Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verzekeringen

Vrijdag 08 nov 2013 - 21:33:31
Wellie
Wellie
Ik vraag mezelf al een tijd af hoe het nu precies is geregeld met de kosten die worden gemaakt bij een ongeluk. Zoals bij de laatste twee ongelukken (Lint door een juk en de ontspoorde goederenwagons) betalen de verantwoordelijke vervoerder (via hun verzekering) de kosten?

Hoe zit het ook met de kosten die worden gemaakt wanneer een vervoerder schade loopt een ander. Bijvoorbeeld een aanrijding met een persoon of auto?

Vrijdag 08 nov 2013 - 22:29:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Voor zover ik weet heeft NSR geen materiƫle verzekering, alleen voor de reizigers (Europese verplichting).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 08 nov 2013 - 22:56:43
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Schade va een ander (aanrijdingen op overwegen enzo) zijn natuurlijk voor de verzekering van een ander.
Materieel an sich is vaak niet verzekerd voor schade, dus bij onderlinge aanrijdingen e.d. is het voor eigen rekening en risico van de vervoerder(s). Dat is nog altijd voordeliger dan premie betalen

Zaterdag 09 nov 2013 - 01:13:24
AlexNL
AlexNL
De Spoorwegwet is van toepassing op deze vraag. In de Spoorwegwet valt het volgende te lezen:
Quote
Artikel 55

1. De spoorwegonderneming die van de hoofdspoorweg gebruik maakt, is verplicht ter zake van dat gebruik een verzekering te sluiten en in stand te houden, waarmee haar uit wettelijke aansprakelijkheid voortvloeiende financiƫle risico's voldoende zijn gedekt.
2. Bij algemene maatregel van bestuur worden bedragen vastgesteld waarboven de verzekeringsplicht zich niet uitstrekt. Afzonderlijke bedragen kunnen worden bepaald naar gelang van onder meer de aard van de gebeurtenis, de aard van de schade, de grond van de aansprakelijkheid en de aard van de onderneming.
3. Artikel 6 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is van overeenkomstige toepassing.
Bron: wetten.overheid.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 09 nov 2013 - 10:59:30
john2
john2
Dus als ik het goed begrijp uit het bovenstaande heeft de NS een ongevallenverzekering inzittende, zoals autobezitters die kunnen afsluiten dat de medereizigers ook verzekererd zijn als de reizigers nadelige gevolgen oplopen.

Zaterdag 09 nov 2013 - 11:58:39
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ja, en daarnaast een aansprakelijkheidsverzekering. Verder zijn er vervoerders die ook hun materieel verzekerd hebben, al dan niet via het buitenland.

Zaterdag 09 nov 2013 - 18:53:17
Wellie
Wellie
Dan kunnen de kosten nog weleens flink oplopen bij een aanrijding met persoon. Eventuele schade aan de trein, inzet hulpdiensten, treinverkeer gestremd, vergoedingen reizigers, businzet, personele schade ...

Zaterdag 09 nov 2013 - 19:09:01
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat ligt iets genuanceerder. De medische kosten van een persoon betrokken bij een aanrijding van een trein zijn normaalgesproken voor de verzekering van die persoon. De vertraging die wordt veroorzaakt wordt zover ik weet niet doorberekend. Businzet komt voor kosten van de vervoerder buiten de verzekering om. Hulp door prorail zoals de wegsleepdienst zit verwerkt in de prijs van de gebruikersvergoeding.

Maandag 11 nov 2013 - 13:44:17
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Niet onbelangrijke nuance die in de rechtspraak is aangebracht bij een ongeval als gevolg van ondeugdelijk materieel van een vervoerder, dat door een andere vervoerder wordt vervoerd. Voorbeeld: een goederentrein die door DBS wordt vervoerd en die bestaat uit wagens van B-Cargo. Als de boel in Nederland ontspoort als gevolg van die ondeugdelijke B-Cargo wagens, dan is DBS als vervoerder aansprakelijk voor (bijvoorbeeld) de herstelkosten van de infra.

Maandag 11 nov 2013 - 19:15:32
nohab
nohab
Flickr bvisser
En als het nou eens om een vervoer gaat waarbij de wagens ter beschikking worden gesteld door de verlader en de vervoerder alleen maar de tractie hoeft te verzorgen?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 11 nov 2013 - 20:10:49
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De vervoerder is altijd verantwoordelijk voor wat 'ie achter zijn loc heeft hangen. Die kan dat natuurlijk altijd (proberen) doorberekenen..