Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
24-01-2015 16:50:56
ZJ37
ZJ37
Vraag die open blijft is dan waarom het niet meer gebeurt?  

24-01-2015 17:00:15
gvttreinen
gvttreinen
De NS koopt juist wel de stroom voor de bovenleiding in!  

24-01-2015 17:11:22
edje
edje
En dan nood breekt wet.

Zullen de reizigers die op een koud perron staan te wachten op een trein die niet komt, fijn vinden dat de NS aan het milieu denkt ....
 

24-01-2015 17:45:44
john2
john2
Quote
MCNAlkmaar (za 24 jan 2015 14:00:52 https://www.somda.nl/forum/14137/p523930/): Helemaal mee eens. En natuurlijk de beste stuurlui staan aan wal maar de collega die vanmorgen de 4019 moest rijden, is tot Utg gekomen. 200 meter na Utg was het gewoon gedaan. Hij had geen bovenleidingsspanning meer. En dan kun je wel heel makkelijk roepen dat je door moet blijven rijden maar zonder prik begin je niks meer.

En met diesellocs ervoor?
 


24-01-2015 18:35:55
Bert13
Bert13
NS heeft geen diesellocs meer. DB Schenker heeft overigens nog wel een kolentrein met dieselloc gereden, dat gaat ook gewoon door natuurlijk.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

24-01-2015 18:58:05
michaben
michaben
Maar is er dan echt helemaal geen stroom op te nemen van de bovenleiding? Want zelfs met een kwart van het vermogen haalt een SGM nog zo'n 60km/u, en zelfs met slechts een tiende van het vermogen moet je nog 40km/u kunnen halen. Niet veel, maar voldoende om toch te blijven rijden. Op de RandstadRail, die de eerste winter ook compleet uitviel door ijzel op de bovenleiding (zelfs de nachtelijke ritten om de ijzel te voorkomen gingen defect), heeft men enkele aanpassingen gemaakt in de voertuigen en sindsdien rijden ze gewoon door met ijzel. Volgens mij ging het hier om aanpassingen waardoor het voertuig beter overweg kon met schommelende spanning van de bovenleiding, en ik meen dat men ook kon instellen dat het voorste voertuig geen spanning opnam en alleen de bovenleiding schoonmaakte voor het tweede voertuig. Hebben de NS treinen ook dergelijke opties, of was het echt zo erg als ProRail ons wil laten geloven en was er echt met geen mogelijk te rijden met een elektrische trein?  

24-01-2015 19:12:22
MCNAlkmaar
In mijn berichtje staat dat mijn collega totaal geen bovenleidingsspanning meer had dus dan houdt het echt op, en dat was overigens met SGM 2960 als trein 4019. Het was dus echt erg.  

24-01-2015 19:28:47
Lovers83
Lovers83
@michaben Er is wel stroom, maar door de bevroren toestand van de bovenleiding raakt het min of meer geisoleerd door de ijs/rijp/ijzel die eromheen zit. Gevolg: Geen contact met de stroomafnemer. Dus idd net als wat MCNAlkmaar aangeeft; geen contact = geen spanning = geen trein  

24-01-2015 20:37:15
michaben
michaben
Dan begrijpen jullie mijn bericht niet. Er is namelijk een verschil tussen totaal geen spanning en onvoldoende spanning. Afhankelijk van hoe de apparatuur daar mee om gaat kan het zijn dat het voor de machinist 'lijkt' alsof er helemaal geen spanning meer is, omdat de trein niet overweg kan ermee en aangeeft spanningloos te zijn. Dat wil echter niet zeggen dat er echt nul volt door komt, en mogelijk zou andere of aangepaste apparatuur daar wel mee overweg kunnen.  

24-01-2015 20:41:07
MCNAlkmaar
In de treinen van tegenwoordig zit nogal wat electronica, die kapot kan gaan als er zeer sterk fluctuerende spanningen op wordt gezet. Tevens kunnen tractieinstallaties uitvallen door de ijzel op de bovenleiding. Treinen die met weerstanden schakelen hebben deze problemen niet, maar ja: dat is alleen nog mat'64 en een aantal loc's in Nederland.
Ook kan de stroomafnemer vast vriezen aan de bovenleiding, de bovenleiding kan daardoor worden stukgetrokken en dan ben je nog verder van huis.
Kortom: uitkijken geblazen bij dit soort weersomstandigheden.
Ik vind het niet meer dan logisch dat er niets meer reed en ik denk ook dat nachtelijke ritten niets uit hadden gehaald.
De ontijzelingsschakeling is er niet meer, waarom? Geen idee.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 24-01-2015 20:43


De groeten uit Schagen
 

24-01-2015 20:59:07
ns1300
ns1300
ProRail is bang dat door de ontijzelschakeling (waarmee je een soort 'kortsluiting' creëert waardoor de bovenleiding warm wordt) zwakke stukken bovenleiding het zullen begeven. Dan heb je ook een probleem.  

24-01-2015 21:09:02
rogier
rogier
En vroeger bij het grote NS was men daar niet bang voor?


Reiziger met hoofdletter R......
 

24-01-2015 21:14:16
rolandrail
rolandrail
Vroeger waren de draadslijtagenormen hoger dan tegenwoordig.  

24-01-2015 21:16:19
Pim530
Pim530
Vanochtend heb ik zelf in de eerste 1700 van Gvc naar Ut ervaren dat het met twee stellen al een uitdaging was om tussen Wd en Ut aan de rol te blijven, maar het lukte wel. De bovenleiding was na onze trein dus al 'bereden', maar kennelijk wilde men toch geen volgende treinen meer sturen. Dat de eerste trein uit Alkmaar met dit weer met slechts één stel rijdt komt op mij als leek een beetje vreemd over, want als je op twee plaatsen de draad eventueel kunt raken heb je toch veel meer kans op slagen dan voorheen? Overigens dacht ik dat we naast MAT en de locs ook nog SGM en ICM-1 als materieel met weerstanden hebben, en ik kan mij maar weinig standplaatsen voorstellen waar geen van deze types voorhanden is om in te zetten als eerste trein. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het idioot vind dat het in de soep is gelopen, maar ik denk wel dat e.e.a. beter doordacht had kunnen worden.  

24-01-2015 21:18:01
rogier
rogier
Quote
rolandrail (za 24 jan 2015 21:14:16 https://www.somda.nl/forum/14137/p524012/): Vroeger waren de draadslijtagenormen hoger dan tegenwoordig.
Aha. En welke alternatieven heeft men toen bedacht, om in geval van ijzel toch nog treintjes te kunnen laten rijden?

Laatst bewerkt door rogier op 24-01-2015 21:18


Reiziger met hoofdletter R......
 

24-01-2015 22:10:09
thom
thom
Quote
michaben (za 24 jan 2015 20:37:15 https://www.somda.nl/forum/14137/p524004/): Dan begrijpen jullie mijn bericht niet. Er is namelijk een verschil tussen totaal geen spanning en onvoldoende spanning. Afhankelijk van hoe de apparatuur daar mee om gaat kan het zijn dat het voor de machinist 'lijkt' alsof er helemaal geen spanning meer is, omdat de trein niet overweg kan ermee en aangeeft spanningloos te zijn. Dat wil echter niet zeggen dat er echt nul volt door komt, en mogelijk zou andere of aangepaste apparatuur daar wel mee overweg kunnen.

Dat zal nooit zo lijken, aangezien de Mcn gewoon een hoogspannings voltmeter heeft en dus gewoon ziet wat de aangeboden spanning is.

Daarnaast zijn treinen simpelweg niet voor niets beveiligd tegen onderspanning, aangezien bij lagere spanningen ook je stromen hoger worden en dat vinden lang niet alle componenten aan boord leuk, als ze uberhaupt nog zouden kunnen werken bij lagere spanningen.

Laatst bewerkt door thom op 24-01-2015 22:23
 

24-01-2015 22:39:21
michaben
michaben
Stromen worden niet hoger bij lagere spanning, dat zou het hele principe van een dimmer teniet doen Maar ik claim ook niet dat een trein er zonder meer mee overweg kan, zeker vanwege de laagspanningselektronica aan boord (computers kunnen gaan afwijken bij lage spanning, en een foute berekening is gevaarlijker dan complete uitval) zal er de hoogspanningsinstallatie overweg moeten kunnen met de variërende spanning, het punt is dat je met een fractie van de spanning in principe nog voldoende moet zijn om te kunnen rijden, al is het maar met 40km/u en met beperkte acceleratie. Alleen zul je wel een hoop vonken trekken. Bij treinen met meerdere motorgroepen zou je er eentje kunnen uitschakelen om de hoeveelheid stroom die je trekt te verminderen om de vonken te verminderen.  

24-01-2015 22:55:56
dh3201
dh3201
Quote
rogier (za 24 jan 2015 21:18:01 https://www.somda.nl/forum/14137/p524014/): En welke alternatieven heeft men toen bedacht, om in geval van ijzel toch nog treintjes te kunnen laten rijden?

Niets. Zolang de overheid (verlener van de concessie) het allemaal nog best vindt is het prima, toch?


Shqiperise-lopers?
 

24-01-2015 22:57:56
edje
edje
Bij gelijke belasting, zal een stroom hoger worden als de spanning lager wordt.
P=UxI
 

24-01-2015 23:16:29
treinfan
treinfan
Wat jij noemt is een situatie van gelijk vermogen, niet van gelijke belasting. Overigens is bij elektromotoren de stroom onafhankelijk van de aangeleverde spanning (mits de spanning hoog genoeg is) en is het vermogen dus rechtevenredig met de bovenleidingsspanning (als men geen rekening houdt met de regeling door vermogensbegrenzers).  

24-01-2015 23:28:35
thom
thom
Maar in een trein zitten wel iets meer dan alleen wat tractiemotoren, maar ook zaken als bv een compressor en een motorgenerator, en die zijn minstens zo belangrijk om werkend te hebben...

Wat iig mijn doelstelling was, is dat het niet zo simpel is dat je kunt zeggen dat je op halve bovenleiding spanning nog met zoveel procent vermogen moet kunnen rijden...
Dan ga je er even aan voorbij dat die minimumspanning beveiliging echt wel met een reden ingebouwd is...

Laatst bewerkt door thom op 24-01-2015 23:32
 

24-01-2015 23:35:27
treinfan
treinfan
Klopt, maar daarvan ligt het energieverbruik significant lager, dus die hebben weinig invloed op de stroom-spanningskarakteristiek van de trein.  

24-01-2015 23:39:55
thom
thom
Maar die compressor heeft wel een debiet op te brengen en die motorgenerator moet voldoende vermogen op de uitgang houden om het laagspanningsnet in orde te houden, dat houdt onder een bepaalde spanning echt wel op dat dat verantwoord blijft...  

25-01-2015 04:46:47
MCNAlkmaar
Quote
Pim530 (za 24 jan 2015 21:16:19 https://www.somda.nl/forum/14137/p524013/): Vanochtend heb ik zelf in de eerste 1700 van Gvc naar Ut ervaren dat het met twee stellen al een uitdaging was om tussen Wd en Ut aan de rol te blijven, maar het lukte wel. De bovenleiding was na onze trein dus al 'bereden', maar kennelijk wilde men toch geen volgende treinen meer sturen. Dat de eerste trein uit Alkmaar met dit weer met slechts ��n stel rijdt komt op mij als leek een beetje vreemd over, want als je op twee plaatsen de draad eventueel kunt raken heb je toch veel meer kans op slagen dan voorheen? Overigens dacht ik dat we naast MAT en de locs ook nog SGM en ICM-1 als materieel met weerstanden hebben, en ik kan mij maar weinig standplaatsen voorstellen waar geen van deze types voorhanden is om in te zetten als eerste trein. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het idioot vind dat het in de soep is gelopen, maar ik denk wel dat e.e.a. beter doordacht had kunnen worden.

In ICM en SGM zitten chopperinstallaties.


De groeten uit Schagen
 

25-01-2015 09:33:02
broek53
broek53
Kijk, wat er nu gebeurd is, is datgene wat er op de Valleilijn al gebeurt als er wat rijp op de bovenleiding zit. Daar heb je dan nog het voordeel dat materieel met bredere/dubbele stroomafnemers en geen elektronica die rijp weg kan rijden. Daarvoor was gisteren de laag ijs blijkbaar te dik, en dan houdt het lichtelijk op.
Als de ' infraprovidor' vervolgens de ontijzelschakeling afschaft (dat wist ik niet), dan houdt het verhaal wel een beetje op.
Heel vroeger waren er een paar ijzelbestrijdingswagens, verbouwde Dg's, die een soort antivries op de bovenleiding kon spuiten. Hoe effectief dat was, weet ik niet, maar ik vermoed niet erg, want ik heb de inzet zelfs nooit meer meegemaakt. Inzet van een schraaptrein zoals gisteren gebeurde, met een dieselloc en een paar treinstellen met de stroomafnemers omhoog, is denkelijk nog de meest effectieve methode.
 

25-01-2015 10:13:04
thom
thom
Quote
MCNAlkmaar (zo 25 jan 2015 04:46:47 https://www.somda.nl/forum/14137/p524064/):
Quote
Pim530 (za 24 jan 2015 21:16:19 https://www.somda.nl/forum/14137/p524013/): Overigens dacht ik dat we naast MAT en de locs ook nog SGM en ICM-1 als materieel met weerstanden hebben, en ik kan mij maar weinig standplaatsen voorstellen waar geen van deze types voorhanden is om in te zetten als eerste trein. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het idioot vind dat het in de soep is gelopen, maar ik denk wel dat e.e.a. beter doordacht had kunnen worden.

In ICM en SGM zitten chopperinstallaties.

ICM had toch een deel weerstandstellen en een deel chopper stellen?

Lokken hebben zowieso geen weerstanden meer sinds de 11/12/13/1500'en niet meer rondrijden.
 

25-01-2015 10:39:30
michaben
michaben
Quote
edje (za 24 jan 2015 22:57:56 https://www.somda.nl/forum/14137/p524036/): P=UxI

Zoals de formule eigenlijk al zegt: vermogen is spanning maal stroom, en niet stroom is vermogen gedeeld door spanning. Componenten hebben over het algemeen een vast stroomverbruik en geen vast vermogen. Als je een lamp van 60W op 115V aansluit zal deze maar half zo fel branden en 30W verbruiken.

Quote
thom (za 24 jan 2015 23:28:35 https://www.somda.nl/forum/14137/p524049/): Wat iig mijn doelstelling was, is dat het niet zo simpel is dat je kunt zeggen dat je op halve bovenleiding spanning nog met zoveel procent vermogen moet kunnen rijden...
Dan ga je er even aan voorbij dat die minimumspanning beveiliging echt wel met een reden ingebouwd is...

Nogmaals, want er wordt blijkbaar heel slecht gelezen hier, ik zeg duidelijk dat de trein ingesteld moet zijn om het omgaan met sterk variërende spanning. Het punt is dat er maar weinig essentiële apparatuur afhankelijk is van 1500V, het meeste draait op een (veel) lagere spanning. De vraag is hoe een trein de hoogspanning omzet in een laagspanning. Een gewone transformator heeft namelijk een vaste verhouding, een transformator die van 1500V naar 230V omzet zal bij ontvangst van 750V dit omzetten naar 115V. Je hebt hier dus vermogenselektronica nodig die een variabele invoerspanning kan omzetten naar een vaste uitvoerspanning, met een buffer om het kortstondig wegvallen van de stroombron op te vangen. En blijkbaar is dat bij de RandstadRail wel gelukt, die voertuigen hebben een speciale ijzelfunctie en rijden inmiddels al jaren door bij ijzel onder de oude NS bovenleiding.
 

25-01-2015 11:17:46
john2
john2
Toen in Nuth de bietenverlading nog plaatsvond werd er van tevoren met een borstel langs de bovenleidingen gegaan. Is dit systeem iets voor de bovenleiding van ijzel te ontdoen?  

25-01-2015 12:23:42
ns1300
ns1300
Quote
Quote
thom (zo 25 jan 2015 10:13:04 https://www.somda.nl/forum/14137/p524088/):
In ICM en SGM zitten chopperinstallaties.

ICM had toch een deel weerstandstellen en een deel chopper stellen?

Lokken hebben zowieso geen weerstanden meer sinds de 11/12/13/1500'en niet meer rondrijden.


Dat klopt, maar SGMm, ICMm en de locs 1600&1700 gebruiken volgens mij wel weerstanden voor de ED-rem. Misschien is het daarom alsnog effectief?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-01-2015 12:38:06
michaben
michaben
Uiteraard hebben alle moderne voertuigen nog wel remweerstanden, je kan immers alleen ED remmen als je de opgewekte stroom ergens kwijt kan. Terugvoeren aan de bovenleiding kan ook alleen als er ergens anders een verbruiker aan hangt (andere trein die toevallig op hetzelfde moment tractie geeft of een onderstation die de energie terugneemt). Als de bovenleiding de stroom niet terugneemt zul je moeten terugvallen op weerstanden, anders valt de ED-rem uit. Remweerstanden zijn echter niet automatisch geschikt om ook als rijweerstand te gebruiken, zeker niet bij een driefasige motor.  

25-01-2015 17:29:24
sjoerd
sjoerd
Quote
rolandrail (za 24 jan 2015 21:14:16 https://www.somda.nl/forum/14137/p524012/): Vroeger waren de draadslijtagenormen hoger dan tegenwoordig.

De normen hoger: dat zegt me niks. Waren ze strenger zodat de draad eerder werd afgekeurd? Of juist minder streng zodat de slijtage groter mocht zijn?
En dan nog wat: als de draad zo slecht is dat hij breekt bij ijzelvorming, dan is dat mooi meegenomen> Weliswaar lastig voor de dienst, maar dan is de vervanging die toch nodig was, tenminste meteen geregeld.
Tjonge jonge, wat een geklungel. Het spreekt elkaar allemaal zo tegen. Behalve de schraapwagen en de borstelwagen hadden we ook een monitorwagen die de rijdraaddikte in de gaten hield, en je wist gewoon dagelijks waar je de draad moest gaan vervangen. En we hadden de ontijzelschakeling waarvan toen nooit een draad is geknapt. Nu doen we er kennelijk helemaal niets aan om het treinverkeer aan de gang te houden maar we schaffen lekker alles af wat kan helpen, en waarvan ooit zonneklaar was, dat het ook echt hielp. Er waren wel problemen bij sneeuw en ijzel, hoor, maar die werden opgelost.
 

25-01-2015 19:37:44
dlm4yjp
dlm4yjp
En dat bezuinigen komt jawel, van dat gedeelte in de nieuwe opleidingen tegenwoordig waar ze leren "risico's te analyseren", oftewel:
prijskaartje ijzelschakeling vs. kosten 1 dag in de zoveel jaar geen treinen door ijzel...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-01-2015 19:53:10
MCNAlkmaar
Tja, en dan komen we bij het woord "marktwerking" of "privatisering" en Den Haag!


De groeten uit Schagen
 

25-01-2015 22:47:35
thom
thom
Quote
michaben (zo 25 jan 2015 10:39:30 https://www.somda.nl/forum/14137/p524096/):
Nogmaals, want er wordt blijkbaar heel slecht gelezen hier, ik zeg duidelijk dat de trein ingesteld moet zijn om het omgaan met sterk variërende spanning. Het punt is dat er maar weinig essentiële apparatuur afhankelijk is van 1500V, het meeste draait op een (veel) lagere spanning. De vraag is hoe een trein de hoogspanning omzet in een laagspanning. Een gewone transformator heeft namelijk een vaste verhouding, een transformator die van 1500V naar 230V omzet zal bij ontvangst van 750V dit omzetten naar 115V. Je hebt hier dus vermogenselektronica nodig die een variabele invoerspanning kan omzetten naar een vaste uitvoerspanning, met een buffer om het kortstondig wegvallen van de stroombron op te vangen. En blijkbaar is dat bij de RandstadRail wel gelukt, die voertuigen hebben een speciale ijzelfunctie en rijden inmiddels al jaren door bij ijzel onder de oude NS bovenleiding.

Als we slechte lezen, dan lezen we iig allebei slecht

Hoogspanning wordt bij het wat 'oudere' rijdende materieel omgezet naar laagspanning door een motorgenerator die ik al een paar keer niet voor niets genoemd hebt
 

25-01-2015 22:54:57
aarclay
aarclay
Quote
Lovers83 (za 24 jan 2015 16:21:55 https://www.somda.nl/forum/14137/p523963/): Dat vergt een hoop stroom als je dat landelijk zou willen toepassen.


Zal een hoop drama worden, alle treinen en locs moet je dan afbouwen zodat ze los van de bovenleiding staan, ander krijg je een hoop vonken of doorgefikte zekeringen enzo. https://www.youtube.com/watch?v=eVxz-5ZpdfI

De schraaptrein van gisteren, voldoet ook. Het materieel met omhooggepompte stroomafnemers, maar wel dood, lekker laten 'schrapen' met een dieselloc ervoor.
Nee, laat maar een paar Plan-V'tjes over

Laatst bewerkt door aarclay op 25-01-2015 22:56


Choo choo.....
 

25-01-2015 23:03:25
thom
thom
EUhm, de IJzelschakeling is niet net verzonnen maar staat al jááren en is ook succesvol gebruikt.

Een kwestie van het treinverkeer op het baanvak staken, de bovenleiding zo schakelen dat een aantal sectie's tussen - en + geschakeld worden en de rijdraad gaat vanzelf net zo werken als thuis in jouw elektrische kachel

Wat je op jou filmpje ziet is een rijdraad die naar beneden gekomen is, sluiting op het dak maakt en kennelijk niet afgeschakeld wordt door het onderstation, da's heel wat anders.

Ik verbaas me er nog een beetje over dat men niet gewoon twee stroomafnemers op zet bij bv een SGM, waarvan de achterste de spanningsafname doet en de voorste als schraper fungeert dan kom je ookal een heel eind.

Laatst bewerkt door thom op 25-01-2015 23:04
 

25-01-2015 23:45:12
broek53
broek53
De hele wal staat vol stuurlui, dat is duidelijk. Ik heb niet de indruk dat julie zelfs maar het begin van een idee hebben waarover je praat in het geval van onderkoelde regen. Ik heb het een paar keer meegemaakt en destijds zagen achtwagentreinen hondekop en een tienwagentrein mat '64 nog geen kans de bovenleiding voldoende te schrapen om zichzelf aan de gang te houden. En zolang het regent, komt er direct erna weer een nieuwe laag ijs. Tamelijk hopeloos, heus.
Hetzelfde gebeurde overigens na toepassen van een ontijzelschakeling, al was die op zichzelf best effectief. Maar dan wel als het droog was of ging sneeuwen en/of niet meer vroor.
 

26-01-2015 00:34:41
thom
thom
Mja, als dat soort treinlengtes geen nut meer hebben dan zegt dat wel genoeg ja, dan begint je met twee stroomafnemers op ook niks nee

Die 6400 met dat SGM'metje op sleep had dan ook pas nut toen het enigzinds aan het dooien ging?
 

26-01-2015 06:56:08
mdeen
mdeen
Quote
michaben (zo 25 jan 2015 10:39:30 https://www.somda.nl/forum/14137/p524096/):
Quote
edje (za 24 jan 2015 22:57:56 https://www.somda.nl/forum/14137/p524036/): P=UxI

Zoals de formule eigenlijk al zegt: vermogen is spanning maal stroom, en niet stroom is vermogen gedeeld door spanning. Componenten hebben over het algemeen een vast stroomverbruik en geen vast vermogen. Als je een lamp van 60W op 115V aansluit zal deze maar half zo fel branden en 30W verbruiken.


Het is nog erger dan dat. Bij een ohmse belasting is de de weerstand het vaststaande gegeven en niet de stroom (zoals eerder gesteld werd). In het voorbeeld van een lamp: een 60W lamp die voor 230V gemaakt heeft een weerstand van 881 Ohm (R=U^2/P). Sluit je die lamp aan op 115V dan neemt hij 15W vermogen op (P=U^2/R).
Het vermogen is proportioneel met het kwadraat van de spanning, halve spanning is een kwart vermogen.

Dat is dus voor ohmse belastingen. Bij choppers werkt dat natuurlijk niet zo.
 

26-01-2015 08:07:49
sjoerd
sjoerd
Quote
broek53 (zo 25 jan 2015 23:45:12 https://www.somda.nl/forum/14137/p524197/): De hele wal staat vol stuurlui, dat is duidelijk. Ik heb niet de indruk dat julie zelfs maar het begin van een idee hebben waarover je praat in het geval van onderkoelde regen. Ik heb het een paar keer meegemaakt en destijds zagen achtwagentreinen hondekop en een tienwagentrein mat '64 nog geen kans de bovenleiding voldoende te schrapen om zichzelf aan de gang te houden. En zolang het regent, komt er direct erna weer een nieuwe laag ijs. Tamelijk hopeloos, heus.
Hetzelfde gebeurde overigens na toepassen van een ontijzelschakeling, al was die op zichzelf best effectief. Maar dan wel als het droog was of ging sneeuwen en/of niet meer vroor.

Helemaal akkoord. In een aantal gevallen betrof het echter geen onderkoelde regen. En wat het ook was: het lijkt wel of alle in het verleden bewezen maatregelen nu ook niet meer worden toegepast op straffe van een buikpijntje, zoals zoveel andere zaken ook met samengeknepen-billen-gevoel worden gehanteerd.
 

26-01-2015 10:45:59
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (zo 25 jan 2015 17:29:24 https://www.somda.nl/forum/14137/p524151/):
Quote
rolandrail (za 24 jan 2015 21:14:16 https://www.somda.nl/forum/14137/p524012/): Vroeger waren de draadslijtagenormen hoger dan tegenwoordig.

De normen hoger: dat zegt me niks. Waren ze strenger zodat de draad eerder werd afgekeurd? Of juist minder streng zodat de slijtage groter mocht zijn?
Men laat anno nu de draad bewust verder slijten, die wordt dus dunner, dan tot een aantal jaren terug.
 

26-01-2015 11:10:26
waalkade
waalkade
Quote
mdeen (ma 26 jan 2015 06:56:08 https://www.somda.nl/forum/14137/p524207/):
Quote
michaben (zo 25 jan 2015 10:39:30 https://www.somda.nl/forum/14137/p524096/):
Quote
edje (za 24 jan 2015 22:57:56 https://www.somda.nl/forum/14137/p524036/): P=UxI

Zoals de formule eigenlijk al zegt: vermogen is spanning maal stroom, en niet stroom is vermogen gedeeld door spanning. Componenten hebben over het algemeen een vast stroomverbruik en geen vast vermogen. Als je een lamp van 60W op 115V aansluit zal deze maar half zo fel branden en 30W verbruiken.


Het is nog erger dan dat. Bij een ohmse belasting is de de weerstand het vaststaande gegeven en niet de stroom (zoals eerder gesteld werd). In het voorbeeld van een lamp: een 60W lamp die voor 230V gemaakt heeft een weerstand van 881 Ohm (R=U^2/P). Sluit je die lamp aan op 115V dan neemt hij 15W vermogen op (P=U^2/R).
Het vermogen is proportioneel met het kwadraat van de spanning, halve spanning is een kwart vermogen.

Dat is dus voor ohmse belastingen. Bij choppers werkt dat natuurlijk niet zo.
Kwats, een halogeen lamp van 230 V heeft koud een Ohmse waarde van niet veel meer dan 0 ohm.
Wat je doen kan bij weinig ijzel is onderstations afschakelen en naar de overgebleven stroombron toe rijden met een flink risico op een draadbreuk.
Toch zou ik dat niet aanraden, want je loopt een groot risico dat de kortsluit- en overbelastingsbeveiliging van je bovenleidingssysteem verzaakt.
 

26-01-2015 11:23:41
broek53
broek53
Quote
thom (ma 26 jan 2015 00:34:41 https://www.somda.nl/forum/14137/p524200/): Mja, als dat soort treinlengtes geen nut meer hebben dan zegt dat wel genoeg ja, dan begint je met twee stroomafnemers op ook niks nee

Die 6400 met dat SGM'metje op sleep had dan ook pas nut toen het enigszins aan het dooien ging?
Nou, vooral vanaf het moment dat er geen nieuwe neerslag meer viel, verwacht ik.
 

26-01-2015 12:17:05
aarclay
aarclay
Quote
thom (zo 25 jan 2015 23:03:25 https://www.somda.nl/forum/14137/p524196/): EUhm, de IJzelschakeling is niet net verzonnen maar staat al jááren en is ook succesvol gebruikt.


Dat weet ik, en dat ontken ik ook niet.
Quote

Een kwestie van het treinverkeer op het baanvak staken, de bovenleiding zo schakelen dat een aantal sectie's tussen - en + geschakeld worden en de rijdraad gaat vanzelf net zo werken als thuis in jouw elektrische kachel

Wat je op jou filmpje ziet is een rijdraad die naar beneden gekomen is, sluiting op het dak maakt en kennelijk niet afgeschakeld wordt door het onderstation, da's heel wat anders.


Die gebroken rijdraad is een bijzaak. Ik denk dat de tractiemotor van een trein ook behoorlijk kan doorfikken als deze contact krijgt via een bovenleiding met hoge spanning. En dat laat ik zien in de het filmpje. Er is vroeger al eens een 1100 of 1300-loc behoorlijk gefrituurd in Venlo of Emmerich toen deze onder Duitse spanning kwam te staan.

Daarom lijkt het mij logisch dat in het geval van de ijzelschakeling de panto's omlaag staan, of de hele trein anders echt 'uit' staat. Gelukkig is er tegenwoordig een goede zekering in de treinen.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-02-2015 12:27


Choo choo.....
 

26-01-2015 12:30:16
thom
thom
Jij denkt dat men ineens een brilliant idee kreegt en men zo op een knopje drukte voor de ijzelschakeling? Daar gaat wel het eea aan vooraf hoor

Daarnaast wordt de spanning niet verhoogd, maar 1 kant van de bovenleiding naar de minus geschakeld waardoor er stroom gaat lopen.

De auto-drop functie heeft er sowieso niets mee van doen, die haalt alleen de stroomafnemer neer als de schuit tever versleten is.
 

26-01-2015 12:50:28
dlm4yjp
dlm4yjp
@aarclay: graag eerst informatie opzoeken, begrijpen en dan pas brullen, want wat hier allemaal staat slaat werkelijk nergens op.
Als je het niet begrijpt, mag je dat gerust vragen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-01-2015 19:04:55
timtrein
timtrein
Als er een te hoge spanning op de rijdraad staat gaat de snelschakelaar of smeltveiligheid eruit. Daar blaas je je tractiemotoren echt niet van op, hooguit dat er wat kleinere zaken de vernieling in gaan in de korte tijd tussen hoge stroom en uitvallen snelschakelaar. En ja, dat kan met dit soort spanningen best een hoop lawaai, vuurwerk en rook geven. Maar dat terzijde.  

26-01-2015 20:20:49
train85
train85
Ik vrees het ergste voor donderdag erna, want er komt weer kou aan en sneeuw.  

27-01-2015 12:44:52
illyavaes
illyavaes
Quote
MCNAlkmaar (zo 25 jan 2015 19:53:10 https://www.somda.nl/forum/14137/p524170/): Tja, en dan komen we bij het woord "marktwerking" of "privatisering" en Den Haag!

De twee betrokken partijen ProRail en NS zijn helemaal niet onderhevig aan marktwerking en zijn niet geprivatiseerd.
Bij marktwerking zouden de kosten van weglopende klanten vele malen zwaarder wegen dan de middelen die in dit verband wegbezuinigd zijn (zoals iets eerder vervangen van spoorstaven / bovenleidingsdraden / ...).
Hun belangen wegen vrijwel nergens tegenop (zie verwijderen WC's, OVC-gedoe, onbijstuurbare logistiek die bij verwachte verstoringen op de klant wordt afgewenteld door halvering van dienstverlening, ...) en men vertrouwt erop dat het op de weg minstens net zo erg is - alleen is dat steeds minder (in de jaren 80 kon het spoor nog automobilisten opvangen, nu houdt het er als eerste mee op - soms nog opzettelijk ook).

Ik vermoed overigens dat het oude NS ook al bezig was met kostensturing c.q. ernaar neigde, maar toen was het nog de verlies- en winstrekening van 1 bedrijf.
 

28-01-2015 16:28:08
mvboetzela
mvboetzela
Morgen (donderdag) uitgedunde drgl wegens heftige sneeuwval, storm en vorst.

Laatst bewerkt door moderator op 28-01-2015 16:30
 

28-01-2015 17:06:11
broek53
broek53
Morgen meteen de procedures in gang zetten om van deze volledig falende bedrijven de concessies in te trekken, liefst zo snel mogelijk.  

28-01-2015 17:20:42
MCNAlkmaar
Nou ja zeg. Volgens mij wordt dit alleen maar gedaan in opdracht van Den haag.


De groeten uit Schagen
 

28-01-2015 17:21:11
ZJ37
ZJ37
Hld-Hlds ook weer opgeheven, hahaha wat een zinloze actie!  

28-01-2015 17:24:13
mren
mren
Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 17:20:42 https://www.somda.nl/forum/16042/p524604/): Nou ja zeg. Volgens mij wordt dit alleen maar gedaan in opdracht van Den haag.

Wilma eist minder treinen als de temperatuur onder de +5 zakt?

Quote
ZJ37 (wo 28 jan 2015 17:21:11 https://www.somda.nl/forum/16042/p524605/): Hld-Hlds ook weer opgeheven, hahaha wat een zinloze actie!


Wintersportgebied Hoek van Holland staat toch bekend om zijn vervaarlijke sneeuwduinen?

Laatst bewerkt door mren op 28-01-2015 17:25
 


28-01-2015 17:26:57
ZJ37
ZJ37
Moet Zvt-Hlm dan ook niet gestaakt worden?  

28-01-2015 17:29:37
Frontier
Frontier
Quote
mren (wo 28 jan 2015 17:24:13 https://www.somda.nl/forum/16042/p524607/): Wilma eist minder treinen als de temperatuur onder de +5 zakt?

Wilma had volgens mij juist gezegd dat er vanaf 2015 minder snel een aangepaste dienstregeling gereden zou gaan worden?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-01-2015 17:31:31
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (wo 28 jan 2015 17:24:13 https://www.somda.nl/forum/16042/p524607/):
Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 17:20:42 https://www.somda.nl/forum/16042/p524604/): Nou ja zeg. Volgens mij wordt dit alleen maar gedaan in opdracht van Den haag.

Wilma eist minder treinen als de temperatuur onder de +5 zakt?

Quote
ZJ37 (wo 28 jan 2015 17:21:11 https://www.somda.nl/forum/16042/p524605/): Hld-Hlds ook weer opgeheven, hahaha wat een zinloze actie!


Wintersportgebied Hoek van Holland staat toch bekend om zijn vervaarlijke sneeuwduinen?
Oei, maar wel vervangende bussen die door dit potentiële rampgebied worden ingezet. Die moeite wordt dan nog wel genomen, maar een trein doorrijden lijkt me een stuk minder omslachtig.
 

28-01-2015 17:50:39
mren
mren
Quote
ZJ37 (wo 28 jan 2015 17:31:31 https://www.somda.nl/forum/16042/p524613/): Oei, maar wel vervangende bussen die door dit potentiële rampgebied worden ingezet. Die moeite wordt dan nog wel genomen, maar een trein doorrijden lijkt me een stuk minder omslachtig.


Als je een integrale veiligheidsanalyse loslaat is het voor de reizigers ook nog eens toegenomen onveiligheid. Als dat met overwegen en extra treinen niet mag, mag dat met bussen zéker niet

Laatst bewerkt door moderator op 28-01-2015 17:52, reden: quote fix
 

28-01-2015 17:52:00
broek53
broek53
Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 17:20:42 https://www.somda.nl/forum/16042/p524604/): Nou ja zeg. Volgens mij wordt dit alleen maar gedaan in opdracht van Den haag.
Fout. De incompetente bedrijven ProRail en NS hebben bij een staatssecretaris voor elkaar gekregen dat ze bij de eerste sneeuwvlok de negotie voor de helft mogen sluiten. Dom van de staats en slim gespeeld van de incompetente bedrijven, jawel. Opdracht uit Den Haag, no way.
 

28-01-2015 18:36:47
MCNAlkmaar
Ook goed hoor. Ook hier staan de allerbeste stuurlui weer aan de wal.
Ik denk dat wij, als NS, het helemaal nooit meer goed kunnen doen.
Afgelopen zaterdag was het ook een bende op de weg, op Schiphol waren er ook megavertragingen en uitval van vluchten. Niemand over gehoord, maar als de trein even niet rijdt, dan is het land te klein.
Mag ik de lieve dames en heren even meedelen, dat, als we ten alle tijde door willen blijven rijden, we mega investeringen moeten doen, die gewoon niet rendabel zijn voor die paar dagen in het jaar dat het dit weer is.
Den Haag heeft besloten dat dit niet nodig is, dus moeten we roeien met de riemen die we hebben.
Ik ga morgen, in ieder geval, mijn stinkende best doen om mijn treintjes en mijn reizigers op hun bestemming te brengen.


De groeten uit Schagen
 

28-01-2015 18:49:45
JuliandeB
JuliandeB
Mooi gezegd, helemaal mee eens!

Laatst bewerkt door moderator op 28-01-2015 18:50
 

28-01-2015 18:53:01
Frontier
Frontier
Welke megavertragingen en uitval van vluchten op Shl hebben we het dan over? http://schiphol.dutchplanespotters.nl/?date=2015-01-24 Ziet eruit als een dag als alle anderen, ik tel welgeteld 4 geannuleerde pax vluchten, dat haal je op een normale dag ook wel, verder geen noemenswaardige vertragingen.

En welke bende op de weg hebben we het over? In Noord-Holland bijvoorbeeld waren er weinig bijzonderheden en was de temperatuur 's morgens vroeg al boven nul. Ook de rest van het OV: bussen, trams, metro's, alles reed overal volgens schema, maar bij NS kon er geen enkele trein rijden?!

Maar goed, ik neem je je mening niet kwalijk, jij bent helaas net als nagenoeg alle andere mensen bij NS geindoctrineerd door het beleid van hogerhand en leeft in de waan dat NS niets te verwijten valt en dat ze alles doen/hebben gedaan wat in hun macht ligt. Ergens diep triest, maar heel begrijpelijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-01-2015 19:01:50
michaben
michaben
Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 18:36:47 https://www.somda.nl/forum/16042/p524620/): Ook goed hoor. Ook hier staan de allerbeste stuurlui weer aan de wal.

Die drogreden wordt ook zo gemakkelijk van stal gehaald, terwijl je duidelijk het punt hier niet begrijpt. Het gaat hier niet eens zo zeer om dat er bij zwaar weer de treinen problemen ondervinden. Maar het feit dat er een dag van te vuren besloten moet het weer extreem wordt, en het feit dat het vaker niet dan wel lukt de treinen die wel rijden te verlengen. Dat heeft niets maar dan ook niets met het weer te maken. Deze problemen spelen zich volledig plaats binnen de kantoren van NS en ProRail.
 

28-01-2015 19:16:56
MCNAlkmaar
Quote
Frontier (wo 28 jan 2015 18:53:01 https://www.somda.nl/forum/16042/p524622/): Welke megavertragingen en uitval van vluchten op Shl hebben we het dan over? http://schiphol.dutchplanespotters.nl/?date=2015-01-24 Ziet eruit als een dag als alle anderen, ik tel welgeteld 4 geannuleerde pax vluchten, dat haal je op een normale dag ook wel, verder geen noemenswaardige vertragingen.

Achteraf moet ik je daar gelijk in geven, zaterdag viel het mee, maar ALS het dan zo is, en ALS het bij Schiphol ook niet loopt en ook de treinen rijden niet, dan hoor je alleen maar negativiteit over de treinen.

Quote
En welke bende op de weg hebben we het over? In Noord-Holland bijvoorbeeld waren er weinig bijzonderheden en was de temperatuur 's morgens vroeg al boven nul. Ook de rest van het OV: bussen, trams, metro's, alles reed overal volgens schema, maar bij NS kon er geen enkele trein rijden?!

Toen ik van huis af ging, en dat was om 6 uur 's ochtends waren er op 75 plaatsen in Nederland problemen op de snelwegen. Gelukkig dat het zaterdag was dus viel de schade wel mee. Ben het met je eens dat het veels te lang heeft geduurd eer dat er weer een trein reed. Lag niet aan het personeel overigens.

Quote
Maar goed, ik neem je je mening niet kwalijk, jij bent helaas net als nagenoeg alle andere mensen bij NS geindoctrineerd door het beleid van hogerhand en leeft in de waan dat NS niets te verwijten valt en dat ze alles doen/hebben gedaan wat in hun macht ligt. Ergens diep triest, maar heel begrijpelijk.

Erg jammer dat je zo over me denkt. Ik ben juist 1 van de personen die heel goed beide kanten van de zaak kan zien en heel goed kan relativeren. NS kan veel dingen veel beter doen maar nogmaals: roeien met de riemen die we hebben. De investeringen voor een nagenoeg probleemloos spoornet doen we in Nederland niet dus dit zullen we altijd houden. Maakt niet uit wie er rijdt, of de treinen nou geel/blauw of rood/wit zijn, maakt echt niet uit.
Ik hoorde ook dat er tot een uur of 12 geen treinen in Groningen hebben gereden, niemand over gehoord.
Alle critici zouden eens een dag moeten meelopen in zo'n crisiscentrum waar deze besluiten genomen worden. Helaas gaat dat niet.
Maar ik hoop dat de tendens in deze discussie toch positief blijft.

Laatst bewerkt door moderator op 28-01-2015 20:47, reden: Bericht verplaatst uit OD.


De groeten uit Schagen
 

28-01-2015 21:28:21
berendtrei
berendtrei
Als vroege-ochtend reiziger op de MerwedeLingelijn moet ik MCN Alkmaar gelijk geven. Ook de eerste drie rood-witte treinen haalden de eindbestemming niet.
Info voorzienig mogelijk nog minder dan die van NS.
's middags, het weer was inderdaad al stukken beter, was de dienstregeling nog niet op orde.
Het lijkt toch wel heel erg op de zelfde perikelen.
Ik moet in dit geval MCN Alkmaar gelijk geven, er wordt alleen gemopperd over de mindere prestaties van de NS.
Als dagelijks reiziger kan ik u verzekeren, Arriva doet het niet veel beter.

Laatst bewerkt door moderator op 28-01-2015 22:05, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.


berendtrein
 

28-01-2015 21:58:32
mren
mren
http://i.imgur.com/BkY1Ous.jpg

http://i.imgur.com/ftqLJUS.jpg
 

28-01-2015 22:01:36
broek53
broek53
Het gaat mij niet primair om het snoeien in de dienstregeling als er echt winterweer verwacht wordt. Dat betekent in mijn ogen: sneeuw waarvan je de hoogte in centimeters in dubbele getallen schrijft en zo. Niet als er verschillende soorten neerslag verwacht worden met temperaturen boven nul.

Vergelijkingen met afgelopen zaterdag zijn vals, althans waar het de ijsregens betreft. Daar heeft ook niemand wat van gezegd.
Dat er in het oosten en noorden ook veel problemen waren, zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat er tientallen wissels gestoord raakten en dat zal er vast wel iets mee te maken hebben dat op een paar emplacementen, zoals het niet onbelangrijke Zwolle en Zutphen, de wisselverwarming niet eens aan was (laat staan dat er iemand in de buurt was om dat te constateren).
 

28-01-2015 22:26:26
robert55
robert55
Als ik naar wat gedetailleerde voorspellingen voor morgen kijk, dan worden de meeste sneeuwbuien pas in de avond verwacht, vroeger is het te warm en de hoeveelheden zijn ook niet echt giga.Kortom echt zo'n dag waar je in de Jordaan minstens één bejaarde achter een rollator ziet schuifelen die zich hoogstens verbaasd dat er geen treinen over de Singelgracht rijden
Vooral in de Randstad zal het denk ik geen snowmageddon worden. Maar de grootste uitdunning zit wel daar. En als de sneeuw valt in het noordoosten zal het toch wel weer fout gaan, met de bekende logistieke freezedown tot gevolg.

Wat betreft het beste stuurlui argument betreft: ik heb niet meer het vertrouwen dat ze op het schip zitten. Vertrouwen gaat zoals bekend te paard, maar dit jaar lijkt er niet minder makkelijk geschrapt te owrden dan in vorige jaren, dus voorlopig komt het ook niet te voet terug.

Overgiens lijkt in de berichten de gebruikelijke bewering dat de treinen die wel rijden zo lang mogelijk worden gemaakt te zijn verdwenen.
 

28-01-2015 22:50:51
maurits
maurits
Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 18:36:47 https://www.somda.nl/forum/14137/p524620/): Mag ik de lieve dames en heren even meedelen, dat, als we ten alle tijde door willen blijven rijden, we mega investeringen moeten doen, die gewoon niet rendabel zijn voor die paar dagen in het jaar dat het dit weer is.


Wat bedoel je met mega-investeringen? Lawinegalerijen en sneeuwploegen? Dat is echt niet nodig om de treindienst gaande te houden. Wat we nodig hebben bij dit soort weer zijn werkende wisselverwarmingen, betrouwbaar materieel en een goed logistiek apparaat dat de treindienst snel weer kan opstarten. Volgens mij vraagt dat echt geen miljarden....

Voor het laatste punt nog wel een ideetje (ordinair gejat van de Zwitsers): Er staat morgen waarschijnlijk aardig wat personeel en materieel te niksen. Zou het geen idee zijn om per standplaats 1 of 2 sets materieel op reserve klaar te zetten op toegankelijke opstelsporen met personeel aan boord?

Op het moment dat er een verstoring verholpen is, schuif je die treinen gelijk naar voren om de treindienst op te starten en de eerste (en evt. tweede) trein te rijden. Reizigers kunnen dan snel weer op pad en de bijsturing heeft even wat extra tijd om de reguliere dienst weer op te starten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-01-2015 23:00:56
tonnie12
tonnie12
Quote
broek53 (wo 28 jan 2015 22:01:36 https://www.somda.nl/forum/14137/p524659/): Het gaat mij niet primair om het snoeien in de dienstregeling als er echt winterweer verwacht wordt. Dat betekent in mijn ogen: sneeuw waarvan je de hoogte in centimeters in dubbele getallen schrijft en zo. Niet als er verschillende soorten neerslag verwacht worden met temperaturen boven nul.

Vergelijkingen met afgelopen zaterdag zijn vals, althans waar het de ijsregens betreft. Daar heeft ook niemand wat van gezegd.
Dat er in het oosten en noorden ook veel problemen waren, zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat er tientallen wissels gestoord raakten en dat zal er vast wel iets mee te maken hebben dat op een paar emplacementen, zoals het niet onbelangrijke Zwolle en Zutphen, de wisselverwarming niet eens aan was (laat staan dat er iemand in de buurt was om dat te constateren).
niet snugger om die niet aan te hebben met zo'n weer.
 

28-01-2015 23:29:37
ZJ37
ZJ37
3516 morgen opgeheven Ht-Ut en 3518 opgeheven Ehv-Ut. In eerdere afleveringen wel eens gebeurd (en ik lach me een ongeluk als dat morgen weer zo is) dat het spul in hetzelfde pad de drommen reizigers leeg voorbij gaat rijden en dan in Ut zijn dienst start. Ik laat me verrassen!  

28-01-2015 23:45:54
alle46
alle46
Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 18:36:47 https://www.somda.nl/forum/14137/p524620/): Ook goed hoor. Ook hier staan de allerbeste stuurlui weer aan de wal.
Ik denk dat wij, als NS, het helemaal nooit meer goed kunnen doen.


Ik denk juist, dat de beste stuurlui, bij NS MCN geheten, in de cabine zitten. En als er geschimpt wordt op NS/ProRail zou ik me dat maar niet te veel aantrekken. Het zijn de bestuurslagen die zich schuldig maken aan incompetentie. En politiek Den Haag zit helemaal te slapen. Die slikken alles.
 

28-01-2015 23:56:11
Frontier
Frontier
Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 19:16:56 https://www.somda.nl/forum/14137/p524628/): De investeringen voor een nagenoeg probleemloos spoornet doen we in Nederland niet dus dit zullen we altijd houden.

IJzelschakeling en wisselverwarming zijn heus niet zo kostbaar. Simpele personeelsdiensten en materieeldiensten hoeven helemaal niets te kosten, gewoon standplaats-eindpunt-standplaats voor al het rijdend personeel en materieel. Sterker nog, het zou zelfs beter zijn om dat gewoon het hele jaar te hanteren i.p.v. al die dwaze complexiteit waarbij men bij de minste of geringste verstoring het overzicht kwijt raakt en de boel in het honderd loopt. Maar zolang men met argumenten blijven komen als 'als ik niet wil hoeven nadenken ga ik wel bij Connexxion rijden' en de vakbonden daar vervolgens naar luisteren en de meerderheid van het personeel het eigen rijplezier dus boven de reiziger blijft verkiezen zal zo'n grootschalige verandering er wel nooit komen, helaas.

Quote
MCNAlkmaar (wo 28 jan 2015 19:16:56 https://www.somda.nl/forum/14137/p524628/): Alle critici zouden eens een dag moeten meelopen in zo'n crisiscentrum waar deze besluiten genomen worden. Helaas gaat dat niet.

Dat lijkt me zowel heel interessant als heel tenenkrommend. Interessant in de zin van hoe het er allemaal in z'n werk gaat en tenenkrommend in de zin van dat men waarschijnlijk met behulp van (deels zelf bedachte)regelgeving het eigen beleid gaat staan verdedigen.

Laatst bewerkt door moderator op 29-01-2015 09:30
 

29-01-2015 00:31:53
279
279
de enigen die reageren zijn niet de beleidsmakers of -uitvoerders,
maar de NS'ers uit de praktijk die (de eveneens af en toe tenenkrommende)
commentaren aan moeten horen.
en dan wordt je als mens op de werkvloer ook nog "uitgescholden" dat je allemaal
bent geïndoctrineerd door de heren boven....
 

29-01-2015 00:36:31
Frontier
Frontier
Reageerden er ook maar eens beleidsmakers of beleidsuitvoerders. Maar helaas, dat is doorgaans niet het soort mensen dat meeleest op fora, ongeacht over welk bedrijf je het hebt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-01-2015 03:59:01
MCNAlkmaar
Ik wil heel graag pendelen op zulke dagen, ik wil zo veel mogelijk treinen laten rijden en het ook zo simpel mogelijk laten houden echter: we moeten evengoed diensten draaien naar Nm vanuit Amr, terwijl ooit het tegengestelde is beweerd. Niet te bevatten.
Afkeurnormen voor de bovenleiding zijn tegenwoordig veel lager dan voorheen met als gevolg dat de gemiddelde dikte van de bovenleiding minder is. Ga je er een kortsluiting doorheen jassen, dan heb je nu dus eerder kans dat de boel naar beneden komt als gevolg van ontstane hitte op de dunste plekken in de bovenleiding. Ik zie het ook graag anders maar de praktijk is nu eenmaal zo. Ook niet goed te praten.


De groeten uit Schagen
 

29-01-2015 09:10:34
sjoerd
sjoerd
Een hart onder de riem van de goedwillende personeelsleden. Wie staat er niet voor de keuze om soms dingen te moeten doen of laten die van hogerhand worden bepaald, daarbij niet gehinderd door enige kennis van zaken, of historisch besef, of een luisterend oor. Dat heb je in elke sector. Op de politiek behoeven we niet te rekenen; die begrijpen er helemaal niets van.
Laten we er aan werken dat het verstand van zaken terugkeert. Daar werk ik dagelijks aan door overal te hameren op inconsequent denken en door feiten op een rij te zetten. Gelukkig zijn we met velen.
 

29-01-2015 11:36:11
henri1972
henri1972
Tsja, die uitgedunde dienstregeling kan ik, als ik diep nadenk, nog wel begrijpen. Ik begrijp echter niet dat een 800 rijdt tot Ut, dan ruim een kwartier stilstaat en dan als 3500 door naar Shl. had ook als 3100 gekund naar mijn idee. Ik snap ook niet dat een 3000 Dvd voorbij rijdt als de helft van de Shl treinen zijn opgeheven. Ook snap ik er niks van dat diverse 7400-en kleiner rijden dan normaal terwijl de 17400 eruit ligt. Maar ja, ik ben reiziger/klant en ik word er niet voor betaald om iets te snappen. . .  

29-01-2015 12:15:20
timtrein
timtrein
Een kwartier stilstaan op een doorstroomstation? Lol...  

29-01-2015 12:20:22
MCNAlkmaar
Ik heb ook geen idee waarom die trein daar een kwartier moet stilstaan maar wellicht, heel misschien is dat gedaan om eventuele vertragingen te kunnen opvangen? En op Hfdo is het beter als alles een beetje gestructureerd binnenkomt en er weer uitgaat.


De groeten uit Schagen
 

29-01-2015 12:36:31
trein00
trein00
Is het btw ergens winters geweest vannacht/vanmorgen? In het gehele zuiden van het land is het heel de nacht 3 a 4 graden boven nul geweest en vanochtend lag/viel er niet eens natte sneeuw .. .  

29-01-2015 12:47:59
dvdhoven
dvdhoven
Vanmorgen, rond 7:00 uur viel er in Dv natte sneeuw.


Dick van den Hoven
 

29-01-2015 12:52:13
MCNAlkmaar
Vanmorgen tijdens mijn dienst diverse hele dikke hagel en (natte) sneeuwbuien onderweg gehad maar het zag (nog) nergens wit.


De groeten uit Schagen
 

29-01-2015 12:54:34
Bert13
Bert13
Eveneens rond 7:00 uur viel er in Cas wat stofhagel, maar dat was voor de fietsers minder leuk dan de trein die nergens last van had.  

29-01-2015 13:24:29
ZJ37
ZJ37
Waar ik nog steeds helemaal niets van begrijp is dat de dienst tussen Hld en Hlds wordt gestaakt en die tussen Hld en Msw is uitgebreid naar een kwartierdienst. Welke gedachte zit hier nu achter?  

29-01-2015 13:30:15
bnv
bnv
Quote
sjoerd (do 29 jan 2015 09:10:34 https://www.somda.nl/forum/14137/p524728/): Een hart onder de riem van de goedwillende personeelsleden. Wie staat er niet voor de keuze om soms dingen te moeten doen of laten die van hogerhand worden bepaald, daarbij niet gehinderd door enige kennis van zaken, of historisch besef, of een luisterend oor. Dat heb je in elke sector. Op de politiek behoeven we niet te rekenen; die begrijpen er helemaal niets van.
Laten we er aan werken dat het verstand van zaken terugkeert. Daar werk ik dagelijks aan door overal te hameren op inconsequent denken en door feiten op een rij te zetten. Gelukkig zijn we met velen.


Ja, maar het is ook een uiting van de juridisering van de samenleving. Komt overal voor, dus ook bij het spoor.
Dat alles gaat ten koste van de kwaliteit van de bedrijfscultuur.
En die bedrijfscultuur wordt steeds meer een angstcultuur.
Dat men angst heeft te worden afgerekend op bijvoorbeeld:
- het niet tijdig signaleren van goede of verkeerde weervoorspellingen
- op verkeerde managementbeslissingen
- op onwelgevallige Kamervragen die beantwoord moeten worden terwijl Kamerleden, zoals Sjoerd zegt, geen verstand van zaken hebben over het functioneren van een spoorwegonderneming.

En zo nog wel wat meer.
Treinen laten rijden is een proces geworden. En dat in en managementcultuur waarbij men min of meer tegenwoordig standaard als algemene managementopvatting zegt: inhoud volgt proces.
Mag het in het vervolg ook eens omgekeerd zijn: proces volgt inhoud? Zal zowel het personeel als het reizend publiek ten goede komen.
 

29-01-2015 14:32:02
treinfan
treinfan
Quote
ZJ37 (do 29 jan 2015 13:24:29 https://www.somda.nl/forum/14137/p524779/): Waar ik nog steeds helemaal niets van begrijp is dat de dienst tussen Hld en Hlds wordt gestaakt en die tussen Hld en Msw is uitgebreid naar een kwartierdienst. Welke gedachte zit hier nu achter?
Minder gebruik van wissels (nu hoeft er niet bij Msw te worden overgelopen). Het niet rijden van Hld-Hlds v.v. zal wel zijn omdat dat een materieelsetje scheelt
 

29-01-2015 14:34:36
Bert13
Bert13
Op Facebook las ik een andere verklaring bij de Speld: %08%
Quote
De NS heeft al zijn extra bussen nu in gebruik. De NS denkt dit probleem op te lossen door treinen in te zetten.
Feit is wel dat er nog genoeg spul aan de kant staat vandaag.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-01-2015 14:37:05
ZJ37
ZJ37
Quote
treinfan (do 29 jan 2015 14:32:02 https://www.somda.nl/forum/14137/p524784/):
Quote
ZJ37 (do 29 jan 2015 13:24:29 https://www.somda.nl/forum/14137/p524779/): Waar ik nog steeds helemaal niets van begrijp is dat de dienst tussen Hld en Hlds wordt gestaakt en die tussen Hld en Msw is uitgebreid naar een kwartierdienst. Welke gedachte zit hier nu achter?
Minder gebruik van wissels (nu hoeft er niet bij Msw te worden overgelopen). Het niet rijden van Hld-Hlds v.v. zal wel zijn omdat dat een materieelsetje scheelt
Ah, vandaar dat de treindienst elders wel geknipt wordt dat tot extra wisselgebruik leidt. Dan snap ik hem weer.

Het is in Rtd volgens mij niemand uit te leggen dat de treindienst naar Ut halveert en naar Hld verdubbelt.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 29-01-2015 14:37
 

29-01-2015 15:14:24
MCNAlkmaar
Tja, en dit lees ik net op de site van RTVNH:

PVV-Kamerlid Barry Madlener is niet te spreken over het besluit om de dienstregeling te beperken. 'De NS moet vandaag dubbel zo hard z'n best doen om de dienstregeling aan te houden in plaats van de helft bij voorbaat te schrappen'. Madlener gaat vragen stellen aan de minister van verkeer.

Dus: pfffffff.


De groeten uit Schagen
 

29-01-2015 15:32:33
Bert13
Bert13
Blijkbaar zijn er stenen in de Tweede Kamer, want als je ziet waar Madlener vandaag onder uit kruipt... RTVU is trouwens al ietsjes positiever, maar moest net als ik vanmorgen hartelijk lachen toen de omroep het met een spannende-film-stem over "grillig winterweer" had: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1285158


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-01-2015 15:38:25
trein00
trein00
Quote
MCNAlkmaar (do 29 jan 2015 15:14:24 https://www.somda.nl/forum/14137/p524790/): Tja, en dit lees ik net op de site van RTVNH:

PVV-Kamerlid Barry Madlener is niet te spreken over het besluit om de dienstregeling te beperken. 'De NS moet vandaag dubbel zo hard z'n best doen om de dienstregeling aan te houden in plaats van de helft bij voorbaat te schrappen'. Madlener gaat vragen stellen aan de minister van verkeer.

Dus: pfffffff.


Tja, geheel ongelijk kan ik ze ook niet geven. Winterweer is in geen verre velden te bespeuren en de uitdunning is ook geheel onterecht. Dat het soms moeilijk is te voorspellen oké, maar men had best vanochtend de conclusie kunnen trekken dat er geen winterweer is en terug opschakelen naar gewone dienstregeling.
 

29-01-2015 15:49:09
Rolffiej19
Rolffiej19
Terug overschakelen ?? jaja dus we draaien alle bijgestuurde personeelsdiensten even terug en we toveren het materieel ook weer even op de juiste plek te voorschijn... oja en de reizigers zijn er ook super blij mee natuurlijk die voelen zich dan helemaal in de zeik genomen dat opeens wel alles rijd%08%


MCN ASD
 

29-01-2015 16:00:19
trein00
trein00
De reizigers zullen zich zonder meer al in de zeik genomen voelen (zijn). Het zou geen slecht idee zijn als men in elk geval bekijkt of bij loos alarm al dan niet geleidelijk de gewone dienstregeling hervat kan worden, in elk geval waar mogelijk. Als er 20% geschrapt zal er ook ruimte overblijven qua personeel aan materieel.  

29-01-2015 16:11:09
spekmj
spekmj
Quote
Bert13 (do 29 jan 2015 12:54:34 https://www.somda.nl/forum/14137/p524772/): Eveneens rond 7:00 uur viel er in Cas wat stofhagel, maar dat was voor de fietsers minder leuk dan de trein die nergens last van had.


In het Noorden van Nederland toch af en toe wel serieuze winterse buien (sneeuw, af en toe met flinke vlokken, en hagel).
Maar geen 7 cm sneeuw zoals zaterdag...
 

29-01-2015 16:14:29
MCNAlkmaar
Quote
trein00 (do 29 jan 2015 16:00:19 https://www.somda.nl/forum/14137/p524795/): De reizigers zullen zich zonder meer al in de zeik genomen voelen (zijn). Het zou geen slecht idee zijn als men in elk geval bekijkt of bij loos alarm al dan niet geleidelijk de gewone dienstregeling hervat kan worden, in elk geval waar mogelijk. Als er 20% geschrapt zal er ook ruimte overblijven qua personeel aan materieel.

Dat is het hem nou juist.
Reizigers willen duidelijkheid. Daags van te voren wordt gezegd dat 20% niet rijdt, dan kan je het niet verkopen dat je de gewone dienstregeling weer gaat rijden. Dat heet: onbetrouwbaar. De volgende keer geloof je er dan helemaal niks meer van.
Als je dit doet kan andersom dus ook: zonder vooraankondiging 20% van alle treinen eruit gooien.


De groeten uit Schagen
 

29-01-2015 16:46:55
Daan!
Daan!
Het wordt onbetrouwbaar als je het constant gaat doen, maar je moet het ook gewoon niet zomaar doen.  

29-01-2015 16:57:45
Bert13
Bert13
Ondanks dat het morgen zeker slechter weer wordt dan vandaag, hebben NS en ProRail besloten morgen de normale dienstregeling te hanteren. Ik vind het prima, als ze het woord "voorspelbaar" voortaan maar achterwege laten


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-01-2015 17:06:36
lol
lol
Het gaat morgen pas in de avond regenen en sneeuwen (natte sneeuw welverstaan). Morgen overdag is het vrijwel overal droog en +4 graden. Dus het wordt zeker niet slechter dan vandaag. Logisch dat de NS morgen de normale dienstregeling uitvoert.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

29-01-2015 17:21:05
michaben
michaben
Quote
MCNAlkmaar (do 29 jan 2015 16:14:29 https://www.somda.nl/forum/14137/p524799/): Reizigers willen duidelijkheid. Daags van te voren wordt gezegd dat 20% niet rijdt, dan kan je het niet verkopen dat je de gewone dienstregeling weer gaat rijden.

Het lijkt me toch echt sterk dat mensen klagen als men toch vaker gaat rijden Mensen willen duidelijk ja, dus een dag van de voren aangeven dat er mogelijk treinen uitvallen vanwege het winterweer is zeer gewenst. Maar tegenwoordig checkt een groot deel van de reizigers voor vertrek de actuele situatie, en kan zijn reis hierop aanpassen. En voor de terugreis geld hetzelfde, als als je na de ochtendspits aankondigt dat de middagspits weer goed verloopt, dan kunnen reizigers hun reis weer aanpassen.

En wat betreft het op orde krijgen van de materieel- en personeelsomloop bij het weer omschakelen naar de normale dienst: juist daarvoor zou je bij de dreiging van extreem weer moeten omschakelen naar vereenvoudigde diensten. Personeel op vaste corridors, en uniforme materieelinzet per corridor. Dus geen 2000 met DDZ en (1)1700 met VIRM, want dan kun je bij het uitdunnen niet de treinen van de opgeheven serie gebruiken om de resterende serie te versterken.

Wat betreft de uitdunning zie ik ook enkele eigenaardigheden: Gdm-Ut en Ddr-Zlw rijden de sprinters wel een kwartierdienst, net als Gd-Ut en Ut-Amf gewoon een kwartierdienst met IC's heeft. Waarom kan het op deze trajecten wel?