Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
22-12-2009 13:51:55
maurits
maurits
Noord-Koreaanse berichten vanuit Prorail: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/thema/article5607236.ece/ProRail%3A-treinen-rijden-behoorlijk-goed

Even allemaal klappen bij het partijcongres en we gaan weer over tot de orde van de dag....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-12-2009 14:33:01
mich
mich
Dat slaat toch werkelijk alles. %04%  

22-12-2009 16:18:30
raymond16
raymond16
Ja, de treinen die wel rijden die rijden redelijk op tijd. Daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Maar om daar zo mee de publiciteit in te treden vind ik ongepast gezien de drgl die nu gereden wordt. Zo super moeilijk is het immers nu ook weer niet met die twee stoptreintjes per uur en wat goederentreinen. Hopelijk wordt er morgen wel al in iig delen van het land weer een volledige drgl aangeboden, zou beschamend zijn als ook morgen nog deze drgl wordt aangehouden.

Laatst bewerkt door raymond16 op 22-12-2009 16:19
 

22-12-2009 16:51:43
treinfan
treinfan
Hmmm, ik heb hier genoeg treinen vandaag al met +10/+15 zien rijden en zelfs +30 (vanochtend stond er op de AV van Hvs zelfs wat met +45 aangekondigd). Dus dat het zo goed gaat, ik zie het niet%09%  


22-12-2009 17:03:06
waalkade
waalkade
De 4400 uit Nm vertrekt ook iets te laat, is alleen maar positief gezien vanuit de reizigers die vanuit de 3600 komen en verder willen.

Laatst bewerkt door waalkade op 22-12-2009 17:03
 

22-12-2009 17:28:42
robbertc
robbertc
http://www.nu.nl/binnenland/2149868/80-procent-treinen-rijdt-woensdag.html
80% van de treinen moet morgen weer rijden, volgens dit artikel (17.30).
 

22-12-2009 17:48:11
salieri
salieri
Ben benieuwd of Arriva ook weer normaal gaat rijden morgen...  

22-12-2009 18:10:09
keesje
keesje
Quote
raymond16: Ja, de treinen die wel rijden die rijden redelijk op tijd. Daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Maar om daar zo mee de publiciteit in te treden vind ik ongepast gezien de drgl die nu gereden wordt. Zo super moeilijk is het immers nu ook weer niet met die twee stoptreintjes per uur en wat goederentreinen. Hopelijk wordt er morgen wel al in iig delen van het land weer een volledige drgl aangeboden, zou beschamend zijn als ook morgen nog deze drgl wordt aangehouden.


Het wachten is op het moment dat er helemaal geen enkele trein meer rijdt en de hosanna losbarst over de 100% punctualiteit.

Zo publiceer je toch geen persbericht. Geen mens die dit zal en wilt begrijpen. Maar goed, het geeft aan waar de lat bij Prorail ligt en dat is bedroevend laag (op de grond zo'n beetje).
 

22-12-2009 18:13:55
BJB83
BJB83
Het begint inmiddels ook echt een slechte komedie te worden. In Noord-Holland dooit het flink en de omroep blijft maar doorgaan over uitzonderlijke weersomstandigheden....

Goed dat een groot deel van de reizigers (al dan niet noodgedwongen zoals ik) het negatieve reisadvies aan z'n laars lapt, wie weet hadden we anders morgen nog zo'n dienstregeling gehad...
 

22-12-2009 18:16:58
salieri
salieri
Het is inderdaad ook wel een vrij trieste vertoning%04%  

22-12-2009 18:34:11
keesje
keesje
Prorail zegt dat morgen (23/12) 80% van de treinen weer rijdt. Maar is zo'n bericht niet voorbehouden aan de vervoerder(s)? Ik heb de laatste dagen het idee dat Prorail dingen zegt over NS (er zijn kapotte treinen) en NS over Prorail (de wissels werken niet). Komt ook nogal chaotisch over, maar misschien kenmerkt dat ook de onderlinge samenwerking op dit vlak.  

22-12-2009 18:41:07
salieri
salieri
Zal prorail dit niet beslissen vóór de vervoerders, en dat de vervoerders er zich maar aan te houden hebben?
Als prorail zegt dat er bijna niet gereden kan worden, zullen zij (lijkt mij) echt geen toestemming geven aan een vervoerder als de vervoerder wél bijvoorbeeld 3x per uur wilt gaan rijden
 

22-12-2009 19:11:58
keesje
keesje
Ja dat is zo maar hoe komt Prorail bij 80%? Fijn dat er weer meer treinen rijden (of eigenlijk: balen dat er nog steeds minder treinen rijden), maar kan Prorail zien wat NS morgen beschikbaar heeft met 'al die kapotte treinen', waar ze het steeds over hebben?  

22-12-2009 19:43:11
Apda
Apda
Quote
maurits: Zou het überhaupt niet handiger zijn om die wisselverwarmingen met elektriciteit te laten werken? Zo hoef je geen aparte gasleidingen aan te leggen en kan de vlam ook niet uitwaaien. Of zie ik hier als leek wellicht een technisch bezwaar over het hoofd?
Quote
willy84: Waarom werkt de wisselverwarming uberhaupt met gas?
Gas is goedkoper dan elektriciteit. Daarom worden ook de meeste woningen niet met elektriciteit, maar met gas verwarmd. Voor wie eraan wil rekenen: 1 m3 gas komt ongeveer overeen met 8,8 kWh elektriciteit.
 

22-12-2009 19:58:13
fred67nl
fred67nl
Ik kreeg vandaag een idee hoe je de problemen beter de baas kan.

Zodra er enigszins wat sneeuw van betekenis wordt aangekondigd kan je noodplan Alfa opstarten die dan bij aanvang van de drgl van kracht wordt.

A Beperk het aantal bediende wissel.
Als voorbeeld station Gouda (Zie sporenplan.nl)
Leg de wissel 209, 207b en 207a bij aanvang van de dienstregeling Linksleidend liggen en laat ze ook zo liggen, zodat de alle treinen uit de richting Rtd naar spoor 3 rijden en de treinen uit Gvc naar spoor 5 rijden. Zorg er voor dat de wissels (149a en 149b) aan de andere zijde van het station, die als strategisch worden gezien, altijd bedienbaar zijn. Voor de richting Rtd en Gvc kan je ook zoiets verzinnen. Zo zou je dat voor alle stations kunnen doen waar wissels bedient moeten worden.
Op grote knooppunten moet je wel wat meer wissels draaiende houden om eventueel defect materieel af te kunnen voeren.
Voordeel is dat je minder wissel hoeft te bedienen dus minder storingen.

B. Zorg voor een werkkeet met verwarming en de nodige pakken koffie , een aantal mensen met bezems en gasbranders die dan zorgen dat de strategische wissel weer bedienbaar worden gemaakt al ze in storing liggen. Zet die keet op het perron dicht bij de wissels neer.
Voordeel is dat de hulp op loopafstand is.

C. Leg het spoorboekje even in de kast en stel een tijdelijke drgl in;
Als voorbeeld station Gouda
IC Gvc-Ut
IC Rtd-Ut
Spr Gvc-Ut
Spr Rtd-Ut
Elk half uur
Voordeel is weer minder wisselende rijwegen, dus minder wissels die in de gaten hoeven te worden gehouden.

D. Maak voor de aanvang van de treindienst alle treinen op maximale perronlengte en zorg dat per traject één type mat rijdt zodat gestrande treinen door een ander kunnen worden opgehaald.

E. Elke trein heeft zijn eigen personeel die ook tijdens hun dienst op die trein blijft.

F. Zorg dat personeel ook op de dienst kan komen d.m.v. hotels nabij het station. Ik heb begrepen dat de DB dat ook wel eens doet met hun rijdend personeel.

Wie weet hebben ze wat aan mijn idee.

P.s Ja ik zoek werk want ben mijn huidige zat en nee ik werk niet bij het spoor.
 

22-12-2009 20:10:04
mich
mich
Jou idee is vrij goed. Zo ongeveer gebeurde het vroeger. Op de Maaslijn reden ze dan 1x per uur met 6 bakken plan U(als er 1 uitviel kon je altijd door), waarbij zoveel mogelijk wissels in dezelfde stand bleven liggen. De wissels die wel moesten werken hadden tijdens de gehele dienst een ploeg erbij die hem sneeuwvrij hield. Aldus een oudere collega.  

22-12-2009 21:22:30
keesje
keesje
Quote
BJB83: Het begint inmiddels ook echt een slechte komedie te worden. In Noord-Holland dooit het flink en de omroep blijft maar doorgaan over uitzonderlijke weersomstandigheden....


Misschien is het uitzonderlijke dooi?! %08%
 

22-12-2009 21:25:59
charta
charta
Quote
mich: Jou idee is vrij goed. Zo ongeveer gebeurde het vroeger. Op de Maaslijn reden ze dan 1x per uur met 6 bakken plan U(als er 1 uitviel kon je altijd door), waarbij zoveel mogelijk wissels in dezelfde stand bleven liggen. De wissels die wel moesten werken hadden tijdens de gehele dienst een ploeg erbij die hem sneeuwvrij hield. Aldus een oudere collega.


In de rest van het land gebeurde ongeveer hetzelfde. Vaste treinstammen (inclusief personeel) en niet splitsen en combineren. Ik kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen 37 jaren ooit zo'n chaos heb meegemaakt. En de sneeuwval is echt extremer geweest dan de afgelopen dagen. Maar ja, er zijn nog wel veel mensen die bij de spoorwegen en aanverwante bedrijven werken, maar dat wil nog niet zeggen dat het spoormensen zijn.

Nog leuk om te weten: Toen er nog posttreinen reden, hadden die met de wintermaatregelen een vaste samenstelling met een mP voor en een mP achter. Bij kopmaken gaf dat geen problemen en op de eindpunten kon de post er uit en de kerende post er snel in en karren maar weer!
 

22-12-2009 22:03:56
mren
mren
NOS teletekst:
"De directeur van NS Reizigers vindt dat de politiek "boter op het hoofd" heeft als die klaagt over wanprestaties van NS en ProRail.De directeur noemt de verontwaardiging van politici in Den Haag "te makkelijk". Volgens de NS heeft de Haagse politiek nagelaten geld beschikbaar te stellen om het vervoer tijdens extreem weer te kunnen regelen.Door de sneeuw en vorst waren veel wissels vastgevroren. ProRail zegt dat voor vorstbestendige wissels veel extra geld nodig is. Het vervangen van de 3000 wissels kost volgens de spoorbeheerder 45 miljoen euro."

Laatst bewerkt door rudolfph op 23-12-2009 10:44, reden: aantal enters verminderd
 

22-12-2009 22:23:05
keesje
keesje
Whahaha, o.a. Prorail dat de overheid de schuld geeft. Prorail = overheid, of ben ik nou gek???  

22-12-2009 22:43:23
mren
mren
Ja, maar de politiek moet meer geld geven, dan komt alles goed.
Bah, net bij Nova-DHV zaten ze weer heerlijk incestueus samen Klerk en Huberts over hoe complex het systeem hier is, totaal niet te vergelijken met België, en toe extreem het weer wel niet was...
 

22-12-2009 23:31:01
raymond16
raymond16
Prorail trekt toch alvast gedeeltelijk het boetekleed aan:
http://www.nrc.nl/binnenland/article2444017.ece/Prorail_erkent_problemen_te_hebben_onderschat
 

23-12-2009 11:00:32
rudolfph
rudolfph
Uit het hierboven gelinkte artikel:
Quote
(...) "Op een aantal plaatsen hebben we de problemen onderschat die na de zware sneeuwval van donderdag ontstonden", aldus de Prorail-manager.
(...)
Het verwijt dat het andere landen wel lukt treinen op tijd te laten rijden in de winter, legt Smolders naast zich neer. „In Scandinavië bijvoorbeeld rijden veel minder treinen dan in Nederland. Als daar een wissel het een paar uur niet doet, heeft dat niet dezelfde gevolgen als op het zeer drukke spoor hier.
Deel 1: Op een aantal plaatsen? Die bedoelt zeker Noord-Nederland, Oost-Nederland, Zuid-Nederland, West-Nederland en Midden-Nederland? Als je zo gaat redeneren kan je ook zeggen dat je de boel op slechts één plaats hebt onderschat: het hele land.

Deel 2: Op dit argument zat ik al te wachten (oké, eerlijk gezegd dat de situatie nu niet vergelijkbaar is met de situatie vroeger omdat er nu meer treinen rijden dan vroeger, maar volgens mij komt het op hetzelfde neer). Vroeger sneeuwde het hier ook wel eens, maar nooit is de puinhoop nooit zo groot geweest als nu. En het is wel makkelijk om naar Scandinavië te wijzen waar maar weinig treinen rijden, maar in de Alpenlanden rijden wel heel veel treinen en daar gaat het niet zo fout als hier.

Denk eens aan de winter van 1979, waarin het spoor de enige manier was waarop de ingesneeuwde dorpen nog bereikt konden worden. In het boek "Hoe God verdween uit Jorwerd" van Geert Mak is te lezen hoe een ploeg mannen uit het dorp zich een weg naar het spoor groef door de sneeuw om voedsel en brandstof te halen voor het dorp. Het een en ander zal toen ook wel niet op tijd gereden hebben, maar het reed wel nog!

Nu wordt bij de eerste sneeuwvlok het treinverkeer plat gegooid. Dat is niet omdat Prorail zo zielig is met z'n drukbereden spoorwegnet en zo, maar gewoon omdat de kennis met betrekking tot winterweer er gewoon niet meer is (op z'n best "vergeten" en op z'n slechts wegbezuinigd). Kijk eens naar Engeland, waar het minder sneeuwt dan in Nederland, maar waar de Engelse variant van Prorail wél nog sneeuwschuivers heeft staan. Dat is niet een kwestie van een wel of niet drukbereden spoorwegnet hebben, maar gewoon simpelweg beseffen dat je die dingen vroeg of laat misschien toch wel een keer nodig gaat hebben en er dus voor zorgen dat ze er ook gewoon zijn.

Laatst bewerkt door rudolfph op 23-12-2009 11:01
 

23-12-2009 12:59:42
gvttreinen
gvttreinen
Te Tl waren gisteren (en eerder) alle wissels 'vastgezet', wissel 345 vast voor rijweg spoor 3 van/naar Gdm en wissel 343 vast voor spoor 2 van/naar Ktr, spoor 1 BD!
Ook waren de wisselverwarmingen van 345, 343 en 353A/B (dat zijn alle wissels!) uit.
De reizigersdienst kon gewoon afgewikkeld worden, kruisen/inhalen met b.v. goederentrein was onmogelijk.

Gérard

Laatst bewerkt door gvttreinen op 23-12-2009 13:00
 

23-12-2009 13:04:28
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
erhm, ik kom niet zo vaak in Tl, maar wat is de kans dat daar een goederentrein moet kruisen?  

23-12-2009 13:28:16
gvttreinen
gvttreinen
Afgelopen donder/vrijdagnacht heeft een goederentrein over de Betuwelijn gereden, zie http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=5&t=4625&start=0 5e bericht.
Vanwege opgestelde Syntus mat (overnacht daar op spoor 2) kan alleen spoor 1 worden gebruikt.
Iedere vrijdagavond berijdt de Sherloc spoor 1 (schouwen).
Gérard

Laatst bewerkt door gvttreinen op 23-12-2009 13:30
 

23-12-2009 13:36:42
dvdhoven
dvdhoven
Quote
rudolfph: Denk eens aan de winter van 1979,...
Het verleden is altijd roziger gekleurd dan het werkelijk was. In 1979 hebben we (staf van het toenmalige rayon IJssel) de treindienst Zwolle - Deventer plat gelegd, nadat een blauwtje (elektrisch rijden ging al niet meer) een uur heeft gedaan over Deventer - Olst. Dit is gekkenwerk hebben we toen gezegd en de treindienst is gestopt. Welke dag dat was, weet ik niet meer. In die zelfde winter heeft een mat46 uren stil gestaan tussen Wijhe en Zwolle zonder stroom en met een ijzige wind. En wie die streek kent, weet dat de wind daar flink over de vlakte kan gieren.


Dick van den Hoven
 

23-12-2009 14:14:31
mren
mren
Quote
rudolfph: En het is wel makkelijk om naar Scandinavië te wijzen waar maar weinig treinen rijden, maar in de Alpenlanden rijden wel heel veel treinen en daar gaat het niet zo fout als hier.


Waarom meteen vergelijken met de Noordse landen en de Alpenregio? NRW, het Ruhrgebied en België zijn dichter bij huis, hadden ruwweg de zelfde weersomstandigheden en -met name het Ruhrgebied- kent min of meer vergelijkbare frequenties. En wat rijdt er? Alles! Met maximaal 10 minuten vertraging.

Laatst bewerkt door mren op 23-12-2009 14:15
 

23-12-2009 14:22:44
MasterE
MasterE
Het gras is altijd groener bij de buren. Als jullie het allemaal niet bevalt hier dan gaan jullie toch lekker emigreren.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-12-2009 14:26:07
keesje
keesje
Hè hè, eindelijk iemand met de oplossing. Dat we daar niet aan gedacht hebben. %03%  

23-12-2009 14:30:33
waalkade
waalkade
Binnen Nederland kan men ook vergelijken.
Railbedrijven zat, BR, twee staalbedrijven, eilandbedrijfje in Zeeuws-Vlaanderen.
En de 4 tram/metro bedrijven.
Het GVB kan zich wat betreft reizigersaantallen zelfs meten met de combi Prorail/NSR.
 

23-12-2009 15:08:04
robbertc
robbertc
Quote
keesje: Hè hè, eindelijk iemand met de oplossing. Dat we daar niet aan gedacht hebben. %03%
Met door blijven gaan over hoe slecht het allemaal is/was schieten we inderdaad veel meer op..
 

23-12-2009 15:30:32
mren
mren
Ja, dat is een eerste stap. Identificeren van de problemen.
Je er bij neerleggen ('uitzonderlijke situatie!'), zorgt er voor dat je volgend jaar weer de klos bent bij de eerste de beste sneeuwvlok.
 

23-12-2009 15:38:46
ruysdael
ruysdael
Quote
robbertc: Met door blijven gaan over hoe slecht het allemaal is/was schieten we inderdaad veel meer op..
Volgens mij schieten we het meest op met een adequaat beleid/voorzorgsmaatregelen v.w.b. "extreme weersomstandigheden", want de afgelopen week heeft de NS/Prorail weer een loeier van een deuk gekregen in het imago, gok ik zo. En terecht.
 

23-12-2009 15:52:32
robbertc
robbertc
Precies.  

23-12-2009 19:22:37
broek53
broek53
Wat dat betreft zit ik te wachten (maar dat zullen wij aan de buitenkant niet merken) op soortgelijke acties als na de rampzalige herfst van 2005 en de kwalijk verlopen winters van begin jaren 80. Dat wil zeggen dat NS weer een noodplan gaat maken (dat is rond 2000 geruisloos opgehouden) met uitgangspunten die met Prorail overlegd worden. Bijvoorbeeld "lijnvast rijden" (de voorloper van de huidige corridorgedachte) met treinen in vaste samenstelling, afspraken over welke wissels er niet omgelegd zullen worden en een ploeg stand-by op de punten waar wel wissels om moeten lopen, dat soort zaken.
Vroeger heette dat plan trouwens de "Soepinstructie", omdat een van de eerste te nemen maatregelen bij winterweer was dat er in de personeelsverblijven soep werd uitgedeeld (snert, uiteraard, vandaar ook wel "Snertinstructie").

Laatst bewerkt door broek53 op 23-12-2009 19:23
 

23-12-2009 19:33:08
rick
rick
Quote
mren: %NRW, het Ruhrgebied en België zijn dichter bij huis, hadden ruwweg de zelfde weersomstandigheden en -met name het Ruhrgebied- kent min of meer vergelijkbare frequenties. En wat rijdt er? Alles! Met maximaal 10 minuten vertraging.
Maar als alles hier met 10 minuten vertraging rijdt is dat slecht voor de punctualiteitscijfers, dus kan je beter alles opheffen.
 

23-12-2009 19:41:13
mdj
mdj
Als alles met +10 rijdt, niet natuurlijk... Dan is het gewoon 10 minuten verschoven tov normaal:p


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-12-2009 20:01:50
keesje
keesje
Ik heb liever vertraging dan dat er helemaal niks rijdt. Vandaar ook dat enkele jaren geleden die flauwekul ook was beëindigd dat treinen rücksichtloos werden opgeheven om vooral die cijfers niet teveel te laten kelderen (ik herinner me een verstoring in de omgeving Ehv waar om die reden werd verrekt om de treindienst weer op te starten).

Maar zonder dat Michiel mij al gaat aanvullen, weet ik dat de hoeveelheid treinen dat uitvalt ook wordt bijgehouden. Helaas wordt er aan die cijfers nooit veel openbaring gegeven, althans, ik zou niet weten waar. Iets te verzwijgen?

Laatst bewerkt door keesje op 23-12-2009 20:02
 

23-12-2009 20:20:36
mren
mren
Volgens mij staan die gewoon netjes in de punctualiteitsreportages. Heb geen zin om te zoeken, maar ik dacht dat het percentage uitval rond de 1,2 of 1,5% ligt.  

23-12-2009 20:54:58
mdj
mdj
Maarja, mag ik wel opmerken dat er wel gister bijna overal netjes aansluitingen werden overgenomen? En dan bedoel ik 3600 op 4400 te Nm, 4400 op 9600 (en terug) te Ht, 6800/1900 op 5200 te Ehv, 16000 uit Ht op 6000 ri Tl, 307400 op 7400 te Ut, 4300 op 7400 (uit Shl ri Ut EN uit Ut ri Shl).

Gevolgen: 4400 met +7 eruit, 9600 wachtte. 6900 wachtte netjes op de 6800 uit Rm in Std, en dat soort niet-noemenswaardige reizigersvertragingen


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-12-2009 20:58:37
nielske90
nielske90
Quote
mdj: 1900 op 5200 te Ehv
Dat is dus gewoon niet waar. De 1900 ri.Vl vertrok pas op .34, het tijdstip dat ook de 5200 ri.Zlw vertrok. De binnenkomende 1900 stond enkele minuten voor tijd al te wachten voor dat deze naar binnen kon, maar moest voorrang verlenen op de vertrekkende 1900. Weg aansluiting en gewacht? Ho maar.
 

24-12-2009 09:37:43
jbt
jbt
Van de week gelezen dat de wissels vroeger met vet werden ingesmeerd. Dat stoot water - en dus ook sneeuw en ijs - af. Tegenwoordig zou er met teflon worden gewerkt. Dit zou (ook) veel wisselproblemen in het winterweer verklaren en ook verklaren waarom het vroeger beter ging. Misschien moeten we wel weer aan het vet.  

29-12-2009 09:37:35
keesje
keesje
De storm is nog niet geluwd: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/6009100/Ruzie-NS-en-Prorail-over-vorst.ece

De zeer deskundige woordvoerders van Prorail lieten vanmorgen in de Sp!ts (blz 3) ook weer van zich doen spreken met idiote uitspraken, ik citeer:

"Voor Prorail is vooral zware sneeuwval een groot probleem. Opstuivende sneeuw klontert samen op de wielkasten van treinen. Wanneer de trein gaat schokken, valt het verijsde blok sneeuw op het spoor. En dat gebeurt juist vaak bij wissels".

Wielkasten! %08%

Laatst bewerkt door keesje op 29-12-2009 09:37
 

29-12-2009 10:11:46
BJB83
BJB83
In de media weer diverse berichten (o.a. http://www.nu.nl/binnenland/2152440/prorail-klaar-nieuwe-sneeuwbuien.html]) over prorail en de nieuwe vorst/sneeuwperiode die zich aan het aandienen is.

Ik denk niet dat de NS, Prorail en de minister zich nog zo'n chaos kunnen veroorloven zeker niet als maandag 4 januari de vakantie voor vrijwel iedereen over is. Denk niet dat je het dan redt met wat stoptreinen... Dus ben benieuwd wat ze nu anders gaan doen, ik hoop in ieder geval dat Prorail inderdaad wat meer mensen inzet.

Laatst bewerkt door BJB83 op 29-12-2009 10:12
 

29-12-2009 11:58:59
salieri
salieri
Hier in het Noorden wordt er weer rond de 5 cm sneeuw verwacht. Ben benieuwd of Arriva morgen weer 1x per uur gaat rijden  

29-12-2009 12:08:26
bart
bart
Hé verdorie, moet er nou net morgen en overmorgen weer een melt-down komen i.v.m. sneeuw en ijs, wanneer we allemaal met 40% korting kunnen reizen.... %08%  

31-12-2009 11:43:33
orselinus
orselinus
Hgl-Bh (vanaf gisteravond al) en Ddr-Zlw liggen er al weer uit,wie volgt:!!

Laatst bewerkt door orselinus op 31-12-2009 12:03
 

31-12-2009 11:48:57
mvd
mvd
Even voor de correctheid: Lage Zwaluwe heeft Zlw als afkorting .


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

31-12-2009 11:49:10
keesje
keesje
Lzw = Zlw? Eventjes de echte afkortingen gebruiken als het kan! Tb-Ht lag er ook uit.

Maar in deze hoek ligt geen centimeter sneeuw en men spreekt van "de weersomstandigheden" en in andere delen van het land ligt sneeuw en daar rijdt alles gewoon. Hoe kletst Prorail en/of NS zich hier nu weer uit?
 

31-12-2009 11:58:59
broek53
broek53
Het gaat om zware ijsvorming op de bovenleiding, in ieder geval rond Lage Zwaluwe. Vanmorgen lagen ook de Kijfboek en de havenlijn in dat opzicht stil, laat ik mij vertellen. Het zou wel verstandig zijn als men het in de informatie daarover had en niet over "de weerstomstandigheden', want dan denkt iedereen direct aan sneeuw en die is er helemaal niet.  

31-12-2009 12:01:25
roeter
roeter
Quote
qj7141: ....
De Duitsers hebben zelf ook last van het winterweer. ,,Maar zo’n uitval van treinen hebben we niet in Duitsland. In grote delen van ons land hebben we te maken met dezelfde omstandigheden”, aldus de DB-woordvoerder.

Opvallend rijden nagenoeg alle treinen bij de oosterburen op schema. ,,Natuurlijk is er ook bij ons vertraging, maar ons spoorboekje is niet in de war door de sneeuw.”


Moeten ze vandaag toch maar eens in Osnabrück en Rheine gaan kijken ....
 

31-12-2009 12:05:09
orselinus
orselinus
Fout gecorrigeerd

Laatst bewerkt door orselinus op 31-12-2009 12:05
 

31-12-2009 12:20:56
keesje
keesje
Quote
broek53: Het zou wel verstandig zijn als men het in de informatie daarover had en niet over "de weerstomstandigheden', want dan denkt iedereen direct aan sneeuw en die is er helemaal niet.


Met weersomstandigheden kun je inderdaad veel kanten op: sneeuw, ijzel, extreem warm, blaadjes, storm, ...
 


31-12-2009 12:58:45
rob46
rob46
Met weemoed denk ik terug aan de NS-tijd dat er nog sneeuw geschoven werd. Bijgaand een prentje van de laatste winter (1995/96)dat in Asd nog een sneeuwschuiver standby stond. zie http://www.flickr.com/photos/rob46/4231052756/  

31-12-2009 13:27:01
ijnte
ijnte
Even terugkomend op het ijzel gebeuren: Er is toch gewoon een ijzelinstallatie aanwezig, welke bij het SMC/Trdl bedient kan worden? Dat er dan even geen trein kan rijden is 2, maar nu duurt het gewoon een hele ochtend ?  

31-12-2009 13:30:19
broek53
broek53
Ja, en het dooit daar. Er zal dus wel iets meer aan de hand zijn. Opvallend genoeg rijdt de HSL Zuid wel, en die ligt toch echt op nog geen 20 meter van de klassieke sporen.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-12-2009 13:30
 

31-12-2009 15:45:17
keesje
keesje
Op de HSL noord ging het waarschijnlijk ook niet lekker, aangezien Thalys 9323 er 90 minuten over gedaan heeft tussen Rtd en Shl.  

31-12-2009 16:01:06
jzwoferink
jzwoferink
Quote
ijnte: Even terugkomend op het ijzel gebeuren: Er is toch gewoon een ijzelinstallatie aanwezig, welke bij het SMC/Trdl bedient kan worden? Dat er dan even geen trein kan rijden is 2, maar nu duurt het gewoon een hele ochtend ?


Dat wordt volgens mij de ijzelschakeling genoemd , hierbij wordt de bovenleiding als verwarmingselement gebruikt om het ijs op de bovenleiding te laten smelten. Dit gebeurt meestal s`nachts of als er een tijdje geen treinen hebben gereden. Bij geregeld treinverkeer wordt de bovenleiding "warmer" doordat er geregeld een vrij hoge stroom doorheen gaat.
Dit heeft als een artikel ooit in een hobbyblad gestaan.

Laatst bewerkt door jzwoferink op 31-12-2009 16:05
 

31-12-2009 16:39:57
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53: ProRail kan niet overgenomen worden.

Jazeker wel. ProRail is een B.V. waarvan de aandelen gewoon door de Staat verkocht kunnen worden. Daarnaast kan de Staat de Beheerconcessie na afloop van de huidige (31 december 2014) aan een andere partij gunnen.

Groeten,
Marnix
 

31-12-2009 16:55:03
ijnte
ijnte
Ik kan het bovenstaande onderschrijven. Ik heb 2 dagen geleden nog even een blik geworpen op de concessie.
Prorail "overnemen" is natuurlijk niet het goede woord. Er zijn afspraken gemaakt dat als Prorail zijn concessie mocht verliezen (wat niet zal gebeuren overigens) dat dan alle spullenboel die onder hun beheer valt opgeleverd moet worden aan de staat/volgende beheerder. Er moet dus een goede overdracht mogelijk zijn. Echter de exacte invulling daaraan is nooit beschreven heb ik het idee.

Laatst bewerkt door ijnte op 31-12-2009 16:59
 

01-01-2010 01:04:53
rolandrail
rolandrail
Quote
jzwoferink: Dat wordt volgens mij de ijzelschakeling genoemd , hierbij wordt de bovenleiding als verwarmingselement gebruikt om het ijs op de bovenleiding te laten smelten. Dit gebeurt meestal s`nachts of als er een tijdje geen treinen hebben gereden.
Voor zover ik weet is de ijzelschakeling wegbezuinigd bij de nieuwere onderstations, althans daar hangt me iets van bij..
 

01-01-2010 01:12:54
WesselE
WesselE
Quote
gvttreinen: Te Tl waren gisteren (en eerder) alle wissels 'vastgezet', wissel 345 vast voor rijweg spoor 3 van/naar Gdm en wissel 343 vast voor spoor 2 van/naar Ktr, spoor 1 BD!
Ook waren de wisselverwarmingen van 345, 343 en 353A/B (dat zijn alle wissels!) uit.
De reizigersdienst kon gewoon afgewikkeld worden, kruisen/inhalen met b.v. goederentrein was onmogelijk.

Hoe heeft men het "6075/26074 probleem" opgelost dan? Ik neem aan dat er niet een DDAR en ook nog eens 3x Plan V op spoor 3 kan staan?


'Okeh'
 

01-01-2010 03:30:14
thom
thom
Quote
rolandrail: Voor zover ik weet is de ijzelschakeling wegbezuinigd bij de nieuwere onderstations, althans daar hangt me iets van bij..

Dat was ook een gedachte van mij, echter werd dat op het BNL forum door een infra medewerker ontkracht...
 

01-01-2010 22:51:41
aarclay
aarclay
Ik meen vandaag in 'Spoor en Trein' gelezen te hebben dat de stroom een half uur op 1600 Volt wordt gezet, en daarna een minuut of wat op 2500 Volt.


Choo choo.....
 

04-01-2010 10:36:49
Noodrem
Noodrem
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5702528/__Treinheld_in_de_kou__.html?p=5,1

Hier gaat NSR echt enorme 'goodwill' mee kweken bij zijn reizigers. Losstaand of de schorsing nu terecht was, is de reactie van NSR nou niet bepaald strategisch te noemen na alle puinhopen van afgelopen weken. Reacties als: "Ook niet als reizigers veel langer moeten wachten" en "„Hij heeft alleen bevoegdheid om lege treinen te rangeren”, luidt het kille antwoord van de NS-woordvoerster" vallen natuurlijk erg slecht bij 'onwetend' publiek.

Go PR-afdeling van de NSR!
 

04-01-2010 13:56:44
keesje
keesje
Hopelijk is die laatste zin er één met de sarcastische modus aan: Het lijkt me niet al te best overkomen als reizigers berichten lezen dat treinen met niet-bevoegde machinisten rijden.  

04-01-2010 14:58:10
gvttreinen
gvttreinen
Quote
WesselE:
Quote
gvttreinen: Te Tl waren gisteren (en eerder) alle wissels 'vastgezet', wissel 345 vast voor rijweg spoor 3 van/naar Gdm en wissel 343 vast voor spoor 2 van/naar Ktr, spoor 1 BD!
Ook waren de wisselverwarmingen van 345, 343 en 353A/B (dat zijn alle wissels!) uit.
De reizigersdienst kon gewoon afgewikkeld worden, kruisen/inhalen met b.v. goederentrein was onmogelijk.

Hoe heeft men het "6075/26074 probleem" opgelost dan? Ik neem aan dat er niet een DDAR en ook nog eens 3x Plan V op spoor 3 kan staan?
Die beide dagen pendelde gehele dag de 6000 in een uurdienst (?) tussen Gdm en Tl, de drgl. was trouwens toch afwijkend dus het 6075/26074 problematiek speelde helemaal niet.
Gérard
 

04-01-2010 15:37:54
mdeen
mdeen
Quote
aarclay: Ik meen vandaag in 'Spoor en Trein' gelezen te hebben dat de stroom een half uur op 1600 Volt wordt gezet, en daarna een minuut of wat op 2500 Volt.


Welk nut heeft het plaatsen van 2500 V op de bovenleiding? Zolang er geen afnemers zijn zal er geen stroom lopen.
Daarbij loop je het risico dat je het materieel wat met de stroomafnemer tegen de draad staat (en dat is nogal wat) beschadigt.

Je moet ergens een gecontroleerde kortsluiting organiseren zodat er flink wat stroom loopt.
 

04-01-2010 15:54:51
gvttreinen
gvttreinen
Zie http://www.nicospilt.com/bovenleiding.htm bij Ijzelschalkeling en http://danthe001.suddenlaunch3.com/index.cgi?board=bovenleiding&action=display&num=1229272517
Gérard
 

04-01-2010 15:59:28
rick
rick
Zo werkt het ook niet: 'In het kort komt het erop neer dat een aantal bovenleidingsecties aan elkaar geschakeld worden. Vervolgens wordt het eind van de keten aan de aarde gelegd en en gedurende korte tijd wordt er stroom op de keten geschakeld. Door de eigen weerstand zal de draad als 't ware gaan gloeien en de bovenleiding zal ontdooien. Om dit tot een succes te maken laten alle machinisten hun stroomafnemers zakken.'
aldus 'Elektrische locomotieven in Nederland' op pagina 11.
 

04-01-2010 16:12:45
rudolfph
rudolfph
Jaja, ik was ook al aan het typen:

Er bestaat (of bestond) een zogenaamde "ijzelschakeling" waarin meerdere secties van de bovenleiding aan elkaar gekoppeld worden. Het ene einde van deze verlengde sectie wordt op de pluspool van de spanningsbron aangesloten, de andere sectie op de minpool. Deze spanningsbron heeft een aangepaste spanning ten opzichte van de normale situatie. Hierdoor, en door de weerstand van de bovenleiding wordt kortsluiting voorkomen ondanks dat er een stroom gaat lopen. Alle voorwerpen, dus ook bovenleiding, hebben immers een weerstand (alleen is die weerstand bij koperdraad veel kleiner dan bij bijvoorbeeld plastic, reden dat je een electriciteitssnoer veilig kunt vastpakken). Door de weerstand van de bovenleiding wordt de bovenleiding warm zodat de ijzel smelt. De bovenleiding wordt warm om dezelfde reden dat een gloeilamp ook warm wordt. (en excuses aan de natuurkunde-puristen als ik bepaalde woorden niet helemaal correct heb gebruikt ).

Omdat dit dus met een aangepaste spanning moet gebeuren, is het baanvak dus niet meer beschikbaar voor electrische treinen. Er moet dus gekozen worden tussen het baanvak sluiten of open houden. Als het baanvak open gehouden wordt voor de treindienst, moet er regelmatig een trein passeren om de ijzel van de bovenleiding af te schrapen. Met name 's nachts leidt dit tot extra ritten. Als dit niet gebeurd kan het zijn dat de bovenleiding bezwijkt onder het almaar toenemende gewicht van de ijzellaag op de bovenleiding. Het alternatief is dus de ijzelschakeling, waarbij geen electrisch treinverkeer mogelijk is. Ik heb geen idee of de beveiliging überhaupt nog treinverkeer toestaat, dus mogelijk dat ook dieseltreinen dan niet meer kunnen rijden. Overigens was de ijzelschakeling vroeger belangrijker, aangezien sommigen baanvakken met mechanische beveiliging in die tijd 's nachts gesloten waren omdat de posten dan simpelweg niet bemand waren. In zo'n geval is de ijzelschakeling het enige alternatief.

Laatst bewerkt door rudolfph op 04-01-2010 16:14
 

04-01-2010 17:05:10
mark
mark
Quote
Noodrem: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5702528/__Treinheld_in_de_kou__.html?p=5,1

Hier gaat NSR echt enorme 'goodwill' mee kweken bij zijn reizigers. Losstaand of de schorsing nu terecht was, is de reactie van NSR nou niet bepaald strategisch te noemen na alle puinhopen van afgelopen weken. Reacties als: "Ook niet als reizigers veel langer moeten wachten" en "„Hij heeft alleen bevoegdheid om lege treinen te rangeren”, luidt het kille antwoord van de NS-woordvoerster" vallen natuurlijk erg slecht bij 'onwetend' publiek.

Go PR-afdeling van de NSR!
Het is inderdaad weer typisch NS-management. Regels zijn regels en de klant kan barsten. Ongelofelijk. Natuurlijk valt er te zeggen dat deze man zijn boekje te buiten ging, en het is normaal gesproken ook niet goed te praten maar in dit soort situaties moet je enige flexibiliteit kunnen tonen als bedrijf wat regeltjes betreft. Dat de directie van NS deze niet heeft bewijst dit voorval maar weer eens... ik krijg weer meer en meer het idee van een stel bureaucraten die geen flauw benul hebben van wat de klant op zo'n moment beleeft, maar alleen maar bezig zijn met het correct naleven van van de 10.000 regeltjes...

Laatst bewerkt door mark op 04-01-2010 17:35
 

04-01-2010 18:05:53
Noodrem
Noodrem
Quote
keesje: Hopelijk is die laatste zin er één met de sarcastische modus aan: Het lijkt me niet al te best overkomen als reizigers berichten lezen dat treinen met niet-bevoegde machinisten rijden.


Uiteraard was die sarcastisch bedoeld.
Maar of het nu zo positief overkomt op de reiziger dat de 'redder in nood' nu geschorst wordt en de zaak wordt afgedaan met "Dan hadden de reizigers nog maar langer moeten wachten"? (Die notabéne al anderhalfuur aan het wachten waren)
De onwetende reiziger die zal alleen nog maar kwader worden. Waarom kan iemand die lege passagierstreinen rijdt niet gewoon dezelfde trein rijden, maar dan met passagiers? Gaan ze met rangeren opeens met 120 ipv 40 over een wissel?

Het enige wat ik bedoel te zeggen: Na een aantal rampzalige weken is enige politesse in de PR-reacties toch wel handig. Een antwoord in de trend van: "Wij waarderen de extra inspanning van deze monteur. Dit is echter niet de bedoeling en de monteur is op non-actief gesteld lopende het onderzoek" zou een stuk taktischer zijn geweest.

Dit geeft weer een beetje een beeld van een kil bedrijf die 'goedbedoelde' inatieven de mond snoert met als gevolg dat de reiziger nog langer kan wachten. Vervolgens geven ze er nog even een kille schop achteraan en de NS is weer een imago rijker.
 

04-01-2010 19:57:12
robbertc
robbertc
Hoe goed bedoeld ook, een onbevoegde Mcn (eigenlijk was het niet eens een Mcn) een trein laten rijden kan natuurlijk niet..  

04-01-2010 20:03:05
jorgo
jorgo
@ noodrem: Liegen mag je ook niet, zeker niet in een transparante onderneming. Want ze "waarderen de extra inspanning van deze monteur" stiekum helemaal niet.

Voor mij zou zelfs glimlachen als een boer met kiespijn al te ver zijn gegaan als een van mijn medewerkers me met enorme verzekeringsrisico's opzadelde. Ik vind de uitleg van NS zakelijk en correct, zelfs al is dit koren op de molen van de gemiddelde Telegraaf redacteur. Die laat zijn lezers liever achter 'volkshelden' aanlopen, dan te proberen ze wat inzicht bij te brengen. Met alle respect, overigens.

Laatst bewerkt door jorgo op 04-01-2010 20:17
 

04-01-2010 20:07:03
mdj
mdj
In welke zin onbevoegd? Het is -volgens het bericht, verder ken ik de situatie niet- machinist, moet elk jaar een proeve van bekwaamheid afleggen om locomotieven te rijden... Dan vraag ik mij af, welk materieel heeft het? DDAR, MAT, of SGMm of iets dergelijks?

Was het geen machinist geweest, dan had ik er ook schande van gesproken. Maar in dit geval een storingsmonteur, die het materieel (zou moeten) kennen? en -blijkbaar- ook over Amsterdam-Utrecht zou moeten rijden...

Je moet het zo zien, zijn de regels gemaakt voor de mensen, of de mensen voor de regels?

Daarnaast vraag ik me af hoe dat in het knooppuntcontrole van de NS is geweest. Hadden die dan niet moeten checken of het wel kan? Hadden die niet in moeten grijpen wat er aan de hand was? Ik zou -voordat ik iemand ga beschuldigen- eerst dat eens willen weten...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-01-2010 20:14:05
jorgo
jorgo
Als hij in dienst is van NedTrain, heeft NSR hem niet bevoegd om treinen te rijden. Waar moet dat heen, als iedereen er maar met je spullen vandoor gaat? %02% Als de piloot en de copiloot in coma liggen, en hij was de enige geweest die de kist veilig aan de grond kon zetten, was het misschien een ander verhaal. Vergeet ook niet, regels hangen met geld samen. Zoals ik al zei, er is ongetwijfeld een aansprakelijkheidskwestie hoe bekwaam de man ook moge zijn.

Laatst bewerkt door jorgo op 04-01-2010 20:15
 

04-01-2010 20:16:26
rogier
rogier
De regels zijn er in elk geval niet om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn...
Iemand zal wel gepromoveerd moeten zijn in de spoorweglogica om dit soort grappen en grollen te snappen.

Laatst bewerkt door rogier op 04-01-2010 21:40
 

04-01-2010 21:08:51
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb de topictitel wat algemener gemaakt, zodat alle winterse problemen bij het spoor besproken kunnen worden.


Groet, Spiketrain
 

04-01-2010 22:25:54
thom
thom
Quote
rogier: De regels zijn er in elk geval niet om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn...

Inderdaad, die zijn er om de veiligheid te garanderen... %05%
Dan komt de reiziger pas...

En dat is niet reagerend op dit verhaal, maar geldt in het algemeen op het spoor.
 

04-01-2010 22:31:01
rogier
rogier
Ik ben dan wel erg benieuwd hoe de veiligheid gegarandeerd wordt. Nog immer rijden er treinen door rood en worden reizigers als haringen in een ton vervoerd (ook onveilig!)

Kan je me uitleggen wat er onveilig is als een volledig bevoegd machinist een reizigerstrein rijdt?
 

04-01-2010 22:34:04
bogger
bogger
Wat mij betreft is het weer een duidelijk voorbeeld van het (niet alleen bij NS e.d.) bekende verschil van theorie en praktijk.

In theorie is het natuurlijk ''illegaal'' wat hier heeft plaatsgevonden en juridisch valt er vast het een en ander van te maken.

In praktijk daarentegen, is deze man wat mij betreft een held. Hij heeft de NS misschien zelfs geholpen om hun op die betreffende dagen toch al gammele imago wat hoger te houden.
 

04-01-2010 22:37:27
keesje
keesje
Dat lijkt mij inderdaad een prima idee, een rangeermachinist te Asd laten rijden op de vrije baan waarvan hij misschien niet eens wegbekendheid heeft. Hoe zou iedereen hebben staan piepen als die trein bij een ongeval was betrokken? Dan had het natuurlijk écht niet gekund en was het schandalig, etc etc etc.  

04-01-2010 22:46:05
rogier
rogier
Dat is hier in het geheel niet aan de orde, er was hier sprake van een volledig bevoegd mcn.

Daarnaast is NS zelf natuurlijk de grootste faalhaas in dit verhaal: die moeten in de eerste plaats zorgen dat er voldoende eigen mcn'n beschikbaar zijn. Maar hoe de bijsturing keer op keer de zaakjes op orde heeft moge gevoeglijk bekend zijn.
 

04-01-2010 22:47:53
timtrein
timtrein
We hebben het hier over een volledig bevoegd ex-NS mcn. Dat even voor de context. Of hij wegbekendheid had weet ik niet maar het zal me nix verbazen.  

04-01-2010 22:47:54
bjornl
bjornl
edit: reactie op keesje

Heel goed verwoord. Want dát is in dit land heel vaak het probleem: je kan het niet goed doen. Als je de (veiligheids-)regels handhaaft ben je klantonvriendelijk, star en bureaucratisch; als je de regels niet naleeft en er gebeurt iets krijg je ook verwijten.

Laatst bewerkt door bjornl op 04-01-2010 22:49
 

04-01-2010 22:52:06
mdj
mdj
@Keesje (ja ik typ nogal langzaam zo op de avond)

Ik ben nog altijd benieuwd naar de gesprekken tussen de machinist en de knooppuntcontrole-dinges van de NS... Is dat "Vooruit, je hebt ervaring, en het is een noodsituatie, dus voor een keer..." geweest... Of?

Wat is nu het verschil tussen "beladen" passagiers treinen en LM? Ja, je moet op elk station stoppen en ja, de trein is iets zwaarder, maar verder...

Meneer heeft 10 jaar op de bok gezeten, ik neem aan dat zoiets is zoals zwemmen, je verleert het niet. Je hebt wel herinstructie nodig ivm veranderingen, maar verder... Daarnaast heeft meneer elk jaar een proeve van bekwaamheid af moeten leggen. En als je ineens materieel hebt wat anders rijdt (en dus herinstructie nodig hebt) dan zouden de storingsmonteurs dat toch als eerste moeten weten? Dus was zou er mis kunnen gaan? Door rood rijden, een station voorbijrijden? Dat kan elke machinist overkomen...

Laatst bewerkt door mdj op 04-01-2010 22:53


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-01-2010 22:54:48
keesje
keesje
Gaat klantvriendelijk zijn dan voor de veiligheid? Wat mij betreft niet. Maar volgens mij hebben we het een beetje over een joyride als iemand die niet eens in dienst is bij NS zomaar een trein van NS gaat rijden van A naar B over de vrije baan.

Snap aan de ene kant de daad die waarschijnlijk is gedaan uit frustratie of om puntjes bij de reizigers te scoren. Maar het standpunt van NS vind ik minstens nog begrijpelijker als iemand op eigen houtje een beetje treinen gaat zitten rijden. Snap niet eens dat zoiets zomaar eigenlijk kan, dat daargelaten...

@bjornl en mdj: voor de duidelijkheid: ik keur de actie van die mcn niet goed, dat het maar even duidelijk is.

Laatst bewerkt door keesje op 04-01-2010 22:56
 

04-01-2010 22:56:27
timtrein
timtrein
Nouja, het kan dus ook niet "zomaar" want er is uitgebreid overleg geweest, volgens de krant. Je kan dus ook niet spreken over "joyride".  

04-01-2010 23:00:04
keesje
keesje
De 'krant' is hier 'De Telegraaf', bekend om zijn overdreven verslaggeving. Zo staat er al dat NS die medewerker schorst, terwijl hij niet eens bij NS in dienst is. Dat geeft maar weer aan dat die 'krant' de boel alleen maar opnaait, als ik het zo even mag zeggen.

Ik heb mijn punt gemaakt en laat het hierbij.
 

04-01-2010 23:05:34
bjornl
bjornl
Quote
keesje: @bjornl en mdj: voor de duidelijkheid: ik keur de actie van die mcn niet goed, dat het maar even duidelijk is.

Dat was me volkomen duidelijk en ik ben het dus helemaal met je eens in deze.
 

04-01-2010 23:15:30
mdj
mdj
Quote
keesje: Gaat klantvriendelijk zijn dan voor de veiligheid? Wat mij betreft niet. Maar volgens mij hebben we het een beetje over een joyride als iemand die niet eens in dienst is bij NS zomaar een trein van NS gaat rijden van A naar B over de vrije baan.


Welk deel van het veiligheidsaspect is in gevaar gekomen dan? De machinist heeft 10 jaar op de bok gezeten, dus die weet wel waar hij het over heeft, denk ik zo.

Ik vind niet dat je over joy-riden kunt spreken; er is immers overleg geweest tussen de "NS" en de machinist in kwestie. Hetzelfde "Ja, rij maar in mijn auto, om die mensen thuis te brengen".

Let wel: Als die overleg er dus niet was geweest, en dus een actie geheel op eigen houtje is gebeurd, keur ik het zeker niet goed, maar gezien het overleg..


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-01-2010 23:34:45
kevinevers
kevinevers
http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-holland/2010/onderhoudsmonteur-geschorst-voor-goede-daad/ Hier een filmpje van Hart van Nederland waar de goede man geinterviewd wordt.  

05-01-2010 00:03:18
MasterE
MasterE
Het gaat er hier niet om of de veiligheid in het geding is geweest. Er zijn regels opgesteld en daar heeft een ieder zich aan te houden. De beste man heeft met de beste bedoelingen een hoop reizigers blij gemaakt door ze naar Ut te brengen. Helaas had hij beter moeten weten.(zeker als hij al 10 jaar mcn is geweest bij NSR) Hij heeft zich gebrand en zal op de blaren moeten zitten. Onder geen enkele voorwaarden moet je iets doen waartoe je niet bevoegd bent.

Laatst bewerkt door MasterE op 05-01-2010 00:10
 

05-01-2010 00:06:22
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Uit het filmpje van Hart vN maak ik op dat de man "machinist volledig bevoegd" is (shot bedrijfspas). Ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Laatst bewerkt door Mcn-Ut op 05-01-2010 00:06
 

05-01-2010 00:15:18
eix
eix
Quote
MasterE: Het gaat er hier niet om of de veiligheid in het geding is geweest. Er zijn regels opgesteld en daar heeft een ieder zich aan te houden. Hij heeft zich gebrand en zal op de blaren moeten zitten. Onder geen enkele voorwaarden moet je niets doen waartoe je niet bevoegd bent.

Als de man volledig bevoegd is, bekend is met het materieel en daarnaast wegbekendheid heeft mag bij 'extreme' omstandigheden waarin de treinenloop volledig in de soep draait wel wat initiatief getoond worden. Het enige probleem is in dit geval blijkbaar dat de mcn niet bij NSReizigers maar bij dochteronderneming Nedtrain werkzaam is.

Laten we vooral elke regel en procedure naar de letter opvolgen tijdens verstoringen en elk initiatief meteen de grond in boren, stel je doet iets verkeerds. Leuke werkmentaliteit heb je dan.
 

05-01-2010 00:22:04
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ik ben wel benieuwd hoe iedereen zou reageren als die trein door rood was gereden. %06% Wegbekendheid vervalt nadat je een jaar ergens niet bent geweest. Die man is al 20 jaar storingsmonteur en heeft dus geen wegbekendheid meer, volgens de richtlijnen van NS. En de afgelopen 20 jaar is er toch ook wel wat veranderd tussen Asd en Ut...

Daarnaast is het Nedtrain-medewerkers verboden treinen met reizigers te rijden. Om vervolgens ook nog eens twee medewerkers van het LBM te laten sleutelen. Sorry hoor, maar dan ben je gewoon verkeerd bezig.
 

05-01-2010 00:23:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
jorgo: Als hij in dienst is van NedTrain, heeft NSR hem niet bevoegd om treinen te rijden. Waar moet dat heen, als iedereen er maar met je spullen vandoor gaat? %02% Als de piloot en de copiloot in coma liggen, en hij was de enige geweest die de kist veilig aan de grond kon zetten, was het misschien een ander verhaal. Vergeet ook niet, regels hangen met geld samen. Zoals ik al zei, er is ongetwijfeld een aansprakelijkheidskwestie hoe bekwaam de man ook moge zijn.


Hij word toevallig wel betaald door NS de beste man is idd een volledig bevoegd machinist en ook al zou er wat gebeurt zijn is ns daarvoor verzekerd omdat meneer gewoon onder de NS groep valt en Nedtrain is de zogenaamde werkgever
 

05-01-2010 02:00:38
ruysdael
ruysdael
Quote
Mcn-Ut: Ik ben wel benieuwd hoe iedereen zou reageren als die trein door rood was gereden. %06%
Op een baanvak waar geen treinen rijden? Okee.