08-11-2013 21:33:31 | ||
---|---|---|
Wellie
|
Ik vraag mezelf al een tijd af hoe het nu precies is geregeld met de kosten die worden gemaakt bij een ongeluk. Zoals bij de laatste twee ongelukken (Lint door een juk en de ontspoorde goederenwagons) betalen de verantwoordelijke vervoerder (via hun verzekering) de kosten? Hoe zit het ook met de kosten die worden gemaakt wanneer een vervoerder schade loopt een ander. Bijvoorbeeld een aanrijding met een persoon of auto? |
08-11-2013 22:29:23 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Voor zover ik weet heeft NSR geen materiële verzekering, alleen voor de reizigers (Europese verplichting). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
08-11-2013 22:56:43 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Schade va een ander (aanrijdingen op overwegen enzo) zijn natuurlijk voor de verzekering van een ander. Materieel an sich is vaak niet verzekerd voor schade, dus bij onderlinge aanrijdingen e.d. is het voor eigen rekening en risico van de vervoerder(s). Dat is nog altijd voordeliger dan premie betalen |
09-11-2013 01:13:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De Spoorwegwet is van toepassing op deze vraag. In de Spoorwegwet valt het volgende te lezen:Quote Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015007/geldigheidsdatum_09-11-2013#Hoofdstuk3_6_Artikel55 |
09-11-2013 10:59:30 | ||
---|---|---|
john2
|
Dus als ik het goed begrijp uit het bovenstaande heeft de NS een ongevallenverzekering inzittende, zoals autobezitters die kunnen afsluiten dat de medereizigers ook verzekererd zijn als de reizigers nadelige gevolgen oplopen. |
09-11-2013 11:58:39 | ||
---|---|---|
mich
|
Ja, en daarnaast een aansprakelijkheidsverzekering. Verder zijn er vervoerders die ook hun materieel verzekerd hebben, al dan niet via het buitenland. |
09-11-2013 18:53:17 | ||
---|---|---|
Wellie
|
Dan kunnen de kosten nog weleens flink oplopen bij een aanrijding met persoon. Eventuele schade aan de trein, inzet hulpdiensten, treinverkeer gestremd, vergoedingen reizigers, businzet, personele schade ... |
09-11-2013 19:09:01 | ||
---|---|---|
mich
|
Dat ligt iets genuanceerder. De medische kosten van een persoon betrokken bij een aanrijding van een trein zijn normaalgesproken voor de verzekering van die persoon. De vertraging die wordt veroorzaakt wordt zover ik weet niet doorberekend. Businzet komt voor kosten van de vervoerder buiten de verzekering om. Hulp door prorail zoals de wegsleepdienst zit verwerkt in de prijs van de gebruikersvergoeding. |
11-11-2013 13:44:17 | ||
---|---|---|
jbt
|
Niet onbelangrijke nuance die in de rechtspraak is aangebracht bij een ongeval als gevolg van ondeugdelijk materieel van een vervoerder, dat door een andere vervoerder wordt vervoerd. Voorbeeld: een goederentrein die door DBS wordt vervoerd en die bestaat uit wagens van B-Cargo. Als de boel in Nederland ontspoort als gevolg van die ondeugdelijke B-Cargo wagens, dan is DBS als vervoerder aansprakelijk voor (bijvoorbeeld) de herstelkosten van de infra. |
11-11-2013 19:15:32 | ||
---|---|---|
nohab
|
En als het nou eens om een vervoer gaat waarbij de wagens ter beschikking worden gesteld door de verlader en de vervoerder alleen maar de tractie hoeft te verzorgen? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
11-11-2013 20:10:49 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De vervoerder is altijd verantwoordelijk voor wat 'ie achter zijn loc heeft hangen. Die kan dat natuurlijk altijd (proberen) doorberekenen.. |