Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
03-04-2013 14:04:47
gvttreinen
gvttreinen
De Winterdienst containers van Volkerrail/Prorail (...of die ooit gebruikt zijn) welke op Utoz stonden zijn vandaag afgevoerd.  

26-06-2013 21:06:57
train85
train85
Eigenlijk een berichtje voor de volgende winter: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21683376/__Langere_treinen_in_winter__.html
Al vroor het wel 1 graad aan de grond vanochtend vroeg op aantal plaatsen.

Laatst bewerkt door train85 op 26-06-2013 21:07
 

26-06-2013 21:09:57
Arjan37
Arjan37
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

27-06-2013 09:23:49
daniel81
daniel81
NS beweerde afgelopen winter overigens al dat alles maximaal verlengd was, op de plekken waar dat nodig was. Dus óf dat is een leugen, of er moeten als de wiedeweerga perrons verlengd, wissels verlegd en materieel besteld worden  


27-06-2013 11:31:12
robbertc
robbertc
Of: Men reed op de maximale lengte wat met die winter-drgl mogelijk was. Er kunnen dan ook wat aanpassingen in de drgl komen (3000 knippen in Amr bijvoorbeeld, lijkt mij een hele logische; kan de 3000 met 12 bakken Nm-Amr rijden i.p.v. 10)  

27-10-2013 15:36:23
mren
mren
Quote
b2py (zo 27 okt 2013 15:18:22 https://www.somda.nl/forum/14134/p473023/): Morgen rijdt NS een aangepaste dienstregeling. Uitwerking daarvan zal later vandaag gepubliceerd worden in de reisplanner.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/ns-past-dienstregeling-aan-om-storm

Aanvulling 16:29:

Maandag 28 oktober landelijk aangepaste NS-dienstregeling vanwege storm


Laatste update 16:10 uur

Laatste update: 16:10

Maandag 28 oktober rijden de treinen van NS uit voorzorg volgens een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten zal elk half uur een trein rijden, in plaats van elk kwartier. NS en ProRail hebben dit besloten op basis van de weersverwachting van onafhankelijke weerbureaus voor de komende 24 uur. Zij verwachten morgen in het gehele land een zuidwesterstorm. Vooral in het westen en noorden van het land worden zeer zware windstoten verwacht.
Net als op de weg en in de lucht kan het treinverkeer hier grote hinder van ondervinden. Dit vormt een groot risico voor het treinverkeer. Bomen en takken zijn momenteel topzwaar. Bij een zware storm is de kans op omvallende bomen en takken die op het spoor terecht kunnen komen groot. Ook wordt er door de storm veel bladval op het spoor verwacht waardoor de sporen glad kunnen worden.
Om problemen zo goed mogelijk op te kunnen vangen en reizigers een voorspelbare reis te bieden, passen NS en ProRail vanaf de start van de treindienst de dienstregeling op een aantal trajecten aan.

Wat betekent dit voor uw reis?
Tijdens deze aangepaste dienstregeling rijden er op een aantal trajecten minder Sprinters en Intercity’s. Door deze aanpassing is er op het drukke Nederlandse spoor meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen door de storm op te vangen en zijn wij in staat meer betrouwbare reisinformatie aan onze reizigers te bieden. Het kan hierdoor drukker in uw trein zijn en uw reis kan langer duren doordat u vaker moet overstappen. Met name in de spits is het extra druk in de trein. Reizigers die in de gelegenheid zijn buiten de spits te reizen wordt geadviseerd dit te doen. Daar waar mogelijk worden treinen verlengd. Op sommige trajecten hebben reizigers een extra overstap. Plan voor een zo actueel mogelijk advies uw reis kort voor vertrek.

De belangrijkste aanpassingen zijn:

Minder Intercity’s gehele dag
Amsterdam- Den Haag - Rotterdam - Dordrecht
Den Haag CS - Utrecht
Nijmegen - Utrecht - Schiphol
Rotterdam - Utrecht
Sittard - Utrecht - Amsterdam - Schagen

Minder Sprinters gehele dag
Den Haag CS - Gouda Goverwelle
Rotterdam- Gouda Goverwelle
Hoofddorp - Leiden - Den Haag
Amsterdam - Uitgeest
Woerden - Utrecht
Den Haag - Dordrecht

Minder Intercity’s/Sprinters ochtendspits
Enkhuizen - Amsterdam: minder Intercity’s
Rotterdam - Vlaardingen Centrum: minder Sprinters
Veenendaal C - Utrecht - Breukelen - Amsterdam: minder Sprinters

Minder Intercity’s/Sprinters avondspits
Amsterdam - Enkhuizen
Vlaardingen Centrum - Rotterdam
Veenendaal C - Utrecht - Breukelen - Amsterdam
Leiden - Alphen a/d Rijn

Geen rechtstreekse verbinding
Amsterdam – Deventer: minder Intercity’s
• Eén keer per 2 uur rijdt de intercity Amsterdam – Berlijn.
• Of reis met de Intercity via Utrecht. Extra reistijd ongeveer 25 min, overstap in Utrecht.
• Of reis via Schiphol. Extra reistijd ongeveer 35 min, overstap in Schiphol.
Den Haag CS - Schiphol - Lelystad: geen rechtstreekse Intercity’s. Verschillende alternatieve reismogelijkheden met overstap in Leiden, extra reistijd 20-40 minuten.
Rotterdam/Den Haag CS - Amersfoort: vaker overstappen op Utrecht CS, extra reistijd15-20 minuten.
Utrecht - Almere: geen rechtstreekse treinen, reis via Weesp, extra reistijd 15-20 minuten.
Utrecht Centraal - Utrecht Maliebaan: museumtrein rijdt niet, GVU buslijn 3, richting Homeruslaan, halte Maliebaan.

In de spits rijdt NS-Hispeed minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. De andere spoorvervoerders rijden volgens de normale dienstregeling.
Reizigers met een buitenlandse bestemming adviseren we eerder op reis te gaan en meer tijd in te plannen voor een eventuele overstap.

De seizoenen kunnen net als op de weg of in de lucht impact hebben op het spoor. Meer weten? Zie: http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-seizoenen

Op onderstaande kaart vindt u de trajecten waarvoor de aangepaste dienstregeling geldt. Deze kaart is onder voorbehoud van storingen op de dag zelf. Klik op de kaart voor een grotere versie.
http://www.ns.nl/calamiteiten/calamiteitenpagina/detail

Update 16:39:
Minder sprinters Den Haag C - Dordrecht toegevoegd, mist in overzicht NS.


En zo prijs je jezelf enorm uit de markt.
Ik zag gisteren een advertentie van de Haagse tram uit 1935 ofzo waarin juist actief reclame werd gemaakt voor de betrouwbaarheid bij slecht weer.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 28-10-2013 19:33, reden: tikfoutje
 

27-10-2013 16:37:54
salieri
salieri
En nu is een storm weer een reden om de treindienst uit te dunnen? Ben benieuwd wat voor redenen we nog meer gaan krijgen binnenkort om een treindienst uit te dunnen. Maar dan wel elk jaar vrolijk het vervoersbewijs in prijs verhogen...
En NS/Prorail maar klagen dat ze niet meer serieus genomen worden %09%

Laatst bewerkt door salieri op 27-10-2013 16:39
 

27-10-2013 16:47:42
bloemkool
bloemkool
Sowieso geldt die storm alleen voor de kustregio, maar het gevaar zit in windstoten en omvallende bomen.  

27-10-2013 16:54:44
Roy
Roy
Vooral omvallende bomen, schijnt extra gevaarlijk te zijn omdat er nog zoveel blaadjes aan de bomen zitten waardoor ze sneller omvallen.  

27-10-2013 16:58:56
AgentX
AgentX
Nou, als ik dit zo lees, wordt het dus hopen op versterking voor Asd-Ut en Ut-Dv, aangezien dat het omreisadvies voor Asd-Dv is.  

27-10-2013 16:59:46
michaben
michaben
Opvallend, niet de 2800 wordt opgeheven zoals gebruikelijk, maar de 500/12500 lijken het slachtoffer te worden tussen Rtd en Ut. Tussen Ut en Gvc hetzelfde, 1700/11700 eruit, en 2000 blijft over. De boel wordt dus dit keer wel geïsoleerd, in tegenstelling tot voorgaande jaren wanneer juist de lange gevoelige lijnen overeind bleven en de korte robuuste lijnen eruit gehaald werden.  

27-10-2013 17:02:13
AgentX
AgentX
Direct gevolg: vaker overstappen.  

27-10-2013 17:02:32
DDZ7504
DDZ7504
Er was een tijd (winter 2011-2012) dat de (1)1700 tijdens de aangepaste dienst op Ztm stopte, maar dat is jammer genoeg niet meer zo... Ben nu al benieuwd wat er morgen dan in de 9800 mag rijden (SLT10, IRM4 of zelfs SGM), aangezien deze in de aangepaste dienst vaak anders is dan normaal. By the way, volgens mij hoort de 2000 er tussen Gvc - Ut eruit te liggen....  

27-10-2013 17:03:21
mren
mren
Quote

NS online @NS_online 4m

@Piterr We passen uit voorzorg aan, om zo meer ruimte te bieden op het spoor en onze reizigers een voorspelbare reis te bieden. ^PV



Als een voorspelbare reis écht het belangrijkste doel zou zijn, zou 100% van de treinen opgeheven moeten worden.
 

27-10-2013 17:03:44
b2py
b2py
Quote
Roy (zo 27 okt 2013 16:54:44 https://www.somda.nl/forum/14134/p473040/): Vooral omvallende bomen, schijnt extra gevaarlijk te zijn omdat er nog zoveel blaadjes aan de bomen zitten waardoor ze sneller omvallen.

Daarom is het ook volledig te begrijpen dat Amf - Ut niet aangepast wordt. Volgens mij staan er nergens zoveel bomen als daar...
 

27-10-2013 17:06:58
mren
mren
Bomen zijn m.i. slechts een excuus. Het echte probleem is waarschijnlijk dat bij meerdere verstoringen de bijsturing (en reisinfo) als een kaartenhuis ineen zijgt en de klant dan helemaal niets meer heeft.

Ut-Amf aanpassen heeft men afgelopen week wel geleerd wat daar de gevolgen van zijn geloof ik
 

27-10-2013 17:13:05
rogier
rogier
Quote
mren (zo 27 okt 2013 17:06:58 https://www.somda.nl/forum/14134/p473050/): Bomen zijn m.i. slechts een excuus. Het echte probleem is waarschijnlijk dat bij meerdere verstoringen de bijsturing (en reisinfo) als een kaartenhuis ineen zijgt en de klant dan helemaal niets meer heeft.

Men zou ook eens iets aan die nodeloos ingewikkelde personeelsroosters kunnen gaan doen...
(zoekt nu heel snel dekking).


Reiziger met hoofdletter R......
 

27-10-2013 17:25:22
gvttreinen
gvttreinen
@Rogier, ik denk er precies zo over.
Een Arriva mcn. met standplaats Ddr ziet alleen Ddr - Gdm...tig keer op een dag...
Bij de weg (en meteen on-topic), gaan de 'privaten' hun drgl ook aanpassen?
 

27-10-2013 17:29:34
bogger
bogger
Quote
daniël_ddr (zo 27 okt 2013 17:20:56 https://www.somda.nl/forum/14134/p473058/):
Quote
bogger (zo 27 okt 2013 17:10:30 https://www.somda.nl/forum/14134/p473051/): Door de (1)1700 (12)500 te slachtofferen blijft er wel enigszins mooie 18/12 verdeling op Ut-Gd over
Die redelijke verdeling krijg je anders ook wel door de 2000 en 2800 op te heffen.

Quote
b2py: Daarom is het ook volledig te begrijpen dat Amf - Ut niet aangepast wordt. Volgens mij staan er nergens zoveel bomen als daar...
Precies hoe ik er ook over dacht.


Misschien willen ze zo voorkomen dat evt. ellende van de NO doorwerkt op het stukje van Ut-Gvc/Rtd
 

27-10-2013 17:30:00
lol
lol
Quote
daniël_ddr (zo 27 okt 2013 17:20:56 https://www.somda.nl/forum/14134/p473058/):
Quote
bogger (zo 27 okt 2013 17:10:30 https://www.somda.nl/forum/14134/p473051/): Door de (1)1700 (12)500 te slachtofferen blijft er wel enigszins mooie 18/12 verdeling op Ut-Gd over
Die redelijke verdeling krijg je anders ook wel door de 2000 en 2800 op te heffen.

Quote
b2py: Daarom is het ook volledig te begrijpen dat Amf - Ut niet aangepast wordt. Volgens mij staan er nergens zoveel bomen als daar...
Precies hoe ik er ook over dacht.
Ut-Amf is natuurlijk ook een heel druk traject. Als je daar in de treindienst gaat snijden ga je zeker problemen krijgen. Er wordt nu al veel geklaagd over volle treinen op dit traject. Laat staan als je op dit traject de treindienst gaat uitdunnen. Dus ik begrijp best dat de NS de treindienst hier niet uitdunt.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

27-10-2013 17:31:25
broek53
broek53
Gaan we nu de hele dienstregelingsuitdunningsdiscussie voor het winterweer overdoen voor de herfst? Die is echt niet anders.  

27-10-2013 18:14:43
Bert13
Bert13
Quote
lol (zo 27 okt 2013 17:30:00 https://www.somda.nl/forum/14134/p473062/): Ut-Amf is natuurlijk ook een heel druk traject. Als je daar in de treindienst gaat snijden ga je zeker problemen krijgen. Er wordt nu al veel geklaagd over volle treinen op dit traject. Laat staan als je op dit traject de treindienst gaat uitdunnen. Dus ik begrijp best dat de NS de treindienst hier niet uitdunt.
Dan wil ik ook graag de 800 terug op Amr-Asd, de 827/829 lijkt me een mooi begin. Alkmaar-Den Helder is traditioneel een gebied wat het slecht heeft met dit soort omstandigheden, maar in het verleden loste men dat op door een knip in Amr met bijbehorende snelheidsbegrenzingen. Nu krijgen we een 3000 die met VIRM10 max gaat rijden (wat de 3025/27 al hebben), maar zonder 800 gaat dat dus net als in de winter weer keihard achterblijvers opleveren. Toch leuk, dat zo'n bedrijf leert van vorig jaar.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-10-2013 18:16:05
robbertc
robbertc
Volgens mij gaan die 827 en 829 ook daadwerkelijk rijden in LUD..  

27-10-2013 18:47:44
b2py
b2py
Vanaf waar dan? Niet in Hwd iig..  

27-10-2013 18:53:37
rogier
rogier
Quote
Bert13 (zo 27 okt 2013 18:14:43 https://www.somda.nl/forum/14134/p473067/): Nu krijgen we een 3000 die met VIRM10 max gaat rijden (wat de 3025/27 al hebben), maar zonder 800 gaat dat dus net als in de winter weer keihard achterblijvers opleveren. Toch leuk, dat zo'n bedrijf leert van vorig jaar.
Huh? Waarom leren de reizigers dan niet van vorig jaar en blijven ze niet gewoon thuis? Enige flexibiliteit is wel gewenst als je klant van NS bent.


Reiziger met hoofdletter R......
 

27-10-2013 19:00:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
broek53 (zo 27 okt 2013 17:31:25 https://www.somda.nl/forum/14134/p473063/): Gaan we nu de hele dienstregelingsuitdunningsdiscussie voor het winterweer overdoen voor de herfst? Die is echt niet anders.


Ach, er zijn hier zat brompotten die zodra ze wat te horen krijgen meteen hun gal gaan spuwen.
Ik vindt namelijk totaal niet onterecht dat de NS dit doet, als je ziet hoe het afgaat met het andere vervoerssoorten gaat het namelijk aardig best zo.
-Schiphol gaat grootswaarschijnlijk de helft van de vluchten annuleren om meer marge te creëren i.v.m. verhoogd aantal doorstarts.
-De volledige veerdienst naar de waddeneilanden ligt al plat en gaan morgen gegarandeerd NIET varen.
-Veerponten van de GVB varen morgen nauwelijks tot niet.
-De gehele militaire luchtvaart ligt morgen stil, m.u.v. QRA.
-Eindhoven Airport gaat morgen, mits de wind niet draait, dicht.
-Idem voor Lelystad en div. andere vliegvelden

En wij maar klagen omdat we misschien een kwartiertje langer moeten wachten of niet onze luie achterwerk kunnen benutten omdat alle stoelen bezet zijn?
Sorry hoor, maar dit is meer dan terecht wat NS doet, zeer jammerlijk dat men hier meteen weer over gaat klagen. %07%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-10-2013 19:08:09
robbertc
robbertc
Quote
b2py (zo 27 okt 2013 18:47:44 https://www.somda.nl/forum/14134/p473071/): Vanaf waar dan? Niet in Hwd iig..
Ze staan inderdaad als opgeheven in de planner. Merkwaardig, zal ik het wel verkeerd begrepen hebben..
 

27-10-2013 19:13:24
b2py
b2py
Quote
dvdhoven (zo 27 okt 2013 19:06:32 https://www.somda.nl/forum/14134/p473075/): En de Leeuwarder Courant weet te melden dat ook aan de overkant de treindienst wordt aangepast: http://www.lc.nl/algemeen/buitenland/article16338313.ece/Brits-treinverkeer-wegens-storm-aangepast

Ergste storm sinds '87, ze hebben daar wat meer recht van spreken dan hier. Plus daar wordt gewoon na de storm weer hele drgl gereden, hier niet.

Laatst bewerkt door b2py op 27-10-2013 19:15
 

27-10-2013 19:18:53
dlm4yjp
dlm4yjp
je bent helaas 10 minuten te laat, dvdhoven was je voor


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-10-2013 20:18:50
kniesoor
kniesoor
Quote
dlm4yjp (zo 27 okt 2013 19:00:05 https://www.somda.nl/forum/14134/p473074/):
Quote
broek53 (zo 27 okt 2013 17:31:25 https://www.somda.nl/forum/14134/p473063/): Gaan we nu de hele dienstregelingsuitdunningsdiscussie voor het winterweer overdoen voor de herfst? Die is echt niet anders.


Ach, er zijn hier zat brompotten die zodra ze wat te horen krijgen meteen hun gal gaan spuwen.
Ik vindt namelijk totaal niet onterecht dat de NS dit doet, als je ziet hoe het afgaat met het andere vervoerssoorten gaat het namelijk aardig best zo.
-Schiphol gaat grootswaarschijnlijk de helft van de vluchten annuleren om meer marge te creëren i.v.m. verhoogd aantal doorstarts.
-De volledige veerdienst naar de waddeneilanden ligt al plat en gaan morgen gegarandeerd NIET varen.
-Veerponten van de GVB varen morgen nauwelijks tot niet.
-De gehele militaire luchtvaart ligt morgen stil, m.u.v. QRA.
-Eindhoven Airport gaat morgen, mits de wind niet draait, dicht.
-Idem voor Lelystad en div. andere vliegvelden

En wij maar klagen omdat we misschien een kwartiertje langer moeten wachten of niet onze luie achterwerk kunnen benutten omdat alle stoelen bezet zijn?
Sorry hoor, maar dit is meer dan terecht wat NS doet, zeer jammerlijk dat men hier meteen weer over gaat klagen. %07%


OT: Die veerdiensten varen gewoon hoor, er zijn er maar een paar geannuleerd.

Voorts: in mijn specifieke geval betekent het een uur eerder opstaan en later thuis zijn. Dat is toch jammerlijk.
 

27-10-2013 20:43:42
dlm4yjp
dlm4yjp
TESO heeft aan het personeel al bericht dat ze morgen niet gaan varen uit veiligheidsoverwegingen, personeel moet wel opkomen indien de wind gaat liggen zodat direct de vaart hervat kan worden.
GVB zou enkele pontjes gaan opheffen en tevens de overige diensten behoorlijk gaan uitdunnen, in hoeverre dat klopt ben ik alles wat minder zeker.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-10-2013 20:51:34
roeter
roeter
Quote
b2py (zo 27 okt 2013 19:13:24 https://www.somda.nl/forum/14134/p473079/): Ergste storm sinds '87, ze hebben daar wat meer recht van spreken dan hier. Plus daar wordt gewoon na de storm weer hele drgl gereden, hier niet.


Huh? Het is toch echt diezelfde storm die wij ook over ons heen krijgen, dus snap ik niet waarom ze daar meer recht van spreken zouden hebben.
Voor wie vindt dat de dienstregeling 'bij een beetje wind' meteen wordt aangepast : BBC Shipping Forecast - over het algemeen betrouwbaar weerbericht - voorspelt voor onze kuststreken morgen windkracht 12 (op de schaal van Beaufort en wie die niet kent : die loopt van 0 tot 12).
En als het isobaren-plaatje klopt ligt het stormveld precies over west en noord Nederland.
En voor de aangepaste dienst in Engeland : kijk eens hier : http://www.nationalrail.co.uk/service_disruptions/today.aspx
Samengevat : voor 09:00 rijdt er ten zuiden van London niets.
Dat is iets anders dan een kwartier wachten.

Laatst bewerkt door roeter op 27-10-2013 21:03
 

27-10-2013 21:11:44
robbertc
robbertc
Quote
daniël_ddr (zo 27 okt 2013 17:20:56 https://www.somda.nl/forum/14134/p473058/):
Quote
bogger (zo 27 okt 2013 17:10:30 https://www.somda.nl/forum/14134/p473051/): Door de (1)1700 (12)500 te slachtofferen blijft er wel enigszins mooie 18/12 verdeling op Ut-Gd over
Die redelijke verdeling krijg je anders ook wel door de 2000 en 2800 op te heffen.

Quote
b2py: Daarom is het ook volledig te begrijpen dat Amf - Ut niet aangepast wordt. Volgens mij staan er nergens zoveel bomen als daar...
Precies hoe ik er ook over dacht.

Goed kun je het met zo'n drgl ook niet doen, maar Amf-Ut komt goed weg, maar toch ook daar een kritische opmerking dus..

Met het alleen laten rijden van de 2000/2800 kun je wel efficient met je materieel om gaan. Ze keren op elkaar in Ut, kun je ze beide met 10/12 bakken rijden, en de (12)500/(1)1700 boven Ut hoeven niet per se mee met die lange treinen, zeker als je accepteert dat in deze situatie niet iedereen hoeft te zitten.
 

27-10-2013 21:24:29
j.jager
j.jager
Quote
gvttreinen (zo 27 okt 2013 17:25:22 https://www.somda.nl/forum/14134/p473059/): gaan de 'privaten' hun drgl ook aanpassen?
Het enige wat ik erop te zeggen heb is: hou de betreffende site's in de gaten.
 

27-10-2013 21:28:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zeg: beter lezen
"De andere spoorvervoerders rijden volgens de normale dienstregeling."
Alsdus het eerste bericht van dit topic...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-10-2013 21:53:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (zo 27 okt 2013 21:11:44 https://www.somda.nl/forum/14134/p473107/): en de (12)500/(1)1700 boven Ut hoeven niet per se mee met die lange treinen, zeker als je accepteert dat in deze situatie niet iedereen hoeft te zitten.
Als het alleen om de reizigers daar zou gaan zou ik daar nog in mee gaan, maar er komt nu ook nog een omreisadvies voor Asd-Amf via Ut bij wat toch ook een behoorlijk drukke stroom is. Dan is enige versterking toch ook wel wenselijk lijkt me.

Ut-Amf is daarnaast sowieso al gevoelig voor gladde sporen, vandaar dat het me bevreemd dat juist dat een van de zeldzame trajecten is waar niet in het aantal treinen gesneden wordt (sneeuw is een ander verhaal, doel nu specifiek op deze herfstomstandigheden).
Als men het echt voor een betrouwbare treindienst gedaan had dan had ik daar eerder een pendeldienst verwacht (bv. 1700 naar Shl sturen en dan 2x/uur een 11700 op volle sterkte laten pendelen)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-10-2013 22:00:17
timtrein
timtrein
Zwiepende bovenleiding is natuurlijk wel een probleem, maar er wordt wel vrij snel gekozen om te schrappen. Met vallende bomen maakt een trein meer of minder namelijk echt niet uit...  

27-10-2013 22:06:13
lesley001
lesley001
Volgens de Facebook pagina van Roestrijden(.)nl wordt morgen op het traject Ut - Amf - Zl 's ochtends vroeg en 's middags voor de avondspits sandite gereden (door een EETC 1200)  

27-10-2013 22:20:38
Frontier
Frontier
Quote
rogier (zo 27 okt 2013 17:13:05 https://www.somda.nl/forum/14134/p473054/): Men zou ook eens iets aan die nodeloos ingewikkelde personeelsroosters kunnen gaan doen...
(zoekt nu heel snel dekking).

Inderdaad! En dan niet alleen bij bijzonderheden, nee gewoon structureel. Helaas weigert men dat, zelfs erover beginnen is al gevaarlijk, en zodoende blijf ik zeggen dat de NS er primair is voor het eigen personeel en niet voor de reiziger. Als de reiziger op de eerste plaats zou staan zouden de roosters en omlopen allang veel eenvoudiger gemaakt zijn. Als je gewoon het hele jaar alles eenvoudig houdt hoef je niet bij elk wissewasje de hele boel dramatisch aan te passen zoals nu elke keer het geval is. Standplaats%01%eindbestemming%01%standplaats (uitzonderingen daargelaten) voor al het personeel op de betreffende trein en bij voorkeur ook zoveel mogelijk voor het materieel zelf. Het is ook complete waanzin dat bijvoorbeeld iemand uit Lls een 3400 rijdt of dat iemand uit Gvc een 5500 rijdt. Maakt de boel alleen maar onnodig ingewikkeld dus je zou er helemaal niks te zoeken moeten hebben. Scheelt ook een heleboel geld, maar dat terzijde.

Maar helaas, het motto binnen NSR lijkt nog altijd 'zolang het personeel maar tevreden is' te zijn, terwijl bij de regionale vervoerders en bij Hispeed het personeel ook tevreden is met veel simpelere roosters en veelal maar op enkele trajecten rijden.

Quote
dlm4yjp (zo 27 okt 2013 19:00:05 https://www.somda.nl/forum/14134/p473074/): -Schiphol gaat grootswaarschijnlijk de helft van de vluchten annuleren om meer marge te creëren i.v.m. verhoogd aantal doorstarts.

Schiphol annuleert niks, zou een mooie boel worden als ze die macht zouden hebben. Annuleren is aan de luchtvaartmaatschappijen zelf, op basis van tal van factoren (crosswindlimiet vliegtuigtype, crosswindlimiet piloten, toegewezen slottijden, etc...).

Quote
dlm4yjp (zo 27 okt 2013 19:00:05 https://www.somda.nl/forum/14134/p473074/): -De gehele militaire luchtvaart ligt morgen stil, m.u.v. QRA.

Bron? Kan ook toeval zijn namelijk, gebeurt zovaak dat er niks vliegt op de QRA squadrons na.

Quote
dlm4yjp (zo 27 okt 2013 19:00:05 https://www.somda.nl/forum/14134/p473074/): -Eindhoven Airport gaat morgen, mits de wind niet draait, dicht.

Bron? In de NOTAM's nog niks van terug te zien namelijk. Het zou ook hoogstopmerklijk zijn om bij verwachtingen van de wind uit de richting 190-230 hevige problemen te ondervinden terwijl er een baan 21 ligt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

27-10-2013 23:09:14
broek53
broek53
Het topic zal nu wel weer ontploffen over de personeelsdiensten, maar vooruit. Even 1 ding rechtzetten: vereenvoudiging van diensten levert geen geld op, maar kost daarentegen het bedrijf ettelijke miljoenen - lees: formatieplaatsen. Dat is mede de reden waarom NS vorig jaar bij monde van Meerstadt heeft afgezien van het streven naar "procesvereenvoudiging".  

27-10-2013 23:26:23
ZJ37
ZJ37
Zo te zien lijkt men in de ochtendspits wel meer te laten rijden dan de standaardmaatregelen. Zo gaat pas na de spits de 3500 eruit, maar is het even zo vreemd dat bijvoorbeeld 3518 wel rijdt, de drukke 3520 niet en vervolgens 3522 en 3524 weer wel. Die kan ik niet helemaal volgen.  

27-10-2013 23:36:17
dlm4yjp
dlm4yjp
@frontier:
Schiphol mag weldegelijk vliegverkeer weigeren, safety first.
Betreft de rest van info: Daar heb ik mijn eigen interne bronnen/toegangen voor die gelukkig niet openbaar is (met een reden).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-10-2013 00:02:45
Frontier
Frontier
Quote
dlm4yjp (zo 27 okt 2013 23:36:17 https://www.somda.nl/forum/14134/p473130/): @frontier:
Schiphol mag weldegelijk vliegverkeer weigeren, safety first.


Schiphol zelf kan gelukkig niks, dat regelt de luchtverkeersleiding zoals je vast wel weet. Reeds geplande vluchten kun je niet zomaar weigeren, het enige wat je bij voorbaat kunt weigeren zijn uitwijkers, alles wat al gepland staat heeft ook gewoon het recht te kunnen komen zolang het veld (deels) operationeel is, anders had je namelijk aan het begin van het seizoen ook de aangevraagde slots en bijbehorende vluchtschema's niet moeten goedkeuren. Wat de luchtverkeersleiding wel kan (en uiteraard ook doet) is de capaciteit verminderen, dan deel je nieuwe (veel latere) slottijden uit, soms zelfs voor onbepaalde tijd. Maatschappijen gaan dan vanzelf wel hun vluchten annuleren als ze niet bereid zijn urenlang te wachten en zo bereik je je gewenste resultaat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-10-2013 00:08:04
dlm4yjp
dlm4yjp
m.a.w. we bedoelen exact hetzelfde, alleen ik hou het hier graag kort en simpel. betreft dit soort off-topic gepraat%03%

On-topic: Ik heb voor de gein is eens de aangepaste dienstregeling van 15-01-13 erbij gepakt, gek genoeg is deze bijna, aan wat veranderde treinnummertjes, indentiek. https://www.somda.nl/forum/12922/p429769/l430213/


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-10-2013 00:15:54
Frontier
Frontier
Stiekem weet je zelf bij nader inzien ook wel dat zoals je het eerst had neergezet het gewoon niet correct was, daarom ging ik er dus ook op in. Enfin, toch fijn dat we het uiteindelijk eens zijn. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-11-2014 17:32:15
mren
mren
En weer wat nieuws van het 'winterfront':
- Kans op temperaturen onder de minus 10 is einde service en begin van de uitgedunde drgl
- langere treinen onmogelijk
- gedurende de dag overgaan op normale drgl kan niet
- Mansveld: vanaf 2017 kappen met die onzin

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/05/minder-snel-treinen-geschrapt-bij-slecht-weer/
 

05-11-2014 19:17:02
michaben
michaben
Het blijft een uitgedunde dienstregeling, in plaats van een speciale winterdienst? Dan blijft het een zooitje, want bij glibberige sporen en bevroren bovenleidingen haal je je rijtijden niet, en doordat de treindienst is uitgedund zonder langere treinen zijn de perrons propvol, waardoor halteren langer duurt, en door deze vertragingen haal je je keringen (die nog altijd net zo krap als normaal zijn met een uitgedunde dienstregeling) niet. Kortom sneeuwbaleffect in het kwadraat.  

05-11-2014 19:32:26
AgentX
AgentX
Dat ze de dienstregeling aanpassen aan het weer of aan drukte vind ik een goede zaak, maar niet zoals dat nu gebeurt, waarbij lukraak de helft wordt geschrapt. Is het geen idee om een "winterdienstregeling" te ontwerpen die de treindienst "uitstrekt"?

Normaal gesproken rekenen we meestal in uren, waarvan er 24 in een dag zitten. Als we nou eens vier uur aan het eind eraf halen, en de rest "uitspreiden" over die 24 uur. Waar dan normaal vier keer per uur (elk kwartier) een trein rijdt (.00, .15, .30, .45) rijdt die nu vier keer per anderhalf uur (.00, .23, .45, .07). Dan krijgen alle acties (rijtijden, schoonmaken, keren, omlopen) een bepaald percentage meer tijd, zonder dat paden gaan conflicteren en personeel op verkeerde plaatsen terecht komt.

Zo geef je reizigers niet het idee dat dr helft van de treinen uitvalt, en het geeft (rijdend) personeel en de bijsturing per trein een behoorlijke marge.

Zou dat niet genoeg zijn?
 

05-11-2014 22:24:32
gummbahla
gummbahla
Het lijkt me dat je met het 'vertragen' van de dienstregeling niet helemaal lekker uitkomt op grote stations. Je krijgt dan langere halteringen / keringen en eventueel een tekort aan perroncapaciteit.
Met het uitdunnen van de dienstregelging kun je, onder behoud van dezelfde personeelsaantallen en hetzelfde materieel, natuurlijk ook al enige flexibiliteit creëren. Het wordt dan makkelijker om olievlekwerking tegen te gaan, doordat je minder afhankelijk wordt van de aanwezigheid van (vertraagd) materieel en personeel; je kunt immers sneller een stel 'uit de tuin' halen en er reservepersoneel op zetten. In theorie althans

Laatst bewerkt door gummbahla op 05-11-2014 22:25
 

05-11-2014 22:44:54
dlm4yjp
dlm4yjp
In theorie... tsjah... dat is nou ook net het probleem, praktijk is vaak totaal anders.

Trouwens, hoe wou je tekort aan perroncapaciteit krijgen als alles in "slow motion" gaat? blijft hetzelfde aanbod, zelfde verhoudingen. Alleen alles gaat wat rustiger, je rijdt van A naar B in 15 minuten in plaats van 10 minuten en op punt B kun je nu 10 minuten keren ipv 5 bijvoorbeeld.
Opzich nog geen slecht idee


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-11-2014 00:16:07
thom
thom
Plus dat de kans dan groot is dat treinen ergens eerder aankomen dan hun geplande dienstregeling tijd, met als effect dat mensen voor jan-met-de-korte-achternaam ergens staan te wachten op een rood sein die pas op de geplande tijd veilig zal komen.

Daarnaast zal Prorail daar helemaal van in paniek raken, het aantal treinen wat op een stop tonend sein af kan komen rijden word een stuk groter en dat is natuurlijk ontzettend gevaarlijk met al die andere treinen die nog rondrijden...
 

06-11-2014 14:39:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Nee, want ook de drgl snelheid haal je omlaag, juist om dan te voorkomen dat je voor rood staat.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-11-2014 17:40:00
broek53
broek53
Als het iets zou oplossen, zou het een leuk., maar fantastisch moeilijk uitvoerbaar plan zijn.
Het lost echter niets op, want de winterperikelen zitten niet in de ruimte in de dienstregeling, maar in verstoringen door defecte infra en idem materieel. Dan heeft het inblazen van meer lucht in de ergo maar heel beperkt zin. En het kan helemaal niet als ProRail in haar deel van de ellende wissels gaat vastleggen en dus allerlei rijwegen uitsluiten, zoals de laatste jaren gebeurt.
 

06-11-2014 18:06:45
michaben
michaben
Quote
broek53 (do 06 nov 2014 17:40:00 https://www.somda.nl/forum/14137/p514923/): Het lost echter niets op, want de winterperikelen zitten niet in de ruimte in de dienstregeling, maar in verstoringen door defecte infra en idem materieel.

Daar heb ik toch mijn twijfels over, winterperikelen kunnen wel degelijk invloed hebben op de rijtijden. Dit is echter afhankelijk van de precieze weerssituatie, ijzel kan flinke gevolgen hebben voor de treindienst, ik heb wel eens een poging gezien om met bevroren bovenleiding te rijden, de snelheid kwam amper boven de 40km/u uit terwijl de pantograaf feller licht gaf dan een bouwlamp. Maar ook met gewone sneeuwval zal er toch iets rustiger gereden worden, en door het uitdunnen van de treindienst duurt het in- en uitstappen langer, door heb je extra tijd op de stations nodig. Om de dienstregeling te vertragen met 50% is misschien een beetje te veel, een uur vertragen tot 80 minuten is al meer dan voldoende, en komt nog mooier uit voor de patroontijden ook (15min wordt 20min, dus 4x per uur in de randstad wordt 3x per uur).

Het vertragen heeft wel wat kanttekeningen, de vakbonden zullen niet meegaan met het vertragen van personeelsdiensten, en als je de vertraagde dienst centreert op de ochtendspits zou de avondspits wel heel erg laat worden. Daarnaast is het zo dat bij algehele vertraging de rijtijden net zo veel vertragen als de halteringstijden, terwijl je zeker op de lange afstanden deze niet gelijkmatig wil vertragen. Je kunt de vertraging dus alleen toepassen op het basisuurpatroon (of dan het basis 80 minuten patroon), maar zult vervolgens nog maatwerk moeten toepassen en daarna alsnog een geheel nieuwe personeelsdiensten en materieelomloop moeten schrijven.

Laatst bewerkt door michaben op 06-11-2014 18:07
 


06-11-2014 18:28:10
broek53
broek53
Tsja, geloof kan ik niet schenken, maar het is toch echt zo: het is een medicijn voor een niet-bestaande kwaal. Of een heel zeldzame, waarvan je niet weet of hij zal optreden.
En de belangrijkste kwalen, zijnde infrastoringen en materieeldefecten, helpt het niet op te lossen.
 

06-11-2014 18:44:02
michaben
michaben
Dat is de theorie ja, maar die staat haaks op de praktijk van de afgelopen winters.  

06-11-2014 19:03:15
broek53
broek53
Die snap ik niet. Welke theorie hebben we het nu over?  

06-11-2014 21:42:38
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (do 06 nov 2014 17:40:00 https://www.somda.nl/forum/14137/p514923/): Als het iets zou oplossen, zou het een leuk., maar fantastisch moeilijk uitvoerbaar plan zijn.
Het lost echter niets op, want de winterperikelen zitten niet in de ruimte in de dienstregeling, maar in verstoringen door defecte infra en idem materieel. Dan heeft het inblazen van meer lucht in de ergo maar heel beperkt zin. En het kan helemaal niet als ProRail in haar deel van de ellende wissels gaat vastleggen en dus allerlei rijwegen uitsluiten, zoals de laatste jaren gebeurt.
Ja, zelfs in de tunnel van Shl, want die hebben het meeste last van de barre winter! %08%
 

27-12-2014 08:39:57
rob46
rob46
Rondom Ed wordt het langzaam wit maar niet spectaculair, wel een behoorlijke windkracht die met sneeuw een spoorprobleem kan gaan geven.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-12-2014 08:46:37
Bert13
Bert13
Met deze LUD wordt zowel de 800 Amr-Ut als de 1500 Asd-Amf eruit geknikkerd. Wat is het idee achter die tweede? Van Asd naar Amf reizen duurt zo (3000 enige trein) erg veel langer.
Maar goed, zo verbaas ik me er ook over dat de 3000 Amr-Hlo-Cas in 8 minuten doet
 

27-12-2014 10:01:21
ricohallo
ricohallo
De enige rechtstreekse treinen naar Amf zijn de Berlijner en de 5800. Wel ieder halfuur een trein maar de reistijd naar Amf wordt zo een stuk langer, en zelfs nog langer als jouw trein er niet op aansluit (zoals de 1500 vanuit Ekz met een overstap van 29 minuten...).  

27-12-2014 10:20:33
gvttreinen
gvttreinen
Bijna geheel Brabant plat (stand 10 uur), het nut van LUD2 laat zich bij de snelheid van het opstarten drgl zien dus ff afwachten met het neersabelen van dit plan  

27-12-2014 10:43:10
ZJ37
ZJ37
De regionale vervoerders rijden gewoon door alsof er niks aan de hand is. Lijkt me eerder een gigantisch organisatorisch probleem dan dat men het niet voor elkaar krijgt om met deze omstandigheden een trein rijdend de baan op te krijgen.  

27-12-2014 10:48:50
V64
V64
Als je de AV van Mt bekijkt zou je het wel denken. Regionale vervoerder, maar ook NMBS, nagenoeg op tijd, NS grote vertragingen.  

27-12-2014 11:16:18
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (za 27 dec 2014 10:43:10 https://www.somda.nl/forum/14137/p520917/): De regionale vervoerders rijden gewoon door alsof er niks aan de hand is. Lijkt me eerder een gigantisch organisatorisch probleem dan dat men het niet voor elkaar krijgt om met deze omstandigheden een trein rijdend de baan op te krijgen.
Vorig jaar hebbe we even overgeslagen, maar voor de rest kunnen we waarschijnlijk alle conclusies van voorgaande jaren oprakelen.
Waaronder de constatering (althans: dat vind ik) dat het op voorhand snijden in de dienstregeling een prutsmiddel is en nauwelijks een oplossing voor de problemen die NS krijgt als er meerdere stremmingen tegelijkertijd optreden.
 

27-12-2014 11:21:48
fred67nl
fred67nl
Quote
ZJ37 (za 27 dec 2014 10:43:10 https://www.somda.nl/forum/14137/p520917/): De regionale vervoerders rijden gewoon door alsof er niks aan de hand is. Lijkt me eerder een gigantisch organisatorisch probleem dan dat men het niet voor elkaar krijgt om met deze omstandigheden een trein rijdend de baan op te krijgen.


Dat kunnen we na al die jaren wel concluderen. Het is niet de sneeuw die voor problemen zorgt, maar de organisatiestructuur van Prorail en NSR.
 

27-12-2014 11:32:57
broek53
broek53
Dat gaat wel weer erg hard; de sneeuw en het ijs zijn natuurlijk wel de oorzaak van de verstoring en door hun aard de oorzaak van concentraties van verstoringen in een bepaald gebied.
Secundair zijn het lange lijnvoeringen van de treindiensten die het bijsturen ervan lastig maken en tertiair de (complexiteit van de) personeelsdiensten die het bijsturen in feite onmogelijk maken.
Het snijden doet nu juist aan beide dingen niets: de lange lijnvoeringen blijven en de personeelsdiensten worden anders, maar zeker zo complex. Dan kun je vantevoren snijden wat je wilt, maar de treindienst krijg je na zo'n melt-down niet meer op poten.
 

27-12-2014 11:52:10
michaben
michaben
Paar jaar terug had men juist de lange lijnen opgeknipt met de sneeuwdienst, dus de (12)500 en (1)1700 opgeheven Ut-Rtd/Gvc, en de 2000 en 2800 laten rijden. En men heeft het wel eens nog extremer gemaakt, alleen de 9700 en 9800 laten rijden met DDAR tussen Rtd/Gvc en Ut. Nu lijkt men weer terug te zijn bij juist de lange doorgaande series behouden en de korte treinseries eruit halen. Nu lijkt het op deze corridor vandaag goed te gaan, maar de sneeuw in Rotterdam is ook vooral natte sneeuw, er ligt wel een flink pak maar dat smelt onder je voeten weg en zal dus geen wissel tegen kunnen houden.

Overigens heeft Arriva de treindienst op Ddr-Gr ook tijdelijk uitgedund tot een halfuurdienst, maar inmiddels lijkt de kwartierdienst daar weer opgestart te zijn. En daar zit ook het verschil tussen NS en regionale vervoerders waarschijnlijk, die heffen niet preventief op, maar alleen zodra er echt problemen zijn, en gaan weer rijden zodra de problemen voorbij zijn. Vanochtend ook een leuke opmerking op de officiële NS site, vanwege de vele verstoringen kon men geen juiste reisinformatie geven, zo viel te lezen.
 

27-12-2014 12:21:33
thom
thom
Maar wat gaat er in deze winterse omstandigheden nou zo mis met de infra, want dat lijkt me toch de eerste verhindering dat het treinverkeer plat komt te liggen?  

27-12-2014 12:48:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Kan het zo zijn dat het niet zo zeer ligt aan de infrastructuur, maar aan tekort TRDL's?
Ik bedoel, bij de oosterburen hebben ze op ieder station wat meer dan 2 sporen heeft een (soort van) TRDL zitten, terwijl we hier alles op 1 kluitje zetten.
Het klink voor mij plausibel dat de TRDL's te veel belast worden als er meerdere kleinere verstoringen zijn namelijk.
Dat zou namelijk een zeer logische verklaring zijn waarom het steeds met dit weer weer mis gaat.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-12-2014 12:49


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-12-2014 12:52:41
ICE11
ICE11
Da moet ik toch even aan een grap denken:

Kort voor vertrek uit de hemel zijn twee sneeuwvlokjes aan het praten: "Ik ga naar Oostenrijk vliegen - lekker naar de wintersport." "En ik vlieg naar Nederland. Chaos op het spoor veroorzaken...." %08%
 

27-12-2014 12:53:37
broek53
broek53
Quote
michaben (za 27 dec 2014 11:52:10 https://www.somda.nl/forum/14137/p520935/): Paar jaar terug had men juist de lange lijnen opgeknipt met de sneeuwdienst, dus de (12)500 en (1)1700 opgeheven Ut-Rtd/Gvc, en de 2000 en 2800 laten rijden. En men heeft het wel eens nog extremer gemaakt, alleen de 9700 en 9800 laten rijden met DDAR tussen Rtd/Gvc en Ut. Nu lijkt men weer terug te zijn bij juist de lange doorgaande series behouden en de korte treinseries eruit halen. Nu lijkt het op deze corridor vandaag goed te gaan, maar de sneeuw in Rotterdam is ook vooral natte sneeuw, er ligt wel een flink pak maar dat smelt onder je voeten weg en zal dus geen wissel tegen kunnen houden.
Ja, ik moet even toevoegen dat ik niet pleit voor het rigoureus knippen van de lange lijnvoeringen. Dat leidde een paar jaar geleden tot plannen voor bv Amsterdam C dat dan nog voller zou staan dan het nu is, met talloze kruisliggingen en dus het gebruik van driekwart van de wissels. Desastreus, dat moet je dus niet als enige maatregel nemen.
 

27-12-2014 13:27:44
michaben
michaben
Het lijkt mij ook dat niet dat je een landelijk beleid moet opzetten maar per knooppunt moet kijken hoe je het aanpakt. De situatie met de (12)500 en (1)1700 is een unieke, deze maken sowieso kop te Ut, en de 2000 en 2800 uit Gvc/Rtd keren ook sowieso te Ut. Zonder knip is het versterken hier niet mogelijk, want in de 2000/2800 zitten onvoldoende stellen om de hele (12)500 en (1)1700 te verlengen. Het is immers maar een klein deel van de corridor die hier uitgedund wordt.

Bij de 800/3000 is het anders, hier wordt het volledige gebied Amr-Std en Shl-Nm uitgedund. Eventueel knip je in Amr en Ah, maar in de doorstroomstations lijkt me een knip niet handig.
 

27-12-2014 13:28:56
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dlm4yjp (za 27 dec 2014 12:48:03 https://www.somda.nl/forum/14137/p520945/): Ik bedoel, bij de oosterburen hebben ze op ieder station wat meer dan 2 sporen heeft een (soort van) TRDL zitten, terwijl we hier alles op 1 kluitje zetten.
Dat was eens, maar dat is niet meer. Er zijn nog lijnen met klassieke beveiliging en het model zoals jij het schetst. Maar DB Netz is al jaren bezig met de uitrol van ESTW (Elektronik Stellwerke) en dan krijg je hetzelfde beeld als in Nederland, maar dan nog iets extremer. Bijv. in een kantoorpand ergens Frankfurt am Main, ver weg van het spoor, bevindt zich een centrale, die een gebied ter grootte van Nederland bestuurt.


Dick van den Hoven
 

27-12-2014 13:30:59
ZJ37
ZJ37
Knippen van treindiensten betekent ook dat wissels intensiever gebruikt moet worden. En als die niet goed werken...  

27-12-2014 13:44:59
dlm4yjp
dlm4yjp
@dvdhoven: Hmmz, toch apart dat het daar ook al zo snel gaat, paar jaar terug nog bij een lokale TRDL meegekeken, die had maar een zeer klein gebied. Ook dat was natuurlijk al computergestuurd, apart dan het in duitsland wel werkt en hier niet.
Maargoed, het gras is bij de buren altijd groener (of nu witter)...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-12-2014 13:55:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (za 27 dec 2014 13:27:44 https://www.somda.nl/forum/14137/p520951/): Zonder knip is het versterken hier niet mogelijk, want in de 2000/2800 zitten onvoldoende stellen om de hele (12)500 en (1)1700 te verlengen. Het is immers maar een klein deel van de corridor die hier uitgedund wordt.
Ik herinner me de winter met die knip nog wel... dat werd juist een puinzooi doordat de treinen veel te kort waren aan weerszijden van de knip. Treinen langer laten rijden in zo'n situatie, da's eng natuurlijk... 't ging in 2005 al mis met uitdunningen op Ut-Rtd/Gvc toen niemand ooit nog van een LUD gehoord had.
(Uit dat tijdperk stamt nog een van de grappiger tafereeltjes die ik ooit op 'n station waarnam: trein overvol, maar de HC stond buiten bij de cabinedeur van het achteroplopende stel. Waarop je achter de HC de reizigers dus maar massaal in de cabine zag plaatsnemen om nog in de trein te passen )

@michaben: voor wat betreft je reactie in het OD-topic dat Gd-Amf altijd op een kwartiersdienst gebleven is. Dat klopt voor de huidige opzet inderdaad, maar daarvoor werd er wel degelijk uitgesneden hier.
In 2010 had je de bovengenoemde knip waarbij aan weerszijden daarvan een halfuursdienst gereden werd. En langer geleden, met de oude NoordOost, reed die vanuit Utrecht volledig naar Rtd en ging de toenmalige 2000 uit Ah in z'n geheel naar Gvc doordat er niet meer gesplitst en gecombineerd werd. Dat gaf toen overigens ook behoorlijk te korte treinen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-12-2014 14:02


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-12-2014 14:05:54
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (za 27 dec 2014 13:55:11 https://www.somda.nl/forum/14137/p520960/): doordat de treinen veel te kort waren aan weerszijden van de knip

Maar dat is de grap bij de (12)500 en 11700, ten noorden van Ut hoeven deze helemaal niet versterkt te worden want daar wordt niets uitgedund. De 1700 zou je eventueel nog wel iets willen versterken doordat de 1500 verdwijnt tussen Amf en Dv. Als je de niet geknipte (12)500 wil versterken vanwege het deel tussen Rtd en Ut dat uitgedund wordt heb je veel meer stellen nodig dan er beschikbaar komen door het wegvallen van de 2800, want je versterking moet dan mee naar Zl terwijl deze tussen Ut en Zl niet nodig is. Plus je zadelt de 12500 op met verplicht splitsen en combineren te Zl, omdat er geen 12 bakken op Zl-Lw passen, en dat is niet echt gewenst met winterweer. De laatste keer dat men deze knip toepaste reed de 2800 overigens netjes met twee stellen VIRM.

Laatst bewerkt door michaben op 27-12-2014 14:06
 

27-12-2014 14:18:52
daniel_ddr
daniel_ddr
De laatste keer dat men 'm toepaste ging het dan ook meerendeels fout ten noorden van Ut. Daar werd toen nog wel uitgedund (toenmalige 2800 reed niet), maar doordat de omloop in de war lag week de materieelinzet van de wel rijdende treinen ook af.
Had je dus doodleuk 6 bakjes ICM i.p.v. een trein die normaal met IRM12 reed waarbij de IRM6 van een kwartier eerder niet reed. Dat paste dus niet.

Eigenlijk geldt dat probleem nu nogsteeds. De omloop van het materieel is immers tegenwoordig dusdanig geoptimaliseerd op lengte dat alleen de echt drukke treinen nog lang rijden en de rest behoorlijk korter is. Dat gaat dus de mist in als je eerder gaat keren, want dan belanden de korte treinen in een rit waar je een langere nodig hebt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-12-2014 14:22:45
robbertc
robbertc
Dit lijkt me ook een weekend-maatregel. Dan hoef je de niet rijdende 12800 gd-ut en 2000 na 21u niet extra in te leggen, maar zou je het met een (niet versterkte) half uurs dienst (12)500/(1)1700 redelijk af moeten kunnen.
Doordeweeks geldt dit jaar nog wel de variant van een versterkte 2800/2000 Ut-Rtd/Gvc, en een niet versterkte (12)500/(1)1700 keren in Ut.
 

27-12-2014 14:37:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Nog wel? Dat zou juist een nieuwe maatregel zijn want in voorgaande jaren reden juist de (12)500/(1)1700 normaal en de 2000/2800 niet.

Wordt nog interessant hoe ze zo'n maatregel in DSSU zouden doorvoeren trouwens: je kunt alleen op 9 keren vanuit Amf maar eigenlijk wil je daar ook de 8800 kwijt (aannemende dat de 2000/2800 dan op 18/19 keren zoals in diverse werkzaamhedenweekenden) want anders moet die tot Wd links rijden

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-12-2014 14:37


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-12-2014 14:47:09
robbertc
robbertc
Je zou de 2000/2800 nu prima kunnen keren op de lange sporen 9 en 11, de 8800 op 18 of 19 en de treinen uit Amf op sp 8. Of niet meer als DSSU af is?

Deze maatregel zat in ieder geval vorig jaar ook in de plannen. Niet uitgevoerd uiteindelijk, gelukkig.

Laatst bewerkt door robbertc op 27-12-2014 14:50
 

27-12-2014 14:49:23
stefanvdw
stefanvdw
Quote
daniel_ddr (za 27 dec 2014 14:37:03 https://www.somda.nl/forum/14137/p520968/): Nog wel? Dat zou juist een nieuwe maatregel zijn want in voorgaande jaren reden juist de (12)500/(1)1700 normaal en de 2000/2800 niet.

Wordt nog interessant hoe ze zo'n maatregel in DSSU zouden doorvoeren trouwens: je kunt alleen op 9 keren vanuit Amf maar eigenlijk wil je daar ook de 8800 kwijt (aannemende dat de 2000/2800 dan op 18/19 keren zoals in diverse werkzaamhedenweekenden) want anders moet die tot Wd links rijden


Ligt eraan wat voor jou 'nieuw' is... Wat robbertc zegt klopt en geldt al vanaf de vorige drgl, dat zou ik niet nieuw noemen. Wel anders ten opzichte van de maatregel die twee dienstregelingen terug gold toen LUD voor het laatst werd ingezet, ja.
 

27-12-2014 15:31:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (za 27 dec 2014 14:47:09 https://www.somda.nl/forum/14137/p520969/): en de treinen uit Amf op sp 8. Of niet meer als DSSU af is?
Je kunt op 8 prima uit Amf aankomen, maar dan moet je weer terug over hetzelfde spoor als waarover je bent aangekomen.
Aangezien er tussen Ut en Amf volgens de maatregel zoals jij 'm noemt wel een kwartiersdienst blijft bestaan kom je daar echter je tegentrein tegen. Die zou eventueel wel over het anders spoor kunnen vanaf Blo, maar dan kan 'ie niet meer op 8 aankomen
De andere optie is een extra stop op Uto (spoor 2) en daar de kruisende trein afwachten. Daarvoor moet je wel een wissel dat je normaal niet nodig hebt elk kwartier gaan gebruiken, dus of dat in een sneeuwsituatie wenselijk is is de vraag. De tijd die je hebt om te keren wordt er in elk geval korter door.

Keren op spoor 4 zou ook nog kunnen, maar dat heeft men eigenlijk alleen gedaan bij werkzaamheden en daarbij waren toen ook de sprinters uit de richting Den Dolder opgeheven tussen Uto en Ut.

@Stefanvdw: mijn referentiekader is inderdaad de laatste LUD die in de praktijk gebruikt is. Dat dat is aangepast zie je als normale reiziger immers pas zodra het gebruikt wordt

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-12-2014 15:32


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-12-2014 15:42:55
robbertc
robbertc
Ok, maar nu kan het in ieder geval nog wel, dus klinkt het als prima maatregel (het principe LUD daarbuiten gelaten)  

27-12-2014 19:30:40
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (za 27 dec 2014 13:30:59 https://www.somda.nl/forum/14137/p520954/): Knippen van treindiensten betekent ook dat wissels intensiever gebruikt moet worden. En als die niet goed werken...

Het kon wel eens zijn dat ze beter werken naarmate ze vaker gebruikt worden (in relatie tot sneeuw althans). Maar helaas zijn de storingsstatistieken niet zo uitgesplitst en betrouwbaar meer als 15 jaar geleden.
 

27-12-2014 20:21:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (za 27 dec 2014 15:42:55 https://www.somda.nl/forum/14137/p520977/): Ok, maar nu kan het in ieder geval nog wel, dus klinkt het als prima maatregel (het principe LUD daarbuiten gelaten)
Gezien het relatief lage aantal over de knoop Ut heen reizende reizigers wel ja (al zijn het er op Overijssel -> Den Haag nog wel redelijk wat).
Een vereiste is wel dat NS even nadenkt over de materieelomloop en dat lijken ze weleens te vergeten. Immers moet je wel proberen te voorkomen dat er treinen op dal- of tegenspitssterkte in de spits belanden door het eerdere keren als gevolg van de knip. Als je daar aan denkt kan het inderdaad prima onversterkt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-12-2014 20:24


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-12-2014 20:25:56
robbertc
robbertc
Om doordeweeks LUD te rijden, moet er wel nagedacht worden over de materieelomloop. Dat wordt ook uitgebreid voorbereid (en als het goed is, geregeld)  

27-12-2014 20:28:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Helaas zijn m'n praktijkervaringen van de laatste keer dat er een LUD met knip was toch anders (maar dat was nog met minder treinen en de oude NoordOost).
Dit terwijl het in de winter 2012/2013 juist goed ging, mede doordat de materieelomloop door de maatregel van toen juist niet verstoord werd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-12-2014 20:33:51
robbertc
robbertc
Het enige goede vergelijk zou dan die ene herfstdag in oktober zijn..  

24-01-2015 11:39:04
Lovers83
Lovers83
Deze topic ook maar weer even ontdooid: Vandaag weer een dag dat voor NSR de boeken ingaat als een "failure-to-launch".

Het is maar dat het op een zaterdag gebeurde. Als dit op een doordeweekse dag gebeurde...%03% tja...


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

24-01-2015 11:47:40
broek53
broek53
En records aan files, niet te vergeten.  

24-01-2015 12:18:23
edje
edje
merendeel spookfiles, omdat het weg verkeer zich aanpaste aan de weersomstandigheden. De lussen in het wegdek, ziet het dan als een file ondanks dat gewoon rijdt.

Maar het spoor is weer een chaos, vanwege een beetje ijs en sneeuw.
Ik hoorde op het nieuws uitvallende trein ivm ijs in de bovenleiding, juist dan moet je doorrijden.
Vroeger ging met ijs in de bovenleiding gewoon door tot het schuitje van de stroomafnemer totaal op was.
 

24-01-2015 12:44:25
Rolffiej19
Rolffiej19
Op de plaatsen waar dan ook vanochtend vrijwel geen treinen rijden ( Ut , Asd , Amr , Hn , Ekz , Hdr , Amf , Hvs enzovoort) kwam de temperatuur veel later boven nul dan werd verwacht door het KNMI , in eerste instantie zou er regen gaan vallen op die plekken in plaats van sneeuw/natte sneeuw doordat de bovenleidingen dusdanig waren bevroren inmiddels toen het tenslotte wel over ging in regen kwam er dus wel degelijk een behoorlijke laag ijzel op te zitten .. en zelfs dat schraap je er niet zo 1,2,3 af , en dan dan ken je je voorbereiden wat je wilt maar dit is niet te voorkomen%05%


MCN ASD
 

24-01-2015 13:06:47
bloemkool
bloemkool
Kan goed kloppen. Ik was vanochtend verrast doordat het veel witter was dan het weerbericht gisteren deed vermoeden.  

24-01-2015 14:00:52
MCNAlkmaar
Helemaal mee eens. En natuurlijk de beste stuurlui staan aan wal maar de collega die vanmorgen de 4019 moest rijden, is tot Utg gekomen. 200 meter na Utg was het gewoon gedaan. Hij had geen bovenleidingsspanning meer. En dan kun je wel heel makkelijk roepen dat je door moet blijven rijden maar zonder prik begin je niks meer.  

24-01-2015 14:04:28
dennistd
dennistd
Dan gaat ie maar gewoon duwen. Dat NS-personeel heeft ook niks meer voor de reizigers over tegenwoordig %09%

(geintje uiteraard %08%)
 

24-01-2015 14:50:56
edje
edje
Quote
MCNAlkmaar (za 24 jan 2015 14:00:52 https://www.somda.nl/forum/14137/p523930/): Helemaal mee eens. En natuurlijk de beste stuurlui staan aan wal maar de collega die vanmorgen de 4019 moest rijden, is tot Utg gekomen. 200 meter na Utg was het gewoon gedaan. Hij had geen bovenleidingsspanning meer. En dan kun je wel heel makkelijk roepen dat je door moet blijven rijden maar zonder prik begin je niks meer.


Ik kreeg gister middag al bericht over IJzer, sneeuw en andere ongein op mijn telefoon.
Neem aan dat NS, Prorail die berichten ook hebben gehad.
Waarom dan niet de actie om de hele nacht met leeg mat te blijven pendelen.
Zolang de ijzel geen kans krijgt, kan het ook niet groeien.

En wat is er met de ijzelschakeling gebeurt?
http://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm
Ideaal voor zulke dagen, alleen moet je je maatregelen nemen,
Maar het lijkt me logischer dat ProRail deze manier van bovenleiding ijsvrij houden allang heeft afgeschaft.

Laatst bewerkt door edje op 24-01-2015 14:53
 

24-01-2015 16:21:55
Lovers83
Lovers83
Als ik het zo lees, is de ijzelschakeling gewoon een kortsluiting in de bovenleiding. Dat vergt een hoop stroom als je dat landelijk zou willen toepassen. Dat past natuurlijk niet in het 'energiezuinige' beleid van NS  

24-01-2015 16:25:30
qj7141
qj7141
Daar gaat NS helemaal niet over...