Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
02-03-2010 13:56:53
berkel73
berkel73
Ach, met mijn ov-studentenkaart krijg ik helemaal niks (hooguit 3 keer €4.50, als ik de moeite zou nemen om drie keer een Geld Terug-formuliertje in te vullen), terwijl ik ook een aantal dagen slechts met heel veel moeite mijn werkplek kon bereiken... Nou is dat niet zo'n ramp en vond ik het als trein- en reisliefhebber wel interessante dagen , maar je zal net een tentamen gemist hebben door dit soort omstandigheden...  

02-03-2010 14:33:07
bjornl
bjornl
Als OV-Jaarkaarthouder kreeg ik vandaag ook een 1e klas dagkaart in de bus, geldig van 1 april t/m 31 augustus in de voordeeluren.

Laatst bewerkt door bjornl op 02-03-2010 14:36
 

02-03-2010 15:14:34
bloemkool
bloemkool
Mij hoor je niet mopperen. In de gewraakte periode van het slechte weer heb ik niet met de trein gereisd. Toch maar een overgang 2-1 aangevraagd%08%  

02-03-2010 20:32:47
dh3201
dh3201
Quote
bjornl: Als OV-Jaarkaarthouder kreeg ik vandaag ook een 1e klas dagkaart in de bus, geldig van 1 april t/m 31 augustus in de voordeeluren.

Wel geldig in de bussen van Arriva, maar niet in de treinen van Arriva?


Shqiperise-lopers?
 


02-03-2010 20:34:17
keesje
keesje
Leuk, in de bus 1e klas reizen! %08%  

02-03-2010 20:39:20
mdj
mdj
Ik denk dat hij met "in de bus" in de brievenbus bedoelt...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-03-2010 20:46:11
bjornl
bjornl
Nee, ik zat in lijn 44 van IJsseloord II naar Arnhem Centraal Station. Bij Hoflaan stapte een NS-medewerker in die me de kaart overhandigde. Ik neem aan dat ze me via de chipkaart hebben opgespoord  

02-03-2010 21:34:09
htmtram
htmtram
Wow, doen ze dat  

02-03-2010 21:43:47
mark
mark
Met het toverwoord sarcasme...  

02-03-2010 23:54:06
bjornl
bjornl
Inderdaad, voordat mensen het allemaal te serieus gaan nemen: er zat gewoon een envelop in mijn brievenbus met daarin het kaartje en een begeleidende brief. Ik hoef dus niets te bestellen. Uiteraard niet geldig in de lijnbus, maar alleen in treinen van NS, niet in treinen van Arriva, CXX, Veolia en wat dies meer zij. Ook niet geldig in Fyra, Thalys of ICE.  

08-03-2010 23:42:32
dh3201
dh3201
Vroeger was het ook niet anders dan nu. In de winter van 1940 liet ook het toen nieuwe Mat'40 het afweten door de sneeuw.
Topper van vertraging was trein 2908 uit Enkhuizen op 2 februari 1940 die met 15 uur en 22 minuten vertraging in Amsterdam aan kwam.
Niet alleen het materieel liet het afweten, ook de infra had z'n kuren: 600 railbreuken en 6 draadbreuken.
Voor meer details, zie hoofdstuk 1.7 van Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd, 1939-'45.


Shqiperise-lopers?
 

16-09-2010 22:44:36
mark
mark
Om hier maar even door te gaan uit het OD,

Quote
mdj:
Hmmz.. 1500 vaarvan 670 die nu bestand zijn tegen sneeuw, 700 waarvan de installaties zijn aangepast.. Houd je 130 over. Hebben ze daarvoor niet heel toevallig 260 draaistellen voor besteld voor een bepaald type rijtuig wat nog aan de kant staat?%08%
Wat bedoel je te zeggen??
 

16-09-2010 23:48:37
plant
plant
Wellicht doelt hij op een herindiensttelling van ICK...
Laten we stilletjes doordromen...

Maargoed, VIRM raakt dus eindelijk zijn sneeuwgevoeligheid kwijt... Wat goed dat dat eindelijk mogelijk is, want dit was toch wel een heel erg zwak puntje van het materieel.


Youri
 

17-09-2010 00:13:53
treintim
treintim
Waarvoor diende de klimaatkamer te Wenen eigenlijk als zowel VIRM en ICMm niet winterbestendig waren voorgaande jaren resp. afgelopen winter?

Verder moet ik het nog eerst maar eens zien, of VIRM het echt gaat maken als we weer zo'n strenge winter zouden krijgen (heel goed mogelijk trouwens ook dat we een zachte winter krijgen).

Laatst bewerkt door treintim op 17-09-2010 00:14
 

17-09-2010 02:06:07
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
mark: Om hier maar even door te gaan uit het OD,

Quote
mdj:
Hmmz.. 1500 vaarvan 670 die nu bestand zijn tegen sneeuw, 700 waarvan de installaties zijn aangepast.. Houd je 130 over. Hebben ze daarvoor niet heel toevallig 260 draaistellen voor besteld voor een bepaald type rijtuig wat nog aan de kant staat?%08%
Wat bedoel je te zeggen??



DDM-1
 

17-09-2010 09:22:42
gvttreinen
gvttreinen
Uit een Prorail nieuwsbericht:
====================
Later ging het gezelschap naar NedTrain, naar onderhoudsbedrijf Leidschendam. Daar wachtten Ingrid Thijssen, directeur Operations van NS Reizigers, en Erik Sigger, projectdirecteur Winterhard Spoor, hen op. Ingrid liet weten dat NS vond dat het bedrijf de reizigers in de afgelopen winter in de kou heeft laten staan. Zij vertelde over de vijftig miljoen euro die NS investeert in het winterbestendig maken van het materieelpark. Bij de Intercity Dubbeldekkers zijn filters aangebracht om te voorkomen dat stuifsneeuw kortsluiting in de elektrische installatie veroorzaakt. Aan de onderkant van de ICMM worden onderdelen zo afgeschermd dat ze niet kunnen bevriezen. En ook bij de Sprinters worden bij de zogenoemde lijnfilterspoelen verbeteringen aangebracht. Als er een dik pak sneeuw in Tsjechië ligt, laat NS de Nieuwe Sprinter daar testrondjes rijden om te controleren of aan dat treintype nog speciale winteraandacht moet worden besteed.
 

17-09-2010 11:04:56
eix
eix
Om even de winter discussie uit het Opvallende dingen 16 september-topic (https://www.somda.nl/forum/9130/Opvallende+dingen+16+september/ ) hier voort te zetten:


Quote
broek53:
Quote
treintim: De opmerking van Mdj snap ik niet (dat bepaald type rijtuig dat nog aan de kant staat). Maar misschien toch beter om het af te splitsen in een apart topic (moderators, wellicht kunt u wat verplaatsen), gezien de zaken toch wat ingewikkelder liggen dan ik had vermoed. Zo schrijft dat artikel op Treinreiziger.nl : "De oudste Intercitydubbeldekkers gaan zeer grondig onder het mes: voor 40 miljoen euro wordt de gehele elektrische installatie vervangen door nieuwe, sneeuwbestendige techniek. Deze operatie duurt tot 2012."Dat bedoelde ik, de VIRM-operatie gaat nog veel langer duren (en mogelijk dat ze deze winter dus nog wel kunnen uitvallen? Wat ik stiekem hoop).
Ja, dat gaat over het vervangen van de choppers van de oorspronkelijke DD-IRM. Ik denk dat Prorail daarmee ook wel blij is, want de bestaande choppers zijn verantwoordelijk voor nogal wat elektromagnetische beïnvloeding links en rechts (zoals in den beginnen de assentellers in Gouda) en ze zijn de grote lastpakken als er sprake is van beïnvloeding van het 25 kV-gebeuren van HSL-Zuid en Betuweroute op het klassieke net.


Is het "doedelzak gejank" in de kopbakken van deze V-IRMs ook verleden tijd met het vervangen van de elektrische installatie? %02%
 

17-09-2010 11:25:10
john2
john2
Eix, wat bedoel je met doedelzak gejank? Bedoel je hiermee het optrek geluid? Of het storende geluid op een bepaalde plaatsen in de trein als een VIRM aan het rijden is?  

17-09-2010 11:26:23
broek53
broek53
Zover mij bekend krijgen ze dezelfde thyristoren als VIRM-3 en VIRM-4. Als deze niet doedelzakken (dat weet ik niet), dan verdwijnt het geluid dus.  

17-09-2010 11:36:31
eix
eix
Quote
john2: Eix, wat bedoel je met doedelzak gejank? Bedoel je hiermee het optrek geluid? Of het storende geluid op een bepaalde plaatsen in de trein als een VIRM aan het rijden is?


Uit de kasten bij de kopbakken van de oude V-IRM komt tijdens het optrekken maar ook gedurende de rit een vervelend hoog geluid vandaan, naar ik aanneem zijn dit de motoren die min of meer 'schakelen'. Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij is er op somda of andere fora wel een betere technische uitleg te vinden.

De latere V-IRM series hebben het geluid niet/in veel mindere mate. Vraag is nu of dit komt door een betere elektrische installatie of een betere isolatie van die kast. Of wellicht beide. Het zou in ieder geval mooi zijn als dit euvel direct wordt meegenomen bij het aanpassen van de elektrische installatie. Ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt door eix op 17-09-2010 11:42
 

17-09-2010 11:47:55
john2
john2
Met het optrek geluid bedoelde ik het geluid dat een auto maakt tijdens het optrekken met een automatische versnellingsbak. Dit geluid valt het beste op bij lijnbussen die een automatische versnellingsbak hebben. Met het storende geluid bedoelde ik, of de intercom storing heeft. Maar als ik het goed snap zullen deze beide voorbeelden niet meer zo goed te horen zijn.  

17-09-2010 13:25:10
treintim
treintim
@gvttreinen: interessant artikel!

Quote
gvttreinen: Uit een Prorail nieuwsbericht:
====================
Als er een dik pak sneeuw in Tsjechië ligt, laat NS de Nieuwe Sprinter daar testrondjes rijden om te controleren of aan dat treintype nog speciale winteraandacht moet worden besteed.


Hiermee zal het testcircuit in Velim bedoeld worden.

Laatst bewerkt door treintim op 17-09-2010 13:25
 

17-09-2010 15:50:13
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele nutteloze berichten verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

17-09-2010 17:41:38
mich
mich
Mij is opgevallen dan veel wisselverwarmingen of onderdelen daaraan en de bekabeling ernatoe zijn vervangen de laatste tijd.  

17-09-2010 21:27:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Uitgebreide artikelen in Spits en het AD hebben het er trouwens ook over dat nu elektrische wisselverwarmingen geïnstalleerd worden die op afstand in- en uitgeschakeld en gemonitord kunnen worden.
En ook dat er in een Europees overleg van spoorwegbedrijven geen oplossing gevonden was voor van treinen vallende ijsklompen die wissels doen vastlopen. Meen hier nu echter weer iets anders te lezen over het ICMm waarbij dat o.a. speelde.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-09-2010 21:43:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat sommige mensen zo moeilijk kunnen doen om iets simpels: zet een aantal mensen in met een paar stokken, tik je zo de sneeuwklompen er vanaf. Ohjah.. kost geld


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-09-2010 21:46:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Probleem is juist dat die klompen er al af vallen als de trein bij binnenkomst van een station de wissels door gaat. Jouw oplossing zou dus iets betekenen als zet de trein voor de inrijder van 't station stil, stuur er een legertje mensen met stokken langs en laat 'm dan pas binnenkomen ofzo?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-09-2010 21:47:03
thom
thom
Ja, maar als die menen het spoor ingaan, moet het spoor BD.
Met wisselverwarming niet... Lijkt me tochwel een voordeel voor de treindienst hoor
 

17-09-2010 21:48:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Wisselverwarming helpt alleen niet tegen ijsklompen die van treinen vallen... (als zo'n klomp tussen een wissel valt duurt het immers even voor 'ie gesmolten is) wielverwarming dan?%08%

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 17-09-2010 21:49


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-09-2010 22:36:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan maak je het alleen maar erger, je smelt het eerst en daarna heb je ijs aan je trein hangen, ben je nog verder van huis

maargoed, inderdaad toch wat lastiger dan ik dacht...
De enige optie is een hittekanon in het spoor zitten bij de inrijder denk (en uiteraard een lage passagesnelheid)?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-09-2010 22:38:05
joaska3
joaska3
Quote
eix:
Quote
john2: Eix, wat bedoel je met doedelzak gejank? Bedoel je hiermee het optrek geluid? Of het storende geluid op een bepaalde plaatsen in de trein als een VIRM aan het rijden is?


Uit de kasten bij de kopbakken van de oude V-IRM komt tijdens het optrekken maar ook gedurende de rit een vervelend hoog geluid vandaan, naar ik aanneem zijn dit de motoren die min of meer 'schakelen'. Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij is er op somda of andere fora wel een betere technische uitleg te vinden.

De latere V-IRM series hebben het geluid niet/in veel mindere mate. Vraag is nu of dit komt door een betere elektrische installatie of een betere isolatie van die kast. Of wellicht beide. Het zou in ieder geval mooi zijn als dit euvel direct wordt meegenomen bij het aanpassen van de elektrische installatie. Ik ben benieuwd.


De VIRM1 (voormalige IRM) mBvk's zijn voorzien van een GTO tractie installatie. De "doedelzakgeluiden" worden veroorzaakt door de wisselende belasting, als gevolg van optrekken of afremmen, van een in de HS installatie aanwezige enorme spoel. De VIRM 2/3/4 motorbakken zijn voorzien van een IGBT tractie installatie met als grote voordeel energie zuiniger, geen "doedelzakgeluiden" en veel minder EMC. Een specifieke wintermaatregel is het plaatsen van extra filters in de aanzuigkanalen van de HS en LS ruimte ventilatie. Die voor deze winter afgerond moeten zijn. Hierdoor is het niet meer mogelijk dat er stuifsneeuw in de HS / LS ruimte kan komen en dat deze overslag kan veroorzaken. Aan het vervangen van de GTO door IGBT liggen andere afwegingen ten grondslag.
 

17-09-2010 23:53:17
plant
plant
Maar, GTO wordt dus wel door IBGT vervangen in die stellen?
Met andere woorden: einde doedelzak?


Youri
 

17-09-2010 23:56:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Nog even over die vallende ijsklompen: die vielen er toch tijdens eerdere winters ook vanaf? Heb er in 2005 eentje meegemaakt met een minder extreme uitdunning als gevolg, maar toen wel met omroep in de trein voor ongeruste reizigers op de benedenverdieping van de trein. Die meldde dat de herrie die te horen was kwam door van de trein vallend ijs.
Raar dat het toen minder problemen gaf.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-09-2010 00:20:32
waalkade
waalkade
Eerdere winters bleef men doorrijden tijdens het eerste sneeuwbuitje.
Gevolg, de sneeuw werd grotendeels weggeblazen door de rijdende treinen.
Veolia had practisch geen uitval omdat men door bleef rijden en de wissels in de gaten liet houden.
Een andere grote speler ging pas af en toe rijden toen er al een flink pak sneeuw lag.
Bovendien doordat sneeuw gedeeltelijk ontdooide op warmere delen tijdens stilstand en weer vastvroor tijdens het rijden kreeg je die ijsklompen.
Opvallend was dat aan de Veolia stellen vrijwel niets bleef hangen.
Daareentegen bij andere stellen hele klompen aan de kop en aan de kabelbomen tussen de bakken.
 

18-09-2010 10:35:31
john2
john2
Quote
joaska3:
Quote
eix:
Quote
john2: Eix, wat bedoel je met doedelzak gejank? Bedoel je hiermee het optrek geluid? Of het storende geluid op een bepaalde plaatsen in de trein als een VIRM aan het rijden is?


Uit de kasten bij de kopbakken van de oude V-IRM komt tijdens het optrekken maar ook gedurende de rit een vervelend hoog geluid vandaan, naar ik aanneem zijn dit de motoren die min of meer 'schakelen'. Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij is er op somda of andere fora wel een betere technische uitleg te vinden.

De latere V-IRM series hebben het geluid niet/in veel mindere mate. Vraag is nu of dit komt door een betere elektrische installatie of een betere isolatie van die kast. Of wellicht beide. Het zou in ieder geval mooi zijn als dit euvel direct wordt meegenomen bij het aanpassen van de elektrische installatie. Ik ben benieuwd.


De VIRM1 (voormalige IRM) mBvk's zijn voorzien van een GTO tractie installatie. De "doedelzakgeluiden" worden veroorzaakt door de wisselende belasting, als gevolg van optrekken of afremmen, van een in de HS installatie aanwezige enorme spoel. De VIRM 2/3/4 motorbakken zijn voorzien van een IGBT tractie installatie met als grote voordeel energie zuiniger, geen "doedelzakgeluiden" en veel minder EMC. Een specifieke wintermaatregel is het plaatsen van extra filters in de aanzuigkanalen van de HS en LS ruimte ventilatie. Die voor deze winter afgerond moeten zijn. Hierdoor is het niet meer mogelijk dat er stuifsneeuw in de HS / LS ruimte kan komen en dat deze overslag kan veroorzaken. Aan het vervangen van de GTO door IGBT liggen andere afwegingen ten grondslag.

Blijft voor mij over het storende geluid als je op een uiteinde van rijtuig zit, vlak bij een rondje. Hier komt een storend geluid uit alsof de intercom van de trein stoort. Of heeft dit ook met de tractie te maken?
 

18-09-2010 12:58:30
mich
mich
Quote
waalkade: Opvallend was dat aan de Veolia stellen vrijwel niets bleef hangen. Daareentegen bij andere stellen hele klompen aan de kop en aan de kabelbomen tussen de bakken.


Daar bleef ook het nodige aan hangen hoor, maar door door te blijven rijden natuurlijk relatief iets minder. Een rijdende trein stofzuigt als het ware het spoor.
 

22-09-2010 11:35:35
gvttreinen
gvttreinen
Op zondag 10 oktober 2010 wordt extreem slecht winterweer verwacht.
NS en Prorail gaan op die dag namelijk een Winterdienstregeling testen d.w.z. dat er pendeltreinen rijden en er meer overgestapt moet worden.

Er volgt nog een publiekscampagne over deze testdag.
 

22-09-2010 11:38:56
MDDM
MDDM
En hier het artikel http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=301534#p301534 over de voorgenomen proef.


Gr Joop mcn Lls
 

30-09-2010 13:05:08
admin
Moderator
admin
admin: nutteloze en nodeloos kwetsende bijdrage verwijderd (en de reactie er op dan uiteraard ook)


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

22-11-2010 10:30:47
stefanuzz
stefanuzz
Even een bericht wat betreft mogelijk winterweer... ik denk dat we (aan de hand van diverse weermodellen) a.s. donderdag - vrijdag serieus rekening mogen gaan houden met (veel) sneeuwval. Vooral vrijdag is het mogelijk dat er op sommige plaatsen 10 tot 15 centimeter sneeuw kan gaan vallen. Daarna verscherping van de vorst en kou (rijpafzetting?)... kortom, de winterdienstregeling moet misschien wel eerder worden gebruikt dan we hadden verwacht...  

22-11-2010 10:44:58
Joey666
Joey666
En hoeven ze al in Duitsland of waar dan ook de treinen niet meer uit te testen of deze winter proef zijn.
Kunnen ze alvast omschakelen naar de nooddiensregeling.
Ja, dat ligt makkelijk voor de hand en hoeven ze geen geld terug te geven.
Ze hadden al afgelopen weekend al flink wat schade opgelopen in Utrecht.

Als er echt 10 tot 15 CM sneeuw gaat vallen op vrijdags.
Dan mag je al een uurtje eerder vertrekken van je werk in in de spits in een prop volle stoptrein/sprinter zitten/staan.

als je al hoopt dat deze rijdt

Laatst bewerkt door Joey666 op 22-11-2010 21:11
 

22-11-2010 18:33:05
thom
thom
Dit jaar raakt NS niet in paniek, maar de reizigers hier wel zo te zien %08%  

22-11-2010 19:14:09
jacokran
jacokran
Uit ervaring wijs geworden?  

22-11-2010 21:15:42
broek53
broek53
Zo is het jongens, het kan niet negatief genoeg zijn. Vooruit met de geit!  

22-11-2010 22:10:09
phantom
phantom
Zou de trein uitrusten met schaatsen,glijden doet het toch al,dus dan maar met de daarvoor bedoelde middelen.
Staat wel zo estetisch verantwoord %08%
Even serieus gezegd ben zeer benieuwd hoe voor SLT zich zou houden als die winterse voorspellingen uitkomen deze week,persoonlijk ben ik bang dat een hoop reizigers de dupe zullen worden van een hoop ongemak door die stoute sneeuw en vorst
 

22-11-2010 22:27:07
stephan90
stephan90
Misschien een makkelijke tegenvraag, maar waarom verwacht je dan problemen met SLT? Ik heb waarschijnlijk niet alle berichtgeving uit de media meegekregen, maar na de situatie van vorig jaar zijn er toch diverse zaken verbeterd. Ik durf toch haast wel te wedden dat het dit jaar wel goed gaat lopen.  

22-11-2010 22:33:23
wadloper96
wadloper96
We zullen zien maar ik zou als ik jullie was wel rekening mee houden met uitval/vertragingen.

mvg peter


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

22-11-2010 22:34:33
maurits
maurits
Ik mag hopen dat alle aangekondigde wintermaatregelen hun effect zullen hebben en dat vooral die klantonvriendelijke nooddienstregeling zo lang mogelijk in de kast zal blijven. Als NS en Prorail bij een paar centimeter sneeuw al aankondigen dat men de nooddienstregeling zal gaan rijden, dan is dat een brevet van onvermogen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-11-2010 23:05:36
plant
plant
Kennen we allemaal nog het zogenaamde "weeralarm" voor drie druppels regen?
Het zou me niets verbazen als er donderdag geen vlokje valt, en dat alles zo normaal als mogelijk rijdt.


Youri
 

22-11-2010 23:38:51
WesselE
WesselE
Van mij mag alles nu komen, dan hebben de SLT's er in december geen last van hier.

Laatst bewerkt door WesselE op 22-11-2010 23:39


'Okeh'
 

24-11-2010 20:49:24
AlbertP
AlbertP
VIRM-1 is sneeuwbestendig gemaakt, dus de problemen met Intercity's zullen wel wat minder zijn. Maar we krijgen (misschien?) problemen met stoptreinen / sprinters erbij, van SLT dat nu veel meer rijdt dan een jaar geleden. Of dat nou zoveel beter is...  

24-11-2010 21:10:32
microshit
microshit
We zullen het gaan zien Vanaf morgen zal het echte winterse weer gaan beginnen, met het nieuwe wijzigingsblad krijg ik in "mijn" serie SLT voorgeschoteld dus kijk dan hoe het houdt.  

24-11-2010 21:21:40
broek53
broek53
Eenieder laat zich ook werkelijk door alles opfokken in Nederland, sterker nog; fokt zichzelf lekker op. We hebben het over nachtvorst en misschien een beetje natte sneeuw, hoor.  

24-11-2010 22:20:23
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Zo is het jongens, het kan niet negatief genoeg zijn. Vooruit met de geit!


Alleen al in de maand november heb ik op mijn dagelijkse stamtraject Ahp - Nm wel geteld 3 dagen zonder problemen gereisd. Ik kan je eerlijk zeggen dat ik het momenteel moeilijk heb om positief te blijven. Iets met resultaten uit het verleden...............

Nu de sneeuw eraan komt vrees ik toch wel wat. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

In Duitsland heeft men iets regelmatiger met sneeuw te maken. Zeker het zuiden. De DB was echter verrast toen er vorig jaar een flinke sneeuwduin in de buurt van Stralsund lag. Een GTW is ontspoord en men heeft 2 dagen nodig gehad om de boel weer sneeuwvrij te krijgen.

Ik wil ook niet zeggen dat in alle sneeuwlanden alles koek en ei is, maar daar neemt men wel maatregelen om alles beter in de hand te houden.
 


24-11-2010 22:25:12
thom
thom
Quote
broek53: Eenieder laat zich ook werkelijk door alles opfokken in Nederland, sterker nog; fokt zichzelf lekker op. We hebben het over nachtvorst en misschien een beetje natte sneeuw, hoor.

Als er uberhaupt al wat uit de lucht komt vallen, en dan ook nog meer dan 5 spetters

En laten we eerst maar afwachten wat het daadwerkelijk wordt áls het slecht weer wordt wat er dan allemaal gebeurt, dan nu bij de dreigen van een paar spetters al aan gaan nemen dat het niks zal worden...

Laatst bewerkt door thom op 24-11-2010 22:26
 

24-11-2010 22:40:49
mren
mren
Quote
thom:
Quote
broek53: Eenieder laat zich ook werkelijk door alles opfokken in Nederland, sterker nog; fokt zichzelf lekker op. We hebben het over nachtvorst en misschien een beetje natte sneeuw, hoor.

Als er uberhaupt al wat uit de lucht komt vallen,

Jazeker wel, gisteravond waren de trappen van het station in Enschede wat wit en vanmiddag zijn minimaal drie auto's wegens hagel de vangrail in geknald op de Afsluitdijk.
 

25-11-2010 10:01:51
gvttreinen
gvttreinen
NS en Prorail houden een Winter communicatieoffensief, zie de volgende links:
http://www.nubijlage.nl/ns/ (Nu.nl speciale NS/Prorail winterpagina)
http://www.prorail.nl/winter (Prorail winterpagina)
http://www.ns.nl/winter (NS winterpagina)
 

25-11-2010 10:34:07
maigoda
maigoda
Voor die Prorail-link moet je inloggen.
Groetjes,
Emiel
 

25-11-2010 10:36:56
Apda
Apda
Waarschijnlijk wordt deze Prorail-pagina bedoeld: http://www.prorail.nl/WeerenSpoor/Pages/Wintermaatregelen.aspx  

29-11-2010 18:48:02
ZJ37
ZJ37
De eerste vlokjes sneeuw zijn gevallen en natuurlijk zijn Prorail en NS er als de kippen bij om met persberichten te strooien dat er geen problemen dankzij alle maatregelen. Zie http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/enorme_files_door_winterweer_maar_trein_rijdt_normaal-143073 en http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ns_treinen_hebben_geen_last_van_sneeuwval_1_518506?localLinksEnabled=false

Het is in ieder geval geen valse start!
 

29-11-2010 19:02:42
Noodrem
Noodrem
ProRail & NS hebben kennelijk hoogstaande verwachtingen van hun fonkelnieuwe meteo-bureau in het OCCR, want ze durven zelfs al de gemiddelden van de winter van 2010 te geven:

"De winter van 2010 was met een gemiddelde temperatuur van 1,1 graad de koudste winter in veertien jaar. En met 41 sneeuwdagen - normaal zijn dat er 13 - was het ook nog eens de witste winter sinds 1979."
%08%
 

29-11-2010 19:32:28
nielske90
nielske90
De gemiddelde wintertemperatuur wordt gebaseerd op de meteorologische winter, die doorgaans ligt in de periode december t/m februari. Het grootste deel van deze periode ligt in het nieuwe jaar. Logischerwijs loopt de winter van 2010 dan van dec 2009 t/m feb 2010. De komende winter wordt dus de winter van 2011.  

30-11-2010 12:48:39
mich
mich
vandaag maar eens aan de slag om al die niet werkende wisselverwarmingen te melden... ongeveer de helft en ook nog grotendeels dezelfde die het vorig jaar ook lieten afweten. Verder is gas niet duur want in bv. Rm worden wissel gestookt die nevernooitmeer omgelegd worden zoals 83A en B (die zijn spanningsloos)  

30-11-2010 14:15:46
jochem
jochem
Te Zl vanmiddag alleen maar werkende wisselverwarmingen voor hoever ik vanaf de spoorbrug in beide richtingen kon zien. En een ploegje van 2 mannetjes + veiligheidsman die met losse spoorverwarmingsstrips sleepten richting emplacement. Kennelijk zit ProRail regio NO er wel redelijk kort op.  

30-11-2010 22:39:34
mich
mich
In Vl en Nm ook, maar kom niet in plaatsen als Tg, Vry of Vlb voor een warme wissel. Gaat wel wat aan gedaan worden natuurlijk.  

30-11-2010 22:44:15
mren
mren
Bezems aan boord meenemen bedoel je?  

30-11-2010 22:46:26
mich
mich
Voor dit soort gevallen hebben we een heteluchtblazer en een lang verlengsnoer  

02-12-2010 09:10:53
gvttreinen
gvttreinen
Een Prorail nieuwsbericht over wissels & winter:
===================================================
De wisselverwarmers en de eerste sneeuw

ProRail en NS hebben veel geïnvesteerd om het spoor ‘winterhard’ te maken. Een deel van dat geld is uitgegeven aan het verbeteren van de wisselverwarmingen met als belangrijkste doel: ook bij extreem winterweer treinen laten rijden. Op maandag 29 november hebben we onze eerste vuurproef gehad, die we goed zijn doorgekomen. Máár……. sneeuw en strenge vorst kunnen ondanks alle maatregelen nog steeds voor problemen zorgen. Er kan nog altijd een wisselverwarmer kapot gaan, een wissel vastvriezen of een trein uitvallen. We staan op scherp. Overal in het land staan sneeuwploegen klaar om eventuele problemen op te lossen. Als de hoogste staat van paraatheid geldt, staan deze ploegen zelfs fysiek aan het spoor voor snel herstel. Vanaf woensdagmiddag 1 december 14.00 uur.

Wat is er met de wisselverwarming gebeurd?
De verwarming van de 2300 meest cruciale wissels op het Nederlandse spoor is verbeterd. Een deel van de verwarmingsinstallaties is zelfs compleet vervangen. Daarbij zijn ook de wissels naar de belangrijkste onderhoudsbedrijven en opstelterreinen voor treinen aangepakt. Zo blijven deze locaties ook bij winterweer goed bereikbaar voor treinen die onderhoud nodig hebben of gerepareerd moeten worden. In totaal zijn er 7500 wissels op het Nederlandse spoor. 5500 Wissels zijn voorzien van wisselverwarming. Voor deze winter zijn 2300 van de belangrijkste wisselverwarmers preventief voorzien van nieuwe onderdelen. De overige wisselverwarmers hebben ook een check-up gekregen. Daarnaast is bij zo’n 190 wissels in niet centraal bediende gebieden wisselverwarming aangelegd.

Geen garantie
Dit betekent echter niet dat er nooit een wisselverwarmer kapot kan gaan. Ook op een normale dag zijn 50 meldingen van storingen of haperingen niet ongewoon (voor een correct beeld: dit is minder dan 1% van het totaal aantal wisselverwarmingen). Ook in het winterse buitenland (Zweden, Zwitserland) komen storingen aan de wisselverwarmers of aan de wissels voor. En ook in deze landen staan bij sneeuwval fysiek sneeuwploegen paraat om storingen snel te verhelpen. Daarnaast kan een aantal wisselverwarmingen, om verschillende redenen, uit staan. In die gevallen is dit bekend bij de procesaannemers en zijn daarvoor aanvullende afspraken gemaakt (zoals wisselklemmen of een sneeuwploeg erbij).

Kort samengevat: dat een wissel wit besneeuwd is, betekent niet automatisch dat we geen beheerste situatie hebben. Voor een aantal wissels zijn namelijk andere beheersmaatregelen (klemmen of ploeg erbij) genomen dan de wisselverwarming. Een niet werkende wisselverwarming betekent dus niet dat de wissel niet berijdbaar/ bedienbaar is.
 

02-12-2010 09:21:03
microshit
microshit
Nog een wintermaatregel: in stel 2147 werd vanmorgen te Ut automatisch een waarschuwing omgeroepen voor gladde perrons. Deze kwam ook op de lichtkrant te staan. Is dit dan bij alle SGMm stellen zo?  

02-12-2010 09:26:47
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij in alle stellen zo want afgelopen dinsdag ook in de 2995 gehoord/gezien, standaard berichtje die zeker door de HC of mcn. geactiveerd kan worden.
Heeft men zoiets ook voor paraplu`s?
 

02-12-2010 09:44:18
microshit
microshit
Niet voor paraplu's nee... al komt er op het scherm v/d SLT's wel een mededeling dat bagage niet vergeten moet worden

Overigens bedenk ik me net dat ik vanmorgen toen de 6022 Tpsw binnen kwam ik voor het eerst een trein zag slippen.

Laatst bewerkt door microshit op 02-12-2010 09:51
 

02-12-2010 17:30:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
microshit: Nog een wintermaatregel: in stel 2147 werd vanmorgen te Ut automatisch een waarschuwing omgeroepen voor gladde perrons. Deze kwam ook op de lichtkrant te staan. Is dit dan bij alle SGMm stellen zo?


Klopt als een bus.. eehh.. trein

het volgende heb ik al gezien:
-Vergeet uw OVC niet
-Denk om uw bagage
-Gladheid
-Deponeer afval op de juiste plekken
-Prettige feestdagen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-12-2010 17:40:52
treinfan
treinfan
De waarschuwingen kunnen door het personeel van de trein worden ingesteld om weergeven en omgeroepen te worden. Er is aan veel gedacht bij het systeem dat de SGMm's hebben, inclusief omroepberichten voor het koppelen/splitsen van de NoordOost  

02-12-2010 17:46:11
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp:
Quote
microshit: Nog een wintermaatregel: in stel 2147 werd vanmorgen te Ut automatisch een waarschuwing omgeroepen voor gladde perrons. Deze kwam ook op de lichtkrant te staan. Is dit dan bij alle SGMm stellen zo?
het volgende heb ik al gezien:
-Vergeet uw OVC niet
-Denk om uw bagage
-Gladheid
-Deponeer afval op de juiste plekken
-Prettige feestdagen
Kweenie of het nog zo is, maar toen de SGMm-en er kwamen (met hun RIS-systeem), zat daar ook een bericht in in verband met Dodenherdenking op 4 mei...
 

02-12-2010 19:53:25
dennistd
dennistd
Als we dan toch bezig zijn:
- Een waarschuwing voor zakkenrollers
- Mededeling dat roken in de trein niet is toegestaan
 

02-12-2010 20:26:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
microshit: Niet voor paraplu's nee... al komt er op het scherm v/d SLT's wel een mededeling dat bagage niet vergeten moet worden
OBIS heeft die melding trouwens ook...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-12-2010 21:23:20
thom
thom
Quote
broek53: Kweenie of het nog zo is, maar toen de SGMm-en er kwamen (met hun RIS-systeem), zat daar ook een bericht in in verband met Dodenherdenking op 4 mei...

Staat mij bij dat die mededeling weer verwijderd is, om vergissing te verkomen...
 

03-12-2010 21:04:15
klaass16
klaass16
De wissen bij Hdg zat vandaag vast gevroren,,waardoor de treinen van/naar Gn en Lw niet verder reden tot Hdg,,mcn zei door de intercom: Dames en Heren,, Deze trein zal niet verder rijden tot Hdg, Oorzaak is vast gevroren wissel, Gevolg, we meosten met zijn allen naar de overkant van het perron,, daar kwam om 18:40 een igelegde trein naar Lw, waardoor we +5 hadden.  

04-12-2010 11:30:07
maigoda
maigoda
Quote
thom: Staat mij bij dat die mededeling weer verwijderd is, om vergissing te verkomen...

Deze staat/stond altijd wat meer onderaan de lijst, dus kans op vergissing valt wel mee. Als ik er aan denk, zal ik eens kijken of deze er nog in zit.
Groetjes,
Emiel
 

04-12-2010 13:12:47
damart
damart
Als ik de lijst met verstoringen bekijk, lijken de winterse perikelen toch weer hun tol te eisen momenteel. Vijf wisselstoringen in de Randstad, waar vanochtend een behoorlijke laag sneeuw is gevallen.  

04-12-2010 13:39:52
MCNAlkmaar
Ja en Prorail maar zeggen dat ze winterproof zijn. Ja ammehoela, van de week al veel wissels gezien die echt niet sneeuwvrij waren, en toen sneeuwde het nog amper.


De groeten uit Schagen
 

04-12-2010 14:14:31
broek53
broek53
Ja, dat waren de dagen dat het VIRM in file naar de werkplaats kon met defecte DCM-en en lekkage...  

04-12-2010 15:41:21
Michaeldel
Michaeldel
Ik denk dat we moeten accepteren dat Nederland voor wat betreft (spoor)infrastructuur gewoon een ontwikkelingsland is. Kijk wat er gebeurt bij een laagje sneeuw.  

04-12-2010 15:53:36
FourRoses
FourRoses
Daarnaast zeuren mensen nu nog sneller als de trein nu vertaging heeft, denken ze misschien dat ze met de auto sneller af zijn?  

04-12-2010 16:18:29
broek53
broek53
Daar gaat het niet om. Het spoor hoort juist te functioneren waar het wegverkeer het laat afweten. dat was althans de gedachte, dat was vroeger (veelal) zo en dat is wat Prorail en NS nu min of meer suggereren met hun winterhardheidsreclames.
Ze blijken te bedoelen dat het (hopelijk) wat minder snel totaal fout gaat dan vorig jaar...
 

04-12-2010 16:18:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik word sowieso al gek van dat geklaag van "ja ik heb vertraging door het weer (sneeuw in de wissels meegeteld)".

Sinds het weer wat minder is geworden en wat gladder op het spoor neem ik altijd een trein van een half uur eerder, bij vertraging maak ik me dan ook totaal geen zorgen.
Een half uur is namelijk erg veel, en ten tweede: als je vertraging van een half uur hebt ben je toch nog op tijd én je kan je geld terug vragen. %02%
In mijn geval heeft het zelfs nog meer voordelen omdat ik nu gewoon met de bus naar het station kan (op dat tijdstip zijn er minder reizigers waardoor de bus bijna 5 minuten eerder op het station is, hetzij een aansluiting creëert op de Spitstrein.)

Oftewel, kort samengevat: Pas je reistijd aan op de omstandigheden, een reiziger maakte onlangs hierover een mooie opmerking (incl. dialect):
"Als men an de trage kak is, dan zit men ook langer op den pot"


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-12-2010 16:25:15
damart
damart
Men probeert nu duidelijk zo min mogelijk wissels te bedienen, zo lijkt het. vanaf Zvt richting Hlm wordt namelijk via het linkerspoor gereden, viel me op.  

04-12-2010 16:25:49
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Daar gaat het niet om. Het spoor hoort juist te functioneren waar het wegverkeer het laat afweten. dat was althans de gedachte, dat was vroeger (veelal) zo en dat is wat Prorail en NS nu min of meer suggereren met hun winterhardheidsreclames.

Maandag was dat ook zo. Ik was met slechts enkele minuten vertraging vanuit Rta op Ed, terwijl ik het hele stuk Ut-Ed naar een volledig vastgelopen A12 kon kijken.
 

04-12-2010 16:28:52
gertjan
gertjan
Quote
FourRoses: Daarnaast zeuren mensen nu nog sneller als de trein nu vertaging heeft
Ja, en als je optijd wilt vertrekken is het weer niet goed, omdat je dan geen aansluiting geeft op een vertraagde trein.
En als je optijd bij een station komt, komen de reizigers op het laatste moment aan rennen en moeten ze nog een kaartje kopen.
Kortom, je doet het toch nooit goed volgens je reizigers.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

04-12-2010 16:32:03
broek53
broek53
Jawel, maar we halen een paar dingen door elkaar. Sneeuw en kou zoals de afgelopen week hebben we de meeste jaren wel & dat is nooit een erg probleem geworden. Dat begint "pas' bij meer sneeuwval en bij wind, en daarvan werd nu juist de suggestie gewekt dat het minder impact zou hebben dan vorig jaar. ik geloof inmiddels niet dat dat waar is.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-12-2010 16:32
 

04-12-2010 16:48:36
damart
damart
Was die proef met een winterdienstregeling niet bedoeld voor dit soort omstandigheden? Ik ben benieuwd of die nog uit de kast wordt getrokken een dezer dagen.  

04-12-2010 16:57:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Tsjah, je kan overdrijven, alles rijdt gewoon nog, hetzij met enkele vertragingen en uitvallen, voor dit soort dingen hoef je echt geen Nooddienstregeling op te starten. Of bel je soms ook de traumaheli voor een schaafwondje?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-12-2010 16:59:57
gertjan
gertjan
NS en ProRail beweren toch dat ze klaar zijn voor de winter? En dan raar vinden dat er nu kamervragen gaan komen %08%


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

04-12-2010 17:03:28
damart
damart
Quote
dlm4yjp: Tsjah, je kan overdrijven, alles rijdt gewoon nog, hetzij met enkele vertragingen en uitvallen, voor dit soort dingen hoef je echt geen Nooddienstregeling op te starten. Of bel je soms ook de traumaheli voor een schaafwondje?


Ja, en de brandweer als iemand een sigaret aansteekt. Maar daar gaat het me niet om...

Eerst wordt met veel bombarie een winterdienstregeling getest voor als winterweer voor problemen gaat zorgen. Dan zorgt winterweer voor problemen, en dan wordt die dienstregeling niet gebruikt. Hij hoeft van mij ook helemaal niet ingesteld te worden, ik vroeg me alleen af of dat nu zou kunnen gebeuren .
 

04-12-2010 17:04:14
diesels
diesels
Sja, fijn dat jij zo flexibel in je tijd zit dat je je er niet druk om kan maken en dat je niet doorhebt dat niet iedereen is zoals jij.

Vandaag reed er b.v. ruim twee uur lang geen enkele IC van Den Bosch naar Utrecht. Waarom? Geen infrabeperking, geen werkzaamheden, gewoon het doorwerken van rotzooi elders en alle andere redenen die het telkens weer éxtra frustrerend maken dan als het gewoon eens tegenzit. Het is mensen niet uit te leggen waarom er vier, vijf treinen achter elkaar uitvallen als er verder niets aan de hand is, zéker als je zo hard loopt te roepen dat je winterklaar bent. Als dat al gebagatelliseerd moet worden, dan sta ik daar niet achter. En ik ben écht geen beroepsklager.

Laatst bewerkt door diesels op 04-12-2010 18:24
 

04-12-2010 17:07:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Is er een verbod op de stoptrein ofzo?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-12-2010 17:12:42
broek53
broek53
Dit soort non-dicussies kan ik missen als kiespijn. er wordt gewoon een wanprestatie geleverd op het spoor, zo eenvoudig is het. Of iemand dat niet erg, een beetje erg of heel erg vindt, lijkt mij nauwelijks terzake te doen.  

04-12-2010 17:18:14
Michaeldel
Michaeldel
Vind ze wel geinig

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-12-2010 17:41, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

04-12-2010 17:32:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
damart: Eerst wordt met veel bombarie een winterdienstregeling getest voor als winterweer voor problemen gaat zorgen. Dan zorgt winterweer voor problemen, en dan wordt die dienstregeling niet gebruikt. Hij hoeft van mij ook helemaal niet ingesteld te worden, ik vroeg me alleen af of dat nu zou kunnen gebeuren .


Was het niet zo dat die dienstregeling pas in werking kwam bij aanvang dienstregeling i.p.v. opeens?
Als je zo iets gaat opstarten terwijl de andere dienstregeling vol in de gang is, lijkt het mij dat je dan écht alles om zeep helpt i.p.v. voorkomen.
Wat Prorail momenteel aan het doen is, is de situatie observeren, kijken waar het slecht gaat en als er tussen A en B een probleem is ga je op dat traject kijken wat je wel en niet kan. zoals:

-Normale dienst hervatten
-Beperkt treinverkeer
-Pendeldiensten (Nooddienstregeling)
-geen treinverkeer, reizigers zullen via een andere route hun bestemming moeten bereiken (wat in Nederland over het algemeen kan, vrijwel alles is via een driehoeksvorm verbonden, alleen op de uittakkingen zul je gestrande reizigers/treinen treffen.)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-12-2010 17:49:26
bogger
bogger
Tot aan de dubbele punt klopt je zin volledig.

Prorail is enkel en alleen aan het observeren.. En aan het bedenken met welke excuusjes ze dit keer aan zullen komen zetten.

De storingsmonteurs konden niet komen? Nou de sneeuwploeg reed hier de hele dag rondjes..

En over dat half uur eerder van huis weg. Waarom zou de reiziger zich moeten aanpassen als de infrabeheerder/vervoerder een probleem heeft?

Dan mag ik in de zomer ook wel eerder weg omdat het spoor misschien krom trekt of omdat er een bermbrand is.
En in de herfst 1 uur eerder weg, omdat er bomen naast het spoor groeien..