cabine een rode vlag aanwezig zijn, maar bij het VVRV examen is het antwoord: hoeft slecht in een cabine aanwezig te zijn. Krom? Ja eigenlijk wel.
Het VVRV-examen kan doen wat het wil, wij als mcn'n hebben alleen het handboek om op terug te vallen en ons aan te houden. En dus mogen we rijden met een noodseinlantaarn.
Dat met terugwerkende kracht regelgeving = handboek wordt aangepast is een trend die al jaren gaande is maar dat doet niet terzake. Met alle respect voor je opleiding en wat je daar geleerd wordt: je handboek is waar je je als bevoegde machinist aan moet houden, niets meer, niets minder.
Klopt, tuurlijk mag je rijden met een noodseinlantaarn tot het eindstation. Daarna moet het sein worden vervangen en anders mag je niet meer vertrekken. Nogmaals de trein is niet vertrekgereed.

Hoe beantwoord je deze vragen dan:
Mag je een trein voorbrengen zonder wettelijk voorgeschreven veiligeidsmiddelen in beide cabines?
Mag je een trein voorbrengen met defecte seinverlichting?

Donderdag 21 nov 2013 - 17:38:55
karsten
karsten
"U maakt het materieel gereed volgens de voorschriften in de materieelgids".

"-zet schakelaar dimmen frontseinen op stand "dimmen" (alle 3 seinen branden) "
"-zet schakelaar dimmen frontseinen op stand "normaal" (2 van de 3 seinen branden) "

Is uw trein nu vertrekgereed?


Donderdag 21 nov 2013 - 17:46:25
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
@Wellie: Probeer het bericht van rolandrail nog eens te lezen. Hij probeert een ander punt te maken, buiten dat van de frontseinen.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 21 nov 2013 - 19:34:27
kiekkiek
kiekkiek
Uit het besluit spoorverkeer:

Artikel 26

1.Een trein is tijdens het gebruik van de hoofdspoorweg gezien de rijrichting voorzien van:

a. drie brandende witte of gele lichten aan de voorzijde;


b. twee brandende, al dan niet knipperende, rode lichten aan de achterzijde.



2.In afwijking van het eerste lid:

a. mag een trein, met uitzondering van een trein op een buiten dienst gesteld spoor als bedoeld in artikel 64 van de wet, aan de achterzijde zijn voorzien van twee schilden in plaats van twee rode lichten;


b. mag een trein, die niet bestemd is voor het vervoer van personen, aan de achterzijde zijn voorzien van een brandend, al dan niet knipperend, rood licht.



3.Bij ministeriële regeling worden regels gesteld over het model, de afmetingen, het reflecterend vermogen en de plaatsing van de schilden.


4.In afwijking van het eerste en tweede lid is een trein van het hoge-snelheidsspoorwegsysteem tijdens het gebruik van de hoofdspoorweg gezien de rijrichting voorzien van:

a. drie brandende witte lichten aan de voorzijde;


b. twee brandende rode lichten aan de achterzijde.



5.Indien treinstellen van het hoge-snelheidsspoorwegsysteem tijdens het gebruik van de hoofdspoorweg zijn gekoppeld, wordt de verlichting op de plaats van de koppeling gedoofd.


Dat is de wet, daar moeten we het mee doen. En of die lichten nu vast gemonteerd zijn aan de trein, aan een haak hangen achter de frontruit of op een lantaarnijzer staan is niet relevant. Het gaat erom dat de voorzijde en de achterzijde van de trein kan worden herkend. Niet meer en niets minder.

In het handboek is dit prima geregeld.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Donderdag 21 nov 2013 om 19:36:18

Donderdag 21 nov 2013 - 20:02:33
MasterE
MasterE
Dat had ik toch al een paar geprobeerd uit te leggen.

Mcn Asd

Donderdag 21 nov 2013 - 22:30:33
thom
thom
Quote
Nog een leuke discussie: mag een trein vertrekken zonder een rode vlag in beide cabines?
Volgens het handboek machinist NSR moet in elke cabine een rode vlag aanwezig zijn, maar bij het VVRV examen is het antwoord: hoeft slecht in een cabine aanwezig te zijn. Krom? Ja eigenlijk wel.
Nou eigenlijk niet, want het handboek is simpelweg géén afspiegeling van de spoorwegwet.

Het handboek is een handleiding voor de functie van Mcn bij NSR.
Daarbij is het gebaseerd op de spoorwegwet maar aangevuld met de interne door NSR gestelde eisen en die kunnen best strenger zijn dan de spoorwegwet is.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de maximale dienstlengte, die is bij NSR heel wat korter dan de wetgeving eigenlijk toelaat en een stel liever direct uit de dienst haalt.

Zelfde met gebruik van alternatieve front- en sluitsein verlichting, het zal best mogen van de wetgeving maar het kan goed dat NSR dat niet toelaat...

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 21 nov 2013 om 22:31:29

Donderdag 21 nov 2013 - 23:07:41
kiekkiek
kiekkiek
Handboek machinist:

Een trein is voor vertrek gereed als de front- sluitseinen branden.

Naslagwerk machinist:

U zorgt ervoor dat uw trein voor vertrek het voorgeschreven frontsein toont.

En dat voorgeschreven frontsein staat in het besluit spoorverkeer. En dat staat enkele berichten eerder. NS heeft dit opgenomen in het seinenboek NS reizigers.

Waarmee je dat witte licht maakt is dus niet bepaald. Daarvoor kun je de koplampen van een trein gebruiken maar ook een andere lichtbron.

Voor de goede orde. Frontsein is niet alleen de naam van de lichtunit in de voorzijde van de trein maar ook de naam van het seinbeeld dat je aan de voorzijde van een trein laat zien.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Donderdag 21 nov 2013 om 23:23:59

Vrijdag 22 nov 2013 - 15:54:08
renew40
renew40
'wit licht!'

Dus gele lampen zijn eigenlijk niet toegestaan?

edit: wacht zie het al staan

Maandag 25 nov 2013 - 01:39:16
maigoda
maigoda
Sterker nog: oorspronkelijk waren "witte lichten" niet toegstaan omdat deze in dichte mist slechter zichtbaar waren dan gele lichten. Maar wellicht omdat nieuwere technieken (zoals led-frontseinen) de felheid van de witte lampen heeft verbeterd, mogen deze kennelijk nu wel.
Groetjes,
Emiel

Maandag 25 nov 2013 - 17:02:42
waalkade
waalkade
Stamt nog uit de tijd dat een trein twee frontseinen had.
Om niet in de war te raken met een op de parallelweg rijdende auto.
Maar toen kregen ineens sommige Franse automobielen gele koplampen

Maandag 25 nov 2013 - 20:23:28
thom
thom
En toch weet ik niet helemaal of dat wel opgaat, want als ik naar de oude Diesel 3'en kijk bij aflevering;
www.hetutrechtsarchief.nl

Zie ik daar toch twee dood ordinaire gloeilampen die gewoon wit zijn.

Verder hadden de blokkendozen hetzelfde, en dus ook witte frontseinen volgens mij;
www.hetutrechtsarchief.nl

Van de oude Diesel 3'en zijn de frontseinen later wel gewijzgd en is het bekende gele duplo lampje erin gekomen.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 25 nov 2013 om 20:24:46

Maandag 25 nov 2013 - 21:12:14
MDDM
MDDM
Ondertussen nog steeds geen reactie mogen ontvangen vanuit de veiligheidsorganisatie die dit bedacht heeft.... NS Safety. Ik blijf geduldig wachten waarom treinen opgeheven moeten worden omdat er een peertje de geest gegeven heeft.

Gr Joop mcn Lls

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 25 nov 2013 - 22:19:07
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 25 nov 2013 20:23:28 www.somda.nl): En toch weet ik niet helemaal of dat wel opgaat, want als ik naar de oude Diesel 3'en kijk bij aflevering;
www.hetutrechtsarchief.nl

Zie ik daar toch twee dood ordinaire gloeilampen die gewoon wit zijn.

Verder hadden de blokkendozen hetzelfde, en dus ook witte frontseinen volgens mij;
www.hetutrechtsarchief.nl
Of die lampen echt wit zijn, is op een zwart/wit-foto natuurlijk niet te zien. Het glas van die lampen kan net zo goed gelig zijn (net als bij de frontsein-lampen bij het overgrote deel van het NSR-materieel nu het geval is).
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 25 nov 2013 om 22:19:48

Maandag 25 nov 2013 - 23:14:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
De gloeilampen uit dat tijdperk waren toen ook niet wit maar gelig, de bijgevoegde stof die de modernere gloeilampen hadden/hebben bestond toen nog niet. Pas ergens tussen 1970 en 1980 kwam dat beschikbaar.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 12 dec 2013 - 20:01:52
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (ma 25 nov 2013 21:12:14 www.somda.nl): Ondertussen nog steeds geen reactie mogen ontvangen vanuit de veiligheidsorganisatie die dit bedacht heeft.... NS Safety. Ik blijf geduldig wachten waarom treinen opgeheven moeten worden omdat er een peertje de geest gegeven heeft.
Is er al nieuws van de afdeling Safty?

Donderdag 12 dec 2013 - 20:41:24
MDDM
MDDM
Als dat er was, had ik het wel gemeld. Duurt gewoon even voordat ze eruit zijn denk ik

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 12 dec 2013 - 20:52:46
Harrstein
Harrstein
misschien heeft de mailserver last van vierkante internet kabels ofzo

Vrijdag 13 dec 2013 - 12:12:52
charta
charta
Toch merkwaardig dat goederentreinen met sluitbordjes mogen rijden en reizigerstreinen met maar één wwerkend en goed zichtbaar sluitsein geen meter meer mag rijden.

Vrijdag 13 dec 2013 - 13:46:04
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Zolang er geen mcn wordt afgeleid door amper zichtbare sluitseinbordjes veranderd daar niets aan

Vrijdag 13 dec 2013 - 19:22:00
charta
charta
Het wordt toch hoog tijd dat er eens een andere wind gaat waaien en eens de bezem door de vele doctorandus-regels wordt gehaald. Waarmee ik niet alle academici befoel.

Zaterdag 14 dec 2013 - 10:10:50
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het zijn niet de doctorandus-regels die een andere windrichting uit moeten, het is de bedrijfscultuur van o.a. NSR: indekken, indekken en nog eens indekken. Alles wat fout is gegaan voortaan dichttimmeren met regeltjes zodat hooguit de werkvloer zelf er voor de bietenbrug op gaat maar nooit het managment. Zulks zie je ook bij andere spoorbedrijven incl. aannemers. Dat zorgt ook wel eens voor geestige situaties: BAM die een beveiligingsbedrijf inhuurt om een werkplek bij Utva te zekeren (waarom???) incl. pasjesregeling alleen hadden ze bij BAM niet gedacht aan Nedtrain- en NSR-personeel wat via de dienstweg naar Utoz moest. Dat personeel had geen pasje en mocht er niet door en dus kon de opzichter OZ en de rgr-mcn'n niet afgelost worden. En de BAM-wachtdienst nam de telefoon niet op
Terug naar de noodseinlantaarn-zaak: het is vrijwel zeker puur een reactie van NSR zelf n.a.v. de klapper bij Sgra. Dat het opvallend lang duurt eer de maatregel in de regelgeving van hc en mcn wordt geïmplanteerd doet vermoeden dat het een één-mans actie is geweest waarbij NSO en NBM (Nedtrain's storingdiensthotline voor rijdend personeel) wel zijn ingelicht maar zelfs in de mcn-handboekwijziging van 1 december jl. is NIETS gewijzigd m.b.t. noodseinlantaarn resp. defecte front/sluitseinen.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zaterdag 14 dec 2013 om 10:11:25

Zaterdag 14 dec 2013 - 11:06:25
Klaasje
Klaasje
Ik zie inderdaad dezelfde regeltjestrend. Erg jammer.

Wat betreft de sluitseinen en het ongeval bij Sgra: Op het moment dat je aan het rijden bent is het opvolgen van seinen langs de baan belangrijker dan het missen van een sluitsein van een collega. Daar nieuwe regeltjes voor verzinnen lost waarschijnlijk niets op omdat er zich wel weer een ander soort situatie voor gaat doen waardoor een machinist afgeleid zou kunnen zijn. Ik denk dat een middagje met een groep rijdend personeel bij elkaar zitten en discussiëren over veiligheid en prioriteiten in veiligheid veel effectiever is.

Zaterdag 14 dec 2013 - 11:21:49
MDDM
MDDM
Quote
rolandrail (za 14 dec 2013 10:10:50 www.somda.nl): [knip]...vermoeden dat het een één-mans actie is geweest waarbij NSO [/knip]
NSO was nergens van op de hoogte. Heb er de afgelopen weken regelmatig rond gelopen i.v.m opleiding UPH instructeur en heb het aangekaart bij de opleider.... Die schudde ook met z'n hoofd van verbazing

@Klaasje Dagje brainstormen met RP levert volgens mij inderdaad veel meer op dan wat er nu door onze strot gedrukt wordt aan regels.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 14 dec 2013 - 13:59:20
charta
charta
Rolandrail geeft goed weer wat ik met doctorandusregels bedoel. En wat betreft die middag om de tafel: ik heb er al heel wat meegemaakt en het werkt altijd zeer verhelderend.

Zaterdag 14 dec 2013 - 20:43:10
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
MDDM (za 14 dec 2013 11:21:49 somda.nl):
Quote
rolandrail (za 14 dec 2013 10:10:50 www.somda.nl): [knip]...vermoeden dat het een één-mans actie is geweest waarbij NSO [/knip]
NSO was nergens van op de hoogte. Heb er de afgelopen weken regelmatig rond gelopen i.v.m opleiding UPH instructeur en heb het aangekaart bij de opleider.... Die schudde ook met z'n hoofd van verbazing
Van wie krijgt Wellie dan cursus?...

Zaterdag 14 dec 2013 - 21:03:48
MDDM
MDDM
Al slaje me strak, ik heb geen idee.

Gr Joop mcn Lls

Zondag 15 dec 2013 - 14:11:44
karsten
karsten
,

Laatst bewerkt door karsten op Zaterdag 28 dec 2013 om 15:18:18, reden: onjuistheid


Zondag 15 dec 2013 - 21:11:43
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (za 14 dec 2013 21:03:48 www.somda.nl): Al slaje me strak, ik heb geen idee.
Ik ga hier geen namen noemen, maar van een senior opleider van NSO.

Zondag 15 dec 2013 - 22:10:54
dh3201
dh3201
Is de regelgeving inmiddels versoepeld, of is gisteravond toch ten onrechte een VIRM uit Asd vertrokken met slechts twee frontseinen (een trein met Asd als beginpunt) en had de trein dus helemaal niet mogen rijden zo?

Shqiperise-lopers?

Zondag 15 dec 2013 - 22:13:12
sfj
sfj
Dat kan je natuurlijk ook gewoon niet opvallen tot nadat je vertrokken bent de juiste keuze vanuit het treinpersoneel als je het mij vraagt ... Je bent minder zichtbaar voor overig verkeer, maar naar mijn idee voldoende zichtbaar om niet gelijk een hele groep reizigers te duperen. De snackbar bij mij om de hoek sluit ook niet gelijk als er 1 pannetje het een keer niet doet, zegmaar.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 15 dec 2013 - 23:03:40
thom
thom
Quote
Klaasje (za 14 dec 2013 11:06:25 somda.nl): Ik zie inderdaad dezelfde regeltjestrend. Erg jammer.

Wat betreft de sluitseinen en het ongeval bij Sgra: Op het moment dat je aan het rijden bent is het opvolgen van seinen langs de baan belangrijker dan het missen van een sluitsein van een collega. Daar nieuwe regeltjes voor verzinnen lost waarschijnlijk niets op omdat er zich wel weer een ander soort situatie voor gaat doen waardoor een machinist afgeleid zou kunnen zijn. Ik denk dat een middagje met een groep rijdend personeel bij elkaar zitten en discussiëren over veiligheid en prioriteiten in veiligheid veel effectiever is.
Ongetwijfeld is die mcn natuurlijk in de beleving geweest dat het telefoontje over de sluitseinen prima mogelijk was, echter was de situatie buiten dus toch anders dan ingeschat.

Maar wat je zegt, afgeleid ben je op deze manier zo, als een sein van het linker spoor gedoofd is hoor je daar ook de TRDL over te informeren en dan ben je ook tegelijk met iets anders bezig. (en die seinen repareren ze ook niet altijd zo snel meer als ze weinig tot niet gebruikt worden).
Quote
karsten (zo 15 dec 2013 14:11:44 somda.nl): Laatst is iemand gezakt vanwege een dergelijk rode vlag incident meenemen naar de bediende cabine. Trein is ook opgeheven.
Hoe bedoel je 'een dergelijk rode vlag' incident ?

Laatst bewerkt door thom op Zondag 15 dec 2013 om 23:26:52

Zondag 15 dec 2013 - 23:18:15
karsten
karsten
Ik las hierboven verhalen over het meenemen van de rode vlag naar een bediende cabine waarin geen rode vlag aanwezig zou zijn. Blijkbaar is dit toch niet NSR only regelgeving en is dus daadwerkelijk een reden waarom treinen opgeheven zouden moeten worden. Dit geld uiteraard ook voor de noodseinlantaarn. Klinkt inderdaad heel vreemd maar helaas gaat het wel zo tegenwoordig...


Maandag 16 dec 2013 - 11:56:50
MasterE
MasterE
Er moeten wel een paar dingen uit elkaar hehouden worden. Een trein die gereed wordt gemaakt voor de dienst moet in iedere cabine voorzien zijn van de veiligheidsmiddelen. Het gebruik van de noodseinlantaarn als derde frontsein of tweede sluitsein is volgens de regelgeving nog steeds toegestaan.

Mcn Asd

Zaterdag 28 dec 2013 - 14:15:29
Wellie
Wellie
Quote
karsten (zo 15 dec 2013 14:11:44 www.somda.nl): Laatst is iemand gezakt vanwege een dergelijk rode vlag incident meenemen naar de bediende cabine. Trein is ook opgeheven.
Degene is gezakt omdat hij/zij niet had gezien dat bij vertrek er geen rode vlag aanwezig was is de bediende cabine.

Zaterdag 28 dec 2013 - 15:34:21
karsten
karsten
Ja, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer dat het blijkbaar niet toegestaan is een rode vlag mee te nemen naar de te bedienen cabine.


Zaterdag 28 dec 2013 - 15:42:57
Wellie
Wellie
Quote
karsten (za 28 dec 2013 15:34:21 www.somda.nl): Ja, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer dat het blijkbaar niet toegestaan is een rode vlag mee te nemen naar de te bedienen cabine.
Nee, want als er op dat moment geen rode vlag in de bediende cabine aanwezig was, had hij/zij het kunnen oplossen door de andere rode vlag te gaan halen. Dan mag de trein vertrekken, vermiste rode vlag meldend en was hij/zij misschien wel geslaagd.

Zaterdag 28 dec 2013 - 15:50:55
karsten
karsten
En dat "misschien" is juist het punt wat zo jammer is aan deze examens.
Het is me de afgelopen tijd opgevallen dat er veel verschil is in de manier van examens afnemen. De éne examinator keurt dit goed, de ander vind het juist weer een minpunt... In mijn ogen is er nog steeds geen duidelijk vast protocol in het afnemen van deze examens.

Excuses voor het wellicht offtopic gaan...


Zaterdag 28 dec 2013 - 17:10:34
Wellie
Wellie
Quote
karsten (za 28 dec 2013 15:50:55 www.somda.nl): En dat "misschien" is juist het punt wat zo jammer is aan deze examens.
Het is me de afgelopen tijd opgevallen dat er veel verschil is in de manier van examens afnemen. De éne examinator keurt dit goed, de ander vind het juist weer een minpunt... In mijn ogen is er nog steeds geen duidelijk vast protocol in het afnemen van deze examens.

Excuses voor het wellicht offtopic gaan...
Het bovenstaande geval van het niet opmerken van een ontbrekende rode vlag is altijd zakken voor het examen aangezien dit wettelijk verplicht is. Dat de ene examinator andere vragen stelt tijdens het examen dan de andere blijf je altijd houden.

Er is wel degelijk een protocol. Aan de ene kant heb je wetgeving, handboeken etc., aan de andere kant hebben ze allemaal een checklist van het VVRV mee waaraan de kandidaat moet voldoen.

Zaterdag 28 dec 2013 - 18:08:46
maigoda
maigoda
Quote
karsten (za 28 dec 2013 15:34:21 somda.nl): Ja, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer dat het blijkbaar niet toegestaan is een rode vlag mee te nemen naar de te bedienen cabine.
Zo staat het ook gewoon in het handboek:

2.1 Gereedmaken
2.1.3 Ontbreken veiligheidsmiddelen
Wanneer het materieel wordt voorgebracht moeten in alle cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig zijn. Wanneer er veiligheidsmiddelen ontbreken, meldt u dit direct een het MBN. Het MBN zorgt voor aanvulling.

Groetjes,
Emiel

Zaterdag 28 dec 2013 - 18:25:26
MDDM
MDDM
Mja, weet je Emiel. Tegenwoordig moeten de examen kandidaten treinen die al de hele dag rond rijden opnieuw gereed maken voor dienst. Ze moeten alles nalopen en controleren..

Men draaft ook in deze weer lekker tever door.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 28 dec 2013 - 18:31:37
karsten
karsten
Het is correct dat tijdens gereedmaken de veiligheidsmiddelen gecontroleerd moeten worden en aanwezig moeten zijn. Dat iemand hierop zou zakken is inderdaad terecht te noemen. Echter uit het stukje wat Emiel post maak ik er ook weer uit dat in ALLE cabines deze veiligheidsmiddelen aanwezig moeten zijn en er dus nooit sprake kan zijn van een vlag uit een andere cabine halen.

Laatst bewerkt door karsten op Zaterdag 28 dec 2013 om 18:33:10


Zaterdag 28 dec 2013 - 18:32:53
MasterE
MasterE
Klopt, alle cabines moeten voorzien zijn van de veiligheidsmiddelen.

Mcn Asd

Zaterdag 28 dec 2013 - 18:43:09
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (za 28 dec 2013 18:25:26 www.somda.nl): Mja, weet je Emiel. Tegenwoordig moeten de examen kandidaten treinen die al de hele dag rond rijden opnieuw gereed maken voor dienst. Ze moeten alles nalopen en controleren..

Men draaft ook in deze weer lekker tever door.
Wanneer een examenkandidaat een trein overneemt en heeft deze ook overgenomen van de afstappende machinist hoeft hij dit niet meer te controleren. De afstappende machinist heeft medegedeeld dat de trein in orde is en daar mag dan ook vanuit worden gegaan.

Wanneer een examenkandidaat een startende trein begint dan dient alleen de bediende cabine te worden gecontroleerd en na alle cabines van de desbetreffende trein.

Zaterdag 28 dec 2013 - 18:46:45
Wellie
Wellie
Quote
karsten (za 28 dec 2013 18:31:37 www.somda.nl): Het is correct dat tijdens gereedmaken de veiligheidsmiddelen gecontroleerd moeten worden en aanwezig moeten zijn. Dat iemand hierop zou zakken is inderdaad terecht te noemen. Echter uit het stukje wat Emiel post maak ik er ook weer uit dat in ALLE cabines deze veiligheidsmiddelen aanwezig moeten zijn en er dus nooit sprake kan zijn van een vlag uit een andere cabine halen.
Dat is is het verschil tussen een trein gereed maken voor de dienst en een trein overnemen die al in dienst is.

Zaterdag 28 dec 2013 - 18:58:38
karsten
karsten
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 18:43:09 somda.nl):

Wanneer een examenkandidaat een trein overneemt en heeft deze ook overgenomen van de afstappende machinist hoeft hij dit niet meer te controleren. De afstappende machinist heeft medegedeeld dat de trein in orde is en daar mag dan ook vanuit worden gegaan.
"er vanuit gaan" is ook een schadelijk begrip, bijvoorbeeld: een kandidaat rijd intercity Amfs-Gvc bestaande uit 2 ICM stellen station Gvc binnen. Op Gvc wordt een gedeelte gesplitst en afgerangeerd naar de Bkh. De kandidaat krijgt het solo ICM stel wat overblijft terug als Intercity richting Utrecht. De rangeermachinist splitst even snel deze stellen en deelt de kandidaat mee dat de trein(cabine welke voorheen een tussencabine was) helemaal in orde is. Je bedankt je collega en gaat de cabine in en ziet dat het sein inmiddels al uit de stand stop is en begint te vertrekken.... en dan blijkt opeens die vlag er niet te liggen....

Je zult in ieder geval zakken omdat je bent vertrokken met een trein die niet vertrek gereed was.

Laatst bewerkt door karsten op Zaterdag 28 dec 2013 om 19:02:39


Zaterdag 28 dec 2013 - 19:04:46
maigoda
maigoda
Dit "voorbeeld" is feitelijk waargebeurd.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 28 dec 2013 - 19:33:53
Wellie
Wellie
Quote
karsten (za 28 dec 2013 18:58:38 www.somda.nl):
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 18:43:09 somda.nl):

Wanneer een examenkandidaat een trein overneemt en heeft deze ook overgenomen van de afstappende machinist hoeft hij dit niet meer te controleren. De afstappende machinist heeft medegedeeld dat de trein in orde is en daar mag dan ook vanuit worden gegaan.
"er vanuit gaan" is ook een schadelijk begrip, bijvoorbeeld: een kandidaat rijd intercity Amfs-Gvc bestaande uit 2 ICM stellen station Gvc binnen. Op Gvc wordt een gedeelte gesplitst en afgerangeerd naar de Bkh. De kandidaat krijgt het solo ICM stel wat overblijft terug als Intercity richting Utrecht. De rangeermachinist splitst even snel deze stellen en deelt de kandidaat mee dat de trein(cabine welke voorheen een tussencabine was) helemaal in orde is. Je bedankt je collega en gaat de cabine in en ziet dat het sein inmiddels al uit de stand stop is en begint te vertrekken.... en dan blijkt opeens die vlag er niet te liggen....

Je zult in ieder geval zakken omdat je bent vertrokken met een trein die niet vertrek gereed was.
Knap lullig ... dus tijdens je examen alles nog maar een keer nakijken.

Hoe zat dit "vroeger", waren de machinisten altijd verantwoordelijk voor de controle van de veiligheidsmiddelen/inventaris?

Hypothetisch: de trein/het treinpersoneel krijgt door wat voor rede ook te maken met IL&T. Na controle blijkt dat de rode vlag niet aanwezig is. Dan neem ik aan dat de machinist ter verantwoording wordt geroepen toch?

Zaterdag 28 dec 2013 - 19:43:28
stefanvdw
stefanvdw
Om de knuppel maar even volledig in het hoenderhok te gooien en buiten de kaders te denken: Wat maakt het ontbreken van één rode vlag zó onveilig dat een trein maar opgeheven moet worden of dat iemand daardoor moet zakken voor een examen? Wat is de verhouding in dit geval tussen 'veiligheid' enerzijds en rationeel denken/klantbelang anderzijds?

Zaterdag 28 dec 2013 - 20:07:14
2296
2296
Volgens het handboek is het 512B -> Rood licht of rode vlag -> Stoppen voor het sein. Als er iets gebeurd is kan men zoiets plaatsen. Ook op de opstelterreinen worden de vlaggen gebruikt als men aan een trein aan het werk is. Het verwijderen of verplaatsen van de vlag mag niet zonder toestemming van diegene die aan het werk zijn/is. Hij heeft immers die vlag voor zijn veiligheid geplaatst.

Zaterdag 28 dec 2013 - 20:50:06
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Omdat het inmiddels over meer gaat dan alleen noodlantaarns, heb ik de topictitel wat algemener gemaakt.

Groet, Spiketrain

Zaterdag 28 dec 2013 - 21:23:53
MasterE
MasterE
Als je goed voorbereidt bent op je examen weet je wat er verwacht wordt van je. Onder tijdsdruk moet je juist laten zien dat je de regels goed weet toe te passen. Als je dat op je examen al niet doet ga je dat later als je alleen rijdt zeker niet doen. Dus zeer terecht dat een kandidaat dan zakt.

Mcn Asd

Zaterdag 28 dec 2013 - 21:43:57
thom
thom
Quote
stefanvdw (za 28 dec 2013 19:43:28 somda.nl): Om de knuppel maar even volledig in het hoenderhok te gooien en buiten de kaders te denken: Wat maakt het ontbreken van één rode vlag zó onveilig dat een trein maar opgeheven moet worden of dat iemand daardoor moet zakken voor een examen? Wat is de verhouding in dit geval tussen 'veiligheid' enerzijds en rationeel denken/klantbelang anderzijds?
Heel simpel, veiligheid staat nog altijd boven klantbelang natuurlijk.

En als er wat is en je hebt die rode vlag wél een keer nodig om iemand bij nood te waarschuwen of een overweg moet vlaggen omdat die totaal niet werkt dan wil je dat ding niet hoeven halen in een achterste cabine van een VIRM-IV.
Of je moet om wat voor reden dan ook een tegentrein moet gaan waarschuwen als je geen noodoproep kunt plaatsen is dat ding ook wel makkelijk.

Daarnaast, als je al niet controleerd of de vlag in je eigen bediende cabine aanwezig is, dan weet je ook niet of die dan in de achterste cabine wél aanwezig is...

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 28 dec 2013 om 21:45:49

Zaterdag 28 dec 2013 - 22:19:44
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
thom (za 28 dec 2013 21:43:57 somda.nl):... een overweg moet vlaggen omdat die totaal niet werkt ...
misschien dat ik het nog nooit gemerkt heb, maar een overweg vlaggen heb ik tot nu toe alleen gezien bij museumspoorlijnen en nog nooit op het "normale spoor"

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zaterdag 28 dec 2013 - 23:00:18
Wellie
Wellie
Quote
thieskes (za 28 dec 2013 22:19:44 www.somda.nl):
Quote
thom (za 28 dec 2013 21:43:57 somda.nl):... een overweg moet vlaggen omdat die totaal niet werkt ...
misschien dat ik het nog nooit gemerkt heb, maar een overweg vlaggen heb ik tot nu toe alleen gezien bij museumspoorlijnen en nog nooit op het "normale spoor"
Stel dat om wat voor reden dan ook de overweg niet werkt dient deze te worden beveiligd met de rode vlag (overdag) en een rode lamp (noodseinlantaarn) bij nacht.

Zaterdag 28 dec 2013 - 23:13:36
dh3201
dh3201
De laatste keer dat ik dat zag (1 september 2013 tussen Brn en Amf), waarbij de bomen omhoog bleven staan en de rode lampen gedoofd, werd langzaam opgereden en getyfoneerd. Maar niemand met een rode vlag gezien.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 28 dec 2013 - 23:18:49
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
ik lees het dat er een vlag in het ballast wordt gestoken voor de overweg, maar dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Tot nu toe alleen gezien/gehoord/gemerkt (zoals dh3201 al zei) dat net voor de overweg kort word gestopt en al "toeterend" de overweg stapvoets wordt bereden. Nooit iets gemerkt in een dergelijke situatie van een rode vlag op wat voor manier dan ook.

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zaterdag 28 dec 2013 - 23:26:30
thom
thom
Als je een overweg vlagt dan steek je hem natuurlijk niet in de ballast, dan zwaai je ermee naar het wegverkeer om die te waarschuwen.

Het gebeurt niet veel, en zal bij een rustige weg niet snel voorkomen, dan is typhoneren wel afdoende. Maar het is nog steeds een regel en kan ook buiten musea gewoon nog voorkomen.

Een vlag in de ballast voor de trein zul je zien op een opstelterrein als er technisch- of schoonmaakpersoneel aan het werk is om te voorkomen dat er tegen de trein gerangeerd wordt.

Staat de vlag maar aan 1 kant wil dat nogweleens de reden zijn dat die verdwijnt, als die aan de achterkant staat en de trein rijdt er vanaf weg wil ie nog weleens vergeten worden en blijft die doodleuk achter

Zaterdag 28 dec 2013 - 23:38:42
salieri
salieri
Is het verplicht een overweg te vlaggen als deze niet naar behoren werkt? Op de Arriva treinen (in het noorden) zit namelijk vaak maar één machinist en soms eens een stewart. Een machinist kan moeilijk vlaggen, terug lopen en gaan rijden


Zaterdag 28 dec 2013 - 23:54:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Blijkbaar niet dus, aangezien in de meeste gevallen, zoals eerder genoemd, een defecte overweg stapvoets en met een tyfoon voorafgaand bereden wordt.

Zondag 29 dec 2013 - 00:02:37
maigoda
maigoda
Het gebruik van een vlag om een overweg te beveiligen komt zo uitermate weinig voor dat je eigenlijk kunt spreken van "dat komt alleen in theorie voor". Overdag dus met een vlag en 's nachts met de rode lamp. Maar daar ben je er niet mee. Wat te doen bij mist (overdag én 's nachts). Een rode lamp is dan niet doeltreffend genoeg, wegens de beperkte zichtbaarheid. Plus dat je in zo'n geval altijd twee rode lampen nodig hebt. Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één. In de situatie dat je met mist een aanwijzing Aki/Ahob/Aob hebt en de betreffende overweg sluit niet, ook niet na het "aanrijden" van de overweg, dan laat je de trein staan en roep je hulp in van de politie om de overweg te dekken. Zou je in de mist toch gaan rijden en er botst een voertuig op de overweg op de trein met alle gevolgen van dien, dan heb je heel wat uit te leggen.

Aanvulling: het handboek voorziet tegenwoordig wel in "slecht zicht" bij een niet werkende overweg:

- bij dag met rode vlag, tot het eerste voertuig de overweg is gepasseerd
- bij nacht en slecht zicht met rood (knipperend) licht tot de trein in zijn geheel de overweg is gepasseerd

Bovengenomde situatie is dus nog steeds mogelijk.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 29 dec 2013 om 00:17:36

Zondag 29 dec 2013 - 06:53:10
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
AgentX (za 28 dec 2013 23:54:21 www.somda.nl): Blijkbaar niet dus, aangezien in de meeste gevallen, zoals eerder genoemd, een defecte overweg stapvoets en met een tyfoon voorafgaand bereden wordt.
Als er al reeds hulp/storingsdiensten bij staan die het verkeer tegenhouden, is het natuurlijk onzin om dan nog met een vlag te gaan zwaaien.


Zondag 29 dec 2013 - 08:46:41
dh3201
dh3201
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 00:02:37 www.somda.nl): Het gebruik van een vlag om een overweg te beveiligen komt zo uitermate weinig voor dat je eigenlijk kunt spreken van "dat komt alleen in theorie voor". Overdag dus met een vlag en 's nachts met de rode lamp. Maar daar ben je er niet mee. Wat te doen bij mist (overdag én 's nachts). Een rode lamp is dan niet doeltreffend genoeg, wegens de beperkte zichtbaarheid. Plus dat je in zo'n geval altijd twee rode lampen nodig hebt. Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één.
Een kwestie van de regeltjes aanscherpen:
Een trein is niet vertrekgereed als er in elke cabine niet minstens twee rode lampen aanwezig zijn.

Laatst bewerkt door dh3201 op Zondag 29 dec 2013 om 08:47:00

Shqiperise-lopers?

Zondag 29 dec 2013 - 10:02:24
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
In de jaren 70 en mogelijk ervoor en erna ook, werd de rode vlag ook gebruikt om aan te geven of een stel op de handrem stond. Als je een treinstel op de handrem wegzette, stak je de rode vlag in het handwiel van de handrem. Dit was zeer waarschijnlijk niet officieel, maar wel effectief.

Dick van den Hoven

Zondag 29 dec 2013 - 10:03:43
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 00:02:37 somda.nl): ....Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één...
een loc heeft toch 2 cabines --> 2 rode lampen + 2 rode vlaggen. Op de vorige pagina zeg je namelijk
Quote
maigoda (za 28 dec 2013 18:08:46 somda.nl): ...2.1.3 Ontbreken veiligheidsmiddelen
Wanneer het materieel wordt voorgebracht moeten in alle cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig zijn...


Laatst bewerkt door thieskes op Zondag 29 dec 2013 om 10:08:25

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zondag 29 dec 2013 - 10:18:21
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
dvdhoven (zo 29 dec 2013 10:02:24 www.somda.nl): In de jaren 70 en mogelijk ervoor en erna ook, werd de rode vlag ook gebruikt om aan te geven of een stel op de handrem stond. Als je een treinstel op de handrem wegzette, stak je de rode vlag in het handwiel van de handrem. Dit was zeer waarschijnlijk niet officieel, maar wel effectief.
Is op veel plaatsen nog steeds gebruikelijk. Vaak ook wel te zien aan de achterwand achter het handwiel, de verf is daar vaak beschadigd.


Zondag 29 dec 2013 - 11:27:50
MasterE
MasterE
Even ter correctie op het bericht van Emiel, bij een aanwijzing aki/ahob is de overweg gestoord en dus ten onrechte gesloten. Bij een overweg die ten onrechte open blijft komt het aan de overweg gekoppelde sein niet uit de stand stop en krijg je een aanwijzing STS.

Zondag 29 dec 2013 - 13:28:36
charta
charta
Behalve op de vrije baan.

Zondag 29 dec 2013 - 14:38:12
maigoda
maigoda
Quote
MasterE (zo 29 dec 2013 11:27:50 somda.nl): Even ter correctie op het bericht van Emiel, bij een aanwijzing aki/ahob is de overweg gestoord en dus ten onrechte gesloten. Bij een overweg die ten onrechte open blijft komt het aan de overweg gekoppelde sein niet uit de stand stop en krijg je een aanwijzing STS.
Dat eerste is niet helemaal waar. Ik heb ook wel eens een een aanwijzing aki/ahob/aob gehad, waarbij er toch een overweg open bleef. Gelukkig wilde deze middels het "aanrijden" wel sluiten. Krijg je een aanwijzing STS, dan is alleen bij bediende seinen. Maar dan nog kan het zo zijn dat de overweg die er achter ligt, niet wil sluiten. Dat kom je toch weer uit bij hetgeen ik schreef.
Groetjes,
Emiel

Zondag 29 dec 2013 - 14:41:17
maigoda
maigoda
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 10:03:43 somda.nl):
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 00:02:37 somda.nl): ....Met alleen een loc+wagens/rijtuigen heb je er maar één...
een loc heeft toch 2 cabines --> 2 rode lampen + 2 rode vlaggen. Op de vorige pagina zeg je namelijk
Quote
maigoda (za 28 dec 2013 18:08:46 somda.nl): ...2.1.3 Ontbreken veiligheidsmiddelen
Wanneer het materieel wordt voorgebracht moeten in alle cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig zijn...

Bedenk even dat bijvoorbeeld een 6400 en een G1206 maar één cabine heeft. Geen idee eigenlijk of deze locs twee lampen aanwezig moet hebben. Ik rij er ook nooit mee, dus dat weet ik niet.
Groetjes,
Emiel

Zondag 29 dec 2013 - 15:51:19
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zondag 29 dec 2013 - 16:00:14
Wellie
Wellie
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 15:51:19 www.somda.nl): dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?
Lijkt me wel, aangezien het een wettelijk veiligheidsmiddelen betreft.

De dienstdoende machinist is verantwoordelijk voor de controle van zijn trein, dus ook voor de aanwezigheid van de rodevlag en noodseinlantaarn.

Met de frontseinen kunnen inderdaad andere treinen worden gewaarschuwd. Maar wat nu als de aanrijding alle frontseinen defect zijn geraakt? GSM-R hoor ik je nu denken ... die kan ook om wat voor reden niet werken. Dat heb je als laatste middel nog de vlag en het noodseinlantaarn en NSR treinen een kortsluitkabel.

Zondag 29 dec 2013 - 21:16:03
thom
thom
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 15:51:19 somda.nl): dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?
Goederentreinen vallen onder dezelfde wetgeving als reizigertreinen dus die machinisten hebben ook dezelfde verantwoordelijkheden. Eveneens krijgen ook deze lokken hun dagelijkse controles waarbij daar naar gekeken zal moeten worden.

En wat je zegt over het gevarensein, dat is nou juist het probleem dat je niet meer mag rijden zonder noodseinlantaren. Voor een gevarensein toon je twee rode lampen op gelijke hoogte, aangevuld met 1, 2 of 3 witte lampen.
Aangezien bij gebruik van de noodseinlantaren deze veel hoger hangt dan het andere sluitsein kun je daar feitelijk niet aan voldoen.

Ondanks dat je alternatieven hebt om andere te waarschuwen, moet je het altijd kunnen tonen.

Laatst bewerkt door thom op Zondag 29 dec 2013 om 21:19:31

Zondag 29 dec 2013 - 21:29:04
maigoda
maigoda
Quote
thieskes (zo 29 dec 2013 15:51:19 somda.nl): dacht dat we het hier over reizigerstreinen hadden, goederentreinen worden volgens mij niet afgeschaft als er een rode vlag/lamp ontbreekt (wie controleerd of bij elke goederentrein een rode vlag/lamp aanwezig is) Machinisten kunnen trouwens toch altijd het gevarensein tonen met de koplampen om een tegemoet komende trein te attenderen op het feit dat deze moet stoppen?
Als er bij een goederenloc geen rode vlag of rode lamp meer aanwezig is, dan mag de loc ook niet vertrekken. Die eis geldt namelijk voor tractievoertuigen in het algemeen. NSR heeft de regeling daarin gewoon omgedraaid. Eerst was het zo dat een treinstel niet inzetbaar meer is als in beide cabines de veiligheidsmiddelen ontbraken. Met de laatste wijziging is het geworden dat in beide cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig moeten zijn, anders is een treinstel niet inzetbaar. Dat is overigens gedaan om te voorkomen dat bij het ombouwen niet opeens geen rode vlag of lamp meer aanwezig is en er vertraging wordt gemaakt vanwege het halen uit de andere cabine.

Wat betreft het gevaarsein, een rode lamp kan soms nodig zijn om een tegentrein tegemoet te lopen als je stilstaat op een onoverzichtelijke plek. Dan is het gevaarsein niet op tijd zichtbaar voor de tegentrein.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 29 dec 2013 om 21:31:27

Maandag 30 dec 2013 - 09:39:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vraagjes; hebben ze die noodseinlantaarns en vlaggen op voorraad bij belangrijke locaties zoals Utctw e.d.?
Wordt er rekening mee gehouden wanneer die dingen gebruikt zijn d.w.z terugplaatsen in juiste cabine en controle hierop?
Bij manco kunnen ze dan redelijk snel aangevuld worden.

Maandag 30 dec 2013 - 10:10:23
daniel81
daniel81
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 21:29:04 www.somda.nl): Eerst was het zo dat een treinstel niet inzetbaar meer is als in beide cabines de veiligheidsmiddelen ontbraken. Met de laatste wijziging is het geworden dat in beide cabines de veiligheidsmiddelen aanwezig moeten zijn, anders is een treinstel niet inzetbaar. Dat is overigens gedaan om te voorkomen dat bij het ombouwen niet opeens geen rode vlag of lamp meer aanwezig is en er vertraging wordt gemaakt vanwege het halen uit de andere cabine.
Haha en wij maar denken dat het om de veiligheid ging
Wettelijk gezien hoeft er dus kennelijk maar één rode vlag per trein aanwezig te zijn, en NSR heeft dat vertaald in 'per cabine' om vertragingen te voorkomen. Vervolgens gaat dat een eigen leven leiden en denkt iedereen dat het om De Veiligheid gaat. Echt een geweldig voorbeeld van hoe de idioterie de wereld in komt.

Dus even op een rijtje:
1) wet: 1 vlag per trein
2) NSR: 1 vlag per cabine
3) geen vlag aanwezig: vlag uit andere cabine halen levert teveel vertraging op
4) dus trein wordt opgeheven
5) ik haak af

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 30 dec 2013 om 10:11:05

Maandag 30 dec 2013 - 10:36:44
thom
thom
Quote
gvttreinen (ma 30 dec 2013 09:39:07 somda.nl): Vraagjes; hebben ze die noodseinlantaarns en vlaggen op voorraad bij belangrijke locaties zoals Utctw e.d.?
Wordt er rekening mee gehouden wanneer die dingen gebruikt zijn d.w.z terugplaatsen in juiste cabine en controle hierop?
Bij manco kunnen ze dan redelijk snel aangevuld worden.
Elke standplaats met een nedtrain storingsmonteur heeft die middelen op voorraad, vlaggen, lantarens, verbandtrommel , afdekfolie etcetc...

En dat NSR de regels intern strenger hanteerd dan in de spoorwegwet is niks bijzonders, dat gebeurd in veel opzichten.
Verder denk ik ook niet dat het heen- en weer meenemen van een vlag werkt, dat gaat 2X goed en dan vergeet men dat ding wel.

Maar ik denk als je onderweg constateerde dat een vlag mist, de achterste pakt en meld dat die ontbreekt aan het NBM dat die wel op het volgende station met stmt wel klaar staat voor je.
Quote
maigoda (zo 29 dec 2013 14:38:12 somda.nl):
Quote
MasterE (zo 29 dec 2013 11:27:50 somda.nl): Even ter correctie op het bericht van Emiel, bij een aanwijzing aki/ahob is de overweg gestoord en dus ten onrechte gesloten. Bij een overweg die ten onrechte open blijft komt het aan de overweg gekoppelde sein niet uit de stand stop en krijg je een aanwijzing STS.
Dat eerste is niet helemaal waar. Ik heb ook wel eens een een aanwijzing aki/ahob/aob gehad, waarbij er toch een overweg open bleef. Gelukkig wilde deze middels het "aanrijden" wel sluiten. Krijg je een aanwijzing STS, dan is alleen bij bediende seinen. Maar dan nog kan het zo zijn dat de overweg die er achter ligt, niet wil sluiten. Dat kom je toch weer uit bij hetgeen ik schreef.
Groetjes,
Emiel
Bij een lastgeving Aki/Ahob is het volgens mij zo dat die wordt gegeven wanneer de werking van de overweg niet kan worden gegarandeerd. Dat kan betekenen dat die in storing ligt en gesloten is, maar ook dat die om wat voor reden dan ook helemaal niet sluit.

Als de overweg aan een sein gekoppeld zit en die daardoor niet uit de stand stop komt dan krijg toch een aanwijzing STS en een aanwijzing aki/ahob voor de overweg
?

Laatst bewerkt door thom op Maandag 30 dec 2013 om 10:42:05

Maandag 30 dec 2013 - 11:45:25
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Alle veiligheidsmiddelen zijn inderdaad zoals Thom al zegt, op elke stmt (storingsmonteur) lokatie aanwezig. Maar ik heb in al die jaren nog nooit een vlag vervangen. Wel noodhamers, verbandtrommels en afdekfolie dozen, die dingen schijnen spontaan te verdwijnen.


Maandag 30 dec 2013 - 14:33:43
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 30 dec 2013 10:36:44 somda.nl):
Bij een lastgeving Aki/Ahob is het volgens mij zo dat die wordt gegeven wanneer de werking van de overweg niet kan worden gegarandeerd. Dat kan betekenen dat die in storing ligt en gesloten is, maar ook dat die om wat voor reden dan ook helemaal niet sluit.

Als de overweg aan een sein gekoppeld zit en die daardoor niet uit de stand stop komt dan krijg toch een aanwijzing STS en een aanwijzing aki/ahob voor de overweg
?
Over het eerste: een aanwijzing Aki/Ahob/Aob wordt standaard afgegeven als er een overweg in de storing valt. Dat houdt doorgaans in: hij gaat niet meer open. Er kunnen situaties zijn waarbij er één of meerdere overwegen in storing zijn in combinatie met een baanstoring waardoor ook een overweg niet sluit (heb ik een keer gehad tussen Zl en Mp). Dan volgt het regime "het aanrijden van de overweg" en als dat eventueel ook niet wil, kom je uit bij "het beveiligen van de overweg met rode vlag of rode lamp".

Aangaande het tweede: een aanwijzing STS voorziet in het volgende:
- opdracht tot het rijden voorbij stoptonend sein X
- achter het sein rijden op zicht
- wissels voorzichtig berijden met een snelheid van maximaal 10 km/h
- en rekening houden met het niet of niet goed functioneren van Aki's, Ahob's en Aob's.

Bij een aanwijzing STS is het dus niet per definitie nodig dat er ook een aanwijzing Aki/Ahob/Aob wordt afgegeven, maar het kan wel en het kan soms ook nodig zijn als de situatie er om vraagt, bijvoorbeeld bij het vertrekken op een aanwijzing STS en het baanvak erachter heeft één of meerdere gestoorde overwegen die niet direct achter het sein liggen.

Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 30 dec 2013 om 14:35:14

Dinsdag 31 dec 2013 - 00:27:25
willem1974
willem1974
Quote
edje (ma 30 dec 2013 11:45:25 www.somda.nl): Maar ik heb in al die jaren nog nooit een vlag vervangen. Wel noodhamers
in de huidige controle (A-controle) moet de vlag naast aanwezig zijn ook goed aan de stok bevestigd zijn. Hierdoor al diverse moeten vervangen. Noodhamers mis ik zelden. (zit in de A-controle ICM)

Zondag 12 jan 2014 - 17:33:58
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (do 12 dec 2013 20:41:24 www.somda.nl): Als dat er was, had ik het wel gemeld. Duurt gewoon even voordat ze eruit zijn denk ik
Joop, hebben we nog steeds geen reactie van de afdeling Safty?

Zondag 12 jan 2014 - 20:56:36
MDDM
MDDM
Uiteraard niet....

Gr Joop mcn Lls

Maandag 17 mrt 2014 - 17:28:06
Wellie
Wellie
Joop, nu al iets gehoord of zal ik zelf de vraag gaan stellen?

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 17 mrt 2014 om 17:31:14, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!

Zaterdag 26 apr 2014 - 04:13:51
Amazonous
Amazonous
Quote
MDDM (ma 25 nov 2013 21:12:14 somda.nl): Ondertussen nog steeds geen reactie mogen ontvangen vanuit de veiligheidsorganisatie die dit bedacht heeft.... NS Safety. Ik blijf geduldig wachten waarom treinen opgeheven moeten worden omdat er een peertje de geest gegeven heeft.
somda.nl