Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
10-01-2010 17:59:34
dennistd
dennistd
Op de NS-site wordt gelinkt naar drie youtube-filmpjes over defecte treinen:
http://www.youtube.com/watch?v=MLxL9eLo72w
http://www.youtube.com/watch?v=OqzmOcLGxcw
http://www.youtube.com/watch?v=449c0WYmmgM
 

10-01-2010 18:55:55
ijnte
ijnte
Wat ik overigens wel vreemd vindt aan de actie van vannacht, is dat ze zijn gaan rijden met treinen, terwijl er een week geleden nog gezegd werdt dat als er een trein over een wissel rijdt en dan grote stukken sneeuw af kunnen vallen en zo de wissels blokkeren. Krijg je niet gewoon een averechts effect?  

10-01-2010 19:11:21
maxime
maxime
Die grote stukken sneeuw vormen zich juist bij een gebrek aan treinverkeer, dus door te blijven rijden, voorkom je dat.  

10-01-2010 19:13:14
broek53
broek53
Nou, stuifsneeuw klontert niet erg en zal er dus ook niet in klompen ijs af vallen. Overigens is het verhaal dat wissels schoon gereden zouden moeten worden, grotendeels kletspraat waarin een voorlichter zichzelf verstrikt heeft. De treinen werden gereden om eventuele sneeuwduinen bijtijds uit elkaar te rijden.  


10-01-2010 20:12:28
ijnte
ijnte
Ik vind het sowieso een hele vreemde actie. Zeker gezien het gegeven dat veel naar bakkilometers gekeken wordt en ook dat het beheer van het spoor helemaal niet bij de NS ligt. Opzich is het geen slecht idee, maar raar is het wel.  

10-01-2010 20:17:54
jorgo
jorgo
Je weet toch niet wie het betaalt? Ik ga er met mijn lekenhoofd toch van uit dat er wat middelen van Prorail naar NSR vloeien, en niet andersom voor de paden!  

10-01-2010 20:38:47
ijnte
ijnte
Uiteraard lijkt me dat vanzelfsprekend. Er zullen echt wel afspraken over gemaakt zijn, financieel gezien.  

10-01-2010 20:43:55
broek53
broek53
Het gebeurt ook nog wel eens dat NS aan het eind van werkzaamheden gervaagd wordt een roestrijrit te maken. Die rijden dan in opdracht en voor rekening van Prorail - en zo'n constructie zullen deze sneeuwrijritten ook wel kennen.  

10-01-2010 22:04:27
j.jager
j.jager
Doordat vandaag de wissels te Gnl niet verwarmd werd, was het noodzakelijk dat de treinen van arriva vanuit Gn richting Zb via het linkerspoor naar Wha moesten rijden en vanaf Wha weer over het goede spoor verder te rijden. Dit is een afstand van pakweg 4 km.  

10-01-2010 22:49:08
keesje
keesje
Het klinkt wel dubbel: er rijden minder treinen vanwege de weersomstandigheden en er moeten extra treinen rijden om de infra schoon te houden vanwege diezelfde weersomstandigheden. Natuurlijk gebeurt dat laatste 's nachts, maar het publiek pakt dit soort berichten niet altijd zo op.  

10-01-2010 22:52:15
keesje
keesje
En hij kan natuurlijk ook nu niet achterblijven, een goedweershowbericht met natuurlijk al het goeds dat NS en Prorail te bieden hebben. Alleen die foto snap ik niet zo...
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/107988/NS_en_Prorail_constateren_weinig_problemen_op_het_spoor.html

Laatst bewerkt door keesje op 10-01-2010 22:52
 

10-01-2010 22:57:49
gertjan
gertjan
Die wisselverwarming werkt in elk geval Misschien zullen ze dat wel bedoelen. Dat er een trailer over het spoor ligt is weer een ander verhaal.  

11-01-2010 02:12:17
waalkade
waalkade
Quote
keesje: En hij kan natuurlijk ook nu niet achterblijven, een goedweershowbericht met natuurlijk al het goeds dat NS en Prorail te bieden hebben. Alleen die foto snap ik niet zo...
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/107988/NS_en_Prorail_constateren_weinig_problemen_op_het_spoor.html

Je moet ook even doorklikken voor het goede weer:
http://www.blikopnieuws.nl/blikvanger/9/123758
 

11-01-2010 08:17:13
smarkie
smarkie
is zij bevoegd spoorbetreder???? %08%


Mcn NS International Rtd
 

11-01-2010 10:36:56
keesje
keesje
De aangepaste dienstregeling blijft deze week wel van kracht, getuige dat zelfs de materieeldiensten al vanaf a.s. woensdag zijn aangepast op de dienst zoals deze vandaag rijdt.

Wat onder andere opvalt is dat in treinen van 10 bakken en langer in de 800 tussen Std en Mt ineens één stel plots in opzending meerijdt. Overigens zijn de ICE's niet vervangen door Mat.'64!
 

11-01-2010 11:30:57
robbertc
robbertc
Klopt: Groter naar Mt betekent een extra HC, dat ligt moeilijk. Dus vanaf Std in opzending, en met het aantal HC's dat er al voor gepland stond (meestal 1, soms 2) naar Mt..  

11-01-2010 13:20:05
molenaar12
molenaar12
Quote
Rolffiej19:
Virm : Tractie instalatie uitval
: Serie 9400/8600 is van alle stellen nu als noodmaatregel 1 Tractie instalatie buitensdienst gezet


Heb ik gemerkt zondag met de 9407 %08%. Zat geen gang in
 

11-01-2010 13:22:59
keesje
keesje
Quote
robbertc: Klopt: Groter naar Mt betekent een extra HC, dat ligt moeilijk. Dus vanaf Std in opzending, en met het aantal HC's dat er al voor gepland stond (meestal 1, soms 2) naar Mt..


Goed voor de punctualiteit als je in Std eerst weer een stel moet leegvegen en door de achterste deur van het voorste treinstel moet gaan proppen. Typische paarse krokodil maatregel als je je dan bedenkt dat het achterste stel dan toch meegaat naar Mt. Gaat echt nergens over...
 

11-01-2010 14:07:17
giuseppe
giuseppe
En de 800 gaat vandaag naar 4B in Maastricht, dus het is ook niet zo dat de laatste bakken niet meer langs het perron komen.  

11-01-2010 14:14:09
keesje
keesje
Op spoor 4B passen 13 bakken, dus dat is het probleem niet.  

11-01-2010 14:25:50
gertjan
gertjan
Quote
Rolffiej19:
Virm : Tractie instalatie uitval
: Serie 9400/8600 is van alle stellen nu als noodmaatregel 1 Tractie instalatie buitensdienst gezet

Volgen mij mag je met 50% tractie (wat je dan bij de 9400'en hebt) niet meer solo rijden ... of is er hier een uitzondering voor die regel.
Met een 8600 hou je 66.6% tractie over, dus daar geen problemen.
 

11-01-2010 15:05:43
robbertc
robbertc
Quote
keesje:
Quote
robbertc: Klopt: Groter naar Mt betekent een extra HC, dat ligt moeilijk. Dus vanaf Std in opzending, en met het aantal HC's dat er al voor gepland stond (meestal 1, soms 2) naar Mt..


Goed voor de punctualiteit als je in Std eerst weer een stel moet leegvegen en door de achterste deur van het voorste treinstel moet gaan proppen. Typische paarse krokodil maatregel als je je dan bedenkt dat het achterste stel dan toch meegaat naar Mt. Gaat echt nergens over...
Misschien is het ook een theoretische maatregel en geen praktijk, om geen foutmeldingen ("er mist in deze trein een HC") in de plannen te krijgen. We zullen het woensdag zien..
 

11-01-2010 18:40:34
Rolffiej19
Rolffiej19
sorry bedoel alleen de 8600 serie de 9400 hadden een andere noodmaatregel  

11-01-2010 18:55:57
rogier
rogier
Quote
keesje: Goed voor de punctualiteit als je in Std eerst weer een stel moet leegvegen en door de achterste deur van het voorste treinstel moet gaan proppen.
Zeg het maar niet te hard. Zometeen denkt nog iemand dat het beter is voor de punctualiteit om het achterste treinstel dan maar af te sluiten vanaf het beginpunt, hoeven de reizigers ook niet over te stappen naar het andere treinstel.
 

11-01-2010 19:06:34
mdj
mdj
Waardoor het dus onzin is om het treinstel mee te slepen (hoorde ik daar het woord bakkilometerbesparing vallen?) en dus vanaf het beginpunt af te koppelen...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-01-2010 19:12:07
rogier
rogier
Dat dacht ik eerst ook, maar je kunt het dan wel _van_ Std _naar_ Amr / Sgn gebruiken. %08%  

11-01-2010 19:30:06
keesje
keesje
Je kunt je ook afvragen: hoe gaat dat nu tussen Mt en Std v.v.. Er rijden immers nog wel wat 10 bakken treinen rond in de 800.  

11-01-2010 20:30:19
MasterE
MasterE
Quote
% Volgen mij mag je met 50% tractie (wat je dan bij de 9400'en hebt) niet meer solo rijden ... of is er hier een uitzondering voor die regel.
Met een 8600 hou je 66.6% tractie over, dus daar geen problemen.


Normaal gesproken mag dat idd niet, maar het betreft nu een noodmaatregel dus er wordt gewoon solo meegereden.
 

11-01-2010 21:19:41
robbertc
robbertc
Quote
keesje: De aangepaste dienstregeling blijft deze week wel van kracht, getuige dat zelfs de materieeldiensten al vanaf a.s. woensdag zijn aangepast op de dienst zoals deze vandaag rijdt.
En dat plan staat (of: komt te staan) in de boeken voorlopig t/m zondag 24 januari..
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-01-2010 21:53:20
metrofan
metrofan
Zou dat ook betekenen dat ze tot die tijd gratis kofie uit blijven delen? %08%


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

11-01-2010 21:55:29
mdj
mdj
Aangepaste dgrl zoals 2800 opheffen Ut-Amf(-Dv), 2000 opheffen, 20500/21700 opheffen, 12500/12700 opheffen Zl-Rtd, 20800 appart?

En dan in het weekend hetzelfde als afgelopen weekend? (afgezien werkzaamheden Gvc-Rtd)

Laatst bewerkt door mdj op 11-01-2010 21:56


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-01-2010 00:50:38
rolandrail
rolandrail
Quote
gertjan:
Quote
Rolffiej19:
Virm : Tractie instalatie uitval
: Serie 9400/8600 is van alle stellen nu als noodmaatregel 1 Tractie instalatie buitensdienst gezet

Volgen mij mag je met 50% tractie (wat je dan bij de 9400'en hebt) niet meer solo rijden ... of is er hier een uitzondering voor die regel.
Met een 8600 hou je 66.6% tractie over, dus daar geen problemen.
Die regel geld alleen voor mat '64.
 

12-01-2010 02:41:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Virm IV/4 mag ook niet Solo rijden met 50% tractie maar het gebeurt nog wel dagelijks  

12-01-2010 07:52:57
MasterE
MasterE
Ik denk dat het er normaal gesproken meer mee heeft te maken dat als de andere instalatie ook wegvalt je niet meer van de baan kan komen. Als nu de in dienst gestelde instalatie uitvalt heb je altijd de andere nog.  

12-01-2010 16:41:31
john2
john2
Als het modern materieel niet zo goed tegen winterweer kan. Is het dan geen optie om met iets minder modern materieel met extreem winterweer te rijden. Als ik de 3 filmpjes zo bekijk, dan hangt er veel techniek onder een rijtuig wat te lijden heeft met extreem winterweer. Want hoe meer techniek, hoe meer er ook kapot kan gaan.  

12-01-2010 16:43:18
john2
john2
Quote
dennistd: Op de NS-site wordt gelinkt naar drie youtube-filmpjes over defecte treinen:
http://www.youtube.com/watch?v=MLxL9eLo72w
http://www.youtube.com/watch?v=OqzmOcLGxcw
http://www.youtube.com/watch?v=449c0WYmmgM

Sorry, bij mijn vorige bericht het bovenstaande vergeten te quoten. Bij deze gedaan.
 

12-01-2010 18:32:59
keesje
keesje
Quote
john2: Als het modern materieel niet zo goed tegen winterweer kan. Is het dan geen optie om met iets minder modern materieel met extreem winterweer te rijden.


Doe eens een voorstel...
Het sneeuwt en dan was daar ineens de hele vloot winterbestendig materieel...?
 

12-01-2010 18:56:18
timtrein
timtrein
We laten 48 weken per jaar een hele vracht overbodig mat'64 in het onderhoud zitten voor de 4 weken dat het vriest  

12-01-2010 19:18:37
R-ekz
R-ekz
Laat de treinen/tram musea in Nederlands iets bijverdienen wat is er nou betrouwbaarder dan stoom  

12-01-2010 19:58:06
john2
john2
Quote
keesje:
Quote
john2: Als het modern materieel niet zo goed tegen winterweer kan. Is het dan geen optie om met iets minder modern materieel met extreem winterweer te rijden.


Doe eens een voorstel...
Het sneeuwt en dan was daar ineens de hele vloot winterbestendig materieel...?

Wat R-ekz Enkhuizen voor voorstel doet, is wat mij betreft een goed idee. Zoiets bedoelde ik ook met wat ouder materieel. Bij museumstellen ziet in ieder geval niet zoveel moderne techniek aan wat bij dit winterweer kapot kan gaan. Hoeft ook niet direct museumstellen te zijn. Kan ook van die stellen zijn die bijvoorbeeld in Nuth enkele van zijn uitgebrand.

Laatst bewerkt door john2 op 12-01-2010 19:58
 

12-01-2010 20:14:45
maxime
maxime
Voor de jongens van de musea: Sneeuwrijden.nl!%08%  

12-01-2010 20:23:02
keesje
keesje
Begint een beetje fantasievol gebeuren te worden zo, ik haak af.

Laatst bewerkt door keesje op 12-01-2010 20:23
 

12-01-2010 20:29:56
willy84
willy84
Btje jammer inderdaad. Ben eigenlijk benieuwd naar de realiteit en dan met name de stad van zaken mbt de inzetbaarheid van de diverse materieeltypen?  

12-01-2010 22:00:13
broek53
broek53
De toestand is ernstig, maar niet hopeloos, placht men vroeger te zeggen, maar dan met een . Met het ICM gaat het vooral nog wel even duren, aangezien - zover ik gehoord en begrepen heb - de defecte compressorgroep meestal niet te herstellen is door het even droog te maken.
Het feit dat de nooddienstregeling op voorhand al tot 24 januari loopt, dat men ICL toch maar in onderhoud stuurt hoewel het weken duurt voordat ze op de baan kunnen zijn, en het feit dat de de regelateurs van NSR de materieelinzet nog lang niet onder controle hebben, zijn evenzovele tekenen dat we er nog niet vanaf zijn.
In die zin mag NS blij zijn dat het nog koud is en wel eens sneeuwt. Akls straks de dooi invalt en na een week of wat rijdt er nog te kort en te weinig, kun je moeilijk blijven omroepen dat het door het winterweer komt...
 

12-01-2010 22:14:45
willy84
willy84
Ja dat laatste is inderdaad waar. Wat dat betreft zou het ook wel heel mooi uitkomen als SLT nu op grotere schaal indienst zou kunnen komen. Toch leuk dat ICL nog indienst komt. Daar pleitte ik al een hele poos terug voor onder het mom van beter je eigen materieel laten stil staan dan gehuurd spul.  

12-01-2010 23:02:01
keesje
keesje
Quote
broek53: In die zin mag NS blij zijn dat het nog koud is en wel eens sneeuwt. Akls straks de dooi invalt en na een week of wat rijdt er nog te kort en te weinig, kun je moeilijk blijven omroepen dat het door het winterweer komt...


Daarom communiceren ze ook: "weersomstandigheden". Daar kun je tenminste alle kanten mee op! (blaadjes, storm, de warmte en alle andere excuses).
 

12-01-2010 23:15:44
broek53
broek53
Quote
willy84: Ja dat laatste is inderdaad waar. Wat dat betreft zou het ook wel heel mooi uitkomen als SLT nu op grotere schaal in dienst zou kunnen komen. Toch leuk dat ICL nog in dienst komt. Daar pleitte ik al een hele poos terug voor onder het mom van beter je eigen materieel laten stil staan dan gehuurd spul.
Er is weinig te bedenken dat zo ontzettend duur en zo ontzettend onhandig is in het gebruik met zo weinig capaciteit. Ik weet nog zo net niet wat er duurder is - maar in ieder geval wel wat handiger is. En ik denk (zonder daar een bewijs voor te hebben, hoor) dat uiteindelijk het beste al het mat '64 dat dat nog kan, weer op de baan geholpen had kunnen worden. Maar goed, achteraf ...
 

12-01-2010 23:22:04
timtrein
timtrein
Grootste probleem zijn de kosten voor "warme reserve", dat is waarom er altijd zo krap mogelijk wordt gepland. En het is natuurlijk een beetje pech met SLT, anders was het materieelpark niet zo krap geweest (hoewel er dan natuurlijk veel met Mat'64 aan de kant had gestaan).  

12-01-2010 23:26:10
broek53
broek53
Er zit een behoorlijke warme reserve in de omloop zelf en af en toe een extra stel - maar dat staat in geen verhouding tot de uitvallen van ruim 200 bakken. Daar is geen reserve tegenaan aan te houdden, en dat zal ook nooit gebeuren ook.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-01-2010 23:26
 

12-01-2010 23:28:41
maarten83
maarten83
Is het bakkentekort de laatste dagen toegenomen of wordt het al wat minder?  

12-01-2010 23:41:36
timtrein
timtrein
Nee, uiteraard niet. Ik bedoelde ook een iets ruimere reserve dan wat er "standaard" in de omloop zit, want de reguliere reserve wordt normaal gesproken ook al redelijk intensief gebruikt, tenminste dat is mijn beeld. Uitgezonderd DM'90 dan, dat is even een gevalletje apart.

Was de reserve trouwens niet toch al wat minder door de SLT-problemen? En is het eigenlijk nog steeds zo dat een deel van wat eigenlijk reserve zou moeten staan, gebruikt wordt door NedTrain (bv. defect/pluk)?
 

12-01-2010 23:54:22
broek53
broek53
De reserve wordt voor een deel al opgeslokt als de 9700 en 19800 niet met SLT rijden, dat is waar. En NT heeft inderdaad de onweerstaanbare neiging om reservematerieel te gaan plukken en zelfs op te bokken - maar dat betreft dan nooit de warme reserve, maar de technische reserve. Dat is een beetje een geforceerd onderscheid, maar in ieder geval is de technische reserve (TR) geen onderdeel van de warme reserve.  

13-01-2010 21:23:57
superboer
superboer
Staat er in het weekend ook DM'90 gepland in de 9100? Met andere woorden: Kan ik de gok nemen om daarvoor zaterdag naar Zwolle te komen?  

13-01-2010 21:27:50
robbertc
robbertc
Jazekers!  


13-01-2010 22:15:53
ruysdael
ruysdael
Quote
rolandrail:
Quote
gertjan:
Quote
Rolffiej19:
Virm : Tractie instalatie uitval
: Serie 9400/8600 is van alle stellen nu als noodmaatregel 1 Tractie instalatie buitensdienst gezet

Volgen mij mag je met 50% tractie (wat je dan bij de 9400'en hebt) niet meer solo rijden ... of is er hier een uitzondering voor die regel.
Met een 8600 hou je 66.6% tractie over, dus daar geen problemen.
Die regel geld alleen voor mat '64.
Ik weet niet wat de oorzaakt ervan was, maar "door een defect aan de trein" heb ik vandaag in de 5700 tussen Schiphol en Leiden nie tharder dan 70 km/h gesukkeld
 

14-01-2010 14:00:02
keesje
keesje
Arriva is niet zo blij met het zoutkaartje... (zie hieronder):
---

Arriva de dupe van falen NS en Prorail

DVHN | Gepubliceerd op 14 januari 2010, 07:00

Groningen - Arriva zit deze winter met een flinke schadepost omdat Prorail en NS hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben. Dat zegt Arriva-directeur Anne Hettinga.

Hettinga voelt zich onder meer geroepen om goedkope treinkaartjes te verkopen, terwijl hij dat eigenlijk niet nodig vindt. Arriva heeft ook nog een paar winterappeltjes te schillen met Prorail.

Treinreizigers mogen deze week tussen 9 en 16 uur en na 19 uur een kortingkaartje kopen als tegemoetkoming voor de overlast door de winter. "Verkeer en waterstaat en NS bedachten dat zoutkaartje als tegemoetkoming voor alle treinreizigers, maar ze hebben vergeten dat er inmiddels meer vervoerders zijn", zegt Hettinga. "De korting is ingevoerd vanwege de beperkte dienstregeling van NS. Maar Arriva en ook Syntus, Connexxion en Veolia, hebben veel effectiever op de problemen gereageerd. Onze reizigers hadden veel minder last van de winter."

Arriva accepteert het 'zoutkaartje' wel om het de reiziger niet onnodig ingewikkeld te maken. Hettinga: "Maar ik hoop dat er voortaan eerst met andere vervoerders wordt overlegd. Dat geldt zeker voor het negatieve reisadvies dat vier dagen duurde. Typisch Randstad-denken. In het Noorden was dat absoluut onnodig." Het is onduidelijk hoeveel mensen minder in de trein zijn gestapt.
 

14-01-2010 15:35:50
mren
mren
Oh ja, want in het noorden reed wel alles dagenlang zonder problemen?  

14-01-2010 16:03:25
timtrein
timtrein
Het artikel is wel wat aan de scherpe kant inderdaad... maar op zich hebben ze wel een paar puntjes.  

14-01-2010 18:24:01
salieri
salieri
Quote
mren: Oh ja, want in het noorden reed wel alles dagenlang zonder problemen?
Nee, en dat heb ik ook geweten%03%. Al reed toen alles wát er reed, wel versterkt.
En nu nog vallen regelmatig treinritten uit bij Arriva...
 

14-01-2010 18:41:48
raymond16
raymond16
NS reageert goed terug:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns_wijst_arriva_op_spoorchaos-142226
 

14-01-2010 19:04:05
salieri
salieri
Geweldig!
@Arriva: Als je zo nodig met modder wilt gooien, kijk dan eerst wel even naar jezelf voordat je iets begint te roepen.
Misschien had het zoutkaartje iets beter gecommuniceerd moeten worden, maar om dan meteen de NS de schuld te geven...
 

14-01-2010 19:10:23
ruysdael
ruysdael
Ik blijf lachen om die Hettinga...  

14-01-2010 19:18:33
Joff-10242
Joff-10242
Anders ik wel, ik heb dat hele Qbuzz/Arriva-verhaal gevolgd.
Er was idd veel ellende met de treinen in het Noorden; tussen Zb en Gn was het gister een regelrechte ramp
 

14-01-2010 21:50:58
kbrandsma
kbrandsma
Quote
salieri: Geweldig!
@Arriva: Als je zo nodig met modder wilt gooien, kijk dan eerst wel even naar jezelf voordat je iets begint te roepen.

Helemaal mee eens!
Ik hoor de buurman in de vroege ochtend van de 17e nog mompelend naar de auto lopen: "Arriva rijdt vandaag niet", terwijl hij zelf de hele dag bij NS bezig is geweest met treintjes rijden (en koffie drinken).

Deze winterse beperkingen heeft Arriva zeker een aantal liters diesel bespaard.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 14-01-2010 21:51
 

14-01-2010 22:41:20
lucky
lucky
Die nu weer "verspild" worden omdat ze ook buiten de spitsen momenteel gekoppeld rijden?  

15-01-2010 09:11:11
martw
martw
Het valt mij op dat, met het oog op een tekort aan IRM, de 'pijn' in de treinseries die met IRM rijden, nogal oneerlijk wordt verdeeld, een paar voorbeeldjes aan de hand van wat ik de afgelopen dagen rondom Ut zag:
- Serie 2800 rijdt met 2x IRM-IV. Laat ik voorop stellen: hier heb ik geen kritiek op, want het is de enige IC naar Rtd die rijdt en die zit nog goed vol ook.
- Serie 800 rijdt alleen naar Mt, wat ook in de spits de kans op losse stellen verhoogt.
- Serie 8800 rijdt wel, maar voorzover ik heb kunnen nagaan altijd met losse stellen, veelal stellen IRM-IV, ook in de spits. Ik mijd deze serie tegenwoordig zoveel mogelijk vanwege deze krappe samenstellingen. Een uitzondering was het wel afgelopen dinsdag, dat moet ik wel bij zeggen.
- Series 3100 en 3500 rijden, op enkele uitzonderingen na, doodleuk rond met 10, 12 bakken IRM en lijken dus helemaal geen last te hebben van enig materieeltekort.

Het punt wat ik graag zou willen maken is dus: kan dat niet wat eerlijker? Je zou bijvoorbeeld best de 3100/3500 die met 12 bakken IRM rijden, kunnen inkorten naar 10 bakken IRM. Op die manier kunnen bijvoorbeeld de losse viertjes in de serie 8800 verlengd worden naar losse zesjes.
Ik realiseer mij dat ik geen omlopenspecialist ben en weet dus niet of dit 'zomaar' even mogelijk is ('t zal wel niet...) maar ik wil dit toch graag even gezegd hebben.
Let wel: wat ik hierboven heb neergezet, heb ik alleen uit eigen waarneming. Ik heb ook wel gelezen dat er SGMm in de 3500 heeft gezeten, maar dat is niet wat ik zelf gezien heb, dus vandaar ook mijn zinnetje 'op enkele uitzonderingen na'.

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 15-01-2010 09:12
 

15-01-2010 10:16:46
keesje
keesje
Een groot deel van je beeld zie ik ook terug. Echter met die 3500 zijn de verschillen erg groot qua samenstelling. Drukke treinen als 3520, 3522 en 3524 reden geregeld met 2x VIRM VI, maar er waren ook dagen dat er in elke trein maar een losse VI in zat.

In de 800 zie ik de laatste paar dagen meer treinen met 10 bakken rijden, i.p.v. dat grofweg een IV of 2x IV eraf geplukt wordt en daardoor enkele treinen veel te krap bemeten zijn. Met enkele treinen is dat beslist nog steeds zo, zoals 820, 822 en 824 die gewoon echt 12 bakken moeten hebben. Met 8 bakken levert het gegarandeerd staanplekken op.

Wat betreft de 2800 is de samenstelling 2x VIRM IV denk ik goed gekozen, zeker voor in de spits. Alleen voor het kort keren in Ut kan ik minder begrip opbrengen, zeker niet omdat het ook telkens verkeerd gaat.

Één ding kan ik minder goed begrijpen en dat is dat VIRM ter inval wordt ingezet in stoptreindiensten waar het per defintie overkill rijdt. Kijk de OD-topics van afgelopen dagen er maar op na: ze zijn al gezien in o.a. de 7400, 17400, 3800 en 8000. Allemaal diensten waar normaal 2x Plan V inzit.

Verder hebben we ook in de 3500 andere absurde samenstellingen gezien: zoals eerder deze week de 2x SGM3 vanaf Shl en zelfs vanaf Ehv terug in twee delen elk retour als losse SGM3. Plan V's in de 3500/3100 zijn ook geen uitzondering geweest, ook hier hebben we diverse samenstellingen gezien. Afgelopen week reed er bijvoorbeeld 3x Plan V in 3561 en dat is natuurlijk veel en veel te kort.

Er is nog een hoop werk te verzetten. Eerst alle defecten wegwerken en een andere uitdaging lijkt zeker ook om al het materieel op de goede plek te krijgen (en houden).

Laatst bewerkt door keesje op 15-01-2010 10:18
 

15-01-2010 10:18:38
salieri
salieri
Quote
lucky: Die nu weer "verspild" worden omdat ze ook buiten de spitsen momenteel gekoppeld rijden?
Klopt, want ze kunnen niet splitsen en combineren. Had ergens op het forum daar al uitleg over gegeven, met als bron een mcn die ik die dag gesproken had
 

15-01-2010 10:25:58
robbertc
robbertc
@ keesje: kort keren van de 2800 lijkt me deze situatie volkomen logisch. Immers, er is een materieelprobleem en daar moet zo efficient mogelijk mee om worden gegaan. Lang keren van de 2800 betekend automatisch 2x VIRM-IV minder beschikbaar voor bijvoorbeeld de 800. Bovendien, heb de afgelopen dagen de AV in de gaten gehouden, en het gaat eigenlijk heel goed met de 2800. Uiteraard zal dat ding wel eens vertraging hebben, maar volgens mij niet (opvallend) meer dan andere series..  

15-01-2010 10:42:00
stephan90
stephan90
Nog iets opvallends misschien. Het zal wel planmatig zijn, maar ik heb al meerdere dagen in de ochtendspits een set met 5 bakken SGM in de 5500 gezien. Dat is daar dus echt niet nodig, zeker als je andere treinen ziet vertrekken vanuit Utrecht.  

15-01-2010 12:13:41
pothuize
pothuize
Al eens achtergebleven in Soest Zuid, Den Dolder, Bilthoven vanwege een trein van 2 of 3 bakken SGM? (5516/18/20)


adriaan
 

15-01-2010 13:59:41
stephan90
stephan90
Nee, en ik heb nooit zeer propvolle treinen zien binnenkomen vanuit Baarn, vandaar mijn reactie.  

15-01-2010 14:01:27
robbertc
robbertc
Maximale sms in de 5500 is 4 bakken (5520, 5557, 5563) en dat niet voor niets Drukke spitstreinen..  

15-01-2010 14:29:13
pothuize
pothuize
Ik ben dol op representatieve steekproeven. Mag ze graag aanleggen tegen persoonlijke ervaringen. Kan ik mijn vertrouwen op statistiek ergens op baseren.


adriaan
 

15-01-2010 14:57:44
Apda
Apda
"De grote problemen op het spoor van 17 december zijn deels veroorzaakt doordat ProRail op verschillende plaatsen de wisselverwarming had uitgezet." Zie RTLnieuws http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/01_januari/14/binnenland/prorail_veroorzaakte_problemen_spoor.xml  

15-01-2010 15:32:41
keesje
keesje
Dat dingen in een verleden verzwegen worden op een bepaald nivo zijn we dezer dagen wel gewend helaas...

En zo te zien wilt men nu dat er koppen gaan rollen: http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2010/weken_2010/02/0115_1210_CDA_Eurlings_moet_Prorail_op_het_matje_roepen.xml

Laatst bewerkt door keesje op 15-01-2010 15:33
 

15-01-2010 15:49:44
salieri
salieri
Zal vast wel weer met een sisser aflopen...
Ze deden een plasje, en alles bleef zoals het was.
 

15-01-2010 16:16:50
BJB83
BJB83
In het dagverslag van 17 december, door Prorail gestuurd aan de vervoerders en minister Eurlings staat:
"Door weersomstandigheden (sneeuwval en vorst) waren er vanaf aanvang dienst op diverse trajecten en emplacementen wissels gestoord en defecte wisselverwarmingen"
En in het dagverslag van 18 december:
"Doordat de wisselverwarming in Den Haag HS niet brandde, werd het aantal treinbewegingen beperkt."

Er wordt dus, doelbewust naar ik mag aannemen, verzwegen dat de wisselverwarming was uitgezet ivm werkzaamheden. Ik vind het volslagen idioot dat wisselverwarming doelbewust uit staat op het moment dat het zo gaat sneeuwen en vriezen, het was al dagen bekend dat er winters weer zou komen. En natuurlijk het lekker verzwijgen, alsof zoiets niet uitkomt als er zoveel mensen weet van hebben. Prorail zet zichzelf weer behoorlijk te kijk.
 

15-01-2010 20:17:09
279
279
Quote
keesje:

Verder hebben we ook in de 3500 andere absurde samenstellingen gezien: zoals eerder deze week de 2x SGM3 vanaf Shl en zelfs vanaf Ehv terug in twee delen elk retour als losse SGM3. Plan V's in de 3500/3100 zijn ook geen uitzondering geweest, ook hier hebben we diverse samenstellingen gezien. Afgelopen week reed er bijvoorbeeld 3x Plan V in 3561 en dat is natuurlijk veel en veel te kort.

Er is nog een hoop werk te verzetten. Eerst alle defecten wegwerken en een andere uitdaging lijkt zeker ook om al het materieel op de goede plek te krijgen (en houden).


die Sprinters waren geloof ik dinsdag en toen heeft Prorail na een storing
bij Hfdo de bijsturing "overgenomen" en voor de meest "idiote" keringen
gezorgd, zoals een stoptrein met 2 Sprinters keren op een 3500......
juist omdat er regelmatig stellen te weinig afkomen in de 3500 naar Hfdo
wordt, om toch de tegentrein te maken, er af en toe afwijkend mat.
gebruikt. veel staat er overdag niet over tegenwoordig op Hfdo!
 

15-01-2010 22:16:19
willy84
willy84
Van RTL nieuws:
Er vallen momenteel zoveel treinen uit dat er de komende tijd geen normale dienstregeling gereden kan worden door de NS. 230 rijtuigen (wagons) zijn kapot en staan stil. 700 kapotte rijtuigen kunnen nog wel doorrijden, maar hebben defecten. Een onrustbarend niveau, aldus de NS in een geheime notitie.

Op TV lieten ze ook kort een stuk van de NS zelf zien waaruit bovenstaande wordt gehaald. Helaas staat het stuk (in tegenstelling tot veel andere) niet op de rtl website.

Situatie lijkt dus niet te verbeteren want er waren 200 bakken defect en nu dus 230. Zag vandag bijvoorbeeld ook een IC Amersfoort-Apeldoorn van 6 bakken voorbij komen met over de gehele lengte staanplaatsen! Andere treinen rijden dan weer verrassend ruim als de 1500 met 10 bakken VIRM. Het is lastig om de tekorten "eerlijk" te verdelen.

Nog een kleine vraag: hoe is de situatie eigenlijk bij de particuliere vervoerders?

Laatst bewerkt door willy84 op 15-01-2010 22:41
 

15-01-2010 22:39:06
gertjan
gertjan
Quote
BJB83: Er wordt dus, doelbewust naar ik mag aannemen, verzwegen dat de wisselverwarming was uitgezet ivm werkzaamheden. Ik vind het volslagen idioot dat wisselverwarming doelbewust uit staat op het moment dat het zo gaat sneeuwen en vriezen, het was al dagen bekend dat er winters weer zou komen.
Ik kan begrijpen dat je die verwarming bij werkzaamheden uitzet. Zeker als je aan een wissel gaat werken. Ik weet hoe warm die dingen zijn, en ik weet ook dat je niet met een openstaande gasleiding wil gaan werken. Je hebt zo een gaslek, omdat men misschien wel met die wisselverwarming bezig was
Oké ze hadden veel eerder die zooi na moeten kijken enzo, maarja als je aan die dingen gaat werken moet de gaskraan dicht. En dan werkt het dus niet meer.
 

15-01-2010 22:45:21
mdj
mdj
Wie gaat er -wanneer er volop gewaarschuwd wordt voor sneeuwval- een hek plaatsen?

Sorry, maar sommige dingen lijken mij even iets belangrijker dan een lullig hekje...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-01-2010 23:05:40
broek53
broek53
Yep, maar niet de gaskraan van het hele emplacement. Dat is pure gemakzucht.  

15-01-2010 23:47:05
alle46
alle46
En zoals de Russen zeggen: "Zomers prepareer je de slee en in de winter het rijtuig", en zij kunnen het weten.  

16-01-2010 08:27:40
BJB83
BJB83
Ik bedoelde niet dat het raar is dat je wat uitzet als je gaat werken maar meer dat er door elke weerman winters weer wordt voorspeld en vervolgens alles uit blijft. Wat voor zin heeft het dan uberhaupt nog om wisselverwarming te hebben?  

16-01-2010 09:49:17
alle46
alle46
De wisselverwarming heeft zijn nut wel aangetoond lijkt mij. En toch maar naar de "falende" weerman/vrouw luisteren; beter een warme wissel bij +5 dan een vastgevroren exemplaar.  

17-01-2010 12:10:36
martw
martw
Op ns.nl heeft men een kaartje neergezet waar de kans groot is dan je in 'overvolle treinen' terechtkomt in de spits. Uiteraard zijn dit de trajecten Ut-Rtd en Ut-Amf. Er staat ook bij vermeld welke trajecten een aangepast dienstregeling hebben. Verder ook overvolle treinen verwacht op Ut-Ht, maar men vergeet er voor het gemak bij te vermelden dat ook elders (zoals Ut-Ledn, in mijn ervaring) de treinen fors korter zijn in de spits...
Ongetwijfeld zijn er meer voorbeelden te bedenken.

Martijn
 

17-01-2010 13:05:13
keesje
keesje
Hmm, en vanuit de hoek van de Zaanlijn blijft ook nog stil. %08%  

17-01-2010 14:56:35
ns6504
ns6504
Quote
ns.nl:
Welke maatregelen neemt NS verder?

• NS werkt met man en macht om treinen uit de reservevloot inzetbaar te maken.
• NS gaat op korte termijn ruim 10 miljoen euro investeren om treinen beter winterbestendig te maken. Ook op langere termijn volgen extra investeringen van tientallen miljoenen.


Vooral het eerste puntje doelt men daarbij op het ICL of word er nog meer uit de mottenballen gehaald?
 

17-01-2010 17:24:44
Noodrem
Noodrem
Quote
keesje: Hmm, en vanuit de hoek van de Zaanlijn blijft ook nog stil. %08%


Neuj:

Quote
Noodrem in OD-15 januari: In het kader van het uitnodigen van reizigers met het "zoutkaartje"; wordt trein 4035 weer eens solo gereden door V'tje 475.%08%
 

17-01-2010 22:56:43
peterselie
peterselie
Als er weer meer materieel is dan zou de NS er verstandig aan doen om in ieder geval in de brede spits de 2800 weer door te trekken naar Amf en daar te keren. Dat moet wel kunnen nu er geen 12500/12700 rijdt. Hier en daar moeten dan wel spoorwijzigingen plaats gaan vinden dan  

18-01-2010 17:59:48
train85
train85
Het gaat zoiezo t/m 31-1 duren.  

19-01-2010 19:56:00
woepje
woepje
Hier past mijn bericht beter, denk ik.

Volgens een uiterst betrouwbare krant, kuch, zal Rtd/Gvc-Ut vanaf maandag weer 4x per uur gaan rijden. De pendel Lw-Zl blijft echter bestaan, dus alles rijdt dan door naar Gn, zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/5828161/__Kwartiersdienst_Den_Haag-Utrecht__.html
 

19-01-2010 19:58:41
robbertc
robbertc
Dit hoorde ik ook zo in de media, terwijl de huidige plannen net in de boeken zijn gezet tot 31 januari. Ofwel, het gaat nog een week door, ofwel, door de bijsturing wordt er wat geregeld (net zoals vandaag met een heringelegde 2000 blijkt te zijn gebeurd)  

19-01-2010 20:35:49
geert
geert
In ieder geval met twee, 2065 en 2067. Beiden reden door als IC naar Amf, dus zal wel onder een creatief nummertje zijn geweest.  

20-01-2010 10:01:50
arge_ban
arge_ban
Wat gebeurt er met de 20800 ? Die rijdt momenteel met VIRM-IV. Maar er wordt nog niets aangehangen. Dit betekent dat je nu extra bakkilometers hebt. Naar Mt wordt gereden met 2 stellen en er rijdt een VIRM van Std naar Hrl. Wat hebben ze liever ? Eerder de koppeling kapot of eerder de wielen vervangen van die extra VIRM die meerijdt naar Mt ? Ik heb elke dag naar Mt niet te klagen. Fijn achteraan instappen in Ehv. Hrl gedeelte is zoiezo nooit druk. Ook heb ik het gevoel dat het pendelen tussen Hrl en Std niet voor problemen zorgt. Er wordt cross platform overgestapt in Std, wanneer men de IC naar Amr wil pakken. Het is alleen dat je 2 extra VIRMpjes nodig hebt voor de omloop Hrl - Std en dat zijn extra bakkilometers. Maar van mij mag deze situatie wel blijven, persoonlijk gezien dan.%08% Ik heb het altijd belachelijk gevonden om voor een halte nog te gaan splitsen/combineren in Std. Uit eigen ervaring kan ik melden dat na het splitsen in Std vaak het achterste stuk niet meer voor of achteruit kon, waardoor toch weer werd besloten om gecombineerd naar Mt te rijden.(tractie installatie kapot van de 9504 kan ik me recent nog herinneren) Of toen ik uit Mt aankwam in Std en na combineren de deuren niet meer dicht gingen van de 9572. Na een half uur "klooien" werd de trein toen opgeheven. Ik noem maar wat. Zo zijn er nog wel tientallen dingen te noemen waar ik me aan stoor.

Als ik heel eerlijk ben is het zo dat sinds er VIRM rijdt naar Limburg ik meer geld terug bij vertraging claims heb kunnen indienen dan in de tijd met ICRm. En die stijging van mijn claims is zo'n 350%. Dat is geen grapje. Ik dacht eerst van fijn we krijgen nu 2 ic verbindingen per uur naar Mt. Dus mijn vertragingen zullen wel afnemen, maar het tegendeel is juist waar.

Van Zl naar Lw/Gn is een ander verhaal, daar liggen nog een hoop stops tussen. Dus dat je daar gaat splitsen cq combineren lijkt me wel logisch.

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 10:15


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

20-01-2010 12:31:17
keesje
keesje
Extra bakkilometers met al die defecte treinen voor de deur van de werkplaatsen? Ik denk dat er heel wat km's bespaard worden dezer dagen.  

20-01-2010 12:45:55
arge_ban
arge_ban
Serieus ?

De 800 rijdt toch gewoon met 2 stellen VIRM ?
Ik zie nergens meer een los stelletje. En toch pendelen er van Std naar Hrl nog eens 2 stelletjes VIRM.


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

20-01-2010 12:51:53
robbertc
robbertc
In het extra stukje Std-Mt gaan de bakkilometers ook niet zitten. En inderdaad, als je het hele land bekijkt, wordt er al behoorlijk wat minder gereden dan zou moeten..  

20-01-2010 13:04:43
arge_ban
arge_ban
Ik kreeg juist het idee omdat er weer VIRM reed van Std naar Hrl en geen plan V of T, dat de VIRM weer op sterkte was. Je gaat toch niet ergens op een grote verbinding VIRM weghalen om te pendelen tussen Std en Hrl ? Dat kan zolang wel volstaan met 2 Vtjes of 1 Ttje.

Ik kreeg hierdoor juist de indruk dat dit blijvend is.

Laatst bewerkt door arge_ban op 20-01-2010 13:05


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !