Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
05-01-2010 02:01:01
cuijk
cuijk
ik wens de beste man veel succes. Je kop boven t maaiveld uitsteken en initiatief tonen dat wordt in het bedrijfsleven alleen maar als positief gezien, maar bij NS / Nedtrain (of hoe dat dan ook heten mag) blijkbaar niet. Tuurlijk is ie volgens de letter vd wet buiten zn boekje gegaan en had ie op basis van zijn ervaring beter moeten weten. Maar dan had een ernstig gesprek / waarschuwing eerder op zijn plaats geweest als een schorsing.
Bravo NS (of hoe de verantwoordelijke organisatie dan ook heet) zo stel je een voorbeeld voor alle anderen om vooral ALLEEN te doen wat je is opgedragen en vooral geen initiatief te tonen want dat kan killing zijn voor je carriere. Dit is echt DE manier om om te gaan met gemotiveerde medewerkers (not)

Laatst bewerkt door cuijk op 05-01-2010 02:03
 

05-01-2010 02:37:50
Mcn-Ut
Mcn-Ut
NS/Nedtrain had wellicht de hele affaire intern willen houden en dan was de man er misschien met een ernstige terechtwijzing vanaf gekomen. Ik krijg nu echter de indruk dat hij ZELF de pers opzoekt en de "zielige jongen" uit gaat hangen.

Vervolgens rest NS/Nedtrain (vrees ik) nog maar één uitweg... Want hoe ga je aan de buitenwereld (en dan vooral sensatiebelust Telegraaf-lezend en SBS-kijkend Nederland) verkopen dat je een medewerker die de regels ernstig overtreedt, er met een waarschuwing vanaf laat komen?

Begrijp me goed: wat mij betreft mag hij z'n baan behouden hoor. Ik wens hem dan ook veel sterkte!
 

05-01-2010 07:41:20
keesje
keesje
Terug maar weer eens naar de winterse perikelen: Wat me verbaast is dat gisteren en vandaag alles heel behoorlijk rijdt onder dezelfde omstandigheden als twee weken geleden. Waarom was er toen wel een nooddienstregeling en waarom lukt het nu dan wel? Kan me diverse persberichten herinneren met allerlei slechte excuses waarom de treinen niet reden, maar die hadden dan ze vandaag ook net zo goed kunnen bedenken.  

05-01-2010 10:08:09
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19:
Quote
jorgo: Als hij in dienst is van NedTrain, heeft NSR hem niet bevoegd om treinen te rijden. Waar moet dat heen, als iedereen er maar met je spullen vandoor gaat? %02% Als de piloot en de copiloot in coma liggen, en hij was de enige geweest die de kist veilig aan de grond kon zetten, was het misschien een ander verhaal. Vergeet ook niet, regels hangen met geld samen. Zoals ik al zei, er is ongetwijfeld een aansprakelijkheidskwestie hoe bekwaam de man ook moge zijn.
Hij wordt toevallig wel betaald door NS de beste man is idd een volledig bevoegd machinist en ook al zou er wat gebeurd zijn, is NS daarvoor verzekerd omdat meneer gewoon onder de NS groep valt en Nedtrain is de zogenaamde werkgever
Tsja, dat klinkt wel logsch, maar zo is het nou eenmaal niet. Meneer werkt voor een organisatie die geen reizigerstreinen rijdt en daar gaat het om, althans: daar wordt nu het probleem van gemaakt. Dat die organisatie onderdeel is van de NS groep, is daarbij op zichzelf niet relevant. (En dan zeg ik niets over het smoren en bestraffen van het initiatief. Er is best een formele mouw aan te passen (de man formeel inhuren bijvoorbeeld.)
 


05-01-2010 10:10:34
broek53
broek53
Quote
keesje: Terug maar weer eens naar de winterse perikelen: Wat me verbaast is dat gisteren en vandaag alles heel behoorlijk rijdt onder dezelfde omstandigheden als twee weken geleden. Waarom was er toen wel een nooddienstregeling en waarom lukt het nu dan wel? Kan me diverse persberichten herinneren met allerlei slechte excuses waarom de treinen niet reden, maar die hadden dan ze vandaag ook net zo goed kunnen bedenken.
Het sneeuwt niet hard en lang genoeg op één plek. En de door Porial voor het baanonderhoud ingehuurde aannemers zijn nu wakker, natuurlijk. Dat is eigenlijk het meest essentieel: er zijn weer sneeuwploegen, denk ik.
 

05-01-2010 10:26:44
Duitje
Duitje
Quote
cuijk: ik wens de beste man veel succes. Je kop boven t maaiveld uitsteken en initiatief tonen dat wordt in het bedrijfsleven alleen maar als positief gezien, maar bij NS / Nedtrain (of hoe dat dan ook heten mag) blijkbaar niet. Tuurlijk is ie volgens de letter vd wet buiten zn boekje gegaan en had ie op basis van zijn ervaring beter moeten weten. Maar dan had een ernstig gesprek / waarschuwing eerder op zijn plaats geweest als een schorsing.
Bravo NS (of hoe de verantwoordelijke organisatie dan ook heet) zo stel je een voorbeeld voor alle anderen om vooral ALLEEN te doen wat je is opgedragen en vooral geen initiatief te tonen want dat kan killing zijn voor je carriere. Dit is echt DE manier om om te gaan met gemotiveerde medewerkers (not)


We moeten natuurlijk wel objectief blijven. Het is natuurlijk vreemd dat een werknemer van een ander bedrijf op eigen houtje een trein van NS gaat rijden, hoe goed de bedoeling ook is. Daarnaast heeft hij ook zijn eigen post verlaten want hij was storingsmonteur in Asd op dat moment en dus niet meer inzetbaar voor zijn eigen werkgever. Dus kan ik me de reactie van zijn werkgever wel voorstellen.
Verder heeft het verhaal in de telegraaf een beetje de tendens dat ze het maar raar vinden van NS en Nedtrain dat hij geschorst is, maar wat als het nu onderweg fout was gegaan? Dan had iedereen weer moord en brand lopen schreeuwen dat een monteur treinen rijdt en hoe dat heeft kunnen gebeuren.
En dan had hij een nog veel groter probleem gehad, juridisch gezien.
Ik begrijp de goede bedoelingen maar het was verre van slim.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

05-01-2010 12:17:20
thom
thom
Laten we ook niet vergetn dat als je zoiets eenmaal tolereerd, je af kunt vragen waar het dan eindigd ?
Wat voor ideeen krijgen mensen dan bij een volgende stremming en wat kun je daar dan nog van zeggen...
 

05-01-2010 14:16:10
broek53
broek53
Zoals een goede vriend van mij pleegt te zeggen: er is een hoop ellende in deze wereld, maar je moet het wel weten te vinden. Kortom: zoek het probleem bij de oplossing (en verzin daar weer een Regel voor)%03%

Laatst bewerkt door broek53 op 05-01-2010 14:16
 

05-01-2010 17:51:29
robbertc
robbertc
http://www.nu.nl/binnenland/2156058/treinen-voller-achterstand-onderhoud.html
Tussen Rtd en Amf minder treinen, maar de overige treinen proberen ze daar groter te rijden. Da's jammer dat ze dat zeggen, want heb sterk de indruk dat de rest daar niet groter rijdt..

Ook morgen daar minder treinen..

Laatst bewerkt door robbertc op 05-01-2010 17:54
 

05-01-2010 20:39:44
dh3201
dh3201
Als die bomvolle trein inderdaad uitpuilde van de mensen had die zowiezo niet mogen rijden, ook niet door een NSR machinist. Stel je voor dat er reizigers flauw vallen.


Shqiperise-lopers?
 

05-01-2010 21:15:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc: Tussen Rtd en Amf minder treinen, maar de overige treinen proberen ze daar groter te rijden. Da's jammer dat ze dat zeggen, want heb sterk de indruk dat de rest daar niet groter rijdt..
Ik kwam vandaag wel de nodige treinen met drie stellen naar Rtd tegen wat er normaal doorgaans twee zijn. Maargoed dat was Ut->Rtd, om versterkt te blijven zijn moet er in Rtd dan nog wel eentje extra bij.

De 21723 was in ieder geval wel versterkt. En wel dusdanig dat 'ie gecombineerd met de 1723 met drie bakken buiten perron 11 op Ut stond. Zie het OD-topic van vandaag voor 'n foto


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-01-2010 23:13:28
train85
train85
Quote
robbertc: http://www.nu.nl/binnenland/2156058/treinen-voller-achterstand-onderhoud.html
Tussen Rtd en Amf minder treinen, maar de overige treinen proberen ze daar groter te rijden. Da's jammer dat ze dat zeggen, want heb sterk de indruk dat de rest daar niet groter rijdt..

Ook morgen daar minder treinen..
Ga er vanuit dat de kans groot is dat dit de hele week gaat duren, als ik zo de weervoorspellingen zie.
 

05-01-2010 23:27:01
broek53
broek53
Zolang het niet (stuif)sneeut, wordt het wel beter. vorst is op zichzelf het probleem niet.  

06-01-2010 07:28:34
keesje
keesje
Toch begrijp ik niet dat de 2800 het kind van de rekening moet zijn. En dat terwijl net wat DM'90 terzijde is gegaan, danwel er nog heel veel DM'90 inzetbaar is. Massaal daarmee in de 9100 en 2900 zou ik zeggen en je kunt weer het nodige rijden elders.

Maar mischien denk ik te makkelijk...
 

06-01-2010 08:58:44
broek53
broek53
Zover ik kan natellen, levert inzet van ander materieel in de 9100 en 2900 bij lange na niet genoeg op om de 2800 te kunnen rijden. Wat overigens niet wegneemt dat het wel zo slim zou zijn om DM '90 standaard in die series te zetten; materieel levert het uiteraard sowieso op.  

06-01-2010 10:22:44
Apda
Apda
Zojuist werd John Krijgsman op Radio 1 geïnterviewd. Hij kwam net uit een bespreking over de actuele stand van het materieeltekort en vertelde dat het tekort vandaag nog net zo groot is als gisteren (ca. 200 bakken op 2500 benodigde bakken).

Laatst bewerkt door Apda op 06-01-2010 10:25
 

06-01-2010 10:57:51
pptm
pptm
Interview heb ik ook gehoord. Het meest interessante vond ik echter dat werd aangegeven dat men bezig is te bestuderen of het mogelijk is om "stille reserve" tijdelijk te heractiveren. PR-praatje of werkelijkheid?

Fragment is hier overigens terug te luisteren (stille reserve vanaf 5.00): http://content1a.omroep.nl/a3a6a062ad17878d537906679d009394/4b445db0/portal/radiomanager/archive/radio1/06-01-10/problemen_ns_door_uitval_treinstellen-john_krijgsman_woordvoerder_ns1262770628.mp3
 

06-01-2010 11:19:51
treintim
treintim
Interessant voor treinenfans wordt die reserve pas als het begint bij ICL ofzo (wat nog goed onderhouden is en gewoon representatief, en nog steeds in de lease van NS), nu blijft het gewoon bij wat DM'90 in het Zwolse/Groningse/Leeuwardense. Persoonlijk denk ik dat John Krijgsman daarop doelt. Je hebt met het setje van 3 x DM'90 in de 9100 zo immers 2 x ICM-III vrijgespeeld en met 2 x DM'90 in de pendel Zl-Lw (zoals gisteren) of Lw-Hr (zoals vandaag) ook weer mooi een ICM-IV'tje. Nu nog de hele serie 9100 met DM'90 maken en kijk eens hoeveel ICM je hebt..

Laatst bewerkt door treintim op 06-01-2010 11:33
 

06-01-2010 11:45:26
broek53
broek53
Voordat je weer stammen ICL-rijtuigen op de baan hebt, is de winter weer voorbij, denk ik. Of het moet een lange winter worden... Mat '64 extra in dienst stellen is in zoverre contraproductief dat je daarvoor werkplaatscapaciteit nodig hebt die je effectiever kunt gebruiken om het defecte materieel te herstellen.  

06-01-2010 12:04:01
keesje
keesje
Quote
pptm: Interview heb ik ook gehoord. Het meest interessante vond ik echter dat werd aangegeven dat men bezig is te bestuderen of het mogelijk is om "stille reserve" tijdelijk te heractiveren. PR-praatje of werkelijkheid?

Fragment is hier overigens terug te luisteren (stille reserve vanaf 5.00): http://content1a.omroep.nl/a3a6a062ad17878d537906679d009394/4b445db0/portal/radiomanager/archive/radio1/06-01-10/problemen_ns_door_uitval_treinstellen-john_krijgsman_woordvoerder_ns1262770628.mp3


Waarbij hij aangeeft dat de verbinding Rtd-Amf-Dv (2800) relatief gezien het best gemist kon worden. Dat is nogal een opvallende uitspraak voor een verbinding die nou net ingaande deze dienstregeling is gaan rijden...
 

06-01-2010 12:15:38
alle46
alle46
Quote
broek53: Zolang het niet (stuif)sneeut, wordt het wel beter. vorst is op zichzelf het probleem niet.

Ik begrijp niet goed, dat stuifsneeuw zo'n item is. Als ik een trein over een besneeuwd spoor zie rijden is het één grote wolk stuivende sneeuw, ook al heeft het dagen niet meer gesneeuwd. Dat lijkt me net zo schadelijk als een (stuif)sneeuwbui.
Het materieel zit onder de bakken er dan ook letterlijk helemaal onder.
Op zich kan ik me voorstellen, dat dit problemen gaat opleveren. Nederlands materieel ga je niet (kei)hard winterbestendig maken.
 

06-01-2010 12:33:53
daniel81
daniel81
Quote
keesje: Waarbij hij aangeeft dat de verbinding Rtd-Amf-Dv (2800) relatief gezien het best gemist kon worden. Dat is nogal een opvallende uitspraak voor een verbinding die nou net ingaande deze dienstregeling is gaan rijden...
Ik snap hier sowieso iets niet. Als ik de berichtgeving hier volg, zie ik met name dat VIRMs en sprinters het laten afweten. Mat'64 probeert dat zo goed en zo kwaad als het kan op te vangen. En ICM, dat er nu in overvloed zou moeten zijn, wordt niet of nauwelijks ingezet ter vervanging in afwijkende treinseries. ICM zelf heeft toch niet veel problemen? Mijn voorzichtige conclusie: de 2800 zou gewoon moeten kunnen rijden %09%
 

06-01-2010 13:09:42
broek53
broek53
ICM is juist een van de probleemkindjes. De nieuwe motorgeneratorgroep die er vorige jaren onder is gehangen, valt massaal uit.  

06-01-2010 13:09:50
mich
mich
Jawel, juist icm heeft veel problemen.  

06-01-2010 13:28:57
willy84
willy84
Ook in de Telegraaf stond dat de "koplopers" veel met defecten kampen. Hier op forum lees ik dat ook Virm aardig last heeft. Sprinters weet ik niet. Mat64 en DDAR lijken het er goed vanaf te brengen.  

06-01-2010 13:54:40
Noodrem
Noodrem
Quote
dh3201: Als die bomvolle trein inderdaad uitpuilde van de mensen had die zowiezo niet mogen rijden, ook niet door een NSR machinist. Stel je voor dat er reizigers flauw vallen.


Dan kun je de 4000 in de spits wel opheven... 2x V is puilt echt wel uit bij aankomst te Asd. Zijn daar echt regels voor?
 

06-01-2010 14:00:32
keesje
keesje
Wat betreft de VIRM-en staat het er als volgt voor. Als mijn administratie klopt:

VIRM IV: 97 stellen / 92 diensten -> vandaag ingezet: 79 stellen
VIRM VI: 91 stellen / 73 diensten -> vandaag ingezet: 72 stellen

Van de genoemde diensten zijn er ook een aantal onderhoud, dus het aantal rijdiensten is altijd een paar diensten minder.

Het lijkt er dus op dat vooral de vieren problemen hebben. Vooral gisteren en eergisteren zijn er een hele vloot stellen aan de kant gegaan. Zo kwamen gisteren en eergisteren te On alleen al binnen: 8654, 8660, 8670, 8701, 9564, 9572 en 9580 (36 bakken).

Elders in het land zijn dezer dagen niet meer ingezet: 9416 (Ldd sinds 1/1), 9417 (Ldd 5/1), 9443 (Bkh 5/1), 9468 (Bkh 5/1), 9479 (Mt 5/1), 8625 (Nm 5/1), 8633 (Zl 5/1), 8653 (On 1/1), 9512 (Bkh 5/1), 8726 (Mt 5/1), 9568 (Ldd 4/1), 9574 (Ehv 4/1).
 

06-01-2010 14:23:58
jorgo
jorgo
Als het geen slecht weer is, zwemmen we dus in de zesjes? En nu komt dat goed uit want er ontbreekt er maar één.

Zo zie je maar, om de dienst op pijl te kunnen houden bij sneeuwig weer moet je 19 stellen ofwel 21% niet inplannen...

Laatst bewerkt door jorgo op 06-01-2010 14:25
 

06-01-2010 14:27:44
keesje
keesje
Als je er vanuit gaat dat alle zessen in diensten van zessen rijden, heb je bijna gelijk. Want als 72 stellen rijden, wetende dat er een aantal diensten van de 73 alleen maar onderhoud zijn, móeten er enkele stellen wel met iets anders bezig zijn dan hun eigen diensten rijden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-01-2010 14:43:15
2296
2296
Nee, maar een 6je is makkelijker in dienst te houden. Dit komt omdat er dan nog 2 tractie installaties (66%) over zijn i.p.v. 3 (100%) en daar mag je mee rijden. Bij een 4je heb je meteen de helft minder vermogen tot je beschikking en mag je niet solo rijden. Ook voor het boordnet is het net zo. Daar neemt de andere installatie het over.

Laatst bewerkt door 2296 op 06-01-2010 14:43
 

06-01-2010 15:41:03
broek53
broek53
Quote
Noodrem:
Quote
dh3201: Als die bomvolle trein inderdaad uitpuilde van de mensen had die zowiezo niet mogen rijden, ook niet door een NSR machinist. Stel je voor dat er reizigers flauw vallen.
Dan kun je de 4000 in de spits wel opheven... 2x V is puilt echt wel uit bij aankomst te Asd. Zijn daar echt regels voor?
Neen, en iedereen die zegt dat ze er wel zijn, verzint ze ter plekke.
 

06-01-2010 15:54:53
robbertc
robbertc
Je krijgt sowieso een punthoofd van dat gejammer over de Zaanlijn. Voor de aardigheid even nagezocht, en het was vanmorgen prima voor elkaar. Prima, er zullen zeker treinen tekort rijden en dat zal ook nog problemen geven, maar hier op Somda wordt inmiddels de indruk gewekt dat er helemaal niet deugt van wat daar rijdt. En dat is gewoon niet waar.
Vanmorgen, aankomende in Asd vanaf de Zaanlijn tussen 7.45 en 8.45 bijvoorbeeld:
4027: 6 bakkan Mat64
14727: 4 bakken DDAR (ipv 6 mat64)
4029: 6 bakken Mat64
14729: 6 bakken Mat64
4031: 6 bakken SGMm
14729: 6 bakken Mat64
 

06-01-2010 16:11:31
Noodrem
Noodrem
De ochtendspits was vanmorgen inderdaad puik voor elkaar. Niets over te klagen.

De avondspits is echter vaak een bron van ergenis. Hoewel er planmatig misschien 6 bakken mogen rijden, ik zie zelden V-V-V rijden. Gister stond ik omstreeks 17.00 op Zd met een 2x V combinatie die ook weer echt uitpuilde. Hoewel het de laatste tijd wel een stuk beter gaat, is het nogsteeds geen feest op de Zaanlijn.
 

06-01-2010 16:22:12
robbertc
robbertc
He, gelukkig
Ook vanmiddag lijkt het er op dat er een aantal middag-spits treinen daar niet op sterkte rijden, overigens.. %09%
 

06-01-2010 16:39:26
martw
martw
Het valt mij ook op dat de opvallende dingen de laatste tijd vaak gaan over óf de Zaanlijn óf de treinlengtes in de serie 800.
Als ik iets lees over 'trein 8xx reed met 10 ipv 12 bakken IRM' denk ik weleens: zo'n vreselijke ramp is dat toch niet? Bij 12 bakken zijn (naar mijn idee) er altijd wel vierzitters gevuld met 3 mensen ipv 4. Bij 10 bakken zijn alle vierzitters vol en moeten misschien wat mensen staan. Nu geloof ik echt niet dat de 800 van (bijvoorbeeld) Eindhoven tot Zaandam helemaal zitvol zit, dus ik geloof ook niet dat bij 10 bakken reizigers zo lang zullen moeten staan. Bij 6 of 4 bakken (ipv 12) geloof ik dat wél, maar bij 10 bakken ipv 12 niet.

Het punt dat ik hiermee wil maken, is dat sommigen hier doen alsof de serie 800 de enige serie is in Nederland die telt (wat de VIRM-inzet betreft dan). Over (onder andere) de series 2100, 2600, 3000, 3100 hoor ik bijna niemand.

Toegegeven, zelf loop ik ook weleens hard van stapel als de treinen in de 8800 stelselmatig te kort zijn, maar de 8800 is tussen Leiden en Woerden de enige verbinding (afgezien van de spitsversterkers die tot Alphen rijden) en tussen Woerden en Utrecht de enige snelle verbinding.
De 800 wordt van Alkmaar tot Utrecht 'vergezeld' van de serie 3000 en tussen Utrecht en Eindhoven van de 3500. Alleen ten zuiden van Eindhoven is dit de enige snelle verbinding. Ik zeg niet dat het daar niet druk is, maar tussen Eindhoven en Alkmaar is er altijd binnen een kwartier nog een trein, die in de spits ook meestal voorzien is (hoort te zijn) van 8 tot 12 bakken IRM.

Mijn moraal: als de 800 met 10 bakken IRM rijdt ipv 12, wees dan blij dat-ie nog rijdt. Ik heb meer medelijden met (bijvoorbeeld) reizigers Utrecht-Rotterdam, 2 IC's ipv 4 die in het algemeen ook niet heel ruim bemeten zijn (soms losse ICM'en in de spits).

Ik hoop dat mijn bijdrage nog een klein beetje nuttig is, en ik heb gezegd wat ik wilde zeggen.

Martijn
 

06-01-2010 17:33:38
salieri
salieri
Quote
keesje: Het lijkt er dus op dat vooral de vieren problemen hebben. Vooral gisteren en eergisteren zijn er een hele vloot stellen aan de kant gegaan. Zo kwamen gisteren en eergisteren te On alleen al binnen: 8654, 8660, 8670, 8701, 9564, 9572 en 9580 (36 bakken).
En dan staan er ook nog rijen ICMm te On wachten om de werkplaats binnen te gaan.

Kan Zl On niet gaan ondersteunen? Ze hebben een dieselloc ter beschikking en een ICM(m) kan de werkplaats in
 

06-01-2010 17:48:54
martijn
martijn
Gelukkig wordt de dienstregeling verder uitgekleed: http://www.nu.nl/economie/2156805/ns-investeert-in-winterbestendige-treinen.html  

06-01-2010 17:52:19
roeter
roeter
Quote
broek53:
Quote
Noodrem:
Quote
dh3201: Als die bomvolle trein inderdaad uitpuilde van de mensen had die zowiezo niet mogen rijden, ook niet door een NSR machinist. Stel je voor dat er reizigers flauw vallen.
Dan kun je de 4000 in de spits wel opheven... 2x V is puilt echt wel uit bij aankomst te Asd. Zijn daar echt regels voor?
Neen, en iedereen die zegt dat ze er wel zijn, verzint ze ter plekke.

Één van de regels is dat een mcn mag weigeren een trein te rijden als zijn vluchtweg versperd is.
 

06-01-2010 17:57:18
279
279
een voorbeeld:
middagspits aanvulling vanaf Amr - 11 stellen te kort.
dus geen 3e stel voor de 800, geen 2e stel voor de 3000.
soms rijdt een 800 zelfs solo.....
en dan rijden er ook nog behoorlijk wat VIRMen 4
op 50% tractie dus die mogen dan weer niet solo rijden!

Laatst bewerkt door 279 op 06-01-2010 19:22
 

06-01-2010 18:03:16
willy84
willy84
De situatie is zo ernstig en er lijkt ook geen verbetering zichtbaar. ICL van stal halen en inzetten lijkt me dan ook het meest voor de hand liggend.
Misschien dat de NS daar op doelt met het per direct investeren van 10 miljoen euro.
 

06-01-2010 18:51:45
raymond16
raymond16
Nee, dat geld wordt gebruikt voor de zoutkaartjes wat gewoon betekent dat je buiten de spits met 40% korting mag reizen. NS kennende betekent dat alles na 9:00 uur. Het wordt pas echt opvallend als bijvoorbeeld tussen 16:00 en 18:30 uur ook niet met de kaart gereisd mag worden.

Overigens vind ik dat hele zoutkaartje bijzonder krom: er rijden minder treinen dan normaal, maar het gebeurt op (mede)initiatief door de overheid om mensen buiten de spits een alternatief voor de auto te bieden. Gezellig al die mensen in een losse VIRM IV

Laatst bewerkt door raymond16 op 06-01-2010 18:54
 

06-01-2010 19:13:10
eix
eix
Wat is eigenlijk de reden dat al weken niet meer gesplitst / gecombineerd wordt in Sittard? De 20800 rijdt als pendel (2x plan V), ook als er gewoon twee stellen V-IRM in de 800 rijden. Zijn er problemen met koppelen of wil men liever niet solo rijden?  

06-01-2010 19:19:14
R-ekz
R-ekz
Goh, vanaf ekz reiden in de namiddag dubbele VIRM's naar asd meestal 4+4 , terwijl een 4tje al zeer ruim voldoende is. Zou je beter in asd erbij kunnen koppelen, kun je die extra treinstellen ergens anders inzetten, die staan toch een tijdje te vervelen op ekz opstel.  

06-01-2010 19:24:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
eix: Wat is eigenlijk de reden dat al weken niet meer gesplitst / gecombineerd wordt in Sittard? De 20800 rijdt als pendel (2x plan V), ook als er gewoon twee stellen V-IRM in de 800 rijden. Zijn er problemen met koppelen of wil men liever niet solo rijden?


er zijn inderdaad problemen met koppelen (de koppelingen zijn bevroren) dus dat probeert men zo veel mogelijk te vermijden. Zie daar: volledige 800 door ri Mt en de 10500/10700 rijden op Zl-Lw ook los van de 500/700 (of deden dat tenminste). En het is voor de bijsturing ook wel zo handig, geen gedoe om per se 2 stellen te regelen voor het traject Amr-Std, een los stel kan namelijk niet worden gesplitst...
 

06-01-2010 19:37:08
martijn
martijn
En er kan makkelijker ander materieel worden ingezet als het DM '90 tussen Zwolle en Leeuwarden en mat.'64 tussen Sittard en Heerlen...

Quote
raymond16: Nee, dat geld wordt gebruikt voor de zoutkaartjes wat gewoon betekent dat je buiten de spits met 40% korting mag reizen. NS kennende betekent dat alles na 9:00 uur. Het wordt pas echt opvallend als bijvoorbeeld tussen 16:00 en 18:30 uur ook niet met de kaart gereisd mag worden.


Kleine moeite om even op de NS-site te kijken natuurlijk: "Met het “Zoutkaartje” kunt u op donderdag 7 en vrijdag 8 januari tussen 9.00 en 16.00 uur en na 19.00 uur met 40% korting reizen..."

Laatst bewerkt door martijn op 06-01-2010 19:38
 

06-01-2010 20:12:26
stephan90
stephan90
Als ik nu in de NS-planner kijk zie ik in ieder de 2823 niet opgeheven niet tussen Gouda en Utrecht. De 2023 is daarintegen wel opgeheven.

TT751 meldt dat morgen minder IC's rijden op Rotterdam - Utrecht, maar de planner laat geen opgeheven IC's zien. Ook op Utrecht - Amersfoort zou alles rijden volgens diezelfde planner.

Stephan
 

06-01-2010 20:21:02
robbertc
robbertc
Quote
martijn: Gelukkig wordt de dienstregeling verder uitgekleed: http://www.nu.nl/economie/2156805/ns-investeert-in-winterbestendige-treinen.html
Vertaling van dit idee is (niet definitief!):
2000 opheffen. Met het materieel van de 2000 de serie 2800 rijden.
500 en 1700 groot laten rijden Gn/Es-Gvc, zonder te splitsen en combineren.
Serie 12500/12700 opheffen en pendelen tussen Zl en Lw. Pendel Ut-Rtd nog onbekend.

Hoe het capaciteitsverlies Ut-Zl ondervangen moet worden, is ook nog niet bekend. We wachten de verdere ontwikkelingen van deze plannen rustig af...
 

06-01-2010 20:35:54
roeter
roeter
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de corridor Rtd-Ut-Dv/Zw onevenredig zwaar wordt getroffen. Vooral voor Dv en Apd is het huilen met een rietje - door de perikelen van de 14x (en het is maar de vraag of dat morgen beter is) is er eigenlijk regelmatig slechts een uurdienst (óók in de spits!) i.p.v. 4x per uur. Lang niet alle vertraagde 14x worden vervangen.  

06-01-2010 20:38:34
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
robbertc:
Quote
martijn: Gelukkig wordt de dienstregeling verder uitgekleed: http://www.nu.nl/economie/2156805/ns-investeert-in-winterbestendige-treinen.html
Vertaling van dit idee is (niet definitief!):
2000 opheffen. Met het materieel van de 2000 de serie 2800 rijden.
500 en 1700 groot laten rijden Gn/Es-Gvc, zonder te splitsen en combineren.
Serie 12500/12700 opheffen en pendelen tussen Zl en Lw. Pendel Ut-Rtd nog onbekend.

Hoe het capaciteitsverlies Ut-Zl ondervangen moet worden, is ook nog niet bekend. We wachten de verdere ontwikkelingen van deze plannen rustig af...


reizigers Db/Rhn-Gvc (bijvoorbeeld) worden dan dus getrakteerd op een halfuur extra reistijd, of 2800 pakken en dan 19800 ri Gvc (hoewel, rijdt de 19800 wel?) Voor alles voorbij Ed is de frequentie gehalveerd (is wel te doen). Dit alles is maar een voorbeeld hoor.

de serie 2000 is inderdaad erg rustig op het moment, opheffen t.b.v. de 2800 is op zich geen slecht idee. Alleen wil ik niet in de 500/1700 zitten in de ochtendspits op Ut-Gvc (die zitten nu met 10/12 bakken soms al goed vol)..

Laatst bewerkt door SleutelMan op 06-01-2010 20:41
 

06-01-2010 20:41:38
gerard4653
gerard4653
Quote
broek53: Zover ik kan natellen, levert inzet van ander materieel in de 9100 en 2900 bij lange na niet genoeg op om de 2800 te kunnen rijden. Wat overigens niet wegneemt dat het wel zo slim zou zijn om DM '90 standaard in die series te zetten; materieel levert het uiteraard sowieso op.

Als we toch aan het sprokkelen zijn: DM90 in de 7000 is misschien ook wel wat.
 

06-01-2010 20:43:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik weet dat de 7000 al een verzameling is van wat er niet hoort te rijden, maar DM'90? . Hoewel, op Es/Hgl kun je tanken, hoe zit dat op Apd?  

06-01-2010 20:46:00
gerard4653
gerard4653
De hele 7000 komt uit Zp, en daar kan je ook tanken, dat is dus het probleem niet.  

06-01-2010 20:49:28
mdj
mdj
Alleen trein 77013 (materieel voor de 7013 in Apd en 7016/7015) komt uit Zp, de rest uit Hengelo

Laatst bewerkt door mdj op 06-01-2010 20:50


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-01-2010 20:50:37
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
aan de andere kant, als we toch lekker aan het speculeren zijn (:P), als je de 9100 integraal met DM'90 gaat rijden, heb je dan nog wel genoeg over voor de 7000? Ik acht het waarschijnlijker dat het DM'90 vanuit Zl ingezet gaat worden, de 9100, 2900 en eventueel de 10500/10700 zijn goede kandidaten. Maar goed, laten we eens zien wat er uit de burelen van de NS komt de komende dagen voordat we de hele treinwereld op zijn kop fantaseren...  


06-01-2010 21:05:17
bogger
bogger
Quote
robbertc: Vertaling van dit idee is (niet definitief!):
2000 opheffen. Met het materieel van de 2000 de serie 2800 rijden.
500 en 1700 groot laten rijden Gn/Es-Gvc, zonder te splitsen en combineren.
Pendel Ut-Rtd nog onbekend.
(Knip)
We wachten de verdere ontwikkelingen van deze plannen rustig af...


Als vast reiziger op het stuk Gd-Rta vv. vind ik de NS site wel verwarrend.

"Op de volgende lijnen gaat de frequentie van Intercity’s terug van 4 x per uur naar 2 x per uur:

* Den Haag – Gouda – Utrecht
* Rotterdam – Gouda – Utrecht – Amersfoort (en in de spits ook Amersfoort – Apeldoorn – Deventer). suggereert opgeheven 2800


Er rijden de hele dag Intercity’s tussen Schiphol en Groningen en tussen Den Haag en Groningen.

* Reizigers die reizen naar / van Leeuwarden moeten overstappen in Zwolle.
* Reizigers die reizen naar /van Rotterdam stappen in Utrecht of Gouda over. suggereert opgeheven voortreinen 500/1700 van/naar Rtd


Maar ik hou de berichtgeving hier wel in de gaten, lijkt me stukken verstandiger;). Voor diegenen die het hier melden, dank daarvoor:D

EDIT 2130: Het lijkt er nu inderdaad op dat de treinen uit de NO van/naar Rtd zijn opgeheven. Niet heel erg handig voor de gemiddelde reiziger die er net aan gewend was dat de 2800 niet reed.
Ook de tijden zijn op Gd wel beter verspreid nu, maar op Rta bijvoorbeeld weer niet.

Laatst bewerkt door bogger op 06-01-2010 21:34
 

06-01-2010 21:08:21
raymond16
raymond16
Quote
martijn:

Kleine moeite om even op de NS-site te kijken natuurlijk: "Met het “Zoutkaartje” kunt u op donderdag 7 en vrijdag 8 januari tussen 9.00 en 16.00 uur en na 19.00 uur met 40% korting reizen..."

Toen ik keek stond dat er dus nog niet op Ns.nl is inderdaad duidelijk.
 

06-01-2010 21:10:11
mdj
mdj
Dan kan je beter de treinen een serienummer geven, zoals al een geprobeerd is in Amf. Alleen daar is het ineens overgegaan, terwijl ik denk dat je een aantal maanden het allebei moet gebruiken ("Intercity 20 van 19.29 naar DenHaag Centraal rijdt vandaag niet. U kunt gebruik maken van Intercity 5 van 19.45 (evt. op spoor 8B"))

Als je dat consequent door blijft voeren, krijgen mensen dat -hoe dan ook- wel onder de knie. Het is even wennen, maar dan kun je beter gericht informatie geven.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-01-2010 21:19:23
mvschoon
mvschoon
Quote
martw: Het punt dat ik hiermee wil maken, is dat sommigen hier doen alsof de serie 800 de enige serie is in Nederland die telt (wat de VIRM-inzet betreft dan). Over (onder andere) de series 2100, 2600, 3000, 3100 hoor ik bijna niemand.
Vandaag zowel 2118 als 2169, dat zijn toch echt wel spitstreinen, 1 ipv 2 IRM-VI, maar drukte viel me mee.

Laatst bewerkt door admin op 07-01-2010 18:36, reden: Quote ingekort
 

06-01-2010 21:49:01
broek53
broek53
Quote
R-ekz: Goh, vanaf ekz reiden in de namiddag dubbele VIRM's naar asd meestal 4+4 , terwijl een 4tje al zeer ruim voldoende is. Zou je beter in asd erbij kunnen koppelen, kun je die extra treinstellen ergens anders inzetten, die staan toch een tijdje te vervelen op ekz opstel.
Dat is onjuist. De stellen worden erbij gezet vanwege de avondspits de andere kant op; aan de 1500 wordt in Amf niets gedaan, dus gebeurt het aan de 4500 in Ekz.
 

06-01-2010 21:50:35
stephan90
stephan90
Ik heb me even iets meer verdiept in de NS planner en kom tot het volgende overzicht:

500/1700: Rijden hun normale route Den Haag - Groningen resp. Enschede
2000: In zijn geheel opgeheven
2800: Opgeheven Utrecht - Amersfoort - (Deventer)
12500/12700: Opgeheven Rotterdam - Zwolle
20500/12700: Opgeheven Rotterdam - Utrecht

Nu nog iets vergeten?

Stephan
 

06-01-2010 21:52:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mvschoon: Vandaag zowel 2118 als 2169, dat zijn toch echt wel spitstreinen, 1 ipv 2 IRM-VI, maar drukte viel me mee.
2114 overigens ook en ook daar viel de drukte mee. Al is dat op Ddr-Rtd nog niet zo representatief want daar rijdt die trein doorgaans nog zo goed als leeg (en nu dus nogsteeds niet zitvol)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-01-2010 21:52:39
broek53
broek53
Quote
willy84: De situatie is zo ernstig en er lijkt ook geen verbetering zichtbaar. ICL van stal halen en inzetten lijkt me dan ook het meest voor de hand liggend.Misschien dat de NS daar op doelt met het per direct investeren van 10 miljoen euro.
Vanmiddag vernomen dat als er ICL ingezet moet worden, het eerst naar DB-land moet voor onderhoud....
Mijn suggestie: huur doordeweeks een paar stammen rijtuigen van EETC, die kun je inzetten van ma t/m vr-ochtend. EETC blij en uit de kosten.
 

06-01-2010 22:02:18
roeter
roeter
We kunnen nog altijd het voorbeeld uit GB volgen - daar was een aantal jaren geleden de situatie zó nijpend dat men met name locs ging huren van museum-bedrijven! Hebben we nog niet ergens een plan U en een hondekop staan - voor bv. in de 7000 %08%  

06-01-2010 22:16:30
mdj
mdj
Ik denk dat ze dan eerder die EETC en ICL in dienst zetten, 1800'den rijvaardig maken, die 2 1700'den, en evt locs van MRCE/goederenvervoerders gaan huren dan dat ze museummateriaal gaan inzetten


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-01-2010 22:20:21
broek53
broek53
In Nederland hebben we een IVW die dat effectief onmogelijk maakt (het in de gewone dienst inzetten van museummaterieel), dus vrees niet.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-01-2010 05:51, reden: Mdj heeft aanstootgevende sig verwijderd.
 

06-01-2010 22:23:24
gertjan
gertjan
Quote
eix: Wat is eigenlijk de reden dat al weken niet meer gesplitst / gecombineerd wordt in Sittard? Zijn er problemen met koppelen of wil men liever niet solo rijden?
Zou gaan om sneeuw en ijsvorming in de koppeling. Vroeger had je daar die afdekplaatjes voor (Onder de hobbyisten bekender als 'hoedje' en onder het personeel als 'BH')
 

06-01-2010 22:25:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
stephan90: Ik heb me even iets meer verdiept in de NS planner en kom tot het volgende overzicht:

500/1700: Rijden hun normale route Den Haag - Groningen resp. Enschede
2000: In zijn geheel opgeheven
2800: Opgeheven Utrecht - Amersfoort - (Deventer)
12500/12700: Opgeheven Rotterdam - Zwolle
20500/12700: Opgeheven Rotterdam - Utrecht

Nu nog iets vergeten?

Stephan


wacht, als de 2000 wordt opgeheven en het materieel gaat niet naar de 2800, waar gaat het dan wel heen? 2100/3000/3100/800?
 

06-01-2010 22:26:44
raymond16
raymond16
De 2800 rijdt wel op Rtd-Ut maar enkel niet op Ut-Amf(-Dv)  

06-01-2010 22:29:20
david_meye
david_meye
En volgens de reisplanner rijde 2800 serie niet vanaf Rtd naar Ut en verder.  

06-01-2010 22:31:37
dennistd
dennistd
Kijk je wel bij morgen? Dan rijdt juist alleen de 2800 op Ut-Rtd  

06-01-2010 22:33:15
david_meye
david_meye
Ja als ik zeg maar van Rtd naar Dv wilt zegt hij rijd vandaag niet.  

06-01-2010 22:34:29
superboer
superboer
Omdat ie (zoals hierboven al vermeld is)niet rijdt tussen Ut en Dv ja...  

06-01-2010 22:36:45
david_meye
david_meye
Want als je naar Dv wilt moet je met de sprinter van .55 en .25 naar Gd en daar overstappen.  

06-01-2010 22:37:01
rogier
rogier
Hoeveel wordt er eigenlijk overgewerkt bij Nedtrain op het moment?  

06-01-2010 23:25:43
thom
thom
Quote
salieri:
Quote
keesje: Het lijkt er dus op dat vooral de vieren problemen hebben. Vooral gisteren en eergisteren zijn er een hele vloot stellen aan de kant gegaan. Zo kwamen gisteren en eergisteren te On alleen al binnen: 8654, 8660, 8670, 8701, 9564, 9572 en 9580 (36 bakken).
En dan staan er ook nog rijen ICMm te On wachten om de werkplaats binnen te gaan.

Kan Zl On niet gaan ondersteunen? Ze hebben een dieselloc ter beschikking en een ICM(m) kan de werkplaats in

De werkplaats Zwolle is voor een groot deel al buitendienst (meeste werkplaatssporen worden niet meer onderhouden ed) en er zal niet meer personeel rondlopen dan dat er nog nodig is voor het weinig werk wat daar nog gebeurt...
(Twijfel zelfs of die toko eigenlijk niet al compleet gesloten is?)

Daarnaast zal het grootste probleem het personeel zijn, en nieteens zozeer werkplaatslocatie´s.
 

06-01-2010 23:33:45
aarclay
aarclay
Quote
rogier: Hoeveel wordt er eigenlijk overgewerkt bij Nedtrain op het moment?

Ga maar uit dat de de storingsploegen dag en nacht 24 uur door draaien. Ook vraag ik me af wat de NS aan de treinen laat aanpassen om ze winter-proof te maken? Schortbeplating onder de ICM(m) om storing (zoals stuifsneeuw) aan de generator, die eronder hangt te voorkomen?

Laatst bewerkt door aarclay op 06-01-2010 23:37


Choo choo.....
 

06-01-2010 23:34:26
keesje
keesje
Quote
raymond16: De 2800 rijdt wel op Rtd-Ut maar enkel niet op Ut-Amf(-Dv)


Nou oké het rijdt weer, maar het kort keren te Ut was met name in de spits weinig succesvol enkele weken geleden. Zeker dat de vertraging nauwelijks is in te halen en in Rtd wederom een korte kering volgt. Ik hoop dat ze hiervan geleerd hebben...
 

06-01-2010 23:35:49
train85
train85
Heb die 2800 altijd eerst naar Utoz zien gaan en na 20 minuten kwamen ze weer terug van Utoz naar Ut.  

07-01-2010 09:16:41
broek53
broek53
Quote
aarclay: Ook vraag ik me af wat de NS aan de treinen laat aanpassen om ze winter-proof te maken? Schortbeplating onder de ICM(m) om storing (zoals stuifsneeuw) aan de generator, die eronder hangt te voorkomen?
Zullen we een wedje maken dat men daar nog geen idee van heeft, dat men daar van de zomer eens aan gaat werken en dat het niets met schortplaten zal zijn (die helpen 0,0 tregen stuifsneeuw)?
 

07-01-2010 09:26:49
treintim
treintim
Quote
broek53: Vanmiddag vernomen dat als er ICL ingezet moet worden, het eerst naar DB-land moet voor onderhoud....


Mooi dat je deze info hebt vernomen. Inhoudelijk gezien vind ik ICL dan een lekker "strategische" reserve. 'k Dacht dat de onderhoudsslag naar Duitsland juist nog wel op dinsdag reed t.b.v. de lease en het contract. Maarja, als ze dat dan ook niet meer doen..
Afijn, als ze echt wíllen, moet er wel wat lukken. Op zaterdag heb je ook overbrengingspaden naar Duitsland en als je een beetje geluk hebt, komen ze dinsdag weer terug (zonder dat beetje geluk zit je volgende week idd. ook nog eens zonder die stammen, met dat geluk kun je ze de rest van de week nog inzetten). Wil niet doorzeuren over ICL ofzo, maar ik ben bang dat al dat defecte materieel zelfs na de vorstperiode nog niet zo 1 2 3 weer inzetbaar is. En de vorstperiode zelf duurt nog even.. NS kondigt al aan dat ze volgende week ook weer gaan inschikken.%03% Tja, wat wil je liever.. ik hoop dat er nog een goede oplossing komt, blijkbaar is de gehele 9100 ver-DM'90-en niet genoeg.
Maargoed, misschien dat ze bij de werkplaatsen in Duitsland ook wel helemaal vol zitten, iets wat ik me kan voorstellen.

Het feit dat de hele 9100 met DM'90 rijdt is mooi. Misschien dat ze daarom zo gul vandaag 11 bakken ICM in de 2200 konden inzetten? 1+1=1? Het blijft speculeren natuurlijk, maar nu is er weer wat ICM vrij.

Laatst bewerkt door treintim op 07-01-2010 09:35
 

07-01-2010 09:46:14
rob46
rob46
Quote
broek53:
Quote
aarclay: Ook vraag ik me af wat de NS aan de treinen laat aanpassen om ze winter-proof te maken? Schortbeplating onder de ICM(m) om storing (zoals stuifsneeuw) aan de generator, die eronder hangt te voorkomen?
Zullen we een wedje maken dat men daar nog geen idee van heeft, dat men daar van de zomer eens aan gaat werken en dat het niets met schortplaten zal zijn (die helpen 0,0 tregen stuifsneeuw)?
Ach Michiel, wij weten wel dat er aan stuifsneeuw weinig is te doen. Dat gaf altijd al problemen onder de bak en ook met de toenmalige schuifdeuren. De verwarmde koppeling was destijds deels een uitkomst maar ik zou niet weten wat je aan stuifsneeuw kunt doen. Niet rijden is een oplossing en die wordt, bij sneeuwval, in ruime mate geboden.
 

08-01-2010 20:43:05
keesje
keesje
Volgende week gaan de beperkingen dus nog even door. Dus 2000 eruit en 2800 niet tussen Ut en Dv. Ook geen 20500/21700/12500/12700. Reizigers Zl-Lw overstappen in Zl en 20800 wordt niet gecombineerd met de 800.

Voor morgen (za 9/1) en overmorgen (zo 10/1) lijkt de meest extreme maatregel weer uit de kast gehaald te zijn t.a.v. het schrappen van treinen. Dat betekent dat o.a. reizigers uit Midden en West Brabant naar Ut en verder weer getrakteerd worden op de meest belachelijke maatregel die ze maar met dit koude weer kunnen bedenken: 13600 opheffen in combinatie met opheffen 800 is dus een schijnaansluiting 3500 - 3600 te Ht. Kunnen we weer een heel weekend reizigers extra frustreren...
 

08-01-2010 22:51:36
mren
mren
Kijk eens aan; zojuist een mail van NS in mijn mailbox. "Geachte heer,

Reist u de komende dagen met de trein? Kijk dan kort vóór vertrek op ns.nl. Door het winterse weer is de dienstregeling aangepast.

Kijk voor meer informatie op ns.nl"
 

08-01-2010 22:56:23
david_meye
david_meye
Klopt die heb ik ook net gehad.  

09-01-2010 14:11:29
ruysdael
ruysdael
Quote
robbertc: Je krijgt sowieso een punthoofd van dat gejammer over de Zaanlijn. Voor de aardigheid even nagezocht, en het was vanmorgen prima voor elkaar. Prima, er zullen zeker treinen tekort rijden en dat zal ook nog problemen geven, maar hier op Somda wordt inmiddels de indruk gewekt dat er helemaal niet deugt van wat daar rijdt. En dat is gewoon niet waar.
Vanmorgen, aankomende in Asd vanaf de Zaanlijn tussen 7.45 en 8.45 bijvoorbeeld:
4027: 6 bakkan Mat64
14727: 4 bakken DDAR (ipv 6 mat64)
4029: 6 bakken Mat64
14729: 6 bakken Mat64
4031: 6 bakken SGMm
14729: 6 bakken Mat64
Zoals eerder is aangegeven is de ochtendspits inderdaad geen probleem, eerder de avondspits. Daarbij moet ook niet vergeten worden dat 6 bakken Mat'64 nog altijd minder capaciteit heeft dan 6 bakken SGM, wat er voorheen reed, tegenwoordig mag je blij zijn als er überhaupt iets met 6 bakken rijdt 's avonds... Maar dit lijkt mij geen typisch winters probleem, ik vrees dat we dit gezeur nog wel even een tijdje houden, en tot die tijd is het mijden van die treinverbinding de meest toegankelijke oplossing.

Terug naar de winterperikelen: Het valt mij op dat met name het 'moderne' materieel met bosjes is uitgevallen? Is 'vroeger' in deze wel degelijk beter?

Laatst bewerkt door ruysdael op 09-01-2010 14:13
 

09-01-2010 14:45:09
broek53
broek53
Als je ICM en SGM tot het modernere materieel wilt rekenen, dan is dat zo, ja.  

09-01-2010 14:55:04
gerard4653
gerard4653
Generaliserend kan je stellen dat electronica en weer niet goed samen gaat.
Hoewel ik me de schuifdeuren versus stuifsneeuw van de Hondekoppen ook nog goed herinner.
 

09-01-2010 15:23:53
keesje
keesje
Vergeet Plan E niet, dat was minstens zo'n drama met sneeuw.  

09-01-2010 15:33:07
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Als je ICM en SGM tot het modernere materieel wilt rekenen, dan is dat zo, ja.
Nouja, ik reken dan ook de treinen mee die een revisie hebben ondergaan. In dat opzicht zijn DDAR en Mat'64 de oudste treinen, en die houden zich vooralsnog goed in dit weer. Hoe gaat het momenteel trouwens met ICM-IV?
 

09-01-2010 16:06:22
martw
martw
Keren deze dagen de 2800 en 8800 in Ut op elkaar?
Ik heb namelijk hier ergens gelezen van wel, maar aan de spots en de Actuele Vertrektijden op ns.nl leid ik af van niet.
De AV geven namelijk de 8800 van spoor 19A te Ut en de 2800 veelal van spoor 9. Verder zie ik in de spots ook geen 'overlap', dus dat een bepaald treinstel op één dag in beide series heeft gereden.

Martijn
 

09-01-2010 19:21:10
robbertc
robbertc
Quote
maccerr: Hoe gaat het momenteel trouwens met ICM-IV?
ICM-IV presteert (tot nu toe) behoorlijk wat beter dan de ICM-III..

Laatst bewerkt door robbertc op 09-01-2010 19:21
 

09-01-2010 19:41:59
willy84
willy84
Wat ik me afvroeg:
Werken de mensen die normaal voor de revisie van ICM in Haarlem worden ingezet, nu aan het defecte materieel?
Ook schoot bij mij de gedachte op dat er wellicht dit weekend stevig wordt gesnoeid om materieel te "sparen" zodat het in ieder geval door de week ingezet kan worden.
 

09-01-2010 23:07:25
david_meye
david_meye
Op dit moment is er een weeralarm af gegeven voor de provincies Gronigen en Drenthe en Friesland en Noord-Holland.  

09-01-2010 23:10:46
dennistd
dennistd
Crosspost uit de opvallende dingen:
Quote
dennistd: NS rijdt de hele nacht leeg door om vastvriezen te voorkomen: http://nos.nl/artikel/128062-ns-rijdt-door-met-lege-treinen.html
 

09-01-2010 23:15:52
ruysdael
ruysdael
@weeralarm: het zal mij benieuwen  

10-01-2010 00:25:57
treintim
treintim
Quote
broek53: Als je ICM en SGM tot het modernere materieel wilt rekenen, dan is dat zo, ja.


ICM heeft met dit weer vooral last van weigerende compressors die juist laatst waren vervangen door nieuwe. Díé laten het nu afweten zo is mij verteld. De onderste tekst in dit topic op een ander forum: http://forum.trainsimdatabase.com/viewtopic.php?f=4&t=760&hilit=geluid geeft meer duidelijkheid hierover (over die 'nieuwe betrouwbaardere' compressors).

Laatst bewerkt door treintim op 10-01-2010 00:57
 

10-01-2010 05:51:06
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou even een lijstje van de Grote defecten:
ICMm : Compressors
Virm : DCM instalatie uitval
: Tractie instalatie uitval
: Serie 9400/8600 is van alle stellen nu als noodmaatregel 1 Tractie instalatie buitensdienst gezet
SGMm : Lijnschakelaars/Snelschakelaars
DDAR : Snelschakelaars
Mat64: Lijnschakelaars/Compressor
 

10-01-2010 10:08:51
willy84
willy84
Dank voor bovenstaand lijstje! Wat is een DCM installatie bij VIRM?  

10-01-2010 10:31:12
mvd
mvd
Downchoppermodule die de spanning omzet.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

10-01-2010 14:02:14
timtrein
timtrein
En hoe "erg" is de schade nu per materieelsoort? (procentueel). Bij ICM staan tientallen stellen aan de kant dacht ik, ook IRM iets van 30, en de rest?