Verbouwing Almere Centrum
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
07-11-2013 19:44:03
b2py
b2py
Omdat het hier toch een beetje over verbouwingen gaat, Almere Centrum gaat op de schop:

Infrawijzigingen inhoudende K&L+ Civiel+ Spoor+ Perronwerk + Specifieke geluidmaatregelen:
1. Onderbouw Almere Centrum, civiele aanpassingen, zijnde (globaal):
- Kunstwerken (227, 228, 229, 216 en 217)
- Uitbreiden taluds/baanlichaam
- Plaatsen keerwand.
2. Bovenbouw Almere
- Wisselverbindingen aan de westzijde van Almere Centrum (kort keren);
- Tailtracks en wisselverbindingen tbv keersporen aan de oostzijde van Almere Centrum (lang keren);
- Enkele bovenleidingaanpassingen elders op het traject.
3. Station Almere Centrum:
- Verlenging en inkorten perrons
- Aanbrengen geluidmaatregelen op station.
4. Geluidsschermen elders Almere Centrum
5 Raildempers Almere Buiten
6 Enkele sanerings- en voedingswerkzaamheden op Lelystad (zuid)

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/11d161ca4580c488ef7be2d3a8910607/pageId/D909B/huidigemenu/aankondigingen/cid/108948/cvp/join

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-11-2013 06:11, reden: Afgesplitst.
 

07-11-2013 20:36:33
broek53
broek53
Het gaat hier om de aanbesteding van een grote uitbreiding van Almere Centrum in het kader van SAAL. Dat kun je nauwelijks saneren noemen, integendeel.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 08-11-2013 20:04, reden: quoten hoef niet bij het laatste bericht
 

07-11-2013 21:42:02
ZJ37
ZJ37
Behalve dat het waarschijnlijk idioot lang duurt voor je 4 van de 2 sporen te Alm weer terug krijgt (een jaar!).

Laatst bewerkt door ZJ37 op 07-11-2013 21:42
 

07-11-2013 21:56:20
b2py
b2py
Quote
broek53 (do 07 nov 2013 20:36:33 https://www.somda.nl/forum/10483/p474838/):
[...]
Het gaat hier om de aanbesteding van een grote uitbreiding van Almere Centrum in het kader van SAAL. Dat kun je nauwelijks saneren noemen, integendeel.
Daar ben ik mij ook zeker van bewust, en misschien dat we dit topic geen saneringen maar verbouwingen moeten noemen. Die zijn er namelijk ook voldoende, en het is lekker algemeen.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 08-11-2013 20:05
 


07-11-2013 22:31:44
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (do 07 nov 2013 21:42:02 https://www.somda.nl/forum/10483/p474842/): Behalve dat het waarschijnlijk idioot lang duurt voor je 4 van de 2 sporen te Alm weer terug krijgt (een jaar!).
Kom vooral met een bouwplan waarbij dat sneller gaat (en je niet een periode van meerdere weken Almere C geheel of voor de helft buiten dienst hebt)!
 

07-11-2013 22:35:50
ZJ37
ZJ37
Dat zal er ongetwijfeld niet zijn, maar het klinkt wel erg lang voor de aanleg van 2 tailtracksporen. Maar hier is o.a. de complexiteit van kunstwerken een sta-in-de-weg en wellicht ook andere zaken.  

07-11-2013 22:55:15
Klaasje
Klaasje
In ieder geval moeten er de nodige kunstwerken worden uitgebreid en daarbij ook nog eens complete wisselcomplexen op de kop. Daar is enige ruimte voor nodig en begrijpelijkerwijs kan dan niet alles tegelijkertijd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-11-2013 06:13, reden: Topic over Alm aangemaakt.
 

08-11-2013 08:01:46
nohab
nohab
Quote
b2py - Verlenging en inkorten perrons
Dus het ene wordt korter en het andere langer? Welke gedachtenkronkel ligt daar aan ten grondslag?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-11-2013 08:13:01
b2py
b2py
Eerst verkorten voor verbouwing en daarna weer verlengen?  

08-11-2013 08:47:05
daniel81
daniel81
In andere topics is ook al eens geschreven over deze verbouwing; wat voor mij een nogal wrange conclusie is, is dat deze verbouwing vooralsnog alleen maar nadelig is: het kost een hoop geld en gaat er juist voor zorgen dat er mínder treinen gaan rijden. Immers het eerste resultaat zal zijn dat de 4900 wordt ingekort tot Alm. En er komt niks voor terug (toch?).  

08-11-2013 09:14:10
broek53
broek53
Er komt iets voor terug als als de Zuidtak ook klaar is en er PHS-achtige frequenties gereden gaan worden. Feitelijk vangt de keergelegenheid van Almere dan de meeste extra treinen weg voordat ze in de flessenhals naar Oostvaarders lopen.  

08-11-2013 09:51:46
treinjoop
treinjoop
Te Alm is bij de aanleg van het station al rekening gehouden met toekomstige uitbreidingen. Aan de oostzijde is het viaduct al breder gemaakt zodat daar 4 sporen zouden kunnen komen te liggen. Bij spoor 1 en 4 liggen blokken waar de toekomstige rails op zou kunnen worden aangelegd. Iemand enig idee in hoeverre er van deze mogelijkheid gebruikt gemaakt gaat worden. Of gaat dit ook op de schop?  

08-11-2013 19:51:22
MasterE
MasterE
Quote
daniel81 (vr 08 nov 2013 08:47:05 https://www.somda.nl/forum/14176/p474883/): In andere topics is ook al eens geschreven over deze verbouwing; wat voor mij een nogal wrange conclusie is, is dat deze verbouwing vooralsnog alleen maar nadelig is: het kost een hoop geld en gaat er juist voor zorgen dat er mínder treinen gaan rijden. Immers het eerste resultaat zal zijn dat de 4900 wordt ingekort tot Alm. En er komt niks voor terug (toch?).


Wat moet er voor terug komen dan. De 4300 zit er vlak achter, de 4900 was al ingekort tot Alm en dat had zo moeten blijven, de verlenging naar Almo is puur tijdelijk tot Alm gereed is.


Mcn Asd
 

08-11-2013 23:18:46
279
279
zolang de 4900 op Alm gaat keren, kun je geen personeel wisselen met de 4300!  

08-11-2013 23:21:06
MasterE
MasterE
Dat hoeft toch ook niet.


Mcn Asd
 

08-11-2013 23:50:24
279
279
als de 4300 incl. personeel op zich zelf keert, rijden ze alleen maar
Hfdm - Almo... of wordt de 4300 weer naar Hfdo geleid in de nieuwe dienst?
 

09-11-2013 08:02:01
Bert13
Bert13
Volgens mij moet dat eenvoudig na te zoeken zijn, maar vooruit: spotters kijken op http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2014-1/LM.txt en zien inderdaad de 74300 weer naar Hfdo gaat.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-11-2013 08:18:36
MDDM
MDDM
Keren van de 4900 op Alm is nog niet van toepassing komende drgl. Althans, niet bij aanvang van drgl 2014.

@Bert13. Wij rijdend personeel (degene die het interesseren) kijken gewoon in de diensten.

Laatst bewerkt door MDDM op 09-11-2013 08:23


Gr Joop mcn Lls
 

09-11-2013 10:08:46
reisthijs
reisthijs
Quote
b2py (vr 08 nov 2013 08:13:01 https://www.somda.nl/forum/14176/p474880/): Eerst verkorten voor verbouwing en daarna weer verlengen?
Andersom lijkt me logischer: eerst verlengen en dan aan het andere uiteinde inkorten. Om ruimte te maken voor de nieuwe wissels bijvoorbeeld.
 

09-11-2013 10:15:11
broek53
broek53
Ja, met de perrons moet aan de uiteinden het een en ander gemanoeuvreerd worden. Om dat nu inkorten te noemen, is wat overdreven, althans in de functionele zin: het is niet zo dat er voor de treinen tijdelijk kortere perrons beschikbaar zijn.  

09-11-2013 12:20:44
IC140
IC140
Maarja, een heel perron verschuiven klinkt ook zo rigoureus.  

09-11-2013 15:09:34
MasterE
MasterE
Quote
279 (vr 08 nov 2013 23:50:24 https://www.somda.nl/forum/14176/p475027/): als de 4300 incl. personeel op zich zelf keert, rijden ze alleen maar
Hfdm - Almo... of wordt de 4300 weer naar Hfdo geleid in de nieuwe dienst?


Op Almo kan er net als nu ook gewisseld worden met de 4600.


Mcn Asd
 

09-11-2013 16:43:03
279
279
dat gebeurt nu af en toe, meestal in de spits.
niet zo als nu van 4900 naar 4300 v.v.
 

09-11-2013 18:41:53
MasterE
MasterE
Het gebeurt de hele dag, zeker als de 4900 1 x per uur rijdt.
Ik wilde alleen maar aangeven dat er genoeg mogelijkheden zijn als de 4900 in Alm keert.


Mcn Asd
 

12-11-2013 09:34:12
treinjoop
treinjoop
4300 en 4900 lijken te Almo op elkaar te keren, omdat ze beide om het halfuur keren op spoor 2 en 3. Maar dat heeft puur te maken met de aankomst tijden en het dan meest beschikbare spoor.


Begin Situatie te Almo: De 4300 staat gereed op spoor 2 en de 4900 staat op spoor 3.

- De 4300 naar Hfd vertrekt als eerste richting Alm
- De 4900 uit Ut komt binnen op spoor 2
- De 4900 naar Ut vertrekt vervolgens richting Alm
- De 4300 uit Hfd komt binnen op spoor 3

Eind situatie te Almo: De 4300 staat gereed op spoor 3 en de 4900 staat op spoor 2.

Dat was de situatie voor enkele wijzigingsbladen dit jaar. Nu worden de keersporen achter het station gebruikt waardoor vertrekkende treinen richting Alm spoor 2 gebruiken.



Inkorting van de 4900 tot Alm is vooral nadeling voor de reizigers. Een trein in de spits vanuit Almo naar Ut is bij 8 bakken SLT te Almp al zitvol.
Beter is als de 4900 in 2015/2016 wordt verlengd naar Lls (waar ook 2 keersporen aanwezig zijn). De extra treinen die i.v.m. met SAAL van/naar Amsterdam en Schiphol gaan rijden kunnen het best keren te Alm.

Zo verdwijnt te Alm ook de tien minuten overstap tussen de 2600 en 4900 die in vergelijking met de 3 minuten tussen de 3700 en 4900 uit 2012 wel erg lang is.

Laatst bewerkt door treinjoop op 12-11-2013 09:44, reden: wijziging


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

12-11-2013 11:09:51
daniel81
daniel81
Quote
MasterE (vr 08 nov 2013 19:51:22 https://www.somda.nl/forum/14176/p474996/):
Quote
daniel81 (vr 08 nov 2013 08:47:05 https://www.somda.nl/forum/14176/p474883/): In andere topics is ook al eens geschreven over deze verbouwing; wat voor mij een nogal wrange conclusie is, is dat deze verbouwing vooralsnog alleen maar nadelig is: het kost een hoop geld en gaat er juist voor zorgen dat er mínder treinen gaan rijden. Immers het eerste resultaat zal zijn dat de 4900 wordt ingekort tot Alm. En er komt niks voor terug (toch?).


Wat moet er voor terug komen dan. De 4300 zit er vlak achter, de 4900 was al ingekort tot Alm en dat had zo moeten blijven, de verlenging naar Almo is puur tijdelijk tot Alm gereed is.


Precies wat ik zeg: er wordt gemeeschapsgeld uitgegeven aan iets waar de gemeenschap alleen maar op achteruitgaat. Tenzij het inkorten van de 4900 ertoe leidt dat er een andere extra dienst over de Flevolijn ingelegd wordt.
 

12-11-2013 22:25:41
Klaasje
Klaasje
Sowieso zorgt het inkorten van de 4900 wel voor meer robuustheid. Daarnaast is het dan makkelijker om een pad te maken voor meer IC's op Almere-Schiphol die er op termijn echt wel een keer gaan komen.