Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
04-12-2010 18:21:11
raymond16
raymond16
NS en Prorail voeren op Nu.nl deze redenen aan:

Volgens de ProRail-woordvoerder is echter onmogelijk om de infrastructuur en het materieel ''totaal ongevoelig te maken voor de weersomstandigheden''.

Een woordvoerder van de NS noemde de sneeuwbuien van zaterdag ''weersomstandigheden waarbij je niet kunt verwachten dat de dienstregeling precies volgens het boekje kan draaien''.

Laatst bewerkt door raymond16 op 04-12-2010 18:21
 

04-12-2010 18:27:10
diesels
diesels
Wacht even:
Vorig jaar klaagde iedereen omdat bij een beetje winterweer de boel massaal in de soep liep, Prorail en NSR trok zich die kritiek aan en roepen nu al maanden dat ze winterklaar zijn.
De eerste de beste dag dat het langer dan 10 minuten achter elkaar sneeuwt maar het nog lang niet zo 'extreem' is als dat weekeinde vorig jaar, loopt alles precies weer zo in de soep, en dan wordt er gezegd dat het nu eenmaal zo is vanwege de weersomstandigheden....

Die houding, daar ben ik nog het meest winterklaar mee!

Laatst bewerkt door diesels op 04-12-2010 18:27
 

04-12-2010 18:30:33
diesels
diesels
Quote
dlm4yjp: Is er een verbod op de stoptrein ofzo?

Nogmaals, leuk dat jij alle tijd van de wereld hebt en je nergens druk om maakt, maar er zijn ook nog anderen voor wie het wel vervelend is. Ik was vandaag lekker warm thuis, heb dus geen hinder ondervonden, maar vind het wél vervelend voor die anderen....

Niemand beweert verder dat het treinverkeer totaal ongevoelig moet zijn met winterweer, maar w;el dat er zo snel al dit soort excessen voorkomen.
 

04-12-2010 19:06:19
oudeaap
oudeaap
Dat de nooddienstregeling alleen bij aanvang dienst kan beginnen is opzich een zwakte van dat systeem, de weersomstandigheden zijn veel dynamischer dan de min of meer statische nooddienstregeling. Tevroeg, en dus misschien onnodig een nooddienstregeling starten wil ook niemand op zijn geweten hebben, maar zodra het (weer)leed geschied is, is de nooddienstregeling te laat.  


04-12-2010 19:06:36
dlm4yjp
dlm4yjp
alle tijd van de wereld wil ik niet noemen, maar als het glad is ga je ook niet op hetzelfde tijdstip weg met de auto als normaal.

sterker nog: mijn rijlessen van deze week zijn opgeheven door weersomstandigheden... (en nee, dat heeft prorail echt niet beslist!)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-12-2010 20:32:14
ZJ37
ZJ37
Quote
raymond16: NS en Prorail voeren op Nu.nl deze redenen aan:

Volgens de ProRail-woordvoerder is echter onmogelijk om de infrastructuur en het materieel ''totaal ongevoelig te maken voor de weersomstandigheden''.

Een woordvoerder van de NS noemde de sneeuwbuien van zaterdag ''weersomstandigheden waarbij je niet kunt verwachten dat de dienstregeling precies volgens het boekje kan draaien''.
Als dit een item op het nieuws wordt en tijdens de reclame volgt dat spotje dat de hele meute klaar is voor de winter, dán maak je je pas echt belachelijk als spoorsector omdat je het domweg niet kán beloven. Dat betoogde ik vorige maand al, maar het blijkt al snel de waarheid (helaas, dat wel).
 

04-12-2010 22:00:07
thom
thom
Quote
gertjan: NS en ProRail beweren toch dat ze klaar zijn voor de winter? En dan raar vinden dat er nu kamervragen gaan komen %08%

In hoeverre hebben ze dat nou eigenlijk beweert?
Ze hebben gezegd winterklaar te zijn, maar wat bedoelt men daarmee?

Dat alle treinen gewoon zonder enige vorm van problemen of vertraging? Of dat men er gewoon naar streeft om er voor te zorgen dat er iig treinen blijven rijden...?

Volgens mij is het dat laatste, en volgens mij klopt dat ansich aardig en zijn er nog gen bestemmingen onbereikbaar gebleven...

De wegen waren van de week ook een puinhoop, en daar heb ik nog geen kamervraag over gehoort...

Laatst bewerkt door thom op 04-12-2010 22:01
 

04-12-2010 22:17:11
gertjan
gertjan
Dat de wegen ook puinhopen waren weet ik, maar ik heb rijkswaterstaat niet van alle daken horen schreeuwen dat ze winterklaar waren.
Vandaag hebben ProRail en NS in elk geval weer laten zien dat het nogsteeds niet goed op orde is.

Er zijn lijnen waar men zowel dit als vorig jaar vrijwel geen last heeft (gehad) van de sneeuw.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

04-12-2010 22:53:15
willy84
willy84
Rijkswaterstaat heeft 90.000 ipv 60.000 strooigoed ingeslagen.  

04-12-2010 22:54:41
ZJ37
ZJ37
Toepasselijk op Sinterklaasavond! %08%  

05-12-2010 01:07:52
thom
thom
Quote
gertjan: Dat de wegen ook puinhopen waren weet ik, maar ik heb rijkswaterstaat niet van alle daken horen schreeuwen dat ze winterklaar waren.


Die werden ook niet in een positie gezet dat ze dat moesten roepen, en veder hoor je daar toch niks van...

Laatst bewerkt door thom op 05-12-2010 01:08
 

05-12-2010 11:37:49
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Regelmatig komt er hier weer een vergelijking op tussen spoor- en wegverkeer. Dat is mijns inziens een beetje overbodige schermvulling. Begin deze week lag het wegverkeer op zijn gat, terwijl de treinen nog relatief normaal reden. En gisteren lag het spoorverkeer op zijn gat, terwijl op de wegen niets van betekenis aan de hand was.

Dat lijkt mij voldoende aanleiding om te stellen dat deze twee onderwerpen weinig met elkaar te maken hebben. Appels met peren vergelijken mag van mij (zo vind ik appels lekker, en peren niet), maar dan denk ik dat we uiteindelijk de kant uitgaan van 'waarom zet de NS geen helikopters in; geen last van vastgevroren wissels of gladde wegen!'


Met vriendelijke groet, Robin
 

05-12-2010 11:45:44
ZJ37
ZJ37
Quote
thom:
Quote
gertjan: Dat de wegen ook puinhopen waren weet ik, maar ik heb rijkswaterstaat niet van alle daken horen schreeuwen dat ze winterklaar waren.


Die werden ook niet in een positie gezet dat ze dat moesten roepen, en veder hoor je daar toch niks van...
Heel verstandig van RWS dus om niks te beloven dat ze winterklaar zijn. Wat de spoorsector doet is verre van handig (laat ik me netjes uitdrukken) door te roepen dat ze winterklaar zijn. Tja, en dan zie je bij het eerste vlokje sneeuw alle reizigers hun wenkbrauwen fronsen terwijl de zoveelste infrastoring een feit is, danwel er na lang wachten weer een veel te korte trein komt aanrijden. Zo maak je je als spoorsector dus belachelijk.

Prorail ging daar vanmorgen weer vrolijk mee door: op TT pagina 105 stelde Prorail dat alles weer op orde was en het treinverkeer weer normaal verliep. Behoudens de twee aanrijdingen (daar kan niemand wat aan doen), was het ook al meteen bingo tussen Ah en Ww. Hardleerse organisatie is het.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 05-12-2010 11:47
 

05-12-2010 11:52:35
broek53
broek53
Wat moeten ze dan doen? Stil zwijgen?  

05-12-2010 11:57:06
ZJ37
ZJ37
Heb ik niet gezegd. Misschien een nuance aanbrengen dat de meeste storingen zijn opgelost maar dat er nog problemen zijn op traject x, y en z. Dat is iets heel anders dan communiceren dat alles normaal rijdt, terwijl dat helemaal niet zo is.  

05-12-2010 12:02:39
stephan90
stephan90
Hoorde net op de radio dat er veel treinen defecte zekeringen hebben opgelopen door het winterweer.  

05-12-2010 12:04:01
willy84
willy84
...en dat de NS overweegt om met minder treinen te gaan rijden.

Dat gaat vlot zo!
 

05-12-2010 12:55:27
2296
2296
Quote
broek53: Ja, dat waren de dagen dat het VIRM in file naar de werkplaats kon met defecte DCM-en en lekkage...

En ook dit jaar is dat niet anders. Er staan momenteel al 3 zesjes defect op de Wgm door het winterweer. En het einde is nog niet in zicht .......
 

05-12-2010 12:56:29
MDDM
MDDM
3 maar? Valt nog reuze mee.


Gr Joop mcn Lls
 

05-12-2010 13:46:26
MDDM
MDDM
Quote
willy84: ...en dat de NS overweegt om met minder treinen te gaan rijden. Dat gaat vlot zo!
Zo te zien rijd alles volgens het boekje. http://www.traphic.nl/trein.aspx


Gr Joop mcn Lls
 

05-12-2010 13:51:47
broek53
broek53
Ja, nu wel. Voor morgen wordt het ofwel een nooddienstregeling, of de bekende kijk-grijp in het materieel dat het nog wel doet. Het is net als begin dit jaar: de puinhoop tijdens de sneeuw is die van Prorail, de slechte prestaties daarna zijn die van NS.  

05-12-2010 13:54:18
MDDM
MDDM
Tja, die ervaring hoef je me niet te vertellen, die heb ik (helaas) zelf ook al ondervonden. Maar gaat toch nog elke dag fluitend naar m'n werk. Rotzooi op het spoor of niet


Gr Joop mcn Lls
 

05-12-2010 14:06:54
broek53
broek53
Ha, duh. Jij hebt altijd een zitplaats  

05-12-2010 14:23:50
MDDM
MDDM
Ook, maar ik heb ook natuurlijk met die lieve reiziger(sters) te maken als ik uit mijn cabine kom Maar laten we lekker weer on-topic gaan, niemand zit te wachten op ervaringen van rijdend personeel %08%


Gr Joop mcn Lls
 

05-12-2010 15:15:41
2296
2296
Quote
MDDM: 3 maar? Valt nog reuze mee.

Ach, er is ondertussen ook nog een 4je bij gekomen. Die zal de Wgm waarschijnlijk niet meer op eigen kracht kunnen verlaten. Ook op andere plaatsten in het land staan er al vele stellen. Nu totaal zo'n 20 stellen die deze sneeuw week niet hebben overleeft. Maar het wel weer werk
 

05-12-2010 17:05:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Hoezo NS spreekt zichzelf tegen?

Kopie van een persbericht:
Zondag rijden alle treinen weer zoals gepland, nadat zaterdag sneeuw de dienstregeling ontregelde. Maar de Nederlandse Spoorwegen kampen wel met veel defecte treinen. Dat is voor een zondagdienstregeling geen probleem, maar komende week is er daardoor mogelijk een te kort aan materieel.

De NS overweegt daarom de dienstregeling aan te passen. Daar komt later vanmiddag meer duidelijkheid over, zo weet de NOS. Tegenover het ANP benadrukt de NS dat de dienstregeling niet verstoord is door het aantal defecte treinen.


Snappen jullie het nog?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-12-2010 17:07:40
gertjan
gertjan
Ja, op zondag is de dient niet verstoord. maar voor maandag heeft de NS in elk geval een tekort aan inzetbaar materieel.
Daarom is er maandag waarschijnlijk een aangepaste Drgl


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

05-12-2010 17:27:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Lees hem nog eens met deze 2 zinnen erbij:

- de Nederlandse Spoorwegen kampen wel met veel defecte treinen, maar komende week is er daardoor mogelijk een te kort aan materieel.

- Tegenover het ANP benadrukt de NS dat de dienstregeling niet verstoord is door het aantal defecte treinen.

Niet echt logisch hè?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-12-2010 18:21:35
randyvos
randyvos
Is inderdaad niet echt logisch...

Maar wat ik niet begrijp. Hoe kan het toch dat er opnieuw zoveel meterieel defect raakt (vooral weer VIRM) ondanks de maatregelen? Materieel zal inderdaad nooit geheel ongevoelig blijven voor sneeuw e.d. maar het lijkt wel alsof de maatregelen gewoon geen effect hebben gehad? Mat '64 doet het volgensmij nog het beste met sneeuw, samen met de oudere dubbeldekkers.

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-12-2010 18:30, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-12-2010 20:55:16
himym
himym
Wat mij vandaag ook opviel, zeker een viertal ICMm op Zlr thv Windesheim GDST, daar heb ik ze nog niet gezien. En op Zl zelf ook nog zeker een stuk of vier. On stond ook goed vol met ICMm en VIRM. Als van dit allemaal al een groot deel defect is door het winterweer (en dus een teken aan de wand is hoe winterbestendig het materieel tegenwoordig is) vraag ik me af in hoeverre de inzet morgen gehaald gaat worden.  

05-12-2010 21:04:44
Pim530
Pim530
Kom maar op met die Buffels voor de 9100? %08%

Maarja, het ombouwen van de eerste IRM serie ging nog tot 2012 duren, dus wat dat betreft is het wel redelijk begrijpelijk dat dat materieel uit is gevallen.
 

05-12-2010 21:08:20
zaza
zaza
Even los van oorzaak en gevolg en wel of niet aandikken van de problemen door de media, NS en ProRail hebben ondanks hun miljoeneninvesteringen (opnieuw) een behoorlijke imagoschade opgelopen en de hoop op een toenemend vertrouwen van het reizigerspubliek voor de dienstuitvoering in winterse omstandigheden in gruzzelementen zien opgaan. En dat terwijl de winter eigenlijk nog niet eens echt begonnen is.

Wrang voor hen die hier veel geld en tijd in hebben gestoken. De vraag voor de komende twee a drie maanden is dan ook: gaat dit nog goed komen?
 

05-12-2010 21:23:14
robbertc
robbertc
Quote
zaza: En dat terwijl de winter eigenlijk nog niet eens echt begonnen is.
Ik vind het toch behoorlijk winters, voor Nederlandse begrippen. Problemen worden veroorzaakt door winters weer, en dat het dan volgens het boekje officieel nog geen winter is, doet er toch niet toe?
 

05-12-2010 21:30:12
randyvos
randyvos
Quote
himym: Wat mij vandaag ook opviel, zeker een viertal ICMm op Zlr thv Windesheim GDST, daar heb ik ze nog niet gezien. En op Zl zelf ook nog zeker een stuk of vier. On stond ook goed vol met ICMm en VIRM. Als van dit allemaal al een groot deel defect is door het winterweer (en dus een teken aan de wand is hoe winterbestendig het materieel tegenwoordig is) vraag ik me af in hoeverre de inzet morgen gehaald gaat worden.


Dat gaan ze denk ik niet halen nee. Vraag me af of NS een aankondiging zal doen dat er op bepaalde trajecten minder treinen rijden of dat reizigers zelf morgen wel merken dat de treinen veel korter zijn dan normaal.
 

05-12-2010 21:30:17
2296
2296
Quote
Pim530:Maarja, het ombouwen van de eerste IRM serie ging nog tot 2012 duren, dus wat dat betreft is het wel redelijk begrijpelijk dat dat materieel uit is gevallen.

Dat heeft in dit geval er weinig mee te maken. Het zijn twee verschillende elektrische installaties. Want ook de nieuwe generatie VIRM heeft er last van.
 

05-12-2010 21:33:38
robbertc
robbertc
Quote
randyvos:
Quote
himym: Wat mij vandaag ook opviel, zeker een viertal ICMm op Zlr thv Windesheim GDST, daar heb ik ze nog niet gezien. En op Zl zelf ook nog zeker een stuk of vier. On stond ook goed vol met ICMm en VIRM. Als van dit allemaal al een groot deel defect is door het winterweer (en dus een teken aan de wand is hoe winterbestendig het materieel tegenwoordig is) vraag ik me af in hoeverre de inzet morgen gehaald gaat worden.


Dat gaan ze denk ik niet halen nee. Vraag me af of NS een aankondiging zal doen dat er op bepaalde trajecten minder treinen rijden of dat reizigers zelf morgen wel merken dat de treinen veel korter zijn dan normaal.
Geen idee wat er aan de hand is met die stellen, maar let er wel op dat Zlr (ter hoogte van Windesheim) inmiddels een Servicelocatie/Opstelterrein van NedTrain/NSR is. Kan ook gewoon materieel zijn dat GDST staat (de wens is de vader van de gedachte).
 

05-12-2010 21:36:15
Pim530
Pim530
Dat nieuwsbericht melde toch dat er vanmiddag meer bekend zou zijn over morgen? Ik noem het geen middag meer  

05-12-2010 21:39:14
randyvos
randyvos
Wellicht kiest NS ervoor om niet opnieuw de media op te zoeken en gewoon kortere treinen in te zetten morgen. Maarja, zeg dan niet dat er later in de middag meer bekend is. Hopen dan maar dat geen nieuws goed nieuws is!

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-12-2010 23:05, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

05-12-2010 21:41:41
MDDM
MDDM
Zitten de heren soms handen wrijvend te wachten op slecht nieuws of zo? Wacht toch rustig af man. De verwachting was om eind van de middag meer kenbaar te kunnen maken. Er zal toch eerst gekeken moeten worden wat de actuele inzetbaarheid van het beschikbare materieel is.


Gr Joop mcn Lls
 

05-12-2010 21:43:45
randyvos
randyvos
De gemiddelde treinreiziger zal niet zitte te wachten op slecht nieuws...
Het is alleen wel handig om te weten waar je aan toe bent als je naar je werk moet Als er niets was gezegd over dat er maandag mogelijk minder treinen reden had niemand het er nog over gehad.

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-12-2010 23:07
 

05-12-2010 21:43:50
ZJ37
ZJ37
Is het overigens nog nooit iemand opgevallen dat er wel eens vaker wat meer materieel aan de kant staat omdat het bijvoorbeeld zondag is?  

05-12-2010 21:51:49
MDDM
MDDM
Nee, daar is dit keer niemand opgevallen, omdat het elk weekend zo gewoon is.


Gr Joop mcn Lls
 

05-12-2010 22:19:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Ondertussen zit iedereen wel te klagen over de NS, maar dat het erger kan blijkt maar weer, de luchtvaart had het de afgelopen dagen veel erger te pakken

SCHIPHOL - Tussen de vijfhonderd en duizend passagiers hebben van zaterdag op zondag op de luchthaven Schiphol overnacht omdat hun vluchten waren geannuleerd of vertraagd door de sneeuwval. Zij sliepen op bedden van de luchthaven en kregen eten en drinken aangeboden. Daarnaast sliepen ongeveer tweeduizend passagiers in hotels in de omgeving van Schiphol.

Zo slecht is de trein nog niet toch?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-12-2010 22:24:41
dh3201
dh3201
In ieder geval beter dan hoe Aerlingus het in Dublin deed:
Quote

www.dublinairport.com wrote:
Flight operations have been suspended at Dublin Airport following heavy snowfalls since late morning.

Reactie van een klant:
En niet dat Aerlingus dan een hotel regelt. "Het is overmacht meneer. We kunnen u overboeken naar morgenochtend maar de overnachting zoekt u zelf maar uit".



Laatst bewerkt door dh3201 op 05-12-2010 22:25, reden: typefoutjes


Shqiperise-lopers?
 

06-12-2010 00:22:09
Noodrem
Noodrem
Quote
dlm4yjp: Ondertussen zit iedereen wel te klagen over de NS, maar dat het erger kan blijkt maar weer, de luchtvaart had het de afgelopen dagen veel erger te pakken

SCHIPHOL - Tussen de vijfhonderd en duizend passagiers hebben van zaterdag op zondag op de luchthaven Schiphol overnacht omdat hun vluchten waren geannuleerd of vertraagd door de sneeuwval. Zij sliepen op bedden van de luchthaven en kregen eten en drinken aangeboden. Daarnaast sliepen ongeveer tweeduizend passagiers in hotels in de omgeving van Schiphol.

Zo slecht is de trein nog niet toch?


Ik mag toch hopen dat die reactie niet volledig serieus was?
De luchtvaart vergelijken met de railsector is nogal appels met peren vergelijken. Een deel van de gestrande reizigers was een direct gevolg van de perikelen in Spanje met hun luchtverkeersleiders.

Maar om even terug naar het onderwerp te gaan.
Het zou de politiek sieren (en dan vooral de eersterangs luidkeels schreeuwende GroenLinks) als ze nu eens in plaats van luidkeels schreeuwen dat het een schande is, eens met constructieve voorstellen zouden komen om dit in 2011 grotendeels te voorkomen. (Volledig winterhard spoor is naar mijn mening een utopie)
En daar in meegenomen zou het NSR en ProRail sieren om in het vervolg haar PR-circus minder groot op te tuigen inzake winterhard spoor.
 

06-12-2010 00:35:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik moet je helaas telleurstellen, dat was grootendeels wel serieus bedoelt...
Dat van Spanje klopt niet (de meeste vluchten waren zaterdag alweer vertrokken richting Spanje), de geannuleerde vluchten waren voornamelijk richting Engeland.
Juist, daar was geen vliegverkeer door de sneeuwval.

Dat luchtvaart en wegverkeer niets met treinverkeer heeft te maken is onzin.
In alle gevallen zul je vertraging hebben met zulk weer, het enige verschil tussen wegverkeer en de overigen is dat je als bestuurder zelf verantwoordelijk bent voor je vertraging.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-12-2010 01:10:26
mren
mren
Quote
Noodrem:
Het zou de politiek sieren (en dan vooral de eersterangs luidkeels schreeuwende GroenLinks) als ze nu eens in plaats van luidkeels schreeuwen dat het een schande is, eens met constructieve voorstellen zouden komen om dit in 2011 grotendeels te voorkomen.


Waarom zou het de taak van 'de politiek' zijn om *zelf* met oplossingen te komen? Ik maar denken dat onze nationale reizigersvervoerder en padenleverancier daar voor zijn opgericht en daar samen minimaal 100 jaar ervaring mee hebben.
 

06-12-2010 10:47:03
ZJ37
ZJ37
Nog wat leesvoer: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/12_december/06/binnenland/ook-ns_personeel-is-problemen-zat.xml Eindelijk is men zo wijs om die spotjes van de buis te halen. Men begint het te begrijpen...  

06-12-2010 12:09:48
spoorfan10
spoorfan10
Quote
dlm4yjp: Lees hem nog eens met deze 2 zinnen erbij:

- de Nederlandse Spoorwegen kampen wel met veel defecte treinen, maar komende week is er daardoor mogelijk een te kort aan materieel.

- Tegenover het ANP benadrukt de NS dat de dienstregeling niet verstoord is door het aantal defecte treinen.

Niet echt logisch hè?


Vanmorgen (tussen 7.00 en 9.00 uur) waren alle IC naar het noorden vanuit Rotterdam (veel) te kort. Meestal maar 3 of 4 bakken.

Volle bak dus.

Spoorfan10
 

06-12-2010 15:46:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Richting Rtd waren ze niet veel langer... toch niet zo winterbestand die compressoren dat 't ICMm wederom bij bosjes uitvalt of is dat nu massaal andere treinen aan 't vervangen (gezien de OD van vandaag lijkt dat er niet echt op overigens)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-12-2010 16:57:13
eix
eix
Quote
robbertc:
Quote
zaza: En dat terwijl de winter eigenlijk nog niet eens echt begonnen is.
dat het dan volgens het boekje officieel nog geen winter is, doet er toch niet toe?


Nou, als dit het eerste voorproefje winter 2010~2011 is dan kan het nog een lang seizoen worden. 'T is amper een week winterweer en er zijn al significant meer problemen. Wat als het nu echt winter wordt (worst-case scenario)?

Laatst bewerkt door eix op 06-12-2010 16:57
 

06-12-2010 17:25:44
randyvos
randyvos
Inderdaad. Wat als het eens een week lang veel sneeuw, of langer achter elkaar. Ik denk dat er dan uiteindelijk amper nog treinen rijden. Minder erg in het weekend zoals nu, maar wat als het avondspits is en mensen moeten naar huis?

Bovendien zou de communicatie toch veel beter worden? Overal op internet lees ik nu dat het spoorweg personeel klaagt over slechte communicatie naar reizigers en personeel toe. En dat is iets wat toch echt niet door de sneeuw komt...

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-12-2010 17:54
 

06-12-2010 18:20:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Een NS-woordvoerder in het AD: "Door de kou zijn veel zekeringen gesprongen. Daardoor is er soms geen verlichting, airco en verwarming, en gaan van sommige treinen de deuren niet open en dicht. Maar ik beloof dat de reiziger daar niks van zal merken."

...hebben we gemerkt ja, niet dus.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-12-2010 18:55:14
mark
mark
Vanmiddag heb ik mezelf midden in de spits in een losse plan V gepropt in plaats van een sprinter. Maar nee hoor de reiziger merkt er niks van...  


06-12-2010 20:02:33
thom
thom
Quote
eix:'T is amper een week winterweer en er zijn al significant meer problemen. Wat als het nu echt winter wordt (worst-case scenario)?

Tjopnge hou alsjeblieft ens op met het idiote ge-ontken dat het winter is....

Er valt sneeuw, en dat hoort thuis in de winter en níet in de lente, zomer of herfst. Of is het pas winter als er 1,20 meter sneeuw ligt ofzo

We zijn tochwel allemaal zo volwassen om zélf te kunnen bedenken dat het weer geen rekening met de kalender houdt en gewoon doet waar het zélf vind dat tijd voor is...
Dat is tenslotte ook het feit als ik naar buiten kijk, boeiend op welke datum de kalender dan hangt...
 

06-12-2010 20:23:21
eix
eix
Feit: Het is afgelopen week winter geweest.
Feit (helaas): Er is veel materieel defect.
Nieuwe treinen

Daarnaast melden dezelfde contacten dat er grote problemen met de twee nieuwste typen treinen van de NS zijn. Zowel de nieuwste dubbeldekkers als de nieuwe Sprinters kunnen niet tegen sneeuw en smeltwater. Op dit moment staan er 400 treinstellen kapot in de werkplaatsen. Dat is bijna twee keer zoveel als normaal.

Van de VIRM was bekend dat er problemen waren. Ook vorig jaar vielen veel van dit soort treinen uit. Daarop kondigden de spoorwegen aan ze aan te passen.

Bron: http://nos.nl/artikel/203355-chaos-bij-ns-veroorzaakte-vertragingen.html

Ik ontken niet dat het winter is, ik vraag mij alleen af hoe NS de winter door komt als die langer dan een week aan houdt. Er zijn nu weer even temperaturen boven nul en de sneeuw is grotendeels gesmolten. Wat als dit niet was gebeurd?

Bovendien stelt/stelde NS voorbereid te zijn op extreem winterweer. Vooralsnog lijkt me van extreem weer geen sprake. Benieuwd wat dan de gevolgen zijn.

-edit-
Ter vergelijking, als een relatief kortdurende hittegolf in mei voor problemen zorgt, dan mag je toch wel stellen dat je dan niet voorbereid bent op het (mogelijke) zomerweer van augustus?

Laatst bewerkt door eix op 06-12-2010 20:25
 

06-12-2010 20:49:37
rick
rick
Quote
thom: Er valt sneeuw, en dat hoort thuis in de winter en níet in de lente, zomer of herfst. Of is het pas winter als er 1,20 meter sneeuw ligt ofzo

Wordt er niet bedoeld dat er dan 20 cm sneeuw ligt in plaats van de paar centimeter die er nu ligt? Zo vat ik het in ieder geval wel op.

Quote
Op dit moment staan er 400 treinstellen kapot in de werkplaatsen. Dat is bijna twee keer zoveel als normaal.
Dus dat zou al het IRM zijn en nog wat treinstellen van andere series. Of wordt er toch bakken bedoeld?
 

06-12-2010 20:49:51
Jack5812
Jack5812
Miasschien wat kort door de bocht, maar je kan toch concluderen dat het moderne materieel slecht bestand is tegen het Nederlandse klimaat. VIRM slipt al door bij een beetje regen, bij extreme hitte valt dikwijls de airco uit en sneeuw is ook al funest.
Is het VIRM en SLT al eens op bezoek geweest bij de klimaatkamer in Wenen?
En hoe ging het pakweg 25 geleden met de winter? Waren er toendertijd ook zoveel defecten?

Laatst bewerkt door Jack5812 op 06-12-2010 20:50
 

06-12-2010 20:59:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Nouhjah, tis eigenlijk heel simpel, de componenten zijn een stuk kleiner geworden, maar zijn wel meer hitte gaan produceren omdat alles sneller, beter, veiliger, luxer, etc. moet.
Zo moet dus alles gekoeld worden, maar zit alles ook dichter bij elkaar en ik zeg maar: de sneeuwvlok is ieder jaar even groot, de componenten ieder jaar weer kleiner (qua ontwikkeling).
Oftewel, de sprong naar de overkant word steeds kleiner (meer kans op kortsluiting), maargoed: ook mat'24 heeft het vaak genoeg begeven bij sneeuw of regen hoor


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-12-2010 21:02:43
broek53
broek53
Quote
jack5812: Miasschien wat kort door de bocht, maar je kan toch concluderen dat het moderne materieel slecht bestand is tegen het Nederlandse klimaat. VIRM slipt al door bij een beetje regen, bij extreme hitte valt dikwijls de airco uit en sneeuw is ook al funest.
Is het VIRM en SLT al eens op bezoek geweest bij de klimaatkamer in Wenen?
En hoe ging het pakweg 25 geleden met de winter? Waren er toendertijd ook zoveel defecten?
Op de laatste vragen luiden de antwoorden: ja en ja.
 

06-12-2010 21:37:55
timtrein
timtrein
Het enige "moderne" probleem is de gevoeligheid van electronica.  

07-12-2010 08:42:23
RSK-Mat92
RSK-Mat92
En het 'last ondervinden' van winterweer blijkt ook nog een stuk subjectiever dan ik dacht: http://www.nu.nl/binnenland/2396022/
Quote
De overlast bleef volgens hem beperkt tot de regio rond Utrecht. Meerstadt wijst erop dat de chaos zich vorig jaar in soortgelijke situaties nog over het hele land verspreidde en tot drie dagen aanhield. "Nu was het twee tot drie uur rondom Utrecht. Een hele verbetering."

Juist, als je er eerst dagenlang een puinhoop van maakt, en nu maar een paar uur, dan valt toch best mee?


Met vriendelijke groet, Robin
 

07-12-2010 09:53:11
zaza
zaza
Weer een voorbeeld van totaal verkeerde marketing communicatie van NS en Prorail: Meerstadt die beweert dat het allemaal wel meevalt. Hoe kan zo'n man dat nou zeggen? De mensen die nu al twee dagen als haringen in een ton in te korte forenzentreinen staan zijn het vast met hem eens.

Ik sta zeker niet altijd direct met de hakbijl klaar, als het sneeuwt doe ik er op mijn fiets ook een half uur langer over, er was vorige week maandag een filerecord door een heel klein beetje sneeuw. Logisch dat het spoor ook niet dat kan presteren wat het normaal wel kan en dat er nog van enige nasleep sprake is. Zij die beweren dat er in Zwitserland nooit problemen zijn, wijs ik op het verschil in aantal lijnen en intensiviteit van het spoorvervoer. En vroeger was het inderdaad echt niet beter, alleen is het spoor en het materieel eind jaren 70 totaal niet meer te vergelijken met de situatie nu.

Ik krijg alleen de kriebels van hoe NS en Prorail zich altijd in de media uiten. Zo'n John Krijgsman die na de zeer geslaagde wintertest in de herfst met een strak gezicht een verhaaltje op staat te lezen, die TV spotjes en nu dit weer. Erken gewoon dat je als spoorwegbedrijf in dit soort weersituaties nu eenmaal in de moeilijkheden komt, maar dat je wel je uiterste best doet en tot op een bepaalde hoogte ook kan garanderen dat mensen op de plaats van bestemming komen. Als is het links- danwel rechtsom met het beproefde kijk-grijp systeem.

Als reiziger weet je dat je in winterse omstandigheden een wat avontuurlijkere reis zal hebben dan normaal. Maar als NS je kan garanderen dat je op de plaats van bestemming komt durf je er wel aan te beginnen toch? De symphatie zal NS/Prorail wel nooit krijgen, als het vertrouwen er maar weer komt.
 

07-12-2010 13:27:40
mren
mren
Fabrikanten wisselverwaming wijzen in Trouw naar ProRail wegens gebrekkig onderhoud: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3327909.ece/_rsquo_ProRail_heeft_wissels_verwaarloosd_rsquo___.html  

07-12-2010 13:55:25
MDDM
MDDM
Lekker makkelijk om daar naar toe te verwijzen. Voorlopig moeten die het weer doen met het (ingekorte) budget uit Den Haag. En zo is het vingerwijzen nog lang niet afgelopen.


Gr Joop mcn Lls
 

07-12-2010 14:03:16
mren
mren
ProRail hield vorig jaar geld over en als ze hun (kern)taak niet kunnen vervullen, moet ProRail dat maar kenbaar maken aan Verkeer&Waterstaat en dan kunnen ze op dat niveau besluiten welke taken ProRail wel of niet (goed) moet uitvoeren.  

07-12-2010 22:23:41
mdj
mdj
Iemand toevallig de volkskrant van vandaag (7-12; pagina 4+5) gelezen? "Sneeuw? Weg Pünktlichtkeit"

Quote
Volkskrant: Toen de sneeuwstormen lostbarstten in Berlijn, werd ineens buurland Nederland aangehaald als goed voorbeeld. Dat is bij jullie natuurlijk allemaal beter geregeld, klink het kribbig toen de regionale S-Bahn uitviel, de berichten doorkwamen van gestrande treinreizigers en de straten onbegaanbaar bleven door de sneeuw. [...]

Het spreekwoord met dat ene over dat gras groener is bij de buren kan mooi van stal gehaald worden...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-12-2010 23:00:34
kleine_man
kleine_man
Quote
dlm4yjp: Sinds het weer wat minder is geworden en wat gladder op het spoor neem ik altijd een trein van een half uur eerder, bij vertraging maak ik me dan ook totaal geen zorgen.



Dit is leuk en vooral handig. Alleen wat als je eerste trein neemt??

Verder is het van de zotte dat ik als reiziger rekening moet houden met het "systeem". Als ik naar de bakker ga wil ik gewoon een brood. Dan wil ik niet horen dat door het systeem geen meel geleverd is. Daar heb ik als consument mee te maken. Kortweg: Dat de NS niet kan rijden omdat het wissel gestoord is, heb ik daar als reiziger in principe geen boodschap aan.
 

07-12-2010 23:25:54
tonnie12
tonnie12
zelfs de goede sint kon dit jaar niet weg uit harderwyk, wegens een bevroren haven moest hij uitwyken naar elders. dus het was niet alleen het spoor! het is maar goed dat de meeste mensen van dit topic niet in de achterhoek wonen, want dan was het hek helemaal van de dam. met al die dagelijkse storingen daar!

Laatst bewerkt door tonnie12 op 07-12-2010 23:37
 

07-12-2010 23:46:20
dh3201
dh3201
Ik weet niet precies hoelaat die hommeles op zaterdag begon, maar tot 15:30 (en toen sneeuwde het al een hele tijd) reden de treinen bij Didam nog keurig op tijd de kwartierdienst.


Shqiperise-lopers?
 

08-12-2010 07:11:20
ZJ37
ZJ37
Quote
mdj: Iemand toevallig de volkskrant van vandaag (7-12; pagina 4+5) gelezen? "Sneeuw? Weg Pünktlichtkeit"

Quote
Volkskrant: Toen de sneeuwstormen lostbarstten in Berlijn, werd ineens buurland Nederland aangehaald als goed voorbeeld. Dat is bij jullie natuurlijk allemaal beter geregeld, klink het kribbig toen de regionale S-Bahn uitviel, de berichten doorkwamen van gestrande treinreizigers en de straten onbegaanbaar bleven door de sneeuw. [...]

Het spreekwoord met dat ene over dat gras groener is bij de buren kan mooi van stal gehaald worden...
Als ik de cijfers van de punctualiteit moet geloven dan schommelt deze de laatste weken steeds rond de 73% á 75%. Dan hebben we het natuurlijk niet over de hoeveelheid opgeheven treinen, waardoor het cijfer rooskleuriger is dan men doet vermoeden.
 

08-12-2010 08:38:20
dvdhoven
dvdhoven
Quote
mdj: Iemand toevallig de volkskrant van vandaag (7-12; pagina 4+5) gelezen? "Sneeuw? Weg Pünktlichtkeit"

Quote
Volkskrant: Toen de sneeuwstormen lostbarstten in Berlijn, werd ineens buurland Nederland aangehaald als goed voorbeeld. Dat is bij jullie natuurlijk allemaal beter geregeld, klink het kribbig toen de regionale S-Bahn uitviel, de berichten doorkwamen van gestrande treinreizigers en de straten onbegaanbaar bleven door de sneeuw. [...]

Het spreekwoord met dat ene over dat gras groener is bij de buren kan mooi van stal gehaald worden...
In de jaren 70 had de Deutsche Bundesbahn (dat was een ander bedrijf dan de Bahn ), de slogan: "Alle reden vom Wetter, wir nicht!"


Dick van den Hoven
 

08-12-2010 22:01:20
jeanne
jeanne
Bij het programma 3Sat is aandacht besteed aan de spoorwegen en het klimaat. het een en ander is te zien op http://www.3sat.de/mediathek/mediathek.php?obj=22090&mode=play waarin we ook nog iets tegenkomen wat ons bekent voor komt.  

08-12-2010 22:09:21
mdewidt
mdewidt
@Jeanne Zeer interessant filmpje. Bedankt voor het publiceren van de link !


Groeten uit Haspengouw
 

08-12-2010 23:04:55
mren
mren
Als we het toch over filmpjes hebben, ik heb gisteren nog een dvd gezien over omgaan met sneeuwval. Daar werd nog gereden door sneeuw van meters hoog, met enorme inzet van sneeuwploegen en stationspersoneel met bezems. Uiteraard inclusief wat ontsporingen en vastgelopen treinen, maar toch leuk om eens te zien.

Ik meen dat de titel 'winter op de berninabaan' was, oid. Uiteraard te leen in de NVBS-bibliotheek!
(edit: Titel: Winter am Bernina = Winter on the Bernina = Winter op de Bernina, Plaatsnummer: AVM-Sa-460.003)

Laatst bewerkt door mren op 08-12-2010 23:19
 

09-12-2010 18:39:10
ZJ37
ZJ37
Gelukkig komt het nu allemaal goed met de communicatie: http://www.nieuws.nl/621429  

09-12-2010 18:46:55
broek53
broek53
Als je snel leest, denk je misschien dat het over de reiziger gaat. Dat is niet zo, het gaat over het personeel.  

09-12-2010 18:59:10
ZJ37
ZJ37
Volgens mij zelfs over beiden, als ik de eerste zin goed gelezen heb.  

09-12-2010 21:03:06
kniesoor
kniesoor
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke materieelsoort nu het zwaarst getrofen is door de 'winterprik,' zoals de VLamingen zo mooi zeggen. Op basis van de OD-topics: ICM en in mindere mate IRM?  

09-12-2010 21:16:22
broek53
broek53
Net andersom. VIRM was het grote drama, ICM had maar weinig last.  

09-12-2010 21:19:30
2296
2296
Ook ICM heeft nog wel last gehad van de sneeuw. Met name de compressoren. Duurde soms erg lang voordat sommige stellen weer op druk (10 bar) waren.

Maar VIRM heeft het weer laten afweten.

Laatst bewerkt door 2296 op 09-12-2010 21:20
 

09-12-2010 21:39:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Bij ICM vielen me afgelopen maandag wel meerdere korte treinen op, maargoed, dat spul reed die dag ook overal en nergens. Situatie was in ieder geval wel snel hersteld, blijkt al uit dat er niks ernstigs defect was.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-12-2010 21:50:30
ZJ37
ZJ37
Die indruk heb ik ook: Heb het idee dat de boel alweer redelijk op orde is. Maar ik spreek voor mezelf, maar het verschil is zeker merkbaar met vorige week: toen had ik elke dag vertragingen van 15 tot 75 minuten én veel treinen die te kort waren. Deze week geen enkele keer iets te laat en geen enkele keer een te korte trein.  

09-12-2010 22:46:56
daniel_ddr
daniel_ddr
De vertragingen had ik niet maar de te korte treinen da's wel iets wat erg herkenbaar klinkt. Gaat deze week inderdaad beter maar er lijkt af en toe nog wel wat ICM te onbreken (danwel ergens anders te rijden dan waar 't hoort te rijden).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-12-2010 23:23:39
SchuurB
SchuurB
Quote
mdj: Het spreekwoord met dat ene over dat gras groener is bij de buren kan mooi van stal gehaald worden...


Kennelijk leest niemand DSO; even een kort overzicht van de sneeuwgerelateerde onderwerpen bij "News" toen de eerste sneeuw viel, ruim een week geleden.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5134434
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5134696
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5134741
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5135051
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5135064
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5139051

ProRail doet het niet best, maar het kan nog veel erger.
 

10-12-2010 00:14:19
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Nog weer eens een voorbeeldje van hoe het ook kan; vanmorgen lag een groot gedeelte van Luxemburg plat. Snelwegen stonden vast of waren afgesloten, bussen reden niet of nauwelijks, vliegveld Findel lag grotendeels stil, evenementen werden afgelast, alle scholen waren gesloten en de post werd in een deel van het land niet bezorgd. Bron: http://news.rtl.lu/news/national//88325.html

Maar wat bleek? Dat de CFL (Luxemburgse NS) het voor elkaar heeft gekregen om zonder grote problemen alle reizigers van A naar B te brengen. Pas in de loop van de dag kwamen er vertragingen op de hogesnelheidslijn naar Parijs, omdat de snelheid daar werd beperkt tot 230 km/h i.v.m. sneeuw en gladheid. Stond een interessant stukje (wat ik even niet meer kan vinden) op de site van CFL, onder het mom 'Forensen die vanmorgen de trein namen, hebben goed gekozen!' http://www.cfl.lu/


Met vriendelijke groet, Robin
 

10-12-2010 20:50:33
Geerrritt
Geerrritt
Heeft SGMm ook eigenlijk veel last van de winter? Want in het oosten des lands, bijvoorbeeld in de 7000 heb ik de afgelopen dagen geen SGMm meer gezien, vaak was het Plan V en zelfs ICMm.  

15-12-2010 00:21:31
mantaray
mantaray
Vandaag werd mijn vrouw gebelt die werk bij NSR dat er een mogelijkheid bestaat dat er donderdag een winter dienstregeling gereden gaat worden
uiterlijk woensdag wordt dat beslist
 

15-12-2010 07:25:38
MDDM
MDDM
Vandaag na 12 uur kunnen de dienst-indelers bellen met de mededeling dat de dienst van donderdag aangepast is.


Gr Joop mcn Lls
 

15-12-2010 08:28:48
ZJ37
ZJ37
Begint die paniek nu alweer...  

15-12-2010 08:32:05
kniesoor
kniesoor
Ik snap de commotie ook niet zo goed nee. Hier in de Achterhoek is ook vannacht weer wat sneeuw gevallen, en alles (zelfs de Syntus!) rijdt volgens de AV vrijwel op tijd. Enkel de bussen van Arriva ondervinden hier hinder, ook gisterochtend, toen alle sneeuw alweer kapot gereden was.  

15-12-2010 08:38:44
robbertc
robbertc
Er wordt voor donderdag behoorlijk wat sneeuw voorspeld. En wat doe je dan?

Laatst bewerkt door robbertc op 15-12-2010 08:48
 

15-12-2010 08:45:34
ZJ37
ZJ37
We hebben in het verleden wel eens vaker 'voorspellingen' voorbij zien komen inderdaad.

Maar goed, met de ADVD dienstregeling ben je ook minstens zo kwetsbaar nu je de (minder/zelden gebruikte) wissels meer dan ooit moet omgooien met al die kerende treinen.
 

15-12-2010 08:49:56
robbertc
robbertc
Inderdaad. Nadeel blijft dat je achteraf pas weet of je een goede beslissing hebt gemaakt. Hopen dat ze tot een beslissing komen  

15-12-2010 09:00:20
dlm4yjp
dlm4yjp
ach, het is een nieuw systeem, geef het de tijd, wees blij dat er tenminste wat geregeld word!

Zijn er trouwens vaste materieelinzetten of is het choose'n'drive methode?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-12-2010 09:44:30
279
279
Quote
robbertc: Er wordt voor donderdag behoorlijk wat sneeuw voorspeld. En wat doe je dan?


laatste stand volgens buienradar:

Morgen, in de loop van de dag, gaat de regen overal in het land over in sneeuw. 's Avonds wordt het vanuit het noordwesten weer droog. De temperatuur loopt in de ochtend op naar circa 2 graden, maar aan het einde van de middag vriest het alweer licht in het noordoosten. De wind is eerst zuidwestelijk, matig tot vrij krachtig, langs de kust krachtig, mogelijk hard, en draait 's middags naar het noordwesten en neemt boven land af naar matig, langs de kust naar (vrij) krachtig.

het zal wellicht de combinatie zijn van enige sneeuw met een stevige bries...
 

15-12-2010 09:47:08
broek53
broek53
Als NS overgaat op de nooddienstregeling op basis van zo'n verwachting, mogen ze het bedrijf ter plekke opheffen, wat mij betreft.  

15-12-2010 09:53:33
279
279
misschien is dat nieuwe "weerburo" in Ut nog niet zo kundig?  

15-12-2010 12:29:22
robbertc
robbertc
Geen winter drgl morgen.

Laatst bewerkt door robbertc op 15-12-2010 12:29
 

15-12-2010 16:01:24
ari
ari
Even terug naar 4 december. Hier http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/12/14/analyse-winterweer-op-4-december-2010.html staat de analyse van de minister.