Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
23-12-2010 09:14:11
bjornl
bjornl
Quote
ZJ37: Als NS had gerekend op 21 december (volgens mij gaat dan zo'n beetje de winter in elk jaar), was het SLT wel winterbestendig geweest?
Het begin van de astronomische winter (de zonnewende) was gistermorgen om 0:38. De meteorologische winter is al op 1 december begonnen. Beiden hebben uiteraard niets met het daadwerkelijke weer te maken. Ik heb foto's van een jaar of tien terug met sneeuw op bomen in herfstkleuren en ook in maart of april, als de lente al is begonnen, wil het nog wel eens flink sneeuwen.
 

23-12-2010 09:27:33
BJB83
BJB83
Hoe is het met VIRM eigenlijk op dit moment? Als ik de IC's in de ochtendspits vanaf Alkmaar zie loopt het nou niet bepaald over, trein van 8.12 en 8.42 met viertjes... Daarnaast zag ik een DDAR starten in Amr richting Hdr terwijl er op het opstelterrein nog zat VIRM stond, allemaal defect?  

23-12-2010 10:11:50
raymond16
raymond16
Ik zie dat Prorail bij de wintermaatregelen zowaar begonnen is met het per treinserie noemen van de maatregelen!  

23-12-2010 10:24:27
TheKnitter
TheKnitter
https://www.somda.nl/drgls/818/ Link inmiddels bijgewerkt  


23-12-2010 10:42:01
waalkade
waalkade
Quote
raymond16: Ik zie dat Prorail bij de wintermaatregelen zowaar begonnen is met het per treinserie noemen van de maatregelen!
Viel me op dat ze daarbij (serie)nummers gebruiken, dat is toch niet gebruikelijk.
 

23-12-2010 10:53:23
ZJ37
ZJ37
Voor de NS-medewerkers, hobbyïsten en spoorkenners wel handig natuurlijk. Maar Prorail noemt naast de serienummers ook om welke type trein en welke verbinding het gaat. Lijkt mij toch wel voldoende duidelijk.  

23-12-2010 11:08:24
eix
eix
Tijd dat NS dit eens overneemt. Desnoods door altijd (ook op cta's ed) een unieke identiteit aan de treinseries te koppelen zoals IC 8 voor de 800 en IC 19 voor de 1900. Als men dat altijd doet dan heeft de forens het bij een verstoring ook door.

Overigens is het Prorail lijstje niet volledig juist. Prorail schrijft: *Serie: 6800, stoptreinen Roermond-Maastricht Randwyck rijden minder vaak tussen Sittard en Maastricht. Tot zover ik kan zien op m.ns.nl rijdt de gehele 6800 1x p/u, ook op het trajectdeel Roermond - Sittard en Maastricht.

Gisteravond viel nog op teletekst te lezen dat er 'minimaal 2 treinen p/u rijden per richting' zouden rijden. Ook dat is blijkbaar vanochtend aangepast. Benieuwd hoeveel forensen nog op het verkeerde been zijn gezet gisteravond door deze (mis)communicatie.
Maar goed, de informatievoorziening door Prorail begint nu ergens op te lijken. Als NS volgt dan wordt het nog eens wat. %08%

Laatst bewerkt door eix op 23-12-2010 11:10
 

23-12-2010 11:20:25
raymond16
raymond16
NS heeft nog steeds ander communicatiebeleid: http://www.nu.nl/binnenland/2408704/ns-en-rover-twisten-dienstregeling.html

Op het Fokforum meldt een NS'er uit het HGB dat het management weigert om DDM weer in dienst te stellen, omdat het te duur zou zijn. (http://forum.fok.nl/topic/1577359/10/25)

Laatst bewerkt door raymond16 op 23-12-2010 11:22
 

23-12-2010 11:24:28
broek53
broek53
Er moet ergens een wissel geweest zijn waar de voorlichting van NS - of degenen die ze voeden - een andere kant is uitgegaan dan de rest van de beschaafde wereld. Anderzijds is het interessant om te vernemen dat NS tevreden is - dan is er ten minste nog iemand tevereden...

Laatst bewerkt door broek53 op 23-12-2010 11:24
 

23-12-2010 11:36:17
Noodrem
Noodrem
"Omdat zoveel Sprinters zijn uitgevallen, rijdt de NS met verouderde stoptreinen. Dat materieel vertoont vaak kuren, zoals kapotte wc's of een niet werkende verwarming, omdat de werkplaatsen al het werk niet aan kunnen."

Kennelijk heeft de NOS last van gebreken aan haar kortetermijngeheugen. Enkele weken geleden waren ze er als de kippen bij om over de perikelen rond de 'WC-loze' SLT'tjes te berichten, en nu opeens zijn kapotte WC's bij verouderd materieel een 'big deal'. %09%
 

23-12-2010 11:37:00
mvd
mvd
Op teletekst wordt nu het volgende vermeld: "Let op: als gevolg van de verwachte sneeuwval in Zuid-Nederland zijn er extra aanpassingen."

De 800'en die om :26 uit Mt vertrekken rijden tot Ehv, de 800'en van :56 zijn opgeheven. De serie 6800 rijdt één keer per uur door naar Ehv.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

23-12-2010 11:46:10
raymond16
raymond16
De 1900 wordt weer opgeheven op Bd-Gvc, niet helemaal het zuiden maar het zal wel een maatregel zijn om te voorkomen dat vertraagde treinen in het zuiden de treinenloop in het westen overhoop gooien.  

23-12-2010 11:46:36
broek53
broek53
Quote
Noodrem: "Omdat zoveel Sprinters zijn uitgevallen, rijdt de NS met verouderde stoptreinen. Dat materieel vertoont vaak kuren, zoals kapotte wc's of een niet werkende verwarming, omdat de werkplaatsen al het werk niet aan kunnen."Kennelijk heeft de NOS last van gebreken aan haar kortetermijngeheugen. Enkele weken geleden waren ze er als de kippen bij om over de perikelen rond de 'WC-loze' SLT'tjes te berichten, en nu opeens zijn kapotte WC's bij verouderd materieel een 'big deal'. %09%
Het journaille ruikt bloed en dus kunnen we ons voorbereiden op een paar weken NS-bashen. Wat dat betreft hoef je je geen enkele illusie over wat voor correctie of nuancering te maken.
Overigens ben ik van mening dat NS op het moment best gebasht mag worden, want het is tamelijk ernstig wat er dezer dagen gepresteerd (en vooral niet gepresteerd) wordt. Maar dan wel op de goede punten. Mat '64 verouderd noemen en roepen dat dat materieel vaak kuren vertoont, is volslagen en volkomen nonsens - mat '64 presteert net zo goed of zelfs beter dan andere materieelsoorten, maar men wil kennelijk het beeld oproepen van sloopmaterieel met loshangende plafonds. Heel kwalijk.
 

23-12-2010 11:48:19
eix
eix
Ah, we gooien al de handdoek in de ring voor de wedstrijd is begonnen?

Hoewel, als de sneeuwval inderdaad (aannemelijk) zou leiden tot een grote uitval van V-IRM dan lijkt het mij ook beter om deze zo weinig mogelijk in het zuiden te rijden. Sterker nog, dan zou ik proberen het meest robuuste sneeuwmaterieel dat er is tussen Ehv en Mt laten rijden. Bovendien heeft de loskoppeling van de dienstregeling tussen de randstad en zuid Nederland ook vrijdag goed gewerkt. Toen werd het zuiden ontzien van de treinproblemen in de randstad.

Voor de liefhebber: NOS TT 751-02 van gisterenavond (melding 2 treinen p/u per richting): http://img838.imageshack.us/i/img0033l.png/

Laatst bewerkt door eix op 23-12-2010 11:49
 

23-12-2010 12:08:05
Rinse
Rinse
Quote
broek53: Overigens ben ik van mening dat NS op het moment best gebasht mag worden, want het is tamelijk ernstig wat er dezer dagen gepresteerd (en vooral niet gepresteerd) wordt. Maar dan wel op de goede punten. Mat '64 verouderd noemen en roepen dat dat materieel vaak kuren vertoont, is volslagen en volkomen nonsens - mat '64 presteert net zo goed of zelfs beter dan andere materieelsoorten, maar men wil kennelijk het beeld oproepen van sloopmaterieel met loshangende plafonds. Heel kwalijk.


In plaats van dat de media nou ook eens gaan schrijven dat een paar managers van de NS materieel doelbewust aan de kant houdt omdat het 'te duur' zou zijn om te heractiveren terwijl de meerderheid van de mensen het spul wel wil reactiveren..

Ik snap hier echt helemaal niks van; er is een enorm tekort aan rijdend materieel en er staan 75 dubbeldeksrijtuigen buiten dienst die met een onderhoudsbeurt zo weer de baan op zouden kunnen (en bovendien veel meer capaciteit bieden dan die paar V'tjes die nu worden gereactiveerd). Eigenlijk zouden de managers eens op het matje geroepen moeten worden omdat zij doelbewust het materieeltekort op deze manier in stand houden.
 

23-12-2010 12:10:48
robbertc
robbertc
Is DDM-1 'zomaar' te heractiveren? Hoelang duurt het dan voor het in dienst is? Moet (trein/onderhouds)personeel heropgeleid worden?

Alleen het 'te duur zijn' lijkt me inderdaad een wat karig argument..

Laatst bewerkt door robbertc op 23-12-2010 12:12
 

23-12-2010 12:11:28
jorgo
jorgo
Ik weet niet hoor maar ik vermoed dat de onderhoudsbedrijven momenteel genoeg werk hebben aan het repareren van kapot spul en het opnieuw dienstvaardig maken van DDM1 met een stuk of wat 1800-en nu niet per se erbij kan.  

23-12-2010 12:15:12
Rinse
Rinse
Ik kan mij niet voorstellen dat men na een paar maanden niet meer weet hoe men een loc serie 1800 of een stuurstandrijtuig DDM-1 moet besturen of onderhouden. Het spul staat pas 3 maanden aan de kant dus lijkt me dat er niet al te veel moet gebeuren om het weer in dienst te stellen.

Als je het dan in dienst stelt op de trajecten waar het eerder ook reed (Amsterdam-Enkhuizen, Amsterdam-Breda) dan kom je denk ik ook niet in de knel met bevoegdheid van machinisten (daar reed het immers voor 6 september ook).

@Jorgo Er is kennelijk wel ruimte gevonden om extra mat'64 in dienst te stellen; het lijkt me dat dit ook niet binnen 5 minuten gepiept is (volgens mij staat het meeste mat'64 langer aan de kant dan DDM-1).

Die beurten gaan gegeven worden in de werkplaats Amsterdam Zaanstraat en volgens mij was DDM-1 daar ook 25 jaar in onderhoud...

Laatst bewerkt door Rinse op 23-12-2010 12:22
 

23-12-2010 12:19:38
thom
thom
Vergeet niet dat de Zaanstraat nu niets meer te maken heeft met de Zaanstraat van toen.
Die personeelsploeg die daar zat is natuurlijk in allerlei kanten verdwenen, d'r kan wel een totaal andere ploeg komen nu van andere standplaatsen bijmekaar gehaald die niets met DDM-1 hebben.
 

23-12-2010 12:21:21
Rinse
Rinse
Waar is het meeste personeel van de Zaanstraat naartoe verhuisd? Was dat niet de Watergraafsmeer?  

23-12-2010 12:44:21
broek53
broek53
Jawel, en vanuit de Wgm onderhielden ze de laatste maanden het DDM-1 in Leidschendam.  

23-12-2010 12:45:44
broek53
broek53
Quote
robbertc: Is DDM-1 'zomaar' te heractiveren? Hoelang duurt het dan voor het in dienst is? Moet (trein/onderhouds)personeel heropgeleid worden?
Alleen het 'te duur zijn' lijkt me inderdaad een wat karig argument..
Het materieel staat koud drie maanden aan de kant, dan is niemand de kennis kwijt.
 

23-12-2010 12:51:41
broek53
broek53
Quote
jorgo: Ik weet niet hoor maar ik vermoed dat de onderhoudsbedrijven momenteel genoeg werk hebben aan het repareren van kapot spul en het opnieuw dienstvaardig maken van DDM1 met een stuk of wat 1800-en nu niet per se erbij kan.
Nu ja, dat is natuurlijk een issue: je kunt met de werkkrachten van NedTrain nu eenmaal niet alles tegelijk. Alleen lijkt het mij ook een kwestie van effectiviteit. Je kunt de beperkte capaciteit beter inzetten om drie DDM-stammen en 1800-en aan de praat te helpen dan vijf of zes plan V's (of voor mijn part tien). Drie DDM-stammen vervangen 6 DDAR als je ze in ex-DDM-1-diensten inzet en dat tikt qua capaciteit natuurlijk veel meer aan dan een paar plan V's. Kortom: als je denkt dat er nog langdurig veel materieel niet inzetbaar is, zou ik bedrijfsmatig gezien altijd inzetten op DDM-1.
 

23-12-2010 12:53:05
molenaar12
molenaar12
Quote
TheKnitter: Zeer vers van de pers: Als alles blijft gaan zoals het moet komen er 3 stammen DDM-1 in dienst voor de 14500 per 3 januari.


Het laatste nieuws.
 

23-12-2010 13:14:51
2296
2296
Volgens mij moeten we ook nog wat DM 90 over hebben in het land. Die zouden ook nog extra ingezet kunnen worden om ander materieel vrij te spelen.  

23-12-2010 13:19:45
j.jager
j.jager
Quote
* Serie: 20500, intercity's Rtd-Ut-Zl-Lw opgeheven Ut-Zl
Dit lijkt mij een onodige melding. De 20500 rijd uberhoubt al niet tussen Ut en Zl dus waarom dan opheffen?
 

23-12-2010 13:40:05
train85
train85
Quote
2296: Volgens mij moeten we ook nog wat DM 90 over hebben in het land. Die zouden ook nog extra ingezet kunnen worden om ander materieel vrij te spelen.
Er schijnen een aantal extra te komen voor NSR en die in te zetten in de 9100 serie om zo weer iets weg te spelen voor ander mat.
 

23-12-2010 13:48:54
mren
mren
DM'90 zou naar mijn mening ook prima in een IC-dienst passen, de 1600 bijvoorbeeld. Juist in stoptreindiensten wil je snel optrekkend materieel hebben lopen.  

23-12-2010 13:54:34
robbertc
robbertc
Zoveel DM'90 is er toch niet beschikbaar? Of hebben we het over de terzijde-gestelde DM'90's weer aan de praat helpen?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-12-2010 14:01:35
ajwkam
ajwkam
Quote
j.jager:
Quote
* Serie: 20500, intercity's Rtd-Ut-Zl-Lw opgeheven Ut-Zl
Dit lijkt mij een onodige melding. De 20500 rijd uberhoubt al niet tussen Ut en Zl dus waarom dan opheffen?
Lees: de 500- en 700-serie rijdt in z'n geheel naar Groningen; voor Leeuwarden altijd overstappen in Zwolle? Dezelfde maatregel is vorig jaar ook wekenlang van kracht geweest. %09%

Op de actuele vertrektijden van station Zwolle staat de trein naar Leeuwarden steeds vanaf spoor 16. Er wordt dus de hele dag slechts gependeld tussen Zwolle en Leeuwarden...
 

23-12-2010 14:20:25
j.jager
j.jager
In dit geval rijd de 500/1700 niet naar Gvc maar naar Rtd. De 20500 en 21700 vanuit Rtd rijden dan niet naar Lw maar naar Gn. De 10500/10700 rijden idd als pendeltrein tussen Lw en Zl. Reizegers naar Lw moeten overstappen in Zl en reizigers naar Gvc moeten overstappen in Ut.  

23-12-2010 14:53:30
mdeen
mdeen
Quote
mvd: Op teletekst wordt nu het volgende vermeld: "Let op: als gevolg van de verwachte sneeuwval in Zuid-Nederland zijn er extra aanpassingen."

De 800'en die om :26 uit Mt vertrekken rijden tot Ehv, de 800'en van :56 zijn opgeheven. De serie 6800 rijdt één keer per uur door naar Ehv.


Waar haal je die informatie vandaan? Dat staat niet op teletekst. Het zou NS sieren dat ook naar de reizigers te communiceren.

Als ik nu een reis van Roermond naar Weert vraag krijg ik dit:
Tijd Station / Halte Spoor Richting Reisdetails
-------------------------------------------------
15:45 Roermond 1 Sprinter (NS)
15:53 Echt
-------------------------------------------------
16:10 Echt 14b Heeze Stoptrein (NS)
16:39 Maarheeze
16:45 Heeze
-------------------------------------------------
17:14 Heeze 14b Weert Sprinter (NS)
17:21 Maarheeze
17:28 Weert

Volgens NS rijden er geen treinen tussen Roermond en Weert die op die stations stoppen. Volgens m.ns.nl (waar we op moeten kijken volgens NS) rijden er geen treinen van Roermond richting Weert of Eindhoven.
 

23-12-2010 15:13:16
jbt
jbt
Die reispanner is de weg kwijt: Spoor 14b is Echt en spoor 14b in Heeze%08%  

23-12-2010 16:00:14
maigoda
maigoda
Quote
Rinse: Ik kan mij niet voorstellen dat men na een paar maanden niet meer weet hoe men een loc serie 1800 of een stuurstandrijtuig DDM-1 moet besturen of onderhouden. Het spul staat pas 3 maanden aan de kant dus lijkt me dat er niet al te veel moet gebeuren om het weer in dienst te stellen.

Het is inderdaad niet een kwestie van wel of niet meer weten, maar van wel of niet meer mogen. Het hangt er dus vanaf wanneer de machinisten die er op moeten gaan rijden hun laatste herinstructie hebben gehad. Een herinstructie is drie jaar+de rest van het lopende jaar geldig. Daarna mag je er zonder herinstructie niet meer op rijden.
Groetjes,
Emiel
 

23-12-2010 16:03:23
TheKnitter
TheKnitter
.. En dat is ook de reden dat er (voorlopig) alleen de 14500 mee gereden gaat worden, gezien dat vrij vaak dezelfde Machinisten zijn, en bij de 2200 je machinisten uit het hele land kan tegenkomen.  

23-12-2010 16:05:59
tonnie12
tonnie12
Quote
raymond16: NS heeft nog steeds ander communicatiebeleid: http://www.nu.nl/binnenland/2408704/ns-en-rover-twisten-dienstregeling.html

Op het Fokforum meldt een NS'er uit het HGB dat het management weigert om DDM weer in dienst te stellen, omdat het te duur zou zijn. (http://forum.fok.nl/topic/1577359/10/25)
wordt het eens niet tyd deze heren op telaten stappen?
 

23-12-2010 16:16:27
broek53
broek53
Hoho. dat gaat allemaal wel erg kort door de bocht. Populistisch geleuter over koppen die moeten rollen, is er al genoeg in deze maatschappij - misschien kunnen wij wat minder opgefokt zijn.
Even voor de duidelijkheid: over zoiets ingrijpends als vele tonnen en waarschijnlijk meer dan een miljoen uitgeven om een DDM-park te heractiveren en te onderhouden, beslist niet een eenvoudige manager, maar de directie. en het zou wat vreemd zijn als men er na twee dagen sneeuw, zonder dat er een duidelijk beeld is hoe het materieelpark er nu precies voor staat, in het wild zou besluiten dat dat moet gebeuren. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat men het helemaal niet waar kan maken omdat er geen rukmte is, geen capaciteit bij NedTrain, geen inzetmogelijkheden, noem maar op. Kortom: dat men even de voet van het gaspedaal af gehouden heeft tot men een idee had dat het misschien wel zou kunnen lukkenen effectief zijn, is helemaal niet zo vreemd. In die zin vind ik dat men met de Zaanstraat-actie en mat '64 ook al behoorlijk voortvarend bezig was.
 

23-12-2010 16:26:12
eix
eix
Daar heb je denk ik wel gelijk in.

Maar het communicatiebeleid is daarentegen een schande. Een persvoorlichter/communicatieafdeling die mensen doet voorhouden dat de treinen 2x p/u rijden met uitzondering van de aanpassing vanwege de kerstdienstregeling en een enkele geschrapte trein in de randstad liegt.

Het is inderdaad wellicht waar dat het al met al niet volledig in de soep is gelopen en het nog aardig rijdt. Of ondertussen wellicht reed vanwege de sneeuwval in het zuiden.

Maar alvorens je dan in de media glashard begint te ontkennen dat er iets buitengewoons aan de hand is met de dienstregeling lijkt het me geen overbodige luxe om iets meer nuance aan te brengen in de communicatie.

Uit het AD: Kerstdienstregeling
De NS ontkent ten stelligste dat het rijden volgens een uitgeklede 'kerstdienstregeling' te maken heeft met de problemen met de sprinters. ,,We rijden al jaren volgens een aangepaste dienstregeling in de kerstvakantie'', meldt de zegsman. Wel zijn er in de Randstad nog een paar aanpassingen gedaan vanwege het winterse weer.
(bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/558054/2010/12/23/NS-haalt-gloednieuwe-Sprinters-van-het-spoor.dhtml ).

Benieuwd of de mensen die deze dagen ruim 30 minuten zonder verwarming of koffie kunnen wachten in pittoreske dorpjes als Ravenstein of Bunde het hiermee eens zijn...

-edit-

Voor de duidelijkheid. Dat het treintjes rijden niet helemaal vlotjes verloopt daar kan ik ondanks de voorbereiding nog enigzins inkomen. Het is en blijft techniek en dat kan dus kapot. Maar dat vertel je toch zeker gewoon aan je klanten? Laat staan dat je glashard gaat liegen dat je de gewone kerstdienstregeling rijdt. Want dat is dus niet het geval. Het is een zondagse kerstdienstregeling achtig iets.

Laatst bewerkt door eix op 23-12-2010 16:29
 

23-12-2010 16:30:05
ZJ37
ZJ37
Het overzicht met de aanpassingen in de treindienst, is op de website van Prorail weer geheel geactualiseerd. Keurig, zo kan het dus ook.  

23-12-2010 16:36:48
TheKnitter
TheKnitter
Inderdaad, netjes. https://www.somda.nl/drgls/818/ is ook bijgewerkt %02%  

23-12-2010 18:36:07
kniesoor
kniesoor
Ik mis in het overzicht overigens de 7600, die gaat toch echt ook maar 1x in het uur.  

23-12-2010 20:02:25
bjornl
bjornl
SLT is nu zelfs het hoofdonderwerp van het 8-uur Journaal.  

23-12-2010 20:05:28
waalkade
waalkade
Die van 18.33 uit Nm heeft niet gereden, die van 19.03 uit Nm had Rhenen op de koersrol staan.
Edit: reactie op Kniesoor, serie 7600.

Laatst bewerkt door waalkade op 23-12-2010 20:06
 

23-12-2010 20:13:33
kniesoor
kniesoor
Uit Nm rijden alleen de treinen vab .03.  

23-12-2010 21:47:01
thom
thom
Quote
tonnie12:
Quote
raymond16: NS heeft nog steeds ander communicatiebeleid: http://www.nu.nl/binnenland/2408704/ns-en-rover-twisten-dienstregeling.html

Op het Fokforum meldt een NS'er uit het HGB dat het management weigert om DDM weer in dienst te stellen, omdat het te duur zou zijn. (http://forum.fok.nl/topic/1577359/10/25)
wordt het eens niet tyd deze heren op telaten stappen?

Leuk moment voor deze uitspraak, net nu er 3 stammen DDM-1 in dienst komen.

Daarnaast, moet je een directeur ontslaan over iets wat je hoort wat gemeld is via een forum waar het geplukt is van een ander forum, waar het weer gepost is door een anonieme NS'er die op het HGB werkt en die dat waarschijnlijk weer gehoort heeft van een collega in het rookhok oid.... %08%?
Het kan wel een schoonmaker zijn die er geen moer mee te maken heeft die iets half opgevangen heeft...

Baseer je op feiten, niet op geruchten...

Laatst bewerkt door thom op 23-12-2010 21:47
 

23-12-2010 21:50:01
jorgo
jorgo
Quote
bjornl: SLT is nu zelfs het hoofdonderwerp van het 8-uur Journaal.


Dit item: http://nos.nl/video/207133-meerderheid-ns-sprintertreinen-kapot.html
 

23-12-2010 23:09:30
raymond16
raymond16
NS meldt op de site dat ook morgen op Ehv-Mt en Ehv-Vl alleen stoptreinen rijden. Wat er op Ah-Ht gebeurt is niet helemaal duidelijk. Eerst wordt vermeld dat die maatregel morgen niet geldt en vervolgens iets over stoptreinen Ah-Ht.  

23-12-2010 23:16:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Hier ook nog een item over de Sprinters van RTV Utrecht: http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/2b01ce5b.wmv


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-12-2010 02:11:28
Pim530
Pim530
@ train85, had je er misschien ook een bron bij?

Quote
mren: DM'90 zou naar mijn mening ook prima in een IC-dienst passen, de 1600 bijvoorbeeld. Juist in stoptreindiensten wil je snel optrekkend materieel hebben lopen.


Behalve dat ik ze qua comfort niet echt IC-waardig vind, zijn ze eigenlijk niet buiten profiel op veel trajecten?
 

24-12-2010 09:39:12
treinfan
treinfan
Quote
Pim530: @ train85, had je er misschien ook een bron bij?
Bronnen hoeven niet altijd gemeld te worden (dat wil men niet altijd). Ik kan bevestigen dat het hier uit een betrouwbare bron komt.

Laatst bewerkt door treinfan op 24-12-2010 09:39
 

24-12-2010 11:45:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
Pim530: @ train85, had je er misschien ook een bron bij?

Quote
mren: DM'90 zou naar mijn mening ook prima in een IC-dienst passen, de 1600 bijvoorbeeld. Juist in stoptreindiensten wil je snel optrekkend materieel hebben lopen.


Behalve dat ik ze qua comfort niet echt IC-waardig vind, zijn ze eigenlijk niet buiten profiel op veel trajecten?


Precies. De 9100 is prima ervoor geschikt, het maakt ICM vrij en de stations liggen dusdanig ver uit elkaar dat er goed met dieselmaterieel kan worden gereden.
 

24-12-2010 13:19:30
Pim530
Pim530
Quote
treinfan:
Quote
Pim530: @ train85, had je er misschien ook een bron bij?
Bronnen hoeven niet altijd gemeld te worden (dat wil men niet altijd). Ik kan bevestigen dat het hier uit een betrouwbare bron komt.


De woorden 'betrouwbare bron' stellen mij tevreden, bedankt voor de bevestiging
 

24-12-2010 13:42:34
broek53
broek53
Ook bevestiging uit mijn bronnen, zover nog nodig. Aantallen nog niet bekend, maar je mag aannemen dat de mottenballenvloot weer in zijn geheel de baan op zal gaan.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-12-2010 13:42
 

24-12-2010 13:51:13
Pim530
Pim530
Als het alleen de 9100 betreft, dan lijkt het mij logisch dat er 12 stellen ( 4x3 tegenwoordig in de spits, met die lange kering te Gn ) + eventuele reserve in dienst komen. Maar we wachten af, alles wat in dienst komt, is natuurlijk mooi meegenomen  


24-12-2010 13:58:28
mdewidt
mdewidt
Kwam op een ander forum een ernstige vertraging door het winterweer in Duitsland tegen: http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2010/12/trein_heeft_vertraging_tot_609.html
Dan valt het hier in NL toch wel weer mee ...


Groeten uit Haspengouw
 

24-12-2010 14:56:26
bjornl
bjornl
Zo te zien het overlopen van een integer-waarde, ofwel, een programmeerfoutje ergens.  

25-12-2010 00:34:04
gharryh
gharryh
Als Prorail nog een sneeuwruimer zoekt kijk dan hier even.
http://www.youtube.com/watch?v=ha59KFvCQUY
Zoveel ligt hier ook niet
 

25-12-2010 00:35:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat is hier al meerdere keren voorbijgekomen op Somda (zowel dat filmpje als het argument dat er in het buitenland meer sneeuw ligt), je bericht voegt niet zoveel toe aan de discussie

Laatst bewerkt door SleutelMan op 25-12-2010 00:38
 

25-12-2010 01:24:03
mren
mren
Artikel uit NRC/H vandaag waarin de belangrijkste pijnpunten aan bod komen: http://foto-uploaden.nl/imgs/article2.jpg  

25-12-2010 09:52:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
een scherpe analyse, die samenvat wat hier al door meerdere mensen is genoemd. Of er alleen wat beters uitkomt voor de toekomst, daar heb ik zo mijn twijfels over...  

25-12-2010 11:37:48
ZJ37
ZJ37
Inderdaad interessant stukje, al vraag ik me af of een defect wissel te Ut echt meer impact heeft dan in Wv: In Ut heb je in veel gevallen nog de mogelijkheid om er omheen te rijden en in Wv is het al gauw einde oefening.

Op het moment dat het door Klerk ingevoerde Japanse anti-wissel beleid is doorgevoerd, dan heeft hij een punt: elke wissel is dan zo cruciaal omdat de hoeveelheid mogelijkheden om er omheen te kunnen rijden dan nihil wordt. Overigens is dat ook de manier van bijsturen in Japan: is er een calamiteit, dan staat de boel 'gewoon' een poos stil. Leuk, maar of dat in de Nederlandse cultuur past?
 

25-12-2010 14:18:50
willy84
willy84
In dagblad de Pers las ik nog een stukje waarin nvbs'er Maikel Rorink (met puntjes boven de o) werd aangehaald. Mren (met de botte bijl meer plezier)?

Vorige winter mochten ICM's niet solo rijden ivm stilvallen. Daar hoor ik nu niets over. Geldt het dezel winter niet?

Kan me nog wel wat plaatjes herinneren uit diverse bladen waarin je van die grote sneeuwschuivers zag vaarop treinen. Waar zijn die eigenlijk allemaal gebleven?
 

25-12-2010 14:59:34
broek53
broek53
ICM reed vorige winter in koppeltjes omdat de compressoren massal uitvielen (althans: de omzetter die erbij zit). Veel koppels na de sneeuwval bestonden uit stellen met een werkende compressor en eentje zonder. dat is nu niet meer nodig: de afdichting van deze compressorgroep was een van de wintermaatregelen en klaarblijkelijk een heel effectieve.
Sneeuwschuivers zijn er in N alleen nog bij een paar musea. Of dat terecht is of niet, zal blijken als we nog eens met sneeuwduinen te maken gaan krijgen
 

25-12-2010 15:25:10
DE2
DE2
Denk dat men toch naar het principe moet streven om te decentraliseren. Meer plaatsen tussen de stations waar toezicht is op de treinenloop en baanvakken zodat men sneller kan ingrijpen. Vaste teams die in een provincie sneller terplaatse kunnen zijn om een probleem te verhelpen zodat het baanvak gangbaar blijft. En ieder materieelsoort eens goed onder de loep gaan houden om te kijken wat de zwakke punten zijn tijdens dit weertype en de juiste acties daarop ondernemen. Ik persoonlijk blijf toch een voorstander van getrokken (dubbeldeks) treinen met locs omdat je dan toch sneller ergens een reserveloc kan parkeren tijdens dit soort omstandigheden zodat je sneller kan ingrijpen ipv. dat een baanvak uren versperd is omdat er een ander treinstel ergens vandaan geplukt moet worden om af te slepen. Tuurlijk kan je niet alles voorzijn, dat is onmogelijk maar beter doordachte keuzes maken qua infra/materieel zou zo slecht nog niet zijn!

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van centjes want daar draait het om, maar wat heb je liever? een euro tekort als eindsaldo of tienduizende reizigers die zolangzamerhand het vertrouwen in het spoor kwijt zijn?

MVG. Frank


Groeten uit Alkmaar-Noord
 

25-12-2010 16:39:17
mren
mren
Quote
ZJ37: Inderdaad interessant stukje, al vraag ik me af of een defect wissel te Ut echt meer impact heeft dan in Wv: In Ut heb je in veel gevallen nog de mogelijkheid om er omheen te rijden en in Wv is het al gauw einde oefening.

Op het moment dat het door Klerk ingevoerde Japanse anti-wissel beleid is doorgevoerd, dan heeft hij een punt: elke wissel is dan zo cruciaal omdat de hoeveelheid mogelijkheden om er omheen te kunnen rijden dan nihil wordt. Overigens is dat ook de manier van bijsturen in Japan: is er een calamiteit, dan staat de boel 'gewoon' een poos stil. Leuk, maar of dat in de Nederlandse cultuur past?

Die gedachte over die wissels kwam ook in me op bij lezen van het artikel.

Klerks Japanmanie lijkt maar om één punt te draaien: hoe minder wissels hoe beter. Waarbij dan gemakshalve maar even het bijbehorende aspect van extreme betrouwbaarheid wordt vergeten. Nederland zou prima met stukken minder wissels afkunnen, maar dan wel bij nagenoeg 100% beschikbaarheid van de resterende wissels en vrijwel 100% betrouwbaarheid van materieel. Zo ver zijn we voorlopig nog niet.

@willy84: inderdaad, dat ben ik.
 

25-12-2010 21:57:27
manuel25
manuel25
Quote
broek53: Sneeuwschuivers zijn er in N alleen nog bij een paar musea. Of dat terecht is of niet, zal blijken als we nog eens met sneeuwduinen te maken gaan krijgen
Leeuwarden heeft er nog wel een, maar is niet zo nodig denk ik. Stuur gewoon een GTW naar de sneeuwduinen, die heeft immers een sneeuwschuiver aan de onderkant zitten%08%
 

25-12-2010 22:31:44
thom
thom
Een baanruimer is wat anders dan een scheeuwschuiver, of heeft een GTW standaard een bak van 80 cm hoog voorop zitten....  

25-12-2010 22:33:54
dh3201
dh3201
Quote
mren: Klerks Japanmanie lijkt maar om één punt te draaien: hoe minder wissels hoe beter. Waarbij dan gemakshalve maar even het bijbehorende aspect van extreme betrouwbaarheid wordt vergeten. Nederland zou prima met stukken minder wissels afkunnen, maar dan wel bij nagenoeg 100% beschikbaarheid van de resterende wissels en vrijwel 100% betrouwbaarheid van materieel. Zo ver zijn we voorlopig nog niet.

100% betrouwbaarheid van materieel is Klerk's pakkie aan niet...


Shqiperise-lopers?
 

25-12-2010 22:41:36
mren
mren
Dat maakt niet uit voor mijn betoog. Wild wissels saneren kan enkel bij enorm hoge betrouwbaarheid van overige wissels en materieel.  

25-12-2010 23:01:52
eix
eix
Quote
dh3201:
100% betrouwbaarheid van materieel is Klerk's pakkie aan niet...


En juist die instelling maakt het spoor kapot...
 

25-12-2010 23:35:25
thom
thom
Is dat zo?

Als NSR zijn materieel op orde houdt, en Prorail de wissels, zie ik het probleem er niet van in om voor elkanders zaken verantwoordelijk te gaan voelen...

Laatst bewerkt door thom op 26-12-2010 00:03
 

25-12-2010 23:51:27
eix
eix
Techniek is nooit 100% betrouwbaar. Wissel gaat kapot: Voor NS een flinke schadepost (geen treinverkeer, want geen alternatieve wissels) maar Prorail heeft alleen maar de kosten van een defect wisseltje.

Trein gaat kapot: Groot probleem voor overige vervoerders, want infrastructuur is niet bruikbaar door ontbreken wissels. Maar Prorail valt 'niets te verwijten' want de trein is van NS.

Je zou dus feitelijk alle kosten moeten doorberekenen aan de veroorzaker. En in dat geval zou je dus als Prorail ofwel op de een of andere manier een 99,9% robuust wissel moeten ontwerpen of meer wissels moeten neerleggen om het risico van een defect te beperken. NS evenzo met het garanderen van robuuste treinen.

Ik zie dit plan in ieder geval niet zitten.
 

26-12-2010 01:43:09
treintim
treintim
Het frapante nieuws uit ons landje haalt ook onze zuiderburen zelfs.%03% http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QH346KST

Deze krant durft tevens ook al aan te geven wat de oorzaak is van de sneeuw-defecten bij SLT.

En beter dan in de Nederlandse media, wordt hier uitdrukkelijk vermeldt dat er letterlijk oude treinen weer van stal worden gehaald.

Uitgebreide verslaggeving als ik zo vrij mag zijn dat te concluderen, een fijne journalist?

Laatst bewerkt door treintim op 26-12-2010 01:44
 

26-12-2010 03:07:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Mwa, durft aan de oorzaak te noemen zou ik niet zeggen.

Die info stond namelijk een week terug in De Telegraaf maar dat werd hier keihard afgeblaft (leuk detail: de info van oa. dit artikel is bij De Telegraaf opgekocht.)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-12-2010 03:25:18
mren
mren
Dat 'afblaffen' ging dan ongetwijfeld over de immer zwaar overdreven toonzetting van dat blad.  

26-12-2010 07:28:12
bjornl
bjornl
Quote
dlm4yjp: Die info stond namelijk een week terug in De Telegraaf maar dat werd hier keihard afgeblaft (leuk detail: de info van oa. dit artikel is bij De Telegraaf opgekocht.)

Ik zie niet waar dat artikel "afgeblaft" is hier. Overigens werd daar de oorzaak besproken van de problemen bij VIRM, niet bij SLT.
 

26-12-2010 12:50:20
ZJ37
ZJ37
Quote
thom: Is dat zo?

Als NSR zijn materieel op orde houdt, en Prorail de wissels, zie ik het probleem er niet van in om voor elkanders zaken verantwoordelijk te gaan voelen...
Klopt helemaal, mits Prorail zich niet druk maakt om de betrouwbaarheid van het materieel en NS zich niet druk maakt om een goede werking van de infrastrauctuur. Naar anderen wijzen is zo makkelijk, terwijl je eerst werk hebt aan je eigen 'toko'.
 

26-12-2010 23:53:09
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Zojuist wat berichten verwijderd, we gaan hier op Somda op een vriendelijke manier met elkaar om!  

27-12-2010 10:27:18
WTW
WTW
Zo mooi gezicht die vertrouwde Vtjes die gewoon met 100 km/h in een dikke witte wolk voorbij komen denderen  

28-12-2010 21:12:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Het valt eigenlijk allemaal best wel mee in Nederland als ik dit zo lees %03% http://www.telegraaf.nl/buitenland/8607753/__Horrorrit_voor_treinpassagiers__.html


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-12-2010 11:53:45
bond
bond
De NOS bericht over een hoorzitting van de 2e Kamer over het wel en wee bij het spoor in de winter (http://nos.nl/artikel/208196-kamer-houdt-hoorzitting-over-spoor.html). Worden er ook leden van dit forum uitgenodigd?
Brengt mij als verre buitenstaander in algemene zin ook bij de vraag of de rijke ervaringen, doorkijkjes in de spoororganisaties en oplossingsgerichte analyses van de forumleden wellicht rijp voor bundeling en publicatie zijn?
 

29-12-2010 12:06:12
martijnmet
Moderator
martijnmet
Dat laatste wordt al gedaan door kamerlid Arie Slob in een zogenaamd witboek. Dus als mensen een opmerking hebben voor minister Schultz kunnen ze dat hier plaatsen: http://www.arieslob.nl/witboekns

Laatst bewerkt door martijnmet op 29-12-2010 12:06
 

29-12-2010 19:35:00
phantom
phantom
Voor degene die dachten dat ze alleen waren met klagen over het grootspoorbedrijf en de daarmee gemoeide ellende,die zijn niet alleen.
Heb hier een linkje wat helaas waarheid spreekt en ook nog leuk is ook(gebasseerd op kedeng kedeng van guus meeuwis).
link#

Hopelijk kunnen jullie er ook om lachen
 

29-12-2010 19:50:12
Michaeldel
Michaeldel
Pas je bericht even aan zodat het linkje werkt, dan trek je nog meer kijkers  

29-12-2010 20:01:03
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
dlm4yjp: Het valt eigenlijk allemaal best wel mee in Nederland als ik dit zo lees %03% http://www.telegraaf.nl/buitenland/8607753/__Horrorrit_voor_treinpassagiers__.html

Voor zover ik het Franse nieuws in de gaten hou, werd dit geval breed uitgemeten in de media. We moeten wel opletten dat we geen appels met peren vergelijken. In Nederland lopen de wissels vast, en raken de treinen defect. In Frankrijk was het een samenloop van andere omstandigheden; een machinist moest vervangen worden omdat hij reeds te lang had gewerkt, en de dichtstbijzijnde vervanger zat op dat moment 350 kilometer verderop. Dan ben je zomaar 4 uur verder voordat die gebracht is per taxi. Volgende stop van 3 uur was door een locwissel, ik gok dat het juiste materieel niet ter plaatse was door gebrekkige planning en/of de opgelopen vertraging.
Maar of het nu zóveel met winterse perikelen op het spoor te maken heeft? http://lci.tf1.fr/france/faits-divers/2010-12/train-du-cauchemar-la-sncf-menacee-d-une-plainte-collective-6200003.html http://www.france-info.com/france-regions-2010-12-27-fin-de-la-galere-pour-les-600-passagers-du-strasbourg-port-bou-505758-9-13.html


Met vriendelijke groet, Robin
 

29-12-2010 23:20:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Zo kan die wel weer! %03% Terug ontopic a.u.b.  

30-12-2010 08:26:34
gvttreinen
gvttreinen
Quote
bond: De NOS bericht over een hoorzitting van de 2e Kamer over het wel en wee bij het spoor in de winter (http://nos.nl/artikel/208196-kamer-houdt-hoorzitting-over-spoor.html). Worden er ook leden van dit forum uitgenodigd?

Ik denk dat dhr. Ir. A. S. te V wel aanwezig zal zijn, met zijn uiterst spitsvondige redevoeringen zullen de directies van NS en Prorail wel spontaan opstappen
 

30-12-2010 10:42:12
MDDM
MDDM
Zou dat DE oplossing zijn dan? Opstappen? Weg sturen? Dan mogen er wel meer mensen opstappen, die werkzaam zijn bij andere instanties die tijdens de winter hebben geschutterd. Zoals die van RWS, weer te weinig strooizout ingekocht. En het mis management van de politiek zelf, blijft ook maar ongestraft door gaan. En daar komen geen vragen over, of het loopt met een sisser af. Opstappen of wegsturen van de NS en Prorail top heeft wat mij betreft geen enkele zin. Mocht de politiek dat wel willen, moeten ze ook de verantwoording nemen en de boel weer samenvoegen en zelf de leiding nemen. Maar ja, zitten risico's aan vast. En of de politiek die wel durft te nemen, vraag ik mij hardop af.


Gr Joop mcn Lls
 

30-12-2010 10:44:34
ZJ37
ZJ37
Het is wel opmerkelijk dat juist de VVD met zijn pro-marktwerking en pro-verzelfstandiging het hoogst van de toren blaast met hetgeen dat ze ooit zelf in het leven hebben geroepen...  

30-12-2010 10:50:21
broek53
broek53
Volgens mij halen jullie twee dingen door elkaar: de verzelfstandiging (en eventuele marktwerking) en de mensen die het uit moeten voeren. De top weg is één, de zaak organisatorisch weer principieel wijzigen is iets anders. Mijn indruk is dat de VVD juist zo hoog van de toren blaast over het eerste om te voorkomen dat het teveel over het tweede zal gaan.  

30-12-2010 10:52:19
ajwkam
ajwkam
Marktwerking en verzelfstandiging is ook niet het probleem. Kijk naar Arriva, Syntus en Veolia die juist veel beter rijden dan overheids-NV "de NS".

Of kijk naar België, waar het ook een troep met veel defecten en uitval en is en men ook ontevreden is. Daar is de NMBS nog bijna zoals de oude NS was. Kortom, marktwerking en verzelfstandiging is niet de oorzaak; als de NS nog steeds de enige vervoerder was, was het waarschijnlijk net zo erg geweest. En dan was het in de gebieden waar nu andere vervoerders rijden wellicht nog veel erger geweest!
 

30-12-2010 10:55:14
MDDM
MDDM
Quote
ajwkam: Marktwerking en verzelfstandiging is ook niet het probleem. Kijk naar Arriva, Syntus en Veolia die juist veel beter rijden dan overheids-NV "de NS".
Neem je wel in ogenschouw dat NS weet ik het hoeveel treinbewegingen meer heeft dan de andere door jouw genoemde vervoerders?


Gr Joop mcn Lls
 

30-12-2010 10:58:12
robbertc
robbertc
Volgens mij is het grootste probleem van NS dat ze niet voldoende materieel op de baan hebben, om de treindienst fatsoenlijk uit te voeren (hoewel daar naar buiten toe angstvallig omheen gedraaid lijkt te worden). Dat lijkt bij de andere vervoerders wel het geval.

Laatst bewerkt door robbertc op 30-12-2010 11:04
 

30-12-2010 10:59:25
rogier
rogier
In de gebieden waar die andere vervoerders rijden zijn er juist veel meer treinbewegingen dan toen het nog NS was.  

30-12-2010 11:03:45
MDDM
MDDM
Ik heb het over de landelijke bewegingen, niet op de lijnen die die vervoerders nu bedienen. En Veolia had ook maar 5 stellen defect staan, en Syntus kampte ook met veel defecte treinen. Enige die rustig en lekker in de luwte bleef was Arriva. Die hadden inderdaad de boel goed op orde. Petje af.


Gr Joop mcn Lls
 

30-12-2010 11:04:22
bond
bond
Quote
bond: De NOS bericht over een hoorzitting van de 2e Kamer over het wel en wee bij het spoor in de winter (http://nos.nl/artikel/208196-kamer-houdt-hoorzitting-over-spoor.html). Worden er ook leden van dit forum uitgenodigd?



Ik had mede naar aanleiding van de winterse perikelen de discussie eigenlijk breder willen trekken. Hoe kapitaliseer je de brede kennis en ervaring van de Somda-forumleden? Met andere woorden, NSR, ProRail, opdrachtgevers als Rijk en provincies, consumentenorganisaties en media zouden hun voordeel met de vele ogen en oren van de bovengemiddelde geïnteresseerden kunnen doen.
Het forum als een technisch gebruikerspanel. Het is maar een idee vanuit de overkant van de Noordzee. Wellicht een eigen topic waard?
 

30-12-2010 11:04:58
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc: Volgens mij is het grootste probleem van NS dat ze niet voldoende materieel op de baan hebben, om de treindienst fatsoenlijk uit te voeren. Dat lijkt bij de andere vervoerders wel het geval.
Dat is ook wel eens anders geweest. Maar volgens mij exploiteer je per definitie een landelijke treindienst efficienter als je al je personeel en al je materieel overal kan inzetten en niet als je aan alles en iedereen labeltjes moet hangen en daarmee al die beperkingen oplegt.

Ik zie het al voor me: Prorail roept om voor Syntus en er komt een speciale omroeper ernaast te zitten die de NS omroepberichten gaat verzorgen. Gaat toch nergens meer over...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 30-12-2010 11:05
 

30-12-2010 11:08:32
Michaeldel
Michaeldel
@MDDM: Is op zich wel een verklaring voor. Arriva rijdt bijna alleen in Friesland en Groningen (Dordrecht - Geldermalsen uitgezonderd). En in het noorden was geen tot een zeer geringe hoeveelheid sneeuw gevallen.

Laatst bewerkt door Michaeldel op 30-12-2010 11:09
 

30-12-2010 11:11:27
Rinse
Rinse
Ook interessant:

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/12_december/30/binnenland/tik_op_de_vingers_voor_ns.xml en http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/12_december/30/binnenland/tik_op_de_vingers_voor_ns.xml

IVW tikt NS en prorail op de vingers over het evacueren van reizigers uit defecte treinen. Let vooral op de passage in de brief over overloopwissels.
 

30-12-2010 11:14:33
ZJ37
ZJ37
Heeft Bert Klerk al een afschrift van dat rapport?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 30-12-2010 11:16