Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
20-01-2010 13:13:28
robbertc
robbertc
Klopt, het probleem zit em ergens in het splitsen/combineren (in Std), dat willen ze voorkomen..  

20-01-2010 13:15:34
arge_ban
arge_ban
Ja raar. Mijn maat die gisteren de 857 had, die reed met een losse 8648. Daar werd in Ehv gewoon een losse VIRM-IV bijgehangen. Gecombineerd dus. maar niets in Std. Blijft erg vaag allemaal.

Ook in Mt werd gisteren of eergisteren gecombineerd.

De 815 kwam aan met een VIRM-IV en voor de 828 werd er van het rangeerterrein eentje voorgeplaatst, ook een VIRM-IV.

Nou is het natuurlijk ook zo, deze maatregel kost geen extra reistijd. Dus dit kan ook gewoon zo.

Ik weet namelijk 2 dingen. Ooit heb ik ergens gelezen dat de NS alleen wilde splitsen cq combineren in de spits voor Hrl. De rest van de dag zou de trein doorrijden naar Mt. Maar technisch gezien bleek dit niet haalbaar. Waarom weet ik ook niet.

Ten tweede heb ik wel eens 2 conducteurs met elkaar horen praten over het feit dat de NS afwilde van het splitsen cq combineren in Std en vonden het sjiek om met 2x VIRM-VI door te rijden naar Mt. Dit heb ik in de 1ste klas gewoon eens opgevangen, al meer dan 1 jaar geleden volgens mij.

Ook hebben ze, toen ik nog studeerde in Hrl, het er ooit over gehad van Hrl de ic status af te pakken. Dit was zo gesprek van de dag in 2002 of 3 meen ik.

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 13:57


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

20-01-2010 13:47:17
keesje
keesje
Het is ook een slecht argument om het aftrappen en bijplaatsen te Std niet te doen en vervolgens wel geregeld bij te plaatsen in Ehv en Ut. En daar heb je er ook nog eens minder tijd voor...  

20-01-2010 13:49:16
arge_ban
arge_ban
Dat bedoel ik dus, vandaar dat het allemaal vaag blijft. Ik begrijp dus nu ook dat dat geregeld in Ut ook gebeurd. Dat wist ik namelijk niet. Wel heb heb ik ooit meegemaakt dat er een 6je in Ehv voorop geplaatst werd, die na het koppelen kapot ging. Waardoor hij weer los gemaakt werd, weggesleept en het achterste stukje voor Hrl ineens naar Mt ging waardoor ik in Ehv weer uit het 6 je moest, in het bomvolle 4tje en we met + 20 vertrokken.%03% Het was toen wel 's avonds rond een uur of 10 maar dan nog... Is het niet zo dat wanneer je het niet zou doen in Std, je minder personeel nodig hebt ? Als je splitst in Std heb je een HC nodig voor Mt en Hrl, maar als je in Ut of Ehv bijplaatst volgens mij niet. De eindbestemming blijft dan namelijk dezelfde.

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 13:55


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 


20-01-2010 13:57:33
robbertc
robbertc
Er is een verschil tussen een aantal keer per dag (in bijvoorbeeld Ut en Ehv) of structureel de gehele dag in Std, denk ik..  

20-01-2010 13:58:32
arge_ban
arge_ban
Inderdaad. Door het veelvuldig doen gaan de koppelingen natuurlijk eerder stuk. Daar heb ik niet bij nagedacht, sorry. Je zou natuurlijk rond de middag (buiten de spits dus) niet hoeven te splitsen. Het reizigersaanbod is dan normaal al kleiner. Maar ja dit was, zoals ik al eerder aangaf, een paar jaat geleden technisch gezien niet mogelijk. En dat heb ik ergens uit een krantje dat ik in de trein las of het was de Spoor, dat kan ook nog. Maar het is wel zo na 19 uur wordt er gewoonlijk al niet meer gecombineerd in Std, alleen nog gesplitst. Dus daar knijpen ze al op.

Maar toch vraag ik me af: Wie geeft die opdracht tot niet splitsen/combineren ?
Een HC moet toch ergens die opdracht vandaan krijgen ?

Ik vroeg het ergens eind december aan een HC die bij mij in het dorp woont, maar die zei tegen mij, "niemand weet wat er aan de hand is" Wat ik al vaag vond als NS medewerker, maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 14:05


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

20-01-2010 14:14:24
broek53
broek53
Ach, je kunt het zo mistig maken als je wilt. Het is in principe met de materieelinzet (en met meer dingen) zo geregeld:
1. jaardienstregeling
2. afwijkingen van de jaardienst in "dagplan"
(het actuele plan voor een bepaalde dag is dus ofwel het jaarplan, ofwel iets dat in dagplan geregeld is. Maar aan de verschijningsvorm is dat niet te zien)
3. afwijking van het actuele plan wordt geregeld door de bijsturingsorganisatie van NSR.
Complicatie van het gedoe in de 800 zal wel zijn dat met name de punten 2 en 3 door elkaar heen lopen. Dat beluister ik hier ten minste.
 

20-01-2010 14:15:33
jbt
jbt
Als ik dit zo lees wordt het misschien wel weer tijd om - net als voor december 2006 - vanuit Std het ene halfuur naar Hrl te rijden en het andere halfuur naar Mt. Wordt 'de pijn' tussen Maastricht en de Parkstad (Heerlen) wat gedeeld. Hrl van het IC-net afkoppelen lijkt mij niet de bedoeling, zeker niet als er plannen zijn voor een IC van Ehv via Hrl naar Aachen.  

20-01-2010 14:17:58
arge_ban
arge_ban
Nee dat klopt, maar destijds ging dat verhaal vanwege de overlast van junks daar.

Maar je moet het ook zo zien. Wat is de reizigersvraag van Hrl en Mt. Ik zie geregeld buiten de spits, wanneer ik wel eens in Std overstap naar Bunde, dat de laatste bakjes van het stuk naar Hrl leeg zijn (onder tenminste).

Als je dan toch weer om het half uur naar Hrl wilt rijden kun je ook Geleen Oost weer aansluiten op het IC netwerk%02%

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 14:24


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

20-01-2010 14:24:55
arge_ban
arge_ban
@keesje,

Vanwege de overlast van junks op het station van Hrl wilde men in de jaren 2002/2003 de ic status van Hrl afpakken. Daar gaat het over. Volg je nu wel ? Ze hebben die gasten toen gepoogd van het station en de perrons weg te krijgen door in de tunnel klassieke muziek te draaien.

Maar nu staan ze gewoon achter de tunnel geld van je af te troggelen, voor zogezegd een broodje%03%

Wat ik verder gebrepen heb uit documenten van de provincie is dat er eerst een sneltrein sittard aachen komt met DM'90 omdat het gedeelte richting Aachen, achter Hrl nog niet geelectrificeerd is. Theroretisch zou dat betekenen, en ik loop nu misschien wat vooruit. 1x per uur IC Mt/Hrl, 1x Per uur Ic Mt en 1x Per uur Sneltrein Std-Hrl-Aachen. Is gepland voor 2011.

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 14:34


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

20-01-2010 18:18:21
timtrein
timtrein
Wel mooi, dan doet je DM'90 tenminste nog wat zinvols...
Niet meer willen koppelen vanwege de winter is prima, maar die problemen zijn allaaaaaaang voorbij. Wat nog rest is het materieeltekort!
 

20-01-2010 18:21:47
htmtram
htmtram
Maar gaan we het weer over de sneeuw enzo houden?  

20-01-2010 18:39:39
willy84
willy84
Nee we gaan het niet meer over de sneeuw hebben maar lekker zwarte pieten naar Prorail, NS, ministerie en vice versa.  

20-01-2010 19:58:29
arge_ban
arge_ban
Dan kun je beter een ander topic opnenen

Wat wel zo is in het weekend wordt weer flink sneeuw verwacht ...%08%

Mijn gemoedsrust is weer even tevreden gesteld want ik lees net het volgende:

Vanaf maandag 25 januari rijden bijna alle treinen weer volgens de reguliere dienstregeling.

De Intercity’s tussen Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Utrecht / Amersfoort zullen dan weer 4x per uur rijden. De Intercity’s tussen Amersfoort en Deventer en tussen Utrecht Centraal en Zwolle blijven voorlopig in de spits 2x per uur rijden. Tussen Zwolle en Leeuwarden en tussen Sittard en Heerlen blijven pendeltreinen rijden. Hierdoor zal een groep reizigers een extra overstap moeten blijven maken.%08% Zolang dat crossplatform is en het geen extra rijstijd kost lijkt me dat geen probleem en zou ik er ook geen probleem mee hebben. Ik ga het eens uittesten, 's morgens vanuit Mes met Veolia naar Hrl en dan naar Std. Dan deel ik tenminste in de miserie%08%

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 21:09


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

20-01-2010 23:11:13
broek53
broek53
Het lijkt verdorie wel of er maar één item belangrijk is in deze winterse perikelen, namelijk of er wel of niet op Hrl gependeld wordt. Persoonlijk zou ik zeggen: gaaaap, en nòu weten we het wel hoor.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-01-2010 23:11
 

21-01-2010 09:09:01
arge_ban
arge_ban
Ik weet niet of dit vanwege de winter komt, maar ik begrijp dat er vanaf volgende week een ICRm in de 800 zit, in de 820 en 863. Begrijp ik dat deze tot de namiddag in Amr blijft staan of ook gewoon op en neer rijdt. En ik begreep dat dit planmatig wordt%06% Is dit dus blijvend Of heeft dit alleen met de winter te maken. Ik vind dit wel gein.


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

21-01-2010 09:15:34
keesje
keesje
Los van dat het al 88 keer gemeld is, is dit alleen volgende week zo gepland. Voor de week erop (vanaf 1 febr) is het nog niet bekend: er is geen materieel gesteld voor 820/863!  

21-01-2010 09:52:40
arge_ban
arge_ban
Ok,

Ik begreep alleen uit het woord "planmatig" dat dit dus voor vast gepland was. Dan heb ik dat gewoon verkeerd begrepen, vergissen is nog altijd mensenlijk he.

Laatst bewerkt door arge_ban op 21-01-2010 09:53


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

21-01-2010 11:02:33
bloemkool
bloemkool
Wie komt er nu bij dat er weer veel sneeuw gaat vallen? Heeft dat in een glazen bol gestaan  

21-01-2010 11:11:08
arge_ban
arge_ban
Dat zeggen ze bij ons op L1 het nieuws. Het wordt weer kouder en zaterdag wod sneeuw verwacht. Er is nu alweer lichte nachtvorst.

Ik citeer "Morgen droog, zaterdag en zondag tijdelijk regen of natte sneeuw. Maandag vorstinval, eerst wat sneeuw. "

Maandag en dinsdag wordt het, met een stevige wind uit NO tot O, kouder. Overdag vriest het licht met maxima rond min 1 graad en ’s nachts vriest het licht tot matig met minima rond min 5 graden. Eerst valt er wat sneeuw, maar later komen er flinke sneeuwbuien.

Laatst bewerkt door arge_ban op 21-01-2010 11:17


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

21-01-2010 15:59:29
robbertc
robbertc
Deze is ook wel aardig: vanaf volgende week GEEN ICRm in de 800 (820/863). Bleek vlak voor het sluiten van de markt een beter idee om daar gewoon met VIRM te blijven rijden..  

21-01-2010 16:02:03
woepje
woepje
Maar gaat er nog wel een ICL stam in de 1900 rijden zodat er VIRM of ICR vrijkomt en wellicht elders wordt ingezet of gaat dat nu ook anders?  

21-01-2010 17:36:17
keesje
keesje
Quote
robbertc: Deze is ook wel aardig: vanaf volgende week GEEN ICRm in de 800 (820/863). Bleek vlak voor het sluiten van de markt een beter idee om daar gewoon met VIRM te blijven rijden..


Mijn donderpreek heeft dus geholpen! %08%
 

21-01-2010 18:59:39
BJB83
BJB83
Ik vroeg me ook al af hoe ze dat in Alkmaar op het rangeerterrein wouden gaan krijgen. Daarnaast zijn de treinen net voor en na de spits ook nog redelijk druk op bijna dit hele traject dus goede keuze.

In diverse media was gisteren trouwens te lezen dat Eurlings er verre van happy mee was, dit niet nog een keer moet gebeuren maar dat het vooral wachten is op de evaluatie. Ik hoop dat in de evaluatie wel duidelijk staat wat Prorail blunderde (wissels Den Haag HS bijvoorbeeld) en NS vekeerd deed (niet zo sneeuwbestendig materieel) want anders wordt het weer een grote poppenkast en is de sneeuw de hoofdschuldige.
 

21-01-2010 19:17:02
woepje
woepje
Komend weekend kan het inderdaad weer gaan sneeuwen (met name in het noordoosten), dus hopelijk weet men de boel dan wel een beetje op orde te houden. Zou jammer zijn als het herstel wat nu plaatsvindt straks weer teniet wordt gedaan. Maar we hebben vertrouwen

Quote
keesje:
Quote
robbertc: Deze is ook wel aardig: vanaf volgende week GEEN ICRm in de 800 (820/863). Bleek vlak voor het sluiten van de markt een beter idee om daar gewoon met VIRM te blijven rijden..


Mijn donderpreek heeft dus geholpen! %08%
Volgens mij krijgt Keesje nu ook een donderpreek van diverse forumleden%08%
 

21-01-2010 19:39:15
keesje
keesje
Jammer dan, ik kan weer zitten in 820.  

23-01-2010 18:02:52
john2
john2
Zag vanmiddag in Nuth een Intercity vanaf Heerlen naar Sittard gaan. En een intercity vanaf Sittard naar Heerlen gaan.  

23-01-2010 18:07:56
ruysdael
ruysdael
Ernstig..  

23-01-2010 18:31:27
keesje
keesje
Dat gebeurt toch elk half uur?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-01-2010 19:19:58
john2
john2
Met mijn melding bedoelde ik te zeggen dat er in Sittard weer gekoppeld en ontkoppeld word. Ik dacht dat dit begrepen werd. In het vervolg toch iets duidelijker zijn.

Laatst bewerkt door john2 op 23-01-2010 19:22, reden: Tekst bijgewerkt
 

23-01-2010 19:25:24
superboer
superboer
En er wordt ook nog niet gekoppeld in Std. Er rijdt nogsteeds een pendel tussen Std en Hrl, wel met VIRM.  

24-01-2010 11:12:21
john2
john2
Omdat ik 2 maal een VIRM zag rijden was ik in de verondstelling dat er in Sittard weer gekoppeld en ontkoppeld werd. Ben dus op het verkeerde been gezet.  

27-01-2010 22:34:18
mdj
mdj
Na 1-2-'10 gewijzigd:
20800 wordt gecombineerd met de 800 en de 800 wordt weer gesplitst in Std

Ongewijzigd:
10500/10700 niet koppelen, 12500/12700 rijdt alleen tussen Zl-Lw.
2800 rijdt niet Amf-Dv.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-01-2010 22:46:09
keesje
keesje
Ik heb dit nog nooit meegemaakt: bepaalde verbindingen anderhalve maand compleet verbreken vanwege wat sneeuw en een laagje ijs. Dat gaat toch nergens meer over...  

27-01-2010 23:52:19
MasterE
MasterE
Je kan blijven zeuren en zeiken maar er staat nog steeds een enorm aantal bakken defect, dus zolang deze niet zijn hersteld zal de drgl nog aangepast zijn. NS (Nedtrain)gaat nu bij ICMm de stellen repareren met een blijvende oplossing het heeft natuurlijk geen zin ze nu snel te herstellen meet een halve (nood) oplossing en ze bij de eerste de beste sneeuwval met als gevolg defecten weer buitendienst te stellen.  

28-01-2010 00:30:42
mren
mren
Het al dan niet (ont)koppelen van de Friese tak van de NO heeft toch niet zo veel met materieeltekort te maken?
Of worden daar de gammele stellen op de been gehouden door soortgenoten met werkende compressor/tractie-installatie en levert koppelen het risico op van twee manke stellen bij elkaar?
 

28-01-2010 07:35:53
keesje
keesje
Er is eerder een overschot dunkt me. Kijk maar eens naar de situatie bij Std: menig 800 komt daar met 2 of zelfs 3 stellen van en naar Mt, terwijl een respectievelijk 3e en 4e stel met VIRM los gereden wordt van en naar Hrl. Zo'n contructie kost meer materieel dan het normaal aftrappen/bijplaatsen.  

28-01-2010 08:01:03
dvdhoven
dvdhoven
Blijft nog onduidelijk wat ze doen met de 205xx en 217xx. Blijven die voorlopig pendelen tussen Ut en Rtd en dus niet combineren met resp. 5xx en 17xx of gaan ze weer combineren?
Dit sneeuwt een beetje onder, maar het is toch hinderlijk voor reizigers van/naar Rotterdam, die nu telkens een overstap krijgen voorgeschoteld in Utrecht, die deels niet cross-platform is. Nl aankomend vanuit Rtd op spoor 9 en aansluiting op spoor 11.


Dick van den Hoven
 

28-01-2010 08:29:38
robbertc
robbertc
Die blijft ook nog. Pendelen Ut-Rtd en Lw-Zl in de NO. Er rijden nog steeds stellen rond die gecombineerd met goedwerkende stellen moeten blijven rijden. Zo min mogelijk splitsen/combineren dus.  

28-01-2010 10:48:10
keesje
keesje
Quote
MasterE: Je kan blijven zeuren en zeiken maar er staat nog steeds een enorm aantal bakken defect, dus zolang deze niet zijn hersteld zal de drgl nog aangepast zijn.


Wat betreft de VIRM-en lijkt het wel mee te vallen: Van alles viertjes staan er slechts 6 stil (wellicht daarvan een aantal in onderhoud) en van de zessen rijden er 11 niet.

Bij ICM lijkt het wat nijpender: hier staan 10 vieren stil en minstens 25 drietjes (incluis de stellen die in Hlm staan voor revisie).

Laatst bewerkt door keesje op 28-01-2010 10:55
 

28-01-2010 11:02:03
mdj
mdj
En hoeveel van de rijdende ICM's rijden mank rond, waardoor er een "goed" stel tegen aan moet, waardoor er niet gecombineerd wordt?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-01-2010 16:26:36
willy84
willy84
Hoe staat het nu met de inzet van divers materieel. VIRM lijkt al weer goed op sterkte. ICM echter nog steeds een ingekorte treindienst..

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-01-2010 07:04
 

29-01-2010 17:12:34
broek53
broek53
De problemen zitten voornamelijk nog in het ICM, dat kennelijk moeilijk te repareren is, c.q. waar de defecte compressoren echt vervangen moeten worden. Daarbij rijden er vele combi's rond waarbij de lamme de blinde helpt, m.a.w. twee stellen die op de compressorgroep van een stel rijden en stellen met halve tractie. Iets dergelijks (dat gedwongen gecombineerd rijden) speelt zich kennelijk ook af bij het SGMm, waar nogal wat tractie-installaties defect zijn. Daarvan is in de dienst echter niet zoveel te merken en de manco's zijn kennelijk niet zo groot dat er in de treindienst gesneden moet worden.  

29-01-2010 17:55:40
arge_ban
arge_ban
Wat ik wel raar vind is dat er maandag nog steeds lage temperaturen zijn, waar de VIRM koppelingen toch niet goed tegen schijnen te kunnen. Vind het aftrappen cq combineren dus toch maar vreemd. Maar ja ik moet ook rekening houden zeker met de mensen uit Hrl...%02%

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-01-2010 07:04


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

30-01-2010 00:28:00
ruysdael
ruysdael
Een groot deel zal wel al aangepast zijn hiervoor. Eerder in dit topic staat dat NS geen halve maatregelen wil nemen, zodat bij de eerste de beste sneeuwval niet weer honderden bakken aan de kant staan. Ik heb er een hard hoofd in, maar laten we maar van het positieve uit gaan...

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-01-2010 07:35
 

30-01-2010 00:47:07
vinny004
vinny004
Tja ik mag hopen dat ze voor ICMm een structurele oplossing hebben. Dat materieel is net van de grote revisie terug... %03%  

30-01-2010 01:03:14
thom
thom
Alleen liep de verbouwing van de compressor daar los van.  

30-01-2010 07:43:07
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: topic flink opgeschoond. Ontopic blijven a.u.b.!


Groet, Spiketrain
 

30-01-2010 09:40:07
broek53
broek53
Ik meen zeker te weten dat het uitvallen van ICM niet met de grote revisie te maken heeft, anders zou het ook wel 90 % ICMm zijn dat aan de kant staat, en dat is niet zo. Het is de twee tot vier jaar geleden geplaatste nieuwe compressorgroep die heel erg niet winterhard blijkt. Nu kun je het vervangen beschouwen als voorloper op de revisie en dan is het weer rond, maar het is dus niet zo dat gereviseerde stellen met iets anders tobben dan de niet-gereviseerde. En natuurlijk komt daar een structurele oplossing voor; er is immers geen enkele andere materieelsoort die tobt met defecte compressoren - dus als het moet, vervangt men de hele zaak maar door iets goeds.  

30-01-2010 09:48:24
dvdhoven
dvdhoven
Die compressoren hadden een paar jaar geleden, direct na de inbouw toch ook al problemen? Of vergis ik me nu?


Dick van den Hoven
 

30-01-2010 09:54:41
broek53
broek53
Jawel, de inbouw heeft zelfs maanden stil gelegen.  

31-01-2010 23:16:27
mark
mark
Quote
Minder spitstreinen NS
Op werkdagen (maandag tot en met vrijdag): tussen Utrecht en Amersfoort, tussen Amersfoort en Deventer, en tussen Amersfoort en Zwolle moeten reizigers in de spits rekening houden met een vertraging van ongeveer 15 minuten.
In de spits rijden er minder treinen.
Prognose:
* tot nader bericht



Dus als ik het goed begrijp gelden de beperkingen niet in het weekend? Lijkt me logisch omdat je dan minder ICM nodig hebt om de gehele omloop uit te kunnen voeren.
 

31-01-2010 23:26:36
1855
1855
Quote
broek53: Ik meen zeker te weten dat het uitvallen van ICM niet met de grote revisie te maken heeft, anders zou het ook wel 90 % ICMm zijn dat aan de kant staat, en dat is niet zo. Het is de twee tot vier jaar geleden geplaatste nieuwe compressorgroep die heel erg niet winterhard blijkt. Nu kun je het vervangen beschouwen als voorloper op de revisie en dan is het weer rond, maar het is dus niet zo dat gereviseerde stellen met iets anders tobben dan de niet-gereviseerde. En natuurlijk komt daar een structurele oplossing voor; er is immers geen enkele andere materieelsoort die tobt met defecte compressoren - dus als het moet, vervangt men de hele zaak maar door iets goeds.


Compressoren zijn goed, het is de randapparatuur die niet meer wil.
 

31-01-2010 23:27:30
peterselie
peterselie
De praktijk is dat de beperkingen ook in het weekend gelden. Zo hou je het materieel meer in vaste samenstellingen.  


31-01-2010 23:27:57
bloober
bloober
Ik denk eerder dat de spitstreinen die niet rijden, in het weekend sowieso niet rijden. Wat de 2800 Amf-Dv betreft, is men volgensmij vergeten dat die in het weekend in de 'spits' juist wel doorrijdt naar Dv, want deze trein staat bijv. voor as zaterdag niet in de reisplanner van/naar Dv.

EDIT: Wat een drukte hier ineens. Dit is dus een reactie op de vraag van mark.

Laatst bewerkt door bloober op 31-01-2010 23:28


Groetjes, Bloober
 

31-01-2010 23:31:49
mark
mark
Nogal knullig dat men dat vergeet bij ProRail, naast de 2800 zijn er namelijk ook enkele 12500'en en 12700'en die op zaterdag of zondag rijden. Nu krijgen reizigers het idee dat alles vanaf zaterdag weer normaal rijdt...
Maar goed, we gaan er maar vanuit dat de treinen ook in het weekend niet rijden.
 

01-02-2010 10:14:50
bogger
bogger
Wat ik er over kan zeggen is dat de 2800 zaterdag in ieder geval was opgeheven Ut-Amf vv.

PLP had het over een ad-hoc maatregel en de servicemedewerker verweet me dat ik niet op internet had gekeken%04%
 

01-02-2010 10:28:14
keesje
keesje
Het was op zaterdag wel zo gepland dat de 2800 niet tussen Amf en Ut reed, maar dat was de hele week al zo. Toen reden de treinen wel naar Amf.

Laatst bewerkt door keesje op 01-02-2010 10:28
 

01-02-2010 15:32:29
broek53
broek53
Jl vrijdag zijn vier ICM in Hlm binnengelopen voor herstel of vervanging (dat weet ik niet) van de compressorgroep: de 4018, 4039, 4049 en 4073. Zo'n opmerking die duidt op de compressorgroep is ook opgenomen bij de 4023, die met brandschade binnen staat sinds 11-1, bij de 4033 die op 25-1 is binnen gelopen, en bij de 4088.  

01-02-2010 15:37:13
salieri
salieri
Wat was de reden van de brand in de 4023 (even tussendoor)? Kortsluiting of iets anders?  

01-02-2010 19:35:56
keesje
keesje
Teletekst pag 751 geeft nu voor het eerst sinds weken aan dat "er geen bijzonderheden zijn".

M.a.w.: Alles rijdt weer?
 

01-02-2010 20:49:05
broek53
broek53
Quote
salieri: Wat was de reden van de brand in de 4023 (even tussendoor)? Kortsluiting of iets anders?
Geen idee (ook niet tussendoor). Brand kan zowel iets elektrisch geweest zijn als een brandje in het interieur.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-02-2010 21:14
 

01-02-2010 21:04:05
raymond16
raymond16
Quote
keesje: Teletekst pag 751 geeft nu voor het eerst sinds weken aan dat "er geen bijzonderheden zijn".

M.a.w.: Alles rijdt weer?

Ze hebben geluisterd: teletekst meldt nu weer dat er in de spits minder treinen rijden
 

03-02-2010 19:12:08
rudolfph
rudolfph
Ik heb het nieuwsbericht met maatregelen bijgewerkt, is dit nu correct? Mochten er in de toekomst onduidelijkheden ontstaan over spots, dan biedt dit nieuwsbericht nog enig houvast, aangezien nieuwsberichten altijd bewaard blijven.

Treinnumers 690500 en 691700 komen uit de NS-reisplanner.
 

03-02-2010 19:35:02
dennistd
dennistd
Van de NS-site:
Quote

Dienstregeling vanaf maandag 8 februari
Vanaf maandag 8 februari hoeven reizigers naar Leeuwarden niet meer over te stappen in Zwolle. Tussen Amersfoort en Deventer gaan in de spits weer 4 Intercity’s per uur rijden. Ook op het traject Utrecht Centraal / Zwolle kunnen reizigers in de spits weer gebruik maken van 4 Intercity’s per uur.

Klopt het dat ik hieruit opmaak dat de 500 niet koppelt met de 20500 en de 1700 niet met de 21700? De reisplanner geeft voor volgende week ook nog de overstap in Zwolle aan dus die is nog niet bijgewerkt.

Laatst bewerkt door dennistd op 03-02-2010 19:35
 

03-02-2010 20:05:28
MDDM
MDDM
Quote
broek53: Jl vrijdag zijn vier ICM in Hlm binnengelopen voor herstel of vervanging (dat weet ik niet) van de compressorgroep: de 4018, 4039, 4049 en 4073. Zo'n opmerking die duidt op de compressorgroep is ook opgenomen bij de 4023, die met brandschade binnen staat sinds 11-1, bij de 4033 die op 25-1 is binnen gelopen, en bij de 4088.

In de railpocket staat te lezen dat ze de bakken waar de omvormers inzitten waterdicht gaan maken.


Gr Joop mcn Lls
 

04-02-2010 08:57:13
broek53
broek53
Volgende week moet het treinverkeer weer normaal zijn. Ongetwijfeld geldt dat dan voor de dienstregeling en bepaald nog niet voor de materieelinzet. DM '90 in het noorden, VIRM in de Noord-Oost en ICL in de 3526 en 1921 enz. blijven nog wel een poosje.  

04-02-2010 10:08:44
keesje
keesje
Ik heb er nog een beetje een hard hoofd in gezien de hoeveelheid stellen ICM die stil staan te staan (aantallen zijn incl die in onderhoud en revisie):

Vanmorgen: 35 drietjes en 12 viertjes, dus 153 bakken. Volgens mij is er onvoldoende materieel die deze aantallen kan vervangen.
 

04-02-2010 10:12:49
broek53
broek53
Ja, ik zie het persoonlijk ook meer als een vlucht naar voren.  

04-02-2010 13:12:43
TheKnitter
TheKnitter
Quote
broek53: DM '90 in het noorden

Morgen moet ik weer van Zwd naar Lw, is er dus grote kans dat ik DM'90 tref?
Reis tevens wel in de middag/avond spits.
 

04-02-2010 13:28:22
keesje
keesje
DM'90 rijdt ten noorden van Zl in de 9100 en 2900.  

04-02-2010 13:41:54
daan-ns
daan-ns
Heb afgelopen nacht van m´n 3 treinen, bij 2 treinen defecte stellen mee gehad. Schiet lekker op! Daardoor in nachtnet een uur vertraging opgelopen omdat tractie maar 60% had.


Groetjes Daan
 

04-02-2010 22:28:00
john563
john563
Er is een definitieve oplossing voor de compressor groep bij de ICMm, de omzetter daarvan word losgehaald en de compressoren draaien dan op de hoofd omzetter, zaterdag komen daarvoor 4 drietjes en 4 viertjes binnen, de vieren krijgen de goede compressor omzetter en de drietjes krijgen de wijziging, de 4023 heeft een tractie sluiting waardoor de snelschakelaar verbrand was, de 4033 heeft gesmolten kabels boven de rijweerstanden omdat een weerstand door een ijsklomp sluiting had gemaakt, kortom vandaag zijn drie stellen in haarlem hersteld en als het goed gaat morgen ook vier en actie van zaterdag a.s.  

05-02-2010 18:01:45
stephan90
stephan90
Iemand enig idee of de planner nog steeds bijgewerkt moet worden. Op 8 februari staan maar een beperkt aantal rechtstreekse treinen vanuit Utrecht naar Leeuwarden in de planner. Enkel in de spitsuren zie ik wat treinen staan, daarbuiten is het nog altijd overstappen in Zwolle.

Laatst bewerkt door stephan90 op 05-02-2010 18:02
 

05-02-2010 18:47:59
keesje
keesje
Dat zou zomaar kunnen. Al die lastminute besluiten kan Dagplan echt niet meer bijhouden (en begrijpen wellicht).  

05-02-2010 20:41:27
broek53
broek53
Quote
john563: Er is een definitieve oplossing voor de compressor groep bij de ICMm, de omzetter daarvan word losgehaald en de compressoren draaien dan op de hoofd omzetter, .
Begrijp ik het goed dat dat betekent dat er eigenlijk voor de flauwekul een eigen omzetter aan de compressoren is toegevoegd? Dat de hoofdomzetter het gewoon zelf aan kan? Of is het maar behelpen en is idt een tijdelijke oplossing?
 

06-02-2010 11:32:20
keesje
keesje
Ik meen iets gelezen te hebben dat de boel weer normaal zou rijden na 5 februari. Kennelijk dus pas vanaf 8 februari, aangezien het splitsen/combineren in de Noordoost nog altijd niet gedaan wordt.  

06-02-2010 12:17:33
john563
john563
Quote
broek53:
Quote
john563: Er is een definitieve oplossing voor de compressor groep bij de ICMm, de omzetter daarvan word losgehaald en de compressoren draaien dan op de hoofd omzetter, .
Begrijp ik het goed dat dat betekent dat er eigenlijk voor de flauwekul een eigen omzetter aan de compressoren is toegevoegd? Dat de hoofdomzetter het gewoon zelf aan kan? Of is het maar behelpen en is idt een tijdelijke oplossing?


De compressor omzetter was al in de oude situatie geplaatst (motor-generator), met de "oplossing" word het HS gedeelte daarvan los gekoppeld (storingveroorzaker) en leverd bij ICMm de grote omzetter de 3 fase (is de SMA omzetter al op voorbereid), het inschakel, bewakings gedeelte blijft wel in werking, gevolg is dan wel dat de grote omzetter ook in de P stand aan blijft.

Laatst bewerkt door john563 op 06-02-2010 12:19
 

22-02-2010 21:21:31
NS-APD
NS-APD
Onderstaande bericht van nu.nl:
http://www.nu.nl/economie/2190649/ns-komt-klanten-tegemoet-winteroverlast.html

NS komt klanten tegemoet na winteroverlast
Uitgegeven: 22 februari 2010 17:39
Laatst gewijzigd: 22 februari 2010 17:39
AMSTERDAM - Ruim 1,5 miljoen klanten van NS krijgen vanaf deze week een goedmakertje van het spoorwegbedrijf. Aanleiding is de overlast door bevroren wissels en defecte treinen tijdens de afgelopen winterperiode.


NS biedt abonnementhouders een gratis dagkaart aan, terwijl de bezitters van een voordeelurenkaart een dag lang zonder toeslag eerste, in plaats van tweede klas kunnen reizen.
De kosten van met name de gratis dagkaarten kunnen behoorlijk oplopen, erkent een woordvoerder, “maar de totale kosten zijn niet relevant”. NS wil volgens hem vooral een gebaar maken wegens de tekortschietende dienstverlening tijdens het winterweer.

Door sneeuwval ontstond in december een chaos op het spoor. Pas begin februari had het bedrijf zijn dienstregeling weer op orde.


Ik ga denk ik maar liever 2e klas zitten


Werkzaam bij Arriva
 

22-02-2010 21:24:29
keesje
keesje
Wat moeten abonnementhouders met een dagkaart als ze al een abonnement hebben?

Staat leuk: "kosten van gratis dagkaarten kunnen behoorlijk oplopen". Gratis is ook zo duur he. %08%
 

22-02-2010 21:35:50
NS-APD
NS-APD
Ja idd, die had ik nog niet eens gezien%08%


Werkzaam bij Arriva
 

22-02-2010 22:36:08
timtrein
timtrein
Dat zal voor trajectabonnementen zijn. Netabonnementen zullen er vast niet zoveel zijn, die hebben er niks aan inderdaad.  

22-02-2010 22:41:35
R-ekz
R-ekz
En zoiets krijg je toegestuurd? toch maar me brievenbus in de gaten houden..  

23-02-2010 12:55:53
Chopper
Chopper
Wat dat gratis eerste klas reizen met een 2de klas kaartje betreft; hoe zit dat precies? Moet je online een gratis overgangsbewijs aanvragen? Of moet je online een compleet 2de klas vervoersbewijs bestellen zonder datum (en daar online voor betalen), waar dan iets op geprint is in de richting van "geldig in de 1ste klas"?
Ik was namelijk al halverwege het bestelformulier in de veronderstelling dat ik een gratis overgangsbewijs zonder extra kosten (afgezien van het 2de klas kaartje dat ik uiteraard gewoon uit de automaat haal wanneer ik vertrek) aan het aanvragen was, maar aangezien de termen "voorwaarden" en "bestellen" en dergelijke me om de oren vlogen, werd ik toch even overvallen door een knagend gevoel dat er iets betaald moest worden... %03%
 

23-02-2010 13:28:32
mren
mren
Quote
keesje:
Staat leuk: "kosten van gratis dagkaarten kunnen behoorlijk oplopen". Gratis is ook zo duur he. %08%

Het gaat natuurlijk om een kaartje waarmee de abonnementhouder een ander mee kan nemen. Dat is dus verlies aan inkomsten en dus niet helemaal gratis.
 

23-02-2010 16:46:07
jorgo
jorgo
Als houder van een jaartrajectabonnement heb ik zojuist bericht gekregen dat ik een dagkaart, tweede klas, kan aanvragen. Had er een beetje op gehoopt eerste klas te mogen reizen met een voordeelurenkaarthouder (mijn vriendin), maar soi, het gebaar wordt zeker gewaardeerd! In december zijn we al een dagje op pad geweest tegen de twee-voor-de-prijs-van-een voorwaarden na de kerst, dus er wordt zeker erg intensief aan de schadevergoedingen gewerkt.  

23-02-2010 17:46:42
john2
john2
Bij het zojuist openen van mijn mails. Zat er een mail tussen van de NS waarin werd aangegeven, dat ik online, een gratis overgangs bewijs kon aanvragen. Een overgang 2-1 dagkaart. Er stond nog een heel verhaal bij over de winter problemen die de NS heeft gehad. Ik neem aan dat dit overgangs bewijs ook bij een NS balie kan worden verkregen. Heb zelf een voordeeluren abonnement.

Laatst bewerkt door john2 op 23-02-2010 18:08, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

23-02-2010 18:50:51
ettenrail
ettenrail
Ik heb ook een VU, maar ik heb gewoon dat aanvraagformulier ingevuld met het klanteservicenummer die ook vermeld werd in de mail. Ik neem aan dat ik het overgangsbewijs in de door mij aangegeven periode nu binnenkrijg.  

23-02-2010 19:12:02
john2
john2
Wou via de link van de toegezonden mail naar de website gaan voor te kijken hoe ik dat overgangsbewijs gratis kon bestellen. Maar ik kreeg een teks te zien van Service Temporarily Unavailable. Ik vermoed dat de website overbelast is. Herstel, zojuist lukte het wel om toegang te krijgen tot de betreffende website.

Laatst bewerkt door john2 op 23-02-2010 19:25, reden: Info er bij gezet.
 

23-02-2010 20:47:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jorgo: Als houder van een jaartrajectabonnement heb ik zojuist bericht gekregen dat ik een dagkaart, tweede klas, kan aanvragen.
Opvallend... heb als OV-jaarkaarthouder niets over 'n dergelijke actie te horen gekregen. Dan dus toch alleen dagkaarten voor trajectabonnementen en wat anders voor netabonnementen?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-02-2010 01:56:43
mren
mren
Lijkt me gewoon een gevalletje van niet 1,5 miljoen mails tegelijk de deur uit doen. Dus don`t panic en 25 berichten wie wel of nog geen bericht heeft, voegt m.i. ook weinig toe.  

24-02-2010 08:56:15
jorgo
jorgo
Dat mag wel zijn, maar hier is überhaupt nog niet gemeld wat voor tegemoetkoming houders van een volledige netwerkkaart krijgen (gezien de constatering dat deze mensen zelf weinig hebben aan een dagkaart), dus ik ben op zich wel benieuwd naar de ontwikkelingen in Daniels mailbox.

En mijn bericht ging erover dat de dagkaart voor trajectkaarthouders tweede klas is, niet dat ik ook een mailtje heb gekregen...
 

24-02-2010 21:42:51
maarten83
maarten83
Hoe zit het met de houders van maandtrajectkaarten? Krijgen die ook tegemoetkoming?  

28-02-2010 14:21:01
rob46
rob46
Ik zat afgelopen maand in de Duitse Harz, sneeuw van 160 t/m 200 cm maar daar weten ze er wel raad mee. Voor een kleine indruk, zie http://www.flickr.com/photos/rob46/4394703400/

Laatst bewerkt door rob46 op 28-02-2010 14:22
 

01-03-2010 21:20:41
Reiziger47
Reiziger47
Vandaag ontving ik als VDU-kaarthouder (op het moment nog met een tijdelijke, net voor kerst de VDU aangevraagd) een e-mail over de compensatie-actie van NS.

Zo op het eerste gezicht is het hier nog niet gemeld: de reisperiode voor zowel de overgang 2 -> 1 dagkaart (voor VDU-kaarthouders) als voor de dagkaarten voor NS/OV-jaar(traject)kaarthouders is volgens de informatie op http://www.ns.nl/cs/Satellite/winter/winterweer/ beperkt tot de maanden juli en augustus - en is desondanks doordeweeks pas na 9:00 geldig! Dat vermeldde het nogal jubelende NS-persbericht van eerder deze week er uiteraard weer niet bij... Netto effect op mijn beeld van NS van deze actie is dan ook negatief - en dat zal denk ik niet de intentie zijn geweest...

Update: overigens vermelden de voorwaarden ook dat de overgangskaarten/dagkaarten op feestdagen de hele dag geldig zijn. Zou NS een nieuwe nationale feestdag gaan introduceren in juli of augustus? Wellicht de dag van de aangekondigde 'winteroefening'? %08%

Laatst bewerkt door Reiziger47 op 01-03-2010 21:24, reden: Update toegevoegd
 

01-03-2010 22:17:51
keesje
keesje
Quote
Reiziger47: Zo op het eerste gezicht is het hier nog niet gemeld: de reisperiode voor zowel de overgang 2 -> 1 dagkaart (voor VDU-kaarthouders) als voor de dagkaarten voor NS/OV-jaar(traject)kaarthouders is volgens de informatie op http://www.ns.nl/cs/Satellite/winter/winterweer/ beperkt tot de maanden juli en augustus - en is desondanks doordeweeks pas na 9:00 geldig! Dat vermeldde het nogal jubelende NS-persbericht van eerder deze week er uiteraard weer niet bij... Netto effect op mijn beeld van NS van deze actie is dan ook negatief - en dat zal denk ik niet de intentie zijn geweest...


Tijdens de winterperikelen is al aangetoond hoe hoog de propaganda kan zijn (75% van de treinen reed niet en dan persbericht met de titel "treinen rijden best goed") en helaas hebben ze dat nog steeds niet afgeleerd (of nog erger: niet door).
 

01-03-2010 22:21:25
gerard4653
gerard4653
Het is al weer 1 week geleden dat ik als voordeelurenkaarthouder het mailtje van NSR kreeg, maar ik weet toch echt nog zeker dat ik uit 2 periodes mocht kiezen, volgens mij april t/m juni of juli/augustus.
Ik heb het eerste gekozen, dus ik zie het wel als het kaartje op de mat valt.
 

01-03-2010 22:24:58
Reiziger47
Reiziger47
Inderdaad, nu ik zelf op de site inlog met mijn klantnummer en geboortedatum en daar vervolgens doorklik naar de voorwaarden, krijg ik andere voorwaarden te zien waaruit inderdaad ook een keuze uit die 2 periodes mogelijk lijkt te zijn. Tsja, waarom zou je ook helder en duidelijk zijn in je communicatie naar klanten toe, als het ook obscuur en onduidelijk kan

En weer een update: als ik vervolgens op "Verder" klik, krijg ik een prachtpagina, met als kop "Kies hieronder de geldigheid van uw vervoerbewijs", maar vervolgens daaronder slechts vragen over mijn reisfrequentie, meest gebruikte stations en reisdoelen en de mogelijkheid om op "Verzenden" te klikken. Had ik al iets over obscuur en onduidelijk geschreven? Ik kan dus ook geen keuze voor een van de twee genoemde periodes maken - dus wat mij betreft blijft mijn oorspronkelijke bericht helaas overeind - en wordt de negatieve beinvloeding van mijn beeld van NS (of in ieder geval de afdeling die de marketing etc. verzorgt) door het bovenstaande nog een tikje versterkt.

Hopelijk de laatste update: als ik dan vervolgens op "Verzenden" heb geklikt, heeft men ook nog het lef om op de bevestigingspagina te vermelden "Gekozen periode juli/augustus". Gekozen door NS ja, ik heb geen keuze kunnen maken..

Laatst bewerkt door Reiziger47 op 01-03-2010 22:32
 

01-03-2010 23:29:51
TheKnitter
TheKnitter
Toen ik ze bestelde, heb ik gelijk gekozen voor de eerste periode.
Dit was April tot en met Juni, of Juli & Augustus.
 

02-03-2010 09:15:47
jorgo
jorgo
Mijn enthousiasme neemt ook wat af. Uiteindelijk wordt hier gewoon geld mee verdiend, want op zwakke momenten een lege stoel verkopen aan 3 euro is bij wijze van spreken al winst. In mijn situatie betekent dat gewoon lekker verdienen: ik heb een jaartrajectkaart, en kan een tweede klas dagkaart krijgen. Die wil ik graag gebruiken om een extra dagje erop uit te gaan. Reispartner is mijn vriendin die een gratis overgangsbewijs kan krijgen.

De combinatie levert in ieder geval de situatie dat óf ik er een overgangsbewijs bij moet kopen, óf mijn vriendin niks aan de actie heeft; hoe dan ook wordt aan haar een retourtje verdiend.

Daarbij is de nieuwe trend dat voordeeluren in juli en augustus geen voordeeluren voor alle initiatieven zijn een onwelkome beperking. Om vanuit Mt veel nut aan een dagkaart te hebben is vertrekken na 9:00 (9:26) vaak geen optie, bijv. bij een uitstapje richting Randstad. Aankomst in Amsterdam rond de middag.

Ik heb per slot van rekening mijn winterse vertraging ook niet na negen uur opgelopen.