26-11-2016 11:40:08 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Ingebouwde antiblokkeer-functionaliteit dus |
26-11-2016 11:58:19 | ||
---|---|---|
joahn93
|
Een G1206 heeft naast schijfremmen ook een blokkenrem, om de wielbanden te poetsen t.b.v. detectie. Per wiel zit er 1 blok. Dit zou ook een oplossing kunnen zijn bij Reizigersmaterieel m.i. FR1908 |
26-11-2016 12:00:13 | ||
---|---|---|
thom
|
Poetsblokken zijn dat, ik denk namelijk ook niet dat ze wat meewegen in het remvermogen.Quote Maar dus wel een aanvullend remsysteem ook ook daadwerkelijk tot stilstand te komen Laatst bewerkt door thom op 26-11-2016 12:01 |
26-11-2016 12:08:32 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ja, klopt. Met het verschil dat je door de lagere snelheid wel weer minder kans hebt dat glijden leidt tot vlakke plaatsen. |
26-11-2016 14:17:28 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Je kan er dus niet mee tot stilstand komen |
26-11-2016 17:18:59 | ||
---|---|---|
joahn93
|
@ thom : In Nl tellen ze wel mee voor het remvermogen, in Dld niet FR1908 |
20-12-2016 11:26:13 | ||
---|---|---|
didam2009
|
Ik weet niet of Stadler nog GTW.s bouwt anders gewoon een elektrische moterwagen er in en de diesel motorwagen er uit. Klaar is kees Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
20-12-2016 12:05:16 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Probleem is nu juist dat o.a. de elektronica niet zo goed om kan gaan met de verstoorde stroom levering door rijp/ijzel etc!! Laatst bewerkt door moderator op 20-12-2016 18:11, reden: Quoot verwijderd. |
20-12-2016 12:12:14 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
|
Ik hoor anders nooit echt flinke verstoringen van e-gtw's op de vechtdallijn of merwede-linge lijn het gaat volgens mij vooral om de protos stellen van cxx die er zo gevoelig voor zijn.%04% vraag me overigens wel af hoe de flirt het doet met rijp... ook splinternieuw en vol electronica. Laatst bewerkt door moderator op 20-12-2016 18:11, reden: Quoot verwijderd. |
20-12-2016 13:13:04 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Om nog even terug te komen op de verstoringen op de merwede lingelijn en de emmerlijntje. Er is ooit geschraapt met 1200'den en volgens mij ook wel eens met v'tjes. Vandaar dat er nooit problemen zijn daar. |
20-12-2016 13:17:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vorig jaar ook een aantal malen schraapritten op de Valleilijn met 1200, ik meen ook de mP's van Strukton. Maar dat vindt Cxx blijkbaar niet meer nodig. |
20-12-2016 13:19:43 | ||
---|---|---|
martijn
|
Klopt. En die ritten van een paar jaar geleden op MerwedeLingeLijn en Emmerlijn zijn natuurlijk geen garantie dat het daar nooit meer aanvriest |
20-12-2016 13:45:35 | ||
---|---|---|
Trhnt2009
|
Rijdt Arriva daar zelf geen schraapritten 's nachts? |
20-12-2016 13:50:55 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Met modern stroomlijnmaterieel kun je niet meer schrapen. Alleen met oud weerstandgestuurd materieel (Mat64, mP, 1200) omdat dan bij tractie geven de stroomafnemers zoveel stroom trekken dat deze warm worden en zo mooi kunnen schrapen. Het enige wat je kan doen met modern materieel is zorgen dat er geen rijp ontstaat, dan zou je (afhankelijk van de temperatuur bepaal je de frequentie) geregeld treinen moeten laten rijden zodat water/vocht de kans niet krijgt om vast te vriezen. |
20-12-2016 13:58:37 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Zou je niet op een of andere manier de draad zelf kunnen verwarmen? Zo hoef je geen ontijzelritten te rijden. |
20-12-2016 14:03:27 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteModern materieel trekt echt niet ineens veel minder stroom dan oude treinen. Het enige probleem is dat de boel uitgeschakeld wordt als de spanning te laag wordt, in plaats van dat de motoren 'aan' blijven staan. |
20-12-2016 14:05:51 | ||
---|---|---|
jacokran
|
QuoteMoet Prorail niet zorgen dat de bovenlijding 'ont-ijzeld' is? |
20-12-2016 15:26:33 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat ontijzelen beter lukt met oud materieel doordat dat meer stroom verbruikt is onzin, want een losse lok die met een gangetje van 60 km/u rijdt trekt amper vermogen en daar word de bovenleiding echt niet warm van hoor Het enige voordeel is dat de minimum spanningsrelais van het oudere materieel een lagere drempel spanning hebben omdat de tractie installatie geen elektronica of omzetters bevat omdat de bovenleiding spanning nagenoeg direct op de motoren terecht komt. Nieuw materieel heeft vaak een omzetter die de gelijkspanning omzet in een 3 fase wissel spanning voor de tractie motoren en die vind het niet zo leuk als de spanning te laag word of vaker kortstondig weg valt. |
20-12-2016 15:29:26 | ||
---|---|---|
Trhnt2009
|
Quote Eh ahum, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Ja ik weet dat dat materieel met weerstanden en vooral geen elektronica gebruikt wordt om daar lekker mee te schrapen. Maar blijkbaar rijdt Cxx en Arriva dus geen ontijzelings-dienstregeling........ |
20-12-2016 15:49:12 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Ja hoor, ijzelschakeling. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
20-12-2016 17:57:36 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Maar dat werkte voorgaande jaren niet dan ofzo? Laatst bewerkt door moderator op 20-12-2016 18:10, reden: Quoot verwijderd. |
20-12-2016 18:01:10 | ||
---|---|---|
treinfan
|
De ijzelschakelingen zijn al enkele jaren buiten gebruik gesteld en/of verwijderd. |
20-12-2016 18:11:55 | ||
---|---|---|
b2py
|
Is het niet mogelijk de trein minder gevoelig te maken voor spanningswisselingen? |
20-12-2016 18:25:46 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Moderne apparatuur moet gewoon uitgeschakeld worden bij een te lage spanning, anders gaat het kapot. |
20-12-2016 18:29:43 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Wat er de laatste jaren wel eens gebeurd als er rijp of soortgelijk iets aan de bovenleiding komt is een "mooi" voorbeeld hoe de spoor wereld veranderd. Enerzijds komt er steeds meer materieel wat er gevoelig voor is ( elektronica die alles afschakelt, dan wel stroomafnemers die er niet tegen kunnen). En daarnaast de vervoerders die stellen dat de infra beheerder maar moet zorgen dat het spoor beschikbaar is/ blijft. En als het 's middags duidelijk wordt dat een bepaalde streek van NL er mogelijk last van kan gaan krijgen wil NSR nog wel z'n best doen om 's nachts een paar slagen te rijden, maar "kleine" vervoerders kunnen dat eigenlijk nooit. En als ik het zo lees is het contract tussen Prorail en Roestrijden wat dat gat het afgelopen jaar kon opvangen ook niet verlengd. Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-12-2016 18:30 |
20-12-2016 18:37:28 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Zou dit de optie zijn; Twee stroomafnemers op waarbij de achterste de stroom uit de leiding haalt en de voorste de ijzel er af schraapt? Uiteraard moet je dan wel stevige panto,s hebben, maar die zijn ongetwijfeld te koop. http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
20-12-2016 19:22:21 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Zo werden de schraaptreinen dus ook ingezet. Laatst bewerkt door Oldskool op 20-12-2016 20:14 |
20-12-2016 20:06:09 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Quote Dat is eerder al besproken, maar o.a. door die slimme en gevoelige elektronica is het bij veel modern materieel haast onmogelijk om met twee stra's omhoog te rijden. (bijv. SLT) Ik ben even kwijt waar precies. |
20-12-2016 20:13:08 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
En sowieso heeft materieel als GTWs maar één stroomafnemer, dus daar wordt een tweede opzetten ook wat lastig. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-12-2016 20:17:00 | ||
---|---|---|
mich
|
Er zijn momenteel 3 rijvaardige 1200den beschikbaar voor schraapritten. Echter er zijn nog geen aanvragen geweest. De 1200 is er ideaal voor, omdat hij geen snelschakelaar heeft, totaal geen moeite met wisselende spanningen en 2 stevige stroomafnemers. |
20-12-2016 20:39:59 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
De 1252 wordt toch niet meer ingezet, omdat die te smalle wielflenzen heeft? |
20-12-2016 20:59:04 | ||
---|---|---|
mich
|
Die staat op dit moment ook gereed voor de dienst. Is wel de laatste keer. |
20-12-2016 21:21:43 | ||
---|---|---|
thom
|
Waar bij de kanttekening geplaatst moet worden dat de wielbanden van de lok richting de afkeur gaan, maar dat nu dus nog niet zijn.Quote Voor dat contract heeft Prorail dit jaar Railpromo ingeschakeld, echter laat Prorail die ritten pas uitvoeren als de vervoerders daar een verzoek toe doen. Quote Voor die inzet staat alleen de 1215 en 1252 uitruk gereed. Laatst bewerkt door thom op 20-12-2016 21:27 |
20-12-2016 21:44:50 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Dan hoop ik maar dat de betrokken vervoerders( die niet op het OCCR vertegenwoordigd zijn) dat ook weten |
20-12-2016 21:45:51 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteDan had die trein van mij vanochtend wel uit gemoeten, wat een vonken trok dat ding. En daarbij, ik had de zesde trein deze ochtend op Hilversum -> Utrecht en dan is al een uur een kwartierdienst actief en het was een ware lichtshow. Het effect van eenmaal rijp rijden is dus ook (zeer) beperkt. |
20-12-2016 21:48:34 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat een trein vonken trekt wil nog niet zeggen dat de rijplaag zo ook gelijk zo dik is dat die voor een te lage spanningsdoorgifte zorgt.Quote Voorgaande jaren wisten ze die weg ook te belanden dus ik zou niet weten waarom niet... |
20-12-2016 22:15:36 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
https://www.youtube.com/watch?v=sohI8uCOagU Ze konden deze ongeveer in Gs aan zien komen toen die hier vertrok. Let op de paar flitsen bijna aan het einde van het filmpje. |
20-12-2016 22:18:30 | ||
---|---|---|
thom
|
Gaat precies goed, ik hoor de tractie niet wegvallen |
21-12-2016 06:58:40 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Kun je daar de rationale van geven? Ik heb er nog nooit van gehoord dat apparatuur kapot gaat vanwege een te lage spanning. Het enige wat ik me kan indenken is dat de statische omvormer niet het vermogen kan leveren dat de verbruikers vragen. |
21-12-2016 07:15:34 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat is bij iedere fijnelectronica zo, uitproberen? Druk is bij het opstarten van je computer op F1 en zet in de bios je CPU voltage op 0.2 volt... Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
21-12-2016 07:32:12 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Beetje offtopic, maar ik vraag me wel af hoe rijvaardig de 1254 eigenlijk is. Die staat alweer bijna anderhalve maand op het bekende kopspoortje in Zutphen. |
21-12-2016 08:03:34 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Die is rijvaardig. Dat zul je binnenkort ook zien |
21-12-2016 12:59:10 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Een inverter kan bijv geen zuivere sinus meer leveren waardoor je een verstoorde 3 fase stroom krijgt. Niet alle apparatuur kan daar tegen. De meeste apparatuur is wel apart beveiligd met netwachters/3fase wachters maar het beste is om de levering stop te zetten ipv een 'verstoorde' stroom te leveren. En nog even reagerend op hierboven: Een VIRM kan relatief goed tegen rijp op de bovenleiding. Behalve dat de koolstrip van de stroomafnemer flink op zijn donder krijgt zal de DCM (eerste statische omvormer) niet snel uitvallen. Die schakelt pas uit wanneer de spanning 950V of lager wordt (dat is bijna de helft van de 1800V die de bovenleiding levert) De omzetter van een DDZ (niet van de mDDM maar van het stuurrijtuig die levert voor alle rijtuigen behalve de mDDM) schakelt veel eerder uit. Nadeel van de DDZ is dat het omschakelen op de batterijen relatief lang duurt, en dat resulteert weer in het kortstondig uitvallen van de verlichting en front- en sluitseinen. |
21-12-2016 15:37:05 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
QuoteDit kun je ook wel eens merken als de trein kop maakt en de stra's even omlaag en weer omhoog gaan. De binnenverlichting valt dan ca. twee seconden uit. |
21-12-2016 15:58:06 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Klopt inderdaad. Dan gebeurt er hetzelfde als bij een spanningsdip: de omzetter valt uit en de batterijen worden gekoppeld aan de verbruikers (zoals bijvoorbeeld verlichting) |
22-12-2016 06:59:00 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Ja, dan werkt die niet meer, maar hij gaat er niet kapot van. Daarbij praten we hier niet over CPU's maar op zijn best over een tussenkring die van 1500V een tussenspanning moet maken waar de rest van de trein weer op werkt. Ik vraag dus niet waarom de trein niet werkt, ik vraag waarom de apparatuur kapot zou gaan van een te lage spanning. |
22-12-2016 08:45:59 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Daar gaat hij weldegelijk kapot van, mits je de spanningsbewaking uitschakelt. Aan boord van een trein heb je ook niets anders dan computers tegenwoordig, bij een onstabiele of te lage spanning krijg je op z'n minst datacorruptie of een deadlock, maar in de meeste gevallen zal er veel apparatuur sneuvelen als je die spanning niet bewaakt. Fijn elektronica kan daar gewoon simpelweg niet tegen, of dat nou je computertje thuis is, of bij grote industriële installaties. Ietswat spanningsval kunnen de omvormers nog wel aan, maar het geklapper in spanning, wat veroorzaakt word door rijp of ijzel aan de Bvl, kan vrijwel geen een installatie oppakken. Dat gaat gewoon simpelweg te snel en te onregelmatig. Waarom de oude treinen daar wel tegen kunnen? Simpel, daarin zitten geen transistoren in of andere vluchtige elektronica. Een spoel van een relais heeft bijvoorbeeld gewoon de mechanische vertraging voordat deze wegvalt. Net zoals dat een LED direct uitvalt terwijl een gloeilamp nog nagloeit. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
22-12-2016 09:04:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En heren electronici, even op de details: is het niet zo dat de boel overwegend stuk gaat als de spanning er plotseling weer op komt? Want het wegvallen ervan levert denk ik weinig schade op. Ik weet van electronicapraktijk onvoldoende, want toen ik in 1978 afstudeerde, werkten we hoogstens met losse transistors en weerstandjes en verder met betrouwbare relais en spoelen. |
22-12-2016 09:12:07 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Niet per definitie, maar inschakelpieken zijn nooit echt geweldig. Vergelijk het maar bij je thuis; zet een aantal grootverbruikers aan, schakel je meterkast uit, vervolgens weer aan. Dikke kans dat er stoppen direct uit springen/schakelaars weer omspringen. Dat komt omdat er kortstondig een forse stroom loopt om het circuit en condensators te vullen. Die stroom wordt bij inschakelen gezien als een aardlekkage. Maar qua computers is het gewoon dataopslag die gaat flippen. Al weet ik er verder niet genoeg van om uit te leggen wat die computers in moderne treinen zoal aan data opslaan/in hoeverre dit belangrijk is voor het functioneren. Laatst bewerkt door SunKeeper op 22-12-2016 09:12 |
22-12-2016 11:50:21 | ||
---|---|---|
treinfan
|
De computers in de trein blijven nog wel even werkend op de batterijen/accu's in de trein. |
22-12-2016 15:01:49 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Nou, blijkbaar toch niet 100%, want dan zou er geen probleem zijn als er af en toe een spanningsdipje in de bvl-verbinding zit door rijp. Een batterij kan immers niet pijlsnel een soort van 'halve' voeding leveren. Laatst bewerkt door SunKeeper op 22-12-2016 15:02 |
22-12-2016 16:03:51 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
De computers zijn in die zin het probleem ook niet echt, meer de statische omvormers/inverters en alle besturingsprinten die eraan vast hangen. Computers in bijv SLT, mDDM en VIRM draaien op batterijspanning en noodzakelijk is dat die batterijen snel genoeg worden gekoppeld aan het verbruikersnet (dmv een grote magneetschakelaar) |
22-12-2016 17:24:49 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat hoeft ook niet, je installatie word of door de batterij of door de omzetter gevoed, dat is gewoon een relais met wisselcontact. |
22-12-2016 19:42:16 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Bijvoorbeeld VIRM doet dit wel. De zgn. 2/3e aftakking vanaf de batterijen zit continu aan het net gekoppeld. Wanneer de bvl spanning wegvalt wordt er dmv een grote magneetschakelaar de rest vd batterijen aangekoppeld. Om te voorkomen dat de trein kortstondig spanningsloos wordt is er dus de 2/3e aftakking. Die levert ongeveer 70 Volt, net genoeg om ervoor te zorgen dat alle relais/magneetschakelaars niet uitvallen maar gewoon ingeschakeld blijven. |
01-11-2019 16:56:40 | ||
---|---|---|
mren
|
Blijkbaar is toch in Utrecht doorgedrongen dat men regelmatig een pleefiguur slaat met massale opheffing van treinen bij enkele sneeuwvlokken in een uithoek van het land: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429523570/ns-belooft-minder-treinuitval-door-sneeuw?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=seeding-telegraaf |
01-11-2019 19:17:25 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
De wonderen zijn de winter nog niet uit dus. |