Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
16-01-2013 00:19:53
279
279
een ander probleem dat zich voordoet volgens een insider:
de hele dag rijden series als 3000 en 3500 tot 's avonds laat met 2 stellen.
dat is prachtig voor de reizigers, maar bij de bemensing van die treinen
is geen rekening gehouden met een 2e stel...
personeel dat evt. overblijft door het vervallen van treinseries blijft dan
vaak "over" op de plekken waar die versterkte series juist niet rijden.
 

16-01-2013 03:34:42
MDDM
MDDM
Quote
Arjan37 (di 15 jan 2013 18:45:37 https://www.somda.nl/forum/7858/p430071/): Joop, het is duidelijk dat je graag je broodleverancier verdedigt, dat mag en is je goed recht.

Niet leuk en onfatsoenlijk is het om cynische opmerkingen te plaatsen na een reactie die recht uit het hart komt van Phantom en waarmee je andere mensen die door reorganisaties e.d. thuis zitten kwetst.

De meningen over de aangepaste dienstregeling zijn verdeeld en dat is het mooie van een forum, mensen kwetsen hoort daar mijns inziens niet bij, ook al ben je zelf machinist...

goed, terug naar het topic!


Reageer er toch op, ook al is het off topic. Ik stel gewoon een vraag, alleen komt daar van Phantom tot op heden geen antwoord op. Het antwoord komt van iemand anders, namelijk Broek53


Gr Joop mcn Lls
 

16-01-2013 12:43:20
abcde
abcde
Bij de opgeheven treinen zie je bijna overal dat kwartierdiensten halfuurdiensten worden. Zowel bij de IC's als sprinters.
Wat is de achterliggende gedachte dat de 1500 eruit gaat tussen Asd en Amf ?
Dit is geen IC per kwartier, en ik zie ook geen eenvoudige omleidingsroute (wat je bv. wel hebt van Shl naar Lls nu via Asd) ?
 

16-01-2013 13:22:19
Bert13
Bert13
Quote
raymond16 (di 15 jan 2013 15:46:13 https://www.somda.nl/forum/7858/p430038/): De evaluatie van de problemen vorig jaar liet weten dat ondanks de inzet van extra personeel het niet lukt om meer dan de beruchte 70 treinen per uur bij te sturen. Het extra personeel dat er dan is dient dus meer als stressvermindering, maar kan helaas blijkbaar niet de capaciteit van de bijsturing verhogen. Wellicht wordt dan een grens van een achterliggend systeem bereikt?
Om hier toch nog even op terug te komen: ik lees nu in het OD weer eens een gevalletje "mcn kan trdl niet bereiken als het nodig is". Jammer dat reeds geconcludeerd is dat meer personeel niet helpt, maar verwacht dan niet dat er geen vertraging ontstaat zonder storing.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


16-01-2013 13:48:04
279
279
volgens mij slaat de tekst van Raymond op de bijsturing van NSR
en niet op extra personeel op de posten.
 

16-01-2013 14:03:09
Bert13
Bert13
Okee, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar het staat toch hopelijk wel vast dat in dagen als deze er gewoon te weinig personeel op de posten aanwezig is?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-01-2013 14:48:17
localhero
localhero
Het blijft natuurlijk frappant dat een draadje zoals dit bestaat nadat NS en Prorail na jarenlange 'oefening' in de zomermaanden, campagnes, extra financiële middelen en 'topbestuurders met inhoudelijke vakkennis die men nergens anders kan vinden' ieder jaar weer dezelfde problemen ondervindt met het winterse weer. Waar vroeger 5 cm sneeuw als 'normaal' werd gezien, is het tegenwoordig voor de statistieken weer een vorm van 'extreem weer, mogelijk veroorzaakt door de opwarming van de aarde'. Niets is zo onzeker als het weer, het enige dat zeker is, is dat 1 vlokje sneeuw in 2014, 2015, 2016, ... 2201, 2202 het hele nederlandse treinverkeer lam zal leggen.

Edit door Spiketrain: op Somda noemen we de bedrijven bij de gewone naam.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-01-2013 14:53
 

16-01-2013 14:52:45
MDDM
MDDM
Och, gelukkig stond er maar iets meer dan 1000 km file in Nederland, vielen vluchten uit en reden er veel bussen ook niet. Ow ja, dat doet er natuurlijk niet toe...:)


Gr Joop mcn Lls
 

16-01-2013 14:54:12
Harold27
Harold27
Vandaag geen problemen. Behalve bij het spoor.  

16-01-2013 15:04:18
train85
train85
Quote
MDDM (wo 16 jan 2013 14:52:45 https://www.somda.nl/forum/7858/p430255/): Och, gelukkig stond er maar iets meer dan 1000 km file in Nederland, vielen vluchten uit en reden er veel bussen ook niet. Ow ja, dat doet er natuurlijk niet toe...:)
Inderdaad dat ben ik met je eens. Ik ga liever nog in een iets drukkere trein zitten die optijd rijdt en daarnaast geen spitstreinen. Dan 2,5 uur gemiddeld in de file te staan op die dag.
 

16-01-2013 15:05:05
localhero
localhero
Quote
MDDM (wo 16 jan 2013 14:52:45 https://www.somda.nl/forum/7858/p430255/): Och, gelukkig stond er maar iets meer dan 1000 km file in Nederland, vielen vluchten uit en reden er veel bussen ook niet. Ow ja, dat doet er natuurlijk niet toe...:)


Dat klopt, maar is er iemand die rijkswaterstaat en automobilisten afgelopen zomer keihard heeft horen roepen 'wij zijn winterproof!'? Er rijdt ook geen enkele automobilist rond met een rijkelijk beloond certificaat dat hij/zij winterproof is. Als je als organisatie heel veel geld vraagt, heel veel geld krijgt, zegt dat je klaar bent voor het winterweer en je maakt het jaar in, jaar uit niet waar, dan mag je als gebruiker van die dienst best wel eens klagen.
 

16-01-2013 15:08:08
MDDM
MDDM
Alleen maak jij geen gebruik van die diensten, want in een ander topic zeg je dat je lekker met je eigen auto gaat. Dussssss, eigenlijk zou ik dan kunnen zeggen, Somda is geen juiste forum voor je, je zou op een auto forum moeten zitten. Maar dat doe ik niet. Ieder z'n hobby


Gr Joop mcn Lls
 

16-01-2013 16:11:57
broek53
broek53
Quote
localhero (wo 16 jan 2013 15:05:05 https://www.somda.nl/forum/7858/p430261/):
Quote
MDDM (wo 16 jan 2013 14:52:45 https://www.somda.nl/forum/7858/p430255/): Och, gelukkig stond er maar iets meer dan 1000 km file in Nederland, vielen vluchten uit en reden er veel bussen ook niet. Ow ja, dat doet er natuurlijk niet toe...:)


Dat klopt, maar is er iemand die rijkswaterstaat en automobilisten afgelopen zomer keihard heeft horen roepen 'wij zijn winterproof!'? Er rijdt ook geen enkele automobilist rond met een rijkelijk beloond certificaat dat hij/zij winterproof is. Als je als organisatie heel veel geld vraagt, heel veel geld krijgt, zegt dat je klaar bent voor het winterweer en je maakt het jaar in, jaar uit niet waar, dan mag je als gebruiker van die dienst best wel eens klagen.

Als de spoorsector een ding geleerd heeft van de afgelopen jaren, is dat er niet meer beweerd wordt dat het winterproof is. Ik daag je uit aan te wijzen wanneer dat in de loop van 2012 beweerd is. Men heeft nu juist steeds de boodschap gebracht dat er bij het minste winterweer een uitgedunde dienstregeling gereden gaat worden.
Uiteraard bestaat er geen certificaat dat iets of iemand winterproof is en als het al zou bestaan, zouden Prorail noch Ns die hebben. Het "rijkelijk beloond' certificaat is natuurlijk helemaal retorische flauwekul. NS vraagt geen geld en krijgt geen geld (ProRail vraagt misschien wel, maar krijgt het niet), heeft over het klaar zijn voor het winterweer alleen maar gezegd dat ze klaarstaan om de dienstregeling uit te dunnen (om de verstoringen die Prorail laat ontstaan, op te vangen), kortom: over dit jaar valt er weinig over valse beloften te klagen. Het geld-element erin gooien, is ten eerste vals en ten tweede pure retoriek.

Blijft over dat ik van mening ben dat een in principe winterhard (of winterhard te maken) systeem als het spoorsysteem juist bij sneeuwval en winterweer vele malen beter zou moeten functioneren dan de weg en het vliegtuig. Vergelijkingen daarmee is een geval "wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht" en dat is wel zowat de laatste verdedigingslinie. Als de BV Nederland niet beter wil, dan kom je er leuk mee weg inmiddels, maar het is nou niet iets om je over op de borst te kloppen, vind ik.
 

16-01-2013 16:23:24
b2py
b2py
Doen de de-icing installaties nog een beetje hun werk of staan ze uit?  

16-01-2013 17:01:54
DingeZ
DingeZ
We moeten als Nederlanders leren accepteren dat zolang er geen miljarden in worden gepompt echte winterhardheid nooit zal komen. Dan moeten we doen wat kan en rendabel is. Dat houdt in een uitgedunde dienstregeling met langere treinen op het spoor. Voor de weg wordt er zoveel mogelijk gestrooid.
Het resultaat: treinreizigers krijgen onoverkomelijk hinder, maar die blijft zoveel mogelijk beperkt, meestal tot een half uur langer. De automobilisten staan vooral op de dag van sneeuwval vast en komen niet vooruit. Veel hebben een reistijd die 2 tot 5 keer langer is dan normaal.

En inderdaad, het spoor is iets beter overeind te houden dan de weg, simpelweg houden treinen beter grip in de sneeuw dat auto's.
Houdt er ook rekening mee dat de winterdienstregeling op dit moment nog in de beginfase staat. Deze kan maar op één manier getest worden: in de praktijk. Zo zie je dat treinen met aangepaste bestemmingen vandaag al vaak met de aangepaste bestemming staan in plaats van de originele bestemming. Materieelinzet loopt nog niet vlekkeloos, het gros is verlengt tot maximale of bijna maximale lengte, maar er rijden ook nog treinen met solo stellen rond. Als de NS in de toekomst een heel plan kan maken waarin ook van te voren materieelverschuivingen zijn geplant kan dit worden voorkomen.
 

16-01-2013 17:38:54
broek53
broek53
Wij als Nederlanders die iets moeten accepteren: wat zou het prettig zijn als de politiek dat dan ook zou uitdragen. Begrijp me niet verkeerd: ik ben het er in redelijke mate mee eens, maar nog twee dagen uitgedunde dienstregeling zonder dat het sneeuwt en terwijl de auto's met 130 over de weg snellen, en ik kan de Kamervragen wel vast voor je opschrijven. Met een debat erachteraan waarin geëist wordt dat dat beter gaat en gemeld wordt dat er bonussen moeten worden ingehouden, salarissen worden verminderd en lijfstraffen moeten worden toegepast, als er al geen koppen moeten rollen.
Dat leidt tot allerlei toezeggingen van de potentiële slachtoffers daarvan, geruststellende mededelingen het jaar erna en dat weer tot buitengewoon boze reacties als er weer gebeurt wat er het jaar ervoor is gebeurd. en tot kamervragen etc...(Kopieer dit deel van dit topic maar vast.)
 

16-01-2013 18:17:18
sjoerd
sjoerd
Wie in het gelukkige bezit is van een reeks oude Koppelingen (personeelsblad NS) jaargangen 1969 tot heden, kan niet anders dan de conclusie trekken dat er niets is veranderd: ook toen waren er wel wat wissels en treinen defect. Er reden er wel wat minder, ongeveer evenveel als nu in de uitgedunde dienst.
Maar het was niet zo'n puinhoop als nu. Dan is het niet erg dat er koppen rollen, alleen of het helpt?
Want nog steeds doen mensen hun stinkende best om er iets van te maken. De techniek laat ons echter volkomen in de steek en de mannetjes en vrouwtjes die hun best doen, staan in hun uppie.
Voorbeeld: die aloude gastanks met branders naast de wissels deden hun werk.
Voorbeeld: we hadden een ontijzelschakeling die de bovenleiding schoon hield.
Voorbeeld: we reden gewoon. En wie niet hoefde te rijden maakte perrons en wissels sneeuwvrij.
Kortom: waar gaat het mis?

Laatst bewerkt door sjoerd op 16-01-2013 18:19
 

16-01-2013 18:51:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Bij enorme overdreven veiligheidsregels waardoor dat soort werkzaamheden niet meer mogen...

Maargoed, NS en ProRail gaan het nu wel hogerop zoeken: http://t.co/l9Zgf3kO
En dat is met zulke veiligheidsmaatregelen nog niet eens zo heel erg verkeerd...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-01-2013 18:56:12
Harold27
Harold27
Bericht van volgend jaar: De treindienst is gestaakt. Omdat onze drone niet kon opstijgen wegens ijsvorming op de rotor kan de veiligheid van de treinen niet gegarandeerd worden.  

16-01-2013 19:04:11
rogier
rogier
Quote
sjoerd (wo 16 jan 2013 18:17:18 https://www.somda.nl/forum/7858/p430306/): De techniek laat ons echter volkomen in de steek en de mannetjes en vrouwtjes die hun best doen, staan in hun uppie.

Techniek is geen act of God. Bovendien is het het resultaat dat telt.
Het blijft buitengewoon bijzonder dat men op de snelwegen nu prima kan doorrijden, terwijl op het spoor niet alleen sprake is van een uitgediende dienstregeling (waar blijft het LAD in de winter?), maar er ook weer de nodige sein-, wissel- en weetikwatvoorstoringen bij komen. Veel +++++++ dus voor de reizigers (met hoofdletter R?).


Reiziger met hoofdletter R......
 

16-01-2013 19:15:24
Harold27
Harold27
Wat ons brengt bij de hamvraag:
Is de gebruikte techniek wel OK?
Als je het resultaat ziet (bij hitte, winterweer) blijkbaar niet.

Laatst bewerkt door Harold27 op 16-01-2013 19:15
 

16-01-2013 19:20:43
ZJ37
ZJ37
Als je hebt over technieken als Info Plus en ARI dan kan ik niet anders concluderen dat deze verre van verstoringsproof zijn. Zeker niet als men de posten niet voldoende kan bemensen dan is het niet raar dat treinen overal voor Jo Dokus voor de rooie lopen en vertragingen verder doen oplopen. En als meneer InfoPlus dan de chaos ook niet meer aan kan dan krijg je dus van die taferelen als vanmorgen in Brabant.  

16-01-2013 19:34:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik snap ook echt niet waarom we niet zoals in Duitsland op ieder groot station een treindienstleider hebben...
Hou je storingen veel lokaler en kan er sneller worden ingegrepen omdat de Trdl de situatie daar uit zijn hoofd weet.

Bovendien word het tijd dat machinisten weer mogen krukken, dat er treinen 2,5 uur stil staan voor een wissel wat met een wisselkruk in 5 minuten kan, is natuurlijk gekkenwerk...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-01-2013 19:37:30
b2py
b2py
Welke stations hebben dat dan niet volgens jou?  

16-01-2013 19:40:01
phantom
phantom
Quote
MDDM (wo 16 jan 2013 03:34:42 https://www.somda.nl/forum/7858/p430147/):
Quote
Arjan37 (di 15 jan 2013 18:45:37 https://www.somda.nl/forum/7858/p430071/): Joop, het is duidelijk dat je graag je broodleverancier verdedigt, dat mag en is je goed recht.

Niet leuk en onfatsoenlijk is het om cynische opmerkingen te plaatsen na een reactie die recht uit het hart komt van Phantom en waarmee je andere mensen die door reorganisaties e.d. thuis zitten kwetst.

De meningen over de aangepaste dienstregeling zijn verdeeld en dat is het mooie van een forum, mensen kwetsen hoort daar mijns inziens niet bij, ook al ben je zelf machinist...

goed, terug naar het topic!


Reageer er toch op, ook al is het off topic. Ik stel gewoon een vraag, alleen komt daar van Phantom tot op heden geen antwoord op. Het antwoord komt van iemand anders, namelijk Broek53
Een antwoord is er nu ook van mijn kant.
Wat mijn persoonlijke situatie is heeft met wat ik heb geschreven.
Ik heb gewoon een punthoofd gekregen van instanties die wel vangen maar onder het mom van klant is koning er weinig van laten merken.
Zo is het met ns niet anders,en daar ondervind ik de laatste tijd nogal is de nadelen van.
Ik ben in dit geval gewoon iemand die roept wat andere denken,laten we t daar maar op houden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-01-2013 19:43, reden: Quoot gerepareerd.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-01-2013 19:42:34
Harold27
Harold27
@b2py: Quote: Welke stations hebben dat dan niet volgens jou?Unquote

Om maar een heel actueel te blijven: Er is een Treindienstleider Deventer, maar deze zit in Zwolle. Is dat onhandig, of maakt het geen verschil?

Laatst bewerkt door Harold27 op 16-01-2013 19:43
 

16-01-2013 19:50:49
ZJ37
ZJ37
In Duitsland zaten in ieder geval mensen op het perron die de CTA's zeer actueel bijhielden. Dit functioneert ook goed omdat ze zelf zicht op de situatie hebben. In Nederland gaat het van grote afstand en het is ook zo 'georganiseerd' dat degene die die CTA's moet bijhouden blijkbaar geen benul heeft wat de treindienstleider heeft bedacht.  

16-01-2013 19:51:15
thom
thom
Ik denk dat het weinig verschil maakt of deze nu in Dv naar een scherm staart, of elders...  

16-01-2013 19:55:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
b2py (wo 16 jan 2013 16:23:24 https://www.somda.nl/forum/7858/p430281/): Doen de de-icing installaties nog een beetje hun werk of staan ze uit?
Als ik zag hoeveel brokken sneeuw er bij het wissel in spoor 11 te Ut, notabene onder de stationshal, lagen vanmiddag dan heeft de de-icing nog niet erg geholpen. Al die sneeuw zal vast niet alleen van de nog onder de garantie vallende VIRM-4 stellen gevallen zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-01-2013 19:59:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
b2py (wo 16 jan 2013 19:37:30 https://www.somda.nl/forum/7858/p430331/): Welke stations hebben dat dan niet volgens jou?


Nou voor zover ik weet zit er een TRDL in Amr die alles van Zd tot Ekz en Zd tot aan Hdr heeft... om maar een voorbeeld te noemen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-01-2013 20:12:09
b2py
b2py
En jij denkt dat 1 persoon dat hele gebied controleert?

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-01-2013 20:17, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten,
 

16-01-2013 20:25:28
mren
mren
Nee, maar zo'n seinzaal is groot en ieder doet maar een stukje van een lijn waardoor het integrale beeld gaat ontbreken. Dat zou best de oorzaak kunnen zijn van het inzakken van Den Bosch vanochtend.  

16-01-2013 20:26:09
illyavaes
illyavaes
Quote
DingeZ (wo 16 jan 2013 17:01:54 https://www.somda.nl/forum/7858/p430290/): Materieelinzet loopt nog niet vlekkeloos, het gros is verlengt tot maximale of bijna maximale lengte

Ik durf te beweren dat NS niet eens probéért om (in ieder geval) de serie 3000 te verlengen. De "normale" composities van 10 bakken VIRM (die eigenlijk al de maximale lengte op Ut-Ah, 12, zouden moeten zijn maar dat veel te vaak niet zijn) worden gewoon ingezet terwijl de 3100 geschrapt wordt en diens materieel weggerangeerd. Niksniet diens zesjes combineren met de zesjes van de 3000, integendeel, rustig combinaties van twee zesjes opzij zetten.
En dan óók nog presteren om stellen kwijt te raken, zodat je dus in plaats van 20-24 bakken in een half uur wel 6 bakken krijgt, dus 25 a 30% van de capaciteit. Leve de nationale logistieke kampioen.
 

16-01-2013 20:29:13
kleine_man
kleine_man
Als een proces/systeem niet werkt dan dient dit aangepast te worden. Het systeem/proces dient dan dusdanig ingericht te worden dat het bestand tegen de problemen waar het de afgelopen jaren last van gehad heeft.

NS en ProRail zijn echter al enkele jaren achter elkaar bezig om een systeem wat bij het minste of geringste in elkaar ploft met lapmiddelen draaiend te houden. Beide organisaties blijven vooral volhouden dat het huidige weer extreem en uitzonderlijk is, daarmee rechtvaardigen ze de huidige maatregelen. Al die enegie die daar ingestoken wordt kan ook gebruikt worden om het systeem/proces aan te passen zodat deze robuuster wordt en dus beter te handhaven valt tijdens dit soort extremen en uitzonderlijkheden.

Verder wordt een groot deel van mijn frustratie veroorzaakt door het feit dat de NS zijn klanten de laatste jaren enorm in de kou heeft laten staan. Waar de meeste bedrijven hun vaste klanten koesteren en alles in het werk stellen om ze vooral binnen te houden lijkt het erop dat de NS zoveel mogelijk bezig om zijn vaste klanten te weren en vooral niet serieus te nemen. Stelselmatig worden klachten gepareerd, genegeerd of als incident afgedaan. Terwijl het er vanaf druipt dat het systeem/proces verziekt is. Het domste wat je kan doen is je klanten niet serieus nemen en denigreren of schofferen. Iets wat de NS in mijn ogen de laatste jaren teveel gedaan heeft. Persoonlijk ben ik de afgelopen zeer teleurgesteld in de NS, deze winterperikelen zijn voor mij steeds een dieptepunt. Men kan gewoon veel meer en beter.

Met NS bedoel ik vooral de organisatie NS. De medewerkers doen in de meeste gevallen nog wel wat ze kunnen en proberen er wat te maken. Ze krijgen echter steeds minder middelen om de steeds mondig wordende klant te kunnen helpen.

Vandaag moest ik van Wc naar Ut. Heb 1 uur vertraging opgelopen, als ik door had moeten reizen naar Asd was de vertraging 1,5 uur geworden. Omdat het proces/systeem dit dicteerd. Om voor mij onbekende reden is de gratis koffie ook afgeschaft. Kennelijk ziet de NS niet meer als afwijkend. In Ah, Nm en Ht moest ervoor betaald worden.

Zolang de politiek nog steeds in de halve waarheden (leugens vind ik te ver gaan, veel argumenten hebben een kern van waarheid, maar worden in het voordeel van NS/ProRail uitgelegd) van de NS/ProRail trapt, zal er niet veel veranderen. Dus tot die tijd kunnen we deze discussie bij elke 2 cm sneeuw uit de het stof halen.

@Ilyavaes: Klopt als een bus!! Om het verhaal af te maken, door de verstoring tussen Amf en Apd werden reizigers geadviseerd om via Ah of Zl te reizen. Dus komt de NS om 16:53 met een heel zesje, 8624, aan. Heel vreemd dat deze trein 10 minuten vertraging had. Bezetting was iig min 200%.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-01-2013 20:32:42
dvdhoven
dvdhoven
Overigens staat NS/ProRail niet alleen met de aanduiding extreem weer. Ook de DB hanteert dit om de haverklap. Lees de Duitse spoortijdschriften en de klaagzangen zullen je bekend voorkomen.


Dick van den Hoven
 

16-01-2013 20:36:29
b2py
b2py
En omdat iemand anders het ook doet is het hier ook maar ok?  

16-01-2013 20:40:52
ZJ37
ZJ37
Wat wel aardig is is dat op NOS Teletekst (pag 109 momenteel) de maatregelen van het schrappen van treinen met name in Brabant niet heeft geholpen. Vertel mij eens: welke serie wordt er in de spits in Brabant geschrapt? Geen één toch?  

16-01-2013 20:41:24
mren
mren
Roep dat nou niet te hard %08%  

16-01-2013 20:43:22
ZJ37
ZJ37
Nou vooruit, de 800 in één richting. Maar dat is het dan wel.  

16-01-2013 20:45:55
anton_
anton_
Quote
abcde (wo 16 jan 2013 12:43:20 https://www.somda.nl/forum/7858/p430231/): Bij de opgeheven treinen zie je bijna overal dat kwartierdiensten halfuurdiensten worden. Zowel bij de IC's als sprinters.
Wat is de achterliggende gedachte dat de 1500 eruit gaat tussen Asd en Amf ?
Dit is geen IC per kwartier, en ik zie ook geen eenvoudige omleidingsroute (wat je bv. wel hebt van Shl naar Lls nu via Asd) ?

Lijkt me een geval van verminderen van het aantal treinen tussen Asd en Amf. Er blijft ten slotte altijd nog een sprinter op dat traject over (of reizen via Duivendrecht en dan met trein of metro verder)
 

16-01-2013 20:51:51
kleine_man
kleine_man
Quote
dvdhoven (wo 16 jan 2013 20:32:42 https://www.somda.nl/forum/7858/p430363/): Overigens staat NS/ProRail niet alleen met de aanduiding extreem weer. Ook de DB hanteert dit om de haverklap. Lees de Duitse spoortijdschriften en de klaagzangen zullen je bekend voorkomen.


De DB wordt nog steeds aangesproken op het feit dat ze 2009 op een aantal lijnen de dienst gestaakt hebben omdat er sneeuwduinen van 2 meter lagen en treinen ontspoorden.

Het gras bij de buren lijkt altijd groener, maar ik heb wel het idee dat men het bij de buren het beter voor elkaar heeft en meer mogelijkheden heeft om service aan de reiziger te verlenen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-01-2013 20:56:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
anton_ (wo 16 jan 2013 20:45:55 https://www.somda.nl/forum/7858/p430376/):
Quote
abcde (wo 16 jan 2013 12:43:20 https://www.somda.nl/forum/7858/p430231/): Bij de opgeheven treinen zie je bijna overal dat kwartierdiensten halfuurdiensten worden. Zowel bij de IC's als sprinters.
Wat is de achterliggende gedachte dat de 1500 eruit gaat tussen Asd en Amf ?
Dit is geen IC per kwartier, en ik zie ook geen eenvoudige omleidingsroute (wat je bv. wel hebt van Shl naar Lls nu via Asd) ?

Lijkt me een geval van verminderen van het aantal treinen tussen Asd en Amf. Er blijft ten slotte altijd nog een sprinter op dat traject over (of reizen via Duivendrecht en dan met trein of metro verder)
Eerder het uitdunnen van de kwartiersdienst tussen Amf en Hvs


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-01-2013 21:08:17
rogier
rogier
Quote
kleine_man (wo 16 jan 2013 20:51:51 https://www.somda.nl/forum/7858/p430380/): De DB wordt nog steeds aangesproken op het feit dat ze 2009 op een aantal lijnen de dienst gestaakt hebben omdat er sneeuwduinen van 2 meter lagen en treinen ontspoorden.

Tsja, in de Nederlandse praten-over-werk-cultuur zijn sneeuwduinen van 2 centimeter al extreem gevaarlijk.


Reiziger met hoofdletter R......
 

16-01-2013 21:15:45
spekmj
spekmj
Als ik kijk naar mijn eigen waarneming op station Leer, in Noord-Duitsland: op het station is iemand aanwezig die ook de omroep op het station verzorgt. Bij de nabijgelegen spoorwegovergang zat ook nog iemand in een wachthuisje. Dus er is meer personeel op lokatie aanwezig maar dat kan ook komen omdat alles nog (min of meer) met de hand wordt bediend... Dus misschien zijn er minder winterproblemen maar dat wil nog niet zeggen dat de manier van werken beter is.

Laatst bewerkt door spekmj op 16-01-2013 21:18
 

16-01-2013 21:16:47
thom
thom
Quote
mren (wo 16 jan 2013 20:25:28 https://www.somda.nl/forum/7858/p430359/): Nee, maar zo'n seinzaal is groot en ieder doet maar een stukje van een lijn waardoor het integrale beeld gaat ontbreken. Dat zou best de oorzaak kunnen zijn van het inzakken van Den Bosch vanochtend.

Misschien dan die seinzaal maar inkrimpen tot 1 trdl, dan is die over van op de hoogte...
 

16-01-2013 21:32:31
raymond16
raymond16
Om een beeld te krijgen van de punctualiteit in Duitsland. TGV had een punctualiteit van 41,7%, IC's en ICE zaten beiden iets rond de 80% volgens http://www.zugfinder.de/statistik.php?info=puenktlichkeit&art=gestern&limit=20
Al weet ik niet hoeveel er gisteren is gebeurd qua weer wat de boel had kunnen ontregelen.
 

16-01-2013 21:33:53
localhero
localhero
Ik meen me toch te herinneren dat NS en Prorail afgelopen zomer een wintertest hebben gedraaid en meen ook dat dat een 'succes' genoemd werd. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. Ik verbaas me constant over problemen die opgelost zouden zijn, al dan niet door middel van extra belastingcenten en je ziet jaar in jaar uit dezelfde problematiek. Men weigert te kijken naar systemen die wèl functioneren. Het zijn blaadjes in de herfst, extreme hitte in de zomer, kou in de winter, sneeuw, ijs. Als jaren achter elkaar blijkt dat wissels niet functioneren met kou, dan kun je natuurlijk ieder jaar weer dezelfde conclusie trekken en zeggen dat je 'er niets aan kan doen'. Als hoofdverantwoordelijke voor infrastructuur moet je gewoon zorgen dat het systeem dat je levert gewoon functioneert. Daar worden ze voor betaald. We leven immers niet in een 3e wereldland. Als men als argument aanvoert dat we een van de meest drukbereden spoorwegnetten van Europa hebben, dan moeten we ons al helemaal schamen dat het niet functioneert bij 5 graden vorst en 10 cm sneeuw. Ik vind dat gewoon vreemd.

Quote
MDDM (wo 16 jan 2013 15:08:08 https://www.somda.nl/forum/7858/p430262/): Alleen maak jij geen gebruik van die diensten, want in een ander topic zeg je dat je lekker met je eigen auto gaat. Dussssss, eigenlijk zou ik dan kunnen zeggen, Somda is geen juiste forum voor je, je zou op een auto forum moeten zitten. Maar dat doe ik niet. Ieder z'n hobby


Nou, ik ben een groot treinenfan, alleen zie ik dat iets gewoon niet goed functioneert. Helaas word ik nu 'gedwongen' om op m'n centen te letten en dus met de auto te gaan.

Edit door Spiketrain: we noemen de bedrijven hier bij hun officiële naam.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-01-2013 21:49
 

16-01-2013 21:35:02
279
279
Quote
illyavaes (wo 16 jan 2013 20:26:09 https://www.somda.nl/forum/7858/p430360/):
Quote
DingeZ (wo 16 jan 2013 17:01:54 https://www.somda.nl/forum/7858/p430290/): Materieelinzet loopt nog niet vlekkeloos, het gros is verlengt tot maximale of bijna maximale lengte

Ik durf te beweren dat NS niet eens probéért om (in ieder geval) de serie 3000 te verlengen. De "normale" composities van 10 bakken VIRM (die eigenlijk al de maximale lengte op Ut-Ah, 12, zouden moeten zijn maar dat veel te vaak niet zijn) worden gewoon ingezet terwijl de 3100 geschrapt wordt en diens materieel weggerangeerd. Niksniet diens zesjes combineren met de zesjes van de 3000, integendeel, rustig combinaties van twee zesjes opzij zetten.
En dan óók nog presteren om stellen kwijt te raken, zodat je dus in plaats van 20-24 bakken in een half uur wel 6 bakken krijgt, dus 25 a 30% van de capaciteit. Leve de nationale logistieke kampioen.


je lijkt te vergeten dat Amr - Hdr max. 10 bakken is, dus je moet of steeds combineren en splitsen (en dat wil men nu juist zo weinig mogelijk)
of je moet knippen in Amr (en dat wil men ook weer niet).
misschien dat er in Ah / Nm nog wat VIRM'en over zijn maar i.i.g. niet in Hfdo.
 

16-01-2013 21:37:09
ZJ37
ZJ37
Hoezo 'wil' men niet knippen in Amr. In Rsd doet men dat nu toch ook?  

16-01-2013 21:40:29
mvboetzela
mvboetzela
Quote
daniël_ddr (wo 16 jan 2013 20:56:25 https://www.somda.nl/forum/7858/p430382/): Eerder het uitdunnen van de kwartiersdienst tussen Amf en Hvs

En daarmee het opheffen van de gehele IC Amf - Hvs - Asd. Nou is deze serie bijzonder gevoelig voor vertraging in de 5800. Het gebeurt regelmatig dat die laatste vertraagd is, waardoor beiden al in Ndb naast elkaar staan, terwijl de inhaling pas in Wp is gepland.
Ik herinner me dat in eerdere uitdunningen de 1500 tussen Asd en Hn als stoptrein (en enige trein) ging rijden, waardoor het pad naar Amf niet meer werd gehaald in Asd, maar die variant wordt nu niet gereden.
Overigens rijdt de IC Berlijn wel, dus er is nu een 2-uurs IC-dienst...
 

16-01-2013 21:51:13
illyavaes
illyavaes
Quote
279 (wo 16 jan 2013 21:35:02 https://www.somda.nl/forum/7858/p430398/):
je lijkt te vergeten dat Amr - Hdr max. 10 bakken is, dus je moet of steeds combineren en splitsen (en dat wil men nu juist zo weinig mogelijk)
of je moet knippen in Amr (en dat wil men ook weer niet).
misschien dat er in Ah / Nm nog wat VIRM'en over zijn maar i.i.g. niet in Hfdo.

Volgens mij was dat maximum 6 bakken en dat knippen deed men eerder ook al.
En je bent katsmaf als je op een heel druk traject veevervoer gaat doen (major ongemak) om op een dunne uitloper het ongemak van een overstap te voorkomen (dan wel aansluiten, hoewel dat woord intussen vrijwel niks meer voorstelt).
 

16-01-2013 22:20:52
b2py
b2py
Amr - Hdr is 10 bakken  

16-01-2013 22:23:00
mich
mich
Quote
dlm4yjp (wo 16 jan 2013 19:34:33 https://www.somda.nl/forum/7858/p430330/): Ik snap ook echt niet waarom we niet zoals in Duitsland op ieder groot station een treindienstleider hebben...
Hou je storingen veel lokaler en kan er sneller worden ingegrepen omdat de Trdl de situatie daar uit zijn hoofd weet.

Bovendien word het tijd dat machinisten weer mogen krukken, dat er treinen 2,5 uur stil staan voor een wissel wat met een wisselkruk in 5 minuten kan, is natuurlijk gekkenwerk...


Helemaal mee eens. Van de week in Emmerich wisselstoring bij een niet verwarmd wissel. Treindienstleider die op het station zelf zit meld het mij, ik loop als machinist naar het wissel en werk de samengeperste sneeuw tussen de tong uit en probleem opgelost...in 10 minuten tijd.
 

16-01-2013 22:41:53
mvboetzela
mvboetzela
Helaas is dat in Nederland veel te gevaarlijk voor een machinist.  


16-01-2013 22:46:07
rogier
rogier
In Nederland kunnen machinisten zeker slechter tegen sneeuw en ijs dan in Duitsland?

Laatst bewerkt door rogier op 16-01-2013 22:46


Reiziger met hoofdletter R......
 

16-01-2013 23:04:41
mren
mren
Ik durf wel aan dat de meeste mcn'en in Nederland gewoon met wisselijzer en bezem in de hand willen zorgen dat hun trein door kan.  

17-01-2013 00:58:14
mren
mren
Quote
kleine_man (wo 16 jan 2013 20:29:13 https://www.somda.nl/forum/7858/p430362/): Om voor mij onbekende reden is de gratis koffie ook afgeschaft. Kennelijk ziet de NS niet meer als afwijkend. In Ah, Nm en Ht moest ervoor betaald worden.

Volgens een overzicht van de extra kosten/opbrengsten in NRC van woensdag meldt een NS dat 'heel veel koffie en thee is weggegeven'. Ik heb daar in Ehv, Amf en Ut geen omroep over gehoord gisteren.
 

17-01-2013 02:01:23
MDDM
MDDM
Quote
mren (wo 16 jan 2013 23:04:41 https://www.somda.nl/forum/7858/p430422/): Ik durf wel aan dat de meeste mcn'en in Nederland gewoon met wisselijzer en bezem in de hand willen zorgen dat hun trein door kan.
Om de dooie donder niet. Want dan voldoen we niet meer aan de onderstaande veronderstelling
Quote
mren (wo 16 jan 2013 19:43:12 https://www.somda.nl/forum/12935/p430336/): Ook vandaag is -3 bij het spoor 'strenge vorst', dus gaan we verder met klantjes pesten:"

Dus blijven we lekker zitten in onze cabine, zetten een muziekje op, draaien nog even een sjaggie en wachten we rustig af op wat er komen gaat Je gelooft toch zeker zelf niet dat er ook maar 1 mcn rond loopt bij NS die het werk van de storingsploeg uit handen gaat nemen? Kom op zeg....:-D


Gr Joop mcn Lls
 

17-01-2013 11:14:09
charta
charta
Ik heb het idee dat men er hier vanuit gaat dat een wissel dat niet bediend kan worden ook niet bereden kan worden.  

17-01-2013 12:28:46
ZJ37
ZJ37
Er waren geen problemen: http://www.nieuws.nl/735734
En er waren wel problemen: http://www.dichtbij.nl//groot-alkmaar/regionaal-nieuws/artikel/2605017/ns-kan-overvolle-treinen-in-winterdienstregeling-niet-voorkomen.aspx
 

17-01-2013 13:11:55
john2
john2
Quote
MDDM (do 17 jan 2013 02:01:23 https://www.somda.nl/forum/7858/p430437/):
Quote
mren (wo 16 jan 2013 23:04:41 https://www.somda.nl/forum/7858/p430422/): Ik durf wel aan dat de meeste mcn'en in Nederland gewoon met wisselijzer en bezem in de hand willen zorgen dat hun trein door kan.
Om de dooie donder niet. Want dan voldoen we niet meer aan de onderstaande veronderstelling
Quote
mren (wo 16 jan 2013 19:43:12 https://www.somda.nl/forum/12935/p430336/): Ook vandaag is -3 bij het spoor 'strenge vorst', dus gaan we verder met klantjes pesten:"

Dus blijven we lekker zitten in onze cabine, zetten een muziekje op, draaien nog even een sjaggie en wachten we rustig af op wat er komen gaat Je gelooft toch zeker zelf niet dat er ook maar 1 mcn rond loopt bij NS die het werk van de storingsploeg uit handen gaat nemen? Kom op zeg....:-D

De regering in Den Haag en de sociale diensten van de gemeentes in Nederland zijn altijd aan het bléren dat er mensen aan het werk moeten geholpen worden. De sociale diensten verzinnen vanalles en nog wat voor de werkzoekende uitkering mensen. Van verplcht vrijwillerswerk tot aan betaaldebaan. Socitatieplicht, of het wat uithaalt of niet. Dat de socialediensten de mensen die bij hun in het bestand zitten bij de NS stationeren voor na de wissels tekijken en sneeuwruimen op stations en andere NS plekken. En bij geen vorst opruimwerkzaamheden op NS terrein. Dit uiteraard tegen vergoeding.
 

17-01-2013 13:46:02
gummbahla
gummbahla
Quote
ZJ37 (do 17 jan 2013 12:28:46 https://www.somda.nl/forum/7858/p430511/): Er waren geen problemen: http://www.nieuws.nl/735734
En er waren wel problemen: http://www.dichtbij.nl//groot-alkmaar/regionaal-nieuws/artikel/2605017/ns-kan-overvolle-treinen-in-winterdienstregeling-niet-voorkomen.aspx


Nu haal je ook wel twee zeer betrouwbare bronnen aan...
Ik denk dat we hier op Somda wel een beter overzicht van de situatie hebben dan de meeste media, en een objectiever overzicht dan de betrokken bedrijven.
 

21-01-2013 10:10:31
jorgo
jorgo
In een aantal OD draadjes is een aantal bijdragen gepost die hier niet misstaan:

Quote
tochjo (zo 20 jan 2013 20:05:53 https://www.somda.nl/forum/12948/p431294/): * Volgens LUD 1 wordt in met name de Randstad de kwartiersdienst van een groot deel van de Sprinters (spitstreinen) teruggebracht naar een halfuursdienst. Bij LUD 1 wordt nog 95,5% van de treinen van de reguliere dienstregeling gereden.

* Volgens LUD 2 wordt in de brede Randstad de kwartiersdienst van een groot deel van de Intercity’s en Sprinters teruggebracht naar een halfuursdienst. De lengte van de treinen wordt gemaximaliseerd. Voor sommige reizigers betekent LUD 2 vaker overstappen, een langere reistijd en vollere treinen. Bij LUD 2 wordt nog 81,5% van de treinen van de reguliere dienstregeling gereden.

* Bij LUD 3 wordt de dienstregeling ingrijpend aangepast: er rijden veel minder treinen dan normaal. De aanleiding voor deze aanpassing is dat er vanwege weersomstandigheden maar een beperkt aantal wissels kan worden bereden, waardoor een sterk aangepaste dienstregeling moet worden gereden. Gevolg is dat een deel van de klanten vaker moet overstappen en te maken krijgt met een langere reistijd en vollere treinen. Omdat door de beperkingen sommige stations niet meer per trein bereikbaar zijn, moeten voor sommige bestemmingen bussen worden ingezet (voor zover het winterweer dat toelaat). Bij LUD 3 wordt nog 57% van de treinen van de reguliere dienstregeling gereden.

Zie http://www.bigwobber.nl/wp-content/uploads/2012/05/67.Uitleg-over-landelijk-uitgedunde-dienstregeling-def-10-02-12.pdf.


en

Quote
broek53 (zo 20 jan 2013 20:10:56 https://www.somda.nl/forum/12946/p431296/): Wat vreemd toch dat hier steeds maar verondersteld blijft worden dat het ligt aan het veilig zetten van seinen. Daar gaat het in dit soort gevallen nooit om: het gaat om de ineenstoring van het logistieke circus van NS onder invloed van steeds wisselende en vooral steeds meer storingen op of vlakbij een knooppunt. Vuistregel: als er personeel zit op een trein die nog moet binnenkomen terwijl de trein waar ze heen moeten al veilig staat en dus niet gaat rijden, is het gebeurd. Korter kan ik het niet zeggen. Dat was in 1979 al zo (en vermoedelijk ook eerder, maar daar was ik niet bij) en dat is nooit anders geweest of geworden. Alle instoringen die we hebben meegemaakt in het recente verleden van Utrecht hadden precies dezelfde oorzaak. De winterdienstregeling (LUD, kennelijk) dient om het aantal treinen te verminderen, zodat er een aantal minder regelingen nodig zijn om de zaak draaiende te houden. Maar tegen zoveel verstoringen tegelijk is dat zeker niet opgewassen.


De vraag is: horen bij de LUD's ook aangepaste personeelsinzet? En dan bedoel ik niet andere tijden, want dat is logisch als de treintijden anders zijn, maar versimpeling. Uit de tweede quote maak ik op dat de aanleiding voor een meltdown veelal een verstoring in de personeelsinzet is.

Is die logistiek dan niet de eerste die robuust gemaakt moet worden? Oftewel: is pendeldienst of 'rondje rond de kerk' zelfs taboe bij winters weer?

Indien dit wel al onderdeel is van de div. LUD's, helpt het kennelijk niet genoeg, maar is ook overgaan op focussen op materieel of infrastructuur niet effectief.
 

21-01-2013 11:01:30
rolandrail
rolandrail
Rondje rond de kerk lost niets op zolang je niet afdwingt dat het personeel bij een trein blijft maar bovenal de capaciteit van de bijsturing niet verbeterd. NSR kiest bewust voor een bepaalde hoeveelheid personeel op de bijsturing en zolang dat er structureel te weinig zijn bij (grote) verstoringen zal het nooit lukken goed aan- en bij te sturen. Zelfs als je personeel laat pendelen, als die na uren rijden de bijsturing nog steeds niet te pakken krijgen en andersom ze niet worden gebeld gaat het personeel vanzelf eigen initatief tonen: elk mens moet naar de wc en heeft pauze nodig en eten & drinken. Iedere mcn en hc zal graag een rondje rond de kerk doen bij grote verstoringen maar het lost niets op. Bijsturing bedient zich nu al regelmatig van maatregelen als treinseries opheffen puur om minder treinen te hoeven behandelen en zo minder werk te hebben en in de praktijk levert dat alleen maar meer gedupeerde reizigers en niet minder treinen zonder personeel op. Bijsturing kan het gewoon niet aan zolang NSR kiest voor een hoeveelheid bijstuurders die voldoende is voor de normale gang van zaken. Dat is een bewuste keus en in de tijden van krimpende economie strikt genomen ook begrijpelijk maar dat laat zich niet oplossen door allerlei maatregelen zoals rondje rond de kerk of lijnsgebonden rijden.  

21-01-2013 11:42:42
jorgo
jorgo
Helder betoog.  

21-01-2013 11:46:55
stefanvdw
stefanvdw
Als je beter gelezen had dan had je ook opgemerkt dat meer mensen op de bijsturing niet uitmaakt omdat zij allemaal uit dezelfde vijver aan het vissen zijn.  

21-01-2013 11:52:16
MDDM
MDDM
Nee stefanvdw, dat ging over meer mensen op de post


Gr Joop mcn Lls
 

21-01-2013 12:26:06
rogier
rogier
Quote
rolandrail (ma 21 jan 2013 11:01:30 https://www.somda.nl/forum/7858/p431398/): Dat is een bewuste keus en in de tijden van krimpende economie strikt genomen ook begrijpelijk maar dat laat zich niet oplossen door allerlei maatregelen zoals rondje rond de kerk of lijnsgebonden rijden.
Vereenvoudigde personeelsdiensten maken de bijsturing wel minder complex en stellen het moment van totale ineenstorting van een knooppunt dus verder uit, waardoor er dus langer een redelijke dienstverlening aan de klanten gegeven kan worden.
Dat ook de bijsturingscapaciteit verbetert dient te worden moge duidelijk zijn.


Reiziger met hoofdletter R......
 

21-01-2013 12:34:04
Klaasje
Klaasje
Zolang de bijsturing complex is door complexe personeelsovergangen zit je door afstemmingsproblematieken altijd vast aan een maximum aantal bijstuurders die effectief hun werk kunnen doen. Bij meer mensen dan de kritische grens wordt er steeds meer onderling heen en weer gebeld en minder bijgestuurd per persoon.

Pas bij een versimpeling van het bijstuurwerk doordat er minder onderlinge afhankelijkheden tussen de bijstuurders zijn heeft het uitbreiden van de bijsturing zin. Zwaar toevallig is er op dat moment ook mogelijk om meer bijstuurwerk te verzetten met dezelfde ploeg personeel. Dat is het makkelijkste te realiseren door personeelsdiensten op een slimme manier in elkaar te zetten met veel herhalende patronen en vaste deeltrajecten per standplaats.
 

21-01-2013 12:46:14
MDDM
MDDM
Och, het ligt niet alleen aan de personeelsdiensten. Ook aan de systemen waar bijsturing mee mag werken. Maar om de e.o.a manier is het niet mogelijk slimme pendel diensten op te zetten. Dat hadden we 2-3 jaar geleden wel op de Flevolijm, maar dat is hardhandig door Logistiek de nek om gedraaid


Gr Joop mcn Lls
 

21-01-2013 14:10:11
ZJ37
ZJ37
Nee, dan kan je maar beter een IC Lw/Gn dwars door het hele land doortrekken naar Rsd.  

21-01-2013 18:14:29
timtrein
timtrein
Ja dat is dus ook zoiets dat me verbaast. Op die manier ga je vanzelf krijgen dat verstoringen in Roosendaal via de randstad gaan doorwerken tot aan Groningen. Dat moet toch handiger kunnen?
De personeelsproblematiek zoals Roland die schetst kun je met een slim personeelsrooster redelijk onder controle krijgen, mits je daarin ook de pauzes plant. Je personeel is dan wellicht wat minder efficiënt bezig doordat je bijvoorbeeld pauzes van een hele slag hebt, daar staat dan tegenover dat je treinen bijna automatisch zijn voorzien van personeel. Bijsturing hoeft dan eigenlijk alleen nog gestrande treinen wegregelen en zorgen voor nieuw materieel+personeel voor de volgende trein uit de serie. Zou moeten kunnen werken...
 

21-01-2013 19:38:27
broek53
broek53
We switchen hier weer soepel naar de bijsturing van treindienst op de baanvakken. Die is het grote probleem niet en zover er een probleem is, wordt het minder groot door het op voorhand uitdunnen van de treindienst. De grote problemen liggen op de grote knooppunten. Daar moet die bijsturing voor de baanvakken plaats vinden, daar is het een mierenhoop en daar gaat het dan ook dubbel mis als er storingen (infra, materieel) op het knooppunt optreden.
Vereenvoudiging van diensten moet dan ook gaan over de grote knooppunten. Wil je dat niet (en dat wil NS niet) dan moet je daar eerlijk over zijn en zeggen dat een keer of wat per jaar (al naar gelang de winter en al naar gelang andere groet verstoringen) Amsterdam en Utrecht ineen zijgen, en wat minder vaak Rotterdam, Eindhoven en (vermoedelijk) Zwolle en Arnhem/Nijmegen.
 

21-01-2013 20:14:29
trdl85
trdl85
@jorgo:

Misschien nog even voor alle duidelijkheid.
In 2013 kent het spoor geen 3 LUD's meer.

Qua dienstregeling is alleen LUD 2 overgebleven, dat is de variant die afgelopen winterdagen is gebruikt eventueel met kleine aanpassingen.

Qua infra kent men 2 scenario's:
Kerninfra 1: Een klein aantal (voornamelijk overloop-)wissels wordt "rechtdoor" vastgelegd.
Kerninfra 2: Een groot aantal wissel (die niet veel in beide standen gebruikt worden) wordt vastgelegd, alleen de basisdienstregeling blijft uitvoerbaar.

Laatst bewerkt door trdl85 op 21-01-2013 20:14
 

21-01-2013 20:18:24
phantom
phantom
Naar aanleiding van personeel op een trein tijdens winterse enge dingen,en hun vervanging aan het einde van een dienst vraag ik me iets af.
Zou men bij winterse enge dingen er in de "planning" ook rekening mee houden dat personeel miss langer onderweg kan zijn om collega's te gaan vervangen ?
Want als men daarmee geen rekening houd,dan helpt een personeels wissel op een trein al snel problemen naar voren.
Dames en heren de trein is optijd binnen maar zal vertraagd vertrekken vanwege het gebrek aan vervangend personeel %03%
Zomaar een gekkigheidje ? of hoe werkt dat nou eigenlijk qua aanreistijden van personeel onder winterse omstandigheden ?
Nogmaals zomaar een vraag als relatieve leek in regels rondom reistijden,treindiensten/dienstregelingen en winterse enge dingen op t spoor


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-01-2013 11:58:11
rolandrail
rolandrail
NSR stelt zich op het standpunt dat op tijd het werk komen de eigen verantwoordelijk van het personeel is. Dat geld voor weersomstandigheden maar o.a. in Ut ook voor evenementen zoals marathon en div. Jaarbeursevenementen waardoor de collegas die per auto moeten komen vaak 1 tot 2 uur eerder dan normaal van huis moeten. Voorstellen om bij de roosterplanning het zo veel mogelijk te plannen dat mensen die lopend of per fiets naar hun werk kunnen, dat zij de zg. aflopers krijgen waardoor anderen wel met de trein thuis kunnen komen na hun dienst (en dus de auto thuis kunnen laten) zijn altijd structureel afgewezen door het managment.
Het opvangen van treinen voor mensen die te laat komen gebeurt in eerste instantie door de reserves en als die allemaal al bezig zijn dan wordt er geschoven met personeel, het ene gat vullen met het vorige.
 

22-01-2013 21:22:52
phantom
phantom
Duidelijk verhaal,bedankt voor de uitleg.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-01-2013 23:51:56
broek53
broek53
Les 1 bij kritiek in de pers ontkennen, blijven ontkennen. Over de verlengde treinen wordt nu inmiddels domweg gelogen. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/directeur_vervoer_ns:_aangepaste_dienstregeling_ook_nu_nodig-144949. De goede man is verder bezig nederland geheel murw te maken wat uitdunning van de treindienst betreft; ik voorspel jullie dat we over een paar jaar denken dat het zo hoort dat bij een paar graden vorst een vijfde van de treindienst plat gaat.  

24-01-2013 00:11:31
broek53
broek53
Ont-ijs-installatie (reuze-hete-lucht-kachel) in Onnen; moet ook in de Zaanstraat komen, is mij verteld.
http://www.youtube.com/watch?v=p3sryF6Yu0Q&feature=youtu.be

Laatst bewerkt door broek53 op 24-01-2013 16:23
 

24-01-2013 06:44:17
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (wo 23 jan 2013 23:51:56 https://www.somda.nl/forum/7858/p432055/): Les 1 bij kritiek in de pers ontkennen, blijven ontkennen. Over de verlengde treinen wordt nu inmiddels domweg gelogen. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/directeur_vervoer_ns:_aangepaste_dienstregeling_ook_nu_nodig-144949. De goede man is verder bezig nederland geheel murw te maken wat uitdunning van de treindienst betreft; ik voorspel jullie dat we over een paar jaar denken dat het zo hoort dat bij een paar graden vorst een vijfde van de treindienst plat gaat.
Het zit in dezelfde lijn als de manier waarop het management reageert op opmerkingen dat de reisinformatie van geen kanten functioneert bij verstoringen: "we zijn er mee bezig", "je doet ons tekort", ... Ik moet er bijna om huilen.
 

24-01-2013 13:11:58
timtrein
timtrein
Hm, en dan verwacht je een stijfbevroren trein te zien... maar die waren er zeker niet?  

24-01-2013 19:42:31
kniesoor
kniesoor
't Heeft ook zijn voordelen: de treinen zitten nu 's middags op weg naar huis zo vol, dat ik niet eens meer incheck: controleren is toch haast onmogelijk...  

25-01-2013 00:02:42
MDDM
MDDM
Stoer!


Gr Joop mcn Lls
 

25-01-2013 08:21:13
ZJ37
ZJ37
Ergens werkt het wel in de hand: deze week in 12 treinen gezeten en welgeteld 1x controle. Zelfs 3x op een hele rit Ut-Bd met de 16000/13600 komen ze 5 kwartier lang niet. Maar goed, daar zal wel een reden voor zijn.  

25-01-2013 09:05:50
thom
thom
Quote
MDDM (vr 25 jan 2013 00:02:42 https://www.somda.nl/forum/7858/p432250/): Stoer!

Tot ie een keer wél gecontroleerd wordt. Inchecken is ook zo'n moeite en straks lezen we weer een heel klachten verhaal over de ovc hier...

Edit;
Lol, Nu een bank achter me een jongeman, "ik heb ingecheckt hoor, echt waar...." En krijgt van de Hc een mooi uvb, je zit toch niet achter me hé

Laatst bewerkt door thom op 25-01-2013 09:20
 

05-02-2013 17:26:04
timtrein
timtrein
Jaaa daar is 'ie weer, de aangepaste dienstregeling voor morgen (6 februari). Er wordt mogelijk "meer dan drie centimeter" sneeuw verwacht. Ik ga de schuilkelder in, over en sluiten!  

05-02-2013 17:29:29
john2
john2
timtrein, je heb gelijk. Er wordt door de NS moeilijk gedaan over 3 centimer sneeuw. Dit is te belachelijk voor woorden.

Laatst bewerkt door john2 op 05-02-2013 17:45, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

05-02-2013 17:43:42
Harold27
Harold27
Ik werd er zo nijdig over dat ik mijn SMS-alerts heb opgezegd. Ik kan dat irritante gonggeluid niet meer horen.%07%
EDIT: En ja, ik weet dat het niet helpt, en dat ze net zo lang doorgaan totdat iedereen het normaal vindt, maar ik moest WAT doen.

Laatst bewerkt door Harold27 op 05-02-2013 17:51
 

05-02-2013 17:50:53
Joey666
Joey666
En in de zomer krijg je meldingen, grote kans op noodweer met veel bliksem.  

05-02-2013 18:24:21
AgentX
AgentX
20% minder treinen. Kunnen we dan ook niet 20% van ons abonnementsgeld terug krijgen?  

05-02-2013 18:31:58
mren
mren
En Mansveld vindt alles goed, want gebrek aan een mening em/of visie en/of ruggegraat. Hop, spoeddebatje waard deze flauwekul.

Edit: en die 20%-som klopt niet. Voor reizigers Shl-Ut, Ut-Ht of Ut-Nm valt 50% van de treinen uit. Die 20% lijkt lekker laag ("Ja maar de reiziger heeft nog 4800 andere treinen om uit te kiezen"), maar in de praktijk zegt het niets. Bij de vorige angsthazendienstregeling heeft NS overigens nadrukkelijk gezegd geen compensatie te bieden, dus dat zal morgen ook wel niet zo zijn.
Wel 'zal de GTBV-regeling ruimhartig op basis van de normale dienst' uitgevoerd worden, wat niet meer dan logisch is, maar het komt zo sympathiek over.

En voor de rest kunnen we de vorige discussies hier weer copy-pasten

Laatst bewerkt door mren op 05-02-2013 18:40
 

05-02-2013 20:11:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Krijgen we voortaan ook een aangepaste dienstregeling als 't regent zeker... met temperaturen die volgens de verwachtingen voor midden-Nederland amper onder het vriespunt liggen is vaste sneeuw ook niet heel waarschijnlijk...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2013 20:20:39
aarclay
aarclay
De *ding-dong* kwam wel wat later. Om 18:00 pas, i.p.v. de verwachtte 17:20


Choo choo.....
 

05-02-2013 20:22:03
sfj
Ding dong met dit bericht al zeker rond 16.00 gehoord te Hn


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-02-2013 20:29:42
mren
mren
Ik heb geen NS-sms-service, maar de mail wil nog wel eens rijkelijk laat zijn. Altijd leuk als je al 40+ minuten staat te wachten op een trein die volgens AV en CTA niet vertraagd is (maar al 10min geleden had moeten vertrekken) en je de kou vanaf het perron steeds hoger voelt optrekken. En dan is daar ineens een NS-mail dat 'morgen' een gepaste dienst wordt gereden. Ja, daar was ik intussen ook al achter gekomen...  

05-02-2013 21:30:31
ZJ37
ZJ37
Het aardige morgen is dat de sneeuw in het zuidwesten wordt verwacht en wat wordt er geschrapt ten zuiden van Ddr en ten westen van de lijn Ehv-Ht? Helemaal niks! Schrappen gebeurt dan in de te verwachten sneeuwloze gebieden, maar kennelijk is de regel: sneeuw = sneeuw en 3 cm = 3 cm en dat is maatregelen invoeren.  

05-02-2013 21:39:13
broek53
broek53
De spoorsector is in een totaal systeem-autisme vervallen en niets beter dan dit soort dingen om dat aan te tonen. Helaas onderkent niemand dat en wordt het derhalve per gebeurtenis erger.  

05-02-2013 21:44:39
DingeZ
DingeZ
Er is geen dienstregelingsmodel voor lokale aanpassingen, dus die kunnen ook niet gemaakt worden.  

05-02-2013 21:47:03
broek53
broek53
Systeemautisme, ik zei het al.  

05-02-2013 21:47:57
robbertc
robbertc
In het verleden is het toch wel eens gebeurd dat er alleen in het zuiden is geknipt. Lees: knippen van de 800 in Ehv en de 2100 in Rsd. Maar dan toch liever het halve land op de kop zetten..