rudolfph

| Uit het hierboven gelinkte artikel:Quote (...) "Op een aantal plaatsen hebben we de problemen onderschat die na de zware sneeuwval van donderdag ontstonden", aldus de Prorail-manager.
(...)
Het verwijt dat het andere landen wel lukt treinen op tijd te laten rijden in de winter, legt Smolders naast zich neer. „In Scandinavië bijvoorbeeld rijden veel minder treinen dan in Nederland. Als daar een wissel het een paar uur niet doet, heeft dat niet dezelfde gevolgen als op het zeer drukke spoor hier.
Deel 1: Op een aantal plaatsen? Die bedoelt zeker Noord-Nederland, Oost-Nederland, Zuid-Nederland, West-Nederland en Midden-Nederland? Als je zo gaat redeneren kan je ook zeggen dat je de boel op slechts één plaats hebt onderschat: het hele land. 
Deel 2: Op dit argument zat ik al te wachten (oké, eerlijk gezegd dat de situatie nu niet vergelijkbaar is met de situatie vroeger omdat er nu meer treinen rijden dan vroeger, maar volgens mij komt het op hetzelfde neer). Vroeger sneeuwde het hier ook wel eens, maar nooit is de puinhoop nooit zo groot geweest als nu. En het is wel makkelijk om naar Scandinavië te wijzen waar maar weinig treinen rijden, maar in de Alpenlanden rijden wel heel veel treinen en daar gaat het niet zo fout als hier.
Denk eens aan de winter van 1979, waarin het spoor de enige manier was waarop de ingesneeuwde dorpen nog bereikt konden worden. In het boek "Hoe God verdween uit Jorwerd" van Geert Mak is te lezen hoe een ploeg mannen uit het dorp zich een weg naar het spoor groef door de sneeuw om voedsel en brandstof te halen voor het dorp. Het een en ander zal toen ook wel niet op tijd gereden hebben, maar het reed wel nog!
Nu wordt bij de eerste sneeuwvlok het treinverkeer plat gegooid. Dat is niet omdat Prorail zo zielig is met z'n drukbereden spoorwegnet en zo, maar gewoon omdat de kennis met betrekking tot winterweer er gewoon niet meer is (op z'n best "vergeten" en op z'n slechts wegbezuinigd). Kijk eens naar Engeland, waar het minder sneeuwt dan in Nederland, maar waar de Engelse variant van Prorail wél nog sneeuwschuivers heeft staan. Dat is niet een kwestie van een wel of niet drukbereden spoorwegnet hebben, maar gewoon simpelweg beseffen dat je die dingen vroeg of laat misschien toch wel een keer nodig gaat hebben en er dus voor zorgen dat ze er ook gewoon zijn.
Laatst bewerkt door rudolfph op Woensdag 23 dec 2009 om 11:01:18 |