06-02-2012 14:10:54 | ||
---|---|---|
jbt
|
Of de HSB nu leeft bij de gratie van de stoom of niet, feit is dat dit een normaal regulier spoorwegbedrijf is, waarvoor de nodige veiligheidseisen gelden. Als je dan niet naar de HSB wil kijken, kijk dan naar de Rhätische Bahn (ook smalspoor en onmiskenbaar een OV-bedrijf). Bij diverse gelegenheden - met heel veel meer sneeuw dan dat beetje wat vrijdag in en rond Utrecht is gevallen - gezien dat daar de dienst zonder enig probleem in stand blijft, inclusief rangeren en noem maar op. |
06-02-2012 14:11:29 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Er zal sowieso een veiligheidsverhaal zijn, omdat je in principe verantwoordelijk bent voor wat je reizigers overkomt. De finesses zal je bij een jurist moeten achterhalen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je zomaar een stuk spoor neer kunt leggen en daar een treindienst laat rijden zonder aan de normen te voldoen. Om het bij de winterse perikelen te houden: ik wilde de richting op dat er met wat goede wil best een treindienst overeind is te houden, maar dat die mogelijkheden door veiligheidsvoorschriften inmiddels aardig beperkt zijn. Met vriendelijke groet, Robin |
06-02-2012 15:10:20 | ||
---|---|---|
yappa
|
Om maar eens naar de vrolijke kant van de winterse perikelen af te dwalen: zouden NS en ProRail naast een Koninginnedag-draaiboek ook een Elfsteden-draaiboek hebben? Ik hoorde het opper-rayonhoofd spreken over 2 miljoen bezoekers, die gaan vast niet allemaal met de auto komen... Ik stel me zo voor dat 500 / 10500 en 700 / 10700 omgewisseld worden en met 14 bakken VIRM gaan rijden ofzo, Zondagsdienst op de Merwede-Lingelijn om extra mat vrij te spelen voor Friesland komen zo bij mij op. Speciaal zal het vast wel worden... ALS het oan giet.%02% |
06-02-2012 15:23:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
Volgens mij raakt dit toch al zo overbelaste topic vervuild met kolengruis in een wolk van stoom. |
06-02-2012 16:29:42 | ||
---|---|---|
webguy
|
Zojuist een SMSje van de NS dat de aangepaste dienstregeling tot vrijdag geldt... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
06-02-2012 16:31:23 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Allemachtig, tot vrijdag geen 14500'n en 800 in NH? Is dat echt nodig? He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
06-02-2012 16:35:49 | ||
---|---|---|
plant
|
Het is ongelooflijk. De infra werkt inmiddels naar behoren, volgens NS doet al het materieel wat het moet doen, het personeel kan gewoon op het werk komen en er wordt geen lading sneeuw voorspeld. Mis ik iets? Wat is er nu nog aan de hand dat ze geen normale dienst kunnen aanbieden? Het lijkt wel alsof ze nu preventief treinen niet rijden, zodat ze kunnen blijven zeggen 'Aan ons ligt het niet, onze aangepaste dienstregeling verloopt gladjes.' Vanmorgen kwam er ook al een bericht op nu.nl over hoe er geen grote problemen waren op het spoor, dat is natuurlijk niet zo gek op deze manier. Ik hoor het graag als ik een denkfout maak... Laatst bewerkt door plant op 06-02-2012 16:37 Youri |
06-02-2012 16:40:24 | ||
---|---|---|
woepje
|
@ broek53, zeg dat wel zeg :QuoteLol, E-GTW's naar het noorden toe. Heel creatief maar ten eerste heb je hier niets aan op de trajecten waar Arriva rijdt (diesel) en ten tweede zal NS toch liever zelf eigen materieel optrommelen dan boemelen met die GTW's. |
06-02-2012 16:49:06 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Tegenwoordig mag die stmt ook niets meer als het nevenspoor nog in dienst is op de vrije baan, ook dan moet er een lwb'er ter plaatse komen, een veiligheidscontract getekend worden en de nevensporen BD genomen worden... Laatst bewerkt door thom op 06-02-2012 16:50 |
06-02-2012 16:49:59 | ||
---|---|---|
nielsie600
|
Quote Om nog verder off-topic te gaan: Ik denk eerder dat het D-GTW's van Veolia worden. |
06-02-2012 16:58:58 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Inmiddels komen uit de Prorail catacomben geluiden dat afgelopen vrijdag slechts 19 van de 3000 wissels in de storing lagen, maar dat het vooral defect materieel er voor zorgde dat NS (zich heftig vastklampend aan de oh zo heilige dienstregeling met bijbehorend gecompliceerd personeelsrosster) na een tijdje te weinig materieel had om nog treinen te laten rijden (of te veel op een plek waar het niet nodig was)...... klinkt mij dat mevrouw Thijssen (ik zag haar dit najaar nog in Amersfoort, waar ze "de sector" toesprak in de grote hoop dat we niet teveel sneeuw zouden krijgen komende winter) dacht; aanval is de beste verdediging....... |
06-02-2012 17:07:45 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Iig blijft deze "nooddienstregeling" nog tot het weekend gehandhaaft. Dat kan niet alleen aan de infra liggen. |
06-02-2012 17:16:33 | ||
---|---|---|
robert55
|
Voor de min of meer vrolijke noot: - nu.nl illustreert het bericht hierover met een foto van afgestelde [goed Duits woord] plan-V's in Amsterdam; bijna net zo goed als het Journaal dat jarenlang items over de Betuwelijn illustreerde mety een foto van een 2400 http://www.nu.nl/binnenland/2734238/minder-treinen-eind-van-week.html - en alle media hebben hun foto van het Grote Lege Blauwe bord in Ut vervangen door een foto van het Grote Lege Witte scherm in Ut. Er is dus wel degelijk iets verbeterd sinds vorige winter. |
06-02-2012 17:55:42 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteKlopt, vandaag ook vernomen tijdens een 'zeepkistsessie' van Infra-Operatie, zaterdag was het voor Prorail bar en boos want het aantal infrastoringen namen in korte tijd grote vormen aan. Voor vrijdag was fase 2 afgekondigd, zaterdag kon men met fase 1 af...achteraf een onverstandige keus. Problemen waren op de zaterdag voornamelijk; - ijsafzetting op bvl. - condesvorming in relaiskasten (= bevroren en de zon staat er overdag op..) - aanlegcontacten wissels werken niet vanwege ijs/vocht. Volgens dir. Infra-Operatie zag je op `t OCCR de boel letterlijk onderuit gaan, de ene storing op de andere en geen houden meer aan. |
06-02-2012 21:31:50 | ||
---|---|---|
maurits
|
Zucht, als NS en Prorail zo doorgaan kan men binnenkort niet meer rijden vanwege teveel modder op de rails... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
06-02-2012 21:36:20 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Gaat ook gebeuren, let maar op |
06-02-2012 22:16:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Op het Journaal werd ook keihard duidelijk dat het in Zwitserland beter gaat met onderhoud en winterbestendige infra, maarrrr... De infraclub in Zwitserland heeft 9000 mensen in dienst en Prorail 4000, aan het onderhoud daar wordt 2,7 miljard uitgegeven en hier een miljardje minder... Ik denk dat de politiek die paar dagen chaos nu wel voor lief gaat nemen. |
06-02-2012 23:13:25 | ||
---|---|---|
110573
|
Zag vandaag op het NOS journaal dat men de cijfers van de NS uiteenzette tegen die van de SBB. Daaruit bleek dat de SBB in veel opzichten lijkt op de NS (vooral qua lengte van spoorwegnet etc.) , maar over meer dan een dubbel aantal 'prorailers' beschikt... Edit: ZJ37 was me al voor Laatst bewerkt door 110573 op 07-02-2012 00:44 |
07-02-2012 00:02:18 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
De Zwitsers komen nu niet met cijfers waar de Nederlandse politiek op gehoopt had denk ik. |
07-02-2012 00:44:44 | ||
---|---|---|
110573
|
Nee dat zat ik ook al te denken |
07-02-2012 08:50:36 | ||
---|---|---|
jbt
|
Met name niet vanwege het 'prijskaartje'. Treinrijden in Zwitserland is aanmerkelijk duurder dan in Nederland (wat overigens ook, maar terloops, in het NOS-journaal naar voren kwam). |
07-02-2012 09:18:34 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Daarom hebben heel veel Zwitsers ook een abonnement, wat dan weer niet duur is. En voor toeristen is het al helemaal niet duur, met alle Railpasses. |
07-02-2012 09:52:40 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Quote Maar die V's staan daar toch als reserve? Is het dan niet tijd om die te gebruiken? Zo nee, wanneer dan wel? Of is dit sloopspul? Breek ze dan af, geen gezicht voor de reiziger. |
07-02-2012 10:06:09 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
QuoteIn Nederland is een groot deel uitbesteed aan de onderaannemers. Is daar ook rekening mee gehouden in de vergelijking? |
07-02-2012 10:34:55 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Dat lijkt me niet omdat het personeel op anders erg grote schaal parttime zal werken. Het salaris is in Zwitserland namelijk fors hoger. |
07-02-2012 10:41:05 | ||
---|---|---|
train85
|
Nu is er bekend dat er in ieder geval t/m zondag een aangepaste dienstregeling gaan rijden. Vanaf morgen zit dat ook echt verwerkt in de systemen. |
07-02-2012 11:27:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
Met een bijpassende materieelinzet? |
07-02-2012 11:33:35 | ||
---|---|---|
salieri
|
QuoteAls ze die V's wilden inzetten, hadden ze dat allang gedaan. Ik denk dat het voor de terzijde staande stellen (t/m 920, uitgezonderd de 919) nu gewoon exit is. @Nielsie600: Waar haal je dat nou weer vandaan? In het Noorden zijn overdag en in het weekend meer dan voldoende stellen om extra treinen/langere treinen te rijden... Dat zou jij als groninger wel moeten weten. |
07-02-2012 11:38:38 | ||
---|---|---|
train85
|
QuoteDat kan ik niet checken. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-02-2012 12:07:11 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Om even een quote uit een ander topic te halen; Quote Ik denk dat die reservevloot plan V gewoon niet nodig is en de defectenstand wel meevalt, dus waarom is het tijd die te gaan gebruiken? Laatst bewerkt door thom op 07-02-2012 12:07 |
07-02-2012 12:51:21 | ||
---|---|---|
279
|
Quote gisteren reden bij voorbeeld tot laat in de avond IC's met dubbele stellen. volgens de normale omloop rijden de treinen dan allang met solo-stellen. |
07-02-2012 13:10:19 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Zeker, het loon niveau ligt in Zwitserland hoger, maar de kosten van levensonderhoud zijn ook veel hoger. Mag ik je vragen wat je hier in de gaande discussie eigenlijk duidelijk mee wil maken. |
07-02-2012 13:12:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Yep, maar de inzet vandaag is bijvoorbeeld nogal knudde. Ik zag vanmorgen de Watergraafsmeer met een stel of tig en de Bokkeduinen voor de helft vol met materieel, terwijl de reizigers hier en daar niet meer mee kunnen. Laatst bewerkt door broek53 op 07-02-2012 13:12 |
07-02-2012 13:20:24 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Iedereen zegt dat tegenover de betere winterbestedendigheid ook hogere kosten staan. Het punt dat ik wil aangeven is dat die kosten misschien wel een andere reden hebben dan meer of beter onderhoud. Misschien is het dus wel zo dat men het tegen (na salariscorrectie) vergelijkbare kosten beter doet. Daarnaast is het verschil in de hoeveelheid personeel tussen Zwiterserland en Nederland, zoals hierboven ook al benoemd, misschien ook wel gedeeltelijk te verklaren door de grote mate aan uitbesteding aan ingenieursbureau's en aannemers. Laatst bewerkt door Klaasje op 07-02-2012 13:21 |
07-02-2012 13:39:20 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Hoewel de kosten nauwelijks te berekenen zijn, ben ik benieuwd wat zo'n weekje of anderhalf treindrama per jaar de maatschappij nu kost. Als je dat weet, dan is snel genoeg bekeken of die extra kosten de moeite waard zijn. Met vriendelijke groet, Robin |
07-02-2012 13:43:27 | ||
---|---|---|
sik214
|
Dat zegt nog niets. Het weekje treindrama wordt gedragen (gedwongen) door vele schouders die er verder geen invloed op hebben (treinreizigers die op eigen kosten per auto gaan). Wordt dat geld besteed aan het spoor zelf, hoest alleen ProRail (de staat) dat bedrag op. |
07-02-2012 14:17:58 | ||
---|---|---|
mercurious
|
Quote Ben benieuwd of Prorail deze 'sneeuwontsporing' gaat gebruiken als motivatie om nog meer wissels te schrappen. Levert qua kosten misschien niet minder op omdat er hoe dan ook beter onderhoud voor minder wissels moet komen. |
07-02-2012 14:28:28 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Quote Wat ik bedoel te zeggen, is dat het dan efficiënter is als we met zijn allen 1 miljard extra belasting betalen, dan dat personen en bedrijven 2 miljard schade lijden. Dit puur als voorbeeld, concrete cijfers heb ik niet. Met vriendelijke groet, Robin |
07-02-2012 15:33:05 | ||
---|---|---|
jeanne
|
In Zwitserland loopt bij het ‘normaalspoor bedrijf´de bedrijfsvoering in het algemeen vele malen soepeler dan hier. Hoewel daar de equivalenten van ProRail en NS daar nog steeds in een holding zitten, zijn er toch ook andere redenen die maken dat het er wat anders aan toe gaat. In Zwitserland kennen ze ook een strikte regelgeving en doen verder veel aan risico preventie, maar misschien gaan ze er wat minder bureaucratisch mee om, bij het oplossen van calamiteiten. Natuurlijk zijn ze de Zwitsers ook naar Japan geweest en kwamen in eerste instantie met de zelfde ideeën terug als hier, minder wissels ect. Daar noemen ze dat ‘Slanke infrastruktuur´. In eerste instantie werd er op een aantal plaatsen de infrastructuur Rucksichtlos gesaneerd. Maar nadat men zich daar in de beperkingen van de slanke infrastructuur verslikte, beperkte men zich niet langer tot het corridor denken, als het hoogst verheven gedachtegoed. Op een aantal grote knooppunten staat er voor de rijdende dienst een direct inzetbare warme reserve klaar, de zo genaamde ‘Dispozug´, om de grootste nood te lenigen. Daar naast staan er op 16 strategisch punten Lösch- und Rettungszugen klaar, om eventueel gestrande treinen te hulp te komen. http://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6sch-_und_Rettungszug_%28SBB%29 http://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6sch-_und_Rettungszug_%28BLS%29. Deze treinen zij vol continu bezet met goed traint brandweer en eerste hulp personeel. Laatst bewerkt door jeanne op 07-02-2012 20:24 |
07-02-2012 15:49:18 | ||
---|---|---|
mich
|
Daarnaast is de werkmentaliteit anders. Hier in Nl wordt bij het onderhoud gewoon een kabelhaspel extra besteld voor rekening prorail en aan de eigen voorraad toegevoegd. Of er wordt bewust te laag een ondehoudsconcessie aangegaan waarna er dingen stuk gaan en voor het oplossen die storingen veel geld gevraagd wordt. Bron: direct betrokken personeel. |
07-02-2012 17:35:57 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Voor ProRail veel. De onderaannemers berekenen al die uren door. 72 uur, x een man of 3000 (Ongeveer), x eurotje of 50 per uur. (Dag/nacht tarief is gelijk) €10.800.000 Nou hoop ik niet dat dit waar is maar het kost ProRail handen vol met geld. |
07-02-2012 18:17:11 | ||
---|---|---|
john2
|
De weervoorspellingen voor langere termijn, vanaf vandaag gezien, zijn zodanig dat na zondag een dooi aanval inzet. |
07-02-2012 20:52:53 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
En hopelijk is er dan ook voldoende rijvaardig materieel, want wat Thijssen onlangs hierover beweerde, ben ik niet zo overtuigd meer de laatste dagen. |
07-02-2012 20:55:48 | ||
---|---|---|
woepje
|
Is een mogelijkheid, maar er moet veel kou worden weggewerkt dus je bent er niet 123 vanaf. Tevens is de evolutie van een droge oostelijke stroming naar een 'vuile' noordelijke stroming ook al een paar keer voorbijgekomen in de verwachtingen. Ik houd me hart vast als het inderdaad meer gaat sneeuwen in de loop van februari, als je ziet wat voor effect de sneeuw van vrijdag al heeft gehad. |
07-02-2012 20:55:49 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote Zondag zei je dat slechts 20 van de 61 SLT-VI'en reden. Is het nog steeds zo dat 2/3 niet rijdt en daardoor een herhaling van vorig jaar zo ongeveer, of was dit statistische toeval? Laatst bewerkt door mdj op 07-02-2012 20:56 Bij twijfel: gebruik beton. |
07-02-2012 21:05:35 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Nou, denk eerder toeval hoor, er zijn bijvoorbeeld gisteren al 19 verschillende SLT-VI'jes "gespot", dan rijden er echt wel veel meer rond. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
07-02-2012 21:58:56 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het schrappen van series als de 14500 is een bewijs van verregaand systeemautisme en machteloosheid. Het is volstrekt onduidelijk welk probleem je ermee oplost, maar buitengewoon duidelijk welk probleem je ermee veroorzaakt. Als je angst is dat het Helemaal Fout gaat als de 14500 zou rijden, dan kun je ze er op de dag zelve op de meest eenvoudige wijze uitgooien - dat gebeurt immers vaak genoeg. Materieel besparen kan hoe dan ook de reden niet zijn, want het is de enige serie waarbij voor twee treinen tien stammen beschikbaar zijn. Nu rijden ze niet omdat de nachtvorst een paar nachten wat feller is geweest dan een week eerder. Volslagen onbegrijpelijk. Zoals de uitdrukking luidt: is het beleid, of is er over nagedacht? Ik weet het antwoord wel. Laatst bewerkt door broek53 op 07-02-2012 21:59 |
07-02-2012 22:06:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Momenteel lijken wel de SLT zesjes en de SGM tweetjes het slechtst te doen van het stoptreinmaterieel: van SLT 6 reed vandaag een kwart niet (16 van de 60 stellen), net als bij MDDM (11 van de 44) en bij SGM stond zo'n beetje de helft van de vloot aan de kant. Van de DDAR-en (met 1700) reed alles, op 4 stammen na. Bij ICM 4 lijkt ongeveer een kwart (37 van de 50) niet te zijn ingezet vandaag. VIRM doet het volgens mij niet heel slecht, meer dan 80% (144 van de 177) van de stellen is vandaag ingezet, waarbij de zessen het opvallend beter doen dan de viertjes. Vergeet echter niet dat van de aantallen die aan de kant staan er ook stellen in regulier onderhoud zijn. Van het Mat.'64 doen de Emmerstellen het erg goed: 11 van de 14 stellen in dienst vandaag. Van de 56 overige stellen zijn er vandaag 36 ingezet. Maar uiteraard is het aantal diensten voor dit materieel naar verhouding lang niet hoog dan het aantal beschikbare stellen. |
07-02-2012 22:12:00 | ||
---|---|---|
mren
|
En welk deel van de stilstand wordt verklaard door het uitdunnen van de treindienst? Als dat onbekend is, is het op basis van deze cijfers niet te zeggen wat de invloed van het weer is op het materieelpark. ICM kan bijvoorbeeld stilstaan omdat men in de 500/700 maximale capaciteit wil bieden en daar VIRM voor gebruikt. Laatst bewerkt door mren op 07-02-2012 22:12 |
07-02-2012 22:19:07 | ||
---|---|---|
ICMm4250
|
Medio vorig jaar is er meerdere malen gezegd dat de Plan V stellen 841-920 achter de hand werden gehouden voor de eventuele Komende strenge winter. en zonodig snel weer na een controle/veiligheidsbeurt weer inzetbaar zouden kunnen zijn!! Het bevreemd mij dat die strenge winter er nu is,er meer dan genoeg materieel met diversiteit aan defecten aan de kant staat en er geen beroep gedaan wordt aan meer dan genoeg voorhanden zijnd Mat 64............ uit de "Reserve vloot" Misschien dat Nu.Nl daarom juist die foto gebruikt. Laatst bewerkt door ICMm4250 op 07-02-2012 22:28 |
07-02-2012 22:22:48 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
@mren: De cijfertjes zijn maar indicaties van wat er op de baan zit. Maar hieruit haal je uiteraard ook niet dat bijvoorbeeld een stel een ander heeft vervangen in één dienst. |
07-02-2012 22:28:11 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Fyra rijdt vanaf morgen weer 2x per uur (toeslag vrij). Mcn Asd |
07-02-2012 22:30:43 | ||
---|---|---|
train85
|
Ahha had dat al in de wandelgangen gehoord en het gaat toch gebeuren. Dan is alleen de nieuwsbrief van vandaag van NSH te vroeg gekomen, want daar melden ze nog voorlopig 1x per uur. |
07-02-2012 22:32:57 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Benieuwd welke CTA bakken ik morgen in de gaten moet gaan houden! %08% |
07-02-2012 23:21:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteIk weet niet waarop het gebaseerd is dat er een hele macht aan materieel defect zou staan. Zolang er geen rijen voor de werkplaatsen staan, neem ik maar even aan dat materieel dat niet ingezet wordt, niet ingezet wordt omdat de bijsturing al die wilde acties in de dienstregeling nog niet heeft kunnen volgen. Mocht het wel uit blijken te draaien, an is het vele malen effectiever om DDM-1 van stal te halen. Dat staat bedrijfsgereed te wachten immers. Over mat '64 heerst een voortdurend misverstand (of men leest niet goed). Er is een permanente extra reserve van 25 stellen, die heel effectief is: die stellen zijn namelijk gewoon in dienst, maar niet in de omloop opgenomen. Dan is er voor het geval er heel erge dingen gebeuren een vloot materieel dat aan de kant staat, niet geconserveerd is, maar als het moet weer in dienst geholpen kan worden. Dat is duidelijk niet een winterreserve, want op korte termijn krijg je dat niet voor elkaar. Dat spul moet een opknap-, onderhouds en soms veiligheidsbeurt hebben en dat doe je niet eventjes. Sterker nog: dat zouden werkplaatsen moeten doen die op zo'n moment de handen al meer dan vol hebben aan het herstel van defect materieel. Voor zo'n kortetermijnactie is het langdurig terzijde staande mat '64 dus ongeschikt. |
08-02-2012 07:58:50 | ||
---|---|---|
279
|
Quote er stonden gisteren steeds 4x IC4 in Aswpl vanwege bevroren bio-wc's. als er een weggaat, wordt de volgende al weer aangeboden. zo stonden er al weer 2 te wachten in Es. |
08-02-2012 21:51:17 | ||
---|---|---|
FST
|
Quote Duidelijk verhaal. Maar dan heeft die winterreserve toch geen enkele zin? En als de winterreserve mat'64 wel zou worden ingezet: wordt dan de sloop die in april 2012 zou moeten starten uitgesteld? Het is immers zonde om materieel op te knappen voor slechts enkele weken inzet. Misschien is dit juist de reden dat het niet gebeurt? |
08-02-2012 22:55:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Mijn punt is juist: de terzijde staande stellen zijn geen winterreserve. Materieel dat moet kunnen invallen op korte termijn, moet je niet zoner conservering en met allemaal verlopen termijnen aan de kant hebben staan. De extra reserve aan mat '64 zijn stellen die meedraaien in de omloop en in het onderhoud, kortom: zo warm als het maar kan. Het DDM-1 is een soort lauwe reserve: de acht stammen die niet dagelijks rijden, kunnen niet zomaar ingezet worden, maar moeten eerst opgepiept worden door NedTrain. Dat is overigens maar een kwestei van uren, want ze zijn wek in onderhoud gebleven; er hoeft dus niet meer dan een controle. De terzijde staande stellen zijn de zgn strategische reserve: bruikbaar voor als er iets langdurigs en ernstigs met ander materieel aan de hand zou zijn. Maar niet op korte termijn aan de praat te krijgen, dus onbruikbaar alks winterreserve. Laatst bewerkt door broek53 op 09-02-2012 00:01 |
08-02-2012 23:33:21 | ||
---|---|---|
icetha
|
De eerder aangekondigde werkzaamheden bij Den Bosch voor komend weekend gaan niet door. Is verschoven naar 10/11 maart. Zou gaan om sloop van huis pal bij het spoor, en verlaging van bovenleidingen tbv fly-over. En wellicht al elders/eerder gemeld: ook de Heimwee Express vervalt dit weekend. |
09-02-2012 12:03:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Als ik het goed heb gaat het om de sloop van de dubbele brugwachterswoning 39 die nog altijd bij de Diezebrug staat aan de zuidwestzijde daarvan. Het is een van de laatste woningen van de spoorweg Utrecht - Boxtel. Beroemd is het onlangs opgeknapte wachterswoninkje nummer 31 maar er zijn er nog enkele meer. |
09-02-2012 15:19:41 | ||
---|---|---|
mren
|
Ook komend weekend nog angsthazendienstregeling. Er moet alleen nog gekeken worden welke treinen geschrapt gaan worden om de klanten een zo betrouwbaar mogelijke dienst te kunnen leveren... |
09-02-2012 15:40:08 | ||
---|---|---|
train85
|
Wat ik al kan zien is wat niet rijdt: * IC600 Asd-Rtd v.v. * SPR17400 Ut-Bkl v.v. * IC4900 Ut-Alm v.v. * IC3700 Lls-Gvc v.v. * SPR4200 Rtd-Msw v.v. * IC2200 Ddr-Asd v.v. * IC3900 Asd-Hfd v.v. * IC3100 Shl-Nm v.v. * IC2800 Dv/Amf-Rtd v.v. * IC Noord/Oost niet tussen Ut-Gvc v.v. En misschien zal er nog wat ontbreken voor het weekend. Laatst bewerkt door train85 op 09-02-2012 17:07 |
09-02-2012 15:43:47 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
IC14500 Asd-Ekz MCN ASD |
09-02-2012 15:45:06 | ||
---|---|---|
train85
|
Heb alleen de treinen genoemd die in het weekend geschrapt worden, spitstreinen die normaal nooit in het weekend rijden, zijn niet geschrapt en daarom noem ik ze ook niet. |
09-02-2012 16:59:35 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
De 2800 rijdt ook niet naar Dv in het weekend %06% |
09-02-2012 17:01:57 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Jawel or. |
09-02-2012 17:06:44 | ||
---|---|---|
train85
|
Dus wel. Op zaterdagen buiten de daluren rijdt die wel van/naar dv, zie reisplanner op een andere zaterdag dan aankomende. |
09-02-2012 17:07:28 | ||
---|---|---|
mdj
|
Ik denk dat hij bedoelt dat de 2800 komend weekend ook is opgeheven tussen Amf-Dv. Bij twijfel: gebruik beton. |
09-02-2012 17:09:30 | ||
---|---|---|
train85
|
Ja normaal gesproken rijden er een aantal van/naar dv. Dit weekend geen 2800 serie en daarom ook genoemd in het lijstje van hierboven. |
09-02-2012 19:49:45 | ||
---|---|---|
mren
|
Inmiddels heeft NS ook een nadere jaarplanning gepubliceerd: http://i264.photobucket.com/albums/ii191/P2XPatje/404291_281972855203508_227400387327422_795028_114639666_n.jpg |
09-02-2012 20:22:35 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Gelukkig heeft 'Nationale Spoorwegen' geen concessies in Nederland. |
09-02-2012 21:33:16 | ||
---|---|---|
fleorNS
|
In de NRC van vandaag een prima artikel onder de kop "Zwitsers spoor niet duurder wel beter" geschreven door Paul Blumenthal betrokken bij het opstellen van het Zwitserse plan Bahn 2000. De belangrijkste punten: 1. De extra kosten van de Zwitserse spoorwegen komen uitsluitend door de vele tunnels en viaducten. 2. De grote boosdoeners van de spoorellende in Nederland zijn de storingen aan de infrastructuur en vooral de gecompliceerde opzet van het spoornet in Nederland in combinatie met de ingewikkelde personeelsinzet.In Zwitserland is het spoornet opgedeeld in beheersbare blokken waardoor machinisten niet door het hele land rijden. En verder worden intercity's en stopdiensten los van elkaar uitgevoerd. Dit lijkt me aardige stof voor een pittige discussie. Het hele artikel is de moeite waard, het staat jammer genoeg niet op de site en ik kan het helaas ook niet zo snel scannen. sik51 |
09-02-2012 21:58:17 | ||
---|---|---|
mren
|
Het is bij dergelijke zaken wel van belang te zeggen dat het op de Opiniepagina's staat. Een krant geeft niet alles gratis weg Maar goed, voor het hele stuk: zie deze http://foto-uploaden.nl/imgs/opinie_blumenthal.jpg Laatst bewerkt door mren op 09-02-2012 21:59 |
09-02-2012 22:06:55 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het artikel staat ook op beterspoor.nl (De FMN-propagandamachine) |
09-02-2012 22:17:09 | ||
---|---|---|
mren
|
Ambitieloze brief Schultz: http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2012/spoorbrief.pdf Bij elke verwachte sneeuwval zal de nooddienstregeling uit de kast worden getrokken. |
09-02-2012 22:40:46 | ||
---|---|---|
279
|
Quote is dat 3900 Asd-Lls of 3200 Asd- Shl? |
09-02-2012 22:40:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Tot nu toe heeft niemand geschreven over de ont-ijzelschakeling. Even opfrissen: er wordt daarbij een extra spanningsverschil gezet tussen twee voedingspunten van de bovenleiding waardoor er in de draden een stroom gaat lopen; de draden worden warm en het ijs valt er af. Fantasie? Nee, letterlijk overgenomen uit Espress, een voormalig maandblad van de vroegere Dienst van Elektriciteit en Seinwezen van de NS, jaren 70. Een artikel daarover (het was geen 1 april) beschreef toen gunstige resultaten waardoor draadbreuk als gevolg van doorbranden niet of nauwelijks meer voorkwam. Wordt die schakeling nog gebruikt en zo niet, waarom niet en wanneer is dat idee verlaten? |
09-02-2012 22:43:10 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Nog grotere paniek bij een klein sneeuwbuitje, gefeliciteerd mensen we kunnen betrouwbaar spoorvervoer in nederland in de winterperiode nu wel helemaal vergeten. Laatst bewerkt door edje op 09-02-2012 22:44 |
09-02-2012 22:49:05 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Wat moeten we in het artikel van dhr. Blumenthal verstaan onder het 'los van elkaar uitvoeren van Intercity- en stoptreindiensten'? Is dat personeelstechnisch; aparte IC- en stoptreindiensten voor het personeel? |
09-02-2012 23:17:59 | ||
---|---|---|
maurits
|
Ja, ik denk dat je daar wel moet aan denken. Een deel van de logistieke instabiliteit zal erdoor komen doordat NS-personeel binnen dezelfde dienst vanuit stoptreinen de IC-dienst ingaan en omgekeerd. Ik blijf dat fenomeen apart vinden, het is alsof je planmatig ieder uur in Zl een Koploper uit de Noordoost plukt om een slagje Emn te rijden, dat is logistiek ook niet wenselijk. Ik denk dat het tijd is dat de vakbonden gaan inzien dat het huidige werkpakket niet meer hanteerbaar is. Als men slim is, wedijvert men voor variatie per dag. Dus op dag 1 stopdiensten rijden rond Ut, op dag 2 een aantal IC's in de Noordoost rijden en op dag 3 weer stopperen. Op die manier blijft het werk gevarieerd, maar raken we het logistieke kaartenhuis wat nu bestaat wel kwijt. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
09-02-2012 23:31:47 | ||
---|---|---|
maxje
|
Quote Ja leuk, machinist beld de bijtsturing op, ik kan trein XXXX gaan rijden, bijsturing: Nee dat mag niet u heeft vandaag IC dienst en dat is een sprinter%08% Maar even zonder grappen, waarom wordt de dienst ineens op een dag terwijl er al storingen zijn zomaar aangepast? Komt bij mij over als het alleen maar erger maken van je al bestaande problemen. Laatst bewerkt door maxje op 09-02-2012 23:33 |
09-02-2012 23:43:40 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Als tijdelijke maatregel ten behoeve van winterse omstandigheden vind ik dat opzich prima. Maar als structurele maatregel variatie opgeven alleen om in de gegeven omstandigheden eventuele ellende te kunnen overzien gaat mij te ver. Ik wil best voor enige weken de variatie opgeven om met sneeuw en bijbehorende ellende de boel gaande te houden. Maar als men het hele jaar door zo wil gaan rijden, dan vrees ik toch dat dat idee naar het ronde archief gestaakt gaat worden. Groetjes, Emiel |
09-02-2012 23:45:33 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Toch vind ik dat wel grappig dat men zo hamert op die variatie in één dienst. Zeker als je je bedenkt dat er machinisten zijn in het land die elke dag niets anders doen dan slagen Asd-Bd aan het maken zijn door van die betonnen bakken... |
09-02-2012 23:58:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat moet je dan ook vantevoren doen, wil het effectief zijn en niet tegen je gaan werken. Ik heb hier al vaker betoogd dat DAT de eerste stap van een 'nood'regeling zou moeten zijn: sterk vereenvoudigde personeeldiensten. Je moet niet beginnen aan de kant van de dienstregeling, want daar ligt het probleem helemaal niet, althans niet primair: dat zit 'm in volgorde van opkomst in de spoorbezetting van de grote knooppunten en de personeeldiensten. Mijn idee is: bedenk welke treinseries je ZOU willen kunnen schrappen als de nood echt aan de man komt (de huidige dienstregeling of iets nog ergers bijvoorbeeld) en maak de personeeldiensten zodanig dat er geen binding is tussen de eventueel te schrappen treinseries en de series die door blijven rijden. Dat scheelt je al zoveel dat je niet vantevoren de nooddienstregeling hoeft te gaan invoeren; je kunt dan immers eenvoudig besluiten om dat te doen als het spannend dreigt te worden. De machinisten op de treinen van die series krijgen dan de opdracht het materieel weg te rangeren (daarmee lopen de stations niet vol onbemande treinen) en gaan daarna op reserve. Je hebt dan een heel reservebestand zitten zonder dat daardoor de nog rijdende treinen zonder personeel komen te staan. Volgens mij win-win-win: de reiziger wordt niet op voorhand gepest door nooddienstregelingen die op dat moment nergens voor nodig zijn, de dienst is veel langer draaiende te houden als het spannend wordt omdat de knooppunten niet vollopen, je kunt de bijsturing voor 100 % richten op de series die nog wel rijden en daar heb je reserves voor zitten (die niet zelf weer een andere trein moeten rijden). Kun je ook nog bedenken hoe je de diensten wilt vereenvoudigen die op de nog wel rijdende treinseries zitten. Code rood is dan veel minder snel nodig. Noem het code wit en besluit de personeeldiensten een aantal dagen vantevoren volgens code wit uit te voeren als er "weer" dreigt en je hebt ook nog ondervangen dat de diensten niet structureel vereenvoudigd worden, maar wel op de dagen dat het (mogelijk) nuttig en nodig is. |
10-02-2012 00:04:54 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Het stuk beschrijft de zaak aardig, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de lobby van Beterspoor.nl het stuk bij de NRC bezorgd heeft. Vergeet niet dat Zwitserland er eigenlijk maar één bedrijf is met verschillende divisies. En daarbij wil ik wel opmerken dat de over gebleven zelfstandige grote particuliere vervoerders als BLS en SOB verregaande exploitatie samenwerkingsoverkomsten hebben met de SBB. Een verdere opsplitsing van het Nederlandse net zal de exploitatie kosten er zeker niet goedkoper en eenvoudiger op maken. En ja, bij de SBB zijn personeelsdiensten van de intercity's en de regiotreinen zijn gescheiden. Verder zijn de regiotreinen praktisch allemaal conducteurloze treinen en kom je daar dus zelden personeel tegen. Wel kennen ze een soort vliegende brigade voor controles. Ook in Zwitserland legt het personeel best nog aardige afstanden af t.o.v. hun standplaats. Natuurlijk, ProRail is uit NS gehaald en dat is het grote verschil t.o.v. Zwitserland. Niet dat dit nu nog terug te draaien is, maar ik denk dat verder de visie van Blumenthal en de plannen die Huizinga had, eigenlijk niet zover uit elkaar liggen. Dat de plannen Huizinga voor de nodige rotzooi zorgden en de minister daarom voor een polderoplossing ging, valt uit het oogpunt van de klanten misschien wel betreuren. |
10-02-2012 00:07:59 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Waarom zou je dat niet terug kunnen draaien? Of wilt men het niet terugdraaien? Dan zal er ook niks veranderen in de inefficiente manier van werken op allerlei gebied. |
10-02-2012 00:22:45 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Reagerende op wat broek53 over de eventueel te schrappen treinen schrijft: ik denk niet dat dat bij alle op te heffen slagen nodig zal zijn. Zo had ik vorige week vrijdag vanuit Lw een slag 2900 die niet reed. Op dat moment zit ik dan extra reserve te Lw. En zo zijn er wel meer slagen te bedenken die in de diensten verweven zitten die bij het vervallen door opheffing geen andere gevolgen heeft dan dat het betreffende personeel extra beschikbaar is voor wat anders, uiteraard voor zover mogelijk. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 10-02-2012 00:24 |
10-02-2012 00:23:01 | ||
---|---|---|
bnv
|
Om u mogelijk nog beter van dienst te zijn: Hier het artikel van Blumenthal in gewoon leesbare vorm in Somda opmaak. Helpt wellicht een beetje voor de duidelijkheid. (NRC.do.9.2). Zwitsers spoor is niet duurder, wel veel beter . Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) wil de winterchaos op het Nederlandse spoor aanpakken door Zwitserse adviseurs in te schakelen. Inderdaad zijn sneeuw, ijzel en vrieskou bij ons in Zwitserland de gewoonste zaak van de wereld. De trein rijdt uiteraard gewoon op tijd. Er is dezer dagen beweerd dat het Zwitserse spoorwegnet veel meer kost dan het Nederlandse. Dit is onzin. De extra kosten komen uitsluitend door de vele tunnels en viaducten die nu eenmaal noodzakelijk zijn in een Alpenland. Ook is het niet zo dat er in Zwitserland meer mensen aan het spoor werken. In Nederland zijn het er zelfs meer, maar zij zijn meestal in dienst van tal van onderaannemers. In Zwitserland staan ze op de loonlijst van de spoorwegen. Wat is de grote boosdoener van de spoorellende? Behalve de storingen aan de infrastructuur is dit vooral de gecompliceerde opzet van het spoornet in Nederland, in combinatie met de ingewikkelde personeelsinzet door NS. Chaos was het resultaat. Een vertraging op een bepaald traject leidde onmiddellijk tot ellende op een ander traject, waar helemaal niets aan de hand was. Zo kon de olievlek van problemen zich snel over dit land uitbreiden. Dit is niet nodig en goed te voorkomen. In Zwitserland is het spoornet opgedeeld in beheersbare blokken. Wij hebben geen machinisten die kriskras door het land rijden. In Nederland staat een trein in Utrecht te wachten op een machinist die uit Maastricht moet komen. Deze enorme inefficiëntie is ten onrechte nog steeds een heilig huisje. Bij NS wordt zelfs op een chaosdag nog veranderd van rooster. Het is hierdoor ondoenlijk om enig overzicht te houden. Van het adequaat informeren van de reizigers komt dan niets terecht. De stoptreinen en de intercity’s worden in Zwitserland los van elkaar uitgevoerd. Op de knooppuntstations ontmoeten de intercity en de stoptrein elkaar en zijn goede aansluitingen geregeld. Verder zijn er veel stations waar regionale treinen en bussen keurig aansluiten op de intercity. Dit is een kwestie van in goede samenwerking een goede dienstregeling opstellen voor de reizigers. In Zwitserland bestaan duidelijke nationale eisen en richtlijnen. Deze leiden tot een optimale samenwerking tussen alle vervoerders, inclusief de Zwitserse federale spoorwegen. Het is jammer dat in Nederland die samenwerking ten gunste van de reizigers kennelijk niet uit de verf komt. Het is elementair onderdeel van het Zwitserse succes. De minister zou hieraan haar volle aandacht moeten besteden. In Nederland hebben de regionale vervoerders al een tijd geleden het roer omgegooid. In samenwerking met Zwitserse experts is een volledig nieuw plan voor het Nederlandse spoor gemaakt: het Nieuwe Spoorplan. Ook in de afgelopen dagen hebben deze bedrijven in dit land hun dienstregeling prima uitgevoerd. Op de regionale lijnen is de situatie doelbewust veel eenvoudiger opgezet. De inzet is beperkt tot één of meer lijnen rond een knooppunt. Daar kan snel worden gecorrigeerd. In één oogopslag is te zien waar de treinen zich bevinden. De Zwitserse functiescheiding van intercity’s en stoptreinen is in dit Nieuwe Spoorplan doorgevoerd. Ook ProRail heeft al diverse keren gezegd dat dit leidt tot een beter beheersbaar netwerk bij calamiteiten – niet alleen in de winter, maar ook in de zomer. In alle gevallen is de calamiteit beter te lokaliseren. Als je het beter organiseert, zullen veel meer mensen in Nederland de trein kiezen. Nu telt Nederland slechts 1,1 miljoen treinreizigers per dag. Dit zouden er zeker 1,8 miljoen kunnen zijn. De betere benutting van het systeem en de energiezuinige treinen leiden ertoe dat de extra kosten van de uitbreiding van het aanbod worden gedekt. De bijdrage van de overheid in Nederland kan volgens de Zwitserse deskundigen met tientallen miljoenen euro’s per jaar omlaag. Wij zullen graag ingaan op een uitnodiging van de minister om onze Zwitserse successen te delen met Nederland. |
10-02-2012 00:47:07 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteTsja, maar het feit dat jij dan als Utrechtenaar in Leeuwarden een uurtje of wat op reserve zit, zet geen zoden aan de dijk als je daarna een IC naar de Randstad moet rijden. Dat geschuif met personeeldiensten op grote schaal is nu net wat de bijsturing niet aankan bij de grotere verstoringen op meedere plaatsen, waarna het zaakje kopje-onder gaat. (Overigens zal dat in Lw niet gauw gebeuren, het gaat mij om de usual suspects: primair Utrecht C, Amsterdam C, Hoofddorp Opstel, secunddair Rotterdam en Den Haag, goede derde (denk ik) Arnhem en Eindhoven. |
10-02-2012 08:54:04 | ||
---|---|---|
ari
|
Ach, de FNV (Roel Berghuis) heeft zicht ook al op voorspelbare wijze in de discussie gemengend. In een opiniestuk van 8 feb krijgt de opdeling ProRail-NS weer eens de schuld: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3162503/2012/02/08/Opsplitsen-NS-echte-oorzaak-problemen-op-het-spoor.dhtml Het stuk maakt echter op geen enkele manier duidelijk tot welke concrete problemen in de uitvoering die opdeling dan wel niet leidt. Over de complexe personeeldiensten en de onbijstuurbaarheid daarvan wordt uiteraard gezwegen. Die discussie moet onder het tapijt blijven. Personeel van ProRail en NS zal ongetwijfeld hard werken en hun stinkende best doen, maar als je dat in het verkeerde systeem doet levert dat natuurlijk bar weinig op... |
10-02-2012 08:56:14 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
QuoteDan ben ik abuis. Kun je zien dat ik geen weekendreiziger op Dv ben |
10-02-2012 10:24:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHet aardige is dat het verhaal deels waar is, en het vervelende is dat niemand wil erkennen (of onderkennen misschien wel) dat het allebei waar is (wat overigens ook een gevolg van de splitsing is, maar goed). De opsplitsing van NS heeft er in heel praktische zin toe geleid dat wat bij NS de verkeersleidingsorganisatie was, als ballen op een biljart uit elkaar gespeeld is. Bij NS zaten verkeersleiding, treindienstleiding en knooppuntbesturing op één post bij elkaar, geconcentreerd rond de grote knooppunten. Men had eind jaren zestig (!) namelijk ontdekt dat de landelijke treindienst gemaakt en gebroken werd op de grote stations en daar de organisatie op ingericht. Bij grote verstoringen zag je dan ook een rolverschuiving (ik spreek uit Amsterdam-ervaring): de coordinator treindienst van Asd, feitelijk de hoofd-treindeinstleider, nam de touwtjes in handen en deed er alles aan de perronsporen zoveel mogelijk vrij te houden om het systeem draaiende te houden. Daartoe stuurde hij feitelijk een deel van de verkeersleiding aan. Verkeersleiding zelf bestond uit de dienstregelingmensen en voor een groot deel uit de bijsturing materieel en bijsturing personeel. Wat is er nu gebeurd? Verkeersleiding is gesplitst in de dienstregeling (capaciteitstoedelerij en zo) in de vorm van Netwerkbesturing, en de Bijsturing, die van NSR geworden is. Beide zijn van de post verdwenen, bij gebrek aan zeggenschap over 'hoe NSR met zijn treinen omgaat" is de coordinator afgeschaft en nu moeten treindienstleiders zonder ondersteuning en directe besturing hun werk proberen te doen. Op de grote knooppunten is dat gedoemd ten onder te gaan in gi-gan-tische hoeveelheden communicatie met personen die vroeger op de post zaten, en het in toom trachten te houden van ARI. Enfin: in Asd verdwenen genoemde instanties in maart 2001 van de VL-post, en op 30 april 2011 stond de ME het Centraal Station af te grendelen omdat na een paar keer noodrem trekken de organisatie niet in staat was nog een trein te laten vertrekken. Natuurlijk is dat sindsdien weer een stuk beter geworden (ook tot mijn verrassing), maar het blijft een feit dat de gescheiden organisatie, gedreven door Principes als gevolg van de Splitsing, een effectieve knooppuntbesturing tegenwerkt. Dat laat onverlet wat ik eeerder over de personeeldiensten heb gezegd, die door hun complexiteit de instorting van de knooppunten versnellen. Maar het is dus, voor wat de knooppunten betreft, niet een of-of verhaal, maar een en-en verhaal. Laatst bewerkt door broek53 op 10-02-2012 10:26 |
10-02-2012 11:20:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het probleem zoals hierboven geschetst is nog niet eens de opslitsing zelf maar misschien wel meer een gebrek aan samenwerking op de vlakken waar die het hardste nodig zijn: De be- en bijsturing van de treindienst. Waarbij de personeeldiensten natuurlijk niet echt meehelpen om de bijstuurbaarheid van de treindienst laagdrempelig te houden. Ook binnen een systeem van opsplitsing kan het prima geregeld worden door in Groningen een combinatie van Prorail, NS en Arriva op de post te hebben om maar een voorbeeld te noemen. Geen van de drie heeft baat bij een compleet ingestorte treindienst en dus komen ze er vast wel uit. |
10-02-2012 11:39:37 | ||
---|---|---|
john563
|
En toch kom ik terug op een ander aspect, voorheen zaten op de VL of hoe dat nu heet mensen uit de praktijk, die jaren als weet ik wat op het station liepen en dus ook het gevolg van bepaalde actie´s wisten, als die dan op de VL zaten hadden die van de perrondienst maar een half woord nodig om zonodig bij te stellen. Als je al hier en daar hoort dat er personeel met trein klaarstond in utrecht maar niet mocht rijden omdat de VL zo flexibel is als een deur, een voorbeeld zoals toen en nu, als ik een rit heb, waar maakt niet uit, ik rij 130 en mijn tractie gaat defect en merk met uitrollen red ik het kon je voorheen melden via telerail, en dan kreeg je veilig, je was dan van het spoor af, tegenwoordig is het gelijk nee, je komt voor rood te staan, maar ja je hebt geen tractie meer, dus dan begint de ketting....... En echt waar zo simpel is het, en geloof me het ligt niet op de werkvloer, zowel bij rijden als prorail niet, het is puur managment wat elke paar jaar weer met een premie vertrekt. |
10-02-2012 11:42:11 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Het spoorbedrijf is helaas niet de enige organisatie die bureaucratiseert. Wel jammer voor degenen die zich het vuur uit de sloffen rennen om de treinenloop nog op gang te houden %03% |
10-02-2012 12:21:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDat laatste is een veel te simpele en wel erg populistische opvatting. Er vertrekt bij mijn weten bij ProRail noch Vl ooit iemand met een premie, anderzijds wordt ook het management maar gestuurd om die verrekte splitsing vorm te geven - die heeft het niet zelf bedacht. Dat leidt tot allerlei uitwassen, maar vooral tot hokjesgedrag en het ontbreken van een gezamenlijk doel. Dat was intern NS al zo tussen Exploitatie en alle techniekvelden, maar nu juist niet tussen exploitatie en verkeersleiding. Los van het feit dat Vl onderdeel was van Ep, hadden die twee inderaad maar één doel: het treinverkeer zo goed mogelijk op gang houden. Die gemeenschappelijke focus is weg, maar het is niet "het management' dat dat even op eigen kracht bedacht heeft. Het zit gewoon in de splitsing ingebakken, die ik dan ook altijd maar voor de buitenwereld vertaal als het effect van het uiteenvallen van Joego-Slavië na de dood van Tito. Kortweg: je begrijpt ineens je vroegere naaste buren niet meer. De daaruit voortvloeiende oorlogen hebben we inmiddels wel gehad, maar de huidge vrede is er eentje van verdragen tussen volkeren en niet eentje omdat men weer een Joegoslaaf wil zijn. (op deze ietwat kromme, maar toch heel beeldende vergelijking niet verder ingaan s.v.p.) Laatst bewerkt door broek53 op 10-02-2012 12:24 |
10-02-2012 12:32:27 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Het enige wat ik er op zou willen zeggen is dat het een aardige verwoording is van een gevoel wat ik al enige jaren heb. Ik omschrijf het zelf meestal als "de ziel is uit het bedrijf", zonder daar overigens "een schuldige" voor aan te wijzen. Groetjes, Emiel |
10-02-2012 12:42:20 | ||
---|---|---|
john563
|
sorry hoor maar mijn laatste opmerking zie ik ook met het materieel managment, tegen de tijd dat zo´n materieel beheerder ook maar begrijpt dat een stroomafnemer op het dak staat, wat meestal een jaar duurt, zijn ze al weer weg, komt er een ander en kunnen we weer de boel uitleggen. Maar hun bepalen wel wie er wel en niet wat mogen beslissen, daarom lopen we al jaren te rotzooien met de VIRM. |
10-02-2012 13:42:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/06/Schultz-ik-zou-bonus-inleveren.xml . Zo, daar kan ook een vinkje bij (jet lijstje voorspellingen had ik al klaar liggen). Wat een ongelooooflijk voorspelbaar ritueel speelt zich hier toch af. Verschil met vorig jaar is dat we nu, op een kamerdebat na, binnen een week klaar lijken te zijn met alle politieke poppenkast van platte, populistische, maar o zo vrijblijvende emotie-uitingen. ik mis alleen nog even het "Er Zullen Koppen Moeten Rollen", maar dat komt vast nog wel als er een kamer"debat" komt |
10-02-2012 13:47:32 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Beetje late reactie van RTL, want het stond van de week al in diverse dagbladen vermeld Gr Joop mcn Lls |