Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
29-01-2015 17:37:58
MCNAlkmaar
Dit zijn nu eenmaal de afspraken die ProRail en NS met elkaar gemaakt hebben (helaas). (Dat je van te voren bekend maakt dat er uitdunning plaats gaat vinden.)
Vanaf het moment dat die beslissing genomen wordt, treedt de hele machine in werking: materieel moet op de juiste plek komen, diensten dienen te worden aangepast, zodat 's ochtends probleemloos kan worden opgestart (zie vanmorgen).
Dat kan je dan niet meer zo maar terug gaan draaien, en zeker niet als de dienstregeling al is opgestart.
Ik ben ook nagenoeg alleen maar treinen tegengekomen die uit dubbele stellen bestonden (soms wel 3 maal een VIRM-IV) dus voor wat ik heb gezien reed alles wel op oorlogssterkte.
Het is inderdaad wel jammer dat er al heel snel paniekvoetbal wordt gespeeld. Achteraf kan je zeggen dat de hele operatie vandaag niet nodig was geweest maar ja: dat is achteraf maar: de dag is nog niet om.
Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt, die angst voor dat winterweer. Volgens mij is het begonnen een paar winters terug toen ProRail de zaakjes niet op orde had en in het hele land de ene na de andere wisselstoring optrad als gevolg van dichtgesneeuwde wissels.
Morgen wordt het inderdaad nog ietsjes 'erger' en rijden we wel normaal. Ja, wat is wijsheid.


De groeten uit Schagen
 

29-01-2015 17:39:52
b2py
b2py
Quote
lol (do 29 jan 2015 17:06:36 https://www.somda.nl/forum/14137/p524811/): Het gaat morgen pas in de avond regenen en sneeuwen (natte sneeuw welverstaan). Morgen overdag is het vrijwel overal droog en +4 graden. Dus het wordt zeker niet slechter dan vandaag. Logisch dat de NS morgen de normale dienstregeling uitvoert.

Hetzelfde weerbeeld als vandaag dus.

Nergens onder 0 geweest.

Kan me niet voorstellen dat er aan een van de volgende criteria is voldaan:
* Op de eerste winterse dag wordt de dienstregeling aangepast bij een kans van 10% op 1,5 cm sneeuw.
* Als er 50% of meer kans is op strenge vorst wordt de dienstregeling aangepast.

Het is echt gewoon een wanprestatie van formaat dat de dienstregeling is gehalveerd. En elkaar maar op schouders kloppen dat ze erger voorkomen hebben door de helft van de treinen in te zetten want de dienstregeling is niet in elkaar gestort. Ze moeten zich diep diep schamen in die ivoren torens.
 

29-01-2015 18:10:59
michaben
michaben
Quote
MCNAlkmaar (do 29 jan 2015 17:37:58 https://www.somda.nl/forum/14137/p524815/): Vanaf het moment dat die beslissing genomen wordt, treedt de hele machine in werking: materieel moet op de juiste plek komen, diensten dienen te worden aangepast, zodat 's ochtends probleemloos kan worden opgestart (zie vanmorgen).
Dat kan je dan niet meer zo maar terug gaan draaien, en zeker niet als de dienstregeling al is opgestart.

Dat is juist het probleem: die machine zit op sommige punten onnodig ingewikkeld in elkaar waardoor deze niet flexibel is. De 2800 reed vandaag met een mix van DDZ, VIRM en ICM bijvoorbeeld, terwijl de geknipte (12)500 een mix van VIRM en ICM was. Hier geld inderdaad: lastig om weer op te starten, je moet de 2800 inkorten om de (12)500 te herstellen, maar dit is ander materieel. Vandaar ik zei: uniform materieel per corridor. De restpartijen gaan dan naar series die onveranderd blijven met de aangepaste dienst, zoals de 1900 en 3600 (dat zijn sowieso al dumpseries qua materieelplanning).

Om een voorbeeld te geven, de 4000/4700/9700 hebben bij elkaar normaal 25 stellen nodig. Door de twee spitspendels van de 14100 te lenen (die niet rijden) zou je precies 9 SGM8 composities kunnen formeren van het beschikbare materieel. Besluit men na de ochtendspits dat de gewone dienst hervat kan worden? Dan kort men te Rtd en Utg deze composities weer in tot SGM5 of SGM6, en kunnen in de middag deze stellen weer van start gaan in de 4700/9700/14100. De totale omloop van deze serie (in uitgedunde vorm) is 4,5 uur, aan beide uiteinden kan men stellen aftrappen, dus als men om 10:00 besluit dat het herstelplan van kracht wordt kan men rond 13:00 al het materieel op de plek hebben voor de middag. Misschien dat er hier en daar een SGM5 en SGM6 verwisseld is, maar een kwartierdienst met SGM5 is nog altijd beter dan een halfuurdienst met SGM8. Alleen rijdt deze serie met een mix van SLT en SGM, waardoor men het zichzelf lastig maakt. En daar zouden de wintermaatregelen iets aan kunnen doen, door de materieelseries in de randstad uniform te maken, en de restpartijen in te zetten in buitengebieden.

Ik begrijp best dat je niet in de spits van dienstregeling wil schakelen. Maar tussen de ochtend- en avondspits zit ruim zes uur.

Laatst bewerkt door michaben op 29-01-2015 18:17
 

29-01-2015 18:21:20
rogier
rogier
Quote
MCNAlkmaar (do 29 jan 2015 16:14:29 https://www.somda.nl/forum/14137/p524799/): Dat is het hem nou juist.
Reizigers willen duidelijkheid. Daags van te voren wordt gezegd dat 20% niet rijdt, dan kan je het niet verkopen dat je de gewone dienstregeling weer gaat rijden. Dat heet: onbetrouwbaar. De volgende keer geloof je er dan helemaal niks meer van.
Als je dit doet kan andersom dus ook: zonder vooraankondiging 20% van alle treinen eruit gooien.
Nee, NS doet gewoon waar ze zin in hebben en de reizigers dienen zich daar aan aan te passen. Het is in het verleden namelijk wel mogelijk gebleken om in de avondspits plots een uitgedunde dienstregeling te gaan rijden wegens de verwachte extreme weersomstandigheden. Dus uitdunnen kan wel, maar als achteraf blijkt dat het loos alarm was, is het Heel Erg Ingewikkeld om weer 100% te gaan rijden, dus doen we het niet.
Als NS en haar personeel echt 100% inzet zouden tonen om zoveel mogelijk te laten rijden zou er volgend wijzigingsblad overgegaan worden op een gedecompliceerde personeelsinzet. Ben benieuwd....


Reiziger met hoofdletter R......
 


29-01-2015 18:44:05
SchuurB
SchuurB
Het valt mij op dat in al die persberichten over winterweer nooit eens iets staat als "ProRail heeft op tientallen belangrijke punten extra storingsploegen paraat om optredende storingen zo spoedig mogelijk te verhelpen en het treinverkeer zo goed mogelijk aan de gang te houden" of iets dergelijks. Ik weet niet of men vergeet de reizigers te overtuigen van de inspanningen die men gaat leveren om het treinverkeer op gang te houden, of dat die inspanningen gewoon niet geleverd worden.

Ik zou als leek zeggen dat bij twijfelgevallen zoals vandaag een berg extra storingspersoneel voldoende zou moeten zijn, en als men zeker weet dat de hel losbreekt (en dan bedoel ik niet 5 cm sneeuw) alsnog het noodplan in werking kan worden gesteld.

Laatst bewerkt door SchuurB op 29-01-2015 18:44
 

29-01-2015 23:54:27
Wellie
Wellie
Quote
rogier (do 29 jan 2015 18:21:20 https://www.somda.nl/forum/14137/p524819/):
Quote
MCNAlkmaar (do 29 jan 2015 16:14:29 https://www.somda.nl/forum/14137/p524799/): Dat is het hem nou juist.
Reizigers willen duidelijkheid. Daags van te voren wordt gezegd dat 20% niet rijdt, dan kan je het niet verkopen dat je de gewone dienstregeling weer gaat rijden. Dat heet: onbetrouwbaar. De volgende keer geloof je er dan helemaal niks meer van.
Als je dit doet kan andersom dus ook: zonder vooraankondiging 20% van alle treinen eruit gooien.
Nee, NS doet gewoon waar ze zin in hebben en de reizigers dienen zich daar aan aan te passen. Het is in het verleden namelijk wel mogelijk gebleken om in de avondspits plots een uitgedunde dienstregeling te gaan rijden wegens de verwachte extreme weersomstandigheden. Dus uitdunnen kan wel, maar als achteraf blijkt dat het loos alarm was, is het Heel Erg Ingewikkeld om weer 100% te gaan rijden, dus doen we het niet.
Als NS en haar personeel echt 100% inzet zouden tonen om zoveel mogelijk te laten rijden zou er volgend wijzigingsblad overgegaan worden op een gedecompliceerde personeelsinzet. Ben benieuwd....


Jij verwijt mij dat ik me niet voor 100% inzet? Niet iedereen over een kam scheren vriendelijk vriend!


Machinist NSR
 

30-01-2015 00:07:15
Frontier
Frontier
Nagenoeg al het rijdend personeel zal ongetwijfeld met de beste bedoelingen aan het werk gaan iedere dag. Het is alleen wel opvallend dat ondanks wat kleine kritiek her en der het beleid van hogerhand toch in grote lijnen verdedigd wordt, vandaar ook mijn eerdere verwijzing naar indoctrinatie.

DE oplossing voor veel problemen bij NS is toch echt vereenvoudiging van personeelsdiensten en materieelomlopen, en dan niet alleen bij dagen zoals vandaag, nee gewoon het hele jaar door. Zolang dat onbespreekbaar blijft deel ik de mening van Rogier dat NS en haar personeel zich niet voor 100% inzetten voor de reiziger, men verkiest helaas het eigen werk/rijplezier met alle nadelige gevolgen vanwege de hopeloze complexiteit boven de reiziger.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-01-2015 08:23:33
279
279
heeft u gestudeerd voor psycholoog of zo? u blijft maar terugkomen met indoctrinatie! dat valt vast wel anders te verwoorden.  

30-01-2015 08:29:03
Bert13
Bert13
Nee, @Frontier denkt dat als je het maar vaak genoeg blijft roepen, het vanzelf waar wordt  

30-01-2015 09:31:42
sjoerd
sjoerd
Je kunt het indoctrinatie noemen, of je oor laten hangen naar wat van hogerhand wordt uitgestrooid, maar feit is dat er gelukkig ook altijd nog werknemers zijn die niet klakkeloos volgen en die vragen blijven stellen. Dan bewandel je niet altijd de gemakkelijkste weg, maar wel een eerzame; zelfs als dat betekent dat je je baan verliest. Als we stoppen met nadenken (en dat begint al op school en daarna de collegebank) worden we slaven van wat anderen zeggen. Ammenooitnie.  

30-01-2015 12:46:18
gummbahla
gummbahla
Quote
Frontier (vr 30 jan 2015 00:07:15 https://www.somda.nl/forum/14137/p524845/):
DE oplossing voor veel problemen bij NS is toch echt vereenvoudiging van personeelsdiensten en materieelomlopen, en dan niet alleen bij dagen zoals vandaag, nee gewoon het hele jaar door.

Als @Frontier echt voor psycholoog had gestudeerd, had hij deze suggestie waarschijnlijk niet gedaan. Gedemotiveerd personeel als gevolg van vereenvoudigde personeelsdiensten kan bijvoorbeeld de veiligheid negatief beïnvloeden (makkelijker werk leidt tot minder concentratie), maar ook de houding richting de reizigers zal er niet beter op worden. Sterker nog, gemotiveerd personeel levert meestal betere prestaties, die juist bij extreme omstandigheden noodzakelijk zijn.

Dé oplossing voor de winterperikelen bestaat gewoonweg niet. Ja, eenvoudigere personeelsdiensten lossen iets op, net als meer reservematerieel, meer bijsturingspersoneel, meer storingsploegen, meer reservecapaciteit op het spoor, minder reizigers, etc.

Als we het dan toch over de personeelsdiensten hebben: het probleem is eigenlijk groter, namelijk het verstikkende web van regels waarbinnen het personeel z'n werk moet doen. Er is niet of nauwelijks ruimte voor lokale oplossingen (de machinist die zelf een wissel sneeuwvrij maakt, personeel dat door lokaal overleg zelf diensten/materieel helpt te verdelen). In plaats daarvan wordt er uitsluitend centraal gestuurd (uitdunnen dienstregeling). In plaats van dat men storingen in de kiem probeert te smoren, anticipeert men nu alvast op het feit dat er storingen zullen vóórkomen. Dat heeft tot gevolg dat de geboden maatregelen meestal teveel (bijv. als er geen sneeuw valt) of te weinig effect hebben (als het kaartenhuis ineen stort), en maar zelden het gewenste effect.
 

30-01-2015 13:00:54
mich
mich
Er loopt nog personeel rond dat zelf dat soort zaken, vaak snel en met succes oplost. Echter wel tegen de regels in.  

30-01-2015 13:04:46
edje
edje
Je kunt de dienst makkelijk vereenvoudigen en toch afwisseling creëren.
Een mcn iof Hc uit Es, zou het volgende kunnen doen.
Dag 1 pendelen Enschede - Zwolle
Dag 2 pendelen Enschede - Schiphol
Dag 3 pendelen Enschede - Apeldoorn
Dag 4 pendelen Enschede - Den Haag
etc etc

Hou het materieel ook op dezelfde traject en je hebt een veel betrouwbaarder dienstuitvoering.
het is terug naar het rondje om de kerk, is vervelend voor sommige maar in mijn ogen echt veel betrouwbaarder kwa dienst uitvoering.
 

30-01-2015 13:18:59
nougo
nougo
En dat alles beperkt van pak em beet van wijzigingsblad december tot half februari / begin maart  

30-01-2015 13:23:52
Frontier
Frontier
Quote
gummbahla (vr 30 jan 2015 12:46:18 https://www.somda.nl/forum/14137/p524909/): Als @Frontier echt voor psycholoog had gestudeerd, had hij deze suggestie waarschijnlijk niet gedaan. Gedemotiveerd personeel als gevolg van vereenvoudigde personeelsdiensten kan bijvoorbeeld de veiligheid negatief beïnvloeden (makkelijker werk leidt tot minder concentratie), maar ook de houding richting de reizigers zal er niet beter op worden.

Want bij NS International en de regionale vervoerders (waar men geen hopeloos complexe diensten hanteert) is men allemaal meer gedemotiveerd dan bij NSR en is de houding jegens de reizigers minder?

Quote
nougo (vr 30 jan 2015 13:18:59 https://www.somda.nl/forum/14137/p524914/): En dat alles beperkt van pak em beet van wijzigingsblad december tot half februari / begin maart

Welnee, gewoon permanent het hele jaar. Ook veel handiger bij storingen die het hele jaar voor kunnen komen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-01-2015 13:30:18
thom
thom
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die bewust niet bij een regionale vervoerder werken om oa die redenen.  

30-01-2015 13:35:20
Frontier
Frontier
Kwestie van gewenning, na een tijdje weet men niet beter meer. Vroeger reed men immers ook goederen, dat is ook weg en de meesten kunnen zich daar allang niets meer bij voorstellen, laat staan degenen die die tijd niet eens meegemaakt hebben.

Komt ook nog bij dat het goedkoper is voor de werkgever ook, je hoeft immers niet meer het hele land uit je hoofd te leren en te onderhouden qua wegbekendheid en materieel.

Maar het wordt al weer snel duidelijk, de variatie in het rijplezier is heilig en komt boven de reiziger te staan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-01-2015 13:37:33
ZJ37
ZJ37
Quote
thom (vr 30 jan 2015 13:30:18 https://www.somda.nl/forum/14137/p524916/): Ik denk dat er genoeg mensen zijn die bewust niet bij een regionale vervoerder werken om oa die redenen.
Of bewust wel. Denk maar aan Ah-Dtc (Breng), Maaslijn (Veolia), Zl-Emn en Ddr-Gdm (Arriva). En ongemotiveerd ze allemaal toch zijn!
 

30-01-2015 16:03:19
thom
thom
Quote
Frontier (vr 30 jan 2015 13:35:20 https://www.somda.nl/forum/14137/p524917/): Kwestie van gewenning, na een tijdje weet men niet beter meer. Vroeger reed men immers ook goederen, dat is ook weg en de meesten kunnen zich daar allang niets meer bij voorstellen, laat staan degenen die die tijd niet eens meegemaakt hebben.

Komt ook nog bij dat het goedkoper is voor de werkgever ook, je hoeft immers niet meer het hele land uit je hoofd te leren en te onderhouden qua wegbekendheid en materieel.

Maar het wordt al weer snel duidelijk, de variatie in het rijplezier is heilig en komt boven de reiziger te staan.

En dan straks roepen dat het allemaal zo onhandig is om treinen om te leiden omdat de Mcn'en er nooit meer komen en geen wegbekendheid meer hebben zeker ?

@ZwareJongen37,

die zullen er ongetwijfeld zeker ook zijn, dat heb je min niet horen zeggen

Laatst bewerkt door thom op 30-01-2015 16:04
 

30-01-2015 17:08:26
edje
edje
In mijn plan behouden de machinisten hun wegbekendheid.
Zie het als het rondje om de kerk, maar dan wel elke dag een andere kerk.
 

30-01-2015 17:15:45
john2
john2
En de Veolia machinisten die op de Heuvellandlijn en de Maaslijn rijden. Die rijden toch elke dienst van hun op hetzelfde stuk. Mij lijkt dat dit ook zo is bij de andere regionale vervoerders.  

30-01-2015 17:18:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Beetje appels met peren vergelijken dit he ... ze hebben ook echt de keuze om meerdere trajecten te rijden jaja..%03%


MCN ASD
 

30-01-2015 17:27:32
gummbahla
gummbahla
Er zullen vast individuele machinisten zijn die het geen probleem vinden iedere dag 6 keer over een vast traject te pendelen. Maar door de boot genomen geldt (en zeker niet alleen binnen het spoorwegwezen) dat mensen minder gemotiveerd zullen zijn wanneer ze minder afwisseling in hun werk hebben. Maar goed, we dwalen af van het topic...  

30-01-2015 17:37:07
rogier
rogier
Ik dacht dat de reiziger op plaats 1, 2 en 3 stond?


Reiziger met hoofdletter R......
 

30-01-2015 17:44:20
Duitje
Duitje
Dit gaat over het 'rondje rond de kerk' tijdens de sneeuwdienstregeling Voor die paar keer per jaar moet het personeel niet zeuren. Doen ze dat wel, dan mogen ze wat mij betreft op staande voet ontslagen worden ivm werkweigering.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

30-01-2015 18:36:05
thom
thom
Nounou wat een woorden weer zeg... %03%  

30-01-2015 18:48:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Maar hem ongelijk geven kun je niet
Dit gedonder bij een simpel sneeuwvlokje moet voorbij zijn, ik snap werkelijk niets van hoe ze 100 km over de grens met 300km/u door een meter sneeuw heen kunnen knallen zonder al te veel gedonder, terwijl we hier meteen een landelijk verkeersinfarct voordat we überhaupt één vlokje hebben gezien...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-01-2015 19:26:31
Frontier
Frontier
Quote
thom (vr 30 jan 2015 16:03:19 https://www.somda.nl/forum/14137/p524934/): En dan straks roepen dat het allemaal zo onhandig is om treinen om te leiden omdat de Mcn'en er nooit meer komen en geen wegbekendheid meer hebben zeker ?

Welnee, even verder denken, dan gaat het natuurlijk net zo als bij NS International: wegbekendheid op je vaste trajecten plus alle eventuele omleidingsroutes die daarbij horen.

Quote
gummbahla (vr 30 jan 2015 17:27:32 https://www.somda.nl/forum/14137/p524955/): Er zullen vast individuele machinisten zijn die het geen probleem vinden iedere dag 6 keer over een vast traject te pendelen. Maar door de boot genomen geldt (en zeker niet alleen binnen het spoorwegwezen) dat mensen minder gemotiveerd zullen zijn wanneer ze minder afwisseling in hun werk hebben. Maar goed, we dwalen af van het topic...

Welnee, iedere standplaats heeft wel meerdere treinseries zowat en bovendien zou je nog bijvoorbeeld standplaatsen die niet zo ver van elkaar liggen samen een 'treinseriepakket' kunnen laten rijden. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan:

Hdr+Amr: 800, 3000, 4000, 4700(+7400), 4800

Ekz+Hn: 1500, 3300, 3400, 14500, 14800

Asd+Hlm: 900, 1000, 2100, 2200, 4600, 4800, 5400, 6300, 14800

Hfdo: 1600, 3100, 3300, 3500, 4300, 5800, 11600

Llso: 2600, 4300, 4900

Gvc: 700 (tot Ut), 1700 (tot Ut), 1900, 2000, 2100, 5000, 5100, 6300, 9800,
11700 (tot Ut), 12700, 19800

Rtd+Ddr: 500 (tot Ut), 2200, 2800, 4000, 4100, 4200, 9700, 12500 (tot Ut), 14000

Rsd+Vs: 2600, 3600, 5100

Lw: 9000, 12500 (tot Ut), 12700

Gn: 500 (tot Ut), 700, 9100

Zl: 3600, 4600, 5600, 7900, 8500, 9100

Amf: 1500, 5800, 11600, 11700 (tot Ut)

Es+Hgl: 1600, 1700 (tot Ut), 7000, 7900

Ah+Nm+Zp: 400, 3000, 3100, 4400, 7500, 7600

Ut: 2000, 2800, 4900, 5500, 5600, 5700, 6000, 6100, 7400, 8800, 9800

Ht: 4400, 9600, 13600, 16000

Ehv+Vl: 1900, 5200, 6400

Hrl+Mt: 800, 3500, 6800, 6900

Het is slechts idee, louter om aan te geven dat je nog best variatie hebt. Het verschilt weliswaar per standplaats, dus als je van mening bent dat het elders leuker is vraag je om overplaatsing, dat is nu in feite ook al zo.

Quote
rogier (vr 30 jan 2015 17:37:07 https://www.somda.nl/forum/14137/p524958/): Ik dacht dat de reiziger op plaats 1, 2 en 3 stond?

In ieder geval niet op 1, dat kunnen we nu wel constateren. Op 1 staat het rijplezier van het personeel, alle nadelige gevolgen die dat met zich meebrengt wanneer er een verstoring is moet de reiziger kennelijk maar voor lief nemen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-01-2015 19:40:33
michaben
michaben
Ik denk dat het qua logistiek al een verbetering zou zijn als 80% van de diensten corridorgebonden is, dan is er nog maar een klein aantal diensten waarbij het puzzelen wordt bij een verstoring. Zeker bij grote knooppunten heb je dan nog diverse pakketten, en als variatie krijg je telkens een ander pakket (dus de ene keer is het Ut-Ledn/Gvc, volgende dag Ut-Amfs-Zl, dan weer Bkl-Ut-Rhn). De nadruk ligt op terugkeren naar je standplaats, zodat je in de corridor blijft. Om wegbekendheid van omleidingsroutes actief te houden heb je eens in de week een dienst die een ommetje maakt, zoals een rondje Ut-Amf-Hvs-Ut of Ut-Nm-Ht-Ut.

Er is trouwens wel ooit beweerd dat de huidige diensten niet alleen vanwege de variatie zijn maar ook vanwege efficiëntie. Het lijkt me dat dit echter vooral buiten de randstad het geval is, waar je om op je eigen corridor te keren soms onnodig lang zou moeten pauzeren. Binnen de Randstad, zeker met ETMET straks, zal de efficiëntiewinst van dergelijke diensten minder zijn. En het is juist de Randstad waar LUD op slaat.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-01-2015 19:54:22
rogier
rogier
En dan het je heb ook nog niet gehad over de minimale overstaptijden tussen de verschillende treinseries die nu van toepassing zijn. Dat kost ook allemaal niet-productieve werktijd.

Laatst bewerkt door rogier op 30-01-2015 19:54


Reiziger met hoofdletter R......
 

30-01-2015 20:01:16
train85
train85
Quote
dlm4yjp (vr 30 jan 2015 18:48:02 https://www.somda.nl/forum/14137/p524972/): Maar hem ongelijk geven kun je niet
Dit gedonder bij een simpel sneeuwvlokje moet voorbij zijn, ik snap werkelijk niets van hoe ze 100 km over de grens met 300km/u door een meter sneeuw heen kunnen knallen zonder al te veel gedonder, terwijl we hier meteen een landelijk verkeersinfarct voordat we überhaupt één vlokje hebben gezien...
Solliciteer voor een baan bij de 2e kamer kan je is echt je mening geven en solliciteer bij NS en ga je gang om het beter te maken.
 

30-01-2015 22:27:52
MCNAlkmaar
Quote
edje (vr 30 jan 2015 13:04:46 https://www.somda.nl/forum/14137/p524912/): Je kunt de dienst makkelijk vereenvoudigen en toch afwisseling creëren.
Een mcn iof Hc uit Es, zou het volgende kunnen doen.
Dag 1 pendelen Enschede - Zwolle
Dag 2 pendelen Enschede - Schiphol
Dag 3 pendelen Enschede - Apeldoorn
Dag 4 pendelen Enschede - Den Haag
etc etc

Hou het materieel ook op dezelfde traject en je hebt een veel betrouwbaarder dienstuitvoering.
het is terug naar het rondje om de kerk, is vervelend voor sommige maar in mijn ogen echt veel betrouwbaarder kwa dienst uitvoering.

Gaat NS nooit meer doen, Kijk alleen maar naar de efiicientie. Die is er dan totaal uit. Neem alleen even het pendelen, dat betekent dat een MCN of HC ongeveer ieder half uur tot een uur van trein moet wisselen, om te keren, en dat betekent minimaal 20 minuten overstaptijd. En rit Amr-Mt (zoals die nu wordt gereden) duurt 3 uur en 9 minuten. Dat is constante werktijd. In die tijd, moet een werknemer bij het rondje om de kerk al 3 keer van trein zijn gewisseld. Dit is veel INefficienter. Dat heeft de NS al ruimschoots toegegeven dus zal niet meer worden ingevoerd.

Dan even terugkomend op je lijstje dat standplaatsen vaste treinseries kunnen gaan rijden.
Als voorbeeld zal ik de treinserie 800 even noemen. Die staan in je opsomming alleen bij de standplaatsen Amr en Hrl/Mt. Dat gaan ze nooit redden. Ik weet niet hoeveel omlopen die serie heeft maar dat is nooit door die 3 standplaatsen te bemannen. Helaas, en zo kan je nog wel meer voorbeelden noemen in andere treinseries waarin je plan niet opgaat.

Nog even over de ijzel op de bovenleiding: vanmorgen was er ook weer rijp of ijzel op de bovenleiding bij Sgn. Ik kwam daar binnrijden met een mooie vonkenregen boven me. Gevolg: aanspreken van de stoorstroomdetector van een tractie-installatie. Gevolg: uitval van een tractie-installatie. Bij een VIRM kan je de boel weer resetten dus zo gezegd zo gedaan. Maar het wegrijden ging ook beroerd. Je kwam amper weg met nog steeds een goeie vonkenregen boven de trein.
Dit even ter illustratie dat rijden bij ijzel/rijp tegenwoordig geen goed idee is. Er kan veel worden gesloopt tijdens zo'n rit.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 30-01-2015 22:33


De groeten uit Schagen
 

30-01-2015 23:27:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
train85 (vr 30 jan 2015 20:01:16 https://www.somda.nl/forum/14137/p524984/):
Quote
dlm4yjp (vr 30 jan 2015 18:48:02 https://www.somda.nl/forum/14137/p524972/): Maar hem ongelijk geven kun je niet
Dit gedonder bij een simpel sneeuwvlokje moet voorbij zijn, ik snap werkelijk niets van hoe ze 100 km over de grens met 300km/u door een meter sneeuw heen kunnen knallen zonder al te veel gedonder, terwijl we hier meteen een landelijk verkeersinfarct voordat we überhaupt één vlokje hebben gezien...
Solliciteer voor een baan bij de 2e kamer kan je is echt je mening geven en solliciteer bij NS en ga je gang om het beter te maken.


Ja, en dat zeg je nou altijd zonder er verder wat mee te kunnen doen, je kan beter dit even uitleggen hoe het kan dat er zo'n groot verschil is tussen hier en daar, dan heb ik ook nog wat aan je antwoord, ipv wederom zo'n nutteloze bijdrage.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-01-2015 23:42:38
train85
train85
Ten eerste vind ik deze reactie te ver gaan. Ik bedoelde het met een knipoog. Een mening geven over waarom NS kiest voor deze winterdienst mag altijd. Maar soms slaan mensen hier echt daarin door zonder maar effe verder na te denken waarom dit gebeurt en waarom het treinverkeer pas na een dag weer volledig wordt opgestart. Het is hier al meerdere malen uitgelegd waarom dat zo is. Denk als mensen is echt gaan meelopen bij NS en/of Prorail veel meer te weten komen over dit. En daarnaast heeft de overheid hier ook invloed op mbt onderhoud enz. Dat was mijn verhaal hierover.  

30-01-2015 23:57:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Als het met een knipoog bedoeld was, gebruik die dan ook, want het kwam nu over als een persoonlijke aanval en daar zit je bij mij op het verkeerde adres.

Wat er bij NS en Prorail mis gaat weet ik inmiddels wel, maar niet wat er bijvoorbeeld bij de oosterburen gebeurd en waarom hun het wel steeds weer voor elkaar te krijgen en wij weer in de kou moeten staan.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-01-2015 00:44:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou dan zou ik nog maar is een keer bij die oosterburen gaan kijken... niet lullig bedoelt maar daar loopt het vaker in de soep dan hier in NL... de intensiteit van het treinverkeer is ook niet te vergelijken met dat van onze oosterburen he


MCN ASD
 

31-01-2015 01:09:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Het loopt daar vaker in de soep, maar na hooguit een uur rijdt meteen alles weer en juist dat is anders dan hier waarbij je nog de volgende dag de gevolgen ziet.
Overigens zijn mijn ervaringen, terwijl ik toch vaker bij de oosterburen in de trein zit dan hier, totaal niet slecht.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-01-2015 09:27:05
sjoerd
sjoerd
Quote
train85 (vr 30 jan 2015 23:42:38 https://www.somda.nl/forum/14137/p525019/): Ten eerste vind ik deze reactie te ver gaan. Ik bedoelde het met een knipoog. Een mening geven over waarom NS kiest voor deze winterdienst mag altijd. Maar soms slaan mensen hier echt daarin door zonder maar effe verder na te denken waarom dit gebeurt en waarom het treinverkeer pas na een dag weer volledig wordt opgestart. Het is hier al meerdere malen uitgelegd waarom dat zo is. Denk als mensen is echt gaan meelopen bij NS en/of Prorail veel meer te weten komen over dit. En daarnaast heeft de overheid hier ook invloed op mbt onderhoud enz. Dat was mijn verhaal hierover.

Inside-info is zeker het lezen en overwegen waard. Maar de beste stuurlui staan niet voor niets aan de wal. Die worden niet gehinderd door de mores van alledag, die kijken en vergelijken en denken out-of-the-box. Het is heel moeilijk om dat als onderdeel ervan, in een organisatie te blijven doen, maar soms is het wel heel erg nodig om een ongebonden, nuchtere kijk te hebben. Organisaties worden zelden van binnenuit aan de schandpaal genageld, of je moet klokkenluider willen zijn. Nadenken en spreken is immers niet verboden. En wat er dan gezegd wordt, moet je nooit persoonlijk opvatten.
 

31-01-2015 10:24:51
Duitje
Duitje
Quote
thom (vr 30 jan 2015 18:36:05 https://www.somda.nl/forum/14137/p524969/): Nounou wat een woorden weer zeg... %03%


Want?

De treindienst loopt tijdens sneeuwval in de soep ivm storing icm een (onderbezette?) bijsturing. Dus knip de treindienst (materieel EN personeel) om beter overzicht over het materieel en personeel te houden. Ook hou je bij een storing de vertragingen beperkt tot 1 traject. En wil het personeel op zo'n dag niet pendelen, ja, dan mogen ze wat mij betreft ontslag krijgen.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

31-01-2015 10:37:08
broek53
broek53
Het aardige is dat hier de belevingen en dus meningen van de onschuldige buitenstaander en het slachtoffer (de reiziger) geconfronteerd wordt met alle interne en politieke redenen die NS heeft en voelt om iets wel of niet te doen, met als onderstroom het complexe logistieke kaartenhuis.
Het feit dat dat in zijn uitkomsten diametraal tegenover elkaar staat, zou NS als klantgericht bedrijf ernstig tot nadenken moeten stemmen. Dat doet het wellicht ook wel, maar het bedrijf legt zijn prioriteiten gewoon anders. Punctualiteit is nummer 1, 2 en 3 en daar wordt op gestuurd en op niets anders. Dat is onder normale omstandigheden een nobel streven, want als het systeem op tijd draait, kom je als reiziger het beste aan je trekken. De makke is dat men dit streven tot in het absurde (vind ik) doortrekt, namelijk ook op dagen dat men (letterlijk) ziet aankomen dat het systeem mogelijk niet op tijd zal draaien.
[Dat dan de huidige uitdunning contraproductief werkt, is ook duidelijk. Op 29 januari noteerde men een zwarte dag voor de punctualiteit, terwijl er verder niets bijzonders aan de hand was. Belangrijke secundaire vertragingsoorzaak aldus het OCCR: de door de uitdunning ontstane krappe overgangen in de personeelsdiensten]
 

31-01-2015 10:43:35
broek53
broek53
Quote
Duitje (za 31 jan 2015 10:24:51 https://www.somda.nl/forum/14137/p525057/):
Quote
thom (vr 30 jan 2015 18:36:05 https://www.somda.nl/forum/14137/p524969/): Nounou wat een woorden weer zeg... %03%


Want?

De treindienst loopt tijdens sneeuwval in de soep ivm storing icm een (onderbezette?) bijsturing. Dus knip de treindienst (materieel EN personeel) om beter overzicht over het materieel en personeel te houden. Ook hou je bij een storing de vertragingen beperkt tot 1 traject. En wil het personeel op zo'n dag niet pendelen, ja, dan mogen ze wat mij betreft ontslag krijgen.
Jawel jawel, die hebben we ook al vaker gehad.
Reken maar dat er geen personeelslid is die bezwaar heeft om op dit soort dagen te gaan pendelen. Waar je hier tegenaan loopt, is de capaciteit van de grote knooppunten. Voordat men aan het uitdunnen begon, waren er een paar jaar pendelscenario's. Dat leidde voor bijvoorbeeld Amsterdam C tot zo'n volle spoorbezetting dat de tranen je op voorhand in de ogen sprongen, naast het aantal kruisende bewegingen dat bij kopmaken ontstaat over wissels die dan allemaal kwetsbaar zijn en gangbaar gehouden moeten worden. In zijn algemeenheid is dat dus ook niet 100 % de na te streven oplossing.
 

31-01-2015 10:55:50
fred67nl
fred67nl
Ik hou er niet van om met dit soort discussies mee te gaan maar misschien zijn de volgende dingen wel handig;

Alle treinseries in hun eigen gesloten omloop plaatsen zodat bij uitval van een serie je alleen die serie hoeft bij te sturen. Laten we dan eventuele problemen met spoorruimte even buiten beschouwing laten. Ga dan ook niet het materieel van die serie gebruiken voor andere treinseries.

Stop ook materieel wat een wat sneller stuk gaat in een eigen treinserie zodat allen die serie daar dan last van heeft en uitvalt.

M.b.t personeelsinzet; koppel diensttechnisch een MCN ook een HC met de zelfde standplaats en dezelfde start en einde dienst aan elkaar en laat die de hele dienst samen meedraaien. Als je dan iets moet bijsturen dan is dat wat makkelijke, je stuurt dan een eenheid bij i.p.v. twee personen met allebei een eigen dienst.

Verder lijkt het me handig wanneer je de bijsturing in één ruimte plaats en zodanig dat ze niet elkaar te hoeven bellen on iets te weten te komen.

Gebruik sms om wijzigingen aan personeel door te geven. Gaat denk ik veel sneller als de huidige werkwijze.

Veel discussieplezier met deze ideeën.

Groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

31-01-2015 11:33:17
ZJ37
ZJ37
Ik weet wel zeker dat een groot deel van het personeel in zulke omstandigheden geen zin heeft om een slag te maken naar de andere kant van het land. Heel simpel: hij of zij zal zich voor de dienst afvragen of na afloop van de dienst wel tijdig weer op standplaats is.

Pendelen over korte afstanden is natuurlijk iets minder efficient, maar dat kan je voor een deel compenseren met de uitdunning van de treindienst.
 

31-01-2015 11:51:51
fred67nl
fred67nl
Het is ook niet de bedoeling dat ze het hele land doortuffen. Het gaat er mij om dat de Mcn die na de rit vanaf b.v. Gvc in Ut naar een andere trein gaat, ook de Hc mee neemt.

Laatst bewerkt door fred67nl op 31-01-2015 11:53


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

31-01-2015 12:17:37
gvttreinen
gvttreinen
En wat als er vanwege lange trein een tweede HC mee moet, dan ook maar een 2e Mcn?
Ik vrees voor heel veel 'If Then' voorwaarden
 

31-01-2015 12:25:50
rogier
rogier
Gelukkig is één van de grote kwaliteiten van de spoorsector dat voor iedere oplossing wel weer tien nieuwe problemen verzonnen kunnen worden.


Reiziger met hoofdletter R......
 

31-01-2015 12:45:06
fred67nl
fred67nl
Quote
gvttreinen (za 31 jan 2015 12:17:37 https://www.somda.nl/forum/14137/p525088/): En wat als er vanwege lange trein een tweede HC mee moet, dan ook maar een 2e Mcn?
Ik vrees voor heel veel 'If Then' voorwaarden


Die 2de, 3de of 4de Hc is dan apart in te plannen . Wordt nu ook gedaan toch?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

31-01-2015 13:21:18
sjoerd
sjoerd
Quote
fred67nl (za 31 jan 2015 12:45:06 https://www.somda.nl/forum/14137/p525091/):
Quote
gvttreinen (za 31 jan 2015 12:17:37 https://www.somda.nl/forum/14137/p525088/): En wat als er vanwege lange trein een tweede HC mee moet, dan ook maar een 2e Mcn?
Ik vrees voor heel veel 'If Then' voorwaarden


Die 2de, 3de of 4de Hc is dan apart in te plannen . Wordt nu ook gedaan toch?

Helaas, Fred67, getuige de reacties denken we toch nog teveel in problemen en niet in oplossingen. Ja maar.. zou eigenlijk ja en.. moeten worden. Natuurlijk kleven aan alle voorstellen nadelen, en die heeft de huidige werkwijze ook.
Maar goed: er komt gegarandeerd een nationaal debat. Ik hoop dat ze dan oplossers uitnodigen en geen probleemzoekers.
 

31-01-2015 13:50:17
fred67nl
fred67nl
Ik wacht geduldig het telefoontje van NS en Prorail af.%08%


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

31-01-2015 14:02:06
rolandrail
rolandrail
Voor grote bijsturingsklussen heeft NSR sinds een tijdje het programma Solver. Daar is een proef mee gedaan, typerend voor NSR met nog niet de helft van alle tijdnormen enz. Dat programma kan dus heel veel maar zolang dat programma niet gevoed wordt met alles wat nodig is gaat het niet werken, zie o.a. de problemen afgelopen donderdag met te korte overgangen. Dat kan dus gewoon voorkomen worden door het programma beter in te stellen.
Om maar eens op het topic terug te komen, een vraag die ik nergens zie: hoe kan dat Prorail er mee weg komt dat er telkens wel ergens wisselverwarming uit staan? Daar begint vaak de grootste ellende.
 

31-01-2015 14:10:59
broek53
broek53
Ik deel je verbijstering. NS doet zijn best op zijn eigen onbeholpen manier om de gevolgen van winterweer op te vangen. De eerstelijns verdediging zou zijn dat ProRail zijn spulletjes op orde heeft en op zijn minst sneeuwploegen heeft klaarstaan. Niets van dat al.  

31-01-2015 14:14:27
rogier
rogier
Tsja, zolang NS vooral bevelen van Prorail opvolgt en zelf niet verder komt dan 'NS spreekt Prorail aan' (dat was alweer in 2005) zal er weinig veranderen. Het spel moet veel harder gespeeld worden.


Reiziger met hoofdletter R......
 

31-01-2015 14:24:42
ZJ37
ZJ37
Sterker nog: als de hele spullenboel gewoon werkt dan is een uitgedunde dienstregeling wellicht niet eens nodig. Of je zou je kunnen afvragen waarom je die zou willen.  

31-01-2015 14:47:04
MCNAlkmaar
Lees dit eventjes: http://www.volkskrant.nl/binnenland/bij-sneeuw-doet-ns-het-nooit-goed~a3840532/
Dat geeft het heel goed weer.


De groeten uit Schagen
 


31-01-2015 15:08:12
rogier
rogier
Het geeft inderdaad heel goed weer dat het spoor onvoldoende flexibel is, de infrastructuur onvoldoende bestand is tegen normaal winters weer en dat er in de spoorsector een 'excuse culture' heerst.

Laatst bewerkt door rogier op 31-01-2015 15:08


Reiziger met hoofdletter R......
 

31-01-2015 15:15:01
Klaasje
Klaasje
De onderliggende redenering van het artikel is dat de aangepaste dienstregeling de beheersbaarheid vergroot. Als je dat voor waar aanneemt is het een heel aardig artikel. Maar ondertussen is dat misschien wel niet zo. Een week geleden op zaterdag had een aangepaste dienstregeling helemaal niet kunnen voorkomen dat het chaos werd omdat het al misging voordat überhaupt de dienstregeling op gang kwam.

Afgelopen donderdag was goed te merken dat een aangepaste dienstregeling op zichzelf er al voor veel problemen zorgt. Er was vrijwel geen enkele verstoring maar het regende vertragingen. Niet kleine die je kunt verwachten als gevolg van langzamer in- en uitstappen en drukkere treinen maar best wel flinke. Bij die paar verstoringen die er waren (b.v. Zl-Mp) duurde het veel langer voordat op de aansluitende baanvakken een beetje een redelijke treindienst gereden werd. Twee uur geen trein van Assen naar Groningen is totaal absurd als treinen uit Groningen in Assen, Beilen, Hoogeveen en Meppel zouden kunnen keren. Dus kennelijk had de bijsturing het veel te druk om daar een oplossing voor te verzinnen. Maar waarmee? Een niet kloppende dienstregeling?

Gister is er her en der toch redelijk wat sneeuw gevallen en is het eigenlijk heel goed gegaan, zonder aangepaste dienstregeling. Eigenlijk alle reden om te juichen maar het werd overschaduwd door de dag ervoor die alle aandacht naar zich toe trok.

Heeft de aangepaste dienstregeling nut? In theorie misschien als in de loop van de dag storingen op gaan treden, maar dan onder de voorwaarde dat die goed is uitgewerkt zodat de bijsturing ook echt de handen vrij heeft voor de verstoringen. Kunnen we aantonen dat het beter werkt in de praktijk dan geen aangepaste dienstregeling? Nee, in de verste verte niet.

Laatst bewerkt door Klaasje op 31-01-2015 15:17
 

31-01-2015 15:38:02
V64
V64
Quote
broek53 (za 31 jan 2015 14:10:59 https://www.somda.nl/forum/14137/p525114/): Ik deel je verbijstering. NS doet zijn best op zijn eigen onbeholpen manier om de gevolgen van winterweer op te vangen. De eerstelijns verdediging zou zijn dat ProRail zijn spulletjes op orde heeft en op zijn minst sneeuwploegen heeft klaarstaan. Niets van dat al.

Dat NSR/Pro Rail model is gewoon een succesverhaal.
Als je iemand hebt die je wederzijds de schuld kan geven kom je er altijd mee weg.
Niet alleen bij het spoor hoor: laatst bij dat incident in de Journaal-studio waren NPO en NOS elkaar ook onmiddellijk de zwarte Piet (mag deze term nog?) aan het toespelen.
 

31-01-2015 18:54:08
timtrein
timtrein
Quote
ZJ37 (za 31 jan 2015 11:33:17 https://www.somda.nl/forum/14137/p525079/): Ik weet wel zeker dat een groot deel van het personeel in zulke omstandigheden geen zin heeft om een slag te maken naar de andere kant van het land. Heel simpel: hij of zij zal zich voor de dienst afvragen of na afloop van de dienst wel tijdig weer op standplaats is.

Nou, als het personeel er al zo over denkt kun je volgens mij maar beter helemaal stoppen met treintje rijden
 

01-02-2015 20:25:13
MCNAlkmaar
En toch is het zo. In het verleden zijn er afspraken gemaakt over het gaan pendelen op dit soort dagen. Niemand die daar problemen mee heeft. Dat er vervolgens diensten verschijnen die wel naar de andere kant van het land gaan, is dan niet meer uit te leggen.


De groeten uit Schagen
 

04-02-2015 17:58:36
ZJ37
ZJ37
Reactie Mansveld op e.e.a.: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/mansveld_verdedigt_winterdienstregeling_ns-146773  

04-02-2015 18:55:51
Bert13
Bert13
"Zo, daar zijn we ook weer vanaf."
Ongelooflijk dit.
 

04-02-2015 19:40:42
mvboetzela
mvboetzela
Had je anders verwacht dan? Er is geen chaos ontstaan, dus de Stas is tevreden.
Volgende dossier...
 

05-02-2015 07:49:31
phantom
phantom
Och wat maakt het ook uit.
Rijd de NS niet door dat er "slecht"weer opkomst is,of omdat er een sneeuwvlok dreigt te vallen,dan dondert Utrecht of een ander groot knoop punt wel in mekaar,en dan rijd er nog een hele dag niks tot weinig.
Het resultaat blijft t zelfde %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-02-2015 08:19:07
broek53
broek53
Quote
mvboetzela (wo 04 feb 2015 19:40:42 https://www.somda.nl/forum/14137/p525837/): Had je anders verwacht dan? Er is geen chaos ontstaan, dus de Stas is tevreden.
Volgende dossier...
Lijkt mij volstrekt logisch. NS en ProRail voeren een maatregel naar de letter uit die nog maar pas is afgesproken naar aanleiding van de vorige spoorhysterie in de Kamer. En dan zou het weer niet goed zijn? Ik kan mij goed voorstellen dat de Staats wel wat beters te doen heeft dan met alle Kamerwinden mee waaien.
Het laat onverlet dat de afgesproken maatregelen getuigen van lafbekkerij en gebrek aan ambitie, maar dat hebben de opgewonden standjes in de Kamer vorig jaar zelf goedgevonden.
 

05-02-2015 09:04:32
mvboetzela
mvboetzela
Vandaag geen LUD1,2 of 3. Drukste ochtendspits van het jaar op de weg met glijpartijen en 500+ km file. Op de NS-storingenpagina niets noemenswaardig, in het OD topic geen grote problemen. Zo kan het dus ook. Gewoon rijden met een beetje vorst en sneeuw.  

05-02-2015 09:39:07
Klaasje
Klaasje
10 % kans op 3 cm sneeuw is ook wel erg zielig.. Want bij 5 cm sneeuw zou het spoorsysteem het waarschijnlijk ook nog heel goed doen zolang er niet al teveel wind staat.  

05-02-2015 09:45:45
b2py
b2py
En daar zit te crux, want het waaide die dag wel behoorlijk.  

05-02-2015 09:55:46
ZJ37
ZJ37
Het lijkt er dus meer op dat het afhangt hoe de wind bij de directie waait om tot een beslissing te komen of er wel of geen uitgedunde dienstregeling wordt gereden.  

05-02-2015 10:12:57
broek53
broek53
Het hangt af van afgesproken kriteria en daarna van Gerrit Hiemstra  

05-02-2015 12:01:24
AgentX
AgentX
Kunnen we niet eens gaan lobbyen voor een meer optimistische weerman?  

05-02-2015 12:20:53
aarclay
aarclay
Quote
dlm4yjp (ma 26 jan 2015 12:50:28 https://www.somda.nl/forum/14137/p524268/): @aarclay: graag eerst informatie opzoeken, begrijpen en dan pas brullen, want wat hier allemaal staat slaat werkelijk nergens op.
Als je het niet begrijpt, mag je dat gerust vragen.

Wees dan ook graag inhoudelijk, ik heb deze informatie uit een van de boeken die ik heb. Dus met zulke posts als dit schieten we echt weinig op. Als je verder nog uitleg of vragen hebt, kan dat wel met PM.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-02-2015 12:46


Choo choo.....
 

05-02-2015 12:53:25
dvdhoven
dvdhoven
In Canada blijken ze ook bij iets meer dan een paar vlokjes sneeuw nog te rijden. Leuk filmpje bij de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/23644552/__Spectaculair__Trein_trotseert_sneeuw__.html


Dick van den Hoven
 

05-02-2015 14:53:47
MCNAlkmaar
Maar ja, wij zitten niet in Canada, Zwitserland of Noorwegen.
Quote
ZJ37 (wo 04 feb 2015 17:58:36 https://www.somda.nl/forum/14137/p525827/): Reactie Mansveld op e.e.a.: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/mansveld_verdedigt_winterdienstregeling_ns-146773

Wij hebben met Nederland te maken en de regels die we hebben afgsproken met elkaar. En die regels worden gewoon gevolgd.
De te volgen procedure is gewoon gevolgd, die de Tweede Kamer nota bene zelf heeft goedgekeurd. Wordt er dan een keer overgeschakeld naar de winterdienst, is het weer niet goed, omdat dit (achteraf bleek) niet nodig was geweest. Er worden beslissingen genomen, op informatie die wordt aangeleverd door weerbureaus. Regels zeggen dan: overschakelen ja of nee, vorige week was dat dus ja.
Of dat nou terecht is of niet: dit zijn nu eenmaal de regels die we met z'n allen (lees de Tweede Kamer) hebben afgesproken.
En nu niet komen dat ik mijn eigen bedrijf verdedig, ik heb daar ook zo mijn mening over.
Ik herhaal eigenlijk nu mijn bericht van 29-01 17:37.

O ja, nog een filmpje over de winterdienstregeling: https://m.youtube.com/watch?v=qxEwcYjWBnY

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 05-02-2015 19:33


De groeten uit Schagen
 

05-02-2015 17:33:36
michaben
michaben
Quote
dvdhoven (do 05 feb 2015 12:53:25 https://www.somda.nl/forum/14137/p525901/): In Canada blijken ze ook bij iets meer dan een paar vlokjes sneeuw nog te rijden.

Treinen hebben dan ook geen last van sneeuw, bovenleiding en wissels hebben last van sneeuw. Maar het is al lang bekend dat in Nederland vooral de logistiek last heeft van winterweer en niet de infrastructuur zelf.
 

05-02-2015 20:49:06
b2py
b2py
Quote
MCNAlkmaar (do 05 feb 2015 14:53:47 https://www.somda.nl/forum/14137/p525912/): Maar ja, wij zitten niet in Canada, Zwitserland of Noorwegen.
Quote
ZJ37 (wo 04 feb 2015 17:58:36 https://www.somda.nl/forum/14137/p525827/): Reactie Mansveld op e.e.a.: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/mansveld_verdedigt_winterdienstregeling_ns-146773

Wij hebben met Nederland te maken en de regels die we hebben afgsproken met elkaar. En die regels worden gewoon gevolgd.
De te volgen procedure is gewoon gevolgd, die de Tweede Kamer nota bene zelf heeft goedgekeurd. Wordt er dan een keer overgeschakeld naar de winterdienst, is het weer niet goed, omdat dit (achteraf bleek) niet nodig was geweest. Er worden beslissingen genomen, op informatie die wordt aangeleverd door weerbureaus. Regels zeggen dan: overschakelen ja of nee, vorige week was dat dus ja.
Of dat nou terecht is of niet: dit zijn nu eenmaal de regels die we met z'n allen (lees de Tweede Kamer) hebben afgesproken.
En nu niet komen dat ik mijn eigen bedrijf verdedig, ik heb daar ook zo mijn mening over.
Ik herhaal eigenlijk nu mijn bericht van 29-01 17:37.

O ja, nog een filmpje over de winterdienstregeling: https://m.youtube.com/watch?v=qxEwcYjWBnY
Je kan aan de knoppen van de regels draaien. Die staan veel te strak afgesteld, net de brandmelder in de Schipholtunnel.

Laatst bewerkt door b2py op 05-02-2015 20:49
 

05-02-2015 20:58:05
MCNAlkmaar
Dat zou inderdaad kunnen maar dan wordt je weer door minister of staatsecretaris op het matje geroepen als het fout gaat. En Den Haag is gewoon aan zet in deze.


De groeten uit Schagen
 

05-02-2015 21:09:37
b2py
b2py
De gehele sector is aan zet, afschuiven doen ze voldoende bij het spoor. Als het spoor een toekomst wilt moet het betrouwbaar worden en niet bij ieder wissewasje van te voren gaan uitdunnen. Als het mis gaat gaat het in LUD ook goed fout. Het enige wat je doet is de bijsturing meer kans te geven om koffie te halen. Er is beloofd dit jaar een nieuwe be- en bijsturing in gebruik te nemen, hoor je ook niets over. De spoorsector moet zijn ogen uit hun kop schamen en verliest veel klanten. Elke periode in het jaar is er wel wat met het spoor. Waarom heffen we het niet op? Blijkbaar is het gewoon onmogelijk een goed product te leveren.  

05-02-2015 21:32:42
thom
thom
Ach overdrijven is ook een kunst, als we nog steeds 1 van de landen zijn met de hoogste punctualiteit...

Mekaar de schuld geven is heel leuk, maar het weer is nooit 100% te voorspellen, hoe vaak is er niet een weeralarm afgekondigd en was er helemaal niks aan de hand.

Als je dan bedenkt dat de spoorwegen hun beslissingen aan de hand van zulke info moeten maken is dat natuurlijk geen eenvoudige keuze.
Doet men niks en wordt het toch baggerweer mopperen we dat ze daarop hadden moeten inspelen en speelt men op veilig zul je zien dat het weer meevalt en mopperen we dat men veels te overhaast ingeschat heeft...

En dat mopperen doen we allemaal achteraf met alle wijsheid in pacht...
 

05-02-2015 21:40:29
michaben
michaben
Iets met het land van eenoog... Bij het stadsvervoer van de RET hier in Rotterdam wordt zelfs een enkele uitgevallen bus vermeld bij 'actuele verstoringen' (goed, men vermeld er niet bij welke rit, maar dat is een detail %08%), de NS doet pas moeite om iets bij de verstoringen te melden als er minstens 4 treinen uitgevallen zijn of ernstig vertraagd zijn. Vertragingen tot 10 minuten heten een "eerdere verstoring", vertragingen tot 5 minuten heten "op tijd" en wordt door conducteurs zelfs zo omgeroepen (we arriveren volgens dienstregeling op Rotterdam Centraal, helaas is uw aansluiting al weg). Als je de lat maar laag genoeg legt, en je ter referentie bedrijven neemt met een nog lagere standaard, dan lijk je al snel perfect.

Laatst bewerkt door michaben op 05-02-2015 21:41
 

05-02-2015 22:49:02
thom
thom
Als NS bij de actuele vertragingen elke opgeheven trein zou vermelden, mis je nog 3 treinen voordat je gelezen hebt dat jou trein uit gevallen is %08%

Het is natuurlijk wel een verschil van grote of je het over omgeving Rotterdam hebt of heel Nederland hebt.

Die vertragingsnormen zijn juist internationaal vastgesteld, dus stellen dat de lat anders gelegd wordt dan bij anderen gaat ook niet helemaal op.
 

06-02-2015 20:11:26
sfj
Reisplanningsvraag afgesplitst naar het daarvoor bestemde subforum
https://www.somda.nl/forum/16085/p526080/Reisje+Hr-Ehv+op+zaterdag+8+februari+2015/

Laatst bewerkt door sfj op 06-02-2015 20:13


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-11-2016 16:49:40
VIRMm1
VIRMm1
De bakkenstand (zoals dat met een mooi woord heet) is bij NedTrain momenteel veel hoger dan afgesproken.

Dit heeft bij NedTrain al voor diverse acties gezorgd.
Dit resulteert helaas in het uitvallen van treinseries omdat er gewoon te weinig materieel beschikbaar is.
 

22-11-2016 16:52:40
b2py
b2py
Werkt de pitstop dan toch niet zo goed als gedacht?  

22-11-2016 17:00:12
gose91
gose91
NedTrain loopt over in het draaiwerk. Gisteren zijn in de Wgm twee stellen DDZ met elk zes of zeven assen over de kuil geweest. Trein klaarzetten en asje voor asje over de kuil, ATB-werk als je pech hebt. Daar kan je met pitstop weinig in winnen...  

22-11-2016 17:12:36
Jan-Mark
Jan-Mark
Hoe lang duurt het gemiddeld om een trein in de kuilwielenbank te behandelen?  

22-11-2016 17:14:59
mvboetzela
mvboetzela
Heeft het afdraaien van wielen invloed op de ATB?  

22-11-2016 17:28:24
2296
2296
Quote
Jan-Mark (di 22 nov 2016 17:12:36 https://www.somda.nl/forum/18796/p599022/): Hoe lang duurt het gemiddeld om een trein in de kuilwielenbank te behandelen?
Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel assen er gedraaid moeten worden. Maar het duurt ongeveer een uur per as afhankelijk van de grootte van de vlakke plaats om deze te draaien. Er moet dan verder nog gekeken worden of er onderling geen grote verschillen zijn in wieldiameter. Dat is weer van belang voor o.a de tractie installatie.

Quote
mvboetzela (di 22 nov 2016 17:14:59 https://www.somda.nl/forum/18796/p599023/): Heeft het afdraaien van wielen invloed op de ATB?
Ja, op de as(sen) zit een gever(s) welke een snelheidssignaal afgeven aan de ATB kast. In de ATB kast moet de wieldiameter gewijzigd worden voor juiste verwerking van het snelheidssignaal. Ook de hoogte van de ATB opneemspoelen veranderd als de wielen zijn afgedraaid. Deze moeten opnieuw gekalibreerd/ingeregeld worden voor juiste ATB code ontvangst. Per materieel soort zijn de handelingen die je moet doen uitvoeren verschillend en kosten dus wat tijd.

Laatst bewerkt door 2296 op 22-11-2016 17:31, reden: Aanvulling tekst.
 

22-11-2016 17:38:27
Frontier
Frontier
Quote
gose91 (di 22 nov 2016 17:00:12 https://www.somda.nl/forum/18796/p599015/): NedTrain loopt over in het draaiwerk. Gisteren zijn in de Wgm twee stellen DDZ met elk zes of zeven assen over de kuil geweest. Trein klaarzetten en asje voor asje over de kuil, ATB-werk als je pech hebt. Daar kan je met pitstop weinig in winnen...

Tijd voor een paar extra kuilwielenbanken wellicht?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 17:40:16
gose91
gose91
Tja, die in de zomer vervolgens allemaal onderhouden moeten worden voor een treintje per week. Die afweging gaat het niet halen gok ik zo  

22-11-2016 17:47:55
mren
mren
Quote
Rolffiej19 (di 22 nov 2016 16:01:43 https://www.somda.nl/forum/18796/p599003/): Even paar cijfertjes erbij gepakt en er staat nogal wat aan de kant:



Om de cijfers in de juiste context te kunnen plaatsen: wat is gedurende het jaar normaal?
 

22-11-2016 17:48:15
cuneo56
cuneo56
Het is gelukkig niet meer zo als een jaar of twintig terug dat "gewoon"in de herfst een kuilwielenbank voor revisie buiten dienst ging, nu zijn dat soort zaken en de inzetbaarheid van betrokken personeel tenminste op de jaarlijkse piek toegespitst. %02%  

22-11-2016 17:51:52
Frontier
Frontier
Quote
gose91 (di 22 nov 2016 17:40:16 https://www.somda.nl/forum/18796/p599030/): Tja, die in de zomer vervolgens allemaal onderhouden moeten worden voor een treintje per week. Die afweging gaat het niet halen gok ik zo

Ah ja, dan kun je maar beter zoals nu een materieeltekort hebben en dagelijks hele treinseries opheffen, het zijn tenslotte maar de reizigers waar het uiteindelijk over gaat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 18:06:05
cuneo56
cuneo56
Tsja, het ook altijd niet goed of het deugd niet!
Het is een natuurgebonden piek die wel zal komen door de storm van afgelopen weekend en dat plant natuurlijk lastig, maar aan de andere kant wil ook niemand een duur kaartje betalen door extra investeringen die slechts heel af en toe ( 1 a 2 dagen per jaar) nodig zijn.
En ook dat NS nu op voorhand een beperkt aantal treinen opheft en dat de dag ervoor aankondigd is natuurlijk slechter dan dat morgen onverwacht jouw trein uitvalt

Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-11-2016 18:07
 

22-11-2016 18:07:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
mren (di 22 nov 2016 17:47:55 https://www.somda.nl/forum/18796/p599031/):
Quote
Rolffiej19 (di 22 nov 2016 16:01:43 https://www.somda.nl/forum/18796/p599003/): Even paar cijfertjes erbij gepakt en er staat nogal wat aan de kant:



Om de cijfers in de juiste context te kunnen plaatsen: wat is gedurende het jaar normaal?

Ik kan zo even snel niet vinden wat normaal zo`n beetje aan de kant staat maar inmiddels is er wel weer een DDZ4 bijgekomen en zijn er 3 ICM3 stellen weer inzetbaar


MCN ASD
 

22-11-2016 18:29:50
Frontier
Frontier
Quote
cuneo56 (di 22 nov 2016 18:06:05 https://www.somda.nl/forum/18796/p599038/):
Het is een natuurgebonden piek die wel zal komen door de storm van afgelopen weekend en dat plant natuurlijk lastig,

Het is al wekenlang droevig gesteld met de beschikbaarheid, dat komt heus niet door die ene storm. En kennelijk wordt alleen maar erger als er sinds deze week hele treinseries bij voorbaat opgeheven worden.

Quote
cuneo56 (di 22 nov 2016 18:06:05 https://www.somda.nl/forum/18796/p599038/):maar aan de andere kant wil ook niemand een duur kaartje betalen door extra investeringen die slechts heel af en toe ( 1 a 2 dagen per jaar) nodig zijn.

Tja, met dergelijke redenaties wordt alles weggewuifd tegenwoordig. Als het binnenkort weer een keertje flink ijzelt en iemand vraagt waarom er geen ontijzelmogelijkheden meer op de bovenleiding zitten krijg je hetzelfde te horen. "Voor die 1 a 2 dagen per jaar?"


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 18:33:14
Michael98
Michael98
Met de laatste update van Rolffiej19 houdt dat dus in dat 20% van de DDZ-4 defect aan de kant staat. Ook SGM-3 (13%), VIRM-4 (12%) en SLT-6 (11%) scoren hoger dan gemiddeld. Voor zowel Sprinters als Intercity's staat 9% defect aan de kant, uitgaande van het totale aantal stellen volgens Wikipedia en de getallen die Rolffiej19 aanleverd. Ik snap dat NS wel wat stellen voor uitval en onderhoud achterhoud, maar zoveel is niet te plannen zonder volledige treinseries te laten sneuvelen.

Laatst bewerkt door Michael98 op 22-11-2016 18:36
 

22-11-2016 19:14:10
kjansma
kjansma
zowel gisteren als vandaag DDZ aan de kant in Ht.
vanmorgen zelfs 2 stuks tijdens de spits
 

22-11-2016 19:19:27
AgentX
AgentX
En kan het materieel dat aan de kant staat niet gewoon gaan rijden dan? Dan maar met vierkante wielen... Of trap ik nu een afdeling bij Prorail heel hard op het spreekwoordelijke pikje?  

22-11-2016 19:23:28
Roland55
Roland55
Gelukkig staat de reiziger nog steeds op 1-2-3  

22-11-2016 19:25:59
MasterE
MasterE
Quote
AgentX (di 22 nov 2016 19:19:27 https://www.somda.nl/forum/18796/p599060/): En kan het materieel dat aan de kant staat niet gewoon gaan rijden dan? Dan maar met vierkante wielen... Of trap ik nu een afdeling bij Prorail heel hard op het spreekwoordelijke pikje?


Het materieel dat nu aan de kant staat is over de afkeurmaat.


Mcn Asd