Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
15-12-2010 17:36:53
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me af waarom alles en iedereen zich (overigens terecht) zo druk maakt zodra de boel in Ut compleet platvalt, maar over alle dagelijkse 'niet-sneeuw' infraverstoringen elders in het land wordt met geen woord gerept...  

15-12-2010 20:13:58
randyvos
randyvos
Op de NS site:

Donderdag sneeuw: raadpleeg kort voor vertrek de Reisplanner

Morgen overdag vriest het niet eens dus hebben we te maken met natte sneeuw, bovendien valt vooral in het Oosten sneeuw en elders vooral regen.
 

15-12-2010 20:18:50
train85
train85
Er moet rekening gehouden worden met vertraging, het sneeuwplan (pendeldiensten) komt er definitief niet donderdag.  

17-12-2010 12:03:42
ijnte
ijnte
Dit topic mag ook wel weer even omhoog geschopt worden. In het westen van het land is op sommige plaatsen tot wel 15cm sneeuw gevallen. Op het spoor is het op dit moment ook niet echt prettig. Er is code oranje (extreem weer) afgegeven door het KNMI voor noord- en zuid-holland en ook voor brabant.  


17-12-2010 13:21:44
BJB83
BJB83
Gelukkig heeft de NS de reisinformatie drastisch verbeterd, zoals beloofd aan de minister, en is in dat kader de website www.ns.nl bevroren.

Eigenlijk falen ze wederom op 2 punten;
1. Het laten rijden van treinen (weer veel problemen en weer Utrecht, of dat nou wel of niet komt door het weer zal de reiziger echt een zorg wezen)
2. Reisinformatie, het blijft zo lastig he beetje normaal communiceren
 

17-12-2010 13:30:01
elizabeth
elizabeth
Ach, de reisplanner doet het nu helemaal niet meer. Toch fijn dat er SOMDA bestaat, kan je nog wat lezen over de grote puinhoop.


jaapfan.
 

17-12-2010 14:08:55
kniesoor
kniesoor
Quote
BJB83: Gelukkig heeft de NS de reisinformatie drastisch verbeterd, zoals beloofd aan de minister, en is in dat kader de website www.ns.nl bevroren.

Eigenlijk falen ze wederom op 2 punten;
1. Het laten rijden van treinen (weer veel problemen en weer Utrecht, of dat nou wel of niet komt door het weer zal de reiziger echt een zorg wezen)
2. Reisinformatie, het blijft zo lastig he beetje normaal communiceren


1. Mij lijkt het een stuk fijner om in een trein te zitten die, weliswaar vertraagd, rijdt, dan om in 30kn file te staan...
2. Verbindingsproblemen bij KPN, aldus NS op Twitter.
 

17-12-2010 14:11:40
BJB83
BJB83
Heb je helemaal gelijk in, met dit weer kan je idd beter id trein zitten dan in de file te staan maar feit blijft dat er weer een grote verstoring was.
Problemen bij KPN tja zal wel maar GVB (ook problemen met KPN) had wel in notime een noodsite erin gegooid.
 

17-12-2010 14:17:11
ijnte
ijnte
KNMI heeft nu ook een weeralarm afgegeven. Mensen worden afgeraden de weg op te gaan. Schiphol heeft ook veel last van de sneeuw. Is het niet inmiddels te laat op de winterdienstregeling in te schakelen, of gaat met nu over naar SAP?  

17-12-2010 14:19:48
Somda
Somda
Quote
BJB83: Heb je helemaal gelijk in, met dit weer kan je idd beter id trein zitten dan in de file te staan maar feit blijft dat er weer een grote verstoring was.
Problemen bij KPN tja zal wel maar GVB (ook problemen met KPN) had wel in notime een noodsite erin gegooid.

En anders is er nog altijd traphic http://www.traphic.nl/trein.aspx
 

17-12-2010 17:44:37
john2
john2
Misschien het verkeerde topic. Maar gaat de SNN kerst Express naar Maastricht en Valkenburg en weer terug, morgen nog wel door met dit winterse weer? Omdat het vandaag al weer hommeles is op het NS spoor.  

17-12-2010 17:50:11
BJB83
BJB83
Ook op traphic werkt maar een deel van de actuele vertrektijden.
Waarom geef je uberhaupt actuele vertrektijden door als op het moment dat ze het hardste nodig zijn ze wegvallen bij diverse stations?

EDIT: www.ns.nl ontdooid

Laatst bewerkt door BJB83 op 17-12-2010 17:51
 

17-12-2010 18:43:52
dlm4yjp
dlm4yjp
de hoofdsite mag dan wel bevroren geweest zijn, maar de microsite deed het gewoon nog behoren (waar dus alle telefoonapps op draaien).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-12-2010 20:06:38
TheKnitter
TheKnitter
Quote
john2: Misschien het verkeerde topic. Maar gaat de SNN kerst Express naar Maastricht en Valkenburg en weer terug, morgen nog wel door met dit winterse weer? Omdat het vandaag al weer hommeles is op het NS spoor.
Hoort eigenlijk hier https://www.somda.nl/forum/9495/SSN+Kerst+Express/
Daar heb ik ook een bericht geplaatst.
 

17-12-2010 22:40:10
sik214
sik214
Quote
john2: Misschien het verkeerde topic. Maar gaat de SNN kerst Express naar Maastricht en Valkenburg en weer terug, morgen nog wel door met dit winterse weer? Omdat het vandaag al weer hommeles is op het NS spoor.
Welk NS spoor? NS bezit alleen eigen spoor via NS spooraansluitingen en via Nedtrain rond werkplaatsen. Het grote landelijke spoorwegnet is in beheer bij ProRail. Het door ProRail beheerde net is volgens mij formeel eigendom van Railinfratrust.
 

17-12-2010 22:45:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
dlm4yjp: de hoofdsite mag dan wel bevroren geweest zijn, maar de microsite deed het gewoon nog behoren (waar dus alle telefoonapps op draaien).


erhm, let me guess, m.ns.nl draaide daar niet op?
 

17-12-2010 23:51:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Nahjah, de Android-app werkt wel op basis van die, en die werkte bij wel de hele tijd..


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-12-2010 23:52:05
Noodrem
Noodrem
Wat mijninziens veel interessanter is dan al dat ´gezeur´ op NSR, zijn de vooruitzichten.

Hoe staat het materieel ervoor? Is er iemand die daar al een snelle inschatting van heeft?

Van de week schoven er berichten voorbij dat SLT & VIRM het hardst getroffen waren met 60 (?) stellen. Zijn hier significant meer defecte stellen bijgekomen of beginnen andere materieelseries nu ook merkbaar manco's te vertonen?
 

17-12-2010 23:55:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
30 SLT, 10 van elk bij VIRM en DD-AR, maar dat bericht werd later weer tegengesproken. Ik heb vandaag weinig treinen gezien die uitvielen door materieelproblemen, dus hopen dat het morgen soepel loopt (sowieso is er in het weekend minder materieel nodig)  

18-12-2010 10:09:18
john2
john2
Quote
sik214:
Quote
john2: Misschien het verkeerde topic. Maar gaat de SNN kerst Express naar Maastricht en Valkenburg en weer terug, morgen nog wel door met dit winterse weer? Omdat het vandaag al weer hommeles is op het NS spoor.
Welk NS spoor? NS bezit alleen eigen spoor via NS spooraansluitingen en via Nedtrain rond werkplaatsen. Het grote landelijke spoorwegnet is in beheer bij ProRail. Het door ProRail beheerde net is volgens mij formeel eigendom van Railinfratrust.

Ik dacht dat ik wel begrepen zou worden wat ik bedoelde! Of de SNN Kerst Express misschien niet zou rijden vanwege het winterse weer over het hoofdspoor. Inmiddels is het duidelijk dat deze rit geen doorgang vindt.

Laatst bewerkt door john2 op 18-12-2010 10:09, reden: type fout hersteld.
 

18-12-2010 16:54:22
raymond16
raymond16
En NS heeft besloten om ook morgen de aangepaste dienstregeling te rijden.
http://www.nu.nl/binnenland/2405395/zondag-aangepaste-dienstregeling-ns.html
 

18-12-2010 19:05:00
treintim
treintim
Huh? Treedt morgen de gehele winterdienstregeling in werking ofzo? Daar NS op http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3344861.ece/NS__ook_zondag_aangepaste_dienstregeling.html er ook nog eens over rept dat reizigers in het Noordoosten vaker moeten overstappen...
Dat zou erop duiden dat niet alleen de dienstregeling in de Randstad is aangepast? Overigens als dat echt zo zou zijn, in de reisplanner staat voor morgen nog geen nooddienstregeling. Zo kan ik nu nog voor morgen rechtstreeks van Leeuwarden naar Rotterdam reizen bijvoorbeeld zonder ook maar één overstap volgens de planner. De genoemde bewering in het krantenartikel van Trouw blijft dus vaag in mijn ogen.

Laatst bewerkt door treintim op 18-12-2010 19:08
 

18-12-2010 20:33:33
raymond16
raymond16
NS.nl meldt ondertussen dat het om dezelfde dienstregeling als vandaag gaat.  

19-12-2010 20:44:00
treintim
treintim
Op het half acht journaal van RTL-4 was vanavond te horen via een verslaggeefster dat uit een intern document van NS blijkt dat er 700 treinen defect staan (denk dat het hier om bakken gaat..) en men er over denkt om alleen al vanwege dit aantal defecte treinen (die niet meer ingezet kunnen worden) de hele week een aangepaste dienstregeling te blijven rijden. Wat nog niet vaststaat uiteraard, maar er wordt wel over gedacht...

Verder was op het half acht nieuws te zien dat Prorail zei dat de chaos op Utrecht Centraal van vanmiddag lag aan defecte treinen die op het station gestrand waren, en dat NS zei dat het aan defecte wissels lag.. De journaliste vond dat ze de oorzaak van de problemen te Ut maar op elkaar afschoven.

Laatst bewerkt door treintim op 19-12-2010 20:45
 

19-12-2010 20:45:20
thom
thom
Misschien defecte treinen die niet meer weg kunnen door gestoorde wissels ?%08%  

19-12-2010 20:46:14
treintim
treintim
Dat klinkt zo gek nog niet.  

19-12-2010 21:04:35
Rinse
Rinse
Quote
treintim: Op het half acht journaal van RTL-4 was vanavond te horen via een verslaggeefster dat uit een intern document van NS blijkt dat er 700 treinen defect staan (denk dat het hier om bakken gaat..) en men er over denkt om alleen al vanwege dit aantal defecte treinen (die niet meer ingezet kunnen worden) de hele week een aangepaste dienstregeling te blijven rijden. Wat nog niet vaststaat uiteraard, maar er wordt wel over gedacht...

Verder was op het half acht nieuws te zien dat Prorail zei dat de chaos op Utrecht Centraal van vanmiddag lag aan defecte treinen die op het station gestrand waren, en dat NS zei dat het aan defecte wissels lag.. De journaliste vond dat ze de oorzaak van de problemen te Ut maar op elkaar afschoven.


Iemand enig idee welk materieel vooral aan de kant staat en of er buitendienst gesteld materiaal moet worden gereactiveerd om nog genoeg materiaal over te hebben?
 

19-12-2010 21:16:03
Pim530
Pim530
SLT sowieso, DD-AR OF IRM ( daar horen we verschillende berichten over ), en ICMm lijkt me ook nog niet zo'n vreemde optie  

19-12-2010 21:34:34
treintim
treintim
Juist ja, we zien het wel. Afwachten en je laten verrassen wat deze winter ons brengen gaat. Vorige winter wisten we ook niet dat ICL nog in actie zou komen etc., dat maakte de verrassing er alleen maar groter op toen het ook echt daadwerkelijk gebeurde. Laat je verrassen...

Laatst bewerkt door treintim op 19-12-2010 21:36
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-12-2010 21:41:30
treintim
treintim
Op http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=2746&sid=688e5275ffc48276ba0b35f421ba8e7c&start=28 staan onderaan de pagina nog wat interessante feitjes over defecte SLT's (zie in de op één na laatste post van Emiel). Het schijnen er alleen al op Utctw 13 te zijn met defecte statische omzetters die op het dak zitten (en blijkbaar kwetsbaar zijn voor sneeuw).

Laatst bewerkt door treintim op 19-12-2010 21:46
 

19-12-2010 21:56:59
nedtrain25
nedtrain25
Quote
treintim: Op http://www.spoorforum.com/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=2746&sid=688e5275ffc48276ba0b35f421ba8e7c&start=28 staan onderaan de pagina nog wat interessante feitjes over defecte SLT's (zie in de op één na laatste post van Emiel). Het schijnen er alleen al op Utctw 13 te zijn met defecte statische omzetters die op het dak zitten (en blijkbaar kwetsbaar zijn voor sneeuw).


De omzetters(HBU) SLT hangen onder de bak
 

19-12-2010 22:01:24
treintim
treintim
Oké, wellicht dat dat dan niet helemaal goed in de link staat die ik gaf.  

19-12-2010 22:05:17
admin
Moderator
admin
admin: diverse speculaties verwijderd


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

19-12-2010 22:59:11
ruysdael
ruysdael
Om er even een one-liner van vorige maand doorheen te gooien.
Quote
broek53: Zo is het jongens, het kan niet negatief genoeg zijn. Vooruit met de geit!

Laat dit een glimlach op ons gezicht doen verschijnen in deze barre tijden!

Laatst bewerkt door ruysdael op 19-12-2010 23:00
 

20-12-2010 00:10:35
maigoda
maigoda
Quote
nedtrain25: De omzetters(HBU) SLT hangen onder de bak

Mmm... Eigenlijk niet zo bij stil gestaan toen ik dat van de 13 STL-stellen hoorde. Maar goed, er staan hoe dan ook 13 SLT-stellen defect op Utctw en de sneeuw heeft het kennelijk veroorzaakt.
Groetjes,
Emiel
 

20-12-2010 00:26:13
aarclay
aarclay
Als ze onder de bak hangen is er inderdaad grotere kans op dat ze defect raken. Stuifsneeuw enzo


Choo choo.....
 

20-12-2010 00:45:28
thom
thom
Quote
Pim530: SLT sowieso, DD-AR OF IRM ( daar horen we verschillende berichten over ), en ICMm lijkt me ook nog niet zo'n vreemde optie

Je noemt dus alles op behalve SGM, ICR en mat'64, da's ongeveer het halve park

@ Aarclay,

Boven of onder, verschil zal zo groot niet zijn. Meeste sneeuw komt van boven, en als beneden ligt, waait het ook aardig omhoog.

Laatst bewerkt door thom op 20-12-2010 00:46
 

20-12-2010 10:14:13
rolandrail
rolandrail
Quote
maigoda:
Quote
nedtrain25: De omzetters(HBU) SLT hangen onder de bak

Mmm... Eigenlijk niet zo bij stil gestaan toen ik dat van de 13 STL-stellen hoorde. Maar goed, er staan hoe dan ook 13 SLT-stellen defect op Utctw en de sneeuw heeft het kennelijk veroorzaakt.
Ik ben laatst gestrand met SLT door "een bevroren compressorinlaat of bevroren compressor", sneeuw/ijs/smurrie kan blijkbaar makkelijk naar binnen komen daar waar de lucht door de compressor wordt aangezogen. SLT beslist zelf wanneer de hoofdreservoirdruk te laag is geworden, ik "mocht" nog wel aankomen te Mas maar tijdens die remmening vlogen de B-meldingen me om de oren en de afsluiter was een A-melding. Het hoofdreservoir bevatte toen nog 6,8 bar, minstens een bar meer is vereist om verder te kunnen rijden maar die kon er dus niet meer bijgepompd worden en een hulpstel was noodzakelijk. Voor de rest houdt SLT zich beter als verwacht maar de problemen met de compressor(inlaat) maken behoorlijk wat slachtoffers.
 

20-12-2010 11:38:39
ZJ37
ZJ37
De media is het nog niet echt eens over het verloop op het spoor. Zomaar wat koppen:

* Openbaar vervoer nog van slag door kou
* Treinverkeer maandag soepel van start
* Aangepaste dienstregeling NS; veel defecte treinen
* Weinig problemen op het spoor
 

20-12-2010 13:47:51
bloemkool
bloemkool
Het één sluit het ander niet uit.
*Ov van slag: kan op bussen en trams slaan, NS rijdt niet volle drgl: klopt ook
*Treinverkeer soepel van start: wat er rijdt rijdt redelijk op tijd en niet te kort
*Aangepaste drgl: veel treinen tekort -> klopt!
*Weinig problemen op spoor: er doen zich niet meer storingen voor dan je op grond van het weer mag verwachten.
 

20-12-2010 19:23:20
orselinus
orselinus
Effe terug naar de wissel:http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/7829976/Wissels-VSM-winterhard.ece %08%  

20-12-2010 19:50:52
mdj
mdj
Quote
bjornl: Voor wie nog eens wil FYRA-en maar het geld niet op de rug groeit:

"De snelle Fyra gaat een keer per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam en kan door de reizigers gebruikt worden zonder toeslag."

Aldus de kerstvakantiedienstregelingspagina van NS op http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/artikel/include/1291823682159/dienstregeling+kerstvakantie?p=1160724828566

Ik vind de zin dit gaat tot nog zeker 2 januari duren ook heel interessant.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-12-2010 20:10:20
train85
train85
Er gaat vanaf woensdag als op een zondag gereden worden. Een aantal series rijden al niet ivm kerstvakantie. Hou er wel rekening mee dat er trajecten kunnen zijn waar wat later dan normaal begonnen wordt met rijden. Hou vooral vanaf morgen de reisplanner en m.ns.nl in de gaten.
Dit wordt gedaan want er staan ruim 450 bakken aan de kant wegens defect en dat gaat nog wel effe duren totdat allemaal gerepareerd is.
 

20-12-2010 20:22:35
robbertc
robbertc
Dat 'later beginnen' zal meevallen (is aangepast). Die zondagse drgl (op sommige trajecten uursdiensten, maar hoop dat de bijsturing die kan rijden) en bijbehorende samenstellingen is vervelender..  

20-12-2010 20:50:42
ZJ37
ZJ37
Wat bedoel je met 'meevallen' Robbert? Net zo vroeg beginnen als normaal op een door-de-weekse dag, of hier en daar een uur of 2 uur later? Zeg maar á la de Oranjedienstregeling, waar toen nog zo links en rechts treinen in de ochtend terug zijn ingelegd (maar niet overal)?

Ben benieuwd naar de inhoud van deze plannen. Op de reisplanner kan ik nog geen aangepaste tijden vinden.
 

20-12-2010 20:51:33
train85
train85
Reisplanner wordt vannacht gevoed.  

20-12-2010 20:57:14
bogger
bogger
Blijft de Gvc-tak van de NO niet rijden evenals de 2800? Of zal ik maar netjes wachten tot de reisplanner is geupdate..

Kan me geen kerst herinneren dat die niet reden namelijk, maar goed, je kan je erachter verstoppen:d
 

20-12-2010 20:57:19
ZJ37
ZJ37
Zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/aanpassingen_aan_de_treindienst-143186

Op de volgende trajecten rijdt elk halfuur een Intercity, in plaats van elk kwartier.

Utrecht - Eindhoven;
Amsterdam - Alkmaar;
Den Haag - Utrecht (alleen pendeltreinen rijden, voor Noorden overstappen in Utrecht);
Utrecht - Amersfoort;
Utrecht - Rotterdam;
Schiphol - Utrecht - Nijmegen (Intercity Schiphol - Nijmegen rijdt niet);
Amsterdam - Schiphol - Den Haag (de Sneltrein Amsterdam C - Den Haag C rijdt niet).
Andere wijzigingen:

Fyra Amsterdam - Schiphol - Rotterdam rijdt elk uur, vertrek A'dam .56 en R'dam .23, ZONDER toeslag;
Intercity Hoofddorp - Amsterdam C - Lelystad vervalt tussen Amsterdam C en Lelystad, reis met Sprinter;
Intercity Almere - Utrecht rijdt niet, reizen via Weesp;
Sneltrein Den Haag - Hoorn vervalt tussen Den Haag en Haarlem;
Sprinter Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd rijdt niet, Intercity Amsterdam - Enkhuizen rijdt als Sprinter;
Sprinter Breukelen - Utrecht rijdt niet, neem Sprinter Breukelen - Rhenen;
Sprinter Leiden - Dordrecht rijdt niet, neem andere Sprinter;
Alle Sprinterdiensten rijden elk halfuur, in plaats van elk kwartier.
---

Volgens mij is dit iets heel anders dan een zondagse dienstregeling, eerder één van de SAP dienstregelingen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 20-12-2010 21:00
 

20-12-2010 21:14:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Het lijkt meer op de huidige aanpassingen dan de toekomstige


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-12-2010 21:20:41
broek53
broek53
Ja, ik denk dat deze site het mis heeft. Ik sprak iemand van de VPT-kant van de verkeersleiding NW en die had het ook over het laden van een zondags plan ingaande woensdag.  

20-12-2010 21:26:09
ZJ37
ZJ37
Inmiddels ben ik daar ook achter. De inhoud van mijn vorige bericht klopt niet.

Inderdaad een zondagse dienstregeling waarbij de eerste treinen van een door-de-weekse dag wel gewoon rijden.

Zo rijdt bijvoorbeeld de 14700 Utg-Asd niet, maar is de 4000 de hele dag doorgetrokken van/naar Amr zoals op zondag, waarbij de eerste treinen in het zelfde halfuurspatroon van/naar Amr rijden. Ziet er op het eerste gezicht keurig uit in ieder geval.
 

20-12-2010 21:27:30
robbertc
robbertc
Dat is inderdaad toch wel de bedoeling.
Dit is een zondagse dienstregeling met minimale samenstellingen (zeker de NO). De opstart is op het tijdstip van een reguliere werkdag. Die zijn toegevoegd aan het zondagse plan. Geen "oranje-dienstregeling toestanden" als het goed is dus, ZJ37 Hoop wel dat de bijsturing nog wat 'bij kan plussen'...

Laatst bewerkt door robbertc op 20-12-2010 21:28
 

20-12-2010 21:38:08
daniel_ddr
daniel_ddr
De vraag is waarmee je beter af bent: de huidige maatregelen met uitgedunde treindienst en treinen nog enigzins op lengte of zondagse dienst met (in sommige gevallen) meer treinen die wel kort zijn.

We zullen het zien woensdagmorgen, da's m'n laatste werkdag voor de kerstvakantie gelukkig (waarmee ik al een uitzondering ben op 't werk, d'r zullen dus vast genoeg forensen niet zo blij mee zijn)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-12-2010 22:08:11
ZJ37
ZJ37
Op treinreiziger.nl noemen ze deze dienstregeling de "aangepaste, winter- en kerstvakantie-dienstregeling". 3x woordwaarde en je bent na het eerste woord al winnaar van een potje Scrabble! %08%  


20-12-2010 22:30:36
robbertc
robbertc
Quote
daniël_ddr: De vraag is waarmee je beter af bent: de huidige maatregelen met uitgedunde treindienst en treinen nog enigzins op lengte of zondagse dienst met (in sommige gevallen) meer treinen die wel kort zijn.

We zullen het zien woensdagmorgen, da's m'n laatste werkdag voor de kerstvakantie gelukkig (waarmee ik al een uitzondering ben op 't werk, d'r zullen dus vast genoeg forensen niet zo blij mee zijn)
Nee, er zullen inderdaad heel veel mensen niet blij zijn. Dat kan ook niet anders. Met zo'n enorm bakkentekort, is het niet mogelijk om op sterkte te rijden. Dus wordt het de pijn verdelen.
 

20-12-2010 22:39:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, ik kreeg vandaag de indruk dat 't wel meeviel... op de heenweg een trein die langer was als normaal (IRM-VI i.p.v. DDAR) en de 1759 ook gewoon op z'n normale lengte. Die kon het extra reizigersaanbod uitstekend verwerken, daar heeft de kerstvakantie al enigzins z'n invloed.
Wat mij betreft werkte de uitdunning dus heel redelijk en vrees ik dat een zondagse dienst een stapje te ver de verkeerde kant op is. Er mogen dan wel meer treinen rijden en je komt wellicht beter uit met aansluitingen, maar in aantal bakken kom je soms nog lager uit als met een uitgedunde normale dienst.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-12-2010 22:44:09
robbertc
robbertc
Laten we zeggen dat daar de meningen over verschillen  

20-12-2010 23:23:53
rogier
rogier
Dus als NS beweert winterklaar te zijn betekent dit concreet dat er gedurende anderhalve week een zondagsdienstregeling gereden gaat worden. Goed hoor!  

20-12-2010 23:32:32
Pim530
Pim530
De 9100 gaat er dus ook uit? Daar creëer je wel vrienden mee zeg, Hrn, Bl en Hgv 1x/u bedienen op een doordeweekse dag. Zelfde geldt daarbij denk ik voor bijvoorbeeld de 7000...

Wat betreft de Randstad, waar op sommige trajecten overdag nu dan wel 4x/u wordt gereden ( denk aan 2800 ), denk ik dat het juist beter is om 2x/u te rijden met langere treinen, als je het spoor niet wil overbelasten...

Denk niet dat het sporenplan meer in de war loopt wanneer er 4x/u 9 bakken ICMm qua dienstregeling een andere trein krap kruisen in plaats van 4x/u 6 bakken ICMm, op een paar seconden na dan. Dan kan je beter 2x/u met 14 bakken ICM(m) komen, waarbij de trein die je kruist ook nog eens op het andere kwartier vertrekt. Of denk ik te simpel?

Laatst bewerkt door Pim530 op 20-12-2010 23:47
 

20-12-2010 23:58:56
broek53
broek53
Quote
rogier: Dus als NS beweert winterklaar te zijn betekent dit concreet dat er gedurende anderhalve week een zondagsdienstregeling gereden gaat worden. Goed hoor!
NS beweert zelfs tot gisteren dat er genoeg materieel voor handen is. Als NS Pinokkio was, had het nu een neus van minstens een meter. Gegokt en verloren, dat is het feitelijk.

De smoes dat die dienstregeling gereden wordt om het spoor minder te belasten in deze winterse omstandigheden, is zo doorzichtig dat je er dwars doorheen kunt kijken. Als het waar zou zijn, zou dat moeten zijn omdat er zwaar weer aan komt. Op het moment is dat zeker niet zo. Daarnaast begint het dan wel erg op een Monty Python-sketch te lijken: die van het leger dat zichzelf maar dood schiet omdat ze bang zijn door de vijand geraakt te worden.
Kortom: men ziet het allemaal wel erg sombertjes in, of men liegt alsof het gedrukt staat.

Enfin: het gaat met dit soort dingen altijd in dezelfde volgorde: eerst heeft Prorail het gedaan, daarna is NS aan de beurt - en terecht.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-12-2010 00:06
 

21-12-2010 00:04:04
treintim
treintim
Ja, inderdaad Broek53, en bewuste beweringen van de NS zijn hier nog niet gepasseerd in dit topic, maar ze staan hier: http://www.nu.nl/binnenland/2406043/anwb-verwacht-zeer-zware-ochtendspits.html / http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/556155/2010/12/19/Defecte-treinen-geen-probleem-voor-NS.dhtml .%03%

Laatst bewerkt door treintim op 21-12-2010 00:05
 

21-12-2010 00:07:20
Pim530
Pim530
Voor de kerstvakantie hebben de NS toch ook voldoende materieel? Of het allemaal koppelbaar is zodat het samen als één brok voldoende capaciteit kan bieden, is de vraag.  

21-12-2010 00:17:23
broek53
broek53
Wat ik kortweg betoog is dat NS de zondagdienst invoert omdat er zo weinig materieel beschikbaar is, terwijl het meldt dat het is om "filevorming op het spoor te voorkomen". Dat lijkt mij, neen: is vrijwel zeker een leugentje om bestwil.  

21-12-2010 07:16:23
Jack5812
Jack5812
Vandaag in De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8548088/___Uitval_treinen_schuld_NS___.html?sn=binnenland,buitenland  

21-12-2010 08:11:04
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53: Wat ik kortweg betoog is dat NS de zondagdienst invoert omdat er zo weinig materieel beschikbaar is, terwijl het meldt dat het is om "filevorming op het spoor te voorkomen". Dat lijkt mij, neen: is vrijwel zeker een leugentje om bestwil.
Tja, op veel trajecten verandert er eigenlijk helemaal niks met een zondagsdienstregeling. Er is wel een verschil tussen een zondagse dienstregeling en een zondagse materieelinzet. En als NS nu eens dat laatste als argument gebruikt, dan wordt ie al wat geloofwaardiger denk ik.
 

21-12-2010 08:40:07
bjornl
bjornl
Quote
jack5812: Vandaag in De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8548088/___Uitval_treinen_schuld_NS___.html?sn=binnenland,buitenland
Het zwartepieten gaat vrolijk door. Ik vraag me wel af wie die "treindeskundigen" zijn. Ook raar dat je het niet willen opgeven van een zitplaats voor aanzuiging van koellucht "esthetische overwegingen" wil noemen.
 

21-12-2010 08:44:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja ik dacht al, die treinen gaan niet kapot door een ontwerpfout maar door een krantenartikel...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-12-2010 09:53:31
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53: Wat ik kortweg betoog is dat NS de zondagdienst invoert omdat er zo weinig materieel beschikbaar is, terwijl het meldt dat het is om "filevorming op het spoor te voorkomen". Dat lijkt mij, neen: is vrijwel zeker een leugentje om bestwil.
Een uursdienst op Zl-Kpn zal vast een hoop filevorming voorkomen inderdaad! %08%
 

21-12-2010 11:57:47
TheKnitter
TheKnitter
Ik vond nog een analoge foto van een Wadloper in iets van 140cm sneeuw. Dat ding reed, alleen niet hoge snelheid. Was thv Dronrijp, en vele jaren geleden.  

21-12-2010 12:58:22
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
jack5812: Vandaag in De Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8548088/___Uitval_treinen_schuld_NS___.html?sn=binnenland,buitenland


ja ik had deze link http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3347654.ece/_Treinenuitval_door_fout_in_ontwerp_.html gelezen. Er waren toch al filters geplaatst na het gedoe van vorig jaar? Of houden die nog niet voldoende tegen?
 

21-12-2010 14:24:06
ZJ37
ZJ37
Quote
train85: Reisplanner wordt vannacht gevoed.
Volgens mij staan er voor morgen nog altijd treinen in het plan die op zondag normaal niet rijden... Of het moet zijn dat ik de kluts een beetje kwijtgeraakt ben door alle winter-advd-kerst-sap-dienstregelingen...
 

21-12-2010 15:47:36
evangoor
evangoor
Ik ben inmiddels op Rotterdam-Utrecht de weg kwijt. Treinen rijden wel, treinen rijden niet (ook die volgens de tekst melding wel zouden moeten rijden). Wisselende resultaten en onjuiste resultaten: afhankelijk van hoe vaak je op "eerder" of "later" drukt, krijg je een ander resultaat. Ik heb het zelf alleen op bovengenoemd traject gezien, omdat ik daar voor gisterenavond (en ook al afgelopen weekend voor gisterenmorgen) iets moest opzoeken. En alle resultaten in afwijking van de uiteindelijke Actuele vertrektijden.

Het is voor vanavond overigens weer hetzelfde beeld: afwisselend een uurs-, anderhalfuurs, of tweeeneenhalfuursdienst. Of een reisadvies dat in het overzicht als vervallen wordt gemeld. En dat tussen alle foutmeldingen van m.ns.nl door.
 

21-12-2010 15:58:55
mvd
mvd
Het valt me op dat vanaf morgen de 6800 (zoals op zondag) een uurdienst gaat rijden, maar de eerste trein vanuit Mt vertrekt al om 06:10. IC's rijden gewoon vanaf 05:24 (trein 818). Als ik vanuit Hrl een reis naar Rm plan, krijg ik te zien dat overstappen niet nodig is, er staan wel enkele treinen als niet rijdend op (nu al?): 20828, 20832, 20834, 20840, 20842 en 20848??


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

21-12-2010 16:34:41
raymond16
raymond16
Het stokt ook wel heel erg met deze zin op Ns.nl: Concreet betekent dit dat er in elke richting minstens een keer per half uur een trein rijdt.
De 6400 rijdt tot 9.00 uur een halfuursdienst, de rest van de dag een uursdienst aldus de reisplanner.

Laatst bewerkt door raymond16 op 21-12-2010 16:35
 

21-12-2010 16:39:47
eix
eix
En ook met deze zin: Sprinterdiensten rijden ieder half uur in plaats van ieder kwartier.

De 6800 is sinds kort een heuse sprinter. Goed, deze plan-v sprinterserie rijdt sowieso niet ieder kwartier maar desondanks mag de klant op basis van de website verwachten dat deze sprinter wel degelijk ieder half uur rijdt.

Laatst bewerkt door eix op 21-12-2010 16:42
 

21-12-2010 17:06:12
mren
mren
Of de Sprinter 7000 die ipv elke 30 minuten (15-minutendienst samen met 7900 op drukte deel van het traject) Apeldoorn-Enschede nu eens per uur Apeldoorn-Almelo rijdt...  

21-12-2010 17:12:44
eix
eix
Men kan dan ook beter de tekst Concreet betekent dit dat (...) in elke richting minstens een keer per half uur (...) Sprinterdiensten rijden ieder half uur aanpassen in er rijdt (hopelijk) af en toe nog een trein.

Want wat NS schrijft is blijkbaar verre van de concrete situatie. Om nog maar niet te beginnen over het feit dat men dus door deze formulering indirect stelt dat een sprinterdienst in een normale situatie in een kwartierdienst rijdt. Wellicht dat de afdeling marketing/communicatie eens kan kijken naar het mat. en frequentie van bijvoorbeeld de 6800. En dan eens goed nadenken over wat het product sprinter nu eigenlijk inhoudt. Maar ik dwaal af van het winterweer...

Laatst bewerkt door eix op 21-12-2010 17:15
 

21-12-2010 18:53:45
dh3201
dh3201
En het frappante is dat NS er nog met weg komt ook...


Shqiperise-lopers?
 

21-12-2010 19:43:10
eix
eix
De afdeling communicatie doet nu blijkbaar een onjuist algemeen advies geven op de website en daarnaast via twitter een individueel (micro) advies geven op maat. Maar aan dat getwitter heb ik dus feitelijk niet veel want daar doe ik niet aan. Ik lees ('lurk') alleen mee.

Ik schreef net op OHIH een berichtje dat ik hier ook even zal plaatsen. Wellicht wordt het opgepikt:

Wat mij betreft zou NS:

1) alle lijnen een herkenbare identiteit moeten meegeven. Dit kan door een nummer of naam overeenkomstig met het bestaande (spoor)jargon. Bijvoorbeeld :IC 8 Maastricht/Heerlen - Alkmaar en IC 19Venlo - Den Haag CS voor de binnenlandse treinen en internationaal de IC Benelux Amsterdam - Brussel.
2) Vervolgens dit nummer op de treinen en CTA's communiceren zoals in Duitsland gebruikelijk is.
3) Op de aangepaste dienstregeling website een interactieve spoorkaart plaatsen met iedere lijn/treindienst aanklikbaar. Denk aan de verstoringen kaart die NS nu al heeft.
4) Die spoorkaart zo inrichten dat je per treindienst kan doorklikken naar een aparte pagina met de wijzigingen voor die treindienst en eventueel adviezen.
5) En dan, als aanvulling per lijn een twitteraccount integreren in die treindienst pagina zodat klanten specifieke (micro) vragen kunnen stellen. Deze kunnen dan ook worden gelezen door andere reizigers. Zo zorg je voor orde in de stortvloed aan berichten die NS nu via twitter de wereld in helpt. Ook heb je per lijn een soort van FAQ en bovendien terugkoppeling met je klanten.

Je werkt in mijn voorstel dus van groot algemeen macro niveau toe naar de specifieke gebruiker (micro niveau) via een tussenstap: De spoorkaart (zgn. meso niveau).

-edit-
En je zou als (meso) tussenstap naast de spoorkaart ook vanuit de reisplanner kunnen verwijzen naar de specifieke treindienstpagina met gedetailleerde informatie. -/edit-

Het spijtige is dat communicatie tak van NS het hele jaar heeft gehad om over dit soort zaken te brainstormen en vervolgens iets te realiseren. In plaats daarvan hebben ze die tijd benut om het hele land ervan te overtuigen dat ze winterhard zijn. Wat een strategie...

Laatst bewerkt door eix op 21-12-2010 20:00
 

21-12-2010 20:40:33
jorgo
jorgo
Quote
mvd: Het valt me op dat vanaf morgen de 6800 (zoals op zondag) een uurdienst gaat rijden, maar de eerste trein vanuit Mt vertrekt al om 06:10. IC's rijden gewoon vanaf 05:24 (trein 818). Als ik vanuit Hrl een reis naar Rm plan, krijg ik te zien dat overstappen niet nodig is, er staan wel enkele treinen als niet rijdend op (nu al?): 20828, 20832, 20834, 20840, 20842 en 20848??


Ik twijfel hier wel aan. In feite gaat er in het zuiden vooral mis wat te laat uit het noorden binnenkomt. De 6800 heb ik niet verstoord gezien (jij wel vanmorgen las ik) en de 20800 rijdt, zij het separaat, ook altijd wel met 2xV. Ik zie echt geen reden om hierin te gaan schrappen. Mocht dit wel zo zijn, dat weet men van arren moede kennelijk niet meer wat te beginnen.

[complotmodus aan] Je zou bijna denken dat de boekhouder er op rekent aan het eind van het jaar flink te kunnen besparen op variabele kosten zoals bakkilometers. Zal wel tegenvallen als volgend jaar voor het eerst in twee jaar geen sneeuw ligt. Moet er dan gewoon gereden worden, of voert men dan een vakantiedienstregeling in wegens te verwachten geringe reizigersopkomst? [/complotmodus uit]
 

22-12-2010 02:36:31
Pim530
Pim530
De 9100 geeft niet op, hij rijdt morgen gewoon ( vanaf nu ook elke zondag? )  

22-12-2010 07:23:40
Jack5812
Jack5812
En daar is De Telegraaf weer%03% http://www.telegraaf.nl/binnenland/8558953/__Complete_chaos_op_het_spoor__.html?p=1,1  

22-12-2010 07:42:37
dlm4yjp
dlm4yjp
En terecht, of wou je dit soms goed praten voor de ns?!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-12-2010 11:26:18
Lenny
Lenny
Niet dat de NS goed bezig is, maar alles en iedereen heeft last van het winterweer. Strooizout dat op is, luchthavens waar honderden reizigers vast zitten en 3 files deze maand die in de top 10 van langste files ooit zijn gekomen. Waarom wordt er dan zoveel afgegeven op de NS/Prorail?  

22-12-2010 11:32:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Omdat de het bij de de anderen inmiddels stabiliseert en zelfs weer vooruitgang boeken, bij NS/ProRail gaat momenteel nog steeds bergafwaarts


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-12-2010 11:37:13
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Bovendien heeft zowel Schiphol als Rijkswaterstaat niet uitgebreid lopen adverteren dat ze "winterproof" zijn  

22-12-2010 11:43:51
eix
eix
Als een bedrijf schrijft dat ze in plaats van ieder kwartier maar ieder half uur kunnen rijden, en vervolgens een uurdienst uitvoeren dan geef ik daar op af.

Daarnaast is de communicatie op dit moment eerder een vorm van zwarte humor die mij doet denken aan de Iraakse minister van (mis)informatie. Men stelt dat er niets aan de hand is: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/557680/2010/12/22/NS-Treinen-rijden-vandaag-op-tijd.dhtml

Mijn gedachte bij het AD artikel: Een uurdienst voor sprinters was nooit voorzien in de kerstvakantie en bovendien rijdt een trein zoals de 6800 niet bepaald in de randstad.

Dan het twitteren. Een bedrijf dat volgens eigen zeggen 1,1 miljoen klanten vervoerd middels 4800 ritten moet niet 1) wat algemeens op de website schrijven en dan 2) op inidividuele basis gaan communiceren met de klanten via internet.

Dat getwitter is een aimabele poging tot informatievoorziening maar ook niet meer dan dat. Of is het NS communicatie beleid/strategie dat de 1,1 miljoen reizigers maar gaan twitteren? Gezien het feit dat het spoorboekje wel kon worden afgeschaft kan dat natuurlijk wel, iedereen heeft immers internet... overigens, ook op twitter schrijft NS onwaarheden. Namelijk dat op elk traject ieder half uur een trein rijdt. Dat strookt in ieder geval niet met diverse actuele vertrektijden.

Al met al zijn er dus twee problemen: Ten eerste dat de uitvoering ('het treintjes rijden') niet winterhard is. En ten tweede dat de communicatie over de winterproblematiek ook niet winterhard is. En dat laatste mag men de NS zwaar aanrekenen, want zo moeilijk zou communiceren niet moeten zijn na een jaar voorbereiding...

Laatst bewerkt door eix op 22-12-2010 11:45
 

22-12-2010 13:34:14
ZJ37
ZJ37
Snap best dat woordvoerders positief moeten zijn over hun bedrijf, maar soms overdrijven ze wel enigzins. Je kunt gewoon niet alles blijven rechtpraten dat krom is. Vooral de opmerking dat het personeel 'begripvol' is, zal juist bij veel personeelsleden de haren doen overeind staan. Maandag las ik nog een bericht waarin werd beweerd dat 'er geen problemen waren op het spoor'. Tja...  

22-12-2010 13:44:45
dlm4yjp
dlm4yjp
edit door SleutelMan: Zo kan die wel weer! Dit onderwerp gaat over de sneeuwproblemen, geen NS/Prorail bashing.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 22-12-2010 15:45


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-12-2010 17:47:33
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Wat ik kortweg betoog is dat NS de zondagdienst invoert omdat er zo weinig materieel beschikbaar is, terwijl het meldt dat het is om "filevorming op het spoor te voorkomen". Dat lijkt mij, neen: is vrijwel zeker een leugentje om bestwil.


Men voert een zondagsdienstregeling in. Hierin begint de 3100 pas om 11:00. Echter deze rijdt de hele dag. De 7600 is echter als ENIGE trein hier in de regio Arnhem teruggebracht naar een uursdienst. Laat dat nu de serie zijn waarmee ik mij dagelijks van Ahp naar Nm verplaats. Ik moest er in Nijmegen achter komen dat de 7600 in een uursdienst dat. Op Ahp werd niets omgeroepen!! Daar stonden nog aardig wat mensen te wachten die met de 7600 van 7 uur naar Zutphen of Arnhem wilden. Er stonden redelijk wat mensen in kou (letterlijk)

Dat niet alles goed gaat door dit winterweer wil ik best geloven. In andere landen is het al niet veel beter. De methode van oplossen kan niet op mijn begrip rekenen. De slechte communicatie nog minder. Zeker niet als je trein met drie verschillende redenen "vertraagd" is. %07%

Laatst bewerkt door kleine_man op 22-12-2010 17:49
 

22-12-2010 18:07:28
waalkade
waalkade
De 4400 heeft ook een uurdienst, daarentegen reden de spitstreinen 32300 bij Veolia wel.  

22-12-2010 18:16:09
4201
4201
Tja, Veolia heeft ook treinen gekocht die wel tegen een paar vlokjes sneeuw kunnen  

22-12-2010 18:28:10
waalkade
waalkade
Die oude V'tjes kunnen toch ook een vlokje hebben%02%  

22-12-2010 21:00:30
mich
mich
Quote
4201: Tja, Veolia heeft ook treinen gekocht die wel tegen een paar vlokjes sneeuw kunnen


Staan er daarom 5 van de 16 bij Voith voor de deur? Nee zo'n klein lijntje is gemakkelijker bij te sturen en heeft gemotiveerd personeel.
 

22-12-2010 21:15:58
FourRoses
FourRoses
Misschien is het al eens eerder langskomen maar heb het even te druk om op te zoeken. Zijn de series (bijv. 1500-4500) nu weer aan elkaar gekoppeld? over zondagsdienstregeling gesproken.

Laatst bewerkt door FourRoses op 22-12-2010 21:16
 

22-12-2010 23:50:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
In principe moet je rekening houden met de kerstdienstregeling met wat extra afwijkende zaken erbij, spitstreinen rijden (gedeeltelijk of geheel) niet en sommige series zijn ingekort. Zover ik weet is de koppeling 1500-4500 gewoon intact (die wordt ook verder nooit gebroken geloof ik), echter wil men bij verstoringen nog wel eens de helft van het traject opheffen of opnieuw inleggen met ander materieel.  

23-12-2010 08:07:20
gvttreinen
gvttreinen
Volgens `t nieuws op 3-FM rijdt nog slechst 10 SLT`s in de reizigersdienst!  

23-12-2010 08:14:59
ZJ37
ZJ37
De NOS meldt het volgende: http://nos.nl/artikel/207127-bijna-alle-nieuwe-sprinters-staan-stil.html
Schijnbaar is de winter wat te vroeg gekomen... Als NS had gerekend op 21 december (volgens mij gaat dan zo'n beetje de winter in elk jaar), was het SLT wel winterbestendig geweest?
 

23-12-2010 08:36:40
ijnte
ijnte
Quote
gvttreinen: Volgens `t nieuws op 3-FM rijdt nog slechst 10 SLT`s in de reizigersdienst!

Als jij uit je raam kijkt, en ziet hoeveel SLT er stilstaat op Utoz kan dat beeld aardig kloppen. Geen idee wat er nog op Utctw staat, maar daar zullen er ook nog best een paar onder een pak sneeuw stilstaan. Normaal rijdt er altijd SLT in de 7400 b.v., maar daar rijdt nu nog maar 1 stel in volgens mij (rest is VIRM/SGMm/DDAR/Plan-V).

Laatst bewerkt door ijnte op 23-12-2010 08:37
 

23-12-2010 09:08:52
TheKnitter
TheKnitter
Utctw schijnt er sowieso 15 SLT's defect staan te hebben. Rtd op het opstel ook ongeveer 10-15 stuks.