Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
18-12-2009 10:31:55
broek53
broek53
Quote
randyvos: Uit het nieuws:
De SP-fractie in de Tweede Kamer wil dat Camiel Eurlings uitlegt hoe het treinverkeer gisteren zo chaotisch kon verlopen. Het treinverkeer rond Utrecht liep gisterenmiddag compleet vast. Spoorbeheerder ProRail zegt dat ze wel degelijk voorbereid waren op winterweer...
Ik vind dat je lef moet hebben dit te beweren. Tuurlijk, een trein laten rijden is meer dan iemand het laten besturen maar in de randstad viel de sneeuw echt reuze mee. En alsnog reed er savonds bijna niets. Hoe durf je dan te zeggen dat je erop voor bent bereid als heel Utrecht ook bijna onbereikbaar was?
Daarnaast is het personeel op stations er al helemaal niet op voorbereid met antwoorden aan reizigers als 'u kunt nu dus niet naar huis' en dergelijke.
Graag jullie mening.
Utrecht was niet door de sneeuw onbereikbaar, maar door het vollopen met treinen. De melt-down (beter: het bevriezen) zit 'm dus in dit geval in de bijsturing van NSR die het niet meer aan kan - en dat dan weer als gevolg van de volledig verstoorde personeeldiensten ten gevolge van verstoringen in de rest van het land. Er zit nu eenmaal een rekenkundig maximum aan het aantal regelingen voor de personeeldsiensten dat er gemaakt en vooral gecommuniceerd kan worden. Op een gegeven moment vindt dan een soort implosie plaats. Dat Amersfoort er achteraan zou gaan, was volledig voorspelbaar - daar gebeurde porecies hetzelfde, namelijk omdat Utrecht vol stond en het noorden niet goed liep. Ik vind het nog een wondertje dat Amsterdam zo goed bleef draaien. In die regio liggen de problemen sinds een paar jaar in Hoofddorp, waar het opstelterrein een soort pretpark is van door elkaar heen krioelende personeeldiensten.
Kortomo: de sneeuw was de trigger ditmaal, maar niet de oorzaak. Bij een GSM-R-uitval waarbij Utrecht een uurtje helemaal plat gelegd wordt, is het effect daarna immers exact hetzelfde.
 

18-12-2009 10:33:31
broek53
broek53
Quote
vinny004:
Quote
broek53: Ik hoop dat je een smiley vergeten bent. Er is zelfs gewoon een Wettelijke Schouw van het spoor (elke week of minder), en dan controleer je natuurlijk ook de wisselverwarming.
Je voorkomt een defecte auto ook niet door elke week onder de motorkap te kijken %05%
Nee, maar je kunt wel even kijken of je nog voldoende antivries hebt en checken of je verwarming het nog doet.
 

18-12-2009 10:49:20
gvttreinen
gvttreinen
Er zijn plm. 7500 wissels die bij Prorail in beheer zijn...

Bij de weg, de meeste storingen waren idd. aan ingesneeuwde wissels waarbij de wisselverwarming de veroorzaker is (defect, niet aan).
 

18-12-2009 11:01:48
roeter
roeter
Quote
broek53: ... Daarnaast is bijsturing niet meer mogelijk als de schaal van verstoringen boven een bepaalde grens uitkomt. ok dat is bekend en heeft niet alleen met het winterweer te maken: op een gegeven moment is er een melt-down van de bijsturing omdat het personeel nergens meer op de trein zit waar het hoort en het aantal te maken regelingen de mogelijkheden en tijd overschrijdt. Dat is wat Utrecht nu getroffen heeft dit keer. ik geef je op een briefje: daar gaat niemand bij NS iets aan veranderen, anders krijgen ze arbeidsonrust en dat kunnen we niet hebben. Dan maar een meltdown een paar keer per jaar - en bij deze omstandigheden kun je eenvoudig het weer en Prorail de schuld geven.

Daar zit je m.i. dus mis. Situaties als gisteren in Ut, waar in de hal werd omgeroepen dat er 'géén enkel treinverkeer meer mogelijk is', terwijl beneden treinen nog gewoon kwamen en weer gingen - vaak onaangekondigd! - moet ja als bedrijf niet wíllen accepteren. Één van de lessen die men begin jaren 70 had geleerd is de noodzaak voor kant-en-klare 'noodplannen'. Daarin waren, per traject, pendeldiensten uitgewerkt waarin dienstregeling, materieel- en personeelsomploop al volledig waren vastgelegd. Bij ernstige verstoringen viel men dan daarop terug, en was het niet meer noodzakelijk om iedere trein 'handmatig' te moeten bijstellen. Natuurlijk, dat uitwerken kost geld, maar dat kost een dag als gisteren ook. Zie het als een verzekering - daar betaal je ook voor, in de hoop het nooit nodig te hebben. Dergelijke plannen hebben ook niets met arbeidsonrust te maken - op een dag als gisteren is er geen enkele hc of mcn die er bezwaar tegen zou hebben als hij of zij te horen zou krijgen om bv. de rest van de dag te pendelen tussen Ut en Rtd. Dergelijke plannen hoeven maar één keer te worden gemaakt - zij kunnen jaren mee, omdat ze immers niet aan de dienstregeling zijn gebonden. Voordeel is dat op trajecten waar het nog kan, de treinen ook inderdaad blijven rijden, en men zich kan concentreren op de plaatsen waar echt fysieke problemen zijn.
 


18-12-2009 11:15:15
broek53
broek53
Tuurlijk, noodplannen prima, pendelen ook - en ook dat is iets dat de laatste jaren bij NS niet meer gebeurt. De Regio's die dat regelden, zijn onlnags zelf opgeheven en dit soort plannen is als het kind met het badwater weggegooid.

De illusie echter dat je halverwege de dag op een noodplan kan overstappen is de basis van alle bittere discussies die er destijds gevoerd zijn over het alternatief voor een minder gecompliceerde personeeldienst. Een illusie is het namelijk: die overgang is alleen te regelen als je er voor aanvang dienst toe besluit - en doe je het later, dan zakt de treindienst door de vollopende knooppunten net zo hard door het ijs als het nu deed. Dus moet je aan de basis de personeeldiensten minder gecomplceerd maken - daar heb je namelijk altijd gemak (en belangrijker: een beter handhaafbare treindienst) van. Zie het tot in het krankzinnige opgevoerde circus te Hoofddorp opstel bijvoorbeeld.
Van het stroomlijnen van personeeldiensten komt arbeidsonrust (Rondje Om De Kerk- retoriek en zo) en dat probeert de NS-directie niet eens meer. Wat ze ook wil: geen arbeidsonrust, althans niet voordat de concessie 2015 binnen is.
 

18-12-2009 11:17:03
maurits
maurits
Wordt de wisselverwarming dan niet getest voor de winterperiode? Ik begrijp dat de wisselverwarming op gas werkt, zou elektriciteit geen handiger oplossing kunnen zijn?

De analyse van Broek53 is helder. De echte problemen worden niet door de sneeuw veroorzaakt. Het is het onvermogen van Prorail om de infra berijdbaar te houden en aansluitend het in elkaar storten van de logistieke organisatie bij NSR, dat heeft de echte problemen gegeven. Op de diverse knooppunten was gisteren voldoende materieel en personeel aanwezig (dit is bevestigd door een bevriende NS-er), toch werd er niet gereden, een probleem op het aansturingsvlak dus.

Het is niet de eerste keer dat het zo'n chaos was, daarom is het terecht dat de kamerfracties vragen stellen, Prorail en NS vallen onder de verantwoordelijkheid van V&W. Ik hou normaal niet van een bemoeizuchtige politiek, maar in dit geval lijkt het me 100% terecht.

Gisteren heb ik zelf 6,5 uur over een reis gedaan die normaal 2,5 uur duurt. Andere voorbeelden die ik tegenkwam waren 7 uur voor Rtd-Apd, 5,5 uur voor Gvc-Zp en 8 uur voor Ht-Go. Deze extreme reistijden werden niet alleen veroorzaakt door de infra- en aansturingsproblemen, maar ook door de zeer gebrekkige reisinformatie.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-12-2009 11:19:36
keesje
keesje
Nogmaals, waarom zouden de Zwitsers zich toch een ongeluk lachen dat, voor hun begrippen laagje sneeuw, zoveel chaos veroorzaakt in Nederland?  

18-12-2009 11:51:30
gvttreinen
gvttreinen
http://www.swisstrains.ch/ in de gaten houden, zeker bij hevige sneeuwval!
De Zwitsers zijn getrained met sneeuw, de Hollanders met koffie.....

Laatst bewerkt door gvttreinen op 18-12-2009 11:55
 

18-12-2009 11:57:41
randyvos
randyvos
En juist door het gebrek aan bijsturing en alle logistieke problemen is het natuurlijk te gek voor woorden om aan te geven dat men hierop is voorbereid. Pendeldiensten (zoals deze nog wel eens tussen geldermalsen en den bosch worden gedaan) moeten inderdaad terugkeren.

Zo zie je maar dat de stopper tussen utrecht en tiel kon blijven rijden omdat deze ook een relatief kort traject heen en weer pendelt.
 

18-12-2009 12:01:42
broek53
broek53
Prorail geeft aan voorbereid te zijn (of dat waar is, of voldoende was, is een tweede). NS is dat zeker niet (meer).

Laatst bewerkt door broek53 op 18-12-2009 12:35
 

18-12-2009 12:52:34
edje
edje
Quote
vinny004:
Quote
broek53: Ik hoop dat je een smiley vergeten bent. Er is zelfs gewoon een Wettelijke Schouw van het spoor (elke week of minder), en dan controleer je natuurlijk ook de wisselverwarming.
Je voorkomt een defecte auto ook niet door elke week onder de motorkap te kijken %05%


Door alleen te kijken inderdaad niet nee.

Volgende keer maar op de knelpunten standaard een tiental monteurs klaar zetten, met wisselbezems en gasbranders.
Voor die paar dagen in het jaar moet dat toch wel te doen zijn.
 

18-12-2009 13:00:14
rudolfph
rudolfph
Dan vraag ik me toch af wat die voorbereidingen zijn en of het niet eens tijd is om af te gaan vragen of die voldoende zijn. Wisselverwarmingen controleren klinkt leuk, maar uit een en ander concludeer ik (terecht?) dat dat tijdens het reguliere schouwen gebeurd is. Klinkt goed in de media, dit soort zogenaamde extra inspanning, maar als er geen extra manuren gemaakt zijn, kán die maatregel al niks voorstellen omdat het gewone schouwen ook moet gebeuren. Het ismmers geen werk dat je door uitzendkrachten kan laten doen.

En wat me nu te binnen schiet: waarom start Prorail niet eens een proef (of voert het direct in %08%) waarin het kantoorpersoneel eerst spoorbevoegdheid haalt en vervolgens met dit soort weer met een mooie Prorail-muts en een handige Prorail-bezem het emplacement opstuurt om wissels schoon te krabben? Een beetje zoals die NS-proef in het oosten met kantoorpersoneel dat een busrijbewijs heeft om zo, met de eigen NS-bussen, snel vervangend vervoer te hebben bij calamiteiten.

Laatst bewerkt door rudolfph op 18-12-2009 13:00
 

18-12-2009 13:42:59
Damian
Damian
Quote
broek53: Dus moet je aan de basis de personeeldiensten minder gecomplceerd maken - daar heb je namelijk altijd gemak (en belangrijker: een beter handhaafbare treindienst) van. Zie het tot in het krankzinnige opgevoerde circus te Hoofddorp opstel bijvoorbeeld.


Die basis is in 2001 veranderd geweest met alle gevolgen van dien des tijds. En nou loop jij hier te schrijven dat het beter is om juist op die manier te werken. Heb jij een slecht geheugen of heb je een plaat voor je hoofd?

Hoofddorp opstel is juist HET voorbeeld dat het ook niet zou werken met een minder gecomplceerd personeelsdienstrooster. Te Hoofddorp opstel kan je nameijk maar 1 richting op. Daarnaast keert heel veel personeel daar al op z'n eigen trein. 4300/3300, 3300/4300, 3100/3500 enz enz...

Jammer dat juist iemand als jij zo'n kortzichtig inzicht hierop hebt. En al helemaal jammer dat dit alles te danken is aan het falen van Prorail en de politiek door o.a. steeds meer belangrijke wissels te verwijderen om op onderhoudskosten te besparen waarmee Prorail steeds meer flexibiliteit weghaalt op het Nederlandse spoorwegnet.
 

18-12-2009 14:10:04
broek53
broek53
Pardon?  

18-12-2009 15:18:15
gerard4653
gerard4653
Quote
Damian: Die basis is in 2001 veranderd geweest met alle gevolgen van dien des tijds. En nou loop jij hier te schrijven dat het beter is om juist op die manier te werken. Heb jij een slecht geheugen of heb je een plaat voor je hoofd?
Ik vind dit geen fijne manier om met elkaar om te gaan.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-12-2009 16:13
 

18-12-2009 15:41:47
Damian
Damian
Dat kan ik me heel goed voorstellen Gerard. Ik zal me proberen anders te uiten.
Maar het is ook niet fijn om te lezen dat een(ex)NS-ers een manier van werken benoemt die gigantisch mislukt is. De manier van roosteren zoals Broek53 bedoeld heeft eind jaren 90 en begin deze eeuw letterlijk levens gekost. Daarnaast ook nog eens een enorme maastschappelijke onrust en is er onder druk van de politiek een bijna compleet management vervangen. Verder heeft NS in de moderme geschiedenis nog nooit zo slecht gepresteerd als toen. Als dan ook nog eens Hoofddorp als voorbeeld genomen wordt dan ben je met je inzicht ver van de praktijk verwijderd

Daarom schoot ik even uit m'n slof.... sorry Broek53

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-12-2009 16:12, reden: Onnodige quoot verwijderd.
 

18-12-2009 16:05:16
keesje
keesje
Wat betreft Hfdo/Hfdm: daar komen op termijn weer wijzigingen aan op het emplacement. De tijdelijke keersporen 233/234 worden weer doorgaande sporen en er komt een extra mogelijkheid om van spoor 208 naar spoor 204 te gaan, zonder daarbij een rijweg te blokkeren van 207 naar 203.

Maar we dwalen af: terug naar de strenge winters maar weer?
 

19-12-2009 11:07:10
broek53
broek53
Quote
Damian:
Quote
broek53: Dus moet je aan de basis de personeeldiensten minder gecomplceerd maken - daar heb je namelijk altijd gemak (en belangrijker: een beter handhaafbare treindienst) van. Zie het tot in het krankzinnige opgevoerde circus te Hoofddorp opstel bijvoorbeeld.

Die basis is in 2001 veranderd geweest met alle gevolgen van dien des tijds. En nou loop jij hier te schrijven dat het beter is om juist op die manier te werken. Heb jij een slecht geheugen of heb je een plaat voor je hoofd?
Hoofddorp opstel is juist HET voorbeeld dat het ook niet zou werken met een minder gecomplceerd personeelsdienstrooster. Te Hoofddorp opstel kan je nameijk maar 1 richting op. Daarnaast keert heel veel personeel daar al op z'n eigen trein. 4300/3300, 3300/4300, 3100/3500 enz enz...
Jammer dat juist iemand als jij zo'n kortzichtig inzicht hierop hebt. En al helemaal jammer dat dit alles te danken is aan het falen van Prorail en de politiek door o.a. steeds meer belangrijke wissels te verwijderen om op onderhoudskosten te besparen waarmee Prorail steeds meer flexibiliteit weghaalt op het Nederlandse spoorwegnet.
Tsja, ik heb ook geaarzeld om het op te schrijven, want als je iets zegt over personeelsdiensten bij NS in relatie tot vereenvoudiging of stroomlijning ervan, komt bij een vrij grote groep het snot voor de ogen en begint men meteen maar grof te worden. De tegenstander voor lichtelijk gestoord verklaren, is daar een direct gevolg van. Nu dateren mijn trauma's t.o.v. dit onderwerp al van begin jaren tachtig, maar wennen doet het niet.
Mijn eerste reactie: Pardon? De redeneerfout is dat er blindelings wordt aangenomen dat ik iets zou willen dat in 2001 al eens gedaan en mislukt zou zijn (en waar dit niet het topic is om daarop in te gaan) en het om die reden verdien om met pek en veren Somda uitgedragen te worden. Daar heb ik het helemaal niet over - ik heb het over (bijvoorbeeld) een manier van plannen van de personeelsdiensten waarbij je niet alleen kijkt naar de geplande treindienst, maar ook naar wat je met de primaire bijsturing zou worden (welke series worden er als eerste opgeheven of omgeleid bijvoorbeeld). Maar aangezien er over dit onderwerp ook hier kennelijk geen zinnig woord te wisselen is zonder dat de kanonnen naar buiten gerold worden, doe ik net als de NS-directie: lâmaar.
 

19-12-2009 13:43:05
Damian
Damian
Dat is het verstandigste wat je kan doen Broek53, laat maar...
Dit soort discussie's zijn zoals jij zelf al schrijft een beladen onderwerp sinds de jaren 80. Allerlei naampjes heeft het al gehad. Modulair rijden,lijnsgebonden rijden enz enz... totdat het hele plan werd ondergebracht onder het anti-vertragingsplan waarbij op de gevoelens van de reizigers werd ingespeeld en daarmee de directe relatie tussen klant en rijdend personeel op scherp werd gezet.

De bijsturing van NS en de treindienstleiders van Prorail hebben een dusdanige bezetting dat het allemaal fantastisch loopt als de treindienst zonder verstoringen rond rijdt. 1 Of 2 verstoringen kan men ook nog wel aan, hoewel Prorail al heel snel zenuwachtig wordt en maatregelen neemt door treinen te schrappen.

Als er vervolgens verstoringen ontstaan door het hele land zoals deze week is men letterlijk het spoor bijster. Personeelsverblijfen vol met machinsiten en conducteurs, treinen zat op de perrons en de bijsturing die volkomen de macht kwijt is. Men weet niet meer waar een machinist uithangt, men weet niet meer wat voor materieel er buiten staat en hoeveel bakken er staan en men is niet meer te bereiken. Daarnaast heeft Prorail door de jaren heen heel wat flexibiliteit weggehaald door belangrijke wissels weg te halen en zitten er treindienstleiders op de post die zelf geen beslissingen meer mogen of durven te nemen. En als ze zelf wel eens een belangrijke beslissing nemen krijgen ze letterlijk op hun donder van de dienstdoende netwerkbestuurder, soms zelfs terwijl ze de machinist via de GSM-R aan de lijn hebben.

Fijn ook dat de politiek zo fel reageert. Notabene de VVD zelf die een bedrijf uit elkaar heeft getrokken wat tot gevolg had dat veel spoorknowhow letterlijk de benen heeft genomen. Diezelfde politiek zorgt er voor dat er bij Prorail met de minimale budgetten gewerkt moet worden.

Het is heel makkelijk van je Broek53 om te schrijven dat personeelsdiensten zo ontworpen moeten worden om het de bijsturing makkelijker te maken. Er zijn heel veel NS-ers op 'kantoorniveau' die er zo over denken. We hebben dit soort personeelsdiensten in het verleden gehad, er zijn allerlei proefjes geweest maar als de weergoden tegenzitten is het totale anarchie op het spoor. En zoalang zelfs de meeste NS-ers buiten het rijdend personeel om dat niet eens in de gaten hebben zal het niet verbeteren en is het wachten tot augustus als het een paar weken 30+ graden is en het weer een grote puinhoop is en weer de politiek op z'n achterste poten staat. Misschien kunnen we dan een discussie voeren over de personeelsdiensten die anders zouden moeten zijn?

Laatst bewerkt door Damian op 19-12-2009 13:44
 

19-12-2009 16:53:34
keesje
keesje
Quote
Damian: Fijn ook dat de politiek zo fel reageert. Notabene de VVD zelf die een bedrijf uit elkaar heeft getrokken wat tot gevolg had dat veel spoorknowhow letterlijk de benen heeft genomen. Diezelfde politiek zorgt er voor dat er bij Prorail met de minimale budgetten gewerkt moet worden.


Inherent op heel veel vlakken, andere vervoerders schaffen extra materieel aan omdat ze tekort komen en NS zet een zootje DM'90 aan de kant. Kapitaalvernietiging 1e klas. Goedkoper dan voor de hele privatisering? Efficiënter dan voor de privatisering? Ik geloof ik geen barst van. Vervoerders zijn alles op elkaar aan het afschuiven om de ruggen van de reizigers, OV-chipkaart is daar wel weer het nieuwste voorbeeld van.

Maar om bij de strenge winters te blijven: Het geregel of gesteggel om een opgeheven trein gaat tegenwoordig via tig schijven en ik vraag me werkelijk af of dat in een organisatie van pakweg 15 jaar geleden ook zo traag en inefficiënt ging. En de politiek maar blaffen om iets dat ze zelf hadden bedacht, naja.

Quote
Het is heel makkelijk van je Broek53 om te schrijven dat personeelsdiensten zo ontworpen moeten worden om het de bijsturing makkelijker te maken. Er zijn heel veel NS-ers op 'kantoorniveau' die er zo over denken.


Wat versta jij onder kantoornivo als ik vragen mag? De planners die de personeelsdiensten maken, doen dat niet om personeel te plagen. Sterker nog: ze hebben uit te voeren wat het management hun opdraagt.
 

19-12-2009 18:06:14
AlbertP
AlbertP
Opgeheven treinen vanwege de sneeuw:

800 ingekort Ehv-Mt(/Hrl)
1900 ingekort Rtd-Vl
2000 opgeheven
3100 opgeheven
3300 opgeheven, 4500 rijdt als stoptrein
3700 opgeheven, pendeltreinen Alm-Lls met stop in Almo
3900 opgeheven
4900 opgeheven
12500 ingekort Zl-Lw en wordt gekoppeld aan 500 (zoals de 10500)
12700 ingekort Zl-Lw en wordt gekoppeld aan 700 (zoals de 10700)
13600 ingekort Gdm-Ht, 3600 rijdt als stoptrein Ht-Rsd
17400 opgeheven
20500 opgeheven
21700 opgeheven
 

19-12-2009 21:52:19
thom
thom
Volgens mij hebben we het hier over het beleid van NS, niet over de actuele situatie....  

20-12-2009 13:01:56
AlbertP
AlbertP
Het past niet in opvallende dingen, want het is van meerdere dagen. Dus dan maar hier, het gaat hier tenminste over winter.  

20-12-2009 15:59:21
NDS
NDS
Voor de gene die het interessant vinden, gister zat bij ons in het Nederlands Openlucht Museum 1 wissel echt vast gevroren. Een ander was wel bruikbaar maar slechts heel langzaam te berijden omdat die ook al niet lekker meer werkte. De tramdienst is gister goed uitgereden, wel weigerde al wat verwarmingen van wagens deels dienst.

Vanmorgen is de tramdienst nog wel opgestart maar één van de wagens is gestrand bij de halte Grote Weide en inmiddels is er geen spoor meer te zien onder de 15cm sneeuw. Rond 13.00u is de rest van het personeel afgebelt en wat er was is een poging gaan doen thuis te komen. Er schijnen nog een stuk of 50 bezoekers rond te lopen maar dat is het dan ook, deze informatie kreeg ik net via de mail.

Morgen hopen we sneeuw te kunnen ruimen zodat we weer kunnen gaan rijden. Dus als er morgen OV is ga ik maar eens wat eerder het werk op zoeken.

Ps; we werken wel zonder wissel verwarming.

Groetjes Michiel

Ps2; het is dan wel geen NS ofzo maar ik wilde jullie deze info niet onthouden


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

20-12-2009 17:49:29
gerard4653
gerard4653
In Duitsland zijn wel enkele storingen, maar het merendeel van de treinen rijdt gewoon. Terwijl het daar veel kouder is, en er net zo veel sneeuw valt. Internationale treinen eindigen aan onze grens, onbegrijpelijk.
Zomers te heet, in de herfst bladeren, nu weer sneeuw (opnieuw de verkeerde soort misschien?).
Negatief zijn helpt niet, ik weet het, maar kunnen die lui van ProRail niet beter een modelbaan BINNEN beginnen?
 

20-12-2009 17:53:01
mich
mich
Vandaag ondervonden dat vele wisselverwarmingen het niet doen. Daarnaast ook een ander uiterste, wissels naar buiten dienst gestelde sporen die wel werkende wisselverwarming hebben(Rm, Br).  

20-12-2009 18:12:59
Damian
Damian
Het kan nog gekker. Ze zijn eens begonnen met het aanleggen van ATBvv voor het inrijsein voor Boxtel. Vanaf het lijntje van Veghel wel te verstaan

Ook vanuit Heyendaal ri Nijmegen kwam je altijd wat leuks tegen. Daar stond een lichtsein nog altijd te branden die vanaf het lijntje uit Duitsland kwam. Ik heb me altijd voorgenomen het te melden als die een keer niet zou branden %08%

Deze week nog te Den Haag HS. Daar waren een paar wisselverwarmingen buiten dienst gezet omdat men er over een paar weken aan ging werken

Als machinist is het ook leuk om melding te maken van een wisselverwarming die het niet doet, dat is vooral met dit weer goed te zien. De treindienstleider zegt dan: "bedankt voor de melding meester maar het wissel doet het nog, pas als het wissel niet meer werkt mogen we er iemand op af sturen %07%

Dit zijn nou typische voorbeelden van mensen die werken in een spoorwereld waarin ze de spoorse zaken niet eigen kunnen/willen maken. Deels door onkunde, deels door geld te besparen maar voornamelijk dankzij het feit dat het spoorwereldje in de jaren 90 uiteengerukt is.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-12-2009 18:14, reden: Onnodige quoot verwijderd.
 

20-12-2009 18:31:32
damart
damart
Ook morgen een minimale dienstregeling volgens nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/2148345/maandag-minimale-dienstregeling-spoor-overlast-schiphol.html.

In dat artikel wordt ook gesproken over kapotte treinen die moeten worden gemaakt. Dat maakte me een beetje nieuwsgierig of er nou bepaalde materieelsoorten zijn die extra storingsgevoelig zijn met deze weersomstandigheden?
 

20-12-2009 18:41:37
superboer
superboer
Quote
Nu.nl: ''We hebben hiertoe vooral besloten omdat het KNMI voor maandag opnieuw instabiel weer opgeeft.''
In de middag wordt het bewolkt waarna er in de avond wat sneeuw kán vallen. Heel instabiel ja.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-12-2009 18:56:58
BJB83
BJB83
Ik reed vandaag van Leerdam naar Alkmaar per auto. Als ik zie hoe voortvarend Rijkswaterstaat 's lands snelwegen schoonhoudt dan kan ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat Prorail het ook wel stukken beter kan doen hoor. Werkelijk honderd strooiwagen/schuivers gezien, soms vijf breed op de snelweg.

Volgens mij ontbreekt het Prorail gewoon aan mankracht en ik snap eerlijk gezegd ook niet zo waarom wissels het opeens niet meer doen, wisselverwarming is toch bedoeld voor dit weer?

En over dat alles zo moeilijk bereikbaar is in dit weer zoals de woordvoerdster van Prorail zei, kom op zeg. Met een beetje wil en mankracht zijn genoeg plekken gewoon bereikbaar.

Waarom geven ze niet gewoon toe dat ze totaal niet voorbereid zijn op de winter, kunnen ze desnoods meteen langs Den Haag druk zetten voor extra geld.
 

20-12-2009 19:04:21
maurits
maurits
NS rijdt morgen dus een nooddienstregeling, maar wat er wel rijdt is geheel duister. Ik stel mijn reis Rsn-Ledn uit naar morgenochtend, omdat er op dit moment een negatief reisadvies geldt. Volgens de AV rijden er op dit moment een paar treinen, maar die informatie vertrouw ik na het debacle van afgelopen vrijdag ook niet meer. Maar het zou bijzonder prettig zijn als men een overzicht verstrekt wat er globaal wel rijdt.

Quote
Damian:Deze week nog te Den Haag HS. Daar waren een paar wisselverwarmingen buiten dienst gezet omdat men er over een paar weken aan ging werken


Ehm, ja, wat is de volgende stap? De koelingen van de servers van de VL-posten uitschakelen in augustus, omdat die onderhoud nodig hebben? Dit geloof je toch niet....

Quote
Damian:Als machinist is het ook leuk om melding te maken van een wisselverwarming die het niet doet, dat is vooral met dit weer goed te zien. De treindienstleider zegt dan: "bedankt voor de melding meester maar het wissel doet het nog, pas als het wissel niet meer werkt mogen we er iemand op af sturen %07%


En hieruit blijkt dus dat de aansturing van Prorail op dit gebied totaal faalt. Als men voor dit soort periodes geen preventief onderhoud pleegt aan de wisselverwarmingen en ervoor zorgt dat die dingen het gewoon doen halverwege november, dan krijg je dit soort problemen.

Zou het überhaupt niet handiger zijn om die wisselverwarmingen met elektriciteit te laten werken? Zo hoef je geen aparte gasleidingen aan te leggen en kan de vlam ook niet uitwaaien. Of zie ik hier als leek wellicht een technisch bezwaar over het hoofd?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-12-2009 19:28:43
qj7141
qj7141
Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat er weersomstandigheden zijn waarop je niet kan anticiperen? (Nee, ik werk niet bij Prorail).  

20-12-2009 19:31:57
rogier
rogier
Inderdaad, sneeuw in de winter verwacht je immers niet in Nederland.

Het valt me overigens op dat Veolia op de Maaslijn en Arriva op de Betuwelijn wel een redelijke dienst kunnen onderhouden. Heeft dit ook met de minder gecompliceerde logistiek te maken?
 

20-12-2009 19:40:43
john563
john563
effe nog een opmerking van een nedtrainner, vroegguh toen alles nog 1 NS was kon je allemaal opgeroepen worden om te gaan helpen op de stations vlak bij je woonplaats, of was je de weekenden extra standby, dit mag niet meer want alles is GEPRIVATISEERD dus MAG ik iemand van toen weg en werken of rijdend personeel of zoiets niet meer helpen, ziehier het resultaat van managment vanuit Den Haag begonnen, was het eerst de opmerking nou als de trein niet meer rijd dan kun je echt niet meer weg, tegenwoordig als het knmi alleen maar zegt dat er 1 vlokje sneeuw valt gaat de heleboel in de stress, en de hond is in stukken gehakt dus de kop weet niet meer wat de achterpoten doen, echt geef mij maar weer een pan soep op het station en wat gereedschap en een brander, en gaan met de zooi, was wel eens gezellig ook, maar de boel reed dan wel.
En de managers van nu vinden veel wielen opnieuw uit die eerst afgeschaft zijn en het personeel wel eens voor gewaarschuwd heeft.

Want waarom geen sneeuw schuivers meer, zoals het een COMMERCIEEL bedrijf betaamd als je het na 2 jaar niet hebt gebruikt gooi het dan maar weg.


Moest dit effe kwijt.
 

20-12-2009 19:57:23
charta
charta
Treindienstleiders moesten in het verleden de rijwegen instellen met behulp van de begin- en eindknoppen. Omdat ze dus iedere trein afzonderlijk afhandelden, hadden ze tevens een goed beeld van de treinenloop. Op veel posten kregen de verkeers- en treindienstleiders bovendien ondersteuning van een groot tableau. Met de komst van de moderne procesleiding hoeven de treindienstleiders in feite niets meer te doen. Als er dus een of meer kinken in de kabel komen, missen ze het overzicht. Iedere wijziging moet een treindienstleider handmatig in het procesleidingssysteem invoeren. Die handigheid ontbreekt en daar gaat het dus meteen mis. Je zag dat donderdag in Utrecht. De trein van 16.02 naar Deventer stond klaar op spoor 11. Er was een machinist, er was een conducteur, er was materieel en er waren zelfs reizigers! Vroeger was dat dus gewoon rijden. Donderdag niet. Volgens mijn zegsman kon dat niet want "Prorail heeft geen plan". Ik zou zeggen: maak er dan één. Het materieel vertrok uiteindelijk 35 minuten later... Naar Amsterdam, als stoptrein.  

20-12-2009 20:29:23
keesje
keesje
Als ik het OD-topic van 20-12 moet geloven (en dat doe ik) dan reed Veolia de hele middag op tijd en zonder uitval van treinen op de Maaslijn. Waarom kan het daar dan wel?

Laatst bewerkt door keesje op 20-12-2009 20:29
 

20-12-2009 20:30:32
rogier
rogier
Met name de personeelsomlopen zijn daar een stuk minder complex en dus makkelijker bij te sturen?  

20-12-2009 20:34:28
keesje
keesje
En daar doet de infra het wel feilloos? Geen gecompliceerde personeelsdiensten, materieel zonder mankementen, geen wissels die er mee ophouden, etc... Het zal wel toeval zijn?  

20-12-2009 20:36:14
broek53
broek53
Quote
maurits: Zou het überhaupt niet handiger zijn om die wisselverwarmingen met elektriciteit te laten werken? Zo hoef je geen aparte gasleidingen aan te leggen en kan de vlam ook niet uitwaaien. Of zie ik hier als leek wellicht een technisch bezwaar over het hoofd?
In onheuglijk lang geleden tijden zat er elektrische wisselverwarming op een paar plaatsen die vanaf de VL-post Amsterdam bediend worden (daarom weet ik het nog), in ieder geval in Breukelen. Die kon je vanaf het CVL-tableau ook aan en uitzetten zelfs. Waarom dat niet verder aangebracht is, weet ik eigenlijk niet; wel dat daarna de centrale-buisverwarmingen zijn geïntroduceerd. Dat zijn verwarmingsbuizen met heet water langs de wisseltongen in plaats van gasbranderpijpen; systeem dat herkenbaar is aan die vrolijk rokende/stomende kasten langs de baan, waarin de stookketels van die installaties zitten. Voordeel is dat er geen branderpijpen zijn die uitwaaien.
 

20-12-2009 20:37:43
broek53
broek53
@ veoilia Neen, maar ze zijn wel de wissels blijven bewaken (met machinisten), en dat is een van de cruxen. Klasse !

Laatst bewerkt door broek53 op 20-12-2009 20:38
 

20-12-2009 20:39:17
keesje
keesje
Dat vind ik dus ook! Nu de NS nog...  

20-12-2009 20:41:17
rogier
rogier
Wat een goed idee van Veolia!

Ik zie dat er morgen wederom minder NS-treinen rijden: dat doet men natuurlijk omdat dat het personeel dat zo over blijft morgen ook gaat vegen en bikken en wissels bewaken. De treinen die wel rijden morgen, gaan dan als een zonnetje.
 

20-12-2009 21:00:11
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Mooi verhaal van John563. En inderdaad, ook vandaag zat het verblijf vol met machinisten en conducteurs die echt wel wilden rijden. Het saamhorigheidsgevoel was groot en toen er personeel "geronseld" werd om de treindienst weer op te starten, boden veel machinisten en conducteurs zich spontaan aan. Velen zijn zelfs langer gebleven terwijl ze eigenlijk al einde dienst hadden!

Aanpakken die handel! Wij willen wel rijden, maar we konden gewoonweg niet. Bijsturing is ons "kwijt" en is ook niet te bereiken. Tsja, dan maar afwachten. En geloof me, verreweg de meeste machinisten en conducteurs rijden het liefst gewoon lekker hun treintjes op tijd door den lande! Weer of geen weer! %02%

Oh, en zet mij maar bij zo'n wissel hoor, met bezem. Als er elk uur tenminste iemand warme chocolademelk komt brengen

Laatst bewerkt door Mcn-Ut op 20-12-2009 21:02
 

20-12-2009 21:06:05
treinfan
treinfan
Chocolademelk zal het niet worden, maar wel koffie of thee: Die werden (in ieder geval te Hvs) gratis uitgedeeld aan gestrande reizigers  

20-12-2009 21:06:30
keesje
keesje
Ja ach, de directie of de woordvoerders bedenken altijd wel een list om de reizigers voor de gek te houden. Met persberichten die vol staan van de propaganda, danwel niet voorzien van de censuur. Want nergens lees ik dat het personeel wel wilt, maar dat ze niet mogen.

Laatst bewerkt door keesje op 20-12-2009 21:06
 

20-12-2009 21:12:57
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Toch is het zo. Onlangs nog meegemaakt dat bijsturing mijn trein wilde opheffen terwijl het mat, ik en hc gewoon aanwezig waren! Dus snel wat geregeld met Post T en "stiekem" toch gaan rijden. Vele reizigers blij kunnen maken! Bijsturing later ingelicht en niets meer over gehoord %08%

Laatst bewerkt door Mcn-Ut op 20-12-2009 21:14
 

20-12-2009 21:13:44
keesje
keesje
En dan waarschijnlijk op je donder krijgen ook. Maar ik probeer toch eens door die ondoordringbare koppies van het management te komen waarom een tuin vol materieel en een kantine vol personeel staat te niksen! Wie het weet mag het zeggen...  

20-12-2009 21:21:15
john563
john563
Quote
treinfan: Chocolademelk zal het niet worden, maar wel koffie of thee: Die werden (in ieder geval te Hvs) gratis uitgedeeld aan gestrande reizigers


Kijk tegenwoordig praten ze zo,(niet persoonlijk bedoeld) voorheen was er wel een CHEF en die hadden we toen nog die ging desnoods pannen of zo halen in de stad en dan KREEG je gewoon chocolademelk of soep, en GING het personeel er voor, toen WAS er nog sfeer, echt neem allen aan het personeel wil wel, ik word alleen dood moe van al die schijnheiligerts die op de tv zeggen dat ER NIETS KAN, ik werk zo'n 30 jaar bij het spoor maar de laatste paar dagen sloeg toch echt alles.
Vandaag werd er bijvoorbeeld op Anna Paulowna gewoon een paar uur niets omgeroepen terwijl er een perron vol mensen stond. Later bleek dat ze de treinen op alkmaar lieten keren dus daarboven nada niks meer.

Laatst bewerkt door john563 op 20-12-2009 21:22
 

20-12-2009 21:27:03
charta
charta
Reactie op mcn Utrecht:
Toon Kortooms zou gezegd hebben: "Een regel in het geschiedenisboek en een eenvoudig standbeeld voor zulk een accuraat optreden".

Laatst bewerkt door charta op 20-12-2009 21:27
 

20-12-2009 21:30:59
keesje
keesje
Ik kan niet wachten op de nieuwjaarsbijeenkomst in HGB, waar net als afgelopen keer natuurlijk alles in het voorgaande jaar weer 'geweldig' en 'fantastisch' was. En alle managers die dit soort onzin bedenken staan op de eerste rij allemaal ja te knikken bij de directeur.

Maar realistischer zou een enorme donderpreek zijn, waarbij de reizigers weer eens op de eerste plek staan. Al jáááren is het "de klant voorop" en "reisinfo moet beter", maar met dit soort dagen zie je dus dat er van alles aan schort. Benieuwd of ze hun kop in de sneeuw blijven steken, maar veel verwacht ik er niet van.
 

20-12-2009 21:36:33
ruysdael
ruysdael
Quote
Damian: Dat is het verstandigste wat je kan doen Broek53, laat maar...
Dit soort discussie's zijn zoals jij zelf al schrijft een beladen onderwerp sinds de jaren 80. Allerlei naampjes heeft het al gehad. Modulair rijden,lijnsgebonden rijden enz enz... totdat het hele plan werd ondergebracht onder het anti-vertragingsplan waarbij op de gevoelens van de reizigers werd ingespeeld en daarmee de directe relatie tussen klant en rijdend personeel op scherp werd gezet.
Onder de noemer: Bestemming: Klant. Ach ja, Huisinga heeft het nooit voor elkaar weten te krijgen.
 

20-12-2009 21:44:18
charta
charta
Reactie op keesje:
De nieuwjaarsbijeenkomst zal ook op deze keer weer een hoog kopieer- en plakgehalte hebben.

Laatst bewerkt door charta op 20-12-2009 21:44
 

20-12-2009 22:10:03
vinny004
vinny004
Quote
rogier: Inderdaad, sneeuw in de winter verwacht je immers niet in Nederland.

Het valt me overigens op dat Veolia op de Maaslijn en Arriva op de Betuwelijn wel een redelijke dienst kunnen onderhouden. Heeft dit ook met de minder gecompliceerde logistiek te maken?

Opmerkelijk is dat er in deze draad veel frustratie naar boven druppelt over het 'afsplitsen' van ProRail en de NS. Het is dan toch wel opvallend te noemen dat op de geprivatiseerde delen van het spoorwegnet er minder problemen zijn.
 

20-12-2009 22:12:30
keesje
keesje
In deze gevallen denk ik inderdaad dat Veolia en Arriva de zaakjes heel aardig op orde hebben en zelfs een tandje bijdoen (wissels controleren dat eigenlijk Prorail behoort te doen). Dát is de spirit!  


20-12-2009 22:13:26
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Je hebt het dan over kleine, veelal geïsoleerde spoorwegbedrijven. Die kun je qua organisatie natuurlijk totaal niet vergelijken met een landelijk opererend NS.  

20-12-2009 22:15:47
keesje
keesje
Dat ben ik met je eens. Maar zoals je zelf al aangaf: het personeel kan en wil meer doen dan er mogelijk (lees: mag) is. Maar kennelijk is het management bij NS/Prorail veel lakser dan bij Veolia en Arriva in deze sneeuwtijden.  

20-12-2009 22:18:16
vinny004
vinny004
Quote
keesje: In deze gevallen denk ik inderdaad dat Veolia en Arriva de zaakjes heel aardig op orde hebben en zelfs een tandje bijdoen (wissels controleren dat eigenlijk Prorail behoort te doen). Dát is de spirit!
Even voor de beeldvorming: De wisselverwarming controleren, dat doen baanwerkers van de procesaannemer (Volker, Strukton, Bam, Assetrail) in opdracht van ProRail. Hulp van machinisten via het Schakel- en Meldcentrum (SMC) lijkt me zowieso wel een slim idee.

Verder zou de NS een veel eenvoudiger bij te sturen personeelsplanning moeten hebben door wanneer er sneeuw wordt voorspeld het personeel bij voorbaat al alleen maar slagjes in een bepaalde treinserie in te plannen.
 

20-12-2009 22:25:39
dh3201
dh3201
Quote
Mcn-Ut: Je hebt het dan over kleine, veelal geïsoleerde spoorwegbedrijven. Die kun je qua organisatie natuurlijk totaal niet vergelijken met een landelijk opererend NS.

Dus het landelijke NS maar snel opdelen in lokale NSjes?


Shqiperise-lopers?
 

20-12-2009 22:27:54
edje
edje
Quote
Mcn-Ut: Je hebt het dan over kleine, veelal geïsoleerde spoorwegbedrijven. Die kun je qua organisatie natuurlijk totaal niet vergelijken met een landelijk opererend NS.


Maar NS kan er wel een voorbeeld aan nemen.
Laat personeel zoveel mogelijk op 1 treinstel met elkaar de dienst doen. En op 1 lijn.
Bijvoorbeeld Enschede Schiphol
2 x ICM, en de hele dag dezelfde machinist + conducteur.
De reden voor 2 stellen is ook simpel, vertikt het eene treinstel dienst, dan kun je met de andere makkelijker van de baan komen.

Voor de baanploegen net zo
Zet op strategische plekken medewerkers neer in schaftketen, die bij geval van nood gelijk in kunnen springen. Zelfs de kleine storingen kun je dan gelijk verhelpen.

Ook de wisselverwarming, voor lokale voeding ( gasfles ) geschikt maken is een idee. Mocht de gasdruk wegvallen, gasflesje open en verwarmen maar.

Hoeft niet voor altijd, maar op zulke dagen kan zo'n constructie makkelijk zijn.
 

20-12-2009 22:28:50
cuijk
cuijk
zoals Mich al schreef hebben de Veolia machinisten doorgegeven als ze tijdens de rit zagen dat een wisselverwarming niet werkte, waarna de onderhoudsploegen van prorail erop af gingen.  

20-12-2009 22:32:22
raymond16
raymond16
Dan is de grote vraag: waarom kan dat bij bijvoorbeeld Veolia wel en niet bij NS? Immers: als die onderhoudsploegen net zo snel op NS-lijnen waren als op de Maaslijn dan was de treindienst ook nooit zo verstoord geraakt en waren de problemen een stuk beheersbaarder gebleven met personeel dat nog redelijk de oorspronkelijke diensten kan draaien. Het wekt namelijk een beetje de suggestie dat Prorail er wel alles aan deed om infraproblemen op de gedecentraliseerde spoorlijnen zo snel mogelijk op te lossen en op het hoofdrailnet niet.

Laatst bewerkt door raymond16 op 20-12-2009 22:33
 

20-12-2009 22:32:37
willy84
willy84
Waarom werkt de wisselverwarming uberhaupt met gas? Het kan uitwaainen, is gevaarlijker dan electra en heeft een hele eigen aanvoer nodig. Waarom geen electra? Bestaat overal en werkt goed. Vandaag met het GVB op stap geweest en alle wissels die ik heb gezien waren netjes schoon.

Ik vindt het heel jammer dat de NS/Prorail zo hard falen met zulk weer. Het is juist het soort weer waardoor sommige mensen voor de veiligheid liever met de trein willen.

NS en Prorail zouden zich eens moeten beraden op een stabiele nooddienst en flexibele inzet van NS personeel voor Prorail taken. Wat ik lees over Veolia in Limburg vindt ik echt een pluim waard!
 

20-12-2009 22:51:52
waalkade
waalkade
In Nm waren hedenavond 2 man (Assetrail) bezig met het loopbaar houden van wissels.
Naar hun zeggen waren er vier die hun hulp nodig hadden gehad.
Met schep en gasbrander.
De tongen op zich zijn wel schoon, verderop richting de wortel moeten wat stoelen vrijgemaakt worden.
 

20-12-2009 23:04:24
SchuurB
SchuurB
Bekijkt u even de tweede foto http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4588639  

20-12-2009 23:09:07
thom
thom
Quote
willy84: Waarom werkt de wisselverwarming uberhaupt met gas? Het kan uitwaainen, is gevaarlijker dan electra en heeft een hele eigen aanvoer nodig. Waarom geen electra? Bestaat overal en werkt goed. Vandaag met het GVB op stap geweest en alle wissels die ik heb gezien waren netjes schoon.


Dat gas gevaarlijker is dat Electra durf ik niet zo stellig te beweren, heb met electra ook dingen zien gebeuren waar je niet op zit te wachten
En als gas in de brand staat bij bijvoorbeeld een losgeschoten slang brand dat gewoon rustig... Electra zie je niet...

Ik zou me daarnaast ook zoiets voor kunnen stellen dat electrisch verwarmen storingen zou kunnen veroorzaken in baaninfra en ATB installaties en bij sluiting het spoor onder stroom zou kunnen zetten...
 

20-12-2009 23:20:49
keesje
keesje
Quote
willy84: Ik vindt het heel jammer dat de NS/Prorail zo hard falen met zulk weer. Het is juist het soort weer waardoor sommige mensen voor de veiligheid liever met de trein willen.

NS en Prorail zouden zich eens moeten beraden op een stabiele nooddienst en flexibele inzet van NS personeel voor Prorail taken. Wat ik lees over Veolia in Limburg vindt ik echt een pluim waard!


Het typerend voorbeeld: Laat Prorail / NS eens uitleggen waarom bijvoorbeeld in Limburg de 6800 en 6900 niet kan (wil/mag) rijden en Veolia op de andere lijnen tussen Mtr-Mt-Hrl-Krd wel gewoon blijft stopperen?

Het bevestigt bijna dat men er bij NS gewoon geen zin in heeft om te rijden.

Laatst bewerkt door keesje op 20-12-2009 23:34
 

20-12-2009 23:44:09
charta
charta
Ik had vroeger een wiskundeleraar die zijn leerlingen altijd voorhield (omdat bij sommige opgaven geen uitkomst mogelijk was): Jongelui, er is maar een heel klein verschil tussen "Kan niet" en "Kan ik niet".  

21-12-2009 12:00:32
mren
mren
Quote
cuijk: zoals Mich al schreef hebben de Veolia machinisten doorgegeven als ze tijdens de rit zagen dat een wisselverwarming niet werkte, waarna de onderhoudsploegen van prorail erop af gingen.

Wat ik vernomen heb, is dat ProRail juist niet uitrukte (of liet uitrukken) als de wisselverwarming kapot was, maar pas als het wissel daadwerkelijk defect was.
 

21-12-2009 12:42:29
mich
mich
Dat was hier niet het geval. De trdl heeft bij elke melding van een defecte wisselverwarming direct Structon en anderen de opdracht gegeven om deze te komen maken. Dit is met succes gebeurd waarmee wisselstoringen zijn voorkomen.
Onder andere defect waren de verwarming van wissel 455 te Tg, wissel 143A te Vl, wissel aan de Mlo zijde van Ltm, beide wisselverwarmingen van Mlo, 1 wissel in Vry, en 2 wissels in Nm.

Laatst bewerkt door mich op 21-12-2009 12:42
 

21-12-2009 12:51:53
gertjan
gertjan
Wisselverwarming van wissel 33 te Gnd was voor de helft stuk. is gister zeker 5x doorgegeven aan de Trdl (van 5 collega's geoord dat ze door hadden gegeven), want doen ze ... niets
Ja, ze gooien het wissel om, en laten vervolgens een trein zo stranden.
(Als je dan te Gnd voor rood staat, kan je die trdl ook nog gaan helpen met het zoeken van de oorzaak ... Hij had nieteens door dat het wissel niet in de eindstand lag %04% Vervolgens gaan ze dan lopen zeggen dat we die storing maar eerder hadden moeten melden Sorry hoor, maar 7.5 uur voor het voorval was et al doorgegeven.)
 

21-12-2009 13:48:44
fermon
fermon
Hier nog een http://www.rtvdrenthe.nl/CustomerControls/RTVDrenthe/drentheflvplayer.aspx?Movie=1979/jaaroverzicht naar een filmpje van RTV Drenthe over de winter van 1979 waarin nog een 2400 te zien is die een DE-2 helpt.  

21-12-2009 14:28:07
MCNAlkmaar
Quote
john563: Vandaag werd er bijvoorbeeld op Anna Paulowna gewoon een paar uur niets omgeroepen terwijl er een perron vol mensen stond. Later bleek dat ze de treinen op alkmaar lieten keren dus daarboven nada niks meer.

Ja dat is slordig. Ik ben geloof ik de laatste geweest 's ochtends die het mocht proberen om Hdr te halen vanuit Amr. Eerst al wissels schouwen voor Hwd want die zaten niet meer in de controle. Klopte ook want die waren lekker aan het volsneeuwen. Tot aan Sgn zijn we geraakt. Toen was er geen plek meer voor ons in Hdr vanwege wisselstoringen te Hdrz en Hdr. Gevolg: keren, dus oprijden tot aan achter het eertvolgende sein en toen weer terug. Ging ook niet voltjes want vanaf Sgn tot aan Hwd lagen alle overwegen in de storing. Lekker ritje wat in normaal zo'n 20 minuten duurt tot aan Amr. Duurde nu bijna een half uur.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 21-12-2009 14:28


De groeten uit Schagen
 

21-12-2009 15:57:17
keesje
keesje
Geen idee waarom het in Duitsland wel kan, maar als ik een paar willekeurige AV's bekijk van o.a. Köln Hbf, Karlsruhe, München Hbf en Berlin Hbf, dan zie ik heus wel wat vertragingen maar het aantal uitgevallen treinen is miniem. Of is daar geen sneeuw gevallen?  

21-12-2009 16:07:39
roeter
roeter
Er vallen in Duitsland ook treinen uit, hoor, zoals in Osnabrück de IC147 naar Berlijn ... %08%
Maar al met al heeft het begrip "spoorboekjes-loos reizen" waar ProRail zo de mond vol van had wel een héél andere betekenis gekregen.
 

21-12-2009 16:20:09
edje
edje
tja het spoorboekje kun je nu inderdaad nu wel gebruiken om de wissel mee op te warmen.  

21-12-2009 16:21:41
gerard4653
gerard4653
Kunnen we gelet op de ervaringen uit het verleden en vooral op die van de afgelopen dagen met elkaar een poging gaan wagen om te bepalen waarom het spoor vroeger veel beter weerbestendig was dan nu?
Professionele spoormensen weten dit waarschijnlijk veel beter dan een belangstellende leek als ik.
Wat ik kan oplepelen: meer electronica, bezuinigingen op hulpmiddelen zoals sneeuwruimers (ook bij stadstrambedrijven zijn er veel meer moeilijkheden, want er is geen pekeldienst meer), mentaliteit bij de leiding: dienst stopzetten is makkelijker dan proberen deze gaande te houden, langere communicatielijnen tussen regelaars en de situatie ter plekke.................
Maar er is vast meer, over oplossingen praat ik dan nog niet eens: als de wil er al is zal het wel een geldkwestie worden en wat dat betreft heeft de klagende politiek boter op zijn hoofd.
 

21-12-2009 17:04:23
rolandrail
rolandrail
Het is simpel: niemand durft meer ergens voor verantwoordelijk te zijn. En dus schrappen ze de treindienst en durven geen druk uit te oefenen op bepaalde lieden of organisaties behalve op rijden personeel wat aangeeft niet naar hun werk te kunnen komen vanuit hun woonplaats en i.p.v. dat het managment dan zegt "snappen we" zeggen ze keihard "dat is jou probleem, zie maar hoe je het oplost" en als je je dan straks in het donker om een boom vouwt met je auto is het wéér "jouw probleem" volgens NSR.
Terwijl het rijdend personeel z'n stinkende best probeert te doen ondanks alles wordt het door locaal en hoger managment 0,0 ondersteund en loopt het rijdend personeel hoog risico op ongelukken onderweg v/n werk en tijdens de rangeerdienst... Kort samengevat, het was gekkenwerk afgelopen nacht op o.a. Utctw maar tóch hebben we gezorgd dat de treindienst kon beginnen met schoongemaakte en gecontroleerde treinen. Machinist die zélf maar de wissels schoon gaan vegen op het rangeerterrein omdat anders de stand van de handbediende wissels niet waarneembaar is.... het moet niet gekker worden.
 

21-12-2009 17:13:01
Somda
Somda
Ik vindt dit gedoe eigenlijk niet zo erg, het heeft wel iets voor 1x in de zoveel jaar.Toen ik straks in de trein zat hangt er zo´n sfeer van. Ja, het is nou eenmaal niet anders, iedereen zit met het probleem. Ik heb niemand horen klagen en iedereen was eigenlijk vrij vrolijk. Alhelemaal toen de conducteur overdreven vrolijk begon om te roepen "Welkom allemaal!!! Wij hebben een PRACHT-IG-E Reis voor de boeg, want we gaan namelijk naar...... En eindbestemming.... Dus HEEEEL veel plezier deze rit. Door de omstandigheden ga ik toch proberen om jullie mening over de klantvriendelijkheid op te krikken dus ik ga een mop vertellen!!!!. Hij heeft ze 10 minuten vol zitten grappen, zodat er een melige sfeer hing en iedereen zoiets had "Alsof we bij een cabaretvoorstelling zijn....".
Maar ik snap dat de meeste reizigers dit vervelend vinden en dat dit zo ongeveer de hel is voor de Spoorwegen.
 

21-12-2009 18:50:39
dh3201
dh3201
Quote
gertjan: Wisselverwarming van wissel 33 te Gnd was voor de helft stuk. is gister zeker 5x doorgegeven aan de Trdl (van 5 collega's geoord dat ze door hadden gegeven), want doen ze ... niets
Ja, ze gooien het wissel om, en laten vervolgens een trein zo stranden.
(Als je dan te Gnd voor rood staat, kan je die trdl ook nog gaan helpen met het zoeken van de oorzaak ... Hij had nieteens door dat het wissel niet in de eindstand lag %04% Vervolgens gaan ze dan lopen zeggen dat we die storing maar eerder hadden moeten melden Sorry hoor, maar 7.5 uur voor het voorval was et al doorgegeven.)

Ja het is Prorail, daar moet je het twee maand van te voren in drievoud indienen...


Shqiperise-lopers?
 

21-12-2009 19:09:22
Waaldrecht
Waaldrecht
Mijn moeder melt net per SMS dat ze in Gn de koppelingen aan het los branden zijn om het ijs te doen smelten.  

21-12-2009 19:15:25
keesje
keesje
Een berichtje waar Prorail ervan langs krijgt van ROVER.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/rover_spreekt_minister_aan_op_winterse_spoorchaos-142133
 

21-12-2009 19:25:48
kniesoor
kniesoor
Ik vroeg me al af wanneer Rover zich weer eens ging roeren...  

21-12-2009 19:54:28
keesje
keesje
Niet dat ik die clup nou zo heel serieus neem met die 1672 leden (of zoiets), maar het eerste gemopper komt er tenminste.  

21-12-2009 19:58:02
bjornl
bjornl
Ja ja beste mensen, het wordt hier weer met het uur gezelliger. Rover heeft ongeveer 6500 leden.  

21-12-2009 19:59:20
keesje
keesje
Excusez moi, dat is inderdaad een heel andere verhouding ten opzichte van die 1.000.000 reizigers per dag.  

21-12-2009 20:11:30
roeter
roeter
Dat ze reageren is wel terecht, maar zoals gebruikelijk slaan ze de plank weer redelijk mis. Hun commentaar op gas-verwarming slaat nergens op - mits goed onderhouden en zo werkte dat altijd uitstekend, en dat zou het nu nog steeds moeten kunnen doen.  

21-12-2009 20:13:38
rogier
rogier
Vergeleken met de zware eikenhouten spoorbiels die de Prorail en NS al sinds donderdag het misslaan zijn, zal dat van Rover dan wel een balkje van het formaat ijsstokje zijn.  

21-12-2009 20:25:48
bjornl
bjornl
Quote
keesje: Excusez moi, dat is inderdaad een heel andere verhouding ten opzichte van die 1.000.000 reizigers per dag.

Dan kunnen we politieke partijen ook afschaffen, en omroepen. Hun ledenaantallen vallen ook in het niet bij het aantal mensen dat ervan afhankelijk is of gebruik van maakt. Maar bral vooral door hier, ik ga lekker weer een tijdje in Somdapauze.
 

21-12-2009 21:22:56
daniel81
daniel81
Ergens aan het begin van dit topic worden Zweden en Zwitserland geroemd als landen waar ze probleemloos doorgaan als het sneeuwt ... nou forget it%09%
Enkele jaren geleden was ik in Stockholm toen daar de eerste sneeuw viel, en ook daar was het toen de eerste dagen chaos. Vooral op de weg, maar ook bij trein en metro vielen veel ritten uit. Dus zelfs dáár is het niet vanzelfsprekend dat alles goed functioneert in winterse tijden.
 

22-12-2009 11:12:38
qj7141
qj7141
Het moet niet gekker worden:

Duitse spoorwegen zijn bereid ProRail en NS te helpen door Harrie Nijen Twilhaar
BERLIJN - De Duitse spoorwegen zijn bereid ProRail en de NS te adviseren of desnoods hulp aan te bieden. De Deutsche Bahn AG (DB) in Berlijn reageerde verbaasd dat er in Nederland slechts 15 procent van de treinen rijden. ,,Als de spoorwegbedrijven advies nodig hebben, dan moeten ze ons benaderen. Wij willen jullie treinvervoerders graag helpen, immers we zijn collega’s van elkaar”, aldus DB-zegsman Andreas Fohrmann.

De Duitsers hebben zelf ook last van het winterweer. ,,Maar zo’n uitval van treinen hebben we niet in Duitsland. In grote delen van ons land hebben we te maken met dezelfde omstandigheden”, aldus de DB-woordvoerder.

Opvallend rijden nagenoeg alle treinen bij de oosterburen op schema. ,,Natuurlijk is er ook bij ons vertraging, maar ons spoorboekje is niet in de war door de sneeuw.”

De wintervoorbereidingen voor de DB zijn altijd ,,gründlich”.

,,We zorgen ervoor dat het materieel, spoor, wissels en seinen in goede staat zijn. Ook zetten we speciale sneeuwploegen in die met speciale treinen het spoor continu schoonvegen.” Volgens Fohrmann zijn er in Duitsland grote landschapverschillen. ,,We houden daar altijd rekening mee. Vandaar we altijd veel tijd besteden om alles winterklaar te maken.” Volgens hem zijn de omstandigheden in het noorden van Duitsland gelijk aan Nederland.

De DB vindt het daarom bijzonder dat er in ons land veel uitval is en dat veel treinreizigers niet naar de plaats van bestemming kunnen komen. ,,Kijk, wij weten natuurlijk niet wat er in Nederland nu precies aan de hand is.

,,Wat ons betreft zijn ProRail en de NS welkom. Als ze bellen zijn wij bereid om de helpende hand toe te steken.”
 

22-12-2009 11:14:54
raymond16
raymond16
Wat het verschil is wordt in het artikel ook al genoemd: in duitsland is men continu bezig met het schoonvegen van wissels en dergelijke en was er een goede voorbereiding. In nederland ontbrak die grotendeels. Lijkt me voor Prorail en NS trouwens een interessant aanbod.  

22-12-2009 11:23:13
qj7141
qj7141
Sommigen (van een bouwjaar voor 1940) zullen wellicht wat moeite hebben met 'duitse winterhulp'.  

22-12-2009 11:45:13
maxime
maxime
Geen oude koeien uit de sloot halen..ik vind dat we blij mogen zijn dat een bedrijf dat het blijkbaar wel voor elkaar krijgt ons hulp aanbiedt. Ze kunnen ons ook in de str, eh...sneeuw laten zakken. Ik vind het namelijk ronduit schandalig hoe ons spoorwegnet ontregeld is, terwijl het in landen met extremere ontstandigheden wel kan.
Dat betekent niet dat ik niet waardeer wat mensen als roland toch nog aan werk verzetten omdat anderen in gebreke blijven. Chapeau jongens!
 

22-12-2009 11:45:36
keesje
keesje
Prorail zegt "dat er teveel sneeuw is gevallen". Tja, daar moet je het dan maar mee doen, lekker makkelijk. Prorail bekijkt kennelijk geen weersvooruitzichten of wil er gewoon geen cent extra aan spenderen.

Toch ben ik wel benieuwd wat Prorail en NS onderling nou hebben afgesproken. Volgens mij heeft NS voldoende mogelijkheden om te rijden (materieel/personeel), maar ligt het hier aan het beleid van NS om zo min mogelijk te rijden? Of is Prorail de boosdoener dat verbiedt om meer te rijden dan nu gebeurt?
 

22-12-2009 11:47:53
fred67nl
fred67nl
Misschien een optie om Prorail aan DB Netz over te doen.  

22-12-2009 12:30:51
jacokran
jacokran
Dat kan je die Duitsers niet aan doen toch?%02%

Laatst bewerkt door jacokran op 22-12-2009 12:31
 

22-12-2009 12:58:49
luytjes
luytjes
@fred67nl: Het zal mij ook niks verbazen als deze "hulp" wordt aangeboden met het oog op een mogelijke overname. Nouja, mij best hoor.  

22-12-2009 13:00:45
broek53
broek53
ProRail kan niet overgenomen worden.  

22-12-2009 13:05:00
keesje
keesje
Op treinreiziger.nl worden de verschillen belicht tussen enkele Europese spoorwegen in deze winterse omstandigheden:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/andere_wisselverwarming_kan_spoorchaos_voorkomen-142138
 

22-12-2009 13:47:43
R-ekz
R-ekz
Quote
luytjes: @fred67nl: Het zal mij ook niks verbazen als deze "hulp" wordt aangeboden met het oog op een mogelijke overname. Nouja, mij best hoor.


Geen haan die daar naar zal kraaien.