Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
26-11-2016 11:40:08
illyavaes
illyavaes
Ingebouwde antiblokkeer-functionaliteit dus  

26-11-2016 11:58:19
joahn93
joahn93
Een G1206 heeft naast schijfremmen ook een blokkenrem, om de wielbanden te poetsen t.b.v. detectie. Per wiel zit er 1 blok. Dit zou ook een oplossing kunnen zijn bij Reizigersmaterieel m.i.


FR1908
 

26-11-2016 12:00:13
thom
thom
Poetsblokken zijn dat, ik denk namelijk ook niet dat ze wat meewegen in het remvermogen.

Quote
Klaasje (za 26 nov 2016 11:04:08 https://www.somda.nl/forum/14137/p599579/): Een ED-rem valt door de gebruikte techniek alleen al stil wanneer de snelheid van het wiel te laag wordt. Dat komt omdat je bij een hele lage snelheid geen stroom meer op kan wekken en dus het magnetische veld wat de remkracht veroorzaakt wegvalt. Een ED-rem heeft dus geen ABI nodig.

Maar dus wel een aanvullend remsysteem ook ook daadwerkelijk tot stilstand te komen

Laatst bewerkt door thom op 26-11-2016 12:01
 

26-11-2016 12:08:32
Klaasje
Klaasje
Ja, klopt. Met het verschil dat je door de lagere snelheid wel weer minder kans hebt dat glijden leidt tot vlakke plaatsen.  


26-11-2016 14:17:28
VIRMm1
VIRMm1
Je kan er dus niet mee tot stilstand komen  

26-11-2016 17:18:59
joahn93
joahn93
@ thom : In Nl tellen ze wel mee voor het remvermogen, in Dld niet


FR1908
 

20-12-2016 11:26:13
didam2009
didam2009
Ik weet niet of Stadler nog GTW.s bouwt anders gewoon een elektrische moterwagen er in en de diesel motorwagen er uit.
Klaar is kees


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

20-12-2016 12:05:16
cuneo56
cuneo56
Probleem is nu juist dat o.a. de elektronica niet zo goed om kan gaan met de verstoorde stroom levering door rijp/ijzel etc!!

Laatst bewerkt door moderator op 20-12-2016 18:11, reden: Quoot verwijderd.
 

20-12-2016 12:12:14
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik hoor anders nooit echt flinke verstoringen van e-gtw's op de vechtdallijn of merwede-linge lijn het gaat volgens mij vooral om de protos stellen van cxx die er zo gevoelig voor zijn.%04%

vraag me overigens wel af hoe de flirt het doet met rijp... ook splinternieuw en vol electronica.

Laatst bewerkt door moderator op 20-12-2016 18:11, reden: Quoot verwijderd.
 

20-12-2016 13:13:04
nathanvos2
nathanvos2
Om nog even terug te komen op de verstoringen op de merwede lingelijn en de emmerlijntje. Er is ooit geschraapt met 1200'den en volgens mij ook wel eens met v'tjes. Vandaar dat er nooit problemen zijn daar.  

20-12-2016 13:17:11
broek53
broek53
Vorig jaar ook een aantal malen schraapritten op de Valleilijn met 1200, ik meen ook de mP's van Strukton. Maar dat vindt Cxx blijkbaar niet meer nodig.  

20-12-2016 13:19:43
martijn
martijn
Klopt. En die ritten van een paar jaar geleden op MerwedeLingeLijn en Emmerlijn zijn natuurlijk geen garantie dat het daar nooit meer aanvriest  

20-12-2016 13:45:35
Trhnt2009
Trhnt2009
Rijdt Arriva daar zelf geen schraapritten 's nachts?  

20-12-2016 13:50:55
VIRMm1
VIRMm1
Met modern stroomlijnmaterieel kun je niet meer schrapen.

Alleen met oud weerstandgestuurd materieel (Mat64, mP, 1200) omdat dan bij tractie geven de stroomafnemers zoveel stroom trekken dat deze warm worden en zo mooi kunnen schrapen.


Het enige wat je kan doen met modern materieel is zorgen dat er geen rijp ontstaat, dan zou je (afhankelijk van de temperatuur bepaal je de frequentie) geregeld treinen moeten laten rijden zodat water/vocht de kans niet krijgt om vast te vriezen.
 

20-12-2016 13:58:37
AgentX
AgentX
Zou je niet op een of andere manier de draad zelf kunnen verwarmen? Zo hoef je geen ontijzelritten te rijden.  

20-12-2016 14:03:27
treinfan
treinfan
Quote
VIRMm1 (di 20 dec 2016 13:50:55 https://www.somda.nl/forum/18883/p602393/): Alleen met oud weerstandgestuurd materieel (Mat64, mP, 1200) omdat dan bij tractie geven de stroomafnemers zoveel stroom trekken dat deze warm worden en zo mooi kunnen schrapen.

Het enige wat je kan doen met modern materieel is zorgen dat er geen rijp ontstaat, dan zou je (afhankelijk van de temperatuur bepaal je de frequentie) geregeld treinen moeten laten rijden zodat water/vocht de kans niet krijgt om vast te vriezen.
Modern materieel trekt echt niet ineens veel minder stroom dan oude treinen. Het enige probleem is dat de boel uitgeschakeld wordt als de spanning te laag wordt, in plaats van dat de motoren 'aan' blijven staan.
 

20-12-2016 14:05:51
jacokran
jacokran
Quote
broek53 (di 20 dec 2016 13:17:11 https://www.somda.nl/forum/18883/p602383/): Vorig jaar ook een aantal malen schraapritten op de Valleilijn met 1200, ik meen ook de mP's van Strukton. Maar dat vindt Cxx blijkbaar niet meer nodig.
Moet Prorail niet zorgen dat de bovenlijding 'ont-ijzeld' is?
 

20-12-2016 15:26:33
thom
thom
Quote
VIRMm1 (di 20 dec 2016 13:50:55 https://www.somda.nl/forum/18883/p602393/): Met modern stroomlijnmaterieel kun je niet meer schrapen.

Alleen met oud weerstandgestuurd materieel (Mat64, mP, 1200) omdat dan bij tractie geven de stroomafnemers zoveel stroom trekken dat deze warm worden en zo mooi kunnen schrapen.


Het enige wat je kan doen met modern materieel is zorgen dat er geen rijp ontstaat, dan zou je (afhankelijk van de temperatuur bepaal je de frequentie) geregeld treinen moeten laten rijden zodat water/vocht de kans niet krijgt om vast te vriezen.


Dat ontijzelen beter lukt met oud materieel doordat dat meer stroom verbruikt is onzin, want een losse lok die met een gangetje van 60 km/u rijdt trekt amper vermogen en daar word de bovenleiding echt niet warm van hoor

Het enige voordeel is dat de minimum spanningsrelais van het oudere materieel een lagere drempel spanning hebben omdat de tractie installatie geen elektronica of omzetters bevat omdat de bovenleiding spanning nagenoeg direct op de motoren terecht komt.

Nieuw materieel heeft vaak een omzetter die de gelijkspanning omzet in een 3 fase wissel spanning voor de tractie motoren en die vind het niet zo leuk als de spanning te laag word of vaker kortstondig weg valt.
 

20-12-2016 15:29:26
Trhnt2009
Trhnt2009
Quote
VIRMm1 (di 20 dec 2016 13:50:55 https://www.somda.nl/forum/18883/p602393/): Met modern stroomlijnmaterieel kun je niet meer schrapen.

Alleen met oud weerstand gestuurd materieel (Mat64, mP, 1200) omdat dan bij tractie geven de stroomafnemers zoveel stroom trekken dat deze warm worden en zo mooi kunnen schrapen.


Het enige wat je kan doen met modern materieel is zorgen dat er geen rijp ontstaat, dan zou je (afhankelijk van de temperatuur bepaal je de frequentie) geregeld treinen moeten laten rijden zodat water/vocht de kans niet krijgt om vast te vriezen.

Eh ahum, dat bedoelde ik eigenlijk ook.
Ja ik weet dat dat materieel met weerstanden en vooral geen elektronica gebruikt wordt om daar lekker mee te schrapen.
Maar blijkbaar rijdt Cxx en Arriva dus geen ontijzelings-dienstregeling........
 

20-12-2016 15:49:12
Frontier
Frontier
Quote
AgentX (di 20 dec 2016 13:58:37 https://www.somda.nl/forum/18883/p602395/): Zou je niet op een of andere manier de draad zelf kunnen verwarmen?

Ja hoor, ijzelschakeling.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-12-2016 17:57:36
AgentX
AgentX
Maar dat werkte voorgaande jaren niet dan ofzo?

Laatst bewerkt door moderator op 20-12-2016 18:10, reden: Quoot verwijderd.
 

20-12-2016 18:01:10
treinfan
treinfan
De ijzelschakelingen zijn al enkele jaren buiten gebruik gesteld en/of verwijderd.  

20-12-2016 18:11:55
b2py
b2py
Is het niet mogelijk de trein minder gevoelig te maken voor spanningswisselingen?  

20-12-2016 18:25:46
VIRMm1
VIRMm1
Moderne apparatuur moet gewoon uitgeschakeld worden bij een te lage spanning, anders gaat het kapot.  

20-12-2016 18:29:43
cuneo56
cuneo56
Wat er de laatste jaren wel eens gebeurd als er rijp of soortgelijk iets aan de bovenleiding komt is een "mooi" voorbeeld hoe de spoor wereld veranderd. Enerzijds komt er steeds meer materieel wat er gevoelig voor is ( elektronica die alles afschakelt, dan wel stroomafnemers die er niet tegen kunnen).
En daarnaast de vervoerders die stellen dat de infra beheerder maar moet zorgen dat het spoor beschikbaar is/ blijft.
En als het 's middags duidelijk wordt dat een bepaalde streek van NL er mogelijk last van kan gaan krijgen wil NSR nog wel z'n best doen om 's nachts een paar slagen te rijden, maar "kleine" vervoerders kunnen dat eigenlijk nooit.
En als ik het zo lees is het contract tussen Prorail en Roestrijden wat dat gat het afgelopen jaar kon opvangen ook niet verlengd.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-12-2016 18:30
 

20-12-2016 18:37:28
fred67nl
fred67nl
Zou dit de optie zijn;

Twee stroomafnemers op waarbij de achterste de stroom uit de leiding haalt en de voorste de ijzel er af schraapt?
Uiteraard moet je dan wel stevige panto,s hebben, maar die zijn ongetwijfeld te koop.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

20-12-2016 19:22:21
Oldskool
Oldskool
Zo werden de schraaptreinen dus ook ingezet.

Laatst bewerkt door Oldskool op 20-12-2016 20:14
 

20-12-2016 20:06:09
SunKeeper
SunKeeper
Quote
fred67nl (di 20 dec 2016 18:37:28 https://www.somda.nl/forum/14137/p602443/): Zou dit de optie zijn;

Twee stroomafnemers op waarbij de achterste de stroom uit de leiding haalt en de voorste de ijzel er af schraapt?


Dat is eerder al besproken, maar o.a. door die slimme en gevoelige elektronica is het bij veel modern materieel haast onmogelijk om met twee stra's omhoog te rijden. (bijv. SLT)
Ik ben even kwijt waar precies.
 

20-12-2016 20:13:08
daniel_ddr
daniel_ddr
En sowieso heeft materieel als GTWs maar één stroomafnemer, dus daar wordt een tweede opzetten ook wat lastig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-12-2016 20:17:00
mich
mich
Er zijn momenteel 3 rijvaardige 1200den beschikbaar voor schraapritten. Echter er zijn nog geen aanvragen geweest. De 1200 is er ideaal voor, omdat hij geen snelschakelaar heeft, totaal geen moeite met wisselende spanningen en 2 stevige stroomafnemers.  

20-12-2016 20:39:59
Jan-Mark
Jan-Mark
De 1252 wordt toch niet meer ingezet, omdat die te smalle wielflenzen heeft?  

20-12-2016 20:59:04
mich
mich
Die staat op dit moment ook gereed voor de dienst. Is wel de laatste keer.  

20-12-2016 21:21:43
thom
thom
Waar bij de kanttekening geplaatst moet worden dat de wielbanden van de lok richting de afkeur gaan, maar dat nu dus nog niet zijn.
Quote
cuneo56 (di 20 dec 2016 18:29:43 https://www.somda.nl/forum/14137/p602440/):
En als ik het zo lees is het contract tussen Prorail en Roestrijden wat dat gat het afgelopen jaar kon opvangen ook niet verlengd.

Voor dat contract heeft Prorail dit jaar Railpromo ingeschakeld, echter laat Prorail die ritten pas uitvoeren als de vervoerders daar een verzoek toe doen.

Quote
mich (di 20 dec 2016 20:17:00 https://www.somda.nl/forum/14137/p602454/): Er zijn momenteel 3 rijvaardige 1200den beschikbaar voor schraapritten. Echter er zijn nog geen aanvragen geweest. De 1200 is er ideaal voor, omdat hij geen snelschakelaar heeft, totaal geen moeite met wisselende spanningen en 2 stevige stroomafnemers.

Voor die inzet staat alleen de 1215 en 1252 uitruk gereed.

Laatst bewerkt door thom op 20-12-2016 21:27
 

20-12-2016 21:44:50
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (di 20 dec 2016 21:21:43 https://www.somda.nl/forum/14137/p602463/): Waar bij de kanttekening geplaatst moet worden dat de wielbanden van de lok richting de afkeur gaan, maar dat nu dus nog niet zijn.
Quote
cuneo56 (di 20 dec 2016 18:29:43 https://www.somda.nl/forum/14137/p602440/):
En als ik het zo lees is het contract tussen Prorail en Roestrijden wat dat gat het afgelopen jaar kon opvangen ook niet verlengd.

Voor dat contract heeft Prorail dit jaar Railpromo ingeschakeld, echter laat Prorail die ritten pas uitvoeren als de vervoerders daar een verzoek toe doen.


Dan hoop ik maar dat de betrokken vervoerders( die niet op het OCCR vertegenwoordigd zijn) dat ook weten
 

20-12-2016 21:45:51
b2py
b2py
Quote
VIRMm1 (di 20 dec 2016 18:25:46 https://www.somda.nl/forum/14137/p602437/): Moderne apparatuur moet gewoon uitgeschakeld worden bij een te lage spanning, anders gaat het kapot.
Dan had die trein van mij vanochtend wel uit gemoeten, wat een vonken trok dat ding. En daarbij, ik had de zesde trein deze ochtend op Hilversum -> Utrecht en dan is al een uur een kwartierdienst actief en het was een ware lichtshow. Het effect van eenmaal rijp rijden is dus ook (zeer) beperkt.
 

20-12-2016 21:48:34
thom
thom
Dat een trein vonken trekt wil nog niet zeggen dat de rijplaag zo ook gelijk zo dik is dat die voor een te lage spanningsdoorgifte zorgt.

Quote
cuneo56 (di 20 dec 2016 21:44:50 https://www.somda.nl/forum/14137/p602465/):
Quote
thom (di 20 dec 2016 21:21:43 https://www.somda.nl/forum/14137/p602463/): Waar bij de kanttekening geplaatst moet worden dat de wielbanden van de lok richting de afkeur gaan, maar dat nu dus nog niet zijn.
Quote
cuneo56 (di 20 dec 2016 18:29:43 https://www.somda.nl/forum/14137/p602440/):
En als ik het zo lees is het contract tussen Prorail en Roestrijden wat dat gat het afgelopen jaar kon opvangen ook niet verlengd.

Voor dat contract heeft Prorail dit jaar Railpromo ingeschakeld, echter laat Prorail die ritten pas uitvoeren als de vervoerders daar een verzoek toe doen.


Dan hoop ik maar dat de betrokken vervoerders( die niet op het OCCR vertegenwoordigd zijn) dat ook weten

Voorgaande jaren wisten ze die weg ook te belanden dus ik zou niet weten waarom niet...
 

20-12-2016 22:15:36
SunKeeper
SunKeeper
https://www.youtube.com/watch?v=sohI8uCOagU

Ze konden deze ongeveer in Gs aan zien komen toen die hier vertrok. Let op de paar flitsen bijna aan het einde van het filmpje.
 

20-12-2016 22:18:30
thom
thom
Gaat precies goed, ik hoor de tractie niet wegvallen  

21-12-2016 06:58:40
mdeen
mdeen
Quote
VIRMm1 (di 20 dec 2016 18:25:46 https://www.somda.nl/forum/14137/p602437/): Moderne apparatuur moet gewoon uitgeschakeld worden bij een te lage spanning, anders gaat het kapot.

Kun je daar de rationale van geven? Ik heb er nog nooit van gehoord dat apparatuur kapot gaat vanwege een te lage spanning.

Het enige wat ik me kan indenken is dat de statische omvormer niet het vermogen kan leveren dat de verbruikers vragen.
 

21-12-2016 07:15:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is bij iedere fijnelectronica zo, uitproberen? Druk is bij het opstarten van je computer op F1 en zet in de bios je CPU voltage op 0.2 volt...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-12-2016 07:32:12
martijn
martijn
Quote
mich (di 20 dec 2016 20:17:00 https://www.somda.nl/forum/14137/p602454/): Er zijn momenteel 3 rijvaardige 1200den beschikbaar voor schraapritten. Echter er zijn nog geen aanvragen geweest. De 1200 is er ideaal voor, omdat hij geen snelschakelaar heeft, totaal geen moeite met wisselende spanningen en 2 stevige stroomafnemers.

Beetje offtopic, maar ik vraag me wel af hoe rijvaardig de 1254 eigenlijk is. Die staat alweer bijna anderhalve maand op het bekende kopspoortje in Zutphen.
 

21-12-2016 08:03:34
mich
mich
Quote
martijn (wo 21 dec 2016 07:32:12 https://www.somda.nl/forum/14137/p602486/):
Quote
mich (di 20 dec 2016 20:17:00 https://www.somda.nl/forum/14137/p602454/): Er zijn momenteel 3 rijvaardige 1200den beschikbaar voor schraapritten. Echter er zijn nog geen aanvragen geweest. De 1200 is er ideaal voor, omdat hij geen snelschakelaar heeft, totaal geen moeite met wisselende spanningen en 2 stevige stroomafnemers.

Beetje offtopic, maar ik vraag me wel af hoe rijvaardig de 1254 eigenlijk is. Die staat alweer bijna anderhalve maand op het bekende kopspoortje in Zutphen.


Die is rijvaardig. Dat zul je binnenkort ook zien
 

21-12-2016 12:59:10
VIRMm1
VIRMm1
Quote
mdeen (wo 21 dec 2016 06:58:40 https://www.somda.nl/forum/14137/p602482/):
Quote
VIRMm1 (di 20 dec 2016 18:25:46 https://www.somda.nl/forum/14137/p602437/): Moderne apparatuur moet gewoon uitgeschakeld worden bij een te lage spanning, anders gaat het kapot.

Kun je daar de rationale van geven? Ik heb er nog nooit van gehoord dat apparatuur kapot gaat vanwege een te lage spanning.

Het enige wat ik me kan indenken is dat de statische omvormer niet het vermogen kan leveren dat de verbruikers vragen.


Een inverter kan bijv geen zuivere sinus meer leveren waardoor je een verstoorde 3 fase stroom krijgt. Niet alle apparatuur kan daar tegen.
De meeste apparatuur is wel apart beveiligd met netwachters/3fase wachters maar het beste is om de levering stop te zetten ipv een 'verstoorde' stroom te leveren.

En nog even reagerend op hierboven:
Een VIRM kan relatief goed tegen rijp op de bovenleiding.
Behalve dat de koolstrip van de stroomafnemer flink op zijn donder krijgt zal de DCM (eerste statische omvormer) niet snel uitvallen. Die schakelt pas uit wanneer de spanning 950V of lager wordt (dat is bijna de helft van de 1800V die de bovenleiding levert)

De omzetter van een DDZ (niet van de mDDM maar van het stuurrijtuig die levert voor alle rijtuigen behalve de mDDM) schakelt veel eerder uit. Nadeel van de DDZ is dat het omschakelen op de batterijen relatief lang duurt, en dat resulteert weer in het kortstondig uitvallen van de verlichting en front- en sluitseinen.
 

21-12-2016 15:37:05
SunKeeper
SunKeeper
Quote
VIRMm1 (wo 21 dec 2016 12:59:10 https://www.somda.nl/forum/14137/p602531/): Nadeel van de DDZ is dat het omschakelen op de batterijen relatief lang duurt, en dat resulteert weer in het kortstondig uitvallen van de verlichting en front- en sluitseinen.
Dit kun je ook wel eens merken als de trein kop maakt en de stra's even omlaag en weer omhoog gaan. De binnenverlichting valt dan ca. twee seconden uit.
 

21-12-2016 15:58:06
VIRMm1
VIRMm1
Klopt inderdaad. Dan gebeurt er hetzelfde als bij een spanningsdip: de omzetter valt uit en de batterijen worden gekoppeld aan de verbruikers (zoals bijvoorbeeld verlichting)  

22-12-2016 06:59:00
mdeen
mdeen
Quote
dlm4yjp (wo 21 dec 2016 07:15:34 https://www.somda.nl/forum/14137/p602485/): Dat is bij iedere fijnelectronica zo, uitproberen? Druk is bij het opstarten van je computer op F1 en zet in de bios je CPU voltage op 0.2 volt...

Ja, dan werkt die niet meer, maar hij gaat er niet kapot van. Daarbij praten we hier niet over CPU's maar op zijn best over een tussenkring die van 1500V een tussenspanning moet maken waar de rest van de trein weer op werkt.
Ik vraag dus niet waarom de trein niet werkt, ik vraag waarom de apparatuur kapot zou gaan van een te lage spanning.
 

22-12-2016 08:45:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Daar gaat hij weldegelijk kapot van, mits je de spanningsbewaking uitschakelt.
Aan boord van een trein heb je ook niets anders dan computers tegenwoordig, bij een onstabiele of te lage spanning krijg je op z'n minst datacorruptie of een deadlock, maar in de meeste gevallen zal er veel apparatuur sneuvelen als je die spanning niet bewaakt.
Fijn elektronica kan daar gewoon simpelweg niet tegen, of dat nou je computertje thuis is, of bij grote industriële installaties.

Ietswat spanningsval kunnen de omvormers nog wel aan, maar het geklapper in spanning, wat veroorzaakt word door rijp of ijzel aan de Bvl, kan vrijwel geen een installatie oppakken. Dat gaat gewoon simpelweg te snel en te onregelmatig.

Waarom de oude treinen daar wel tegen kunnen? Simpel, daarin zitten geen transistoren in of andere vluchtige elektronica.
Een spoel van een relais heeft bijvoorbeeld gewoon de mechanische vertraging voordat deze wegvalt. Net zoals dat een LED direct uitvalt terwijl een gloeilamp nog nagloeit.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-12-2016 09:04:50
sjoerd
sjoerd
En heren electronici, even op de details: is het niet zo dat de boel overwegend stuk gaat als de spanning er plotseling weer op komt? Want het wegvallen ervan levert denk ik weinig schade op. Ik weet van electronicapraktijk onvoldoende, want toen ik in 1978 afstudeerde, werkten we hoogstens met losse transistors en weerstandjes en verder met betrouwbare relais en spoelen.  

22-12-2016 09:12:07
SunKeeper
SunKeeper
Niet per definitie, maar inschakelpieken zijn nooit echt geweldig.

Vergelijk het maar bij je thuis; zet een aantal grootverbruikers aan, schakel je meterkast uit, vervolgens weer aan. Dikke kans dat er stoppen direct uit springen/schakelaars weer omspringen. Dat komt omdat er kortstondig een forse stroom loopt om het circuit en condensators te vullen. Die stroom wordt bij inschakelen gezien als een aardlekkage.

Maar qua computers is het gewoon dataopslag die gaat flippen. Al weet ik er verder niet genoeg van om uit te leggen wat die computers in moderne treinen zoal aan data opslaan/in hoeverre dit belangrijk is voor het functioneren.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 22-12-2016 09:12
 

22-12-2016 11:50:21
treinfan
treinfan
De computers in de trein blijven nog wel even werkend op de batterijen/accu's in de trein.  

22-12-2016 15:01:49
SunKeeper
SunKeeper
Nou, blijkbaar toch niet 100%, want dan zou er geen probleem zijn als er af en toe een spanningsdipje in de bvl-verbinding zit door rijp.

Een batterij kan immers niet pijlsnel een soort van 'halve' voeding leveren.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 22-12-2016 15:02
 

22-12-2016 16:03:51
VIRMm1
VIRMm1
De computers zijn in die zin het probleem ook niet echt, meer de statische omvormers/inverters en alle besturingsprinten die eraan vast hangen.

Computers in bijv SLT, mDDM en VIRM draaien op batterijspanning en noodzakelijk is dat die batterijen snel genoeg worden gekoppeld aan het verbruikersnet (dmv een grote magneetschakelaar)
 

22-12-2016 17:24:49
thom
thom
Quote
SunKeeper (do 22 dec 2016 15:01:49 https://www.somda.nl/forum/14137/p602696/): Nou, blijkbaar toch niet 100%, want dan zou er geen probleem zijn als er af en toe een spanningsdipje in de bvl-verbinding zit door rijp.

Een batterij kan immers niet pijlsnel een soort van 'halve' voeding leveren.

Dat hoeft ook niet, je installatie word of door de batterij of door de omzetter gevoed, dat is gewoon een relais met wisselcontact.
 

22-12-2016 19:42:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
SunKeeper (do 22 dec 2016 15:01:49 https://www.somda.nl/forum/14137/p602696/): Nou, blijkbaar toch niet 100%, want dan zou er geen probleem zijn als er af en toe een spanningsdipje in de bvl-verbinding zit door rijp.

Een batterij kan immers niet pijlsnel een soort van 'halve' voeding leveren.


Bijvoorbeeld VIRM doet dit wel.

De zgn. 2/3e aftakking vanaf de batterijen zit continu aan het net gekoppeld.
Wanneer de bvl spanning wegvalt wordt er dmv een grote magneetschakelaar de rest vd batterijen aangekoppeld.

Om te voorkomen dat de trein kortstondig spanningsloos wordt is er dus de 2/3e aftakking. Die levert ongeveer 70 Volt, net genoeg om ervoor te zorgen dat alle relais/magneetschakelaars niet uitvallen maar gewoon ingeschakeld blijven.
 


01-11-2019 16:56:40
mren
mren
Blijkbaar is toch in Utrecht doorgedrongen dat men regelmatig een pleefiguur slaat met massale opheffing van treinen bij enkele sneeuwvlokken in een uithoek van het land: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429523570/ns-belooft-minder-treinuitval-door-sneeuw?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=seeding-telegraaf  

01-11-2019 19:17:25
PeterJ
PeterJ
De wonderen zijn de winter nog niet uit dus.